Dag allemaal,
Hoewel het een nieuwbouwwoning betreft, hebben we ons gerealiseerd dat toch wat plaatsgebrek hebben voor de technische zaken. We hebben twee 'technische ruimtes': eentje in de berging, maar we willen slechts 1 meter 20 afgeven van de berging (zie plannetje).
Daarnaast is er nog een tweede mogelijkheid tot technische ruimte op zolder (zie plannetje). Maar dit is onder het dak en de hoogte daalt dus zeer snel. We dachten sowieso onze ventilatie daar te plaatsen, eventueel aangevuld met een deel van de domotica en server-kast (niet ideaal onder het dak, maar goed).
Aantal bewoners (huidig): 2
Aantal bewoners waar ik op wil mikken voor verkoop en/of eigen gezinsuitbreiding: 4
Aantal waardes uit voorlopige startverklaring EPB:
Inleiding
Voor onze landelijke nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar advies omtrent de grootte en het type van installatie die het beste geschikt zou zijn.Hoewel het een nieuwbouwwoning betreft, hebben we ons gerealiseerd dat toch wat plaatsgebrek hebben voor de technische zaken. We hebben twee 'technische ruimtes': eentje in de berging, maar we willen slechts 1 meter 20 afgeven van de berging (zie plannetje).
Daarnaast is er nog een tweede mogelijkheid tot technische ruimte op zolder (zie plannetje). Maar dit is onder het dak en de hoogte daalt dus zeer snel. We dachten sowieso onze ventilatie daar te plaatsen, eventueel aangevuld met een deel van de domotica en server-kast (niet ideaal onder het dak, maar goed).
Warmteverliesberekening
Gezien we niet kunnen afgaan op een historisch gasverbruik, heb ik een snelle berekening gemaakt op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening. Volgens die berekening zou ik een verwarmingsvraag hebben van tussen de 9.8 en 11.8 kW.Afgiftesysteem:
240 m² vloerverwarming. Aantal groepen nog niet gekend, ik schat een 14tal zijn waarvan 9 quasi altijd open zullen staan.SWW:
- Zoals vermeld hebben we niet zoveel plek in de berging (zie plannetje onderaan de post)
- Bestaat er ergens een rekenmethode om de hoeveelheid SWW te berekenen? We hebben een bad dat we gemiddeld 2 keer per week zullen gebruiken. Elke dag nemen alle bewoners (nu 2, toekomst 4) een korte douche.
- DWTW aanwezig: neen
Warmtepompvoorkeur:
- voorkeur voor W/W, maar open voor suggesties
- belangrijkste bezorgdheden op volgorde: compact, zuinig, domotica-integratie (KNX), milieuvriendelijk, stil, goedkoop
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedAndere kerncijfers
Oppervlakte bewoonbaar (zonder binnenmuren etc.):- Gelijkvloers: 121 m²
- Verdieping: 88.4 m²
- Zolderverdieping (actief gebruikt gedeelte): 33.2 m²
Aantal bewoners (huidig): 2
Aantal bewoners waar ik op wil mikken voor verkoop en/of eigen gezinsuitbreiding: 4
Aantal waardes uit voorlopige startverklaring EPB:
- Geschat S-peil: 31
- Geschat E-peil: 25
- Geschat jaarlijks primair energieverbruik: 43.01 kWh/m².
Voorstellen die we reeds gekregen hebben
W/W:- Thermia Calibra ECO 12 - 400V (variabel 3-12 kW // ingebouwd 184 liter SWW) - voor zover ik begrijp zit hier geen buffervat in?
- Vaillant Flexocompact VWF 88 (8.82 kW // ingebouwd 175 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
- Vaillant VWF 117/4 (11.5 kW // apart boilervat 300 liter SWW // apart buffervat 100 liter)
- Vaillant Arothermplus VWL 105/6 (9.2 kW // ingebouwd 190 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
Vragen
- Wat denken jullie van de voorstellen?
- Voor zover ik het begrijp hebben heel wat van deze voorstellen een buffervat, maar ik lees dat dit eigenlijk niet nodig is. Het voorstel van Thermia Calibra ECO lijkt daarom het voorstel waar het beste over is nagedacht (tenzij ik me vergis en er daar wel een buffervat is ingebouwd).
- Maar daarbij maak ik me wat zorgen over de grootte van het boilervat: is 184 liter voldoende?
- Passieve koeling zouden we wel doen. Ik twijfel nog over het toevoegen van extra airconditioning in de bureauruimte en zolderruimte
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 2% gewijzigd door nieuwbouwers op 22-10-2023 12:44 . Reden: plannetje members only ]