Offerte W/W warmtepomp met Homematic zoneregeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:44
Wij zijn bezig met de mogelijke vervanging van een CV ketel Remeha Calenta 40L (CW6) door een W/W wamtepomp vanwege te vaak problemen en een installateur die dit jaar met pensioen is gegaan. Ook is de ketel uitstekend voor het CW6 doel, meer dan voldoende heet water, maar bij verwarmen is de regeling niet optimaal. Regeling op buiten temperatuur, alle ruimten individuele thermostaten die niet aan de ketel gekoppeld zijn.

Offerte's krijgen valt niet mee want alle installateurs zitten vol en over wat ik krijg heb ik twijfels. Offertes lijken vooral op nieuwbouw gericht: we rijden uw tuin in, we voeren geen specie af, u zorgt voor x m3 water/uur, u legt 400V aan naar de opstelplaats, etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Offertes aangevraagd, me zo goed mogelijk verdiept in de mogelijkheden, merken, opties, voor en nadelen.

W/W heeft ondanks de meerprijs de voorkeur: Geen buitenkast, geen herrie en geen ontdooicyclus als het echt koud is. Naar mijn idee de "echte" vervanger van de CV ketel.

Eerste offerte die binnenkwam leek met 56K (voor subsidie maar incompleet) naar mijn idee compleet onrealistisch.

Nu heb ik een serieuzere optie die ik graag wil voorleggen.

Historisch gasverbruik: 2400 m³/jaar (winter '20/21)
Afgiftesysteem:
- ongeveer 280-300 m² vloerverwarming 1999, volgens installateur van toen 2.000 m slangen in de dekvloer, ?? HoH, 19 groepen, 0 daarvan staan altijd open, minimaal 5 (garage, hobbyruimte) bedoeld om ruimten vorstvrij te houden. Afgelopen jaren kwamen deze niet onder 10 graden en dus zelden open.

- 1 handdoekenradiator, meestal dicht
SWW:
- Plek voor boiler: Ja, dichtbij douche, bad, warmwater in garage & separaat toilet, minimaal 15m naar keuken.
- 300 liter boiler nodig (in 2 offertes)
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
W/W, zet op volgorde: milieuvriendelijk, stil, zuinig, (verkrijgbaarheid), domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk,
Wie gaat het installeren?
het wordt maximaal uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Ruimte is beschikbaar, voorkeur horizontale vaten maar leverancier(s) wil daar de vingers niet aan branden/geen ervaring
Offerte
Stiebel WPE-I-12 HK 230 Premium12.000(Wasco prijs)
Stiebel Thermostaat300(type onbekend, maar zou noodzakelijk zijn)
Stiebel WSE internet modulePM(geen onderdeel offerte)
Boiler 300L, Buffer 300L, pompgroep5.000(typen onbekend)
Montageset (compleet incl bronvulset)2.700
Montage4.300
2x VV verdeler vervangen1.000
Homematic VV besturingPMniet in offerte
Boring incl vullen met glycol12.000
Totaal excl BTW37.300
Totaal incl BTW45.500
Subsidie4.500
Effectief41.000

Zelf nog: kabel trekken (400V) naar opstelplaats, muurboring (baksteen, geen beton), mantelbuis van boring naar woning/opstelplaats, eventueel afvoeren specie, herstel straatwerk, rijplaten indien nodig, waterzijdig inregelen.

Het idee is de VV te besturen middels Homematic maar ik kan niet vinden of dat zonder cloud toegang werkt en of Home Assistant er mee om kan gaan.

Graag advies over het realiteitsgehalte van de samenstelling warmtepomp + vaten + besturing en deze offerte.

Ook andere tips/adviezen zijn nog van harte welkom. Het gaat om een fors bedrag om te spenderen en leeft er drempelvrees.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bé Brand
  • Laatst online: 10-02 13:50
Goedemorgen, er is nogal wat info over HomeAssistant waarin o.a. de zoneregeling voor vloerverwarming van Homematic kan worden gebruikt zonder dat je vastzit aan de cloud van HM. Ook is er redelijk veel (positiefs) te vinden over koppelingen met Nibe en Solar Edge. Vaak wordt dit gecombineerd in een Pi4 of Intel minicomputer, met verrassend goede en goedkope resultaten. Zie ook de Fora op deze site. Overigens komt binnenkort ook de Pi5 uit met nog veel meer mogelijkheden. Succes, Bé Brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Laatst online: 22:44
@Bé Brand Dank je, dat beantwoord iig dat Homematic "bruikbaar" is zonder cloud, ik ga nog verder zoeken naar meer info.

Nu hoop ik ook dat er nog iemand een reactie heeft over de WP offerte.