Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
KC27 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:45:
@Vaevictis_
Ik heb inmiddels een binaire sensor in Home Assitant gemaakt die mij vertelt of de wp in koelmodus staat.
Bij de sensoren haal ik de bedrijfstijd teller koelbedrijf op:
YAML:
1
2
3
    - group: calculations
      id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue
      friendly_name: Bedrijfstijd koelbedrijf

Volgende code staat bij de binaire sensoren( daarbij maak ik gebruik van het trend platform):
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: trend
  sensors:
    koeling_aan:
      entity_id: luxtronik.bedrijfstijd_koelbedrijf
      min_gradient: 0.1     

Tenslotte heb ik een aangepaste sensor gemaakt die de status van de warmtepomp altijd goed weergeeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "status_wp_new"
        state: >
          {% if is_state('binary_sensor.koeling_aan', 'on') and is_state('luxtronik.status_wp', 'no request') %}
          cooling
          {% else %} 
          {{ states('luxtronik.status_wp') }}
          {% endif %}
Netjes! Deze manier is natuurlijk veel eleganter, ik kende deze manier van de template integratie nog niet.

Heb de volgende aanvullingen:

code:
1
2
3
  - sensor:
      - name: "Bedrijfstatus"
        icon: mdi:hvac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
KC27 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:45:
@Vaevictis_
Ik heb inmiddels een binaire sensor in Home Assitant gemaakt die mij vertelt of de wp in koelmodus staat.
Bij de sensoren haal ik de bedrijfstijd teller koelbedrijf op:
YAML:
1
2
3

Volgende code staat bij de binaire sensoren( daarbij maak ik gebruik van het trend platform):
YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    koeling_aan:

Tenslotte heb ik een aangepaste sensor gemaakt die de status van de warmtepomp altijd goed weergeeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "status_wp_new"
        state: >
          {% if is_state('binary_sensor.koeling_aan', 'on') and is_state('luxtronik.status_wp', 'no request') %}
          cooling
          {% else %} 
          {% endif %}
Ik heb op bovenstaande toch nog een paar verbeteringen doorgevoerd:
De binary trendsensor moet worden beperkt in de tijd (anders blijft hij alle datapunten meetellen en geeft hij na een koelperiode nog een hele poos "cooling" aan).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    koeling_aan:
      sample_duration: 65
      max_samples: 2

De template sensor die de nieuwe bedrijfstoestand van de wp weergeeft heb ik verplaatst naar sensors.yaml (waar hij thuishoort) met de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors:
    status_wp_new:
      value_template: >-
        cooling
        {% else %} 
        {% endif %}

Desgewenst kan deze nog worden aangepast/uitgebreid met een andere naam of een ander icon.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
KC27 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:11:
@Gwaihir @Vaevictis_
Het koelen bij mijn Alpha Innotec gaat met "brute force". Hij regelt helemaal niks met delta T. Je stelt gewoon een aanvoer temperatuur in en daar stelt hij de mengkraan op in. Zowel de pomp van de vloerverwarming (-koeling dus) als de pomp van de bron draaien beide op 100%.
Kortom: een beetje een lompe regeling die meer pompenergie (150 W) vraagt dan nodig.
Stel jij een aanvoertemperatuur in of een minimale aanvoertemperatuur? Bij mij dat laatste, maar hoe hij vervolgens tot de werkelijke aanvoertemperatuur komt is mij niet duidelijk. Deze was voor de SWW run vandaag gedaald tot 18,4 en nu na de SWW run blijft hij steken op 19,4. Minimale aanvoertemp ingesteld op 17.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@wiljums
Bij een Alpha Innotec stel je de aanvoer temperatuur in bij de andere koelinstellingen van de Alpha Control app. Bij de temperatuur instellingen op de wp kun je de hysterese voor koeling instellen (met de installateurs toegang). Die staat bij mij op 1K. Zodra de werkelijke aanvoer meer dan 1K afwijkt van de instelling wordt de mengkraan bijgeregeld. Hoe hoog staat bij jou de hysterese?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:57:
@wiljums
Bij een Alpha Innotec stel je de aanvoer temperatuur in bij de andere koelinstellingen van de Alpha Control app. Bij de temperatuur instellingen op de wp kun je de hysterese voor koeling instellen (met de installateurs toegang). Die staat bij mij op 1K. Zodra de werkelijke aanvoer meer dan 1K afwijkt van de instelling wordt de mengkraan bijgeregeld. Hoe hoog staat bij jou de hysterese?
Is dat in de Control app de 'Ingest.temp Menggr 2' bij koeling? Die staat op 21,0, hysterese koeling op 0,5K

Aanvulling: ingestelde temp menggroep 2 aangepast naar 18 in de app (maar in de wp zelf wordt nu 17 aangegeven?) en aanvoer is nu gezakt naar 17,7. Hysterese aangepast naar 1, al zou 0,5 ook niet verkeerd zijn?

M'n rbe/ruimte opnemer lijkt nog een effect te hebben van -2 graden op de werkelijke aanvoer temp

[ Voor 19% gewijzigd door wiljums op 08-06-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@wiljums
Ja dat is hem. Die moet je 18 °C of zo zetten.
Waar had jij hem op 17 °C staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:22:
@wiljums
Ja dat is hem. Die moet je 18 °C of zo zetten.
Waar had jij hem op 17 °C staan?
In de WP bij Instelling>Temperaturen>min. aanvoer koeling.
Zie aanvulling vorige post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Oh dat is een ondergrens waar je met de instelling van de Alpha Control app niet onder kunt komen. Dat is om te voorkomen dat je per ongeluk een temperatuur onder het dauwpunt instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Bij gaat de koeling uit als het buiten kouder wordt in de nacht maar het is binnen nog super warm, enig idee hoe ik de koeling de hele nacht kan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Welk merk en type wp heb je. Zonder die kennis kan niemand je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@wiljums
Ik weet niet of de RBE invloed heeft op aanvoer temperatuur bij koeling. Ik heb geen RBE. Iemand anders misschien? Wat staat er in de handleiding daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:36:
@Tetsuo55
Welk merk en type wp heb je. Zonder die kennis kan niemand je helpen.
Ik heb dezelfde als jouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Met de Alpha Control app kun je bij de koelinstellingen opgeven hoe lang de koeling nog moet doordraaien nadat de drempel temperatuur buiten is gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:47:
@Tetsuo55
Met de Alpha Control app kun je bij de koelinstellingen opgeven hoe lang de koeling nog moet doordraaien nadat de drempel temperatuur buiten is gepasseerd.
Enig idee of die beschikbaar zijn in de home assistant integratie? Ik heb geen rbe/app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hi guys,
We zijn hier bezig om een schuurtje te verbouwen naar werkruimte annex gastenverblijf. Het gaat om bijna 70m2. Voor de verwarming heb ik een tweedehands IVT 5,2 kW water/water-warmtepomp en een 200 liter buffervat met twee spiralen op het oog. Het moet low-budget aangepakt worden. Ik heb nog een bronverdeler voor drie lussen en ruimte om een paar honderd meter aan HDPE-buis in te graven. Dit moet te doen zijn lijkt me en gaat meer voldoening opleveren dan een l/w-warmtepomp installeren.

De IVT heeft geen koeling, wel een functie om de bronpomp te laten draaien onafhankelijk van de compressor ten behoeve van passieve koeling. Bij de Nibe zoals we die in onze woning hebben, bestaat de koelunit uit een driewegklep, warmtewisselaar en mengklep. Nu zat ik te denken om het broncircuit via een klep over de spiralen in het buffervat te sturen als er gekoeld moet worden. Dat lijkt me simpeler en goedkoper dan een platenwisselaar en mengklep gebruiken. Een buffer is toch wel verstandig en de besturing zou simpel moeten zijn (pomp uit of driewegklep omzetten als de temperatuur in het buffervat daalt onder het dauwpunt).

Iemand die bezwaren ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:50
Tetsuo55 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:48:
[...]

Enig idee of die beschikbaar zijn in de home assistant integratie? Ik heb geen rbe/app
Wat houd je tegen om de app te installeren?

Ik heb overigens gekeken of ik op de alpha innotec de koel temperatuur lager kon zetten dan in de app. Helaas was daar de minimale temperatuur 19 graden ipv 18 graden. Dus daar kreeg ik die ook niet op 17. Ik merk door het buffervat dat de temperatuur ongeveer 1 graden hoger ligt.

Er gaat 18 graden naar het buffervat en het buffervat zelf is vaak rond de 19 a 19,5 graden. Heel soms midden in de nacht dan zakt die onder de 19 graden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:41:
@wiljums
Ik weet niet of de RBE invloed heeft op aanvoer temperatuur bij koeling. Ik heb geen RBE. Iemand anders misschien? Wat staat er in de handleiding daarover?
De RBE heeft daar invloed op. Als ik de gewenste kamertemperatuur verander op de RBE, dan wordt in de WP de ingestelde temp van de mengroep daarop aangepast. De invloedsfactor van de RBE staat bij mij op 200%, dat vertaalde zich door naar -2 graden op de ingestelde aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
DutchKel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 06:25:
[...]

Wat houd je tegen om de app te installeren?

Ik heb overigens gekeken of ik op de alpha innotec de koel temperatuur lager kon zetten dan in de app. Helaas was daar de minimale temperatuur 19 graden ipv 18 graden. Dus daar kreeg ik die ook niet op 17. Ik merk door het buffervat dat de temperatuur ongeveer 1 graden hoger ligt.

Er gaat 18 graden naar het buffervat en het buffervat zelf is vaak rond de 19 a 19,5 graden. Heel soms midden in de nacht dan zakt die onder de 19 graden.
In de WP zelf heb je meer mogelijkheden om de koeltemp in te stellen. Bijv. per halve graad en lager dan in de app. Ten minste bij mijn WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Zoals @wiljums ook al zei: je kunt alle instellingen ook aanpassen via het display van je wp: koelicoon op display aanklikken.
Via HA kan het ook maar dan moet je wel voor iedere parameter twee automations maken.
Ik heb het voorlopig alleen gemaakt voor de aan/uit instelling van de koeling. De rest staat read-only op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dit zijn de koelparameters zoals je die met de luxtronik component van HA kunt uitlezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    - group: parameters
      id: ID_Einst_KuehlFreig_akt #buitentemp. vrijgave koeling
      id: ID_Sollwert_KuCft2_akt #aanvoertemp. koeling
      id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Ein_akt #aantal uur na overschrijding van buitentemp.
      id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Aus_akt #aantal uur na onderschrijding van buitentemp.
      id: ID_Einst_BA_Kuehl_akt  #bedrijfsmode koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wiljums schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:17:
[...]

In de WP zelf heb je meer mogelijkheden om de koeltemp in te stellen. Bijv. per halve graad en lager dan in de app. Ten minste bij mijn WP.
Ik denk dat het een beetje aan de instellingen ligt zoals de service monteur hem heeft ingesteld.

Ik kan die namelijk instellen in een range tussen de 19 en 25 graden op de warmtepomp zelf, op de app kan ik die instellen tussen de 18 en 25 graden. Terwijl in de instellingen staat dat de minimale temperatuur 18 graden is.

Edit: Oh ik lees nu dat je het over de RBE app hebt en niet de Alpha Innotec app. Ik heb geen RBE dus ook geen RBE app, ik heb alleen de Alpha Innotect app waarmee ik de warmtepomp zelf kan instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 09-06-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:00:
Hi guys,
We zijn hier bezig om een schuurtje te verbouwen naar werkruimte annex gastenverblijf. Het gaat om bijna 70m2. Voor de verwarming heb ik een tweedehands IVT 5,2 kW water/water-warmtepomp en een 200 liter buffervat met twee spiralen op het oog. Het moet low-budget aangepakt worden. Ik heb nog een bronverdeler voor drie lussen en ruimte om een paar honderd meter aan HDPE-buis in te graven. Dit moet te doen zijn lijkt me en gaat meer voldoening opleveren dan een l/w-warmtepomp installeren.

De IVT heeft geen koeling, wel een functie om de bronpomp te laten draaien onafhankelijk van de compressor ten behoeve van passieve koeling. Bij de Nibe zoals we die in onze woning hebben, bestaat de koelunit uit een driewegklep, warmtewisselaar en mengklep. Nu zat ik te denken om het broncircuit via een klep over de spiralen in het buffervat te sturen als er gekoeld moet worden. Dat lijkt me simpeler en goedkoper dan een platenwisselaar en mengklep gebruiken. Een buffer is toch wel verstandig en de besturing zou simpel moeten zijn (pomp uit of driewegklep omzetten als de temperatuur in het buffervat daalt onder het dauwpunt).

70 m2 met drie lussen verwarmen wordt krap. Ik zou dan kiezen voor een verdeler met 7 lussen.
IVT ken ik niet en ik denk dat jij van ons degene bent met de meeste praktijkervaring met een ingegraven bron.
Ik denk dat je een buffer alleen nodig hebt als je geen betonvloer hebt die je als buffer kunt gebruiken. Als het een ruimte is kan dat makkelijk.
Heeft die IVT zelf geen koeloptie? Anders is jouw oplossing wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Bij mij lijkt de bronpomp nu te pendelen tussen max en uit volgens de data die uitgelezen wordt. Dat lijkt me voor de levensduur niet echt bevorderlijk. Ik hoor hem echter niet schakelen of zo, maar hij maakt sowieso weinig geluid. Hoe is dat bij jou @KC27 ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r3mRub0.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oq8uUYg.png

@KC27 aanvoer en retour naar buffervat. Aanvoer schommelde mee met pendelen pomp. Retour vrij constant op 18,5.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qLRTdU2.png

Ik heb overigens de hysterese van de koeling verhoogd en een aanvoertemp is nu weer constant, al schakelt de bronpomp nog wel af en toe uit. Gewenste kamertemperatuur was nog niet bereikt dus ingestelde aanvoertemp werd begrensd door de minimale aanvoertemp: 18 graden.
Daarnaast lees ik in de handleiding dat de hysterese voor de koeling alleen is voor bepaalde (L/W) WP's om te schakelen tussen passieve en actieve koeling..? 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door wiljums op 10-06-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:49:
Bij mij lijkt de bronpomp nu te pendelen tussen max en uit volgens de data die uitgelezen wordt. Dat lijkt me voor de levensduur niet echt bevorderlijk. Ik hoor hem echter niet schakelen of zo, maar hij maakt sowieso weinig geluid. Hoe is dat bij jou @KC27 ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij staat die constant aan om te koelen. Hij is dus niet aan het pendelen. Misschien moet je de wissel temperatuur eens hoger zetten? Bij mij staat die op 2K, ik denk dat als ik die op 1K zet dat die dan wel gaat pendelen.

Voor nu krijgt hij de vloer niet koel genoeg om te pendelen, het buffervat is bij mij overdag ongeveer 19 graden (en de warmtepomp stopt pas als die op 18 graden staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@wiljums
Bij mij draait hij gewoon door op 100%, maar ik heb ook geen RBE.
Bij mij zijn de brontemperaturen sowieso een stuk lager: 11/12 °C.
Komt dat pendelen dan omdat de ruimtetemperatuur waar de RBE hangt zijn instelpunt heeft bereikt?
Heb je ook grafieken van de aanvoer- en de retourtemperatuur van de vloer?
Kun je ook zichtbaar maken wat bij jou de berekende aanvoertemperatuur is?
Ben overigens ook wel benieuwd waar jij de info over het debiet in het bronsysteem afleest. Ik kan die bij mij nergens vinden. Ik heb wel info in de wp over de totale flow van de vloerverwarming/-koeling.
Heb jij een uitleesbare flowmeter geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
@wiljums
Ben overigens ook wel benieuwd waar jij de info over het debiet in het bronsysteem afleest. Ik kan die bij mij nergens vinden. Ik heb wel info in de wp over de totale flow van de vloerverwarming/-koeling.
Heb jij een uitleesbare flowmeter geïnstalleerd?
Het is parameter met ID 173 uit deze lijst. Ik gebruik domoticz icm een script om de WP uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Het is parameter met ID 173 uit deze lijst. Ik gebruik domoticz icm een script om de WP uit te lezen.
Mooi, weer wat geleerd. Die kan ik ook in Home Assistant configureren. In combinatie met de delta T van de bron zijn daar zelfs kWh onttrekking cq afgifte uit te berekenen. Extra controle op de door het systeem berekende opbrengst van het systeem (opbrengst = ontrekking bron + elektra verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Mooi, weer wat geleerd. Die kan ik ook in Home Assistant configureren. In combinatie met de delta T van de bron zijn daar zelfs kWh onttrekking cq afgifte uit te berekenen. Extra controle op de door het systeem berekende opbrengst van het systeem (opbrengst = ontrekking bron + elektra verbruik)
Bij verwarmen zou het geleverde vermogen in kWh uitgelezen moeten kunnen worden met parameter 188 Leistung Istwert, alleen daar krijg ik geen data op binnen. Terwijl het in de webinterface wel weergegeven wordt. Benieuwd of het jou wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
@wiljums
Bij mij zijn de brontemperaturen sowieso een stuk lager: 11/12 °C.
Is je bron ver afgekoeld in de winter? Ik heb 3x125m bron en is in de winter rond de 9 graden blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Hi guys,

Kijk kritisch naar de oppervlakte van de spiralen in het buffervat en bereken het temperatuurverlies voor je 1,4kW vloerkoeling bij 20W/m2. Spiralen hebben algemeen minder oppervlakte dan platenwisselaars, waardoor het temperatuurverliesverlies aanzienlijk kan zijn. Als dit meer dan 2K is, zal je niet veel/lang kunnen koelen met je bron. Een horizontale wisselaar heeft een hogere temperatuur in de zomer, t.o.v. een verticale wisselaar.

Daarnaast daalt koud water en een spiraal zit algemeen onderin het vat, dus een temperatuurschakelaar boven de spiraal met zal bij weinig flow, waarschijnlijk een pulserende stroom aan ijskoud en lauw water opleveren. Niet gaan naregelen anders gaat het buffervat condenseren. Een temperatuurschakelaar in de aanvoerleiding naar de vloerverwarming met voldoende flow, zal redelijk moeten werken. Wel paar graden schommeling, anders is je pomp zo kapot.

Horizontale wisselaar diep aanleggen, tot onder de grondwaterstand.

Bronzijdige driemengwegklep van een motor met ingebouwde temperatuurregelaar voorzien, lijkt me de goedkoopste manier voor een robuuste regeling. Kijk op website van esbe bijvoorbeeld.

Officieel heb je voor aanleggen van een horizontaal bodemenergiesysteem en bodemwarmtepomp, BRL11000 en BRL6000-21 certificering nodig en moet je een melding doen bij de gemeente.
Dat je dat weet, voordat je hieraan begint...

Klinkt wel als een tof project. :)

PS. Grappig dat je een ruimte van 70m2, benoemd als schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hi guys,
We zijn hier bezig om een schuurtje te verbouwen naar werkruimte annex gastenverblijf. Het gaat om bijna 70m2.
Een grondige verbouwing, dus die 70m2 gaat qua isolatie naar 't huidige bouwbesluit? (Puur m2 zegt niet zo veel.)
Origineel. Verwacht niet al te veel van de overdracht over de spiralen, want je hebt 't over kleine temperatuurverschillen. Wat dat betreft goed dat je ze alle twee gebruikt.
Aeogenia schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:29:
Niet gaan naregelen anders gaat het buffervat condenseren.
Dat wordt de isolatie toch geacht te voorkomen? D.w.z. geïsoleerde delen waaronder het vat, mogen toch wel wat onder dauwpunt?
Bronzijdige driemengwegklep van een motor met ingebouwde temperatuurregelaar voorzien, lijkt me de goedkoopste manier voor een robuuste regeling.
Waarom zou je zoiets aan de bronzijde doen alleen om het aan de (gebruikelijkere) verwarmingszijde te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Sorry verkeerde topic, alles verwijderd.

[ Voor 112% gewijzigd door jacovn op 11-06-2021 10:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
jacovn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:27:
Order van toppy is binnen. De bezorger dacht alle paketten te hebben, de pallet was wat verschoven en de losse dozen waren er af gevallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp lijkt niet beschadigd, maar ik ga er maar wel melding van maken, want dit lijkt erg slordig getransporteerd te zijn.

En een warmtepomp die gevallen is moet je niet willen gebruiken is mij altijd verteld.
Je naam en adres zijn te lezen op de doos, weet niet of dat de bedoeling is. En je had toch al een WP? Of is deze voor een zwembad en als backup voor je huis ;) ?

[ Voor 10% gewijzigd door wiljums op 11-06-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
@wiljums da k je wel die heb ik maar verwijderd en zal een nieuwe maken.

Deze is voor het zwembad, die van het huis is aan het koelen

Hmm wakker worden hier, in verkeerde topic geplaatst

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 11-06-2021 10:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Is je bron ver afgekoeld in de winter? Ik heb 3x125m bron en is in de winter rond de 9 graden blijven hangen.
Nee het grondwater is hier koud. Ik heb een bron van 75 en een bron van 100 meter en een wp met een thermisch vermogen van 6 kW (vrijstaand huis met triple glas en Rc van de isolatie > 6 m2.K/W). Afgelopen winter is de brontemperatuur gedaald tot minimaal 5 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:49:

[Afbeelding]
Als ik terug kijk naar de data van vorige zomer, dan blijkt dat de bronpomp toen wel constant op 100% bleef draaien. Mogelijk heeft de software update dit veroorzaakt die ik onlangs heb uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
wiljums schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Bij verwarmen zou het geleverde vermogen in kWh uitgelezen moeten kunnen worden met parameter 188 Leistung Istwert, alleen daar krijg ik geen data op binnen. Terwijl het in de webinterface wel weergegeven wordt. Benieuwd of het jou wel lukt.
Ik lees het thermisch vermogen (in W ;) ) uit met parameter 257 (in HA calculations "Heat Output").
De totale warmteproductie (verwarming en SWW, in kWh) is een oplopende tellerstand.
Die lees ik uit via calculation 154 (in HA: ID_WEB_WMZ_Seit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pff.. een W.. dat is een duizendste kWh per uur, toch? Het is me wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Ik lees het thermisch vermogen (in W ;) ) uit met parameter 257 (in HA calculations "Heat Output").
De totale warmteproductie (verwarming en SWW, in kWh) is een oplopende tellerstand.
Die lees ik uit via calculation 154 (in HA: ID_WEB_WMZ_Seit).
Top, 257 werkt bij mij ook. 154 gebruikte ik al. Heb je misschien een overzicht van parameters die jij uitleest? 257 staat niet in de lijst die ik hier pas heb gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
Gwaihir schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:09:
Dat wordt de isolatie toch geacht te voorkomen? D.w.z. geïsoleerde delen waaronder het vat, mogen toch wel wat onder dauwpunt?
Een buffervat met (zonnecollector) spiraal is meestal met warmte-isolatie geïsoleerd, en niet dampdicht afgewerkt (zoals een gekoeld water buffervat). Als je hiermee onder het dauwpunt gaat (wat zeer waarschijnlijk is met bronzijdige aan/uit regeling, zal het buffervat onder de isolatie gaan condenseren met snelle corrosie van het stalen vat met het gevolg.
Waarom zou je zoiets aan de bronzijde doen alleen om het aan de (gebruikelijkere) verwarmingszijde te vermijden?
Je moet hier toch al een motorische klep plaatsen, voor omschakelen tussen verwarmen en koelen. Je kan dan net zo goed met een beperkt meerwerk (mijn mening) hier een temperatuur geregelde motor klep van maken. Zodoende is bovenstaande punt ook ondervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aeogenia schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:39:
Een buffervat met (zonnecollector) spiraal is meestal met warmte-isolatie geïsoleerd, en niet dampdicht afgewerkt (zoals een gekoeld water buffervat). Als je hiermee onder het dauwpunt gaat (wat zeer waarschijnlijk is met bronzijdige aan/uit regeling, zal het buffervat onder de isolatie gaan condenseren met snelle corrosie van het stalen vat met het gevolg.
.. wat sowieso zeer waarschijnlijk is als het vat ook in koelbedrijf als buffer fungeert.

Ik ga dit 'ns tegen mijn installateur aanhouden, want de kelder waar ze hier staan is weliswaar relatief koel, maar ook relatief vochtig in de zomer. En ik regel tot nu toe op vloer boven dauwpunt, (onterecht?) vertrouwend op de isolatie. Maar die is inderdaad niet dampdicht. Heb ik nooit bij stil gestaan.

(Misschien moet hij die van de winter, als het vat lekker warm en droog is, dan maar 'ns dampdicht afwerken? Of zouden daar specialisten voor zijn, daar 't kennelijk niet zo zijn ding is?)
Je moet hier toch al een motorische klep plaatsen, voor omschakelen tussen verwarmen en koelen. Je kan dan net zo goed met een beperkt meerwerk (mijn mening) hier een temperatuur geregelde motor klep van maken. Zodoende is bovenstaande punt ook ondervangen...
Dit snap ik nog steeds niet. De WP heeft passieve koeling, begreep ik. Dan zit die wisselklep er toch in, samen met een warmtewisselaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
wiljums schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Top, 257 werkt bij mij ook. 154 gebruikte ik al. Heb je misschien een overzicht van parameters die jij uitleest? 257 staat niet in de lijst die ik hier pas heb gedeeld.
Dit is mijn voorlopige lijst van "calculations" en "parameters" die ik uitlees:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
- platform: luxtronik
  scan_interval: 15
  sensors:
      id: ID_WEB_Temperatur_TVL
      friendly_name: Temperatuur Aanvoer
      id: ID_WEB_Temperatur_TRL
      friendly_name: Temperatuur Retour 
      id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ
      friendly_name: Temperatuur Retour Berekend  
      id: ID_WEB_Temperatur_TA
      friendly_name: Temperatuur buiten
      id: ID_WEB_Temperatur_TWE
      friendly_name: Bron in
      id: ID_WEB_Temperatur_TWA
      friendly_name: Bron uit 
      id: ID_WEB_Temperatur_TBW
      friendly_name: Boiler gemeten
      id: ID_WEB_Einst_BWS_akt
      friendly_name: Boiler ingesteld
      id: ID_WEB_Freq_VD 
      friendly_name: Frequentie compr.
      id: ID_WEB_WMZ_Seit 
      friendly_name: Warmteprod.
      id: ID_WEB_WP_BZ_akt
      friendly_name: Status wp
      id: Heat_Output
      friendly_name: Thermisch vermogen
      id: Circulation_Pump
      friendly_name: Pomp vv
      id: ID_WEB_HZIO_PWM
      friendly_name: Pomp bron
      id: ID_WEB_Time_WPein_akt
      friendly_name: Compressor aan

id: ID_Einst_WK_akt  #stooklijn verschuiving
      id: ID_Einst_HzHwHKE_akt  #bovenpunt stooklijn
      id: ID_Einst_HzHKRANH_akt   #voetpunt stooklijn
      id: ID_Einst_HzHKRABS_akt   #nachtverlaging
      id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp #stookgrens
      id: ID_Einst_KuehlFreig_akt #buitentemp. vrijgave koeling
      id: ID_Sollwert_KuCft2_akt #aanvoertemp. koeling
      id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Ein_akt #aantal uur na overschrijding van buitentemp.
      id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Aus_akt #aantal uur na onderschrijding van buitentemp.
      id: ID_Einst_BA_Kuehl_akt  #bedrijfsmode koeling
      id: ID_Ba_Hz_akt  # verwarmingsmode
      friendly_name: Verwarmingsmode

Alle in Home Assistant beschikbare calculations staan in deze lijst. Deze zijn allemaal "read only". Deze lijst is onderdeel van de repository op Github van de Luxtronik custom-component van Home Assistant.
Alle beschikbare parameters staan in deze lijst. In principe zijn alle parameters instellingen die vanuit Home Assistant kunnen worden gewijzigd. Omdat de ontwikkelaar niet alle parameters "vertrouwt" of niet weet wat ze betekenen zijn alleen de parameters met "True" achter hun id read/write. De overigen zijn vanuit Home Assistant read only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeogenia
Gwaihir schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:15:
[...]

.. wat sowieso zeer waarschijnlijk is als het vat ook in koelbedrijf als buffer fungeert.

Ik ga dit 'ns tegen mijn installateur aanhouden, want de kelder waar ze hier staan is weliswaar relatief koel, maar ook relatief vochtig in de zomer. En ik regel tot nu toe op vloer boven dauwpunt, (onterecht?) vertrouwend op de isolatie. Maar die is inderdaad niet dampdicht. Heb ik nooit bij stil gestaan.

(Misschien moet hij die van de winter, als het vat lekker warm en droog is, dan maar 'ns dampdicht afwerken? Of zouden daar specialisten voor zijn, daar 't kennelijk niet zo zijn ding is?)

[...]

Dit snap ik nog steeds niet. De WP heeft passieve koeling, begreep ik. Dan zit die wisselklep er toch in, samen met een warmtewisselaar?
Femme gaf aan, dat een klep en wisselaar niet ingebouwd in die warmtepomp. Alleen een functie om de bronpomp te laten draaien.

Als je regelt dat het water in het buffervat niet onder 18°C komt, voldoet warmte-isolatie prima, uit mijn ervaring.

@Femme overweeg je nog steeds de aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aeogenia schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:05:
Femme gaf aan, dat een klep en wisselaar niet ingebouwd in die warmtepomp. Alleen een functie om de bronpomp te laten draaien.
Inderdaad ja! Op de een of andere manier overheen gelezen.
Als je regelt dat het water in het buffervat niet onder 18°C komt, voldoet warmte-isolatie prima, uit mijn ervaring.
Afgelopen zomer had ik 'm op 15 gezet (later 16, daar de bron zelf naar 15 kwam). Een kleine voorsprong (extra buffer) leek me niet verkeerd, want ik heb meer capaciteit over de vloer dan de WP. Maar of dat dan dampdichte isolatie waard is (en de evt. gevolgen van een foutje daarbij)..

Wellicht dat @Femme ermee weg komt door 'verkeerdom' aan te sluiten: de bovenste spiraal het koudste water. Mogelijk dat je dan de natuurlijke neiging tot gelaagdheid voldoende kunt tegengaan, samen met het tijdens koeling onderin stromen van het warme water uit de VVW. (Kost wel weer iets capaciteit?) En dan voor de zekerheid niet één maar drie voelers op het vat en stoppen zodra er eentje te laag duikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KC27 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:17:
[...]

70 m2 met drie lussen verwarmen wordt krap. Ik zou dan kiezen voor een verdeler met 7 lussen.
IVT ken ik niet en ik denk dat jij van ons degene bent met de meeste praktijkervaring met een ingegraven bron.
Ik denk dat je een buffer alleen nodig hebt als je geen betonvloer hebt die je als buffer kunt gebruiken. Als het een ruimte is kan dat makkelijk.
Heeft die IVT zelf geen koeloptie? Anders is jouw oplossing wel mooi.
IVT is een Zweedse fabrikant die in 2005 is overgenomen door Bosch.

5-6 kW vermogen (afhankelijk van brontemperatuur) lijkt me meer dan genoeg voor een ruimte van nog geen 70 vierkante meter waarvan 30 vierkante meter op comforttemperatuur verwarmd moet worden. Een buffer zorgt ervoor dat de compressor langere runs kan maken wat ik wel een prettig idee vindt aangezien het geen nieuwe warmtepomp is (en hij ook niet kan moduleren).

Ik heb nog geen inzicht in het temperatuurverschil tussen een verticale en horizontale wisselaar (zou ik nog wel graag eens willen monitoren). Met een combinatie van beide zit ik momenteel op 15,9℃ brontemperatuur bij koelen.
[...]

Een grondige verbouwing, dus die 70m2 gaat qua isolatie naar 't huidige bouwbesluit? (Puur m2 zegt niet zo veel.)
We stoppen 10cm PIR-isolatieplaten onder de betonvloer en in de gevels. In het dak zit 8cm EPS. De vloer en de wanden zijn dan denk ik wat beter dan bouwbesluit en het dak minder.
Aeogenia schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:39:
[...]

[...]

Mijn idee is inderdaad om die klep temperatuurgeregeld te maken zodat het buffervat niet onder dauwpunt komt.

De spiralen hebben een oppervlakte van respectievelijk 0,9 en 0,6 vierkante meter. Een nieuwe platenwarmtewisselaar met een vergelijkbare oppervlakte komt op 500 euro.

Op Marktplaats worden wel veel platenwisselaars uit cv-ketels aangeboden. Geen idee wat de specs daarvan zijn. Het lijkt me wel een stukje ingewikkelder om te bouwen omdat je dan zowel aan de bronkant en vloerverwarmingskant kleppen moet inbouwen om de platenwisselaar te gebruiken bij koeling (en juist niet bij verwarming). Ook heb je een mengklep nodig om de temperatuur van de vloerverwarming te regelen.
[...]

@Femme overweeg je nog steeds de aankoop?
Binnenkort haal ik de warmtepomp en het buffervat op. Het aansluiten zal nog even op zich laten wachten. Momenteel staan we nog tegen een indoor zandbak aan te kijken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb maar 'ns daadwerkelijk een dauwpuntsberekening toegevoegd. Momenteel geeft die 14,6 graden aan. Daar heb ik twee graden marge op genomen.

Maar 'ns zien hoe dat uitpakt en bevalt wanneer koelbehoefte en luchtvochtigheid verderop in het seizoen oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
In het Home Assistant topic heb ik een bericht gepost met informatie hoe je met HA het dauwpunt kunt berekenen. Deze zou je dan kunnen gebruiken om zonder kans op condensvorming de minimale aanvoertemperatuur van je vloerkoeling te berekenen en te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 Ja, diezelfde formule van Wikipedia heb ik ook gebruikt en in mijn systeem (Loxone) gestopt. Ik heb vijf sensoren voor relatieve luchtvochtigheid (die allen ook temperatuur meten) in vijf verschillende ruimtes. Omdat ik het geen 5x wil doen pak ik de hoogste luchtvochtigheid en de laagste temperatuur. Dat geeft nog iets extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Na het hebben gekregen van een offerte begint bij ons de prijs van een pomp enzo te wennen, dus willen we er eigenlijk gewoon aan… omdat het kan.

Goed gesprek gehad met adviseur en veel details besproken voor onze situatie, maar nu blijft er wel een beer op de weg over: de boring dient 3 meter van de erfprins af te zijn en 3 meter van de fundering. Nu moet de boring ergens op de oprit, maar indien we 3 meter bij de woning wegzetten, zitten we maar 1.5 meter van de stoep af (openbare weg, nul verkeer). Nu kan je schipperen met 2 meter van de woning afzetten, maar dan nog zit je 50 cm te dicht op de grens van de openbare weg.

Is dit een probleem? Zijn er oplossingen of marchanderende trucs mogelijk? Kan ik de stoep van de gemeente kopen en dan alsnog boren of iets dergelijks? Ik zou het jammer vinden als boren niet kan omdat er een stoep langs de oprit loopt (een loze stoep nog wel, maar wel eigendom gemeente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Delerium Evt. afwachten hoe de gemeente op de melding reageert? Misschien zitten ze er niet mee? Moet de boorder daar wel toe bereid zijn natuurlijk. Bij een gemeente waar ze veel mee van doen hebben, willen ze wellicht hun naam hoog houden.

Dat van de fundering is je eigen ding. Heb je er vertrouwen in, dan kan het vast wat krapper. Dan wel fijn als ze een spatscherm (zeil) ophangen. Ten aanzien van die beide erfgrenzen gaat het er dacht ik om dat je wel (redelijkerwijs) onder je eigen grond moet blijven, terwijl boren niet noodzakelijkerwijs helemaal recht omlaag gaat. Lijkt me dat dat pas een probleem geeft als iemand anders ook zoiets doet en je boring raakt.. Maar i.v.m. interferentie hoort de gemeente dat qua boringen sowieso te voorkomen. Dus totdat er een Noord-Zuidlijn o.i.d. door je boring heen gaat omdat hij verkeerd ligt, lijkt me niet dat je snel iets overkomt, nadat het aanvankelijk door de vingers is gezien. Heb zeker wel foto's gezien waar het géén drie meter was - omdat die ruimte er ook echt niet was - maar hoe dat is toegestaan, geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:47

EiT

Delerium schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:27:
Na het hebben gekregen van een offerte begint bij ons de prijs van een pomp enzo te wennen, dus willen we er eigenlijk gewoon aan… omdat het kan.

Goed gesprek gehad met adviseur en veel details besproken voor onze situatie, maar nu blijft er wel een beer op de weg over: de boring dient 3 meter van de erfprins af te zijn en 3 meter van de fundering. Nu moet de boring ergens op de oprit, maar indien we 3 meter bij de woning wegzetten, zitten we maar 1.5 meter van de stoep af (openbare weg, nul verkeer). Nu kan je schipperen met 2 meter van de woning afzetten, maar dan nog zit je 50 cm te dicht op de grens van de openbare weg.

Is dit een probleem? Zijn er oplossingen of marchanderende trucs mogelijk? Kan ik de stoep van de gemeente kopen en dan alsnog boren of iets dergelijks? Ik zou het jammer vinden als boren niet kan omdat er een stoep langs de oprit loopt (een loze stoep nog wel, maar wel eigendom gemeente)
Bij ons zit een bron, ook in de oprit, misschien net iets meer dan een meter van de erfgrens met de buren.

Ik denk ook een meter of 2 van de stoep en gevel. Gemeente is komen controleren en deze tekening kreeg ik voor het boren. Kruisjes zijn ongeveer de locaties waar de bronnen uiteindelijk geboord zijn. Groen de indicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeXtq0n36wwJKhZ--Dr_E24K3fQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHZKeoxiWqvgjhrYLIUitxi6.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je weinig toegankelijke ruimte hebt moet je wat ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
In nieuwbouw project leasen we allen een Itho warmtepomp van Eteck, maar heel veel hebben problemen en Eteck doet weinig tot niets.

Bij ons error dat waterdruk te laag is. Bijgevuld (met hulp) naar 2 bar, maar werk later alweer 0.9 bar. Ik vermoed dan een lekkage of problemen met expansievat maar Eteck scheept me af dat het komt vanwege nieuwbouw en warmteuitzetting oid.

Lijkt me kul, de warmtepomp is al langere tijd operationeel en de vloer is al kurkdroog verder.

Verlang al terug naar m'n cv waar ik nooit naar om hoefde te kijken op periodiek onderhoud na door monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hertog_Martin schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:04:
In nieuwbouw project leasen we allen een Itho warmtepomp van Eteck, maar heel veel hebben problemen en Eteck doet weinig tot niets.

Bij ons error dat waterdruk te laag is. Bijgevuld (met hulp) naar 2 bar, maar werk later alweer 0.9 bar. Ik vermoed dan een lekkage of problemen met expansievat maar Eteck scheept me af dat het komt vanwege nieuwbouw en warmteuitzetting oid.

Lijkt me kul, de warmtepomp is al langere tijd operationeel en de vloer is al kurkdroog verder.

Verlang al terug naar m'n cv waar ik nooit naar om hoefde te kijken op periodiek onderhoud na door monteur.
Zo te lezen heb je gewoon ergens een lek in de vloerverwarming. Dat heeft niks met een warmtepomp te maken en ook met een cv ketel krijg je dan problemen.

Als het lek in het expansievat zit dan zou je het expansievat zien druppelen. Ik vermoed dus dat het ergens in de vloer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DutchKel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Zo te lezen heb je gewoon ergens een lek in de vloerverwarming. Dat heeft niks met een warmtepomp te maken en ook met een cv ketel krijg je dan problemen.

Als het lek in het expansievat zit dan zou je het expansievat zien druppelen. Ik vermoed dus dat het ergens in de vloer zit.
Das heel fijn dan, daags voordat de vloer gelegd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hertog_Martin schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Das heel fijn dan, daags voordat de vloer gelegd wordt
Nu ik erover nadenk lijkt het me logischer dat het lek ergens bij een aansluiting zit. Tenzij je in de vloer hebt zitten boren, dat heb ik hier in de wijk ook al gezien dat ze het erop gokken dat de deklaag minimaal 5cm is ofzo.

Zie je nergens een plas water wat ermee te maken kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DutchKel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:29:
[...]

Nu ik erover nadenk lijkt het me logischer dat het lek ergens bij een aansluiting zit. Tenzij je in de vloer hebt zitten boren, dat heb ik hier in de wijk ook al gezien dat ze het erop gokken dat de deklaag minimaal 5cm is ofzo.

Zie je nergens een plas water wat ermee te maken kan hebben?
Nee geen plas water. En vloer was op vocht gemeten en vrij droog. Heb zelf nergens in geboord (ook niet van plan). In de ruimte met warmtepomp zie ik nergens druppels ergens aan zitten.

Lek in vloerverwarming is iig laatste waar ik op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:12

Je hebt twee systemen die onder druk staan: je vloerverwarming en je bodembron. Welke verliest zijn druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
fishman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Je hebt twee systemen die onder druk staan: je vloerverwarming en je bodembron. Welke verliest zijn druk?
Ik mag toch hopen dat hij niet de bron met water gaat aanvullen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
DutchKel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Hoezo? Dat kan prima. Nu maak je hem alleen maar bang en dat past niet bij een forum als tweakers. De bron kun je prima aanvullen met water, wel is het zaak eens in de zoveel tijd te meten wat je glycol gehalte is, glycol is de antivries, het zorgt ervoor dat je water onder 0 niet overgaat naar vaste toestand, ook wel ijs genoemd. Aan te raden is minimaal -11 te halen met het glycol, dit kun je meten met een refractometer. Daarnaast stel je de warmtepomp in dat hij afschakelden bij een retourtemperatuur van de bron van ca -6 graden. Want de sensor zit niet op de koudste plek. Op deze manier zorg je ervoor dat je bron niet dichtvriest.

Dus ja je kunt de bron bijvullen met water, echter het vriespunt zal veranderen in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Defect expansievat zal ervoor zorgen dat hij het ene moment op overdruk water dumpt en het volgende op onderdruk staat. Een expansievat klinkt hol bij zo'n lage druk en voelt licht aan (voor zoverre het mee trilt o.i.d.). Tenzij het vol water staat.. Hoe zit dat bij jou?

Hoe warmte uitzetting dat van ene op andere week zo moet doen.. kan het me niet voorstellen.
Ik zie geen groot verschil in storingskansen en kansen op vervolgens goede / slechte service te krijgen, eerlijk gezegd. Een warmtepomp lijkt wat minder onderhoud nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:45:
Er is bij ons 300 liter glycol in gegaan. Hij is nadien één keer bijgevuld. Ging ca. 5 liter water bij-in om de druk van te laag naar prima te krijgen. Echt zo het klooien met glycol niet waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Het is een appartementencomplex, de bodeminstallatie zeg maar is ver onder mij en niet toegankelijk.

Ben overigens ook niet gebeld wat ze wel zouden doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aeogenia
Itho warmtepompen worden bronzijdig doorgaans niet met antivriesmiddel (glycol e.d.) gevuld, maar met 100% water. Officieel is het zelfs niet toegestaan om antivriesmiddel toe te passen, maar dat terzijde. Zie documentatie van de Itho website.

Een volledig nieuw gesloten bronsysteem heeft een soort van uitgassingsperiode, waarbij tijdelijk drukdaling kan optreden door het ontluchten van (opgeloste) gassen uit het systeem. De noodzaak voor
een beetje bijvullen zou echter (bij een goed ontwerp), na maximaal een paar keer na inbedrijfname permanent moeten verdwijnen. Zo niet dan is een lekkage/defect aannemelijk.

Expansie (uitzetting) moet opgevangen worden door het expansievat, daar is het immers voor.

Je hebt een leasecontract, dus als je warmtepomp niet werkt, mag je actie verwachten. Daar betaal je immers voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:01

MadEgg

Tux is lievvv

Na 2,5 jaar ontdekte ik van de week lekkage van koelvloeistof onder het expansievat van het bodemcircuit van onze brine/water warmtepomp. Er zit een roestlaagje langs de rand waar de twee helften bij elkaar komen en daar sijpelt vloeistof doorheen.

De leverancier legt de verantwoordelijkheid volledig bij mij en wil het vat wel komen vervangen voor bijna €500.

Ik vind het niet normaal om na 2,5 jaar al een dergelijk duur systeem te moeten (laten) oplappen. Daarnaast vind ik de kosten bizar hoog voor een vat van een €130 (https://www.installerendo...nsievat-exp-vat-s18-82191) . Alleen de voorrijkosten zijn al €225. Is dit normaal dat dit zo snel in elkaar stort? Zou dit niet gewoon onder garantie moeten vallen?

En is dit iets wat zelf te fiksen is? Wat leidingen los- en vastzetten moet me wel lukken, maar hoe krijg ik het weer op druk met koelvloeistof?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:26:
Na 2,5 jaar ontdekte ik van de week lekkage van koelvloeistof onder het expansievat van het bodemcircuit van onze brine/water warmtepomp. Er zit een roestlaagje langs de rand waar de twee helften bij elkaar komen en daar sijpelt vloeistof doorheen.

De leverancier legt de verantwoordelijkheid volledig bij mij en wil het vat wel komen vervangen voor bijna €500.

Ik vind het niet normaal om na 2,5 jaar al een dergelijk duur systeem te moeten (laten) oplappen. Daarnaast vind ik de kosten bizar hoog voor een vat van een €130 (https://www.installerendo...nsievat-exp-vat-s18-82191) . Alleen de voorrijkosten zijn al €225. Is dit normaal dat dit zo snel in elkaar stort? Zou dit niet gewoon onder garantie moeten vallen?

En is dit iets wat zelf te fiksen is? Wat leidingen los- en vastzetten moet me wel lukken, maar hoe krijg ik het weer op druk met koelvloeistof?
Volgens mij hoef je het systeem niet bij te vullen met koelvloeistof. Er zit zoveel inhoud in dat systeem dat je dat gewoon kunt aanvullen met leidingwater. De verdunning die daarmee optreedt zal de kans op bevriezing nauwelijks verhogen. Uit mijn hoofd is de afvulconcentratie van de koelvloeistof berekend op - 13 °C.
Laat dat (wordt case) -12 °C worden . Die temperatuur haal je nooit. Je kunt er wel aan rekenen: lengte van je lussen x binnenoppervlak van je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:26
MadEgg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:26:

Wat zegt de leverancier als je vraagt waarom dit niet onder garantie valt?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

big bang schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Wat zegt de leverancier als je vraagt waarom dit niet onder garantie valt?
Dat er één jaar garantie op geleverd wordt en dat die verlopen is. En dat het misschien wel door de ruimte komt waar hij geïnstalleerd is. Ter info: de warmtepomp is opgesteld in de geïsoleerde en verwarmde aangebouwde berging van onze woning. De ruimte is niet vochtig.

Ze beroepen zich op de volgende passage uit de opdrachtverklaring:
Er wordt 12 maanden instandhoudingsgarantie gegeven op het systeem;

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MadEgg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Dat er één jaar garantie op geleverd wordt en dat die verlopen is. En dat het misschien wel door de ruimte komt waar hij geïnstalleerd is. Ter info: de warmtepomp is opgesteld in de geïsoleerde en verwarmde aangebouwde berging van onze woning. De ruimte is niet vochtig.

Ze beroepen zich op de volgende passage uit de opdrachtverklaring:

[...]
Ik zou de rechtsbijstand erop zetten, dat is met zulke bedragen vaak wel lonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DutchKel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Ik zou de rechtsbijstand erop zetten, dat is met zulke bedragen vaak wel lonend.
Dat was ik al aan het overwegen, maar ondertussen zit ik wel met een plas koelvloeistof op de grond. Het lekt niet heel hard, maar ik heb er vrijdag een stapel kranten onder gelegd en daar is wel aardig wat lekkage zichtbaar.

Dus ik twijfel of ik het de leverancier laat fiksen en dan de rekening ga uitvechten in samenwerking met de rechtsbijstand, of ik het zelf ga proberen te fiksen of dat ik een installateur uit de buurt het laat fiksen (leverancier zit 100 km hier vandaan). Als ik iemand anders dan de leverancier het laat repareren ben ik bang dat dat mijn positie onderuit haalt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MadEgg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Dat was ik al aan het overwegen, maar ondertussen zit ik wel met een plas koelvloeistof op de grond. Het lekt niet heel hard, maar ik heb er vrijdag een stapel kranten onder gelegd en daar is wel aardig wat lekkage zichtbaar.

Dus ik twijfel of ik het de leverancier laat fiksen en dan de rekening ga uitvechten in samenwerking met de rechtsbijstand, of ik het zelf ga proberen te fiksen of dat ik een installateur uit de buurt het laat fiksen (leverancier zit 100 km hier vandaan). Als ik iemand anders dan de leverancier het laat repareren ben ik bang dat dat mijn positie onderuit haalt.
En als je nu direct de rechtsbijstand opbelt en om advies vraagt wat het beste kan? Ik gok dat ze tot 18u de telefoon wel kunnen opnemen om je van advies te voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DutchKel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:55:
[...]

En als je nu direct de rechtsbijstand opbelt en om advies vraagt wat het beste kan? Ik gok dat ze tot 18u de telefoon wel kunnen opnemen om je van advies te voorzien.
Gedaan.
  1. Emmer onder expansievat zetten om vloeistof op te vangen
  2. Leverancier uitnodigen om (kosteloos) diagnose te komen stellen
  3. Als ze komen moeten ze toelichten waarom dit normaal is / aan mij te wijten is
  4. Als ze weigeren, derde partij (vrijblijvend) laten inventariseren of dit te verwachten viel en op basis daarvan verder
Ik krijg een voorbeeldbrief toegestuurd. We gaan zien wat het wordt.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het lijkt met een sisser af te lopen. Ik heb de brief aangepast en doorgestuurd en kreeg vrij snel daarna een belletje van de leverancier. Nu met een compromis: voorrijkosten worden niet in rekening gebracht en de plaatsingskosten + materiaalkosten doen we 50/50. Ik krijg nu een ander (duurder) expansievat omdat bleek dat de Reflex N serie die ik heb minder geschikt is, dus het wordt nu een Reflex S. Die zou ook meteen langer mee moeten gaan. Ik ben weer tevreden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:26
Dan weten ze waarschijnlijk ook dat ze fout zitten. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je niet het hele rechtsbijstandcircus optuigt om het onderste uit de kan te halen, t sop is soms de kool niet waard.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

big bang schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:49:
Dan weten ze waarschijnlijk ook dat ze fout zitten. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je niet het hele rechtsbijstandcircus optuigt om het onderste uit de kan te halen, t sop is soms de kool niet waard.
Is ook zo. Strikt genomen moeten ze het gratis fiksen, maar met het duurdere model heb ik wel een langere verwachtte levensduur en in principe mogen ze daar dan weer wel kosten voor in rekening brengen. Ik wil dit bedrijf het liefst ook in de toekomst nog wel onderhoud laten doen (ze hebben onderhoudscontracten vanaf 3 jaar leeftijd) dus dan kan ik ze maar beter te vriend houden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:51:
Strikt genomen moeten ze het gratis fiksen
Dat valt te bezien. Eén jaar garantie is wat vreemd op zo'n apparaat. Als je het er echt op aan laat komen, zal de rechter daar wellicht twee van maken, maar alvorens daarop te kunnen vertrouwen ben je ook weer wat zoekwerk verder en is dat te vriend houden wel voorbij. (Er zijn (EU) wetten daaromtrent, maar of die voor warmtepompen gelden.. Misschien niet, omdat men niet verwacht dat het nodig is.)
, maar met het duurdere model heb ik wel een langere verwachtte levensduur en in principe mogen ze daar dan weer wel kosten voor in rekening brengen. Ik wil dit bedrijf het liefst ook in de toekomst nog wel onderhoud laten doen (ze hebben onderhoudscontracten vanaf 3 jaar leeftijd) dus dan kan ik ze maar beter te vriend houden.
Daarmee geven ze zelf ook al aan dat dan pas het eerste onderhoud nodig zou zijn. Die 1 jaar garantie logica staat daarmee in een bijzonder apart contrast..

Mijn laatste CV-ketel wilde men na 18 maand al wel onderhouden. Dat zat toen simpelweg bij de prijs in. Onderhoudsabonnement begon ik na twee jaar pas te betalen, want eerste twee jaar volledige garantie. Nette manier van 't overzichtelijk houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik wilde een nieuw onderwerp openen, maar kwam in de search dit onderwerp tegen. Het zou geen Tweakers zijn als we hier niet allang over zaten te puzzelen. Dus vandaar weer een algemene start van wat jullie hier allang bespreken.

We zijn aan het kijken naar een nieuwbouw project (40 woningen) en dat is de reden om te kijken naar wat er gangbaar is en wat de ervaringen zijn rondom een bodemwarmte systeem met individuele bron. Dit lijkt standaard aangeboden te worden om de woningen gasloos te kunnen maken. Verderop in de streek is ook een nieuwbouw project waar een bodemwarmte systeem er in zit.

Echter... als je googled kom je alleen maar leveranciers en projectontwikkelaars informatie tegen en geen praktijkervaring. 1 ronkend artikel uit een vakblad over warmtepompen, welke verwijst naar een debacle uit 2003, maar dat het nu 'allemaal ok is': https://www.vakbladwarmte...n-bodemwarmtepomp-1014266

An sich snap ik de energietransitie en dat early adopters mogelijk een hogere prijs betalen. Maar je energiekosten ruilen tegen een huur/lease constructie (met wat voor indexatie, vervangingskosten?) word ik ook niet heel bij van.

En dan zonnepanelen op je dak om je energieverbruik af te dekken is leuk, maar als de overheid de regels rondom teruglevering aanpast over ~10 jaar is het financiele plaatje ook weer anders. Dan is de energieneutrale woning niet kostenneutraal meer.

Welke ervaringen en gedachtes hebben tweakers over deze ontwikkeling rondom bodemwarmte?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Motrax schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:12:
Ik wilde een nieuw onderwerp openen, maar kwam in de search dit onderwerp tegen. Het zou geen Tweakers zijn als we hier niet allang over zaten te puzzelen. Dus vandaar weer een algemene start van wat jullie hier allang bespreken.

We zijn aan het kijken naar een nieuwbouw project (40 woningen) en dat is de reden om te kijken naar wat er gangbaar is en wat de ervaringen zijn rondom een bodemwarmte systeem met individuele bron. Dit lijkt standaard aangeboden te worden om de woningen gasloos te kunnen maken. Verderop in de streek is ook een nieuwbouw project waar een bodemwarmte systeem er in zit.

Echter... als je googled kom je alleen maar leveranciers en projectontwikkelaars informatie tegen en geen praktijkervaring. 1 ronkend artikel uit een vakblad over warmtepompen, welke verwijst naar een debacle uit 2003, maar dat het nu 'allemaal ok is': https://www.vakbladwarmte...n-bodemwarmtepomp-1014266

An sich snap ik de energietransitie en dat early adopters mogelijk een hogere prijs betalen. Maar je energiekosten ruilen tegen een huur/lease constructie (met wat voor indexatie, vervangingskosten?) word ik ook niet heel bij van.

En dan zonnepanelen op je dak om je energieverbruik af te dekken is leuk, maar als de overheid de regels rondom teruglevering aanpast over ~10 jaar is het financiele plaatje ook weer anders. Dan is de energieneutrale woning niet kostenneutraal meer.

Welke ervaringen en gedachtes hebben tweakers over deze ontwikkeling rondom bodemwarmte?
Lease-constructie zou ik ver van blijven. Je koopt een huis, je huurt/least het niet. Dus ook de warmtepomp niet. Dat is gewoon een nieuwe cashcow voor warmteleverenciers.

Voor de rest is het voor mij nooit een kostenoverweging geweest. Ik kocht een nieuwbouwhuis en ik vond het anno 2018 onacceptabel om die met gas te verwarmen, dus heb ik de bouwer verzocht dat niet te doen.

Verder zat het gewoon in het lijstje kostenoverwegingen. Uitbouw voor 15k€? Erker voor 9k€? Dakkapel voor 8k€? Keuken voor 20k€? Badkamer voor 12k€? Bodemwarmtepomp voor 25k€? Zonnepanelen voor 12k€? Is dat economisch rendabel? Dat heeft nooit een rol gespeeld. Ik heb het niet eens uitgerekend. Ik vind het mooi dat we nu gasloos verwarmen en de energie gedurende het jaar zelf opwekken. Mogelijk worden we er straks bijgenaaid door de salderingsregeling. Soit.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

@Motrax: er zijn inmiddels meer dan genoeg ervaringen uit eerste hand met bodemwarmtepompen, zie dit topic :) . Als je nu een bodemwarmtepomp laat installeren ben je zeker geen early adaptor meer. Dat was nog wel het geval (in Nederland) voor bewoners van het mislukte project in Zutphen / De Teuge waar in het door jou genoemde artikel aan wordt gerefereerd, hoewel dat ook niet helemaal vergelijkbaar is (De Teuge was een warmtekoudeopslag voor de hele wijk).

Een bodemwarmtepomp heeft helaas hogere kosten dan een lucht/water-warmtepomp. Uiteraard vanwege de bron die geboord of ingegraven moet worden maar ook omdat de warmtepomp om onduidelijke redenen duurder is. Daar staat tegenover een hoger rendement, meer comfort door passieve koeling, minder geluid en esthetische voordelen vanwege het niet hebben van een buitenunit.

Toen ik in 2007 begon met verbouwingsplannen wilde ik gewoon een bodemwarmtepomp omdat het een veel betere oplossing is dan stoken op gas. De warmtepomp is uiteindelijk in 2011 geïnstalleerd. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik als enige probleem gehad een lekkende koppeling in de koelmodule. Dit werd onder garantie vervangen. Verder heb ik nul euro onderhoudskosten gehad in tien jaar tijd.

Wel bleek de bron wat onderbemeten voor de warmtelast. Dat is uiteindelijk opgelost door een extra horizontale collector toe te voegen. Met de ervaringen die men tegenwoordig heeft in het dimensioneren van bronnen zou dit wel goed moeten gaan, maar het is wel iets om goed op te letten bij het vergelijken van offertes. Aanbieder A kan zomaar duurder zijn dan aanbieder B omdat er gerekend wordt met een grotere bron die dus ook een beter rendement geeft.

Voor zonnepanelen geldt dat particulieren momenteel het stroomnet mogen gebruiken als een virtuele seizoensaccu. Dat is niet houdbaar in de toekomst als het aandeel opwek uit zonnepanelen verder toeneemt (nauwelijks opwek in de winter) en er meer warmtepompen voor verwarming worden ingezet (verbruik overwegend in de winter). De hele manier waarop energie wordt beprijsd moet op de schop. De politiek zal dit wel zo willen ombouwen dat het aantrekkelijk blijft om te investeren in PV, warmtepompen en andere duurzame maatregelen anders halen we de reductiedoelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Voor mij was de voornaamste reden: comfort en de mileubelasting die komt kijken bij het verbranden van gas. Met een warmtepomp met bodembron kan je tijdens de zomer je huis koelen, en zeker met een nieuwbouwhuis waar de isolatie op orde is kan je voor weinig electische kosten het hele jaar je huis verwarmen. Daarnaast, als over 10 jaar de saldering stopt is er wellicht een mooiere oplossing beschikbaar voor de opslag van elekta: een goede accu, waterstof, verzin het maar.
Als de kosten een probleem zijn kan je nog overwegen naar een lucht/water warmtepomp te kijken icm met een airco unit. Maar airco's zijn wel vervuilender en tijdens strenge winters zal je flink extra electra kosten maken omdat je elkectrische element moet bijschakelen. Wie maakt op dat moment die electra beschikbaar? Waarschijnlijk een kolencentrale, dus extra vervuiling. Ook de extra geluidsoverlast van een grote ventilator zou voor mij reden zijn om geen lucht/water warmtepomp te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
MadEgg schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Lease-constructie zou ik ver van blijven. Je koopt een huis, je huurt/least het niet. Dus ook de warmtepomp niet. Dat is gewoon een nieuwe cashcow voor warmteleverenciers.

Voor de rest is het voor mij nooit een kostenoverweging geweest. Ik kocht een nieuwbouwhuis en ik vond het anno 2018 onacceptabel om die met gas te verwarmen, dus heb ik de bouwer verzocht dat niet te doen.

Verder zat het gewoon in het lijstje kostenoverwegingen. Uitbouw voor 15k€? Erker voor 9k€? Dakkapel voor 8k€? Keuken voor 20k€? Badkamer voor 12k€? Bodemwarmtepomp voor 25k€? Zonnepanelen voor 12k€? Is dat economisch rendabel? Dat heeft nooit een rol gespeeld. Ik heb het niet eens uitgerekend. Ik vind het mooi dat we nu gasloos verwarmen en de energie gedurende het jaar zelf opwekken. Mogelijk worden we er straks bijgenaaid door de salderingsregeling. Soit.
Toch snap ik het niet helemaal: je kijkt niet naar economische rentabiliteit (dus het gaat je wellicht meer om comfort, gemak, milieu, functionaliteit?) maar stelt dat je per definitie niet wilt huren omdat het een cashcow voor de leveranciers is? In het geval van een bodemwarmtepomp kan het wellicht nog niet eens zo verkeerd uitpakken omdat als je die in eigen beheer zou aanleggen de TVT flink oploopt, ook zijn de risico's als het onverhoopt mis gaat aanzienlijk (al is die kans klein).

@Motrax Ik neem aan dat je bij lease niet aan vervangingskosten hoeft te denken?

Op de verschillende warmtepomp fora lijkt de algehele opvatting te zijn dat een bodemwarmtepomp economisch niet uit kan vanwege de veel hogere installatiekosten t.o.v. een L/W WP (verdien je niet terug gedurende de levensduur, al weten we nog niet wat energietarieven gaan doen in de toekomst). Wel geeft het i.h.a. meer comfort (geen buitenunit met fan) en lagere energiekosten bij het koelen (kan passief). Slechts een enkeling heeft problemen met de bron zoals onvoldoende capaciteit of een lek, bij de gerenommeerde leveranciers wordt dat meestal opgelost.

Wat wel een punt kan zijn is verkoopbaarheid van de woning als je wilt verkopen: zit de koper dan vast aan een duur leasecontract dan kan dat voor sommigen een struikelblok zijn (al zul je in de huidige markt daar weinig last van hebben, maar hoe is dat over 10-15 jaar?), of kan/mag hij zelf b.v. een L/W of L/L WP plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
Ik snap die focus op terug verdien tijd niet zo goed. Die voer je toch ook niet als je een auto koopt? Of een nieuwe TV? Of als je een keuken of badkamer uitzoekt? Het levert super veel comfort op, is stil, onderhoudsvriendelijk en nog goed voor het milieu ook. Wat wil je nog meer? Zeker bij een nieuwbouwhuis (waar je volgens mij geeneens meer gas MAG aansluiten) is de extra kosten van een grondbron verwaarloosbaar op het totale kosten plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
fishman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:17:
Ook de extra geluidsoverlast van een grote ventilator zou voor mij reden zijn om geen lucht/water warmtepomp te nemen.
Even het LW WP topic doorlezen en je weet dat dit geen probleem meer hoeft te zijn :)
fishman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:17:
Maar airco's zijn wel vervuilender en tijdens strenge winters zal je flink extra electra kosten maken omdat je elkectrische element moet bijschakelen.
Op het L/L WP forum kunnen ze je vertellen dat dat niet klopt (overigens maken juist L/W WP's ook gebruik van een elektrisch element voor de koude dagen)

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 16-07-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Batilan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Toch snap ik het niet helemaal: je kijkt niet naar economische rentabiliteit (dus het gaat je wellicht meer om comfort, gemak, milieu, functionaliteit?) maar stelt dat je per definitie niet wilt huren omdat het een cashcow voor de leveranciers is? In het geval van een bodemwarmtepomp kan het wellicht nog niet eens zo verkeerd uitpakken omdat als je die in eigen beheer zou aanleggen de TVT flink oploopt, ook zijn de risico's als het onverhoopt mis gaat aanzienlijk (al is die kans klein).
Ik zie ze hier om de hoek. In onze nieuwbouwwijk staat in het blok hiernaast een rij sociale huurwoningen. Deze zijn nul-op-de-meter: dak vol zonnepanelen en een warmtepomp (L/W maar dat terzijde). Hiervoor moeten ze €300 per maand betalen aan huur voor de zonnepanelen + warmtepomp. Dit komt dus bovenop de huur van de woning. De huizen marketen ze als goedkoop omdat ze zelfvoorzienend zijn. Maar ondertussen dus wel dergelijke kosten rekenen. Dit is één voorbeeld, ik heb er veel meer gezien in nieuwbouwprojecten, ook bij koopwoningen.

Ik snap niet zo goed dat als je een paar ton investeert in een nieuw (energiezuinig) huis, dat die 20-40k€ bovenop je hypotheek er niet vanaf kan om je verwarming en energievoorziening (die immers integraal onderdeel van je huis is) ook tot je eigendom te maken. Ga je dan ook de grond pachten? Ja, er komen onderhoudskosten achter weg. Je zult je kozijnen / dakgoten ook moeten schilderen. Leidingen onderhouden, wellicht eens wat deuren of hang- en sluitwerk moeten vervangen. Er komen nu eenmaal onderhoudskosten bij het bezitten van een huis.
Op de verschillende warmtepomp fora lijkt de algehele opvatting te zijn dat een bodemwarmtepomp economisch niet uit kan vanwege de veel hogere installatiekosten t.o.v. een L/W WP (verdien je niet terug gedurende de levensduur, al weten we nog niet wat energietarieven gaan doen in de toekomst). Wel geeft het i.h.a. meer comfort (geen buitenunit met fan) en lagere energiekosten bij het koelen (kan passief). Slechts een enkeling heeft problemen met de bron zoals onvoldoende capaciteit of een lek, bij de gerenommeerde leveranciers wordt dat meestal opgelost.

Wat wel een punt kan zijn is verkoopbaarheid van de woning als je wilt verkopen: zit de koper dan vast aan een duur leasecontract dan kan dat voor sommigen een struikelblok zijn (al zul je in de huidige markt daar weinig last van hebben, maar hoe is dat over 10-15 jaar?), of kan/mag hij zelf b.v. een L/W of L/L WP plaatsen?
Nog een reden om geen lease te doen inderdaad. Als ik wil verkopen hoef ik maar met één partij rekening te houden: de hypotheekverstrekker.

En: economisch rendabel is het ondanks dat het geen factor is geweest alsnog gebleken. Onlangs heb ik onze woning laten taxeren om in een lagere risicoklasse terecht te komen. De taxatie kwam €50k hoger uit juist dankzijde gasloze verwarming in volledig eigendom, ten opzichte van een zeer vergelijkbare woning hier in de wijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Ik zie ze hier om de hoek. In onze nieuwbouwwijk staat in het blok hiernaast een rij sociale huurwoningen. Deze zijn nul-op-de-meter: dak vol zonnepanelen en een warmtepomp (L/W maar dat terzijde). Hiervoor moeten ze €300 per maand betalen aan huur voor de zonnepanelen + warmtepomp. Dit komt dus bovenop de huur van de woning. De huizen marketen ze als goedkoop omdat ze zelfvoorzienend zijn. Maar ondertussen dus wel dergelijke kosten rekenen. Dit is één voorbeeld, ik heb er veel meer gezien in nieuwbouwprojecten, ook bij koopwoningen.

Ik snap niet zo goed dat als je een paar ton investeert in een nieuw (energiezuinig) huis, dat die 20-40k€ bovenop je hypotheek er niet vanaf kan om je verwarming en energievoorziening (die immers integraal onderdeel van je huis is) ook tot je eigendom te maken. Ga je dan ook de grond pachten? Ja, er komen onderhoudskosten achter weg. Je zult je kozijnen / dakgoten ook moeten schilderen. Leidingen onderhouden, wellicht eens wat deuren of hang- en sluitwerk moeten vervangen. Er komen nu eenmaal onderhoudskosten bij het bezitten van een huis.

[...]

Nog een reden om geen lease te doen inderdaad. Als ik wil verkopen hoef ik maar met één partij rekening te houden: de hypotheekverstrekker.

En: economisch rendabel is het ondanks dat het geen factor is geweest alsnog gebleken. Onlangs heb ik onze woning laten taxeren om in een lagere risicoklasse terecht te komen. De taxatie kwam €50k hoger uit juist dankzijde gasloze verwarming in volledig eigendom, ten opzichte van een zeer vergelijkbare woning hier in de wijk.
Het gaat om rendabel tov LW. Met LW ben je ook gasloos in volledig eigendom.
Maar normaal betaal je ~20k extra voor WW tov LW, maar bij jou dus 40k? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Het gaat om rendabel tov LW. Met LW ben je ook gasloos in volledig eigendom.
Maar normaal betaal je ~20k extra voor WW tov LW, maar bij jou dus 40k? 8)7
Nee, ten opzichte van gas. Mijn woning zou met gasgestookte CV-ketel opgeleverd worden. En daarbij reken ik ook de PV-panelen bij. Daar had @Motrax het ook over namelijk.

B/W tov L/W is niet economisch rendabel. Daar kunnen we lang en breed over praten maar dat is het gewoon niet. Het extra comfort van koelen via de vloerverwarming in de zomer alleen al maakt het mij het alsnog meer dan waard. En geen buiten-unit vind ik ook erg prettig, zeker als ik die lelijke gevallen hier overal aan de huizen die later gebouwd zijn zie hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door MadEgg op 16-07-2021 11:34 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:12:
We zijn aan het kijken naar een nieuwbouw project (40 woningen) en dat is de reden om te kijken naar wat er gangbaar is en wat de ervaringen zijn rondom een bodemwarmte systeem met individuele bron. Dit lijkt standaard aangeboden te worden om de woningen gasloos te kunnen maken.
En terecht. Zo'n systeem met individuele gesloten bron is tijdens de bouw voor 40 huizen tegelijk makkelijk en economisch verantwoord aan te leggen en werkt gewoon. (Het vergelijk met een L/W pakt m.i. voor zo'n nieuwbouwproject van 40 huizen tegelijk echt wel met gemak in het voordeel van de W/W uit.)
Echter... als je googled kom je alleen maar leveranciers en projectontwikkelaars informatie tegen en geen praktijkervaring.
Geen idee; Google ik nooit want praktijkervaring zat hier en bij diverse installateurs.
1 ronkend artikel uit een vakblad over warmtepompen, welke verwijst naar een debacle uit 2003, maar dat het nu 'allemaal ok is': https://www.vakbladwarmte...n-bodemwarmtepomp-1014266
Ingewikkelde open-bron constructie die de verantwoordelijken volkomen in het honderd hebben laten lopen :(. Totaal niet vergelijkbaar.
Maar je energiekosten ruilen tegen een huur/lease constructie (met wat voor indexatie, vervangingskosten?) word ik ook niet heel bij van.
Zou ik ook verre van blijven. Ik weet dat het soms aangeboden wordt voor CV-ketels, dus waarom niet voor warmtepompen. Maar serieus: je neemt toch een hypotheek? Waarom dan dit deeltje apart op een veel ondoorzichtiger manier financieren? Ik zie dat puur als een uitvlucht voor wie op het moment van vervanging even geen geld bij de hand blijkt te hebben.
Klopt. Voor niets gaat de zon op. Dat stuk early adopter voordeel ligt al bijna achter ons. Vindt m'n portemonnee natuurlijk jammer, maar toch m.i. is 't redelijk terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Ons nieuwbouw hoekhuis is net opgeleverd, er zit een Alpha Innotec MSW2-6S in, met RBE in de woonkamer.
Op de 1e verdieping hebben we geen losse RBE ofzo, dus geen "regeling" los voor boven.

Met het opnemen van dit filmpje, heb ik nog niets gedaan met de RBE of warmtepomp, we zijn nog aan het klussen. Ik heb dit filmpje slechts gemaakt om te kijken wat de huidige tempraturen zijn, en de basis instellingen. Heeft er iemand op of aanmerkingen over?

Na het opnemen van het filmpje heb ik de secondaire verwarming aangezet, en vervolgens het opstookprotocol gestart, daar vliegen heel wat Kw/h'tjes door heen dus.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:34:
Ons nieuwbouw hoekhuis is net opgeleverd, er zit een Alpha Innotec MSW2-6S in, met RBE in de woonkamer.
Op de 1e verdieping hebben we geen losse RBE ofzo, dus geen "regeling" los voor boven.

Met het opnemen van dit filmpje, heb ik nog niets gedaan met de RBE of warmtepomp, we zijn nog aan het klussen. Ik heb dit filmpje slechts gemaakt om te kijken wat de huidige tempraturen zijn, en de basis instellingen. Heeft er iemand op of aanmerkingen over?

Na het opnemen van het filmpje heb ik de secondaire verwarming aangezet, en vervolgens het opstookprotocol gestart, daar vliegen heel wat Kw/h'tjes door heen dus.. >:)

[YouTube: Alpha Innotec MSW2-6S]
Ik zie geen rare dingen. Ik heb wel een vraag:
Waarom doe je het opstook protocol met de tweede bron? In deze tijd van het jaar kan dat prima met de wp. De bron heeft na afloop van het opstoken genoeg tijd om te herstellen en evt op te warmen door de koelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Waarom doe je het opstook protocol met de tweede bron? In deze tijd van het jaar kan dat prima met de wp. De bron heeft na afloop van het opstoken genoeg tijd om te herstellen en evt op te warmen door de koelfunctie.
Bedankt! Dit doe ik omdat het in de handleiding die wij hebben gekregen hoe het opstook protocol te activeren, met uitroep tekens staat dat het het via het elektrisch element moet. Dus dat deed ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Dacuuu
Tot hoeveel graden gaat jouw stookprotocol?
Wat wordt je vloer afwerking?
De aanvoer temperatuur van de vloerverwarming in een goed geïsoleerd huis met een wp wordt (als ie goed is ingesteld) nooit warmer dan 35 °C. Je protocol hoeft dan ook niet verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:02:
@Dacuuu
Tot hoeveel graden gaat jouw stookprotocol?
Wat wordt je vloer afwerking?
De aanvoer temperatuur van de vloerverwarming in een goed geïsoleerd huis met een wp wordt (als ie goed is ingesteld) nooit warmer dan 35 °C. Je protocol hoeft dan ook niet verder te gaan.
Even uit mijn hoofd, 40 graden. De afwerking gaat plak pvc. Epc waarde van het huis is 0.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Dacuuu Normaal gesproken red de warmtepomp 40 graden niet voor de vloerverwarming. Dan krijg je na een tijdje een foutmelding dat hij de temperatuur niet kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
KC27 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Inderdaad opstook protocol kan prima met warmtebron, helemaal niet nodig (en onzinnig) om dit via de elektrische element te doen. Ik heb het ook zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
De eerste storing is binnen na drie jaar, vind ik niet meevallen eigenlijk.
Hoge druk storing bij starten van de sww run. Stekker eruit en er weer in en hij gaat weer. Rare storing wat mij betreft, cv zijde heeft genoeg water, en mocht onverhoopt de driewegklep niet schakelen staan er altijd een paar lussen open voor de flow, dus warmteafgifte, dus geen te hoge druk dan wel temperatuur. Cv pomp draait ook. Er is nooit bijgevuld dus niet te veel freon.
Installateur geappt want ik ben natuurlijk niet in NL als dit soort fratsen gebeuren.
Wat zou het volgens jullie kunnen zijn? Expansieventiel vuil? Sensor stuk? Ik zie geen echt goede aanwijzing wat het zou zijn, zeker omdat hij nu weer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Op 22 sept 2020 heb ik ook een "hoge druk storing" gehad. Opgelost door de instelknop meer dan 5 (?) seconden in te drukken. Daarna niet meer teruggekomen. Welk merk en type heb jij @Cpt.Chaos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
@KC27 de wzsv92k3m, nu ik er langer over nadenk zou het best de klep kunnen zijn die wisselt tussen koelen en verwarmen. Als deze op koelen staat gaat er geen water door de condensor en krijg je HD alarm.
Knop indrukken doet bij de onze bij deze storing niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:19:
@KC27 de wzsv92k3m, nu ik er langer over nadenk zou het best de klep kunnen zijn die wisselt tussen koelen en verwarmen. Als deze op koelen staat gaat er geen water door de condensor en krijg je HD alarm.
Knop indrukken doet bij de onze bij deze storing niks.
Zou best kunnen dat dat toen bij mij ook de oorzaak was. Kan ik niet meer achterhalen. Ik heb het sindsdien niet meer gehad. Ik heb toen wel de toen laatste versie van de wp software (V3.85.4) geïnstalleerd.
Je moet knop wel lang indrukken ( minimaal 5 sec).

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 21-07-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 13:13
Ik begeef me even in het concurrentie topic ;-)

Mijn broer heeft onlangs een nieuwe woning gekocht ( bj 2009 ), deze woning is destijds al voorzien van een brine installatie op basis van de Nibe F1140 Fighter.

De oorspronkelijke installateur is failliet gegaan, de opvolger is van merk gewisseld ( en wil niks meer doen voor deze installatie behalve vervangen door ander merk ) en het schijnt dat er nog een paar installateurs bij zijn geweest "die er verstand van hadden", resulteert in het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cr83aXYSoakYtpz5VuGl-ETDc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7JU7JpQOS0uwxtRtPnj80KX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyqFBFd7gKI_TWUkvzbLHV5vjmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJwGavayscxR0It5vI0MrUH8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtgIc8Ud07k6qa5uioLDaEqf9eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IveAkGavfalUmfRtFLE7UcgH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VodKSrj_iRU79nYsv6xkkk3yDko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJLEBcSZQwhqnZUGTe6aR8Ct.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1gR-3Pm0R1S9XkRua8O62JvK5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GWjpY90IsOrIW7jApIbFZIY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9YBTgnHOvgpzAbagbqiyv5VjNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFOJRntdC1uFyN4PfrI5xPka.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36p3bAEvCaJzY5IGI9zatc70W6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlxHZglRk2mdQaYohHVTnHjA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhIBLKF8OXkp5YYDuvrHoVmPfeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNsQitu2u1ly5OTpmaHGtBIB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1-lTFTMePeScjZ0qaSSEbxJaCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCtJH2MAd1iLdleeeyUet6QE.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals gezegd, ze hebben dit huis net gekocht en het enige wat ze hebben meegekregen van de oude eigenaren is dat het systeem het prima doet maar dat ze ietwat een hoog stroomverbruik in huis hebben.

De eindafrekening is in de bus beland bij mijn broer en heeft stiekem even gekeken, en de oud eigenaren hebben in 2020/2021 maarliefst 21000 kWh verbruikt!

Dit brengt mij meteen naar de waarschijnlijk veroorzaker van het probleem, de warmtepompinstallatie, en dit valt mij in 1 opzicht op:
- Stekker ligt er uit van de warmwatercirculatie ( niet persé nodig, warmwater is vlot voorhanden en de leidingen zijn niet absurd lang )
- Losse thermostaat hangt achter de Fighter ( zie foto's ), hangt een sensor buiten die ook aangesloten is en de thermostaat in de woonkamer werkt niet meer volgens de oud-eigenaren, ze gebruikten altijd die beneden er los bij hangt
- VVW sturing is niet aangesloten op de WP

Comfort technisch is alles wel in orde, woning blijft netjes op temp, ook koeling functioneert, warmwater is ook ruimschoots beschikbaar.

Zijn er ervaringsdeskundigen die eens naar de foto's kunnen kijken en wellicht op bovenstaande informatie wat kunnen schieten?

Ik heb zelf het idee dat het elektrische element van de unit de boosdoener is en meer werk voor zijn rekening neemt dan dat nodig is.

Zijn er zaken die ik op de unit kan checken/nalopen om helderheid te krijgen?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:23:
Ik begeef me even in het concurrentie topic ;-)

Mijn broer heeft onlangs een nieuwe woning gekocht ( bj 2009 ), deze woning is destijds al voorzien van een brine installatie op basis van de Nibe F1140 Fighter.

De oorspronkelijke installateur is failliet gegaan, de opvolger is van merk gewisseld ( en wil niks meer doen voor deze installatie behalve vervangen door ander merk ) en het schijnt dat er nog een paar installateurs bij zijn geweest "die er verstand van hadden", resulteert in het volgende:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zoals gezegd, ze hebben dit huis net gekocht en het enige wat ze hebben meegekregen van de oude eigenaren is dat het systeem het prima doet maar dat ze ietwat een hoog stroomverbruik in huis hebben.

De eindafrekening is in de bus beland bij mijn broer en heeft stiekem even gekeken, en de oud eigenaren hebben in 2020/2021 maarliefst 21000 kWh verbruikt!

Dit brengt mij meteen naar de waarschijnlijk veroorzaker van het probleem, de warmtepompinstallatie, en dit valt mij in 1 opzicht op:
- Stekker ligt er uit van de warmwatercirculatie ( niet persé nodig, warmwater is vlot voorhanden en de leidingen zijn niet absurd lang )
- Losse thermostaat hangt achter de Fighter ( zie foto's ), hangt een sensor buiten die ook aangesloten is en de thermostaat in de woonkamer werkt niet meer volgens de oud-eigenaren, ze gebruikten altijd die beneden er los bij hangt
- VVW sturing is niet aangesloten op de WP

Comfort technisch is alles wel in orde, woning blijft netjes op temp, ook koeling functioneert, warmwater is ook ruimschoots beschikbaar.

Zijn er ervaringsdeskundigen die eens naar de foto's kunnen kijken en wellicht op bovenstaande informatie wat kunnen schieten?

Ik heb zelf het idee dat het elektrische element van de unit de boosdoener is en meer werk voor zijn rekening neemt dan dat nodig is.

Zijn er zaken die ik op de unit kan checken/nalopen om helderheid te krijgen?
Hoezo stiekem? jaarverbruik vraag je toch/ staat op de vragenlijst bij verkoop :?

Maargoed even op de achterkant van een bierviltje

21.000kWh - 4.000kWh (ruim genomen standaard verbruik huishouden)

17.000kWh bij cop 1 en 2009 bouwbesluit woning=> 17000/65 = 250 m2 (grote van de woning die je zou kunnen verwarmen )

17.000kWh bij cop 3 en 2009 bouwbesluit woning = (17000*3)/65= 780m2 :+

Dus als het verbruik daadwerkelijk terug te leiden is naar de wp is cop 1 verwarming (dus geheel op het element) zeer waarschijnlijk of de ramen staan 24/7 open, dat kan natuurlijk ook.
Maargoed bv een EV kunnen het plaatje natuurlijk anders maken.
Meten zal weten zijn, ook in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 13:13
twain4me schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Hoezo stiekem? jaarverbruik vraag je toch/ staat op de vragenlijst bij verkoop :?

Maargoed even op de achterkant van een bierviltje

21.000kWh - 4.000kWh (ruim genomen standaard verbruik huishouden)

17.000kWh bij cop 1 en 2009 bouwbesluit woning=> 17000/65 = 250 m2 (grote van de woning die je zou kunnen verwarmen )

17.000kWh bij cop 3 en 2009 bouwbesluit woning = (17000*3)/65= 780m2 :+

Dus als het verbruik daadwerkelijk terug te leiden is naar de wp is cop 1 verwarming (dus geheel op het element) zeer waarschijnlijk of de ramen staan 24/7 open, dat kan natuurlijk ook.
Maargoed bv een EV kunnen het plaatje natuurlijk anders maken.
Meten zal weten zijn, ook in dit geval.
EV is niet van toepassing, ook niet bij de oud-eigenaren. Jaarfactuur is wel afgegeven maar die was nog "maar" 17.000kWh, waarbij dus 2020/2021 ruim 21.000kWh was.

Grootte van de woning is bijna 300m² en 1100m³ inhoud, dus die rekensom komt wel aardig in de buurt, zonder sww dan wel.

We hebben al het e.e.a. aan lastmeters besteld, die gaan we er komend weekend tussen zetten.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste