WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Als je weer in de woning kunt dan moet je proberen van de rechterkant een foto te maken, daar staan de specificaties op.Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:23:
[Afbeelding]
Ik krijg deze in mijn N.O.M. woning. Oplevering 10 maart. 16 zonnepanelen. Iemand ervaringen met deze Alpha Innotec? We krijgen tijdelijk een router van het bouwbedrijf (hij is aangesloten op internet) en daarna komen zij onze router van KPN aansluiten op de warmtepomp en zonnepanelen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zal ik doen! Zag wel allerlei video's op YouTube en daar kwam een soortgelijk model/afbeelding met naam: "Alterra" en in video's met het symbooltje rechtsboven " V-Line". Zal volgende week (laatste kijkmoment voor oplevering) inderdaad eens dubbelchecken door een foto te maken.DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:24:
[...]
Als je weer in de woning kunt dan moet je proberen van de rechterkant een foto te maken, daar staan de specificaties op.
[ Voor 20% gewijzigd door Bteq op 17-02-2022 08:29 ]
Ik kan je hier ook een foto laten zien van een Alpha Innotec die er van de buitenkant exact hetzelfde uitziet. Maar de verschillende modellen hebben voornamelijk het binnenwerk iets anders.Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:27:
[...]
Zal ik doen! Volgende week vrijdag de voorschouw/laatste kijkdag en dan zal ik een foto maken. Zag wel allerlei video's op YouTube en daar kwam een soortgelijk model/afbeelding met naam: "Alterra" en daar het symbooltje rechtsboven " V-Line".
Overigens is het wel een erg bekend merk voor W/W warmtepompen. Je komt ze hier veel terug in het topic. Hij is via Home Assistant ook helemaal uit te lezen (leuk als je van statistieken houd).
Haha ja zeker leuk! Ben heel benieuwd hoe zuinig dit nou in de praktijk is en wat de ervaringen/reviews zijn na enkele jaren.DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:30:
[...]
Ik kan je hier ook een foto laten zien van een Alpha Innotec die er van de buitenkant exact hetzelfde uitziet. Maar de verschillende modellen hebben voornamelijk het binnenwerk iets anders.
Overigens is het wel een erg bekend merk voor W/W warmtepompen. Je komt ze hier veel terug in het topic. Hij is via Home Assistant ook helemaal uit te lezen (leuk als je van statistieken houd).
Ik heb hier in elk geval een gemiddelde COP van tussen de 3 en de 4. Maar ik weet niet naar wat voor ervaringen je zoekt. Hij koelt en verwarmt goed. De COP is erg afhankelijk van de temperatuur van de bron, die is bij mij op het moment 5,3 graden omdat het tapwater wordt verwarmd.Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:31:
[...]
Haha ja zeker leuk! Ben heel benieuwd hoe zuinig dit nou in de praktijk is en wat de ervaringen/reviews zijn na enkele jaren.
Klinkt goed al. Ik zal eerst eens goed uitzoeken welk type/model het nou precies is en bij de laatste kijkdag en oplevering uiteraard alle overige informatie vergaren. Maar heb je bijvoorbeeld veel storingen? Ik begrijp dat hij ook aangesloten is op de router/internet. En stel je stelt de temp in van 19 naar 22 bijvoorbeeld, duurt het dan echt enkele dagen voordat je het merkt, of valt het in de praktijk wel mee? Sorry, ben er nog echt helemaal nieuw in hahaDutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:42:
[...]
Ik heb hier in elk geval een gemiddelde COP van tussen de 3 en de 4. Maar ik weet niet naar wat voor ervaringen je zoekt. Hij koelt en verwarmt goed. De COP is erg afhankelijk van de temperatuur van de bron, die is bij mij op het moment 5,3 graden omdat het tapwater wordt verwarmd.
Het aansluiten via de router zorgt ervoor dat je met een app de gegevens van de warmtepomp (beperkt) kunt instellen en uitlezen. Ook kan de storingsdienst op afstand de gegevens bekijken.Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:50:
[...]
Klinkt goed al. Ik zal eerst eens goed uitzoeken welk type/model het nou precies is en bij de laatste kijkdag en oplevering uiteraard alle overige informatie vergaren. Maar heb je bijvoorbeeld veel storingen? Ik begrijp dat hij ook aangesloten is op de router/internet. En stel je stelt de temp in van 19 naar 22 bijvoorbeeld, duurt het dan echt enkele dagen voordat je het merkt, of valt het in de praktijk wel mee? Sorry, ben er nog echt helemaal nieuw in haha
Voor zover ik de geschiedenis van dit topic ken hebben warmtepompen vrijwel nooit storingen tenzij er iets verkeerd is gedaan door een monteur (iets niet goed vast gezet oid). Veel monteurs komen van CV ketels af en hebben helaas nog niet veel kennis van warmtepompen terwijl ze daar wel mee moeten werken.
Van 19 naar 22 graden duurt wel een paar uurtjes als je het alleen van de warmtepomp moet hebben, het is de bedoeling om de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Maar je huis is waarschijnlijk zo goed geïsoleerd dat de zon inval heel snel voor een hogere temperatuur binnen zorgt.
Een paar dagen geleden (maandag als ik me niet vergis) was het buiten tegen het vriespunt aan, maar omdat de zon scheen was het binnen in de woonkamer 24 graden en stond de warmtepomp dus voornamelijk uit.
De vloertemperatuur is hier afhankelijk van de temperatuur buiten. Is het buiten rond het vriespunt dan is de vloertemperatuur 29 graden, is het buiten 5 graden dan is de vloer maar iets van 27 graden. Daarom duurt het ook lang om het huis warmer te krijgen. Bij een CV ketel is de vloer vaak 30-35 graden.
Thanks voor je uitleg! Ja wij willen hem waarschijnlijk op 20 graden zetten en dan "nooit meer aankomen". We hebben de tuin op het zuiden, dus dat zal in de zomer wel voelbaar zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar het uitlezen van de warmtepomp en alle informatie die af te lezen is, maar dat zullen ze ons vast nog uitleggen. Superbedankt voor de informatie. En binnen 24 graden alsnog? Wauw! Zal volgende week nog even laten weten welk model het nou precies is van de Alpha Innotec.DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:58:
[...]
Het aansluiten via de router zorgt ervoor dat je met een app de gegevens van de warmtepomp (beperkt) kunt instellen en uitlezen. Ook kan de storingsdienst op afstand de gegevens bekijken.
Voor zover ik de geschiedenis van dit topic ken hebben warmtepompen vrijwel nooit storingen tenzij er iets verkeerd is gedaan door een monteur (iets niet goed vast gezet oid). Veel monteurs komen van CV ketels af en hebben helaas nog niet veel kennis van warmtepompen terwijl ze daar wel mee moeten werken.
Van 19 naar 22 graden duurt wel een paar uurtjes als je het alleen van de warmtepomp moet hebben, het is de bedoeling om de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Maar je huis is waarschijnlijk zo goed geïsoleerd dat de zon inval heel snel voor een hogere temperatuur binnen zorgt.
Een paar dagen geleden (maandag als ik me niet vergis) was het buiten tegen het vriespunt aan, maar omdat de zon scheen was het binnen in de woonkamer 24 graden en stond de warmtepomp dus voornamelijk uit.
De vloertemperatuur is hier afhankelijk van de temperatuur buiten. Is het buiten rond het vriespunt dan is de vloertemperatuur 29 graden, is het buiten 5 graden dan is de vloer maar iets van 27 graden. Daarom duurt het ook lang om het huis warmer te krijgen. Bij een CV ketel is de vloer vaak 30-35 graden.
[ Voor 109% gewijzigd door Bteq op 17-02-2022 09:06 ]
Ik hoop ook dat de bron (bij de meeste woningen) in feite als seizoensbuffer kan fungeren.Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:05:
De oplossing is het overschot aan energie in de zomer weten op te slaan (op een goedkoper manier) voor de winter. In tegenstelling tot PV kunnen we met een kleiner dat met zonnewarmte vaak wel genoeg energie opwekken om de hele winter het huis meer te verwarmen maar we kunnen het niet zo lang opslaan....
Ben nu met 4 proefprojecten bezig waar we tenminste de opbrengst van de collectoren met 200KWh op jaarbasis per m2 weten ver verhogen doormiddel van bronregeneratie. 75% van het tapwater verbruik opvangen en de CV direct tot 24 uur kunnen ondersteunen met zon. En vervolgens met een geslote bron Water/water warmtepomp het huis kunnen verwarmen in de maanden dat dat niet lukt met een C.O.P. van 7 i.p.v. 3.6. Dat zonder dat we iets te maken hebben met een salderingsregeling en totaal het verbruik van stroom ten opzichte van een WP met PV met 70% kunnen reduceren.
Tegenover een buffervat van 120.000 liter is een bron een veel goedkopere optie
In dit topic zijn we daar bepaald nog niet uit, vooral door gebrek aan data. (We hebben eigenlijk maar een paar samples, waaronder één bron die niet op regeneratie reageert, duidelijk verklaard door grondwaterstroming.)
Kun je wat meer vertellen over die proefprojecten? Ik vermoed dat daar stevig aan de resultaten gemeten wordt?
Daarbij trouwens wel de indruk dat een SCOP (zonder de warmtecollector) van 3,6 best laag is. Gaat dat om relatief krap geboorde bronnen?
Je gaat in een overspannen markt de vraag naar boringen verder ophogen en verwacht dat de prijs daardoor omlaag gaat? Eh.. nee. Dat klinkt mij niet logisch. Eer dat gebeurt, zijn we minstens 10 jaar verder.en ik denk als dit systeem straks genoeg word toegepast dat we de prijs voor de boringen ook wel naar beneden weten te krijgen.
@Solar MastersBovenstaande is helemaal waar, op dit moment gaat de prijs juist omhoog omdat er zoveel vraag is. Ze kunnen vragen wat ze willen omdat er toch wel werk in is. Gaat een project niet door omdat de prijs te hoog is dan is er wel een ander project die de prijs wel betaald. Voor zover ik weet is er momenteel ook een wachtlijst van 6 tot 12 maanden voor de boringen, zo druk hebben ze het momenteel.Gwaihir schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:41:
Je gaat in een overspannen markt de vraag naar boringen verder ophogen en verwacht dat de prijs daardoor omlaag gaat? Eh.. nee. Dat klinkt mij niet logisch. Eer dat gebeurt, zijn we minstens 10 jaar verder.
(Tja.. hadden ze de oude machines van die stoppers toch hier op moeten kopen i.p.v. naar buiten west-europa laten doorverkopen?)
Is een gemiddelde COP van tussen de 3 en 4 niet heel laag voor een W/W systeem? Uit het L/W topic begreep ik dat de sCOP vaak tussen de 4,0 en 4,5 ligt. Bij de heel goed geisoleerde huizen rond de 4,5 of zelfs nog iets hoger.DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:42:
[...]
Ik heb hier in elk geval een gemiddelde COP van tussen de 3 en de 4. Maar ik weet niet naar wat voor ervaringen je zoekt. Hij koelt en verwarmt goed. De COP is erg afhankelijk van de temperatuur van de bron, die is bij mij op het moment 5,3 graden omdat het tapwater wordt verwarmd.
Dan moet een W/W systeem dat toch minstens kunnen evenaren?
Dat ligt eraan, wij gebruiken behoorlijk vaak het bad. De COP ligt redelijk laag bij het verwarmen van het tapwater. Qua verwarming staat de warmtepomp meer uit dan aan.Franciesco schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Is een gemiddelde COP van tussen de 3 en 4 niet heel laag voor een W/W systeem? Uit het L/W topic begreep ik dat de sCOP vaak tussen de 4,0 en 4,5 ligt. Bij de heel goed geisoleerde huizen rond de 4,5 of zelfs nog iets hoger.
Dan moet een W/W systeem dat toch minstens kunnen evenaren?
De COP ligt bij de verwarming meestal rond de 5 a 6, maar bij het verwarmen van tapwater zakt het vaak al snel naar 3.
In slechts "een paar uurtjes" van 19 naar 22 graden zou ik heel erg snel vinden. Met mijn huidige gas gestookte ketel ben ik vaak al een paar uurtjes aan het stoken voor 1 graad verhoging (icm alleen vloerverwarming). Ik zou verwachten dat een WP icm vloerverwarming vele uren (misschien wel vrijwel een volledige dag?) bezig is voor 3 graden verhoging. Zit ik er naast?DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:58:
[...]
Ok, dan is jouw aandeel SWW tav sCOP misschien wel heel hoog t.o.v. het CV gedeelte? Omdat je misschien een heel goed geisoleerd huis hebt met erg weinig warmtevraag?DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Dat ligt eraan, wij gebruiken behoorlijk vaak het bad. De COP ligt redelijk laag bij het verwarmen van het tapwater. Qua verwarming staat de warmtepomp meer uit dan aan.
De COP ligt bij de verwarming meestal rond de 5 a 6, maar bij het verwarmen van tapwater zakt het vaak al snel naar 3.
Tja, wanneer? Het is nu 10 graden buiten. Je systeem wordt geacht -10 aan te kunnen. Mede afhankelijk van afgiftesysteem en thermische massa, zullen er vandaag ongetwijfeld ook woningen met W/W systeem zijn die die sprong kunnen maken.Franciesco schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:26:
In slechts "een paar uurtjes" van 19 naar 22 graden zou ik heel erg snel vinden. Met mijn huidige gas gestookte ketel ben ik vaak al een paar uurtjes aan het stoken voor 1 graad verhoging (icm alleen vloerverwarming). Ik zou verwachten dat een WP icm vloerverwarming vele uren (misschien wel vrijwel een volledige dag?) bezig is voor 3 graden verhoging. Zit ik er naast?
Ik zou er evenwel zeker geen doel van maken.. Het is sowieso onzin, vanuit verbruik, om 'm zo op z'n staart te trappen. En ik ben juist wel blij met onze hoge thermische massa = constante temperatuur.
Zoals je kon lezen wordt het bij mij in de winter met wat zon makkelijk 24 graden binnen. Het een en ander hangt dus veel af van de isolatie.Franciesco schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:26:
[...]
In slechts "een paar uurtjes" van 19 naar 22 graden zou ik heel erg snel vinden. Met mijn huidige gas gestookte ketel ben ik vaak al een paar uurtjes aan het stoken voor 1 graad verhoging (icm alleen vloerverwarming). Ik zou verwachten dat een WP icm vloerverwarming vele uren (misschien wel vrijwel een volledige dag?) bezig is voor 3 graden verhoging. Zit ik er naast?
Ok, maar dan staat dat dus eigenlijk los van de warmtepomp: de opwarming komt vooral door de zon.DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:06:
[...]
Zoals je kon lezen wordt het bij mij in de winter met wat zon makkelijk 24 graden binnen. Het een en ander hangt dus veel af van de isolatie.
Heb je een handleiding om in home-assistant de luxtronic uit te lezen? Ik ben niet bang om een beetje te kloemelen in home-assistant maar heb te weinig kennis ervan om het werkend te krijgen…DutchKel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:30:
[...]
Ik kan je hier ook een foto laten zien van een Alpha Innotec die er van de buitenkant exact hetzelfde uitziet. Maar de verschillende modellen hebben voornamelijk het binnenwerk iets anders.
De stappen zijn:austin_77 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Heb je een handleiding om in home-assistant de luxtronic uit te lezen? Ik ben niet bang om een beetje te kloemelen in home-assistant maar heb te weinig kennis ervan om het werkend te krijgen…
HACS installeren (kun je zo op internet vinden)
Luxtronic plugin binnen HACS installeren
Je kunt je hier inlezen: https://github.com/Bouni/luxtronik of op zoeken op home assistant in dit topic
Allereerst: ik hoor hier veel mensen praten over een xx kW bron. Hoe weet ik hoeveel kW mijn eigen bron is?
We hebben een alpha innotec (type onbekend) warmtepomp en de installateur gaf aan een COP van 4,75.
Zou ik een inschatting kunnen maken wat het gebruik van mijn warmtepomp zal gaan worden?
toevoeging: ik weet dat er 150 meter diep geboord is
[ Voor 5% gewijzigd door funk-e op 18-02-2022 10:56 ]
...less is more
je mag dat vragen wat je bron aankan, aan de architect/installateur/... partij waarmee je gehandeld hebt.funk-e schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:47:
Volgende week krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning met brine/water warmtepomp. Ik probeer een beetje mee te lezen in dit topic, maar ik moet zeggen dat ik nog met veel vraagtekens zit.
Allereerst: ik hoor hier veel mensen praten over een xx kW bron. Hoe weet ik hoeveel kW mijn eigen bron is?
We hebben een alpha innotec (type onbekend) warmtepomp en de installateur gaf aan een COP van 4,75.
Zou ik een inschatting kunnen maken wat het gebruik van mijn warmtepomp zal gaan worden?
je kan je verwacht gebruik ook daar vragen.
Vuistregel is 50 W per meter diepte in natte zandgrond tot 25 W/m in klei. Dus een eerste schatting, zonder te weten in welke grondlagen geboord is, is dat je 6 – 7,5 kW broncapaciteit hebt.funk-e schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:47:
toevoeging: ik weet dat er 150 meter diep geboord is
Maar, zoals anderen ook al zeggen, vraag het je leverancier. Die heeft wellicht een professionele partij een bronberekening laten maken. Vraag dat rapport dan op.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Nou, da’s dan duidelijk. Die bronberekening geeft je een schat aan informatie over je bron en de uitgangspunten die bij de berekening gehanteerd zijn, kan ik je uit recente ervaring vertellen.
<John O`Mill>
Ik heb ook de gegevens opgevraagd bij de installateur. Kreeg netjes een uitgebreide uitdraai van de warmteverlies berekening en alle overige gegevens van de bron (die waren aangeleverd door de boorder Remon). Ook een verwachting van het verbruik van de warmtepomp was opgenomen. Ik bleef daar overigens het eerste jaar ruim 20% onder (minder warm water omdat we maar samen zijn en daarnaast stoken we op de bovenverdieping nauwelijks).Hippe Lip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:14:
@funk-e @Gwaihir
Nou, da’s dan duidelijk. Die bronberekening geeft je een schat aan informatie over je bron en de uitgangspunten die bij de berekening gehanteerd zijn, kan ik je uit recente ervaring vertellen.
<John O`Mill>
Jazeker, deze is via de installateur geleverd.Hippe Lip schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:33:
@Eduardo M Heb je ook het officiële rapport van de bronberekening opgevraagd en gekregen? Dat is een apart document, voor zover ik weet.
Dat heet microcirculatie. Komt doordat koud water t.o.v. warm water omlaag zakt, door de hogere dichtheid.Recoil schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:57:
Ik vraag me heel erg af hoe het kan dat bij mijn buffervat zowel de cv aanvoer/retour- als warm- en koudwaterleidingen heet worden bij stilstand. Zelfs tot een meter vanaf het vat.
Kan ik daar iets aan doen? Overal zijn terugslagkleppen gebruikt.
Dat zal neem ik aan niet door een veergesloten terugslagklep heen gaan (ongeacht stroomrichting ervan), maar wel tot aan zo'n klep. Dus dan moet de klep om effectief te zijn heel dicht bij je vat zitten (en dan draagt hij nog wel warmte over).
De 'normale' manier om zo'n warmteslot aan te brengen is een thermosifon. D.w.z. dat de leidingen die uit je vat komen altijd eerst naar beneden lopen. 10x de leidingdiameter volstaat.
Een duidelijk verhaal! Is dit iets waar ik de installateur op aan kan spreken, of zijn de thermosifons eerder een 'nice to have'?Gwaihir schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:35:
[...]
Dat heet microcirculatie. Komt doordat koud water t.o.v. warm water omlaag zakt, door de hogere dichtheid.
Dat zal neem ik aan niet door een veergesloten terugslagklep heen gaan (ongeacht stroomrichting ervan), maar wel tot aan zo'n klep. Dus dan moet de klep om effectief te zijn heel dicht bij je vat zitten (en dan draagt hij nog wel warmte over).
De 'normale' manier om zo'n warmteslot aan te brengen is een thermosifon. D.w.z. dat de leidingen die uit je vat komen altijd eerst naar beneden lopen. 10x de leidingdiameter volstaat.
Maar eerst even: wat voor vat is het? Je noemt het een buffervat, gezien het topic voor een W/W WP. Maar het is kennelijk erg heet en er gaat (ook?) SSW doorheen? Een buffervat op SWW temperatuur kan ik vanuit deze context niet meteen plaatsen..
<John O`Mill>
Wat ook niet helpt zijn de niet geïsoleerde koperen buizen die de warmte goed geleiden. Met een goede isolatie voorkom je niet dat ze warm worden, maar daarmee beperk je wel het warmteverlies.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Klopt, bij mij zijn ook alle leidingen netjes geïsoleerd, zie foto.KC27 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:23:
@Recoil
Wat ook niet helpt zijn de niet geïsoleerde koperen buizen die de warmte goed geleiden. Met een goede isolatie voorkom je niet dat ze warm worden, maar daarmee beperk je wel het warmteverlies.
:strip_exif()/f/image/xQo7ENEjctkgHa4lQ2ItIJTm.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er daarnaast een goede online leverancier van armaflex of thermaflex die tegen goede prijzen ook een compleet assortiment met t-stukken, tape en bochten heeft? In mijn zoektocht is het altijd maar één van de twee. Ziet er bij jou erg netjes uit @Eduardo M!!
@Eduardo M Goh, dát is netjes geïsoleerd! Is dat door de installateur gedaan of is daarvoor een apart iemand gekomen?Eduardo M schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Klopt, bij mij zijn ook alle leidingen netjes geïsoleerd, zie foto.
[Afbeelding]
<John O`Mill>
De installateur heeft daar iemand apart voor laten komen die daarin gespecialiseerd is.Hippe Lip schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:59:
[...]
@Eduardo M Goh, dát is netjes geïsoleerd! Is dat door de installateur gedaan of is daarvoor een apart gekomen?
Bij mij is alles ook zo geisoleerd, daar kwam een gespecialiseerd bedrijf voor langs. Die man die dat deed sneed alles handmatig en verlijmde alles. Niks met van die armaflex met plakstrips, want die laten schijnbaar heel snel los. De T-stukken en bochten, alsook de buishouders heeft ie customized verpakt. Is echt een specialistisch werkje. Foto is ouder, linker stukje bij expansievat is ook volledig geisoleerdRecoil schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:40:
@Hippe Lip , @KC27 Ik heb de installateur een vriendelijk mailtje gestuurd over de microcirculatie. Isoleren gaan ze m.i. echt niet doen dus dat wil ik zelf aanpakken, maar mijn perfectionisme remt me een klein beetje af. Hoe om te gaan met alle beugels en dikkere elementen die om de haverklap in de leidingen verwerkt zitten? En bijvoorbeeld de uitgangen van de boiler?
Is er daarnaast een goede online leverancier van armaflex of thermaflex die tegen goede prijzen ook een compleet assortiment met t-stukken, tape en bochten heeft? In mijn zoektocht is het altijd maar één van de twee. Ziet er bij jou erg netjes uit @Eduardo M!!
:strip_exif()/f/image/b7IQLTMjEHzZxDHi9dnmFSXl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qRLQ3zilKHJO8XXMpJIcttfJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door austin_77 op 28-02-2022 10:30 ]
Dat de zelfklevende strips van de armaflex makkelijk loskomen kan ik beamen. Bij mij is het afgelopen december aangelegd maar al snel kwamen stukken bij verdikkingen (lassen) en in bochten wat los. Ik heb een potje lijm, dus hoop binnenkort eraan toe te komen om daar eens mee aan de slag te gaan.austin_77 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:28:
[...] Niks met van die armaflex met plakstrips, want die laten schijnbaar heel snel los.
[…]
<John O`Mill>
Kunnen jullie de naam van dat isolatiebedrijf voor mij achterhalen? Op dat punt kan hier ook een en ander flink verbeterd worden.
https://www.linisol.eu/KC27 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:42:
@austin_77 @Eduardo M
Kunnen jullie de naam van dat isolatiebedrijf voor mij achterhalen? Op dat punt kan hier ook een en ander flink verbeterd worden.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat de gemeten temperatuur lager was dan de gewenste temperatuur, terwijl de warmtepomp aangaf x uren uit bedrijf te zijn.
Hoe zit dit precies? Is het zo dat de woning nog niet volledig opgewarmd is en dat de temperatuur in de vloerverwarming al maximaal staat?
[ Voor 14% gewijzigd door funk-e op 01-03-2022 16:36 ]
...less is more
Nee. Althans: je mag toch hopen van niet. (Als de WP daardoor uren uit staat, dan klopt er fundamenteel e.e.a. niet aan de onderlinge afstemming van de installaties.)funk-e schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:35:
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat de gemeten temperatuur lager was dan de gewenste temperatuur, terwijl de warmtepomp aangaf x uren uit bedrijf te zijn.
Hoe zit dit precies? Is het zo dat de woning nog niet volledig opgewarmd is en dat de temperatuur in de vloerverwarming al maximaal staat?
Als het systematisch is, staat je stooklijn te laag. Een WP stookt niet (primair) op de gemeten kamertemperatuur, maar via een stooklijn op de gemeten buitentemperatuur. Op je 'kamerthermostaat' zit doorgaans een eerste mogelijkheid dat wat omhoog te gooien.
Als het af en toe is (maar net wat vaker dan je lief is), dan moet je de hysterese verkleinen. Dat is de speling die hij zichzelf geeft rondom de gewenste temperatuur. Je WP heeft die graag hoog (lekker weinig starts). Je comfort heeft 'm graag laag (lekker weinig schommeling). Daar moet je als bewoners een balans tussen vinden / kiezen.
Ik heb een vraagje omtrent onze nieuwbouwwoning met bodemwarmtepomp. We hebben de sleutel nu kleine 2 weekjes. Toen we voor het eerst binnenkwamen was het erg warm (19/20°C) en is de thermostaat naar 17 graden gezet, later naar 15 graden omdat het voor de werkzaamheden te warm was. Echter blijft de kamerthermostaat 18-19 graden aangeven. Hoe kan het na deze paar weken?
Heeft dit miss te maken met de stooklijn of iets anders?
Zou haast denken aan een soort split-unit warmtepomp met buitenunit.
Ik neem aan dat dit vooral komt door de isolatie en mogelijk de zon.Numblee schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:51:
Heeft dit miss te maken met de stooklijn of iets anders?
Het is warm voor de tijd van het jaar. Zonnestraling verwarmt het huis de afgelopen dagen ook al goed. Je zal waarschijnlijk nog geen zonwering hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 01-03-2022 18:02 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Een split unit warmtepomp met buitenunit wordt een l/w warmtepomp genoemd. Dat is een hele andere topic hier op Tweakers.MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:58:
Heel algemene vraag, maar worden W/W units weleens op de (eerste/tweede) verdieping geplaatst? In bestaande bouw kun je niet altijd zomaar op de begane grond uit de voeten zonder enorme verbouwing, dus zit je vaak vast aan de originele locatie van de CV ketel.
Zou haast denken aan een soort split-unit warmtepomp met buitenunit.
In sommige gevallen wordt een w/w warmtepomp wel op de zolder of 1e verdieping geplaatst. Echter heeft dat wel nadelen. Het buffervat en boilervat zijn behoorlijk zwaar. Dus de vloer en muren moeten het aan kunnen qua gewicht. Ook is de afstand vanuit de grond naar de 1e of 2e verdieping best groot waardoor je extra verlies hebt naar de warmtepomp toe. Ook moet de warmtepomp dan extra afstand overbruggen naar de ruimte die het meest verwarmd moet worden (de woonkamer) waar je dan weer extra verlies bij hebt. Daarom is het juist handig om de warmtepomp op de beganegrond of in een kelder te plaatsen.
Heeft inderdaad nadelen. Maar in bestaande bouw moet je wat natuurlijk.
Ik weet niet hoe ik me een w/w warmtepomp moet voorstellen die in een split unit uitvoering is. Je hoeft namelijk geen koude/warmte te onttrekken uit de buitenlucht dus een buitenunit doet dan niks en is alleen maar een overbodig prijskaartje.MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:26:
@DutchKel split of mono zegt in feite nog niks over de warmtebron (water of lucht). Had eerlijk gezegd ook helemaal niet bedacht dat de bron rechtstreeks op de unit binnen aangesloten zou worden.
Heeft inderdaad nadelen. Maar in bestaande bouw moet je wat natuurlijk.
Een l/l en l/w warmtepomp werkt met een split unit omdat deze warmte en koude uit de buitenlucht onttrekken. Dus het zegt wel iets over de warmtebron.
Nouja in theorie zou je in de buitenunit de warmte uit de bron kunnen omzetten in gas, dan functioneert de binnenunit in feite hetzelfde als bij een L/W warmtepomp.DutchKel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Ik weet niet hoe ik me een w/w warmtepomp moet voorstellen die in een split unit uitvoering is. Je hoeft namelijk geen koude/warmte te onttrekken uit de buitenlucht dus een buitenunit doet dan niks en is alleen maar een overbodig prijskaartje.
Een l/l en l/w warmtepomp werkt met een split unit omdat deze warmte en koude uit de buitenlucht onttrekken. Dus het zegt wel iets over de warmtebron.
Voordeel zou m.i. zijn dat als je langere afstanden moet afleggen, dit makkelijker is met een gasleiding dan met een of meerdere lussen vanuit je bron.
Maar goed, moet zeggen dat dit in geheel is gebaseerd op mijn foutieve aanname blijkbaar.
Ik kan je aanraden om dit filmpje eens te bekijken, dan wordt het een en ander vast wat duidelijker: YouTube: Hoe werkt een warmtepomp? - NathanMikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:45:
[...]
Nouja in theorie zou je in de buitenunit de warmte uit de bron kunnen omzetten in gas, dan functioneert de binnenunit in feite hetzelfde als bij een L/W warmtepomp.
Voordeel zou m.i. zijn dat als je langere afstanden moet afleggen, dit makkelijker is met een gasleiding dan met een of meerdere lussen vanuit je bron.
Maar goed, moet zeggen dat dit in geheel is gebaseerd op mijn foutieve aanname blijkbaar.
Er zijn meerdere manieren om energie van A naar B te brengen. Alleen blijkbaar (nog) niet voor W/W systemen.DutchKel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Ik kan je aanraden om dit filmpje eens te bekijken, dan wordt het een en ander vast wat duidelijker: YouTube: Hoe werkt een warmtepomp? - Nathan
Ja, het kan vast, maar zie jij het echt gaan gebeuren? Ik niet. Trend naar steeds minder koudemiddel, dus niet zo'n groot circuit. Lekgevoeligheid van zo'n gascircuit is groter. Meer specialistische kennis van plaatser en onderhoudsmonteur vereist. Ik denk dat 't met een waterleiding (bron of CV) makkelijker gaat.MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:08:
Er zijn meerdere manieren om energie van A naar B te brengen. Alleen blijkbaar (nog) niet voor W/W systemen.
Het zou me niks verbazen als er toch wat onconventionele oplossingen bedacht worden voor het gebruik van een brine bron. We moeten uiteindelijk toch iets meer de bestaande bouw.Gwaihir schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:03:
[...]
Ja, het kan vast, maar zie jij het echt gaan gebeuren? Ik niet. Trend naar steeds minder koudemiddel, dus niet zo'n groot circuit. Lekgevoeligheid van zo'n gascircuit is groter. Meer specialistische kennis van plaatser en onderhoudsmonteur vereist. Ik denk dat 't met een waterleiding (bron of CV) makkelijker gaat.
Het alternatief is idd de opgewekte warmte vervoeren in buizen, zoals je doet met CV
Kans op lekken is veel te groot om gas te verplaatsen... kostelijk en risicovol.
[ Voor 9% gewijzigd door ouhaha op 01-03-2022 21:17 ]
@MikeyManDutchKel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:23:
[...]
Een split unit warmtepomp met buitenunit wordt een l/w warmtepomp genoemd. Dat is een hele andere topic hier op Tweakers.
In sommige gevallen wordt een w/w warmtepomp wel op de zolder of 1e verdieping geplaatst. Echter heeft dat wel nadelen. Het buffervat en boilervat zijn behoorlijk zwaar. Dus de vloer en muren moeten het aan kunnen qua gewicht. Ook is de afstand vanuit de grond naar de 1e of 2e verdieping best groot waardoor je extra verlies hebt naar de warmtepomp toe. Ook moet de warmtepomp dan extra afstand overbruggen naar de ruimte die het meest verwarmd moet worden (de woonkamer) waar je dan weer extra verlies bij hebt. Daarom is het juist handig om de warmtepomp op de beganegrond of in een kelder te plaatsen.
Ik heb afgelopen december mijn gas-CV-ketel vervangen door een W/W WP. De brinebuizen lopen dan in een eigen mantelbuis naar de 2e verdieping. Dat is geen enkel probleem. Ik weet niet waaruit de verliezen onderweg die @DutchKel noemt uit zouden moeten bestaan. Als de brine onderweg opwarmt komt dat het rendement van den WP alleen maar ten goede. Als het over de verliezen van je CV-buizen gaat, dan is de situatie met je WP niet anders dan met je huidige ketel. Misschien zelfs minder erg omdat je met lagere temperaturen gaat verwarmen?
Ook het gewicht is niet echt een probleem. De WP (Nibe S1255 in mijn geval) weegt weliswaar ca. 200 kg, maar als je met twee forse mannen bij elkaar staat heb je hetzelfde gewicht op hetzelfde stukje vloer. Als je huis dat niet aankan moet het onbewoonbaar verklaard worden. Er staat nog een 50 liter buffervat naast maar dat gewicht stelt ook niet zoveel voor; ook niet als dat een 100 liter vast zou zijn. Wij hadden tot voor kort een waterbed; dat ding woog alles bij elkaar zo’n 1000 kg. Dat is ook geen probleem voor een normaal huis, dus het gewicht van die WP valt echt wel mee.
Al met al kan ik me eigenlijk weinig tot geen bezwaren bedenken om die WP op zolder te zetten, als je ketel daar ook al hangt. Alle CV-buizen kunnen dan gewoon ongewijzigd gehandhaafd blijven. Het enige lastige is om het ding boven te krijgen. In mijn geval kon die door het dakraam getakeld worden.
<John O`Mill>
Heb je aan een 50 liter boiler voldoende? De meeste mensen hebben een 200, 300 (en sommige zelfs nog meer) boiler. Daarvan is het gewicht dus ook een stuk hoger dan die van 50 liter. Ook heeft lang niet iedereen een betonnen vloer op de 1e en 2e verdieping, er zijn veel huizen met alleen houten vloeren. Die kunnen ook geen waterbed van 1000kg dragen, dat bestond vroeger niet en daar zijn die huizen dus ook niet op gebouwd. Om direct allemaal die huizen als onbewoonbaar te verklaren vind ik wel een beetje ver gaan. Dan is volgens jou misschien meer dan de helft van de huizen in Nederland onbewoonbaar.Hippe Lip schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:18:
[...]
@MikeyMan
Ik heb afgelopen december mijn gas-CV-ketel vervangen door een W/W WP. De brinebuizen lopen dan in een eigen mantelbuis naar de 2e verdieping. Dat is geen enkel probleem. Ik weet niet waaruit de verliezen onderweg die @DutchKel noemt uit zouden moeten bestaan. Als de brine onderweg opwarmt komt dat het rendement van den WP alleen maar ten goede. Als het over de verliezen van je CV-buizen gaat, dan is de situatie met je WP niet anders dan met je huidige ketel. Misschien zelfs minder erg omdat je met lagere temperaturen gaat verwarmen?
Ook het gewicht is niet echt een probleem. De WP (Nibe S1255 in mijn geval) weegt weliswaar ca. 200 kg, maar als je met twee forse mannen bij elkaar staat heb je hetzelfde gewicht op hetzelfde stukje vloer. Als je huis dat niet aankan moet het onbewoonbaar verklaard worden. Er staat nog een 50 liter buffervat naast maar dat gewicht stelt ook niet zoveel voor; ook niet als dat een 100 liter vast zou zijn. Wij hadden tot voor kort een waterbed; dat ding woog alles bij elkaar zo’n 1000 kg. Dat is ook geen probleem voor een normaal huis, dus het gewicht van die WP valt echt wel mee.
Al met al kan ik me eigenlijk weinig tot geen bezwaren bedenken om die WP op zolder te zetten, als je ketel daar ook al hangt. Alle CV-buizen kunnen dan gewoon ongewijzigd gehandhaafd blijven. Het enige lastige is om het ding boven te krijgen. In mijn geval kon die door het dakraam getakeld worden.
En het verlies zit erin dat de ruimtes waar de buizen doorheen lopen iets afkoelen. Dit is geen groot verlies, maar wel iets. Daardoor krijg je koudere muren wat weer met extra warmte moet worden gecompenseerd.
Ik zeg overigens niet dat het niet kan. Alleen dat er een reden is waarom een warmtepomp vaak op de beganegrond of in een kelder wordt geplaatst.
Ik heb overigens een 200l boiler en een 150l buffervat het geheel komt bij mij dus wel richting de 1000kg op een klein oppervlak.
Bij ons mocht de warmtepomp niet op de zolder omdat de vloer daar niet op was berekend. Ik had die liever op zolder gehad namelijk. En dat terwijl het huis in 2020 is opgeleverd met een gewapend betonnen vloer.
Wij hebben een Nibe bodem warmtepomp, maar op de begaande grond hangt een wit kastje in het keukengedeelte waarvan de koopbegeleider aangeeft dit de een temperatuur ontvanger is. Blijkbaar hebben wij op onze begaande grond geen thermostaat waar we de temperatuur kunnen aanpassen. De begeleider geeft aan dar je de temperatuur eenmalig moet instellen op de warmtepomp dus thermostaat niet nodig is.
Is dit gebruikelijk of hoort er een thermostaat te hangen waar we dit kunnen aanpassen. Onze slaapkamers en badkamer hebben elk wel een thermostaat waar we dit per ruimte kunnen instellen.
Daarnaast sluit de aannemer de Nibe warmtepomp ook niet aan op internet dmv Uplink functie. Mis ik dan noemenswaardige functionaliteiten? Begeleider geeft aan dat het geen toegevoegde waarde is behalve op afstand waardes kunnen uitlezen.
Hoor het graag.
Het lijkt erop dat de warmtepomp aan gaat als er op de begane grond vraag is om warmte. Je hebt dan geen buffervat nodig welke op temperatuur gehouden wordt, je kunt dan de benedenverdieping inderdaad niet instellen met een losse thermostaat, de thermostaat zit dan direct in de warmtepomp (hier is vast wel een bediening voor om de temperatuur te regelen). Het houd dus ook in dat als de benedenverdieping op temperatuur is dat je in de rest van het huis geen actieve verwarming hebt.Robertv88 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:10:
Ons noeuwbouwhuis is nog niet opgeleverd, maar heb een vraag over de warmtepomp.
Wij hebben een Nibe bodem warmtepomp, maar op de begaande grond hangt een wit kastje in het keukengedeelte waarvan de koopbegeleider aangeeft dit de een temperatuur ontvanger is. Blijkbaar hebben wij op onze begaande grond geen thermostaat waar we de temperatuur kunnen aanpassen. De begeleider geeft aan dar je de temperatuur eenmalig moet instellen op de warmtepomp dus thermostaat niet nodig is.
Is dit gebruikelijk of hoort er een thermostaat te hangen waar we dit kunnen aanpassen. Onze slaapkamers en badkamer hebben elk wel een thermostaat waar we dit per ruimte kunnen instellen.
Daarnaast sluit de aannemer de Nibe warmtepomp ook niet aan op internet dmv Uplink functie. Mis ik dan noemenswaardige functionaliteiten? Begeleider geeft aan dat het geen toegevoegde waarde is behalve op afstand waardes kunnen uitlezen.
Hoor het graag.
Dit systeem noemen ze een master-slave systeem. Als de master aan is dan kunnen de slaves ook aan gaan. Is de master uit dan zijn de slaves ook automatisch uit.
Als je dit niet wilt en de bovenverdieping helemaal afzonderlijk wilt verwarmen dan dien je een master-master systeem te installeren.
Als je op de 1e verdieping bijvoorbeeld een werkkamer hebt dan kan een master-master systeem fijner zijn, voor slaapkamers lijkt het me niet direct nodig (die verwarmen we hier toch niet).
Dat is interessant. Hoe heb je de buizen gemonteerd/weggewerkt als ik vragen mag? Ontkom er hier haast niet aan om het buitenlangs te doen ivm oncourante bouw.Hippe Lip schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:18:
[...]
@MikeyMan
@DutchKel 50 liter buffer, geen boiler als ik het zo lees
Die lopen door een mantelbuis door het huis. Door een buis van het formaat rioolpijp (110 mm) passen de twee brineleidingen. Die buis zou je ook buiten langs je gevel kunnen laten lopen, zoals een regenpijp dat ook doet?MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:35:
[...]
Dat is interessant. Hoe heb je de buizen gemonteerd/weggewerkt als ik vragen mag? Ontkom er hier haast niet aan om het buitenlangs te doen ivm oncourante bouw.
Buffer inderdaad. En de Nibe S1255 heeft een ingebouwde boiler van 180 liter.@DutchKel 50 liter buffer, geen boiler als ik het zo lees
<John O`Mill>
Toch kan een houten vloer dat wel aan. In 1985 kochten we ons waterbed. We woonden in Utrecht in een bovenwoning van begin vorige eeuw. Ik had precies diezelfde gedachte als jij, dat de houten vloer dat niet zou kunnen dragen. De verkoper heeft me wijzer gemaakt. Als je met een feestje met een paar stevige kerels bij elkaar gaat staan is de vloerbelasting een stuk hoger en zak je er ook niet doorheen. Dat waterbed heeft daar geen enkel probleem opgeleverd. Echt niet. Vraag het eens aan een bouwkundige hoe het zit met de maximale vloerbelasting.DutchKel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 03:22:
[...]
Ook heeft lang niet iedereen een betonnen vloer op de 1e en 2e verdieping, er zijn veel huizen met alleen houten vloeren. Die kunnen ook geen waterbed van 1000kg dragen, dat bestond vroeger niet en daar zijn die huizen dus ook niet op gebouwd. Om direct allemaal die huizen als onbewoonbaar te verklaren vind ik wel een beetje ver gaan. Dan is volgens jou misschien meer dan de helft van de huizen in Nederland onbewoonbaar.
Ik weet bijna zeker dat die vloer dat makkelijk kan houden, zeker als de WP langs de muur staat. Eigenlijk is dat een heel vreemde zaak dat die warmtepomp daar niet mag staan ‘omdat de vloer daar niet op was berekend’ bij een huis uit 2020. Wie heeft dat gezegd? Dat kan onmogelijk iemand met verstand van zaken zijn, lijkt me.Bij ons mocht de warmtepomp niet op de zolder omdat de vloer daar niet op was berekend. Ik had die liever op zolder gehad namelijk. En dat terwijl het huis in 2020 is opgeleverd met een gewapend betonnen vloer.
<John O`Mill>
Zoals inmiddels al opgemerkt kunnen de meeste houten vloeren gewoon een waterbed dragen. Dat komt omdat het gewicht goed gespreid wordt.DutchKel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 03:22:
De meeste mensen hebben een 200, 300 (en sommige zelfs nog meer) boiler. Daarvan is het gewicht dus ook een stuk hoger dan die van 50 liter. Ook heeft lang niet iedereen een betonnen vloer op de 1e en 2e verdieping, er zijn veel huizen met alleen houten vloeren. Die kunnen ook geen waterbed van 1000kg dragen, dat bestond vroeger niet en daar zijn die huizen dus ook niet op gebouwd. Om direct allemaal die huizen als onbewoonbaar te verklaren vind ik wel een beetje ver gaan. Dan is volgens jou misschien meer dan de helft van de huizen in Nederland onbewoonbaar.
[..]
Bij ons mocht de warmtepomp niet op de zolder omdat de vloer daar niet op was berekend. Ik had die liever op zolder gehad namelijk. En dat terwijl het huis in 2020 is opgeleverd met een gewapend betonnen vloer.
En dat de WP bij jou qua gewicht niet op zolder kon, acht ik een bijzondere situatie of een inschattingsfout. Ik gok dat de installateur er vooral geen zin in had, want anders zou meestal ook een versterking mogelijk zijn. Bijv. door 'm naast een draagmuur te zetten en het gewicht deels daaraan te hangen. Op zo'n manier is ook onze schoorsteen ondersteund, toen de originele dragende schouw eronder weggehaald werd.
@Robertv88
Waarbij nog opgemerkt dat een master-master systeem niet zonder meer een 'upgrade' is; het maakt je systeem beduidend ingewikkelder en maakt het vooral een stuk lastiger het geheel super efficiënt te benutten.DutchKel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:22:
Als je dit niet wilt en de bovenverdieping helemaal afzonderlijk wilt verwarmen dan dien je een master-master systeem te installeren.
Als je op de 1e verdieping bijvoorbeeld een werkkamer hebt dan kan een master-master systeem fijner zijn, voor slaapkamers lijkt het me niet direct nodig (die verwarmen we hier toch niet).
Wanneer een zo'n kamer net wat te koud blijft (bijv. werkkamer of kamer van een tiener), is het een goede en veelal voldoende tussenvorm om de groepen die altijd open staan een kleine beetje te knijpen (middels de flow regelaars op de verdeler.)
Helaas voor jou geloof ik liever de uitvoerder die op papier heeft staan hoeveel die specifieke vloer kan dragen per m2 en per cm2. Het is ook niet dezelfde vloer als die we op de beganegrond hebben. Die van de begane grond is veel dikker dan die van de zolder.Hippe Lip schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:33:
[...]
Toch kan een houten vloer dat wel aan. In 1985 kochten we ons waterbed. We woonden in Utrecht in een bovenwoning van begin vorige eeuw. Ik had precies diezelfde gedachte als jij, dat de houten vloer dat niet zou kunnen dragen. De verkoper heeft me wijzer gemaakt. Als je met een feestje met een paar stevige kerels bij elkaar gaat staan is de vloerbelasting een stuk hoger en zak je er ook niet doorheen. Dat waterbed heeft daar geen enkel probleem opgeleverd. Echt niet. Vraag het eens aan een bouwkundige hoe het zit met de maximale vloerbelasting.
[...]
Ik weet bijna zeker dat die vloer dat makkelijk kan houden, zeker als de WP langs de muur staat. Eigenlijk is dat een heel vreemde zaak dat die warmtepomp daar niet mag staan ‘omdat de vloer daar niet op was berekend’ bij een huis uit 2020. Wie heeft dat gezegd? Dat kan onmogelijk iemand met verstand van zaken zijn, lijkt me.
Maar ik snap dat de verkoper van de beddenzaak overtuigend overkomt. Het is immers zijn inkomsten. Ik heb hier echter geen feestjes van een paar man op de slaapkamer, laat staan dat die ook nog eens gaan springen. Ik ben alleen bang dat als het mis gaat dat de verkoper keihard zal ontkennen dat hij dat gezegd heeft of het erop gooit dat je het verkeerd hebt begrepen.
Overigens bedoelde ik het niet dat het totaal niet kan, maar je moet wel even kijken of de vloer het gewicht aan kan. Ik ken genoeg huizen waar je blij mag zijn dat de zoldervloer een paar dozen kan dragen. Waarbij de planken ook doorbuigen als je eroverheen loopt.
Maar als ik het zo zie heb je wel een hele lichte warmtepomp. Dat zal vast meespelen.
Voor een monteur is een master-master systeem dus wel een upgrade waar gewoon een prijskaartje aan hangt. Het enige wat mogelijk wat lastiger is dat is als er geen plek is voor een buffervat. Verder is het systeem wat er ligt zo om te bouwen.Gwaihir schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Zoals inmiddels al opgemerkt kunnen de meeste houten vloeren gewoon een waterbed dragen. Dat komt omdat het gewicht goed gespreid wordt.
En dat de WP bij jou qua gewicht niet op zolder kon, acht ik een bijzondere situatie of een inschattingsfout. Ik gok dat de installateur er vooral geen zin in had, want anders zou meestal ook een versterking mogelijk zijn. Bijv. door 'm naast een draagmuur te zetten en het gewicht deels daaraan te hangen. Op zo'n manier is ook onze schoorsteen ondersteund, toen de originele dragende schouw eronder weggehaald werd.
@Robertv88
[...]
Waarbij nog opgemerkt dat een master-master systeem niet zonder meer een 'upgrade' is; het maakt je systeem beduidend ingewikkelder en maakt het vooral een stuk lastiger het geheel super efficiënt te benutten.
Wanneer een zo'n kamer net wat te koud blijft (bijv. werkkamer of kamer van een tiener), is het een goede en veelal voldoende tussenvorm om de groepen die altijd open staan een kleine beetje te knijpen (middels de flow regelaars op de verdeler.)
Helaas was het niet de installateur die er geen zin in had, maar dit kwam volgens mij van Nathan af in overleg met de uitvoerder. Die hebben de plattegrond gemaakt met hoe alles in huis loopt. Overigens heb ik al vaker gehoord van andere dat een warmtepomp niet op zolder kan dus wij zijn daar zeker geen uniek geval in.
De gehele plattegrond is aangepast omdat er in het begin een cv ketel op stond die op zolder geplaatst zou worden.
Ik bedoel naar @Robertv88 aan te geven dat het 'prijskaartje' daar niet op houdt. Je mag ook verwachten dat de pomp, ondanks het stukje in allerijl aangevoerde buffer, wat minder efficiënt loopt (SCOP) en meer starts maakt (levensduur).DutchKel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:39:
Voor een monteur is een master-master systeem dus wel een upgrade waar gewoon een prijskaartje aan hangt. Het enige wat mogelijk wat lastiger is dat is als er geen plek is voor een buffervat. Verder is het systeem wat er ligt zo om te bouwen.
Eh.. je hebt het over tijdens de planning van nieuwbouw? Da's toch heel wat anders? Dan lijkt het me inderdaad veel logischer een ideale plek te zoeken dan een verstrekte vloer + extra leidingen.De gehele plattegrond is aangepast omdat er in het begin een cv ketel op stond die op zolder geplaatst zou worden.
Bedankt voor je reactie. Zo werd het ook uitgelegd vandaag. De temperatuur beneden zal de maximale temperatuur van de kamers boven bepalen.DutchKel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:22:
[...]
Het lijkt erop dat de warmtepomp aan gaat als er op de begane grond vraag is om warmte. Je hebt dan geen buffervat nodig welke op temperatuur gehouden wordt, je kunt dan de benedenverdieping inderdaad niet instellen met een losse thermostaat, de thermostaat zit dan direct in de warmtepomp (hier is vast wel een bediening voor om de temperatuur te regelen). Het houd dus ook in dat als de benedenverdieping op temperatuur is dat je in de rest van het huis geen actieve verwarming hebt.
Dit systeem noemen ze een master-slave systeem. Als de master aan is dan kunnen de slaves ook aan gaan. Is de master uit dan zijn de slaves ook automatisch uit.
Ik ga er ook vanuit (nu ik er nog niet woon) de kamers op de 1e etage niet warmer hoeven te zijn als beneden.
Wat mij dan wel verbaast is dat er een witte temperatuursensor/voeler in de kamer hangt die niet echt de schoonheidsprijs wint en ik liever hier een thermostaat had hangen met geintegreerde voeler/sensor en waar ik ook de temperatuur kan aflezen. In de technische tekening staat er op die locatie de letters "th", vanuitgaande dat het dus een thermostaat (RMU 40) is i.p.v. een sensor.
Het gaat om een Nibe F1255 warmtepomp.
Voor zover ik weet wordt standaard bijna altijd master-slave toegepast bij projectbouw. Je kunt daarmee de ruimtes ook afzonderlijk verwarmen want ze hebben een eigen thermostaat. Dus het voldoet aan het bouwbesluit. Maar dan wel minimaal en niet altijd wenselijk. Ze proberen altijd zo goedkoop mogelijk te werken.Cpt.Chaos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:54:
Is master-slave nog wel toegestaan volgens bouwbesluit tegenwoordig? Moet niet elke ruimte apart te verwarmen zijn? Ik zou hier even op inlezen en dan kan het misschien zelfs zonder meerprijs.
Wij hebben een Alpha Innotec WZSV 92K3M staan met een RBE+, nu zit er in het instellingen het volgende.
"Warmw. naverw."

Dit lijkt een soort van doorstroom verwarmer te zijn mocht je boiler vat leeg/koud zijn, echter kan ik nergens online een goede uitleg hiervan vinden.
Wat is het precies, wanneer gaat het aan, staat dat ook in contact met de RBE+ instelling "Extra Warmwater Gewenst", etc.
Andere optie die ik tegen kwam voor warm water is: Luxe vs Normaal
Dit is onder Instellingen -> Inverter

Wat is hier precies het verschil.
Ik vermoed dat de compressor gewoon meer "gas" geeft.
Dit is een warmwater run normaal en Luxe daarna.

Ook al navraag gedaan via installateur van nieuwbouw (Breman) maar die hebben niet veel meer kennis dan de standaard stooklijnen etc.
Reden voor de vraag is dat we binnenkort een kleintje verwachten en op die dag zou mijn vrouw graag onbeperkt warm water willen hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 06-03-2022 14:21 ]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Wat er doorgaans gebeurt, is dat het water aanvullende elektrisch verwarmd wordt in het vat. Dat maakt het makkelijker om de legionellaruns te halen. Vermoed dat je deze instelling niet nodig hebt.
Die andere lijkt inderdaad sneller warm water te maken. Dat zal ten koste van het rendement gaan, maar wel als veel onbeperkter SWW aanvoelen. Prima instelling voor die dag / dagen dus.
(En alvast veel plezier op de roze wolk met z'n drietjes.)
Ik las dat ook en ben daar best nieuwsgierig naar. Met name omdat een master-master systeem in de meeste praktijksituaties meer kopzorgen dan voordelen op lijkt te leveren. (Duurdere installatie, minder rendement en levensduur.)Cpt.Chaos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:54:
Is master-slave nog wel toegestaan volgens bouwbesluit tegenwoordig? Moet niet elke ruimte apart te verwarmen zijn?
Los daarvan: ik vermoed dat het bouwbesluit bekeken wordt op datum van vergunningsverlening (met daarin een maximum periode tot oplevering)? Zo'n project kan niet zo goed op een bewegend doel schieten..
BedanktGwaihir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:44:
@Tijntje Een doorstroomverwarmer verwarmt inderdaad het warmwater wat uit het vat komt na voordat het richting douche (etc.) gaat. Van eentje ingebouwd in een WP heb ik nog niet gehoord.
Wat er doorgaans gebeurt, is dat het water aanvullende elektrisch verwarmd wordt in het vat. Dat maakt het makkelijker om de legionellaruns te halen. Vermoed dat je deze instelling niet nodig hebt.
Die andere lijkt inderdaad sneller warm water te maken. Dat zal ten koste van het rendement gaan, maar wel als veel onbeperkter SWW aanvoelen. Prima instelling voor die dag / dagen dus.
(En alvast veel plezier op de roze wolk met z'n drietjes.)
Het rare is dat ik in een manual wel dit tegenkom

Het element betreft nummer 3 "Verwarmingselement"

[ Voor 5% gewijzigd door Tijntje op 06-03-2022 15:52 ]
Edit: die plaats van het verwarmingselement dient m.i. drie doelen:
1) Het verwarmt het vat = helpt bij legionella bestrijding. En dat is wanneer je die hoge temperatuur het meest nodig hebt.
2) Hetzelfde element kan zo ook bijverwarming voor de CV doen.
3) Het kan een hogere temperatuur bereiken dan puur op doorstroming na het vat, omdat het dan immers 'hetzelfde water' geen 2x langs kan laten komen / langzamer kan laten stromen. (En kan dat met minder regeling. Een doorstroomverwarmer wordt geacht een mooie constante temperatuur te leveren, want bij uitschieters brand je je. Dit kan wat lomper.)
[ Voor 67% gewijzigd door Gwaihir op 06-03-2022 15:59 ]
Zoals ik het lees, zorgt het ervoor dat de watertemperatuur van de uitvoer wordt na verwarmt als de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt bij de uitvoer van de boiler. Dat klinkt me als een doorstroomverwarmer na de boiler uitvoer.
EDIT 1:
Het is gewoon frustrerend dat er nergens duidelijke handleidingen zijn die goed uitleggen wat alles doet. Zelfs de specialisten (Breman, Nathan) moeten het in de handleiding nazoeken en kunnen niet alles uitleggen.
EDIT 2:
Vandaag getest met Invertor op Normaal of Luxe, boiler leeg tappen dat de en weer laten opwarmen
Normaal
20C -> 60C = 2 uur
Luxe
20C -> 60C = 1 uur en 45 minuten
Scheelt iets
[ Voor 49% gewijzigd door Tijntje op 06-03-2022 18:11 ]
Ik moet zeggen dat ik ook niet heel overtuigd ben van de sww capaciteit van de warmtepomp, wij hebben de 9kW en hij is zo een uur bezig met 53-57 graden. Eerst zakt de temperatuur nog wat bij begin sww run maar dat komt door de plaatsing van de sensor tov de spiraal, maar dan duurt het nog lang. Ik had er meer van verwacht in ieder geval (spiraal te klein?).
Mijn warmtepomp (6 kW) doet er ook een uur over om het water in de aparte boiler (330 liter) zo’n 10 graden te verwarmen (van 40 naar 50 graden. In dat uur verbruikt ie ongeveer 1 kWH, ik vind dat helemaal niet verkeerd.Cpt.Chaos schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:57:
Als je de warmtepomp open hebt is het toch duidelijk wat alles doet? Het verwarmingselement zit na de CV pomp en voor de driewegklep. Logisch dat hiermee dus en cv geholpen kan worden en sww.
Ik moet zeggen dat ik ook niet heel overtuigd ben van de sww capaciteit van de warmtepomp, wij hebben de 9kW en hij is zo een uur bezig met 53-57 graden. Eerst zakt de temperatuur nog wat bij begin sww run maar dat komt door de plaatsing van de sensor tov de spiraal, maar dan duurt het nog lang. Ik had er meer van verwacht in ieder geval (spiraal te klein?).
Ik heb een 6 kW wp met losse boiler van 180 liter (anders kregen we het niet de kelder in). Die heeft blijkbaar een veel betere warmtewisselaar. Bij mij warmt hij de boiler (zonder element) op van 43 naar 56 graden (zondag bij legionella run) in een uur tijd. Dan gaat er 1,6 kW aan elektrisch vermogen in en komt er 4,5 kW aan thermisch vermogen uit. Wij hebben nooit koud water.Cpt.Chaos schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:46:
Dat is netjes, helaas hebben wij de combi met ingebouwd boilervat van 180 liter. De pomp geeft ook netjes aan dat sww met maar 2,75kW gemaakt wordt. Vrij laag dus voor een 9kW warmtepomp. Bij de 12 en 16 zijn het minimumvermogen dus al te hoog voor dit boilervat. Ontwerpfoutje of verkeerde zuinigheid? Een spiraal die minstens 5kW overdracht kan realiseren had ik wel verwacht.
@Tijntje
Om toch comfort te houden en genoeg warm water en geen hoge elektra kosten adviseer ik om de boiler temperatuur iets hoger te zetten en de hysterese (inschakelpunt) op 2 K. Bij mij staat de boiler op 48 °C en de hysterese op 5K.
Dat door mij met vet benadrukte stukje lees je er zelf bij, vermoed ik. Ik zie het niet staan en het komt niet overeen met de m.i. duidelijke tekening.Tijntje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:54:
Zoals ik het lees, zorgt het ervoor dat de watertemperatuur van de uitvoer wordt na verwarmt als de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt bij de uitvoer van de boiler.
Wil toch wel kijken wat er veranderd is, misschien zit er wel een log4j vunerability fix in.
Volgens mijn informatie maakt AIT geen stoomovens. Ik weet wel dat luxtronic op Java (was) gebaseerd. Vandaar ook mijn vraag.
Daarnaast bedoelde ik dat firmware updates met beperkte ondersteuning tot je beschikking toch wel wat tricky zijn, bedenkend wat er mis kan gaan. (Met die gekkigheid van AEG als extreem geval.) Maar ja.. inderdaad, hangt aan het internet dus je moet eigenlijk wel.
(Ben ik toch eigenlijk wel blij dat hij bij mij 'maar' aan ModBus hangt.)
*Alhoewel: in dit filmpje noemen ze een andere website en volgens de reacties eronder krijg je daar het changelog er gewoon bij.
Waar zie jij de firmware versies dan? Ik kan niks anders dan instellingen wijzigen. Waarschijnlijk omdat ik een ander profiel heb dan jij?Vaevictis_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:10:
Weet een van jullie of er ergens een changelog te vinden is van AIT firmware? Ik kan via heatpump24.com nieuwe versies downloaden maar ben een beetje huiverig om zomaar een nieuwe versie te installeren.
Wil toch wel kijken wat er veranderd is, misschien zit er wel een log4j vunerability fix in.
De directe link is blijkbaar weggehaald. Als je bent ingelogd kun je hier de laatste versie downloaden.austin_77 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:21:
[...]
Waar zie jij de firmware versies dan? Ik kan niks anders dan instellingen wijzigen. Waarschijnlijk omdat ik een ander profiel heb dan jij?
https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1
[ Voor 99% gewijzigd door frank2014 op 18-03-2022 00:07 ]
Heb je daar al eens geklikt op “Zum Software Downloadportal”?frank2014 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:12:
[...]
Je kunt via deze link de laatste versies downloaden.
https://www.alpha-innotec.de/fachkunde/service/software.html
[ Voor 98% gewijzigd door frank2014 op 18-03-2022 00:08 ]
Is het je niet opgevallen dat je dan naar https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1 wordt omgeleid?frank2014 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:32:
[...]
Ja, gedownload en geïnstalleerd en hij werkt nog steeds
[ Voor 99% gewijzigd door frank2014 op 18-03-2022 00:09 ]
Maar de conclusie is dat je bij alpha innotec geen firmware kunt downloaden en dat je van daaruit wordt door gelinkt naar heatpump24.com. Kortom je had ook kunnen vermelden dat heatpump24.com een site van alpha innotec is, wat meer correct is dan dat je op de support site van alpha innotec firmware kunt downloaden (dat is immers helemaal niet waar). Overigens was er al vermeld dat die site van Alpha Innotec is dus is je bericht alleen maar verwarrend.frank2014 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Tuurlijk, maar in een eerdere post stond dat de directe link blijkbaar niet meer werkte en dat iemand een beetje huiverig was om van heatpump24.com te downloaden vandaar mijn reactie met een directe downloadlink vanaf een Alpha Innotec site.
Edit: ik lees overigens nergens dat @Vaevictis_ huiverig is om van die site firmware te installeren. Hij wil alleen de release notes weten om te zien wat er veranderd is. Dat is dus niet specifiek op die site gericht.
[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 13-03-2022 10:59 ]