Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
warmtenetten gaan ook over straatleidingen en veel meer, zelf het water rond pompen doen zijn.
Een bron met +5C graden is niet hetzelfde als een warmtenet op +70C. tenzij ze afrekenen op GJ of zo, en dan nog.
Durf ik niet te zeggen, kan het ook nergens terugvinden. Het gaat om een project van 4 nieuwbouwwoningen, zou ik dan de aanname kunnen doen dat ze daar een 'gezamenlijke' boring voor doen? Ik ga dit navragen bij de aannemer.austin_77 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:36:
[...]
Je boring is dus een ‘gezamelijke’ als ik het goed begrijp?
Ook geen idee en niets van terug te vinden. Ook dit zal ik navragen bij de aannemer.The Lord schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:41:
@Blue-eagle en @Qocel
Wat ik me afvraag:
- wordt er ook een temperatuurgarantie gegeven;
- is er duidelijkheid over de verantwoordelijkheid in geval van een vervuilde bron o.i.d.;
- wordt er op de een of andere manier nog gekeken naar de hoeveelheid energie die wordt gebruikt c.q. geleverd (regeneratie)?
Dat was ook mijn idee inderdaad, omdat ik in dit topic ook terug lees, dat onderhoud laten uitvoeren bij een warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft. Ik zal me daar nog even verder op inlezen, maar je bent een CV-ketel gewend, waarbij dit wel heel belangrijk is, dus dan neem je dat automatisch ook aan voor een warmtepomp.Gwaihir schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Ja, daar komt het wel een beetje op neer ja, aangezien zo'n apparaat geacht wordt 15 jaar mee te gaan.
Dan kun je dus beter na het eerste jaar opzeggen en 14 x 12 x 30 = 5.040 euro klaar hebben staan voor de vervanging. Kan zijn dat je dan iets eerder al 'hangt', maar redelijkerwijs heb je de vervanging al voor een derde bijeen gespaard. (Moet je die EUR 30 wel indexeren, zodat je mee beweegt met de prijzen.)
Goed om te weten, ik had echt het idee dat we de hoofdprijs betaalde, maar dat heb je bij alles met een nieuwbouwhuisProton_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Het is wat cryptisch opgeschreven, er staat 1 stuks 16x325Wp per paneel, dus 5200 Wp voor €1.47/Wp, slechts anderhalf keer duurder dan zelf doen en dus voor projectbouw echt redelijk.
Daar komt bij dat bij oplevering volgend jaar het kleinste paneel mogelijk 375Wp is
Waarom is dat vanaf volgend jaar zo? Worden er dan geen panelen met minder dan 375Wp meer geleverd?
Nogmaals met betrekking tot alle bovenstaande opmerkingen, omdat dit een vast gegeven was had ik me er nog niet echt in verdiept. Tijd om het nu wel te gaan doen
Ah, zo. Nóg laagwaardigere warmte dan niet warm water dus.Gwaihir schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Nee. Dit zijn de tarieven voor kant en klare warmte (stads- en blokverwarming), niet voor het aanbieden van een nog met een WP op te waarderen bron. (Daar lijkt ook helemaal niet per GJ afgerekend te worden.)
Qocel schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:05:
[...]
Goed om te weten, ik had echt het idee dat we de hoofdprijs betaalde, maar dat heb je bij alles met een nieuwbouwhuis![]()
Waarom is dat vanaf volgend jaar zo? Worden er dan geen panelen met minder dan 375Wp meer geleverd?
Het is nog steeds te duur natuurlijk, achteraf doen is ca €1-€1,20/Wp, maar niet zo bizar als de €2/Wp die je wel eens hoort.
Maar als ik vandaag bij een random webshop kijk https://www.solar-bouwmar...anelen/alle-zonnepanelen/ dan is nu het 375Wp model al 'uitlopend'.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/ heeft 370 Wp als kleinste paneel.
325Wp is ergens een restpartij (maar voor een hele projectwijk gaat het om containers) of je krijgt straks meer Wp of, waarschijnlijker, minder panelen. Merk op dat ze de prijs voor het geheel geven, zodat ze straks minder kosten maken maar jou nog steeds het volle pond laten betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 30-03-2022 15:22 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb de aannemer een heleboel vragen gesteld waar ze binnen 5 werkdagen op terugkomenThe Lord schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:41:
@Blue-eagle en @Qocel
Wat ik me afvraag:Wellicht hebben andere forummers nog goede ideeën voor noodzakelijke voorwaarden (contractuele duidelijkheid).
- wordt er ook een temperatuurgarantie gegeven;
- is er duidelijkheid over de verantwoordelijkheid in geval van een vervuilde bron o.i.d.;
- wordt er op de een of andere manier nog gekeken naar de hoeveelheid energie die wordt gebruikt c.q. geleverd (regeneratie)?
Als ik de service kosten hoor denk ik snel aan winst-jagende investeringscowboys die gebruik maken van de onwetendheid in de markt en zo de energietransitie frustreren over de rug van de gebruiker.
Klinkt wellicht rechtlijnig, maar ietwat exorbitante kosten hoor ik vaak terugkomen en ervaar ik zelf ook. Als eigen voorbeeld:
- rijtjeswoning 1895: CV+SWW+afschrijving+onderhoud+koken: €1154 /j
- in 2021 opgeleverd huur, zelfde GBO: CV+SWW-koken €1516 /j
De warmteleverancier hanteert gewoon de maximum tarieven gesteld door de ACM voor warmtenet.
Het leuke is wel dat de dame die mij te woord stond in het eerste gesprek een paar weken geleden ook wel zichtbaar verbaasd was over de prijzen en afspraken. Het wekte toen al zoveel vragen op die dankzij dit topic nóg talrijker zijn geworden
Duurzaam is vooral leuk als het niet buitensporig duur wordt. En daar slaan ze nu de plank volledig mis.
Net nagelezen. Ik kan hem huren voor minimaal 5 jaar, daarna kopen (gereduceerd tarief dan).Gwaihir schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Ja, daar komt het wel een beetje op neer ja, aangezien zo'n apparaat geacht wordt 15 jaar mee te gaan.
Dan kun je dus beter na het eerste jaar opzeggen en 14 x 12 x 30 = 5.040 euro klaar hebben staan voor de vervanging. Kan zijn dat je dan iets eerder al 'hangt', maar redelijkerwijs heb je de vervanging al voor een derde bijeen gespaard. (Moet je die EUR 30 wel indexeren, zodat je mee beweegt met de prijzen.)
Vraag me af of je na 5 jaar ook gereduceerd huurtarief krijgt
Let op hoe je dat vraagt, opdat je een nuttig antwoord krijgt: uiteraard zullen ze de boringen gezamenlijk doen, d.w.z. dat die machine maar één keer komt en alle boringen doet en dat ze daarna allemaal van aansluitleidingen worden voorzien. De vraag is dan of er op dat moment een losse bron per huis ontstaat, of één bron voor de vier huizen samen.Qocel schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:05:
Durf ik niet te zeggen, kan het ook nergens terugvinden. Het gaat om een project van 4 nieuwbouwwoningen, zou ik dan de aanname kunnen doen dat ze daar een 'gezamenlijke' boring voor doen? Ik ga dit navragen bij de aannemer.
Ja, en dat vind ik dus erg flauw eraan; dat gebruik maken van de onwetendheid, doen alsof het gewoon de normale onderhoudskosten van zo'n apparaat zijn - het is tenslotte ook 8 à 10 de prijs van een CV-ketel.Dat was ook mijn idee inderdaad, omdat ik in dit topic ook terug lees, dat onderhoud laten uitvoeren bij een warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft. Ik zal me daar nog even verder op inlezen, maar je bent een CV-ketel gewend, waarbij dit wel heel belangrijk is, dus dan neem je dat automatisch ook aan voor een warmtepomp.
Op zich zullen er ook zat mensen zijn die graag 30 euro per maand aftikken om er zeker van de zijn dat ze niet ineens met 10.000+ hoeven te komen (en de discussie over wie wat betaalt). Dat maakt het best een legitiem idee. Maar anderzijds verwacht ik wel dat dit dezelfde mensen zijn die óók in jaar 16, 17, 18, 19, of 20 niet ineens (ruim) zo'n bedrag willen neerleggen en daar nu extra onvoorbereid voor zijn.
Eens hoor. En @deejeebv was ook al snel bij om mijn verlezing recht te zetten. Je hoort vaak gekker om van 'excuuspaneeltjes' naar 'serieus PV' te komen binnen het project. Wel ook de keerzijde daarop: het lijkt hier verplichte winkelnering; je kunt niet alleen een paar excuuspaneeltjes laten zetten voor de bouwnorm.Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Het is wat cryptisch opgeschreven, er staat 1 stuks 16x325Wp per paneel, dus 5200 Wp voor €1.47/Wp, slechts anderhalf keer duurder dan zelf doen en dus voor projectbouw echt redelijk.
Daar komt bij dat bij oplevering volgend jaar het kleinste paneel mogelijk 375Wp is
En dan merk ik dat ik erg veel moeite heb met de (on)logica van een koophuis waarvan na aanschaf allerlei zaken nóg niet van jou zijn. Het valt voor mij enorm in dezelfde bak als al die toeslagen op vlieg- en reistarieven die tegenwoordig niet meer achteraf toegevoegd mogen worden. Moet die hele bak aan 'servicekosten' inmiddels al tenminste met dezelfde vette letters in elke aanprijzing staan als de xxx.xxx v.o.n.?
Ja, bedenk wat het je waard is. Soms is - in elk geval voorlopig - even tandenknarsen achter de schermen de betere route. (Gaat een partij echt veel te ver, dan kun je wellicht achteraf nog iets; als consument heb je best veel bescherming in Nederland. En anders woon je vervolgens toch vooral lekker, i.p.v. dat je nog altijd zoekend blijft.) Vooralsnog fijn dat de staf van die projectontwikkelaar het ook allemaal wat opmerkelijk vindt.Blue-eagle schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:39:
Ik heb de aannemer een heleboel vragen gesteld waar ze binnen 5 werkdagen op terugkomenNu hoop ik alleen wel dat ze mij d'r niet uitknikkeren
@karazz en anderenKarazz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:19:
[...]
Ik heb 2 jaar geleden een warmtepomp laten plaatsen van ecoteq (product van nrgteq). Warmtepomp doet z'n ding,
[…]
Tja, het is een oude post, maar ik ben op zoek naar iemand met ervaring met een Ecoteq W/W WP. Ik ben energiecoach bij onze lokale (Zutphense) energiecoöperatie en was vandaag bij iemand met een Ecoteq MW-7 en die heeft al vier jaar lang alleen maar problemen. NRGteq heeft de WP-tak verkocht en de installateur heeft er de ballen verstand van. Die komt telkens met vage reacties wat er nu weer aan de hand is. Mevrouw wordt dus aan het lijntje gehouden en heeft nu onze hulp ingeroepen.
Ik ben redelijk thuis in WP-land en de techniek ervan, maar ik kan op internet bijzonder weinig over die Ecoteq vinden, laat staan een installatie- of servicemanual. Vooral die laatste zou erg fijn zijn.
Wat ik ook nodig heb is een servicepartij die hier (in Zutphen dus) er iets mee/aan zou kunnen doen.
Iemand die suggesties heeft?
@karazz heb jij een servicemanual? En wie verzorgt jouw service (met verstand van zaken?) en in welke regio van het land is dat?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb even een vraagje over onze warmtepomp installatie. Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plek stel.
We hebben recent een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen met een Thermia Calibra warmtepomp. Omdat er binnenkort pvc vloeren worden gelegd, wilde ik een opstookprotocol uitvoeren door de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden te verhogen.
Alle thermostaten en de gewenste binnentemperatuur op de warmtepomp staan ingesteld op 20 graden. Het is in huis op dit moment 22 graden (dit is de warmte die in het huis is blijven hangen na het uittesten van de warmtepomp). Als ik de aanvoertemperatuur nu dagelijks verhoog, moet ik dan de thermostaat ook hoger zetten omdat het in huis warmer is dan hoe de thermosstaat staat ingesteld of stroomt er sowieso warmer water door de leidingen als ik alleen de aanvoertemperatuur verhoog en de thermosstaten op 20 laat staan?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, alvast bedankt!
Je maakt het veel te moeilijk. Je dient alleen alle thermostaten op de maximale temperatuur te zetten en erna in de warmtepomp het opstookprogramma te starten. Je hoeft dan alleen te wachten tot het programma is afgerond (wat een paar dagen duurt).zomerwinter schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:38:
Goedemiddag Tweakers,
Ik heb even een vraagje over onze warmtepomp installatie. Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plek stel.
We hebben recent een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen met een Thermia Calibra warmtepomp. Omdat er binnenkort pvc vloeren worden gelegd, wilde ik een opstookprotocol uitvoeren door de aanvoertemperatuur elke dag met 5 graden te verhogen.
Alle thermostaten en de gewenste binnentemperatuur op de warmtepomp staan ingesteld op 20 graden. Het is in huis op dit moment 22 graden (dit is de warmte die in het huis is blijven hangen na het uittesten van de warmtepomp). Als ik de aanvoertemperatuur nu dagelijks verhoog, moet ik dan de thermostaat ook hoger zetten omdat het in huis warmer is dan hoe de thermosstaat staat ingesteld of stroomt er sowieso warmer water door de leidingen als ik alleen de aanvoertemperatuur verhoog en de thermosstaten op 20 laat staan?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, alvast bedankt!
De warmtepomp doet zelf de vloer met enkele graden verhogen om de zoveel tijd.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik denk dat je installateur je daar doorheen moet loodsen. Er zijn bepaalde functies niet beschikbaar voor eindgebruikers en ik kan me voorstellen dat dit er een van is.zomerwinter schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:55:
Bedankt voor je reactie! Ik kon de optie voor een opstookprogramma zowel in de handleiding als op de pomp niet vinden. Heb je daar misschien meer informatie over? Dat klinkt al wel een stuk makkelijker zo.
Maar bijna elke warmtepomp heeft deze functionaliteit dus ik denk die van jou ook.
Ik heb dit uiteraard ook voorgelegd aan de installateur. Ik kan me in elk geval niet herinneren dat ik dit in deze topic heb gelezen.
De warmtepomp staat (nog) niet in storing en de druk lijkt prima te zijn. Hoog is 24 bar en laag is 6 bar.
![]() | ![]() |
Die drukken die je noemt zijn helemaal niet prima voor je bron. Ik denk dat je het circuit van het koudemiddel zelf uitleest.
Volgens mij zijn het inderdaad de drukken van het koudemiddel. Helaas staat er niet veel bij de omschrijving bij wat de druk precies inhoud.Gwaihir schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:28:
@DutchKel Hier ook zomer 2020 geboord. Wij merken ook wel dat 't nog flink is ingeklonken. Niet zozeer de diepe verticale gaten, maar wel de aansluitleidingen. Eigenlijk zou een flink stuk bestrating nog 'n keer opnieuw gelegd moeten worden, helaas.
Die drukken die je noemt zijn helemaal niet prima voor je bron. Ik denk dat je het circuit van het koudemiddel zelf uitleest.
Edit: na wat foto's bekijken van de bouw kom ik erachter dat er in de buurt van de boring ook een waterleiding moet lopen. Er is in onze straat al geklaagd dat er zand in de leidingen zit. Dus ik vermoed dat bij de boringen de waterleiding is geraakt.
[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 09-04-2022 11:09 ]
Wij hebben een plan voor een nieuw te bouwen woonboot en nou zit ik me af te vragen of wat ik wil ook daadwerkelijk kan. Het geschatte vermogen voor een W/W-pomp zou ongeveer op 5-6 Kw liggen, want nieuwbouw en een beetje slim ontwerpen (half-passief met groen dak, D-ventilatie met wtw, overal vv etc). Als ik het zo goed begrijp neem ik dus een 6kW pomp van een bekend merk die kan optoeren tot 8kW als ik het echt bont ga maken. Maar dat is dus niet mijn vraag.
Uiteraard wil ik op een woonboot gebruik maken van het water om mij heen als bron voor een W/W-pomp. Wat dat betreft zit ik dus redelijk goed qua bron (geen last van boorboeren die geen tijd hebben) en kan met een warmtewisselaar als dit ding de warmte aan het water afgeven (koeling) of uit het water halen (verwarming). Een 'home-made' korf met leidingen kan uiteraard ook nog (is waarschijnlijk goedkoper dan dit apparaat van 4k).
Het waterlichaam is een kanaal van 10 meter breed en hier bij de woonboot ongeveer 1,75 m diep. Het gaat om water met een redelijke stroming en dus in feite om een onuitputtelijke bron (stroomsnelheid ligt rond de 0,06 m/s). Ik hoef me dus niet heel veel zorgen te maken over ophoping van warmte of koude in de bron, want dat stroomt wel weg.
Nou begin ik na het lezen van jullie brontemperaturen wel wat onrustig te worden als ik kijk naar de watertemperaturen van een meetpunt hier in de buurt over de afgelopen jaren (hartje open data). Uitgaande van de watertemperaturen op een diepte van 1,00 meter onder de waterspiegel, kom ik op een (gemiddeld) maximum van ongeveer 21ºC in de zomer en een (gemiddeld) minimum van 1-4ºC in de winter.
Nou heb ik ook uitschieters gezien: in februari/maart 2018 heeft het twee weken achter elkaar gevroren en zat het water tussen de -1ºC en 0ºC (gelukkig met 2-3 mg/l anti-vries) en in de zomer van 2019 liep de temperatuur langzaam op naar 25ºC. Die laatste verwacht ik in de toekomst wat meer tegen te komen dan de eerste.
Nou is mijn vraag of het water hier wel geschikt is voor als bron met deze temperaturen. Voor de schouderseizoenen liggen de temperaturen rond de 15ºC en dat lijkt mij een prima temperatuur om meet te verwarmen of te koelen, maar met name de gemiddelde waardes in de winter en de zomer maken mij wat onrustig. Vandaar de vragen:
- Kan je met een bron van 21ºC nog wel fatsoenlijk koelen?
- Is het een beetje warm te stoken met een bron die vlak rond het vriespunt zit?
- En de wisselaar die ik genoemd heb zou bij 4ºC een vermogen leveren van 6kW, maar ik vind nou niet wat de invloed van een hogere of lagere temperatuur is. Wordt het vermogen dan groter of kleiner?
Dat is makkelijker schoonmaken (tenminste, als je niet de onderkant doet
1. Matigjes, denk ik. Meestal koel je met water van 18 of 19 graden in huis. En daar zit dan nog de warmtewisselaar van je WP tussen die ook een paar graadjes nodig heeft. Die 21 graden bereik je vast pas in een hete periode en dan is 't buiten zo warm dat je vermoedelijk nog steeds koeling ervaart. Wanneer die warmte wat minder wordt maar je bron nog niet is afgekoeld, dan zit jij een tijdje effectief zonder koeling.
2. Ja. De meeste bronnen worden op 0 graden gegarandeerd door de boorder. (Ik zou liever wat hoger blijven voor betere COP, waar je met wat meer boren die keuze hebt. Maar 't kan dus prima.)
3. Kleiner. Je hebt er dus 'n paar nodig. Maar zo'n los getal zegt nog bijster weinig. Zouden ze je gedetailleerde info van aan moeten kunnen leveren. Lijkt me dat die dingen je de kop niet kosten, dus ruim plaatsen (vier of zo?).
Er is immers een pomp in het W/ . circuit nodig en de deltaT tussen bron en aanvoertemperatuur binnen bepaald toch de COP(potentie)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan gaat het meer om de ruimte tussen de boot en de bodem. Die zal niet groot zijn en bovendien is de stroming daar ook minder. Zal waarschijnlijk wel het voorstel van de werf worden, maar dan zit je wel eeuwig aan die bron vast. Ik heb dan liever iets modulair wat ik later kan vervangen voor iets beters.Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:55:
Afhankelijk van hoe diep je boot komt, kan je ook slangen in de (betonnen) bak meestorten.
Dat is makkelijker schoonmaken (tenminste, als je niet de onderkant doet).
Zo had ik er nog niet naar gekeken qua effect op wat langere termijn. Aan de andere kant zit ik me te bedenken dat de wtw dan weer nuttig is als de lucht wel afkoelt.Gwaihir schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:28:
@Het Poezenbeest
1. Matigjes, denk ik. Meestal koel je met water van 18 of 19 graden in huis. En daar zit dan nog de warmtewisselaar van je WP tussen die ook een paar graadjes nodig heeft. Die 21 graden bereik je vast pas in een hete periode en dan is 't buiten zo warm dat je vermoedelijk nog steeds koeling ervaart. Wanneer die warmte wat minder wordt maar je bron nog niet is afgekoeld, dan zit jij een tijdje effectief zonder koeling.
Ben wat dat betreft net zo afhankelijk van de grillen van de natuur als bij een geboorde bron, tenzij ik een buitenthermostaat op de kop kan tikken ergens.2. Ja. De meeste bronnen worden op 0 graden gegarandeerd door de boorder. (Ik zou liever wat hoger blijven voor betere COP, waar je met wat meer boren die keuze hebt. Maar 't kan dus prima.)
Maar dat het kan is al wat geruststellend, heb het liever warm dan een hogere COP.
Kleiner bij lagere temperaturen neem ik aan?3. Kleiner. Je hebt er dus 'n paar nodig. Maar zo'n los getal zegt nog bijster weinig. Zouden ze je gedetailleerde info van aan moeten kunnen leveren. Lijkt me dat die dingen je de kop niet kosten, dus ruim plaatsen (vier of zo?).
Krengen komen op €4k per stuk (denk ik), dus dat is nog wel een ding. Met twee stuks zou ik dan wellicht bij lagere temperaturen alsnog op de 5 kW vermogen komen bij -1°C, wat ongeveer de geschatte warmtevraag gaat worden. En anders COP=1-verwarming dan maar.
Daarnaast moet ik ook rekening houden met de plaatsing. Meerdere elementen moeten niet in elkaars slipstream onder water staan.
Dan hoop ik dat ik ze onderschat en je er hooguit twee nodig hebt. Ik meende een paar honderd euro aan slim toegepast kunststof te zien.Het Poezenbeest schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:54:
Krengen komen op €4k per stuk (denk ik), dus dat is nog wel een ding. Met twee stuks zou ik dan wellicht bij lagere temperaturen alsnog op de 5 kW vermogen komen bij -1°C, wat ongeveer de geschatte warmtevraag gaat worden.
(Of als ze onlogisch geprijsd blijken: koop er eentje en maak 'm na uit een paar tyleen slangen
Dat weet ik niet, maar lijkt me ook geen juiste vraag. Als je COP wilt vergelijken, moet je dat m.i. op jaarbasis doen en niet op één specifiek punt in het jaar. Dat zegt nl. weinig over je totale energienota. (Ook dat heb ik persoonlijk nooit gedaan; ik wilde de onzichtbaarheid, stilte, en passieve koeling.)BarryH schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:47:
@Gwaihir Als de bron 0 graden wordt tegen einde winter, is er dan nog wel een COP voordeel ten opzichte van een L/W WP?
Er is immers een pomp in het W/ . circuit nodig en de deltaT tussen bron en aanvoertemperatuur binnen bepaald toch de COP(potentie)?
Dat is wat ik bedoelde met een ‘home-made’ warmtewisselaar, zoiets als dit hier. Maar het lijkt me dan ten opzichte van duur-plastic weer zo gammel. De vorm van de bron is dan ook nog nadenk-stof. Ben wel geïnspireerd geraakt door dat grabenkollektor-verhaal van sommigen hier. Misschien eens een flinks bus WD40 over mijn Duist heen halen en daar eens naar gaan kijken.Gwaihir schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:58:
[...]
(Of als ze onlogisch geprijsd blijken: koop er eentje en maak 'm na uit een paar tyleen slangen. Zet de echte als laatste in de serie van twee of drie op de beste plek onder je boot en je hebt voor 1x + 100 euro tyleen één hele goede en twee 'voorverwarmers'.)
Google voor je warmtewisselaar in het water ook eens op Gerrit Hiemstra bron warmtepomp. Hij gebruikt ook oppervlaktewater als bron voor zijn WP. En als je vragen hebt lijkt hij via twitter goed bereikbaar hierover!
<John O`Mill>
[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 10-04-2022 14:09 ]
Ik heb een offerte voor een ecoforest B 3-12 met 500 liter tapwaterval, passieve koeling en 3 boringen van 140 meter per stuk. De aanbieder van de warmtepomp geeft aan dat deze ook geschikt is voor het verwarmen van het zwembad. Is dit iets wat jullie aanraden? Het zou me 4000 euro schelen op de aanschaf van de zwembad warmtepomp. Maar ik heb waarschijnlijk wel een zwaardere warmtepomp in huis nodig
En kan ik passief/actief koelen en het zwembad verwarmen op hetzelfde moment?
Als je nu aan het bouwen bent, hoe kun je dan nog een gasaansluiting krijgen? Die mogen sinds 2018 niet meer aangesloten worden. Of was de bouwvergunning voor die tijd al ingediend?vetter schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:22:
En kan ik passief/actief koelen en het zwembad verwarmen op hetzelfde moment?
Om je vraag te beantwoorden: de warmtepomp kan maar 1 van de 4 dingen tegelijk uitvoeren.
Je hebt de volgende dingen die uitgevoerd kunnen worden, bij de meeste warmtepompen kun je de prioriteit instellen:
-tapwater verwarmen
-huis verwarmen
-huis koelen
-zwembad verwarmen
Dit komt omdat ze allemaal de bron nodig hebben om te verwarmen of te koelen.
Meestal staat het zwembad op de laagste prioriteit en gaat dus alleen aan als bij de andere 3 geen vraag is.
Edit: aanvullend, een water/water warmtepomp kan niet actief koelen. Alleen maar passief. Actief is ook volledig nutteloos.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 11-04-2022 19:50 ]
Mbt de gasaansluiting: wij hebben al een aansluiting in onze huidige woning, de nieuwe woning komt 1,5 meter achter de huidige woning. Ik heb een verplaatsing aangevraagd en deze is vooralsnog gewoon ingepland in week 17. Ze zijn ook al komen kijken.
DutchKel schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:48:
[...]
Als je nu aan het bouwen bent, hoe kun je dan nog een gasaansluiting krijgen? Die mogen sinds 2018 niet meer aangesloten worden. Of was de bouwvergunning voor die tijd al ingediend?
Om je vraag te beantwoorden: de warmtepomp kan maar 1 van de 4 dingen tegelijk uitvoeren.
Je hebt de volgende dingen die uitgevoerd kunnen worden, bij de meeste warmtepompen kun je de prioriteit instellen:
-tapwater verwarmen
-huis verwarmen
-huis koelen
-zwembad verwarmen
Meestal staat het zwembad op de laagste prioriteit en gaat dus alleen aan als bij de andere 3 geen vraag is.
Je kunt de HTR optie nemen en als ik me niet vergis, kan hij dan wel enkele dingen tegelijk. Te weten tapwater verwarmen naast één van de andere functies. (Ik dacht zelfs naast koelen, maar wellicht alleen naast actief koelen.)DutchKel schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:48:
-tapwater verwarmen
-huis verwarmen
-huis koelen
-zwembad verwarmen
Huis verwarmen / zwembad verwarmen is standaard een klep omgooien (door het apparaat), inderdaad. Maar wellicht laat zich dat ook met een mengklep gelijktijdig doen, als je daar echt blij van wordt. Denk alleen dat dat niet zoveel nut heeft, t.o.v. om beurt.. maakt vooral ingewikkeld.
Ik betwijfel of een zwaardere WP omwille van het zwembad handig is. Zou die dan niet vaak véél te veel overcapaciteit hebben? Is wellicht een cascade van twee stuks dan beter?
Maar, eigenlijk allereerst: is 't een buitenbad, voor de zomer, of is dit bad ook 's winters in gebruik?
Jawel hoor, actief is bij o.a. deze warmtepomp, gewoon 'n optie. In de meeste setups inderdaad nutteloos.Edit: aanvullend, een water/water warmtepomp kan niet actief koelen. Alleen maar passief. Actief is ook volledig nutteloos.
[ Voor 7% gewijzigd door vetter op 11-04-2022 21:52 ]
Dan gok ik dat het met de gelijktijdigheidsproblemen wel mee valt; het lijkt me dat zo'n zwembad vooral in het voorjaar flink verwarming vraagt, wanneer je die voor de nieuwbouw woning al nauwelijks meer nodig hebt.vetter schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:51:
Het buiten zwembad is alleen in de zomer in gebruik.
Heb je ook naar een zonnecollector gekeken? Die is (als je ruimte hebt) wel ideaal voor een buitenbad en kan daarna in de herfst / winter je verwarming nog wat ondersteunen.
En op zich lijkt er veel voor te zeggen niet voor een flink grotere bron te gaan voor die warmte, maar 'm uit de toch al best warme voorjaarslucht te trekken. Maar ook dat kan nog met één warmtepomp. Die EcoForest ondersteund een hybride bron, met een lucht-buitenunit.
Die 21kW blijft wel 'n aandachtspunt. Da's toch wel echt meer dan 12.. Wellicht is zoveel tempo toch niet nodig en / of niet nodig dankzij een warmtecollector? (Maar da's vanaf hier nogal blind en optimistisch gokken..)
(En is 't trouwens een echt zwembad, of een zwemvijver? Een zwemvijver warmt dankzij de zwarte folie en de ondiepe filter delen vanzelf ook flink extra op.)
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2022 10:30 ]
ik dacht een beetje gelijk:Gwaihir schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:28:
[...]
Dan gok ik dat het met de gelijktijdigheidsproblemen wel mee valt; het lijkt me dat zo'n zwembad vooral in het voorjaar flink verwarming vraagt, wanneer je die voor de nieuwbouw woning al nauwelijks meer nodig hebt.
Heb je ook naar een zonnecollector gekeken? Die is (als je ruimte hebt) wel ideaal voor een buitenbad en kan daarna in de herfst / winter je verwarming nog wat ondersteunen.
En op zich lijkt er veel voor te zeggen niet voor een flink grotere bron te gaan voor die warmte, maar 'm uit de toch al best warme voorjaarslucht te trekken. Maar ook dat kan nog met één warmtepomp. Die EcoForest ondersteund een hybride bron, met een lucht-buitenunit.
Die 21kW blijft wel 'n aandachtspunt. Da's toch wel echt meer dan 12.. Wellicht is zoveel tempo toch niet nodig en / of niet nodig dankzij een warmtecollector? (Maar da's vanaf hier nogal blind en optimistisch gokken..)
(En is 't trouwens een echt zwembad, of een zwemvijver? Een zwemvijver warmt dankzij de zwarte folie en de ondiepe filter delen vanzelf ook flink extra op.)
- zwembad kan je best vanuit lucht opwarmen (ideaal in de zomer, de bron is dan warmer dan de bodem). Zeker met PV, kan je wanneer er zon is, typisch ook warmer, veel warmte in je zwembad steken, en dit met goedkope elektriciteit.
- zwembad vraagt ook in de zomer veel kWh, je bron krijgt dus weinig rust op jaarbasis. Hangt er wat vanaf of je grondwaterstroming hebt: indien wel, geen probleem. Indien niet, mogelijks uitputting van de bron.
- de zonneboiler is zeker ook een prachtig alternatief, het is dan ook nog vrij stil.
- PVT zou nog handig zijn voor zwembadverwarming. Zou ik niet doen voor huisverwarming.
EcoForest is idd goed, en kan 2 bronnen aan: lucht en grond. Er is een 5-22kW versie.
Maar idd 21kW lijkt me aan de flinke grote kant, tenzij je te weinig isolatie hebt?
Yep, zo op gok van veraf, denk ik dat het aantrekkelijker is d.m.v. een warmtecollector met die 12kW toe te kunnenouhaha schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:57:
Maar idd 21kW lijkt me aan de flinke grote kant, tenzij je te weinig isolatie hebt?
Dat vind ik eerlijk gezegd al fors voor een nieuwbouw huis anno 2022. @vetter Wat komt er qua verwarmingsbehoefte uit de berekeningen? Een WP plaats je niet, zoals een CV-ketel 'voor de zekerheid maar een slagje groter'; dan gaat hij nodeloos veel pendelen.
Even een update, iemand van Nathan is komen kijken en heeft geconstateerd dat het kan voorkomen dat het er na een tijdje zo inzakt. Het heeft te maken met de grondwater stand die zakt en stijgt. In de buurt van de rivieren is de kans groter dat het extreem inzakt zoals bij ons. Laten we net tussen 2 rivieren wonen.DutchKel schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:15:
Heeft iemand al eens een sinkhole gehad onder de plek waar de grondboring is gedaan? Wij hebben sinds vandaag ineens een behoorlijke sinkhole op die plek zitten. De boringen zijn in augustus 2020 gedaan dus dat is wel al lang geleden inmiddels.
Ik heb dit uiteraard ook voorgelegd aan de installateur. Ik kan me in elk geval niet herinneren dat ik dit in deze topic heb gelezen.
De warmtepomp staat (nog) niet in storing en de druk lijkt prima te zijn. Hoog is 24 bar en laag is 6 bar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen komt het door het spul wat ze gebruiken om het gat weer op te vullen. Deze drijft op het grondwater maar omdat het grondwater soms zakt gaat dat spul ook mee zakken en komt dan beneden vast te zitten. Zo krijg je dus behoorlijk grote gaten.
dat valt dus op te vangen door 1x goed op te vullen?DutchKel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:48:
[...]
Even een update, iemand van Nathan is komen kijken en heeft geconstateerd dat het kan voorkomen dat het er na een tijdje zo inzakt. Het heeft te maken met de grondwater stand die zakt en stijgt. In de buurt van de rivieren is de kans groter dat het extreem inzakt zoals bij ons. Laten we net tussen 2 rivieren wonen.
Als ik het goed heb begrepen komt het door het spul wat ze gebruiken om het gat weer op te vullen. Deze drijft op het grondwater maar omdat het grondwater soms zakt gaat dat spul ook mee zakken en komt dan beneden vast te zitten. Zo krijg je dus behoorlijk grote gaten.
of verwachten we dat het grondwaterpeil voor jaren gaat blijven lager en lager zijn?
Er is geen garantie dat het helemaal niet meer zakt, maar het zal wellicht lang niet zoveel meer zakken als wat het nu heeft gedaan. Ook moest ik het goed bewateren bij het vullen zodat alle gaten zoveel mogelijk gevuld zijn.ouhaha schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:33:
[...]
dat valt dus op te vangen door 1x goed op te vullen?
of verwachten we dat het grondwaterpeil voor jaren gaat blijven lager en lager zijn?
Het huis is goed geïsoleerd, dak rc8, wanden rc6. De grote puien zij drievoudig glas, de rest Hr ++. Maar het is 1200m3.
Ik kan 60m2 zonnepanelen kwijt, maar deze staan 50 meter van het huis af. Een zonneboiler wordt lastig.
Gwaihir schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:07:
[...]
Yep, zo op gok van veraf, denk ik dat het aantrekkelijker is d.m.v. een warmtecollector met die 12kW toe te kunnen.
Dat vind ik eerlijk gezegd al fors voor een nieuwbouw huis anno 2022. @vetter Wat komt er qua verwarmingsbehoefte uit de berekeningen? Een WP plaats je niet, zoals een CV-ketel 'voor de zekerheid maar een slagje groter'; dan gaat hij nodeloos veel pendelen.
Ik lees hier dat de grootte van de bron bepaald wordt door het gevraagde vermogen (8kW bij -10) en dan ...watt per meter bron kan leveren.
Wat is het voordeel van een gedeelde bron?
ik denk nu dat bij een gedeelde bron je nog steeds even veel meters leiding in de grond moet hebben (in x lussen) en dat je dus wellicht een voordeel hebt van de bronnen in 1 keer boren ipv op 3-6 verschillende momenten, maar verder kan ik niet zoveel verzinnen.
Wat zie ik over het hoofd?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dus ieder hok een 200m bron en klaar.
Of.....300m voor drie huizen en dan een bevroren bron. Zo zal het wel gaan.
Anyway is het weggegooid geld als ze dit zo gaan doen. Voor een beter resultaat zou ik op elk huis een l/w plaatsen.
Ook die zes boringen op een rijtje zouden ze echt wel in één komst afhandelen. Maar dat zijn dan zes tuintjes volledig overhoop, 6x door de gevel naar binnen, etc. En er zal toch een meter of zes tussen de boringen moeten blijven, wat soms al net wat meer is dan de huisjes breed zijn.BarryH schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:28:
Wat is het voordeel van een gedeelde bron?
ik denk nu dat bij een gedeelde bron je nog steeds even veel meters leiding in de grond moet hebben (in x lussen) en dat je dus wellicht een voordeel hebt van de bronnen in 1 keer boren ipv op 3-6 verschillende momenten, maar verder kan ik niet zoveel verzinnen.
Zoals ik de pitch van Itho een keertje gelezen heb, zien ze het dan als veel praktischer om aan het eind van het blok één keer heel diep te boren (of wellicht 2x, voor 6x8 = 48kW). Direct naast of anderszins dichtbij zo'n beetje elk blok is wel een flinke stoep, een parkeerplaats, o.i.d. te vinden die zonder al te veel gedoe open en dicht kan. En dan via de kruipruimtes onder het blok door.
Jawel hoor, dat kan best en is - vermoed ik - exact de bedoeling. Een wat grotere boorinstallatie dan we meestal zien, met wat meer pijpen erop en gewoon door boren. (De WKO-tool lijkt hier altijd al vanuit te gaan. Die geeft een antwoord op basis van één diepe boring.)Cpt.Chaos schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:07:
Je ziet niks over het hoofd. Een 24kW bron is een meter of 600 diep en dat kan niet.
Ik vind het wel een mooie manier om die lawaaiige, flink zichtbare, en hartje winter stroom slurpende L/Ws te vermijden.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 13-04-2022 10:21 ]
Maar de bron zal dan maar beperkt goedkoper worden "per woning".
Wellicht 10-20%?
En in een bestaand bewoond huis met de technische ruimte op zolder:
Dan is aan de buitenzijde van het huis naar boven (naast de regenpijp) toch veel praktischer dan in de woning. En zeker als je rekening houdt met de boiler, zal je niet zo snel op de begane grond plek vinden (Evt. trapkast of garage/berging/schuur die aan huis vast zit).
Over die bron gaat eigenlijk de vraag. Wanneer moet ik gaan overwegen om een nieuwe put te laten boren? Ik heb hem recent laten nakijken en de druk is nog prima, en ook de retourput is nog helemaal in orde, maar de beide putten zijn wel al >22 jaar oud. Zijn er signalen waaraan ik kan zien dat ik de bron in de gaten moet beginnen houden oid? Heeft er iemand ervaring daarmee?
Als het twee "gesloten" bronnen zijn en de aanvoertemperatuur naar de wp zit nog een flink stuk boven de 0 graden dan zou ik zeggen: niks aan doen. In principe gaan dat soort bronnen minstens net zo lang mee als een woning (40 tot 50 jaar).VanStino schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:19:
Ondertussen staat hier een Viessmann Vitocal 300G klaar om geïnstalleerd te worden en wordt het hele systeem vervangen. Het enige "originele" aan de installatie wordt dan de waterbron, een geboorde put van 145 meter diep.
Over die bron gaat eigenlijk de vraag. Wanneer moet ik gaan overwegen om een nieuwe put te laten boren? Ik heb hem recent laten nakijken en de druk is nog prima, en ook de retourput is nog helemaal in orde, maar de beide putten zijn wel al >22 jaar oud. Zijn er signalen waaraan ik kan zien dat ik de bron in de gaten moet beginnen houden oid? Heeft er iemand ervaring daarmee?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Fijn om te lezen, de aanvoertemperatuur is nog +-14 graden dus dan is er nog wat "marge".KC27 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:28:
[...]
Als het twee "gesloten" bronnen zijn en de aanvoertemperatuur naar de wp zit nog een flink stuk boven de 0 graden dan zou ik zeggen: niks aan doen. In principe gaan dat soort bronnen minstens net zo lang mee als een woning (40 tot 50 jaar).
Ik reken ze af op 2 WP (dus 2x20jaar). Wss voor een leven
Klopt. Ik verwacht eigenlijk geen prijsverschil tussen 6x los of 1x diep. Die 10-20% moet goed mogelijk zijn omdat je (als het ware) 6x ineens doet, of nog vaker daar het meerdere huizenblokken betreft. Maar zit 'm niet zozeer in individueel of gedeelde bron.BarryH schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:55:
@Gwaihir
Maar de bron zal dan maar beperkt goedkoper worden "per woning".
Wellicht 10-20%?
Maar bedenk hoeveel ruimte het boren en leiding trekken vergt en hoe groot zulke tuintjes doorgaans zijn: je gooit individueel echt alles overhoop..
In ons rijtjeshuis hing de ketel in de badkamer. Daar zou ik niet zo'n grote unit willen. Dus klinkt trapkast zo gek niet. Huis had bovendien, zoals vrijwel elk huis, een leidingkoker, dus ach..En in een bestaand bewoond huis met de technische ruimte op zolder:
Dan is aan de buitenzijde van het huis naar boven (naast de regenpijp) toch veel praktischer dan in de woning. En zeker als je rekening houdt met de boiler, zal je niet zo snel op de begane grond plek vinden (Evt. trapkast of garage/berging/schuur die aan huis vast zit).
En gegeven de situatie die je schetst, dan wellicht aan het eind van het blok (aan buitenzijde?) omhoog en dan van zolder naar zolder? (Onder schuine kant of in de nok.)
Als je het technisch gezien individueel op kan lossen (iedereen heeft sowieso een eigen WP?), dan zou ik ook kiezen voor individuele bronnen.
<John O`Mill>
Dat valt op zich erg mee. De keuren (verordeningen) van de waterschappen zijn er (nog) niet op ingericht en bekommeren zich voorlopig alleen om open bronnen (voor WKO-installaties). Er staan veel verboden in die keuren, maar niks over gesloten bronnen. Wel moet je kijken naar de legger van het waterschap (document met gewenste waterdieptes) en of er gebaggerd of gedregd moet worden.Gwaihir schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:09:
@Het Poezenbeest En kijk trouwens 'ns naar de benodigde vergunning / toestemming. Dat je boot daar mag liggen, betekent nog niet dat je warmte aan het water mag onttrekken. Waarschijnlijk heb je toestemming van de beheerder nodig. (Lijkt me voor een warmtewisselaar onder de boot niet direct 'n probleem, als 't geen al te schichtige beheerder is. Die toestemmingen - voor zover er geen noemenswaardig milieu impact is - gaan vooral over het onderhoud van de waterweg niet hinderen.)
In ons geval komt de bron onder onze steiger en daar wordt niet gedregd of gebaggerd.
Zeker, maar dat werkt twee kanten op. Gegeven hoe lastig het is om zoveel huishoudens unaniem op één lijn te krijgen, vermoed ik dat die VvE er al is of, nog 'n stuk waarschijnlijker, dat het om huurhuizen van een woningbouwvereniging gaat. En dan maakt 't dus niet meer uit, want dat gezamenlijke is er toch al.Hippe Lip schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:42:
Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel een bron gaan delen. Dat is lastiger bij verkoop van de individuele woningen. Bovendien krijg je dan zoiets als een VvE en dat is voer voor ongewenste situaties, om het maar voorzichtig uit te drukken. Natuurlijk kan het goed gaan, maar op het moment dat de één zegt dat er geïnvesteerd moet worden, vind de ander dat nog niet nodig. En heibel, daar zit niemand op te wachten.
(En is het heel laten van de tuinen een praktische manier om je huurders mee te krijgen.)
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 14-04-2022 08:55 ]
Als het huurhuizen zijn is het sowieso een heel ander verhaal. Kosten voor installatie zijn dan voor de verhuurder, en de risico's bij storing/onderhoud ook.Gwaihir schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:54:
[...]
Zeker, maar dat werkt twee kanten op. Gegeven hoe lastig het is om zoveel huishoudens unaniem op één lijn te krijgen, vermoed ik dat die VvE er al is of, nog 'n stuk waarschijnlijker, dat het om huurhuizen van een woningbouwvereniging gaat. En dan maakt 't dus niet meer uit, want dat gezamenlijke is er toch al.
(En is het heel laten van de tuinen een praktische manier om je huurders mee te krijgen.)
Alleen wil je als huurder wel een lage energierekening, dus moet het systeem wel goed werken en de bron niet te klein zijn bijvoorbeeld, waardoor je alsnog alles met het electrische element aan het doen bent met een COP van 1.
Ze overwegen het gebruik van een W/W WP. Hoe bepaal je nu de capaciteit die je nodig hebt? Er is immers geen historisch gasverbruik…
Als ik puur op mijn onderbuikgevoel af ga zou ik zeggen dat een 6kW WP een goede keuze is, maar tja, is die gok op de een of andere manier ook nog te onderbouwen?
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 14-04-2022 18:01 ]
<John O`Mill>
Volgens mij moet jij als vrijwilliger dat helemaal niet gaan bepalen. Hiervoor moet een goede berekening gemaakt worden. De luchtdichtheid is daarbij van grote invloed. Die zou je kunnen laten bepalen met een blowerdoortest.Hippe Lip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:00:
Vraagje van heel andere orde: ik ben vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie hier en kreeg recentelijk een vraag van een stel dat een oude boerderij aan het verbouwen is. De boel is gestript, wordt geïsoleerd en krijgt een beter geïsoleerd dak. Als ik me niet vergis: ca. 120 m2 vloer (BG + 1e verdieping in het dak) en buitenmuur en dak met ca. RC6.
Ze overwegen het gebruik van een W/W WP. Hoe bepaal je nu de capaciteit die je nodig hebt? Er is immers geen historisch gasverbruik…
Als ik puur op mijn onderbuikgevoel af ga zou ik zeggen dat een 6kW WP een goede keuze is, maar tja, is die gok op de een of andere manier ook nog te onderbouwen?
Vraag me af in hoeverre luchtdichtheid daarin al wordt meegenomen. (Misschien pas vanaf een zeker isolatieniveau of zo?) Maar als je cliënt dat huis zo ver gestript heeft, denk ik dat je 'm als coach zeker moet aanraden daar nu aandacht aan te besteden. D.w.z. afspraken maken met de uitvoerende partij over een redelijk niveau, dat deze moet halen, inclusief dat je cliënt dat met zo'n test laat controleren.
Jongens, dank voor de reacties. Dit zijn allemaal antwoorden in de richting die ik zoek. Nee, ik ga natuurlijk niet bepalen wat het moet worden. Ik ben coach en geen adviseur. Natuurlijk moet de berekening door een professional gemaakt worden, maar het ging er mij om, te zien wat er voor reacties kwamen.
Het gaat dus om een berekening door een professional die door de klant of door de leverancier/installateur wordt ingeschakeld, als ik jullie woorden goed begrijp.
Hier kan ik wat mee. Daar ga ik mee aan de slag. Dank jongens.
Edit:
Wat ik nog vergat te vertellen: de boel is gestript en ze zijn nu bezig met de opbouw. En inderdaad ga ik er dit weekend naartoe om samen door het pand te lopen. Dan ga ik ze wel wijzen op essentiële dingen van luchtdicht bouwen. Zoals dampremmende folie aan de binnenkant van de dakisolatie die je doortrekt tot op de zoldervloer en daar er goed op vastkit. Op die manier kun je de aansluiting van dak op buitenmuur goed luchtdicht krijgen. Er komt ook balansventilatie met WTW, dus de goede wil is er al.
Maar dat soort dingen gaat wel goed komen. Daar hebben ze al duidelijk de aandacht op laten zien.
[ Voor 34% gewijzigd door Hippe Lip op 14-04-2022 22:07 ]
<John O`Mill>
Er is al het nodige goede gezegd, doe vooral een warmte verlies berekening. 6 kW w/w WP lijkt mij aan de magere kant. Die heb ik hier zelf staan in een nieuwbouw huis uit 2015 waar bij de bouw en het ontwerp extra maatregelen zijn genomen om zaken als koudebruggen, warmteverlies etc te voorkomen. Ook de vv is erop aangepast in de zin dat hier veel meters ingegaan zijn. Daarmee redt ik het makkelijk, maar bij een oude boerderij moet je toch altijd weer keuzes maken die consequenties hebben.Hippe Lip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:00:
Vraagje van heel andere orde: ik ben vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie hier en kreeg recentelijk een vraag van een stel dat een oude boerderij aan het verbouwen is. De boel is gestript, wordt geïsoleerd en krijgt een beter geïsoleerd dak. Als ik me niet vergis: ca. 120 m2 vloer (BG + 1e verdieping in het dak) en buitenmuur en dak met ca. RC6.
Het beste is vaak toch om het helemaal plat te gooien en nieuw te bouwen.... ik heb dat bij diverse vrienden ook gezien, hele huis gestript en aangepast etc. Achteraf kwamen zij ook tot de conclusie dat qua warmteverlies, comfort en logische indeling platgooien een betere oplossing was geweest. Bij de meesten was de meerprijs hiervan ook nog wel te overzien geweest. Maar dat is dan weer geen makkelijke beslissing en ze wonen er allemaal met plezier in.
Ik zit ook in een nieuwbouwhuis (2/1-kap) van 2015 met extra maatregelen en heb ruim voldoende aan mijn Nibe 1255 (6kW).
De oude boerderij is inmiddels bijna totaal gestript. Ze zijn nu bezig met een nieuw dak, er komt een goede vloerisolatie onder de vloer en de buitenmuren worden van binnenuit flink geïsoleerd. Ze besteden ook extra aandacht aan luchtdicht bouwen en gaan voor balansventilatie. Ze doen het zelf met de hele familie, maar die zitten dan ook allemaal zelf in de bouw en vergelijkbaar. Ze hebben ervaring in energiezuinig bouwen.
Dat allemaal opgeteld maakt dat mijn gevoel zegt dat 6 kW voldoende zou kunnen zijn, maar het moet uiteraard door een professional (met PHPP-berekening?) vastgesteld worden. Het zou immers een te dure miskleun zijn als het achteraf net te krap is. Daar ben ik het wel mee eens.
<John O`Mill>
Is er iemand die zijn Nibe (S1255-6PC) aanstuurt vanuit Home Assistant? Ik wil dat namelijk (ook) graag gaan doen en ben niet bijzonder thuis in het schrijven van de yaml-code. Ik heb dus een start nodig om op gang te komen, om te zien hoe je de Nibe aanstuurt vanuit HA.
Uitlezen is geen probleem, dat doe ik al een tijdje. Maar het terugsturen van informatie om bijvoorbeeld een stooklijn aan te passen of (geavanceerder) een legionellarun te starten, te monitoren en de boiler weer terug naar ‘normaal’ te zetten zou ik nu als volgende stap graag doen.
<John O`Mill>
@KC27 doet dat dacht ik, maar niet met 'n Nibe. Wellicht toch de start die je nodig hebt?Hippe Lip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:08:
Is er iemand die zijn Nibe (S1255-6PC) aanstuurt vanuit Home Assistant? Ik wil dat namelijk (ook) graag gaan doen en ben niet bijzonder thuis in het schrijven van de yaml-code. Ik heb dus een start nodig om op gang te komen, om te zien hoe je de Nibe aanstuurt vanuit HA.
Misschien wel, als @KC27 me mee laat kijken in het relevante deel van zijn configuration.yaml?Gwaihir schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:44:
[...]
@KC27 doet dat dacht ik, maar niet met 'n Nibe. Wellicht toch de start die je nodig hebt?
Het gaat me er met name om, om te zien hoe je daarin programmeert om iets naar de WP te sturen. Of het dan een Nibe of wat anders is maakt wellicht niet echt veel uit?
[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 21-04-2022 22:20 ]
<John O`Mill>
Ik wijzig inderdaad een aantal parameters van mijn Alpha Innotec vanuit Home Assistent. En ik ben graag bereid om daar inzage in te geven, maar ik wil wel duidelijk maken dat het aansturen van een AI wp (met een custom component) heel anders gaat dan een Nibe (met modbus toch?).Hippe Lip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:19:
[...]
Misschien wel, als @KC27 me mee laat kijken in het relevante deel van zijn configuration.yaml?
Het gaat me er met name om, om te zien hoe je daarin programmeert om iets naar de WP te sturen. Of het dan een Nibe of wat anders is maakt wellicht niet echt veel uit?
Ik heb mijn code al eens gedeeld in het HA topic. Ik zal die pagina eens opzoeken en een link daarnaar hier opnemen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Vaevictis_ in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
@Hippe LipHippe Lip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:19:
[...]
Misschien wel, als @KC27 me mee laat kijken in het relevante deel van zijn configuration.yaml?
Ik lees en stuur een paar modbus apparaten aan maar doe dit niet meer vanuit HA maar gebruik hier ESPHome voor. Vergis je niet modbus is best een vervelend protocol omdat als de documentatie niet klopt je met trial and error niet veel verder komt. Nu heb ik twee apparaten zonder goede modbus documentatie dus dat is erg vervelend. Voordeel met ESPHome / microcontroller is dat je eenvoudig code kunt aanpassen en herstarten bij HA doe ik dat liever niet.
Dank @Vaevictis_ voor je wijze woorden. Het punt is alleen dat ik heel veel wil, maar dat ik mezelf dan niet zelden voorbijgaloppeer. Dan komt er weer nieuwe techniek bij en wordt het weer ingewikkelder en verzuip ik daarin. Zo wilde ik mijn lange configuration.yaml ook graag splitsen, maar dat kan niet op de manier die ik wil (alles van één apparaat bijelkaar). Ik moet dan teveel wijzigingen aanbrengen (waaronder indentation) en dan verlies ik het overzicht. Een nieuwe soort hardware (ESP-conbtroller) toevoegen is ook zo’n voorbeeld. Misschien ooit, maar nu liever niet.Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 06:22:
@Hippe Lip
Ik lees en stuur een paar modbus apparaten aan maar doe dit niet meer vanuit HA maar gebruik hier ESPHome voor. Vergis je niet modbus is best een vervelend protocol omdat als de documentatie niet klopt je met trial and error niet veel verder komt. Nu heb ik twee apparaten zonder goede modbus documentatie dus dat is erg vervelend. Voordeel met ESPHome / microcontroller is dat je eenvoudig code kunt aanpassen en herstarten bij HA doe ik dat liever niet.
Dat is de reden dat ik dit het liefst vanuit HA doe. Ja, er mogen dan uitdagingen zijn als de modbusdocumentatie niet helemaal klopt, maar die neem ik dan maar voor lief.
Dus als iemand een stukje voorbeeldcode heeft hoe je een modbusparameter (an/uit of een waarde) wijzigt vananuit HA, dan houd ik me aanbevolen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 23-04-2022 12:08 ]
<John O`Mill>
Zeker daarom ook voor losse microcontroller gekozen om de boel te ontkoppelen maar wel in ha uit te lezen.
Alleen wifi is wel iets van onbetrouwaarder dan via seriële kabel. Er mist wel eens wat data.
Normaal hangt de cv-ketel op de 2e verdieping waar vandaan de leidingen lopen en daarna zich splitsen. Maar een grondwarmtepomp staat meestal op de begane grond of in de kelder, en moet dan ergens anders aan de cv-leidingen gekoppeld worden. Wordt doorgaans voor de makkelijke optie gekozen en op de dichtstbijzijnde leiding aangesloten, of worden er lange leidingen gelegd naar een verdeelpunt (bijvoorbeeld in de meterkast)?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hier veranderde dat eigenlijk niet
Verdelers komen nieuw per verdieping, en dan aantakken op bestaande leidingen voor de 1e verdieping.
Kortom vrijwel alles nieuw
Mijn gevoel zegt dat het toch krap zal zijn als ik vergelijk met nieuwbouw. Anyway een warmteverlies berekening zal duidelijkheid geven.Hippe Lip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:24:
@jerh
Ik zit ook in een nieuwbouwhuis (2/1-kap) van 2015 met extra maatregelen en heb ruim voldoende aan mijn Nibe 1255 (6kW).
De oude boerderij is inmiddels bijna totaal gestript. Ze zijn nu bezig met een nieuw dak, er komt een goede vloerisolatie onder de vloer en de buitenmuren worden van binnenuit flink geïsoleerd. Ze besteden ook extra aandacht aan luchtdicht bouwen en gaan voor balansventilatie. Ze doen het zelf met de hele familie, maar die zitten dan ook allemaal zelf in de bouw en vergelijkbaar. Ze hebben ervaring in energiezuinig bouwen.
Dat allemaal opgeteld maakt dat mijn gevoel zegt dat 6 kW voldoende zou kunnen zijn, maar het moet uiteraard door een professional (met PHPP-berekening?) vastgesteld worden. Het zou immers een te dure miskleun zijn als het achteraf net te krap is. Daar ben ik het wel mee eens.
Zowiezo kan je de bron groter dimensioneren, kan geen kwaad en dan loop je daar geen risico. Qua kosten zal dat "relatief" weinig meer kosten.
Zolang hij maar aan de bron kan, is er geen probleem... Je zou wel eens geinsoleerde bronleidingen moeten hebben, maar dat is niet onmogelijk.
Ik gok dat je het over een warmtepomp hebt.ouhaha schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:19:
@Onbekend op zich is er geen enkele reden om de grondwaterpomp in de kelder of begane grond te zetten... die kan om het even staan.... ja zelf op zolder als je wil (voor zover je zolder het kan dragen...)
Zolang hij maar aan de bron kan, is er geen probleem... Je zou wel eens geinsoleerde bronleidingen moeten hebben, maar dat is niet onmogelijk.
Een grondwaterpomp heb je meestal in de tuin staan. Natuurlijk kan het ook in de kelder, maar dat is geen gebruikelijke plek. Op zolder wordt het een ander verhaal aangezien de meeste grondwaterpompen het water maar maximaal 8 meter kunnen oppompen, daar zit je dan al snel aan als je die op zolder plaatst.
Bij mij staat er een ECoGeo 9kw plus 300l op de bovenste verdieping. 6 meter vanaf de grond. Draait al 2 jaar zonder problemen.
/f/image/tKhmW2ZmZqSH67l7kNOFa8c7.png?f=fotoalbum_large)
met een w/w met open bron, heb je idd opzuiging probleem.DutchKel schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:29:
[...]
Ik gok dat je het over een warmtepomp hebt.
Een grondwaterpomp heb je meestal in de tuin staan. Natuurlijk kan het ook in de kelder, maar dat is geen gebruikelijke plek. Op zolder wordt het een ander verhaal aangezien de meeste grondwaterpompen het water maar maximaal 8 meter kunnen oppompen, daar zit je dan al snel aan als je die op zolder plaatst.
met een grond/w heb je een gevulde gesloten lus, en maakt dat dus niet uit.
Ik gebruik een grondwaterpomp om de tuin te sproeien, niet om het huis te verwarmen.ouhaha schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:52:
[...]
met een w/w met open bron, heb je idd opzuiging probleem.
met een grond/w heb je een gevulde gesloten lus, en maakt dat dus niet uit.
Een grondwaterpomp die pompt het grondwater op om te gebruiken en heeft dus niet direct iets met verwarmen of koelen te maken, het is wel ideaal om de tuin te besproeien.
Om het huis te verwarmen en te koelen heb ik een warmtepomp geen grondwaterpomp.
grappig... impliciet op dit topic gaat het om grond/water(warmte)pompDutchKel schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:14:
[...]
Ik gebruik een grondwaterpomp om de tuin te sproeien, niet om het huis te verwarmen.
Een grondwaterpomp die pompt het grondwater op om te gebruiken en heeft dus niet direct iets met verwarmen of koelen te maken, het is wel ideaal om de tuin te besproeien.
Om het huis te verwarmen en te koelen heb ik een warmtepomp geen grondwaterpomp.
Hetzelfde met een water/w warmtepomp :-p
[ Voor 13% gewijzigd door ouhaha op 25-04-2022 16:32 ]
Lol! De grondwaterpomp voor de beregening zit bij ons in de bron (andere bron dan de WP) en kan 30 meter omhoog stuwen. Da's dus geen probleemDutchKel schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:29:
Maar ook daarvan zit de verdeling nu (grotendeels) in de kelder, dus ik handhaaf mijn eerdere reactie
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 25-04-2022 18:08 ]
Nope, want zoals je zelf net zei, pomp je doorgaans helemaal geen grondwater met een WP; gesloten lus met schoon water, doorgaans met antivries => brine.ouhaha schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:30:
grappig... impliciet op dit topic gaat het om grond/water(warmte)pompEn om het nog leuker te noemen, zou je nog kunnen zeggen dat er een grond/waterpomp in je grond/w warmtepomp zit:D
![]() | ![]() |
Na een connectieprobleem (code 65000) met onze RBE+ van Alpha Innotec heb ik op de warmtepomp de RBE uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld.
Connectieprobleem is daarmee opgelost, maar ik kan de temperatuur nu niet meer instellen. Er staat nu Rücklauftemperatur op die plek. Taal is verder nog gewoon Nederlands.
Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?
Update:
Contact gehad met installateur. Hij had zoiets nog nooit eerder gezien. Waarschijnlijk hiccup van het systeem. Reset warmtepomp heeft het opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 02-05-2022 15:37 ]
...less is more
Heb dit ook gehad en toen gefixt door op de warmtepomp hem weer op RBE te zetten. Zie handleiding pagina 8funk-e schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:25:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Na een connectieprobleem (code 65000) met onze RBE+ van Alpha Innotec heb ik op de warmtepomp de RBE uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld.
Connectieprobleem is daarmee opgelost, maar ik kan de temperatuur nu niet meer instellen. Er staat nu Rücklauftemperatur op die plek. Taal is verder nog gewoon Nederlands.
Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?
Update:
Contact gehad met installateur. Hij had zoiets nog nooit eerder gezien. Waarschijnlijk hiccup van het systeem. Reset warmtepomp heeft het opgelost.
https://nathan.compano.co...TE/83030100cNL_RBE%2B.pdf
Is de buitensensor die de temperatuur meet op een of andere manier te kalibreren of zou dit ergens in het menu gedaan kunnen worden?
Die sensoren zijn sowieso erg gevoelig. Ik zou het melden bij de installateur, waarschijnlijk geeft hij dadelijk nog vreemdere waardes.DaFreakR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:43:
Mijn Alpha Innotec WZSV 62K3M geeft de laatste tijd een incorrecte buitentemperatuur aan, circa 3 graden te warm. Ik heb het vermoeden dat dit is gekomen nadat de installateur nieuwe software heeft geïnstalleerd. Bij mijn buren, sensor zit op exact dezelfde plek, wordt wel een correcte temperatuur gemeten.
Is de buitensensor die de temperatuur meet op een of andere manier te kalibreren of zou dit ergens in het menu gedaan kunnen worden?
Ik heb een keertje gehad dat die bij een buitentemperatuur van +20 graden aangaf dat het -15 graden was. Nou die sensor wilde mijn installateur graag hebben omdat ze daarmee -15 graden konden simuleren terwijl het buiten 20 graden is.
Dat begon overigens ook geleidelijk zoals bij jou. Het begon met een paar graden verschil maar het verschil werd wel telkens groter.
Overigens kun je inderdaad in een van de menu instellingen instellen dat de buiten sensor gecorrigeerd dient te worden. Maar het bereik is niet oneindig. Ik geloof van -5 tot +5 graden.
Hebben ze dat vrij eenvoudig kunnen oplossen met een nieuwe sensor?
Ben ik hier op de juiste plek om mijzelf te (laten) informeren over de obvious do's en don´ts voor wat betreft Warmtepompen met bronboringen? Ik dacht het wel toch?
Situatie:
Jaren 30 hoekwoning ( niet aankomende jaren 30, maar die van de vorige eeuw)
Wens:
Warmtepomp met grondboring: Ik heb geen vertrouwen* in Lucht/Lucht of Lucht/Water warmtepompen:
Vertrouwen: Dat 't past ( ruimte ) dat 't niet te veel herrie geeft ( geluid ) en dat Lucht voldoende vermogen behoud in de winter ( vermogen ).
Vrienden van mij, wonende aan de compleet andere kant van het land, met een vrijstaande nieuwbouw woning zijn zeer tevreden, en de ervaringen uit hun wijk met lucht warmtepompen is dat ze inderdaad, juist in strenge winters een ernstig laag rendement behalen.
Mijn woning is verre van ideaal qua isolatie, dus ik verwacht vooral in de winter toch wel wat vermogen nodig te hebben.
Jaren 30 woning, nu nog (!!) voorzien van het originele enkel glas, slechts 2 verdiepingen waarbij de goot reeds op 1 hoog ligt. Spouwmuren zijn geïsoleerd, dakbeschot op 1e verdieping idem, plafonds/zoldervloer is ook geïsoleerd, woonkamervloer is hout, met onderzijde geïsoleerd.
Aankomende maand wordt het enkel glas in het gehele huis vervangen door vacuümglas met een U waarde van 0,7 W/(m2*C).
Toen ik hier kwam wonen hing er een 30kW CV installatie, (Nefit Ecomline HR) en die krijgt het door al dat na isoleren steeds gemakkelijker. Ik verwacht dan ook lang niet meer zo'n groot vermogen nodig te hebben. Afgelopen winter de ketel op een aanvoer temperatuur van 50 graden gezet, en dat was geen probleem qua temperatuur. Zo verwarm ik eigenlijk enkel de woonkamer (en staan in de rest van het huis de radiatoren op laag (niet dicht) en in de woonkamer ( circa 35m2) hangen maar liefst 4 radiatoren, allen type 22.
Ik 'verwacht'/'hoop' dat ik met de oude radiatoren gewoon ga uitkomen om het huis op temperatuur te brengen en te houden met minder dan 1/3 van de huidige ketel.
Wat ik wens:
- Warmtepomp voor huisverwarming
- Warmtepomp óók voor sanitair warm water ( sww noemt dan hier? )
- Geen boilers met een COP van 1 om (bij) te verwarmen, maar voldoende capacitieit vanuit de WP om gewoon te kunnen wonen/leven/doen zoals we nu ook doen ( 1 volwasenne, 2 kinderen, afhankelijk van TInder uitbreiding met 1 volwassenne)
Ik heb een keldertje waar alles in kan staan (hoogte beperkt tot 175, maar er kunnen gemakkelijk 4 vrieskasten bij als het moet. De leidingen voor sww en verwarming lopen reeds door de kelder heen, de cv hangt nu nog achter in de bijkeuken, dus verplaatsing naar de kelder geeft alleen maar kortere leidingen.
Bijkeuken en garage worden vernieuwd qua vloer (schuimbeton met vloerverwarming), maar de rest van het huis is dus ouderwets met radiatoren. In de woonkamer is het een optie om naar wand verwarming over te stappen, maar die optie houd ik graag open voor als ik ooit de kamer ga renoveren (radiatoren eruit, wandverwarming erin).
Anyhoe: Ik hink nu met één been op een AlphaInnotec, een all-in-one wonder, maar die zijn 185 hoog. Dat gaat eigenlijk niet passen dus. Ik heb nog pas één merk bekeken, en de keuze is reuze.
Een lager model (150 ?) met een los buffervat voor sww is prima, eventueel ook een buffervat voor de verwarming.
Ik woon op de rand van de Veluwse stuwwal, dus ik verwacht voldoende waterstromingen bij één of twee boringen in de voortuin, maar wat ik zoal gelezen heb, is een boring van een paar meter méér altijd fijn. Ik wil liefst ook direct een grondwater boring, zodat ik bijvoorbeeld toilet en tuin kan voorzien van grondwater ipv leidingwater. Maar dat zal peanuts zijn t.o.v. de warmtepomp boringen.
Wie heeft er tips, waar te beginnen? Installateur vinden die ervaring heeft is één, maar mijn ervaring is ook dat een installateur vaak getrouwd is met één merk. En dat is niet perse de beste oplossing voor mijn vraagstuk.
Omgeving Arnhem, Nathan zit in Zevenaar, maar doet (voor wat betreft Alpha Innotec) geen particulieren. Veel installateurs in deze regio zijn nog helemaal lucht-warmtepomp georienteerd, en hier in het dorp zit (voor mijn gevoel) alleen één oude baas die ter vervanging van de gasgestookte cv ketel nog wel weet hoe je een kolenkachel aan de praat houd. Niet echt iemand die ik een warmtepomp laat plaatsen dus.
Wie wijst mij de weg?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Nota: ik ga bij mijn radiatoren blijven in een nageisoleerd huis (dak, kelder, muren, glas), en volgens mijn berekeningen heb ik genoeg warmteafgifte bij 30-35C voor het meeste van het jaar, het kan zijn in een bittere winterweek dat ik naar 40C moet gaan. Ik ga van 32kW CV naar 6kW warmtepomp... spannend (installatie in juni). Ik heb er volle vetrouwen in. Bij een WP moet je zeker niet te groot gaan, zelf is ze modulerend (de COP hangt af van hoe hard de compressor draait).
[ Voor 5% gewijzigd door ouhaha op 06-05-2022 11:19 ]
Ik zit aan de westkant ook in die grondwaterstroming vanaf de Veluwe. Toch blijkt die erg oppervlakkig. Mijn bron lijkt juist in regeneratie geïnteresseerd
Er is ook nog een tussenstap: LTV radiatoren. Lijkt me in de woonkamer al snel de moeite waard. Zeker als je ze gewoon doorschuift naar de volgende in aanmerking komende plek wanneer die wandverwarming er t.z.t. van komt. Zo'n warmtepomp houdt nl. wel erg van lage temperatuurverwarming.
De meeste installateurs installeren elk slechts één of enkele merken. Zoals je al aangeeft, zijn goede installateurs niet zo dik gezaaid (als goede warmtepompen). Denk dat je dus beter eerst 'n installateur kunt vinden.
Mijn advies: ga eerst zo goed mogelijk isoleren, vergeet vooral niet op kierenjacht te gaan.
Ik heb een Alpha Innotec wp (6 kW) met aparte boiler. Hij staat bij mij ook in de kelder (hoogte 190) en met een geintegreerde boiler zou deze niet over de trap naar de kelder gebracht kunnen worden. De installateur had er zelfs nog een stelpost voor opgenomen. Met een losse boiler ging het prima, zeker omdat de compressor in een uitneembare module in de wp-kast zit.
Ik zit zelf ook tegen de stuwwal aan de oostkant van de Veluwe (Velp). Het grondwater zit hier laag (begint bij ca -15 m onder maaiveld) en er is een flinke stroming: na een week is alles weer op de oude (lage) temperatuur: ca 10 °C (of ik nou koel of verwarm). De eerste boring van 75 was te klein. Ik heb (onder garantie) een tweede extra boring van 100 m gekregen.
Ik heb voor het installatiewerk gebruik gemaakt van Kunst InstallatieService in Heteren.
Kijk, dat zijn de berichten, Ik woon aan de andere kant van lijn 1,. dus nog dichter bij Heteren. Eerste adresje dat ik dus eens ga bellen: Kunst, want zijn hebben minimaal 1 ervaring :-)KC27 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:18:
@JayPe
Ik heb een Alpha Innotec wp (6 kW) met aparte boiler. <knip> Ik zit zelf ook tegen de stuwwal aan de oostkant van de Veluwe (Velp).
Ik heb voor het installatiewerk gebruik gemaakt van Kunst InstallatieService in Heteren.
Hier in 't dorp zijn er genoeg springkoppen, maar zit zelf 'op hoog' dus ik verwacht eveneens diep, maar stromend, grondwater.
Haha, mooie website heeft Kunst. Die zijn de snelle vraag particulieren ook wel beu inmiddels
[ Voor 6% gewijzigd door JayPe op 06-05-2022 22:51 . Reden: website installateur bekeken. 8)7 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Boiler 1 gevoed door heat pipes, eventueel in serie met een warmtewisselaar op het dak als PVT cellen, of een lange leiding als warmtewisselaar op het dak waar glycol door wordt gepompt.
Een w-w warmtepomp binnen tussen twee boilers in
Boiler 2 voor verwarming, evt een boiler 3 voor SWW temperaturen.
Deze vraag omdat we nu al twee boilers hebben staan en heatpipes.
"2" noemen we in die toepassing doorgaans een buffervat. Wat doet die nu dan?
Ik zou graag willen weten of het systeem ook echt gaat koelen straks.
Dit zijn de default settings, wat vinden jullie er van?

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 09-05-2022 20:25 ]
Bedankt! Moet me nog heel wat inlezen.. Ik dacht aan de koudere maanden, waarop de heatpipes niet meer zoveel doen, maar mogelijk wel een boiler waar warmte aan is onttrokken door de warmtepomp nog kunnen voeden, evt samen met een passieve warmtewisselaar op het dak.Gwaihir schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:15:
@FerdieWaarom is "3" ongelijk aan "1"?
"2" noemen we in die toepassing doorgaans een buffervat. Wat doet die nu dan?
Dus boiler 1 als voeding voor de koude zijde, boiler 2 voor ruimteverwarming en kleinere boiler 3 voor warm water.
Of is die hele boiler 1 eigenlijk helemaal niet nodig, beter om direct de koude zijde van de warmtepomp te voeden vanuit de heat pipes/warmtewisselaar?
Ik zou als doel graag de heat pipes nog mee willen laten doen en het beetje energie wat ze opvangen in de winter willen gebruiken als opstapje voor de warmtepomp. Nu doen we daar niks mee, ook als die bijvoorbeeld nog 20 graden zou kunnen maken. En als het kan een actieve warmtewisselaar met ventilator vermijden.
Met deze instellingen gaat hij koelen als:Dacuuu schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:23:
Hier in het bezit van een Alpha-innotec MSW2-6S, en we gaan nu onze 1e echte zomer in.
Ik zou graag willen weten of het systeem ook echt gaat koelen straks.
Dit zijn de default settings, wat vinden jullie er van?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de buitentemperatuur 6 uur boven de 20°C is en hij koelt nog 6 uur door als de buitentemperatuur onder de 20°C duikt. Hij gaat koelen met een aanvoertemperatuur van 18°C.
Als je het morgen eventueel wil testen kun je die 2 x 6 uur korter zetten.
Na 1 uur boven 24°C gaat hij koelen en hij koelt 4 uur door na onderschrijding van die 24 °C.
Super bedankt! Erg fijn dat je het zo uitschrijftKC27 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:06:
[...]
Met deze instellingen gaat hij koelen als:
de buitentemperatuur 6 uur boven de 20°C is en hij koelt nog 6 uur door als de buitentemperatuur onder de 20°C duikt. Hij gaat koelen met een aanvoertemperatuur van 18°C.
Als je het morgen eventueel wil testen kun je die 2 x 6 uur korter zetten.
Volgens mij is hij al aan het koelen hier. Tem gisteren zat meer dan 6 uur boven de 20 graden. (ID_WEB_Temperatur_TA)
En volgens mij is "Release cooling" Het bewijs dat die ook daadwerkelijk koelt toch?
De status van de warmtepomp staat wel op "No request" (ID_WEB_WP_BZ_akt)
Weet jij toevallig, welke ID_WEB code ik moet hebben om te zien of de warmtepomp koelt of niet?
Er zijn een aantal manieren om te zien of de warmtepomp koelt. Als je een stroommeter hebt aangesloten dan zie je dat de warmtepomp ongeveer 200w verbruikt ipv 10w voor idle zijn.Dacuuu schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:10:
[...]
Super bedankt! Erg fijn dat je het zo uitschrijft![]()
Volgens mij is hij al aan het koelen hier. Tem gisteren zat meer dan 6 uur boven de 20 graden. (ID_WEB_Temperatur_TA)
En volgens mij is "Release cooling" Het bewijs dat die ook daadwerkelijk koelt toch?
Weet jij toevallig, welke ID_WEB code ik moet hebben om te zien of de warmtepomp koelt of niet?
Je kunt de temperatuur van het buffervat of de leidingen van de vloer controleren, deze zitten rond de 18-19 graden als die aan het koelen is. Als die niet aan het koelen is dan zit je waarschijnlijk boven de 20 graden met de temperatuur voor de vloer leidingen.
De warmtepomp geeft zelf helaas niet actief aan dat er gekoeld wordt.
Oh, ik geloof dat ik begin aan te haken. Je wilt helemaal geen grondboring, maar heatpipes & PVT als bron!Ferdie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:48:
Bedankt! Moet me nog heel wat inlezen.. Ik dacht aan de koudere maanden, waarop de heatpipes niet meer zoveel doen, maar mogelijk wel een boiler waar warmte aan is onttrokken door de warmtepomp nog kunnen voeden, evt samen met een passieve warmtewisselaar op het dak.
Dus boiler 1 als voeding voor de koude zijde, boiler 2 voor ruimteverwarming en kleinere boiler 3 voor warm water.
Of is die hele boiler 1 eigenlijk helemaal niet nodig, beter om direct de koude zijde van de warmtepomp te voeden vanuit de heat pipes/warmtewisselaar?
Ik zou als doel graag de heat pipes nog mee willen laten doen en het beetje energie wat ze opvangen in de winter willen gebruiken als opstapje voor de warmtepomp. Nu doen we daar niks mee, ook als die bijvoorbeeld nog 20 graden zou kunnen maken. En als het kan een actieve warmtewisselaar met ventilator vermijden.
Die laatste wens lukt dan in elk geval: met zo'n opstelling geen buitenunit die lawaai maakt. Qua rendement (per seizoen) moet je evenwel nog steeds vergelijken met de L/W WPs. In de winter trek je de warmte immers toch vooral uit de buitenlucht. PVT panelen zijn dan ook een onvermijdelijk onderdeel, want een heatpipe wordt door z'n vacuüm geïsoleerd en trekt dus alleen warmte van de zon, niet / nauwelijks uit de lucht.
Ik vind 't een leuk idee om op deze manier aan de bronzijde toch een 'voorraadje' warmte op te bouwen en klaar te zetten voor wanneer de WP weer gaat lopen. Maar 't maakt 't wel verrekte veel ingewikkelder, terwijl het er wanneer het er hartje winter op aan komt toch alle warmte rechtstreeks van die PVT panelen komt voor een WP die 24x7 door tuft. Dus of 't nou echt handig is..
Gezien de temperatuur waarmee dat dan gaat, zal in je vat 1 ook glycol (brine) moeten zitten. Ook hebben WPs dacht ik wel 'n relevante maximum brontemperatuur (van 35 graden of zo?). Maar voor de zomer-uitdaging daarvan is in een PVT systeem een mengventiel dacht ik toch al standaard.
Het zal er wellicht vooral op aan komen hoe lang het 'tussenseizoen' is voor je huis, want de extra voorzieningen (heatpipes, 'bronvat') komen met name dan tot hun recht.
Overigens: hoe constateer je dat die heatpipes nu weinig doen? Velen maken de fout te kijken naar de temperatuur van het vat, die 's winters laag blijft. Maar dat geeft slechts aan dat alle warmte gebruikt wordt. Het zegt niets over hoeveel warmte dat is.
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 10-05-2022 13:24 ]
Er is een fout in de software van de warmtepomp waardoor hij de koelstatus niet goed doorgeeft.Dacuuu schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:10:
[...]
Super bedankt! Erg fijn dat je het zo uitschrijft![]()
Ik heb dat als volgt opgelost:
Ik haal de bedrijfstijd koelbedrijf op uit de luxtronik:
1
2
3
| - group: calculations id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue friendly_name: Bedrijfstijd koelbedrijf |
Ik heb ik twee sensoren aangemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - platform: statistics name: koeling_stats entity_id: luxtronik.bedrijfstijd_koelbedrijf sampling_size: 2 max_age: 120 state_characteristic: mean - platform: template sensors: status_wp_new: value_template: >- {% if is_state('binary_sensor.koeling_aan', 'on') and is_state('luxtronik.status_wp', 'no request') %} cooling {% else %} {{ states('luxtronik.status_wp') }} {% endif %} |
En ik heb een binary sensor aangemaakt:
1
2
3
4
| - platform: template sensors: koeling_aan: value_template: "{{ state_attr('sensor.koeling_stats', 'count') | int(0) >= 1 }}" |
Samen geven ze altijd de goede status weer.