Van de WP vooral (heeft een efficiëntste punt, maar is meestal desondanks instelbaar).
Ik zit er hier thuis bewust een beetje mee te spelen. Er staat hier nl. een 800 liter vat, waarvan vooral de bovenste helft ("hot top") voor SWW gebruik bedoeld is. Daarom experimenteer ik met het op laten lopen van de delta-T (nabij het eind van de run). Gebruik ik dan 10 graden, dan kan er 400 liter water 5 graden kouder blijven dan wanneer ik met delta-T 5 graden naar dezelfde warmte in die bovenste helft toe werk.
Met een hedendaagse warmtepomp voor verwarming van woningruimte en tapwater kun je bij juist ontwerp heel dicht bij die 65°C komen voor je SWW boiler. Of het zinvol is is een tweede.
Ja, heeft m.i. wel zin. Voor legionellabestrijding.
Temperatuur onderin het vat naar legionella dodende hoogte, terwijl ik dat bereik door steeds temp onderin +5 graden bovenin terug te stoppen. Houdt er nog rekening mee dat 't onderin altijd snel af koelt en dat pas mag doen als de legionella dood is. Kom ik hier best nabij die 65 graden
WP uit aan het eind van de run.
Volledig hypothetisch bezien kun je een 5 l/min douche met DWTW die water van 38°C levert 'live' verwarmen met een 9kW warmtepomp i.c.m. een SWW die net groot genoeg is om de warmtepomp 'op toeren' te laten komen en een platen warmtewisselaar van voldoende capaciteit. Wederom, of het zinvol is...

Net iets anders inregelen, m.i. en dan is 't prima: dat SWW vaatje zou ik wél warm (die 38 graden) houden en de WP direct aan laten springen wanneer de flow van de douche opgemerkt wordt. Je hebt dan de warmte die nodig is om direct te kunnen douchen en de DWTW op te warmen én de warmtepomp kan 't toch gaan bijhouden bij z'n gebruikelijke temp range (incl. delta-T), omdat hij dan een wat afgekoeld vaatje (hopelijk 33 graden gemiddeld) terug naar 38 probeert te brengen. In principe een situatie die keurig in balans is. Meestal ontwerp je zoiets met ruimere marges, maar in principe kan deze oplossing exact. Zou echt nog niemand z'n WP aan een boiler van 60-80 liter hangen?
Een kink in de kabel: bij een douche WTW gebruik je een thermostaatkraan. Alleen de hele goed hierop uitgezochten lukt 't om 100% 'heet' water te tappen. Meestal verlies je daar pakweg 7 graden. (Was immers altijd prima, toen heet water toch boven de 60 graden aan kwam.) Dus vaak zal je dit met water van 45 graden moeten doen. Ach, geen wereld van verschil.