Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 53 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
De vermogens aangegeven zijn vaak bij B0W35, als je al naar B7W30 gaat dan kan een 6kW zomaar al 7,5kW zijn. Minimum vermogen gaat echter ook omhoog bij modulerende pompen waardoor pendelen wel mogelijk kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:48

MadEgg

Tux is lievvv

Proton_ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:06:
[...]

3% * cop5 vs cop1 betekent 15% duurder in gebruik.
Je kunt daar denk ik wel een airco voor aanschaffen en bij laten springen :)
Dat is een verkeerde berekening. De theorie is dat een zwaardere warmtepomp minder efficiënt is, en dus een lagere COP.

Ik heb dus nu 9000 uren warmtepomp met zeg COP5, 300 uren met zeker COP1.

Als de COP met een zwaardere pomp van 5 naar 4,8 zou zakken dan heb ik het extra verbruik van de COP1 al gecompenseerd. Zeker als je bedenkt dat het elektrisch element alleen bijspringt wanneer de warmtepomp het minst efficiënt draait: als het het koudst is. Dan moet de warmtepomp namelijk het warmste water produceren. Ik zie in de praktijk ook het elektrisch element vooral bijspringen als er veel heet water gebruikt is. SWW heeft nog een veel slechtere COP dankzij de hogere uitvoertemperatuur.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Gwaihir schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:42:
Beta-factor 0,6? Bizar! Ik heb altijd horen zeggen dat bij L/W vaak 0,8 wordt gehanteerd - mede omdat die bij diepe forst toch elektrisch verder moeten - en bij W/W gewoon 1.

9 kW elektrisch element bijschakelen trekt een stevige wissel op een kleine aansluiting. Dan moet je bijv. al snel terug kunnen schakelen tijden het koken. Mede door de manier waarop elektra in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid afgerekend gaat worden, zal het verschil per jaar echt wel meer dan een paar tientjes zijn.
Het is een elektrisch element van "slechts" 1 kW. Daar zitten er 3 van in de warmtepomp, maar hij is momenteel begrenst op 1, en dat is nog nooit tekort geschoten. Qua stroomverbruik valt het dus best mee.
Stopt die 6 kW WP exact bij 6 kW? Veelal kunnen ze nog wat hoger pieken dan de typeaanduiding doet vermoeden. Met name bij die laatste zit het er wel ver naast. Daar zou ik niet voor 6 kW gaan.
De typeaanduiding is 5 kW. Hoeveel hij aan warmte produceert hangt van de COP af natuurlijk, en daarmee van hoe hoog de afgiftetemperatuur is. De specs zeggen dat hij tot 5,5 kW kan produceren, met COP van tegen de 5,5 dus.

En die 8900 is dus van de bouwer - conform de norm (ISSO) gaat die ook uit van dat de andere helft van onze tweekapper leegstaat, bijvoorbeeld. Dit is niet het geval - zij verwarmen gewoon netjes hun eigen helft. Zo zitten er wel meer worst-case scenario dingen in die berekening.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
MadEgg schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:13:
Ik heb hier een aan/uit W/W-warmtepomp uit 2018 van 5 kW in een huis waar uit de warmteverliesberekening (van de bouwer) een warmtevraag van 8905 W kwam. Op de ruim 9000 draaiuren is het elektrisch element ruim 300 uur bijgesprongen, dus die 3% komt aardig uit, terwijl de beta-factor hier eerder rond de 0,6 ligt.
Beta 0.6? Dan moet vanaf een graad of 2 dus al je elektrische element bijspringen? Dat is een waarde die je bij een hybride systeem zou verwachten, niet bij een all-electric huis.
Maar wat komt er uit een realistische warmteverliesberekening? Want blijkbaar is 9 kW te hoog, maar 5 kW te laat.
En verder: Je COP van 5 is voor een W/W systeem niet bepaald hoog. Ik haalde afgelopen winter gemiddeld 6 met L/W.
En daar bij komt nog die 3% die ervoor zorgt dat je totale COP ongeveer rond of zelfs onder die van een L/W systeem uit komt.
Bovendien wordt die 3% in de toekomst (met variabele energieprijzen) extra duur.
Wat was het argument om niet een wat grotere (7 kW of zo) warmtepomp te installeren? Of gewoon een L/W warmtepomp die (minder dan) de helft kost?

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 06-06-2022 20:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:42:
Beta-factor 0,6? Bizar! Ik heb altijd horen zeggen dat bij L/W vaak 0,8 wordt gehanteerd - mede omdat die bij diepe forst toch elektrisch verder moeten - en bij W/W gewoon 1.
Kijk maar eens in het L/W topic.
Daar worden alle systemen gewoon met betafactor 1 berekend.
En dat L/W bij diepe vorst toch elektrisch verder moet klopt ook, maar dat is pas onder de -20 of -25. En die temperaturen (zeker als gemiddelde etmaaltemperaturen) hebben we tijdens mijn leven nog nooit gehaald.
In de praktijk werken L/W warmtepompen gewoon altijd op de warmtepomp. En dat kan ook makkelijk. Ik vermoed dat deze foute verhalen door de verkopers van de (dure) W/W warmtepompen de wereld in worden geholpen om klanten te overtuigen om voor hun systeem te kiezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Beta 0.6? Dan moet vanaf een graad of 2 dus al je elektrische element bijspringen? Dat is een waarde die je bij een hybride systeem zou verwachten, niet bij een all-electric huis.
Als er (veel) meer van dat soort woningen komen valt ons hele elektriciteitsnet om!
En alleen die 3% zorgt er al voor dat je totale COP ongeveer rond die van een L/W systeem uit komt.
Bovendien wordt die 3% in de toekomst (met variabele energieprijzen) extra duur.
Deze keuze begrijp ik echt niet.
Ik weet niet waar jij mee rekent maar het klopt van geen kanten. 3% van de tijd is de warmtepomp alleen niet voldoende. Het elektrisch element springt dan bij, het neemt het niet volledig over. De 5 kW van de warmtepomp wordt dan aangevuld met 1 kW elektrisch met COP1. De 6 kW heeft dan niet opeens een COP van 1, maar zakt naar 3: van 1 kW opgenomen energie / 5 kW afgegeven energie naar 2 kW / 6 kW. Dat is nog steeds best redelijk, en dat is slechts 3% van de tijd.

En nee, het elektrisch element springt niet bij een graad of 2 bij. Die beta factor van 0,6 geeft vooral aan hoe onnauwkeurig een warmteverliesberekening volgens de ISSO normen is. Er is ook een warmteverliesberekening gemaakt met realistischere parameters en vanuit die is vervolgens gewerkt met een beta factor van 0,95. Die is vervolgens omhoog afgerond naar een vermogen van 5kW.

Je werkt altijd met theoretische berekeningen van warmteverlies waarbij een hele hoop parameters meespelen. Een aantal staat vast, zoals de gebruikte bouwmaterialen en de maximimcapaciteit van de afzuiging. Een aantal niet zoals de buitentemperatuur gedurende het jaar, het stookgedrag van de buren, de gewenste binnentemperatuur en het daadwerkelijke gebruik van ventilatie. De ISSO norm heeft behoorlijk pessimistische parameters voor al deze zaken en leidt daarmee snel tot overgedimensioneerde systemen. Bij gasketels boeit dat niet zo veel, bij warmtepompen wat meer.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
MadEgg schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:57:
Ik weet niet waar jij mee rekent maar het klopt van geen kanten. 3% van de tijd is de warmtepomp alleen niet voldoende. Het elektrisch element springt dan bij, het neemt het niet volledig over. De 5 kW van de warmtepomp wordt dan aangevuld met 1 kW elektrisch met COP1. De 6 kW heeft dan niet opeens een COP van 1, maar zakt naar 3: van 1 kW opgenomen energie / 5 kW afgegeven energie naar 2 kW / 6 kW. Dat is nog steeds best redelijk, en dat is slechts 3% van de tijd.
Je hebt gelijk. Daar zat ik fout.
En nee, het elektrisch element springt niet bij een graad of 2 bij. Die beta factor van 0,6 geeft vooral aan hoe onnauwkeurig een warmteverliesberekening volgens de ISSO normen is. Er is ook een warmteverliesberekening gemaakt met realistischere parameters en vanuit die is vervolgens gewerkt met een beta factor van 0,95. Die is vervolgens omhoog afgerond naar een vermogen van 5kW.
Aha. Dus eigenlijk is je betafactor 0.95. Dat is al een heel stuk minder slecht. Dan zou je WP het huis ook moeten kunnen verwarmen als je dat laatste element ook uitschakelt. Hooguit gaat het dan soms wat langzamer. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Je hebt gelijk. Daar zat ik fout.

[...]

Aha. Dus eigenlijk is je betafactor 0.95. Dat is al een heel stuk minder slecht. Dan zou je WP het huis ook moeten kunnen verwarmen als je dat laatste element ook uitschakelt. Hooguit gaat het dan soms wat langzamer. Heb je dat al geprobeerd?
De waarheid zal ergens in het midden zijn? De grote vraag is wat je referentiewaarde is als je over een beta-factor spreekt. Veelal heeft men het dan toch over de WVB volgens ISSO.

Ik heb niet geprobeerd met het elektrisch element uitgeschakeld. Het zou waarschijnlijk inderdaad werken - als gezegd schakelt hij in de praktijk voornamelijk in als het én relatief koud is en er zojuist veel stromend warm water gebruikt is. Ik vermoed dat zonder het elektrisch element het vooral soms wat langer duurt voordat je weer warm kunt douchen. Ik ben echter bang dat als ik dat ga proberen, ik thuis ruzie krijg mocht de situatie zich voordoen :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:46:
Kijk maar eens in het L/W topic.
Daar worden alle systemen gewoon met betafactor 1 berekend.
Da's mooi. Geen idee hoe representatief natuurlijk. We hebben dit gesprek bijv. omdat @sjors1970 een heftige betafactor aangereikt krijgt voor notabene W/W en niet iedereen komt z'n installateur via tweakers bijsturen..
En dat L/W bij diepe vorst toch elektrisch verder moet klopt ook, maar dat is pas onder de -20 of -25. [..] Ik vermoed dat deze foute verhalen door de verkopers van de (dure) W/W warmtepompen de wereld in worden geholpen om klanten te overtuigen om voor hun systeem te kiezen.
Dat weet ik niet hoor.. die 0,8 trok ik gewoon van een brede info site. En die -20 is niet helemaal waar men in het laatste topic 'voorbereiding op de koude periode' mee kwam. Daar zaten toch best wat mensen waarvan de installatie het bij -10 al erg zwaar had. Niet alleen defrosts zelf, maar ook de sneeuw speelde daar een flinke rol, maar dat heb je nu eenmaal op zulke dagen.

Ik vermoed dat we 't meer hebben over wat een paar jaar terug nog normaal werd gevonden en wat jij nu normaal vindt. En vast wel terecht hoor, maar nu maar hopen dat de doorsnee installateur ook 'n beetje met die ontwikkeling mee loopt.

@MadEgg De 9 en 6 kW referenties waren voor @sjors1970. Daar reageerde jij toch ook op?

@sjors1970 Realiseer me nu dat je 't over een hele wijk hebt. Haakt er dan ook iemand de netbeheerder aan? Het is nl. geen gegeven dat het lokale net dat zo maar trekt. (De 'overboeking' moet wel wat omlaag..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Gwaihir schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:17:
[...]

@MadEgg De 9 en 6 kW referenties waren voor @sjors1970. Daar reageerde jij toch ook op?
Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. Wel een apart verhaal dan. Het totale vermogen zou daarmee op 16 kW komen, dus dat betekent dat een warmtepomp met een vermogen van 7 kW een elektrisch element van 9 kW heeft? Ik vermoed dat het dan ook om 3 x 3 kW gaat welke niet allemaal tegelijk aan hoeven te staan (en waarschijnlijk in software uitgeschakeld kunnen worden). 7 kW warmtepomp vs 9 kW elektrisch is wel een beetje een scheve verhouding.

Desalniettemin vermoedt ik dat alle drie genoemde woningen prima uit te voeten kunnen met een 7 kW warmtepomp zónder elektrisch bij te verwarmen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
MadEgg schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. Wel een apart verhaal dan. Het totale vermogen zou daarmee op 16 kW komen, dus dat betekent dat een warmtepomp met een vermogen van 7 kW een elektrisch element van 9 kW heeft? Ik vermoed dat het dan ook om 3 x 3 kW gaat welke niet allemaal tegelijk aan hoeven te staan (en waarschijnlijk in software uitgeschakeld kunnen worden). 7 kW warmtepomp vs 9 kW elektrisch is wel een beetje een scheve verhouding.

Desalniettemin vermoedt ik dat alle drie genoemde woningen prima uit te voeten kunnen met een 7 kW warmtepomp zónder elektrisch bij te verwarmen.
Mag ik dat als algemene conclusie nemen?

Bedankt voor de reacties. Het maakt nog wel wat los zie ik.
Voor wat betreft gehele wijk. We zouden het leuk vinden als 600 woningen van het gas af gaan. Maar de opkomst vanavond is wellicht 1/6 daarvan. Het is dan nog maar de vraag hoeveel mensen er echt aan gaan beginnen. Dan is er ook nog een differentiatie in L/W, W/W en wellicht nog een deel hybride. Dus de stroomafname valt wellicht mee voor de gehele wijk als we allemaal het spiraal voor bijverwarming inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 01:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

sjors1970 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:19:
Kwestie van de leiding van de bron ook door te trekken naar je ventilatie WTW.
Nee, niet je bron doortrekken maar het CV-circuit. De bron is daar veel te koud voor: ca. 10ºC. Als de Nibe op koelen staat zorgt die voor CV-water van ca. 18ºC en dat kan door die warmtewisselaar voor de ventilatielucht. Zou je verder gaan koelen, dan loop je het risico op condensvorming in je ventilatiebuizen en daardoor schimmelvorming. Lijkt me ongewenst… 8)
Lijkt mij ok wel wat. Hoeveel was de extra investering hiervoor?
Kan ik nu niet zo snel terugvinden. Het gaat om een warmtewisselaar met aansluitingen op het CV-circuit en een zoneklep in die leidingen. Kosten zullen ca. 50-50 zijn tussen materiaal- en arbeidskosten?
Hoeveel ruimte is er ingenomen?
In mijn geval ongeveer een halve m2 extra. Maar dat hangt erg af van hoe de buizen bij jou lopen.
Merk wel op dat die warmtewisselaar horizontaal gemonteerd moet worden. Er zit een opvang in voor eventueel condenswater en een ‘uitlaatpijpje’ voor de afvoer daarvan. Dat zit hier overigens dicht, dus ik hoop dat er geen plas water in komt te staan :+
Als jij na de zomer wat metingen hebt dan zijn er wellicht wat meer mensen overtuigd.
Tja, in de komende weken gaan we het misschien weten. De thermosensoren heb ik inmiddels klaarliggen om in te bouwen. Dan kan ik daarna gaan registreren en weet ik ook of het de investering waard was. Want eerlijk gezegd ben ik ook nog niet 100% overtuigd.

Eerst zien, dan geloven. :) 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 12:39
Iemand die mijn vraag kan beantwoorden, de binnen unit water/water WP zoals op de foto bestaat aan de onderzijde over een buffervat, dit is vaak niet groter dan 200L,
bestaan er units die alleen de grote hebben van het bovenste gedeelte van de foto zodat je hem op de plek van de huidige CV ketel kunt hangen en er een grotere buffervat naast kunt zetten?
Ik zie alleen grote units langs komen,of ik kijk verkeerd. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH2BQD6XZnMqmvt8QlPqQxkFvUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6rWsyXgQQrWEA9NpSshuXZR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
DoubleDutch schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:31:
Iemand die mijn vraag kan beantwoorden, de binnen unit water/water WP zoals op de foto bestaat aan de onderzijde over een buffervat, dit is vaak niet groter dan 200L,
bestaan er units die alleen de grote hebben van het bovenste gedeelte van de foto zodat je hem op de plek van de huidige CV ketel kunt hangen en er een grotere buffervat naast kunt zetten?

[Afbeelding]
wat je ziet is geen 'buffervat' maar een sanitair-warmwater vat. Meestal bestaat er de versie met SWW vat, en zonder. In dat tweede geval, zet je een eigen/compatibel SWW-vat ernaast.

Het 'buffervat' (met dood water voor de verwarming, om pendelen te vermijden) is meestal apart ernaast, niet ingebouwd.

Er bestaan ook combi vaten (vat in vat of gelaagd in temperatuur met aparte spiralen).

[ Voor 4% gewijzigd door ouhaha op 08-06-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ouhaha schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:58:
wat je ziet is geen 'buffervat' maar een sanitair-warmwater vat.
… ook wel boiler genoemd. :+ ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
Hippe Lip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:36:
[...]

… ook wel boiler genoemd. :+ ;)
yup idd :) rare naam, want maakt geen kokend water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
ouhaha schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:09:
yup idd :) rare naam, want maakt geen kokend water!
Kan nog erger. In de UK noemen ze een CV-ketel een "boiler". Dat is vooral lekker verwarrend als dan in de Engelstalige gebruiksaanwijzing van warmtepompen wordt beschreven hoe je die aansluit op je WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:50

vliegnerd

Nintendo fan.

Mijn Itho WPU 5G (nieuwbouw, ik woon er nu een maand) staat in koelbedrijf.
Het is altijd tussen de 22 en 20 graden in woonkamer. Thermostaat ("requested temp") staat op 20 graden. Het status register "condensation protection" blijft altijd op 0 staan. Als dat status register niet stuk is, dan is het niet de bescherming tegen condenseren van de vloer.

De warmtepomp lijkt "om de dag" te koelen, de andere dag doet ie gewoon niks. Pomp staat in koelbedrijf, om het halfuur gaat de CV en bronpomp heel even aan, warmtepomp besluit dat er niet gekoeld kan/hoeft te worden en doet niks. Temperatuur is dan >21 graden, dus koeling zou nuttig zijn.

Het lijkt erop dat de pomp na DHW (water verwarmen) soms wel en soms niet "echt" gaat koelen. Als het koelen echt start, dwz bronpomp aan, dan koel de warmtepomp de hele dag. Als dat niet start, dan is er de hele dag start/stop. De bronpomp blijft dan uit.

Ik heb geen buitensensor. Gisteren hele dag koelen in de regen. Vandaag in de zon hele dag niks. Het is inmiddels 22 graden boven :-(.

Grafieken:
6 juni. Bronpomp aan, er wordt echt gekoeld, temp woonkamer neemt af.
7 juni. Na DHW hele dag start/stop, geen koeling. temp woonkamer neemt toe.
8 juni Na DHW (middernacht) hele dag koelen
9 juni Na DHW (middernacht) weer start/stop. Temp woonkamer neemt flink toe. Nu zou koelen logisch zijn.

CV pomp versus aan/afvoer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPbzIhAEYPuILKXp0Hei58KTluM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JI867p6u5h9EX24yzpnwh9TE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TAgA95tkYjBA0P5Suudeyw3kw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TARkpZX5YdYfZq3FmGLsobE4.png?f=fotoalbum_large

Bron popmp versus bron in/uit temperatuur.

Temperatuur vs pomp: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdRjw4CjU6T4cUeXdX2xlo9qCLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ajJZAJfBJwVyAdxtd8F2lx6.png?f=fotoalbum_large

Ik wil begrijpen wanneer de WPU echt gaat koelen en waarom er die hele dagen niet gekoeld is.
Iemand een idee?

EDIT: Ik heb net handmatig het vat laten verwarmen (DHW) en na het verwarmen (het is nu 19u) is het koelen wel weer gewoon gestart.
Hele dag doet het ding dus niks. De temperaturen CV in/uit en bron in/uit zijn duidelijk bullshit. Na DHW zijn de temperaturen weer normaal omdat de pompen een half uurtje gedraaid hebben en nu wordt er WEL gekoeld.

Ik begin te vermoeden dat dit een algoritme dingetje is... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door vliegnerd op 10-06-2022 10:34 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:04
Kan iemand mij vertellen of een Nibe s1255-12 zonder pc optie kan koelen? Ik kan het nergens vinden… allerhande handleidingen door zitten spitten maar geen echt antwoord.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:13
vliegnerd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:01:
Gefeliciteerd met je woning. Omdat je er nog maar zo kort woont kun je dit waarschijnlijk prima navragen bij de installateur hoe het is ingesteld. Dit zijn dingen die op een bepaalde manier worden ingesteld en dat doet elke installateur natuurlijk weer anders.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DutchKel schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Gefeliciteerd met je woning. Omdat je er nog maar zo kort woont kun je dit waarschijnlijk prima navragen bij de installateur hoe het is ingesteld. Dit zijn dingen die op een bepaalde manier worden ingesteld en dat doet elke installateur natuurlijk weer anders.
Dank voor je reactie, maar: Hahahaha. Ze weten echt helemaal niets nada noppes.
Dit gaat de installateur nooit kunnen oplossen.
EDIT: ze zeggen letterlijk bij alles: “dit werkt volgens specs.” (Lees: niet ons probleem)

Daar moet dan echt iemand van itho bij komen. Maar hoe?

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 09-06-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
dennismaus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:45:
Kan iemand mij vertellen of een Nibe s1255-12 zonder pc optie kan koelen? Ik kan het nergens vinden… allerhande handleidingen door zitten spitten maar geen echt antwoord.
"Alle types van de NIBE S1255 kunnen optioneel koelen als ze worden gecombineerd met een aparte koelmodule. Er is echter ook een versie beschikbaar – de NIBE S1255-6 PC – met een ingebouwde module voor passieve koeling"

Dus het ligt eraan of je die accessoire hebt, zo te zien nummer 067626 a 3K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dennismaus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:45:
Kan iemand mij vertellen of een Nibe s1255-12 zonder passive cooling optie kan koelen?
Google translate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DoubleDutch schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:31:
@ouhaha zei 't eigenlijk al wel, maar ik wist er overheen te lezen, dus voor de zekerheid: ja en ja.

Ik ben nog geen exemplaar tegengekomen dat alléén met een ingebouwd watervat geleverd kan worden, zonder kan bij mijn weten altijd. Dus ja, je kijkt kennelijk niet goed. Ook jouw foto suggereert dat het deel met het vat optioneel is.

Overigens worden ze doorgaans neergezet. Voor ophangen zijn ze best wel (te?) zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:12:
Daar moet dan echt iemand van itho bij komen. Maar hoe?
Een fabrieksmonteur komt langs wanneer de installateur aangeeft het niet zelf aan te kunnen. In principe is voor jou de installateur het aanspreekpunt. Best 'n Catch 22 als die 't probleem niet wil erkennen..

Je zou kunnen proberen voldoende stennis te schoppen (bij Itho / publiekelijk) dat ze toch maar van hun kant 'ns hun licht op gaan steken bij de installateur..

Maar aangezien 't waarschijnlijk toch gewoon de een of andere afstelling betreft, zou ik persoonlijk liever zelf de (installateurs)handleidingen in duiken. Leer zelf wat die installateur niet interesseert en los 't op. Tweaker, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37

gac

Mijn eerste post in dit topic. Als het goed is vindt er bij ons over 3 maanden een bronboring (eentje, 160m) plaats, en wordt een warmtepomp geplaatst. Ik "krijg" de Thermia Calibra 7. Zijn er hier mensen die deze hebben? Ik kom niet veel reviews tegen op internet, dus ben erg benieuwd wat de ervaringen zijn.

Onze woning is waarschijnlijk niet ideaal voor een warmtepomp: bouwjaar 1989, energielabel C. Gedeeltelijk dubbel glas , gedeeltelijk HR++ glas. Beneden vloerverwarming, boven ouderwetse radiatoren. Verder spouwmuur- en dakisolatie, en zonnepanelen.
Ik vermoed dat boven dus wel een probleem kan zijn, maar aan de andere kant hoeft het daar wat ons betreft ook niet zo warm te zijn.

Ik zat een beetje in dubio: eerst nog meer isoleren (triple glas, LTV of vloerverwarming boven), of eerst de warmtepomp. Uiteindelijk voor het laatste gekozen, hopelijk krijg ik er geen spijt van. ;-)

DIt topic blijf ik zeker volgen, erg interessant allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:36
Vandaag kreeg ik een belletje van de aannemer dat de NIBE s1155-6 pc niet leverbaar zal zijn, de fabrikant kan niet aangeven hoe lang dit gaat duren maar er wordt gesproken over 1-2 jaar. Ik zag al eerder in dit topic dat er leveringsproblemen zijn.

De installateur stelt nu voor een Alpha Innotec te gaan plaatsen, maar die zou wel duurder zijn dan een NIBE. Of ik er voor open stond om een deel van deze meerprijs voor mijn rekening te nemen. Ik heb vriendelijk bedankt.

Ik weet nog niet het exacte type, maar kan iemand aangeven hoe een NIBE zich verhoudt tot een Alpha Innotec? Nog verder zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nibe en Alpha Innotec zijn zuster bedrijven. In Nederland is de importeur van AI (Nathan) opgekocht door de importeur van Nibe. De compressor-module heeft veel overeenkomsten. De elektronica en de software zijn behoorlijk anders. Ik ben een blije gebruiker van een AI wp.
Zorg dat je een goede onderbouwde berekening krijgt voor de bron en dus inzage daarin. Neem geen te grote wp (zorg voor een goede warmteverlies berekening) en neem een modulerende wp.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:18
aartvark013 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:31:

De installateur stelt nu voor een Alpha Innotec te gaan plaatsen, maar die zou wel duurder zijn dan een NIBE. Of ik er voor open stond om een deel van deze meerprijs voor mijn rekening te nemen. Ik heb vriendelijk bedankt.

Ik weet nog niet het exacte type, maar kan iemand aangeven hoe een NIBE zich verhoudt tot een Alpha Innotec? Nog verder zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dus dan betaald de installateur een duurder model dan afgesproken omdat de NIBE niet leverbaar is? Lijkt me stug.
Of wordt de NIBE besteld en geplaatst over 1-2 jaar?

Lijkt me dat je dus rekening moet houden met 1-2 jaar vertraging in je plannen?

Ik ken geen installateurs die zelf geld gaan bijleggen, krijg dan ook graag zijn nummer. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Teijgetje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Dus dan betaald de installateur een duurder model dan afgesproken omdat de NIBE niet leverbaar is? Lijkt me stug.
Of wordt de NIBE besteld en geplaatst over 1-2 jaar?

Lijkt me dat je dus rekening moet houden met 1-2 jaar vertraging in je plannen?

Ik ken geen installateurs die zelf geld gaan bijleggen, krijg dan ook graag zijn nummer. ;)
Ik was denk ik niet duidelijk genoeg. Ik heb een contract met de aannemer sinds juli vorig jaar en dit was inclusief (o.a.) de NIBE warmtepomp van de installateur die dus door de aannemer in de arm is genomen. In mijn Woningborg contract met de aannemer worden, als ik het goed gelezen heb prijsverhogingen uitgesloten. Nb. de bouw is eind februari gestart.

Dus als er nu een Alpha Innotec in komt en deze duurder is, dan hoef ik toch niet aan mee te betalen, of zie ik dit verkeerd….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
aartvark013 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Dus als er nu een Alpha Innotec in komt en deze duurder is, dan hoef ik toch niet aan mee te betalen, of zie ik dit verkeerd….?
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Je betaald niets extra voor de NIBE, cq afgesproken installatie, als die duurder is geworden, zoals in je contract opgenomen.
Maar daar zit een lange levertijd aan momenteel zeg je, dus als je niet akkoord gaat met een duurder apparaat wat wel te leveren is dan wordt voor jou gewoon de NIBE besteld, tegen de in het contract opgenomen kosten.
Dat je daar misschien 2 jaar op moet wachten is niet de installateur zijn probleem maar jouw keuze.
Bovendien zal de installatie zo aangelegd worden dat daar een NIBE gemonteerd kan worden als die er is. Er past dan geen andere tussen zonder aanpassingen.

Maar misschien staat in jouw kleine lettertjes wel dat ze verplicht zijn een duurder apparaat te leveren voor dezelfde kosten.
Maar dat lijkt me erg sterk.
Ik zou het even kortsluiten met de installateur/aannemer voordat je met een huis zit zonder verwarming (tijdelijk) door eigen keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 21-06-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Teijgetje Er zijn doorgaans ook afspraken m.b.t. de opleveringsdatum / aantal bouwdagen..

@aartvark013 Ik zou me wel afvragen hoe die aannemer zelf er voor staat, gegeven alle gestegen prijzen en leverproblemen, en hoeveel huizen hij tegelijk bouwt. Bouwt hij momenteel slechts jouw huis, dan kan het wel erg in je voordeel zijn hem overeind te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Gwaihir Overmacht is ook soms uitgesloten bij overtreding van de opleverdatum. Je zult het contract dus heel goed moeten uitpluizen voordat je een keuze maakt.

@aartvark013 Als overmacht wordt uitgesloten voor de opleverdatum, waarom zou je dan niet kiezen voor een beetje bijbetaling voor een andere WP? Een slechte WP zal het niet zijn.
Wel kun je het bedrag van de bijbetaling uitonderhandelen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hippe Lip Wellicht. Maar wat is overmacht? Een iets hogere prijs voor 'n ander merk valt daar niet snel onder, dan moet hij wel de uitzonderlijkheid van de situatie onderbouwen. En wellicht krijgt hij dan gelijk, uiteindelijk en wellicht ook niet.

Maar zoals jij ook zegt: @aartvark013, ik zou 't niet meteen op de spits drijven, terwijl de aannemer zich nog best redelijk op lijkt te stellen. Lijkt het hier zo'n beetje bij te blijven, of is 't er eentje op een lange lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:49
aartvark013 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:31:
Vandaag kreeg ik een belletje van de aannemer dat de NIBE s1155-6 pc niet leverbaar zal zijn, de fabrikant kan niet aangeven hoe lang dit gaat duren maar er wordt gesproken over 1-2 jaar. Ik zag al eerder in dit topic dat er leveringsproblemen zijn.
Van installateurs hoor in een levertijd bij Nibe van één jaar. Echter, dat is niet gisteren uit de lucht gevalleen, dat is al een tijdje zo. Kortom, hoie lang geleden heb je je handtekening gezet, en waarom komen ze er nu mee? Het is natuurlijk niet de bedeoling dat je 'slachtoffer' wordt van een verkeerde planning. Dat geeft wellicht ruimte voor onderhandeling.

Overigens zijn Nibe en Alpha Innotec goed met elkaar vergelijkbaar, en is het prijsverschil beperkt, zeker op de totale installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 23-06-2022 12:41 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvark013
Gwaihir schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:03:
@Hippe Lip Wellicht. Maar wat is overmacht? Een iets hogere prijs voor 'n ander merk valt daar niet snel onder, dan moet hij wel de uitzonderlijkheid van de situatie onderbouwen. En wellicht krijgt hij dan gelijk, uiteindelijk en wellicht ook niet.

Maar zoals jij ook zegt: @aartvark013, ik zou 't niet meteen op de spits drijven, terwijl de aannemer zich nog best redelijk op lijkt te stellen. Lijkt het hier zo'n beetje bij te blijven, of is 't er eentje op een lange lijst?
Om het niet nu al op de spits te drijven heb ik voorgesteld dat we elk een derde voor onze rekening nemen, aannemer, installateur en opdrachtgever. Dat vonden ze een mooi gebaar. Tot op heden ben ik ook tevreden hoe zaken lopen, dus een beetje geven en nemen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:15
Ik ben een begroting aan het maken, maar ben nog te vroeg voor het offertestadium. Kan iemand mij een indicatie geven voor de kosten van een w/w warmtepompinstallatie voor de volgende casus anno 2022?

Gezinswoning van 500m3, nieuwbouw HSB, 2 verdiepingen. Fatsoenlijk geïsoleerd, maar er zijn nog geen warmteverliesberekeningen of beng berekeningen gemaakt. 1 Badkamer met douche (en douche btw) en bad.

Ik ben dus op zoek naar een budgetindicatie voor een modulerende warmtepomp, grondboringen, sww toebehoren en de installatie daarvan, maar zonder de vloerverwarming. Zeg maar alles waarvoor je 15 jaar geleden een CV ketel zou installeren...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:21:
Ik ben een begroting aan het maken, maar ben nog te vroeg voor het offertestadium. Kan iemand mij een indicatie geven voor de kosten van een w/w warmtepompinstallatie voor de volgende casus anno 2022?

Gezinswoning van 500m3, nieuwbouw HSB, 2 verdiepingen. Fatsoenlijk geïsoleerd, maar er zijn nog geen warmteverliesberekeningen of beng berekeningen gemaakt. 1 Badkamer met douche (en douche btw) en bad.

Ik ben dus op zoek naar een budgetindicatie voor een modulerende warmtepomp, grondboringen, sww toebehoren en de installatie daarvan, maar zonder de vloerverwarming. Zeg maar alles waarvoor je 15 jaar geleden een CV ketel zou installeren...
water als bron? oppervlaktewater (vijver of rivier of ...)? of bedoel je grond? indien grond, verticaal boring of horizontaal captatienet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
ouhaha schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:46:
[...]
of bedoel je grond? indien grond, verticaal boring of horizontaal captatienet?
Ik refereerde aan water/water gezien de topictitel, maar ik bedoel in dit geval verticale boringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Ik refereerde aan water/water gezien de topictitel, maar ik bedoel in dit geval verticale boringen.
hele ruwe schating, meer info zou handig zou (regio, idee van de warmtevraag, ...)

boringkost voor 6kW : ~6000eur verticale boring (spoelboormethode) in mijn geval. Heb je meer nodig (hoog waarschijnlijk) kan dat oplopen tot 10 of 20k.

installatie + warmtepomp: 15k ongeveer. De kracht maakt niet zoveel uit voor de prijs van de pomp, mss is het maar 2-3k meer voor 12 of 15kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Thanks!
meer info zou handig zou (regio, idee van de warmtevraag, ...)
Regio Tilburg, warmtevraag nog geen idee van. Nu een appartement waar de energiekosten slechts €88/maand zijn, maar dat is niet vergelijkbaar met de situatie straks, zeker niet als er dan ook kleintje(s) bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Thanks!

[...]

Regio Tilburg, warmtevraag nog geen idee van. Nu een appartement waar de energiekosten slechts €88/maand zijn, maar dat is niet vergelijkbaar met de situatie straks, zeker niet als er dan ook kleintje(s) bij zijn.
da's de kostenvraag ruw beantwoord. Heb je jezelf al de vraag gesteld of überhaupt een warmtepomp de goeie oplossing is?

namelijk heb je:
- radiatoren? indien ja, zijn ze heeel groot? op welke watertemperatuur draaien ze?
- al vloerverwarming?

kan je iets doen aan het reduceren van de warmtevraag (isolatie/luchtdichting)?
Zoals je bij ruwe schatting kan zien, is de kost van de bron vrij dominant, zeker omdat deze stijgt met de warmtevraag. Dus *eerst* ervoor zorgen dat de warmtevraag klein genoeg is, zal je vrij veel besparen op de bronkost.

Nota: mijn schatting was voor Belgie, met 6% BTW (renovatie huis >10jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
ouhaha schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:01:
[...]

da's de kostenvraag ruw beantwoord.
Dank!
Heb je jezelf al de vraag gesteld of überhaupt een warmtepomp de goeie oplossing is?

namelijk heb je:
- radiatoren? indien ja, zijn ze heeel groot? op welke watertemperatuur draaien ze?
- al vloerverwarming?

kan je iets doen aan het reduceren van de warmtevraag (isolatie/luchtdichting)?
Zoals je bij ruwe schatting kan zien, is de kost van de bron vrij dominant, zeker omdat deze stijgt met de warmtevraag. Dus *eerst* ervoor zorgen dat de warmtevraag klein genoeg is, zal je vrij veel besparen op de bronkost.
Zoals ik schreef gaat het om een (nog te bouwen) nieuwbouw huis. De bouwer in kwestie installeert liever een L/W, want dan blijft er meer geld voor hun over ;)

Vanwege de diverse voordelen heb ik liever een W/W, maar voor het maken van een goede keuze is het dan wel handig het een en ander enigszins te quantificeren.

Om verder je vragen te beantwoorden; er komen geen radiatoren maar vloerverwarming op BG en etage, de woning wordt kierdichtheden gebouwd en voorzien van een WTW ventilatiesysteem.
Nota: mijn schatting was voor Belgie, met 6% BTW (renovatie huis >10jaar oud)
Meh, die 6% BTW is voor ons niet haalbaar helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door big bang op 28-06-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Dank!

[...]

Zoals ik schreef gaat het om een (nog te bouwen) nieuwbouw huis. De bouwer in kwestie installeert liever een L/W, want dan blijft er meer geld voor hun over ;)

Vanwege de diverse voordelen heb ik liever een W/W, maar voor het maken van een goede keuze is het dan wel handig het een en ander enigszins te quantificeren.

Om verder je vragen te beantwoorden; er komen geen radiatoren maar vloerverwarming op BG en etage, de woning wordt kierdichtheden gebouwd en voorzien van een WTW ventilatiesysteem.

[...]

Meh, die 6% BTW is voor ons niet haalbaar helaas.
ja met een nieuwbouw is er nog veel mogelijk :) je hebt ook minder problemen bij de grondwerken, zeker omdat je tuin nog moet aangelegd worden, niet zoals bij mij... ik vrees dat er wat schade zal zijn binnenkort hier!

Indien je heel laag verbruik gaat (wat kan met nieuwbouw) kan je wss een kleine w/w warmtepomp overwegen, Vaillant heeft zo een kleintje van 3-4 kW dacht ik, vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:19:

Vanwege de diverse voordelen heb ik liever een W/W, maar voor het maken van een goede keuze is het dan wel handig het een en ander enigszins te quantificeren
Wat zijn de diverse voordelen van W/W dan?
Ik kan er maar eentje (ontbreken van buitenunit) bedenken.
L/W is zeker de helft goedkoper. Van die minimaal 15k die je daarmee bespaart kun je veel nuttiger dingen doen die veel meer comfort opleveren, zoals goede geïntegreerde zonwering en bijvoorbeeld airco op je bovenste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:04:
[...]

Wat zijn de diverse voordelen van W/W dan?
Ik kan er maar eentje (ontbreken van buitenunit) bedenken.
L/W is zeker de helft goedkoper. Van die minimaal 15k die je daarmee bespaart kun je veel nuttiger dingen doen die veel meer comfort opleveren, zoals goede geïntegreerde zonwering en bijvoorbeeld airco op je bovenste verdieping.
Passief kunnen koelen.
Beter rendement door constante brontemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
deejeebv schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:53:
Passief kunnen koelen.
Beter rendement door constante brontemperatuur.
In het kader van het kwantificeren wat @big bang wilde:
  • De koelbehoefte van een woning is maar erg laag, bij ons (BENG woning 940 m³) was dat afgelopen jaar maar slechts 120 kWh elektrisch. Met een W/W wp moet je soms verplicht koelen om de bron in de zomer weer op temperatuur te brengen (afhankelijk van type bron). Dat zal dan ook het nodige aan stroom kosten. Netto zal het weinig uitmaken, of misschien dat je een paar tientjes per jaar kan winnen.
  • Dan dat betere rendement: Onze woning had afgelopen winter een verbruik van 1084 kWh voor verwarmen. Dat ging met een sCOP van 6.0. Met W/W had ik een sCOP van 7 kunnen halen. Dat had een besparing van 155 kWh opgeleverd. Met SWW is het om het even, in de zomer is L/W zuiniger, en in de winter W/W. Die 155 kWh levert (bij 40 ct/kWh) een besparing op van 62 euro.
Totale besparing met W/W is dus misschien 80 euro/jr. Terugverdientijd van 15k is dan 187 jaar....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:09
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:10:
[...]

• De koelbehoefte van een woning is maar erg laag, bij ons (BENG woning 940 m³) was dat afgelopen jaar maar slechts 120 kWh elektrisch. Met een W/W wp moet je soms verplicht koelen om de bron in de zomer weer op temperatuur te brengen (afhankelijk van type bron). Dat zal dan ook het nodige aan stroom kosten. Netto zal het weinig uitmaken, of misschien dat je een paar tientjes per jaar kan winnen.
  • Dan dat betere rendement: Onze woning had afgelopen winter een verbruik van 1084 kWh voor verwarmen. Dat ging met een sCOP van 6.0. Met W/W had ik een sCOP van 7 kunnen halen. Dat had een besparing van 155 kWh opgeleverd. Met SWW is het om het even, in de zomer is L/W zuiniger, en in de winter W/W. Die 155 kWh levert (bij 40 ct/kWh) een besparing op van 62 euro.
Totale besparing met W/W is dus misschien 80 euro/jr. Terugverdientijd van 15k is dan 187 jaar....
Ik wordt wel moe van dat gedoe over TvT. Wat is de TvT van geen geluid in de tuin? Wat is de TvT van geen buiten unit?

Een W/W is een betere oplossing, met een navenante prijs. Net zoals dat ik een BMW 5 serie toch echt beter tijd dan een golf. Heb je het er voor over? Misschien wel, mischien niet, terug verdienen doe je het in elk geval niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:13
ouhaha schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:38:
[...]

hele ruwe schating, meer info zou handig zou (regio, idee van de warmtevraag, ...)

boringkost voor 6kW : ~6000eur verticale boring (spoelboormethode) in mijn geval. Heb je meer nodig (hoog waarschijnlijk) kan dat oplopen tot 10 of 20k.

installatie + warmtepomp: 15k ongeveer. De kracht maakt niet zoveel uit voor de prijs van de pomp, mss is het maar 2-3k meer voor 12 of 15kW.
Ik weet niet in welk jaar dat je het allemaal hebt gedaan maar ik zie hier de laatste tijd prijzen langskomen die het dubbele of nog meer zijn van wat jij vermeld. En dan nog met een levertijd die langer is dan 1 jaar.

Dus als de bouw al is gestart dan moet je even gaan bedenken of je dit wel wilt. De oplevering kan daardoor later worden of je kunt tijdelijk niet of maar deels gebruik maken van de warmtepomp. Bij ons was de grondboring 2 jaar geleden ook 2 maanden na de oplevering. Dat is nu veel erger, ook zijn de warmtepompen niet aan te slepen.

Wij hebben dus tijdelijk het huis verwarmd met een elektrisch spiraal in de warmtepomp.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Zo,

Heb een eerste op maat offerte binnen voor een huis met convectoren en op de keuken en badkamer een beetje vloer bijverwarming.Die convectoren ga ik voorzien van Jaga DBH denk ik en de ene plaat radiator op zolder vervangen door een Jaga Hybrid. Alles kwam goed op temp de laatste winter met water temp op 35 a 40 graden dus zal met de fans erbij wel beter worden verwacht ik.

Vermogen is bepaald op basis van gasverbruik, 2150 kuub *8.1 / 1600 = 10.8 kW. Huis is uit 2006 met GO van 175 m2 en WTW unit. Gaat die vuistregel goed? Ik zou eigenlijk ook een warmteverlies berekening verwachten. Mijn buurman heeft zelfde huis en heeft een gasverbruik van 1440 kuub. Die heeft toch niet ineens een ander vermogen nodig van 7.3 kW? Dat huis geeft eenzelfde warmteverlies lijkt mij zo. Op warmtepompweetjes.nl kom ik met een W/m2 van 62 uit op een benodigd vermogen van 11.2 kW. Dat is dan weer hetzelfde als die gasverbruik vuistregel.
Aanbieding is een Vaillant VWF 118/4 FlexoCompact bodemwarmtepomp van 11.2 kW incl. 175L boiler, . COP B0/W35 ∆T 5 K is 4.77. Deze met een 300 l buffervat. Redenatie voor aan uit is dat bij een juist buffervat je geen meerwaarde hebt met een modulerende pomp.
Heb in tweede instantie ook een prijs voor modulerende Stiebel Eltron gekregen, WPE-I-12 HKW van 12.7 kW met boiler van 162 en ook met passief koelen. COP bij B0/W35 (EN 14511) van 5.01 en er staat er nog een volgens SCOP (EN 14825) van 5.59. Buffervat is dan 200 l. ze houden 20 liter per kW aan voor minimale maat buffervat.
Totaal iets van 35 en 38 k en daar kan de subsidie van 4500 nog vanaf. De Stiebel Eltron is de kostbaarste.

Ik heb een paar vragen om tot een beslissing te komen:

Waarom zou ik mijn situatie juist geen modulerende willen hebben?

Waarom zou ik mijn situatie wel een modulerende willen hebben?

Zijn er verschillen in de user interface die je echt moet weten en bv erg fijn of erg vervelend zijn op deze WPen?

SWW is op een avond met 1 bad en 4 personen douchen 350 liter water. Ik denk dat dat iets gespreid moet gaan op de avond met deze boiler inhouden?

Door dat iets hogere vermogen van de Stiebel is de bron ook wat duurder om te boren.iets van 700 euro. Is toch logisch om de bron gelijk te maken aan de pomp lijkt mij.

5% verschil in COP. Ff rekenen wat dat doet in electraverbruik.

bvd voor jullie overwegingen

[ Voor 4% gewijzigd door sjors1970 op 28-06-2022 22:13 . Reden: COP erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
[...]

[/list]
Wat reken jij dan precies als winter met die 1084 kWh, over hoeveel maanden is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Harry_Nak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:44:
Wat reken jij dan precies als winter met die 1084 kWh, over hoeveel maanden is dat?
Het hele stookseizoen, wat in mijn geval begon in de laatste paar dagen van oktober, en liep tot begin april. (Maar de grote bulk zat in de maanden november t/m februari, in maart is door de vele zonuren de wp nauwelijks aan geweest. In die maand slechts 23 kWh gebruikt voor verwarmen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-06-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sjors1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:28:
Mijn buurman heeft zelfde huis en heeft een gasverbruik van 1440 kuub. Die heeft toch niet ineens een ander vermogen nodig van 7.3 kW? Dat huis geeft eenzelfde warmteverlies lijkt mij zo.
Wellicht, of toch net anders, omdat het als andere-helft-van-dubbel een andere ligging op zon en wind heeft?

Een warmtepomp is 'n beetje als een maatpak: echt te krap is niets, maar echt te ruim niet al te veel beter. Je koopt 'm voor jouw huishouden, dus kun je m.i. van jouw cijfers uitgaan. (Hopelijk wel even naar gewogen graaddagen gerekend, zodat je niet van die ene kwakkelwinter (of juist strenge winter) bent uitgegaan?)
COP B0/W35 ∆T 5 K is 4.77. [..] SCOP (EN 14825) van 5.59.
Je vergelijkt bij voorkeur op SCOP (al zou je dit dan liefst voor jouw 10.8kW hebben, i.p.v. voor het maximum per WP). Daarbij verwacht ik dat de SCOP van die eerste nog wat lager is, want die zal veel korte runs hebben, waarbij de eerste pakweg 10 minuten opstarten het allemaal nog niet ideaal presteert. Dan zit er een punt tussen. Dat vind ik echt wel de moeite.
Waarom zou ik mijn situatie juist geen modulerende willen hebben?
Omdat je je laat omlullen door de installateur die nog altijd vertrouwen heeft in Vaillant CV-ketels?
Waarom zou ik mijn situatie wel een modulerende willen hebben?
Omdat aan/uit inmiddels verouderde technologie is waar je geen 15+ jaar meer aan vast wilt zitten. En omdat het in jouw situatie wel erg veel uit maakt!

Jouw verwarmingsinstallatie bevat zo te horen nauwelijks water en al helemaal nauwelijks beton. Bij (primair) een VVW-systeem, heeft dat zelf een flinke warmtecapaciteit: het warmte langzaam op en koelt langzaam weer af. Aangezien het doorgaans geen -10 is, kan je WP die 11.2kW slechts zelden aan je huis kwijt. Jouw verwarmingen zelf zijn in no time warm. Dan werkt hij dus bij best hoge temperatuur en slaat ook snel weer af. Ook met de buffer gaat dat ding dus veel starts maken en bij een relatief hoge gemiddelde watertemperatuur werken. (Goed dat er zelfs bij de modulerende pomp in een behoorlijke buffer is voorzien, voor jouw huis.)
SWW is op een avond met 1 bad en 4 personen douchen 350 liter water. Ik denk dat dat iets gespreid moet gaan op de avond met deze boiler inhouden?
Iets. Vooral goed afstellen: dat die boiler in die avond ook snel / gelijk met die 11,2+kW wordt bijgewarmd. Dat is op zich al net zo'n beetje voldoende om een waterbesparende douchekop of douche met WTW bij te houden.

En anders stel je het vat ietsje warmer af. Qua legionellabestrijding is het voldoende als het vat wekelijks enkele uren volledig 55+C is. (De WP heeft daar een routine voor.) De rest van de week kun je het dus bij een vat van pakweg 40 - 45 graden gemiddeld laten. Of toch 55, als je bij die lage temperatuur 'm leeg weet te douchen.
Door dat iets hogere vermogen van de Stiebel is de bron ook wat duurder om te boren.iets van 700 euro. Is toch logisch om de bron gelijk te maken aan de pomp lijkt mij.
Nee, de bron moet het huis van warmte voorzien. Zelfde huis, dus op zich hoeft die niet groter om die reden.

Maar een beetje ruime bron is wel heel goed voor de (S)COP, dus ik zou al snel die 700 euro er extra in stoppen. Je wilt nl. helemaal niet echt die 0/35. 8/35 à 10/35 is veel leuker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
DutchKel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet in welk jaar dat je het allemaal hebt gedaan maar ik zie hier de laatste tijd prijzen langskomen die het dubbele of nog meer zijn van wat jij vermeld. En dan nog met een levertijd die langer is dan 1 jaar.

Dus als de bouw al is gestart dan moet je even gaan bedenken of je dit wel wilt. De oplevering kan daardoor later worden of je kunt tijdelijk niet of maar deels gebruik maken van de warmtepomp. Bij ons was de grondboring 2 jaar geleden ook 2 maanden na de oplevering. Dat is nu veel erger, ook zijn de warmtepompen niet aan te slepen.

Wij hebben dus tijdelijk het huis verwarmd met een elektrisch spiraal in de warmtepomp.
besteld in maart 2022, installatie gebeurt (heel) binnenkort, had eigenlijk al moeten gedaan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Boren op een bouwterrein (i.p.v. na aanleg van van alles om 't huis) is wel héél fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:49:
[...]

Het hele stookseizoen, wat in mijn geval begon in de laatste paar dagen van oktober, en liep tot begin april. (Maar de grote bulk zat in de maanden november t/m februari, in maart is door de vele zonuren de wp nauwelijks aan geweest. In die maand slechts 23 kWh gebruikt voor verwarmen.)
Zo dat is wel heel erg netjes!
Kan het bijna niet geloven, bijzonder dat je in maart maar 23 kWh hebt gebruikt voor verwarmen, weet je dan misschien ook wat je lucht WTW unit verbruikt?

Hoe regel je dat dan met de vloerverwarming als je zegt dat hij in maart bijna niet heeft aangestaan?
Ik ken alleen maar een 'domme' W/W warmtepomp, waarvan de computer alleen al een halve kWh per dag snoept zonder dat er een pomp of iets draait.

Als je hem in de normale stand hebt staan verbruikt de circulatiepomp 0,5-1 kWh per dag (ligt eraan hoeveel % de pomp staat). Nu aangepast maar de pomp stond op 70% en dat was 1 kWh per dag, computer erbij maakt 1,5 kWh per dag zonder een warmtevraag.

Alleen het dom rondpompen van water kost dus al 45 kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[...]

Leuke analyse, waarvoor dank. Behalve de lagere maandlasten zijn er meer voordelen aan een W/W zoals eerder genoemd, en de vraag hoeveel geld je daar voor over hebt is inderdaad persoonlijk. Maar om die te beantwoorden moet je je wel even afvragen om hoe veel geld het nou eigenlijk gaat.

@Andrehj Je analyse gaat op zolang de salderingsregeling blijft bestaan. Daarna zullen de kWh's in de winter een stuk duurder worden dan in de zomer, wanneer je je SWW grotendeels op je zonnepanelen kunt verwarmen (icm voldoende buffer). Ik verwacht dat daarmee het sommetje nog wel eens anders zou kunnen gaan uitvallen in de komende 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
big bang schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:01:[...]

Je analyse gaat op zolang de salderingsregeling blijft bestaan. Daarna zullen de kWh's in de winter een stuk duurder worden dan in de zomer, wanneer je je SWW grotendeels op je zonnepanelen kunt verwarmen (icm voldoende buffer). Ik verwacht dat daarmee het sommetje nog wel eens anders zou kunnen gaan uitvallen in de komende 15 jaar.
Maar accu`s zullen waarschijnlijk dan weer goedkoper worden de komende jaren/tijd. Met goedkopere techniek.
Dus hopelijk wordt opslag van eigen opgewekte stroom binnen diezelfde termijn betaalbaar(der dan iets van Tesla).

Vergt natuurlijk wel een extra investering t.z.t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Teijgetje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Maar accu`s zullen waarschijnlijk dan weer goedkoper worden de komende jaren/tijd. Met goedkopere techniek.
Dus hopelijk wordt opslag van eigen opgewekte stroom binnen diezelfde termijn betaalbaar(der dan iets van Tesla).

Vergt natuurlijk wel een extra investering t.z.t.
Accu’s zullen leuk zijn om ‘s nachts de zonne-energie van overdag te gebruiken, maar om ‘s winters de energie uit de zomer te gebruiken is echt nog toekomstmuziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwiekertBOB
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 06:19
big bang schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:09:
[...]

Accu’s zullen leuk zijn om ‘s nachts de zonne-energie van overdag te gebruiken, maar om ‘s winters de energie uit de zomer te gebruiken is echt nog toekomstmuziek.
En juist voor dit onderdeel van de energietransitie is de waterstof technologie interessant. Helaas nog niet efficient genoeg, maar stel je voor dat je overtollige energie van zonnepanelen kan omzetten in waterstof dat later weer omgezet kan worden in elektriciteit.

Dat zou ook de overbelasting van het net kunnen voorkomen, namelijk door die waterstof producties in de wijken of zelfs huizen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 09:49
[...]
Ik denk zelfs onhaalbaar. Met pakweg 4000 kWh als jaarverbruik zit je al 11 kWh dag. Dan heb je accu's van 1500 kWh nodig voor een winterseizoen.
Komt nog bij dat we massaal electrisch gaan rijden, dat komt 'r dan eventjes bij :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Conrado schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Ik denk zelfs onhaalbaar. Met pakweg 4000 kWh als jaarverbruik zit je al 11 kWh dag. Dan heb je accu's van 1500 kWh nodig voor een winterseizoen.
Komt nog bij dat we massaal electrisch gaan rijden, dat komt 'r dan eventjes bij :)
Zonder revolutionaire technieken lijkt me dat evident. Opslag in waterstof zie ik misschien wel gebeuren, maar dan op industrieel niveau en niet idee huis zijn eigen H2 opslag. Maar wie weet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiekertBOB
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 06:19
big bang schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Zonder revolutionaire technieken lijkt me dat evident. Opslag in waterstof zie ik misschien wel gebeuren, maar dan op industrieel niveau en niet idee huis zijn eigen H2 opslag. Maar wie weet…
De installaties voor thuis bestaan nu al. Maar zoals eerder gezegd: het is nog niet rendabel en of het dan weer in elektriciteit kan worden omgezet zodat het hele huis voorzien is, dat weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Gwaihir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Wellicht, of toch net anders, omdat het als andere-helft-van-dubbel een andere ligging op zon en wind heeft?

Een warmtepomp is 'n beetje als een maatpak: echt te krap is niets, maar echt te ruim niet al te veel beter. Je koopt 'm voor jouw huishouden, dus kun je m.i. van jouw cijfers uitgaan. (Hopelijk wel even naar gewogen graaddagen gerekend, zodat je niet van die ene kwakkelwinter (of juist strenge winter) bent uitgegaan?)

[.Heb al een aantal jaar hetzelfde gasverbruik..]

Je vergelijkt bij voorkeur op SCOP (al zou je dit dan liefst voor jouw 10.8kW hebben, i.p.v. voor het maximum per WP). Daarbij verwacht ik dat de SCOP van die eerste nog wat lager is, want die zal veel korte runs hebben, waarbij de eerste pakweg 10 minuten opstarten het allemaal nog niet ideaal presteert. Dan zit er een punt tussen. Dat vind ik echt wel de moeite.

[Een punt, je bedoeld 3.77 ipv 4.77 ivm opstarten etc.?..
Die SCOP van de Valliant staat niet zo op de site, Korte runs is drama begrijp ik ondertussen.]

Omdat je je laat omlullen door de installateur die nog altijd vertrouwen heeft in Vaillant CV-ketels?

[Deze aanbieder doet niets met gas, is een gasloze aanbieder met zelf bron boren en ontwerpen van bovengrondse deel ...]

Omdat aan/uit inmiddels verouderde technologie is waar je geen 15+ jaar meer aan vast wilt zitten. En omdat het in jouw situatie wel erg veel uit maakt!

Jouw verwarmingsinstallatie bevat zo te horen nauwelijks water en al helemaal nauwelijks beton. Bij (primair) een VVW-systeem, heeft dat zelf een flinke warmtecapaciteit: het warmte langzaam op en koelt langzaam weer af. Aangezien het doorgaans geen -10 is, kan je WP die 11.2kW slechts zelden aan je huis kwijt. Jouw verwarmingen zelf zijn in no time warm. Dan werkt hij dus bij best hoge temperatuur en slaat ook snel weer af. Ook met de buffer gaat dat ding dus veel starts maken en bij een relatief hoge gemiddelde watertemperatuur werken. (Goed dat er zelfs bij de modulerende pomp in een behoorlijke buffer is voorzien, voor jouw huis.)

[OK..]

Iets. Vooral goed afstellen: dat die boiler in die avond ook snel / gelijk met die 11,2+kW wordt bijgewarmd. Dat is op zich al net zo'n beetje voldoende om een waterbesparende douchekop of douche met WTW bij te houden.

En anders stel je het vat ietsje warmer af. Qua legionellabestrijding is het voldoende als het vat wekelijks enkele uren volledig 55+C is. (De WP heeft daar een routine voor.) De rest van de week kun je het dus bij een vat van pakweg 40 - 45 graden gemiddeld laten. Of toch 55, als je bij die lage temperatuur 'm leeg weet te douchen.

[...]

Nee, de bron moet het huis van warmte voorzien. Zelfde huis, dus op zich hoeft die niet groter om die reden.

Maar een beetje ruime bron is wel heel goed voor de (S)COP, dus ik zou al snel die 700 euro er extra in stoppen. Je wilt nl. helemaal niet echt die 0/35. 8/35 à 10/35 is veel leuker :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:01:
Het is altijd tussen de 22 en 20 graden in woonkamer. Thermostaat ("requested temp") staat op 20 graden. Het status register "condensation protection" blijft altijd op 0 staan. Als dat status register niet stuk is, dan is het niet de bescherming tegen condenseren van de vloer.

De warmtepomp lijkt "om de dag" te koelen, de andere dag doet ie gewoon niks. Pomp staat in koelbedrijf, om het halfuur gaat de CV en bronpomp heel even aan, warmtepomp besluit dat er niet gekoeld kan/hoeft te worden en doet niks. Temperatuur is dan >21 graden, dus koeling zou nuttig zijn.

Het lijkt erop dat de pomp na DHW (water verwarmen) soms wel en soms niet "echt" gaat koelen. Als het koelen echt start, dwz bronpomp aan, dan koel de warmtepomp de hele dag. Als dat niet start, dan is er de hele dag start/stop. De bronpomp blijft dan uit.

Ik heb geen buitensensor. Gisteren hele dag koelen in de regen. Vandaag in de zon hele dag niks. Het is inmiddels 22 graden boven :-(.

Grafieken:
6 juni. Bronpomp aan, er wordt echt gekoeld, temp woonkamer neemt af.
7 juni. Na DHW hele dag start/stop, geen koeling. temp woonkamer neemt toe.
8 juni Na DHW (middernacht) hele dag koelen
9 juni Na DHW (middernacht) weer start/stop. Temp woonkamer neemt flink toe. Nu zou koelen logisch zijn.

CV pomp versus aan/afvoer temperatuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron popmp versus bron in/uit temperatuur.

Temperatuur vs pomp: [Afbeelding]

Ik wil begrijpen wanneer de WPU echt gaat koelen en waarom er die hele dagen niet gekoeld is.
Iemand een idee?

EDIT: Ik heb net handmatig het vat laten verwarmen (DHW) en na het verwarmen (het is nu 19u) is het koelen wel weer gewoon gestart.
Hele dag doet het ding dus niks. De temperaturen CV in/uit en bron in/uit zijn duidelijk bullshit. Na DHW zijn de temperaturen weer normaal omdat de pompen een half uurtje gedraaid hebben en nu wordt er WEL gekoeld.

Ik begin te vermoeden dat dit een algoritme dingetje is... 8)7
Hey. Ik her ken een deel van je verhaal. Ik woon al 6 jaar in een woning met een WPU 4G (4e generatie).
Wanneer hij op koelbedrijf staat (zichtbaar aan 'sneeuwvlokje' in mijn thermostaat), dan slaat bij mij elk half uur de bron en CV pompen beide aan en wordt voor een korte tijd (minuten) even wat koud water gecirculeerd. Hierbij zie ik de brontemperatuur oplopen en de CV temperatuur dalen. Er wordt dus inderdaad warmte vanuit mijn vloer overgedragen naar de bron.

Dit is zo geweest vanaf het moment dat ik hier ging wonen. Er wordt zeker niet constant gekoeld. Dit zou volgens mij ook condens op de vloer tot gevolg moeten hebben, dus ik ben wel blij dat dit niet gebeurt.

Er zijn een aantal dingen die je zou kunnen uitproberen om na te gaan of het gedrag van jouw WPU verandert:
- Probeer eens extra te koelen. Bij mij gaat dat via een instelling in het verwarmingsmenu/koelingsmenu van mijn thermostaat. Na activeren hiervan zou hij 48 uur extra moeten koelen. Let wel op condensatie!
- Er is volgens mij een instelling dat er minimaal 24 uur moet zitten tussen verwarmen en koelen. dus stel je op enig moment in dat hij moet verwarmen, dan zal hij daarna 24 uur niet koelen (en omgekeerd). Is dit bij jou aan de hand?

Zonder een mogelijkheid om de WPU uit te lezen (bijv. met behulp van de dongle van @arjenhiemstra is het lastig om te weten wat er gebeurt. Of heb je deze al?
Als je deze hebt ben ik wel geinteresseerd om wat instellingen uit te wisselen. :)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Laat ik nou simpel denken dat je de energie van overdag `s nachts kan gebruiken........
Als je dagopbrengst het nachtverbruik dekt leek me dat een groot genoege accu.
Wellicht te simpel gedacht.......

Maar volgens jullie gaat dus na de zomer het licht uit tot de volgende zomer en moet je dus heel veel op kunnen slaan voor de winter?
Want waarom zou een dag/nacht gedekte cyclus niet genoeg zijn als terugleveren niets meer opbrengt?

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:25
Kets_One schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Hey. Ik her ken een deel van je verhaal. Ik woon al 6 jaar in een woning met een WPU 4G (4e generatie).
Wanneer hij op koelbedrijf staat (zichtbaar aan 'sneeuwvlokje' in mijn thermostaat), dan slaat bij mij elk half uur de bron en CV pompen beide aan en wordt voor een korte tijd (minuten) even wat koud water gecirculeerd. Hierbij zie ik de brontemperatuur oplopen en de CV temperatuur dalen. Er wordt dus inderdaad warmte vanuit mijn vloer overgedragen naar de bron.

Dit is zo geweest vanaf het moment dat ik hier ging wonen. Er wordt zeker niet constant gekoeld. Dit zou volgens mij ook condens op de vloer tot gevolg moeten hebben, dus ik ben wel blij dat dit niet gebeurt.

Er zijn een aantal dingen die je zou kunnen uitproberen om na te gaan of het gedrag van jouw WPU verandert:
- Probeer eens extra te koelen. Bij mij gaat dat via een instelling in het verwarmingsmenu/koelingsmenu van mijn thermostaat. Na activeren hiervan zou hij 48 uur extra moeten koelen. Let wel op condensatie!
- Er is volgens mij een instelling dat er minimaal 24 uur moet zitten tussen verwarmen en koelen. dus stel je op enig moment in dat hij moet verwarmen, dan zal hij daarna 24 uur niet koelen (en omgekeerd). Is dit bij jou aan de hand?

Zonder een mogelijkheid om de WPU uit te lezen (bijv. met behulp van de dongle van @arjenhiemstra is het lastig om te weten wat er gebeurt. Of heb je deze al?
Als je deze hebt ben ik wel geinteresseerd om wat instellingen uit te wisselen. :)
Ik heb een Nibe, die koelt gewoon continue. Ik hoor het water stromen en kan ook uitlezen dat het water ongeveer 3 graden warmer de vloer uitkomt dan het er in gaat als de koeling aan staat.
Ik heb de minimum temperatuur op 18 graden gezet, nog nooit een enkel plasje op de vloeren gezien.
Zelfs niet toen het buiten 35 graden was.
Ik heb een nieuwbouwwoning met beneden pvc en boven laminaat.

Ik denk dus dat condensatie wel mee valt, zo lang je het water niet op 10 graden zet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Kets_One schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Bij mij heeft hij vorige week tijdens de warme dagen elke dag 24u per dag gekoeld. De WPU 5G mengt het aan/afvoerwater zodat de CV aanvoer temperatuur altijd 18 graden is. De retour temp is dan 19-19,5 graden. Het beton in mijn huis lijkt dus altijd zo rond de 20 graden te blijven.
Het werkte in de warme periode dus eigenlijk goed.

Het probleem dat ik hierboven beschreef is voorlopig weg. Blijkbaar was er begin juni toch geen (of onvoldoende) koelvraag. Volgens de WPU dan, want ikzelf had die koelvraag eigenlijk wel. Maar de WPU beslist anders dan koelt hij de enige dag wel, de andere dag niet.
Nogmaals: Gelukkig niet voorgekomen tijdens de afgelopen dagen.
Heeft mij thermostaat (Spider) niet.
Nee, sinds maart heeft het ding niet meer verwarmd. Het is inderdaad zo dat als er 24u geen warmtevraag is geweest en de temperatuur boven de ingestelde temperatuur staat, dat dan het koelbedrijf begint. Maar dat is nu niet het geval.
Ja, de grafieken uit de vorige post komen uit HA op basis van de data uit die dongle.
Zonder die Itho non-CVE wifi module komt er geen geen enkele informatie uit de WPU 5G. Behalve "verwarmen/koelen/waterverwarmen" weet je werkelijk helemaal niet wat er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 30-06-2022 21:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 23:16
Teijgetje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Laat ik nou simpel denken dat je de energie van overdag `s nachts kan gebruiken........
Als je dagopbrengst het nachtverbruik dekt leek me dat een groot genoege accu.
Wellicht te simpel gedacht.......

Maar volgens jullie gaat dus na de zomer het licht uit tot de volgende zomer en moet je dus heel veel op kunnen slaan voor de winter?
Want waarom zou een dag/nacht gedekte cyclus niet genoeg zijn als terugleveren niets meer opbrengt?
Van de winter menig dagen gehad dat ik max 3 kWh opwekte per dag (vandaag bijvoorbeeld ca. 30 kWh). Op die dagen in de winter verbruikte mijn bodemwarmtepomp 10 tot 18 kWh per dag. Dus je hebt het overschot van de zomer nodig in een hele grote batterij om het verbruik van de warmtepomp in de winter te kunnen opvangen ;).

(Ter vergelijking mijn warmtepomp gebruikte de afgelopen weken max 1 kWh per dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MLPN schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Van de winter menig dagen gehad dat ik max 3 kWh opwekte per dag (vandaag bijvoorbeeld ca. 30 kWh). Op die dagen in de winter verbruikte mijn bodemwarmtepomp 10 tot 18 kWh per dag. Dus je hebt het overschot van de zomer nodig in een hele grote batterij om het verbruik van de warmtepomp in de winter te kunnen opvangen ;).

(Ter vergelijking mijn warmtepomp gebruikte de afgelopen weken max 1 kWh per dag).
Ik ben een beetje newbie in de materie, we krijgen volgende maand 108 panelen die het jaargebruik van 5 huishoudens zou moeten gaan dekken. (40.000 WP)
Hoe dat zich gaat verhouden moet nog blijken.

Warmtepompen voor alles is stap 2. Geen idee of die 108 panelen op een winterdag genoeg gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 00:53

bjp

Teijgetje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:02:
[...]

Ik ben een beetje newbie in de materie, we krijgen volgende maand 108 panelen die het jaargebruik van 5 huishoudens zou moeten gaan dekken. (40.000 WP)
Hoe dat zich gaat verhouden moet nog blijken.

Warmtepompen voor alles is stap 2. Geen idee of die 108 panelen op een winterdag genoeg gaan opleveren.
via deze website kan je een "clear-sky" berekening doen, en ook een gemiddelde opbrengst per maand:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html

maar we zijn we serieus off-topic aan het gaan :D

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 30-06-2022 23:57 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bjp schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:57:

maar we zijn we serieus off-topic aan het gaan :D
Je hebt gelijk. ;)

Theoretisch zou ik 53 kW op een decemberdag opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Harry_Nak schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:03:
Zo dat is wel heel erg netjes!
Kan het bijna niet geloven, bijzonder dat je in maart maar 23 kWh hebt gebruikt voor verwarmen, weet je dan misschien ook wat je lucht WTW unit verbruikt?
Uiteraard weet ik dat. Die heeft in maart 24.7 kWh verbruikt (gemeten met een ABB B21 kWh meter in de meterkast).

Let trouwens wel op: Die 23 kWh was uitsluitend voor verwarmen. Helaas heeft mijn WP een nogal hoog standbyverbruik van gemiddeld bijna 30W, waardoor er tijdens standby nog eens 20 kWh is verbruikt afgelopen maart.
Hoe regel je dat dan met de vloerverwarming als je zegt dat hij in maart bijna niet heeft aangestaan?
Ik ken alleen maar een 'domme' W/W warmtepomp, waarvan de computer alleen al een halve kWh per dag snoept zonder dat er een pomp of iets draait.
Als je hem in de normale stand hebt staan verbruikt de circulatiepomp 0,5-1 kWh per dag (ligt eraan hoeveel % de pomp staat). Nu aangepast maar de pomp stond op 70% en dat was 1 kWh per dag, computer erbij maakt 1,5 kWh per dag zonder een warmtevraag.
Alleen het dom rondpompen van water kost dus al 45 kWh per maand.
Dat klinkt inderdaad bijzonder "dom". Waarom gaat die pomp niet uit als je WP uit is? Bij mijn L/W warmtepomp kan ik gewoon instellen (is volgens mij zelfs default) dat de circulatiepomp uit is als er geen warmtevraag is. Lijkt me ook de meest logische instelling. Bovendien staat mijn circulatiepomp maar op stand 3 (van de 5) wat bij mij een flow van ca 17 lpm oplevert. Dit is prima om het vermogen van meestal maar 4 kW kwijt te kunnen in de vloer en scheelt weer stroomverbruik.
big bang schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:01:
@Andrehj Je analyse gaat op zolang de salderingsregeling blijft bestaan. Daarna zullen de kWh's in de winter een stuk duurder worden dan in de zomer, wanneer je je SWW grotendeels op je zonnepanelen kunt verwarmen (icm voldoende buffer). Ik verwacht dat daarmee het sommetje nog wel eens anders zou kunnen gaan uitvallen in de komende 15 jaar.
Ikke niet. Je moet niet "verwachten", maar rekenen! Reken maar even mee:
Slechts ca 3½ maand van het jaar kan ik niet op PV mijn SWW verwarmen (november t/m half februari). In die 3½ maand heb ik in totaal 133 kWh verbruikt voor SWW en daarmee 415 kWh warmte opgewekt. Gemiddelde COP dus 3.1.
Ik weet niet wat een W/W warmtepomp als COP voor SWW haalt, maar veel meer dan 3.5 zal dat niet zijn. (Ik laat me graag corrigeren door ervaringsdeskundigen!).
Met een W/W zou het verbruik daarmee 118 kWh zijn geweest, oftewel een besparing van slechts 15 kWh. Maal 40 ct/kWh maakt 6 euro besparing op jaarbasis.
Zelfs al moeten we ooit 1 euro per kWh betalen, dan nog ga je met een besparing van 15 kWh/jr nooit een extra investering van >15k terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
Teijgetje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 01:55:
[...]

Je hebt gelijk. ;)

Theoretisch zou ik 53 kW op een decemberdag opwekken.
op basis van je link, lijkt het zo. Maar in heel december heb je 700kWh, wat neerkomt op 22kWh/dag gemiddeld. Ik denk dat je ook de data verkeerd heb ingevuld (31,75kWp) - misschien best om op private-message te switchen gezien we off-topic verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:29:
[...]
Ja, de grafieken uit de vorige post komen uit HA op basis van de data uit die dongle.
Zonder die Itho non-CVE wifi module komt er geen geen enkele informatie uit de WPU 5G. Behalve "verwarmen/koelen/waterverwarmen" weet je werkelijk helemaal niet wat er gebeurt.
Heb je ook wat grafieken van de afgelopen winterperiode?
Ik ben vooraf geinteresseerd op jouw WPU "terugmoduleert".
Mijn warmtepomp lijkt gewoon op één verwarmingsstand te opereren (opgenomen vermogen ~700W).

Daarnaast ben ik op zoek naar wat meer info over verwarmingsbedrijf om inzicht te krijgen in het verkleinen van de thermische afstand tussen de verdamper en condensor en het compressor toerental.

Dat, omdat ik denk dat:
Binnen een gegeven systeem echter is de hoofd parameter in verbruik de thermische afstand tussen verdamper en condensor, hoe groter het (gemiddelde) temperatuur verschil hoe meer de compressor omhoog moet in druk om warmer water te maken,en daardoor meer stroomverbruik. Ook een belangrijke parameter is het compressor toerental, hier heb je (behalve afknijpen op maximum) weinig invloed op, setpoint komt immers uit de regeling
Niet voor niets proberen alle Tweakers alhier dit verschil tussen verdamper en condensor zo klein mogelijk te tunen, en zo lang mogelijke runs te draaien op laag vermogen (lees toerental )

Does that make sense to anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Kets_One schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Mijn warmtepomp lijkt gewoon op één verwarmingsstand te opereren (opgenomen vermogen ~700W).

Daarnaast ben ik op zoek naar wat meer info over verwarmingsbedrijf om inzicht te krijgen in het verkleinen van de thermische afstand tussen de verdamper en condensor en het compressor toerental.

Dat, omdat ik denk dat:
Binnen een gegeven systeem echter is de hoofd parameter in verbruik de thermische afstand tussen verdamper en condensor, hoe groter het (gemiddelde) temperatuur verschil hoe meer de compressor omhoog moet in druk om warmer water te maken,en daardoor meer stroomverbruik. Ook een belangrijke parameter is het compressor toerental, hier heb je (behalve afknijpen op maximum) weinig invloed op, setpoint komt immers uit de regeling
Niet voor niets proberen alle Tweakers alhier dit verschil tussen verdamper en condensor zo klein mogelijk te tunen, en zo lang mogelijke runs te draaien op laag vermogen (lees toerental )

Itho WPU's hebben geen modulerende compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Kets_One schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:05:
[...]

De Itho WPU 5G (en waarschijnlijk ook de 4G) is een niet modulerende aan/uit warmtepomp.
Ik heb de sleutel van mijn nieuwbouwhuis sinds maart. Ik heb dus amper verwarming meegemaakt en nog nooit met de dongle eraan.
Dat, omdat ik denk dat:

Voorzover ik weet heb je hier geen invloed op bij de WPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
[quote]Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:20:
[...]
Uiteraard weet ik dat. Die heeft in maart 24.7 kWh verbruikt (gemeten met een ABB B21 kWh meter in de meterkast).

Let trouwens wel op: Die 23 kWh was uitsluitend voor verwarmen. Helaas heeft mijn WP een nogal hoog standbyverbruik van gemiddeld bijna 30W, waardoor er tijdens standby nog eens 20 kWh is verbruikt afgelopen maart.
Mooi dat je dat allemaal meet!
Dus het verbruik van de WTW unit is bijna net zoveel als het standby verbruik van je WP ?!
Dat klinkt inderdaad bijzonder "dom". Waarom gaat die pomp niet uit als je WP uit is? Bij mijn L/W warmtepomp kan ik gewoon instellen (is volgens mij zelfs default) dat de circulatiepomp uit is als er geen warmtevraag is. Lijkt me ook de meest logische instelling. Bovendien staat mijn circulatiepomp maar op stand 3 (van de 5) wat bij mij een flow van ca 17 lpm oplevert. Dit is prima om het vermogen van meestal maar 4 kW kwijt te kunnen in de vloer en scheelt weer stroomverbruik.
Omdat de warmtepomp een weersafhankelijke regeling heeft, de warmtevraag hangt dus vast aan de buitentemperatuur.

Op de warmtepomp kan je alleen instellen dat er bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 15 graden geen warmtevraag is, pas dan gaat de circulatiepomp uit.
Vaak staat de circulatiepomp dus 's nachts doelloos rond te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Harry_Nak schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:45:
Vaak staat de circulatiepomp dus 's nachts doelloos rond te pompen.
Kun je die fabrikant niet een mailtje sturen met daarin twee keuzes:
1. Zij betalen jouw stroomrekening (deel) voor dit compleet nutteloze stroomverbruik of
2. Ze maken een software-update waarin ze die waterpomp uitschakelen als er geen warmte- of koudevraag is.

Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand een WP (die toch energiebesparing als doel heeft) zo debiel ontwerpt. 8)7 Zie je niet wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 13-06 13:50
Wat voor soort huis maakt ook een enorm verschil natuurlijk. Een standaard nieuwbouwhuis is aardig goed geisoleerd, maar jouw cijfers lijken eerder bij een passief huis te horen. En dat is nog steeds niet de standaard. Laten we dus wel appels met appels blijven vergelijken.

Ik heb een warmtepomp met grondboring in een jaren '60 monument waarbij ik zoveel als mogelijk geisoleerd heb. Mijn jaarverbruik totaal zit nog steeds rond de 7000 kWh. Dan maakt een grondboring wel degelijk een groot verschil qua verbruik. En de pluspunten dan je geen ventilator aan je gevel hebt etc. wegen voor mij ook heel zwaar.
Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:20:
[...]

[...]

[...]

Ikke niet. Je moet niet "verwachten", maar rekenen! Reken maar even mee:
Slechts ca 3½ maand van het jaar kan ik niet op PV mijn SWW verwarmen (november t/m half februari). In die 3½ maand heb ik in totaal 133 kWh verbruikt voor SWW en daarmee 415 kWh warmte opgewekt. Gemiddelde COP dus 3.1.
Ik weet niet wat een W/W warmtepomp als COP voor SWW haalt, maar veel meer dan 3.5 zal dat niet zijn. (Ik laat me graag corrigeren door ervaringsdeskundigen!).
Met een W/W zou het verbruik daarmee 118 kWh zijn geweest, oftewel een besparing van slechts 15 kWh. Maal 40 ct/kWh maakt 6 euro besparing op jaarbasis.
Zelfs al moeten we ooit 1 euro per kWh betalen, dan nog ga je met een besparing van 15 kWh/jr nooit een extra investering van >15k terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Kun je die fabrikant niet een mailtje sturen met daarin twee keuzes:
1. Zij betalen jouw stroomrekening (deel) voor dit compleet nutteloze stroomverbruik of
2. Ze maken een software-update waarin ze die waterpomp uitschakelen als er geen warmte- of koudevraag is.

Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand een WP (die toch energiebesparing als doel heeft) zo debiel ontwerpt. 8)7 Zie je niet wat over het hoofd?
Nou, ze zeggen zelf:

"De efficiënte regeling past voor maximaal comfort automatisch het binnenklimaat aan en houdt daarbij tegelijkertijd rekening met het milieu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
vele maken ook de fout om de grondboring "op 1 pomp" af te rekenen... die boring gaat normaal gezien 40-50jaar mee, mss zelf langer. Zeg maar 2 pompen...

Levensduur van de pomp is ook langer, en als ik mijn berekeningen mag geloven, is een W/W in de buurt van een L/W in kost/jaar (all-in, afbetaling van de pomp en bron inclusief, elektra). Maar dat was mijn specifiek geval. Vermoedelijk interessanter als je meer verbruikt, en minder als je bijna-passief huis hebt :)

Saldering en zonnepanelen is een ander verhaal (ik leef in Vlaanderen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
wouter.N schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Itho WPU's hebben geen modulerende compressor.
Ah, ok. Weer wat geleerd.
Wel zie ik dat er een Low-Flow mode is voor de CV, Boiler en Bronpompen.
Daarnaast bestaat er een Trickle-Heating mode...

Ben benieuwd waar deze dan voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Maandag gaan ze hier aan de gang. Het zware spul is vrijdag al aangeleverd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhmFFgnsiGqEGjfqkYbxIjWvdgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYWId30NPOQjBBAneo5hmrm9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 23:54
Even een vraagje...zoals al eerder in dit topic genoemd hebben wij hier een WPC13 Cool staan van Stiebel Eltron. Nu wil het zo dat er aan de bronzijde 1 of meerdere lekkages zitten bij wat koppelingen. Nu ben ik op zoek naar een monteur die dat wil repareren. Echter zijn er maar weinig bedrijven die Stiebel Eltron onderhouden, en van de bedrijven die ik kan vinden die redelijk in de buurt zijn heb ik nog niemand kunnen vinden die hier naar wil kijken. Dus nu is even de vraag: is het een probleem als de barometer geen druk meer aangeeft op de bron-zijde. De WP zelf geeft geen foutmelding o.i.d. Ik weet niet of de lekkages verder druppen zonder dat er echt druk op staat (ogenschijnlijk niet, eerder toen ik bijvulde met water tot 1 bar kon ik op 1 plek in ieder geval duidelijk zien dat hij daar lekte).

Dus, als de bron-pomp zelf alles rondpompt, kan ik daar dan langdurig mee vooruit? Of gaat het op een gegeven moment toch mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
Yaldair schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:29:
Even een vraagje...zoals al eerder in dit topic genoemd hebben wij hier een WPC13 Cool staan van Stiebel Eltron. Nu wil het zo dat er aan de bronzijde 1 of meerdere lekkages zitten bij wat koppelingen. Nu ben ik op zoek naar een monteur die dat wil repareren. Echter zijn er maar weinig bedrijven die Stiebel Eltron onderhouden, en van de bedrijven die ik kan vinden die redelijk in de buurt zijn heb ik nog niemand kunnen vinden die hier naar wil kijken. Dus nu is even de vraag: is het een probleem als de barometer geen druk meer aangeeft op de bron-zijde. De WP zelf geeft geen foutmelding o.i.d. Ik weet niet of de lekkages verder druppen zonder dat er echt druk op staat (ogenschijnlijk niet, eerder toen ik bijvulde met water tot 1 bar kon ik op 1 plek in ieder geval duidelijk zien dat hij daar lekte).

Dus, als de bron-pomp zelf alles rondpompt, kan ik daar dan langdurig mee vooruit? Of gaat het op een gegeven moment toch mis?
De koppelingen die lekken zijn die ook specifiek van Stiebel Eltron? Want anders zou ik denken dat (bijna) elke loodgieter (bijna) elke lekke koppeling kan repareren. Mijn ervaring met systemen die op vloeistof werken is dat het meestal wel prima gaat als de druk laag is. Wat wel kan voorkomen is dat er bellen in het systeem komen (lucht of vacuum) en dan heb je wel een probleem, die luchtbellen kunnen net op de verkeerde plek blijven zitten waardoor de pomp het niet meer rondgepompt krijgt (vervelend) of op de plek van de warmtepomp waardoor deze zijn warmte niet kan afgeven (daar kan hij ook van stuk gaan).

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
lucht in een waterlus is een probleem : stromingsproblemen, extra geluid, ... de pomp zou wel eens veel minder kunnen werken door een luchtbel...

lucht inclusief zuurstof, is mogelijk een corrosieprobleem erbovenop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Stefangrp schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:
Maandag gaan ze hier aan de gang. Het zware spul is vrijdag al aangeleverd
[Afbeelding]
Nou was spektakel hoor. Heel de straat vol groot materieel. Mooi om te zien. Ik was weer net het kleine jongetje dat vroeger uren naar bouw werkzaamheden kon kijken :)

Nu 2 lussen tot 175m diepte rijker. En een hoop geld armer (y)
Eind Aug komt hopelijk de apparatuur en kan de gaskraan dicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoIwP9qpV_uQSrnb6KealKkqvLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKiNpKuFl39dZDTfIostswbU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Stefangrp Oh, dat ziet er mooi uit! Spoelboren zonder bezinkcontainer maar door gewoon een gat (kuil) in de grond. Dat scheelt een hoop gedoe. Hier stond de hele oprit vol met watertanks, bezinkcontainers, boor en kraantje voor hulpwerkzaamheden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even een heel andere vraag. Vrienden hier om de hoek hebben een (inmiddels 10 jaar oude) W/W-WP van Tecalor. Dat is een aan/uit-machine die dus niet kan moduleren.

De laatste tijd hebben ze last van storingen. Het display heeft het dan over hoge druk, begrijp ik. Er is niemand te vinden met specifieke kennis van dat apparaat, dus zoek ik hier maar eens naar iemand die iets zinnigs erover kan zeggen.

Wat kan er aan de hand zijn als een WP klaagt over te hoge druk? Dat zal de druk van het koelmiddel zijn, neem ik aan. En het doet zich ‘nu’ voor, dus tijdens SWW-bedrijf. De rest van de tijd staat de WP op (passief) koelen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Hoge druk=hoge temperatuur. De warmte van de gecomprimeerde freon wordt niet afgegeven aan de condensor, of niet goed genoeg.
Er is dus waarschijnlijk te weinig/geen waterstroming door de condensor.
Je geeft aan dat dit gebeurt tijdens sww na koelen -> controleer wisselklep koelen/verwarmen.
Hier heb ik ook wel eens last van met mijn Alpha innotec. Stroom eraf en er weer op. Moet wel zeggen na de laatste firmware is het niet meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cpt.Chaos schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:06:
Hoge druk=hoge temperatuur. De warmte van de gecomprimeerde freon wordt niet afgegeven aan de condensor, of niet goed genoeg.
Er is dus waarschijnlijk te weinig/geen waterstroming door de condensor.
Je geeft aan dat dit gebeurt tijdens sww na koelen -> controleer wisselklep koelen/verwarmen.
Hier heb ik ook wel eens last van met mijn Alpha innotec. Stroom eraf en er weer op. Moet wel zeggen na de laatste firmware is het niet meer gebeurd.
Dank je @Cpt.Chaos
De storing komt niet dagelijks voor gelukkig en wordt inderdaad opgelost door uit/aanzetten.
Het gaat mij erom uit te vinden waar ik het moet zoeken.

Ik zal dan inderdaad gaan zoeken bij de driewegklep die wisselt tussen vloerverwarming en boiler of de aansturing van die driewegklep. Denk je dat het probleem in die hoek kan zitten?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Aangezien het niet altijd gebeurt is het lastig zoeken. Misschien ergens een draadje los? Bij ons is het dus na nieuwe firmware beter geworden, maar dat zal er wel niet zijn voor die wp..
Je moet zoeken bij de klep voor verwarmen/koelen, niet CV/sww.
Ik ga er wel van uit dat er genoeg water in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cpt.Chaos schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:41:
Aangezien het niet altijd gebeurt is het lastig zoeken. Misschien ergens een draadje los? Bij ons is het dus na nieuwe firmware beter geworden, maar dat zal er wel niet zijn voor die wp..
Je moet zoeken bij de klep voor verwarmen/koelen, niet CV/sww.
Ik ga er wel van uit dat er genoeg water in zit.
Ik hoor net dat het in maart en april ook al gebeurde. Toen werd er dus niet geschakeld tussen koelen en verwarmen, wel tussen CV en SWW. De frequentie van de storing is nu ca. eens in de 2 weken.

Je opmerking dat de WP zijn warmte niet kwijt kan zet me wel aan het denken. Ik meen me te herinneren dat er ook problemen waren met de druk in het CV-circuit. Als daarin lucht zit, dan kan dat in de warmtewisselaar komen en dan kan de WP zijn warmte ook niet kwijt.

Zo het ook zoiets, iets in die hoek kunnen zijn, denk je?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-07-2022 22:16 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 13-06 13:50
Als het alleen tijdens SWW is kan het ook je legionella verhoging run zijn.

Ik heb het elektrische element uitgezet en krijg sindsdien elke 2 weken deze melding:
7/2/2022 3:19:17 PM High condenser in temperature.
7/2/2022 3:04:06 PM High condenser out temperature.
6/23/2022 3:16:59 PM High condenser in temperature.
6/23/2022 3:03:54 PM High condenser out temperature.
6/14/2022 3:13:58 PM High condenser out temperature.
6/7/2022 3:21:08 PM High condenser in temperature.
6/7/2022 3:09:40 PM High condenser out temperature.

Omdat de compressor dan op eigen kracht naar 55 graden probeert te gaan.
Toch het element maar weer eens aanzetten :O
Hippe Lip schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Ik hoor net dat het in maart en april ook al gebeurde. Toen werd er dus niet geschakeld tussen koelen en verwarmen, wel tussen CV en SWW. De frequentie van de storing is nu ca. eens in de 2 weken.

Je opmerking dat de WP zijn warmte niet kwijt kan zet me wel aan het denken. Ik meen me te herinneren dat er ook problemen waren met de druk in het CV-circuit. Als daarin lucht zit, dan kan dat in de warmtewisselaar komen en dan kan de WP zijn warmte ook niet kwijt.

Zo het ook zoiets, iets in die hoek kunnen zijn, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Bovenstaande zou ook kunnen. Ik ben er echter zoals gezegd vanuit gegaan dat de randvoorwaarden goed waren en niet veranderd.
Zorg eerst maar voor voldoende water en alles ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:05
fishman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:34:
Als het alleen tijdens SWW is kan het ook je legionella verhoging run zijn.

Ik heb het elektrische element uitgezet en krijg sindsdien elke 2 weken deze melding:
7/2/2022 3:19:17 PM High condenser in temperature.
7/2/2022 3:04:06 PM High condenser out temperature.
6/23/2022 3:16:59 PM High condenser in temperature.
6/23/2022 3:03:54 PM High condenser out temperature.
6/14/2022 3:13:58 PM High condenser out temperature.
6/7/2022 3:21:08 PM High condenser in temperature.
6/7/2022 3:09:40 PM High condenser out temperature.

Omdat de compressor dan op eigen kracht naar 55 graden probeert te gaan.
Toch het element maar weer eens aanzetten :O

[...]
Met mijn Nibe F1255 heb ik ook regelmatig deze meldingen tijdens de anti legionella run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Met mijn eigen Nibe heb ik het elektrisch element uitgezet en krijg dus ook die meldingen. Zal ‘m toch maar eens aanzetten.

Wat de WP met storing van die vrienden betreft: de druk in het CV-circuit was wat laag. Die hebben we verhoogd naar 1.2 bar (WP staat beneden). Nu kijken of de druk goed blijft en of de storing terugkomt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:50
@Hippe Lip
@Cpt.Chaos
@fishman
@its_me_

Hoge druk kun je oplossen door je setpoint lager te zetten van sww. Stel hij staat op 55 graden dan zie je dat de temp van koude middel doorschiet als het setpoint gehaald is, zet deze eens terug naar bv 52 graden en kijk het een weekje aan. Laat tijdens de legionellarun het element de rest doen, of wees tevreden met een T Max van 54 graden (ik wil hier geen legionella discussie starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

PolderPloer! schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:27:
@Hippe Lip
@Cpt.Chaos
@fishman
@its_me_

Hoge druk kun je oplossen door je setpoint lager te zetten van sww. Stel hij staat op 55 graden dan zie je dat de temp van koude middel doorschiet als het setpoint gehaald is, zet deze eens terug naar bv 52 graden en kijk het een weekje aan. Laat tijdens de legionellarun het element de rest doen, of wees tevreden met een T Max van 54 graden (ik wil hier geen legionella discussie starten)
Tja, dat kan een oplossing zijn, ware het niet dat de boiler in dit geval op 45 graden staat. Lager wil je ‘m echt niet hebben…

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 53 ... 110 Laatste