Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 85 ... 111 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
KarsS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:41:
Bij ons staat een groot gedeelte van de winter water onder de vloer en ik vraag me al een tijdje af of ik dit probleem in iets nuttigs zou kunnen omzetten door er slangen in te leggen en zo de hele kruipruimte als bodem bron te gebruiken... (geen flauw idee of daar voldoende energie uit kan komen).
Met name in het Duits is wel het een en ander te vinden over ondiepe / horizontale bronnen. O.a. rondom de term 'grabencollector'. Daar vind je vast ook wel hoe een indruk van de haalbare capaciteit te krijgen.

(En @Femme heeft eerder in dit topic uitgebreid verslag gedaan van de zijne.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 22:54
MensionXL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:28:

Een zoektocht in het topic heeft bovenstaande post opgeleverd nadat ik mij ook afvroeg wat het nut is van het instellen van de gewenste temperatuur op de RBE wanneer toch de stooklijn gevolgd lijkt te worden. Het verhogen van de gewenste temperatuur op de RBE lijkt niks tot effect te hebben.

Iemand die hier meer over weet?
De RBE beïnvloedt de gewenste retourtemperatuur die vanuit de stooklijn berekend wordt, met een instelbare factor. Dus, stel de ruimte waar de RBE hangt is 20 graden, gewenst is 21 graden, en invloedsfactor 100% dan wordt er 1 Kelvin bij de gewenste retourtemperatuur opgeteld. Bij een invloedsfactor van 50% wordt er 0,5 Kelvin bij opgeteld, bij een invloedsfactor van 200% 2 Kelvin.

Hetzelfde geldt ook als het in de ruimte warmer is dan gewenst, dan wordt dit juist van de gewenste retourtemperatuur afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
@MensionXL Nog even in aanvulling hierop: het is dus niet zo dat als de temperatuur op de RBE op 20 graden staat en de gewenste temperatuur is 21 graden dat dan de warmtepomp ook daadwerkelijk gaat verwarmen. Het verschil tussen de gewenste retourtemperatuur en de gemeten retourtemperatuur moet eerst groter zijn dan de ingestelde hysterese.

Stel de hysterese staat op 1 K, gewenste retourtemperatuur (na correctie van RBE) is 23 graden en de gemeten retourtemperatuur is 22 graden, dan doet hij nog steeds niks. Pas als de retourtemperatuur naar 21,9 graden gaat zal hij dan aangaan. Daarna blijft hij (bij ongewijzigde omstandigheden) draaien totdat de gemeten retourtemperatuur 24,1 graden is.

Het vinden van de juiste instellingen van al deze parameters is best een uitdaging, en sterk afhankelijk van de eigenschappen van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Turrican schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:38:
@MensionXL Nog even in aanvulling hierop: het is dus niet zo dat als de temperatuur op de RBE op 20 graden staat en de gewenste temperatuur is 21 graden dat dan de warmtepomp ook daadwerkelijk gaat verwarmen. Het verschil tussen de gewenste retourtemperatuur en de gemeten retourtemperatuur moet eerst groter zijn dan de ingestelde hysterese.

Stel de hysterese staat op 1 K, gewenste retourtemperatuur (na correctie van RBE) is 23 graden en de gemeten retourtemperatuur is 22 graden, dan doet hij nog steeds niks. Pas als de retourtemperatuur naar 21,9 graden gaat zal hij dan aangaan. Daarna blijft hij (bij ongewijzigde omstandigheden) draaien totdat de gemeten retourtemperatuur 24,1 graden is.

Het vinden van de juiste instellingen van al deze parameters is best een uitdaging, en sterk afhankelijk van de eigenschappen van je woning.
Bedankt voor je uitleg! Ik zal de metrics eens in de gaten houden de komende maanden. Erg bijzonder dat de monteurs geen idee lijken te hebben en de handleiding ook cryptisch is daarover.

Weet jij wellicht ook waarom de warmtepomp soms 6+ uur achter elkaar water door de buizen in de vloer laat stromen zonder dat er gekoeld of verwarmd wordt? De temperatuur is dan vaak dik in orde (22 graden in de woonkamer met 21 als gewenst ingesteld). De warmtepomp geeft dan aan dat hij bijvoorbeeld al 10 uur geleden voor het laatst heeft verwarmd maar toch stroomt er dan opeens urenlang water. Ik merk dit op door een verhoogd stroomverbruik tijdens deze uren en ik kan het water horen stromen.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:33
Bouwertje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:28:
Stel dat je in alle palen, misschien wel 20, nou een slang hebt met warmteoverdracht? Dat heb je ‘overcapaciteit’ en hoef je je geen zorgen te maken over regenereren. 15 meter paal lijkt me zo weinig om je recyclewater effectief te verhogen, maar je ziet de groene paal regelmatig aangeboden worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de beoordeling zijn 2 dingen essentieel:
1/ de warmte capaciteit (de opslag capaciteit) van de bulk, ik heb dat in de link van vorige post uitgelegd.
Als ik even uitga van een huis met een vloeroppervlakte van 10m x 20m, dan is dat 200m2.
Bij hijpalen van 15m heb je dan 15m x 200m2 = 3000m3 “opslag capaciteit”.

Stel dat je met een cv 2000m3 gas per jaar kwijt was, dan is dat ongeveer 20.000kWh energie.
Met een warmtepomp met cop 3 komt daarvan 2/3 dus 13.000kWh uit de grond.

Ik baseer me op wat getallen van deze website: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml
De volumetrische warmtecapaciteit van de grond zal liggen tussen de 1424 en 2668 kJ/m3K (van droog zand tot natte humus)
1kWh = 3600kJ, dus de volumetrische warmtecapaciteit is:
1424 kJ/m3K / 3600kJ/kWh = 0.39 kWh/m3K
tot 2668 kJ/m3K / 3600kJ/kWh = 0.74 kWh/m3K
Laat ik het gemiddeld 0.5 kWh/m3K nemen.

De afkoeling van de grond is dan 13.000kWh / (0.5kWh/m3K x 3000m3) = 8.7 graden over 1 jaar.

2a/
Het andere is de “overdracht” oftewel de temperatuurval van slang naar “bulk”.
Die bovenste groene zal wel ongeveer werken.
Warmte geleding van beton is ongeveer 2W/m3K (link
Dat is ongeveer gelijk aan grond (link)
Dus dat maakt niet veel uit.
Betreffende buis heft een diameter van ongeveer 5cm. Dus de oppervlakte per paal is 20 palen x 15m x 0.05m x 3.14 = 46m2. De overdracht naar de “bulk” moet eigenlijk met een differentiaal vergelijking want hoe verder je van de paal komt, hoe groter het “warmte doorstromende oppervlak), maar laat ik voor de simpleheid alleen de eerste 15cm nemen.
Dan is de temperatuurval tussen buis en bulk 0.15m / (2W/mK x 46m2) = 0.0016K/W.
Als je dus een warmtepomp van 4000W hebt met een cop van 3 dan komt er 2667W uit de grond. De temperatuurval over de aankoppeling is dan 0.0016K/W x 2667W = 4.3 graden.

2b/ de paal van het tweede plaatje suggereert dat de slang door een bescherm huls loopt. Die werkt als een prima isolator. Dus die neemt geen warmte van de grond op.

Kortom:
Kwa aankoppeling kan het wel ongeveer (4 graden verlies), maar het houdt niet over. Als je een zuiniger huis hebt en maar 1000m3 gas nodig zou hebben gaat het wel veel beter. Verder zou ik dat sommetje nog een keer als differential vergelijk exact doen.

Kwa “bulk” valt het wat tegen. Je zal ZEKER in de zomer moeten regenereren. Die 8 graden zal in praktijk wel beter zijn. De helft lijkt me niet raar. Want ik doe nu net of je een blok van 10x20x15 onder je huis hebt dat heel goed geïsoleerd is van de omgeving. Via zijkant en onderkant straalt nog veel uit.

My 2 cents..

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 09:14
Ik heb ook echt geen idee of het financieel en technisch een goede oplossing is en op zich ’leek’ het wel makkelijk en goedkoper om ze mee te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bouwertje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 02:37:
Ik heb ook echt geen idee of het financieel en technisch een goede oplossing is en op zich ’leek’ het wel makkelijk en goedkoper om ze mee te storten.
No worry!
All gave ideeen beginnen zo.
Hoe complex je iets vindt moet je uiteindelijk zelf inschatten, maar persoonlijk heb ik wel enige zorgen.
Je hebt dan 20 palen waarvan de leidingen allemaal door gelust moeten worden. Dat zijn dus 20 tussen stukjes met in totaal 40 koppelingen. Dat is sowieso aan materiaal al best prijzig maar ook best veel werk. Vervolgens is dat dan. Of fout gevoelig en “mocht” er ergens een lekkage komen dan kan je er waarschijnlijk niet bij. Daarnaast moeten ze betreffende leidingen tijdens het hele bouwprocess “ontzien” want die zitten er dus echt als eerste in terwijl juist in de beginfase van bouw nogal ruw wordt gewerkt.
Maar goed… dat zijn zomaar wat d8ngen.
Kwa idee vind ik het trouwens wel gaaf.
En “als” dit kwa sommetjes allemaal goed uit zou pakken dan had je wel een insteek met potentie om geïntegreerd in 1 keer meegenomen te kunnen worden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 09:14
Ik snap de zorgen en die heb ik ook uiteraard. De 20 palen was een aanname en wellicht hoeft er in de helft (of minder) maar een slang meegenomen te worden. Of alleen maar op de hoeken? Ik woon aan een doorgaande sloot, wellicht helpt het grondwater me dan ook nog een beetje, snellere warmte toevoer dmv water? Ik ben zo maar een beetje aan het dagdromen, tweakeren, en informatie inwinnen. Zo’n lawaaiige buitenunit kan ook maar dat is de makkelijkste oplossing, maar daar ben ik nooit zo goed in geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
In de berekening ga je uit van 15m slang per paal @Stefannn , dit is natuurlijk 30 want hij moet ook weer omhoog. Omdat de geleiding ruwweg hetzelfde is als zand moet dit op zich kunnen mits genoeg palen. Wel veel meer leidingweerstand en kans op lekkage door koppelingen. Aan de andere kant, als je geboorde bron lek raakt kijk je ook maar alleen onder de oprit en als daar geen lek zit moet je toch een nieuwe.

Qua kosten zal boren goedkoper zijn dan in palen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-06 19:35
@jurgen purgen Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dat geeft weer een boel stof tot nadenken (en om te googlen _/-\o_ )

Het is wel ingewikkelder dan ik dacht met zo'n bufferzak in de kruipruimte. Ik zat zelf te denken om gewoon slangen een klein stukje in het zand van de kruipruimte te graven en dat direct als bron te gebruiken. Ik verwacht niet dat ik daar het hele jaar mee toe kan maar in combinatie met b.v. PVT panelen zou het misschien kunnen.

Zoals @Gwaihir aangeeft vond ik op internet (zou inderdaad wel eens Duitsland geweest kunnen zijn) getallen voor een horizontale bron van 10W/m2 tot 50W/m2. Ik heb 110m2 kruipruimte dus zou ik er 1kW tot 5kW uit kunnen halen. Tja... 1kW ga ik het niet mee redden, ook niet voor een kortere periode vrees ik. Maar 5kW zou meer dan genoeg zijn...

Ik blijf het nog eens rustig overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Cpt.Chaos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:15:
In de berekening ga je uit van 15m slang per paal @Stefannn , dit is natuurlijk 30 want hij moet ook weer omhoog. Omdat de geleiding ruwweg hetzelfde is als zand moet dit op zich kunnen mits genoeg palen. Wel veel meer leidingweerstand en kans op lekkage door koppelingen. Aan de andere kant, als je geboorde bron lek raakt kijk je ook maar alleen onder de oprit en als daar geen lek zit moet je toch een nieuwe.

Qua kosten zal boren goedkoper zijn dan in palen verwerken.
Het gaat niet enkel om de lengte. Het gaat om de contact oppervlakte. Als ik het plaatje zo zie is dat een soort kolom met 5cm doorsnede.
Ik heb contact oppervlakte uitgerekend als een 15meter kolom met 5cm doorsnede

Vergelijk met een radiator. Die heeft oppervlakte nodig om de warmte kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bouwertje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:54:
Ik snap de zorgen en die heb ik ook uiteraard. De 20 palen was een aanname en wellicht hoeft er in de helft (of minder) maar een slang meegenomen te worden. Of alleen maar op de hoeken? Ik woon aan een doorgaande sloot, wellicht helpt het grondwater me dan ook nog een beetje, snellere warmte toevoer dmv water? Ik ben zo maar een beetje aan het dagdromen, tweakeren, en informatie inwinnen. Zo’n lawaaiige buitenunit kan ook maar dat is de makkelijkste oplossing, maar daar ben ik nooit zo goed in geweest.
Met 20 palen heb je al heel veel verlies van de aankoppeling. Contact opervlakte is net aan genoeg of juist te weinig. Dus dat moet niet minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 20:10
Ik ben bezig om een warmtepomp te plaatsen en mijn installateur maakt altijd gebruik van de grondboorder Bergmans uit Bergeijk. Alleen deze heeft te groot materiaal om bij mij te boren. Weet iemand een goede boorder in omgeving midden Limburg die kleinere apparatuur heeft zodat dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Weet iemand wat er exact gebeurd als je de temperatuur met +2 verhoogd? (Zie screenshot). Monteur had dit verhoogd omdat de thermostaat niet aansloeg, inmiddels heb ik deze week terug gezet op 0.

Ander vraagje; Wij krijgen de zolder gewoon totaal niet warm gestookt. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? De verdeler zijn gewoon open. Gisteren heeft de warmtepomp 12 uur lang op verwarmen gestaan maar temperatuur gaat gewoon niet omhoog op zolder. 18,4 graden (wat waarschijnlijk steeds kouder zal worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMRl5_HSg9BLpj05UnDoWl8qyEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iuyZRjJNuqJuXgntySPi3MI4.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Flexiilex op 10-11-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 10:45
ChrisM schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ja, de main branch werkt niet meer vanaf HA 2023.9.
Ze zijn bezig met beta versies, maar ook die werken nog niet optimaal.. wel goed om die te installeren en bug reports te doen. Ze willen hem namelijk niet meer via HACS aanbieden, maar rechtstreeks in Home Assistant.
Zie: https://github.com/BenPru/luxtronik

Dit betreft "luxtronik2" (de verbeterde versie). "luxtronik" heb ik nooit gebruikt, want 2 is beter. ;-)
Deze intussen geinstalleerd, en werkt wel. Maar ik kan mijn Bron temperaturen niet terugvinden? En heeft misschien iemand nog mooi dashboard, die mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Als je die verhoogt of verlaagt verschuif je de stooklijn, effectief tel je dan x graden op bij (of trek je x graden af van) de gewenste retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@Flexiilex hoe hard draait de wp? als deze op minimaal vermogen draait dan doet de HUP maar iets van 300l/u (bij een 92 model, bij een 62 nog minder) en dan krijg je waarschijnlijk geen water boven.
Ik heb de HUP op manueel staan 70%, dan heb ik 1600l/u en weet ik ook hoeveel water er overal altijd naar toe gaat.
Draai nu 24 aanvoer 22.5 retour zo. Wordt het beneden wel warm bij je? Staat de verdeler op zolder wel open? Dat kan je wel mooi controleren als de pomp op manueel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:08:
Ander vraagje; Wij krijgen de zolder gewoon totaal niet warm gestookt. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? De verdeler zijn gewoon open. Gisteren heeft de warmtepomp 12 uur lang op verwarmen gestaan maar temperatuur gaat gewoon niet omhoog op zolder. 18,4 graden (wat waarschijnlijk steeds kouder zal worden).
Dit probleem hadden wij ook, we hebben de groepen van de zolder erna verder open gezet (met de retourregeling kun je het vaak instellen) en erna was het opgelost. Overigens stoken wij op zolder maar tot 18 graden aangezien het bij ons geen leefruimtes zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Bouwertje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:42:
Ik weet niet of de vraag hier thuishoort maar ik ga hem toch stellen. Ik ben me aan het voorbereiden op het bouwen van een nieuw huis (vergunningen ect) en gezien de plaats van het huis moet ik palen gaan boren/trillen. Is het nog een overweging om in de palen (+/- 15 meter) slangen te laten meenemen voor de warmteoverdracht van mijn warmtepomp?
In principe kan het heel goed werken. Belangrijk is dat de benodigde bodemenergie per maand/seizoen 'past' bij de bodem.

Belangrijkste is dus te weten wat voor grond er tussen peil en die peil-15m zit.

Even rekenvoorbeeld voor een gewone bodem sonde: U-lus peil -15m
Droog zand (ca. 20W/m):
15 x 1,2 x 20 = 360W / sonde

Watervoerend grof zand (ca. 50 W/m):
15 x 1,2 x 50 = 900W / sonde

De 1,2 is een rekenfactor voor U-lussen.

Kanttekening is dat je meer seizoensinvloed hebt met ondiepe sondes. Dit wordt veelal als een nadeel gezien, maar dat kan met een beetje rekenwerk erg meevallen of zelfs gunstig zijn ten opzichte van een enkele diepe U sonde.
Overigens is deze invloed beperkter onder een bebouwd oppervlak.

Als je een warmteverlies (en koel) berekening hebt dan zou ik de verschillende aanbieders om een schatting vragen, waarbij je aangeeft graag heel ruim te zitten. Een lus 'dichtdraaien' is een stuk makkelijker dan later een extra paal onder je huis te zetten. :-)

En ik had in het voorjaar een stuk over niet zo diepe grondlagen geschreven: The Lord in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:22:
@Flexiilex hoe hard draait de wp? als deze op minimaal vermogen draait dan doet de HUP maar iets van 300l/u (bij een 92 model, bij een 62 nog minder) en dan krijg je waarschijnlijk geen water boven.
Ik heb de HUP op manueel staan 70%, dan heb ik 1600l/u en weet ik ook hoeveel water er overal altijd naar toe gaat.
Draai nu 24 aanvoer 22.5 retour zo. Wordt het beneden wel warm bij je? Staat de verdeler op zolder wel open? Dat kan je wel mooi controleren als de pomp op manueel staat.
Weet jij welke parameter dat is? Wat bedoel je precies met HUP? Ik lees de warmtepomp nu uit in HomeAssistant. De Pomp vv draait op dit moment op 61%. Aanvoer is 20.2 en retour is nu 20.4. Temperatuur retour berekend staat nu op 21.5.

Pomp bron 0%, en er is ook geen vraag (komt omdat het beneden 20 graden is).
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:24:
[...]

Dit probleem hadden wij ook, we hebben de groepen van de zolder erna verder open gezet (met de retourregeling kun je het vaak instellen) en erna was het opgelost. Overigens stoken wij op zolder maar tot 18 graden aangezien het bij ons geen leefruimtes zijn.
Je bedoeld de debietmeters dan denk ik. Deze staan boven op 1/1.5 als er genoeg doorstroming is. Zoals nu, Als de pomp vv op zo'n 60% staat dan komt er genoeg water boven maar zodra de Wamrtepomp rustig de temperatuur in de vloer pomp (energiezuinig) dan komt er boven zo goed als niks door de meters heen. Waarschijnlijk gaat bijna alles rechtstreeks in de vloer beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:50:
[...]
Weet jij welke parameter dat is? Wat bedoel je precies met HUP? Ik lees de warmtepomp nu uit in HomeAssistant. De Pomp vv draait op dit moment op 61%. Aanvoer is 20.2 en retour is nu 20.4. Temperatuur retour berekend staat nu op 21.5.

Pomp bron 0%, en er is ook geen vraag (komt omdat het beneden 20 graden is).
Nee, dat het beneden 20 graden is is niet de reden dat er geen vraag is. Zoals je aangeeft is retour 20,4 en berekend (= gewenst) is 21,5 graden. Dus de echte temperatuur is -1,1 Kelvin onder het setpoint.
De reden dat de compressor niet draait is dat je hysterese waarschijnlijk op 1,5 of 2 Kelvin staat (of nog meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:03:
Ik ben bezig om een warmtepomp te plaatsen en mijn installateur maakt altijd gebruik van de grondboorder Bergmans uit Bergeijk. Alleen deze heeft te groot materiaal om bij mij te boren. Weet iemand een goede boorder in omgeving midden Limburg die kleinere apparatuur heeft zodat dit wel kan?
Welke diepte?

Ik ken geen boorders in Limburg, maar ik weet wel dat veel machines tot 120 meter gaan. Daarboven ontkom je niet aan iets fors (tot ca. 200 meter, en dan..). En rond de 80 meter zit er dacht ik ook ergens zo'n overgang, waaronder sommigen nog 'n extra kleine machine in gebruik hebben. Dus erg relevant voor je vraag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:24:
Dit probleem hadden wij ook, we hebben de groepen van de zolder erna verder open gezet (met de retourregeling kun je het vaak instellen) en erna was het opgelost.
Wacht effe.. je hebt de retour van die ene ruimte verder open gezet, in 'verstoring' van het waterzijdig inregelen? Dat mag niet van @DutchKel hoor >:) .
DutchKel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:55:
Je idee zie ik dus niet als een oplossing voor de “problemen” die je schetst. Ik heb zelfs het idee dat je zo onnodig energie aan het verspillen bent. [..]

Feit blijft wel dat goed waterzijdig inregelen gedaan moet zijn. Zonder dit heb je inderdaad het probleem wat jij schetst dat je bepaalde kamers niet warm krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:32:
[...]

Wacht effe.. je hebt de retour van die ene ruimte verder open gezet, in 'verstoring' van het waterzijdig inregelen? Dat mag niet van @DutchKel hoor >:) .

[...]
Ja erg hè, maar bij ons was het waterzijdig inregelen niet correct uitgevoerd bij de oplevering. Daarom zei ik ook dat waterzijdig inregelen zo belangrijk is.

Edit: wij hadden overigens geen problemen om de andere kamers op zolder warm te krijgen. We kregen maar 1 kamer niet warm. Daarvan heeft de installateur dus zelf het debiet verhoogd.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 10-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:39:
Ja erg hè, maar bij ons was het waterzijdig inregelen niet correct uitgevoerd bij de oplevering. Daarom zei ik ook dat waterzijdig inregelen zo belangrijk is.
Nou ja.. ik raakte onlangs wat verward over wat 'correct' voor jou dan is.

Voor mij is dat niet zozeer dat de retourtemperaturen van alle groepen netjes gelijk zijn, maar dat alle kamers netjes tegelijk op de gewenste temperatuur komen. Dan lijkt me de warmte nl. optimaal verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:07:
[...]

Voor mij is dat niet zozeer dat de retourtemperaturen van alle groepen netjes gelijk zijn, maar dat alle kamers netjes tegelijk op de gewenste temperatuur komen. Dan lijkt me de warmte nl. optimaal verdeeld.
Daar heb je helemaal gelijk in, de retourtemperatuur kan inderdaad per groep verschillen.

Maar zoals je al hebt gemerkt ben ik geen expert hierin, ik weet alleen wat bij ons fout is gedaan en hoe dat achteraf is opgelost.

Waterzijdig inregelen is bij ons niet helemaal correct uitgevoerd, hier kwamen we de 1e winter achter omdat het op 1 kamer op zolder wel erg koud werd (16 graden terwijl de thermostaat op 18 graden stond). Daarvoor is een installateur toen langs geweest en hij zei dat als ik merkte dat er nog 1 kamer niet goed op temperatuur komt of te snel op temperatuur komt dat het debiet aangepast moet worden. Ik heb overigens verder (nog) niks aangepast van het debiet, alles lijkt hier nu wel goed ingesteld te zijn. Nou moet ik wel toegeven dat die ene kamer wel erg veel hoge ruimte heeft (5 meter hoog) en dat de normale berekeningen daarvoor waarschijnlijk niet voldoende waren om het debiet mee te berekenen.

Aangezien wij een buffervat hebben die in de winter op temperatuur wordt gehouden lag het niet aan de invoertemperatuur, ook zit er bij ons een aparte pomp voor de vloerverwarming dus de zolder krijgt ook voldoende warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Turrican schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]

Nee, dat het beneden 20 graden is is niet de reden dat er geen vraag is. Zoals je aangeeft is retour 20,4 en berekend (= gewenst) is 21,5 graden. Dus de echte temperatuur is -1,1 Kelvin onder het setpoint.
De compressor staat inderdaad op 0hz en dus niet aan. De gewenste temperatuur staat beneden op 20 graden dus dat zou niet 21,5 moeten zijn lijkt mij? Ik weet niet waarom de warmtepomp de retourtemperatuur zo hoog berekend als zowel de temperatuur, gewenste temperatuur nu 20 graden is en de aanvoer ook maar 20,1. Dat is toch gek?

Wat bedoel je precies hiermee?:
Turrican schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]De reden dat de compressor niet draait is dat je hysterese waarschijnlijk op 1,5 of 2 Kelvin staat (of nog meer).
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:07:
[...]

Even voor mij beeldvorming @Gwaihir. Waterzijdig inregelen is dus de debiet aanpassen op de lengte van je vloerverwarming of in dit geval met een warmtepomp nog meer? Aangezien zowel beneden als op de 1e en de 2e verdieping overal de debiet even hoog staat. Ik geloof er namelijk nog steeds niks van wat de monteur aangeeft over;

"De debiet maar in dit geval niet uit, de groepen zijn bijna altijd even lang dus dat zou niet uit mogen maken".

Het punt is alleen, hij roept maar wat maar weet de lengtes niet. En nu krijgen wij op zolder dus gewoon niet goed warm gestookt.

[ Voor 73% gewijzigd door Flexiilex op 10-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:29:
[quote]Turrican schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]

v

De compressor staat inderdaad op 0hz en dus niet aan. De gewenste temperatuur staat beneden op 20 graden dus dat zou niet 21,5 moeten zijn lijkt mij? Ik weet niet waarom de warmtepomp de retourtemperatuur zo hoog berekend als zowel de temperatuur, gewenste temperatuur nu 20 graden is en de aanvoer ook maar 20,1. Dat is toch gek?

Wat bedoel je precies hiermee?:

[...]
Er is altijd een marge waarmee gewerkt wordt.

Stel de gewenste retourtemperatuur is 20 graden en de hysterese is 2 Kelvin (dus 2 graden). Dat houd in dat de warmtepomp aan gaat tot de 20 graden is bereikt, daarna gaat die uit en als de temperatuur is gezakt naar 18 graden of lager (2 graden lager dan 20 graden) dan gaat die pas weer aan en verwarmen totdat de 20 graden weer is bereikt.

Dit is gedaan om te voorkomen dat de warmtepomp heel vaak aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. gaat ofwel gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
[...]

De compressor staat inderdaad op 0hz en dus niet aan. De gewenste temperatuur staat beneden op 20 graden dus dat zou niet 21,5 moeten zijn lijkt mij?

[...]
Nee... Misschien moet je mijn eerdere posts over stooklijn en thermostaat (RBE) ook even lezen, anders blijf ik dat herhalen...

Turrican in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Turrican in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:35:
[...]

Er is altijd een marge waarmee gewerkt wordt.

Stel de gewenste retourtemperatuur is 20 graden en de hysterese is 2 Kelvin (dus 2 graden). Dat houd in dat de warmtepomp aan gaat tot de 20 graden is bereikt, daarna gaat die uit en als de temperatuur is gezakt naar 18 graden of lager (2 graden lager dan 20 graden) dan gaat die pas weer aan en verwarmen totdat de 20 graden weer is bereikt.
Dat klopt deels, die hysterese zit alleen zowel aan de boven- als aan de onderkant van het setpoint. Hij gaat dus verwarmen totdat de 22,1 graden is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:17:
Daarvoor is een installateur toen langs geweest en hij zei dat als ik merkte dat er nog 1 kamer niet goed op temperatuur komt of te snel op temperatuur komt dat het debiet aangepast moet worden.
Ja, en die gewenste temperatuur is, vertrek voor vertrek, maar net wat je als bewoners daar wil. Oftewel: wat de optimale waterzijdige inregeling is, is afhankelijk van de gebruikspatronen van de bewoners.

[Mijn indruk dat we daar onlangs op langs elkaar heen gingen.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:41:
[...]

Ja, en die gewenste temperatuur is, vertrek voor vertrek, maar net wat je als bewoners daar wil. Oftewel: wat de optimale waterzijdige inregeling is, is afhankelijk van de gebruikspatronen van de bewoners.

[Mijn indruk dat we daar onlangs op langs elkaar heen gingen.]
Dat is heel goed mogelijk dat we langs elkaar heen aan het praten waren, maar ik ben het echt wel eens met je conclusie :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
@Turrican @Gwaihir @DutchKel Thanks voor jullie duidelijke uitleg :)

Even ander vraagje; Wat ik ook heb gemerkt is dat zodra de het tapwaterval opgewarmd word, de thermostaat minimaal 1 graden hoger gaat. (Thermostaat zit aan de andere kan van de muur waar de warmtepomp staat). tapwaterval zit aan de overkant van de gang. Dit lijkt mij dan ook niet echt slim..

Wat ik nu ervaar: Tapwatervat word opgewarmd. Dit duurt nu van 50 graden (zakt vaag even naar 47 o.i.d.) naar 55 graden duurt soms 4 uurtjes of net even langer.

Daardoor blijft de thermostaat zo'n 6 uur lang een veel te hoge kamer temperatuur aangeven. Dit zorgt er eigenlijk voor dat je in de winter maar weinig je vloer kan opwarmen omdat de thermostaat denkt dat het al warm genoeg is.. Of zit ik hierin verkeerd?

Het vervelend is dus ook, vanaf een uur op 4 word het kouder en zakt de temperatuur weer binnen. Het kutte is alleen, de tapwater zal waarschijnlijk weer rond 8 uur zo'n beetje opgewarmd worden, wat dus inhoud dat er vanaf dat moment geen verwarming aan kan, maar 6 uur later ook niet omdat de thermostaat dan dus te hoog staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:50:
@Turrican @Gwaihir @DutchKel Thanks voor jullie duidelijke uitleg :)

Even ander vraagje; Wat ik ook heb gemerkt is dat zodra de het tapwaterval opgewarmd word, de thermostaat minimaal 1 graden hoger gaat. (Thermostaat zit aan de andere kan van de muur waar de warmtepomp staat). tapwaterval zit aan de overkant van de gang. Dit lijkt mij dan ook niet echt slim..

Wat ik nu ervaar: Tapwatervat word opgewarmd. Dit duurt nu van 50 graden (zakt vaag even naar 47 o.i.d.) naar 55 graden duurt soms 4 uurtjes of net even langer.

Daardoor blijft de thermostaat zo'n 6 uur lang een veel te hoge kamer temperatuur aangeven. Dit zorgt er eigenlijk voor dat je in de winter maar weinig je vloer kan opwarmen omdat de thermostaat denkt dat het al warm genoeg is.. Of zit ik hierin verkeerd?

Het vervelend is dus ook, vanaf een uur op 4 word het kouder en zakt de temperatuur weer binnen. Het kutte is alleen, de tapwater zal waarschijnlijk weer rond 8 uur zo'n beetje opgewarmd worden, wat dus inhoud dat er vanaf dat moment geen verwarming aan kan, maar 6 uur later ook niet omdat de thermostaat dan dus te hoog staat
Dit is een lastige waarschijnlijk om op te lossen. Het lijkt me dat dit wordt veroorzaakt omdat de muur mee wordt verwarmd, mogelijk loopt de warm water leiding van de warmtepomp naar de boiler in de buurt van de thermostaat.

Een ding is in elk geval wel zeker: zolang er tapwater wordt gemaakt, staat de vloerverwarming uit. De warmtepomp kan namelijk niet beide tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
DutchKel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:53:
[...]

Dit is een lastige waarschijnlijk om op te lossen. Het lijkt me dat dit wordt veroorzaakt omdat de muur mee wordt verwarmd, mogelijk loopt de warm water leiding van de warmtepomp naar de boiler in de buurt van de thermostaat.

Een ding is in elk geval wel zeker: zolang er tapwater wordt gemaakt, staat de vloerverwarming uit. De warmtepomp kan namelijk niet beide tegelijkertijd.
Dat is zeker waar, alleen zou ik het wel prettig vinden dat hij daarna gewoon zou gaan verwarmen indien gewenst en niet nog 6 uur lang bezig is met "afkoelen". Andere thermostaten in de woonkamer geven namelijk hele andere temperaturen aan + je ziet overduidelijk in HA dat het door het opwarmen komt. Precies zodra dit gebeurd zie je in de woonkamer de temperatuur stijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Even voor mij beeldvorming @Gwaihir. Waterzijdig inregelen is dus de debiet aanpassen op de lengte van je vloerverwarming of in dit geval met een warmtepomp nog meer?
Waterzijdig inregelen gaat om het optimaal inregelen van het afgiftesysteem. Concept en uitvoering zijn, voor zover ik weet, hetzelfde ongeacht de warmtebron. Maar een WP profiteert er véél meer van dan een CV-ketel, omdat een WP, zowel qua (S)COP als levensduur, baat heeft bij lekker rustig doortuffen. Het is dus stom dat 't bij een CV-ketel ook veel te vaak nog vergeten wordt, maar bij een WP loont het extra de moeite je best erop te doen.

In de basis wordt eerst alles wijd open gegooid en dan de retourtemperatuur van alle groepen gelijk getrokken. Mijn (jaren 70) verdeler heeft daartoe een thermometer op elke retour. Maar kennelijk zijn debietmeters goedkoper / kleiner of zo, en zeker zijn ze sneller van reactie, want tegenwoordig lijken vooral die er ruim op te zitten. Dan kan er inderdaad (min of meer) gelijk getrokken worden door te compenseren voor de lengte van elke groep. Maar ook een infraroodthermometer die je op de buis kunt richten kost geen drol en hoort zo'n installateur m.i. bij zich te hebben. Dit is wat een installateur die waterzijdig komt inregen komt doen (of hoort te komen doen).

Mijn argument is dat dit nog 'slechts' de basis is en het vaak de moeite loont verder te tweaken voor nadere afstemming op je eigen gebruikspatroon. Oók als dit betekent dat de 'hoofdgroepen' (van de woonkamer) wat extra geknepen worden omdat (bijvoorbeeld) je werkkamer elders in huis anders niet warm wordt. (Al komt er natuurlijk een punt waarop je beter de verwarming in die werkkamer kunt aanpassen..)

Als ik je goed begrijp, meet die thermostaat (vermoedelijk) in te hoge mate de temperatuur van de leidingen naar je SWW vat, vlak achter de muur waar hij op hangt, in plaats van de temperatuur van de ruimte waar hij hangt? Dan zou ik die leidingen maar 'ns goed isoleren. En het gat waar het kabeltje door komt even verder dichtstoppen, zodat daar geen warmte lucht doorheen langs je thermostaat stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Je kunt proberen om de RBE invloedsfactor lager zetten. Waar staat die nu op?

Ik neig ernaar om hem bij mij helemaal uit te zetten (0% dus), de kamer waar de thermostaat hangt is geen goede referentieruimte voor ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Turrican Als het er dus beter van wordt, vooral doen. Maar lekker geld weggooien dan, door degene die dat ding daar voor jan joker neergehangen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:56:
[...]

Waterzijdig inregelen gaat om het optimaal inregelen van het afgiftesysteem. Concept en uitvoering zijn, voor zover ik weet, hetzelfde ongeacht de warmtebron. Maar een WP profiteert er véél meer van dan een CV-ketel, omdat een WP, zowel qua (S)COP als levensduur, baat heeft bij lekker rustig doortuffen. Het is dus stom dat 't bij een CV-ketel ook veel te vaak nog vergeten wordt, maar bij een WP loont het extra de moeite je best erop te doen.

In de basis wordt eerst alles wijd open gegooid en dan de retourtemperatuur van alle groepen gelijk getrokken. Mijn (jaren 70) verdeler heeft daartoe een thermometer op elke retour. Maar kennelijk zijn debietmeters goedkoper / kleiner of zo, en zeker zijn ze sneller van reactie, want tegenwoordig lijken vooral die er ruim op te zitten. Dan kan er inderdaad (min of meer) gelijk getrokken worden door te compenseren voor de lengte van elke groep. Maar ook een infraroodthermometer die je op de buis kunt richten kost geen drol en hoort zo'n installateur m.i. bij zich te hebben. Dit is wat een installateur die waterzijdig komt inregen komt doen (of hoort te komen doen).

Mijn argument is dat dit nog 'slechts' de basis is en het vaak de moeite loont verder te tweaken voor nadere afstemming op je eigen gebruikspatroon. Oók als dit betekent dat de 'hoofdgroepen' (van de woonkamer) wat extra geknepen worden omdat (bijvoorbeeld) je werkkamer elders in huis anders niet warm wordt. (Al komt er natuurlijk een punt waarop je beter de verwarming in die werkkamer kunt aanpassen..)
Op zolder zit er ook een retourmetertje op. Mja, ik gaf aan bij de monteur dat die niet werkte maar die was er nogal nonchalant over en vond het allemaal niet zo boeiend. Ik ga dit nog wel aanmelden om te laten vervangen. Enige is dus, dat deze persoon maar bleef volhouden dat alle groepen even lang zijn en het dan niet nodig is.

Heb jij of iemand anders een goede tip hoe ik heel eenvoudig kan controleren of de gewenste temperatuur behaald kan worden op zolder? Waarschijnlijk de temperatuur op de WP op +5 zetten denk ik? Maar is dat wel een goede test vraag ik mij dan af.
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:56:
Als ik je goed begrijp, meet die thermostaat (vermoedelijk) in te hoge mate de temperatuur van de leidingen naar je SWW vat, vlak achter de muur waar hij op hangt, in plaats van de temperatuur van de ruimte waar hij hangt? Dan zou ik die leidingen maar 'ns goed isoleren. En het gat waar het kabeltje door komt even verder dichtstoppen, zodat daar geen warmte lucht doorheen langs je thermostaat stroomt.
Dat denk ik indd ook. Over welke leidingen heb je het precies dan? Er zijn er wel een aantal geïsoleerd waar de WP staat. Kans is groot dat de leidingen onder de vloer lopen. Vraag mij dus af of het de warmte is die aan de achterkant tegen de thermostaat aan komt of de vloer die op dat stukje zo warm word.

Goede tip trouwens, ga zo gelijk even kijken of er een gat naar de ruimte zit voor de thermostaat

Btw, Volgens mij is er bij de het vat zelf is er ook niks geïsoleerd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:07:
Goede tip trouwens, ga zo gelijk even kijken of er een gat naar de ruimte zit voor de thermostaat
Misschien wel de belangrijkste tip, ja :). Een valse luchtstroom langs zo'n meetinstrument..
Btw, Volgens mij is er bij de het vat zelf is er ook niks geïsoleerd dacht ik.
Dat dus. De leidingen van de WP van en naar je SWW vat moeten wel geïsoleerd zijn.
Heb jij of iemand anders een goede tip hoe ik heel eenvoudig kan controleren of de gewenste temperatuur behaald kan worden op zolder?
Met een thermometer? Of door in die ruimte te gaan doen wat je wil doen en te merken of de temperatuur daarvoor goed is?

Ik snap je misschien niet.. de gewenste temperatuur is voor mij wat de hoofdgebruiker van de betreffende ruimte wenst..
Waarschijnlijk de temperatuur op de WP op +5 zetten denk ik? Maar is dat wel een goede test vraag ik mij dan af.
Ik kan je niet heel goed volgen, maar.. waarschijnlijk niet.

Je wilt juist dat bij normaal gebruik en je normale instellingen het overal in je huis netjes de juiste temperatuur is / wordt. Zoals @DutchKel eerder op de middag zei: er horen geen ruimtes veruit als eerste of veruit als laatste op temperatuur te komen (of doorlopend achter te blijven).

En dat ook nog 'ns bij verschillende weertypes (temperatuur, wind op de gevel, of op die andere, zoninval of niet..) Daarom is dit bij uitstek iets wat je als bewoner heel rustig aan zelf bijstelt. [Zo hebben wij hier voor ons doen de haard de laatste weken weinig gebruikt. Dus zie ik ook weer details in de afstelling die eerder domweg niet te spotten waren. Dus stelde ik vanmiddag een paar groepen nog ietsje bij. Dat zal pakweg de zesde keer zijn (over drie winters heen) dat ik eraan zit. Eerst een keer met een dag ertussen, toen een week, etc. en de tweaks worden steeds kleiner.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:22:
[...]

Misschien wel de belangrijkste tip, ja :). Een valse luchtstroom langs zo'n meetinstrument..
Net gekeken maar die zit er niet. Dit gaat waarschijnlijk netjes in een pijpje onder de vloer naar de WP. kan dus haast niet anders zijn dan dat het de leidingen naar m'n SWW vat zijn. Of.. Kan het zijn dat de WP zoveel warmte uitstoot dat dit de muur helemaal warm maakt.
[...]
Dat dus. De leidingen van de WP van en naar je SWW vat moeten wel geïsoleerd zijn.
Wat betreft isolatie, dit moet ook gewoon netjes onder de dekvloer gebeuren neem ik aan toch. Lijkt mij juist het belangrijkste. Geloof namelijk niet dat ze dat gedaan hebben
[...]

Met een thermometer? Of door in die ruimte te gaan doen wat je wil doen en te merken of de temperatuur daarvoor goed is?

Ik snap je misschien niet.. de gewenste temperatuur is voor mij wat de hoofdgebruiker van de betreffende ruimte wenst..

Ik kan je niet heel goed volgen, maar.. waarschijnlijk niet.

Je wilt juist dat bij normaal gebruik en je normale instellingen het overal in je huis netjes de juiste temperatuur is / wordt. Zoals @DutchKel eerder op de middag zei: er horen geen ruimtes veruit als eerste of veruit als laatste op temperatuur te komen (of doorlopend achter te blijven).

En dat ook nog 'ns bij verschillende weertypes (temperatuur, wind op de gevel, of op die andere, zoninval of niet..) Daarom is dit bij uitstek iets wat je als bewoner heel rustig aan zelf bijstelt. [Zo hebben wij hier voor ons doen de haard de laatste weken weinig gebruikt. Dus zie ik ook weer details in de afstelling die eerder domweg niet te spotten waren. Dus stelde ik vanmiddag een paar groepen nog ietsje bij. Dat zal pakweg de zesde keer zijn (over drie winters heen) dat ik eraan zit. Eerst een keer met een dag ertussen, toen een week, etc. en de tweaks worden steeds kleiner.]
Ik wilde checken of er wel genoeg doorstroming is om dus de WP te forceren te gaan verwarmen maar eigenlijk heb ik het antwoord al. Gisteren namelijk 12 uur lang aangestaan en nog niet een halve graad omhoog gegaan boven.

[ Voor 121% gewijzigd door Flexiilex op 10-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:27:
Wat betreft isolatie, dit moet ook gewoon netjes onder de dekvloer gebeuren neem ik aan toch. Lijkt mij juist het belangrijkste. Geloof namelijk niet dat ze dat gedaan hebben
Onder de dekvloer? Staan vat en WP niet naast elkaar? Een leiding voor het SWW vat kan toch helemaal niet (zo maar) in de dekvloer liggen? Die moet zo'n 65 graden kunnen worden.. en nog best wel ineens ook, wanneer die run begint. Dan knapt je vloer..

Ik heb niet gespot wel merk WP jij hebt, maar las hier wel van mensen die in hun WP ook nog leidingen na-isoleerden. (Is wel een garantie dingetje als je 'm überhaupt open maakt..)

Verder: goede vragen, die zich niet van afstand laten beantwoorden. Schaf evt. zo'n richt thermometer aan en meet hoe warm je muur wordt, je vloer in de ruimte waar de WP staat, de kast van je WP, etc.
Ik wilde checken of er wel genoeg doorstroming is om dus de WP te forceren te gaan verwarmen maar eigenlijk heb ik het antwoord al. Gisteren namelijk 12 uur lang aangestaan en nog niet een halve graad omhoog gegaan boven.
Is die flow meter dan wel kapot, of is er bij de aanleg iets in de leidingen / slangen terecht gekomen?

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 10-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:02:
@Turrican Als het er dus beter van wordt, vooral doen. Maar lekker geld weggooien dan, door degene die dat ding daar voor jan joker neergehangen heeft.
Tja. We hebben de woonkamer en de keuken omgewisseld (was een optie bij de bouw). We wilden liever een hele grote woonkeuken en een kleine knusse woonkamer. En toen is ook de CO2-meter en de thermostaat verplaatst. De keuken was wel een goede referentieruimte geweest ;-).

Projectbouw he. Waarom nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 20:10
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:25:
[...]

Welke diepte?

Ik ken geen boorders in Limburg, maar ik weet wel dat veel machines tot 120 meter gaan. Daarboven ontkom je niet aan iets fors (tot ca. 200 meter, en dan..). En rond de 80 meter zit er dacht ik ook ergens zo'n overgang, waaronder sommigen nog 'n extra kleine machine in gebruik hebben. Dus erg relevant voor je vraag..
Er zouden 3 putten van 80 meter moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Flexiilex schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is zeker waar, alleen zou ik het wel prettig vinden dat hij daarna gewoon zou gaan verwarmen indien gewenst en niet nog 6 uur lang bezig is met "afkoelen". Andere thermostaten in de woonkamer geven namelijk hele andere temperaturen aan + je ziet overduidelijk in HA dat het door het opwarmen komt. Precies zodra dit gebeurd zie je in de woonkamer de temperatuur stijgen
even aannemende dat het een opbouw thermostaat is:
- van de muur halen en isolatie plaatje er achter (dun stukje piepschuim dat ze voor vloeren gebruiken of iets wat er voor door kan gaan uit de rommeldoos)

Wat ook helpt: de temperatuur sensor die er in zit loshalen, draadjes verlengen, en uit de behuizing laten steken. Om dat te testen voor je gaat rotzooien kan je de behuizing er af halen en kijken of het zonder behuizing beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
koifim schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Even benieuwd naar jullie ervaringen. Is onderstaande condensvorming/hoeveelheid normaal te noemen?

Gaat om een alpha innotec swcv 92k3m.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om hier nog even op terug te komen. Paar weken geleden is onderhoud gepleegd en ik noemde “lekkage” nog eens. Bleek na wat verder kijken dat een koppeling van de bodempomp net niet helemaal aangedraaid was. Het probleem is nu opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:42:
[...]

Onder de dekvloer? Staan vat en WP niet naast elkaar? Een leiding voor het SWW vat kan toch helemaal niet (zo maar) in de dekvloer liggen? Die moet zo'n 65 graden kunnen worden.. en nog best wel ineens ook, wanneer die run begint. Dan knapt je vloer..

Ik heb niet gespot wel merk WP jij hebt, maar las hier wel van mensen die in hun WP ook nog leidingen na-isoleerden. (Is wel een garantie dingetje als je 'm überhaupt open maakt..)

Verder: goede vragen, die zich niet van afstand laten beantwoorden. Schaf evt. zo'n richt thermometer aan en meet hoe warm je muur wordt, je vloer in de ruimte waar de WP staat, de kast van je WP, etc.

[...]

Is die flow meter dan wel kapot, of is er bij de aanleg iets in de leidingen / slangen terecht gekomen?
Thanks! Goed advies. Ik vermoed niet in de dekvloer maar dar de leidingen door de kruipruimte lopen (vastgehangen aan de dekvloer. Kan haast niet anders. De WP staat tegenover het SWW vat (zit nog wel een gang tussen. Dus zo'n 2/3 meter er tussen. SWW staat onder de trap en aan de overkant dus de WP. Leidingen gaan ook de grond in dus kan niet anders. En indd, de leidingen worden zo'n 62 graden. Zal morgen eens checken in de kruipruimte. Vloer tussen beide ruimtes is wel altijd flink warm als er zo'n opwarm run is van het vat.
Gwaihir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:42:
[...]

Geen flauw idee. Flowmeters doen het wel. Retourtemperatuur meter op de verdeler op zolder werkt niet. Maar er is iets niet goed, kan niet anders. boven word gewoon niet warm. Ik ga lig zo'n infraroodthermometer kopen en zelf even checken en de bouwen inlichten.
Stefannn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:38:
[...]

even aannemende dat het een opbouw thermostaat is:
- van de muur halen en isolatie plaatje er achter (dun stukje piepschuim dat ze voor vloeren gebruiken of iets wat er voor door kan gaan uit de rommeldoos)

Wat ook helpt: de temperatuur sensor die er in zit loshalen, draadjes verlengen, en uit de behuizing laten steken. Om dat te testen voor je gaat rotzooien kan je de behuizing er af halen en kijken of het zonder behuizing beter gaat.
Goeie tip. Kan even kijken of dat helpt. Persoonlijk denk ik dat het de leidingen zijn van onder de dekvloer die dit veroorzaken maar zeker het proberen waard.

[ Voor 30% gewijzigd door Flexiilex op 10-11-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Om pendelen en warmteverlies te voorkomen heb ik ingeregeld dat het SWW tussen 04:00-06:00 mag opwarmen naar 58 graden. Na 06:00 gaan we verbruiken en komt het regelmatig voor dat het rond middernacht onder de 40 graden komt. Voor ons is dat geen probleem omdat we 's nachts geen warm water nodig hebben, alleen vraag ik me af of dit het buffervat niet vervuilt doordat bacteriën misschien harder onder deze temperaturen kunnen groeien.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:58

vliegnerd

Nintendo fan.

@herrieschopper
Legionella is zo’n “Mac vs PC” onderwerp. Vele meningen, vele verschillende feiten.

RIVM heeft tips: https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie

Belangrijkste (eerste) RIVM eis: SWW temperatuur boven 60 graden.
Meestal is er 1x per week een legionella run boven 60 graden. Dan zit je goed. Verder hoef je niet te piekeren over hoe het gedurende een dag gaat. Ik want 1x per week gaat toch alles dood.

Dus geen probleem. Tenzij je 60+ bent (zie RIVM) maar dan is het advies om elke paar jaar de leidingen en douchemengkraan te laten reinigen.

SWW vat op eco is helemaal prima en echt geen legionella risico.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:45
herrieschopper schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:09:
Om pendelen en warmteverlies te voorkomen heb ik ingeregeld dat het SWW tussen 04:00-06:00 mag opwarmen naar 58 graden.
Als je warmteverlies wilt voorkomen kun je dat beter beperken tot 48°C. Scheelt veel COP en ook stilstandsverlies.
Pendelen is bij SWW sowieso geen issue.
Na 06:00 gaan we verbruiken en komt het regelmatig voor dat het rond middernacht onder de 40 graden komt. Voor ons is dat geen probleem omdat we 's nachts geen warm water nodig hebben, alleen vraag ik me af of dit het buffervat niet vervuilt doordat bacteriën misschien harder onder deze temperaturen kunnen groeien.
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Om dat te voorkomen heb je (als het goed is) een periodieke legionellacyclus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
herrieschopper schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:09:
Om pendelen en warmteverlies te voorkomen heb ik ingeregeld dat het SWW tussen 04:00-06:00 mag opwarmen naar 58 graden. Na 06:00 gaan we verbruiken en komt het regelmatig voor dat het rond middernacht onder de 40 graden komt. Voor ons is dat geen probleem omdat we 's nachts geen warm water nodig hebben, alleen vraag ik me af of dit het buffervat niet vervuilt doordat bacteriën misschien harder onder deze temperaturen kunnen groeien.
Wat wordt er 40 / 58 graden? Top / bodem / gemiddelde / ..? Verder: legionella komt maandelijks langs hier. Zoek even in het topic.

Heb 'm zelf eerder in de nacht staan trouwens, buiten de koudste uren van het etmaal, want dan mag hij van mij toch echt lekker het huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:59:
[...]

Als je warmteverlies wilt voorkomen kun je dat beter beperken tot 48°C. Scheelt veel COP en ook stilstandsverlies.

[...]

Hier wordt het water ook elke keer tot 58 graden verwarmd, daarmee voorkom je ook dat de legionella in de boiler komt. De boiler op 48 graden zetten heeft geen zin, daarmee krijgen wij geen bad vol. Dus 58 graden is echt wel nodig. We hebben na 1 bad ook bijna geen warm water meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:09:
Hier wordt het water ook elke keer tot 58 graden verwarmd, daarmee voorkom je ook dat de legionella in de boiler komt. De boiler op 48 graden zetten heeft geen zin, daarmee krijgen wij geen bad vol. Dus 58 graden is echt wel nodig. We hebben na 1 bad ook bijna geen warm water meer over.
Dan is je SWW-vat erg klein. Meestal heb je voor een bad maar ca 100 liter water nodig van 40 graden.
Uit een SWW-vat van 300 liter (gebruikelijk formaat voor een gezin) op 48 graden kun je zeker 350 liter water van 40 graden tappen. Daarmee zou je na een bad nog gemakkelijk een paar keer moeten kunnen douchen. Kortom ik snap niet waarom dat bij jou niet gaat.
In het L/W WP topic draaien er velen probleemloos op ca 48 graden watertemperatuur. Ik zou niet weten waarom dat bij W/W niet kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:12
thommich schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:15:
[...]

Bij mij duurde dat een paar uur vooraleer de verbindingslijn effectief werkte. Dat was inderdaad ook frustrerend... Ik herinner mij dat ik het pas de volgende dag opnieuw probeerde...
Uiteindelijk was dit een kwestie van hun nieuwe app installeren. Weet niet waarom de oude app nog beschikbaar was in de playstore!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:37:
[...]

Dan is je SWW-vat erg klein. Meestal heb je voor een bad maar ca 100 liter water nodig van 40 graden.
Uit een SWW-vat van 300 liter (gebruikelijk formaat voor een gezin) op 48 graden kun je zeker 350 liter water van 40 graden tappen. Daarmee zou je na een bad nog gemakkelijk een paar keer moeten kunnen douchen. Kortom ik snap niet waarom dat bij jou niet gaat.
In het L/W WP topic draaien er velen probleemloos op ca 48 graden watertemperatuur. Ik zou niet weten waarom dat bij W/W niet kan.
Sja, met 100 liter in ons bad dan heb je een bodempje met water. Ik gok dat er eerder 500 a 600 liter in kan. Volgens de berekening kan er namelijk 855 liter in (maar dan is die tot de rand gevuld). We hebben namelijk een 2 persoons bad van 190x90x50cm.

We hebben een vat van 320 liter.

Dus zoals je ziet is alles afhankelijk van het gebruik en kun je niet zomaar temperaturen verlagen zonder aan de gevolgen te denken.

Hier mag de warmtepomp overigens alleen overdag (ivm zonnepanelen) het tapwater verwarmen. Dit begint echter wel in de ochtend vanaf 6 uur waardoor we als we gaan douchen ongeveer op de maximale temperatuur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
Sja, met 100 liter in ons bad dan heb je een bodempje met water. Ik gok dat er eerder 500 a 600 liter in kan. Volgens de berekening kan er namelijk 855 liter in (maar dan is die tot de rand gevuld). We hebben namelijk een 2 persoons bad van 190x90x50cm.
Dat is dan wel een erg groot (en niet bepaald doorsnee) bad.
Hier mag de warmtepomp overigens alleen overdag (ivm zonnepanelen) het tapwater verwarmen. Dit begint echter wel in de ochtend vanaf 6 uur waardoor we als we gaan douchen ongeveer op de maximale temperatuur zitten.
Dan zal je alleen in de zomer een beetje op PV opwarmen. Want de rest van het jaar is het om 6 uur nog donker.
Bovendien zijn er ook in de zomer maar weinig huizen waar de PV-installatie zo vroeg al in de zon ligt. Bij 90% van de installaties is er dan nog schaduw van buren of is de oriëntatie zodanig dat er dan überhaupt nog geen zon op valt, laat staan dat er genoeg vermogen is, voor een SWW-run van de WP (minimaal 1 kW afhankelijk van WP vermogen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:28:
Ach, de teneur is toch dat W/W WPs ook niet bepaald doorsnee zijn >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:45:
[...]

Ach, de teneur is toch dat W/W WPs ook niet bepaald doorsnee zijn >:).
je bent tweaker of je bent het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:28:
[...]

[...]

Dan zal je alleen in de zomer een beetje op PV opwarmen. Want de rest van het jaar is het om 6 uur nog donker.
Bovendien zijn er ook in de zomer maar weinig huizen waar de PV-installatie zo vroeg al in de zon ligt. Bij 90% van de installaties is er dan nog schaduw van buren of is de oriëntatie zodanig dat er dan überhaupt nog geen zon op valt, laat staan dat er genoeg vermogen is, voor een SWW-run van de WP (minimaal 1 kW afhankelijk van WP vermogen).
We hebben een oost-west opstelling dus zodra de zon op is dan is er opbrengst en dit gaat dan ook de hele dag door. Zoals @Gwaihir al zei W/W warmtepomp is al niet standaard, dus de rest is net zo niet standaard. Als ik hem later instel dan hebben we in de ochtend koud water met douchen, dat is ook ongewenst. Dus dit is het meest optimale voor ons. We zijn wel milieubewust bezig, maar toch ook weer niet. We bezuinigen niet op comfort, verder hebben we wel bijna alles elektrisch, op 1 auto na (deze staat nog op de planning om vervangen te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik zie het bijkans als omgekeerd: wij bewonen een ruime woning, die we comfortabeler maken (en al kwam met een bad dat nauwelijks onder doet voor..). Dan vind ik dat we 'm ook duurzamer moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ik snap zoiets feitelijk niet. Mijn SWW-runs in het goeie seizoen staan om 11u (met een Oost-West opstelling van PV). Waarom? eerst de thuisbatterij laden. Dan zit ik ook goed van Maart tot September.

En ik heb ook extra hoge temperatuur in de zomer tijdens die runs (65C, op de compressor met R290).

Het vatje van 165L blijft vlotjes warm tot de dag erna (verlies +/- 6-7 graden), 11u terug. Tenzij men stevig begint te douchen of zo, maar dan verwarm ik pas onder de 48 graden, tot 55 graden terug.

In de winter, is het eerder altijd 55 graden max, en 48 min. Zo zit ik redelijk goed i.v.m. legionella.

Dus zeggen "ik wil geen comfort verliezen"... je vat is niet op 1-2-3 koud. Dat zou gerust een halve dag overbruggen zonder verbruik.

Ieder doet nog wat hij liever wil, ik wil je gedrag niet sturen of zo.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
bjp schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:53:
Dus zeggen "ik wil geen comfort verliezen"... je vat is niet op 1-2-3 koud. Dag zou gerust een halve dag overbruggen zonder verbruik.
Even deze eruit geknipt om op te antwoorden. Je hebt helemaal gelijk dat het vat niet zomaar koud is. Met de huidige instellingen wordt het vat tussen 6 en 8 a 9 uur opgewarmd. Hier zit de ochtend douchebeurt bij. Dus na het douchen is het vat op de maximale temperatuur voor de rest van de dag. Als iemand 's avonds nog in bad wil of wil douchen dan kan dat zonder problemen, het vat is daar nog warm genoeg voor, na 22u wordt het water echter niet meer verwarmd tot 6 uur in de ochtend. We douchen in de ochtend vaak om 6:30 dus dan moet het vat wel enigszins op temperatuur zijn.

Hier wordt het vat overigens ook pas verwarmd als de temperatuur onder de 48 graden komt, dit was 55 graden zoals die bij ons was opgeleverd. Het vat werd dus tussen de 55 en 58 graden gehouden, hiermee had ik tussendoor wel veel kleinere runs.

Dit betekend overigens niet dat deze instellingen voor iedereen het meest gunstig zijn, zoals bij jou met de accu's opladen. Comfort is voor iedereen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
vliegnerd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:20:
@herrieschopper
Legionella is zo’n “Mac vs PC” onderwerp. Vele meningen, vele verschillende feiten.

RIVM heeft tips: https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie

Belangrijkste (eerste) RIVM eis: SWW temperatuur boven 60 graden.
Meestal is er 1x per week een legionella run boven 60 graden. Dan zit je goed. Verder hoef je niet te piekeren over hoe het gedurende een dag gaat. Ik want 1x per week gaat toch alles dood.

Dus geen probleem. Tenzij je 60+ bent (zie RIVM) maar dan is het advies om elke paar jaar de leidingen en douchemengkraan te laten reinigen.

SWW vat op eco is helemaal prima en echt geen legionella risico.
Bedankt voor je reactie. Ik heb bewust legionella niet genoemd, er drijft namelijk ongetwijfeld nog meer in het water wat de boel kan vervuilen. Kan er geen slib of andere viezigheid vormen bij lagere temperaturen gedurende de dag?

De legionellerun van mijn warmtepomp brengt hem op maximaal 58,5 graden volgens de sensor (geen idee waar in het vat deze zich bevindt).
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

48 graden is vanwege de grootte van ons buffervat (<200 liter) niet optimaal. We kunnen nu zo'n 3 keer douchen bij 58 graden, bij 48 graden zouden we de 2 keer net wel of net niet halen verwacht ik. Daarnaast tik ik voor de zekerheid liever dagelijks deze temperatuur aan om legionella in het vat uit te kunnen sluiten.
Gwaihir schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:00:
[...]

Wat wordt er 40 / 58 graden? Top / bodem / gemiddelde / ..? Verder: legionella komt maandelijks langs hier. Zoek even in het topic.

Heb 'm zelf eerder in de nacht staan trouwens, buiten de koudste uren van het etmaal, want dan mag hij van mij toch echt lekker het huis verwarmen.
Goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Het gaat hier om een Alpha Innotec WZSV 62K3M, heb jij enig idee waar in het vat de temperatuursensor zit?
DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:14:
[...]

Hier wordt het vat overigens ook pas verwarmd als de temperatuur onder de 48 graden komt, dit was 55 graden zoals die bij ons was opgeleverd. Het vat werd dus tussen de 55 en 58 graden gehouden, hiermee had ik tussendoor wel veel kleinere runs.
Dit is precies wat ik ook zie bij ons. Na bijna elke douche-/afwasbeurt staat de WP een uur te stampen om het SWW van 53 naar 58 graden te verwarmen waardoor hij soms op een dag wel 4x een uur op bijna 1kW staat te brommen. En dat terwijl we prima de dag doorkomen wanneer we het water om 06:00 op 58 graden hebben en vervolgens ons ding doen waardoor hij onder de 40 graden is gezakt de nacht erna. Dan heeft hij maximaal 2 uur nodig om van bijvoorbeeld 35 naar 58 graden te gaan. Lijkt mij het meest efficiënt en voor ons effectief (los van tot maximaal 48 graden verwarmen, wat voor ons onvoldoende capaciteit geeft en ik vanuit oogpunt van legionellapreventie te laag vind).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Hier ook een 62k3m. Hysterese tapwater staat op 5 K, temperatuur op 58 graden.

Ik heb een klokprogramma ingesteld zodat hij tussen 23:05 en 6:55 mag opwarmen (daltarief). In de praktijk begint hij dus om 23:05 met opwarmen en is dan na een uur of 2 klaar. 1 run per dag. Geen legionellaruns.

Dat is voor ons 3-persoons huishouden bijna altijd voldoende.

Als het zonnig is warm ik het SWW overdag op door hem op Party te zetten. Wellicht nog eens te automatiseren met Home Assistant.

[ Voor 5% gewijzigd door Turrican op 11-11-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Turrican schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:47:

Ik heb een klokprogramma ingesteld zodat hij tussen 23:05 en 6:55 mag opwarmen (daltarief). In de praktijk begint hij dus om 23:05 met opwarmen en is dan na een uur of 2 klaar. 1 run per dag. Geen legionellaruns.

Als het zonnig is warm ik het SWW overdag op door hem op Party te zetten. Wellicht nog eens te automatiseren met Home Assistant.
Heb je ook last van dat de klok van dat ding elke week +5 minuten afwijkt? Jammer dat ie geen sync met een NTP server kan doen.

Ik overweeg om de hysterese voor SWW op 15/18 te zetten zodat hij automatisch weer gaat verwarmen bij 43/40 graden. Mocht er dan toch ooit een keer behoefte zijn aan warm water terwijl de temperatuur al teveel is gedaald dan zit het klokprogramma in elk geval niet in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:58

vliegnerd

Nintendo fan.

@herrieschopper Door voldoende hoge temperatuur voorkom je bacteriën in een biofilm in vat en leidingen. Verder is het schoon drinkwater en ik zou niet weten waar je dan nog meer last van zou kunnen krijgen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Mijn ssw instellingen zijn wat apart:
  • Setpoint 55 °C
  • Hysterese 15 K
Opwarmen vindt in 19 van de 20 dagen plaats door een script in Home Assistant dat mijn elektra kosten minimaliseert in combinatie met een dynamisch contract en een thuisaccu. Het sww verbruik is o.a. beperkt door gebruik van een douche wtw. Bij onvoorzien extra verbruik wordt het hysterese punt bereikt en gaat hij vanzelf opwarmen.
Ik stuur met dat script ook mijn wp aan: stooklijn verhoging bij lage tarieven en -verlaging bij hoge tarieven.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 11:41
Mis ik iets of is de Alpha Home app niet meer beschikbaar in de Appstore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 08:41
Bas_zip schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:26:
Nee, ik kan hem ook niet vinden. Ik kan hem trouwens ook niet delen (heb hem nog wel op m’n telefoon staan), krijg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 26-06 20:53
Bas_zip schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:26:
Nee idd zie alle apps niet meer…mss komen er nieuwe apps aan? Ontwikkeling ligt beetje stil aangezien ze nog oude lay-out hadden als in niet schalen naar iPhone X en hoger…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Inmiddels ff gezocht, op Duitse Alpha Innotec site is het volgende te vinden: https://www.alpha-innotec...nd-apps/apps/myuplink-app

@ChrisM
Er lijken nieuwe apps aan te komen, beschikbaar vanaf herfst 2023 staat er.
Een registratie via myuplink.com zal nodig zijn lees ik. Vraag me alleen af wat er dus gaat gebeuren met Alpha Home app…
Zou toch een bak zijn als ze ineens support droppen en de app niet meer beschikbaar houden, dan kan ik voor een nieuw systeem gaan dokken 🤬

[ Voor 55% gewijzigd door austin_77 op 13-11-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
austin_77 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:32:
[...]

Nee idd zie alle apps niet meer…mss komen er nieuwe apps aan? Ontwikkeling ligt beetje stil aangezien ze nog oude lay-out hadden als in niet schalen naar iPhone X en hoger…
Ik heb deze zomer Alpha Home eruit gegooid (na een kapotte gateway). Ik gebruik alleen nog de sensoren (generiek zwave). Voor de aansturing van de ventielen heb ik per verdieping een Sonoff 4CHPRO aangeschaft. Deze omgeprogrammeerd naar ESPhome en alles wordt nu uitgelezen en aangestuurd door Home Assistant. Werkt perfect voor verwarmen en (passief) koelen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Met een Aeotec Z-Stick om de sensoren uit te lezen was ik in totaal iets meer dan 100 euro kwijt (en wat programmeer werk maar dat is voor mij de leuke hobby). Dat is wat anders dan een nieuwe controller, gateway of regelunit van Alpha Home die per stuk zo'n 300 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Nog even verder gespit, in de prijslijst van Alpha Innotec die ingaat vanaf april 2023 staat Alpha Home nog steeds vermeldt. Ik blijf dus hopen op een nieuwe app versie.
Communicatie vanuit Alpha Innotec is erg matig zoniet onbestaand hierover.
@KC27 respect voor je skills qua programmeren, dat is helaas niet aan mij besteed. Geloof helemaal dat het goed is ingeregeld bij jou! 👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 08:41
austin_77 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:38:
Inmiddels ff gezocht, op Duitse Alpha Innotec site is het volgende te vinden: https://www.alpha-innotec...nd-apps/apps/myuplink-app

@ChrisM
Er lijken nieuwe apps aan te komen, beschikbaar vanaf herfst 2023 staat er.
Een registratie via myuplink.com zal nodig zijn lees ik. Vraag me alleen af wat er dus gaat gebeuren met Alpha Home app…
Zou toch een bak zijn als ze ineens support droppen en de app niet meer beschikbaar houden, dan kan ik voor een nieuw systeem gaan dokken 🤬
Thanks voor het uitzoeken. Maar ze spreken over Luxtronik en dat gaat over de warmtepomp , toch? Alpha Home is een apart systeem. Ben benieuwd waar het heen gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
myuplink is volgens mij een software module van Nibe die al werkt op Nibe warmtepompen. Dus iets uit de hoge hoed van Nibe die Alpha Innotec heeft overgenomen en waarmee ze alle warmtepompen kwa software onder één noemer proberen te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:15:
myuplink is volgens mij een software module van Nibe die al werkt op Nibe warmtepompen. Dus iets uit de hoge hoed van Nibe die Alpha Innotec heeft overgenomen en waarmee ze alle warmtepompen kwa software onder één noemer proberen te brengen.
Ik hoop dat dat dan ook gaat gebeuren, de app van Alpha Home is hopeloos verouderd en mag onderhuids wel wat gemoderniseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:12
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:15:
Mensen met een Nibe F-serie warmtepomp, ik kwam deze website tegen:
https://www.nibe.eu/sv-se...myuplink?HPModel=nibe-e10
(Google kan het Zweeds voor je vertalen.)

Je kan nu blijkbaar met een firmware update migreren van NibeUplink (F-series) naar MyUplink (S-series)
Op zich logisch dat ze op 1 platform gaan standardizeren en het lijkt erop dat ze Alpha Innotec daar ook onder willen scharen.

Hier trouwens gewoon de NL versie:
https://www.nibe.eu/nl-nl...myuplink?HPModel=nibe-e10

[ Voor 6% gewijzigd door fishman op 14-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
fishman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:07:
[...]

Mensen met een Nibe F-serie warmtepomp, ik kwam deze website tegen:
https://www.nibe.eu/sv-se...myuplink?HPModel=nibe-e10
(Google kan het Zweeds voor je vertalen.)

Je kan nu blijkbaar met een firmware update migreren van NibeUplink (F-series) naar MyUplink (S-series)
Op zich logisch dat ze op 1 platform gaan standardizeren en het lijkt erop dat ze Alpha Innotec daar ook onder willen scharen.
Ik heb die app (myuplink) gedownload en geprobeerd mijn wp toe te voegen (zou moet kunnen volgens https://www.myuplink.com/legal/works-with/en). Maar de app kan mijn wp niet vinden.
Ik heb een request uitstaan in de helpdesk van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb die app (myuplink) gedownload en geprobeerd mijn wp toe te voegen (zou moet kunnen volgens https://www.myuplink.com/legal/works-with/en). Maar de app kan mijn wp niet vinden.
Ik heb een request uitstaan in de helpdesk van het systeem.
Wat voor warmtepomp heb je? Een F model met die nieuwe software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
fishman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:37:
[...]

Wat voor warmtepomp heb je? Een F model met die nieuwe software?
Nee Alpha Innotec, zie mijn signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:19:
[...]

Nee Alpha Innotec, zie mijn signature.
Ah, ik werd in de war gebracht door je expertise naast je avatar: NIBE en Ecoforest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ja dat is een initiatief van de software van tweakers die hier de plank volledig mis slaat (ai?? 😉).
Je kunt het ook niet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fishman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:21:
Ah, ik werd in de war gebracht door je expertise naast je avatar: NIBE en Ecoforest. ;)
Als je even een "Alpha Innotec" tag toevoegt aan dit topic, dan krijgt @KC27 die ook meteen :P.

(Of 't nut en / of verwarring oplevert, mag je zelf beslissen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik zie net dat ik ook heel veel kennis behoor te hebben van NIBE en Ecoforest...

Even ter verduidelijking, ik heb hier ook een Alpha Innotec warmtepomp staan.

Edit: Misschien moet er een tag W/W Warmtepomp aan gekoppeld worden. Dat is meer algemeen en correct.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 14-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Volgens de helpdesk van myuplink werkt die app alleen maar voor Nibe. Dus even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Ik heb gisteravond nog een mail naar Nathan uitgezet met vraag omtrent MyUplink en Alpha Home. Zodra ik reactie heb zal ik hier even posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
Update:
Zo vrij geweest om met Nathan contact te leggen inzake de apps en aankomende integraties met MyUplink:

Alpha Home app:
is inmiddels volledig geupdate en zit nu in validatieproces van Apple/Google dus die komt ‘binnenkort’ weer terug.

MyUplink:
Komende maanden veel testen inzake integraties Nibe / Alpha Innotec platformen incl Luxtronic, men verwacht dat het niet voor zomer 2024 live gaat.

Complimenten voor info vanuit Nathan (het mag gezegd worden 😇)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
herrieschopper schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:36:
[...]

Dit is precies wat ik ook zie bij ons. Na bijna elke douche-/afwasbeurt staat de WP een uur te stampen om het SWW van 53 naar 58 graden te verwarmen waardoor hij soms op een dag wel 4x een uur op bijna 1kW staat te brommen. En dat terwijl we prima de dag doorkomen wanneer we het water om 06:00 op 58 graden hebben en vervolgens ons ding doen waardoor hij onder de 40 graden is gezakt de nacht erna. Dan heeft hij maximaal 2 uur nodig om van bijvoorbeeld 35 naar 58 graden te gaan. Lijkt mij het meest efficiënt en voor ons effectief (los van tot maximaal 48 graden verwarmen, wat voor ons onvoldoende capaciteit geeft en ik vanuit oogpunt van legionellapreventie te laag vind).
Is dit echt een voorbeeld of is jullie tapwater echt zo snel weer op temperatuur? Ik heb hem nu op 50 graden staan en van 45 naar 50 doet hij er ongeveer 3.5 uur over

5K betekend 5 graden lager dan 58 dat hij gaat beginnen? In dat geval is 2 uur echt enorm snel. Van 55 naar 58 graden duurde bij ons zo'n 4-5 uur.

[ Voor 27% gewijzigd door Flexiilex op 15-11-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
Flexiilex schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:54:
[...]

Is dit echt een voorbeeld of is jullie tapwater echt zo snel weer op temperatuur? Ik heb hem nu op 50 graden staan en van 45 naar 50 doet hij er ongeveer 3.5 uur over

[...]

5K betekend 5 graden lager dan 58 dat hij gaat beginnen? In dat geval is 2 uur echt enorm snel. Van 55 naar 58 graden duurde bij ons zo'n 4-5 uur.
Dit is echt zo. Van 30 graden naar 58 duurt circa 2 uur, van 50 naar 58 circa een uur. Het elektrisch verwarmingselement blijft daarbij uit, hij doet alles op de compressor.

Wij hebben (bewust) geen extra buffervat genomen, ik gok dat daar het verschil in zit. Ik compress liever een keer extra dan dat er continu meer warmte weglekt.

[ Voor 13% gewijzigd door herrieschopper op 15-11-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@Flexiilex van 55 naar 58 in 4-5 uur? Als je ook een AI hebt met ingebouwd vat is dat onmogelijk. Welke firmware heb je er op staan? Bij de oude was het sww vermogen gelimiteerd op 3kW, bij de nieuwe niet.

Onder instellingen - inverter kan je sww mode kiezen, luxe of normaal. Bij normaal draait de wp 4,5kW en bij luxe draait hij sneller als de temperatuur lager is, ongeveer 6,5kW tot een graad of 53 en dan langzaam terug naar 4,5kW ook.

Hier duurt van 50 naar 55 ongeveer 45 minuten. Dit zijn dus 178 liter vaten. Bij 300 of 500 duurt het natuurlijk wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Cpt.Chaos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:21:
@Flexiilex van 55 naar 58 in 4-5 uur? Als je ook een AI hebt met ingebouwd vat is dat onmogelijk. Welke firmware heb je er op staan? Bij de oude was het sww vermogen gelimiteerd op 3kW, bij de nieuwe niet.

Onder instellingen - inverter kan je sww mode kiezen, luxe of normaal. Bij normaal draait de wp 4,5kW en bij luxe draait hij sneller als de temperatuur lager is, ongeveer 6,5kW tot een graad of 53 en dan langzaam terug naar 4,5kW ook.

Hier duurt van 50 naar 55 ongeveer 45 minuten. Dit zijn dus 178 liter vaten. Bij 300 of 500 duurt het natuurlijk wat langer.
Ik zit op 3.86.1 maar kan deze instelling niet terugvinden. Op welke firmware zit jij? En enig idee hoe je dit kunt bijwerken?

Klopt het dat je de effectieve vermogens noemt? Bij verwarmen de afgelopen weken heeft onze AI niet meer dan 300 tot 500W uit het stopcontact getrokken (ik lees de boel uit via P1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De Stiebel Eltron WPC 13 Cool brine warmtepomp in ons huis is inmiddels 16 jaar oud. Hij werkt op zich nog ok, maar ik heb vernomen dat de service partner in de regio (Noord-Limburg) inmiddels geen service partner meer is dus onderhoud gaat lastiger worden en de jaren beginnen te tellen. Vorig jaar gaven ze al aan dat 'de anode' vervangen moest worden dit jaar, maar dat gaat 'm dus niet worden. Op de site van Stiebel is ook niets te vinden qua service partners, ben nog in afwachting van een response naar hun generieke email adres.

In het geval van vervanging, is het een kwestie van enkel de brine warmtepomp vervangen of moet er ook aan de bodemcollector kant iets gedaan worden? Afgezien van een vage overview tekening waar de collectoren ongeveer zouden moeten zitten heb ik namelijk nul documentatie over de hele installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo2K op 15-11-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Flipmo2K schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
De Stiebel Eltron WPC 13 Cool brine warmtepomp in ons huis is inmiddels 16 jaar oud. Hij werkt op zich nog ok, maar ik heb vernomen dat de service partner in de regio (Noord-Limburg) inmiddels geen service partner meer is dus onderhoud gaat lastiger worden en de jaren beginnen te tellen. Vorig jaar gaven ze al aan dat 'de anode' vervangen moest worden dit jaar, maar dat gaat 'm dus niet worden. Op de site van Stiebel is ook niets te vinden qua service partners, ben nog in afwachting van een response naar hun generieke email adres.

In het geval van vervanging, is het een kwestie van enkel de brine warmtepomp vervangen of moet er ook aan de bodemcollector kant iets gedaan worden? Afgezien van een vage overview tekening waar de collectoren ongeveer zouden moeten zitten heb ik namelijk nul documentatie over de hele installatie.
In de regel zou je alleen de brine warmtepomp hoeven vervangen. Installateur kan berekenen hoe lang/diep je bronleidingen zijn op basis van volume water/glycol in je leidingen.

Dat is bij mij in de renovatie in 2017 ook gebeurd. Wel opletten met glycoltype, ook hier geldt meestal wordt mono ethyleenglycol vaker gebruikt dan propyleenglycol, maar vooraf even laten testen anders krijg je stolsels heb ik me laten vertellen.

[ Voor 9% gewijzigd door austin_77 op 15-11-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dank je, ik zal eens contact opnemen met een installateur. De glycolmix moet sowieso getest en aangepast worden, een andere installateur heeft in zijn onwetendheid het glycolvat met water bijgevuld denkende dat dat voor de vloerverwarming was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:49
flippy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:12:
[...]

een buffervat in een principeschema is een "thermische accu". dat kan een watertank zijn of iets anders, bijvoorbeeld een paar honderd ton aan cement en beton met een paar honderd meter leiding erdoor. het gaat om de functie, niet hoe het eruit ziet.
Nee het is een buffervat in het principeschema.
Ik maak zelf principeschemas hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:37:
[...]

Nee het is een buffervat in het principeschema.
Ik maak zelf principeschemas hoor ;)
heb jij deze gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn_Ocrw02WrwdRmx3tcKl7_ru9k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbNFAsgNSaSIXM9RBUN84OdE.jpg?f=fotoalbum_medium

|:(

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
herrieschopper schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:29:
[...]

Ik zit op 3.86.1 maar kan deze instelling niet terugvinden. Op welke firmware zit jij? En enig idee hoe je dit kunt bijwerken?

Klopt het dat je de effectieve vermogens noemt? Bij verwarmen de afgelopen weken heeft onze AI niet meer dan 300 tot 500W uit het stopcontact getrokken (ik lees de boel uit via P1).
Weet ik niet uit mijn hoofd, maar op https://www.heatpump24.co...dArea.php?layout=1&lang=5 kan je de laatste versie vinden. Op een usb stick zetten en in de luxtronic doen, klepje aan de voorkant omhoog klappen. Onder instellingen moet een menu inverter staan.

Die 6,5kW is thermisch vermogen ja, uit het stopcontact iets van 1700W ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij mij warmt ie op in 1 uur van 40 naar 55 °C (zie grafiek hieronder). Details:
  • inhoud 180 liter
  • wp draait op 1,5 kW elektrisch en 4,4 kW thermisch, zonder elektrisch element
  • geen extra buffervat
  • software versie: V3.85.4 (r6215)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UR7-uvOSwvgJchtj1_aN6g3DVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omJAeCT3xIe2I3OjTwj706uO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flipmo2K schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
Vorig jaar gaven ze al aan dat 'de anode' vervangen moest worden dit jaar, maar dat gaat 'm dus niet worden.
Het vervangen van een opofferingsanode in een SWW vat is zeer standaard werk voor een installateur. Dit vereist geen kennis van warmtepompen en waarschijnlijk niet eens (perse) een WP-specifiek onderdeel.
Flipmo2K schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:37:
De glycolmix moet sowieso getest en aangepast worden, een andere installateur heeft in zijn onwetendheid het glycolvat met water bijgevuld denkende dat dat voor de vloerverwarming was...
Oh? Hoeveel heeft hij er bij in gedaan dan? Om de druk van 'laag' naar 'normaal' te krijgen hoefde er waarschijnlijk maar een paar liter water bij in, terwijl de bron honderden liters brine bevat. Als het slechts ietsje bijvullen was, zou ik me daar niet druk om maken.
Pagina: 1 ... 85 ... 111 Laatste