Er staan op internet nog diverse handleidingen op te vragen over deze wp, zowel voor de gebruiker maar ook voor montage en ingebruikname. Als je die vergelijkt met de daadwerkelijke situatie kom je al een stuk verder.HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:23:
Ik begeef me even in het concurrentie topic ;-)
Mijn broer heeft onlangs een nieuwe woning gekocht ( bj 2009 ), deze woning is destijds al voorzien van een brine installatie op basis van de Nibe F1140 Fighter.
De oorspronkelijke installateur is failliet gegaan, de opvolger is van merk gewisseld ( en wil niks meer doen voor deze installatie behalve vervangen door ander merk ) en het schijnt dat er nog een paar installateurs bij zijn geweest "die er verstand van hadden", resulteert in het volgende:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zoals gezegd, ze hebben dit huis net gekocht en het enige wat ze hebben meegekregen van de oude eigenaren is dat het systeem het prima doet maar dat ze ietwat een hoog stroomverbruik in huis hebben.
De eindafrekening is in de bus beland bij mijn broer en heeft stiekem even gekeken, en de oud eigenaren hebben in 2020/2021 maarliefst 21000 kWh verbruikt!
Dit brengt mij meteen naar de waarschijnlijk veroorzaker van het probleem, de warmtepompinstallatie, en dit valt mij in 1 opzicht op:
- Stekker ligt er uit van de warmwatercirculatie ( niet persé nodig, warmwater is vlot voorhanden en de leidingen zijn niet absurd lang )
- Losse thermostaat hangt achter de Fighter ( zie foto's ), hangt een sensor buiten die ook aangesloten is en de thermostaat in de woonkamer werkt niet meer volgens de oud-eigenaren, ze gebruikten altijd die beneden er los bij hangt
- VVW sturing is niet aangesloten op de WP
Comfort technisch is alles wel in orde, woning blijft netjes op temp, ook koeling functioneert, warmwater is ook ruimschoots beschikbaar.
Zijn er ervaringsdeskundigen die eens naar de foto's kunnen kijken en wellicht op bovenstaande informatie wat kunnen schieten?
Ik heb zelf het idee dat het elektrische element van de unit de boosdoener is en meer werk voor zijn rekening neemt dan dat nodig is.
Zijn er zaken die ik op de unit kan checken/nalopen om helderheid te krijgen?
Je kunt ook bij Nibe vragen naar een installateur in de buurt die dit wel op wil pakken. De vorige heeft blijkbaar prutswerk afgeleverd en is niet voor niets failliet gegaan.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer