Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 34 ... 111 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
bmonninkhof schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:03:
Hoi allemaal,

Ik heb een Thermia Comfort Optimum 6kW warmtepomp thuis draaien en erg tevreden over. Ik ben wel een van de weinigen in de buurt die een water/water warmtepomp heeft, nagenoeg iedereen gaat toch wel voor de veel goedkopere lucht-water varianten. De warmtepomp draait als een zonnetje en kan ons huis prima van warmte voorzien en koude in de zomer door het gehele huis, op elke verdieping hebben we namelijk vloerverwarming / koeling. Onderhoud is eigenlijk niet nodig, het enige wat ik zelf moet controleren is een klein filtertje in de waterleiding, die ik eenvoudig onder de kraan kan afspoelen. Alles in de warmtepomp is geen onderhoud voor nodig. Overigens had ik standaard het elektrische element uit staan, omdat de warmtepomp het prima zonder aan kon. Echter met het thuiswerken is momenteel de gehele woning verwarmd en dat i.c.m. de koude periode toch maar aangezet. Slechts een paar keer is het element aan gesprongen.

Ik heb nog wel een die ik nog ga uitvoeren, namelijk toch een kamerthermostaat toepassen, waarmee ik beter de temperatuur (warmte) wil kunnen beheersen, door weersvoorspellingen mee te nemen in de warmtevraag. Momenteel wordt de vraag bepaald door een combinatie van retourtemperatuur en de buitentemperatuur.
De warmtepomp houdt dus geen rekening met toekomstige weersinvloeden en is bijvoorbeeld 's nachts aan het verwarmen, terwijl de volgende dag de zon op het huis aan het branden is. Een andere optie om met de weerstand van de buitensensor te spelen i.c.m. weersvoorspellingen.
Andere optie bij Alpha Innotec kun je b.v. de invloedsfactor aanpassen van de ruimtethermostaat (RBE) of anders zelf de warmtepomp geautomatiseerd aansturen b.v. stoppen met verwarmen als verwachting veel zon is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:51:
Voor de mensen met Alpha Innotec brine warmtepomp: Ik heb een automatische ontluchter op de CV zijde naast de warmtepomp. Is het dan nog zinvol om een of meerdere ontluchtingsprogramma's te starten? Zo ja welke en hoe vaak? @KC27 @jacovn
Aan de warmte kant, hoop ik dan? Zit die er niet al ingebouwd ook?

Naar ik begrijp blijft er makkelijk wat lucht hangen in de pompen. Een ontluchting is dan zo'n pomp even vol gas laten draaien zodat de lucht los komt. De reden is meen ik primair dat de pomp vervolgens wat stiller draait. Lucht komt vooral los bij verhitting. Daarom zit de ontluchter na de compressor.

Onze CV-haard verhit nog wat enthousiaster en circuleert een flink deel van het water direct weer door de pomp (want zo'n haard mag niet te koud worden). Vandaar de bekendheid met het verschijnsel. Deze doet dus 'n ontluchtingsprogramma: bij elke pompstart even 20 seconden vol gas.

Voor een WP lijkt het me iets dat je incidenteel doet: bij ingebruikname, een weekje later nog 'ns of zo, en dan slechts indien er aanleiding toe is (luidruchtige pomp(en)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Voor de mensen met Alpha Innotec brine warmtepomp: Ik heb een automatische ontluchter op de CV zijde naast de warmtepomp. Is het dan nog zinvol om een of meerdere ontluchtingsprogramma's te starten? Zo ja welke en hoe vaak? @KC27 @jacovn
Dat is hier wel eens gedraaid omdat er wat mis was. Het was geen lucht maar een of andere klep met een membraam die iets anders afgesteld moest worden.

Wij hebben ook automatische ontluchters.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-07 11:45
Poeh, hier op het hoogste punt van de vloerverwarming, zowel aan de warme als koude kant een automatische ontluchter. Ik doe er nooit iets speciaals aan. Houd wel in de gaten of de druk gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Vaevictis_
Een Alpha Innotec beschikt over een ontluchting programma voor de vloerverwarming (overigens ook voor de grondbron). In het begin heb ik last gehad van lekkende koppelingen. Na reparatie en het opnieuw vullen heeft de installateur het ontluchting programma gedraaid. Zodat mbv de ontluchters de nog aanwezige lucht uit het vloerverwarming kan ontsnappen. Verder doen de automatische ontluchters zelf hun werk.

[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 28-02-2021 21:49 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb gekeken hoe mijn bron het doet, 3.6 graden @jacovn het is niet veel voor een 4 jaar oude bron die 25 jaar mee moet gaan. Afgelopen jaar ook flink gekoeld en aan start van de herfst was de bron temperatuur nog 17 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZOhUcQTLxnri8LjpnHyOQ2EZbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTH2J3ryehTcdySYc5GlR719.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZueHLaQs-4K8X4oMnni48K8yls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLNUQQDcMBi9pr9IPxnV2qgm.png?f=fotoalbum_large

Heb weer een mail gestuurd naar Nathan Projects met vraag om reactie. Wat denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-03-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46

EiT

Hij is op 1 dag even 3.6 graden geweest, dat is toch geen ramp. Het was toen zelfs -10 of kouder.

Hier is de bron kouder geweest, maar zit nu weer boven de 6 graden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:56
Ik kom op dit forum vaker vragen of discussies tegen over de brontemperaturen van bronnen van Nathan. Ook bij mij is de "Bron in" temperatuur gedurende het winterseizoen tussen 2 en 7 graden. In reclame vooraf wordt gezegd dat een bron constante temperatuur heeft van rond de 10 graden. Dus haal ik warmte uit een bron met een lagere temperatuur dan bijvoorbeeld de buitenlucht. Is het rendement van een lucht- water warmtepomp dan in de winter niet beter? Het enige voordeel wat ik heb met een bron is dat ik in de zomer kan profiteren van vrije koeling.
Wat vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
bello2011 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:55:
Ik kom op dit forum vaker vragen of discussies tegen over de brontemperaturen van bronnen van Nathan. Ook bij mij is de "Bron in" temperatuur gedurende het winterseizoen tussen 2 en 7 graden. In reclame vooraf wordt gezegd dat een bron constante temperatuur heeft van rond de 10 graden. Dus haal ik warmte uit een bron met een lagere temperatuur dan bijvoorbeeld de buitenlucht. Is het rendement van een lucht- water warmtepomp dan in de winter niet beter? Het enige voordeel wat ik heb met een bron is dat ik in de zomer kan profiteren van vrije koeling.
Wat vinden jullie?
Je hebt gelijk ik hoorde die ook van een WP installateur onder COP 4 heeft W/W WP weinig energetisch voordeel t.o.v. L/W WP.

Wat je zelf ook al zegt is het passief koelen en minder geluid een groot voordeel. Bij COP >4 (hoger is beter) nemen ook de elektrische kosten t.o.v. geproduceerde warmte af. Persoonlijk vind ik ook hergebruik van warmte een mooi idee. We hebben allemaal niet voor niets voor een W/W WP gekozen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
EiT schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:24:
Hij is op 1 dag even 3.6 graden geweest, dat is toch geen ramp. Het was toen zelfs -10 of kouder.

Hier is de bron kouder geweest, maar zit nu weer boven de 6 graden.
@EiT Het gaat mij niet om die ene dag, maar om dat de bron nog 21 jaar mee zou moeten gaan. En dat het rap inzakt (afgelopen jaren). Daarnaast is de COP best laag ik kom in de winter rond 4 uit. Allemaal indicaties van een te kleine bron. Aan het huis kan het niet liggen want ik heb NA oplevering nog flink de warmtevraag kunnen reduceren (betere kierdichting, retrofit balansventilatie). Kun je nagaan als ik dat niet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb een grafiekje gemaakt van de COP per dag van de laatste 3 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k2kx_SWl2lLD1_XWygz4qIHykA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFVRWgYR5xMmLSmftSBMCuEV.png?f=fotoalbum_large
In de koude week zat ie dik onder de 5, maar de andere dagen schommelt ie tussen 5 en 6. Op dagen dat ik de legionella run draait (eens per week) komt ie iets lager uit. Ik bereken de COP o.a. met al het elektriciteitsverbruik, incl pompen en elektronica.
Mijn bron-in schommelt nu weer tussen 6 en 7 °C. In de koude periode is ie op zijn laagst 3,5 °C geweest.
Ik volg af en toe het lucht/water warmtepomp forum, maar die komen met hun COP echt een stuk lager uit. Zij hebben veel last (gehad) van regelmatig terugkerende defrosts: de ontdooi cyclus van de verdamper, die enerzijds energie kost (de warmte daarvoor wordt onttrokken uit de vloer) en anderzijds nog eens extra energie en tijd kost om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 14:27
De vraag is misschien nog een beetje prematuur, maar ik stel hem toch alvast:
Ik heb de Nibe F1155-06 met passieve koeling. Op de bovenverdieping zit er in alle kamers een naregeling, die ervoor zorgt dat de actuators open en dicht gaan. Hoe gaat dat dan in zijn werk als het dadelijk warmer wordt en de koeling actief wordt? Gaan de actuators dan automatisch open zodat de bovenverdieping ook gekoeld wordt. Of moet ik dit regelen met de thermostaten van de naregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Eduardo M schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:53:
Ik heb de Nibe F1155-06 met passieve koeling. Op de bovenverdieping zit er in alle kamers een naregeling, die ervoor zorgt dat de actuators open en dicht gaan. Hoe gaat dat dan in zijn werk als het dadelijk warmer wordt en de koeling actief wordt? Gaan de actuators dan automatisch open zodat de bovenverdieping ook gekoeld wordt. Of moet ik dit regelen met de thermostaten van de naregeling?
Dat hangt van het systeem af. Bij mijn WP schakelt ie bij een bepaalde buiten temperatuur over op koelen (op 19 graden bij mij). Mijn danfoss vloerverwarming controller stuurt de afsluiters aan ik bij mij is het zo als ik de temperatuur op 20 graden instel (behalve slaapkamer) dan staan ze altijd open. Dus in de winter krijg ik dan overal warmte en in de zomer overal koeling. Als ik temperatuur in een verblijfruimte b.v. op 15 zet en hij staat in koelmode dan gaat die groep juist dicht. Dus vandaar dat ik alles open laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Wanneer schakelt een modulerende warmtepomp (Alpha Innotec) helemaal uit. Zit hier een wachttijd voor en welke is dit? Bij mij is de gewenste retourtemperatuur ruim bereikt en van mij mag de WP stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At2s1oteDaW-ScPa0rpToPXjJSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUOEhHoPO3AgxX4XPn43hFGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Eduardo M schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:53:
Ik zou dit aan degene vragen die alles heeft aangesloten/aangelegd. Je hoort wel iets van een uitleg te krijgen voor de warmtepomp en juist hoe dit bij jou werkt zou dan moeten worden uitgelegd.

Bij mij weten de thermostaten of de warmtepomp op koelen of verwarmen staat dus als ik die in de zomer op 15 graden zet dan probeert die te koelen tot die temperatuur (niet dat het ooit haalbaar is).

Maar bij jou kan het heel anders werken. Wij hebben van de warmtepomp ook een uitgebreide uitleg gehad bij de oplevering van de warmtepomp waar dit onder andere werd verteld.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@bello2011
Zodra het verschil tussen de gemeten retourtemperatuur en de berekende retourtemperatuur hoger is dan de ingestelde hysterese dan stopt de warmtepomp.
Bij mij staat Hysterese HR op 1 K:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnHGVNnskRm8XxWyM7PySt5edxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mPtRcHCUVKwRrQFm7fcPysvh.png?f=fotoalbum_large
Deze kun je inzien en aanpassen via Instellingen/Temperaturen met het installateur wachtwoord 9445.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
[quote]KC27 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:51:
@bello2011
Zodra het verschil tussen de gemeten retourtemperatuur en de berekende retourtemperatuur hoger is dan de ingestelde hysterese dan stopt de warmtepomp.
Bij mij staat Hysterese HR op 1 K:

Bij mij nu ook. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenwoest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-03-2024
Goedemiddag,

Nieuwsgierig ben ik of er mensen zijn welke zelf het Alpha Home systeem hebben geïnstalleerd en/of dit als particulier te doen is.

Ik heb op dit moment een naregelingen systeem van Radson, echter baal ik er van dat het systeem geen terug koppeling geeft aan de warmtepomp, waardoor het naar mijn idee te veel energie in het systeem stopt.

Ik heb een Alpha Innotec Warmtepomp: SWCV 62K3, grondgebonden installatie.

Ik hoor graag!

[ Voor 9% gewijzigd door Koenwoest op 07-03-2021 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Koenwoest
Ik heb een Alpha Home naregeling en ben er goed tevreden over.
Voordat je tot aanschaf overgaat is het goed om het volgende te weten:
  • Het is een naregeling met aan/uit, dus een zone gaat open of dicht. Daarvoor moet je op je verdeler(s) N/C (normally closed) afsluiters per zone hebben zitten.
  • Het hele systeem werkt draadloos met z-wave en je komt er met een domotica systeem niet (makkelijk) in/bij. Het systeem heeft zijn eigen z-wave server (gateway).
Het systeem wordt verkocht als "master/master", maar dat klopt voor mij maar ten dele. Mijn woonkamer/keuken beslaat 60 m2 met een dikke betonvloer en die werkt voor mij als buffer. Als die ruimte door "overhitting" wordt uitgeschakeld gaat het systeem pendelen en dat wil ik voorkomen. Dat heb ik opgelost door de temperatuur in de woonkamer/keuken hoog (23 °C) in te stellen, zodat deze alleen uitgaat als de zon flink gaat schijnen. Meestal gaat die ruimte dan als laatste uit (door de bouwmassa) en dan is de retourtemperatuur van het systeem toch al flink boven de berekende retourtemperatuur opgelopen en is dus de wp uit. Mijn woonkamer is dus eigenlijk toch een soort master. Ik heb door finetunen met de flow van alle zones en de stooklijn-instellingen het hele systeem zo ingesteld dat de temperatuur in de woonkamer altijd rond ons gewenste punt schommelt (21,5 °C plus/min 0,2 °C). Als het heel hard waait zet ik met Home Assistant de stooklijn 0,5 K hoger. Is het windstil en/of een beetje zonnig dan gaat de stooklijn wat omlaag.
Ik heb het Alpha Home systeem samen met een monteur van Nathan in gebruik genomen.
In principe kun je (als je technisch enigszins onderlegd bent) het systeem zelf aanleggen en in gebruik nemen.
Op de website van Alpha Innotec staat een faq met heel veel nuttige informatie.

Alpha Innotec heeft ook een installatie- en ingebruiknamehandleiding. Als je die leest krijg je ook een goed beeld van alle werkzaamheden en heb je tevens een leidraad bij je werkzaamheden.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:31:
Ik heb gekeken hoe mijn bron het doet, 3.6 graden @jacovn het is niet veel voor een 4 jaar oude bron die 25 jaar mee moet gaan. Afgelopen jaar ook flink gekoeld en aan start van de herfst was de bron temperatuur nog 17 graden.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb weer een mail gestuurd naar Nathan Projects met vraag om reactie. Wat denken jullie?
Ik heb antwoord van Nathan Projects dat ze de bron perfect vinden gedragen. "Zelfs bij koudste temperatuur komt de bron niet onder 3.6 graden uit. We hebben er vertrouwen in dat de bron 25 jaar meegaat. " @KC27 @jacovn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:41:
Ik heb antwoord van Nathan Projects dat ze de bron perfect vinden gedragen. "Zelfs bij koudste temperatuur komt de bron niet onder 3.6 graden uit. We hebben er vertrouwen in dat de bron 25 jaar meegaat. " @KC27 @jacovn
Tja, daar kon je donder op zeggen. De garantie zit op 0 graden en 3.6 als minimum zit daar nog ruim boven.

Het is vooral flauw (op z'n zachtst gezegd) dat 't marketingmateriaal met zoveel hogere temperaturen (hogere COP) rekent dan ze kennelijk waar maken.
Vaevictis_ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:31:
Ik heb gekeken hoe mijn bron het doet, 3.6 graden @jacovn het is niet veel voor een 4 jaar oude bron die 25 jaar mee moet gaan. Afgelopen jaar ook flink gekoeld en aan start van de herfst was de bron temperatuur nog 17 graden.
Ook die 17 graden is m.i. wat hoog, maar nog wel werkbaar.

Is het ergernis over de matige bron, of wordt het van jaar op jaar slechter en maak je je daarover zorgen? Het *lijkt* zo meelezend, dat je situatie wel stabiel is en dus inderdaad gewoon 25+ jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:39
@Vaevictis_ Als elk najaar de bron ca. 17 graden is, dan is het toch stabiel?
Voor een koude week in februari is natuurlijk een bron van 4 graden niet heel hoog. In vergelijking met een L/W WP heb je nog wel een betere COP op dat moment, maar over het hele seizoen zal het verschil niet groot zijn. Grootste verschil haal je nog met passieve koeling in de zomer....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BarryH schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:33:
@Vaevictis_ Als elk najaar de bron ca. 17 graden is, dan is het toch stabiel?
Voor een koude week in februari is natuurlijk een bron van 4 graden niet heel hoog. In vergelijking met een L/W WP heb je nog wel een betere COP op dat moment, maar over het hele seizoen zal het verschil niet groot zijn. Grootste verschil haal je nog met passieve koeling in de zomer....
@BarryH @Gwaihir Ik zie dus de bron temperatuur elk jaar paar graden lager uit komen in de winter. Maar goed dit jaar weer overleefd volgend jaar weer aankijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hadden -1 en vorig jaar iets van -0.8

Maar bij ons moest er eerst nog vocht uit ht huis (dit is winter 3]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Vaevictis_ Dit klinkt inderdaad niet heel fijn. Nu was dit jaar flink meer winter dan vorig jaar, maar van 2018 naar 2019 zou je dan geen verlaging moeten zien want de winter van 2018/2019 was heel mild

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 08:21
jacovn schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:12:
Wij hadden -1 en vorig jaar iets van -0.8

Maar bij ons moest er eerst nog vocht uit ht huis (dit is winter 3]
Maar bij jou is Nathan ook nog steeds tevreden? Of inmiddels actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 09:00
Beste mede Tweakers,

Weten jullie hoe ik kan valideren of mijn bodembron goed gedimensioneerd is (bijv op basis van de EPC berekening)?

Onze WP installatie wordt een Itho WPU65 I-5G en we krijgen 1 bodemlus van 165m.

We hebben om inzage gevraagd in de berekeningen echter de installateur geeft geen inzage.

Onze aannemer geeft 2 jaar garantie na oplevering van de woning. Daarna moeten we maar "vertrouwen" dat er genoeg capaciteit is voor 25-30 jaar omdat het geïnstalleerd wordt door een gecertificeerde partij die onder toezicht staat en regelmatig geauditeerd wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@aprofet
Wat is het vermogen van de WP?
En op wat voor grond staat het huis?
Er zijn overzichten van de Watt/meter bron die je aan opbrengst mag verwachten. Bv. zandgrond is volgens mij 25-35Watt/meter.

En dan natuurlijk ook de Elektrische warmte meerekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
superyupkent schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Maar bij jou is Nathan ook nog steeds tevreden? Of inmiddels actie?
Ik moet de data nog in een email stoppen.

Ik verwacht dat ze gaan zeggen het systeem te gaan monitoren. Alleen is het dan nu weinig zinvol meer.
Mijn meetgegevens zullen ze ook wel weer niet vertrouwen (direct uit de WP)

Ik laat het antwoord wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
aprofet schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:18:
Beste mede Tweakers,

Weten jullie hoe ik kan valideren of mijn bodembron goed gedimensioneerd is (bijv op basis van de EPC berekening)?

Onze WP installatie wordt een Itho WPU65 I-5G en we krijgen 1 bodemlus van 165m.

We hebben om inzage gevraagd in de berekeningen echter de installateur geeft geen inzage.

Onze aannemer geeft 2 jaar garantie na oplevering van de woning. Daarna moeten we maar "vertrouwen" dat er genoeg capaciteit is voor 25-30 jaar omdat het geïnstalleerd wordt door een gecertificeerde partij die onder toezicht staat en regelmatig geauditeerd wordt....
Ik vind dit heel kwalijk, als je niet transparant kunt zijn naar de koper dan heb je iets te verbergen. Daarnaast mensen kunnen fouten maken. Bij mijn transmissieverliesberekening kwamen ze 4kW te hoog uit dan ik had uitgerekend. Bleken ze allemaal extra isolatie niet te hadden meegenomen.

Audits gebeuren op het bedrijf, dus proces en of voldoende mensen juist zijn opgeleid als koper van een bodembron / warmtepomp heb je natuurlijk niet direct iets hier aan. Het is geen audit op jouw systeem.

Ik zou geen vertrouwen hebben bij zo'n verhaal. Als je echt zeker bent van je zaak dan geef je gewoon 25 jaar garantie op de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Ik denk dat 3,6 °C als minimum voor WPin in die koude week geen indicatie is van een te kleine bron. Ik ben zelf met mijn inmiddels uitgebreide bron (eerste 75 meter met een tweede van 100 meter) ook bij 4 °C in de buurt geweest. Momenteel zit ik weer op 7 °C.
@BarryH
Onze COP's zitten toch wel een stuk hoger dan de l/w wp. Kijk maar eens in het topic van l/w wp.
Mijn overall COP (incl SWW) zit momenteel bijna op 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lslCF1iqWk0sHTnXwewVscjE7GU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4Cz15ums3u7TKs6RhGz5xg7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
aprofet schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:18:
Beste mede Tweakers,

\

Wat is de rest van het proces? Gaat dit om een nieuwbouwwoning speciaal voor jullie, is het onderdeel an een project etc.? Hoe groot is het huis (m2's), wat voor type huis is het.

Het is wel een beetje vreemd maar ik kan me ook wel voorstellen dat de aannemer in een grote projectbouw zegt:
- je huis wordt opgeleverd met goede spullen en je krijgt garantie, klaar

Stel dat jij dit opvraagt, er naar kijkt en dan zelf tot de conclusie komt dat je het niet goed genoeg vindt. Hoe dan verder? Koop je het huis niet? Heb je een manier om de aannemer te dwingen aanpassingen te doen? Dat laatste levert natuurlijk veel gezeik op in het bouwproces, en de vraag is of er harde richtlijnen zijn waarmee je aan kunt tonen dat iets niet goed zou zijn.

Interessant om het antwoord te weten natuurlijk. Ik zou zelf als aannemer wellicht ook voorzichtig zijn, alles wat je deelt kan tegen je gebruikt worden en kan weer voor extra vertraging zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 09:00
Fr33z schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:45:
[...]
\

Wat is de rest van het proces? Gaat dit om een nieuwbouwwoning speciaal voor jullie, is het onderdeel an een project etc.? Hoe groot is het huis (m2's), wat voor type huis is het.

Het is wel een beetje vreemd maar ik kan me ook wel voorstellen dat de aannemer in een grote projectbouw zegt:
- je huis wordt opgeleverd met goede spullen en je krijgt garantie, klaar

Stel dat jij dit opvraagt, er naar kijkt en dan zelf tot de conclusie komt dat je het niet goed genoeg vindt. Hoe dan verder? Koop je het huis niet? Heb je een manier om de aannemer te dwingen aanpassingen te doen? Dat laatste levert natuurlijk veel gezeik op in het bouwproces, en de vraag is of er harde richtlijnen zijn waarmee je aan kunt tonen dat iets niet goed zou zijn.

Interessant om het antwoord te weten natuurlijk. Ik zou zelf als aannemer wellicht ook voorzichtig zijn, alles wat je deelt kan tegen je gebruikt worden en kan weer voor extra vertraging zorgen.
Dit betreft project bouw inderdaad.

Waar het mij om gaat is dat er fouten gemaakt (kunnen en) worden tijdens de bouw. Is niet erg als het nog te corrigeren is.

Bij ons is dit zowel in de voorbereiding als uitvoering voorgekomen.
Bijv een EPC-berekening met 6 voordeuren ipv 6 ramen...., Of een dakraam wat afwijkt van de tekening., Of eerst ventilatie kanalen verkopen en daarna daarop terugkomen omdat eea toch niet in de betonvloer past...

Feit is dat (na 2 jaar), kopers geen enkele garanties hebben omtrent de bodembron. En dit is niet iets wat vervolgens makkelijk aan te tonen/te fixen is...

Reputatie / certificering / audits v/d installateur daar heb je in dat stadium niks aan.
Wellicht valt alles 100% mee, maar de calculaties zijn niet objectief te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
aprofet schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Dit betreft project bouw inderdaad.

Waar het mij om gaat is dat er fouten gemaakt (kunnen en) worden tijdens de bouw. Is niet erg als het nog te corrigeren is.

Bij ons is dit zowel in de voorbereiding als uitvoering voorgekomen.
Bijv een EPC-berekening met 6 voordeuren ipv 6 ramen...., Of een dakraam wat afwijkt van de tekening., Of eerst ventilatie kanalen verkopen en daarna daarop terugkomen omdat eea toch niet in de betonvloer past...

Feit is dat (na 2 jaar), kopers geen enkele garanties hebben omtrent de bodembron. En dit is niet iets wat vervolgens makkelijk aan te tonen/te fixen is...

Reputatie / certificering / audits v/d installateur daar heb je in dat stadium niks aan.
Wellicht valt alles 100% mee, maar de calculaties zijn niet objectief te controleren.
Ok,maar wat zijn nou de specs van je huis dan? Heb je wel de EPC-berekening? En valt het nog onder EPC of moet het al voldoen aan BENG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 16:23
Wat garantie betreft; daar heb je ook niet perse heel veel aan. Ik heb hier een 'garantiecertificaat' van Duratherm en daarin staat:
Duratherm geeft door middel van dit certificaat een uitdrukkelijke garantie van 25 jaar op de duurzame werking van het gesloten collectorsysteem. Durtatherm gaat hierbij uit van een gemiddelde temperatuur die hoger is dan 0 graden, hetgeen zich vertaalt in een hoge C.O.P. van uw warmtepomp.
Die gemiddelde temperatuur vind ik niet zo heel boeiend, ik wil vooral dat de bron altijd 6kW kan leveren, ook over 25 jaar en ook als het daarvoor al een flinke periode koud is geweest. Over de capaciteit van de bron zeggen de documenten die ik van de installateur heb gekregen niets, als het goed is wordt dan nu uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als de bron het vermogen niet kan leveren gaat de temperatuur toch onder de 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt. Maar de kans is bijzonder klein dat de gemiddelde temperatuur onder 0 komt, al helemaal als die gemiddelde temperatuur over een jaar gerekend wordt.

Wat voor garanties hebben jullie op de bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:53:
Klopt. Maar de kans is bijzonder klein dat de gemiddelde temperatuur onder 0 komt, al helemaal als die gemiddelde temperatuur over een jaar gerekend wordt.

en zoals het er staat kan het ook nog de buitentemperatuur zijn.... is wel slecht gedefinieerd. En gemiddeld is ook al voor interpretatie vatbaar.

Ik heb hier een garantie van 6 jaar geleden dat de bron minimaal 6 kW kan leveren gedurende 25 jaar. Maar daar staat niet bij hoe het gemeten wordt, dus net zo vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Mwoh, over hoe je dat meet kan je inderdaad discussiëren maar uiteindelijk is best duidelijk hoeveel 6kW is en de BRL geeft aan onder welke omstandigheden die 6kW gehaald mag worden (o.a. hoe koud de bron mag worden).

Ik ga die garantie maar eens meenemen in de vraag naar de capaciteit van de bron. Met die 'gemiddeld 0 graden' kan ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bartvb schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:53:
Boorder zei dat ze 25 jaar garantie moeten leveren. Heb dat verder niet op schrift, maar als 't de norm is, acht ik dat ook niet zo nodig. Gaat me vooral om lekkage - en dat is hoop ik sowieso erg zeldzaam. Dat is hij groot genoeg? gedoe, daar wil ik verre van blijven. (Bron temp momenteel 10,6 graden, bekeken tijdens run die dan al 8+ uur duurt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik had de garantie dat de bron (wp in) altijd boven de 0 °C blijft. Ik kon aantonen dat WPin (al bij -2 °C buitentemperatuur) onder die grens dook. Met een beroep op die garantie heb ik een tweede bron gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Die garantie van boven de 0 blijven had ik ook. Maar zo maar je gelijk krijgen is bij Nathan niet vanzelf sprekend, ze zijn vrij arrogant en alles wat ze kunnen bedenken wordt erbij gehaald.
Zo zou ik de eerste winter nog veel vocht in huis hebben (het was al winter 2)
En de warmte verlies berekening is dan wel 7.8 kW maar dan heb je aan een bron van 5.6 kW wel geoeg omdat de WP ook 2.2 kW max opneemt uit het net. En 5.6 + 2.2 is ook 7.8..

Ehhhhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:07
Ik ben een DHZ (Nou, ja...) verticale bodemwarmtewisselaar aan het doorrekenen en kom tot een berekening die mijzelf enigszins verrast m.b.t. W/m vs debiet.

Nu wil ik de verticale gesloten bron bezitters vragen of zij:
  • het aantal boringen
  • de diepte per boring
  • hoeveelheid lussen per boring
  • diameter van de gebruikte leiding in de lus(sen)
  • hoe deze lussen in serie c.q. parallel zijn geschakeld
  • met welk debiet de bronpomp draait (eventueel de range als deze geregeld is)
Het geleverde c.q. verwachte vermogen doet er even niet zo toe.

Reactie mag hier in het topic, maar liever (ook) per dm. Dan maak ik er een lijstje van en zal toevoegen of mijn doorrekening aansluit bij de bron-bron-informatie ( ;) ).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
The Lord schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:27:
Ik ben een DHZ (Nou, ja...) verticale bodemwarmtewisselaar aan het doorrekenen en kom tot een berekening die mijzelf enigszins verrast m.b.t. W/m vs debiet.

• het aantal boringen
  • 3 boringen
  • de diepte per boring
  • 75 meter
  • 1 lus
  • 32 mm
  • alle drie parallel, via verdeler kun je de flow per lus/boring bepalen
tussen de 50 en 70% van een nibe 1245 8kW (mag je zelf ff opzoeken hoeveel dit dan is.

Reactie mag hier in het topic, maar liever (ook) per dm. Dan maak ik er een lijstje van en zal toevoegen of mijn doorrekening aansluit bij de bron-bron-informatie ( ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 08:21

• het aantal boringen
  • 2x
  • de diepte per boring
  • 125m
  • 1x
  • 32mm
  • serie
40-100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:37

• het aantal boringen
  • 2
  • de diepte per boring
  • 100m
  • 1
  • geen idee
  • serie
2100 l/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@The Lord
  • het aantal boringen
  • 3
  • de diepte per boring
  • 150m
  • 1
  • 40mm - denk ik
  • parallel (bronverdeler)
  • EcoForest EcoGEO B2 1-9, 40-100%
Wat probeer je te doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Renovatie project met beperkte warmtevraag

2,4kW bij 165m² 22°C@-10°C zonder ventilatie, 3,88kW met nominale ventilatie en 80% WTW
Ventilatie is berekend op gezonde CO2 en PMx concentraties; dus ruim meer m³/h dan volgens bouwbesluit zou moeten.

Gezien de exorbitante kosten voor een echte bron (ongeveer 17k€; binnenstad, beperkte ruimte, kraan, vergunningen, risico's e.d.) valt een W/W warmtepomp af. Dit staat mijn inziens in geen verhouding tot het benodigde vermogen c.q. de kosten voor een L/W warmtepomp (ik weet het; niet helemaal eerlijke vergelijking).

Dus nu het idee om tenminste passieve koeling uit te gaan voeren met 'DHZ gesloten bron',e evntueel ondesrteund door actieve koeling van de WP en daarnaast een DHZ Zehnder ComfoFond oplossing.

Er komen 6 buispalen met een tussenruimte van minimaal 5m die ongeveer 13,5m door licht watervoerend pakket gaan. Wellicht is daar wat mee te doen.

Dit zou normaal gesproken ongeveer een 3kW bron zijn (even betonkrimp daargelaten). Bij doorrekenen van de lussen kwam ik op de warmteoverdracht van medium naar buiswand. Om een optimale overdracht te bereiken is een (licht) turbulente stroming nodig. Nemen we een Reynoldsgetal van 2500 om een licht turbulente stroming te bewerkstelligen dan wordt de berekening als volgt:

Re = 2500
Aantal lussen: 6
Buis: 20x2mm (DN16)
Viscositeit medium 25% glyol / 75% water: 5,6787E-06 m²/s (Vme)

Lus Qv,min = Re x Vme x π x DN / 4 = 2500 x 5,6787E-06 x π x 0,016 /4 = 0,000178402 m³/s

3 parallelle loops van elk 2 lussen in serie maakt: ongeveer 85m/loop en 1,93m³/h Verzamel Qv,min

Er moet dan dus minimaal 1,93 m³/h door de bron (is ook net aan acceptabel voor DN32 verzamelleiding) om een goede warmteoverdracht te krijgen tussen medium en buis. Dat leek me nogal wat en zodoende vroeg ik me af hoe het bij de 'commerciële' bronnen zit.

Even voor de vuist weg de benodigde minimale BRINE debieten om licht turbulente stroming te verkrijgen:
  • @PolderPloer!: 3 m³/h - Zou nu (1,2 m³/h bij 70%) dus veel te laag zijn / bron heeft mogelijk meer potentie (piek)
  • @superyupkent: 0,79 m³/h - Geen idee welke pomp je hebt, maar bij 100% zal deze ongetwijfeld ruim meer doen.
  • @austin_77 : 0,79m³/h bij 32mm of 1,37m³/h - 2,1 m³/h zou dan ruim voldoende zijn
  • @Gwaihir: 4,09 m³/h Dat is best wat; kon niet vinden wat de EcoGEO aan debiet haalt.
Conclusie: Ik weet nog steeds niet of mijn berekening correct is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@The Lord Ik bedoelde vooral qua berekening ;). Afijn: een licht turbulente stroming neerzetten dus.

Je onderliggende aanname is dat deze specifieke overdracht in hoge mate bepalend is voor het resultaat. Ik acht dat best wel onwaarschijnlijk. Aan de andere zijde van die buis is die stroming er immers niet (of in elk geval: lang niet in die mate). Dus je rekent weliswaar uit hoe je snel warmte aan de buis onttrekt, maar de bottleneck is de aanvoer vanuit de grond naar de buis.

We hebben de data beschikbaar om dat te onderbouwen. Kijk hier in het topic maar naar de verschillende waarden en grafieken die mensen laten zien van hun brontemperatuur. In het begin, hooguit vijf minuten, zie je van alles door warme leidingen binnenshuis en warme of (vaker) juist koude leidingen in de bovengrond. Daarna zie je een (redelijk stabiele) temperatuur die langere tijd (minstens een uur) langzaam wat in zakt.

Klaarblijkelijk pompen we de warmte sneller weg dan de directe omgeving kan aanvullen. De warmtecapaciteit van de slang zelf is best wel bescheiden. (Hoe groot kun je vast uitrekenen ;).) Conclusie: eer evenwicht wordt bereikt, gaat het al lang niet meer over die slang, maar is een flink stuk grond rondom betrokken bij de overdracht (= onder z'n omgevingstemperatuur gebracht). Je gaat op deze manier dus niet de leveringscapaciteit van een bron vaststellen.

Aan de andere kant is 't vast een goed idee wel 'n pomp te pakken die zo'n vaart kan maken. Maar die zit wel in je WP ingebouwd. D.w.z. als je toch een 3kW bron weet te realiseren, waarom zou je daar dan geen kleine WP op zetten? Zeg je eigenlijk dat je COP hartje winter in moet zakken naar 4,4 om in de volledige vraag te kunnen voldoen. Da's toch heel niet gek? (De commerciëlen lijken met 4 te rekenen.)

BTW Dit samen, EcoForest EcoGEO B2 1-9, is het type van onze WP. Pomp staat wel in de datasheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
The Lord schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Renovatie project met beperkte warmtevraag

2,4kW bij 165m² 22°C@-10°C zonder ventilatie, 3,88kW met nominale ventilatie en 80% WTW
Ventilatie is berekend op gezonde CO2 en PMx concentraties; dus ruim meer m³/h dan volgens bouwbesluit zou moeten.

Gezien de exorbitante kosten voor een echte bron (ongeveer 17k€; binnenstad, beperkte ruimte, kraan, vergunningen, risico's e.d.) valt een W/W warmtepomp af. Dit staat mijn inziens in geen verhouding tot het benodigde vermogen c.q. de kosten voor een L/W warmtepomp (ik weet het; niet helemaal eerlijke vergelijking).

Dus nu het idee om tenminste passieve koeling uit te gaan voeren met 'DHZ gesloten bron',e evntueel ondesrteund door actieve koeling van de WP en daarnaast een DHZ Zehnder ComfoFond oplossing.

Er komen 6 buispalen met een tussenruimte van minimaal 5m die ongeveer 13,5m door licht watervoerend pakket gaan. Wellicht is daar wat mee te doen.

Dit zou normaal gesproken ongeveer een 3kW bron zijn (even betonkrimp daargelaten). Bij doorrekenen van de lussen kwam ik op de warmteoverdracht van medium naar buiswand. Om een optimale overdracht te bereiken is een (licht) turbulente stroming nodig. Nemen we een Reynoldsgetal van 2500 om een licht turbulente stroming te bewerkstelligen dan wordt de berekening als volgt:

Re = 2500
Aantal lussen: 6
Buis: 20x2mm (DN16)
Viscositeit medium 25% glyol / 75% water: 5,6787E-06 m²/s (Vme)

Lus Qv,min = Re x Vme x π x DN / 4 = 2500 x 5,6787E-06 x π x 0,016 /4 = 0,000178402 m³/s

3 parallelle loops van elk 2 lussen in serie maakt: ongeveer 85m/loop en 1,93m³/h Verzamel Qv,min

Er moet dan dus minimaal 1,93 m³/h door de bron (is ook net aan acceptabel voor DN32 verzamelleiding) om een goede warmteoverdracht te krijgen tussen medium en buis. Dat leek me nogal wat en zodoende vroeg ik me af hoe het bij de 'commerciële' bronnen zit.

Even voor de vuist weg de benodigde minimale BRINE debieten om licht turbulente stroming te verkrijgen:
  • @PolderPloer!: 3 m³/h - Zou nu (1,2 m³/h bij 70%) dus veel te laag zijn / bron heeft mogelijk meer potentie (piek)
  • @superyupkent: 0,79 m³/h - Geen idee welke pomp je hebt, maar bij 100% zal deze ongetwijfeld ruim meer doen.
  • @austin_77 : 0,79m³/h bij 32mm of 1,37m³/h - 2,1 m³/h zou dan ruim voldoende zijn
  • @Gwaihir: 4,09 m³/h Dat is best wat; kon niet vinden wat de EcoGEO aan debiet haalt.
Conclusie: Ik weet nog steeds niet of mijn berekening correct is. :+
Waarom zou je hier overwegen een bodemlus te maken? Je koopt toch veel handiger gewoon een 5kW Panasonic split of een Mitsubishi lucht/water en bent voor minder geld helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:21:
Ik had de garantie dat de bron (wp in) altijd boven de 0 °C blijft. Ik kon aantonen dat WPin (al bij -2 °C buitentemperatuur) onder die grens dook. Met een beroep op die garantie heb ik een tweede bron gekregen.
@KC27 Gefeliciteerd! Ik heb geen garantie, omdat de aannemer failliet is gegaan 1 dag voor oplevering. De aannemer is de partij die ik moet aanspreken en Nathan Projects is onderaannemer. Het is natuurlijk belachelijk dat omdat er geen juridische relatie meer is dat ook de garantie op eerder geleverd werk komt te vervallen. Ik houd het nog wel een paar jaar uit met deze bron, maar 25 jaar niet. Ik begon met gemiddel 10 graden in de winter en zit na 4 jaar op gemiddeld 6 graden. En dat met zeer agressieve koeling (vanaf 19 graden buiten temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Het ging bij mij niet om de gemiddelde brontemperatuur, maar de garantie ging erom dat de temperatuur van "WPin" niet onder de 0 °C komt. Dat stond in een document dat ik via de installateur van Nathan heb ontvangen. Dat was in 2018. Als jij ook zo'n document hebt en jouw temperatuur komt onder die 0 °C grens dan kun jij volgens mij ook op die garantie aanspraak maken. Daar hoeft geen installateur tussen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb het betreffende document er nog maar eens bijgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3srhsI8CZIDOAQ_d2Xa3tsTrxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/daQusWz780uY3TKajs6JvWBL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:29:
@Vaevictis_
Het ging bij mij niet om de gemiddelde brontemperatuur, maar de garantie ging erom dat de temperatuur van "WPin" niet onder de 0 °C komt. Dat stond in een document dat ik via de installateur van Nathan heb ontvangen. Dat was in 2018. Als jij ook zo'n document hebt en jouw temperatuur komt onder die 0 °C grens dan kun jij volgens mij ook op die garantie aanspraak maken. Daar hoeft geen installateur tussen te zitten.
@KC27 Bij mij is de in bedrijfstelling EN jaarlijkse controle niet afgenomen door de aannemer vandaar geen garantie volgens Nathan Projects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:59
Aangezien onze CV ketel in de reservetijd zit (17 jaar oud) ben ik me aan het oriënteren op alternatieven. Zo ben ik al aardig op de hoogte wat betreft L/W warmtepompen, maar wil ik ook eens serieus kijken naar W/W warmtepompen. Volgens verschillende schattingen en berekeningen kom ik uit op een energiebehoefte tussen de 5 en 7 kW.

Nu kan ik hiervoor prima een L/W warmtepomp plaatsen, maar ik ben best bang voor geluidsoverlast. De enige realistische plek is aan het eind van de oprit (~6 m breed) die tussen onze gevel en de gevel van de buren zit (inclusief slaapkamerraam). Dit voelt als een mooie klankkast waar zelfs een stille L/W warmtepomp nog irritant kan zijn. Hoe realistisch dit probleem is vind ik echter moeilijk om in te schatten.

Een optie waar ik 100% zeker geen geluidsoverlast produceer is een W/W warmtepomp, alleen daar is mij nog veel over onduidelijk. Daarom een paar concrete vragen.

- hoeveel ruimte is er nodig boven de grond?
- hoeveel ruimte is er nodig om te kunnen boren?
- hoeveel gaat dit realistisch gezien kosten?

Mijn plan (ongehinderd door enige W/W kennis) is om de bron aan de voorkant van het huis te boren. er is ruimte in de voortuin en een stukje aan het eind van de oprit. Dat ik dan de oprit opnieuw moet leggen is niet zo'n ramp. De voortuin en oprit zijn prima bereikbaar (hoe groot is zo'n boorinstallatie überhaupt?). Is dit realistisch?

Waar moet ik aan denken qua kosten, is dit voor 15k te doen, of zit je al gauw op 20k. Het plan is overigens om volledig gasloos te gaan.

edit: btw, ik woon een dikke km van de Rijn af, heeft dit (een positieve) invloed op een W/W warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door Xqlusive op 29-03-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46

EiT

@Xqlusive reken maar eerder op 25-30k als je al een offerte krijgt tegenwoordig. Die gasten hebben het rete druk.

Begin 2020 25k betaald voor 2x 100m + 3-12kw + 300L boiler + installatie. Bij mij zitten ze in de oprit, die is +/- 7,5 x 8m

Hier, https://wkotool.nl/ , even kijken of je überhaupt kan boren. Als je bijv. in waterwingebied zit is het vaak ook niet de moeite.

Edit: van die 25k kreeg ik nog wel 3300 subsidie terug. Dan zit je wel dichter bij de 20.

[ Voor 17% gewijzigd door EiT op 30-03-2021 09:03 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Zo, dat zijn wel stevige prijzen, wist niet dat het zo druk was momenteel...
20k kan ik nog wel verantwoorden aan mezelf, ook al is het qua terugverdientijd waarschijnlijk onrendabel, maar 25k, laat staan 30k gaat mij toch wel echt te ver.

Overigens, volgens de wkotool mag/kan het wel.
Ook als ik zo lees dat het bij jou is weggewerkt in de oprit, denk ik dat dat bij ons ook prima moet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Xqlusive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:14:
Zo, dat zijn wel stevige prijzen, wist niet dat het zo druk was momenteel...
20k kan ik nog wel verantwoorden aan mezelf, ook al is het qua terugverdientijd waarschijnlijk onrendabel, maar 25k, laat staan 30k gaat mij toch wel echt te ver.

Overigens, volgens de wkotool mag/kan het wel.
Ook als ik zo lees dat het bij jou is weggewerkt in de oprit, denk ik dat dat bij ons ook prima moet kunnen.
Bij ons was het in totaal 38k. Maar dit was wel inclusief het maken van een aparte kamer die redelijk geluidsdicht is en een aangepast verwarmingssysteem waarmee op elke kamer de temperatuur apart kan worden ingesteld (master-master), hierdoor kwam er voor de verwarming ook een buffervat bij met extra werk.

Vloerverwarming zat hier niet bij, dat was een aparte post.

Wij hebben ons erbij neergelegd dat de terugverdientijd inderdaad onrendabel is, maar het is wel de meest milieubewuste keuze op dit moment. Ons huis heeft namelijk 0 op de meter icm zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
DutchKel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Bij ons was het in totaal 38k. Maar dit was wel inclusief het maken van een aparte kamer die redelijk geluidsdicht is en een aangepast verwarmingssysteem waarmee op elke kamer de temperatuur apart kan worden ingesteld (master-master), hierdoor kwam er voor de verwarming ook een buffervat bij met extra werk.

Vloerverwarming zat hier niet bij, dat was een aparte post.

Wij hebben ons erbij neergelegd dat de terugverdientijd inderdaad onrendabel is, maar het is wel de meest milieubewuste keuze op dit moment. Ons huis heeft namelijk 0 op de meter icm zonnepanelen.
'0 op de meter' is inderdaad waar ik ook naar toe wil, maar niet tegen elk bedrag....
bedankt voor het inzicht iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Xqlusive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:25:
[...]

'0 op de meter' is inderdaad waar ik ook naar toe wil, maar niet tegen elk bedrag....
bedankt voor het inzicht iig :)
Overigens was de grondboring bij ons 10k wat direct de grootste kostenpost was van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
DutchKel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:29:
[...]

Overigens was de grondboring bij ons 10k wat direct de grootste kostenpost was van de warmtepomp.
Ja, daar was ik me net een beetje in aan het verdiepen.
Ik vroeg me nog af, zit er een prijsverschil in het aantal lussen dat gelegd moet worden? De wkoTool geeft 1x 120m aan, en ik weet van vrienden (die ik ook nog wil vragen wat het gekost heeft) iets verderop (met een groter huis) dat ze 1x 160 m hebben liggen. Is 1 lus goedkoper dan meerdere?

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlusive op 30-03-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:21:
@Xqlusive reken maar eerder op 25-30k als je al een offerte krijgt tegenwoordig. Die gasten hebben het rete druk.

Begin 2020 25k betaald voor 2x 100m + 3-12kw + 300L boiler + installatie. Bij mij zitten ze in de oprit, die is +/- 7,5 x 8m
@Xqlusive heeft 't wel over 't halve vermogen. Ik vind z'n 20k schatting zo gek nog niet.

Ligt er inderdaad wel sterk aan wat je mee rekent, zoals @DutchKel aangeeft. Hier ook aanzienlijke kosten gemaakt voor een zeer uitgebreide regeling. Zonder hadden we ook van CV naar WP gekund. Dus 't is maar wat je (verder gelijk nog) wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Xqlusive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Ja, daar was ik me net een beetje in aan het verdiepen.
Ik vroeg me nog af, zit er een prijsverschil in het aantal lussen dat gelegd moet worden? De wkoTool geeft 1x 120m aan, en ik weet van vrienden iets verderop (met een groter huis) dat ze 1x 160 m hebben liggen. Is 1 lus goedkoper dan meerdere?
Ik heb begrepen dat het 1 fixed price is. Er is iemand in dit topic die heeft onder garantie erna een 2e bron erbij laten boren omdat de 1e bron het niet aan kon.

Je betaald dus eigenlijk niet voor het boren zelf, maar voor de opgeleverde capaciteit. Maar zeker weet ik het niet, bij ons is het 1 lus van 135m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Xqlusive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:30:
Ik vroeg me nog af, zit er een prijsverschil in het aantal lussen dat gelegd moet worden? De wkoTool geeft 1x 120m aan, en ik weet van vrienden (die ik ook nog wil vragen wat het gekost heeft) iets verderop (met een groter huis) dat ze 1x 160 m hebben liggen. Is 1 lus goedkoper dan meerdere?
Soms wel, soms niet; grotere diepte betekent ook een grotere machine. Er lijkt 'n slag van die dingen in gebruik die zo'n 120m komt. En een slag groter die 160 - 200m doet (model afhankelijk). Daarboven geldt het nog als exclusief en minder vaak gedaan (en dus vast duur). Tot zo'n 160 - 180 meter lijkt de voorkeur steeds meer naar één lus te gaan. Maar wat ze willen kan ook aan 't bedrijf en z'n machinepark liggen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Ik heb begrepen dat het 1 fixed price is. Er is iemand in dit topic die heeft onder garantie erna een 2e bron erbij laten boren omdat de 1e bron het niet aan kon.

Je betaald dus eigenlijk niet voor het boren zelf, maar voor de opgeleverde capaciteit. Maar zeker weet ik het niet, bij ons is het 1 lus van 135m.
Hmm.. die totale fixed price notie lijkt vooral een Nathan ding.

Je bent afhankelijk van de expertise van degene die 't berekent. In die zin betaal je voor een capaciteit en hoort daar een zekere garantie bij. Maar zoals je hier wel leest: eer je die garantie mag aanspreken, zit je echt wel immens te balen van een slechte bron.

Je wilt echt wel 'n stuk bij die 0 graden vandaan blijven. Hoe gul je daarin wilt zijn met bronmeters is 'n keuze waarover je ook echt wel 't gesprek aan kunt. En bestel je dan wat meters extra omdat je 't gevoel hebt dat 't dat nog wel waard is, dan betaal je ook extra.

Maar ja.. dat blijft 'n gevoel. Wat de ene installateur als 'n "niet zuinige boorder" zal omschrijven zal de andere misschien nog op 't randje vinden. En als leek heb je niet die ervaring met een flink aantal installaties en boorders. Zelfs als installateur waarschijnlijk nog vrij beperkt. Genoemde wkotool geeft je nog de meeste houvast, evt. een tikkie ingekleurd door de verschillende genoemde ervaringen hier met krappe en ruime bronnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 30-03-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
DutchKel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Duidelijk. Op zich maakt het mij ook niet zoveel uit hoeveel lussen ze leggen, zolang het uiteindelijk maar genoeg vermogen levert.
Gwaihir schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:35:
[...]

Soms wel, soms niet; grotere diepte betekent ook een grotere machine. Er lijkt 'n slag van die dingen in gebruik die zo'n 120m komt. En een slag groter die 160 - 200m doet (model afhankelijk). Daarboven geldt het nog als exclusief en minder vaak gedaan (en dus vast duur). Tot zo'n 160 - 180 meter lijkt de voorkeur steeds meer naar één lus te gaan. Maar wat ze willen kan ook aan 't bedrijf en z'n machinepark liggen dus.
Lijkt dus af te hangen van de machine van de boorder en het benodigd vermogen. Thanks!
Gwaihir schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:32:
[...]

@Xqlusive heeft 't wel over 't halve vermogen. Ik vind z'n 20k schatting zo gek nog niet.
Ligt er inderdaad wel sterk aan wat je mee rekent, zoals @DutchKel aangeeft. Hier ook aanzienlijke kosten gemaakt voor een zeer uitgebreide regeling. Zonder hadden we ook van CV naar WP gekund. Dus 't is maar wat je (verder gelijk nog) wilt.
Qua verwarmingsinstallatie hoeft niks aangepast te worden. Ik wil puur een bron, een binnenunit en een ~300l boiler (en alle kleinmateriaal en leidingwerk eromheen) om volledig gasloos te kunnen gaan voor verwarming en SWW. Ik denk dat ik gewoon maar eens een offerte (of meerdere) opvraag om te kijken waar 'ze' op uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Xqlusive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Duidelijk. Op zich maakt het mij ook niet zoveel uit hoeveel lussen ze leggen, zolang het uiteindelijk maar genoeg vermogen levert.

[...]

Lijkt dus af te hangen van de machine van de boorder en het benodigd vermogen. Thanks!
En de hoeveelheid tijd die ze kwijt zijn.... Aan- en afvoer kosten spelen daarbij ook een rol, dus een kleinere machine kan daardoor wel goedkoper uitvallen. En qua tijd of ze dus wachttijd oplopen of niet, dat scheelt ze productie en die moet jij als afnemer betalen.

Een kleinere machine kan soms ook makkelijker op bepaalde plaatsen komen en soms mag je gewoon niet dieper boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedemorgen,

Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht voorzien van Itho water/water WPU en in de woonkamer voorzien van MFT thermostaat (prehistorisch ding).

Op de bovenverdieping is mijn voorganger al in de weer geweest met diverse 'tuning' van het verwarmingssysteem (zie bijgevoegde foto's). Bovenverdieping bestaat uit div. radiatoren en op zolder vloerverwarming.

Ik denk dat het idee was om de ruimtes boven te voorzien van een ruimtethermostaat zodat de geproduceerde warmte efficient ingezet kan worden. Boven hoeft het geen 21 graden te worden zoals in de woonkamer. Doordat boven de kranen eerder sluiten op de RT's blijft er 'meer' warmte over voor de benedenverdieping. Nu wil ik dit projectje verder gaan oppakken, en loop ik eigenlijk tot nog toe tegen 1 ding aan.

Welke ruimtethermostaten heb ik nodig bij deze Autotemp verdeler? De 'oude' ronde RT of kunnen de nieuwere Spider thermostaten ook communiceren met de Autotemp verdeler?

Meer mensen ervaring met dit systeem? Nu draait alles open en op de thermostaatkranen van de betreffende radiatoren.

Hoe gaat het in de zomer met koelen? Thermostaat meet ca. 23 graden op zolder bijvoorbeeld, beneden staat de MFT op 18 graden (die communiceren niet met elkaar). Zet dan de Autotemp de kraan dicht omdat als ie op de RT 18 graden vraagt en hij 23 meet m afsluit?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukXiTRHtq1SND3gGy9im0brpmFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klsJkxw5R4QSqxVKdvrXi2F0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi4D5LSzECIRjeVo56s3it7sQyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWzH3kWCC9264VdgLmfFuGSF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door PvdH op 31-03-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@PvdH
Volgens deze link is de MFT van Itho niet geschikt voor koeling. Is jouw warmtepomp daar wel geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
Ja, als ik naar 18 graden ga zoals afgelopen zomer staat ie heerlijk koud water van ca. 10-13 graden door de vloer te pompen. De MFT staat ook even buiten de 'vergelijking'. Gaat puur om de RT's.

De speclist klopt overigens niet, open de handleiding maar eens en kijk maar bij kopje 6.1 en 6.3 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
PvdH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:58:
Ja, als ik naar 18 graden ga zoals afgelopen zomer staat ie heerlijk koud water van ca. 10-13 graden door de vloer te pompen. De MFT staat ook even buiten de 'vergelijking'. Gaat puur om de RT's.

De speclist klopt overigens niet, open de handleiding maar eens en kijk maar bij kopje 6.1 en 6.3 :-)
Water van 10-13 graden door de vloer pompen in de zomer is wel ontzettend slecht voor de vloer. De minimale temperatuur die er doorheen mag is 18 graden, als je eronder zit dan zit je onder het dauwpunt en dan heb je een constant natte vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
Ik zal komende zomer de boel eens bekijken. Tot op heden geen natte vloer oid gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Als die RT geen directe link hebben met de MFT in de woonkamer zullen deze in de zomer gewoon dichtlopen. Er zijn RT's met een verwarmingselement erin waardoor ze gefopt kunnen worden. Maar dan moeten ze door een andere voeler of master aangestuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
Daar was ik al bang voor, op welke wijze is die link evt. te maken?
Het zit er nu toch al voor de helft, vind het wel zo fijn e.e.a. werkend te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Gwaihir schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:03:
@The Lord Ik bedoelde vooral qua berekening ;). Afijn: een licht turbulente stroming neerzetten dus.
Nou ja, de doorrekening begrijpen in eerste instantie. :)
Je onderliggende aanname is dat deze specifieke overdracht in hoge mate bepalend is voor het resultaat. Ik acht dat best wel onwaarschijnlijk.
Mijn aanname is meer dat de krimp van het beton in de buispalen een grote invloed op de capaciteit van de warmtewisselaar. ;)
Aan de andere zijde van die buis is die stroming er immers niet (of in elk geval: lang niet in die mate).
Volgens de stromingsleer is die er blijkbaar wel.
Dus je rekent weliswaar uit hoe je snel warmte aan de buis onttrekt, maar de bottleneck is de aanvoer vanuit de grond naar de buis.
Dat zal sterk per grondopbouw verschillen.
We hebben de data beschikbaar om dat te onderbouwen. Kijk hier in het topic maar naar de verschillende waarden en grafieken die mensen laten zien van hun brontemperatuur.
Precies waarom ik dit zeer waardevolle topic al jaren meelurk.
In het begin, hooguit vijf minuten, zie je van alles door warme leidingen binnenshuis en warme of (vaker) juist koude leidingen in de bovengrond. Daarna zie je een (redelijk stabiele) temperatuur die langere tijd (minstens een uur) langzaam wat in zakt.
Tnx voor die toevoeging.
Klaarblijkelijk pompen we de warmte sneller weg dan de directe omgeving kan aanvullen. De warmtecapaciteit van de slang zelf is best wel bescheiden. (Hoe groot kun je vast uitrekenen ;).) Conclusie: eer evenwicht wordt bereikt, gaat het al lang niet meer over die slang, maar is een flink stuk grond rondom betrokken bij de overdracht (= onder z'n omgevingstemperatuur gebracht). Je gaat op deze manier dus niet de leveringscapaciteit van een bron vaststellen.
Ik ben benieuwd hoe de theoretische berekeningen uiteindelijk overeen gaan komen met de werkelijkheid. En wellicht doe ik wel een wel/niet turbulent test periode.
Aan de andere kant is 't vast een goed idee wel 'n pomp te pakken die zo'n vaart kan maken. Maar die zit wel in je WP ingebouwd. D.w.z. als je toch een 3kW bron weet te realiseren, waarom zou je daar dan geen kleine WP op zetten?
Dat is de overweging gezien extra lokale subsidie. Naast de buispaalwarmtewisselaar ga ik voor de lol een kant en klare sonde de grond in jassen. Eens kijken hoe goed dat lukt.
Zeg je eigenlijk dat je COP hartje winter in moet zakken naar 4,4 om in de volledige vraag te kunnen voldoen. Da's toch heel niet gek? (De commerciëlen lijken met 4 te rekenen.)
SWW is nog wel een ding. Worst case wordt er nu soms 5m³ gas doorheen gejast op een dag. Daar ga ik nog eens op broeden. Met dank aan de W/W en L/W topics heb ik een hoop scenario's die kunnen passen.
BTW Dit samen, EcoForest EcoGEO B2 1-9, is het type van onze WP. Pomp staat wel in de datasheet.
De EcoForest staat al heel lang hoog op de wish-list.
Fr33z schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:13:
Waarom zou je hier overwegen een bodemlus te maken? Je koopt toch veel handiger gewoon een 5kW Panasonic split of een Mitsubishi lucht/water en bent voor minder geld helemaal klaar.
Omdat het nu zo makkelijk tegen zeer beperkte kosten kan. Primair is de keuze vooralsnog een Pana-J L/W. Mogelijk wordt het toch een W/W. Afhankelijk van hoe goed de warmtewisselaar lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@The Lord hoeveel gaat je bodemlus dan ongeveer kosten? Ik zie hier heel vaak prijzen van 7-10k voorbijkomen en dat lijkt me nogal stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:06:
Volgens de stromingsleer is die er blijkbaar wel.
Ik bedoel dat er aan de buitenzijde van de buis géén flinke waterstroming is. Daar zit (doorgaans) grond, met evt. grondwater, met daarin wellicht een beperkte stroming.

Beweging van het grondwater en overdracht van warmte door een medium (grond, stilstaand water), vallen volgens mij niet onder de stromingsleer. Dus hebben we 't wel over hetzelfde? Heb je op 't vizier dat alle warmte die jij aan de binnenzijde aan je buis onttrekt ook aan de buitenzijde weer aangevoerd moet worden (op grofweg hetzelfde overdrachtsoppervlak)?

Wat je daarbij voor ogen hebt met beton, heb ik niet scherp. Het klinkt evenwel niet direct als nummer 1 warmte overdragend medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Fr33z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:32:
@The Lord hoeveel gaat je bodemlus dan ongeveer kosten? Ik zie hier heel vaak prijzen van 7-10k voorbijkomen en dat lijkt me nogal stevig.
De commerciële prijs heb ik al genoemd. Waar ik het zelf voor doe ⛔geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔
Gwaihir schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:44:
Ik bedoel dat er aan de buitenzijde van de buis géén flinke waterstroming is. Daar zit (doorgaans) grond, met evt. grondwater, met daarin wellicht een beperkte stroming.
Ben ik me heel bewust van.
Beweging van het grondwater en overdracht van warmte door een medium (grond, stilstaand water), vallen volgens mij niet onder de stromingsleer.
Ik dacht dat je de buis van de sonde bedoelde; vandaar stromingsleer.
Dus hebben we 't wel over hetzelfde?
Ik denk het dus niet ;)
Heb je op 't vizier dat alle warmte die jij aan de binnenzijde aan je buis onttrekt ook aan de buitenzijde weer aangevoerd moet worden (op grofweg hetzelfde overdrachtsoppervlak)?
Zeer zeker.
Wat je daarbij voor ogen hebt met beton, heb ik niet scherp. Het klinkt evenwel niet direct als nummer 1 warmte overdragend medium.
Mee eens; vooral gezien de ondzekerheden. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@The Lord Ik kan dat nergens terugvinden in dit topic, jammer dat het te veel moeite is om het gewoon te herhalen/vermelden, beetje flauw.

ik heb teruggelezen waar je posts over gaan maar ik snap er weinig van. Uit je laatste post met veel quotes en korte antwoorden wordt het niet duidelijker.

Kun je omschrijven wat je nou aan het uitrekenen bent en wat je nu wilt proberen te maken? Ik ben super benieuwd naar DHz-bronnen maar kan dit verhaal nog niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Fr33z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:28:
@The Lord Ik kan dat nergens terugvinden in dit topic, jammer dat het te veel moeite is om het gewoon te herhalen/vermelden, beetje flauw.

ik heb teruggelezen waar je posts over gaan maar ik snap er weinig van. Uit je laatste post met veel quotes en korte antwoorden wordt het niet duidelijker.

Kun je omschrijven wat je nou aan het uitrekenen bent en wat je nu wilt proberen te maken? Ik ben super benieuwd naar DHz-bronnen maar kan dit verhaal nog niet helemaal volgen.
Hmm, ik vond het zelf ook niet echt snel terug:
The Lord schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:08:
[...]
Gezien de exorbitante kosten voor een echte bron (ongeveer 17k€; binnenstad, beperkte ruimte, kraan, vergunningen, risico's e.d.) valt een W/W warmtepomp af.
Dat is voor enkel de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 17:06
Ik heb dit topic doorzocht (op korf en korven) maar nog geen posts gevonden welke ervaringen delen m.b.t. aardwarmtekorven. Het lijkt me op zich een interessant alternatief voor een bron, en mogelijk tegen lagere kosten. De interessante geclaimde eigenschappen vind ik:
  • goedkoper dan een bron (maar gaat toch al snel richting de € 7000,- begrijp ik)
  • regeneratie als gevolg van instraling in het zomerseizoen
  • de temperatuur lijkt laag genoeg te blijven om in het zomerseizoen mee te koelen (hoewel ik me afvraag of ze in de grafiek daar rekening mee houden)
Enkele nadelen:
  • op het hoogtepunt van het stookseizoen lagere aanvoer temperatuur (dus lagere COP)
  • meer oppervlakte nodig dan bij een verticale bron
Het nadeel dat er meer oppervlakte nodig is is geen probleem omdat we een ruime kavel hebben. Ook vraag ik me af in hoeverre de ligging van onze kavel (zandgrond omgeven door water, met wellicht (op)wellend water) voordelig uit kan pakken m.b.t. het zakken van de temperatuur (maar dat zal wel onderzocht moeten worden).

Zijn er mensen met ervaring met een dergelijke aardwarmtekorf, of hebben zich er al in verdiept. Ik zie wel wat korte discussies over deze mogelijkheid in andere topics, maar weinig echte ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik zag dat mijn alpha innotec pv ready en/of smartgrid ready is. Weet iemand hoe je dit kunt gebruiken (tapwater produceren bij pv overschot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Bij de Instellingen van je Luxtronik kun je kiezen voor "Smart grid":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1b6-9-xPlPv_KZPFB1yz6B2oWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DBVR6g7YyPR7ce5XChMf3EKG.png?f=user_large

Je kunt hier dus kiezen voor Ja / Nee (default)

In de handleiding van Luxtronik 2 (83055600dNL_Lux_HMD-2_Teil_2.pdf) op pag 30 e.v. staat dat via twee ingangen (EVU1 en EVU2) kan worden gekozen voor:
  1. Blokkering
  2. Verlaagde werking (retour temperatuur wordt met een instelbare waarde verlaagd)
  3. Normaal bedrijf
  4. Verhoogde werking (retour temperatuur en temperatuur warm tapwater worden met instelbare waarden verhoogd)
Je zou dan zelf een stuk elektronica moeten maken en programmeren die deze twee ingangen aanstuurt.
In principe kan dat ook via een smart home programma (zoals Home Assistant), maar dan moet je toch weer met extra elektronica aan de gang.
Met de Luxtronik custom component van Home Assistant kun je rechtstreeks de stooklijn (en dus de berekende retour temperatuur) en de ingestelde SWW temperatuur verhogen of verlagen. Dus daarmee kun je deze moeilijke omweg overslaan.
Maar tot 1 januari 2023 heeft dit in Nederland nog helemaal geen zin, omdat we tot die datum onbegrensd kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:22:
@Vaevictis_
[Afbeelding]

In de handleiding van Luxtronik 2 (83055600dNL_Lux_HMD-2_Teil_2.pdf) op pag 30 e.v. staat dat via twee ingangen (EVU1 en EVU2) kan worden gekozen voor:
  1. Blokkering
  2. Verlaagde werking (retour temperatuur wordt met een instelbare waarde verlaagd)
  3. Normaal bedrijf
  4. Verhoogde werking (retour temperatuur en temperatuur warm tapwater worden met instelbare waarden verhoogd)
Je zou dan zelf een stuk elektronica moeten maken en programmeren die deze twee ingangen aanstuurt.
In principe kan dat ook via een smart home programma (zoals Home Assistant), maar dan moet je toch weer met extra elektronica aan de gang.
Met de Luxtronik custom component van Home Assistant kun je rechtstreeks de stooklijn (en dus de berekende retour temperatuur) en de ingestelde SWW temperatuur verhogen of verlagen. Dus daarmee kun je deze moeilijke omweg overslaan.
Maar tot 1 januari 2023 heeft dit in Nederland nog helemaal geen zin, omdat we tot die datum onbegrensd kunnen salderen.
Dank. Qua salderen heb je gelijk maar ik woon in een nieuwbouwwijk en heb al 248V gemeten dit jaar. Dus heeft wel degelijk zin om batterij, warmtepomp en auto aan te zetten bij veel opwek omdat vroeg of laat het terugleveren zal stoppen door congestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
In deze tijd van het jaar is balanceren van je verbruik met batterij, auto en wp nog wel mogelijk, maar op gegeven moment stopt dat ook weer: als je wp niet meer aan hoeft (alleen SWW) en alle accu's zijn gevuld.
Ik wil dat wel over ca 2 jaar geïmplementeerd hebben in mijn HA systeem. Dat reduceert je totale teruglevering met de helft: nu wordt ca 65% teruggekeerd en later gebruikt (het net als gratis accu). Met je eigen accu's kun je dat terugbrengen naar ca 30%. Maar dan heb je wel een auto nodig die geschikt is voor V2L. Dat zijn er nu nog weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, wel de startpost. Ik las vooral reacties van mensen die een nieuwbouwwoning (laten) bouwen. Maar hoe zit het met bestaande woningen?

Stukje achtergrond:
Ik woon in een vrijstaande woning uit 1994 en wil de isolatie nog wat verbeteren, maar in principe is er dak, spouw, en vloer isolatie. Op korte termijn laat ik het glas voor HR++ vervangen en worden de bodem en de vloer nog extra na-geïsoleerd. Eerlijk gezegd voel ik he-le-maal niets voor een warmtepomp buitenunit in de tuin. Daar heb ik zo mijn redenen voor.

Nu denk ik aan een bodemsysteem. (Brine?) Ik weet dat Nathan projects redelijk dichtbij zit, dus wil eigenlijk eens bij hen informeren over een bodemboring. Maar hoe zijn de ervaringen met die club? En mijn vaste installateur heeft eens gezegd dat hij uitsluitend met Ecoforest werkt voor dit soort systemen. Een goede keuze, of zijn de ervaringen verdeeld over deze 136 pagina's anders? Alvast bedankt voor de reactie(s).

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 Gezien de prijzen van thuisbatterijen zonder wielen, en de leeftijd van onze auto, hoop ik ook dat V2G doorpakt. Houdt je ons op de hoogte van vorderingen met dit balanceren?
ervh schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:32:
Nu denk ik aan een bodemsysteem. (Brine?) Ik weet dat Nathan projects redelijk dichtbij zit, dus wil eigenlijk eens bij hen informeren over een bodemboring. Maar hoe zijn de ervaringen met die club? En mijn vaste installateur heeft eens gezegd dat hij uitsluitend met Ecoforest werkt voor dit soort systemen. Een goede keuze, of zijn de ervaringen verdeeld over deze 136 pagina's anders? Alvast bedankt voor de reactie(s).
Ja, dat heet brine wat er in zo'n lus zit, oftewel water met glycol als anti-vries erin.

Nathan krijgt er hier regelmatig van langs. Je lijkt (te) weinig meters bron van ze te krijgen. Zuinigste boorder van Nederland?

EcoForest is prima, heb ik zelf ook. Maar datzelfde kan denk ik gezegd worden voor alle bekendere merken. Sommige merken verkopen nog aan/uit modellen (niet modulerend) en dat is zelden iets om vandaag de dag nog voor te kiezen. Verder lijken ze allemaal betrouwbaar en qua prestaties best aardig vergelijkbaar.

(Wat dat betreft zijn 't al net CV-ketels. Daar ontlopen de div. merken elkaar doorgaans ook niet zo gek veel. Ik denk dat dat goed is: geeft een bepaalde volwassenheid van het product aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:22:
@Vaevictis_
[Afbeelding]

1. Blokkering
  3. Normaal bedrijf
@KC27 Dank voor de aanwijzingen, ik heb even gekeken in de handleiding en kom dit schema tegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzcUlTj0DsnsvftK8EwXOULYFuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bq5EyTmWeXFeHTMwgaD4lAu7.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed lees kun je dus met een zelfbouw printje een stroomcircuit schakelen van b.v. 1A met een Z-Wave / WiFi relais en zo I3 en I4 aan/uit schakelen (als binary switch in HA). Iemand al hier ervaring mee, wil wel zoiets gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:49
ervh schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:32:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, wel de startpost. Ik las vooral reacties van mensen die een nieuwbouwwoning (laten) bouwen. Maar hoe zit het met bestaande woningen?

Stukje achtergrond:
Ik woon in een vrijstaande woning uit 1994 en wil de isolatie nog wat verbeteren, maar in principe is er dak, spouw, en vloer isolatie. Op korte termijn laat ik het glas voor HR++ vervangen en worden de bodem en de vloer nog extra na-geïsoleerd. Eerlijk gezegd voel ik he-le-maal niets voor een warmtepomp buitenunit in de tuin. Daar heb ik zo mijn redenen voor.

Ik heb een huis van 1960 geisoleerd en voorzien van warmtepomp, dus met een huis uit 1994 kan het zeker. Is alleen maar makkelijker en goedkoper.
De voordelen van een bodembron zijn: hogere COP (minder energie nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te generen), geen ventilator dus geen geluid, werkt ook bij temperaturen onder nul, en misschien wel de mooiste: bijna gratis koeling in de zomer. Nadeel: veeeel duurder. Is minimaal 10k duurder dan een warmtepomp met ventilator buitenunit.
Dit is een forum waar mensen elkaar helpen en ervaringen delen. Kan je jouw "Daar heb ik zo mijn redenen voor" toelichten? Dan pas kunnen we je helpen om een goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:25
Wij zijn bezig met het realiseren van een nieuwbouwwoning ( 165m2, vloerverwarming (verdeelbaar in zones) gezin van 4, bad, regendouche, quooker) en zie met warmtepompen door de bomen het bos niet meer. We hebben grote raampartijen op het zuiden met dubbel glas en ik dacht mede daarom voor een bodemwarmte pomp te gaan ivm beter koelend vermogen - duurder maar meer comfort begrijp ik. Boring is bovendien mogelijk. Wat raden jullie in dit geval aan qua merk / type en wat is er daarbij nodig qua capaciteit buffervat en boiler (verschil daar tussen is me niet helemaal helder) als ik niet zonder warm water wil komen te zitten bij baden en 15 min douchen na elkaar. Maw - ruim wil zitten qua comfort.

Tenslotte - hoe voorkom ik dat het hele zaakje veel ruimte in gaat nemen? Zijn jullie bekend met opties om e.e.a. in te graven bijvoorbeeld? Ik heb veel gelezen maar ben niet technisch genoeg om de berekeningen me eigen te maken. Installateurs lijken veel minder trek te hebben in bodem want krijg structureel de reactie: waarom geen lucht - water warmtepomp met buitenunit?

Prijs is het punt niet zozeer. Ik wil met name maximaal comfort en geen geluidsoverlast en begrijp dat bodem meer kost.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Ik denk dat jouw schema en aanpak wel gaat werken, maar waarom die omweg? Waarom niet rechtstreeks vanuit HA de stooklijn verhogen/verlagen of de SWW temperatuur hoger/lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Orfu schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:03:
Wij zijn bezig met het realiseren van een nieuwbouwwoning ( 165m2, vloerverwarming (verdeelbaar in zones) gezin van 4, bad, regendouche, quooker) en zie met warmtepompen door de bomen het bos niet meer. We hebben grote raampartijen op het zuiden met dubbel glas en ik dacht mede daarom voor een bodemwarmte pomp te gaan ivm beter koelend vermogen - duurder maar meer comfort begrijp ik. Boring is bovendien mogelijk. Wat raden jullie in dit geval aan qua merk / type en wat is er daarbij nodig qua capaciteit buffervat en boiler (verschil daar tussen is me niet helemaal helder) als ik niet zonder warm water wil komen te zitten bij baden en 15 min douchen na elkaar. Maw - ruim wil zitten qua comfort.

Tenslotte - hoe voorkom ik dat het hele zaakje veel ruimte in gaat nemen? Zijn jullie bekend met opties om e.e.a. in te graven bijvoorbeeld? Ik heb veel gelezen maar ben niet technisch genoeg om de berekeningen me eigen te maken. Installateurs lijken veel minder trek te hebben in bodem want krijg structureel de reactie: waarom geen lucht - water warmtepomp met buitenunit?

Prijs is het punt niet zozeer. Ik wil met name maximaal comfort en geen geluidsoverlast en begrijp dat bodem meer kost.

Dank!
Een LWWP heeft meer koelvermogen, want lagere Ta mogelijk. Maar daar moet je afgiftesysteem ook mee overweg kunnen.

Geen geluidsoverlast binnen = monoblock LWWP. Geen "geluidsoverlast" buiten = WWWP.

Wat bedoel je met ingraven? Een horizontale "graben" collector?

WWWP zal meer ruimte binnen innemen dan een monoblock LWWP. Want binnenunit is bij monoblock niet aanwezig.

WWWP kan goedkoper koelen (maar dat verdien je nooit terug) en WWWP draait zonder compressor in de zomer, maar koelen is over het algemeen niet hetgeen wat het meeste geluidsdruk geeft.

Is een persoonlijke keus. IMHO is het enige nadeel van een LWWP dat je het ding ergens kwijt moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:32
Gwaihir schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:53:
@KC27 Gezien de prijzen van thuisbatterijen zonder wielen, en de leeftijd van onze auto, hoop ik ook dat V2G doorpakt. Houdt je ons op de hoogte van vorderingen met dit balanceren?
[...]
...

Nathan krijgt er hier regelmatig van langs. Je lijkt (te) weinig meters bron van ze te krijgen. Zuinigste boorder van Nederland?
...
Waarom nemen mensen dan nog steeds Nathan? Onwetendheid? Of gaat het merenbdeel van de opdrachten via een projectontwikkelaar die Nathan vanwege de zuinigheid juist ideaal vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:53:
[...]

Ja, dat heet brine wat er in zo'n lus zit, oftewel water met glycol als anti-vries erin.

EcoForest is prima, heb ik zelf ook. Maar datzelfde kan denk ik gezegd worden voor alle bekendere merken. Sommige merken verkopen nog aan/uit modellen (niet modulerend) en dat is zelden iets om vandaag de dag nog voor te kiezen. Verder lijken ze allemaal betrouwbaar en qua prestaties best aardig vergelijkbaar.

(Wat dat betreft zijn 't al net CV-ketels. Daar ontlopen de div. merken elkaar doorgaans ook niet zo gek veel. Ik denk dat dat goed is: geeft een bepaalde volwassenheid van het product aan.)
Dank voor je reactie. Zijn er dan bodem boorders die altijd consistent dezelfde kwaliteit leveren voor een aantrekkelijk prijsniveau? Met 136 pagina's verwacht je op een gegeven moment dat er wel een paar boven komen drijven ;)

Goed te horen. Wat ik lees over Ecoforest is dat ze de beste inverter technologie hebben o.i.d; maargoed marketing is goed in iets wat je standaard mag verwachten verbloemen als een USP :) Alpha Innotec zie ik ook veel voorbijkomen.
fishman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:06:
[...]
Ik heb een huis van 1960 geisoleerd en voorzien van warmtepomp, dus met een huis uit 1994 kan het zeker. Is alleen maar makkelijker en goedkoper.
De voordelen van een bodembron zijn: hogere COP (minder energie nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te generen), geen ventilator dus geen geluid, werkt ook bij temperaturen onder nul, en misschien wel de mooiste: bijna gratis koeling in de zomer. Nadeel: veeeel duurder. Is minimaal 10k duurder dan een warmtepomp met ventilator buitenunit.
Dit is een forum waar mensen elkaar helpen en ervaringen delen. Kan je jouw "Daar heb ik zo mijn redenen voor" toelichten? Dan pas kunnen we je helpen om een goede keuze te maken.
Dan moet het lukken, zou je zeggen :9 Ik woon in de polder dus er kan tot 30cm water in de winter in het kruipluik staan. We gaan nu kijken hier een permanente dompelpomp in te graven in een speciekuip met grind onderin, zodat het waterpeil laag blijft en we de grond met bodemisolatie (Tonzon) kunnen afdekken. Dan de vloer ook met Tonzon zakken na-isoleren.

Ik dacht er aan dat ik met een bodembron zo rond de 15K kwijt zou zijn. Is dat reëel of té optimistisch?

Wat betreft een warmtepomp met buitenunit. Het maakt enorm veel herrie. Je kunt zeggen wat je wilt, maar wij hebben er meerdere staan rond ons pand en ik wordt er gestoord van. Verder vind ik het allemaal mooi bedacht, maar niet innovatief. Meeste bedrijven hebben een aircobedrijf opgekocht en een omgekeerde airco wordt nu ingezet als warmtepomp. Zeker hybride, dan ben je nog afhankelijk van gas. En als je vol elektrisch doet, ben je er niet geloof ik. Meestal moet er dan nog een zonneboiler enz. bij dacht ik. Als je dat bij elkaar op telt en je doet het goed, ben je ook tussen de 10 en 12K kwijt. Dan kun je beter net wat meer uitgeven en voor Brine gaan.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:49
De termen die je gebruikt zijn niet altijd helemaal correct volgens mij.
Ik snap bijvoorbeeld niet wat je wilt ingraven.
Ik heb een Nibe pomp (ook veel goede ervaringen hier op het forum) met een bodembron: 2 lussen, elk 110 meter diep. Die lussen gaan de grond in, maar de leidingen die daaruit komen lopen rechtstreeks naar je warmtepomp. En die warmtepomp is formaat koelkast, staat bij mij in de kelder.

Je prijs is te optimistisch. Een bodembron kost rond de 10k, een warmtepomp ook ongeveer zoiets, en dan moet de boel nog geinstalleerd worden. Voor minder dan 25k krijg je het niet geregeld ben ik bang.

Bij mij heeft Duratherm de bron geboord, die waren ingehuurd door mijn installateur.

De term 'all electric' wordt voor zover ik weet gebruikt voor huizen die geen aardgas meer gebruiken. Maar dat kunnen dus ook huizen zijn met een lucht warmtepomp, of met infrarood panelen. Is dat wat je bedoelt met 'vol elektrisch'?

Een zonneboiler is niet nodig, want een warmtepomp kan prima warm tapwater maken. Je zult wel een boiler nodig hebben omdat het maken van tapwater langzamer gaat dan een stortdouche kan vragen.
Mijn idee: ik leg mijn dak vol met PV panelen, de electra die ik daarmee opwek kan ik gebruiken voor mijn warmtepomp, maar ook voor een elektrisch auto, mijn wasdroger, etc. Een zonneboiler kan alleen maar warm water maken. En mijn dakcapaciteit is beperkt. Als je die beperking niet hebt kan je zonneboilers overwegen. Maar de terugverdientijd van die dingen is wel een stuk langer dan PV panelen heb ik begrepen.
Een mooie oplossing is wel PVT panelen, daarmee leg je eigenlijk een waterbron achter de PV panelen op je dak. IN het voorjaar en najaar is de buitenlucht vaak hoger dan je grondbron, dus halen die PVT panelen een hogere COP. En je put je grondbron niet uit. Die panelen zijn echter wel een factor 3 duurder dan PV panelen, dus voor mij waren die niet interessant.

Oh en ik zag hierboven nog een vraag over een buffervat: die is voor je vloerverwarming. Vergroot de hoeveelheid water in je vloerverwarming, waardoor je warmtepomp minder snel hoeft aan te springen. Maar eigenlijk vooral interessant voor aan/uit warmtepompen. Meeste moderne pompen zijn modulerend en hebben zo'n buffervat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Dank voor de reacties. Nibe bodemwarmtepomp dus, modulerend dus zonder buffervat. Wat voor capaciteit boiler zouden jullie aanraden op basis van mijn eerdere beschrijving?

Met ingraven bedoel ik: wat als ik zo'n boiler niet in m'n huis ruimte wil laten innemen. Kan ik m dan ook ondergronds wegwerken/ingraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ervh schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:37:
Ik woon in de polder dus er kan tot 30cm water in de winter in het kruipluik staan. We gaan nu kijken hier een permanente dompelpomp in te graven in een speciekuip met grind onderin, zodat het waterpeil laag blijft en we de grond met bodemisolatie (Tonzon) kunnen afdekken. Dan de vloer ook met Tonzon zakken na-isoleren.
Het waterpeil 30 cm verlagen is best serieuze bronbemaling. Is 'n dompelpomp erg zoet mee en gebruikt dan ook best wel stroom, op jaarbasis. Om je huis te beschermen tegen al dat (optrekkend) vocht zou je niet in de kelder moeten afzuigen, maar vanuit een drainagebuis ingegraven om het huis.
Ik dacht er aan dat ik met een bodembron zo rond de 15K kwijt zou zijn. Is dat reëel of té optimistisch?
Optimistisch

Huis uit eind jaren 70 hier, trouwens.
fishman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:58:
Oh en ik zag hierboven nog een vraag over een buffervat: die is voor je vloerverwarming. Vergroot de hoeveelheid water in je vloerverwarming, waardoor je warmtepomp minder snel hoeft aan te springen. Maar eigenlijk vooral interessant voor aan/uit warmtepompen. Meeste moderne pompen zijn modulerend en hebben zo'n buffervat niet nodig.
Dat een buffervat achterhaald is, is eigenlijk al weer achterhaald ;). Door de zoneverwarming, die bij nieuwe aanleg zelfs al verplicht is, meen ik. Wanneer de WP er niet meer op kan rekenen dat hij altijd een flink stuk van het huis als buffer heeft, is een losse buffer weer aantrekkelijker. Heb hier wel 'n wat grote, maar zou het zeker niet helemaal zonder willen doen.
Orfu schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:41:
Met ingraven bedoel ik: wat als ik zo'n boiler niet in m'n huis ruimte wil laten innemen. Kan ik m dan ook ondergronds wegwerken/ingraven?
Nee. D.w.z. zo'n ding is gemaakt om binnenshuis te staan. Dan moet je 'n keldertje laten maken als technische ruimte. Maar lekker dicht bij je badkamer is wel fijn..

Bad, regendouche -> 300 - 500 liter? Afhankelijke van gebruik en of 't een hygiëne boiler betreft (die moeten wat ruimer zijn omdat je nog warmteoverdracht hebt tijdens douchen). Douche WTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Orfu schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:03:

De installatie van een lucht/water-warmtepomp kan een installateur helemaal in eigen hand doen. Bij een w/w-warmtepomp is de installateur afhankelijk van een bronboorder en wordt het weer ingewikkelder.

Ik heb een Nibe F1145 met buffervat en boiler. De installatie ziet eruit als een mini olieraffinaderij qua buizenwerk. De makkelijkste manier om ruimte te besparen is een modulerende warmtepomp nemen zonder buffervat. Er zijn vast ook wel WP's met ingebouwde boiler. Die Nibe van mij heeft het formaat van een forse koelkast maar bevat 80% lucht, qua ruimtegebruik is het totaal niet efficiënt.

Als je het geld er voor over hebt is een w/w-WP gewoon de meest comfortabele oplossing. Goedkoop koelen in de zomer en geen buitenunit die herrie maakt en de buitengevel of tuin ontsiert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Femme schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:28:
[...]

De installatie van een lucht/water-warmtepomp kan een installateur helemaal in eigen hand doen. Bij een w/w-warmtepomp is de installateur afhankelijk van een bronboorder en wordt het weer ingewikkelder.

Ik heb een Nibe F1145 met buffervat en boiler. De installatie ziet eruit als een mini olieraffinaderij qua buizenwerk. De makkelijkste manier om ruimte te besparen is een modulerende warmtepomp nemen zonder buffervat. Er zijn vast ook wel WP's met ingebouwde boiler. Die Nibe van mij heeft het formaat van een forse koelkast maar bevat 80% lucht, qua ruimtegebruik is het totaal niet efficiënt.

Als je het geld er voor over hebt is een w/w-WP gewoon de meest comfortabele oplossing. Goedkoop koelen in de zomer en geen buitenunit die herrie maakt en de buitengevel of tuin ontsiert.
Dit is inderdaad waar ik nu aan denk. Een modulerende solo water - water warmtepomp met losse boiler van min 300l en de bijbehorende wtw van NIBE: de S1155 PC Warmtepomp met ERS-S10-400 WTW. Buffervat lijkt me onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 16:34
We zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Er wordt bij de aannemer standaard gerekend met l/w, en er kan helaas geen verticale bron aangelegd worden. Nu wil ik graag zo goed mogelijk een vergelijking maken tussen de kosten en voor-/nadelen van een w/w warmtepomp (T.O.V. l/w). Hierbij kan het zowel "klassiek" horizontaal als met een korf/korven.

Weet iemand in hoeverre je tegenwoordig kan beplanten boven je netwerk?
Pagina: 1 ... 34 ... 111 Laatste