Advies warmtepomp landelijke nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-10 20:44
Dag allemaal,
Inleiding
Voor onze landelijke nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar advies omtrent de grootte en het type van installatie die het beste geschikt zou zijn.

Hoewel het een nieuwbouwwoning betreft, hebben we ons gerealiseerd dat toch wat plaatsgebrek hebben voor de technische zaken. We hebben twee 'technische ruimtes': eentje in de berging, maar we willen slechts 1 meter 20 afgeven van de berging (zie plannetje).

Daarnaast is er nog een tweede mogelijkheid tot technische ruimte op zolder (zie plannetje). Maar dit is onder het dak en de hoogte daalt dus zeer snel. We dachten sowieso onze ventilatie daar te plaatsen, eventueel aangevuld met een deel van de domotica en server-kast (niet ideaal onder het dak, maar goed).
Warmteverliesberekening
Gezien we niet kunnen afgaan op een historisch gasverbruik, heb ik een snelle berekening gemaakt op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening. Volgens die berekening zou ik een verwarmingsvraag hebben van tussen de 9.8 en 11.8 kW.
Afgiftesysteem:
240 m² vloerverwarming. Aantal groepen nog niet gekend, ik schat een 14tal zijn waarvan 9 quasi altijd open zullen staan.
SWW:
  • Zoals vermeld hebben we niet zoveel plek in de berging (zie plannetje onderaan de post)
  • Bestaat er ergens een rekenmethode om de hoeveelheid SWW te berekenen? We hebben een bad dat we gemiddeld 2 keer per week zullen gebruiken. Elke dag nemen alle bewoners (nu 2, toekomst 4) een korte douche.
  • DWTW aanwezig: neen
Warmtepompvoorkeur:
  • voorkeur voor W/W, maar open voor suggesties
  • belangrijkste bezorgdheden op volgorde: compact, zuinig, domotica-integratie (KNX), milieuvriendelijk, stil, goedkoop
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Andere kerncijfers
Oppervlakte bewoonbaar (zonder binnenmuren etc.):
  • Gelijkvloers: 121 m²
  • Verdieping: 88.4 m²
  • Zolderverdieping (actief gebruikt gedeelte): 33.2 m²
Totaal: 242.6 m²

Aantal bewoners (huidig): 2
Aantal bewoners waar ik op wil mikken voor verkoop en/of eigen gezinsuitbreiding: 4

Aantal waardes uit voorlopige startverklaring EPB:
  • Geschat S-peil: 31
  • Geschat E-peil: 25
  • Geschat jaarlijks primair energieverbruik: 43.01 kWh/m².
Weinig risico op oververhitting gezien we noordgericht zijn (Kh = 2518).
Voorstellen die we reeds gekregen hebben
W/W:
  • Thermia Calibra ECO 12 - 400V (variabel 3-12 kW // ingebouwd 184 liter SWW) - voor zover ik begrijp zit hier geen buffervat in?
  • Vaillant Flexocompact VWF 88 (8.82 kW // ingebouwd 175 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
  • Vaillant VWF 117/4 (11.5 kW // apart boilervat 300 liter SWW // apart buffervat 100 liter)
L/W:
  • Vaillant Arothermplus VWL 105/6 (9.2 kW // ingebouwd 190 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
Vragen
  • Wat denken jullie van de voorstellen?
  • Voor zover ik het begrijp hebben heel wat van deze voorstellen een buffervat, maar ik lees dat dit eigenlijk niet nodig is. Het voorstel van Thermia Calibra ECO lijkt daarom het voorstel waar het beste over is nagedacht (tenzij ik me vergis en er daar wel een buffervat is ingebouwd).
  • Maar daarbij maak ik me wat zorgen over de grootte van het boilervat: is 184 liter voldoende?
  • Passieve koeling zouden we wel doen. Ik twijfel nog over het toevoegen van extra airconditioning in de bureauruimte en zolderruimte
Plannetje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 2% gewijzigd door nieuwbouwers op 22-10-2023 12:44 . Reden: plannetje members only ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:35
Het aantal groepen vloerverwarming is te laag, idealiter heb je groepen tussen 70 en 100 meter lengte bij hoh10 16x2 buis. Dan kom je op een stuk meer groepen uit. Een buffervat heb je niet nodig bij voldoende permanent open groepen. Houd daar voor het gemak ff 10 liter per kW warmtepomp vermogen voor aan. Dan zit je altijd goed.

De boiler is te klein voor 4 personen, dat moet een 300 liter variant worden. Met een DWTW gaat je benodigde boilergrootte wel omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ondanks de 240 m2 woonoppervlak, ben ik toch verbaasd over die benodigde 10,8 kW (en de aanbiedingen die je krijgt, lijken ook wat lager te gaan zitten). Je noemt ook die EPB cijfers. Die zouden toch ook naar een verwarmingsvraag omrekenbaar moeten zijn? Wat komt daar uit?

Vaillant weet ik nog steeds niet serieus te nemen als WP merk. Zijn ook beide nog aan/uit (niet modulerend)?

Waarom zou je met 2/3 van je groepen altijd open toch nog een buffervat willen (uitgaande van een modulerende WP, wat toch echt wel de standaard is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

240m2 vloerverwarming betekent 24 groepen.

gezien de kosten van een W/W en het formaat van de woning durf ik nog wel aan te nemen dat er ook een redelijke tuin aanwezig is. een L/W oplossing is aanzienlijk goedkoper in aanleg en neemt binnen minder tot vrijwel geen ruimte in beslag omdat de machine buiten staat. dat geeft je een stuk meer armslag voor een SWW tank van rond de 400 liter wat je nodig hebt als je nog tof wilt douchen na een heet bad. met een grotere tank kan je de watertemperatuur lager houden wat weer energie bespaart.

met overal vloerverwarming zal je de toko ook nog wel redelijk koel kunnen houden, aircos zullen dan ook minder snel nodig zijn.

en wat gwaihir zegt: valliant moet zich bezig houden met gasketels, niet warmtepompen. die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken dus kijk naar warmtepompfabrikanten, niet gasketelfabrikanten. dus mitsubsihi, panasonic, daikin enzovoort.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-10-2023 13:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die Arotherm Plus lucht/water is in ieder geval modulerend en dat systeem zou zonder buffervat ontworpen kunnen worden. De Vaillant W/W units zijn aan/uit en niet bijster efficiënt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Insert12 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:57:
Het aantal groepen vloerverwarming is te laag, idealiter heb je groepen tussen 70 en 100 meter lengte bij hoh10 16x2 buis.
Aantal groepen zal ik nog eens moeten bespreken. Ik heb hier eigenlijk geen aantallen gekregen van de leveranciers.
Insert12 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:57:
De boiler is te klein voor 4 personen, dat moet een 300 liter variant worden. Met een DWTW gaat je benodigde boilergrootte wel omlaag.
De boiler lijkt dus inderdaad te klein, ook kijkende naar de andere reacties hier. De Calibra bestaat in een DUO opstelling, waarbij een externe 300 l tank gekoppeld kan worden. Dat is potentieel een betere optie.
Gwaihir schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:24:
Ondanks de 240 m2 woonoppervlak, ben ik toch verbaasd over die benodigde 10,8 kW (en de aanbiedingen die je krijgt, lijken ook wat lager te gaan zitten). Je noemt ook die EPB cijfers. Die zouden toch ook naar een verwarmingsvraag omrekenbaar moeten zijn? Wat komt daar uit?
Geen idee, het EPB verslag is me niet zo heel duidelijk. Er is een sectie 'Netto energie-behoefte voor verwarming', maar daar staat 'niet van toepassing'. Misschien moet dat nog berekend worden. Nu, ik denk ook dat 11 kW echt wel de maximum is. Maar kan het kwaad om daar iets hoger te mikken, wetende dat het minimale vermogen bij bv. die Calibra me zeker laag genoeg lijkt (3kW)?
Gwaihir schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:24:
Vaillant weet ik nog steeds niet serieus te nemen als WP merk. Zijn ook beide nog aan/uit (niet modulerend)?

Waarom zou je met 2/3 van je groepen altijd open toch nog een buffervat willen (uitgaande van een modulerende WP, wat toch echt wel de standaard is)?
Ik wil niet per se een buffervat. Ik ging er ook vanuit dat dit niet nodig is, maar de leveranciers lijken er allemaal eentje voor te stellen. Volgens @Proton hierboven zijn de W/W niet modulerend, wat dat buffervat kan verklaren.
flippy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:45:
240m2 vloerverwarming betekent 24 groepen.

gezien de kosten van een W/W en het formaat van de woning durf ik nog wel aan te nemen dat er ook een redelijke tuin aanwezig is. een L/W oplossing is aanzienlijk goedkoper in aanleg en neemt binnen minder tot vrijwel geen ruimte in beslag omdat de machine buiten staat.

met overal vloerverwarming zal je de toko ook nog wel redelijk koel kunnen houden, aircos zullen dan ook minder snel nodig zijn.
Dus jij zou een L/W aanraden? Die zitten inderdaad rond de €12k goedkoper in aanleg. Maar kan je daar even efficiënt mee koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:03:

Dus jij zou een L/W aanraden? Die zitten inderdaad rond de €12k goedkoper in aanleg. Maar kan je daar even efficiënt mee koelen?
koelen verbruikt natuurlijk meer echter ga je dat prijsverschil nooit goedmaken. voor 12 ruggen koop je momenteel iets van 40 a 50.000kWh aan stroom nog afgezien van de zonnepanelen die je ook na de salderingafschaffing gewoon gratis koeling geven.

en een beetje toffe L/W machine met een losse SWW tank kost iets van 6 a 7k (voor de subsidie) dus dat verschil is nog wel wat groter.

bijkomend voordeel is dat je condenserend kan koelen. dus als je het systeem erop bouwt kan je het ook gebruiken als volwaardige airco als je wat fancoils plaatst en de vloeren uitschakelt.

en de reden waarom installateurs je constant een buffervat door je strot willen duwen is dat ze niet goed begrijpen hoe warmtepompinstallaties werken en blind de voorbeeldplaatjes volgen van de fabrikant.

een buffertank is een thermische opslag, dat word weergegeven in een installatietekening als een tank, dat kan dus ook een blok beton zijn in de vorm van een vloer, dat maakt de warmtepomp niks uit. dat blok beton kan alleen vele malen meer warmte oplsaan dan een pietluttig tankje.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 22-10-2023 14:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
flippy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

koelen verbruikt natuurlijk meer echter ga je dat prijsverschil nooit goedmaken. voor 12 ruggen koop je momenteel iets van 40 a 50.000kWh aan stroom nog afgezien van de zonnepanelen die je ook na de salderingafschaffing gewoon gratis koeling geven.

en een beetje toffe L/W machine met een losse SWW tank kost iets van 6 a 7k (voor de subsidie) dus dat verschil is nog wel wat groter.

bijkomend voordeel is dat je condenserend kan koelen. dus als je het systeem erop bouwt kan je het ook gebruiken als volwaardige airco als je wat fancoils plaatst en de vloeren uitschakelt.

en de reden waarom installateurs je constant een buffervat door je strot willen duwen is dat ze niet goed begrijpen hoe warmtepompinstallaties werken en blind de voorbeeldplaatjes volgen van de fabrikant.

een buffertank is een thermische opslag, dat word weergegeven in een installatietekening als een tank, dat kan dus ook een blok beton zijn in de vorm van een vloer, dat maakt de warmtepomp niks uit. dat blok beton kan alleen vele malen meer warmte oplsaan dan een pietluttig tankje.
Top, maar dan zitten we terug in de discussie L/W vs W/W. Jij zegt dus eigenlijk dat een W/W nooit een goede optie is, tenzij je geen buitenunit wil? Voor ons maakt die buitenunit niet uit, maar ik zou liefst de kostprijs wel terugverdienen op 15 jaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Top, maar dan zitten we terug in de discussie L/W vs W/W. Jij zegt dus eigenlijk dat een W/W nooit een goede optie is, tenzij je geen buitenunit wil? Voor ons maakt die buitenunit niet uit, maar ik zou liefst de kostprijs wel terugverdienen op 15 jaar natuurlijk.
ja, dat zeg ik. W/W is mooi als je niet anders kan. voor alle andere gevallen is L/W een betere oplossing.

voor die 12k goed te maken moet je elk jaar meer dan 2500kWh verbruiken aan stroom voor koeling. dat is een "stevige" hoeveelheid koeling voor een nieuwbouwwoning met vloerkoeling. en dan ben je gelijk op, dan heb je niet eens "winst" tussen de 2 systemen.

met vloerkoeling haal je rustig een EER van 7 of hoger. dus die 2500kWh kan je wel 20.000kW aan warmte mee verplaatsen. ik zie niet in hoe je dat gaat doen in nieuwbouw in dit formaat pand, je zal voor koeling een fractie daarvan kwijt zijn, helemaal als je de koeling hoofdzakelijk snahts aanzet.

ik werk veel met grote panden en ik heb nog nergens een W/W installatie gezien waarbij de kosten meetbaar en bewijsbaar in het voordeel uitkomt ten opzichte van L/W of L/L. als die er zijn heeft nog geen enkel installatiebedrijf die data willen afgeven voor publicatie tot zover. ze praten wel erover hoe geweldig het is maar harde data van installaties willen ze niet geven....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 22-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 23:26
Kijk anders ook bij Midea voor een warmtepomp. Is een van de grootste spelers op de markt die ook veel white label verkopen aan b.v. agpo en vele anderen.
Grondwater wamtepomp zie ik in je verhaal niet en kan ook voor koeling handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
amiaima schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:37:
Grondwater wamtepomp zie ik in je verhaal niet en kan ook voor koeling handig zijn.
Ik heb het wel degelijk over een W/W met verticale collector. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
flippy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

ja, dat zeg ik. W/W is mooi als je niet anders kan. voor alle andere gevallen is L/W een betere oplossing.

voor die 12k goed te maken moet je elk jaar meer dan 2500kWh verbruiken aan stroom voor koeling. dat is een "stevige" hoeveelheid koeling voor een nieuwbouwwoning met vloerkoeling. en dan ben je gelijk op, dan heb je niet eens "winst" tussen de 2 systemen.

met vloerkoeling haal je rustig een EER van 7 of hoger. dus die 2500kWh kan je wel 20.000kW aan warmte mee verplaatsen. ik zie niet in hoe je dat gaat doen in nieuwbouw in dit formaat pand, je zal voor koeling een fractie daarvan kwijt zijn, helemaal als je de koeling hoofdzakelijk snahts aanzet.

ik werk veel met grote panden en ik heb nog nergens een W/W installatie gezien waarbij de kosten meetbaar en bewijsbaar in het voordeel uitkomt ten opzichte van L/W of L/L. als die er zijn heeft nog geen enkel installatiebedrijf die data willen afgeven voor publicatie tot zover. ze praten wel erover hoe geweldig het is maar harde data van installaties willen ze niet geven....
Interessant. Ik ga ook maar af op wat installateurs me aanraden natuurlijk. Het jammere lijkt dan wel dat de enige non-Vaillant oplossing die ik tot nog toe gekregen heb, een W/W warmtepomp is. Vaillant lijkt in dit forum niet echt goed te liggen :) . Maar goed, dat is gewoon een kwestie van meer offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Interessant. Ik ga ook maar af op wat installateurs me aanraden natuurlijk. Het jammere lijkt dan wel dat de enige non-Vaillant oplossing die ik tot nog toe gekregen heb, een W/W warmtepomp is. Vaillant lijkt in dit forum niet echt goed te liggen :) . Maar goed, dat is gewoon een kwestie van meer offertes opvragen.
nee, dit gaan we niet doen

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 22-10-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:03:
kan het kwaad om daar iets hoger te mikken, wetende dat het minimale vermogen bij bv. die Calibra me zeker laag genoeg lijkt (3kW)?
Het is het uitzoeken waard want een WP kun je ook echt te groot kopen. (Dat is anders dan bij een gasketel.) De efficiëntie is jaar rond het best met exact de juiste maat.

Modulerende pompen leveren niet over de hele range dezelfde prestaties. Waarschijnlijk zijn ze in het midden van de range het best en aan beide randen minder. (De meeste fabrikanten zijn niet scheutig met info hierover.) Ecoforest, waar ik een WP van heb, is de enige (of een van de weinige?) die info publiceert en onze praktijkervaring stemt daar goed mee overeen.
Nee, daar kun je niet even efficiënt mee koelen. Een W/W is wat dat betreft duidelijk eleganter, want je zit dan niet in de winter te verwarmen met een koude 'bron' en in de zomer te koelen met een hete. Ook geen (zichtbare) buitenunit => ik ben echt wel fan.

Maar terugverdienen.. tja.. uiteindelijk waarschijnlijk wel. Hoe snel zal sterk afhankelijk zijn van hoe de elektriciteitsprijzen zich in de winter gaan ontwikkelen, maar binnen die 15 jaar durf ik je niet te beloven. (Dat koelen doet er doorgaans minder toe; dat doe je dan wel op PV overschot.)

Nog 'n paar W/W merken: Ecoforest, Nibe, Alpha Innotec.

N.B. T.a.v. zo'n installateur die zo trouw z'n voorkeursmerk CV ketel blijft neerzetten: die heeft vaak ook nog sterk op CV-ketels gerichte kennis. Geef ik je toch even ter overweging mee..

@Insert12 Neem aan dat de doorsnee Vaillant W/W machine ook gewoon werkt. Anders loopt de installateur toch gillend bij het merk weg? Maar nu nog allemaal aan/uit, met altijd een buffervat? Het komt niet bij de tijd op mij over. Hoe zit je in dat aspect dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooie woning zeg!!

Het meeste is al gezegd. Financieel kan een l/w beter uit inderdaad, echter wil ik daar toch een kanttekening bij plaatsen. Een w/w heeft naast de iets grotere cop nog meer voordelen: je hoort en ziet het niet.

Als ik zelf een (bestaande) nieuwbouwwoning zou kopen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een w/w installatie, en zou daar best wat meer voor over hebben. (Lees: het is in die prijsklasse een meerwaarde).

Op tweakers wordt met name gekeken naar terugverdientijd bij Warmtepompen, je kunt bij een dergelijke woning ook overwegen een (duurdere) w/w unit plaatsen, past imo beter. De meerprijs is relatief laag op het geheel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2023 19:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yep, daar met z'n tweeën gaan wonen ademt niet echt 'terugverdientijd'.

Was ook hier wellicht al met al het belangrijkste punt: zo'n buitenunit voelt gewoon 'not done' bij ons uitgesproken traditioneel huis (geen nieuwbouw, dus extra lastig boren).

Maar toch: elk budget valt met gemak te overschrijden en dan moeten er toch keuzes gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-10 17:13
flippy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Valliant is een cv ketelmerk. Daar ga je heen om een cvketel te kopen. Voor een warmtepomp stap je naar een warmtepompfabrikant.
Bijvoorbeeld Itho, fabrikant van ventilatoren...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Met een SWW vat van 300-400 liter liter neem dan een wp van 12KW, één die ruim kan terug-moduleren.
Plaats het SWW vat op de technische ruimte/ wasplaats, in combinatie met wtw ventilatie wordt de warmte (aldaar) mooi door het hele huis verdeeld.
NB, mijn SWW vat (een wp-boiler) van 200 liter regen-douche ik in een half uur leeg.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De plaatselijke nieuwbouw-villawijk staat vol L/W, van werkelijk alle merken.
Sommige mooi, sommige lelijk (ook de huizen trouwens) en sommige weggewerkt op een soort droogzolder op de garage (kap met opengewerkte gevel / louvres) of achter een tuinhuisje verstopt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
natural colour schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:07:
Met een SWW vat van 300-400 liter liter neem dan een wp van 12KW, één die ruim kan terug-moduleren.
Plaats het SWW vat op de technische ruimte/ wasplaats, in combinatie met wtw ventilatie wordt de warmte (aldaar) mooi door het hele huis verdeeld.
NB, mijn SWW vat (een wp-boiler) van 200 liter regen-douche ik in een half uur leeg.
Hoe weet je trouwens of die kan terugmoduleren? Is dat wat ze bedoelen met 'variabel vermogen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

Hoe weet je trouwens of die kan terugmoduleren? Is dat wat ze bedoelen met 'variabel vermogen'?
het modulatiebereik staat in de datasheet van de machine. variabel vermogen betekent dat de compressor zijn toerental aan kan passen aan de last ipv simpel aan/uit. het gaat dus vooral erom hoe laag hij kan moduleren. lager is beter omdat je 80% van de tijd op die ondergrens zit te hangen en je wilt voorkomen dat de compressor steeds aan/uit moet om de paar minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
qua type wp.is het simpel:

heb je geld genoeg en wil je meest duurzaam/laagste verbruik --> water water

groeit de geldboom.toch niet tot in de hemel en wil je een prima oplossing die misschien 200kwh per jaar meer verbruikt voor koeling tov W/W? ---> lucht water wp

ik zou verder een ~300L boiler nemen en geen buffervat. Gaat je met Vaillant nooit lukken want die pushen hun installateurs dat er geen hulp komt/het nooit gaat werken zonder buffervat (heb wel eens wat discussies met de technische dienst gehad). Dus zoek.iemand die een ander merk L/W wp aanbied.

tot slot is 1,2 m2 genoem ruimte voor de boiler, al.vind ik.t wel wat gemier om in een huis meer ruimte voor schoenen in te ruimen dan voor technische zaken. je hebt 240m2, gebruik.die gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 01:18
Tussen de 10 en 12 kw voor een nieuwbouwwoning?? Ik heb al twee jaar een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 woning (wel nageisoleerd maar ook nog deels enkel glas) van 220 m2 van 6 kw draaien. 10 tot 12 kw is echt zwaar overkill voor die woning van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fr33z in hun eigen installatiebundel met voorbeelden staat nota bene een niet-modulerende flexotherm zonder buffervat, ik vermoed dat die organisatie wel degelijk tot leren in staat is.
Mijn installatie zonder buffer heeft ook groen licht gekregen via email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Sunri5e schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:51:
Tussen de 10 en 12 kw voor een nieuwbouwwoning?? Ik heb al twee jaar een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 woning (wel nageisoleerd maar ook nog deels enkel glas) van 220 m2 van 6 kw draaien. 10 tot 12 kw is echt zwaar overkill voor die woning van jou.
Misschien begrijp ik het niet goed, als ik op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening uitkom op een 10 kW, dan moet mijn pomp 10 kW zijn? Of moet ik dan nog rekening houden met de COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:00
Nee als op een WP 10 kW staat is dat de output niet de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar let op: 10 kW op de sticker betekent soms slechts 7 kW bij -10, dus check altijd de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
ASW1 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:50:
Nee als op een WP 10 kW staat is dat de output niet de input.
Dan vraag ik me wel af of @Sunri5e zo.n warmteverliesberekening heeft gedaan en wat daar uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 01:18
nieuwbouwers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:01:
[...]

Dan vraag ik me wel af of @Sunri5e zo.n warmteverliesberekening heeft gedaan en wat daar uit kwam.
Jazeker! Zonder die berekening wilde de installateur niet eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
Sunri5e schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:38:
[...]

Jazeker! Zonder die berekening wilde de installateur niet eens installeren.
En daar kwam ook jouw 6 kW uit? Wil je die berekening eventueel eens delen in een PM? Ik vraag me af waar het grote verschil zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:38:
Misschien begrijp ik het niet goed, als ik op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening uitkom op een 10 kW, dan moet mijn pomp 10 kW zijn? Of moet ik dan nog rekening houden met de COP?
Als de warmteverliesberekening uitkomt op 10 kW moet je een 10 kW WP hebben, punt.

Maar het is vreemd dat je zelf zo'n berekening moet maken, op slechts zo'n grove manier. Dat zou nauwkeuriger moeten gebeuren, voor je. (En ik denk dan aan gelijk op met die EPB berekening die je al noemde.)

[Met 'we hebben er zo'n slag naar geslagen', wordt bijv. de verplichte melding voor een grondbron als 'onvolledig gedocumenteerd' teruggestuurd door je gemeente.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
nieuwbouwers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Er zijn een aantal op tweakers die iets tegen hebben op bepaalde merken, kan en mag :)

Ik heb er ook eentje en erg tevreden en blij mee.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
nieuwbouwers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

En daar kwam ook jouw 6 kW uit? Wil je die berekening eventueel eens delen in een PM? Ik vraag me af waar het grote verschil zit!
Jou woning meet 14.5 bij 10 meter plus eetkamer... mijn woning -3 jaar oud- meet 8.7 bij 10.7 meter en heeft een wp met thermisch maximaal 7 kW vermogen, die niet overdreven groot is, precies goed... jou huis heeft echt wel een wp van zeker 10KW nodig als het eens flink kouder is... bijvoorbeeld eind februari 2018 toen vroor het ook overdag dagenlang bij een snijdende oostenwind (tenminste hier in het Noorden) of in 2012 met nachten tot -23° in Lelystad.

Pagina: 1