Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 52 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 05:10
Leveringsproblemen bij NIBE?

Ha, heeft iemand wellicht vergelijkbare ervaringen? Ik heb in oktober via mijn installateur een NIBE S1155-16 w/w warmtepomp besteld. Deze geeft aan de bestelling in november bij de groothandel te hebben geplaatst. De leverdatum van de warmtepomp schuift iedere maand met ongeveer een maand op en als het verhaal van mijn installateur klopt, worden er op dit moment 0 pompen van dit type uitgeleverd. Iemand andere of vergelijkbare ervaringen?

Ik heb zelf een sterke voorkeur voor deze NIBE, omdat ik het zelfde type (maar dan wat kleiner) in mijn eigen huis heb.

De installateur geeft als alternatieve merken Stiebel Eltron of Vaillant. Iemand hier ervaringen mee? Mogelijkheden voor op afstand uitlezen? Betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
@Bastardi Vaillant heeft geen modulerende pompen. Zou ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Goedenavond

Iemand hierin al ervaring https://gepwater.com/aqua...rput-als-thermische-accu/

We moeten van de gemeente een infiltratiesysteem aanleggen van 12,5m3.
Gezien bovenstaand systeem van GEP alles combineert (warmtepomp, infiltartie, herbruikbaarheid regenwater, thermische accu) lijkt het ons verstandiger om hierin te investeren i.p.v. de vooropgestelde lucht waterpomp en een apart infiltratiesysteem.

Mijn eigen kennis is beperkt en vermits deze technologie vrij nieuw is hebben we wel wat zorgen over de goede werking van dit systeem.

Momenteel zouden we vloerverwarming hebben op het 1ste en 2de verdiep...om het huis met veel ramen in de zomer ook koel te houden vroegen we ons af of het dan nodig is om op de zolderverdieping ook vloerverwarming te voorzien?

Extra aandachtspunten zijn zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Svdb Ze spreken zichzelf wel 'n beetje tegen. Eerst hebben ze 't over die mooie temperatuur van 12 graden. Maar dan geven ze toe dat ze die helemaal niet vast kunnen houden en blijkt 't voor een flink stuk een PVT gebaseerd systeem. "Warmteoverschot gaat naar de put". Welk overschot is dat dan, hartje winter? Een PVT systeem lijkt qua COP in de verschillende seizoenen op een L/W WP. Dan komt toch nog een bonus: de faseovergang naar ijs. Ok.. maar da's wel ver van die mooie COP bij 12 graden weg.

Kortom: dit bespaart je het geluid van een buitenunit. Verder hangt 't 'voordeel' toch wel sterk van de meerkosten af.

Verder: is 't 100% voor infiltratie bedoeld, of wil je dit water nog gebruiken (sproeien, toiletten)? Dan lijkt me een bijna altijd vol + warm gehouden tank mogelijk nog wel wat haken en ogen hebben. (= wat gaat erin leven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
@Gwaihir Het klinkt idd mooi maar is het dat ook in de praktijk.

We wilden initieel al een waterput (regentank) voor toilet en wasmachine en tuin maar de kosten waren te hoog voor ons budget...nu komt de gemeente dat we een infiltratiesysteem moeten instaleren en dan was dit een handige in een oplossing als we dan toch de kosten verplicht moeten maken...we hebben nog geen prijs dus vrees dat het zal tegenvallen.

Als ik het goed heb is het vooral in de zomer interessanter voor de koeling maar in de winter dan weer nadelig omdat je met bevriezen kan zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUEekTIvWRwptX_0zJi4YrYZn7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jsic2EC31dIJzXCzuQnRFFb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wofy7elJKtrOLf-EJVPwHVs7ZzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuqnusCKJEa4Z225G2iARNRt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz4bGMJA1-tJu0DXbqNkoxYxxjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGI2VUCEcMHfNntVk2UL5sbe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1CGxTHST5AnMYDTMaYaL2JTFXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPJbWh5QdDS1MWT4zTlIKBTE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Svdb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:17:
We wilden initieel al een waterput (regentank) voor toilet en wasmachine en tuin

[..]

Als ik het goed heb is het vooral in de zomer interessanter voor de koeling
Stel je had 'm nu staan, vorig jaar geplaatst. Verwacht je dan dat er nog ergens gedurende deze zomer een noemenswaardige hoeveelheid regenwater in zit om voor dat koelen te gebruiken?

Misschien dat je 'm nog deels met leidingwater vult, wat je vervolgens immers toch gebruikt. Maar het lijkt me behelpen.

Weliswaar is de droogte van dit jaar nog uitzonderlijk, maar je verbruikt toch ook echt wel flink..

En als hij 's winters grotendeels bevroren is, moet je wellicht ook met leidingwater aanvullen voor toilet en wasmachine, die dan letterlijk ijskoud water krijgen. (Loopt het riool er ook al doorheen om de warmte daaruit weer mee te pakken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
DutchKel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:34:
[...]

Er zijn een aantal manieren om te zien of de warmtepomp koelt. Als je een stroommeter hebt aangesloten dan zie je dat de warmtepomp ongeveer 200w verbruikt ipv 10w voor idle zijn.

Je kunt de temperatuur van het buffervat of de leidingen van de vloer controleren, deze zitten rond de 18-19 graden als die aan het koelen is. Als die niet aan het koelen is dan zit je waarschijnlijk boven de 20 graden met de temperatuur voor de vloer leidingen.

De warmtepomp geeft zelf helaas niet actief aan dat er gekoeld wordt.
In mijn vorige huis, met een Alpha Innotec w/w WP, gaf de thermostaat in de kamer aan of de koeling actief was. Was een zelfde thermostaat als in de plaatjes hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 19:58
Gwaihir schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:23:
[...]
Overigens: hoe constateer je dat die heatpipes nu weinig doen? Velen maken de fout te kijken naar de temperatuur van het vat, die 's winters laag blijft. Maar dat geeft slechts aan dat alle warmte gebruikt wordt. Het zegt niets over hoeveel warmte dat is.
Bedankt weer, met name het beeld dat in hartje winter de WP 24/7 aan staat draagt bij aan mijn beeldvorming hierbij (ben nog gewend aan gasvlam aan als je hem nodig hebt en dan weer uit).

Het gaat inderdaad om het punt dat de heat pipes nog maar 20-25 graden kunnen maken, die niet te benutten is omdat de boilers nooit daaronder komen vanwege de retour CV. Misschien kunnen ze dan alsnog bijdragen met een boiler die op lagere temperatuur staat: overdag opladen, s'avonds als de verwarming aangaat weer warmte eraan onttrekken tot temperaturen ergens tussen de buiten vrieskou en 20 graden in.

Zal wel geneuzel in de marge zijn misschien qua vermogen.. en wat je zegt vergt de nodige 3-weg kleppen en regeling voor welk vat de heat pipes moeten voeden. Maar wel heel leuk om over na te denken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ferdie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:05:
Het gaat inderdaad om het punt dat de heat pipes nog maar 20-25 graden kunnen maken, die niet te benutten is omdat de boilers nooit daaronder komen vanwege de retour CV.
Oh? Naar wat voor afgiftesysteem gaat dat dan, nu / in de toekomst?

Ik zie de retour van de vloerverwarming nl. gaan van zo'n beetje 19,5 (opstartend) tot 23,5 graden (hartje winter of slaat bijna weer af). En zo'n lage temperatuurverwarming vinden niet alleen heatpipes fijn, maar ook de WP die je aan wilt schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 19:58
Was natte vinger schatting, zal wel hoger liggen nog hier. Heb de radiatoren ter voorbereiding wel al vervangen door Jaga radiatoren met gedwongen convectie, maar nog niet nauwgezet bijgehouden wat de retourtemperatuur over het jaar doet, alleen aanvoer begrensd op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:26
Bastardi schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:44:
Leveringsproblemen bij NIBE?

Ha, heeft iemand wellicht vergelijkbare ervaringen? Ik heb in oktober via mijn installateur een NIBE S1155-16 w/w warmtepomp besteld. Deze geeft aan de bestelling in november bij de groothandel te hebben geplaatst. De leverdatum van de warmtepomp schuift iedere maand met ongeveer een maand op en als het verhaal van mijn installateur klopt, worden er op dit moment 0 pompen van dit type uitgeleverd. Iemand andere of vergelijkbare ervaringen?

Ik heb zelf een sterke voorkeur voor deze NIBE, omdat ik het zelfde type (maar dan wat kleiner) in mijn eigen huis heb.

De installateur geeft als alternatieve merken Stiebel Eltron of Vaillant. Iemand hier ervaringen mee? Mogelijkheden voor op afstand uitlezen? Betrouwbaarheid?
Wij hadden de -12 versie van die NIBE op het oog, maar bleek inderdaad niet leverbaar. Wij zijn uitgeweken naar Alpha Innotec; kennelijk een submerk van NIBE. Die staat er inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel-p
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 20:57
Goedemiddag iedereen,

Onlangs hebben wij een kavel gekocht die aan een meer ligt. Ik ben benieuwd of er mogelijkheden/opties zijn om geen grondboring te gaan doen voor een warmtepomp maar dit uit het meer te halen bij de kade.

Eventuele leidingen zouden circa 1 meter diep het water in kunnen over de gehele kavelbreedte van 26 meter. Zijn er bedrijven die dit leveren en hebben mensen hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Daniel-p Als het meer groot genoeg is en de eigenaar akkoord. Weerman Gerrit Hiemstra is heel vocaal over z'n op die manier werkende warmtepomp ("zie Google").

Bedoel je trouwens daadwerkelijk slechts één meter diep, of t/m één meter uit de kade? Iets dieper lijkt me beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 16:10
Gwaihir schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Oh, ik geloof dat ik begin aan te haken. Je wilt helemaal geen grondboring, maar heatpipes & PVT als bron!

Die laatste wens lukt dan in elk geval: met zo'n opstelling geen buitenunit die lawaai maakt. Qua rendement (per seizoen) moet je evenwel nog steeds vergelijken met de L/W WPs. In de winter trek je de warmte immers toch vooral uit de buitenlucht. PVT panelen zijn dan ook een onvermijdelijk onderdeel, want een heatpipe wordt door z'n vacuüm geïsoleerd en trekt dus alleen warmte van de zon, niet / nauwelijks uit de lucht.
Wat wel interessant is om te zien of de pvt structureel een hogere temperatuur heeft dan een unit op de grond. Ik zien op mijn zonnecollectoren (op 6 tot 10 meter hoogte) eigenlijk altijd een hogere temperatuur staan, dan de temperatuur op de grond. Geen idee of het veel gaat uitmaken, maar kan wel van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39
jerh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Wat wel interessant is om te zien of de pvt structureel een hogere temperatuur heeft dan een unit op de grond. Ik zien op mijn zonnecollectoren (op 6 tot 10 meter hoogte) eigenlijk altijd een hogere temperatuur staan, dan de temperatuur op de grond. Geen idee of het veel gaat uitmaken, maar kan wel van invloed zijn.
En hoe is dat 's nachts? Want het zal niet voor niets zijn dat rijp condenseert op een uitstralend dak.
En bij koud, nat, mistig weer, zoals we dat tegenwoordig 's winters hebben?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Andrehj schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:02:
[...]

En hoe is dat 's nachts? Want het zal niet voor niets zijn dat rijp condenseert op een uitstralend dak.
En bij koud, nat, mistig weer, zoals we dat tegenwoordig 's winters hebben?
Eigenlijk altijd een aantal graden hoger dan de grondtemperatuur, vandaar mijn opmerking. Met een pvt paneel wellicht nog iets meer, want dat ligt effectief andersom. Interessant als iemand met een pvt paneel wat meer weet te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:43:
Wat wel interessant is om te zien of de pvt structureel een hogere temperatuur heeft dan een unit op de grond.
Daar staat tegenover dat een PVT paneel het in nacht / winter van convectie langs het paneel moet hebben, waar een 'standaard' buitenunit over een enorme luchtstroom beschikt (uiteraard wel weer op een véél kleiner oppervlak voor warmteoverdracht). Het zal toch om een 'totaal' plaatje draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@jerh Mijn buitenunit hangt op 2m hoogte en in de buurt zitten ze ook op 6 en 9m hoogte... opgelost

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:57
Heeft iemand hier directe ervaringen met de Itho WPU 5g warmtepompen? Hoe is het verbruik en bespaar je veel ten opzichte van gas?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:39

vliegnerd

Nintendo fan.

Monkeydancer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:51:
Heeft iemand hier directe ervaringen met de Itho WPU 5g warmtepompen? Hoe is het verbruik en bespaar je veel ten opzichte van gas?
Ik heb er sinds kort (nieuwbouw) eentje.

Het is een aan/uit warmtepomp dus vooral geschikt voor zeer goed geïsoleerde woningen. Je kunt hem dan klein dimensioneren. Hier 4kW thermisch voor 165m2 vloeroppervlakte tussenwoning.

Voor een verbouw/ombouw zou ik naar een modulerende unit kijken, zodat je hoog en laag vermogen efficiënt kan doen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:57
vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ik heb er sinds kort (nieuwbouw) eentje.

Het is een aan/uit warmtepomp dus vooral geschikt voor zeer goed geïsoleerde woningen. Je kunt hem dan klein dimensioneren. Hier 4kW thermisch voor 165m2 vloeroppervlakte tussenwoning.

Voor een verbouw/ombouw zou ik naar een modulerende unit kijken, zodat je hoog en laag vermogen efficiënt kan doen.
Over een half jaar wordt onze nieuwbouwwoning ook opgeleverd met dezelfde warmtepomp, geïnstalleerd door klimaatgarant. Is het verbruik van stroom hoog of valt dat wel enigszins mee?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Monkeydancer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Over een half jaar wordt onze nieuwbouwwoning ook opgeleverd met dezelfde warmtepomp, geïnstalleerd door klimaatgarant. Is het verbruik van stroom hoog of valt dat wel enigszins mee?
Wij ook via klimaatgarant.

Ik heb de winter niet meegemaakt. Nu staat het ding alleen maar te koelen.

Maar volgens de omgevingsvergunning (EPC berekening) is het verbruik erg laag.
1250 kWh per jaar voor verwarming en 1700 kWh voor warmtapwater is de schatting. 165m2 tussenwoning.

EDIT: Deze getallen kunnen niet kloppen. Hieronder bereken ik 474 kWh voor verwarmen en 677 kWh voor SWW.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 18-05-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03
Omdat ik recentelijk wat wijzigingen aan de koeling settings van onze nibe warmtepomp in ons nieuwbouwhuis heb gemaakt zag ik 2 foutmelding langs komen die niet gelogd worden in de alarm logs:
- Probleem bij periodieke verhoging (181)
Gewenste temp. kon niet worden bereikt tijdens periodieke verhoging
Ik verwacht dat een mogelijk oorzaak hiervan is dat het elektrisch bijverwarmen uitgeschakeld is en dat de warmtepomp alleen de temperatuur niet hoog genoeg kan krijgen.

en
- Hoge uitgaande temp.-condensor (162)
Deze melding ontstond na het verwarmen van het tapwater. In de melding wordt als oorzaak een hoge stoptemperatuur voor verwarmen van het tapwater als mogelijk oorzaak opgegeven. Tapwater setting staat op normaal, en ik heb verder geen wijzigingen aangebracht aan de tapwater settings.

Ook zie ik in de alarm logs redelijk vaak een melding voor een hoog aantal compressor starts langs komen. Deze meldingen komen sinds dit jaar niet meer voor, maar dit heeft mogelijk met de buitentemperatuur te maken.

Ik heb hier ook melding van gemaakt richting de installateur, maar ik heb daar niet echt heel erg hoge verwachtingen van.

Zijn er hier gebruikers van een nibe f1255 die deze meldingen ooit gezien hebben en zijn er zaken die ik kan/moet controleren/aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:44:
[...]

1250 kWh per jaar voor verwarming en 1700 kWh voor warmtapwater is de schatting. 165m2 tussenwoning.
Dat van dat verwarmen zou best kunnen kloppen (vind ik ook vrij hoog voor een tussen woning, wij verbruiken ongeveer hetzelfde voor 900+ m³ vrijstaand), maar die 1700 kWh voor warm tapwater slaat nergens op. Dat zou ik hier met COP=1 nog niet eens verbruiken.
In de overzichten die @Tomexergie elke maand in het L/W WP topic publiceert (die zijn gepind) kun je mooi zien wat men over het algemeen voor warm water verbruikt. Dat ligt rond de 50 kWh elektrisch in de maand april (onderaan onderste tabel). Voor een heel jaar zou je dan rond de 600 kWh uitkomen. Wij redden het hier (met twee puberdochters) onder de 400 kWh.
En dat is allemaal met een L/W warmtepomp. Een W/W warmtepomp (waar dit topic toch over gaat) zou nog zuiniger moeten zijn. (Tenminste, dat wordt steeds verteld).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:05
Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:58:
[...]
En dat is allemaal met een L/W warmtepomp. Een W/W warmtepomp (waar dit topic toch over gaat) zou nog zuiniger moeten zijn. (Tenminste, dat wordt steeds verteld).
Vooral met verwarmen (wanneer de grond warmer is dan de buitenlucht) zal W/W zuiniger zijn. Als het buiten 25°C is dan zou voor SWW een L/W zo maar eens een stuk efficiënter kunnen zijn?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
big bang schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:03:
[...]

Vooral met verwarmen (wanneer de grond warmer is dan de buitenlucht) zal W/W zuiniger zijn. Als het buiten 25°C is dan zou voor SWW een L/W zo maar eens een stuk efficiënter kunnen zijn?
Dit waren de cijfers uit april. Toen was het buiten echt niet gemiddeld 25°C.
Maar ietsje hoger staan ook de cijfers uit februari. Toen lag het verbruik voor SWW ook rond de 50 kWh per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Dat van dat verwarmen zou best kunnen kloppen (vind ik ook vrij hoog voor een tussen woning, wij verbruiken ongeveer hetzelfde voor 900+ m³ vrijstaand), maar die 1700 kWh voor warm tapwater slaat nergens op. Dat zou ik hier met COP=1 nog niet eens verbruiken.
Dank voor de getallen!

Het klopt inderdaad niet. |:( Het eindtotaal "gebouwgebonden verbruik" is 2200 kWh in de EPC berekening. Die andere getallen kunnen dus niet kloppen. Want in dat verbruik zit ook nog WTW en verlichting.
Maar het staat er echt. Ik zal die getallen wel niet snappen of fout interpreteren.

In een andere deel van het rapport staat: 8653 MJ thermisch voor warmtapwater.
Met COP 3,55 is dat 677 kWh.
Verwarming 9747 MJ thermisch.
Met COP 5,70 is dat 474 kWh. Daar komt nog vloerverwarmingspompverbruik bij.

Ik vind de gebruikte COP voor SWW erg hoog. Maar dit zijn de getallen uit de EPC berekening.

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 18-05-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hippe Lip schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:40:
[...]
Iemand dit leuke idee al in de praktijk gebracht? Die eenvoudige wtw met condenswater afvoer bedoel ik.

Het is een eenvoudige warmtewisselaar in een box met condenswaterafvoer. Op de foto zie je die box die er kort geleden alvast tussen is gezet. De buisjes worden straks met een klep aangesloten op het CV-watercircuit zodat je koude lucht in kunt blazen. Het extra ruimtegebruik valt me alleszins mee. Weet wel dat hierin een lekbak zit voor het condenswater, waardoor er een onder en boven aan zit. Aanvankelijk zou die tegen de schuinte van het dak gemonteerd worden, maar dat gaat dus niet.
als je preciezer wilt weten welke unit dit is zoek ik dat voor je op.

Als je koelt met een grondgebonden WP, dan is dit de allergoedkoopste manier van koelen!

Ideetje waar Schimmel Techniek (Barneveld) mee kwam.[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Eeehh, @sjors1970 , wilde je iets vragen, toevoegen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Ja dat kwam niet duidelijk naar voren. Zit verstopt in de tekst. Ik heel de link opgezocht... Krijg ik dit als resultaat. :'(

Schimmel techniek heeft zo een kleine gekoelde wtw aangesloten op zijn huis ingaande lucht vanuit wtw. Als een airco op je eigen wtw lucht. Die wtw wordt gekoeld met een koeling vanaf de bron. Met een condens afvoer erop.
Ik vroeg mij af of een van jullie dit al eens nagebouwd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
vliegnerd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:44:
[...]

EDIT: Deze getallen kunnen niet kloppen. Hieronder bereken ik 474 kWh voor verwarmen en 677 kWh voor SWW.
Het zal wel 1250 kWh voor verwarming zijn en 1700 kWh voor verwarming en tapwater. Dat ligt meer in de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

jerh schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:02:
[...]

Het zal wel 1250 kWh voor verwarming zijn en 1700 kWh voor verwarming en tapwater. Dat ligt meer in de lijn.
Als verwarmen + koelen + WTW samen 1250 kWh is en incl SWW 1700 kWh dan klopt dat inderdaad aardig met “totaal gebouw gebonden verbruik” van 2200 kWh. Want er staat echt een bizar verbruik voor verlichting in.

Enfin, ik woon er pas ruim een week en de data logging is pas net actief, dus pas over jaar weet ik wat het echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ondertussen de eerste drie offertes binnen voor zelfbouw/nieuwbouw: Nibe S1155 (12kw) met koelunit, boiler en drukvat, grondboring en vloerverwarming (zonder naregeling). Redelijk rechttoe/rechtaan voor maar liefst een dikke € 60.000.
Ik heb nog geen idee hoe dat is opgebouwd, en waar de kosten precies zitten maar dit is wel erg hoog. Misschien kan het 'aannemerskorting' er nog vanaf, maar dat verwacht ik weinig van.

Wie heeft er ervaring om een deel van de installatie zelf te doen? In België - veel zelfbouw - koop je een installatiepakket waar je alles zelf doet en de installateur de pomp installeert en inregelt. Kan zoiets hier ook?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36
Wij hebben ook zelf gebouwd en ook een offerte gehad met vloerverwarming en zonder vloerverwarming. Uiteindelijk de vloerverwarming zelf aangelegd. Het bedrijf dat de warmtepomp leverde bestede de vloerverwarming ook weer uit aan een ander bedrijf en was best een groot prijs verschil tussen zelf leggen en laten doen.

Van het bedrijf wat de warmtepomp installeerde hebben we netjes een tekening gehad waar alle leidingen uit moesten komen en elektra etc. Ook diverse adviezen zijn hier in op genomen. Zo adviseren ze naar de verdeler(s) van de vloerverwarming grote buisdiameters te gebruiken van 28mm.

Vloerverwarming pakket en legplan van de vloerverwarmingsbuizen kwam van Vloerverwarmingzelfleggen.nl

Het zelf leggen was wel flinke klus, maar er staan uitleg filmpjes zat op YouTube.

In een bestaand huis kunnen ze ook een CV vervangen door een warmtepomp op een bestaand systeem dus waarom zouden ze niet kunnen aansluiten op een systeem wat je zelf hebt aangelegd?

[ Voor 0% gewijzigd door iCrOn op 21-05-2022 12:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

sjors1970 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:09:
Ja dat kwam niet duidelijk naar voren. Zit verstopt in de tekst. Ik heel de link opgezocht... Krijg ik dit als resultaat. :'(

Schimmel techniek heeft zo een kleine gekoelde wtw aangesloten op zijn huis ingaande lucht vanuit wtw. Als een airco op je eigen wtw lucht. Die wtw wordt gekoeld met een koeling vanaf de bron. Met een condens afvoer erop.
Ik vroeg mij af of een van jullie dit al eens nagebouwd heeft.
@sjors1970
De foto komt van mij. Afgelopen december heeft Schimmel Techniek dit bij mij geïnstalleerd en dat gaat nu dus in werking komen. Het is nog niet warm genoeg geweest om te weten of het werkt, maar dat zal ik tegen die tijd vast wel laten weten.

Ik wil er nog een paar thermosensoren aan toevoegen om vast te stellen in hoeverre het iets toevoegt, want er is wat scepsis hier op het forum en ik weet het zelf ook pas als het zover is.

Meten is weten, immers?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 12:39
Stel mijn vraag wel hier,wij zijn in onze woning (Bj. 2019) bezig met een warmtepomp.
Wij hebben de mogelijkheid om 4 bronnen te laten boren van 4x50M,dieper mag niet van de gemeente.

Is het het extra geld waard om dit te doen of zouden julliezeggen ga gewoon voor een lucht/water opstelling en stop het verschil ergens anders in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Conrado schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:46:
Ondertussen de eerste drie offertes binnen voor zelfbouw/nieuwbouw: Nibe S1155 (12kw) met koelunit, boiler en drukvat, grondboring en vloerverwarming (zonder naregeling). Redelijk rechttoe/rechtaan voor maar liefst een dikke € 60.000.
Ik heb nog geen idee hoe dat is opgebouwd, en waar de kosten precies zitten maar dit is wel erg hoog. Misschien kan het 'aannemerskorting' er nog vanaf, maar dat verwacht ik weinig van.

Wie heeft er ervaring om een deel van de installatie zelf te doen? In België - veel zelfbouw - koop je een installatiepakket waar je alles zelf doet en de installateur de pomp installeert en inregelt. Kan zoiets hier ook?
Zoooo, heb je geld over toevallig ;) >:) Vloerverwarming zou iets van 70 tot 100 euro/m2 moeten kosten, dus laat dat eens 10.000 zijn. Dan heb je nog 50k ruimte.... jeezus

[advocaat van de duivel-modus]
Is het een overweging om gewoon voor max. 15k een hele luxe lucht/water WP te laten zetten, kan dan met geintregreed boilervat enzo zodat het minder ruimte inneemt. Dan kun je het als 2 losse dingen kopen en kun je 35k in je zak houden, best lekker lijkt me :+
[/advocaat van de duivel-modus]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terpen Tijn
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:19:
Stel mijn vraag wel hier,wij zijn in onze woning (Bj. 2019) bezig met een warmtepomp.
Wij hebben de mogelijkheid om 4 bronnen te laten boren van 4x50M,dieper mag niet van de gemeente.

Is het het extra geld waard om dit te doen of zouden julliezeggen ga gewoon voor een lucht/water opstelling en stop het verschil ergens anders in?
W/W is iets efficienter dan L/W, maar de terugverdientijd zal zeer lang zijn.

Voor mij gaf het ontbreken van een geluidmakende en lelijke buitenunit de doorslag om voor W/W te kiezen. Ook de buren zullen dit fijn vinden. Anekdote: Nadat ik al voor een W/W systeem had gekozen informeerden de buren bezorgd waar de 'ventilator' voor onze warmtepomp zou komen te staan. Was welk prettig dat ik direct "nergens" kon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Terpen Tijn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:56:
[...]

W/W is iets efficienter dan L/W, maar de terugverdientijd zal zeer lang zijn.

Voor mij gaf het ontbreken van een geluidmakende en lelijke buitenunit de doorslag om voor W/W te kiezen. Ook de buren zullen dit fijn vinden. Anekdote: Nadat ik al voor een W/W systeem had gekozen informeerden de buren bezorgd waar de 'ventilator' voor onze warmtepomp zou komen te staan. Was welk prettig dat ik direct "nergens" kon zeggen.
Dat is ind een van de redenen om een W/W installatie te nemen.
Bij ons zou de buiten unit op de garage komen uit het zicht waar wij en de buren geen last hebben van geluid,dus die strepen wij al weg.

Dan zou je het om de efficientie moeten doen,heb begrepen dat het koelen in de zomer veel minder stroom verbruikt dan een L/W,klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Bij ons zou de buiten unit op de garage komen uit het zicht waar wij en de buren geen last hebben van geluid,dus die strepen wij al weg.

Dan zou je het om de efficientie moeten doen,heb begrepen dat het koelen in de zomer veel minder stroom verbruikt dan een L/W,klopt dit?
De efficientie-winst komt volgens mij vooral voort uit de veel stabielere brontemperatuur onder de grond; bij een lucht-systeem is de bron 's zomers heet (en dus inderdaad lastiger om mee te verkoelen) en 's winters koud (en dus lastiger om mee te verwarmen). Onder de grond is het altijd 10 graden, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Terpen Tijn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:23:
[...]

De efficientie-winst komt volgens mij vooral voort uit de veel stabielere brontemperatuur onder de grond; bij een lucht-systeem is de bron 's zomers heet (en dus inderdaad lastiger om mee te verkoelen) en 's winters koud (en dus lastiger om mee te verwarmen). Onder de grond is het altijd 10 graden, zeg maar.
Duidelijk dank je,eerst maar informeren wat er allemaal bij komt kijken.
Proberen nog de gemeente over te halen om de boringen dieper te krijgen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ja, dat klopt. Omdat de brontemperatuur in de orde van 10ºC zit kun je dat rechtstreeks gebruiken om te koelen. Je stroomverbruik beperkt zich dan uitsluitend tot de circulatiepomp voor je bron. Bij een L/W-WP moet de compressor aan de slag om de koelen en je snapt wel dat heel wat meer energie gaat kosten!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Ja, dat klopt. Omdat de brontemperatuur in de orde van 10ºC zit kun je dat rechtstreeks gebruiken om te koelen. Je stroomverbruik beperkt zich dan uitsluitend tot de circulatiepomp voor je bron. Bij een L/W-WP moet de compressor aan de slag om de koelen en je snapt wel dat heel wat meer energie gaat kosten!
Duidelijk. :)

Heb ik nog een andere vraag,had iets vernomen dat er WP met propaan op de markt zijn/komen,geld dit ook voor een W/W WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 00:53

bjp

DoubleDutch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Duidelijk. :)

Heb ik nog een andere vraag,had iets vernomen dat er WP met propaan op de markt zijn/komen,geld dit ook voor een W/W WP?
ja de EcoForest 1-6 PRO (PRO = propaan) bijvoorbeeld. Dit wordt hier binnenkort geplaatst (is aangekomen bij de installateur).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
bjp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:08:
[...]

ja de EcoForest 1-6 PRO (PRO = propaan) bijvoorbeeld. Dit wordt hier binnenkort geplaatst (is aangekomen bij de installateur).
Thx. :)
Helaas geen installateur of verkooppunt in de buurt bij ons te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DoubleDutch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:21:
@DoubleDutch
R290 is propaan. Daar kun je dus op zoeken. Voor zover ik weet wordt dit uitsluitend gebruikt op monoblocks. Dat komt omdat propaan brandgevaarlijk is en er daarom regelgeving is die verbind dat er meer dan X kg propaan het huis in komt. Een W/W-WP heeft al zijn koelgassen binnen en red het, net als split-units, niet onder die drempel. Daarom zijn er geen W/W-WP’s met R290 helaas. Afgelopen december werd mijn Nibe S1255 geïnstalleerd en daar had ik ook graag een systeem met R290 voor gehad, maar dat ging dus niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 13:50
Er is inderdaad wetgeving die een te grote hoeveel propaan in huis verbiedt, maar volgens mij zijn er al wel W/W warmtepompen met propaan, alleen met een klein vermogen, max 6Kw ofzo ivm de beperking in de hoeveelheid koelgas. Ik zal even kijken of ik kan vinden welke dat was.
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:34:
[...]

@DoubleDutch
R290 is propaan. Daar kun je dus op zoeken. Voor zover ik weet wordt dit uitsluitend gebruikt op monoblocks. Dat komt omdat propaan brandgevaarlijk is en er daarom regelgeving is die verbind dat er meer dan X kg propaan het huis in komt. Een W/W-WP heeft al zijn koelgassen binnen en red het, net als split-units, niet onder die drempel. Daarom zijn er geen W/W-WP’s met R290 helaas. Afgelopen december werd mijn Nibe S1255 geïnstalleerd en daar had ik ook graag een systeem met R290 voor gehad, maar dat gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:34:
[...]

@DoubleDutch
R290 is propaan. Daar kun je dus op zoeken. Voor zover ik weet wordt dit uitsluitend gebruikt op monoblocks. Dat komt omdat propaan brandgevaarlijk is en er daarom regelgeving is die verbind dat er meer dan X kg propaan het huis in komt. Een W/W-WP heeft al zijn koelgassen binnen en red het, net als split-units, niet onder die drempel. Daarom zijn er geen W/W-WP’s met R290 helaas. Afgelopen december werd mijn Nibe S1255 geïnstalleerd en daar had ik ook graag een systeem met R290 voor gehad, maar dat gaat dus niet.
Ja dat was mij ind duidelijk,maar had gehoord dat de inhoud van het toegestaane R290 was verhoogd waardoor de combi met buitenunit weer mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fishman schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:37:
Er is inderdaad wetgeving die een te grote hoeveel propaan in huis verbiedt, maar volgens mij zijn er al wel W/W warmtepompen met propaan, alleen met een klein vermogen, max 6Kw ofzo ivm de beperking in de hoeveelheid koelgas. Ik zal even kijken of ik kan vinden welke dat was.
Dan ben ik wel benieuwd welke dat dan zou zijn. Mijn Nibe is juist een 6kW exemplaar. Daaraan heb ik genoeg en ik kon er geentje vinden met die capaciteit en R290.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-06-2022 15:39 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
KC27 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Er is een fout in de software van de warmtepomp waardoor hij de koelstatus niet goed doorgeeft.
Ik heb dat als volgt opgelost:

Ik haal de bedrijfstijd koelbedrijf op uit de luxtronik:
YAML:
1
2
3
    - group: calculations
      id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue
      friendly_name: Bedrijfstijd koelbedrijf

Ik heb ik twee sensoren aangemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- platform: statistics
  name: koeling_stats
  entity_id: luxtronik.bedrijfstijd_koelbedrijf
  sampling_size: 2
  max_age: 120
  state_characteristic: mean

- platform: template
  sensors:
    status_wp_new:
      value_template: >-
        {% if is_state('binary_sensor.koeling_aan', 'on') and is_state('luxtronik.status_wp', 'no request') %}
        cooling
        {% else %} 
        {{ states('luxtronik.status_wp') }}
        {% endif %}

En ik heb een binary sensor aangemaakt:
YAML:
1
2
3
4
- platform: template
  sensors:
    koeling_aan:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.koeling_stats', 'count') | int(0) >= 1 }}"

Samen geven ze altijd de goede status weer.
Ik ben niet zo goed met dit in HA zelf, gebruik liever nodes in node-red.
Heb nu dit, en dat werkt goed. deze zet een binary switch aan/uit in home-assant.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BoEhFwB.png
KC27 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:06:
[...]

Met deze instellingen gaat hij koelen als:
de buitentemperatuur 6 uur boven de 20°C is en hij koelt nog 6 uur door als de buitentemperatuur onder de 20°C duikt. Hij gaat koelen met een aanvoertemperatuur van 18°C.
Als je het morgen eventueel wil testen kun je die 2 x 6 uur korter zetten.
Hij doet het inderdaad zoals het ingesteld staat. Maar ben er nog niet helemaal tevreden mee. Mijn buitentemp sensor hangt aan de gevel onder het overstek aan de noodkant van ons huis. Gisteren stond de hele dag zon op ons huis, maar om 14:50 staat de buitensensor pas op 20 graden: https://i.imgur.com/D1MOPb6.png Dan duurt het nog 6 uur, en daarna begint de warmtepomp pas te koelen. In de nacht zakt het onder de 20 graden, waardoor het verwarmen in de vroege ochtend weer stopt. Ik zou juist fijn vinden als het ding overdag gaat koelen, dan lijkt mij dat we er meer aan hebben, meer warmte de grond in gaat, en we de zonnepanelen efficiënter gebruiken, helemaal als straks het salderen afgebouwd gaat worden. Hebe je tips voor mij qua settings ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 13-06 13:50
Gevonden:
https://hautec.eu/loesung...epumpe/carno-hcw-premium/

Deze meneer heeft hem geinstalleerd bij zichzelf thuis, wellicht kan hij zijn ervaringen delen als je contact met hem opneemt:
http://www.sweersenergieadvies.com/
(was mijn energie adviseur tijdens onze verbouwing)
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welke dat dan zou zijn. Mijn Nibe is juist een 6kW exemplaar. Daaraan heb ik genoeg en ik kon er geentje vinden met die capaciteit en R290.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Ja, maar koelen kost ook met L/W maar erg weinig stroom. Je hebt het maar zelden nodig, en als je de WP dan 's nachts (nachtstroom is goedkoper) laat koelen haal je waanzinnig hoge cop's (ik haalde 11.5).
Daarmee ga je de grote meerkosten van W/W zeker nooit terugverdienen.
Ook de efficiencywinst met verwarmen is maar klein. Als je de L/W hoofdzakelijk overdag laat verwarmen, scheelt het maar weinig in brontemperatuur, dus kan er ook bijna geen efficiencywinst zijn.

Hét grote voordeel van W/W is het ontbreken van een buitenunit.
Hét grote nadeel is de prijs, en het feit dat je met W/W de compressor (dus het geluid!) binnen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Hij doet het inderdaad zoals het ingesteld staat. Maar ben er nog niet helemaal tevreden mee. Mijn buitentemp sensor hangt aan de gevel onder het overstek aan de noodkant van ons huis. Gisteren stond de hele dag zon op ons huis, maar om 14:50 staat de buitensensor pas op 20 graden: https://i.imgur.com/D1MOPb6.png Dan duurt het nog 6 uur, en daarna begint de warmtepomp pas te koelen. In de nacht zakt het onder de 20 graden, waardoor het verwarmen in de vroege ochtend weer stopt. Ik zou juist fijn vinden als het ding overdag gaat koelen, dan lijkt mij dat we er meer aan hebben, meer warmte de grond in gaat, en we de zonnaaaepanelen efficiënter gebruiken, helemaal als straks het salderen afgebouwd gaat worden. Hebe je tips voor mij qua settings ?
Je kunt in de Alpha Control App of op het display van je wp de wachttijd voor hij gaat koelen inkorten tot 0 of 1 uur.
Dat geldt ook voor de "nalooptijd" van de koeling als de buitentemperatuur is gezakt tot onder de ingestelde temperatuur.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, een L/W staat doorgaans tegen het weer in te werken: 's zomers moet hij koelen met hete lucht, 's winters verwarmen met koude. Wordt die lucht echt te koud, dan slaat hij zelfs af. Het piek stroomverbruik van deze oplossing in de winter is, op grote schaal, nog echt 'n uitdaging.

Een W/W trekt uit een min of meer stabiele bron. Ik vind het technisch een mooie, logische oplossing. En heerlijk stil. Maar de investering is door de boring wel echt heftig.

@Hippe Lip Je komt erin net na het antwoord dat je zoekt:
bjp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:08:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 00:53

bjp

Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Ook de efficiencywinst met verwarmen is maar klein. Als je de L/W hoofdzakelijk overdag laat verwarmen, scheelt het maar weinig in brontemperatuur, dus kan er ook bijna geen efficiencywinst zijn.
dat minimaliseer je wat teveel vrees ik. COP's zijn gelijk tussen een W/W bron van +0C, en lucht tegen +7C (op basis van gelijke pompen van dezelfde fabrikant, heb ooit een bredere analyse gedaan). Dat verschil ligt hem aan de warmtewisselaar en zoveel meer, je moet ook veel minder 'pompen' (water is veel gemakkelijker dan lucht voor dezelfde energietransfer).

Kijk eens naar de gemiddelde dagtemperatuur (niet 's nachts), en die is niet van 7C in de winter, wanneer je echt het grootste gebruik hebt (de 4 slechtste maanden).

Die 0C is ook wat ze typisch minimaal garanderen voor grondboringen. Vele zitten daarboven, en mijn bron zal zelf +5C garanderen.

Daarnaast, 'enkel' overdag verwarmen... interessant concept, maar dan moet je een grotere pomp zetten. En ook nog op dagtarief.

[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 03-06-2022 19:13 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bjp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:02:
dat minimaliseer je wat teveel vrees ik. COP's zijn gelijk tussen een W/W bron van +0C, en lucht tegen +7C (op basis van gelijke pompen van dezelfde fabrikant, heb ooit een bredere analyse gedaan).
Bijzonder.
Maar laten we maar eens cijfers noemen: Afgelopen winter (november t/m februari) haalde ik met een L/W warmtepomp een gemiddelde COP voor verwarmen van 5.961 (afgerond op 1 decimaal dus 6.0).
Stroomverbruik gemeten met een MID gekalibreerde kWh meter (ABB B23) en warmteopwek met een gekalibreerde Kamstrup warmtemeter.

Ik ben benieuwd wat jullie met een W/W warmtepomp halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
KC27 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:38:
[...]

Je kunt in de Alpha Control App of op het display van je wp de wachttijd voor hij gaat koelen inkorten tot 0 of 1 uur.
Dat geldt ook voor de "nalooptijd" van de koeling als de buitentemperatuur is gezakt tot onder de ingestelde temperatuur.
Bedankt, nu heb ik hem zo ingesteld. Nu zal hij dus 1 uur nadat de temp buiten >=20 graden is beginnen met koelen.
Weet je toevallig ook wat de parameter "RT-exceed" doet?

https://i.imgur.com/SoyOj0V.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
Gwaihir schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:55:
[...]
Een W/W trekt uit een min of meer stabiele bron. Ik vind het technisch een mooie, logische oplossing. En heerlijk stil. Maar de investering is door de boring wel echt heftig.
[...]
De hoge bronkosten is ook waarom ik aan het kijken ben naar een open bron. Ik heb waarschijnlijk een 16 of 24kW model nodig. Grondgesteldheid is hier voor lussen zo dat geadviseerd wordt te rekenen met ongeveer 15 Watt per strekkende meter, dus dat is ruim een kilometer aan boringen, vandaar de open bron.

l/w vind ik geen optie, aan alle kanten relatief weinig ruimte om het huis maar wel een ruime kelder in de aanbouw waar hij prima kan staan.

Ben nu aan het kijken naar de Nibe S1155 serie maar kan met wat zoeken eigenlijk niemand hier vinden die ook een w/w warmtepomp heeft met een open bron. Of ik gebruik de verkeerde zoektermen...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:31
Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Bijzonder.
Maar laten we maar eens cijfers noemen: Afgelopen winter (november t/m februari) haalde ik met een L/W warmtepomp een gemiddelde COP voor verwarmen van 5.961 (afgerond op 1 decimaal dus 6.0).
Stroomverbruik gemeten met een MID gekalibreerde kWh meter (ABB B23) en warmteopwek met een gekalibreerde Kamstrup warmtemeter.

Ik heb sinds maart een ecoforest 1-9kW W/W met bodemWW. Ik haalde in die periode in een goede week iets van COP 7.5. Beste dag was denk ik COP 8.1, maar dat is een uitschieter. Door een probleem met de website van eplucon (zucht...) kan ik niet de statistieken van de hele maand downloaden. (metingen op basis van de sensors van de warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Bedankt, nu heb ik hem zo ingesteld. Nu zal hij dus 1 uur nadat de temp buiten >=20 graden is beginnen met koelen.

Deze parameter staat er bij mij niet bij;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9HjgwepsxHPsTSXnV7Vjl597Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdPjTsCK1Ai6tTskFOA59V8p.jpg?f=fotoalbum_large
Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat jij met een RBE werkt (ik werk met Alpha Home). Waarschijnlijk vind je uitleg van de werking deze parameter in de handleiding van de RBE.

PS
Als je wilt kun je in het service menu de taal van het display veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaFjJTfaMLEpPlBUTPy7GDpronQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdp9WpcauKVUTZ0pBeKwlI2x.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Zoooo, heb je geld over toevallig ;) >:) Vloerverwarming zou iets van 70 tot 100 euro/m2 moeten kosten, dus laat dat eens 10.000 zijn. Dan heb je nog 50k ruimte.... jeezus
Kreeg een onderverdeling binnen:
Warmtepomp (w/w) 30K
Grondboring 20K
Vloerverwarming 16K
Een tweede offerte komt eigenlijk vergelijkbaar uit, dat scheelt geen duizend euro. Dat een w/w systeem een investering is, wist ik op voorhand. Maar dit is even een dikke tegenvaller in de begroting.
Helaas niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:44

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Hét grote nadeel is de prijs, en het feit dat je met W/W de compressor (dus het geluid!) binnen hebt.
Ik moet zeggen dat het geluid van de compressor (ik heb een Nibe F1255) mij heel erg is meegevallen.
Het is nog minder dan een koelkast/vrieser ondanks dat deze bij mij op een houten vloer staat.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor 70k zou ik niet iets willen dat wel meevalt, maar écht stil is. Zijn hier voorbeelden die heel de technische ruimte hebben moeten laten isoleren.

Maargoed, de argumenten L/W vs W/W zijn inmiddels wel uitgekauwd.
Ben alleen wel met @Andrehj er is nog steeds niemand in dit topic met real-life meetdata.
Je zou zeggen dat er voor 70k wel een Kamstrupje af moet kunnen….
Laurens__ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:05:
[...]

De hoge bronkosten is ook waarom ik aan het kijken ben naar een open bron. Ik heb waarschijnlijk een 16 of 24kW model nodig. Grondgesteldheid is hier voor lussen zo dat geadviseerd wordt te rekenen met ongeveer 15 Watt per strekkende meter, dus dat is ruim een kilometer aan boringen, vandaar de open bron.

l/w vind ik geen optie, aan alle kanten relatief weinig ruimtew om het huis maar wel een ruime kelder in de aanbouw waar hij prima kan staan.

Ben nu aan het kijken naar de Nibe S1155 serie maar kan met wat zoeken eigenlijk niemand hier vinden die ook een w/w warmtepomp heeft met een open bron. Of ik gebruik de verkeerde zoektermen...
24kW?? Hoeveel huizen verwarm je hier mee?

[ Voor 51% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-06-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:03:
[...]

Warmtepomp (w/w) 30K
Grondboring 20K
Vloerverwarming 16K
Een tweede offerte komt eigenlijk vergelijkbaar uit, dat scheelt geen duizend euro. Dat een w/w systeem een investering is, wist ik op voorhand. Maar dit is even een dikke tegenvaller in de begroting.
50k voor een warmtepompinstallatie? Die is gek... 8)7 . Of is dat om een heel kasteel te verwarmen? Hier kostte de WP met alles erop en eraan en inclusief uitgebreide monitoring €8671. En ja, dan staat er zo'n doos met ventilator in de tuin. Maar die hoor je binnen nooit, en als je er direct voor staat alleen als ie onder de 6 graden zijn ventilator in de hoge versnelling zet.
Voor die 40k verschil kan ik wel een nuttiger toepassing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HectorMalot schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:55:
Ik heb sinds maart een ecoforest 1-9kW W/W met bodemWW. Ik haalde in die periode in een goede week iets van COP 7.5. Beste dag was denk ik COP 8.1, maar dat is een uitschieter. Door een probleem met de website van eplucon (zucht...) kan ik niet de statistieken van de hele maand downloaden. (metingen op basis van de sensors van de warmtepomp)
In maart had ik (op de eerste week na) helemaal geen verwarming nodig, de zon (+ de goede isolatie) hield de woning warm. Hoogste dagCOP was op 31 december, toen haalde ik 7.59 voor verwarmen.
Maar jouw cijfers zeggen dus niks, omdat je geen maandstatistieken hebt, maar vooral ook omdat je geen gecalibreerde meting hebt, want hoe nauwkeurig is de interne meting van je WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
toen ik ging bouwen in 2020/2021 was de meerprijs in totaal 15k ex btw, dat vond ik toen al flauw veel en heb L/W gekozen. de hele verwarmingsinstallatie was 23k in totaal(!). ik verwarm 300 m2. prijzen slaan nu helemaal nergens meer op.

Achteraf geen spijt, van de buiten unit heb je nauwelijks last. Het is niet mooi okay, maar ook niet 15k (maar huidige prijzen zijn veelvoud zo te zien) lelijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 04-06-2022 10:36 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Conrado schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:03:
[...]

Warmtepomp (w/w) 30K
Grondboring 20K
Vloerverwarming 16K
Wij zouden voor 4 bronnen elk 50 meter diep €7400 ex btw kwijt zijn.
De Nibe warmtepomp modulerend water-water solo 3x400V F1155-6 m zit aan de 10K en daar krijg je €4200 retour aan subsidie.
Een boiler 496 liter NIBE VPB 500 zit aan de €4000 en ook daar krijg je bijna de helft voor terug.
Boel laten installeren en dan komen we bij lange niet aan de 30K.
Denk met veel zoeken en vergelijken + dingen zelf doen we onder de 20K kunnen blijven.
Moet er wel bij zeggen dat ik de boel zelf kan aansluiten en de aansluitmaterialen met korting kan inkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleDutch op 04-06-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DoubleDutch schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:29:
Een boiler 496 liter NIBE VPB 500 zit aan de €4000 en ook daar krijg je bijna de helft voor terug.
Ik ken dat type niet, maar € 4000 voor een SWW-vat? Is dat ding van goud?
Edit: Volgens de website van Nibe is dat gewoon een SWW-vat met koperen voering. Hoe krijg je daar € 2000 subsidie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 16:28
[...]

De Nibe warmtepomp modulerend water-water solo 3x400V F1155-6 m zit aan de 10K en daar krijg je €4200 retour aan subsidie.
.
Volgens mij ging het bij @Conrado om nieuwbouw, dan krijg je geen subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]

Boel laten installeren en dan komen we bij lange niet aan de 30K.
Ook ik heb Nibe gevraag en die 50K is zeker over de top. Echter nu wel tweemaal aangeboden. en die 20K praat je er niet zomaar van af. Kortom het wordt dus zoeken naar een alternatieve aanbieding. Ik weet niet of warmtepopen voor zelfbouw worden aangeboden.

@deejeebv ja, het is nieuwbouw dus geen subsidie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:52:
Mijn Nibe S1255-6PC is half december 2021 geïnstalleerd en haalde tussen start en einde stookseizoen (april) een totale COP van 6,6, inclusief SWW. Leek me niet slecht.

En wat het geluid betreft ben ik het met @Consulectro eens: die Nibe hoor je niet. Die is van zichzelf goed geluid-geïsoleerd. Ja, als je ernaast staat hoor je ‘m, maar buiten mijn stookhok hoor ik nix meer.

Overigens aan degenen die nu nog een Nibe gaan bestellen: waarom zou je nog een Fxxxx-model bestellen en geen Sxxxx? Die F-serie is echt een ‘verouderd’ model. Daar kun je veel minder mee, in de context van instellen en uitlezen. Een beetje Tweaker wil toch zoveel mogelijk? Om de meerprijs hoef je het niet te laten, of zijn die ‘oudjes’ nu opeens heel veel goedkoper dan de S-modellen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 14:49
Dacuuu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Dat is de Ruimte temperatuur overschrijding parameter.

Dus na x uur gaat hij koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 20:55
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Mijn Nibe S1255-6PC is half december 2021 geïnstalleerd en haalde tussen start en einde stookseizoen (april) een totale COP van 6,6, inclusief SWW. Leek me niet slecht.

En wat het geluid betreft ben ik het met @Consulectro eens: die Nibe hoor je niet. Die is van zichzelf goed geluid-geïsoleerd. Ja, als je ernaast staat hoor je ‘m, maar buiten mijn stookhok hoor ik nix meer.

Overigens aan degenen die nu nog een Nibe gaan bestellen: waarom zou je nog een Fxxxx-model bestellen en geen Sxxxx? Die F-serie is echt een ‘verouderd’ model. Daar kun je veel minder mee, in de context van instellen en uitlezen. Een beetje Tweaker wil toch zoveel mogelijk? Om de meerprijs hoef je het niet te laten, of zijn die ‘oudjes’ nu opeens heel veel goedkoper dan de S-modellen?
Helemaal eens, ik heb een F-1255 met passieve koeling. Top apparaat, maar qua intelligentie is het allemaal net niet. Ik kan het uitlezen via de nibe uplink app, maar niet aansturen.
Ik kan hem programmeren, maar dat werkt net niet lekker (de verwarming springt dan 's nachts aan omdat het buiten koud is, terwijl ik vanaf de ochtend gratis verwarming van de zon heb in huis. Dus ik heb hem nu op handmatig gezet.
Tijdelijk een boost geven aan het warme water omdat mijn zonnepanelen flink opwekken kan ook niet automatisch dus.
Gemiste kans wat mij betreft, maar bij mijn project woning had ik geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
roltor schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Helemaal eens, ik heb een F-1255 met passieve koeling.
Hoe bevalt dat, die passieve koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Conrado schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Ook ik heb Nibe gevraag en die 50K is zeker over de top. Echter nu wel tweemaal aangeboden. en die 20K praat je er niet zomaar van af. Kortom het wordt dus zoeken naar een alternatieve aanbieding. Ik weet niet of warmtepopen voor zelfbouw worden aangeboden.

@deejeebv ja, het is nieuwbouw dus geen subsidie...
Ah ok wist niet dat je bij nieuwbouw geen subsidie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Andrehj schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Ik ken dat type niet, maar € 4000 voor een SWW-vat? Is dat ding van goud?
Edit: Volgens de website van Nibe is dat gewoon een SWW-vat met koperen voering. Hoe krijg je daar € 2000 subsidie voor?
Zou je haast denken, heb mij ind vergist in de subsidie, die zat rond de 30% van het aankoop bedrag meen ik te lezen op de site van Nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:03:
Is inderdaad erg goed. Met SWW haalde ik 5.61.
Hoe heb je die COP gemeten?

Overigens zou die hogere COP van 6.6 mij precies 180 kWh hebben bespaard. Maal mijn huidige teruglevertarief (ik heb een factor 2 PV overschot) van 30 ct is dat € 54 per jaar.
Als ik daar de meerprijs van (minimaal!) 10k mee terug moet verdienen is de terugverdientijd van een W/W warmtepomp maar liefst 185 jaar... Waarschijnlijk nog veel langer, omdat de meerpijs van W/W in de praktijk dus nog veel meer is dan 10k.
Totaal niet rendabel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 20:55
Conrado schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Hoe bevalt dat, die passieve koeling?
Op zich goed. Kost bijna geen stroom, maar het effect is heel anders dan airco.
Overdag stijgt de temperatuur niet zo in huis en 's nachts koelt het wat af.
Vooral beneden werkt het goed, daar ligt pvc en is de vloer ook echt koud.
Boven ligt laminaat en merk je geen verschil qua temperatuur van de vloer.
Ik kan wel uitlezen dat het water er met 17 graden in gaat en met 20 graden uit komt, dus het werkt wel degelijk.
Koelvermogen kan ik helaas niet uitrekenen want in weet de flow niet.
Ik gebruik het vooral om te compenseren voor de warmte die naar binnen komt via het zonlicht.

De grootste meerwaarde is m.i. dat de massa van je huis relatief koel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:05
Andrehj schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:14:

Als ik daar de meerprijs van (minimaal!) 10k mee terug moet verdienen is de terugverdientijd van een W/W warmtepomp maar liefst 185 jaar... Waarschijnlijk nog veel langer, omdat de meerpijs van W/W in de praktijk dus nog veel meer is dan 10k.
Ik ben ook zoekende voor een W/W installatie, betreft 1 boerderij met extra 4 appartementen.
Volgens de WKO tool heb ik 55,4 kW nodig, kost de installatie €136.000 incl subsidie, en is deze in ca 8 jaar terugverdiend.
Allemaal bogus dus volgens jou? Beter een L/W?

Daarnaast zijn we bezig voor een zonnepanelenveldje van ca 110 stuks.
De energienota liep in mei op tot +25k/j, dus actie was wel vereist.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Teijgetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Ik ben ook zoekende voor een W/W installatie, betreft 1 boerderij met extra 4 appartementen.
Volgens de WKO tool heb ik 55,4 kW nodig,
55 kW?? Dat lijkt zelfs voor een woonboerderij met 4 appartementen wel heel erg veel. Wat was je gasverbruik de laatste jaren?
kost de installatie €136.000 incl subsidie, en is deze in ca 8 jaar terugverdiend.
Welke tool kan in de huidige markt de kostprijs van een warmtepompinstallatie uitrekenen? Of was die 136.000 een offerte van een installateur?
Allemaal bogus dus volgens jou? Beter een L/W?
Ik heb nog nooit gezien dat W/W voordeliger was dan L/W. W/W heeft wel andere voordelen, maar prijs is daar zeker niet eentje van.
De energienota liep in mei op tot +25k/j, dus actie was wel vereist.
Jouw situatie is niet bepaald doorsnee en smeekt om een eigen topic. Lees even de faq:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Gebruik de template daarin voor het maken van een eigen topic (en plaats even een link naar dat topic in wat relevante andere topics, bijvoorbeeld deze en het L/W WP topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Andrehj schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:55:
[...]

55 kW?? Dat lijkt zelfs voor een woonboerderij met 4 appartementen wel heel erg veel. Wat was je gasverbruik de laatste jaren?
We gebruikten in 20/21, met een beetje winter dus, 9500 m3 gas.
De WKO tool uit de TS geeft een indicatie wat mogelijk is, en komt met die 55 kW installatie.
En een indicatieve kostprijs.
Zo moet ik ook 2x 500m diep boren.

Ik zal een eigen topic opzetten, was al de bedoeling.
We hebben "eigen" sloten rondom waar misschien wat mee mogelijk is ipv boren, of lussen ingraven is ook een optie op ons veld.
We zitten in een verkennende fase.
Offerte voor 28.000kWh/j in zonnepanelen loopt ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Teijgetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:14:
[...]

We gebruikten in 20/21, met een beetje winter dus, 9500 m3 gas.
De WKO tool uit de TS geeft een indicatie wat mogelijk is, en komt met die 55 kW installatie.
En een indicatieve kostprijs.
Zo moet ik ook 2x 500m diep boren.

Ik zal een eigen topic opzetten, was al de bedoeling.
We hebben "eigen" sloten rondom waar misschien wat mee mogelijk is ipv boren, of lussen ingraven is ook een optie op ons veld.
We zitten in een verkennende fase.
Offerte voor 28.000kWh/j in zonnepanelen loopt ook al.
Is het dan niet verstandiger om je eerst met isolatie bezig te houden? 55kW warmtepomp en 2x500m bronnen is nogal wat. Ik gok dat de offerte ook wel over de €100k kan gaan.

28.000kWh/j opbrengst klinkt leuk maar dat is minder leuk als je dadelijk niet meer kunt salderen. Dan is de warmtepomp nog steeds een grootverbruiker en heb je weinig opbrengst in de winternachten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DutchKel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Is het dan niet verstandiger om je eerst met isolatie bezig te houden? 55kW warmtepomp en 2x500m bronnen is nogal wat. Ik gok dat de offerte ook wel over de €100k kan gaan.

28.000kWh/j opbrengst klinkt leuk maar dat is minder leuk als je dadelijk niet meer kunt salderen. Dan is de warmtepomp nog steeds een grootverbruiker en heb je weinig opbrengst in de winternachten.
Vandaar een verkennende fase, want €2300/m gas en licht (wat nu al weer meer wordt door de komende olieboycot) geeft wel ruimte om terug te verdienen.
We hadden een mooi vast contract, dat drie jaar geleden dus afliep zonder dat we daar notie van hadden (gekregen). En dat stilzwijgend omgezet is in een flexibel door Eneco. :(
Dat zou bij de huidige prijs een investering van €276.000 in 10 jaar terugverdienen. Om dan 20 jaar "gratis" energie te hebben.
Hopelijk wordt opslag beter betaalbaar voordat er niet meer gesaldeerd kan, voorlopig levert alleen Tesla iets knaps (en duur) daarvoor.
De verwachte investering staat al vermeld, dat is idd veel, 136k voor de w/w alleen, en wordt verwacht in 8 jaar terugverdiend te zijn.
De appartementen zijn geïsoleerd, de boerderij heeft een rieten kap, daar valt niet echt veel extra aan te doen.
De zonnepanelen komen op ca €90.000 investering wordt verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:37:
De appartementen zijn geïsoleerd, de boerderij heeft een rieten kap, daar valt niet echt veel extra aan te doen.
Dat ligt er nogal aan wat je wilt. Van de binnenzijde (verder) isoleren kan altijd, ook als je nog een ouderwetse open kap hebt (i.p.v een schroefkap). Het lijkt me dat vooral het eventuele aanzicht vanaf binnen je tegen houdt.

En vergis je niet: een open kap wordt eigenlijk niet meer gedaan nu. Verzekeraars zetten er ook enorme druk op. Dus wanneer je kap vernieuwd moet worden, dan wordt 't toch een schroefkap. Kan natuurlijk zijn dat het qua isoleren praktisch is daarop te wachten.. (Hier is 't al een schroefkap die nog praktisch 25 jaar mee kan. Hoop ik.. mijn rietdekker komt niet aan het onderhoud toe door de mensen die onder druk van hun verzekering de vernieuwing (incl. open- naar schroefkap) 5-10 jaar vooruit halen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Gwaihir
Heb een topic er over opgezet.

Teijgetje in "W/W Verwarming en zonne-energie voor een groot perceel"

En klopt, we hebben op de boerderij nog een open kap.
Dat is weliswaar monument maar zou inderdaad dichtgeschroefd kunnen van binnen uit. De kap zit niet in zicht, er is een geisoleerde verdieping tussen gebouwd maar je kan overal bij.
Vervangen van het dak gaat nog wel even duren.
We hebben een 73 jarige rietdekker die het leuk vind bij ons nog af en toe op zijn gemakkie wat onderhoud te doen, en waar ik wat kneepjes van geleerd heb, naast wat stoeltjes en speciaal gereedschap gekregen, vernieuwen gaat dus nog wel even duren.
We hebben hem vorig jaar laten scheren en bijsteken.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Is inderdaad erg goed. Met SWW haalde ik 5.61. Maar ik zou
Hoe heb je die COP gemeten?

Overigens zou die hogere COP van 6.6 mij precies 180 kWh hebben bespaard. Maal mijn huidige teruglevertarief (ik heb een factor 2 PV overschot) van 30 ct is dat € 54 per jaar.
Ik heb een aparte tussenmeter in de groep van de WP zitten, zodat ik het werkelijkegebruik eenvoudig bij kan houden. Dus inclusief het verbruik van elektronica, pompen en wat niet meer.
De geproduceerde energie (SWW en CV) worden door de Nibe geregistreerd. Iemand heeft die waardes daarvan al eens met een Kamstrup gecontroleerd en dat bleek behoorlijk nauwkeurig, Dus besloot ik het zonder Kamstrup te doen.

Die hoge COP haal ik door op een aantal dingen te letten.
1. Zo slaat mijn WP niet aan op een kamerthermostaat maar op de temperatuur van het buffervat. Ik gebruik evohome en die stuurt de circulatiepomp in het secundaire circuit aan. Dat voorkomt te korte runs en werkt prima.
2. De CV-watertemperatuur is op WAR ingesteld. Dat houdt ‘m dus zo laag mogelijk. De stooklijn ervan heb ik net zo vaak een stapje geknepen tot-ie het net niet meer redde en dan natuurlijk weer één stapje omhoog.
3. Mijn SWW-boiler stook ik op 45ºC. Eens per maand draai ik een legionellarun. Die lage boilertemperatuur helpt ook goed.

En nee, ik ben niet bang voor legionella bij zo’n lage temperatuur en maar eens in de maand een legionellarun. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2022 23:31 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Wat is eigenlijk een ‘Kamstrup’ ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Conrado schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:49:
Wat is eigenlijk een ‘Kamstrup’ ? :?
Heb je de moeite genomen om het woord in een zoekmachine in te tikken of kies je hier de makkelijke weg? 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dat laste bedacht ik e ook te laat, achteraf...
Enfin ik ga op strafregels googelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Conrado schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:52:
Dat laste bedacht ik e ook te laat, achteraf...
Enfin ik ga op strafregels googelen ;)
Zelf schrijven, hè. Niet copy, paste, paste, paste….. :)

8) :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors1970
Hallo,

Wij zijn in Zoetermeer bezig een wijk van het gas af te krijgen en hebben wat vragen gesteld n.a.v. de gestuurde raam offerte voor een W/W systeem.
Een vraag en het antwoord wil ik jullie voorleggen.

Voor elk van de drie referentiewoningen is eenzelfde warmtepomp voorzien. De warmteverliezen per woning zijn geraamd op 7,2, 6,3 en 7,2 kW. Daarvan zijn er al twee hoger dan het maximale vermogen van de warmtepomp. Hoe kan dat? Is er daarbij uitgegaan van een minimale buitentemperatuur van -15 of -25 graden om de warmteverliezen te bepalen? Of is er een andere uitleg?

Antwoord:
De geschatte vermogens in de raamofferte zijn 7,2 en 6,3 en 9,7. Dit kan allemaal met dezelfde warmtepomp door gebruik te maken van het ingebouwde elektrische element van 9kW, waardoor het totale vermogen 16kW wordt. Je kunt dan nog prima bij -15°C je huis verwarmen. Een alternatief is een grotere warmtepomp en geen 1, maar 2 boringen. Dit alternatief is minimaal € 10.000,- duurder en bespaart op jaarbasis slechts enkele tientjes. Dus het deels inzetten van het elektrische element is naar ons idee een betere oplossing.

Is dit een reële oplossing om zo maar 1 type pomp in die verschillende type huizen, rij, twee en een vrijstaand, te kunnen gebruiken? Zou dat echt een zoveel grotere investering vragen? En die paar tientjes op jaarbasis?

De aanbieding is voor alle drie de huizentypen rond de 25 k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Hippe Lip schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:17:
[...]

@sjors1970
De foto komt van mij. Afgelopen december heeft Schimmel Techniek dit bij mij geïnstalleerd en dat gaat nu dus in werking komen. Het is nog niet warm genoeg geweest om te weten of het werkt, maar dat zal ik tegen die tijd vast wel laten weten.

Ik wil er nog een paar thermosensoren aan toevoegen om vast te stellen in hoeverre het iets toevoegt, want er is wat scepsis hier op het forum en ik weet het zelf ook pas als het zover is.

Meten is weten, immers?
Kwestie van de leiding van de bron ook door te trekken naar je ventilatie WTW. Lijkt mij ok wel wat. Hoeveel was de extra investering hiervoor? Hoeveel ruimte is er ingenomen?
Als jij na de zomer wat metingen hebt dan zijn er wellicht wat meer mensen overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00

MadEgg

Tux is lievvv

sjors1970 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:13:
Hallo,

Wij zijn in Zoetermeer bezig een wijk van het gas af te krijgen en hebben wat vragen gesteld n.a.v. de gestuurde raam offerte voor een W/W systeem.
Een vraag en het antwoord wil ik jullie voorleggen.

Voor elk van de drie referentiewoningen is eenzelfde warmtepomp voorzien. De warmteverliezen per woning zijn geraamd op 7,2, 6,3 en 7,2 kW. Daarvan zijn er al twee hoger dan het maximale vermogen van de warmtepomp. Hoe kan dat? Is er daarbij uitgegaan van een minimale buitentemperatuur van -15 of -25 graden om de warmteverliezen te bepalen? Of is er een andere uitleg?

Antwoord:
De geschatte vermogens in de raamofferte zijn 7,2 en 6,3 en 9,7. Dit kan allemaal met dezelfde warmtepomp door gebruik te maken van het ingebouwde elektrische element van 9kW, waardoor het totale vermogen 16kW wordt. Je kunt dan nog prima bij -15°C je huis verwarmen. Een alternatief is een grotere warmtepomp en geen 1, maar 2 boringen. Dit alternatief is minimaal € 10.000,- duurder en bespaart op jaarbasis slechts enkele tientjes. Dus het deels inzetten van het elektrische element is naar ons idee een betere oplossing.

Is dit een reële oplossing om zo maar 1 type pomp in die verschillende type huizen, rij, twee en een vrijstaand, te kunnen gebruiken? Zou dat echt een zoveel grotere investering vragen? En die paar tientjes op jaarbasis?

De aanbieding is voor alle drie de huizentypen rond de 25 k.
Kijk eens naar de beta factor. De warmteverliesberekening is de piekcapaciteit die je nodig hebt, bij zeer koude dagen met alle ramen open. Een vuistregel is om 80% van die piek als capaciteit van je warmtepomp te nemen. Daarmee dek je ongeveer 97% van je daadwerkelijke warmtevraag gedurende het jaar af, de overige 3% wordt elektrisch bijverwarmd. Een reden hiervoor kan kostenbesparing zijn, bovendien loopt de warmtepomp dan het grootste deel van de tijd efficienter. Met een buffervat worden de individuele kleine verschillen tussen woningen opgevangen.

Met modulerende warmtepompen verandert dat plaatje een beetje maar niet heel veel.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
MadEgg schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:32:
Kijk eens naar de beta factor. De warmteverliesberekening is de piekcapaciteit die je nodig hebt, bij zeer koude dagen met alle ramen open.
Dat is onzin. Die capaciteit wordt gewoon berekend met normale ventilatie. Dus niks ramen open.
Een vuistregel is om 80% van die piek als capaciteit van je warmtepomp te nemen. Daarmee dek je ongeveer 97% van je daadwerkelijke warmtevraag gedurende het jaar af, de overige 3% wordt elektrisch bijverwarmd.
Als iedereen in NL aan de warmtepomp moet, en ze redeneren allemaal op deze manier, dan weten we tenminste zeker dat bij zware vorst niemand meer zijn huis kan verwarmen, want dan gaat overal de elektriciteitsvoorziening onderuit.
Het wordt hoog tijd dat er vanuit de overheid en/of het netbeheer voor all-electric huizen een verplichting komt dat de WP tot minimaal -10 (of hooguit -7 in het zuidwesten) de woning op temperatuur kan houden.
Rekenen met zo'n betafactor vind ik kortzichtig. Zeker omdat warmtepompen met voldoende capaciteit gewoon verkrijgbaar zijn.
Een reden hiervoor kan kostenbesparing zijn, bovendien loopt de warmtepomp dan het grootste deel van de tijd efficienter. Met een buffervat worden de individuele kleine verschillen tussen woningen opgevangen.
Klopt ook al niet. Zelfs een buffervat van duizend liter komt nog niet in de buurt van de buffercapaciteit van een dikke betonnen vloer met vloerverwarming. Als je warmte wilt bufferen doe je dat in de beton, niet in een buffervat.
Met modulerende warmtepompen verandert dat plaatje een beetje maar niet heel veel.
Dat er überhaupt nog niet-modulerende W/W warmtepompen verkocht worden vind ik al erg bijzonder.
Waarom lopen de W/W warmtepompen hier zover achter bij de L/W warmtepompen?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb in 2018 een w/w warmtepomp laten installeren. De keus voor een modulerende wp was toen ook al vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:21:
Dat er überhaupt nog niet-modulerende W/W warmtepompen verkocht worden vind ik al erg bijzonder.
Geen idee. Kosten?

In nieuwbouwhuizen wordt (door Klimaatgarant bijvoorbeeld) vaak de Itho WPU 5G geïnstalleerd. Volgens Itho zijn ze marktleider in nieuwbouw. Dat is een aan/uit W/W warmtepomp.

Verschil met L/W is natuurlijk wel dat deze dingen alleen in (bijna)-NOM woningen geïnstalleerd worden met zeer lage vermogens. Dus moduleren is misschien wel niet nodig. Het vermogen is gewoon altijd laag. Ook is het vermogen dat nodig is om "warmte te pompen"" bij water (vloeistof) lager dan bij lucht.

Daar staat tegenover dat de Nibe W/W wel moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00

MadEgg

Tux is lievvv

Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:21:
[...]
Dat is onzin. Die capaciteit wordt gewoon berekend met normale ventilatie. Dus niks ramen open.
Met alle ventilatie open inderdaad - ramen open was ietwat gechargeerd. De ventilatieroosters gaan hier ook allemaal dicht als de koude noordenwind erop staat.
[...]
Als iedereen in NL aan de warmtepomp moet, en ze redeneren allemaal op deze manier, dan weten we tenminste zeker dat bij zware vorst niemand meer zijn huis kan verwarmen, want dan gaat overal de elektriciteitsvoorziening onderuit.
Het wordt hoog tijd dat er vanuit de overheid en/of het netbeheer voor all-electric huizen een verplichting komt dat de WP tot minimaal -10 (of hooguit -7 in het zuidwesten) de woning op temperatuur kan houden.
Rekenen met zo'n betafactor vind ik kortzichtig. Zeker omdat warmtepompen met voldoende capaciteit gewoon verkrijgbaar zijn.
Natuurlijk zijn ze verkrijgbaar. Voor een hogere capaciteit heb je ook diepere bronnen nodig want de bron moet bij de pomp passen. Je bespaart dus geld door een lagere capaciteit te nemen. Daarnaast loopt een kleinere pomp in het algemeen ook zuiniger (hogere COP) voor het vermogen wat hij wel afdekt. Dat voordeel wordt 3% van de tijd gecompenseerd door een wat hoger gebruik door het elektrisch element.

[qupte]
Klopt ook al niet. Zelfs een buffervat van duizend liter komt nog niet in de buurt van de buffercapaciteit van een dikke betonnen vloer met vloerverwarming. Als je warmte wilt bufferen doe je dat in de beton, niet in een buffervat.
[/quote]

Daar kan je niet zonder nee. Het punt is meer dat je wel een beetje speling hebt tussen de warmtevraag van een huis en de capaciteit van de warmtepomp dus dat het niet heel raar is dat huizen met verschillende warmtevraag toekunnen met dezelfde capaciteit warmtepomp.
Ze zijn er toch? Het voordeel van de aan/uit warmtepompen is dat ze eenvoudiger zijn - er kan minder stuk. Aangezien je toch al met een traag werkend systeem zit is aan/uit niet zo'n beperking als dat het met gasgestookte CV-ketels is. En ook een modulerende pomp heeft een bepaald vermogen waar de efficiëntie optimaal is. Alles afstemmen op het geschatte theoretische piekvermogen hoeft dus zeker niet de meest efficiënte oplossing te zijn.

Ik heb hier een aan/uit W/W-warmtepomp uit 2018 van 5 kW in een huis waar uit de warmteverliesberekening (van de bouwer) een warmtevraag van 8905 W kwam. Op de ruim 9000 draaiuren is het elektrisch element ruim 300 uur bijgesprongen, dus die 3% komt aardig uit, terwijl de beta-factor hier eerder rond de 0,6 ligt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Beta-factor 0,6? Bizar! Ik heb altijd horen zeggen dat bij L/W vaak 0,8 wordt gehanteerd - mede omdat die bij diepe forst toch elektrisch verder moeten - en bij W/W gewoon 1.

9 kW elektrisch element bijschakelen trekt een stevige wissel op een kleine aansluiting. Dan moet je bijv. al snel terug kunnen schakelen tijden het koken. Mede door de manier waarop elektra in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid afgerekend gaat worden, zal het verschil per jaar echt wel meer dan een paar tientjes zijn.

Stopt die 6 kW WP exact bij 6 kW? Veelal kunnen ze nog wat hoger pieken dan de typeaanduiding doet vermoeden. Met name bij die laatste zit het er wel ver naast. Daar zou ik niet voor 6 kW gaan.

En waarom hebben we 't nu over niet-modulerend? Dat zou ik inderdaad niet meer aanschaffen.

@Andrehj Bij L/W lijkt me niet-modulerend simpelweg vrijwel onverkoopbaar: dan zou je altijd als hij aanslaat de maximale herrie hebben, i.p.v. slechts hartje winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MadEgg schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Ik heb hier een aan/uit W/W-warmtepomp uit 2018 van 5 kW in een huis waar uit de warmteverliesberekening (van de bouwer) een warmtevraag van 8905 W kwam. Op de ruim 9000 draaiuren is het elektrisch element ruim 300 uur bijgesprongen, dus die 3% komt aardig uit, terwijl de beta-factor hier eerder rond de 0,6 ligt.
3% * cop5 vs cop1 betekent 15% duurder in gebruik.
Je kunt daar denk ik wel een airco voor aanschaffen en bij laten springen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 52 ... 110 Laatste