Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 86 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Booeeoeoooeeee..... :'( :'( :'(
Mijn Vaillant geothermVWS 36/4.1 3kW warmtepomp heeft het begeven.
Zoals in een vorige post te lezen had ik "net" een 2de geïnstalleerd met de hoop dat ik daarmee volledig gasvrij zou zijn.
Helaas....... niet dus...

Compressor heeft het begeven, en als ik het zo lees betekent dat een compleet nieuwe warmtepomp. Balen.

De nieuwe doet het nog, de oude heeft het begeven.
6 jaar oud, uit oktober 2017
12016 draaiuren van de compressor
3598 starts van de compressor

Over die 6 jaar, met "gokje" 150dagen per jaar dus ongeveer 4 starts per dag.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet "bizar veel".

Ik moet even denken hoe ik hie mee omga.
Jammer dat hij niet 3 maanden eerder stuk ging, in dat geval had ik een modernere 6kW warmtepomp gekocht in plaats van een 2de van 3kW.

Op dit moment denk ik dat ik:
- toch dezelfde terug koop
---- dan kan hij op dezelfde plaats zonder leidingen aan te passen
---- dan heb ik er 2 die beiden nieuw zijn
- maar dan regeling aanpassen zodat ik maar 1 start per dag krijg

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:02:
Booeeoeoooeeee..... :'( :'( :'(
Mijn Vaillant geothermVWS 36/4.1 3kW warmtepomp heeft het begeven.

6 jaar oud, uit oktober 2017
12016 draaiuren van de compressor
3598 starts van de compressor

Over die 6 jaar, met "gokje" 15dagen per jaar dus ongeveer 4 starts per dag.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet "bizar veel".
BALEN!

Ik zou zeggen dat het toch gewoon heel netjes is als je gemiddeld >3 uur draait. Natuurlijk kun je het optimaliseren naar 1x per dag. Maar dan nog.

Mijn Itho 5G heeft nu 1100 starts. Elke dag een SWW run en daarnaast stoken. Dat is in het stookseizoen een paar runs per dag, want aan/uit.

Ik hoop dat jij pech hebt met jouw Vaillant en dat de levensduur gemiddeld hoger is, want anders kunnen we beter gasketels terughangen. (Serieus bedoeld)

Rekenvoorbeeld:
Toen ik mijn (nieuwbouw) huis kocht in 2020 was de prijs van mijn model 5G 4k euro (ex btw) volgens mijn excelsheet. Nu kost dat ding, dankzij de hele subsidie en vraag gekte, al meer dan 6k euro ex btw. Ik weet niet of je subsidie krijgt bij vervangen. Maar bij nieuwbouw heeft Itho dus gewoon de subsidie afgepakt.

Voor vervangen van de pomp einde levensduur ga je dus richting de 10K!!!! 7500 euro in de btw en daarnaast installatie kosten. ;w

Dat is dus 750 euro PER JAAR afschrijving. Als het ding het echt >12 jaar gaat doen.
Als ik het ding na 3500 compressor starts moet vervangen dan is de levensduur 5-6 jaar. Dat is >1500 euro per jaar!?!?
Ik zou ongeveer 200 m3 gas stoken (100 m3 SWW en 100m3 verwarmen). Volgens mij kan dat goedkoper...
(maar mijn nieuwbouwwoning heeft geen gas)

Dit is echt :|
Als de installateurs en fabrikanten van warmtepompen eerst de subsidie afpakken (door exorbitante prijzen) en daarna troep leveren, dan wordt het een dure hobby.

Natuurlijk moet ik niet zeuren, want nu saldeer ik alle elektrische energiekosten enz. Maar de vervangingskosten van een warmtepomp is wel echt iets om rekening mee te gaan houden.

[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 18-11-2023 11:57 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:44:
[...]

BALEN!

Ik zou zeggen dat het toch gewoon heel netjes is als je gemiddeld >3 uur draait. Natuurlijk kun je het optimaliseren naar 1x per dag. Maar dan nog.

Mijn Itho 5G heeft nu 1100 starts. Elke dag een SWW run en daarnaast stoken. Dat is in het stookseizoen een paar runs per dag, want aan/uit.

Ik hoop dat jij pech hebt met jouw Vaillant en dat de levensduur gemiddeld hoger is, want anders kunnen we beter gasketels terughangen. (Serieus bedoeld)

Rekenvoorbeeld:
Toen ik mijn (nieuwbouw) huis kocht in 2020 was de prijs van mijn model 5G 4k euro (ex btw) volgens mij nexcelsheet. Nu kost dat ding, dankzij de hele subsidie en vraag gekte al meer dan 6k euro ex btw.

Voor vervangen van de pomp einde levensduur ga je dus richting de 10K!!!! (7500 euro in de btw) en daarnaast installatie kosten. ;w

Dat is dus 750 euro PER JAAR afschrijving. Als het ding het echt >12 jaar gaat doen.
Als ik het ding na 3500 compressor starts moet vervangen dan is de levensduur 5-6 jaar. Dat is >1500 euro per jaar!?!?
Ik zou ongeveer 200 m3 gas stoken (100 m3 SWW en 100m3 verwarmen). Volgens mij kan dat goedkoper...

Als de installateurs en fabrikanten van warmtepompen eerst de subsidie afpakken (door exorbitante prijzen) en daarna troep leveren, dan wordt het een dure hobby.
dit is wel voor 90% toe te wijzen aan de installateurs, niet de warmtepomp. men heeft gewoon de verkeerde machine voor de toepassing. dat is niet de schuld van de warmtepomp. de idoterie dat W/W machines nog steeds niet allemaal inverters hebben is meer een stukje marktwerking door het gebrek aan innoveren in deze markt. immers is er geen noodzaak als je met een 20+ jaar oud ontwerp nog steeds kan binnenharken. zolang installateurs de non-modulerende modellen blijven kopen zal er weinig veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 11:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:51:
[...]

dit is wel voor 90% toe te wijzen aan de installateurs, niet de warmtepomp. men heeft gewoon de verkeerde machine voor de toepassing. dat is niet de schuld van de warmtepomp.
Nee, zeker niet. Ik ben ook zeker niet tegen warmtepompen oid.

Maar hoeveel starts moet een compressor eigenlijk kunnen maken? (En waarom zou ik niet gewoon de compressor kunnen laten vervangen? F-gassen probleem?)

Maar als zelfs in mijn bijna passief huis uiteindelijk een gasketel "fictief" goedkoper is, omdat de prijzen gesubsidieerd door het dak gaan in combinatie met korte levensduur, dan is er wel echt een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:56:
[...]

Maar hoeveel starts moet een compressor eigenlijk kunnen maken? (En waarom zou ik niet gewoon de compressor kunnen laten vervangen? F-gassen probleem?)

Maar als zelfs in mijn bijna passief huis uiteindelijk een gasketel "fictief" goedkoper is, omdat de prijzen gesubsidieerd door het dak gaan in combinatie met korte levensduur, dan is er wel echt een probleem.
de hoeveelheid starts ligt aan de omstandigheden. daar kan je geen harde cijfers op zetten.
afgelopen week nog een setje compressors gezien die elk rond de 35000 starts had bij 7000 uren dat zijn dus runs van 12 minuten. die compressors klonken niet alpenfris meer.

en ja, je kan de compressor gewoon vervangen. dat doe ik vaak zat. die heb je in 2 dagen wel vervangen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:51:
[...]

Onze reacties kruisten elkaar.

Ik ga alvast op zoek naar een installateur die de compressor van mijn Itho over een paar jaar kan vervangen...
Hopelijk ontstaat er een markt voor dat soort installateurs en is mijn "rant" uiteindelijk allemaal onzin.

[ Voor 64% gewijzigd door vliegnerd op 18-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:00:
[...]

Als de levensduur van een compressor echt maar 3500 starts is, dan hebben zelfs modulerende pompen een probleem. Veel huishoudens doen 2 SWW runs per dag. (Maar 3500 starts kan bijna niet want koelkasten doen VEEL meer).

Ik hoop dat @Stefannn "gewoon" heel veel pech heeft. En dat de levensduur van zijn Valliant gemiddeld hoger is.
een gezegde in de industrie is als volgt: "compressors gaan niet stuk, die worden vermoord."

als die compressor zo snel stuk is moet er gekeken naar de waarom en niet alleen maar blind vervangen.
vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:00:
[...]

Onze reacties kruisten elkaar.

Ik ga alvast op zoek naar een installateur die de compressor van mijn Itho over een paar jaar kan vervangen...
Hopelijk ontstaat er een markt voor dat soort installateurs en is mijn "rant" uiteindelijk allemaal onzin.
die installateurs zijn er al, maar die doen geen particulieren. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:44:
[...]

BALEN!

Rekenvoorbeeld:
Toen ik mijn (nieuwbouw) huis kocht in 2020 was de prijs van mijn model 5G 4k euro (ex btw) volgens mijn excelsheet. Nu kost dat ding, dankzij de hele subsidie en vraag gekte, al meer dan 6k euro ex btw. Ik weet niet of je subsidie krijgt bij vervangen. Maar bij nieuwbouw heeft Itho dus gewoon de subsidie afgepakt.

Voor vervangen van de pomp einde levensduur ga je dus richting de 10K!!!! (7500 euro in de btw) en daarnaast installatie kosten. ;w

Natuurlijk moet ik niet zeuren, want nu saldeer ik alle elektrische energiekosten enz. Maar de vervangingskosten van een warmtepomp is wel echt iets om rekening mee te gaan houden.
Dank,
Eerlijk gezegd:... Ideeën welkom.
Zoals eerder gezegd:
- ik neig naar zelfde terugkopen, want ik heb net al een hagelnieuwe
- Dan gaan ze vergelijkbaar veel uren maken en gaat de eerste hoop ik pas over >10jaar stuk en dan zien we wel weer verder.
- En ik wil wel naar 1 start per dag toe. Misschien overdreven, maar ik laat me niet 2x foppen. Dat moet te doen zijn. Ik heb GEEN sanitair boiler. En ik heb vloerverwarming. Die heeft een enorme warmtecapaciteit. Ik speel nu met de gedachte om het "afschakelmoment" op 23:00 vast te zetten en dan het "aanschakelmoment" naar voren te halen al naar gelang de buitentemperatuur (stooklijn). Dan heb je mooi avonds de meeste warmte.

Dik balen, maar inmiddels heb ik financieel wel bedacht dat ik nog steeds niet slecht uit ben. De eerste gekocht voor 3200euro met 3000euro subsidie. De tweede gekocht voor 3000euro met 4200euro subside, dat voordeel heb ik dan wel gedeeld met het bevriende installatiebedrijf dat hem besteld heeft en aan de muur gehangen. Rest van installatie en integratie in home automation helemaal zelf gedaan.

Ik denk niet dat ik voor vervanging subsidie ga krijgen. Maar met een investering van 3000euro ben ik nog steeds behoorlijk goedkoop uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:04:
[...]

Dank,
Eerlijk gezegd:... Ideeën welkom.
Zoals eerder gezegd:
- ik neig naar zelfde terugkopen, want ik heb net al een hagelnieuwe
- Dan gaan ze vergelijkbaar veel uren maken en gaat de eerste hoop ik pas over >10jaar stuk en dan zien we wel weer verder.
- En ik wil wel naar 1 start per dag toe. Misschien overdreven, maar ik laat me niet 2x foppen. Dat moet te doen zijn. Ik heb GEEN sanitair boiler. En ik heb vloerverwarming. Die heeft een enorme warmtecapaciteit. Ik speel nu met de gedachte om het "afschakelmoment" op 23:00 vast te zetten en dan het "aanschakelmoment" naar voren te halen al naar gelang de buitentemperatuur (stooklijn). Dan heb je mooi avonds de meeste warmte.

Dik balen, maar inmiddels heb ik financieel wel bedacht dat ik nog steeds niet slecht uit ben. De eerste gekocht voor 3200euro met 3000euro subsidie. De tweede gekocht voor 3000euro met 4200euro subside, dat voordeel heb ik dan wel gedeeld met het bevriende installatiebedrijf dat hem besteld heeft en aan de muur gehangen. Rest van installatie en integratie in home automation helemaal zelf gedaan.

Ik denk niet dat ik voor vervanging subsidie ga krijgen. Maar met een investering van 3000euro ben ik nog steeds behoorlijk goedkoop uit.
idee is om eens goed/objectief naar je installatie te kijken en aanpassingen maken zodat je runs zo lang mogelijk zijn en zo efficient mogelijk en zien wat daarvoor nodig is.

o ja, je krijgt gewoon subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:04:
[...]

Dik balen, maar inmiddels heb ik financieel wel bedacht dat ik nog steeds niet slecht uit ben. De eerste gekocht voor 3200euro met 3000euro subsidie. De tweede gekocht voor 3000euro met 4200euro subside, dat voordeel heb ik dan wel gedeeld met het bevriende installatiebedrijf dat hem besteld heeft en aan de muur gehangen.

Voor dat soort prijzen kan je gewoon niks anders kopen. Dat is wel een flinke pleister op de wond.

Als normale consument ben ik wel een stuk slechter af. Zoals gezegd, de installateurs en producenten hebben gewoon de subsidie afgepakt/afgeroomd. En bij zelf installeren/vervangen krijg ik geen subsidie. Goed geregeld van de installatiebranche. (Het is gewoon corruptie natuurlijk). Maar goed, dat is NL, weinig aan te doen.

@flippy Ik neem aan dat een compressor start terwijl de boel nog warm is, het ergste is? Ik heb eigenlijk nooit meer dan 1 start per 3 uur. En meestal maar 1 start per dag (SWW buiten stookseizoen).

Ik moet maar eens kijken of ik mijn Itho (helemaal gesloten softwarematig) zover kan krijgen dat ik maar 1 verwarmingsrun per dag doe ipv 3 of 4 korte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:15:
[...]
@flippy Ik neem aan dat een compressor start terwijl de boel nog warm is, het ergste is? Ik heb eigenlijk nooit meer dan 1 start per 3 uur. En meestal maar 1 start per dag (SWW buiten stookseizoen).

Ik moet maar eens kijken of ik mijn Itho (helemaal gesloten softwarematig) zover kan krijgen dat ik maar 1 verwarmingsrun per dag doe ipv 3 of 4 korte.
compressors hebben weinig last van koude of warme starts. het is meer de factor wat ze doen in de tijd die ze draaien en welke omstandigheden. het duurt immers ongeveer een minuut voordat de huishouding koudemiddeltechnisch een beetje op orde is en de drukken het meeste varieren en oplopen. vervolgens moeten ze afslaan omdat ze teveel warmte afgeven dus is de lagedrukzijde steenkoud en de hogedrukzijde gloeiend heet. dat is niet anders dan constant met een koude motor de oprit van de A1 oprijden en doortrekken naar 200 en bij de eerstvolgende afslag de motor direct uitzetten.

als je beetje los bent met iets zoals een arduino of home assistant kan je de externe vrijgave op de unit gebruiken (als hij die heeft) om de unit simpelweg niet vrij te geven voor X minuten als je een run hebt gedetecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:47
Wat is er stuk aan de compressor? Valt ie thermisch uit? Heb je al gemeten? Zijn de lagers slecht?

Ik heb al 17000 starts en 10500 draaiuren met mijn Nibe pomp (1245-8), niet modulerend. Als je het mij vraagt is je compressor veel te snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 10:30
Ik heb net een offerte gekregen voor een geothermische warmtepomp van Vaillant type "flexoTHERM exclusive VWF 87/4 400V"

Ook deze is geen modulerende pomp maar gebruikt wel een moderne Scrollcompressor met 10 jaar garantie (in tegenstelling tot de rotatiecompressor van Vaillant geothermVWS van in de post van Stefannn).

Heeft iemand een idee of ervaring met een Scrollcompressor of deze beter omgaan met start stops?

Aan de andere kant vroeg ik me af wat een betere keuze is als budget beperkt is: investeren in een duurdere modulerende warmtepomp of het extra geld investeren om een grotere bron te maken. Met het uitgespaarde geld kan ik bijna een 2 keer zo'n grote bron maken. Een pomp is "eenvoudig" te vervangen later, maar extra boringen zal je later wellicht niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat is een berg marketinggelul en garantie hebben versus krijgen zijn 2 hele vershcillende dingen.

is het niet een modulerende machine moet je hem gewoon niet kopen, simpel zat.

groter bron heb je niet nodig als je pomp gewoon normaal loopt. kip-ei.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Baritee schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:26:
Ook deze is geen modulerende pomp maar gebruikt wel een moderne Scrollcompressor met 10 jaar garantie (in tegenstelling tot de rotatiecompressor van Vaillant geothermVWS van in de post van Stefannn).

Heeft iemand een idee of ervaring met een Scrollcompressor of deze beter omgaan met start stops?
De Ecoforest EcoGEO warmtepompen maken allen gebruik van scroll compressoren van Copeland. Ik zit niet zo heel diep in de werkingsprincipes, maar het lijkt mij toch wel dat elke scroll compressor een zachte start kan maken. Alléén, dat moduleren zit 'm in de inverter die 'm aanstuurt, voor zover ik 't snap inclusief die zachte start. En zo te horen heeft Vaillant dat onderdeel nog altijd (grotendeels) wegbezuinigd.

Dus ik zeg: nee dat doet hij niet, tenzij je bewijs van het tegengestelde kunt vinden. Als hij het doet, kan ik me niet voorstellen dat de documentatie zo'n punt van 'scoren' vergeet te noemen. En / of: heeft je installateur 'm al ergens geïnstalleerd en mag je een start beluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:02:
een gezegde in de industrie is als volgt: "compressors gaan niet stuk, die worden vermoord."

als die compressor zo snel stuk is moet er gekeken naar de waarom en niet alleen maar blind vervangen.
DANK VOOR DEZE WIJSHEID!

Dat geloof ik graag.
En zeker in het eerste jaar ben ik "niet erg aardig" geweest.
Ik stuur de boel aan via volledig zelf gemaakt home automation systeem en daar zat in het eerste jaar nog wel wat ongewenst gedrag in.
Maar goed.... blijft staan dat hij in 6 jaar na 3598 starts = gemiddeld 4 starts/dag kapot is gegaan en dat is gezien jouw reactie, en de reactie van @PolderPloer! dus wel echt behoorlijk snel.
Het model is het eerste model dat Vaillant op de markt gebracht heeft. Eigenlijk vermoed ik dat die gewoon nog kinderziektes heeft.

Ook een reden om nog even goed te bedenken of ik die wel terug wil kopen. Maar ja... super goedkoop...
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:07:
idee is om eens goed/objectief naar je installatie te kijken en aanpassingen maken zodat je runs zo lang mogelijk zijn en zo efficient mogelijk en zien wat daarvoor nodig is.
ZEER ZEKER!!!
dat gaf ik al aan.
Gelukkig hangt de cv er nog dus ik heb een backup. Geen haast.

Mijn gedachten gaan nu uit naar:
- maximaal 1 run per dag (dus 1 run of geen run)
- afschakelmoment vast leggen op 23:00
- aanschakelmoment bepalen aan de hand van buitentemperatuur (stooklijn)
- ik heb geen sanitair water boiler dus die hoeft niet
- ik heb vloerverwarming dus de warmtecapaciteit daarvan is genoeg om de dag te oveerbriuggen. Met dit schema is het vanzelf savonds een graad warmer dan overdag.

Ideeen welkom!
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:07:
o ja, je krijgt gewoon subsidie.
Dank, goed om te weten
Ik weet alleen niet of ik dat durf.....
Ik heb 3 maanden geleden al aangevraagd, dit is dan wel heel snel er op.
En de subsidie voor dit model is nogal curieus: 4200euro subsidie op een pomp van 3000euro.
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:42:
is het niet een modulerende machine moet je hem gewoon niet kopen, simpel zat.
aan/uit model.
Maar hij is Klein, slechts 3kW. Ik heb er sinds oktober twee, winters gaat de 2de erbij als "armeluis modulatie"

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 18-11-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
PolderPloer! schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:23:
Wat is er stuk aan de compressor? Valt ie thermisch uit? Heb je al gemeten? Zijn de lagers slecht?

Ik heb al 17000 starts en 10500 draaiuren met mijn Nibe pomp (1245-8), niet modulerend. Als je het mij vraagt is je compressor veel te snel stuk.
ik zou niet weten wat ik moet meten.
Hij gaat niet aan
en na een minuut of zo gaat hij in foutmode
De laatste tijd trilde hij meer dan voorheen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:34:
[...]

De Ecoforest EcoGEO warmtepompen maken allen gebruik van scroll compressoren van Copeland. Ik zit niet zo heel diep in de werkingsprincipes, maar het lijkt mij toch wel dat elke scroll compressor een zachte start kan maken. Alléén, dat moduleren zit 'm in de inverter die 'm aanstuurt, voor zover ik 't snap inclusief die zachte start. En zo te horen heeft Vaillant dat onderdeel nog altijd (grotendeels) wegbezuinigd.

Dus ik zeg: nee dat doet hij niet, tenzij je bewijs van het tegengestelde kunt vinden. Als hij het doet, kan ik me niet voorstellen dat de documentatie zo'n punt van 'scoren' vergeet te noemen. En / of: heeft je installateur 'm al ergens geïnstalleerd en mag je een start beluisteren?
Een softstarter word niet geplaatst om de compressor te beschermen maar het stroomnet. De kortsluitstromen bij een start kunnen "aanzienlijk" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 10:30
Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat extra info: https://elamarrado.com/20...mmon-ac-compressor-types/
Scroll and rotary compressors both have their own maintenance issues.
  • The more complicated scroll compressor is next to impossible to repair if a part breaks and you will likely need to invest in an entire new replacement compressor. But a scroll compressor is lower maintenance up until a part actually breaks.
  • Rotary compressors require frequent maintenance and frequent usage. You can't let a rotary compressor set unused for long stretches of time without the major risk of damage to the compressor. Running the compressor keeps things running smoothly and keeps the parts properly loosened and lubricated.
Ik versta hieruit dat vooral rotary compressors voordeel hebben met zo lang mogelijk te blijven lopen. Bij een scroll compressor zijn ook geen wrijvende delen die gesmeerd moeten blijven (door te blijven draaien) dus lijkt het toch minder gevoelig voor start stops en temperatuurschommelingen?
Een harde start is voor een elektromotor normaal geen probleem en voor een compressor zonder wrijvende onderdelen kan ik me ook niet inbeelden dat dit een grote impact zal hebben op de levensduur...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:09:
Een softstarter word niet geplaatst om de compressor te beschermen maar het stroomnet. De kortsluitstromen bij een start kunnen "aanzienlijk" zijn.
Is zo'n softstarter dan een los onderdeel, dus los van de inverter / regeling, net als gebruikt bij zware elektromotoren? (Of is het dat soms, als geen inverter beschikbaar is?*)

Daar is het, als ik me niet vergis, vooral een flinke condensator (of drie, bij drie fase), die eerst oplaadt en dan de 'klap' vangt. Zoals in de wasmachine te vinden is (of was; weet niet of de modernere aansturingen 'm ook nog hebben).

*Een modulerende WP start bij laag toerental, maar heeft deze dan daarbovenop nog een losse softstarter, of is het dan niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:25:
[...]

Is zo'n softstarter dan een los onderdeel, dus los van de inverter / regeling, net als gebruikt bij zware elektromotoren? (Of is het dat soms, als geen inverter beschikbaar is?*)

Daar is het, als ik me niet vergis, vooral een flinke condensator (of drie, bij drie fase), die eerst oplaadt en dan de 'klap' vangt. Zoals in de wasmachine te vinden is (of was; weet niet of de modernere aansturingen 'm ook nog hebben).

*Een modulerende WP start bij laag toerental, maar heeft deze dan daarbovenop nog een losse softstarter, of is het dan niet meer nodig?
Ja, een softstarter is los en vervangt de magneetcontact. Het werkt voor enkele momenten de sinus op te hakken.

Een inverter neemt deze funcie over door gewoon het aantal hz te reguleren.

Softstarters achteraf monteren doe je vooral als stroomnet er last van heeft of om de startklap te verminderen aangezien jendie soms door he huis kan horen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@flippy Ok, dank. Dus zoals ik vermoedde kun je wel een softstarter hebben (of zelfs later toevoegen) als je geen inverter hebt, maar zul je 'm niet naast een inverter treffen, want geen nut.

Was volstrekt nieuw voor mij dat 't geen enkel nut heeft voor de compressor zelf. (Marketing had mij daar duidelijk in de luren gelegd..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:26:
@flippy Ok, dank. Dus zoals ik vermoedde kun je wel een softstarter hebben (of zelfs later toevoegen) als je geen inverter hebt, maar zul je 'm niet naast een inverter treffen, want geen nut.

Was volstrekt nieuw voor mij dat 't geen enkel nut heeft voor de compressor zelf. (Marketing had mij daar duidelijk in de luren gelegd..)
Voor huis en tuin compressors maakt het niet echt uit. Spul waar ik mee werk wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@flippy Dat stukje waar 't bij mijn opleiding kort concreet over compressors ging was ook over vrij grote exemplaren (n.a.v. een specifieke toepassing). Misschien daar opgepikt. Maar ja, die magnetische lagering heb ik ook al nooit in m'n WP terug gezien :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50

bjp

@Stefannn 4 starts/dag is niet absurd veel. Ja sommige doen het met minder, maar echt zo veel is het niet.

ik quote maar snel deze: https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/

van een aan/uit warmtepomp 60.000 draaiuren mee
van een aan/uit warmtepomp 150.000 starts mee
van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee

volgens mij had je te vroeg een defect.

Bij circulatiepompen is het aangeraden om deze af en toe eens te laten draaien, ook in de zomer, zodat ze niet te gemakkelijk vastlopen.

Misschien is net het feit dat je geen SWW-runs hebt, de oorzaak (ik speculeer).

Balen/pech echt, want je setup was wel leuk, heel DIY-achtig :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
bjp schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:52:
Dat kan ik me niet voorstellen, want juist SWW-runs zijn door de hoge temperturen een veel grotere belasting voor de compressor (en de olie).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:56:
[...]

Dat kan ik me niet voorstellen, want juist SWW-runs zijn door de hoge temperturen een veel grotere belasting voor de compressor (en de olie).
dat is misschien de reden dat zijn compressor een halfjaar niet draait.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:22:
[...]

dat is misschien de reden dat zijn compressor een halfjaar niet draait.
Net zoals alle (koel-) aircos ter wereld.

Het is gewoon te vroeg, en moet eigenlijk wel gewoon een fabrieksfout zijn.
Ik denk als je probeert je compressor te vermoorden dat je er nog een aardige kluif aan hebt om dit in dit tijdsbestek voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@Baritee, @flippy, @bjp, @Andrehj , @bbbrumbrum
Super bedankt voor het reageren in ieder geval.
Ik zuig alle informatie en tips op voor het vervolgplan
Baritee schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:18:
Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat extra info: https://elamarrado.com/20...mmon-ac-compressor-types/

[...]

Ik versta hieruit dat vooral rotary compressors voordeel hebben met zo lang mogelijk te blijven lopen. Bij een scroll compressor zijn ook geen wrijvende delen die gesmeerd moeten blijven (door te blijven draaien) dus lijkt het toch minder gevoelig voor start stops en temperatuurschommelingen?
Een harde start is voor een elektromotor normaal geen probleem en voor een compressor zonder wrijvende onderdelen kan ik me ook niet inbeelden dat dit een grote impact zal hebben op de levensduur...?
A... "rotary compressoren hebben maintenance nodig" --> dat heeft hij de afgelopen 6 jaar niet gehad.
Wat zou dat zijn?
(NB, ik ga zelf wel verder googlen, maar tips zijn welkom)
@Stefannn 4 starts/dag is niet absurd veel. Ja sommige doen het met minder, maar echt zo veel is het niet.

Bij circulatiepompen is het aangeraden om deze af en toe eens te laten draaien, ook in de zomer, zodat ze niet te gemakkelijk vastlopen.

In de winter draait hij zat. In de zomer niet (mijn sanitair gaat met een zonneboiler). Dat kan ik komende zomer dus wel anders doen.

yep... een DIY opzet. En..maar... baal er duidelijk van dat hij nu al overleden is. En dat het niet 3 maanden eerder was want dan had ik geen zelfde wp bijgekocht maar in 1x een grote 6kW.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:31:
[...]

Net zoals alle (koel-) aircos ter wereld.

Het is gewoon te vroeg, en moet eigenlijk wel gewoon een fabrieksfout zijn.
Ik denk als je probeert je compressor te vermoorden dat je er nog een aardige kluif aan hebt om dit in dit tijdsbestek voor elkaar te krijgen.
yep.. echt te vroeg. En ik geloof dus dat ik wel ergens 100starts extra heb gedaan toen de software nog niet lekker werkte, maar op 6 jaar is dat peanuts.
Helaas... na 6jaar krijg je ook geen garantie.
En als DIY installateur is dat sowieso altijd al een "dingetje"

Anyway... mij foppen ze geen 2x. Als het weer draait krijgt het nog maar 1 start per dag. en elke maand in de zomer een start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:47:
@flippy Dat stukje waar 't bij mijn opleiding kort concreet over compressors ging was ook over vrij grote exemplaren (n.a.v. een specifieke toepassing). Misschien daar opgepikt. Maar ja, die magnetische lagering heb ik ook al nooit in m'n WP terug gezien :P.
voor de "serieuze" maat compressors zal de wijk ook wel een vette dip krijgen als die opstarten zonder softstarter. ik heb ze op veel plekken al achteraf gemonteerd ivm gezeik op industrieterreinen en zo.

uit welke donkere plek waar de zon niet schijnt hebben ze die waardes getrokken? 8)7
Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:56:
A... "rotary compressoren hebben maintenance nodig" --> dat heeft hij de afgelopen 6 jaar niet gehad.
Wat zou dat zijn?
je hebt een hermetisch gesloten compressor, die zijn per definitie onderhoudsvrij. wat ze daar bedoelen is een schroefcompressor, dat is een HEEL ander beestje dan wat je thuis hebt. die dingen wegen ongeveer evenveel als een kleine auto en verbruiken rustig 100kW per stuk....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Nee, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:14:

je hebt een hermetisch gesloten compressor, die zijn per definitie onderhoudsvrij. wat ze daar bedoelen is een schroefcompressor, dat is een HEEL ander beestje dan wat je thuis hebt. die dingen wegen ongeveer evenveel als een kleine auto en verbruiken rustig 100kW per stuk....
MEGA bedankt voor deze prof reactie!
Ik was al aan het googelen en kwam toch wel erg lastige dingen tegen.
Ik heb ook de onderhouds sectie van de manual nog eens gelezen. Die is behoorlijk simplistisch:
- zorgen dat de druk van brijn en cv circuit op orde zijn.
- als er een foutcode is het onderdeel dat bij de foutcode hoort vervangen.

Dus… aan het (gebrek aan) onderhoud heeft het niet gelegen.

Plan blijft dus staan:
- zorgen voor 1 start per dag
- 1x/maand in de zomer laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat is een streven voor een perfecte situatie, aboluut geen eis.

als je echt dapper bent kan je gewoon zelf een fequentieregelaar op de compressor zetten en aansturen via een arduino of zo.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:06:
[...]

ik zou niet weten wat ik moet meten.
Hij gaat niet aan
en na een minuut of zo gaat hij in foutmode
De laatste tijd trilde hij meer dan voorheen
Dat hij na 1 minuut in foutcode gaat komt vast omdat de software verwacht dat er druk wordt opgebouwd en dat gebeurd natuurlijk nu niet.

Misschien is alleen de thermische beveiliging eruit. Zou wat zijn om daarvoor een compleet nieuwe WP voor aan te schaffen.

Draait de motor nog wel vrij? Of zit de compressor vast (mechanisch vast). Ruik je een brandige lucht?(motor doorgebrand)
Daarna maar eens met de motor doormeten. Is het een 1 fase of drie fase motor? Meet de wikkelingen door op weerstand. Als deze erg ongelijk zijn, dan is het foute boel. Maar een motor vervangen is veel goedkoper dan een hele compressor of WP normaliter.

Heb je een elektrisch schema van de WP? Daaruit kun je ook veel halen. Maar goed als je er echt geen kennis van hebt snap ik dat het allemaal lastig is. Wel erg jammer dat de WP dan wordt weggegooit / ingeruiild. Vaak onnodig, zeker met zo weinig draaiuren. Tenzij je zelf hebt lopen tweaken met persdrukken e.d. is het absoluut niet normaal dat de boel nu compleet de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
PolderPloer! schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:38:
[...]

Dat hij na 1 minuut in foutcode gaat komt vast omdat de software verwacht dat er druk wordt opgebouwd en dat gebeurd natuurlijk nu niet.

Misschien is alleen de thermische beveiliging eruit. Zou wat zijn om daarvoor een compleet nieuwe WP voor aan te schaffen.

Draait de motor nog wel vrij? Of zit de compressor vast (mechanisch vast). Ruik je een brandige lucht?(motor doorgebrand)
Daarna maar eens met de motor doormeten. Is het een 1 fase of drie fase motor? Meet de wikkelingen door op weerstand. Als deze erg ongelijk zijn, dan is het foute boel. Maar een motor vervangen is veel goedkoper dan een hele compressor of WP normaliter.

Heb je een elektrisch schema van de WP? Daaruit kun je ook veel halen. Maar goed als je er echt geen kennis van hebt snap ik dat het allemaal lastig is. Wel erg jammer dat de WP dan wordt weggegooit / ingeruiild. Vaak onnodig, zeker met zo weinig draaiuren. Tenzij je zelf hebt lopen tweaken met persdrukken e.d. is het absoluut niet normaal dat de boel nu compleet de geest geeft.
Dank,
Ik ben een enorme hobbyist dus absoluut niet vies van “onderzoeken”. Dank voor de tips.
Er zit wel een schema in de manual, maar dat is zo simpel als “compressor zit met 4 draden, ground, S, R en C aan de hoofdprint. Maar goed… daar kan je dus wel wat aan meten.
- geen branderige lucht, maar hij wordt ook afgeschakeld.
- foutmelding: “compressor veiligheids schakelaar open”. Dat zou betekenen “oververhit” (maar dat kan niet bij opstarten) of “geblokkeerd door mechanisch defect”.
Eerlijk gezegd was dat (tot nog toe) voor mij aanleiding om te denken dat het hopeloos is.
- ik hoor niet echt iets draaien. De laatste tijd maakte hij al meer herrie dan voorheen, meer trilling, dat heeft mij ook al doen denken dat het echt “slecht” is.

Ik kan veel doe-het-zelfen, maar ik ga niet aan het inwendige hydrolische circuit knutselen. Dat is wel echt iets voor ene expert. Dus compressor vervangen zie ik niet gebeuren. Iets vervangen waarvoor het hydrolisch circuit gesloten kan blijven zie ik wel zitten.
Yep.. ben het met je eens. Behoorlijk stom om die enorme kast te vervangen vanwege enkel een compressor.
Dus nope: ik heb niks aan het interne circuit gewijzigd, ik stuur de aan/uit stomweg aan met het thermostaat contact. Ook niks zitten tweaken met drukken. Leek me niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:36:
[...]

dat is een streven voor een perfecte situatie, aboluut geen eis.

als je echt dapper bent kan je gewoon zelf een fequentieregelaar op de compressor zetten en aansturen via een arduino of zo.
Ouch… dat klinkt als een uitdaging :)
Nou… de dapperheid heb ik op zich wel.
Alleen is het niet zo nuttig, want hij is maar 3kW en dat is klein genoeg om lange runs mee te maken. In eerste instantie alleen bedoeld voor de serre, maar ik wilde de woonkamer ook doen en heb van de zomer een tweede aangeschaft. Die kan ik gewoon “erbij” zetten. Een soort 3 standen modulatie: uit, 3kW, 6kW.
Dus dat gaat nog even niet gebeuren.

Voorlopig is de zorg dat het überhaupt weer gaat werken :)

En dan die “perfecte situatie” voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:09
Stefannn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:04:
[...]

Ik kan veel doe-het-zelfen, maar ik ga niet aan het inwendige hydrolische circuit knutselen. Dat is wel echt iets voor ene expert. Dus compressor vervangen zie ik niet gebeuren. Iets vervangen waarvoor het hydrolisch circuit gesloten kan blijven zie ik wel zitten.
Je hebt niet zo veel te verliezen toch? Ik zou, voordat je 'm vervangt, 'm sowieso eens voorzichtig uit elkaar schroeven en kijken of je een fout kunt vinden. In t slechtste geval leer je er wat van.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
big bang schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:26:
[...]

Je hebt niet zo veel te verliezen toch? Ik zou, voordat je 'm vervangt, 'm sowieso eens voorzichtig uit elkaar schroeven en kijken of je een fout kunt vinden. In t slechtste geval leer je er wat van.
Oei.. 2 upvotes (+1 van mijzelf) jullie zetten me wel onder druk:).
Yep, ik ga hem wel uit elkaar schroeven, dat is het probleem niet zo.
Ik ga alleen niet aan het interne vloeistof circuit met koude middel sleutelen. Daar heb je normalitair een diploma voor nodig en ik vind het wel verstandig om op dat punt maar niet eigenwijs te zijn.
Ga ik dit weekend of anders volgend weekend wel doen. Ik post de bevindingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:52
Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:16:
[...]

Oei.. 2 upvotes (+1 van mijzelf) jullie zetten me wel onder druk:).
Yep, ik ga hem wel uit elkaar schroeven, dat is het probleem niet zo.
Ik ga alleen niet aan het interne vloeistof circuit met koude middel sleutelen. Daar heb je normalitair een diploma voor nodig en ik vind het wel verstandig om op dat punt maar niet eigenwijs te zijn.
Ga ik dit weekend of anders volgend weekend wel doen. Ik post de bevindingen wel.
Je gaat toch niet zomaar een koelcompressor uit elkaar halen of vervangen? zoals je aangeeft heb je hiervoor een diploma nodig. Ja, en kennis van F-gassen. Je moet het koudemiddel afpompen uit het systeem. En na afpersen met stikstof en vacumeren weer opnieuw vullen. Dit gaat een doe het zelver, hoe handig je ook bent, niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
bello2011 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:12:
[...]

Je gaat toch niet zomaar een koelcompressor uit elkaar halen of vervangen? zoals je aangeeft heb je hiervoor een diploma nodig. Ja, en kennis van F-gassen. Je moet het koudemiddel afpompen uit het systeem. En na afpersen met stikstof en vacumeren weer opnieuw vullen. Dit gaat een doe het zelver, hoe handig je ook bent, niet lukken.
Dat zeg ik: “alles behalve dat”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@bbbrumbrum @Baritee @flippy @bjp @Andrehj @big bang @PolderPloer!
Nou... open gemaakt en getest.

Aansluiting van compressor heeft 3 draden: blauw, bruin, zwart.
- In rust: geen spanning
- Als de compressor aan behoort te gaan:
---- 230V tussen blauw&bruin
---- 230V tussen blauw&zwart
Afgezien dat ik niet precies weet waar die zwarte draad voor is, zal wel een soort control signaal zijn, is dat wel ongeveer wat je verwacht.
[edit] die zwarte is geloof ik voor een opstart condensator.misschien is die wel kapot

Als hij dan aanslaat dan gaat hij niet "brommen en trillen" zoals vroeger (zoals normaal bij een motor), maar gaat zoemen. Het typische geluid van een motor waar WEL spanning op staat maar die niet wil draaien omdat hij geblokkeerd is of omdat er 1 van de windingen kapot is.

Volgende stap:
- windingen doormeten
- misschien is er een opstart condensator die de geest gegeven heeft?

- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyzBM_EovcJF6JftoLbGzh8673o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIbZ4I1PpALvGMqGbzuQvN4o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5iFhCkpB3jeDoEqmUi7_QV8YaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMW3LziTfJxPxdd0aaMAGmZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SonGtwyPMU8wfIcCDbw3UZ9_yTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irdAMiK73NNZKfTIqQ6a9sb3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:29:
Nou... open gemaakt en getest.

Aansluiting van compressor heeft 3 draden: blauw, bruin, zwart.
- In rust: geen spanning
- Als de compressor aan behoort te gaan:
---- 230V tussen blauw&bruin
---- 230V tussen blauw&zwart
Afgezien dat ik niet precies weet waar die zwarte draad voor is, zal wel een soort control signaal zijn, is dat wel ongeveer wat je verwacht.

Als hij dan aanslaat dan gaat hij niet "brommen en trillen" zoals vroeger (zoals normaal bij een motor), maar gaat zoemen. Het typische geluid van een motor waar WEL spanning op staat maar die niet wil draaien omdat hij geblokkeerd is of omdat er 1 van de windingen kapot is.

Volgende stap:
- windingen doormeten
- misschien is er een opstart condensator die de geest gegeven heeft?

- [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je hebt een enkelfasige compressor. de "extra" draad is voor de condensator (ziet eruit als klein blikje cola).

haal de 3 draden los en haal ook beide draden van de condensator af.

meet tussen de 3 polen de weerstand en schrijf die op.
meet ook tussen de 3 polen EN de aarde, dus het frame/koper van de compressor zelf.

dit moet je meten ongeveer:
Main winding Ohm 3.40 (dus tussen C en R)
Aux winding Ohm 4.56 (tussen C en S)

naar aarde magje helemaal niks meten qua weerstand op elke pool.

meet met de condensatorfunctie op de multimeter de capaciteit van de condensator en vergelijk dat nummer met wat er op de condensator staat. meestal mag dat maximaal 5 tot 10% afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:44:
[...]

je hebt een enkelfasige compressor. de "extra" draad is voor de condensator (ziet eruit als klein blikje cola).

haal de 3 draden los en haal ook beide draden van de condensator af.

meet tussen de 3 polen de weerstand en schrijf die op.
meet ook tussen de 3 polen EN de aarde, dus het frame/koper van de compressor zelf.

dit moet je meten ongeveer:
Main winding Ohm 3.40 (dus tussen C en R)
Aux winding Ohm 4.56 (tussen C en S)

naar aarde magje helemaal niks meten qua weerstand op elke pool.

meet met de condensatorfunctie op de multimeter de capaciteit van de condensator en vergelijk dat nummer met wat er op de condensator staat. meestal mag dat maximaal 5 tot 10% afwijken.
SUPER!!!
Ik krijg hoop.

Main winding, C-R: 4.3ohm; 218V bij aanschakelen
Aux winding, C-S; 5.8ohm; 0V bij aanschakelen
naar gnd inderdaad geen weerstand.
NB: beetje curieus dat de C (common) aan de bruine draad hangt in plaats van de blauwe maar goed... such is live.

De condensator heb ik gevonden, die zit in het relais-doosje.
Mijn mulitmetertje is erg simpel en kan geen condensator meten,
Maar ik heb de condensator van mijn jacuzzi de afgelopen 10jaar al 2x moeten vervangen, dus "condensator stuk" is wel een foutmodus die ik herken en wel een valide suspect begin te te vinden.

NB, ik ben er ook al achter dat hij eruitklapt op de "oververhitting beveiliging". In de beschrijving staat dat dat ook een reden kan zijn en ik merkte dat hij er bij de eerste keer testen na iets van 40sec mee op hield, bij tweede keer direct erna al na 10 seconden, en indardaad... hij wordt warm.

Kortom:
- motor heeft de correcte weerstand
- reden van eruit klappen is dat de motor warm wordt, dus die windingen doen het nog
- zo te zien geen correcte fase op de aux-winding

Ik ga maandag een condensator kopen (heel wat goedkoper dan 3000euro :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stoppen met aanzetten.

de spoelen zijn nog redelijk maar als je door blijft gaan loop je risico dat je compressor ook electrisch doorbrand en dan ben je stuk verder van huis. dat de aux al hoger is geeft me minder hoop dat er intern nog geen schade is.

eerst nieuwe condensator.

gebeurt hetzelfde met een nieuwe condensator: NIET doorgaan want dan zit je compressor gewoon meganisch vast en moet er een nieuwe in.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:19:
stoppen met aanzetten.

de spoelen zijn nog redelijk maar als je door blijft gaan loop je risico dat je compressor ook electrisch doorbrand en dan ben je stuk verder van huis. dat de aux al hoger is geeft me minder hoop dat er intern nog geen schade is.

eerst nieuwe condensator.

gebeurt hetzelfde met een nieuwe condensator: NIET doorgaan want dan zit je compressor gewoon meganisch vast en moet er een nieuwe in.
Dank,
YEP.. eerst nieuwe condensator.
Dank voor de waarschuwing mbt testen (ik begon een beetje enthousiast te worden)

NB, die is wel echt voor 99% zeker stuk. Ik heb weliswaar geen condensator meter, maar als ik hem aan de ohm meter zet en dan de polen verwissel krijg ik 2x ---ohm. Bij een werkende condensator krijg je na verwisseling van polen initieel 0ohm en dat loopt dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:16:
[...]

SUPER!!!
Ik krijg hoop.

Main winding, C-R: 4.3ohm; 218V bij aanschakelen
Aux winding, C-S; 5.8ohm; 0V bij aanschakelen
naar gnd inderdaad geen weerstand.
NB: beetje curieus dat de C (common) aan de bruine draad hangt in plaats van de blauwe maar goed... such is live.

De condensator heb ik gevonden, die zit in het relais-doosje.
Mijn mulitmetertje is erg simpel en kan geen condensator meten,
Maar ik heb de condensator van mijn jacuzzi de afgelopen 10jaar al 2x moeten vervangen, dus "condensator stuk" is wel een foutmodus die ik herken en wel een valide suspect begin te te vinden.

NB, ik ben er ook al achter dat hij eruitklapt op de "oververhitting beveiliging". In de beschrijving staat dat dat ook een reden kan zijn en ik merkte dat hij er bij de eerste keer testen na iets van 40sec mee op hield, bij tweede keer direct erna al na 10 seconden, en indardaad... hij wordt warm.

Kortom:
- motor heeft de correcte weerstand
- reden van eruit klappen is dat de motor warm wordt, dus die windingen doen het nog
- zo te zien geen correcte fase op de aux-winding

Ik ga maandag een condensator kopen (heel wat goedkoper dan 3000euro :) )
Nou kijk eens aan, zo zie je maar weer. Voor de volledigheid: Je meet oneindige weerstand tussen aarde en wikkelingen, das wat anders dan geen weerstand, dat is namelijk kortsluiting... Maar goed, je bedoelt hetzelfde. Ik ben benieuwd naar de nieuwe condensator. Heb je de motor nog rond kunnen draaien met de hand, zodat je zeker weet dat deze niet mechanisch vast zit? Kans lijkt me erg klein hoor, bijna nooi zijn er twee zaker tegelijkertijd de oorzaak van een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:05:
Heb je de motor nog rond kunnen draaien met de hand, zodat je zeker weet dat deze niet mechanisch vast zit?
Dat vroeg ik me ook af, @flippy: valt er ergens met de hand aan te draaien / voelen of 't bewegen wil, of zit dat in het gasdichte gedeelte?

(Ik meen uit eerdere posts te begrijpen dat de motor los vervangen zou kunnen worden. Maar wellicht ging dat dan al over te vervangen door een specialist, want ik snap niet helemaal hoe die motor buiten het gasdichte deel zou kunnen zitten..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:05:
[...]

Dat vroeg ik me ook af, @flippy: valt er ergens met de hand aan te draaien / voelen of 't bewegen wil, of zit dat in het gasdichte gedeelte?

(Ik meen uit eerdere posts te begrijpen dat de motor los vervangen zou kunnen worden. Maar wellicht ging dat dan al over te vervangen door een specialist, want ik snap niet helemaal hoe die motor buiten het gasdichte deel zou kunnen zitten..)
nee, dat gaat niet. de enigste manier om bij de motor te komen is om de slijpschijf erbij te pakken.

is er iets mis me de compressor gaat die in zijn geheel de oud ijzerbak in. die kan dus alleen vervangen worden door een F gassen man/vrouw/persoon.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:52
60.000 draaiuren is wel erg veel.

Onze Waterkotte water-water warmtepomp had circa 32.000 compressor draaiuren na 16 jaar gebruik in 2022. Probleem is dat er weinig techneuten zijn die nog repareren en dat sommige onderdelen slecht verkrijgbaar zijn. We hebben 1x een defecte 3weg klep gehad. Verder altijd perfect gedraaid en zijn vrijwel onderhoudsvrij.

Wellicht interessant:
- 32.000/16=2.000uren * 2kWelek=4.000kWh/jr. voor warmtapwater en verwarming.
- WWpomp 6.500 uren
- VWpomp 27.000 uren (onduidelijk of dit incl. koeling is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

valt wel mee, ik zie soms het dubbele daarvan in commerciele installaties en veel van die compressors snorren nog als een naaimachine. goed, wel een naaimachine die 15kW verbruiktmaar toch....

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Stefannn idd het lijkt een condensator te zijn, stukken goedkoper!

Succes met de fix!

@Deem007492 jij haalde dus net meer dan de helft van deze 'rare hoge' getallen van warmtepomp-weetjes.

Met 900-1000 starts per jaar en circa 3500 draaiuren per jaar, zou mijn machientje het geen 10 jaar moeten volhouden volgens deze berekening. Oeps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 22:51

thommich

Belg

Bestaat er ergens een "stappenplan" hoe je best een warmtepomp instelt?
Dan bedoel ik vanaf de installatie (dus stooklijn bepalen, invloed kamerthermostaat bepalen, sturingen etc), hoe je warm waterbereiding aansturen...

Wij hebben Nibe S1155-6PC met 300L boilervat. Deze heeft een buitenvoeler en kamerthermostaat.
Op vandaag weet ik niet in hoeverre de warmtepomp stuurt met de kamerthermostaat of enkel op buitentemperatuur en retourtemperatuur.
De kamerthermostaat was volgens de installateur nodig om vochtigheid bij vloerkoeling te kunnen monitoren.
Voor warm water gebruikt de warmtepomp de "slimme" instelling die probeert het gebruik te voorspellen.

Daarnaast heb ik Qbus-domotica met in iedere ruimte thermostaat en zonesturing op de collectoren.
Nu is het zo dat de kringen open en dicht gaan (0 of 100%) naargelang de vraagtemp.
Er is in de woonkamer 1 van de 2 zones waar geen sturing op zit (altijd open) en er zit een buffervat van 100L op de vloerverwarming zodat die altijd zijn warmte kwijt kan.
De domotica zou met een contact aangesloten zijn op de warmtepomp en stuurt een signaal "warmtevraag" of "koelvraag" naar de warmtepomp. Maar ik heb geen idee of daar op vandaag iets mee gedaan wordt in de warmtepomp.

Wat ik wil bereiken is dat de installatie rustig draait en weinig starts maakt. Alsook dat warm water bij voorkeur gemaakt wordt bij zonne-opbrengst. (nu gebeurt dat vaak 's nachts)
De warmtepomp staat er sinds begin januari en heeft nu 1131 starts op 3328uren...
Bovendien merk ik soms dat de vloer sterk afkoelt als de temp bereikt is en dat het dan lang duurt voor deze weer opgewarmd is, dit kan onaangenaam zijn als dit net 's avonds valt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online

YESSSSS hij doet het weer!

Het was dus de condensator
- 20euro in plaats van 3000
- en het vertrouwen in de 3 maanden geleden aangeschafte tweede unit is ook weer hersteld

Dank allen voor de aanmoedigingen
Speciale dank naar @flippy voor de precieze aanwijzingen

Ik ga ondanks dat het niet aan het aantal starts lag toch de controller aanpassen met als doel: maximaal 1 start per dag. Ik vermoed dat dat pas na de kerstvakantie klaar is echter.

Daarnaast ga ik de water&brijn aansluiting nog van een extra afsluiter voorzien zodat ik van unit kan wisselen. Dan kan ik ze naar een gelijk aantal bedrijfsuren&starts brengen en heb ik een backup als er 1 uitvalt.

Voor hen die dat gemist hebben nog een keer de foto van mijn installatie.
De linkse is nieuw en kan ik middels afsluiters ontkoppelen. De rechtse is 6 jaar oud en was dus stuk, daar zitten nog geen afsluiters op ter ontkoppeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJR_OibcWzKl7NIEZK7wPgkmFGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhkSRUAlOl2xiSk4XNz4SwIx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Mooi.

Ipv een kraan zou ik gewoon terugslagkleppen plaatsen. Dan gaat het automagisch. En kunnen ze ook beide aan zonder last van elkaar te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:48:
Mooi.

Ipv een kraan zou ik gewoon terugslagkleppen plaatsen. Dan gaat het automagisch. En kunnen ze ook beide aan zonder last van elkaar te hebben.
mhhh... klinkt slim.
Dan kan ik ook van automatisch via de home automation 1 naar 2 schakelen want dan hoef ik de afsluiters niet handmatig te bedienen.
Hebben die dingen niet veel hydraulische weerstand? dat de pomp harder moet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefannn schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:50:
[...]

mhhh... klinkt slim.
Dan kan ik ook van automatisch via de home automation 1 naar 2 schakelen want dan hoef ik de afsluiters niet handmatig te bedienen.
Hebben die dingen niet veel hydraulische weerstand? dat de pomp harder moet werken?
Beetje toffe maat klep plaatsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
flippy schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:52:
[...]

Beetje toffe maat klep plaatsen. ;)
3/4 OK? deze bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:07
Stefannn schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:46:

- en het vertrouwen in de 3 maanden geleden aangeschafte tweede unit is ook weer hersteld

Kijk, dat vind ik nou het mooie van Tweakers. Very nice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012

Goed nieuws! En als aanvulling op bovenstaande; weer een apparaat minder dat onnodig vroegtijdig vervangen wordt. Repareren ipv vervangen bespaart zo het milieu en je portemonnee tegelijk. In ben blij dat het gelukt is *O*

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14

Mooie showcase voor de kennis hier aanwezig in het forum. Leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online

@flippy Zouden alle Valliant monteurs/installateurs ook zoals jij adviseerde testen wat de oorzaak is? Of zou er vaak pragmatisch een geheel nieuwe unit worden neergezet?

Onderliggende vraag: is het nuttig om dit aan Valliant terug te koppelen, zodat zij structurele problemen met hun eerste model WP gaan herkennen en installateurs informeren?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SebastiaanPs schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:35:
[...]

@flippy Zouden alle Valliant monteurs/installateurs ook zoals jij adviseerde testen wat de oorzaak is? Of zou er vaak pragmatisch een geheel nieuwe unit worden neergezet?

Onderliggende vraag: is het nuttig om dit aan Valliant terug te koppelen, zodat zij structurele problemen met hun eerste model WP gaan herkennen en installateurs informeren?
Valliants worden geinstalleers door gasketelmensen dus die hebben die kennis niet en valliant kannhet geen biet schelen. Sucses ermee meneer de consument (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
flippy schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:37:
[...]

Valliants worden geinstalleers door gasketelmensen dus die hebben die kennis niet en valliant kannhet geen biet schelen. Sucses ermee meneer de consument (y)
Aj dat is wel een beetje zorgwekkend! En zonde van alle materialen/apparatuur.

Prachtig dat Stefannn het met jouw hulp heeft kunnen oplossen!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
thommich schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:15:
Dan bedoel ik vanaf de installatie (dus stooklijn bepalen, invloed kamerthermostaat bepalen, sturingen etc), hoe je warm waterbereiding aansturen...

Wij hebben Nibe S1155-6PC met 300L boilervat. Deze heeft een buitenvoeler en kamerthermostaat.
Op vandaag weet ik niet in hoeverre de warmtepomp stuurt met de kamerthermostaat of enkel op buitentemperatuur en retourtemperatuur.
De kamerthermostaat was volgens de installateur nodig om vochtigheid bij vloerkoeling te kunnen monitoren.
Voor warm water gebruikt de warmtepomp de "slimme" instelling die probeert het gebruik te voorspellen.

Daarnaast heb ik Qbus-domotica met in iedere ruimte thermostaat en zonesturing op de collectoren.
Nu is het zo dat de kringen open en dicht gaan (0 of 100%) naargelang de vraagtemp.
Er is in de woonkamer 1 van de 2 zones waar geen sturing op zit (altijd open) en er zit een buffervat van 100L op de vloerverwarming zodat die altijd zijn warmte kwijt kan.
De domotica zou met een contact aangesloten zijn op de warmtepomp en stuurt een signaal "warmtevraag" of "koelvraag" naar de warmtepomp. Maar ik heb geen idee of daar op vandaag iets mee gedaan wordt in de warmtepomp.

Wat ik wil bereiken is dat de installatie rustig draait en weinig starts maakt. Alsook dat warm water bij voorkeur gemaakt wordt bij zonne-opbrengst. (nu gebeurt dat vaak 's nachts)
De warmtepomp staat er sinds begin januari en heeft nu 1131 starts op 3328uren...
Bovendien merk ik soms dat de vloer sterk afkoelt als de temp bereikt is en dat het dan lang duurt voor deze weer opgewarmd is, dit kan onaangenaam zijn als dit net 's avonds valt.
Ik ben compleet diy en kan je dus niet helpen met de specifieke zaken van je nibe.
Dat gezegd hebbende:
1/ ik neem aan dat je al gegoogled hebt voor een manual want dat is de basis.

2/ als de basis er eenmaal is dan is de volgende stap:
- alles monitoren
- bekijken wat je wel en wat je niet goed vindt
- proberen te begrijpen “waarom” de warmtepomp of domotica regelt zoals hij regelt.
- aanpassing maken
- weekje kijken hoe het uitpakt.
- volgende item aanpakken

hij hangt er al sinds januari dus ik neem aan dat je heel veel data hebt. Zo niet, dan moet je dat gaan verzamelen. Als hij al sinds januari operationeel is dan heb je kennelijk een basis instelling waar wel mee te leven valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:46:
Aj dat is wel een beetje zorgwekkend! En zonde van alle materialen/apparatuur.
Er zijn gelukkig ook nog fabrieksmonteurs :).

Wanneer de eigen installateur er niet goed uit komt, wordt deze geacht een fabrieksmonteur te laten komen. Dit lijkt me dan wel zo'n geval.

Ik heb 'n keer een zomer een bijbaantje gehad bij het installatiebedrijf dat toen (o.a.) fabrieksmonteur was voor Vaillant voor het oosten van het land. Daar zaten echt wel 'n aantal mensen op met ver boven doorsnee verstand van die apparaten.

Dus als de installateur de kop niet al te diep in het zand steekt / de klant niet al te makkelijk mee gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
  1. Ik zou beginnen zonder naregeling. Dus alle groepen open, de WP regelt op stooklijn, schakelt zelf in en uit.
  2. Je mag ervan uitgaan dat op inschatting al een aardige (waarschijnlijk iets te warme) stooklijn is ingesteld.
  3. Nu wil je eerst kijken of de kamers min of meer tegelijk op temperatuur komen. D.w.z. op de temperaturen die jij wilt, dus een werkkamer een stuk warmer dan een slaapkamer, etc..
  4. Bij kamers die (ruim) voorlopen, knijp je de groepen wat op de VVW verdeler, bij kamers die achterlopen open je ze iets verder. D.m.v. dit waterzijdig inregelen verdeel je de beschikbare warmte in de verhoudingen waarin je 'm nodig hebt, voor een rustige lange loop.
  5. Vervolgens zou je waarschijnlijk de stooklijn wat strakker kunnen afstellen. (Installateurs krijgen vooral klachten als mensen het koud hebben, dus hun 'veilige keuze' is altijd aan de warme kant. Gevolg: de bescheiden runlengte die je beschrijft.)
  6. Nu pas komt naregeling om de hoek kijken. Overweeg om die ietsje aan de ruime kant in te stellen, dus wil je 19 graden, stel dan 19,2 in. (Voor alle kamers die je 'lekker warm' wilt hebben, voor slaapkamers zou ik dit niet doen.) Zo geef je de WP wat langer de kans de regeling daar te laten plaatsvinden, op stooklijn. Eigenlijk wil je dat bijv. je keukengroepen alleen dicht lopen als je oven daar aan staat, of je werkkamer als de zon erop staat te bakken.
  7. Doe het rustig aan qua heen en weer (willen) springen met kamers die niet altijd op dezelfde temperatuur hoeven. Misschien heeft verlagen wat zin bij een werkkamer die in het weekend echt niet gebruikt wordt. Of is het onvermijdelijk bij een slaapkamer (koel) / speelkamer (warmer), afhankelijk van tijdstip op de dag. Je hebt een traag systeem (en wellicht een goed geïsoleerd huis?). Die vijf graden nachtverlaging hoort hier niet bij.
  8. Tot slot, moet je naregeling dan de WP blokkeren tot hij vraag ziet? Ik betwijfel het. Zoals je aangeeft, start deze daardoor (vermoedelijk) te laat. Daarnaast suggereer ik instellingen waarbij de naregeling vrijwel altijd vraag zal zien. Blijft dan lastig de juiste drempel aan die vraag toe te kennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:06:
[...]

Het vervangen van een opofferingsanode in een SWW vat is zeer standaard werk voor een installateur. Dit vereist geen kennis van warmtepompen en waarschijnlijk niet eens (perse) een WP-specifiek onderdeel.

[...]

Oh? Hoeveel heeft hij er bij in gedaan dan? Om de druk van 'laag' naar 'normaal' te krijgen hoefde er waarschijnlijk maar een paar liter water bij in, terwijl de bron honderden liters brine bevat. Als het slechts ietsje bijvullen was, zou ik me daar niet druk om maken.
Dat stelt me al wat meer gerust, ik denk inderdaad dat het maar een paar liter geweest is want hij was er zo mee klaar. Ook merci v.w.b. die anode!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016

Guidelines

Heule dikke leidingen naar het afgifte systeem. Dikker dan minimaal aanbevolen.

Buitenunit liefst in de tuin. Dicht bij binnenunit is een pre.

Verdeler zonder pomp.

Vloerverwarming hoh-afstand 10 of minder.

Altijd open zones beschikbaar en geen radiatoren? Dan ook geen buffervat.

Massa verwarming is traag, dus thermostaat met onjuiste hysterese werkt niet prettig.

Plaatsing vd thermostaat is ook kritisch; Woonkamer is niet perse de beste plek.

Zoneregeling is voor gevorderden. Doorgaans meer kwaad dan goed.

Buitensensor op Noord, liefst zodanig dat de zon vanuit het westen hem niet ziet!

Er zit verschil in de regelingen van de A-merken. Er is niet een "de beste".

Waterzijdig inregelen van de groepen. Vaste aanvoer temperatuur of hele lichte curve. Kies een zo laag mogelijke temperatuur

Een over-gedimensioneerde warmtepomp is onprettig in gebruik maar wint het in de echte winter van de kleinere exemplaren.

Warmteverliezen gaan continue door. Compenseren middels warmtepomp; 7x24 mee laten doen.

Is de installatie puik aangelegd met bovenstaande guidelines als vertrekpunt dan is instellen niet ingewikkeld maar kost wel wat tijd.

Begin bij KISS. Kies bewust een te lage stooklijn danwel vaste temperatuur.
Monitor gedrag en schrijf metingen en ervaringen op papier.

Lees ook de manual van de installateur.

Succes.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Inmiddels is de Alpha Home app en Alpha Control weer in de App store van Apple te downloaden. Helaas geen schokkende updates en/of vernieuwingen, zo ook geen schaling qua scherm, vlgs mij blijft het steken op iphone 7/8 qua formaat en geen support voor de notch in de iphones.
Alpha Innotec/Nibe zou toch beetje kunnen moderniseren wat dat aangaat, mja ik denk dat het Alpha Home systeem weinig prioriteiten heeft voor ze. Toch een beetje een niche product lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Ik ben nog steeds blij dat ik Alpha home weggehaald heb en er een rbe voor teruggehangen heb.
Wat ik wel ontzettend jammer vind is dat je geen feedback kan geven op de firmware. Hier zitten een paar instellingen in (die je niet kan aanpassen) die echt wel veel beter kunnen.
Bijvoorbeeld als de retour onder de gewenste waarde is blijft de cv pomp draaien op nominaal toerental, hij moet op minimaal draaien en pas als de compressor draait naar nominaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Weet iemand een partij die Stiebel Eltron onderhoud doet in de buurt van Noord-Limburg? De retourtemperatuursensor van mijn WPC 13 heeft het begeven, nu springt 'ie te pas en te onpas aan en wil de sensor idealiter laten vervangen.

De partij die tot vorig jaar het onderhoud heeft gedaan is er mee gestopt, zij geven aan niet te weten wie verder kan helpen. Een mail naar Stiebel Eltron heeft weinig opgeleverd, zij verwijzen me naar https://centraalregistertechniek.nl waar ik weinig mee kan. De paar installateurs in de buurt uit die lijst geven al meteen aan dat ze geen ervaring hebben met Stiebel Eltron.

Apparaat is al van 2007 dus wellicht ook tijd om te vervangen, maar als het met een nieuwe sensor opgelost kan worden dan kan ik wellicht nog even vooruit.

[ Voor 11% gewijzigd door Flipmo2K op 24-11-2023 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

mss kan je eens kijken welke sensor het is als je handig bent? of uit een manual te weten komen?

of nog beter, te weten komen van je partij dat ermee gestopt is (maar wel nog antwoord).

veel temperatuursensor zijn simpele thermistors (spotgoedkoop). Iets met 2 draden waar de weerstand van gemeten wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door bjp op 24-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Flipmo2K schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:59:
Weet iemand een partij die Stiebel Eltron onderhoud doet in de buurt van Noord-Limburg? De retourtemperatuursensor van mijn WPC 13 heeft het begeven, nu springt 'ie te pas en te onpas aan en wil de sensor idealiter laten vervangen.

De partij die tot vorig jaar het onderhoud heeft gedaan is er mee gestopt, zij geven aan niet te weten wie verder kan helpen. Een mail naar Stiebel Eltron heeft weinig opgeleverd, zij verwijzen me naar https://centraalregistertechniek.nl waar ik weinig mee kan. De paar installateurs in de buurt uit die lijst geven al meteen aan dat ze geen ervaring hebben met Stiebel Eltron.

Apparaat is al van 2007 dus wellicht ook tijd om te vervangen, maar als het met een nieuwe sensor opgelost kan worden dan kan ik wellicht nog even vooruit.
Eens met @bjp. Een temperatuur sensor stelt echt niks voor.
Het wordt erger als niet de sensor, maar de electronica die hem uitleest het begeven heeft.
Als je een beetje handig bent kan je dat zelf:
- manual online zoeken
- bedrading schema bekijken
- daar staat die sensor wel op
- apparaat openschroeben en printplaat zoeken. Eerst stekker er uit, rustig aan, dan gebeurt er niks.
- Met beetje mazzel is er ook nog ergens een andere sensor die er hetzelfde uitziet, dan kan je ze verwisselen, als “het probleem meeverhuist” is het de sensor.
- en dan op zoek naar de juiste sensor, wellicht kan de fabrikant er 1 sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
Stefannn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:17:
- Met beetje mazzel is er ook nog ergens een andere sensor die er hetzelfde uitziet, dan kan je ze verwisselen, als “het probleem meeverhuist” is het de sensor.
Inderdaad. In 99% van de warmtepompen is de aanvoertemperatuursensor precies dezelfde. Die zit er meestal niet zo ver vandaan.

En in Duitsland is Stiebel Eltron wat groter. Via de fora daar kun je vast wel de onderdelennummers (of een service handleiding) vinden.
Bedenk: Geen enkele WP-fabrikant maakt die sensoren zelf, dus het enige wat @Flipmo2K moet doen is dat grafiekje van de weerstandswaarden achterhalen en een vervangend exemplaar zoeken wat dezelfde karakteristiek heeft.
Daarvoor een nieuwe WP kopen slaat (uit het oogpunt van kosten en duurzaamheid) nergens op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Ik had al gekeken in de handleiding en zag daar wel de locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmRt3UR0y0NpEG8StzmrRSSq26E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZienZiqRkKGT0TDbO3lSJraG.png?f=fotoalbum_large

Net even een foto gemaakt maar 't zit wel op een slechte plek, daar kan ik niet makkelijk bij. Gaat zo'n sensor dan ook in die dunne buis? Zie nu namelijk geen kabel uit de buis steken op de plek waar deze zou moeten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5o_TGfwiWGsv5exMgMvPwhhyHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HjfHCr2xx6eKUgJfijxUfJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag ook een schema, zal eens kijken of ik de kabel kan volgen om te zien waar deze heen gaat. Helaas geen details over sensortypes o.i.d. Heb van een behulpzame medetweaker ook wat mogelijke partners in de regio gekregen dus zal deze ook contacteren, maar dat wordt dan helaas wel pas volgende week op z'n vroegst en de vloer begint hier nu vrij warm te worden met een warmtepomp die constant aan het draaien is😁.

-edit- dank voor de tip over de aanvoersensor, ga hier ook mee aan de slag.

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo2K op 24-11-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flipmo2K schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:59:
Weet iemand een partij die Stiebel Eltron onderhoud doet in de buurt van Noord-Limburg? [..]

Een mail naar Stiebel Eltron heeft weinig opgeleverd, zij verwijzen me naar https://centraalregistertechniek.nl waar ik weinig mee kan. De paar installateurs in de buurt uit die lijst geven al meteen aan dat ze geen ervaring hebben met Stiebel Eltron.
Is er een dealer net over de Duitse grens te vinden, wellicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Dat zou ook een mogelijkheid zijn, moet wel mijn Duits wat bijschaven dan denk ik.

De urgentie is ook even weg: heb inmiddels een positieve update, want ik heb de kabel volgens het schema gevolgd, aangezien ik in de warmtepomp geen sensor of kabel zag. Het blijkt dat deze via de achterkant van de warmtepomp het buffervat in gaat. Deze kabel zat wat los aan de buffervat kant dus heb hem wat meer naar binnen geduwd en de warmtepomp voor de zoveelste keer herstart. Had niet gedacht dat dat iets uit zou maken maar nu pakt 'ie de retourtemperatuur weer, dus ik ben weer blij en blijf overal weer vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Flipmo2K schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:06:
Dat zou ook een mogelijkheid zijn, moet wel mijn Duits wat bijschaven dan denk ik.

De urgentie is ook even weg: heb inmiddels een positieve update, want ik heb de kabel volgens het schema gevolgd, aangezien ik in de warmtepomp geen sensor of kabel zag. Het blijkt dat deze via de achterkant van de warmtepomp het buffervat in gaat. Deze kabel zat wat los aan de buffervat kant dus heb hem wat meer naar binnen geduwd en de warmtepomp voor de zoveelste keer herstart. Had niet gedacht dat dat iets uit zou maken maar nu pakt 'ie de retourtemperatuur weer, dus ik ben weer blij en blijf overal weer vanaf.
Niet zozeer “urgentie weg”, meer “reparatie is al gelukt”
Gefeliciteerd;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Het lijkt dus eerder een 'slecht contact' probleem... dat kan komen en gaan (zeker met een trillend ding zoals een WP compressor).

Als er ergens een slechte knik in de kabel is, dan toch best vervangen, of waar de kabel aankomt, goed vastzetten.

Alvast goed dat je uit de nood bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Niet strict noodzakelijk,
Maar voor hen die een beetje meeleven,
De terugslag kleppen zitten er in (ik heb gekozen voor 2x 3/4" schroef)
De bedoeling is om in de koude dagen de twee 3kW warmtepompen samen te gebruiken en in de matige dagen 1 van twee.
In de matige dagen kan ik nu kiezen "welke van de twee"
Ik zal eerst de halgelnieuwe eens flink gaan gebruiken en als die ook 3000 starts heeft gehad "om en om"

Regel agoritme ook al iets aangepast,
De afgelopen 7 dagen 15 starts dus 2starts per dag, en dat is dan inclusief het testen van de reparatie.
Ik wil dat naar 1start per dag brengen maar dat zal nog wel ven duren (tot kerst veel andere dingen te doen).

NB: je ziet veel condens. Als ik zeker weet dat alles werkt en nergens lekt gaat de isolatie er weer omheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGg_Wubh4wXOMoJ7qQFq9Fcb_hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knB2JKd6Ejk7Rpay0YYIG8rW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Stefannn afhankelijk van je warmtevraag, maar mss is het zelf mogelijk om te werken met runs van meerdere dagen ;)

ik zag je huiveren richting "1 start per dag"... de laatste keer dat mijn WP gestopt is, is op 23 november.... dus al 5 dagen aan een stuk aan het doorbrommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Hey allemaal, ben benieuwd wat jullie zoals aan einde van een langere run (zeg 10 uur +) voor brine retour temperatuur hebben (als in de warmtepomp weer in).

Bij mij is dat nu zo onderhand 5,0 degC.

Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 23:05
Ddeklerk79 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:57:
Hey allemaal, ben benieuwd wat jullie zoals aan einde van een langere run (zeg 10 uur +) voor brine retour temperatuur hebben (als in de warmtepomp weer in).

Thx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9KzK8C8jf94cuG5fdQ_ny0V4Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CioFCEnqW3XGgSVnX0GTHcSq.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn bij mij de temperaturen van 22.08 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thx
Bij mij draait de wp (modulerend) nu ruim 50 uur (and still counting).
Hieronder de grafiek van de laatste 24 uur.
Tussen 3 en 4 uur is er SWW geproduceerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaKRXFn6Bf64JrbdBe9DimWb_i4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZExHawczk2Z5JiD1XDmAPphS.png?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
bjp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:17:
@Stefannn afhankelijk van je warmtevraag, maar mss is het zelf mogelijk om te werken met runs van meerdere dagen ;)

ik zag je huiveren richting "1 start per dag"... de laatste keer dat mijn WP gestopt is, is op 23 november.... dus al 5 dagen aan een stuk aan het doorbrommen.
Klopt, bij mij loopt hij nu ook al sinds zaterdag.
De kanttekening daarbij:
- als je een modulerende warmtepomp hebt zou het niet zo lastig moeten zijn. Die kan je wel dermate minimaal zetten dat hij 24uur per dag aan staat en als het dan kouder wordt kan je hem gewoon “open draaien”
- bij een aan/uit pomp zoals ik heb is het echter lastiger. Momenteel is het dermate koud dat ook die 24/7 aan staat, maar op gematigder dagen heb je die maar een paar uur per dag nodig.

Ik zit nog een beetje te broeden op. Hoe ik het aan ga pakken en dat wordt door drukte op werk en feestdagen pas januari.
Maar… mijn gedachtes:
- ik ga de gemiddelde temperatuur per dag bijhouden
- ik ga bijhouden hoe lang de pomp de afgelopen 24 uur gedraaid heeft voor de vloerverwarming
- ik ga bijhouden hoe lang de pomp de afgelopen 24 uur gedraaid heeft voor de radiatoren
(In der serre heb ik vloerverwarming, in de woonkamer radiatoren).

Vervolgens bepaal ik elke ochtend rond 6:00 het optimale aanschakelmoment zodanig dat hij om 23:00 ongeveer 80% van de draagtijd van de dag ervoor heeft gehad.
Als hij dan eenmaal aanstaat laat ik hem doordraaien tot 23:00, en daarna nog “hoe lang dat nodig is om de vloer van de serre op de temperatuur van de stooklijn te krijgen.

De gedachte daar achter is:
- de hele behoefte van de vloerverwarming wordt nu dus in de avond gepland, de vloer heeft genoeg warmtecapaciteit om 24 uur te kunnen overbruggen.
- de radiatoren gaan normaliter pas rond 17:00 of 18:00 aan. Overdag is het sowieso wat warmer, alleen Savonds wil je warm voor de tv zitten. De radiatoren willen vaak een paar keer per uur aan en uit schakelen maar “dat is prima”. Als ze uitschakelen blijft de warmtepomp de serre voeden, als ze aanschakelen gaat de warmte naar de radiatoren.
- Die radiatoren kunnen dag-voor-dag enigszins variabel warmte vragen en dat is prima, daarom plan ik het inschakel moment zodanig dat om 23:00 80% van de etmaal-draaitijd van de dag ervoor is gedaan. Als je weinig radiator nodig hebt zal de pomp blijven draaien om de vloerverwarming te voeden en blijft dus beschikbaar voor de radiatoren zonder uit te hoeven.

Anyway….
Zoiets dus.
Ik heb wel bedacht dat tegen de tijd dat de pomp minder dan 12 uur per dag nodig is ik wellicht naar een “2 start per dag” regime ga. Een korte ochtendrun, en een lange avondrun.
Eigenlijk is een dergelijke regelaar juist als de warmte behoefte lager is belangrijk want zonder dergelijke regeling zal de verwarming graag “een kwartiertje willen verwarmen”, en dan “2 uur niks”.

Nou… het gaat nog lang duren voor ik hier aan toe kom. Momenteel staat er een simpele black-out timer: na aanschakelen minimaal 2 uur aan, na uitschakelen minimaal een half uur uit.
En momenteel draait hij gewoon 24/7.

Nb… de parallelle opstelling heb ik ook nog niet aan de praat, de pompen beïnvloeden elkaar. Ik wist dat dat een beetje een gok was. Dat moet eerst opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:10
KC27 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:30:
[...]

Bij mij draait de wp (modulerend) nu ruim 50 uur (and still counting).
Hieronder de grafiek van de laatste 24 uur.
Tussen 3 en 4 uur is er SWW geproduceerd.
[Afbeelding]
Welke entiteit is dat? Kan bij mijn HA dashboard geen bron in, bron uit vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@hikhakhok
Ik heb de custom component luxtronic (via hacs) geïnstalleerd en dan sensoren aanmaken (zie readme bij deze component):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
    - group: calculations
      id: ID_WEB_Temperatur_TWE
      friendly_name: Bron in
    - group: calculations
      id: ID_WEB_Temperatur_TWA
      friendly_name: Bron uit
......

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Stefannn wat je min-of-meer beschrijft is een normale regeling met een grotere hysteresis :D Of zie ik dat verkeerd?

hoe groter de hysteresis, hoe langer de cycles.

Om de runs te maximaliseren, zou ik stokken wanneer het typisch kouder is ('s nachts), want dan heb je het grootste 'verlies' gelijktijdig met het stokken.

it's up to you :)

Regeling van de 2de unit is pas nodig als de temperatuur niet stijgt terwijl de eerste loopt. Je kan dat min-of-meer bepalen door de buiten-temperatur (gemiddeld per dag).

@Ddeklerk79 mijn temperatuur is nu 5.0C uit de WP de grond in, en 8.0C terug uit de grond de WP in. Da's pas recent gedaald van 9.0-9.5C (WP in) sinds ik nu wat 'harder' trek (kouder buiten). Als het straks wat warmer wordt, stijgt dit terug wat.

[ Voor 19% gewijzigd door bjp op 29-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 16:19
hikhakhok schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:44:
[...]

Welke entiteit is dat? Kan bij mijn HA dashboard geen bron in, bron uit vinden.
Je kan ook deze integratie gebruiken: https://github.com/BenPru/luxtronik (is wat handiger in gebruik dan die standaard via HACS wordt aangeboden, wel de nieuwste beta nemen, wordt regelmatig geüpdatet, maar werkt erg goed!). En dan bij de Heatpump device nog even de Heatpump source in en out temperature enablen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaeinNPXnQS0fTFs_zLbKCCb_Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPuv7alT28mkEXRJbakP26Zv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ChrisM op 29-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:10
ChrisM schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:06:
[...]

Je kan ook deze integratie gebruiken: https://github.com/BenPru/luxtronik (is wat handiger in gebruik dan die standaard via HACS wordt aangeboden, wel de nieuwste beta nemen, wordt regelmatig geüpdatet, maar werkt erg goed!). En dan bij de Heatpump device nog even de Heatpump source in en out temperature enablen.

[Afbeelding]
Ja ik gebruik die integratie ook, maar ik had ze intussen al gevonden inderdaad. Maar nu is de vraag, wat zeggen deze getallen ons eigenlijk haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfViNKKFO3cHjc4Fx1xD1VEIcgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exGBAmWfpe3PRHFLGXeJ1Sqx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
bjp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:53:
@Stefannn wat je min-of-meer beschrijft is een normale regeling met een grotere hysteresis :D Of zie ik dat verkeerd?

hoe groter de hysteresis, hoe langer de cycles.

Om de runs te maximaliseren, zou ik stokken wanneer het typisch kouder is ('s nachts), want dan heb je het grootste 'verlies' gelijktijdig met het stokken.

it's up to you :)

Regeling van de 2de unit is pas nodig als de temperatuur niet stijgt terwijl de eerste loopt. Je kan dat min-of-meer bepalen door de buiten-temperatur (gemiddeld per dag).
Nha.. ik heb het geloof ik wat ingewikkeld opgeschreven.
Ligt er aan hoe je “hysteris” definieert.
Doel is:
- de volledige etmaal-need van de vloerverwarming in 1 lange run doen. Hystereses is meestal “nivo gestuurd”, maar nu dus “tijd blok” gestuurd.
- plan dat zodanig dat de “frequente radiator aan/uit schakeling” met grote waarschijnlijkheid in dat blok valt, want dan kunnen de radiatoren naar behoefte frequent schakelen zonder dat de warmtepomp uit hoeft.
- en dan inderdaad ook nog gebruik maken van dag/nacht cyclus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 16:19
hikhakhok schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:51:
[...]

Ja ik gebruik die integratie ook, maar ik had ze intussen al gevonden inderdaad. Maar nu is de vraag, wat zeggen deze getallen ons eigenlijk haha.
[Afbeelding]
Bron in: temperatuur die uit de bron komt (van het brine) (Het wordt gemeten op de warmtepomp, dus het brine dat uit de bron komt de warmtepomp IN)
Bron uit: temperatuur die de bron in gaat

VW aanvoer: verwarming aanvoer, temperatuur van het water dat de warmtepomp verlaat (en dus waarschijnlijk de vloerverwarming in gaat)
VW retour: temperatuur van het water dat retour uit de vloerverwarming komt (koelt af omdat de warmte wordt afgegeven aan de vloerverwarming)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Thx
Tja.. het zegt echt zo weinig.. maar goed, ik speel mee. Het eind van de run komt zo te zien evenwel op z'n vroegst donderdag, dus maar de waarde nu.

Run loopt nu 63 uur (en nog gewoon door dus), bron levert 10,1 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QynE3V7JB97M5qHAOA1gqAQCtco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Opw6Tosa8zqFVwsxszFDaIvI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZsoIvnG4e-AJ_wdWmP80HJWrCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAxO4UfHIyA9NHTV5pwyxGw3.jpg?f=fotoalbum_large

Waar moet ik mijn RS485 draadje aansluiten?

Extra info: Ecoforest Ecogeo 1-6 PRO.

Op BMS2 hangt de ThTune al...

Deze heb ik online gevonden : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dO2pf8wvv2gdzrFF8yNBj_-npI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/686DR9UoYgIsOGclzUlNsAXQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 03-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL9k2MVohMm-ZDzokuhXWvhIx7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeDRMBDt7afVDA5kgKIxhXB5.jpg?f=fotoalbum_large

zonder plastiekje van BMS card...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
bjp schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:30:

Waar moet ik mijn RS485 draadje aansluiten?
Op de BMS2 poort, maar die is al in gebruik zo te zien. Je zou dus een uitbreidingskaart kunnen kopen en bms1 actief maken. Als je echt de th-tune hebt overigens is het gek dat deze op de bms2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik bevestig, de groene UTP kabel komt van de Th-Tune, en deze worden geel/rood aangesloten op de BMS2, Wit/zwart gaan naar +Vdc/GND op J4.

is pLAN (J14) geen optie? die is toch ook Modbus RTU/RS485... Hoewel dat blijkbaar tussen WP is... als ik het goed begrijp.

[ Voor 31% gewijzigd door bjp op 03-12-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vK6vG3AbxK7o-Hg8rhdH58YJN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2jGylnMeapj6p8Uho0pNF4z.png?f=fotoalbum_large

uit de documentatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-06 05:45
Ik heb uit interesse de data van afgelopen 48u uit onze Alpha Innotec WZSV 62K3M gehaald (via USB stick) en geopend via OpenDTA.

Onderstaand de grafiek. Ik vind het wel opvallend dat de gewenste temperatuur op de RBE ingesteld staat op 20,5 graden, maar dat de gemeten ruimtetemperatuur niet onder de 21,6 graden komt. Staat onze stookllijn te hoog? (+ 30,0 / -20,0, +19,0 / +19,0, geen nachtverhoging of verlaging). Invloedsfactor RBE staat op 150%.

Nog wat zaken die me opvallen: Afgifte systeem staat op RAD. Volgens mij heeft de installateur eens tegen me gezegd dat ze dat met opzet doen. Herkent iemand dit en waarom zou dit beter zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOmriHe9n1rkmZQJ4hCcHRM_Ugw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yljdnNdSOvYO9lrLNoUiNCzt.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 86 ... 110 Laatste