Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 74 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:16
DutchKel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:16:
[...]

In al die jaren dat ik een cv ketel heb gehad heb ik nog nooit iets van een lekkende koppeling of expansievat gehad. Ik heb wel problemen gehad met de cv ketel zelf. Maar bedenk ook dat een cv ketel op een veel hogere temperatuur werkt dan een warmtepomp waardoor de uitzetting en krimping daar ook hoger van is.

Ik vind die verzekering wat jij bedoelt veel te duur. Het onderhoud wat ze doen stelt niks voor en het bedrag wat ze ervoor vragen is meer dan wat ik voor het onderhoud van mijn cv ketel betaalde. Het is dan inderdaad puur een verzekering. Ik meld als er iets defect gaat wel bij het bedrijf wat de warmtepomp heeft geplaatst. Die bieden geen onderhoudscontract aan omdat ze daar niet achter staan, dat betekend ook dat ze dus niemand voortrekken.
Kijk dan is het iets anders, ik heb geen garantie op het apparaat, bron of goede werking. Aannemer failliet en daardoor kon de inbedrijfstelling niet direct plaatsvinden. Nathan wilde dit niet door de vingers zien en kon niet achteraf, hoe laag ben je dan want gebeld paar dagen na oplevering. Daarnaast was mijn WP niet ingeregeld puur aansgesloten en stond elektrisch te verwarmen ik had nog geen HA integratie en zag via de slimme meter dat het elektrisch aan het verwarmen was. Daarnaast hysterese van 8K ingesteld dus was altijd te koud of te warm in huis altijd handmatig aan/uit zetten.

Mijn geloof en vertrouwen was wel tot een dieptepunt gedaald in de installatie. Overigens heb ik wel een lekkend koppelstuk gehad en ook glycol moest worden bijgevuld dat doe ik ook niet zelf. Expansievaten op druk houden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Kijk dan is het iets anders, ik heb geen garantie op het apparaat, bron of goede werking. Aannemer failliet en daardoor kon de inbedrijfstelling niet direct plaatsvinden. Nathan wilde dit niet door de vingers zien en kon niet achteraf, hoe laag ben je dan want gebeld paar dagen na oplevering. Daarnaast was mijn WP niet ingeregeld puur aansgesloten en stond elektrisch te verwarmen ik had nog geen HA integratie en zag via de slimme meter dat het elektrisch aan het verwarmen was. Daarnaast hysterese van 8K ingesteld dus was altijd te koud of te warm in huis altijd handmatig aan/uit zetten.

Mijn geloof en vertrouwen was wel tot een dieptepunt gedaald in de installatie. Overigens heb ik wel een lekkend koppelstuk gehad en ook glycol moest worden bijgevuld dat doe ik ook niet zelf. Expansievaten op druk houden wel.
Van de ene kant snap ik je angst wel. Echter zou ik dan alsnog zoiets hebben van: hij is nu uiteindelijk (ook al is het door een ander bedrijf) alsnog goed opgeleverd. Maar ik snap je angst, je wilt dat niet weer hebben natuurlijk, al verwacht ik dat die kans heel klein is dat je nogmaals zo erg in de problemen komt.

Ik heb hier nog een olie radiator. De boven verdieping verwarmen we toch al niet dus die kan ik desnoods beneden in de woonkamer zetten. Ik verwacht met de isolatie dat die de woonkamer en keuken op temperatuur kan houden. Dan kan ik wel een paar maanden overbruggen mocht het echt nodig zijn. Ik heb geen idee hoe lang die gekte blijft van een tekort aan monteurs. De vorige keer heb ik een half jaar gewacht (ik had iets kleins en het had geen haast, 1 kamer kreeg ik niet op temperatuur). Ik had alleen het idee dat ze het waren vergeten en dat het daarom extra lang duurde.

Uiteindelijk heb ik mede met informatie van jou en andere op dit forum het een en ander aan de installateur uitgelegd qua instellingen. Hun kregen alleen van Nathan de instellingen door en hadden verder geen idee wat het allemaal precies is. Degene die alles had geïnstalleerd wilde bij Nathan gaan solliciteren dus die vond dat wel heel interessant om allemaal te weten.

Edit: overigens was de oplevering hier ook niet vlekkeloos verlopen. We moesten het opstook protocol uitvoeren zonder dat we een bron hadden dus via de 230V (de warmtepomp is maar op 1 fase aangesloten dus die haalde de temperatuur helaas niet). Daarna was de bron aangesloten maar de verwarming ging niet aan, koelen en tapwater verwarmen werkte wel prima (de oplevering was in de lente, dus de verwarming was pas in oktober nodig). Was de installateur vergeten in te stellen dat er nog een buffervat tussen zat. De warmtepomp had dus geen weet van het buffervat.

Ik zal maar niet zeggen hoe moeilijk het ervoor was om überhaupt een w/w warmtepomp te krijgen bij een nieuwbouw woning. De bouwer heeft er alles aan gedaan om ons van een warmtepomp af te praten. We hebben zelfs ontzettend veel kosten gehad om dat ding te laten plaatsen. We betaalde alleen voor de warmtepomp, leiding werk, bron en aparte kamer maken: €36.000,- euro (dit bedrag was al incl de teruggave van een cv ketel en benodigde leidingwerk naar de zolder, dit is zonder vloerverwarming, daar betaalde we ook nog eens €16.000,- euro voor per verdieping). Dit alleen omdat de bouwer en de installateur er geen ervaring mee hadden. Liever wilde ze een L/W warmtepomp plaatsen of zich aan het oorspronkelijke plan houden met een CV ketel. Er zijn in onze straat ook nog maar 3 woningen met een warmtepomp (van de 24 woningen) terwijl de oplevering in de lente van 2020 was.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 05-05-2023 10:42 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Van de ene kant snap ik je angst wel. Echter zou ik dan alsnog zoiets hebben van: hij is nu uiteindelijk (ook al is het door een ander bedrijf) alsnog goed opgeleverd. Maar ik snap je angst, je wilt dat niet weer hebben natuurlijk, al verwacht ik dat die kans heel klein is dat je nogmaals zo erg in de problemen komt.
Bij ons niet er is geen ander bedrijf geweest alleen de project installateur die initieel wat instellingen van blaadje overname en wij comfort klachten hadden en hoge rekening. Ik kon wel in de winter zien dat brontemperatuur omhoog ging bleek warm en koud te zijn omgewisseld. Dus helemaal niet goed opgeleverd ik heb alles zelf moeten uitzoeken en instellen gelukkig kon ik hem wel vrij snel (5 maanden) uitlezen in HA want anders was ik echt gek geworden. We hadden namelijk nog 40 andere oplever gebreken.

We komen nu niet meer in de problemen met de WP. Dus dat is een zorgpunt minder. In een volgend huis (als ik er weer eentje laat bouwen) dan moet het echt helemaal passief worden in L/W WP zonder buitendeel dan moet je met 2-3kW kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb geen onderhoudsabo. Wel een installateur achter de hand mocht ik Nathan nodig hebben. Ik mag me van de installateur "uitgeven" als medewerker van het installatiebedrijf zodat ik Nathan (met meer kennis als de installateur) te woord kan staan.
Voorbeeld: er was een voeler defect (gezien voor Home Assistant). Via installateur (en na overleg met Nathan) een nieuwe besteld bij Resa. Hier afgeleverd en zelf vervangen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Mijn geloof en vertrouwen was wel tot een dieptepunt gedaald in de installatie.
het probleem is/was niet de installatie maar de installateur.

belangrijk verschil. wijs wel naar de oorzaak van de problemen, niet de symptomen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 12:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:56:
[...]

het probleem is/was niet de installatie maar de installateur.

belangrijk verschil. wijs wel naar de oorzaak van de problemen, niet de symptomen.
Dat wist ik destijds niet want ik hoorde dat ging om een budget bron (lees te krappe bron om geld te besparen voor de aannemer). Uiteraard niet overlegd of akkoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:54:
Ik heb geen onderhoudsabo. Wel een installateur achter de hand mocht ik Nathan nodig hebben. Ik mag me van de installateur "uitgeven" als medewerker van het installatiebedrijf zodat ik Nathan (met meer kennis als de installateur) te woord kan staan.
Voorbeeld: er was een voeler defect (gezien voor Home Assistant). Via installateur (en na overleg met Nathan) een nieuwe besteld bij Resa. Hier afgeleverd en zelf vervangen.
Ja het is wel triest maar ik weet inmiddels ook wel meer van deze WP dan de installateur, die kennen het merk ook niet echt en hebben een insteek "piepsysteem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
DutchKel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb hier nog een olie radiator. De boven verdieping verwarmen we toch al niet dus die kan ik desnoods beneden in de woonkamer zetten. Ik verwacht met de isolatie dat die de woonkamer en keuken op temperatuur kan houden. Dan kan ik wel een paar maanden overbruggen mocht het echt nodig zijn. Ik heb geen idee hoe lang die gekte blijft van een tekort aan monteurs. De vorige keer heb ik een half jaar gewacht (ik had iets kleins en het had geen haast, 1 kamer kreeg ik niet op temperatuur). Ik had alleen het idee dat ze het waren vergeten en dat het daarom extra lang duurde.

Uiteindelijk heb ik mede met informatie van jou en andere op dit forum het een en ander aan de installateur uitgelegd qua instellingen. Hun kregen alleen van Nathan de instellingen door en hadden verder geen idee wat het allemaal precies is. Degene die alles had geïnstalleerd wilde bij Nathan gaan solliciteren dus die vond dat wel heel interessant om allemaal te weten.

Edit: overigens was de oplevering hier ook niet vlekkeloos verlopen. We moesten het opstook protocol uitvoeren zonder dat we een bron hadden dus via de 230V (de warmtepomp is maar op 1 fase aangesloten dus die haalde de temperatuur helaas niet). Daarna was de bron aangesloten maar de verwarming ging niet aan, koelen en tapwater verwarmen werkte wel prima (de oplevering was in de lente, dus de verwarming was pas in oktober nodig). Was de installateur vergeten in te stellen dat er nog een buffervat tussen zat. De warmtepomp had dus geen weet van het buffervat.

Ik zal maar niet zeggen hoe moeilijk het ervoor was om überhaupt een w/w warmtepomp te krijgen bij een nieuwbouw woning. De bouwer heeft er alles aan gedaan om ons van een warmtepomp af te praten. We hebben zelfs ontzettend veel kosten gehad om dat ding te laten plaatsen. We betaalde alleen voor de warmtepomp, leiding werk, bron en aparte kamer maken: €36.000,- euro (dit bedrag was al incl de teruggave van een cv ketel en benodigde leidingwerk naar de zolder, dit is zonder vloerverwarming, daar betaalde we ook nog eens €16.000,- euro voor per verdieping). Dit alleen omdat de bouwer en de installateur er geen ervaring mee hadden. Liever wilde ze een L/W warmtepomp plaatsen of zich aan het oorspronkelijke plan houden met een CV ketel. Er zijn in onze straat ook nog maar 3 woningen met een warmtepomp (van de 24 woningen) terwijl de oplevering in de lente van 2020 was.
16.000 euro voor vloer vloerverwarming per verdieping, dat is toch meer oplichting dan iets anders 8)7 Of zit daar ook de afwerkvloer in.

Hier hebben 2 gasten die zo stoned als een garnaal waren de vloerverwarming ingefreesd in 1 ochtend voor 3 ruggen, zit er super strak in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Lollercopter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:29:
[...]

16.000 euro voor vloer vloerverwarming per verdieping, dat is toch meer oplichting dan iets anders 8)7 Of zit daar ook de afwerkvloer in.

Hier hebben 2 gasten die zo stoned als een garnaal waren de vloerverwarming ingefreesd in 1 ochtend voor 3 ruggen, zit er super strak in. :P
Jij hebt het over renovatie, bij mij was het nieuwbouw. Ik weet ook niet over welk oppervlak het bij jou gaat, hier ging het om 60m2 per verdieping. Ik heb me overigens wel een beetje vergist. Het was €16.000,- voor 2 verdiepingen.

Als je iets speciaals wil wat niet op de opties lijst staat dan maken ze daar ook een speciaal prijsje voor. Aangezien de woning oorspronkelijk met een CV ketel zou worden opgeleverd hadden ze vloerverwarming niet als optie meegegeven voor de 1e en 2e verdieping. Bij de begane grond hadden ze het wel standaard al gedaan. Wij hebben dus voor de 1e en 2e verdieping €16.000,- euro betaald. Als we de 2e verdieping met elektrische radiatoren hadden gedaan dan kostte het €12.000,-.

Edit: de afwerkvloer zit er sowieso bij. Maar bij nieuwbouw wordt de vloerverwarming op een rooster geplaatst en erna wordt er een cementlaag overheen gedaan. Dat is dus anders dan infrezen en het daarin leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 05-05-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33
In reactie op eerdere posts omtrent onderhoudscontract:

Installateur heeft in 2017 in samenwerking met Nathan onderhoudscontract opgesteld.
Kortom:
€185,- per jaar betaal ik aan installateur. Installateur is verantwoordelijk voor hydraulische problemen en ‘bijvullen’, Nathan inspecteert 1x per 2 jaar fysiek de Alpha Innotec en kijkt naar werking, firmware, etc.
Daarnaast is in dat bedrag 24/7 monitoring via heatpump.de en remote access door Nathan verdisconteert. Ook heb ik dan recht op ‘noodhulp’ via hun 24 uur service nummer.

Je kunt erover discussiëren of dit nodig of onnodig is, maar ik ben blij met het wegvangen van mijn eigen onrust in dit construct. Zo fijn dat 1,5 jaar geleden er dan ook geen probleem was met aanbrengen van een modificatie door Nathan aan mijn pomp vanwege een gesprongen compressorleiding door een ontwerpfout. Zie hiervoor ook eerdere posts van mij.

Ander punt is dat installateur helaas niet altijd urgentie kent als Nathan na inspectie adviseert om bv glycol bij te vullen, immers ‘geen prioriteit ‘…

Nu hebben mijn buren (onze 6 woningen zijn in 2004 opgeleverd met allemaal een ww warmtepomp en allemaal individuele bronnen a 2x 100m) het probleem dat ze naarstig op zoek zijn naar installateurs die kunnen leveren (en installeren). Mijn eigen installateur neemt geen consument-grade klanten meer op…

[ Voor 12% gewijzigd door austin_77 op 07-05-2023 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
austin_77 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:

Installateur heeft in 2017 in samenwerking met Nathan onderhoudscontract opgesteld.
Kortom:
€185,- per jaar betaal ik aan installateur. Installateur is verantwoordelijk voor hydraulische problemen en ‘bijvullen’, Nathan inspecteert 1x per 2 jaar fysiek de Alpha Innotec en kijkt naar werking, firmware, etc.
Daarnaast is in dat bedrag 24/7 monitoring via heatpump.de en remote access door Nathan verdisconteert. Ook heb ik dan recht op ‘noodhulp’ via hun 24 uur service nummer.

Je kunt erover discussiëren of dit nodig of onnodig is, maar ik ben blij met het wegvangen van mijn eigen onrust in dit construct. Zo fijn dat 1,5 jaar geleden er dan ook geen probleem was met aanbrengen van een modificatie door Nathan aan mijn pomp vanwege een gesprongen compressorleiding door een ontwerpfout. Zie hiervoor ook eerdere posts van mij.

Ander punt is dat installateur helaas niet altijd urgentie kent als Nathan na inspectie adviseert om bv glycol bij te vullen, immers ‘geen prioriteit ‘…

Nu hebben mijn buren (onze 6 woningen zijn in 2004 opgeleverd met allemaal een ww warmtepomp en allemaal individuele bronnen a 2x 100m) het probleem dat ze naarstig op zoek zijn naar installateurs die kunnen leveren (en installeren). Mijn eigen installateur neemt geen consument-grade klanten meer op…
Ter vergelijking: ik betaalde voorheen 85 euro per jaar voor een onderhoudscontract en elk jaar onderhoud aan de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33
DutchKel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Ter vergelijking: ik betaalde voorheen 85 euro per jaar voor een onderhoudscontract en elk jaar onderhoud aan de cv ketel.
Ik denk dat je dit niet met elkaar moet vergelijken. Bij een CV ketel is sprake van verbranding en dus uitlaatgassen. Er is geen sprake van ‘warmte/koude-medium’ controles, minder vaak firmware upgrades, etc. Daarnaast hoeft geen server up and running gehouden te worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk is het prijsverschil groter, maar de pure CV ketels zijn dan ook niet voor niets langzaam EOL aan het worden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DutchKel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Maar dit is een onderhoudscontract + storingscontract met afstandbeheer.

Fabrikant/leverancier vragen sowieso veelal de hoofdprijs.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
austin_77 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:

Kortom:

Kijk, dat klinkt als een nette deal.
Breman vraagt € 165 per jaar en komen hiervoor 1 x per 2 jaar onderhoud plegen. Bij storingen zijn alleen de voorrijkosten inbegrepen maar materiaal en arbeidsuren moeten betaald worden.

Vervelende is inderdaad dat er vrijwel geen installateurs te vinden zijn waar je als consument nog een beetje fatsoenlijk onderhoudscontract kunt afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Je moet je de vraag stellen: heb je een onderhoudscontract nodig voor je koelkast of vriezer? De warmtepomp werkt met dezelfde technieken.
Helder, maar Nathan (die dit soort pompen vaak levert) schrijft op hun site (hier) dat dit type WP tweejaarlijks onderhoud nodig heeft. Hoe kijk jij daar dan naar?
Partijen die de abonnementen aanbieden geven aan dat een abonnement verstandig is omdat je bij calamiteiten 'sneller' geholpen kunt worden en voor minder hoge plotselinge kosten kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn installateur stelde zelf voor geen oha te nemen. Bij storingen kan ik via hen contact opnemen met Nathan.
Ik heb vorig jaar gezien hoe zij het "tweejaarlijkse onderhoud" uitvoeren. Dat doe ik voortaan zelf :)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:07

bjp

jinglewood schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Helder, maar Nathan (die dit soort pompen vaak levert) schrijft op hun site (hier) dat dit type WP tweejaarlijks onderhoud nodig heeft. Hoe kijk jij daar dan naar?
Partijen die de abonnementen aanbieden geven aan dat een abonnement verstandig is omdat je bij calamiteiten 'sneller' geholpen kunt worden en voor minder hoge plotselinge kosten kan komen te staan.
'sneller' is misschien nog mogelijk (als-in : voorgang in de rij). Maar ik vermoed dat je niet onderuit kan, bij calamiteiten, dat je toch stukken en/of arbeidsuren gaan moeten betalen. Of denkt je contract dat ook?

Zover ik weet, is de waarborg van de WP ook geldig *zonder* onderhoudscontract.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
KC27 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:24:
Mijn installateur stelde zelf voor geen oha te nemen. Bij storingen kan ik via hen contact opnemen met Nathan.
Ik heb vorig jaar gezien hoe zij het "tweejaarlijkse onderhoud" uitvoeren. Dat doe ik voortaan zelf :)
Dat is redelijk bijzonder te noemen aangezien ik een keer met Nathan hierover heb gesproken en zij voeren alleen acties uit via de installateur. Particulieren kunnen dan ook geen contract bij Nathan afsluiten. Mijn installateur heeft op basis van wat ik ze heb zien doen zeer beperkte ervaring met de AIT WP, heeft tijdens de bouw van het huis medio 2021 Nathan alles laten configureren en zelf een collega een cursus laten volgen. Bij calamiteiten belt men Nathan en die komt dan voor een recordbedrag de boel oplossen/inregelen. De installateur gaf aan dat ze dat proberen te voorkomen omdat Nathan dus flinke bedragen per uur rekent. Ik zie het er dan wel van komen dat je bij zo'n calamiteit in de toekomst dat recordbedrag doorbelast krijgt van de installateur wanneer je geen onderhoudscontract bij hen hebt. Kijk je bijvoorbeeld hier:
https://www.breman.nl/par...ten/service-en-onderhoud/
Dan zie je dat bij hen arbeidskosten niet worden doorbelast, maar onderdelen boven de 30 euro wel. Interessant is dat je bij mijn type AIT WP iets meer dan 200 euro per jaar gaat betalen. Zij geven aan voor dit type WP jaarlijks onderhoud te moeten verrichten. Uitleg waarom dat verschilt tov Daikin bleef uit. Ik ben geen expert dus dan houd het voor mij een beetje op.
Ik weet zelf niet wat men precies doet voor dat tweejaarlijks onderhoud en wellicht durf ik het ook voortaan zelf, maar ik heb geen zin in gigantische rekeningen wanneer de boel een keer in storing zou komen te staan of vind je dat dan prima wanneer je opeens iets van 300-400 euro zou moeten aftikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@jinglewood wat zijn flinke uurtarieven? Je hebt Nathan alleen nodig als er iets mis is met de WP zelf. Als er al een storing komt in het warmtesysteem, verwacht ik eerder lekkage bij koppelingen, vloerverwarming verdelers, bijvullen van de bron etc. Als de WP echt een probleem is, dan lijkt me dat het al snel uitkomt op vervangen van onderdelen. Dus stel het is 100 euro/uur, dan ben je met een halve dag 400 euro kwijt, ofwel 2-3 jaar onderhoudscontract. Gezien de WP in principe een grote koelkast is, verwacht ik dat hij mits je geen maandagmorgen unit hebt dat hij wel 10 jaar probleemloos moet kunnen werken. Dus tja wat is wijsheid. Ik zou het in ieder geval niet doen om de dure uren van de fabrikant ermee proberen uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:33:
@jinglewood wat zijn flinke uurtarieven? Je hebt Nathan alleen nodig als er iets mis is met de WP zelf. Als er al een storing komt in het warmtesysteem, verwacht ik eerder lekkage bij koppelingen, vloerverwarming verdelers, bijvullen van de bron etc. Als de WP echt een probleem is, dan lijkt me dat het al snel uitkomt op vervangen van onderdelen. Dus stel het is 100 euro/uur, dan ben je met een halve dag 400 euro kwijt, ofwel 2-3 jaar onderhoudscontract. Gezien de WP in principe een grote koelkast is, verwacht ik dat hij mits je geen maandagmorgen unit hebt dat hij wel 10 jaar probleemloos moet kunnen werken. Dus tja wat is wijsheid. Ik zou het in ieder geval niet doen om de dure uren van de fabrikant ermee proberen uit te sparen.
Die tarieven wilde men niet prijsgeven, maar wat ik van mijn installateur begreep is dat het al gauw het dubbele is van hun uurloon. Die 100 euro/uur is dus waarschijnlijk niet ver van de werkelijkheid of misschien zelfs nog iets te laag. Je komt met een goed punt. Ik weet ook zelf iets te weinig van het geheel af om met een goed gevoel te kunnen zeggen dat ik zonder onderhoudscontract prima uit de voeten kan. Sowieso raad Nathan aan tweejaarlijks onderhoud te verrichten en dan zou ik dus zonder onderhoudscontract van een installateur zelf iets moeten doen, zoja wat dan precies?

Nu zit ik dus in het kamp van risico afkopen: heb je 1x calamiteit met de WP zelf dan haal je dus wellicht afhankelijk van de ernst in 1x de kosten van een abonnement eruit en ben je goedkoper uit door voor het abonnement te gaan. In de praktijk gebeurt dat wellicht nooit en ben je dus jaarlijks geld aan het weggooien. Ik weet het gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jinglewood schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:33:
Dit gaat m.i. ook vooral over niet voortmodderen met een probleem, oftewel monitoring hebben. Kijk je zo nu en dan naar een paar basic zaken als druk in CV- en brine circuit, bron temperatuur, (S)COP, dan ben je al héél ver. (En een beetje tweaker leest dat automatisch uit en gooit 't in een dashboard, wellicht al met automatische waarschuwingen ingebouwd.)

@KC27 Wil je wellicht delen wat het tweejaarlijks onderhoud inhield?
Partijen die de abonnementen aanbieden geven aan dat een abonnement verstandig is omdat je bij calamiteiten 'sneller' geholpen kunt worden
Dat lijkt op dit moment (helaas) het primaire argument: als je niet van tevoren je aandacht gekocht hebt, heeft er (vrijwel?) niemand tijd voor je.

In een paar gure winterweken kan dat oncomfortabel en duur uitpakken. D.w.z. een paar elektrische kachels zijn zo gehuurd, maar het verbruik tikt hard aan en wordt ook ingeperkt door wat je huisaansluiting kan leveren.

Hier moet er in dat geval maar wat (vaker) hout in de haard..
en voor minder hoge plotselinge kosten kan komen te staan.
En daar betalen we als volkje graag voor - verzekeringen zijn hier erg populair. Ik bouw voor zelf nog best te dragen risico's liever zelf een potje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wij hebben een Nibe en geloof dat de 1e 2 jaar onder garantie vallen. Dus ik ga volgend jaar er wel over nadenken. Maar ik denk dat als er geen onverklaarbare storingen zijn voor gekomen in de 1e 2 jaar, dat het de jaren erna ook wel goed komt. Ik zie op de site van Nibe dat ze ook onderhoud aanraden, maar ze vertellen nergens wat dit onderhoud dan inhoudt. Ik denk dat dit onderdeel is van de onvolwassen markt. Bij een CV ketel weet je tenminste dat ze voor het geld de brander schoonmaken en de pakkingen vervangen. Wat doen ze bij een warmtepomp? Misschien kan iemand dit vertellen die al onderhoud gehad heeft? Ik denk dat ze kijken of de koppelingen niet gelekt hebben en dat de bron nog genoeg druk heeft en dat er geen storingen in de software gemeld zijn. De compressor zelf heeft geen onderhoud nodig zover ik weet en de driewegklep en cv/bron pompen hebben ook geen onderhoud nodig (tenminste vroeger bij gas hebben deze onderdelen ook nooit onderhoud gehad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:50:
Wij hebben een Nibe en geloof dat de 1e 2 jaar onder garantie vallen. Dus ik ga volgend jaar er wel over nadenken. Maar ik denk dat als er geen onverklaarbare storingen zijn voor gekomen in de 1e 2 jaar, dat het de jaren erna ook wel goed komt. Ik zie op de site van Nibe dat ze ook onderhoud aanraden, maar ze vertellen nergens wat dit onderhoud dan inhoudt. Ik denk dat dit onderdeel is van de onvolwassen markt. Bij een CV ketel weet je tenminste dat ze voor het geld de brander schoonmaken en de pakkingen vervangen. Wat doen ze bij een warmtepomp? Misschien kan iemand dit vertellen die al onderhoud gehad heeft? Ik denk dat ze kijken of de koppelingen niet gelekt hebben en dat de bron nog genoeg druk heeft en dat er geen storingen in de software gemeld zijn. De compressor zelf heeft geen onderhoud nodig zover ik weet en de driewegklep en cv/bron pompen hebben ook geen onderhoud nodig (tenminste vroeger bij gas hebben deze onderdelen ook nooit onderhoud gehad).
Ik heb een contract dat per 2 jaar 275 euro kost, hiervoor komen ze 1 keer inspectie uitvoeren. Gaat om Cius techniek uit Dalfsen, deze werd door mijn installateur aanbevolen.
Onder inspectie vallen de volgende werkzaamheden bij Alpha Innotec pomp;

Koeltechnische controles van de warmtepomp zoals; controle op lekkage koudemiddel, verbindingen, corrosie oververhitting en nakoeling.
Watertechnischse primair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp
Watertechnischse secundair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp. flow controle vloerverwarming.
Testen van de aanwezige regeling op correcte werking.
Elektrisch; draaitijden, aantal compressorstarts uitlezen
en CFK inspectie, maar dat gaat ook vooral om lekkages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:49:
Dat lijkt op dit moment (helaas) het primaire argument: als je niet van tevoren je aandacht gekocht hebt, heeft er (vrijwel?) niemand tijd voor je.

In een paar gure winterweken kan dat oncomfortabel en duur uitpakken. D.w.z. een paar elektrische kachels zijn zo gehuurd, maar het verbruik tikt hard aan en wordt ook ingeperkt door wat je huisaansluiting kan leveren.

Hier moet er in dat geval maar wat (vaker) hout in de haard..
Ja, dat dus. Combineer dat met het feit dat de WP (water/water met bron hier) nog steeds een relatief nieuw concept is voor NL, een schreeuwend tekort aan specialisten en vakkennis (nu en in de toekomst) en de ramp in een huis zonder haard of gas is dan wel zo'n beetje compleet als er echt een keer een probleem is. Maar hey, ik wilde het dan perse zelf doen en een potje opbouwen ipv een contract afsluiten en dan wel gewoon tijdig geholpen worden.

Als ik dan ook nog niet eens weet wat je überhaupt zelf zou moeten doen om de boel goed te laten draaien. Tja, dan ben ik dus zo'n burgertje die denkt, zucht, laten we dit gedoe maar weer afkopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
hikhakhok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb een contract dat per 2 jaar 275 euro kost, hiervoor komen ze 1 keer inspectie uitvoeren.

Koeltechnische controles van de warmtepomp zoals; controle op lekkage koudemiddel, verbindingen, corrosie oververhitting en nakoeling.
Watertechnischse primair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp
Watertechnischse secundair; filter reinigen, controle druk, vulling, Delta T warmtepomp. flow controle vloerverwarming.
Dat klinkt best redelijk wat mij betreft. Zou je kunnen delen om welke partij het hier gaat? Ik zit zelf nu in de fase dat ik een geschikte partij moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:04
Tjonge jonge, wat een gedoe over onderhouds contract.
Mijn "2 cents":
1/ sommige mensen betalen graag voor zekerheid --> Ieder zijn ding dus als je dat graag doet --> prima
2/ Ik heb altijd geleerd dat je "risico's die je zelf kan dragen niet moet verzekeren. Elke verzekeraar verdient geld, dus gemiddeld genomen ben je geld kwijt. Daarom is het handig een WA verzekering af te sluiten voor het geval je een enorme schade berokkent, daarentegen is een verzekering voor een gebroken telefoon-scherm eigenlijk te duur.
3/ "onderhoud" van een warmtepomp is er eigenlijk niet. Alleen op druk houden van de installatie, maar dat kan je zelf ook en zit niet echt in het apparaat zelf. Bij dat onderhoud zit dus ook een soort verzekering, dat ze komen als hij echt stuk is, de schade betaal je dan (volgens mij??) nog steeds zelf.
Op zich kan dat gebeuren, maar de kans is uiterst klein. En het voorrijden zelf gaat echt niet meer dan een paar honderd euro kosten, de rest van de onderdelen betaal je ook met contract waarschijnlijk zelf.
4/ kans dat hij stuk gaat? Mijn warmtepomp draait sinds november 2017. Nog nooit wat aan gedaan (behalve bijvullen) en nog nooit storing gehad.
5/ storing voorkomen: start/stop geeft de meeste slijtage. Zeker niet meer dan 3x per uur schakelen, maar de algemene mening hier is dat je eigenlijk moet proberen het tot een paar keer per dag te beperken.
DAT lijkt me eerlijk gezegd het beste dat je kan doen om de kosten laag te houden. Gaat de pomp zomaar een paar jaar langer mee.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ah, kijk, mooie aanvulling voor het summiere lijstje dat ik net al noemde:
Watertechnischse primair; filter reinigen, controle druk, [..], Delta T warmtepomp
Filters reinigen is 'n belangrijke die ik vergat te noemen. De Delta-T aan beide zijden ook iets om eenvoudig te monitoren.

En dan komen dit soort zaken toch indirect wel naar voren:
.. al zou je ook parameters van het koudecircuit zelf eenvoudig mee kunnnen monitoren en simpelweg reageren op sterke afwijkingen van wat je gewend bent.

Het enige wat eigenlijk voor de installateur overblijft is het bijvullen van de bron, met glycol, zonder lucht. Simpeler kun je zelf en ingewikkelder (lekkage koelcircuit) is ook voor hem de fabrieksmonteur op laten draven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:34:
Ah, kijk, mooie aanvulling voor het summiere lijstje dat ik net al noemde:

[...]

Filters reinigen is 'n belangrijke die ik vergat te noemen. De Delta-T aan beide zijden ook iets om eenvoudig te monitoren.

En dan komen dit soort zaken toch indirect wel naar voren:

[...]

.. al zou je ook parameters van het koudecircuit zelf eenvoudig mee kunnnen monitoren en simpelweg reageren op sterke afwijkingen van wat je gewend bent.

Het enige wat eigenlijk voor de installateur overblijft is het bijvullen van de bron, met glycol, zonder lucht. Simpeler kun je zelf en ingewikkelder (lekkage koelcircuit) is ook voor hem de fabrieksmonteur op laten draven.
Met het risico dom over te komen, hoe monitor jij al die zaken dan precies? Ik kan natuurlijk op de WP zelf dingen bekijken, maar koppelen met HA of iets in die richting dan is mij nog niet gelukt. Bedoel je dan dit : https://github.com/Bouni/luxtronik ?

Heb je een script op de plank liggen waar wij uit kunnen putten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

[...]

Ik heb een contract dat per 2 jaar 275 euro kost, hiervoor komen ze 1 keer inspectie uitvoeren.

goeie checklist voor mijn jaarlijkse nakijkmoment :)

Da's mss ook wat je 'koopt' met een onderhoudscontract: dat het vakkundig en tijdig gebeurt. Voor ons tweakers is dat best doenbaar zelf, maar bij de meeste niet. Ander voorbeeld: hoe vaak kijken mensen de filters van hun dampkap of ventilatiesysteem na...

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Kans of CFK lekkage is veel kleiner bij WW dan bij een LW warmtepomp, omdat het hele koudemiddel circuit in de fabriek is geassembleerd ipv door een installateur on site.

Ik vraag me af welke filters gereinigd worden? Is dit iets wat je zelf ook kan doen? Ik kan voor zover ik zie geen filters vinden gemonteerd op de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik vermoed dat er op bron- en CV-circuit wel filters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:26:
Tjonge jonge, wat een gedoe over onderhouds contract.
Mijn "2 cents":
1/ sommige mensen betalen graag voor zekerheid --> Ieder zijn ding dus als je dat graag doet --> prima
2/ Ik heb altijd geleerd dat je "risico's die je zelf kan dragen niet moet verzekeren. Elke verzekeraar verdient geld, dus gemiddeld genomen ben je geld kwijt. Daarom is het handig een WA verzekering af te sluiten voor het geval je een enorme schade berokkent, daarentegen is een verzekering voor een gebroken telefoon-scherm eigenlijk te duur.
3/ "onderhoud" van een warmtepomp is er eigenlijk niet. Alleen op druk houden van de installatie, maar dat kan je zelf ook en zit niet echt in het apparaat zelf. Bij dat onderhoud zit dus ook een soort verzekering, dat ze komen als hij echt stuk is, de schade betaal je dan (volgens mij??) nog steeds zelf.
Op zich kan dat gebeuren, maar de kans is uiterst klein. En het voorrijden zelf gaat echt niet meer dan een paar honderd euro kosten, de rest van de onderdelen betaal je ook met contract waarschijnlijk zelf.
4/ kans dat hij stuk gaat? Mijn warmtepomp draait sinds november 2017. Nog nooit wat aan gedaan (behalve bijvullen) en nog nooit storing gehad.
5/ storing voorkomen: start/stop geeft de meeste slijtage. Zeker niet meer dan 3x per uur schakelen, maar de algemene mening hier is dat je eigenlijk moet proberen het tot een paar keer per dag te beperken.
DAT lijkt me eerlijk gezegd het beste dat je kan doen om de kosten laag te houden. Gaat de pomp zomaar een paar jaar langer mee.
1. Klopt, ik ben zo iemand :P
2. Dat heb ik ook geleerd, maar dan wel als je de randeffecten/gevolgen accepteert zoals pas na x dagen op de planning gezet worden wanneer er echt iets op een rot moment kapot gaat. En dat kan ik zo hier makkelijk zeggen, maar ziet het gezin dat ook zo? ;)
3. Als ik zo de voorwaarden lees betaal je in principe alsnog alles zelf wat betreft componenten en zijn arbeidskosten, voorrijkosten enz. gedekt.
4. Tja, ik weet niet hoe die statistiek zit bij AIT WP.
5. Dat is een belangrijk punt, hier schakelt het systeem twee keer per dag af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jinglewood schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Met het risico dom over te komen, hoe monitor jij al die zaken dan precies? Ik kan natuurlijk op de WP zelf dingen bekijken, maar koppelen met HA of iets in die richting dan is mij nog niet gelukt. Bedoel je dan dit : https://github.com/Bouni/luxtronik ?

De beste manier is natuurlijk sensoren uitlezen via een HA systeem of zo. Afhankelijk van de warmtepomp en je eigen handigheid kan je dat moet de nodige inspanning voor elkaar krijgen. Dat is natuurlijk wel een beetje waarom we hier op tweakers zitten.
Als je minder digitaal bent kan je ook af en toe sensoren op het apparaat zelf aflezen. Als je dat 1x per seizoen doet doe je het al 4x zo vaak als met een jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Maar verder denk ik dat je als er echt iets ernstigs is wel gewoon een hoop herrie hoort. Zoals eerder gezegd,.. het is in wezen een simpel ding. Een compressor, een expansieventiel, en aan grond- & cv- kant een circulatiepomp.

(maar misschien ben ik iets te simpel ingesteld)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Eerlijk gezegd is dat ook waarom ik het postte.
200 euro per jaar is denk ik veel geld voor wat er daadwerkelijk gedaan wordt.
Maar 200euro is (denk ik) voor iemand die een warmtepomp van 20k of meer kan betalen geen onoverkomelijk bedrag.
Dus als je je daar prettig bij voelt is het een goed idee.

(voor mij dus niet, maar dat was al duidelijk denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Eerlijk gezegd is dat ook waarom ik het postte.
200 euro per jaar is denk ik veel geld voor wat er daadwerkelijk gedaan wordt.
Maar 200euro is (denk ik) voor iemand die een warmtepomp van 20k of meer kan betalen geen onoverkomelijk bedrag.
Dus als je je daar prettig bij voelt is het een goed idee.

(voor mij dus niet, maar dat was al duidelijk denk ik)
Ik denk dat deze prijs dan ook gebaseerd is op dit feit (wat de gek ervoor geeft) dan de daadwerkelijke waarde van deze dienst. Maar zolang er een tekort is aan installateurs zal dit nog wel zo blijven.

Mocht AI ervoor zorgen dat een groot deel van de bureaubanen verdwijnen weten we in ieder geval een sector waar we naar kunnen omscholen om alsnog een dikke boterham te kunnen verdienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:39:
Met het risico dom over te komen, hoe monitor jij al die zaken dan precies? Ik kan natuurlijk op de WP zelf dingen bekijken
En dat is op zich al prima, al vergt het wellicht wat discipline.
, maar koppelen met HA of iets in die richting dan is mij nog niet gelukt. Bedoel je dan dit : https://github.com/Bouni/luxtronik ?

Dergelijke ja. Zie elders in dit topic.

Aan mij heb jij niets; EcoForest WP + Loxone als monitoring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:41:
Ik vraag me af welke filters gereinigd worden? Is dit iets wat je zelf ook kan doen? Ik kan voor zover ik zie geen filters vinden gemonteerd op de leidingen.
Ik heb inderdaad filters op CV- en broncircuit.

Broncircuit gaat begrijp ik om evt. zand wat er tijdens de aanleg in is gekomen. Dus één keer reinigen en definitief klaar?

CV-circuit zijn magneetfilters die roestdeeltjes eruit pakken. Ik heb er twee: op de SWW en op de CV-leiding. Dat is bij mij nl. één gekoppeld circuit met o.a. stalen VVW erin. Heb je een nieuwe vol kunststof installatie, dan heb je deze filters niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb inderdaad filters op CV- en broncircuit.

Broncircuit gaat begrijp ik om evt. zand wat er tijdens de aanleg in is gekomen. Dus één keer reinigen en definitief klaar?

CV-circuit zijn magneetfilters die roestdeeltjes eruit pakken. Ik heb er twee: op de SWW en op de CV-leiding. Dat is bij mij nl. één gekoppeld circuit met o.a. stalen VVW erin. Heb je een nieuwe vol kunststof installatie, dan heb je deze filters niet nodig.
Wij hebben geen filters buiten de WP, wellicht zit er een filter in de WP behuizing. We hebben inderdaad overal kunststof, behalve een paar koperen leidingen bij de WP en boiler zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Z___Z Het gaat vooral om staal. Dat roest (totdat de zuurstof in het systeem op is, mede dankzij ontluchting*). Ook bij koper lijkt mij zo'n filter niet nodig. (En werkt eentje op magnetisme sowieso niet.)

Juist omdat het (lang) niet altijd nodig is, verwacht ik niet dat je zo'n filter in het apparaat aan zult treffen. (Maar je zou er 'ns een handleiding op na kunnen slaan.)

*Een klein jaar na ingebruikname (met volledig opnieuw vullen) kwam er dus ook best wat uit. Toen een beetje vergeten en na 18 maand weer gedaan: niets te beleven. Volgende check komt nu 'ooit' wel weer..

[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 15-05-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
Hier de lijst van controlepunten (onderhoud is het niet te noemen) die mijn installateur jaarlijks wil doen (hoewel volgens Nathan mijn type WP maar tweejaarlijks onderhoud/inspectie nodig heeft):

"Het beheer van de installaties is door de wet aan andere regels verbonden om verlies van koude middel ter voorkomen. Zo is bepaald dat aan warmtepompen ten minste één keer per jaar preventieve inspectie en een koeltechnische controle moeten worden verricht. De onderstaande werkzaamheden zullen uitgevoerd worden:

Waterzijdige controlepunten warmtepomp/bron:

Bronzijdig:
• Controle dichtheid warmtepomp
• Controle delta-T warmtepomp
• Controle vriespunt glycol in warmtebron
• Controle bedrijfsdruk bron, indien nodig bijvullen tot 1,5 bar (water!)
• Optische controle broninstallatie tot 1,5m vanaf de warmtepomp

Afgiftezijdig:
• Controle bedrijfsdruk afgiftezijde, indien nodig bijvullen tot 1,8 bar

Technische controle warmtepomp en opname meetwaarden:

Technische controlepunten:
• Het opnemen van opgenomen stroom/vermogen compressor(en)
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor(en)
• Controle op lekkage en lekdichtheid

Opname van meetwaarden en instellingen:
• Het opnemen van bedrijfsuren compressor
• Het opnemen van bedrijfsuren verwarmen
• Het opnemen van bedrijfsuren warmtapwater
• Het opnemen van bedrijfsuren koeling
• Het opnemen van bedrijfsuren elektrisch element
• Het opnemen van instelling stooklijn/koeling/warmtapwater
• De meetgegevens worden opgeslagen in ons systeem

Mocht tijdens het onderhoud blijken, dat voor de juiste werking van het te onderhouden toestel of apparaat, bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, dan zullen de uren en de kosten van het materiaal separaat bij u in rekening worden gebracht."

Verder staat er niets in over voorrang/hulp bij storingen.
Volgens mij valt mijn warmtepomp (Alpha Innotec WZSV 62K3M) helemaal niet onder die verplichting van jaarlijkse controle.
En verder vind ik het wel grappig dat ze er expliciet bijzetten dat de bron alleen met water bijgevuld wordt. Mocht het glycolgehalte dus te laag worden mag je daar dus apart voor gaan betalen.

Ze hebben dit aangeboden in combinatie met jaarlijks onderhoud van de WTW-unit voor slechts van EUR 275 per jaar (prijspeil januari 2021, dus zal nu wel meer zijn). Voor dat geld heb je dan wel een filterset "gratis"!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Turrican schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:05:
Hier de lijst van controlepunten (onderhoud is het niet te noemen) die mijn installateur jaarlijks wil doen (hoewel volgens Nathan mijn type WP maar tweejaarlijks onderhoud/inspectie nodig heeft):

"Het beheer van de installaties is door de wet aan andere regels verbonden om verlies van koude middel ter voorkomen. Zo is bepaald dat aan warmtepompen ten minste één keer per jaar preventieve inspectie en een koeltechnische controle moeten worden verricht. De onderstaande werkzaamheden zullen uitgevoerd worden:

Bronzijdig:

Afgiftezijdig:

Mocht tijdens het onderhoud blijken, dat voor de juiste werking van het te onderhouden toestel of apparaat, bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, dan zullen de uren en de kosten van het materiaal separaat bij u in rekening worden gebracht."

Volgens mij valt mijn warmtepomp (Alpha Innotec WZSV 62K3M) helemaal niet onder die verplichting van jaarlijkse controle.
En verder vind ik het wel grappig dat ze er expliciet bijzetten dat de bron alleen met water bijgevuld wordt. Mocht het glycolgehalte dus te laag worden mag je daar dus apart voor gaan betalen.

Ze hebben dit aangeboden in combinatie met jaarlijks onderhoud van de WTW-unit voor slechts van EUR 275 per jaar (prijspeil januari 2021, dus zal nu wel meer zijn). Voor dat geld heb je dan wel een filterset "gratis"!
Nogmaals… als je je er prettig bij voelt moet je het vooral doen.

Maar…

Het komt dus neer op:
- druk aan bron en cv zijde aflezen en bijvullen
- overal met je vinger langs gaan en kijken of er niks lekt.
- een enorme berg metertjes aflezen en in een database zetten waar jij verder niks aan hebt.

Persoonlijk check ik die druk en delta T aan het begin van de winter en halverwege nog een keer. En af en toe kijken of alles droog is. (Het ding staat in de voorraad kelder dus ik kom er vaak genoeg langs).

Ah! Bron enkel bijvullen met water! Dat is lekker makkelijk zeg. Dat is gewoon op de kraan aansluiten. Bijvullen met glycol doe ik ook zelf maar is een veel lastiger kliederboel. Dat doe ik met een centrifugaal pompje op de boormachine.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 15-05-2023 16:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bronzijdig:

Afgiftezijdig:

1.1kg 407c, dus dat is iets van 2 ton co2, ver onder de grens van 5 ton waarbij je logboekplichtig bent.

dus al die onzin die ze verkopen is gewoon niet nodig/verplicht. 3kwart van die lijst is zoizo niet van toepassing als het gaat om logboekplicht dus het is leuk uit een duim gezogen ergens door die club maar het is beter om die 275 euroknallers in een envelop te doen elk jaar en die apart leggen als er wat gebeurt. en als er niks gebeurt kan je er leuk van op vakantie...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-03 12:43

Bronzijdig:

Afgiftezijdig:

Ik heb de Aplha Innotec WZSV 92k3M. In de aanbieding van 'mijn' installateur staat een zelfde soort lijst. Van het buffervat wordt de anodestaaf 1 keer per 2 jaar vervangen.

195 euro per jaar (in 2022, zal nu duurder zijn)
Realiseren Alpha Web aansluiting: 175 euro
Aanvullen glycol valt buiten dit contract

Vorig jaar is vlak na de installatie de voeler van het buffervat vervangen omdat deze niet deze juiste temperatuur aangaf. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Wat is wijsheid. Geen contract en daarmee ook geen garantie vanuit Alpha Innotec (staat in hun brief, weet niet of dat waar is). Glycol kan/wil ik niet zelf gaan bijvullen. Water kan wel maar dan moet ik even goed kijken welke kraan ik dan moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
AlexanderCP schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Wat is wijsheid. Geen contract en daarmee ook geen garantie vanuit Alpha Innotec. Glycol kan/wil ik niet zelf gaan bijvullen. Water kan wel maar dan moet ik even goed kijken welke kraan ik dan moet hebben.
Hoezo geen garantie bij geen contract? Je hebt ook je wettelijke rechten als je geen onderhoudscontract af sluit hoor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

garantie kan eventueel vervallen indien product niet 'correct' onderhouden/gebruikt wordt. Zo is dat ook met auto's bijvoorbeeld. Maar dan nog, moeten ze aantonen dat problemen door 'verkeerd' gebruik is.

Om daarvoor een 'verplichte' onderhoudscontract af te nemen, dat is wel te ver. Aan een WP is weinig onderhoud. En om van 'verkeerd' gebruik te spreken, moet je al redelijk wat fout doen :) Een onderhoudscontract vermijd niet verkeerd gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 16-05-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-03 12:43
Bedankt!
Het toevoegen of vervangen van Glycol. Moet dat om de zoveel jaar gebeuren?
En de anodestaaf die volgens hen om de twee jaar vervangen moet worden?

Dat zijn zaken die ik iig niet zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

tenzij je een lek hebt, hoef je feitelijk nooit aan de glycol, of aan het broncircuit iets te doen (bij gesloten systemen). Dus als de druk blijft, ben je goed.

anodestaaf heeft iets met SWW-vat te maken, dat moet wel, gaat corrosie tegenaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
Alpha innotec heeft een elektrische anode, daar hoef je niks te wisselen. Het koelmiddelcircuit heeft geen onderhoud nodig, zie blz 22 van de handleiding. Verdamper/condensor schoonmaken is alleen voor lucht/water. Als je bron niet lek is, hoef je daar ook niks aan te doen.
In het kort: geen onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AlexanderCP schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Ik heb de Aplha Innotec WZSV 92k3M. In de aanbieding van 'mijn' installateur staat een zelfde soort lijst. Van het buffervat wordt de anodestaaf 1 keer per 2 jaar vervangen.

195 euro per jaar (in 2022, zal nu duurder zijn)
Realiseren Alpha Web aansluiting: 175 euro
Aanvullen glycol valt buiten dit contract

Vorig jaar is vlak na de installatie de voeler van het buffervat vervangen omdat deze niet deze juiste temperatuur aangaf. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Wat is wijsheid. Geen contract en daarmee ook geen garantie vanuit Alpha Innotec (staat in hun brief, weet niet of dat waar is). Glycol kan/wil ik niet zelf gaan bijvullen. Water kan wel maar dan moet ik even goed kijken welke kraan ik dan moet hebben.
Krijg je de “versleten” anode ook naderhand? Met dit soort tarieven heb je een RVS boiler of elektrische anode zo terugverdiend.
Maar hoezo word zo’n kapitale installatie überhaupt met een budget stalen vatje geleverd eigenlijk?

Glycol kun je met handvulpomp / testpomp bijvullen, maar als dat vaker nodig is kun je beter de installateur voor garantie terug laten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
AlexanderCP schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:57:
Bedankt!
Het toevoegen of vervangen van Glycol. Moet dat om de zoveel jaar gebeuren?
En de anodestaaf die volgens hen om de twee jaar vervangen moet worden?

Dat zijn zaken die ik iig niet zelf kan.
Glycol “vervangen” (dus volledig vervangen) hoeft in principe nooit.
“Bijvullen” alleen als je systeem niet helemaal dicht is, maar op zich is dat een installatie fout die dan opgelost moet worden. Alleen het eerste jaar kan er nog wat lucht in het systeem zitten dat er uit moet.
Als je maar een klein beetje hoeft bij te vullen kan dat ook makkelijk met water. Wel handig om te weten hoeveel liter er in je systeem gaat en met wat voor glycol het gevuld is.
Als je bijvoorbeeld initieel 40 liter glycol tot -20C hebt, dan kan je 20 liter water bijvullen en dan heb je nog tot -10C gebruikt mogelijkheid.
En dan het eerste jaar eens kijken hoe koud de bron überhaupt wordt. Bij mijn verre van ideale (maar wel super goedkope) horizontale wisselaar kom ik bij normaal gebruik tot -4 a -5. Met een fors gedimensioneerd verticale wisselaar zou het me niks verbazen als je gewoon boven nul blijft. Dan heb je überhaupt geen glycol nodig. Dan kan je dus jarenlang met water bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:33:
[...]

“Bijvullen” alleen als je systeem niet helemaal dicht is, maar op zich is dat een installatie fout die dan opgelost moet worden. Alleen het eerste jaar kan er nog wat lucht in het systeem zitten dat er uit moet.
Als je maar een klein beetje hoeft bij te vullen kan dat ook makkelijk met water. Wel handig om te weten hoeveel liter er in je systeem gaat en met wat voor glycol het gevuld is.
Als je bijvoorbeeld initieel 40 liter glycol tot -20C hebt, dan kan je 20 liter water bijvullen en dan heb je nog tot -10C gebruikt mogelijkheid.
En dan het eerste jaar eens kijken hoe koud de bron überhaupt wordt. Bij mijn verre van ideale (maar wel super goedkope) horizontale wisselaar kom ik bij normaal gebruik tot -4 a -5. Met een fors gedimensioneerd verticale wisselaar zou het me niks verbazen als je gewoon boven nul blijft. Dan heb je überhaupt geen glycol nodig. Dan kan je dus jarenlang met water bijvullen.
Glycol heeft niet alleen als werking dat het tot - 10 kan maar werkt ook tegen corrosie. Werking tegen corrosie verminderd in de loop van de tijd wel, maar hoeveel dat degradeert durf ik zo niet te zeggen. Ik weet ook niet wat standaard mengverhouding van glycol/water is. Water heeft inprincipe betere warmte overdracht eigenschappen dan glycol. Volgens mij is de standaard in de industrie minaal 25% glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
hikhakhok schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:08:
[...]

Glycol heeft niet alleen als werking dat het tot - 10 kan maar werkt ook tegen corrosie. Werking tegen corrosie verminderd in de loop van de tijd wel, maar hoeveel dat degradeert durf ik zo niet te zeggen. Ik weet ook niet wat standaard mengverhouding van glycol/water is. Water heeft inprincipe betere warmte overdracht eigenschappen dan glycol. Volgens mij is de standaard in de industrie minaal 25% glycol.
Bedankt voor deze informatie, dat wist ik niet.
Maar is die werking tegen corrosie nuttig?
- alle leidingen zijn van kunststof, dus het betreft enkel een paar koppelingen en het inwendige van de warmtepomp
- cv circuits daarentegen bevatten al decennia heel veel ijzer en koper. Radiatoren zijn van ijzer, leidingen slechts sinds kort van kunststof. Daarin zit werkelijk nooit glycol.
Dus is het zo enorm nuttig om anti corrosieve vloeistof te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Stefannn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:39:
[...]

Bedankt voor deze informatie, dat wist ik niet.
Maar is die werking tegen corrosie nuttig?
- alle leidingen zijn van kunststof, dus het betreft enkel een paar koppelingen en het inwendige van de warmtepomp
- cv circuits daarentegen bevatten al decennia heel veel ijzer en koper. Radiatoren zijn van ijzer, leidingen slechts sinds kort van kunststof. Daarin zit werkelijk nooit glycol.
Dus is het zo enorm nuttig om anti corrosieve vloeistof te gebruiken?
Als het goed is heb je geen leidingen van kunststof maar de buitenlaag is van kunststof. Als je de leiding doorzaagt zie je dat aan de binnenkant een laag koper zit. Dit is goedkoper dan pure koperen leidingen.

Edit: vergissing de binnenlaag is vaak van aluminium volgens deze site: https://benem.nl/informat...tstof-leidingsysteem.html

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 17-05-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
DutchKel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Als het goed is heb je geen leidingen van kunststof maar de buitenlaag is van kunststof. Als je de leiding doorzaagt zie je dat aan de binnenkant een laag koper zit. Dit is goedkoper dan pure koperen leidingen.
Nou,.. ieder zijn ding.
Ik heb tyleen, maar bij mij betreft het een systeem dat ik grotendeels zelf heb aangelegd in 2008, dat zal bij een nieuw systeem anders zijn.

Ieder zijn ding, ieder zijn keuze,
Persoonlijk vind ik het "enigszins overdreven" om anti-corrosie opeens belangrijk te vinden als we al decennia water door een cv installatie hebben met ijzeren radiatoren en tot voor kort koperen of ijzeren leidingen.
Als een systeem dicht zit dan is er geen zuurstof en roest er niks. Exact daarom functioneert dit bij een cv.

Maar goed,... ieder zijn ding.

[Edit],
ah.. de leiding die jij linkt is vanbinnen gewoon van kunststof. Die heeft 3 lagen: kunststof/aluminum/kunststof. Net nog even gecheckt, in mijn hobby-hok had ik nog een stukje liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 17-05-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Glycol is alleen bedoelt als anti-vries middel. De verhouding bepaalt de temperatuur tot waarbij het glycol werkt.
Corrosie kan niet optreden heeft niets te maken met bron zijde.

Nadeel van gycol is wel dat het een giftige stof is en niet in het milieu mag lekken en dat het rendement wat omlaag gaat omdat glycol minder goed warmte transporteert. Officieel mag je als particulier niet zelf met glycol aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Klopt of als er een lekkage is geweest aan de bron zijde zoals bij mij, dan is het systeem niet meer dicht. Bij mij is echt maar heel weinig gycol bijgevult denk iets van 100ml? 40 liter lijkt me veel te veel, ik was er helaas niet bij de installatie maar kan me niet voorstellen dat het zoveel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vaevictis_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:35:
Glycol is alleen bedoelt als anti-vries middel. De verhouding bepaalt de temperatuur tot waarbij het glycol werkt.
Corrosie kan niet optreden heeft niets te maken met bron zijde.

Nadeel van gycol is wel dat het een giftige stof is en niet in het milieu mag lekken en dat het rendement wat omlaag gaat omdat glycol minder goed warmte transporteert. Officieel mag je als particulier niet zelf met glycol aan de slag.
Ethyleenglycol is slecht voor je maar goedkoper. Proplyeenglycol is "food safe" maar duurder.

Je wilt nooit meer glycol erin hebben zitten dan noodzakelijk. Voor verreweg de meeste systemen is -10 meer dan genoeg.

Ook geen kraanwater gebruiken maar demiwater, dat voorkomt de grootste problemen die ik vaak zie.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

oppassen bij die negatieve temperaturen. Je kan lokaal in de WP toch net iets koudere temperaturen halen dan wat de temperatuurmeter aangeeft van/naar de bron.

Je wil echt geen ijsvorming in je warmtewisselaar!

Daarom dat ze ook wat marge nemen. Het koudste dat ik deze winter heb gezien 'naar' bron, was 2.2 graden. Maar toch zou ik niet durven zonder glycol werken, hoewel 'theoretisch' net niet nodig. We zien wel met de jaren wat het absolute minimum is van temperatuur. Het was niet de koudste winter.

Zover ik weet zit hier antivries tot -20C in. Het 'minder' rendement wordt gecompenseerd door meer debiet van de bron-pomp (gezien alles op een delta-T geregeld wordt), dus iets van een paar Watt elektra, verwaarloosbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:39:
Bij mij is echt maar heel weinig gycol bijgevult denk iets van 100ml? 40 liter lijkt me veel te veel, ik was er helaas niet bij de installatie maar kan me niet voorstellen dat het zoveel is.
Ik had het over totaal volume.
Even sommetje voor mijn systeem:
300m tyleen 32mm. Dat zal intern minder dan 30mm zijn. Voor het gemak met 30mm…

3000dm x 1/4 x 3.14 x (0.3dm)^2
= 212 liter
(Of doe ik iets fout?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja druk opvoeren in watersystemen is meestal hele kleine volumes toevoegen (water verandert bijna niet van volume met druk). Dus gewoon water toevoegen gaat de verhouding glycol/water bijna niet veranderen, tenzij je continue moet bijvullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bjp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:47:
oppassen bij die negatieve temperaturen. Je kan lokaal in de WP toch net iets koudere temperaturen halen dan wat de temperatuurmeter aangeeft van/naar de bron.

Je wil echt geen ijsvorming in je warmtewisselaar!

Daarom dat ze ook wat marge nemen. Het koudste dat ik deze winter heb gezien 'naar' bron, was 2.2 graden. Maar toch zou ik niet durven zonder glycol werken, hoewel 'theoretisch' net niet nodig. We zien wel met de jaren wat het absolute minimum is van temperatuur. Het was niet de koudste winter.

Zover ik weet zit hier antivries tot -20C in. Het 'minder' rendement wordt gecompenseerd door meer debiet van de bron-pomp (gezien alles op een delta-T geregeld wordt), dus iets van een paar Watt elektra, verwaarloosbaar dus.
Je moet ongeveer 10 graden speling aanhouden. Dus -10 is goed voor een reguliere consumentenbron. Die komt als het goed is niet onder de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-05 17:11

DJR

Hallo Nibe kenners,

Betreft een Nibe S1155-12.

Weet iemand in welk menu ik de electr. bijverwarming element kan activeren zodat deze in de "AUTO" setting optioneel ingezet kan worden om extra bij te verwarmen? Dit heb ik nodig voor de legionella run.

In mijn app staat deze op dit moment "geblokkeerd" ipv "uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Je moet ongeveer 10 graden speling aanhouden. Dus -10 is goed voor een reguliere consumentenbron. Die komt als het goed is niet onder de 0.
Hier iemand met een reguliere consumentenbron... ik kan je zeggen dat toen ik mijn vloer opwarmde tot 35 graden ter voorbereiding op het leggen van PVC mijn brontemperatuur op de retour toch echt tot -4,5 heb gemeten. Tijdens het stookseizoen was het minimum -2,8 op 18 december 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Turrican schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Hier iemand met een reguliere consumentenbron... ik kan je zeggen dat toen ik mijn vloer opwarmde tot 35 graden ter voorbereiding op het leggen van PVC mijn brontemperatuur op de retour toch echt tot -4,5 heb gemeten. Tijdens het stookseizoen was het minimum -2,8 op 18 december 2022.
als je bron zou koud word zou ik eerder denken dat die te klein is. zodra je bron gaat invriezen gaat je opnamevermogen als een baksteen omlaag.

in princiepe is -10 glycol nog steeds ruim voldoende daarvoor.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:23:
[...]
als je bron zou koud word zou ik eerder denken dat die te klein is. zodra je bron gaat invriezen gaat je opnamevermogen als een baksteen omlaag.
Dat is de retour he, nadat de warmte eraan onttrokken was, de aanvoer was op dat moment nog 4,4 respectievelijk 5,1 graden.

Enne, invriezen, dat gebeurt niet, want glycol...

Overigens is dat geen enkel probleem voor een WP, je COP gaat alleen omlaag.
Anders zouden al die mensen die hun huis moeten verwarmen met de buitenlucht als bron een groot probleem hebben in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Voor wie nog op dat glycol zit te staren, trek ik 'm even wat verder uit elkaar:
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:08:
Ik heb begrepen dat 't in de verdamper lokaal zo'n drie graden kouder kan worden dan wat je (gemiddeld) terug in de bron stopt.

Komt als het goed is niet onder de 0, is in principe wat je uit de bron haalt. Dus: t/m -3 weer de grond in stoppen geldt als normaal.

Dan heb je dus nog vier graden marge. Klinkt voldoende, maar ook echt wel verstandig. Laat dus zien dat je minder snel zonder glycol kunt dan sommigen denken.

@Vaevictis_ 100ml glycol bijvullen klinkt welhaast voor de show, eerlijk gezegd. Hier zit er 300 liter in, dat is ca. 30% als ik me goed herinner. Je moppert wel 'ns over 'n krappe bron, maar zo krap.. :+ .
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:46:
Ethyleenglycol is slecht voor je maar goedkoper. Proplyeenglycol is "food safe" maar duurder.
En "food safe" betekent in deze context dat het daadwerkelijk normaal is het door diervoeder te mengen! (Ergens goed voor, al weet zo ff niet meer waarom die beesten daar specifiek baat bij hebben.)

Kan helaas niet gemakkelijk terugvinden hoe gebruikelijk ethyleenglycol nog is. Weet redelijk zeker dat het voor de zonneboiler niet (meer) mag, maar voor koelvloeistof in de auto (nog) wel. Maar lees dan met verbazing een grote autowebsite die zegt dat het ook (nog altijd) in je ruitensproeiervloeistof zit. Eh.. dat spuiten we rechtstreeks het milieu in?! (En kennelijk mag vanaf een zekere verdunning jan en alleman dan nog wel degelijk met ethyleenglycol in de weer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:10:
Voor wie nog op dat glycol zit te staren, trek ik 'm even wat verder uit elkaar:

[...]

Ik heb begrepen dat 't in de verdamper lokaal zo'n drie graden kouder kan worden dan wat je (gemiddeld) terug in de bron stopt.

Komt als het goed is niet onder de 0, is in principe wat je uit de bron haalt. Dus: t/m -3 weer de grond in stoppen geldt als normaal.

Dan heb je dus nog vier graden marge. Klinkt voldoende, maar ook echt wel verstandig. Laat dus zien dat je minder snel zonder glycol kunt dan sommigen denken.

@Vaevictis_ 100ml glycol bijvullen klinkt welhaast voor de show, eerlijk gezegd. Hier zit er 300 liter in, dat is ca. 30% als ik me goed herinner. Je moppert wel 'ns over 'n krappe bron, maar zo krap.. :+ .
Ja de bron is krap, maar na 7 jaar heb ik de sterke indruk dat de temperaturen aan het stabiliseren zijn. Afgelopen winter niet onde de 5 graden geweest maar goed we hebben ook geen echte winter gehad.

Was ook maar hele kleine lekkage een plasje onder de WP. Maar wist niet dat er zoveel van het spul bij moest. Dan begrijp ik wel waarom men zo panisch is dat niet in het milieu mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Stefannn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:45:
Ik had het over totaal volume.
Even sommetje voor mijn systeem:
300m tyleen 32mm. Dat zal intern minder dan 30mm zijn. Voor het gemak met 30mm…

3000dm x 1/4 x 3.14 x (0.3dm)^2
= 212 liter
(Of doe ik iets fout?)
Ja, je doet iets fout. Tyleen 32mm is maar ca 26mm inwendig, waardoor je maar zo'n 159 liter inhoud hebt. Dat scheelt behoorlijk met jouw 212.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Turrican schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:07:
Als je bron zo koud wordt, wat is dan nog het voordeel van een W/W warmtepomp? :?
Met L/W blijft je (als je doet aan nachtverlaging) ook wel boven die brontemperatuur.

Is je bron niet ondergedimensioneerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Andrehj schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Als je bron zo koud wordt, wat is dan nog het voordeel van een W/W warmtepomp? :?
Met L/W blijft je (als je doet aan nachtverlaging) ook wel boven die brontemperatuur.

Er zijn natuurlijk wel meer voordelen van W/W warmtepomp:
- geen buitenunit met bijbehorende geluidhinder
- passieve koeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
Andrehj schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Je staat wel altijd klaar om iets negatiefs over bodemwarmtepompen te schrijven he... :P

De bron is 1 keer zo koud geworden omdat ik mijn vloer 24 uur op 35 graden moest houden.
De andere keer was 1 dag aan het einde van die koude periode in december 2022.

En nogmaals, dat was de temperatuur NA onttrekking van de warmte.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn W/W warmtepomp. Mijn laagste weekgemiddelde COP voor verwarming was 5,85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Turrican schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Dat is de retour he, nadat de warmte eraan onttrokken was, de aanvoer was op dat moment nog 4,4 respectievelijk 5,1 graden.

Enne, invriezen, dat gebeurt niet, want glycol...

Overigens is dat geen enkel probleem voor een WP, je COP gaat alleen omlaag.
Anders zouden al die mensen die hun huis moeten verwarmen met de buitenlucht als bron een groot probleem hebben in de winter.
voor bronsystemen zijn retourtemperaturen onder 0 zeker een issue. L/L installaties kunnen de verdamper ontdooien, een W/W machine kan de bron niet ontdooien dus als de grond begint te bevriezen is dat echt wel ff een ding waat je iets mee moet. hoe hard staat die pomp aan de bronzijde? welke delta haal je over de verdamper?
Gwaihir schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:10:

[...]

voor korte momenten kan dat wel maar voor langdurige periodes (dus uren, niet dagen) is het iets wat gewoon niet goed is. de grond rondom de pijp vriest aan en kan dan vrijwel geen warmte afgeven aan je water, resultaat is dat de bron steeds dieper in begint te vriezen todat je aanvoer ook onder de 0 komt en dan ben je klaar met de bron todat die ontdooit is. dat kan wel paar dagen kosten in ergste geval. het is niet zo dat je je WP op koelen kan zetten en de warmte van je huis terug in de bron gaat stampen als het vriest buiten.

zulke brontemperaturen zijn eigenlijk altijd de basis van een te kleine bron en of een pomp die te langzaam staat te draaien. dus delta omlaag aan bronzijde is eerste stap.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:53:
[...]

zulke brontemperaturen zijn eigenlijk altijd de basis van een te kleine bron en of een pomp die te langzaam staat te draaien. dus delta omlaag aan bronzijde is eerste stap.
Kun je dat laatste toelichten? Een te kleine bron, dat snap ik, maar een te langzaam draaiende pomp snap ik niet, dan heb je toch juist een hogere retour temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

deejeebv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Kun je dat laatste toelichten? Een te kleine bron, dat snap ik, maar een te langzaam draaiende pomp snap ik niet, dan heb je toch juist een hogere retour temperatuur ?
de langzamer de pomp draait de groter het temperatuursverschil. dus je levert dan efficientie in omdat je gemiddelde temperatuur over de verdamper lager word en het water wat de bron ingaat veel kouder is of zelfs onder vriespunt zit. dat wil je altijd voorkomen. dus dat betekent maximaal liters zodat die delta over de verdamper zo klein mogelijk is en je temperatuur over de verdamper zo hoog mogelijk is want daar zit een berg efficientie. elke graad die je hoger uitkomt is 2% meer efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-04 16:35
In mijn nieuwe woning komt (uiteraard) een warmtepomp. Deze heeft door mijn vloerverwarming ook een koelmogelijkheid. Uiteraard ga ik ook wat doen aan de zon toetreding in mijn huis, maar nu is mijn vraag, is vloerkoeling genoeg? Je ontvochtigt natuurlijk niet echt en ik heb de kans om een airco op te hangen, echter kost dit wel weer wat en het is natuurlijk geen heel mooi apparaat. Zijn er ervaringsdeskundigen? Oh er komt ook WTW met bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:19:
In mijn nieuwe woning komt (uiteraard) een warmtepomp. Deze heeft door mijn vloerverwarming ook een koelmogelijkheid. Uiteraard ga ik ook wat doen aan de zon toetreding in mijn huis, maar nu is mijn vraag, is vloerkoeling genoeg? Je ontvochtigt natuurlijk niet echt en ik heb de kans om een airco op te hangen, echter kost dit wel weer wat en het is natuurlijk geen heel mooi apparaat. Zijn er ervaringsdeskundigen? Oh er komt ook WTW met bypass.
nee, dat doet vrijwel niks. niet wat veel mensen ervan verwachten beter gezegd.

als je echt koeling wilt ben je beter af door het systeem uit te breiden met een paar vloermodel fancoils en een klep op de vloer zetten zodat de vloer afgeschakeld word bij koelen en de fancoils condenserend kunnen draaien, dus op 8 graden water, dan heb je voordeel van een bron doordat je dat grotendeels af kan met alleen een waterpomp en heb je de compressor niet nodig. dus je huis is dan volledig voorzien van airco en het kost alleen de 30 watt of zo van de waterpomp en nog wat van de ventilators in de fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:29:
[...]

als je echt koeling wilt ben je beter af door het systeem uit te breiden met een paar vloermodel fancoils en een klep op de vloer zetten zodat de vloer afgeschakeld word bij koelen en de fancoils condenserend kunnen draaien, dus op 8 graden water, dan heb je voordeel van een bron doordat je dat grotendeels af kan met alleen een waterpomp en heb je de compressor niet nodig. dus je huis is dan volledig voorzien van airco en het kost alleen de 30 watt of zo van de waterpomp en nog wat van de ventilators in de fancoils.
En dan ontvochtig je door het vocht neer te laten slaan op de koude ‘radiator’ in de fancoil? Dat betekent dat zo’n ding een afvoer moet hebben? Dit werkt alleen goedkoop als je een bron hebt, Anders moet je buitenunit heel veel kou maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:42:
[...]

En dan ontvochtig je door het vocht neer te laten slaan op de koude ‘radiator’ in de fancoil? Dat betekent dat zo’n ding een afvoer moet hebben? Dit werkt alleen goedkoop als je een bron hebt, Anders moet je buitenunit heel veel kou maken?
ja, dan zit er een afvoertje op, net als een reguliere airco dat heeft. daar zit geen verschil in.

en ja, met een water/water warmtepomp die een bypass heeft kan je dan heel goedkoop koelen. veel moderne (kantoor)gebouwen worden ook zo gekoeld. groot nadeel is dat zo'n warmtepomp erg veel kost in aanleg. denk richting de 30k als startbedrag voor een doorsnee woning.

met een reguliere airco (of lucht/water warmtepomp) "maak" je geen kou maar verplaats je de warmte. dat kost energie maar een stuk minder dan men denkt. voordeel van die manier is dat de installatie vele malen goedkoper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:29:
[...]

Niet mijn ervaring.
In mijn nieuwbouwhuis (tot juni vorig jaar nog geen zonwering) was het het hele jaar niet boven de 22 graden boven en 21 beneden.
165m2 met overal vloerverwarming (koeling).

Het werkt voor mij juist veel beter dan verwacht.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Niet mijn ervaring.
In mijn nieuwbouwhuis (tot juni vorig jaar nog geen zonwering) was het het hele jaar niet boven de 22 graden boven en 21 beneden.
165m2 met overal vloerverwarming (koeling).

Het werkt voor mij juist veel beter dan verwacht.
het kan goed uitpakken, het is vaak wel goed in die "doorslagwarmte" tegen te gaan waneer het langdurig warm is en het savonds warmer binnen is dan buiten. in veel panden pakt het ook minder goed uit tegenover de verwachtingen die de eigenaar had en zijn achteraf een berg aanpassingen nodig. dus YMMV is van toepassing en verwachtingen temperen is doorgaans wel op zijn plaats om teleurstellingen later te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Wij houden ook tot nu toe elke zomer huis op 21-22 graden. Wel screens en rolluiken en de lucht wtw staat ook op 21 graden.
Maar de vloerkoeling helpt met de zonwering afdoende voor ons.
30 watt is overigens een fabeltje. Eerder 2x30-50 watt voor de bron en afgifte pompen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
De bouwers willen boven van die radiator kachels ophangen die ook kunnen koelen, maar ik wil eigenlijk geen wandkachels meer. Ventilators zijn stof verplaatsers en die ribben zien er na een poosje ook niet meer uit. Dus voorkeur gaat uit naar vloerverwarming / koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:59:
De bouwers willen boven van die radiator kachels ophangen die ook kunnen koelen, maar ik wil eigenlijk geen wandkachels meer. Ventilators zijn stof verplaatsers en die ribben zien er na een poosje ook niet meer uit. Dus voorkeur gaat uit naar vloerverwarming / koeling.
ga hier maar eens shoppen: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

fancoils met filters zijn er ook en die vangen het stof gewoon op, dus die verhogen het comfort op stofgebied dus gewoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hier houden we het huis op maximaal 25 graden met een hittegolf. We hebben helaas nog geen zonwering anders was 20-21 graden makkelijk haalbaar.

@flippy heb je zelf ervaring met vloerkoeling of zit je wat te trollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:25:
@flippy heb je zelf ervaring met vloerkoeling of zit je wat te trollen?
gebouwen koelen is mn werk.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:25:
[...]

gebouwen koelen is mn werk.
Dan vind ik het vreemd dat veel mensen hier een betere ervaring hebben met vloerkoeling dan wat jou ervaring is.

Het doet niet hetzelfde als een airco, die heeft meer vermogen om te koelen. Maar om een huis met een warmtepomp te verwarmen dien je eerst het huis goed te isoleren en een goed geïsoleerd huis kun je prima met vloerkoeling koel houden.

Zit je in de renovatie? Dan snap ik het namelijk wel. Oudere huizen die slechter zijn geïsoleerd kun je ook moeilijker koel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Dan vind ik het vreemd dat veel mensen hier een betere ervaring hebben met vloerkoeling dan wat jou ervaring is.

Het doet niet hetzelfde als een airco, die heeft meer vermogen om te koelen. Maar om een huis met een warmtepomp te verwarmen dien je eerst het huis goed te isoleren en een goed geïsoleerd huis kun je prima met vloerkoeling koel houden.

Zit je in de renovatie? Dan snap ik het namelijk wel. Oudere huizen die slechter zijn geïsoleerd kun je ook moeilijker koel houden.
de ervaring hier is erg N=1. dat is heel gevaarlijk, helemaal op een forum. men moet goed opletten op het verschil tussen verwachtingen en praktijk. ik zit elke dag wel naar een ander systeem te kijken dus mijn ervaring met vloerkoeling is niet N=1 en heb vaak zat bij installaties geweest die niet werken zoals de eigenaar verwachtte ook al werkte het technisch gezien perfect.

veel mensen horen vloerkoeling en denken vervolgens dat men "airco uit de vloer" achtige praktijken gaat krijgen. de meeste mensen hier snappen waarschijnlijk wel dat het zo niet werkt. maar veel mensen denken dat wel. en die mensen geven dus dik centen uit om die koeloptie te nemen en vervolgens gaan klagen over hoe kut die warmtepomp al wel niet is en niet praten over de slechte voorlichting van de installateur.

ik doe ook voornamelijk grotere kantoorpanden en industrie. dus ordes van grote ander speelgoed waarin men op dit topic mee loopt te spelen. denk vele honderden kilowatten koel of verwarmingsvermogen.
of het nieuwbouw is of renovatie is niet echt een geweldige factor. dat is leuk voor de eerste paar dagen hitte buiten de deur te houden maar voor grote panden waar het in de zomer altijd en constant heet is is er gewoon niet genoeg isolatie op de wereld om dat op te vangen. dan komt vloerkoeling en zelfs dakkoeling om de hoek kijken. vooral dat laatste doet akelig veel om de warmte buiten de deur te houden met grote platte daken.
isolatie van een pand doet onder de streep bar weinig, het is alleen een factor in hoeveel vermogen je nodig hebt, zolang die last lager is dan wat je vloer kan wegwerken bij de betreffende watertemperatuur zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Mijn nieuwbouwhuis is zeer goed geïsoleerd en heeft veel raamoppervlak op zuid. Bijna passief in de winter, dat is fijn.

Maar in de zomer heb je dan gelijk een oververhitting gevaar. Als de thermische massa opwarmt dan koelt het gewoon niet meer af, want weinig verlies.

Daar is vloerkoeling perfect voor: Zeker met zonwering kun je de temperatuur laag houden. Als het eenmaal warm is heb je een probleem, dan wordt het niet snel meer comfortabel, denk ik. Denk ik, want ik laat dat niet gebeuren.

Een modern nieuwbouwhuis zonder koeling lijkt me problematisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
vliegnerd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:04:
Een modern nieuwbouwhuis zonder koeling lijkt me problematisch.
Hier heb je een goed punt. Wij wonen in een nieuwbouw straat en bijna niemand van de 30+ woningen heeft nagedacht over dingen als opwarming. Ook de bouwers niet, die interesseerd het niet eens denk ik.

Dus wat zag je na 2 zomers, overal aircos die worden geinstalleerd. En dan op de gang met alle slaapkamer deuren open zodat je er maar een hoeft te kopen en het een beetje helpt.

Ik heb op 1 hoog rolluiken en op de begaande grond screens. In de zomer zitten die overdag allemaal dicht als het zonnig is. Of als de kinderen op hun kamers zitten staan de rolluiken op spleetjes stand of hoe dat ook heet.
Wij hebben kleine ramen op zuid/west. Huis is zuid/oost georienteerd.
De avond zon staat op de achterkant van het huis. Daar hebben we een veranda/overkapping die ook zon uit huis weg houdt van 16:00-19:00.

Ook de lucht wtw koelt de lucht die binnen komt terug naar 21 graden, en samen met een vloer die 18/19 graden is houden we dan de temperatuur beneden de 22.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
vliegnerd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:04:
Mijn nieuwbouwhuis is zeer goed geïsoleerd en heeft veel raamoppervlak op zuid. Bijna passief in de winter, dat is fijn.
Op die ramen zul je toch wel zonwering hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Andrehj schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Op die ramen zul je toch wel zonwering hebben?
Zeker.
Overigens tot een paar maanden na oplevering niet, want levertijden.

Maar dan nog is koeling nodig. (Vind ik, het subjectief wat aangenaam is natuurlijk). Want ook met alle zonwering dicht loopt de temperatuur op. Niet in het voorjaar, maar wel in de zomer.

We werken allemaal buitenshuis en hebben een zonnescherm boven de bgg grote pui. Die is dus vaak ingeklapt. Dan moeten we het met binnen zonwering doen.
Zonder vloerkoeling zou er ook op de bgg een screen of overstek of windvaste zonwering nodig zijn. De temperatuur kan heel erg snel oplopen en in de nacht koelt het niet veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Overigens interessante constatering.
Ik heb deze winter voor het eerst een wat betere gebruiksmonitoring op mijn Warmtepomp gedaan.
Hij heeft 3500 uren gedraaid op 700W dus 2450kWh aan electriciteit gebruikt.
De cop is ongeveer 3 dus ik 7360kWh aan warmte gehad.
Aangezien gas ongeveer 10kWh per kuub aan energie heeft zou dat overeenkomen met 736kuub “bespaard gas”.

Echter… ik heb 1500 kuub gas minder gebruikt dan de voorgaande jaren.

Nou hebben we de thermostaat wel wat lager gehad, en de winter was niet zo koud.
Maar toch…
De besparing is echt 2x zo groot dan verwacht.

Ik denk dat dat komt omdat de cv behoorlijk zwaar is. Iets van 18kW. Bij douchen gebruik je dat. Hij kan moduleren tot 6kW. In een goed geïsoleerd huis waar je eigenlijk alleen de benedenverdieping verwarmt is dat ook te veel. Ik had de ketel wel op 50graden gezet maar dat werkt helemaal niet. De radiators kunnen de warmte niet kwijt.

Toch vind ik het opmerkelijk. Een factor 2 mismatch is wel erg veel. Warmte verdwijnt niet. Het verplaatst hooguit.
Ik kan derhalve niet anders dan constateren dat ik op de cv erg veel inefficiëncy heb gehad.
Nou… deste blijer met de warmtepomp :-).

Anyway… de moraal…
“We vergelijken de besparing door middel van warmtepomp vaak met een ideale ketel als uitgangspunt, dat is niet perse waar”

(Nb, ik had al eens eerder een tussenstand gepost. Bij deze de eindconclusie na de volledige winter.)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 18-05-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:42:
[...]

de ervaring hier is erg N=1. dat is heel gevaarlijk, helemaal op een forum.
Op dit moment lees ik alleen dat jou ervaring n=1 is. No offence maar zoals je ziet weerlegt hier vrijwel iedereen unaniem je uitspraak dat het niet goed werkt.

Ik snap best dat er mensen zijn waarbij het niet of minder goed werkt, maar hier op tweakers doen mensen over het algemeen meer onderzoek en zijn ook vaak bereid meer te doen om tot hun doel te komen. Overigens zij mijn monteur ook dat vloerkoeling slecht werkt, dus als het dan toch wel goed werkt dan is dat uiteraard een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 20:23
Voor ons nieuwbouhuis worden we verplicht om naar all electric te gaan. Ikzelf ben werkzaam in de CV branche, echter alleen maar bekend met de lucht water warmtepompen.

In eerste instantie was er geen twijfel mogelijk aangezien ik via het werk zeer voordelig alles kan krijgen. (lucht / water) Echter nu ik er wat langer over na denk neig ik toch steeds meer naar water water. als ik naar de SCOP kijk van beide type systemen vind ik het geen groot verschil. (afhankelijk van de site 0.5 tot 1 )

Maar als we naar het koelen gaan kijken zit er wel een behoorlijk verschil in. Als je de mogelijkheid hebt gaan we er in de zomer ook mee koelen. Dus voor mijn gevoel is het prijs verschil zeker nog de moeite waard om te gaan kijken naar een water / water systeem.

Zijn er mensen die voor een zelfde keuzen hebben gestaan en wat heeft voor jullie de doorslag gegeven.

De lucht water warmtepompen kan ik tegen zeer gunstige prijzen krijgen, een water water systeem zal ik voor mijn gevoel wel de normale prijs moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
de ervaring hier is erg N=1. dat is heel gevaarlijk, helemaal op een forum. men moet goed opletten op het verschil tussen verwachtingen en praktijk. ik zit elke dag wel naar een ander systeem te kijken dus mijn ervaring met vloerkoeling is niet N=1 en heb vaak zat bij installaties geweest die niet werken zoals de eigenaar verwachtte ook al werkte het technisch gezien perfect.

veel mensen horen vloerkoeling en denken vervolgens dat men "airco uit de vloer" achtige praktijken gaat krijgen. de meeste mensen hier snappen waarschijnlijk wel dat het zo niet werkt. maar veel mensen denken dat wel. en die mensen geven dus dik centen uit om die koeloptie te nemen en vervolgens gaan klagen over hoe kut die warmtepomp al wel niet is en niet praten over de slechte voorlichting van de installateur.
Tja, ik heb ook in zo'n huisje gewoond dat je 's ochtends binnen een kwartier als warm ervaarde. Klokthermostaat op 'n kwartiertje voor opstaan, radiatoren joekelen warm, en het voelt al meteen prima warm (ook al hobbelt de thermische massa er achteraan).

Niks met 'vloer' erin heeft dat effect, niet voor verwarmen, niet voor koelen. Da's makkelijk mopperen. Ook als het, zoals je al aangeeft technisch perfect werkt en ook praktisch gezien een huis prima koel kan houden.

En daar ontstaat denk ik jouw vooroordeel: jij wordt per definitie betrokken bij alles waarop gemopperd wordt. Dat lijkt regelmatig een kleur in je antwoorden te brengen die we hier moeilijk kunnen plaatsen. Want de doorsnee tweaker wordt al redelijk enthousiast als iets ook maar kan werken: kom maar op met de randvoorwaarden, desnoods inclusief kunst en vliegwerk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:22:
Maar als we naar het koelen gaan kijken zit er wel een behoorlijk verschil in. Als je de mogelijkheid hebt gaan we er in de zomer ook mee koelen. Dus voor mijn gevoel is het prijs verschil zeker nog de moeite waard om te gaan kijken naar een water / water systeem.
Dat weet ik niet zo goed meer, eerlijk gezegd. Als klopt het in kWh per jaar absoluut.

Maar nu die 's zomerse stroom wegens breed PV-overschot steeds voordeliger wordt en de salderingsregeling ook verdwijnt.. Is het dan zo erg die in je koeling te (moeten) gooien?

Ik denk dat je de W/W weldra juist in hartje winter gaat terugverdienen, omdat je relatief aan L/W minder stroom verbruikt in de duurste tijden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:31
Zoals ik hier al eens eerder meldde vind ik het koelen in de zomer prima werken. Het maakt het duidelijk een stuk aangenamer (minder heet dus) in huis.

Het is natuurlijk geen "airco", dus je moet niet verwachten dat je hem op 18 graden kunt instellen en dat dan ook gaat halen qua kamertemperatuur, o.i.d. Een andere manier om het te beschrijven is dat het niet echt koelt, maar verkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:19:
Hangt heel erg van de woning (isolatie, orientatie ligging) af en gedrag. Vloerkoeling moet je geen wonderen van verwachten helpt wel en bij mij is het genoeg zelfs bij 40 graden buiten wordt het niet warmer dan 23 graden (woonkamer) en 25 slaapkamer op zolder. Je moet wel meer doen dan alleen vloerkoeling zo kun met een WTW gebruik maken van zomernacht ventilatie dat scheelt, maar ook ramen en deuren dicht houden tijdens hitte en natuurlijk zonwering aan de buitenzijde. Een screen op een dakraam kan ong. 5 graden warmte tegenhouden. En dan is vloerkoeling de kers op de taart. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
jacovn schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:33:
[...]

Hier heb je een goed punt. Wij wonen in een nieuwbouw straat en bijna niemand van de 30+ woningen heeft nagedacht over dingen als opwarming. Ook de bouwers niet, die interesseerd het niet eens denk ik.

Dus wat zag je na 2 zomers, overal aircos die worden geinstalleerd. En dan op de gang met alle slaapkamer deuren open zodat je er maar een hoeft te kopen en het een beetje helpt.

Ik heb op 1 hoog rolluiken en op de begaande grond screens. In de zomer zitten die overdag allemaal dicht als het zonnig is. Of als de kinderen op hun kamers zitten staan de rolluiken op spleetjes stand of hoe dat ook heet.
Wij hebben kleine ramen op zuid/west. Huis is zuid/oost georienteerd.
De avond zon staat op de achterkant van het huis. Daar hebben we een veranda/overkapping die ook zon uit huis weg houdt van 16:00-19:00.

Ook de lucht wtw koelt de lucht die binnen komt terug naar 21 graden, en samen met een vloer die 18/19 graden is houden we dan de temperatuur beneden de 22.
Helaas is dit een bekend probleem en hier ageren wij (als passiefhuis vakman) al een paar jaar tegen want hoe beter de isolatie hoe groter de kans op oververhitting. Dit is echt een blinde vlek van ontwerpers/bouwers (geweest). Gelukkig is nu in de BENG een norm voor oververhitting TOjuli meegenomen. Ik zie ook met leden ogen aan dat bij ons in de nieuwbouw wijk mensen zonder zonwering op het zuiden veel glas hebben en geen zonwering en dan 3! airco's installeren zonder PV erbij. Gewoon omdat het kan. Terwijl met zonwering en aanpassing gedrag je een heel eind kunt komen. Helaas verkoopt dat niet zo goed, en dan nog voor die paar dagen per jaar een dure investering. Ik maak zelf graag gebruik van een tarp en screens. Heb voor mijn werkkamer louvre shutters gemaakt. Echt heel fijn en ziet er sjiek uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

ik doe ook voornamelijk grotere kantoorpanden en industrie. dus ordes van grote ander speelgoed waarin men op dit topic mee loopt te spelen. denk vele honderden kilowatten koel of verwarmingsvermogen.
of het nieuwbouw is of renovatie is niet echt een geweldige factor. dat is leuk voor de eerste paar dagen hitte buiten de deur te houden maar voor grote panden waar het in de zomer altijd en constant heet is is er gewoon niet genoeg isolatie op de wereld om dat op te vangen. dan komt vloerkoeling en zelfs dakkoeling om de hoek kijken. vooral dat laatste doet akelig veel om de warmte buiten de deur te houden met grote platte daken.
isolatie van een pand doet onder de streep bar weinig, het is alleen een factor in hoeveel vermogen je nodig hebt, zolang die last lager is dan wat je vloer kan wegwerken bij de betreffende watertemperatuur zit je goed.
Klopt, dakkoeling als in betere isolatie maar vooral groene of witte daken! Ik vind het nog steeds misdadig dat dakbedekking bij platte daken standaard zwart is. Zou verboden moeten worden. |:(

Als je toch een wit dak hebt kun je (mits voldoende draagvermogen) het ook mooi volleggen met bifacial PV panelen maar dat is voor een ander topic. 8)
Pagina: 1 ... 74 ... 110 Laatste