Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoop dat @Femme nog wat meer over z'n korven zegt n.a.v. de recente vragen hier daarover :).

Ik zie ze als DHZ oplossing: zelf minstens 120m diep boren kun je never-nooit-niet. Zelf op een graver gaan zitten om korven te plaatsen nog wel. En dan bespaar je wellicht wat geld. Als je 't allemaal laat doen kan het denk ik niet uit: beperkt verschil voor lastiger te voorspellen gedrag, qua opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 18:19
@Femme die lucht heb ik ook in mijn F1155, maar dat komt omdat ze hetzelfde model met een ingebouwde boiler leveren. 100-150 liter volgens mij. De onderste helft van het apparaat bevat de compressor, de bovenste helft kan de boiler bevatten.

Ik heb nu ook een losse 300 liter boiler ernaast staan in de kelder, omdat ik 2 jonge dochters heb, en inderdaad voor comfort gekozen heb. Met een 2 persoonshuishouden zou je waarschijnlijk prima met de ingebouwde boiler uit de voeten kunnen, en heb je dus maar 1 apparaat staan.

En qua zone regeling, is dat verplicht nu? Vreemd verhaal, maar ja, wel meer bouwbesluiten snap ik niet.
Ik dacht in het begin ook dat temperatuur regeling per kamer handig zou zijn, maar ik heb nu handmatig gewoon de kranen op de vloer verwarming verdeler wat geknepen voor de slaapkamers. Als je dat eenmaal ingeregeld hebt hoef je er niet meer naar om te kijken. Tenzij je wil gaan koelen, dan wil je ze wellicht weer vol open zetten. Ik heb flow meters op de groepen zitten, dus ik kan aflezen wat de flow is, en ze na de zomer weer terugzetten op de juiste flow stand. Of even met een stift een markering maken op de knop. Low budget oplossing die voor mij prima werkt. En omdat alle groepen hierdoor altijd (deels) open staan is een buffervat ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fishman Ben er hier wel erg blij mee. De warmtegebruiksverhoudingen tussen de vertrekken wisselen hier behoorlijk in de tijd. Door gebruikspatronen, door een haard, maar ook door waar de wind op staat - tja, niet zo'n top isolatie.. En dus ook blij met 't buffervat.

(Vind zo niet meer terug wie 't vroeg, maar hopelijk leest hij/zij tot hier door. Dan kan hij z'n afweging wel maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 18:19
Ik heb flink geinvesteerd in isolatie en heb geen haard ;)
Bij mij zijn alle vertrekken zo rond de 20 graden, alleen de slaapkamers zijn kouder.
Zeker bij nieuwbouw mag je er vanuit gaan dat de isolatie op orde is en is ruimte gestuurde verwarming dus niet altijd nodig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-05 14:24
Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:50:
[...]

Het waterpeil 30 cm verlagen is best serieuze bronbemaling. Is 'n dompelpomp erg zoet mee en gebruikt dan ook best wel stroom, op jaarbasis. Om je huis te beschermen tegen al dat (optrekkend) vocht zou je niet in de kelder moeten afzuigen, maar vanuit een drainagebuis ingegraven om het huis.
[...]
Optimistisch

Huis uit eind jaren 70 hier, trouwens.

[...]
Eens hoor, maar buren die drainage hebben krijgen het water zelfs niet weg.. kleigrond he, water blijft er gewoon op liggen volgens mij. Alleen bij lange droogte zakt het peil aanzienlijk.

Ok. Omdat ik bijv onderstaande link had gezien. Optie 3 geeft toch wel een aardig beeld dacht ik.
https://kennis.greenhome....p/bodem-water-warmtepomp/

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ervh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:36:
Ok. Omdat ik bijv onderstaande link had gezien. Optie 3 geeft toch wel een aardig beeld dacht ik.
https://kennis.greenhome....p/bodem-water-warmtepomp/
Tja, juli 2017.. En aanmoedigend bedoeld, natuurlijk :*)

Regels zijn strenger geworden, o.a. m.b.t. certificeringen en over het weer vullen van het gat. En de vraag is al jaren groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Daar had ik even niet op gelet maar je hebt gelijk natuurlijk. Bummer, maar eens starten met wat offertes opvragen om een goed beeld van de kosten te krijgen. Keerzijde is dat er schijnbaar meer partijen zijn die dit doen, wat mogelijk de concurrerende prijzen wat omlaag drijft?

[ Voor 27% gewijzigd door ervh op 14-04-2021 20:14 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:50:
[...]

Het waterpeil 30 cm verlagen is best serieuze bronbemaling. Is 'n dompelpomp erg zoet mee en gebruikt dan ook best wel stroom, op jaarbasis. Om je huis te beschermen tegen al dat (optrekkend) vocht zou je niet in de kelder moeten afzuigen, maar vanuit een drainagebuis ingegraven om het huis.
...
Nadeel daarvan is dat je een oneindige aanvoer van water hebt. Ikzelf woon in een buitenland waar ik eenzelfde probleem heb, ivm zeer ondiepe toplagen op rotsrond en erg veel regen in bepaalde seizoenen. Omdat alle funderingen op die rotsgrond staan, en het water dus niet verder kan wegtrekken naar beneden hebben kruipruimtes hier ook altijd natte voeten. Hier worden die dompelpompen echter altijd binnen aangelegd want je wilt geen natuurwater gaan rondpompen.

Ofwel je graaft aan de binnenkant naast je fundering-onderkant een goot, vult met grind en van die buizen met perforraties aan de onderkant, welke in een dompelvat met pomp eindigen. Je fundering houdt het meeste vocht tegen, en je hoeft enkel dat wat onder de fundering door lekt weg te pompen. Hetzelfde principe als een Nederlandse dijk in feite.

Wel moet je je fundering aan de buitenkant liefst bewerken met matten of van dat speciale spul dat in het beton trekt en waterafstotend wordt of waterwerende teer of zo. Immers anders zal er nog steeds heel langzaam water in het beton trekken. Maar als het in de zomer droog wordt maakt dat wellicht niet uit.

Geen makkelijke/goedkope aanleg, maar mijn pomp sloeg daardoor tenminste nog af en toe af, terwijl als ik buiten zou aanzuigen ik oneindige wateraanvoer zou hebben. Aan de andere kant je kunt wellicht heel veel jaren pompen alvorens je die investering eruit hebt. Maar enkel pompen haalt natuurlijk weer niet al het vocht eruit.

Uiteindelijk heb ik het permanent kunnen oplossen door een eigenschap die Nederland helaas niet heeft - hoogteverschil :+ - en buiten alles afgegraven rondom het huis tot de rotsgrond en met pijpen, worteldoeken en kiezelsbedden een natuurlijke afwatering rondom de fundering gemaakt. Water stroomt nu weg van mijn huis naar een grote seizoensvijver. Maar in de platte polder is dat lastig natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Armin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:30:
Wel moet je je fundering aan de buitenkant liefst bewerken met matten of van dat speciale spul dat in het beton trekt en waterafstotend wordt of waterwerende teer of zo. Immers anders zal er nog steeds heel langzaam water in het beton trekken. Maar als het in de zomer droog wordt maakt dat wellicht niet uit.
Hoe zeer het uit maakt zal aan je fundering liggen. Hier baksteen en daar trekt véél vocht in. Maakt wel echt uit, voor de luchtvochtigheid in huis en (ongetwijfeld) stookkosten. Hier is het (gelukkig) regenwater, dus op te lossen met een drainage zonder pomp, die niet eens erg diep hoeft te liggen.

Afijn, ik meen dat @ervh ons niet eens hierover uit wilde horen. Indien toch: wellicht verder in een specifiek topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Haha nee inderdaad. Maar toch bedankt voor de informatie :) Meerdere buren hebben een dompelpomp. Het gaat om allemaal vrijstaande huizen. De hele wijk is te laag gebouwd en de gemeente doet al jaren alsof haar neus bloed, komt alleen maar met verhalen dat we de drainage niet voor elkaar hebben. Dat klopt ook wel, maar er staan hier tegen de 500 woningen met het zelfde probleem ;)

Maargoed, stel dat je dompelpomp een uur per dag draait in de winter. Geluid maakt het niet, en het ding vreet 400watt over een uur. Een kilowatt kost € 0,19, dus zeg 9 cent per dag. Als hij 365 dagen een uur zou pompen is dat € 32,85 per jaar. Dan duurt het heel lang voordat een investering van enkele duizenden euro's in drainage in de kruipruimte of rondom het huis er uit is... Bovendien wek ik die stroom grotendeels zelf op met zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:12

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ik ben mezelf ook voorzichtig aan het oriënteren op een WP. Als ik het verhaal van de buren moet geloven heb ik nog ongeveer 1 jaar tot onze combi-ketel er mee stopt namelijk.
Bestaand huis dus, bouwjaar 2008.

Nu heb ik al een hoop gelezen in dit topic (niet alles) maar ik zie vooral systemen die bronnen boren. Ik las laatst ergens een systeem wat leek op een 'ijskelder' alleen dan in een grote waterzak in je kruipruimte. https://www.vakbladwarmte...diepe-bodemlussen-1016927

Zijn er hier mensen bekend met het systeem, of het principe? Vind het niet erg om iets nieuws uit te proberen, maar ik heb ook nog een WAF om aan te voldoen betreffende warmte en warmwater :+

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37

icecreamfarmer

en het is

Hebben mensen hier ook een w/w systeem met lussen ipv boorbronnen?
Ik heb zo'n 300m2 aan grasveld en zou dat dus makkelijk kwijt kunnen.

Voordelen zijn goedkopere aanleg en geen gedoe met de omgevingsdienst. De provincie Noord Brabant wil het grondwater gaan beschermen tegen dat giftige glycol mengsel en het lijkt erop dat ze een maximale boordiepte van 60m willen gaan hanteren. Daar ga je het vaak niet mee redden.

Andere optie is een nog goedkopere l/w warmtepomp. Is een extra kast ind e tuin maar dat is ook wel te overzien.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:44
icecreamfarmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:28:

Voordelen zijn goedkopere aanleg en geen gedoe met de omgevingsdienst. De provincie Noord Brabant wil het grondwater gaan beschermen tegen dat giftige glycol mengsel en het lijkt erop dat ze een maximale boordiepte van 60m willen gaan hanteren. Daar ga je het vaak niet mee redden.

Andere optie is een nog goedkopere l/w warmtepomp. Is een extra kast ind e tuin maar dat is ook wel te overzien.
Ik denk niet dat je veel warmte/koelte uit de toplagen kunt halen. Die temperaturen schommelen ook nog eens ontzettend veel. Ik denk dat je in de winter dan al heel snel een bevroren grasmat hebt bij wijze van spreken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DutchKel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:54:
[...]

Ik denk niet dat je veel warmte/koelte uit de toplagen kunt halen. Die temperaturen schommelen ook nog eens ontzettend veel. Ik denk dat je in de winter dan al heel snel een bevroren grasmat hebt bij wijze van spreken.
Normaal is de bodem op 1 meter diepte toch altijd zo rond de 10 graden?
Dat laatste zou idd wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Komt regelmatig langs.. zelfs in de laatste pagina's nog.. Vooral in 't Duits (Grabenkollektor) ook allerlei artikelen beschikbaar.

En die hebben het bijv. over een graaf van 80 meter lang, voor een modern huis. Dus..
Dat lijkt me best wel (te) krap. Tussen bodemlussen houden ze minimaal 8 meter aan. Dus met één bodemlus trek je al min of meer warmte uit een cilinder van 8m doorsnee x de diepte van de lus. Natuurlijk trek jij ook warmte van 'voorbij' je grasveld, maar toch.. je hebt wel wat ruimte nodig.
De provincie Noord Brabant wil het grondwater gaan beschermen tegen dat giftige glycol mengsel en het lijkt erop dat ze een maximale boordiepte van 60m willen gaan hanteren.
Heel apart.. Alsof lekkage zoveel voor komt en alsof lekkage op 60 meter diepte zoveel minder kwaad kan |:(.

Eerlijk gezegd denk ik dat lekkage aan het oppervlak en daarna ondiep in de grond het meest gevaarlijk is. Zou je 't vanuit zo diep in de grond nog wel ooit terug zien? Ik dacht dat de verschillende alcoholen (waaronder glycol) in de natuur gemakkelijk zowel gevormd als afgebroken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
icecreamfarmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:01:
[...]

Normaal is de bodem op 1 meter diepte toch altijd zo rond de 10 graden?
Dat laatste zou idd wel kunnen.
De temperatuur in de bodem en dieper in de aarde neemt gestaag toe. Op 1-2m diepte varieert de temperatuur nog met de seizoenen maar dieper dan 15m is de temperatuur al zo'n 10-12 C constant. Het zit letterlijk onder onze huizen, maar we gebruiken die warmte nog maar heel weinig.

Bron: https://www.duurzaamroerdalen.nl/aardwarmte

Het lijkt me best kostbaar om je hele tuin tot 15 meter af te graven. Want je hebt nogal wat lengte nodig om de vloeistof op te warmen. Het is niet een kwestie van hup de grond in, eventjes 10 graden aantikken en het is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59

Ik heb (nog) geen bodemwarmte systeem maar heb onlangs wel een offerte opgevraagd bij anders-verwarmen voor een systeem met aardwarmtekorven omdat we een ruime kavel hebben (ca. 1900 m2) waar we op gaan bouwen. Ik heb een capaciteit gevraagd voor 10 kW (moet ruim voldoende zijn).

Dat zou dan 8 korven vereisen a € 648,- / stuk (ex. BTW en installatie / graafwerk). Het plaatsen zou op 2832,- ex. BTW uitkomen (354,- / stuk). Ofwel € 1002,- (ex.) = € 1212,- (incl.) / korf a ca 1.25 kW. Bijkomende kosten: 750,- voor uitvoeren melding vergunning en 450,- reis en verblijfkosten. Alles bij elkaar dus ook nog een flink bedrag wat aardig richting een verticale bodemlus gaat. Ook is de capaciteit per korf natuurlijk afhankelijk van de bodemgesteldheid, het grondwaterpeil en de stroming.

Ze voegen ook (terecht) een disclaimer toe: "Let op om het juiste vermogen van de aardwarmtekorf te bepalen dient de ontwerper de bodemgesteldheid en het grondwaterpeil te weten. Indien deze gegevens niet bekend zijn maken wij een aanname waar geen rechten aan kunnen worden ontleend".

Ik denk dat ik het toch maar voor een LWWP ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gwaihir schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:34:
[...]

Komt regelmatig langs.. zelfs in de laatste pagina's nog.. Vooral in 't Duits (Grabenkollektor) ook allerlei artikelen beschikbaar.

En die hebben het bijv. over een graaf van 80 meter lang, voor een modern huis. Dus..

[...]

Dat lijkt me best wel (te) krap. Tussen bodemlussen houden ze minimaal 8 meter aan. Dus met één bodemlus trek je al min of meer warmte uit een cilinder van 8m doorsnee x de diepte van de lus. Natuurlijk trek jij ook warmte van 'voorbij' je grasveld, maar toch.. je hebt wel wat ruimte nodig.
Dank je. Maar hoeveel kwh zou je uit zo'n los kunnen halen? Het betreft een woonhuis hier.
[...]

Heel apart.. Alsof lekkage zoveel voor komt en alsof lekkage op 60 meter diepte zoveel minder kwaad kan |:(.

Eerlijk gezegd denk ik dat lekkage aan het oppervlak en daarna ondiep in de grond het meest gevaarlijk is. Zou je 't vanuit zo diep in de grond nog wel ooit terug zien? Ik dacht dat de verschillende alcoholen (waaronder glycol) in de natuur gemakkelijk zowel gevormd als afgebroken worden?
Drinkwater wordt in Brabant opgepompt op zo'n 150m. Dus met de huidige boordieptes lekt het er rechtstreeks in.
Als het lekt op 60m dan wordt dat naar alle waarschijnlijkheid tegengehouden door 100m aan verschillende aardlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Batilan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:53:
[...]

Ik heb (nog) geen bodemwarmte systeem maar heb onlangs wel een offerte opgevraagd bij anders-verwarmen voor een systeem met aardwarmtekorven omdat we een ruime kavel hebben (ca. 1900 m2) waar we op gaan bouwen. Ik heb een capaciteit gevraagd voor 10 kW (moet ruim voldoende zijn).

Dat zou dan 8 korven vereisen a € 648,- / stuk (ex. BTW en installatie / graafwerk). Het plaatsen zou op 2832,- ex. BTW uitkomen (354,- / stuk). Ofwel € 1002,- (ex.) = € 1212,- (incl.) / korf a ca 1.25 kW. Bijkomende kosten: 750,- voor uitvoeren melding vergunning en 450,- reis en verblijfkosten. Alles bij elkaar dus ook nog een flink bedrag wat aardig richting een verticale bodemlus gaat. Ook is de capaciteit per korf natuurlijk afhankelijk van de bodemgesteldheid, het grondwaterpeil en de stroming.

Ze voegen ook (terecht) een disclaimer toe: "Let op om het juiste vermogen van de aardwarmtekorf te bepalen dient de ontwerper de bodemgesteldheid en het grondwaterpeil te weten. Indien deze gegevens niet bekend zijn maken wij een aanname waar geen rechten aan kunnen worden ontleend".

Ik denk dat ik het toch maar voor een LWWP ga :)
Dank je, dit zocht ik idd. Ik had gehoopt dat het qua prijs dichter bij een l/w pomp zou zitten. Dit klinkt idd niet interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:44
Hierbij mijn dashboard voor de Alpha Innotec WP met behulp van de Luxtronik integratie (HACS).

Mocht iemand interesse hebben in de code, dan doe ik een crosspost in HA topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbV7VWNGjp8l9LDNqbw5tLSwD4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zldrppPp8SCwxvbdTiGLHVyb.png?f=fotoalbum_large

Dank aan @KC27 voor een paar automatisering (COP/SCOP + aansturing stooklijn) en nog een paar parameters die ik niet in mijn dashboard had.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 24-04-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:14:
Hierbij mijn dashboard voor de Alpha Innotec WP met behulp van de Luxtronik integratie (HACS).

[Afbeelding]

Dank aan @KC27 voor een paar automatisering (COP/SCOP + aansturing stooklijn) en nog een paar parameters die ik niet in mijn dashboard had.
Ik heb hier zeker wel interesse in, mijn integratie ziet er nu heel wat simpeler uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 20:13

Matis

Rubber Rocket

Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:14:

[Afbeelding]

Ja, zeker interesse! Krijg jij ook goed het koelbedrijf te zien? Dat krijg ik maar niet werkend...

Edit: ik heb een WZSV 92K3M

[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 24-04-2021 17:38 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10
[quote]Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:14:

Ik heb hier interesse in. Ik probeer de data van mijn SWCV 62K3 in Domoticz zichtbaar te maken maar dat wil maar niet lukken. Het dashboard wat je hebt ziet er geweldig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 20:13

Matis

Rubber Rocket

bello2011 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:07:
[quote]Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:14:

Ik heb hier interesse in. Ik probeer de data van mijn SWCV 62K3 in Domoticz zichtbaar te maken maar dat wil maar niet lukken. Het dashboard wat je hebt ziet er geweldig uit.
Ik heb een python script geschreven dat de status uit de WP leest en wegschrijft op een device in Domoticz. Mijn script daarvoor staat hier ergens in dit topic.

Deze Matis in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 24-04-2021 18:15 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Even een idee in deze groep gooien. Wij hebben een vrijstaand huis en stoken nog op gas, aangevuld met een heatpipe zonnecollector. De woning wordt gestookt met lage temperatuur vloerverwarming. Wij hebben een grote natuurlijke vijver in de tuin van ongeveer 30 m doorsnede. Deze vijver heeft onderhoud nodig en ik overweeg om hem grotendeels te dempen. Ik denk dat het aantrekkelijk is om dit dempen te combineren met de aanleg van een horizontaal captatienet. Het captatienet zou dan onder grondwaterniveau in een veenlaag worden aangelegd. De vijver moet eerst gedempt en schoon gemaakt worden, dan afvlakken, een stabiele laag aanbrengen waarin de leidingen komen. Ik zat me af te vragen hoeveel oppervlakte nodig is. Ons gasverbruik is ongeveer 1700 m^3. Ik zit dan aan een hybride warmtepomp installatie te denken. Ik ben van plan om e.e.a. met een installateur te overleggen, maar ideeën/suggesties zijn uiteraard van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
30m2 is wel heel weinig voor een horizontale collector. Zoek maar eens op het forum, is meer over geschreven.
Volgens koevlaas formule zou je een 1700*8/1650=~8kW WP nodig hebben. Echter: wat doet je zonnecollector momenteel, of wil je dat buiten beschouwing laten en gewoon laten draaien zoals het draait?
Hybride is worst of both worlds, je hebt dan helemaal een extreem complex systeem met WWWP, gas en Solar.
Dit terwijl een WP in zn eentje alles makkelijk baas kan.

Het afschaffen van gasvastrecht is juist éen van de klappers die het geheel rendabel maken, alhoewel bij WWWP (en zeker met geboorde bron) de rendabiliteit natuurlijk sowieso een rekbaar begrip is, maar dat terzijde.

Is je huidige solarvat al voorbereid op toevoegen WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 16:14

Consulectro

Lekker bezig...

bbbrumbrum schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:06:
.....
Volgens koevlaas formule zou je een 1700*8/1650=~8kW WP nodig hebben.
.....
Het afschaffen van gasvastrecht is juist éen van de klappers die het geheel rendabel maken, ......
.....
Klopt ook bij mij: ik had een 12kW WP nodig bij een gasverbruik in het verleden van 2400m3.
en tweede klopt ook......geen gasverbruik! Ik bespaar nu per maand ongeveer €300 met voldoende zonnepanelen op het dak. Die dingen kosten, relatief in vergelijk met wat elk paneel oplevert, bijna niets meer.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
bbbrumbrum schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:06:
30m2 is wel heel weinig voor een horizontale collector. Zoek maar eens op het forum, is meer over geschreven.
Volgens koevlaas formule zou je een 1700*8/1650=~8kW WP nodig hebben. Echter: wat doet je zonnecollector momenteel, of wil je dat buiten beschouwing laten en gewoon laten draaien zoals het draait?
Hybride is worst of both worlds, je hebt dan helemaal een extreem complex systeem met WWWP, gas en Solar.
Dit terwijl een WP in zn eentje alles makkelijk baas kan.

Het afschaffen van gasvastrecht is juist éen van de klappers die het geheel rendabel maken, alhoewel bij WWWP (en zeker met geboorde bron) de rendabiliteit natuurlijk sowieso een rekbaar begrip is, maar dat terzijde.

Is je huidige solarvat al voorbereid op toevoegen WP?
Doorsnede 30 meter: de oppervlakte is geen 30 m2 maar 15*15*pi=ruim 700 m^2, dat lijkt me toch een aardig uitgangspunt.

Die heatpipes helpen een beetje in voor en naseizoen en voor het warm water, maar ik merk het nauwelijks in het verbruik. Hoe groot is die 'klapper' van gasvastrecht? Ook al is het terzijde: Waarom is de rentabiliteit een rekbaar begrip en wat bedoel je met een geboorde bron?

We hebben trouwens ook nog zonnepanelen en een houtkachel. Houtkachel is wel lekker als aanvulling als bij -10 de warmtepomp tekort schiet of als backup. Het zal in de stad wel geen goede naam hebben, maar hier op het platteland heeft niemand er last van en heb ik een goede bestemming voor mijn snoeihout.

Edit 3 mei 2021
Weinig respons hier. Daarom maar even wat rond gebeld. Er zijn weinig installateurs bezig met water/water warmtepompen. Er wordt nog wel eens een verticale boring gedaan door een gespecialiseerd bedrijf, maar een horizontaal captatienet is voor de meeste bedrijven nieuw. Installateurs verklaren me ook voor gek dat ik daarin wil investeren 1800 kuub gas, dat verdien je nooit terug....

[ Voor 11% gewijzigd door Poecillia op 03-05-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Poecillia Je valt erin met een vraag die vlak ervoor (en eerder in het topic) ook al gespreksonderwerp was -> vrij te lezen, incl. dat het inderdaad best wel zeldzaam is in NL en we er hier dus ook niet zo gek veel ervaring mee hebben. En vastrecht gas is zo te vinden op je jaarnota. Dus tja.. wat voor antwoord zoek je precies?

Hout achter de hand voor de -10 situatie geeft zeker extra mogelijkheden in WP-keuze. Hier blijft 't bij zulke koude ook niet volledig op temperatuur zonder. Die keuze is wel mede gemaakt met toekomstige aanvullende isolatie in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 01:15
Goedemorgen,

Sinds we buiten wat warmere temperaturen hebben is mijn WP tijdens de opstart wat aan het pendelen. Vannacht was het wel een heel lange run dus keek ik even wat er aan de hand was. Ik zag dat de stooklijn steeds omhoog ging en dat de WP er vervolgens mee stopte. Bij de stop een standaard wachttijd van 15min voordat de compressor weer kan starten en dan weer dezelfde run.

Mijn SetT staat op 21,5 en de DTc stond op 0,2, deze nu naar de standaard 2,0 gezet en een herstart gegeven. Nu draait hij ene normale run.

Echter met DTc op 0,2 kwam de temperatuur in de huiskamer met thermostaat nooit boven de 21,3 uit en hij bleef toch pendelen. Jullie enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1axOpbAJ_833KNcV6_3LFJfCqNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5bHUPfun08SAp8Eia2l8xkkc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
superyupkent schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:45:
Goedemorgen,

Sinds we buiten wat warmere temperaturen hebben is mijn WP tijdens de opstart wat aan het pendelen. Vannacht was het wel een heel lange run dus keek ik even wat er aan de hand was. Ik zag dat de stooklijn steeds omhoog ging en dat de WP er vervolgens mee stopte. Bij de stop een standaard wachttijd van 15min voordat de compressor weer kan starten en dan weer dezelfde run.

Mijn SetT staat op 21,5 en de DTc stond op 0,2, deze nu naar de standaard 2,0 gezet en een herstart gegeven. Nu draait hij ene normale run.

Echter met DTc op 0,2 kwam de temperatuur in de huiskamer met thermostaat nooit boven de 21,3 uit en hij bleef toch pendelen. Jullie enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
[Afbeelding]
Heb je nergens warmtevraag? Als alles dicht zit kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt lijkt het op. Zo te zien heb je geen buffervat.

Ik heb begrepen dat je zonder buffervat altijd minimaal 1 groep open moet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
DutchKel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Heb je nergens warmtevraag? Als alles dicht zit kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt lijkt het op. Zo te zien heb je geen buffervat.

Ik heb begrepen dat je zonder buffervat altijd minimaal 1 groep open moet laten staan.
Ik heb een 300l buffervat, echter was die netjes op temperatuur. Daar kwam geen vraag uit. Alle groepen op BG en 1ste verdieping staan open. Alleen op zolder staan de groepen dicht, die gaan tijdens het koelbedrijf in zomer open.

Je aanname is dat de thermostaat de verwarming aanstuurt maar dat de temperatuur in de vloerverwarming te hoog was om een lange verwarmingsrun te accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
superyupkent schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb een 300l buffervat, echter was die netjes op temperatuur. Daar kwam geen vraag uit. Alle groepen op BG en 1ste verdieping staan open. Alleen op zolder staan de groepen dicht, die gaan tijdens het koelbedrijf in zomer open.

Je aanname is dat de thermostaat de verwarming aanstuurt maar dat de temperatuur in de vloerverwarming te hoog was om een lange verwarmingsrun te accepteren?
Heb je geen temperatuur van het buffervat? Ik zie die namelijk niet tussen je temperaturen staan.

Dan weet je in elk geval of die op temperatuur is of dat die dat moet verwarmen. Bij mij wordt het buffervat pas verwarmd als de gewenste temperatuur ongeveer 1 a 2 graden scheelt tov de temperatuur van het buffervat.

Ik moet de retour berekend dan vergelijken met de temperatuur van het buffervat (op de momenten dat de verwarming of koeling aan staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:53:
Dat dus..

(Werd eerder vanochtend onderbroken tijdens het opschrijven daarvan ;).)

Twee dingen die je m.i. kunt doen:
- de hysterese verhogen, zoals je deed, al hoeft hij waarschijnlijk niet op twee graden te staan
- de onderkant van je stooklijn wat hoger zetten

Ik zou die laatste optie 'ns bekijken. Kennelijk is nu de ingestelde warmtetoevoeging zo gering dat die zelfs met zoveel groepen open en 300 liter buffer nog vrijwel direct bereikt wordt. En je thermostaat houdt 'm zo nodig ook uit, begrijp ik, dus hij zal niet meteen ver gaan doorschieten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
DutchKel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Heb je geen temperatuur van het buffervat? Ik zie die namelijk niet tussen je temperaturen staan.

Dan weet je in elk geval of die op temperatuur is of dat die dat moet verwarmen. Bij mij wordt het buffervat pas verwarmd als de gewenste temperatuur ongeveer 1 a 2 graden scheelt tov de temperatuur van het buffervat.

Ik moet de retour berekend dan vergelijken met de temperatuur van het buffervat (op de momenten dat de verwarming of koeling aan staan).
De temperatuur was afgelopen nacht tussen de 53 en 51 graden. De richttemperatuur is 55 graden en zodra de temperatuur onder de 50 komt gaat het boilervat weer terug naar 55. Ik weet overigens niet zeker of de vloerverwarming bij vraag uit het boilervat pakt of dat de WP die aanvoer gewoon direct maakt. Ik zou dat laatste denken omdat het niet heel lastig is die 30 graden te maken. Hieronder de temparatuur nu, echter is er net een legionellarun geweest vandaar de hoge temperatuur in de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29fGWsXuxeugzRqLr5V49Ii8c0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndHntIZr8J1SDuZ90bmkxula.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Gwaihir schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Dat dus..

(Werd eerder vanochtend onderbroken tijdens het opschrijven daarvan ;).)

Twee dingen die je m.i. kunt doen:
- de hysterese verhogen, zoals je deed, al hoeft hij waarschijnlijk niet op twee graden te staan
- de onderkant van je stooklijn wat hoger zetten

Ik zou die laatste optie 'ns bekijken. Kennelijk is nu de ingestelde warmtetoevoeging zo gering dat die zelfs met zoveel groepen open en 300 liter buffer nog vrijwel direct bereikt wordt. En je thermostaat houdt 'm zo nodig ook uit, begrijp ik, dus hij zal niet meteen ver gaan doorschieten, lijkt me.
Ik denk dat ik in deze fase tussen verwarmen en de aanvang van het koelbedrijf vooral met de hysterese moet gaan spelen. De optie om de stooklijn hoger te zetten gaat lastig in mijn regeling, de temperatuur is dynamisch op basis van de buitenvoeler/buitentemperatuur en de gemeten temperatuur binnen.

Wat zou een betere hysterese zijn denk je? 1 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@superyupkent Ik geloof dat er wat dingen op 'n hoop gaan.

Allereerst: wat je beschrijft klinkt niet als 'n buffervat voor de verwarming. Zou echt zonde zijn dat water van SWW temperatuur, waar de WP erg hard voor heeft moeten werken, achteloos te gebruiken voor de verwarming. Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit vat geheel buiten je huidige uitdaging functioneert met bad/douche als doel.

Dan de stooklijn: de stooklijn bepaald hoe die dynamiek die je noemt werkt: hoe buitentemperatuur en gewenste VVW aanvoer samenhangen. Wat je in je display weergeeft is één waarde, geen lijn. Die waarde verandert wel (met het weer)? Gezien het gedrag van de WP dan vermoedelijk de conclusie die op dat moment van die lijn is afgeleid: waar de aanvoertemperatuur op dat moment heen werkt.

En.. ik snap die 30 graden, vandaag niet: die vind ik best wel hoog. Dus 't komt op mij gek over dat hij nog hoger zou moeten. (Hier is die waarde nu 25,3 graden (en dat scheelt ruim een punt op de COP). Misschien best straf afgesteld, maar 't werkt prima, en ik heb geen bijster goed geïsoleerd huis.) Log je ook het geleverde vermogen? Kan het zijn dat hij zo snel weer stopt omdat hij er te hard tegenaan gaat?

(Doe je 't met de hysterese: 0,2 en 2 graden zitten flink uit elkaar. Of 1 graad echt beter is, weet ik niet voor jouw huis. Ik vind 't wel de logische volgende waarde om te proberen. En 0,2 is wel heel weinig. Geloof niet dat iemand hier zo'n waarde (naar tevredenheid) in gebruik heeft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@superyupkent
Ik heb ander merk wp, maar voor mij werkt 1 K hysterese prima.
Maar: heb jij een buffervat van 300 liter of is dat een boiler voor SWW? Of heb je beide?
Een boiler werkt niet als buffer voor je vloerverwarming.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik vermoed ook dat de stooklijn met 30 graden de max is. Dat is zo ongeveer als de temperatuur buiten op -10 graden is. De stooklijn is een lijn waarbij bij een bepaalde buitentemperatuur de WP moet verwarmen tot een bepaalde temperatuur. Is het buiten 10 graden dan is de vloerverwarming (of het buffervat) bv op 22 graden.

Hieronder is een voorbeeld stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhV_lNlUnlkz0UJjaEM9tzALISXY6xDbO9n-rtzPAg5oaaQXQGew53k6H_08Eb_6O73eE&usqp=CAU

En zoals al is gezegd is het buffervat wat jij bedoeld wellicht de boiler. Als je geen buffervat hebt en alle vloerverwarmings leidingen staan dicht dan kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt. Dan gaat die voor zover ik heb begrepen heel snel pendelen.

Je kunt dit nog navragen bij de installateur waarom die zo pendelt.

Bij ons zit er een buffervat tussen zodat de warmtepomp altijd zijn warmte kwijt kan. Per kamer wordt er dan water uit het buffervat genomen waar het nodig is, als alles dicht is dan is alleen het buffervat op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:06:
Ik vermoed [ook] dat de stooklijn met 30 graden de max is.
De max.. dat klinkt wel zo aannemelijk. Maar dan zou er altijd dezelfde waarde staan..

@superyupkent Welk register geef je daar weer (die 30 graden), Analoog[36] (top stooklijn), of Analoog[135] (setpoint verwarming, direct), of ..?
Als je geen buffervat hebt en alle vloerverwarmings leidingen staan dicht dan kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt. Dan gaat die voor zover ik heb begrepen heel snel pendelen.
Dan kan hij z'n warmte dusdanig niet kwijt en niet eens goed pompen, dat hij kaput gaat..

Maar gelukkig gaf @superyupkent al aan dat bij hem wel degelijk veel groepen open staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Jullie vermoeden klopt inderdaad. Ik heb een boilervat puur voor SWW en heb geen buffervat voor de vloerverwarming. De hoge berekende temperatuur op de stooklijn is de reden denk ik dat het pendelen ontstaat. Nu nog uitvogelen waardoor dat ontstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Gwaihir schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:59:
[...]

De max.. dat klinkt wel zo aannemelijk. Maar dan zou er altijd dezelfde waarde staan..

@superyupkent Welk register geef je daar weer (die 30 graden), Analoog[36] (top stooklijn), of Analoog[135] (setpoint verwarming, direct), of ..?
Het is een fenomeen wat ik dus alleen zie als het weer tussen de 10-17 zit. De waarde komt uit register 94 (thermostat setpoint). Ik zag vandaag na het aanpassen van de hysterese naar 2 graden en na de legionella run naar 65 graden toch weer 4 pendeltjes. zie onder. Het electrisch en thermische vermogen laat ik ook even zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yraiLg9pi8H3E4j_mCVtPBc7LSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndAifbiOFUJNlWCccOji3BOG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WCpt_g2MFbvz1gQtqnbofd19ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OpLHjQlrUz2TgnBp6M6o9qNT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkQBFeSuCrYH_bCHsV4RMCPs5Wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POmHJBjT6Zby7B4AA9mZyUXD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door superyupkent op 16-05-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:44:
De waarde komt uit register 94 (thermostat setpoint).
Thermostat setpoint? Ik heb voor analoog[94] op de lijst staan condensation temperature, een waarde die me alleen interessant lijkt als je de werking van de compressie en expansie-cyclus in detail wilt volgen.

Zou je toch 'ns naar analoog[135] willen kijken? Ik denk dat daar de info staat die je verwacht te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Jazeker,

die waarde is alleen 0. Die is in gebruik wanneer ik via modbus handmatig de temperatuur wil neerzetten zonder modulatie.

zie onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wno1ni_ul8WAEFz051LYHKwvUXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jATHDof3zoTDVSSMy2yOgBij.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K07xalVbugv5dSRVVo8K954KRAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbB49KGrSoEyVIwjZh5jbPwH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh.. jammer; ik hoopte dat hij die zelf ook zou zetten indien via eigen regeling. Tja, dat doet hij dan op een register wat we nog niet kennen, kennelijk (is ook wel logisch, hoe houdt hij ze anders uit elkaar..)

Afijn, je zou de ingestelde stooklijn 'ns op het display op kunnen zoeken (installateursmenu), of voor testdoeleinden 'm wat verschuiven (gebruikersmenu). De hypothese is dus dat het eind voor warmere buitentemperatuur ietsje omhoog zou moeten. (Maar via gebruikersmenu kun je dacht ik alleen alles schuiven, dus als je test slaagt, wil je waarschijnlijk als nog netjes alleen dat ene eind doen.)

[Mét modulatie trouwens hoor, die waarde gebruiken schakelt echt de modulatie niet uit.]

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 17-05-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 05:10
Goedemorgen,

Ik heb een w/w warmtepomp NIBE S1255, gekoppeld aan PVT panelen van triplesolar. Ik probeer sinds 2 maanden te begrijpen waarop hij wordt geregeld, zodat ik met de instellingen aan de slag kan.

De temperatuur in huis is prima. Waar ik wil optimaliseren is de COP en de levensduur van de installatie.

Van invloed op COP:
- Aanvoertemperatuur (zo laag mogelijk)
- brontemperatuur (zo hoog mogelijk, dus profiteren van zon en hogere buitentemperatuur in de middag)

Van invloed op de levensduur:
- aantal starts

De weersafhankelijke regeling staat op maximaal. Ik heb alleen geen idee wat die doet. Ik zit nu op een lage stooklijn, maar verwacht in de winter wel wat omhoog te moeten.

De NIBE S1255 geeft via myUplink mooie plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAV6BF3AkthwQrQw7WCmqplm9sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o8oBFBrCKOhzitC9IGx4uKIF.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hier dat:
- mijn comperssor niet verder terugmoduleert dan 20Hz
- de minimale aanvoertemperatuur daarmee op ongeveer 28 graden zit
- hij dus gaat schakelen / pendelen.

Volgens mij heb ik hierdoor geen optimale COP en ook meer starts dan optimaal.

Iemand die me richting een oplossing kan helpen?
Ik kan ook andere plaatjes produceren indien nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-7AQamIzwrjxTrfPkfxmNSv1qQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lgrcqQc3e2w9gBQqrSs7j3F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bastardi Ik zou er niet op voorhand vanuit gaan dat er nog iets te optimaliseren valt..

Had je een bodembron, dan zou ik inderdaad dat aantal starts wat omlaag proberen te brengen (d.m.v. een iets hogere hysterese); kijken wat er nog kan voor je 't qua comfort begint te merken.

Maar met PVT als bron.. ik weet 't nog zo net niet. Het zou best 'ns kunnen dat je die bron zo juist heel goed gebruikt, door er zo gelijkmatig uit te trekken. Wellicht de bron-in temperatuur 'ns mee plotten?

Inderdaad heeft ook een modulerende warmtepomp een ondergrens, een minimale hoeveelheid warmte die hij produceert indien aan. In twee vormen: ga je erg laag, dan wordt allereerst de COP slechter (en dat kan hard gaan), en vervolgens zit er een harde ondergrens aan je compressor. Daarmee wil ik zeggen: al zou je een instelling hebben waarmee die 20Hz nog wat omlaag kan, dan is dat waarschijnlijk niet in je voordeel. (Van Ecoforest hebben we COP grafieken eens bestudeerd in dit topic, maar dat lijkt een van de weinige merken die deze publiceert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:27

vliegnerd

Nintendo fan.

Uit interesse. Op dit moment worden de verticale bronnen in "mijn" nieuwbouwproject geboord.

Een bron die "klaar" is ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-4wDMYrs1kjShDVnc8G1Pc4yU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxG2puFp77sJhs36P9ziInfQ.png?f=user_large

Dat is volgens mij een toevoer en afvoer slang. (Dus 1 bron). Ik heb gezien wat er gebeurde toen de bron net geboord is. Er wordt een flinke stalen buis (gewicht als "lood") aan de buizen vastgemaakt en dat zakt dan door de zwaartekracht de put in. Het leek dat er 3 buizen in gingen, maar was lastig te zien. Kan ook 1 lossen buis en een gecombineerde "toevoer/afvoer" buis die onderaan verbonden is geweest zijn.

Als de bron net klaar is ziet het er zo uit (twee bronnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GC7i5QoTNVMhs25MgC8q5u0TQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBib3DYlh5eNMj3s5rKf5pyb.png?f=fotoalbum_large
Wat is die extra buis? Ontluchting ofzo?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@vliegnerd
Die derde buis is bij mij gebruikt om tijdens het vullen van het boorgat met grout (mengsel van klei en cement) het water onder uit het boorgat te zuigen zodat het hele boorgat met grout wordt gevuld. Die grout zorgt ook afdichting van kleilagen.
Volgorde van werken is dus:
  1. Gat boren tot voldoende diepte met stalen buis met spoeling
  2. Buis eruit
  3. De lus met derde buis erin (met trekgewicht)
  4. Gat vullen met grout.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:27

vliegnerd

Nintendo fan.

@KC27 Dank voor de uitleg.

Weet iemand misschien of die twee buizen een lus zijn, of dat het twee aparte buizen zijn met elk "binnenbuis"? (Niet dat het uitmaakt maar mee interesse).
Toen de buizen werden afgerold de put in, leken ze niet verbonden.

[ Voor 88% gewijzigd door vliegnerd op 27-05-2021 13:51 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@vliegnerd Dat is een lus. Onderaan zijn ze verbonden en voorzien van een oog om die gewichten aan te hangen. Ze komen dus ook al op de gewenste lengte bij je aan. (Je kunt niet op het moment zelf besluiten nog maar 'ns 25 meter dieper te gaan.)

Ze gaan trouwens ook reeds met water gevuld de grond in; anders gaat 't niet zo lekker met die zwaartekracht, tegen dat drijfvermogen zouden die paar gewichtjes dan lang niet op kunnen.

Als ze nog volop bezig zijn, kun je toch vast nog wel zo'n rol van dichtbij bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@vliegnerd
Het is een lus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@vliegnerd Tijdje geleden fietste ik door de polder bij ons in de buurt. Er lagen twee dikke rollen bij een nieuwbouw huis.
Dat ziet er zo uit. Op de sticker is te lezen lengte 150 m D is 40 mm. Het is zeer stugge dikwandige slang.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UBFnFfZl.jpg

Het puntige stuk aan het einde is het keerpunt van de lus.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyvHOI1l.jpg?1

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
Gwaihir schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:36:
@Bastardi Ik zou er niet op voorhand vanuit gaan dat er nog iets te optimaliseren valt..
Dank voor je ontnuchterende opmerking :-)
Had je een bodembron, dan zou ik inderdaad dat aantal starts wat omlaag proberen te brengen (d.m.v. een iets hogere hysterese); kijken wat er nog kan voor je 't qua comfort begint te merken.

Maar met PVT als bron.. ik weet 't nog zo net niet. Het zou best 'ns kunnen dat je die bron zo juist heel goed gebruikt, door er zo gelijkmatig uit te trekken. Wellicht de bron-in temperatuur 'ns mee plotten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR2c2iYfUDb4Kf0nXicSE02fTjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqKeWHta1ajEncLZPTvLEwGt.png?f=fotoalbum_large
Ik had zelf verwacht /gehoopt dat "bron in" iets dichter bij de buitentemperatuur komt in bedrijf, maar zie verder niets bijzonders. Jij wel?

Veel dank voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Bastardi
Ik ben het niet helemaal met @Gwaihir eens.
Als er nog niks is geoptimaliseerd dan is er volgens mij altijd winst te halen.
Ik heb geen Nibe dus kan ik je niet echt veel helpen, maar ik wil toch een paar suggesties doen:
  • Ik zie wel dat je relatief veel start/stops hebt. Kun je bij jou de hysterese van stooklijn instellen? Die stond bij mij op 0,5 K en die heb ik verhoogd naar 1 K, waardoor ik veel minder start/stops heb (ca 2 per dag). Of zit dat bij Nibe in het aantal graadminuten dat je kunt verhogen
  • Ik ben ook benieuwd naar je retourtemperatuur. Bij een aanvoer van ca 27 °C zou de retour niet veel hoger mogen zijn dan 23 °C. Dat heeft dan alles te maken met een goed ingeregelde waterflow van je vloerverwarming.
  • Een goed ingestelde stooklijn hoef je in de zomer of in de winter niet bij te stellen. Die stooklijn zorgt er juist voor dat de aanvoer- of retourtemperatuur (bij mij) wordt berekend aan de hand van de buitentemperatuur. Staat die te hoog dan wordt of het binnen te warm of als je naregeling hebt dan lopen de regelaars dicht. Staat die te laag dan krijg je het niet meer warm. Ik weet dat een Nibe warmtepomp niet alleen met een stooklijn werkt maar ook met graadminuten. Wellicht dat andere forumlezers jou daar meer over kunnen vertellen en hoe je dat kunt optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bastardi schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:35:
Dank voor je ontnuchterende opmerking :-)
Graag gedaan. En @KC27 heeft waarschijnlijk net zo goed gelijk hoor: als je er lol in hebt en tijd in steekt, gecombineerd met je optimale kennis van de wensen van je huishouden, dan valt er bijna altijd wel wat te tweaken. Maar gezien de specialistische materie van PVT als bron, verwacht ik wel kennis bij je installateur, en dus niet gelijk zulke sprongen als wanneer je een doorsnee CV in Nederland eerst maar 'ns waterzijdig in gaat regelen..
Ik had zelf verwacht /gehoopt dat "bron in" iets dichter bij de buitentemperatuur komt in bedrijf, maar zie verder niets bijzonders. Jij wel?
Ik zie wat ik - als iemand die er in het keuzetraject wel 'ns een blauwe maandag over gedacht heeft - wel had verwacht: je trekt de temperatuur van dit type bron best makkelijk een stuk omlaag. Je ziet dat heel duidelijk tijdens je SWW run. Dat maakt het extra optimaal er geleidelijk (verspreid) aan te lurken.

Ik heb een bodembron en een zonneboiler (rechtstreeks op het vat dus, niet als bron voor de WP) en een haard. Met die combi doe ik (zoveel mogelijk) slechts één SWW run per etmaal, diep in de nacht; dan hebben zonneboiler en haard zoveel mogelijk de ruimte die run overbodig te maken. Gevolg: een lange run. Ook leuk vanuit weinig starts maken.. maar voor jouw bron waarschijnlijk een dom idee. (Alhoewel.. misschien wel slim om 12:30u in de middag?)

Van het extra opwarmen tussen de runs door lijk je evenwel maar kort te profiteren, dus wat dat betreft kun je wellicht best wat minder runs doen. Ik betwijfel evenwel of je de COP daarmee omhoog krijgt en ik zie dat aantal starts nu als fors, maar niet zorgwekkend fors. Ik vermoed dat die bron-in temperatuur daarbij het meest bepalend voor je COP zal blijken: trek je per run zo lang / hard dat die gemiddeld genomen duidelijk lager komt te liggen dan nu (tijdens de runs), dan ga je vermoed ik de verkeerde kant op. (En of die instelling nu hysterese of graadminuten heet bij Nibe weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar dat staat al wel in 't topic.)

Retourtemperatuur, zoals weergegeven in je vorige grafiek (@KC27) vond ik er netjes uit zien. (Mede daarom mijn 'verwacht geen wonderen' opmerking.)

Stooklijn heb je kennelijk nog iets bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
KC27 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:03:
@Bastardi
• Ik zie wel dat je relatief veel start/stops hebt. Kun je bij jou de hysterese van stooklijn instellen? Die stond bij mij op 0,5 K en die heb ik verhoogd naar 1 K, waardoor ik veel minder start/stops heb (ca 2 per dag). Of zit dat bij Nibe in het aantal graadminuten dat je kunt verhogen
Dank, ik begin hem nu een beetje beter te snappen. De graadminuten treshold is een beetje verstopte instelling. Stond op -60, nu op -150 gezet (zag dat getal eerder in dit topic). Eens zien wat er nu gebeurt. Over een paar dagen zal ik een nieuw plaatje posten. Het goeie weer gooit misschien een beetje roet in het eten ;-)
• Ik ben ook benieuwd naar je retourtemperatuur. Bij een aanvoer van ca 27 °C zou de retour niet veel hoger mogen zijn dan 23 °C. Dat heeft dan alles te maken met een goed ingeregelde waterflow van je vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhraxPk8HBZ2PJdqi5cuIpCC2v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4ZKEF5sshAJia2phTzxALh6.png?f=fotoalbum_large
Delta T is wel ongeveer 4-5 graden inderdaad. Ik heb vloerverwarming beneden en 2 radiatoren boven die altijd open staan. Geen naregeling dus. Ik zie dat de afgiftepomp al een maand lang schakelt tussen 68% in bedrijf en 30% in rust. Is daar nog optimalisatie mogelijk?
• Een goed ingestelde stooklijn hoef je in de zomer of in de winter niet bij te stellen. Die stooklijn zorgt er juist voor dat de aanvoer- of retourtemperatuur (bij mij) wordt berekend aan de hand van de buitentemperatuur. Staat die te hoog dan wordt of het binnen te warm of als je naregeling hebt dan lopen de regelaars dicht. Staat die te laag dan krijg je het niet meer warm. Ik weet dat een Nibe warmtepomp niet alleen met een stooklijn werkt maar ook met graadminuten. Wellicht dat andere forumlezers jou daar meer over kunnen vertellen en hoe je dat kunt optimaliseren.
[/list]
Na de zomer tik ik hem steeds een beetje hoger als hij het niet (meer) warm krijgt, dan kom ik vanzelf op de juiste stooklijk denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
Gwaihir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Graag gedaan. En @KC27 heeft waarschijnlijk net zo goed gelijk hoor: als je er lol in hebt en tijd in steekt, gecombineerd met je optimale kennis van de wensen van je huishouden, dan valt er bijna altijd wel wat te tweaken. Maar gezien de specialistische materie van PVT als bron, verwacht ik wel kennis bij je installateur, en dus niet gelijk zulke sprongen als wanneer je een doorsnee CV in Nederland eerst maar 'ns waterzijdig in gaat regelen..
Ik denk zelf inderdaad dat op een regeling voor PVT nog wel te optimaliseren valt, gezien de warmtepomp in 99,9% van de gevallen op een bodembron wordt aangesloten? mn installateur is een van de weinige met ervaring met PVT, maar komt uit de zonnepanelen hoek. Dan is warmte en warmtepompen toch wel weer een ander specialisme.
Ik zie wat ik - als iemand die er in het keuzetraject wel 'ns een blauwe maandag over gedacht heeft - wel had verwacht: je trekt de temperatuur van dit type bron best makkelijk een stuk omlaag. Je ziet dat heel duidelijk tijdens je SWW run. Dat maakt het extra optimaal er geleidelijk (verspreid) aan te lurken.
Je zet me aan het denken. Ik heb nu de pompsnelheid handmatig lager gezet. Eens kijken wat dat doet met het zakken van de temperatuur tov buitentemperatuur en de delta T. Ik post binnen paar dagen een nieuw plaatje.
Ik heb een bodembron en een zonneboiler (rechtstreeks op het vat dus, niet als bron voor de WP) en een haard. Met die combi doe ik (zoveel mogelijk) slechts één SWW run per etmaal, diep in de nacht; dan hebben zonneboiler en haard zoveel mogelijk de ruimte die run overbodig te maken. Gevolg: een lange run. Ook leuk vanuit weinig starts maken.. maar voor jouw bron waarschijnlijk een dom idee. (Alhoewel.. misschien wel slim om 12:30u in de middag?)
Ideaal lijkt mij om 1 langere run te doen per dag, op een zo laag mogelijke compressorfrequentie. Dan haal ik zo veel mogelijk warmte van het dak bij hogere temperaturen overdag en mag het 's nachts wat afkoelen.

De legionellapreventie heb ik ook op zaterdag 13:00 staan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bastardi schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:53:
Ik zie dat de afgiftepomp al een maand lang schakelt tussen 68% in bedrijf en 30% in rust. Is daar nog optimalisatie mogelijk?
In bedrijf worden beide pompen (bron en afgifte) geregeld naar de gewenste delta-T toe. (Ecoforest: 5 graden aan afgiftezijde, 3 aan bronzijde.) Daar zou je niets aan hoeven doen.

In (korte) rust loopt de afgiftepomp op z'n minimum door (dat is doorgaans 30%), zodat de WP aan de retourtemperatuur kan meten wanneer de compressor weer in actie moet komen.

Pas in diepe rust slaat die pomp ook af. Meestal omdat een (na)regeling in de woonkamer 'geen warmtevraag' doorgeeft, anders op basis van een soort van trial en error (= hij loopt en meet af en toe even).
Na de zomer tik ik hem steeds een beetje hoger als hij het niet (meer) warm krijgt, dan kom ik vanzelf op de juiste stooklijk denk ik?
Dan heb je één punt op de lijn gevonden: wat je nodig hebt bij de buitentemperatuur van dat moment.

Werkt dat niet bij een wezenlijk andere temperatuur, dan moet je de lijn niet opnieuw weer verschuiven, maar (ook) draaien; je zoekt de lijn die door beide punten gaat.

https://warmtepomp-tips.n...n_curve_wa_instelling.png

Goed geïsoleerde nieuwbouw, trouwens? (Ons huis is vrijstaand, niet bijster tochtdicht, dus naast temperatuur maakt ook wind nogal wat uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Het koelseizoen is weer begonnen en ik stoor me meteen eraan de de luxtronik integratie nog geen juiste status waarde doorgeeft wbt koelen (toestant: no request). Dit is een bekend issue.

Nu zie ik dat er een nieuwe update is 3.85.7 weet iemand of hiervan een changelog ergens beschikbaar is? Ik kan niets vinden. @KC27 @jacovn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:43:
Het koelseizoen is weer begonnen en ik stoor me meteen eraan de de luxtronik integratie nog geen juiste status waarde doorgeeft wbt koelen (toestant: no request). Dit is een bekend issue.

Nu zie ik dat er een nieuwe update is 3.85.7 weet iemand of hiervan een changelog ergens beschikbaar is? Ik kan niets vinden. @KC27 @jacovn
Ik heb die update al geïnstalleerd en kan melden dat die met koelen nog steeds no request meld. Ik denk niet dat het een bug is aangezien de compressor niet aan hoeft voor het koelen.

Ik kwam overigens van versie 3.85.0 af.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 31-05-2021 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Ik heb die update al geïnstalleerd en kan melden dat die met koelen nog steeds no request meld. Ik denk niet dat het een bug is aangezien de compressor niet aan hoeft voor het koelen.
Dank @DutchKel if it ain't broke dont fix it en al helemaal zonder changelog. Voorheen werkte dit wel maar met de komst van de HTML webserver is het opeens stuk gegaan. Het gaat me specifiek om de status melding: Cooling. (Dus niet of de compressor aangaat). Ik zie dat ook in de alpha control app de koel symbool niet werkt. Misschien moet ik maar een value template maken want tussen de 180 en 195W dan is hij bij mij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Dank @DutchKel if it ain't broke dont fix it en al helemaal zonder changelog. Voorheen werkte dit wel maar met de komst van de HTML webserver is het opeens stuk gegaan. Het gaat me specifiek om de status melding: Cooling. (Dus niet of de compressor aangaat). Ik zie dat ook in de alpha control app de koel symbool niet werkt. Misschien moet ik maar een value template maken want tussen de 180 en 195W dan is hij bij mij koelen.
Ik heb alleen hiervoor dus versie 3.85.0 gehad dus ik heb het nooit werkend gezien.

Het liefste wilde ik ook dat ik Cooling kon zien in de status. Home Assistant houd het namelijk mooi bij (nu alleen tapwater verwarmen en vloerverwarming).

Bij mij geven de thermostaten gelukkig wel aan dat die aan het koelen is en ik merk ook dat de vloer koud is dus het werkt wel. Alleen de thermostaten (van Watts Vision) krijg ik nog niet in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Ik heb nog versie 3.85.4. Van changelogs hebben ze bij Alpha Innotec volgens mij nog nooit gehoord.
Bij mij is de koeling nog niet aangeweest, dus ik heb een en ander nog niet getest. Ik zal morgen de koeling aanzetten en alles checken.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Hoe hebben jullie al koeling nodig dan? Ik zit nog onder de 21 graden. Of is het op het zuiden al echt zo warm? Hier in het weekend hele dag deur open gehad, onze tuin zit op het noorden, hoorde wel buren achter ons klagen dat het wat warmer was binnen, maar die hadden alles open staan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
EiT schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:07:
Hoe hebben jullie al koeling nodig dan? Ik zit nog onder de 21 graden. Of is het op het zuiden al echt zo warm? Hier in het weekend hele dag deur open gehad, onze tuin zit op het noorden, hoorde wel buren achter ons klagen dat het wat warmer was binnen, maar die hadden alles open staan.
In de zomer of winter is het hier binnen al snel warm als alleen al de zon op de ramen schijnt. Wij hebben op de zuid kant ontzettend grote raampartijen.

Dus als het koud is buiten en de zon schijnt dan hoeven we nog steeds niet veel te verwarmen. In de zomer loopt de temperatuur wel snel op (zelfs als we de raamdecoratie dicht houden).

Het is nu binnen ongeveer 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
EiT schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:07:
Ja wij hebben tuin en woonkamer op het zuiden met zonwering, ik koel vanaf 18 graden buiten met 2 uur overschrijding. Bij ons is het in de woonkamer al 21,5 graden (en op zolder 23).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gefixed @DutchKel @KC27

Met automation en input_boolean welke ik laat weergeven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '000'
  alias: 'Koelen warmtepomp'
  initial_state: 'on'

trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.heatpump_total_system_power
      above: 180
      below: 198
      for:
        hours: 0
        minutes: 5
        seconds: 0

action: 
    - service: input_boolean.turn_on
      target:
        entity_id: input_boolean.koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het is hier 20,3 graden in de woonkamer, mede omdat er al uren een deur en een raam tegenover elkaar open staan. De overstek werkt als prima zonwering langs de zuidgevel en de thermische massa heeft nog meerdere dagen opwarmen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 20:38
KC27 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:20:
@Vaevictis_
Ik heb nog versie 3.85.4. Van changelogs hebben ze bij Alpha Innotec volgens mij nog nooit gehoord.
Bij mij is de koeling nog niet aangeweest, dus ik heb een en ander nog niet getest. Ik zal morgen de koeling aanzetten en alles checken.
Wordt vervolgd.
Ik zit nog op V3.82.5 en heb dan ook nog geen firmware update gedaan zelf. Wat is jullie ervaring? Gaat dat altijd goed en kun je zomaar een aantal versies overslaan?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
wiljums schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Ik zit nog op V3.82.5 en heb dan ook nog geen firmware update gedaan zelf. Wat is jullie ervaring? Gaat dat altijd goed en kun je zomaar een aantal versies overslaan?
@wiljums Ja ik heb al vaak updates gehad telkens als de installateur over de vloer komt. Nooit problemen mee gehad. Vraag is wel of de integratie met Luxtronik blijft werken (Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Ik zie dat zowel de delta T over de bron en over het aanvoer- retour circuit van de vloer en plafond van de vloer erg laag is. Hier had ik een grotere waarde verwacht. Zie de afbeeldingen. Zijn deze waarden normaal?
De temperatuur in de woonkamer loopt overdag een halve graad op. D.m.v. van de nachtventilatie met de WTW krijg ik deze weer terug. Ik had meer van de koeling van de WP verwacht of zijn dit normale waarden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_Y31-rTKuMkT36quMpNFszicvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN061vEYNaxo9hK1RQQUtM1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BacWiY8B0mJwngJYQcbJAB2hrE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqojHrmp0wkWGVxMAaL3lsx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwMmfdhhhzwdql-p-13bTFzztPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9cujzIvAoR7ENU6hX20uTdi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bello2011 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:32:
Ik zie dat zowel de delta T over de bron en over het aanvoer- retour circuit van de vloer en plafond van de vloer erg laag is. Hier had ik een grotere waarde verwacht. Zie de afbeeldingen. Zijn deze waarden normaal?
De temperatuur in de woonkamer loopt overdag een halve graad op. D.m.v. van de nachtventilatie met de WTW krijg ik deze weer terug. Ik had meer van de koeling van de WP verwacht of zijn dit normale waarden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik de grafieken lees staat de koeling (nog) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
DutchKel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Zoals ik de grafieken lees staat de koeling (nog) uit.
Ik zie het al... De WP staat in koelbedrijf maar het setpoint van menggroep 2 staat nog op 22C. Dit naar beneden gezet en nu daalt ook de aanvoertemperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@wiljums
Ik voer de updates zelf uit. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb van Nathan begrepen dat deze minor updates alleen bugfixes en performance verbeteringen zijn en geen wijzigingen in de functionaliteit. Zodra het versienummer doorgaat naar 3.86.x dan zal mogelijk ook de functionaliteit wijzigen en dan wordt de vraag van @Vaevictis_ m.b.t. het nog werken van Home Assistant echt relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_ @DutchKel
Vandaag voor het eerst de koeling aan. Ook bij mij werkt de status parameter niet voor "cooling".
Ik vind jou oplossing wel creatief, maar ik ga het toch anders oplossen.
Er is een visibility ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue (no 66) die in seconden de totale bedrijfstijd voor koeling doorgeeft. Zolang deze bij iedere verversing oploopt is de wp in koelbedrijf.
Als ik het werkend heb zal ik deze hier delen.
Ik heb de goede status wel nodig om het icon van de ruimtevoelers waarvan de ventielen open staan blauw te kleuren.
Nu zijn ze zwart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fZ-rCzhnlUyaK8MajiAB98mdXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rn2eIewZEQE4Y4WOQnIT5IC2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:29:
@wiljums
Ik heb van Nathan begrepen dat deze minor updates alleen bugfixes en performance verbeteringen zijn en geen wijzigingen in de functionaliteit. Zodra het versienummer doorgaat naar 3.86.x dan zal mogelijk ook de functionaliteit wijzigen en dan wordt de vraag van @Vaevictis_ m.b.t. het nog werken van Home Assistant echt relevant.
@KC27 Die visibility die je noemt is bedrijfsuren koeling, dan weet je dus na 1 uur pas. Ik wil toch wel sneller weten of koelings aan staat. Ah ik het is toch in seconden, ik heb er een value template van gemaakt om naar uren om te rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-06-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
KC27 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:29:
@wiljums
Ik heb gister een poging gewaagd en update is inderdaad goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Gisteren mijn koelbedrijf geactiveerd. Was benieuwd wat jullie doen met de vvw groepen? Ik ben begonnen om mijn flow wat te verhogen om te kijken of het daardoor sneller koel gaat worden. Zit nu op 3l/min VS 2l/min in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
superyupkent schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:19:
Gisteren mijn koelbedrijf geactiveerd. Was benieuwd wat jullie doen met de vvw groepen? Ik ben begonnen om mijn flow wat te verhogen om te kijken of het daardoor sneller koel gaat worden. Zit nu op 3l/min VS 2l/min in de winter.
Waarom zou je de flow van een ingeregeld verwarmingssysteem aanpassen?

Wat ik dus doe: niks

Resultaat: de vloer is overal in huis heel netjes 18/19 graden.

Je kunt dit niet vergelijken met een airco en je moet de warmte echt buiten houden om het koel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:19:
Ik ben begonnen om mijn flow wat te verhogen om te kijken of het daardoor sneller koel gaat worden. Zit nu op 3l/min VS 2l/min in de winter.
Moet je die bijstellen dan? De pomp kiest toch zelf hoe hard er gedraaid moet worden voor de gewenste delta-T?

Meen dat die voor koelen 3 graden is vs. 5 graden voor verwarming. Weet eigenlijk niet of dat meer of minder flow betekent, want het temperatuurverschil is ook kleiner. Bijv. 's winters 28 graden de vloer in om 't 20 te krijgen (8 graden verschil) vs. 's zomers 18 graden de vloer in om het 22 te krijgen (maar 4 graden verschil). Zie bij het verwarmen nl. ook dat wanneer in voorjaar/herfst met water van slechts 25 graden verwarmd wordt, de delta-T van 5 graden niet meer gehaald wordt. En dat lijkt me wel logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Moet je die bijstellen dan? De pomp kiest toch zelf hoe hard er gedraaid moet worden voor de gewenste delta-T?

Meen dat die voor koelen 3 graden is vs. 5 graden voor verwarming. Weet eigenlijk niet of dat meer of minder flow betekent, want het temperatuurverschil is ook kleiner. Bijv. 's winters 28 graden de vloer in om 't 20 te krijgen (8 graden verschil) vs. 's zomers 18 graden de vloer in om het 22 te krijgen (maar 4 graden verschil). Zie bij het verwarmen nl. ook dat wanneer in voorjaar/herfst met water van slechts 25 graden verwarmd wordt, de delta-T van 5 graden niet meer gehaald wordt. En dat lijkt me wel logisch..
Lijkt mij ook logisch ik zou het lekker door het systeem laten regelen. Koelen heb je minder capaciteitsvraag t.o.v. verwarmen dus flow zou dan ook minder hoeven te zijn. Je kunt ook wat agressiever koelen door koeltemperatuur te verlagen en/of onder/overschrijding aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Goede tips allen, ik ga de flow weer netjes terugzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
wiljums schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:10:
[...]

Ik heb gister een poging gewaagd en update is inderdaad goed gegaan.
Hoe komen jullie aan de softwareupdates? Kun je die ergens downloaden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiljums
bello2011 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Hoe komen jullie aan de softwareupdates? Kun je die ergens downloaden?
https://www.alpha-innotec.de/fachkunde/service/software.html

https://www.heatpump24.co...dArea.php?layout=1&lang=5

[ Voor 12% gewijzigd door wiljums op 03-06-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Gwaihir @Vaevictis_
Het koelen bij mijn Alpha Innotec gaat met "brute force". Hij regelt helemaal niks met delta T. Je stelt gewoon een aanvoer temperatuur in en daar stelt hij de mengkraan op in. Zowel de pomp van de vloerverwarming (-koeling dus) als de pomp van de bron draaien beide op 100%.
Kortom: een beetje een lompe regeling die meer pompenergie (150 W) vraagt dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
KC27 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:11:
@Gwaihir @Vaevictis_
Het koelen bij mijn Alpha Innotec gaat met "brute force". Hij regelt helemaal niks met delta T. Je stelt gewoon een aanvoer temperatuur in en daar stelt hij de mengkraan op in. Zowel de pomp van de vloerverwarming (-koeling dus) als de pomp van de bron draaien beide op 100%.
Kortom: een beetje een lompe regeling die meer pompenergie (150 W) vraagt dan nodig.
Dan is het hier toch een stuk zuiniger, er staan 9 van de 10 ruimtes te koelen en de pomp van de vloerverwarming verbruikt nu 4 watt. De warmtepomp houd alleen het buffervat tussen de 18 en 19 graden, dat zal denk ik niet zo heel veel energie kosten.

Ik heb nog geen stroommeter op de warmtepomp staan dus het totaal weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:11:
@Gwaihir @Vaevictis_
Ik heb ook geen modulerende wp dus hier ook 189W continu, ik heb het er graag voor over. Buurman heeft 3 airco’s aan van 1,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Meen vorig koelseizoen dat de bronpomp al snel 100% deed, maar dat verbaast ook niet want we konden alle koelvermogen van onze relatief kleine WP prima gebruiken in de hittegolf, maar de productiepomp niet. (EcoForest)

Ben nog geen nieuwe data aan het verzamelen; onze dakoverstek trekt 't nog altijd prima voor nul Watt.

@Vaevictis_ Geen modulerende pompen, bedoel je? Kan me dat aan de productiekant bijna niet voorstellen; beperkt zo sterk voor welke installaties de WP geschikt is. En dan kan hij de (kennelijk niet modulerende) compressor toch ook niet optimaal benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:34:
Meen vorig koelseizoen dat de bronpomp al snel 100% deed, maar dat verbaast ook niet want we konden alle koelvermogen van onze relatief kleine WP prima gebruiken in de hittegolf, maar de productiepomp niet. (EcoForest)

Ben nog geen nieuwe data aan het verzamelen; onze dakoverstek trekt 't nog altijd prima voor nul Watt.

@Vaevictis_ Geen modulerende pompen, bedoel je? Kan me dat aan de productiekant bijna niet voorstellen; beperkt zo sterk voor welke installaties de WP geschikt is. En dan kan hij de (kennelijk niet modulerende) compressor toch ook niet optimaal benutten?
Tsja, ik vind het ook vreemd, maar is gewoon aan/uit. Niet echt efficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:52
Vaevictis_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Ik heb ook geen modulerende wp dus hier ook 189W continu, ik heb het er graag voor over. Buurman heeft 3 airco’s aan van 1,5kW
Die dingen kunnen ook moduleren (en pendelen)
Een fatsoenlijke L/L warmtepomp kan terugmoduleren naar ongeveer 200 watt opgenomen vermogen en geeft dan met een cop van 4 zo'n 800 watt koelvermogen. Een goed geisoleerd huis zonder veel zonneinstraling kun je daarmee al aardig op temperatuur houden. Als de units iets harder draaien en dus beter in hun efficientiebereik kunnen de betere units ook een cop van 8 tot 10 halen.

Ik probeer het hele plaatje bij elkaar te puzzelen maar ben geneigd te zeggen dat koelen met een L/W of W/W pomp veel energie kost en weinig comfortabel is. Omdat het traag is en je dat met alle ramen en deuren stijf dicht langdurig moet koelen om er iets aan te hebben, dat willen de meeste mensen niet omdat ze de tuin in en uit willen kunnen lopen met lekker weer of een raam open.
L/L is snel en geeft direct comfort wanneer je het nodig hebt, ook als de massa van je woning nog veel te warm is. Je kunt het een uurtje voordat je gaat slapen aanzetten in de slaapkamer en het is prima te doen ook al zit de hitte nog in de muren.
Een paar uur hier en daar een L/L aanzetten kost veel minder dan om alle massa binnen je thermische schil op een constante lage temperatuur te houden.

Anyway ik zit er nog op te broeden, maar mijn volgende huis krijgt denk ik L/W of W/W om te verwarmen en L/L om te koelen. Al denk ik er ook over om wat meer geld tegen de L/L units aan te gooien en ze ook voor verwarmen te gebruiken dan is die L/W helemaal niet meer nodig. Ik zou dan een winter willen proefdraaien met alleen L/L als verwarming om te ervaren hoe dat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
@ASW1 Als ik jou was zou ik me nog even verdiepen in de verschillende soorten warmtepompen en hun koel technieken.

Ik kan met naar schatting 100W een heel huis van 200m2 koel houden met een w/w warmtepomp.

Als ik dat met een l/l warmtepomp moet doen dan heb ik op elke kamer (10 stuks) een unit hangen welke ongeveer 400W per stuk verbruiken (om vergelijkbaar te koelen) dus 4KW in totaal. Dit om het hele huis op temperatuur te houden.

Het enige voordeel van een l/l warmtepomp is dat deze als het nodig is harder kan koelen. Een w/w warmtepomp houd de vloer op 18 graden dus op het moment dat het buiten warmer wordt en het temperatuurverschil groter wordt blijf de vloer rond de 18 a 19 graden en is dan met dezelfde energie dus nog efficiënter. Daar waar een l/l en l/w warmtepomp met een hittegolf zich juist kapot moeten werken en energie slurpen om het huis koel te houden.

Een l/w warmtepomp verbruikt veel energie om de vloer te koelen, die koel techniek is ook vergelijkbaar met een l/l warmtepomp.

Ik denk dat je met een paar ventilatoren in huis en een w/w warmtepomp het efficiëntste kunt koelen. De koelte blijft normaal gesproken onderin hangen maar die wil je dus ook hoger hebben. Dat kun je met een ventilator ook oplossen.

Het fijne van een w/w warmtepomp is nu ook dat je met het koelen van je huis warmte de grond in stopt. Die warmte wordt door de dag heen deels weer gebruikt om je tapwater te verwarmen.

Ik zie namelijk als het tapwater wordt verwarmd dat er ongeveer 7 graden de bodem in gaat en er 13 graden weer uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ASW1
Voor het koelen van je met met een w/w warmtepomp hoeft de compressor niet te draaien.
Het water van de vloerkoeling wordt direct in een warmtewisselaar gekoeld door het bronwater.
Ik heb er een even aan gerekend, maar zelfs met al mijn pompen op 100% haal ik een koeling cop van dik 7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dt9q8_59RcLwIehTQZnVF4MmNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wqF3nIjjkDGaHMipkH1Tqcfb.png?f=user_large
En zoals @DutchKel ook al zei: mijn cop voor de productie van warm tapwater is in deze periode gestegen naar 3,5.
Bijkomend voordelen van w/w warmtepomp:
  • Geen mogelijke herrie. Het is allemaal fluisterstil.
  • In de winter geen defrost-stress. Lees de berichten in het l/w topic van afgelopen februari er maar eens op na.
Ik zou al je opties nog eens goed natellen en doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:52:
[Een fatsoenlijke L/L warmtepomp kan terugmoduleren naar ongeveer 200 watt opgenomen vermogen en geeft dan met een cop van 4 zo'n 800 watt koelvermogen. Een goed geisoleerd huis zonder veel zonneinstraling kun je daarmee al aardig op temperatuur houden. Als de units iets harder draaien en dus beter in hun efficientiebereik kunnen de betere units ook een cop van 8 tot 10 halen.
Lucht koelen met COP 8 tot 10? Dat vind ik wel netjes. Halen ze dat echt in de praktijk? Heb je een paar voorbeelden van units die dit doen?

Is natuurlijk nog niets vergeleken bij de W/W oplossing. Om ook onze cijfers daarbij te zetten: ik koel hier (als ik 'm deze zomer weer aan zet) 6000W voor 150W (aan drie pompen). Da's COP 40. (En waarschijnlijk ook nog verbetering van de COP in de winter, door het regenereren van de bron.)

(Die 6000W is overigens nog wel volgens spec. Heb er nog geen praktijk geen meting voor. Die 150W is wel gemeten. Maar hij houd zich netjes aan z'n overige specs, dus..)

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 04-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er word hier flink met theoretische cijfers gegooid, maar niemand met metingen mbv kamstrup om het aan te tonen. Theoretisch hebben jullie gelijk, maar de vloer moet deze fictieve vermogens ook kwijt kunnen, en dat is met de geringe dT niet makkelijk lijkt me. Moet het eigenlijk ff goed uitrekenen....
DutchKel schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 04:20:
@ASW1 Als ik jou was zou ik me nog even verdiepen in de verschillende soorten warmtepompen en hun koel technieken.

Ik kan met naar schatting 100W een heel huis van 200m2 koel houden met een w/w warmtepomp.

Als ik dat met een l/l warmtepomp moet doen dan heb ik op elke kamer (10 stuks) een unit hangen welke ongeveer 400W per stuk verbruiken (om vergelijkbaar te koelen) dus 4KW in totaal. Dit om het hele huis op temperatuur te houden.

Het enige voordeel van een l/l warmtepomp is dat deze als het nodig is harder kan koelen. Een w/w warmtepomp houd de vloer op 18 graden dus op het moment dat het buiten warmer wordt en het temperatuurverschil groter wordt blijf de vloer rond de 18 a 19 graden en is dan met dezelfde energie dus nog efficiënter. Daar waar een l/l en l/w warmtepomp met een hittegolf zich juist kapot moeten werken en energie slurpen om het huis koel te houden.

Een l/w warmtepomp verbruikt veel energie om de vloer te koelen, die koel techniek is ook vergelijkbaar met een l/l warmtepomp.

Ik denk dat je met een paar ventilatoren in huis en een w/w warmtepomp het efficiëntste kunt koelen. De koelte blijft normaal gesproken onderin hangen maar die wil je dus ook hoger hebben. Dat kun je met een ventilator ook oplossen.

Het fijne van een w/w warmtepomp is nu ook dat je met het koelen van je huis warmte de grond in stopt. Die warmte wordt door de dag heen deels weer gebruikt om je tapwater te verwarmen.

Ik zie namelijk als het tapwater wordt verwarmd dat er ongeveer 7 graden de bodem in gaat en er 13 graden weer uit komt.
Als ik jou was ook... 4kW electrisch vermogen, COP >5=20kW koelvermogen, dan hangen de ijspegels aan het plafond....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Ik heb inmiddels een binaire sensor in Home Assitant gemaakt die mij vertelt of de wp in koelmodus staat.
Bij de sensoren haal ik de bedrijfstijd teller koelbedrijf op:
YAML:
1
2
3
    - group: calculations
      id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue
      friendly_name: Bedrijfstijd koelbedrijf

Volgende code staat bij de binaire sensoren( daarbij maak ik gebruik van het trend platform):
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: trend
  sensors:
    koeling_aan:
      entity_id: luxtronik.bedrijfstijd_koelbedrijf
      min_gradient: 0.1     

Tenslotte heb ik een aangepaste sensor gemaakt die de status van de warmtepomp altijd goed weergeeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "status_wp_new"
        state: >
          {% if is_state('binary_sensor.koeling_aan', 'on') and is_state('luxtronik.status_wp', 'no request') %}
          cooling
          {% else %} 
          {{ states('luxtronik.status_wp') }}
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:53:
Er word hier flink met theoretische cijfers gegooid, maar niemand met metingen mbv kamstrup om het aan te tonen. Theoretisch hebben jullie gelijk, maar de vloer moet deze fictieve vermogens ook kwijt kunnen, en dat is met de geringe dT niet makkelijk lijkt me. Moet het eigenlijk ff goed uitrekenen....
[...]

Als ik jou was ook... 4kW electrisch vermogen, COP >5=20kW koelvermogen, dan hangen de ijspegels aan het plafond....
Sja het verschil is dat het koel vermogen uit de grond wordt gehaald en niet uit een compressor. Vandaar dat het weinig energie kost om de koelte het huis in te pompen. De enige energie die je kwijt bent is het rond pompen van water. Vandaar dat bij een W/W warmtepomp de COP met koelen ook zo gigantisch groot is. Je kunt immers zoveel koelte halen als wat er in de grond zit (en ik kan je vertellen dat het ontzettend veel is).

Of ik met koelen 100-150W verbruik of 4kW, dat is nogal een verschil. En geloof me als ik met een L/L warmtepomp (of airco) mijn hele huis moet koelen dan heb ik wellicht wel die 20kW nodig. Normaal koel je met een L/L warmtepomp ook alleen de vertrekken die je koel wilt hebben.

Nieuwsbericht van het vorig jaar: https://www.nu.nl/economi...koelkasten-en-aircos.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:53:
Theoretisch? Ik zie tot dusverre al ervaringen van @DutchKel , @KC27, en mijzelf..

De CV-ketel die wij van de muur haalden zette probleemloos 24kW op die vloer (nog met een oud pompje). De 6kW passieve koeling die de WP toezegt lijkt een aardige match bij deze lagere dT's; de vloer zou bij die temperaturen nog net wat meer kwijt moeten kunnen en dus niet de bottle neck zijn.

Dat is inderdaad wel waarom ik 't graag nog na meet. Ik hoop over ca. een maand (weer) een flow meter erin te hebben :). (Die is helaas gesneuveld.) Dus vraag 't eind van de zomer nog maar 'ns :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
DutchKel schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Sja het verschil is dat het koel vermogen uit de grond wordt gehaald en niet uit een compressor. Vandaar dat het weinig energie kost om de koelte het huis in te pompen. De enige energie die je kwijt bent is het rond pompen van water. Vandaar dat bij een W/W warmtepomp de COP met koelen ook zo gigantisch groot is. Je kunt immers zoveel koelte halen als wat er in de grond zit (en ik kan je vertellen dat het ontzettend veel is).

Of ik met koelen 100-150W verbruik of 4kW, dat is nogal een verschil. En geloof me als ik met een L/L warmtepomp (of airco) mijn hele huis moet koelen dan heb ik wellicht wel die 20kW nodig. Normaal koel je met een L/L warmtepomp ook alleen de vertrekken die je koel wilt hebben.

Nieuwsbericht van het vorig jaar: https://www.nu.nl/economi...koelkasten-en-aircos.html
De keerzijde is dat een X/W water gebaseerde warmte pomp (of het nu lucht of water als bron gebruikt) niet voorbij het dauwpunt kan koelen, tenzij je natte sokken wilt krijgen. Ook vereist het een stenen vloer en is traag qua opstarten. Je loopt niet een kamer binnen, drukt op een knop en 30 minuten later is het koel. Ook kun je niet ontvochtigen, hetgeen qua ervaring een enorm verschil is.

Een W/W is vooral handig als je behoorlijk vermogen nodig hebt om te verwarmen/koelen, en geen andere luchtbehandeling vereist is en je het permanent aan kunt laten staan. Ik denk dat een vergelijking een beetje scheef is, daar het op andere punten uitblinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het is een beetje een Ferrari met een Toyota vergelijken op gunstig verbruik per km, terwijl je alleen die tweede daarvoor koopt. Dat klopt wel.

Maar dat, COP cijfers, was wel de context zoals @ASW1 'm zette..
Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste