Normaal gesproken ben ik een lurker maar ik kon het niet laten om op een aantal van jullie reacties te reageren:
Stefannn schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:33:
Glycol “vervangen” (dus volledig vervangen) hoeft in principe nooit.
“Bijvullen” alleen als je systeem niet helemaal dicht is, maar op zich is dat een installatie fout die dan opgelost moet worden. Alleen het eerste jaar kan er nog wat lucht in het systeem zitten dat er uit moet.
Feitelijk nooit en of nooit?
Door zuurstofdiffusie ontstaat corrosie, rust en/of een bio film in je “gesloten systeem” aangezien glycol biologisch afbreekbaar is zal deze uiteindelijk dit zijn werking verminderen of doen verliezen als je “feitelijk nooit” iets aan doet. (Mijn installateur adviseerde eens om de 5 jaar de viscositeit van de glycol te controleren).
Het kan zelfs 3 tot 5 jaar om dood water te creëren door een micro ontluchter te gebruiken en door bij te vullen met kraan water introduceer je alleen meer zuurstof in je systeem dus er zal altijd iets van lucht (aka zuurstof) in je “gesloten systeem” zitten.
Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:19:
In mijn nieuwe woning komt (uiteraard) een warmtepomp. Deze heeft door mijn vloerverwarming ook een koelmogelijkheid. Uiteraard ga ik ook wat doen aan de zon toetreding in mijn huis, maar nu is mijn vraag, is vloerkoeling genoeg? Je ontvochtigt natuurlijk niet echt en ik heb de kans om een airco op te hangen, echter kost dit wel weer wat en het is natuurlijk geen heel mooi apparaat. Zijn er ervaringsdeskundigen? Oh er komt ook WTW met bypass.
Uit TNO onderzoek dat inmiddels 23 jaar oud is en de technologie niet stil heeft gestaan blijkt dat het koelend vermogend van de bodem voldoende is om het thermisch comfort in de woning behaaglijk te houden (zie: tno-rapport TNO-MEP - R 2000/367 )
En de aanbeveling destijds waren en ik quote:
Indien besloten wordt tot plaatsing van een warmtepompsysteem wordt aanbevolen altijd een passieve koelfunctie mee te nemen. De extra investeringen zijn gering, terwijl het geleverde totaalcomfort aanzienlijk verbetert.
@
flippy je eerste reactie is dat het vrijwel niets doet (
link), anderen die uit ervaring het tegenovergestelde beweren noem je gevaarlijk (
link), daarna beweer je dat er genoeg installaties zijn waar het gewoon bij werkt en dat het niet de installatie is maar dat het aan de meerkosten zit? (
link).
Verder heb je het over “koelmachine”? Hebben we het hier in dit forum over residentiele of commerciële warmtepompen? Want er zitten geen meerkosten aan passief koelen.
Tussendoor nog meer blah blah..
Om te sluiten over vloerkoeling dat het uiteindelijk het aan de installateur ligt (
link) en dat je onwijs veel geluk moet hebben om de juiste installateur te pakken te krijgen.
Mijn vraag aan jou, wat is het dan wel? Werkt het wel of werkt het niet? Heeft een 23 jaar oude TNO onderzoek, ervaringen in de praktijk het allemaal fout en jij en jij alleen spreekt de waarheid? Ik wil begrijpen waar de afkeer komt voor iets wat je zelf niet eens bezit/gebruikt.
Zou je dit kunnen onderbouwen?
Uit boven genoemd onderzoek kom ook naar voren dat passieve koeling van de beschouwde situatie niet in de
volledige regeneratie van de bron resulteert, dit niet door de zogenaamd waterstromingen, maar gewoon door een thermisch onbalans, meeste onttrekken nou eenmaal meer warmte voor verwarmen + sww dan er wordt terug gestopt met koeling.
Dus als je naar zijn cijfers kijkt (weet niet als die kloppen) zie je dat hij meer instopt dan dat ie er uithaalt dus
in theorie regenereert hij zijn bron volledig? Aangezien dit een redelijk nieuw bron is zou je nog kunnen spreken van energieverlies door conductie, op een gegeven moment ontstaat een pseudo-evenwichtssituatie, waarbij het energieverlies ongeveer constant zal zijn.
Als ik jou moet geloven niets werkt behalve een L/W warmte pomp, gelukkig heb je geen gelijk anders zouden we dat mooie all electric ziekenhuis in Meppel niet hebben (verwarmd en gekoeld door een mooie WKO systeem) of dat WKO systeem aan de WUR om zo maar wat te noemen.
Proton_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:54:
In een welles/nietes kunnen beide partijen het niveau opkrikken door met bronnen te komen (no pun intended).
Overigens is regenereren ook nuttig als het je buurman helpt en het bodemwarmtepompen beter laat schalen.
@
flippy over welke grondwaterstroomsnelheid gaat het zo'n beetje?
Hoezo is dit een welles/nietes, je hebt iemand die blijkbaar “kennis” heeft van commerciële warmtepompen (kan niet bevestigen kan alleen op zijn woord afgaan), maar hij is geen installateur, ontwerper of bronboorder. Wat is hij dan wel? Doet beweringen die in de praktijk en volgens onderzoeken niet kloppen, sinds wanneer is onderzoek vs mening een welles/nietes?
flippy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:12:
[...]
de geohydrologie verschilt per locatie en of je natuurlijk een open of gesloten bron hebt. omdat de capaciteit van een bron erg groot is (relatief gezien) is het meer een factor van afname versus tijd.
WAT?
Sorry maar geohydrologie is een vak binnen de hydrologie wetenschap dus voornamelijk het studeren van ondergronds waterstromen. Grondwaterstroming of deze nou verticaal of horizontale stromingen zijn, zullen nog steeds bestaan ook als er een of geen bron in de grond geboord is, waarom jij een open of gesloten bron er aan koppelt is voor mij een raadsel.
heb je dan zeer langzaam stromend water heb je natuurlijk pecht ten opzichte van iemand die in de zanvoortste duinen woont bijvoorbeeld
letterlijk WOW…. Hoe snel denk je dat water stroomt ondergronds??
je hebt natuurlijk maar heel weinig waterstoming nodig over een diepte van 100 meter of zo om voldoende aanvoer te krijgen om de temperatuur stabiel te houden. zit je in een gebied tussen 2 verschillende waternivos (veluwe is goed voorbeeld) kan je ook vaak met een kleinere bron uit de voeten
Dit rijmt niet, je spreekt jezelf letterlijk tegen je hebt pech als je langzaam stromend water heb, maar je hebt heel weinig waterstroming stroming nodig op 100m diep? Dus wat is het?
edit: mogelijk ter verduidelijking: bronnen cireeren ook hun eigen stroming door het opwarmen of afkoelen van het grondwater rondom de bron. dus zelfs met vrijwel stilstaand grondwater is er convectie rondom de bron wat de warmtecapaciteit flink vergroot. hoeveel effect het heeft ligt aan de grondlagen. met veel zandgrond heb je geluk, met dikke klei en leemlagen heb je pech. hoe snel een bron stabiliseert na belasting is dus meer gokwerk dan wat anders. maar veel bronboorders nemen het wel erg krap met de bijbehorende inmiddels bekende problemen die daaruit vloeien. maar zoals altijd krijgt de warmtepomp de schuld, niet de veroorzaker.
Wat zeg je me daar? Door convectie rondom de bron (dus door te koelen en te verwarmen) doet de warmtecapaciteit vergroten? dacht dat je zei dat dit grote onzin was...
P.S. sorry voor het lange bericht, maar het moest even uit. nog een fijne avond