Ik gebruik Alpha home en deze doet ook af en toe updaten, maar is dat ook de firmware van de wp? Ik heb namelijk nooit een heatpump24 account gehad en weet niet of de wp zelf actueel is.
klopt @DutchKel firmware installeren is wekelijkse kost met allerlei apparatuur maar wil dan wel een change log zien want elke update is een potientieel risico. Als het om minor bug fixes gaat dan sla ik graag overDutchKel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:56:
[...]
Maar de conclusie is dat je bij alpha innotec geen firmware kunt downloaden en dat je van daaruit wordt door gelinkt naar heatpump24.com. Kortom je had ook kunnen vermelden dat heatpump24.com een site van alpha innotec is, wat meer correct is dan dat je op de support site van alpha innotec firmware kunt downloaden (dat is immers helemaal niet waar). Overigens was er al vermeld dat die site van Alpha Innotec is dus is je bericht alleen maar verwarrend.
Edit: ik lees overigens nergens dat @Vaevictis_ huiverig is om van die site firmware te installeren. Hij wil alleen de release notes weten om te zien wat er veranderd is. Dat is dus niet specifiek op die site gericht.
Dat zijn twee "onafhankelijke" systemen. Alpha Home software (zowel op de controller als op de gateway) komt met een melding als er een nieuwere versie beschikbaar is. Voor de rest is het klik en pray. Als je bij een van de twee kliky up "update" worden ze alle twee geupdate. Alpha Home doet niets met de software van de wp. In principe kan Alpha Home ook werken met andere merken, maar dat is dan minder goed op elkaar afgestemd.Cpt.Chaos schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:27:
Ik gebruik Alpha home en deze doet ook af en toe updaten, maar is dat ook de firmware van de wp? Ik heb namelijk nooit een heatpump24 account gehad en weet niet of de wp zelf actueel is.
Een nieuwe versie van de software op je wp moet je er echt "hard" zelf opzetten met een usb-stick. Je hoeft geen heatpump24 account te hebben om de software voor je wp te downloaden.
Blijft natuurlijk de terechte opmerking van @Vaevictis_ dat een zichzelf respecterende leverancier iedere update voorziet van release notes en eventueel "breaking changes".
Een goed voorbeeld daarvan is Home Assistant.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
................
[ Voor 97% gewijzigd door frank2014 op 13-03-2022 12:58 ]
een iets dikkere huid kweken kan geen kwaad... Op deze manier reageren is contraproductief...
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 15-03-2022 19:17 ]
Ik ben bang dat ze alleen intern of voor erkende installateurs de release notes beschikbaar stellen. Ik zou eigenlijk ook wel graag de release notes zien. Nu zie ik alleen een nummertje ophogen maar ik heb geen idee of er bugs zijn gefixed of dat er functies zijn aangepast oid.KC27 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:01:
[...]
Dat zijn twee "onafhankelijke" systemen. Alpha Home software (zowel op de controller als op de gateway) komt met een melding als er een nieuwere versie beschikbaar is. Voor de rest is het klik en pray. Als je bij een van de twee kliky up "update" worden ze alle twee geupdate. Alpha Home doet niets met de software van de wp. In principe kan Alpha Home ook werken met andere merken, maar dat is dan minder goed op elkaar afgestemd.
Een nieuwe versie van de software op je wp moet je er echt "hard" zelf opzetten met een usb-stick. Je hoeft geen heatpump24 account te hebben om de software voor je wp te downloaden.
Blijft natuurlijk de terechte opmerking van @Vaevictis_ dat een zichzelf respecterende leverancier iedere update voorziet van release notes en eventueel "breaking changes".
Een goed voorbeeld daarvan is Home Assistant.
Je kunt het niet helemaal vergelijken met Home Assistant, die doen dat overigens inderdaad wel erg goed. Maar Home Assistant daar kan een eindgebruiker nog voor ontwikkelen.
Een warmtepomp is wat dat betreft een gesloten systeem, waarvoor een eindgebruiker dus niet direct de release notes nodig heeft om ermee te kunnen werken. Daarom denk ik dat de release notes wel bij erkende installateurs beschikbaar worden gesteld.
Tweakers zijn wat dat betreft toch een apart soort mensen. Ik zie geen eindgebruiker (buiten de Tweakers en techneuten) een firmware update uitvoeren op een warmtepomp.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik zal kijken of ergens in de wp de huidige build staat en vergelijken met het laatste nummer. In theorie zou elke nieuwe firmware beter moeten zijn dan de vorige, niet? Praktijk uiteraard een ander verhaal...
Edit: versie 3.82.5 zit er in de wp
[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Chaos op 13-03-2022 14:51 ]
Beetje oud verdienmodel, je ziet het ook bij auto producenten. Die zijn onder druk van Tesla ook aan het veranderen met ota updates. Bepaalde merken zoals Nissan doen het liever via de dealer en dan ook heel beperkt (heel uitzonderlijk) updates.DutchKel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:00:
[...]
Ik ben bang dat ze alleen intern of voor erkende installateurs de release notes beschikbaar stellen. Ik zou eigenlijk ook wel graag de release notes zien. Nu zie ik alleen een nummertje ophogen maar ik heb geen idee of er bugs zijn gefixed of dat er functies zijn aangepast oid.
Je kunt het niet helemaal vergelijken met Home Assistant, die doen dat overigens inderdaad wel erg goed. Maar Home Assistant daar kan een eindgebruiker nog voor ontwikkelen.
Een warmtepomp is wat dat betreft een gesloten systeem, waarvoor een eindgebruiker dus niet direct de release notes nodig heeft om ermee te kunnen werken. Daarom denk ik dat de release notes wel bij erkende installateurs beschikbaar worden gesteld.
Tweakers zijn wat dat betreft toch een apart soort mensen. Ik zie geen eindgebruiker (buiten de Tweakers en techneuten) een firmware update uitvoeren op een warmtepomp.
In de operationele techniek hoek gaat het allemaal niet zo snel en is openheid een risico. Hopelijk leren ze van de log4j́ kwetsbaarheid dat updaten echt wel moet en zo snel en eenvoudig mogelijk.
Yep, lijkt echt nog 'n stukje security through obscurity en dan met name het wat onduidelijk houden voor de concurrenten van hoe hun systemen precies werken.Vaevictis_ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:23:
Beetje oud verdienmodel,
Toen ik de EcoForest importeur om nog wat ModBus details vroeg, was dat het directe antwoord: krijg je niet, we willen onze concurrenten niet wijzer maken.
Vergelijk: rondleiding over een Panasonic development afdeling in Japan, ca. 2000: de gedemonteerde Sony camcorder lag zonder enige schaamte open en bloot op de tafel.
Bij mij zit versie 3.85.4 in de wp, die heb ik ergens vorig jaar erin gezet. Inmiddels kun je via heatpump24.com versie 3.86.1 downloaden.Cpt.Chaos schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:22:
Ik zal kijken of ergens in de wp de huidige build staat en vergelijken met het laatste nummer. In theorie zou elke nieuwe firmware beter moeten zijn dan de vorige, niet? Praktijk uiteraard een ander verhaal...
Lijkt er dus dat er weer flink wat is aangepast of gefixed, maar wat?
Binnenkort kom de installateur hier onderhoud doen, ik zal hem eens vragen of hij iets weet over release notes.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
EcoForest gebruikt toch een sturing van Carel? https://www.carel.com/programmable-controlsGwaihir schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:13:
[...]
Toen ik de EcoForest importeur om nog wat ModBus details vroeg, was dat het directe antwoord: krijg je niet,
Wellicht is via die weg meer ModBus informatie te vinden?
Niet zelden is dat bij importeurs een eufemisme voor: "krijg je niet, want we weten zelf ook niet echt hoe dat nu werkt".Gwaihir schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:13:
[...]
Toen ik de EcoForest importeur om nog wat ModBus details vroeg, was dat het directe antwoord: krijg je niet, we willen onze concurrenten niet wijzer maken.
It's time to play the music, it's time to light the lights
@big bang Had wel de juiste persoon weten te bereiken (technisch directeur) en de indruk dat hij het meende. Op z'n minst betekent dat het zo gezegd wordt, dat die gedachte speelt.
@The Lord We zijn erg ver gekomen, met name omdat iemand hier - naam me even ontschoten - het verkeer tussen de eigen app en z'n daartoe uitgeruste WP systematisch heeft vastgelegd.
Wat de Carel info me (/ ons?) heeft geleerd is dat het ding intern volledig ModBus praat én dat al die berichtgeving default open staat. En het lijkt erop dat die inderdaad niet afgeschermd is. (Leuk + handle with care
.) Verder kan Carel ons niets leren over hoe EcoForest zo'n programmable controller daadwerkelijk geprogrammeerd heeft.
En, volledigheidshalve: de gepubliceerde lijst van EcoForest is echt niet slecht. Maar we blijven Tweakers
.
@The Lord We zijn erg ver gekomen, met name omdat iemand hier - naam me even ontschoten - het verkeer tussen de eigen app en z'n daartoe uitgeruste WP systematisch heeft vastgelegd.
Wat de Carel info me (/ ons?) heeft geleerd is dat het ding intern volledig ModBus praat én dat al die berichtgeving default open staat. En het lijkt erop dat die inderdaad niet afgeschermd is. (Leuk + handle with care
En, volledigheidshalve: de gepubliceerde lijst van EcoForest is echt niet slecht. Maar we blijven Tweakers
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 14-03-2022 16:48 ]
Nilan heeft een complete lijst met alle modbus registers. Op basis daarvan heb ik een Homey app kunnen maken.big bang schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:14:
[...]
Niet zelden is dat bij importeurs een eufemisme voor: "krijg je niet, want we weten zelf ook niet echt hoe dat nu werkt".
En Nibe maakt het nóg bonter: daar kun jee een USB-stick in steken, via het menu een commando geven en daarna staat er op die stick een document met álle modbusregisters die er zijn. En ik kan je garanderen dat dit echt een enorme bak is!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik ken bepaalde fabrikanten die geen modbus documentatie willen delen! Erg vervelend. Sowieso heb ik een professionele hekel aan modbus er zijn veel betere, veiliger en gebruikersvriendelijke protocollen.Hippe Lip schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:06:
En Nibe maakt het nóg bonter: daar kun jee een USB-stick in steken, via het menu een commando geven en daarna staat er op die stick een document met álle modbusregisters die er zijn. En ik kan je garanderen dat dit echt een enorme bak is!
@Gwaihir het probleem van modbus is dus dat als je fysieke toegang hebt je kun lezen en schrijven in de jaren 80 was security nog niet uitgevonden
[ Voor 11% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-03-2022 19:09 ]
@Vaevictis_ De Carel controller maakt het wel mogelijk om slechts een select aantal registers via de BMS poorten beschikbaar te maken. Daar lijkt evenwel niet of slechts beperkt voor gekozen (wellicht met diagnostiek in gedachten).
Eerlijk gezegd ben ik momenteel wel blij met de situatie. Ik hoef géén firmware updates te doen voor log4J etc, doch slechts de fysieke toegang voldoende in te perken
.
Eerlijk gezegd ben ik momenteel wel blij met de situatie. Ik hoef géén firmware updates te doen voor log4J etc, doch slechts de fysieke toegang voldoende in te perken
Net de laatste firmware erop gezet. Sww gaat nu met 50+ Hz ipv 40, en dus met 3,5kW ipv 2,75, de nieuwere versie heeft toch wat verbeteringen. Zal volgende sww run kijken wat hij doet als sww op normaal staat en niet op luxe.
de markt voor WP (inclusief WW of verticale bronnen) is wat "overheated".
prijzen zijn op hoog tempo aan het stijgen, de ene na de andere...
ik was al een paar maanden wat offertes aan het verzamelen, zowel boorders als installateurs doen er serieuze schepjes erbij.
6% bij de ene, 10% bij de andere... En ze kunnen amper volgen (laat staan een offerte aanpassen).
Ik had beter een paar maanden geleden besteld!
prijzen zijn op hoog tempo aan het stijgen, de ene na de andere...
ik was al een paar maanden wat offertes aan het verzamelen, zowel boorders als installateurs doen er serieuze schepjes erbij.
6% bij de ene, 10% bij de andere... En ze kunnen amper volgen (laat staan een offerte aanpassen).
Ik had beter een paar maanden geleden besteld!
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@bjp Dat is achteruit kijken. Maar met deze wetenschap zou ik vandaag nog een keuze maken voordat het nóg duurder wordt. Dan begint de wachttijd tenminste ook alvast te lopen en heb je de installatie hopelijk voordat het stookseizoen weer begint?
<John O`Mill>
removed.
[ Voor 110% gewijzigd door ouhaha op 18-03-2022 13:38 ]
Precies, daarom heb ik deze week akkoord gegeven op installatie bodemwarmtepomp. Na aftrek ISDE toch een flinke investering van 35 kEuro (bron +warmtepomp en installatie). Maar daarmee wel op de toekomst voorbereid.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:41:
@bjp Dat is achteruit kijken. Maar met deze wetenschap zou ik vandaag nog een keuze maken voordat het nóg duurder wordt. Dan begint de wachttijd tenminste ook alvast te lopen en heb je de installatie hopelijk voordat het stookseizoen weer begint?
PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total
Zoals eerder in dit topic vernoemd ben ik aan het kijken om onze huidige WP (2008 Stiebel Eltron WPC10 Cool) te vervangen door een nieuwe. Nu de eerste prijsopgave binnen --> 15K (Ecoforest Geo 1-9kW). Vanuit de gemeente kunnen we in theorie 1k subsidie krijgen en daarnaast vanuit het Rijk dan nog eens 4.2k. Dus ~10K kosten indien we dat allemaal krijgen.
Viel toch beetje tegen. Eerder toen ik gebeld had (was voordat de oorlog uitbrak in Oekraine) werd verbaal iets genoemd in de richting van 12 a 13k als groffe schatting. Dit is dan trouwens pure swap en uitgaande van 2 dagen werk.
Ook andere partij over de vloer gehad die met een offerte gaan komen voor een Nibe S1255 (of F1255). Ben benieuwd, maar verwacht ergens een hogere prijsindicatie.
Viel toch beetje tegen. Eerder toen ik gebeld had (was voordat de oorlog uitbrak in Oekraine) werd verbaal iets genoemd in de richting van 12 a 13k als groffe schatting. Dit is dan trouwens pure swap en uitgaande van 2 dagen werk.
Ook andere partij over de vloer gehad die met een offerte gaan komen voor een Nibe S1255 (of F1255). Ben benieuwd, maar verwacht ergens een hogere prijsindicatie.
oei premies zijn in België nog eens aangepast (onder "voorbehoud" in Vlaanderen). 4k blijft voor WW/grond, van 1.5k naar 3k voor LW...
LW doet dus een inhaalbeweging... maar wel verplicht geen actieve koeling (anders geen premie).
LW doet dus een inhaalbeweging... maar wel verplicht geen actieve koeling (anders geen premie).
Hoe doe je dat, verplicht geen actieve koeling? Heeft zo’n L/W WP niet standaard een omkeerinrichting waardoor die altijd kan koelen?ouhaha schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34:
oei premies zijn in België nog eens aangepast (onder "voorbehoud" in Vlaanderen). 4k blijft voor WW/grond, van 1.5k naar 3k voor LW...
<John O`Mill>
Zorg dat je de S1255 krijg ipv F1255. Deze heeft modbus tcp en dan daardoor makkelijker met bijvoorbeeld home assistant uitgelezen worden of gekoppeld worden aan een omvormer met modbus tcp. Op basis van je zonne opbrengst kan je dan bijvoorbeeld je temperatuur van je boilervat op luxe zetten en nog een aantal dingen zodat je meer eigen opgewekte stroom verbruikt.Yaldair schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:04:
Heb zelf de F1255 en baal dat ik niet de tijd had om me er toen in te verdiepen er had misschien voor hetzelfde bedrag een S1255 kunnen staan.

Hoe zet ik mijn boilervat op ‘luxe’? Dat zou ik graag doen deze zomer: mijn SWW op uitsluitend eigen opwek verwarmen. Maar de ‘luxe’-optie ben ik in geen enkel menu tegengekomen.iCrOn schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:26:
Zorg dat je de S1255 krijg ipv F1255. Deze heeft modbus tcp en dan daardoor makkelijker met bijvoorbeeld home assistant uitgelezen worden of gekoppeld worden aan een omvormer met modbus tcp. Op basis van je zonne opbrengst kan je dan bijvoorbeeld je temperatuur van je boilervat op luxe zetten en nog een aantal dingen zodat je meer eigen opgewekte stroom verbruikt.
Ik kreeg eerst ook een F aangeboden vorig jaar. Op mijn vraag waarom er geen S aangeboden werd kreeg ik het antwoord dat die duurder is. Pas bij doorvragen bleek dat om een paar honderd euro te gaan…Heb zelf de F1255 en baal dat ik niet de tijd had om me er toen in te verdiepen er had misschien voor hetzelfde bedrag een S1255 kunnen staan.

<John O`Mill>
Ehh waarom geen active koeling ?ouhaha schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34:
Bij betere isolatie heb je als je geen zonwering hebt de binnentemperatuur alleen maar verder oplopen over algemeen. Dus kunnen koelen is wel een pre lijkt me.
En juist als je koelt is er energie genoeg in de zomer, wellicht van je eigen zonnepanelen.
Ik ben heel erg blij met de koel mogelijkheden. Wij houden het goed 22 graden als het buiten +30 is met zonwering overal en een W/W WP.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zoals ik het begrepen heb moet de installateur op papier bevestigen dat hij de koelfunctie permanent en onomkeerbaar uitgeschakeld heeft.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:22:
[...]
Hoe doe je dat, verplicht geen actieve koeling? Heeft zo’n L/W WP niet standaard een omkeerinrichting waardoor die altijd kan koelen?
Bij mijn weten gaat het in de praktijk om een printplaat die ze eruit halen maar die er achteraf terug in kan...
Belangrijk ivm die premies is wel dat ze verdubbeld worden als je niet aansluitbaar bent op gas (om te vermijden dat je op stookolie gaat verwarmen vermoed ik)
Ik zie dat ze het bij de S series anders noemen en meer opties hebben de opties:Hippe Lip schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:22:
Hoe zet ik mijn boilervat op ‘luxe’? Dat zou ik graag doen deze zomer: mijn SWW op uitsluitend eigen opwek verwarmen. Maar de ‘luxe’-optie ben ik in geen enkel menu tegengekomen.
Ook zou je bijvoorbeeld je periodieke verhoging (legionella run) laten vallen in het weekend (met laag tarief) en dan instellen net na de middag kans is groot dat je dan je eigen stroom het meeste gebruik en anders het tegen laag tarief afneemt en er dan in de avond met het douchen ook nog wat aan hebt (als je in de avond douche)MENU 2.2 - WARMTAPWATERVRAAG
Alternatief: Smart control, Klein, Gemiddeld, Groot.
Toevallig heeft iemand in een ander topic met een S1155 laatst zijn omvormer gekoppeld via modbus tcp en wat screenshots gemaakt.
[ Voor 0% gewijzigd door iCrOn op 19-03-2022 18:46 . Reden: typo ]
Die premie is waarschijnlijk de reden dat in Belgie b.v. de Vaillant l/w wp’s standaard zonder koeloptie verkocht worden (S2 in het typenummer). Een koelcontact kun je optioneel bij bestellen.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:22:
[...]
Hoe doe je dat, verplicht geen actieve koeling? Heeft zo’n L/W WP niet standaard een omkeerinrichting waardoor die altijd kan koelen?
Het scheelt wel dat de premie in België op een W/W warmtepomp met koeling is. Een W/W warmtepomp die koelt namelijk passief.
Ergens kan ik me er wel iets bij voorstellen. Een actieve koeling is een behoorlijke energievreter, mogelijk is het verbruik zelfs meer dan verwarmen. Terwijl je door de ramen open te zetten in de nacht ook al passieve koeling hebt.
Gelukkig woon ik in Nederland en heb ik daar dus ook helemaal geen last van.
Ergens kan ik me er wel iets bij voorstellen. Een actieve koeling is een behoorlijke energievreter, mogelijk is het verbruik zelfs meer dan verwarmen. Terwijl je door de ramen open te zetten in de nacht ook al passieve koeling hebt.
Toch moet je ook niet te bang zijn voor een beetje koeling in de zomer, als je daarmee veel verwarming in de winter bespaart. Het klopt wel dat je dat grotendeels op piek PV kunt doen.
Nee joh, COP bij koelen is extreem hoog, zeker bij W/W waar de brontemp al heel erg in de buurt ligt van je Ta.DutchKel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:57:
Het scheelt wel dat de premie in België op een W/W warmtepomp met koeling is. Een W/W warmtepomp die koelt namelijk passief.
Icm fancoils maakt het het koeler wel een heel stuk effectiever.
Zou niet verschieten als dat boven de COP10 ligt. Het passieve deel (pompen) zal daar ook een aandeel in hebben, net als bij "gratis" passief koelen.
Het is een beetje hoe je er tegen aan kijkt, zou persoonlijk het zonde vinden om de mooie compressor stil te laten staan in de zomer, je hebt idd toch teveel PV (alhoewel, met EUR0,57 TLV ATM is dat natuurlijk ook weer anders dan anders...). Het mag wel 30k in aanschaf kosten, maar niets in verbruik... Maar je kocht het wel voor het comfort...
Maar dat is niet de standaard. als er echt gekoeld moet worden hangen de meeste mensen er gewoon een L/L WP bij...
@Gwaihir en @bbbrumbrum volgens mij begrijpen jullie het niet.
Ik probeer te begrijpen waarom de Belgen geen premie krijgen op een warmtepomp met actieve koeling. Maar omdat een W/W warmtepomp passief wordt gekoeld krijg je daar volgens mij wel een premie op.
Dus dat hele verhaal van de premie is niet op een warmtepomp met koeling dat gaat alleen op voor een L/W en L/L warmtepomp.
En volgens mij kost het koelen met die 2 wel behoorlijk wat warmte naar buiten en energie.
Zo heb ik het tenminste begrepen dat het zit. Er is hier een hele discussie over het niet krijgen van een premie die volgens mij niet opgaat voor een W/W warmtepomp omdat je daar zover ik het begrijp dus ook premie krijgt met koeling.
Ik probeer te begrijpen waarom de Belgen geen premie krijgen op een warmtepomp met actieve koeling. Maar omdat een W/W warmtepomp passief wordt gekoeld krijg je daar volgens mij wel een premie op.
Dus dat hele verhaal van de premie is niet op een warmtepomp met koeling dat gaat alleen op voor een L/W en L/L warmtepomp.
En volgens mij kost het koelen met die 2 wel behoorlijk wat warmte naar buiten en energie.
Zo heb ik het tenminste begrepen dat het zit. Er is hier een hele discussie over het niet krijgen van een premie die volgens mij niet opgaat voor een W/W warmtepomp omdat je daar zover ik het begrijp dus ook premie krijgt met koeling.
In deze mooie voorjaars maand met veel zon verbruikt mijn WP aanzienlijk minder energie om het huis te verwarmen. Wat mij dan wel opvalt is dat er wat vaker SWW wordt gemaakt dan gebruikelijk. Is het zo dat de WP restwarmte gebruikt van de verwarming voor het verwarmen van het water?
Lijkt me niet waarschijnlijk. Tenminste, in het geval van LTV. Voor SWW heb je namelijk aanzienlijk hogere temperaturen nodig.Eduardo M schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:29:
In deze mooie voorjaars maand met veel zon verbruikt mijn WP aanzienlijk minder energie om het huis te verwarmen. Wat mij dan wel opvalt is dat er wat vaker SWW wordt gemaakt dan gebruikelijk. Is het zo dat de WP restwarmte gebruikt van de verwarming voor het verwarmen van het water?
<John O`Mill>
Ik meende e.e.a. - hoe off topic ook - wel begrepen te hebben. Maar ik begrijp dus niet zo goed hoe de Belgische overheid het in banen probeert te leiden. De gedachte zal wel zijn dat ze geen energieverslindende airco's willen subsidiëren, die mensen vooral voor die koeling aanschaffen, wellicht zelfs zonder iets aan de verwarming te veranderen. En inderdaad, koelen m.b.v. hete buitenlucht kost behoorlijk wat energie.DutchKel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:33:
@Gwaihir en @bbbrumbrum volgens mij begrijpen jullie het niet.
Maar dat neemt niet weg dat wanneer je beter gaat isoleren, je woning nog steeds net zoveel zon vangt, maar minder warmte weer verliest 's nachts, ook 's zomers. Dus 'n beetje koeling hoort er wellicht gewoon bij, óók als het L/W moet. In de bouw hoor je al een inzicht rond gaan dat een beetje weg te koelen 's zomerse oververhitting wellicht niet zo erg is, mits het flink energie bespaart in de winter. Die koeling - uit welke bron dan ook - valt immers wel met PV van stroom te voorzien, maar met die PV valt in de winter niet te verwarmen. En die winterse vraag piek lijkt voor onze hele elektriciteitsvoorziening de grote uitdaging te worden.
Neen. Het is juist de bedoeling dat de installateur die standaard instelling deactiveert.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:22:
[...]
Kan hardwarematig of softwarematig uit dienst genomen worden.
En de installateuer moet een "verklaring op eer" indienen dat hij de koelfunctie buiten bedrijf gesgeld heeft.
Maar gezien dit weer zo'n specifieke Vlaamse maatregel is is het meer regel dan uitzondering dat de installateur dan wel "even" toont hoe je die koelfunctie terug activeert.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2022 15:05 ]
Ik wil niet miere****** maar het is een Vlaamse maatregel en geen Federale (Belgische) maatregel.ouhaha schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34:
Wij ook hoor. Zonder actieve koeling van de WP. Dus nogal situatie-gebonden.jacovn schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Ik ben heel erg blij met de koel mogelijkheden. Wij houden het goed 22 graden als het buiten +30 is met zonwering overal en een W/W WP.
Achterliggende gedachte is dat het een klimaatregel is. Dus verwarmen op elektriciteit ipv fossiel is winst.
En in de zomer gaan koelen omdat er geen of onvoldoende eenmalige maatregelen genomen zijn om een woning koel te houden en dan via airco's massaal extra warmte de lucht in te blazen is - in die optiek - dan niet echt winst. Je doet in je huis nog altijd wat je wil (dus ook koelen via WP) maar dan zie je gewoon af van de overheidspremie.
Poging 3
Hopelijk is dit wel het juiste topic. Zoveel topics over warmtepompen.
Nu heb ik meer informatie gekregen over de warmte/koudepomp in mijn nieuwbouwwoning
Gek detail: Een gezin met 6 kinderen betaalt net zoveel aan de huur van een warmtepomp als een alleenstaande persoon. Die eerste groep gebruikt de pomp toch veel meer zou je zeggen? Dus meer slijtage? Waarom is de prijs voor de huur niet afhankelijk van het gebruik? Waarom betaal ik voor een pomp als ik een maand op vakantie ben en hem niet gebruik?
Anyway...
De warmtepomp in onderstaand voorbeeld betreft een WPU55 met een opslagvat van 200 liter.
Bij het huren van de pomp + opslag ben je verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen, bovenop alle andere kosten.
Bij het kopen van de pomp + opslag ben je niet verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen.
Huur pomp en opslag: €105 per maand.
Vastrecht warm en koud: grofweg €54 euro per maand.
Onderhoud: grofweg €24 euro per maand (optioneel bij koop)
Elektriciteit: grofweg €40 euro per maand (voor de warmtepomp)
Water via waterleverancier: onbekend.
Totaal huur: €223 euro per maand (excl. waterrekening).
Totaal koop: €118 euro per maand (excl. waterrekening).
Totaal koop: €94 euro per maand (excl. waterrekening en excl. onderhoud).
(Ik zou hem dus kopen en in de hypotheek opnemen.)
Dus dan zit ik met tenminste 3 maandelijkse betalingen voor deze woning (geen appartement):
Hypotheek netto per maand €2100
Warmtepomp vastrecht en elektriciteit: €94
2 VVE's in totaal (buiten en parkeren): €50
Totaal €2.244 per maand
Maar ik weet niet hoeveel onderhoud een warmtepomp nodig heeft en of ik hier een andere aanbieder voor kan vinden die het onderhoud jaarlijks voor minder dan (12*24)=€288 kan doen.
En dan heb ik nog een rits met vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen
Laat ik beginnen met de energiebehoefte van een moderne warmtepomp:
Ik heb de optie op zonnepanelen (4, 6, 8, of 10 stuks) waar ieder paneel een vermogen van 365Wp heeft. In mijn energierekening van het afgelopen jaar (een appartement van 90m2) kom ik jaarlijks uit op ongeveer 2000kWh in gebruik.
Is dat een kwestie van 2000 delen door 365? Dan zou ik aan 5,47 (dus 6) panelen genoeg hebben om in mijn eigen energieverbruik te voorzien. Maar dat is zonder de warmtepomp. Gemiddeld kost dat voor een gezin €40 euro per maand zeggen ze. Dat is wel veel denk ik.
Met het oog op de toekomst (elektrische auto of motor thuis opladen?) denk ik dat het wel handig is om daar op vooruit te plannen. Dus dan heb ik nu het idee om 8 zonnepanelen te willen, dan wek ik meer op dan wat ik nodig heb in het begin, en mettertijd zal ik er mogelijk 2 extra panelen bij moeten willen plaatsen.
Klinkt dat logisch?
Als de zonnepanelen de warmtepomp 100% kunnen voeden met energie dan neemt dat €40 weg uit de totaalsom van €94, dan kost het mij nog maar €54 per maand (vastrecht).
Nu heb ik meer informatie gekregen over de warmte/koudepomp in mijn nieuwbouwwoning
Gek detail: Een gezin met 6 kinderen betaalt net zoveel aan de huur van een warmtepomp als een alleenstaande persoon. Die eerste groep gebruikt de pomp toch veel meer zou je zeggen? Dus meer slijtage? Waarom is de prijs voor de huur niet afhankelijk van het gebruik? Waarom betaal ik voor een pomp als ik een maand op vakantie ben en hem niet gebruik?
Anyway...
De warmtepomp in onderstaand voorbeeld betreft een WPU55 met een opslagvat van 200 liter.
Bij het huren van de pomp + opslag ben je verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen, bovenop alle andere kosten.
Bij het kopen van de pomp + opslag ben je niet verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen.
Huur pomp en opslag: €105 per maand.
Dus dan zit ik met tenminste 3 maandelijkse betalingen voor deze woning (geen appartement):
Hypotheek netto per maand €2100
Warmtepomp vastrecht en elektriciteit: €94
2 VVE's in totaal (buiten en parkeren): €50
Totaal €2.244 per maand
Maar ik weet niet hoeveel onderhoud een warmtepomp nodig heeft en of ik hier een andere aanbieder voor kan vinden die het onderhoud jaarlijks voor minder dan (12*24)=€288 kan doen.
En dan heb ik nog een rits met vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen
Ik heb de optie op zonnepanelen (4, 6, 8, of 10 stuks) waar ieder paneel een vermogen van 365Wp heeft. In mijn energierekening van het afgelopen jaar (een appartement van 90m2) kom ik jaarlijks uit op ongeveer 2000kWh in gebruik.
Is dat een kwestie van 2000 delen door 365? Dan zou ik aan 5,47 (dus 6) panelen genoeg hebben om in mijn eigen energieverbruik te voorzien. Maar dat is zonder de warmtepomp. Gemiddeld kost dat voor een gezin €40 euro per maand zeggen ze. Dat is wel veel denk ik.
Met het oog op de toekomst (elektrische auto of motor thuis opladen?) denk ik dat het wel handig is om daar op vooruit te plannen. Dus dan heb ik nu het idee om 8 zonnepanelen te willen, dan wek ik meer op dan wat ik nodig heb in het begin, en mettertijd zal ik er mogelijk 2 extra panelen bij moeten willen plaatsen.
Klinkt dat logisch?
Als de zonnepanelen de warmtepomp 100% kunnen voeden met energie dan neemt dat €40 weg uit de totaalsom van €94, dan kost het mij nog maar €54 per maand (vastrecht).
Begin met de makkelijke vraag: zonnepanelen -> zoveel mogelijk. De terugverdientijd is momenteel maar een paar jaar. Daarnaast neem ik aan dat dit nieuwbouw is, dus geen gas. Ik weet niet of het groter wordt dat die 90m2 van je huidige woning, maar groter betekend meer verbruik.
Als je deze hypotheek kan opbrengen, dan moet je niet een paar honderd euro bezuinigen op zonnepanelen vind ik.
Qua warmtepomp zou ik als het kan ook altijd kopen. Onderhoud aan die dingen is bijna nihil, er is hier een poll terug te vinden in het forum waarbij volgens mij 80% van de mensen aangaf geen onderhoudscontract te hebben op hun warmtepomp.
fishman in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
En ook als je weg bent zal de warmtepomp je 200 liter opslagvat af en toe moeten verhitten om legionella tegen te gaan. En als je in winter een maand weg bent wil je ook niet dat je huis afkoelt tot onder het vriespunt lijkt me
Als je deze hypotheek kan opbrengen, dan moet je niet een paar honderd euro bezuinigen op zonnepanelen vind ik.
Qua warmtepomp zou ik als het kan ook altijd kopen. Onderhoud aan die dingen is bijna nihil, er is hier een poll terug te vinden in het forum waarbij volgens mij 80% van de mensen aangaf geen onderhoudscontract te hebben op hun warmtepomp.
fishman in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
En ook als je weg bent zal de warmtepomp je 200 liter opslagvat af en toe moeten verhitten om legionella tegen te gaan. En als je in winter een maand weg bent wil je ook niet dat je huis afkoelt tot onder het vriespunt lijkt me
[ Voor 5% gewijzigd door fishman op 23-03-2022 15:59 ]
Hoeveel electriciteit je WP nodig heeft, hangt van een heleboel factoren af. Om er een paar te noemen:
- hoog groot is je huis
- hoeveel warm water gebruik je / met hoeveel mensen woon je er
- hoe hoog staat je thermostaat
- hoe goed is je isolatie...
Als voorbeeld, ik woon in een nieuwbouwhuis, goed geisoleerd, 140m2, thermostaat permanent op 20 graden, en verbruik rond de 2500kWh voor warmte per jaar.
Hoe kom je aan de prijs per jaar/maand als je hem koopt? Weet je nu al wanneer ie stuk gaat?
Heb je trouwens een bad? want met 200l ben je dan snel door je warme water heen.
- hoog groot is je huis
- hoeveel warm water gebruik je / met hoeveel mensen woon je er
- hoe hoog staat je thermostaat
- hoe goed is je isolatie...
Als voorbeeld, ik woon in een nieuwbouwhuis, goed geisoleerd, 140m2, thermostaat permanent op 20 graden, en verbruik rond de 2500kWh voor warmte per jaar.
Hoe kom je aan de prijs per jaar/maand als je hem koopt? Weet je nu al wanneer ie stuk gaat?
Heb je trouwens een bad? want met 200l ben je dan snel door je warme water heen.
@Blue-eagleBlue-eagle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:40:
Bekijk je de huurprijs van een huurhuis ook zo? Dat lijdt ook meer onder een gezin van 6 personen dan wanneer je er alleen woont. En toch betaal je dezelfde huur.
En je moet je huur toch ook doorbetalen als je een paar weken met vakantie bent?
Natuurlijk betaal je huur, ook als je ‘m niet gebruikt. Het huurbedrag is een gemiddelde en het ding is bovendien in de tijd dat jij ‘m niet gebruikt niet beschikbaar voor iemand anders, dus moet je doorbetalen.
Dit lijkt een nobrainer. Kopen dus.Huur pomp en opslag: €105 per maand.
Maar waarom heb je het bij kopen nog steeds over een maandbedrag? Kan je dat niet in één keer betalen? Of is dit het meerbedrag van je hypotheek als je de koop van de WP daarin opneemt?
Is de vuistregel niet dat een 365 Wp PV-paneel per jaar iets minder dan 365 kWh oplevert? Maar dat is zonder WP, dus kom je sowieso op 10 panelen. Kun je er ook meer kwijt?Ik heb de optie op zonnepanelen (4, 6, 8, of 10 stuks) waar ieder paneel een vermogen van 365Wp heeft. In mijn energierekening van het afgelopen jaar (een appartement van 90m2) kom ik jaarlijks uit op ongeveer 2000kWh in gebruik.
En kan je ze in plaats van door de bouwer ook na oplevering zelf (laten) plaatsen? Dat is vaak een stuk goedkoper.
En verder zou ik voor het maximale aantal PV-panelen gaan. Binnen afzienbare tijd lijkt de saldering eraf te gaan. Dan heb je meer panelen nodig om zo een zo lang mogelijke periode van voor- en najaar nog (bijna) 100% op je eigen panelen te kunnen draaien.
Later panelen bijplaatsen is een duur grapje. Je panelen worden namelijk aangesloten op een omvormer en die is gedimensioneerd op het aantal panelen dat je hebt. Ga je later panelen toevoegen, dan heb je daarvoor een aparte omvormer nodig en zo wordt het een stuk duurder dan direct voor zoveel mogelijk panelen gaan.Met het oog op de toekomst (elektrische auto of motor thuis opladen?) denk ik dat het wel handig is om daar op vooruit te plannen. Dus dan heb ik nu het idee om 8 zonnepanelen te willen, dan wek ik meer op dan wat ik nodig heb in het begin, en mettertijd zal ik er mogelijk 2 extra panelen bij moeten willen plaatsen.
De enige uitzondering daarop is als je panelen met microconverters hebt. Dan heeft elk paneel zijn eigen omvormer. Dat zal je waarschijnlijk niet krijgen, want dat is alleen interessant bij heel kleine aantallen panelen. Die dingen kosten 100 euro per stuk (of meer) en dat wordt bij een groter aantal panelen gewoon veel duurder dan één omvormer.
Heb je hier wat aan?
<John O`Mill>
Vanuit een reactie in mijn topic over een nieuw te plaatsen zonnepaneel icm water/water warmtepomp werd geadviseerd om hier de vraag ook neer te leggen.
Zelf heb ik 0,0 ervaring maar ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een water/water warmtepomp en de eerste offerte is binnen, alleen lees ik dat het rendement onvoldoende is om mijn woning te kunnen verwarmen. Hoe kan ik een juiste inschatting maken welke capaciteit wel afdoende is?
Eerste offerte;
Grondgebonden warmtepomp
Itho Daalderop WPU-75i grondgebonden warmtepomp
Voorraadvat 200 ltr.
Gesloten bron 7,5 kW, 2 lussen
€28.798,00 incl btw
Zelf heb ik 0,0 ervaring maar ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een water/water warmtepomp en de eerste offerte is binnen, alleen lees ik dat het rendement onvoldoende is om mijn woning te kunnen verwarmen. Hoe kan ik een juiste inschatting maken welke capaciteit wel afdoende is?
Eerste offerte;
Grondgebonden warmtepomp
Itho Daalderop WPU-75i grondgebonden warmtepomp
Voorraadvat 200 ltr.
Gesloten bron 7,5 kW, 2 lussen
€28.798,00 incl btw
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
@Hari-Bo Denk dat een eerste inzicht verkregen kan worden door even naar een tabelletje te kijken op:
https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ of https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Dus op basis van oppervlakte huis, bouwjaar en type ventilatie kan je dan grofweg inschatten welk vermogen je nodig hebt om bij -10 je huis nog warm te kunnen stoken.
https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ of https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Dus op basis van oppervlakte huis, bouwjaar en type ventilatie kan je dan grofweg inschatten welk vermogen je nodig hebt om bij -10 je huis nog warm te kunnen stoken.
@Hari-Bo
Kun je ook wat meer vertellen over je huis en je gasverbruik?
Hoe oud is het huis, vrijstaand, half of tussenwoning, hoeveel m2, welk bouwjaar, wat weet je van de isolatie van het huis, hoeveel gas gebruik je in een jaar?
Kun je ook wat meer vertellen over je huis en je gasverbruik?
Hoe oud is het huis, vrijstaand, half of tussenwoning, hoeveel m2, welk bouwjaar, wat weet je van de isolatie van het huis, hoeveel gas gebruik je in een jaar?
<John O`Mill>
@Hari-Bo Een aan/uit WP (dus niet modulerend), anno 2022?
@Yaldair @Hippe Lip @Gwaihir
Hierbij meer context het is een vrijstaande woning 170m2 woonoppervlakte met nog een garage aan huis welke omgebouwd is tot kantoor.
Bouwjaar is 1990 het dak en muren zijn goed geïsoleerd en raamwerk is HR++ er is geen kruipruimte want de woning staat op een plaat.
Het gasverbruik is op jaarbasis 1680m³ deze wordt gebruikt voor vloerverwarming op de begane vloer en de 1ste verdieping heeft radiotoren.
In de wintermaanden wordt er ook gebruik gemaakt van een houtkachel, dit om de verwarming minder aan te laten slaan voor enkel de avonduren, maar ook de warmte is prettiger in mijn optiek.
Ik ben opzoek naar een water/water warmtepomp dit omdat het rendement hoger is dan een hybride variant en ik wil geen airco unit aan de gevel.
Deze zal de gas CV vervangen en de stijging elektra zal opgevangen worden met zonnepanelen.
Hierbij meer context het is een vrijstaande woning 170m2 woonoppervlakte met nog een garage aan huis welke omgebouwd is tot kantoor.
Bouwjaar is 1990 het dak en muren zijn goed geïsoleerd en raamwerk is HR++ er is geen kruipruimte want de woning staat op een plaat.
Het gasverbruik is op jaarbasis 1680m³ deze wordt gebruikt voor vloerverwarming op de begane vloer en de 1ste verdieping heeft radiotoren.
In de wintermaanden wordt er ook gebruik gemaakt van een houtkachel, dit om de verwarming minder aan te laten slaan voor enkel de avonduren, maar ook de warmte is prettiger in mijn optiek.
Ik ben opzoek naar een water/water warmtepomp dit omdat het rendement hoger is dan een hybride variant en ik wil geen airco unit aan de gevel.
Deze zal de gas CV vervangen en de stijging elektra zal opgevangen worden met zonnepanelen.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Een tooltje hier vind de maat trouwens heel niet slecht: https://warmtepomp-panel.nl/transmissie_gas.html
Dat is een handige site, ik heb de informatie ingevoerd en kom inderdaad uit op de capaciteit die berekend is.Gwaihir schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:27:
Een tooltje hier vind de maat trouwens heel niet slecht: https://warmtepomp-panel.nl/transmissie_gas.html
:fill(white):strip_exif()/f/image/qAJ0SKqbfAiesYaRyR5dytmE.png?f=user_large)
@Gwaihir interessant dat de koevlaas2-methode dan blijkbaar bij w/w niet op gaat, ik vraag me af waarom 
Maar als deze 1700 m³ met hout-bijstook is, loop je het risico dat wanneer je een been breekt het huis niet meer warm wordt.
Bovendien kriebelt dit:
(en 55 dB geluid is meer dan een L/W warmtepomp, en die staat buiten).
@Hari-Bo hoeveel m³ hout gaat er in een jaar doorheen?
Een andere invalshoek is het maximale gasverbruik op een koude dag, bijvoorbeeld in februari vorig jaar. Dat kan je misschien uit je slimme meter halen.
Maar als deze 1700 m³ met hout-bijstook is, loop je het risico dat wanneer je een been breekt het huis niet meer warm wordt.
Bovendien kriebelt dit:
Nou kan die aangeboden pomp maar tot 45 graden lijkt het, dat alleen is al een reden om een andere te kiezenDe boiler wordt vaak opgewarmd met het elektrische element. Daardoor kan de warmtepomp kleiner gekozen worden.
@Hari-Bo hoeveel m³ hout gaat er in een jaar doorheen?
Een andere invalshoek is het maximale gasverbruik op een koude dag, bijvoorbeeld in februari vorig jaar. Dat kan je misschien uit je slimme meter halen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Hout verbruik is te verwaarlozen en geen must. Temperatuur is in huis minimaal 19ºC, in de ochtend zet ik de temperatuur op 21ºC en schakel daarna weer naar 19ºC. Na 19:30 als de kinderen op bed liggen doe ik de houtkachel soms aan, het is geen must maar wel lekker ipv de vloerverwarming weer na x tijd pas voelbaar is.
Geluidsproductie is geen issue, deze komt in een aparte ruimte te staan met geluid isolatie.
In het dashboard van de gas leverancier zie ik een nieuwe schatting van 1639m³ staan en het verbruik van vorig jaar kan ik niet zien omdat ik klant was bij Welkom Energie...
Als ik het huidige verbruik erbij pak, zonder een koude winter kom ik uit op;
19 nov 2021 - 25 mrt 2022 1081 m3
8,5 m3 op dagbasis gemiddeld.
Geluidsproductie is geen issue, deze komt in een aparte ruimte te staan met geluid isolatie.
In het dashboard van de gas leverancier zie ik een nieuwe schatting van 1639m³ staan en het verbruik van vorig jaar kan ik niet zien omdat ik klant was bij Welkom Energie...
Als ik het huidige verbruik erbij pak, zonder een koude winter kom ik uit op;
19 nov 2021 - 25 mrt 2022 1081 m3
8,5 m3 op dagbasis gemiddeld.
En die methode is en doet?Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:26:
@Gwaihir interessant dat de koevlaas2-methode dan blijkbaar bij w/w niet op gaat, ik vraag me af waarom
Uit de startpost van "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
De 1650 is het proefondervindelijke aantal vollast-draaiuren in Nederland. De 8 kWh uit een m³ is ook een ervaringsgetal (ketels zijn meestal niet maximaal zuinig afgesteld).@koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.
De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 uur > Afronden naar boven
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ach.. zo veel verschilt het niet. Maar eh: die logica waarom dat getal 1650 moet zijn, vind ik eerlijk gezegd niet sterk. Want de capaciteit is primair bedoeld om het bij -10 ook nog warm te hebben, hoe zich dat vervolgens vertaalt naar draaiuren is secundair. En wellicht valt het voor W/W dan inderdaad net wat anders uit omdat die zelf geen last hebben van de -10, of zit SWW en koken wat beter in die website gebakken, of... ('t blijft gissen).
Maar vooral staat nog open: zou jij nu, terwijl je vrije keuze hebt (dus niet "zit zo in het project") nog een aan/uit WP kopen?
Maar vooral staat nog open: zou jij nu, terwijl je vrije keuze hebt (dus niet "zit zo in het project") nog een aan/uit WP kopen?
ondertussen is mijn bestelling gebeurt deze week, na alle goedkeuringen (buren voor doorgang o.a.).
Een 21k voor EcoForest EcoGeo 1-6 PRO + 2x83m dubbele lus boring met +2/+5 temperatuur werkregime.
Met alle extra voor koeling en de toekomstige vloerverwarming op de zolder.
Zal eerste helft van mei geplaatst worden.
Wish me luck!
Een 21k voor EcoForest EcoGeo 1-6 PRO + 2x83m dubbele lus boring met +2/+5 temperatuur werkregime.
Wish me luck!
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wat is er mis met een aan/uit WP die volg ik even niet?Gwaihir schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:41:
Ach.. zo veel verschilt het niet. Maar eh: die logica waarom dat getal 1650 moet zijn, vind ik eerlijk gezegd niet sterk. Want de capaciteit is primair bedoeld om het bij -10 ook nog warm te hebben, hoe zich dat vervolgens vertaalt naar draaiuren is secundair. En wellicht valt het voor W/W dan inderdaad net wat anders uit omdat die zelf geen last hebben van de -10, of zit SWW en koken wat beter in die website gebakken, of... ('t blijft gissen).
Om een aan/uit goed te laten werken heb je een buffervat nodig. Hij werkt eigenlijk alleen goed tijdens de ontwerpconditie, dus bij -10 of kouder.Hari-Bo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:00:
[...]
Wat is er mis met een aan/uit WP die volg ik even niet?
Meer starts en stops, minder lange levensduur.
Een modulerende sluit altijd aan op de warmtevraag en draait dus veel mooier. Geen buffervat en evt extra pomp nodig.
Iemand een idee hoe je de tijdschakelaar voor sww bij een mitsubishi warmtepomp uit kunt zetten?
Heb de vinkjes bij elke dag afgezet maar dat klokje blijft in beeld staan.
En is het verstandig om de verwarming 's nachts uit te zetten?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
In het juiste topic vragen?icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:39:
Iemand een idee hoe je de tijdschakelaar voor sww bij een mitsubishi warmtepomp uit kunt zetten?
(Of anders ff een linkje naar die mitsubishi W/W warmtepomp? Je bent de eerste die ons ervan vertelt..)
Ik kon van die Itho zo 1-2-3 alleen die ene COP opgave vinden.vliegnerd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:20:
Is er info over het rendement van (zeg) een Nibe s1255 (modulerend) versus zo’n WPU 5g (aan/uit)?
De COP lijkt redelijk identiek.
WPU 5g worden geïnstalleerd zonder buffervat.
@Hari-BoHari-Bo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:36:
Temperatuur is in huis minimaal 19ºC, in de ochtend zet ik de temperatuur op 21ºC en schakel daarna weer naar 19ºC. Na 19:30 als de kinderen op bed liggen doe ik de houtkachel soms aan, het is geen must maar wel lekker ipv de vloerverwarming weer na x tijd pas voelbaar is.
Je weet dat je dat idee van wisselende temperaturen gedurende de dag los moet laten bij gebruik van een warmtepomp? Zeker in combinatie met vloerverwarming. Dat geheel is dusdanig traag dat je per 24 uur vaak niet meer dan 1 à 2 graden verschil kunt bereiken. En dat gaat dan met (voor een warmtepomp) veel ‘geweld’ gepaard. En daardoor gaat dat ten koste van je rendement.
Een installatie met warmtepomp voelt zich vaak het lekkerste bij alles één keer inregelen en instellen en daarna met rust laten. Dat geeft het meeste comfort en loopt vaak het zuinigste.
Die houtkachel kun je dan altijd nog wel even aan doen als je die warmte lekker vind, maar blijf dan van je thermostaat af, zou ik zeggen.
<John O`Mill>
Dat zijn goede puntenHippe Lip schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:39:
[...]
@Blue-eagle
Bekijk je de huurprijs van een huurhuis ook zo? Dat lijdt ook meer onder een gezin van 6 personen dan wanneer je er alleen woont. En toch betaal je dezelfde huur.
En je moet je huur toch ook doorbetalen als je een paar weken met vakantie bent?
Ik had een combinatie van standaard huur + een prijs per liter die je pompt eerlijker gevonden denk ik.
Vastrecht warmte en koude betaal je ongeacht of je hem koopt of niet een maandelijks bedrag voor, en service (optioneel) komt daar bovenop. Dat komt dus (ook na koop) neer op € 77,89 per maand.Dit lijkt een nobrainer. Kopen dus.
Maar waarom heb je het bij kopen nog steeds over een maandbedrag? Kan je dat niet in één keer betalen? Of is dit het meerbedrag van je hypotheek als je de koop van de WP daarin opneemt?
Het apparaat zelf (pomp) plus de opslag kosten bij het kopen eenmalig € 11.832,-
Ik vind het eigenlijk behoorlijk en buitensporig duur voor wat je d'r voor krijgt. Althans, als er een groot voordeel is mis ik het een beetje.
Ik heb er nul verstand van, maar ja, ik kan ook nadat ik er woon zonnepanelen laten plaatsen. Een vriend werkt voor een bedrijf waar ze dat doen, en hij geeft aan dat het ongeveer 30% tot 35% goedkoper kan.[...]
Is de vuistregel niet dat een 365 Wp PV-paneel per jaar iets minder dan 365 kWh oplevert? Maar dat is zonder WP, dus kom je sowieso op 10 panelen. Kun je er ook meer kwijt?
En kan je ze in plaats van door de bouwer ook na oplevering zelf (laten) plaatsen? Dat is vaak een stuk goedkoper.
Dus ik denk dat ik dat ga doen
Ja, precies. En dan wil ik ook een accu hebben om mijn eigen opgewekte stroom te kunnen opslaan.En verder zou ik voor het maximale aantal PV-panelen gaan. Binnen afzienbare tijd lijkt de saldering eraf te gaan. Dan heb je meer panelen nodig om zo een zo lang mogelijke periode van voor- en najaar nog (bijna) 100% op je eigen panelen te kunnen draaien.
Goed om te weten, dank! Ik denk dat ik inderdaad naderhand voor zonnepanelen ga. Ik moet even uitzoeken hoe dat werkt (bouwvergunning nodig? beperkingen? merk? leverancier?) – dan wil ik als het even kan gewoon mijn dak vol leggen met die dingen, vooral ook om op die manier zoveel mogelijk zonnewarmte op mijn platte dak te voorkomenLater panelen bijplaatsen is een duur grapje. Je panelen worden namelijk aangesloten op een omvormer en die is gedimensioneerd op het aantal panelen dat je hebt. Ga je later panelen toevoegen, dan heb je daarvoor een aparte omvormer nodig en zo wordt het een stuk duurder dan direct voor zoveel mogelijk panelen gaan.
De enige uitzondering daarop is als je panelen met microconverters hebt. Dan heeft elk paneel zijn eigen omvormer. Dat zal je waarschijnlijk niet krijgen, want dat is alleen interessant bij heel kleine aantallen panelen. Die dingen kosten 100 euro per stuk (of meer) en dat wordt bij een groter aantal panelen gewoon veel duurder dan één omvormer.
Want anders wordt 't erg warm in de brandende zomers.
Ja, bedankt! Ik heb er veel van geleerd (zoals die omvormers, ik wist niet dat dit een ding was), het enige waar ik nog niet helemaal over uitben is of ik de warmtepomp direct meeneem of niet.Heb je hier wat aan?
Schijnbaar kan ik maar tot 9000 Euro meefinancieren in de hypotheek voor een warmtepomp, dus dan kost het nog maar 2.832 Euro uit eigen zak. Dat is prima te doen, de rest los ik wel over de jaren af dan.
Veel keuze heb ik helaas ook niet, ik ben verplicht dat ding af te nemen. Vind het nog altijd buitensporig duur, hoewel hij schijnbaar ook water (en dus mijn vloeren) kan koelen. Mogelijk is dit wel erg prettig in de warme zomers.
We gaan het zien
Iemand toevallig ervaring met een Greenline C7 van IVT? Staat in mijn onlangs gekochte huis in Denemarken. Er zijn letterlijk maar zeven functionaliteiten, maar toch lukt het niet om het water langer dan 1 minuut te krijgen nadat we de vloerverwarming minder warm gezet hadden… Van de beschriiving worden we ook niet wijzen en er komt ergens deze week een monteur (ons uitlachen). Inmiddels hebben we al wel zo’n 300 kwh verstookt door te rommelen met de settings, maar buiten dat het binnen niet meer gloeiend heet is, is het water nog steeds koud na een minuutje. Overigens is het snel weer warm, misschien drie minuten nadat we geen warm water aan hebben, de waterboiler is nog goed.
Gezien de bedragen lijkt het er op dat je een gedeelde bron hebt, waar de die 77 euro vastrecht voor betaald, klopt dat? Van wie is die bron? Is daar een VVe voor? Een commercieelBlue-eagle schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:30:
[...]
Dat zijn goede puntenIk zag het meer als een gebruiksobject, zoals een leaseauto. Daar betaal je ook praktisch per kilometer die je rijdt. Meer rijden = meer betalen.
Ik had een combinatie van standaard huur + een prijs per liter die je pompt eerlijker gevonden denk ik.
[...]
Vastrecht warmte en koude betaal je ongeacht of je hem koopt of niet een maandelijks bedrag voor, en service (optioneel) komt daar bovenop. Dat komt dus (ook na koop) neer op € 77,89 per maand.
Het apparaat zelf (pomp) plus de opslag kosten bij het kopen eenmalig € 11.832,-
Ik vind het eigenlijk behoorlijk en buitensporig duur voor wat je d'r voor krijgt. Althans, als er een groot voordeel is mis ik het een beetje.
[...]
Ik heb er nul verstand van, maar ja, ik kan ook nadat ik er woon zonnepanelen laten plaatsen. Een vriend werkt voor een bedrijf waar ze dat doen, en hij geeft aan dat het ongeveer 30% tot 35% goedkoper kan.
Dus ik denk dat ik dat ga doen
[...]
Ja, precies. En dan wil ik ook een accu hebben om mijn eigen opgewekte stroom te kunnen opslaan.
[...]
Goed om te weten, dank! Ik denk dat ik inderdaad naderhand voor zonnepanelen ga. Ik moet even uitzoeken hoe dat werkt (bouwvergunning nodig? beperkingen? merk? leverancier?) – dan wil ik als het even kan gewoon mijn dak vol leggen met die dingen, vooral ook om op die manier zoveel mogelijk zonnewarmte op mijn platte dak te voorkomen
Want anders wordt 't erg warm in de brandende zomers.
[...]
Ja, bedankt! Ik heb er veel van geleerd (zoals die omvormers, ik wist niet dat dit een ding was), het enige waar ik nog niet helemaal over uitben is of ik de warmtepomp direct meeneem of niet.
Schijnbaar kan ik maar tot 9000 Euro meefinancieren in de hypotheek voor een warmtepomp, dus dan kost het nog maar 2.832 Euro uit eigen zak. Dat is prima te doen, de rest los ik wel over de jaren af dan.
Veel keuze heb ik helaas ook niet, ik ben verplicht dat ding af te nemen. Vind het nog altijd buitensporig duur, hoewel hij schijnbaar ook water (en dus mijn vloeren) kan koelen. Mogelijk is dit wel erg prettig in de warme zomers.
We gaan het zien
Bedrijf met garanties? Benieuwd naar de constructie
Het lijkt door die investering een hoop geld, maar vergeleken met de huidige maandlasten voor aardgas ben jij spekkoper waarschijnlijk ;-)Blue-eagle schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:30:
[...]
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door Bastardi op 29-03-2022 09:13 ]
De WP was voor individuele bron..overhyped schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:55:
Gezien de bedragen lijkt het er op dat je een gedeelde bron hebt, waar de die 77 euro vastrecht voor betaald, klopt dat? Van wie is die bron? Is daar een VVe voor? Een commercieel
Lijkt er sterk op dat iemand zichzelf daar hoe dan ook spekkoper heeft gemaakt
En wat een rare regels allemaal. Hoezo maar 9000 financierbaar in de hypotheek? Zelfs al zit de hypotheek al zo dicht tegen de taxatiewaarde aan, die moet dan toch ook mee omhoog gaan als er een WP in eigendom in komt? Je zou gewoon hypotheek én bron (à ca. 10k, zo gezamenlijk op een bouwterrein geboord) moeten kunnen financieren?
@Blue-eagle
Gefeliciteerd.bjp schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:14:
ondertussen is mijn bestelling gebeurt deze week, na alle goedkeuringen (buren voor doorgang o.a.).
Wish me luck!
En begrijp ik hieruit dat jouw bron op +5 gegarandeerd wordt?
Waar is dan het vastrecht voor? Klinkt erg vreemd allemaal..Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:18:
[...]
De WP was voor individuele bron..
Lijkt er sterk op dat iemand zichzelf daar hoe dan ook spekkoper heeft gemaakt.
En wat een rare regels allemaal. Hoezo maar 9000 financierbaar in de hypotheek? Zelfs al zit de hypotheek al zo dicht tegen de taxatiewaarde aan, die moet dan toch ook mee omhoog gaan als er een WP in eigendom in komt? Je zou gewoon hypotheek én bron (à ca. 10k, zo gezamenlijk op een bouwterrein geboord) moeten kunnen financieren?
@Blue-eagle
@overhyped Ja, ik vroeg het een paar dagen terug ook al. Het lijkt erop dat hij wel de WP te koop aangeboden krijgt, maar verplicht wordt om de bron te huren. Ik vind het nogal vreemd: een bron, in de grond op je eigen perceel bij een koophuis, die kennelijk van een ander blijft.
Vreemd inderdaad. Ik zou heel goed alle kleine lettertjes lezen. Anno nu kan je beter zelf financieren dan het in een vreemde niet transparante constructie te stappen.Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:40:
@overhyped Ja, ik vroeg het een paar dagen terug ook al. Het lijkt erop dat hij wel de WP te koop aangeboden krijgt, maar verplicht wordt om de bron te huren. Ik vind het nogal vreemd: een bron, in de grond op je eigen perceel bij een koophuis, die kennelijk van een ander blijft.
dat is idd de temperatuur dat ik zou minimum moeten hebben uit mijn bron de hele winter door, voor de komende 25 jaar. Laten we de theorie in praktijk omzetten in de komende jarenGwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:19:
[...]
Gefeliciteerd.
En begrijp ik hieruit dat jouw bron op +5 gegarandeerd wordt?
Claim van de boorder was dat je het er typisch niet uithaalt (financieel), maar dat sommige mensen er wel achter vragen (zoals mezelf). Het heeft zeker een positieve impact op de performance/COP.
[ Voor 20% gewijzigd door ouhaha op 29-03-2022 14:30 ]
Gedeelde bron inderdaad, ik citeer uit de documentatie:overhyped schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:55:
[...]
Gezien de bedragen lijkt het er op dat je een gedeelde bron hebt, waar de die 77 euro vastrecht voor betaald, klopt dat? Van wie is die bron? Is daar een VVe voor? Een commercieel
Quote uit documentatie:
Voor de verwarming en koeling van uw woning bent u aangesloten op de energievoorziening van HeZon en econic, die gebruik maakt van warmte en koude uit de bodem. De energievoorziening bestaat uit drie onderdelen:
- De collectieve energievoorziening: de bodembronnen en de distributie tot aan alle woningen en appartementen.
Eigendom HeZon. - De warmtepomp: zet bodemenergie om in warmte en warm water voor in uw woning.
Koopt of huurt u van econic. - De binnen- installatie: verdeelt warmte, koude en warm water in uw woning.
Uw eigendom.
Dus ik denk dat HeZon zorgt voor de aanvoer van energie uit bodembronnen? Dit is dus NIET het warme of koude water, maar enkel de energie? Ongeacht hoeveel ik gebruik betaal ik altijd hetzelfde? OF leveren ze warm en koud water? Onduidelijk.
Vervolgens komt dat (maar wat dan?) binnen in mijn huis en komt het terecht in een opslagvat (is dat zo? staat dat vat in mijn huis? warm en koud separaat maar tezamen in 1 vat?) waarna mijn pomp in huis dit opnieuw kan opwarmen of koelen (bespaart energie denk ik?)
En als laatste stap heb ik een verdeler hiervan die koud en warm water verdeelt waar ik het nodig heb.
Het klinkt allemaal best leuk verwarrend, ik had verwacht dat dit per huis neer zou komen op 10 tot 20 euro per maand, niet bijna 80 euro per maand
Zeer onaantrekkelijk zelfs.
Ik heb alleen warm water nodig om te douchen. Dat kan ik eventueel met een waterkoker + sponsbad oplossen
Wat een bijzondere hoge prijzen.
We zullen het zienBastardi schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:08:
[...]
Het lijkt door die investering een hoop geld, maar vergeleken met de huidige maandlasten voor aardgas ben jij spekkoper waarschijnlijk ;-)
En uiteraard is dit vastrecht ook onderhevig aan prijswijzigingen.
Tja, een monopoliepositie in een nieuwbouwproject. Je hebt maar 1 keuze: de warmtepomp kopen of huren. Geen alternatief. Als je geen warmtepomp wil kan dat niet. Dus vragen ze d'r ook nog eens enkele duizenden euro's meer voor dan wat de overige commerciële markt vraagt.Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:18:
[...]
De WP was voor individuele bron..
Lijkt er sterk op dat iemand zichzelf daar hoe dan ook spekkoper heeft gemaakt.
Ja daar kom ik op terug nu, mijn hypotheekadviseur gaf aan dat die 9000 euro alleen geldt als ik tegen mijn maximale hypotheek zou aanlopen. Maar ik blijf nog ruim 300.000 euro onder de maximum, dus er is meer dan genoeg ruimte om alles mee te nemen in de hypotheekEn wat een rare regels allemaal. Hoezo maar 9000 financierbaar in de hypotheek? Zelfs al zit de hypotheek al zo dicht tegen de taxatiewaarde aan, die moet dan toch ook mee omhoog gaan als er een WP in eigendom in komt? Je zou gewoon hypotheek én bron (à ca. 10k, zo gezamenlijk op een bouwterrein geboord) moeten kunnen financieren?
@Blue-eagle
Waar het dus op neerkomt is dit, het betreft een project waarbij een hele wijk wordt aangelegd, allemaal luxe huizen met een gedeeld middenplein en gedeelde ondergrondse garage. Tevens gedeelde elektrische auto's, gedeelde VVE's (openbare ruimte + parkeerruimte), en dus ook gedeelde warmte/koude vastrecht.
De pomp en opslag binnen mijn eigen woning kan ik ook huren, of kopen.
Het is mij ook na het lezen van de documentatie nog erg onduidelijk allemaal. Ik weet niet waarom ik vastrecht betaal voor "energievoorziening" als ik zelf energie uit het stroomnet haal, én kan opwekken met zonnepanelen bijvoorbeeld.
Voor die gedeelde bron dus. De energie haal je voor 80% uit de grond en 20% uit het stroomnet (bij COP 5, fictief voorbeeld). Daarom zijn dus die straalkacheltjes etc niet interessant (die hebben een COP van 1). Alleen normaal doe je dat met je eigen bron, nu met een gedeelde bron waar je verplicht op aangesloten moet zijn.Blue-eagle schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:45:
[...]
Gedeelde bron inderdaad, ik citeer uit de documentatie:
[...]
Het is mij ook na het lezen van de documentatie nog erg onduidelijk allemaal. Ik weet niet waarom ik vastrecht betaal voor "energievoorziening" als ik zelf energie uit het stroomnet haal, én kan opwekken met zonnepanelen bijvoorbeeld.
Mooi verdienmodel wel zo'n verplichte gedeelde bron.
[ Voor 14% gewijzigd door big bang op 29-03-2022 14:56 ]
Wat een verdienmodel! Daar kan de afdeling woekerpolis nog een puntje aan zuigen. We hadden het hier op het forum al vaker langs zien komen. De projectontwikkelaars en kopers hebben er nog geen kaas van gegeten en zo krijgen dit soort partijen de kans om erin te springen.Blue-eagle schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:45:
Gedeelde bron inderdaad,
econic lijkt een voor je project opgerichte BV op hetzelfde Amsterdamse adres als HeZon. Zo te zien hebben ze er voor elk project eentje. (Dus mocht er ooit ergens iets mis gaan met een batch warmtepompen, dan heb je waarschijnlijk niets aan ze; dan laten ze simpelweg die ene BV failliet gaan.)
Tja, je doet er nu waarschijnlijk niets aan. Maar als je toch een VVE hebt, dan zou je t.z.t. eens kunnen kijken of er ergens gaten in te schieten zijn op basis waarvan jullie ze dan voor een fair bedrag uitkopen. "Distributie" vind ik bijvoorbeeld een term op het randje, daar je zelf, op eigen elektra kosten, met zo'n warmtepomp die bron rondpompt.
Afijn, wat je krijgt: er zal een flinke set lussen de grond in geboord zijn. Jouw WP pompt (net als die van als je buren) water (met antivries) rond door die lussen. Zo haal je warmte uit de bodem (winter), of breng je die erin terug (zomer). Daarvoor heb je geen voorraadvat (aan bronzijde) nodig. Als het goed is, garanderen ze een minimale en maximale temperatuur van dat water. Veelal minimaal nul graden (en maximaal 18); de temperaturen waarmee je WP nog prima kan verwarmen en passief koelen. Zo'n bron is dus inderdaad zelf niet warm genoeg voor verwarmen en douchen (zoals bij stadsverwarming); voor die temperaturen zorgt de WP.
Wil je dit? Nee, eigenlijk m.i. niet. Ik bedoel: het is prima als technisch concept. Maar, het zou m.i. gewoon net als die andere gezamenlijke dingen die je noemt gezamenlijk eigendom moeten zijn onder beheer van een VVE. Misschien is het iets waar de Vereniging Eigen Huis zich weldra eens sterk voor wil maken. Of krijgen we binnenkort dat ook het dak van elk appartementencomplex gehuurd moet worden door de eigenaars (van een partij die dan ondertussen zelf de winst opstrijkt van de PV waarmee ze het vullen)?
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 29-03-2022 15:17 ]
Ik zie net trouwens wel dat 't 54 euro per maand, blijvend is, geen 78. Die 24 euro/maand voor onderhoud die kun je gewoon opzeggen als na twee jaar de kinderziektes eruit zijn (en de eerste twee jaar zou het m.i. garantie zijn en dus sowieso niet betaald hoeven worden, maar het is maar welk gevecht je aan wilt).
Maar goed: nieuwbouwwoningen (dus beperkt verbruik), projectmatig (dus op een kant en klaar bouwterrein aan een stuk door boren). Wat denken we, is EUR 6000 per woning dan een faire schatting voor de bron? Per maand is dat 20 euro. (Bron gaat 25 jaar mee, gegarandeerd. Geen indexatie gebruikt, want dat maandbedrag wordt vast zelf door de jaren heen nog geïndexeerd.) Dat vind ik VER van 54 euro.
Maar goed: nieuwbouwwoningen (dus beperkt verbruik), projectmatig (dus op een kant en klaar bouwterrein aan een stuk door boren). Wat denken we, is EUR 6000 per woning dan een faire schatting voor de bron? Per maand is dat 20 euro. (Bron gaat 25 jaar mee, gegarandeerd. Geen indexatie gebruikt, want dat maandbedrag wordt vast zelf door de jaren heen nog geïndexeerd.) Dat vind ik VER van 54 euro.
Dit is echt iets dat je als VVE collectief in eigen beheer wilt doen.Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:12:
[...]
Wat een verdienmodel! Daar kan de afdeling woekerpolis nog een puntje aan zuigen. We hadden het hier op het forum al vaker langs zien komen. De projectontwikkelaars en kopers hebben er nog geen kaas van gegeten en zo krijgen dit soort partijen de kans om erin te springen.
econic lijkt een voor je project opgerichte BV op hetzelfde Amsterdamse adres als HeZon. Zo te zien hebben ze er voor elk project eentje. (Dus mocht er ooit ergens iets mis gaan met een batch warmtepompen, dan heb je waarschijnlijk niets aan ze; dan laten ze simpelweg die ene BV failliet gaan.)
Tja, je doet er nu waarschijnlijk niets aan. Maar als je toch een VVE hebt, dan zou je t.z.t. eens kunnen kijken of er ergens gaten in te schieten zijn op basis waarvan jullie ze dan voor een fair bedrag uitkopen. "Distributie" vind ik bijvoorbeeld een term op het randje, daar je zelf, op eigen elektra kosten, met zo'n warmtepomp die bron rondpompt.
Afijn, wat je krijgt: er zal een flinke set lussen de grond in geboord zijn. Jouw WP pompt (net als die van als je buren) water (met antivries) rond door die lussen. Zo haal je warmte uit de bodem (winter), of breng je die erin terug (zomer). Daarvoor heb je geen voorraadvat (aan bronzijde) nodig. Als het goed is, garanderen ze een minimale en maximale temperatuur van dat water. Veelal minimaal nul graden (en maximaal 18); de temperaturen waarmee je WP nog prima kan verwarmen en passief koelen. Zo'n bron is dus inderdaad zelf niet warm genoeg voor verwarmen en douchen (zoals bij stadsverwarming); voor die temperaturen zorgt de WP.
Wil je dit? Nee, eigenlijk m.i. niet. Ik bedoel: het is prima als technisch concept. Maar, het zou m.i. gewoon net als die andere gezamenlijke dingen die je noemt gezamenlijk eigendom moeten zijn onder beheer van een VVE. Misschien is het iets waar de Vereniging Eigen Huis zich weldra eens sterk voor wil maken. Of krijgen we binnenkort dat ook het dak van elk appartementencomplex gehuurd moet worden door de eigenaars (van een partij die dan ondertussen zelf de winst opstrijkt van de PV waarmee ze het vullen)?
Even een bierviltje berekening: Pak 'm beet 20 huishoudens, das 12.000 per jaar. LAten we de totale ksoten van de bron en wat leidingen op 100k zetten. Das best een investering waar ik geld in zou willen stoppen, als aanbieder that is
20 huizen, 100k, da's 5k/huis ?
Misschien haalbaar, voor nieuwbouw. De boorder doet er maar 1x de verplaatsing voor.
Na 8 jaar is het terugbetaald, eventueel 9 jaar als je wat financieringskosten hebt. Daarna is het 12% rendement per jaar... Niet slecht.
Misschien haalbaar, voor nieuwbouw. De boorder doet er maar 1x de verplaatsing voor.
Na 8 jaar is het terugbetaald, eventueel 9 jaar als je wat financieringskosten hebt. Daarna is het 12% rendement per jaar... Niet slecht.
Laat dat nagenoeg maar weg; de boorder zal ongetwijfeld om de gebruikelijke 25 jaar garantie zijn gevraagd en 't op mogen lossen mocht er ooit een probleem zijn.overhyped schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:34:
nagenoeg geen running costs, alles passieve infra, kom maar door.
Afijn:
- @Gwaihir opent de schatting: 6k/huis
- @overhyped vind 5k/huis wel zat
- @ouhaha lijkt daar 'n beetje tussenin te neigen
.. keep 'm coming
Je moet natuurlijk wel een website en een telefoonnummer in de lucht houden, geld innen, bank rekening,Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:11:
[...]
Laat dat nagenoeg maar weg; de boorder zal ongetwijfeld om de gebruikelijke 25 jaar garantie zijn gevraagd en 't op mogen lossen mocht er ooit een probleem zijn.
Afijn:
- @Gwaihir opent de schatting: 6k/huis
- @overhyped vind 5k/huis wel zat
- @ouhaha lijkt daar 'n beetje tussenin te neigen
.. keep 'm coming.
Vergeet bij een gezamenlijke, gedeelde bron niet de gezamenlijke, gedeelde problemen. Vervuiling bijvoorbeeld. Als er ergens vervuiling optreedt (vuil in de leiding) heeft iedereen daar last van, maar je kunt niet eenvoudig achterhalen waar/wie de oorzaak is. Bron(nen) moet(en) leeg en schoon en intussen zit iedereen in het project zonder warmte.
Hier in Zutphen is zo’n project geweest en dat ging faliekant mis onder andere omdat de capaciteit van de gezamenlijke bron te krap bemeten was. Daar heeft het hele project last van en dat is een ellenlange touwtrekkerij geweest waarbij iedereen in de tussentijd in de kou zat en niemand koos voor een alternatief zolang het gevecht niet voorbij was omdat je niet weet welke kant het op gaat.
Je hebt als deelnemer waarschijnlijk geen inzicht, laat staan invloed op de berekening van de bron en hoe groot die uiteindelijk gemaakt wordt.
Dan ben ik toch wel blij met mijn eigen bron.
Zoek eens op ‘ zutphen warmtepomp problemen de teuge’ en huiver.
Hier in Zutphen is zo’n project geweest en dat ging faliekant mis onder andere omdat de capaciteit van de gezamenlijke bron te krap bemeten was. Daar heeft het hele project last van en dat is een ellenlange touwtrekkerij geweest waarbij iedereen in de tussentijd in de kou zat en niemand koos voor een alternatief zolang het gevecht niet voorbij was omdat je niet weet welke kant het op gaat.
Je hebt als deelnemer waarschijnlijk geen inzicht, laat staan invloed op de berekening van de bron en hoe groot die uiteindelijk gemaakt wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-03-2022 18:19 ]
<John O`Mill>
@Hippe Lip Dat was een open bron van een aanbieder die dat niet serieus nam. Met name zodra de eerste bron dichtslibde had men zoiets van er zijn er nog vier (pakweg - weet het exacte aantal niet), terwijl de capaciteit toch echt per direct onvoldoende was geworden en de boel als een slow motion kaartenhuis onderuit ging. Serieuze bende geworden, dat klopt. Maar gelukkig totaal onvergelijkbaar.
Mijn WP heeft een vrij basaal bronfiltertje, voor als er bij de aanleg toch 'n paar zandkorrels in de leiding geschoten zouden zijn. Zoiets maal die andere 19 huizen vangt het ook wel af als er jaren later iemand even wat onzorgvuldig is bij 't aansluiten.
En anders hadden ze simpelweg individuele bronnen moeten boren van datzelfde geld..
Mijn WP heeft een vrij basaal bronfiltertje, voor als er bij de aanleg toch 'n paar zandkorrels in de leiding geschoten zouden zijn. Zoiets maal die andere 19 huizen vangt het ook wel af als er jaren later iemand even wat onzorgvuldig is bij 't aansluiten.
En anders hadden ze simpelweg individuele bronnen moeten boren van datzelfde geld..
volledig andere situatie dus niet te vergelijken. is het nou zo dat aansluiting op die gedeelde bron 56 eur/maand kost en dat je dan nog een wp moet kopen of huren van ze?:-0Hippe Lip schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:14:
Vergeet bij een gezamenlijke, gedeelde bron niet de gezamenlijke, gedeelde problemen. Vervuiling bijvoorbeeld. Als er ergens vervuiling optreedt (vuil in de leiding) heeft iedereen daar last van, maar je kunt niet eenvoudig achterhalen waar/wie de oorzaak is. Bron(nen) moet(en) leeg en schoon en intussen zit iedereen in het project zonder warmte.
Wij zitten bij ons project ook vast aan econic, gewoon onder de eigen naam econic. Het heette eerst Bijzon. Veel verder dan dat heb ik me er niet in verdieptGwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:12:
[...]
...econic lijkt een voor je project opgerichte BV op hetzelfde Amsterdamse adres als HeZon. Zo te zien hebben ze er voor elk project eentje. (Dus mocht er ooit ergens iets mis gaan met een batch warmtepompen, dan heb je waarschijnlijk niets aan ze; dan laten ze simpelweg die ene BV failliet gaan.)...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zonnepanelen voor EUR 7650 per paneel? Ik heb hier nog 340Wp exemplaren liggen. Wil Econic die wellicht voor 'een zacht prijsje' komen ophalen?
Nee.. sorry.. dit is schrikken. Hoe ver is dit bedrijf nog verwijderd van ophef in Radar, Kassa, e.d.?
Nee.. sorry.. dit is schrikken. Hoe ver is dit bedrijf nog verwijderd van ophef in Radar, Kassa, e.d.?
Wel goed lezen, de prijs voor 16 panelen is totaal €7650, vermogen 325 Wp per paneel.Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:40:
Zonnepanelen voor EUR 7650 per paneel? Ik heb hier nog 340Wp exemplaren liggen. Wil Econic die wellicht voor 'een zacht prijsje' komen ophalen?
@deejeebv Ah, gelukkig! Die was ook wel heel absurd, anders.
Het lijkt trouwens dat er bij dat 'onderhoud' ook wel iets meer in zit.. als het de product garantie oneindig verlengt = t.z.t. de vervanging volledig betaalt, dan zie ik daar wel een 'ontzorging' waar een bepaalde doelgroep echt wel behoefte aan heeft, en wat de prijs al weer een stuk begrijpelijker zou maken. @Blue-eagle noemde dat niet, maar misschien heeft hij ons daar wel 'n tikkie op het verkeerde been gezet? Ik moet nu nl. denken aan iemand die een paar maand eerder wél over zoiets begon.
Het lijkt trouwens dat er bij dat 'onderhoud' ook wel iets meer in zit.. als het de product garantie oneindig verlengt = t.z.t. de vervanging volledig betaalt, dan zie ik daar wel een 'ontzorging' waar een bepaalde doelgroep echt wel behoefte aan heeft, en wat de prijs al weer een stuk begrijpelijker zou maken. @Blue-eagle noemde dat niet, maar misschien heeft hij ons daar wel 'n tikkie op het verkeerde been gezet? Ik moet nu nl. denken aan iemand die een paar maand eerder wél over zoiets begon.
[ Voor 80% gewijzigd door Gwaihir op 29-03-2022 20:55 ]
Dat is op zich wel een goed punt. Als ik de pomp huur en voor onderhoud betaal, dan zijn zij verantwoordelijk. Als ik hem koop en voor onderhoud betaal, als hij dan ooit stuk gaat dan is het aan mij om dat ding te vervangen...Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:51:
Gatverdamme. Des te meer ik d'r over nadenk is het écht een grote oplichting
Dan is kopen misschien wel gewoon dom als die apparaten binnen enkele jaren stukgaan. Dat ligt ook aan hoe lang de garantie geldig is natuurlijk.
Maargoed, als hij stukgaat dan kan ik zelf een pomp ergens anders kopen
Bij huur inderdaad, bij koop max 15 jaar.Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:51:
LinkVoor huur geldt dat wij een werkend systeem garanderen zolang je bij ons een service contract hebt lopen. Wanneer je kiest om de apparatuur te kopen, dan gelden de productgaranties. In combinatie met het service contract bieden wij, gedurende de looptijd van het service contract, een aanvullende garantie op de apparatuur. Deze aanvullende garantie is voor maximaal 15 jaar.
Oftewel: bij koop laten ze je zitten zodra de problemen beginnen, en bij huur laten ze de oude meuk zolang mogelijk zitten met wat pappen en nathouden.Qocel schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:53:
[...]
Bij huur inderdaad, bij koop max 15 jaar.
[...]
Link
De prijzen vind ik nog niet eens zo gek hoog gezien huidige inflatie en chiptekorten. Wat ik me afvraag: waar is de subsidie voor warmtepompen verdisconteerd in de offerte? Die zit namelijk ergens tussen de €2000,- en €3000,- afhankelijk van het model.Qocel schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:09:
[...]
Wij zitten bij ons project ook vast aan econic, gewoon onder de eigen naam econic. Het heette eerst Bijzon. Veel verder dan dat heb ik me er niet in verdiept.
***members only***
Je boring is dus een ‘gezamelijke’ als ik het goed begrijp?
Subsidie is niet van toepassing bij nieuwbouw.austin_77 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:36:
[...]
De prijzen vind ik nog niet eens zo gek hoog gezien huidige inflatie en chiptekorten. Wat ik me afvraag: waar is de subsidie voor warmtepompen verdisconteerd in de offerte? Die zit namelijk ergens tussen de €2000,- en €3000,- afhankelijk van het model.
Je boring is dus een ‘gezamelijke’ als ik het goed begrijp?
@Blue-eagle en @Qocel
Wat ik me afvraag:
Als ik de service kosten hoor denk ik snel aan winst-jagende investeringscowboys die gebruik maken van de onwetendheid in de markt en zo de energietransitie frustreren over de rug van de gebruiker.
Klinkt wellicht rechtlijnig, maar ietwat exorbitante kosten hoor ik vaak terugkomen en ervaar ik zelf ook. Als eigen voorbeeld:
- rijtjeswoning 1895: CV+SWW+afschrijving+onderhoud+koken: €1154 /j
- in 2021 opgeleverd huur, zelfde GBO: CV+SWW-koken €1516 /j
De warmteleverancier hanteert gewoon de maximum tarieven gesteld door de ACM voor warmtenet.
Wat ik me afvraag:
- wordt er ook een temperatuurgarantie gegeven;
- is er duidelijkheid over de verantwoordelijkheid in geval van een vervuilde bron o.i.d.;
- wordt er op de een of andere manier nog gekeken naar de hoeveelheid energie die wordt gebruikt c.q. geleverd (regeneratie)?
Als ik de service kosten hoor denk ik snel aan winst-jagende investeringscowboys die gebruik maken van de onwetendheid in de markt en zo de energietransitie frustreren over de rug van de gebruiker.
Klinkt wellicht rechtlijnig, maar ietwat exorbitante kosten hoor ik vaak terugkomen en ervaar ik zelf ook. Als eigen voorbeeld:
- rijtjeswoning 1895: CV+SWW+afschrijving+onderhoud+koken: €1154 /j
- in 2021 opgeleverd huur, zelfde GBO: CV+SWW-koken €1516 /j
De warmteleverancier hanteert gewoon de maximum tarieven gesteld door de ACM voor warmtenet.
Ja, daar komt het wel een beetje op neer ja, aangezien zo'n apparaat geacht wordt 15 jaar mee te gaan.big bang schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:13:
Oftewel: bij koop laten ze je zitten zodra de problemen beginnen,
Dan kun je dus beter na het eerste jaar opzeggen en 14 x 12 x 30 = 5.040 euro klaar hebben staan voor de vervanging. Kan zijn dat je dan iets eerder al 'hangt', maar redelijkerwijs heb je de vervanging al voor een derde bijeen gespaard. (Moet je die EUR 30 wel indexeren, zodat je mee beweegt met de prijzen.)
Dat leid ik nergens uit af en is in het algemeen ook niet handig. Het is prima te beoordelen of een apparaat op enig moment een specifieke reparatie nog waard is.en bij huur laten ze de oude meuk zolang mogelijk zitten met wat pappen en nathouden.
(Ik werkte ooit bij een installateur die als eerste systematisch wist te beoordelen en verantwoorden waarom een ketel gerepareerd, dan wel vervangen werd. Binnen twee jaar waren alle woningbouwverenigingen in z'n gebied klant, met autorisatie om (zonder goedkeuring vooraf) ketels te vervangen. Wie het a) economisch moet doen en b) de klant tevreden moet houden, zit echt niet op pappen en nathouden te wachten.)
Zijn die er ook voor laagwaardige warmte (heb je een linkje)? Hanteren van de stadsverwarmingstarieven zou absurd zijn. (En ik vind het wel bijzonder dat het hier om warmte/koude uit de eigen grond van de eigenaars gaat; hij wordt helemaal niet aan/afgevoerd..)The Lord schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:41:De warmteleverancier hanteert gewoon de maximum tarieven gesteld door de ACM voor warmtenet.
Voilá:Gwaihir schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Zijn die er ook voor laagwaardige warmte (heb je een linkje)? Hanteren van de stadsverwarmingstarieven zou absurd zijn. (En ik vind het wel bijzonder dat het hier om warmte/koude uit de eigen grond van de eigenaars gaat; hij wordt helemaal niet aan/afgevoerd..)
Niks geen TCO met opslag voor beoogde winst dus, maar maximaal uitknijpen. En keus heb je niet in dit geval.Hoe worden de kosten bepaald? De hoogte van de vaste kosten zijn gereguleerd binnen de Warmtewet en conform deze wet in rekening gebracht. Om de systemen te onderhouden en hiermee de warmtelevering op uw adres te blijven garanderen, gaat Eteck mee met de maximale stijgingen van de warmtetarieven. Daarentegen staat ook dat wanneer de tarieven dalen Eteck ook mee gaat met de maximale daling. Meer informatie omtrent de tarieven vindt u bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via de volgende link: https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven.
edit:
Paar side-notes:
- SWW temperatuur dat uit de kraan komt voldoet niet aan de norm
- die is zelfs zo laag dat de misses het douchewater niet warm genoeg vind
- de parkeerkelder is altijd lekker warm door de verliezen
Paar side-notes:
- SWW temperatuur dat uit de kraan komt voldoet niet aan de norm
- die is zelfs zo laag dat de misses het douchewater niet warm genoeg vind
- de parkeerkelder is altijd lekker warm door de verliezen

[ Voor 10% gewijzigd door The Lord op 30-03-2022 12:08 ]
Nee. Dit zijn de tarieven voor kant en klare warmte (stads- en blokverwarming), niet voor het aanbieden van een nog met een WP op te waarderen bron. (Daar lijkt ook helemaal niet per GJ afgerekend te worden.)