WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ja makkelijk hoor, woning verliest nu 1 graden per dag ik begon met 20,5 dus prima uit te houden.KC27 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:44:
Hopelijk kom je daar de komende koude nacht mee door. Vanaf morgen is de ergste kou voorbij.
Is nu bijna weer op temperatuur. Tapwater is ook nog 40 graden.
Bij mijn alpha innotec is het als warmtebron: 2e warm. opwek kiezen ipv automatisch.Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:29:
Balen we hebben een lekkage aan de bron-zijde, aan de achterkant van de witte koppeling. Ik heb de WP uitgezet en kraan dicht. En krijg de lekkage als de kraan openstaat niet onder controle. Denk dat door ontbrekende isolatie boel te veel is gaan uitzetten/krimpen. @KC27 @Gwaihir
Weet iemand hoe ik de WP alleen op elektrisch instel zonder dus gebruik van de bron?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de witte (ongeisoleerde koppeling) zit ergens achter een lek. Het betreft een Alpha Innotec Brine WP.
2e warmtebron is elektrisch. Hier heb je geen code oid voor nodig.
Maar misschien moet je wel eerst eens vertellen welke warmtepomp je hebt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/M4hcIjKxTZA73f4xiNF64C6G.png?f=user_large)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dank heb hem hier sinds vanmiddag op staan. Gaat goed.DutchKel schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:10:
[...]
Bij mijn alpha innotec is het als warmtebron: 2e warm. opwek kiezen ipv automatisch.
2e warmtebron is elektrisch. Hier heb je geen code oid voor nodig.
Maar misschien moet je wel eerst eens vertellen welke warmtepomp je hebt.
[Afbeelding]
Over het berekenen van de COP op een Nibe S1155 of S1255; de S-serie van Nibe heeft een ingebouwde flowmeter en ingebouwde energiemeters. Mooie is dat deze ook via Modbus TCP zijn uit te lezen.jaspecram schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Oh jee, ik hoopte dat ik het ergens uit kon lezen in het schermpje. Dit is me nog even een stap te ver. Ik denk dat ik maar eens begin met dagelijks de meterstanden op te schrijven. Kijken of me dat een (heel grof) beeld kan geven.
Ben er zelf nog niet aan toegekomen om dat te doen, gebruik op dit moment nog Loxone voor het Modbus TCP gebeuren, binnenkort waarschijnlijk over naar Node Red. Met energie, delta T en flow en eventueel een correctie voor de warmtecapaciteit van water bij die temperatuur moet het dan mogelijk zijn om de COP te berekenen.
Want dit is voor ons ook nieuw en daar waar ik qua sommige klussen niet bang ben en redelijk inzicht heb, is dit een behoorlijke ver van mijn bed show.
Met andere woorden: wat moet ik zelf kunnen en weten als we daar straks wonen, of is het tweaken vooral voor de sport en er het optimale uit te halen en werkt het allemaal ook prima (maar wellicht iets minder optimaal) als ik er niets mee doe?
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Als je een fatsoenlijke installateur hebt, dan hoef je in principe niets aan die warmtepomp te doen.
Hier ook een Nibe S1155-6PC met daarnaast een boiler voor het warm tapwater. Valt me nogal erg tegen hoe de bron zich de afgelopen dagen gehouden heeft:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uovjrc5gQljJSxxYWjyiwL4P.png?f=user_large)
Er zit hier (Arnhem Noord, zand met leemlagen, 250m2 NOM woning) een lus van 130m in de grond. Volgens de warmteverliesberekening van de installateur heeft de woning 6kW nodig bij -9 graden buiten. Vanuit de installateur niets gehoord over de capaciteit van de bron maar ik ben benieuwd of die voldoende capaciteit heeft. De afgelopen dagen heeft het elektrische element namelijk vrijwel constant 1 tot 2kW staan bijstoken voor de verwarming en 6kW voor het warm tapwater. Ik had verwacht (gehoopt?) dat we dat element eigenlijk alleen nodig zouden hebben bij een storing of -15 buiten...
Iemand een idee hoe het zit met de capaciteit van de pomp, bron en bijverwarming wat regelgeving/normen betreft?
En iemand een idee hoe ik de gegevens van WKOtool.nl moet lezen? Daar staat:
Bronzijdigvermogen: 4
Koudevraag: 1.00
Warmtevraag: 10.00
Energierendement: 4.50
Zelf bewust gekozen voor een WP zonder elektrische element, als je niet door hebt dat je bron niet goed functioneert kom je voor een leuke verassing te staan.
Onze woning is ongeveer net zo groot (790m3) en geeft tocht roosters. Met gemiddeld 6kW warmte afgifte hield hij het 22 graden in huis.
NOM is een breed begrip, hoeveel panelen zijn er gebruikt voor compensatie
Druk en zetfouten voorbehouden.
De bron houd zich zo te zien prima. Mijn warmtepomp gaat pas over op elektrisch verwarmen als de bron in temperatuur minder dan -5 graden is. Daar zit je dus nog ruim boven.bartvb schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:14:
@Leandra66 Het is idd voor een groot deel voor de sport, willen weten hoe het werkt en net wat meer comfort dan standaard.
Als je een fatsoenlijke installateur hebt, dan hoef je in principe niets aan die warmtepomp te doen.
Hier ook een Nibe S1155-6PC met daarnaast een boiler voor het warm tapwater. Valt me nogal erg tegen hoe de bron zich de afgelopen dagen gehouden heeft:
[Afbeelding]
Er zit hier (Arnhem Noord, zand met leemlagen, 250m2 NOM woning) een lus van 130m in de grond. Volgens de warmteverliesberekening van de installateur heeft de woning 6kW nodig bij -9 graden buiten. Vanuit de installateur niets gehoord over de capaciteit van de bron maar ik ben benieuwd of die voldoende capaciteit heeft. De afgelopen dagen heeft het elektrische element namelijk vrijwel constant 1 tot 2kW staan bijstoken voor de verwarming en 6kW voor het warm tapwater. Ik had verwacht (gehoopt?) dat we dat element eigenlijk alleen nodig zouden hebben bij een storing of -15 buiten...
Iemand een idee hoe het zit met de capaciteit van de pomp, bron en bijverwarming wat regelgeving/normen betreft?
Wat ik van de L/W warmtepompen heb begrepen is dat de COP ook niet echt omlaag gaat als de bron iets kouder is, ik zie helaas niet het directe verbruik van de warmtepomp dus ik kan de COP ook niet zo berekenen.
Bij ons is overigens ook 1 bron van 135 meter geslagen met een 9kW W/W warmtepomp. De bron is bij ons al eens -0,2 graden geweest de afgelopen week. Ik maak me nog geen zorgen, zolang er veel meer dan -5 weer uit komt dan gaat het prima. Ik denk dat ze hier ook rekening mee houden tijdens het plan maken, dat de bron niet kouder mag worden dan -5 graden. Ik vond 1 bron van 135 meter ook erg mager, maar de warmtepomp heeft er geen moeite mee.
Er is dus nog niks elektrisch verwarmd hier.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als je er niets (bijzonders) mee doet, moet je hopelijk niets; anders heb je 'n slechte installateur.Leandra66 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:33:
Met andere woorden: wat moet ik zelf kunnen en weten als we daar straks wonen, of is het tweaken vooral voor de sport en er het optimale uit te halen en werkt het allemaal ook prima (maar wellicht iets minder optimaal) als ik er niets mee doe?
Het wordt wat anders wanneer je gebruikspatroon sterk afwijkt van de norm, bijv. een werkkamer warm willen houden en de woonkamer niet zo. Je kunt je systeem flink dwars zitten met een slecht gekozen naregeling.
Eerstvolgende waar je je voor zou kunnen interesseren is het elektrisch element. Heb je dat en slaat het aan, dan gebruik je toch al snel 4x zoveel stroom als wanneer je bron + compressor dat zouden doen. Daar zou ik bewust mee om willen gaan. Persoonlijk zou ik het dan bijv. niet erg vinden als de WP het een week als deze net niet helemaal bijhoudt 's nachts en dat telkens op de zonnige dag weer bij trekt, en er dan liever geen 100% elektrische verwarming tegenaan gooien.
Woning is 1000m3 (relatief veel buitengevel), RC8 gevels, RC10 dak, Uglas 0,5, balansventilatie, Qv10 0,15. Idee is soort van passiefhuis, alleen redden we dat niet omdat we (door de woning hiernaast) niet voldoende glas hebben op het zuiden. Er zijn nog geen zonnepanelen, dus nog geen NOM. Met een beetje geluk worden de 27 panelen volgende week (eindelijk) geplaatst...
@DutchKel De afgelopen dagen stond er bij de gegevens over de compressor vrijwel de hele tijd 'limited by brine temperature'. De bron is de afgelopen dagen dus vooral beschermd door de warmtepomp maar kon niet maximaal vermogen leveren omdat ivm BRL de temperatuur niet onder de -3 mag komen (als ik me niet vergis). Lijkt er wel op dat de Nibe nogal erg aan de veilige kant gaat zitten. Ik zal eens kijken of ik de COP en het afgegeven vermogen even snel kan berekenen. Lijkt er wel op dat de elektriciteitmeter in de Nibe raar doet. Aangegeven waarde is hoger dan wat er door de netbeheerder is geleverd...
Volgens BRL mag de WP de bron niet onder de -3 brengen. Daar is ook onze Nibe F1255 op ingesteld.bartvb schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:23:
@EiT In de vorige Nibe serie (F1155/F1255) kon je instellen bij hoeveel graadminuten het elektrische element inschakelt.
........
..
@DutchKel De afgelopen dagen stond er bij de gegevens over de compressor vrijwel de hele tijd 'limited by brine temperature'. De bron is de afgelopen dagen dus vooral beschermd door de warmtepomp maar kon niet maximaal vermogen leveren omdat ivm BRL de temperatuur niet onder de -3 mag komen (als ik me niet vergis). Lijkt er wel op dat de Nibe nogal erg aan de veilige kant gaat zitten. Ik zal eens kijken of ik de COP en het afgegeven vermogen even snel kan berekenen. Lijkt er wel op dat de elektriciteitmeter in de Nibe raar doet. Aangegeven waarde is hoger dan wat er door de netbeheerder is geleverd...
Afgelopen week waren bij mij de minimum temperaturen: Bron in = +2,3 en Bron uit = -1,5. De bron in kwam van ongeveer 6 graden.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
met een houten vloer er onder
Ik heb de voorloper de F1155-6, maar daar is de compressor begrensd op 75% ivm de geluidsnorm.bartvb schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:14:
@Leandra66 Het is idd voor een groot deel voor de sport, willen weten hoe het werkt en net wat meer comfort dan standaard.
[Afbeelding]
Ik heb deze begrenzer eraf gehaald en heb de compressor een aantal keer op 100% zien draaien afgelopen week, maar mijn electische element is geen enkele keer bijgesprongen.
Bij mij staat de pomp in de kelder en ik heb hem in de woonkamer nog nooit gehoord, in de kelder zelf, naast de pomp hoor je wel dat ie wat harder bromt.
Heb even gekeken, maar de S1155-6 heeft dezelfde begrenzing. Zie dit stukje uit de handleiding:
Voor bedrijf van de S1155-6 boven 75 % compressorsnelheidisontgrendelenin menu5.1.24
vereist. Dit kan een hoger geluidsniveau opleveren dan de waarde die in de technische
specificaties staat.
Wellicht een optie voor je?
Update: Witte koppelstuk / leiding is de buitenkraan. Zat blijkbaar nog water in de leiding (wel dicht). Gelukkig WP weer aan met bodem bron. Afgelopen weekend wel 90kWh verstookt met elektrisch element.Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:29:
Balen we hebben een lekkage aan de bron-zijde, aan de achterkant van de witte koppeling. Ik heb de WP uitgezet en kraan dicht. En krijg de lekkage als de kraan openstaat niet onder controle. Denk dat door ontbrekende isolatie boel te veel is gaan uitzetten/krimpen. @KC27 @Gwaihir
Weet iemand hoe ik de WP alleen op elektrisch instel zonder dus gebruik van de bron?[Afbeelding]
Bij de witte (ongeisoleerde koppeling) zit ergens achter een lek. Het betreft een Alpha Innotec Brine WP.
D'oh!Vaevictis_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:37:
Update: Witte koppelstuk / leiding is de buitenkraan. Zat blijkbaar nog water in de leiding (wel dicht).
Maar eh.. spot ik 't dan goed dat je daar achter de WP onderaan wordt geacht 'm af te tappen voor de winter? Door kom je toch niet meer bij?
[ Voor 24% gewijzigd door Gwaihir op 15-02-2021 13:43 ]
Als leek lijkt het wel 1 systeem (zie foto), leidingen lopen wel in elkaar over.
Wel gek dat ze alleen dit deel niet geïsoleerd hebben.
Ik ben wel blij dat het probleem nu achterhaald is en geen WP issue betreft.
Het is een buitenkraan, die zat dicht, zowel buiten als binnen alleen was de leiding nog niet helemaal watervrij.
Garage is ook maar deels geisoleerd (2,8 graden op koudste punt tijdens de vorst).
[ Voor 22% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-02-2021 13:44 ]
Maar ik bedoelde hoe je dat afsluiten en legen nu jaarlijks wordt geacht te doen. Op de foto lijkt die aftapkraan - als ik die nu met de extra info juist herken - vlak bij de grond vlak naast een groot wit apparaat (je WP?). Kun je er nog wel bij?
Je mag rekenen met 25 tot 30 watt per geboorde meter aan capaciteit. Dus 130 x 30 = 3,9 kW vermogen. Tel daar dan nog het electrische deel bij en je zit rond de 6 kW. Wel aan de magere kant, helemaal als je met die 25 watt rekent.bartvb schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:14:
[Afbeelding]
Ik heb hier 2x 120meter boring op 6kW wp en mijn bron was 9 graden voordat het koud werd en daalde naar laag in de 8 en is inmiddels weer naar 9 graden opgelopen.
@Gwaihir De WP is grijs en staat rechts op de foto, je kunt er zo niet bij. Wel bij de kogelkraan en de buitenkraan. Maar ik denk dat vulkraan (bovenin) dus is aangesloten op deze waterleiding vandaar dat het onderdeel van het WP systeem lijkt te zijn.Gwaihir schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:29:
@Vaevictis_ Daarom laat ik 'm buiten altijd open als ik 'm binnen afsluit; kan een restje water nog uitzetten zonder dat te doen (als is 't geen garantie).
Maar ik bedoelde hoe je dat afsluiten en legen nu jaarlijks wordt geacht te doen. Op de foto lijkt die aftapkraan - als ik die nu met de extra info juist herken - vlak bij de grond vlak naast een groot wit apparaat (je WP?). Kun je er nog wel bij?
In het kort:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik heb namelijk twee probleempjes met de verwarming. Ik heb een NIBE F1255-6 R PC bodem warmtepomp in mijn nieuwbouw huis, en maak gebruik van vloerverwarming.
1. De warmtepomp slaat af bij 21c op de kamerthermostaat. Echter ook als de kamerthermostaat op een hogere temperatuur is ingesteld (bijv. 30c). Hoe kan ik er voor zorgen dat ik het toch warmer krijg in huis? (Dit is nodig, omdat de kamerthermostaat midden in de woonkamer hangt, bij de ramen en in sommige kamers is het duidelijk kouder, met name op koude en winderige dagen. Die ruimtes kan ik nu dus niet verwarmen.)
2. De warmtepomp draait niet continue bij dit weer. De warmtepomp staat het grootste deel van de dag uit. Voor het comfort (en ik had begrepen ook voor de efficiëntie) zou het systeem eigenlijk continue een beetje warmte moeten afgeven.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
De installateur bellen en als dat niet helpt nibe bellen. Dit is vrij elementair als ik het zo lees. Je ervaring dat de vloer relatief koud blijft herken ik. Is een nadeel van een goed geisoleerd huis. Mijn vrouw had zich verheugd op een warme vloer en nu wordt er verwarmd met een Ta van 24 tot 26 graden, dan voelt de vloer echt niet warm. Kille warmte wordt het hier in huis genoemd. En hier ook vaak maar een run van een aantal uren en dan is het klaar. Zelfs afgelopen week bij de koude.Gijs007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:57:
Heb daarnet een topic geopend, maar werd richting dit topic verwezen. (Zie voor de details: Gijs007 in "NIBE F1255-6 R PC verwarmt kort en niet boven de 21c" )
In het kort:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik heb namelijk twee probleempjes met de verwarming. Ik heb een NIBE F1255-6 R PC bodem warmtepomp in mijn nieuwbouw huis, en maak gebruik van vloerverwarming.
1. De warmtepomp slaat af bij 21c op de kamerthermostaat. Echter ook als de kamerthermostaat op een hogere temperatuur is ingesteld (bijv. 30c). Hoe kan ik er voor zorgen dat ik het toch warmer krijg in huis? (Dit is nodig, omdat de kamerthermostaat midden in de woonkamer hangt, bij de ramen en in sommige kamers is het duidelijk kouder, met name op koude en winderige dagen. Die ruimtes kan ik nu dus niet verwarmen.)
2. De warmtepomp draait niet continue bij dit weer. De warmtepomp staat het grootste deel van de dag uit. Voor het comfort (en ik had begrepen ook voor de efficiëntie) zou het systeem eigenlijk continue een beetje warmte moeten afgeven.
Hoe groter het temperatuurverschil tussen de bron- en afgiftekant van je WP, des te lager het rendement. Het goede nieuws is dat het vermogen van een warmtepomp vaak wordt opgegeven bij een brontemperatuur van 0℃ en een afgiftetemperatuur van 35℃. Zelfs met een beroerde bron zit je daar meestal wel boven, zodat je in ieder geval het beloofde vermogen haalt. Een WP met een vermogen van 8 kW bij B0/W35 zal bij B10/W30 makkelijk 10 kW doen.DutchKel schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
[...]
De bron houd zich zo te zien prima. Mijn warmtepomp gaat pas over op elektrisch verwarmen als de bron in temperatuur minder dan -5 graden is. Daar zit je dus nog ruim boven.
Wat ik van de L/W warmtepompen heb begrepen is dat de COP ook niet echt omlaag gaat als de bron iets kouder is, ik zie helaas niet het directe verbruik van de warmtepomp dus ik kan de COP ook niet zo berekenen.
Bij ons is overigens ook 1 bron van 135 meter geslagen met een 9kW W/W warmtepomp. De bron is bij ons al eens -0,2 graden geweest de afgelopen week. Ik maak me nog geen zorgen, zolang er veel meer dan -5 weer uit komt dan gaat het prima. Ik denk dat ze hier ook rekening mee houden tijdens het plan maken, dat de bron niet kouder mag worden dan -5 graden. Ik vond 1 bron van 135 meter ook erg mager, maar de warmtepomp heeft er geen moeite mee.
Wat je niet hebt bij een bodemwarmtepomp is extra verlies van rendement door defrosting.
Om de COP te berekenen moet je overigens zowel het elektrisch verbruik meten als de warmte dat er aan de bodem wordt onttrokken of aan het afgiftesysteem wordt geleverd. Met alleen meten van het elektriciteitsverbruik kom je er niet (of je WP moet al ingebouwde COP-meting hebben).
Heb de installateur al gebeld (via de verhuurder). Dat heeft helaas niks uitgehaald.jerh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:18:
[...]
De installateur bellen en als dat niet helpt nibe bellen. Dit is vrij elementair als ik het zo lees. Je ervaring dat de vloer relatief koud blijft herken ik. Is een nadeel van een goed geisoleerd huis. Mijn vrouw had zich verheugd op een warme vloer en nu wordt er verwarmd met een Ta van 24 tot 26 graden, dan voelt de vloer echt niet warm. Kille warmte wordt het hier in huis genoemd. En hier ook vaak maar een run van een aantal uren en dan is het klaar. Zelfs afgelopen week bij de koude.
Wellicht dat NIBE iets kan betekenen, maar dat zal dan op eigen kosten zijn.

Monteurs van Breman en ook via BAM ingeschakeld, maar die konden alleen de stooklijn verhogen = warmer water door de leidingen. Daarmee wordt het sneller warm en verbruik ik meer energie, maar het lost mijn problemen niet op.
Er werd door één van de monteurs aangegeven dat mijn warmtepomp niet boven de 21c zou kunnen verwarmen. Maar ik zie wel vrolijk aanvoer temperaturen van 36c en een stooklijn die nog naar de 40+c gaat, bovendien kan ik dit wel op de NIBE thermostaat instellen. Dus lijkt het mij een geval van "ik weet het niet, dus het kan niet", of een softwarematige ontwerpfout.
[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 15-02-2021 20:03 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Is je bron wel gevuld met brine? (anti vries) of met gewoon water? Er was afgelopen week iemand in dit forum met dat probleem en die Nibe was ook beperkt in warmte afgifte, omdat er niet teveel warmte uit de bron getrokken kon worden ivm angst voor bevriezing.Gijs007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Heb de installateur al gebeld (via de verhuurder). Dat heeft helaas niks uitgehaald.
Wellicht dat NIBE iets kan betekenen, maar dat zal dan op eigen kosten zijn.![]()
[...]
Geen idee. Bron temperaturen zijn niet onder 0 geweest, beide problemen spelen al een tijdje (ook toen het kwik nog ruim boven 0 was). Denk niet dat daar het probleem zit.fishman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:25:
[...]
Is je bron wel gevuld met brine? (anti vries) of met gewoon water? Er was afgelopen week iemand in dit forum met dat probleem en die Nibe was ook beperkt in warmte afgifte, omdat er niet teveel warmte uit de bron getrokken kon worden ivm angst voor bevriezing.
Heb begin december contact gezocht met de monteurs, maar voordat er iemand langs kwam waren we al weer een 6 weken! verder... Helaas konden ze mij niet verder helpen.
Overigens het huis wordt wel warm, dat is het probleem niet. Het probleem is dat bepaalde plaatsen en kamers kouder zijn, en die krijg ik niet warm. Deels omdat de warmte afgifte niet geleidelijk over de dag wordt verdeeld en deels doordat de warmtepomp stopt bij een woonkamertemperatuur van 21c (ook al is een beduidend hogere temperatuur ingesteld).
[ Voor 4% gewijzigd door Gijs007 op 15-02-2021 20:51 ]
Wellicht kunnen ze je wel op weg helpen met wat tips. Het lijkt me dat dit relatief snel op te lossen moet zijn of het is onmogenlijk. Als het onmogenlijk is, weet je dat in ieder geval.Gijs007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Heb de installateur al gebeld (via de verhuurder). Dat heeft helaas niks uitgehaald.
Wellicht dat NIBE iets kan betekenen, maar dat zal dan op eigen kosten zijn.![]()
[...]
Had niet door dat je huurde, dus begrijp je positie nu een stuk beter.
https://www.vakbladwarmte...t-en-meer-comfort-1015970
@Consulectro Ik heb even gekeken en op de Nibe S1155 kan je een 'brine alarm temperature' instellen. Die staat op -3 graden. In de bijbehorende helptekst staat echter "The compressor winds down when the brine temperature is approaching the set lowest value for bbrine temperature". Lijkt erop dat het systeem stuurt op maximaal -1,5 graden brine richting bron als de alarmtemperatuur op -3 ingesteld staat. Daardoor is de warmtepomp (onnodig) voorzichtig?
@brutus26 Onze S1155 is behoorlijk stil. Hij staat hier in de bijkeuken, dicht bij de woonkeuken, zit maar 1 deur tussen. Met die deur dicht horen we de pomp niet op een storende manier.
Ah, dank! Die had ik gemist, die 91Hz lijkt idd overeen te komen met 75% van de maximale frequentie. Ga ik die eruit halen, we horen de WP vrijwel niet.fishman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:11:
[...]
Ik heb de voorloper de F1155-6, maar daar is de compressor begrensd op 75% ivm de geluidsnorm.
Heb dezelfde warmtepomp.Gijs007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:57:
Heb daarnet een topic geopend, maar werd richting dit topic verwezen. (Zie voor de details: Gijs007 in "NIBE F1255-6 R PC verwarmt kort en niet boven de 21c" )
In het kort:
Welke temperatuur staat ingesteld in menu 1.9.5?
Als die waarde op 21 graden staat zal je WP stoppen met verwarmen als je woonkamer 21 graden is.
Zet hem op 22 of 23 graden en dan zou hij tot die temperatuur moeten verwarmen.
Dit is de temperatuur waarmee je het omslagpunt bepaalt tussen verwarmen en koelen. Laat even weten of dit is gelukt.
yup, bij mij ging ie in eerste instantie ook niet verder dan 90Hz. Na de begrenzer verwijderd te hebben gaat ie tot 120Hz.bartvb schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:24:
[...]
Ah, dank! Die had ik gemist, die 91Hz lijkt idd overeen te komen met 75% van de maximale frequentie. Ga ik die eruit halen, we horen de WP vrijwel niet.
Als de druk te llaag is heb je geen flow over hoger gelegen verdiepingen. Dat heb ik ook al een keer gehad.
Heb je ook naregeling van kamers ? Bij ons zit iets niet goed en stonden die op koelen, dus als een kamer warmer was dan de koel grens warmde het verder op. Zat de te temperatuur onder de koelgrens werd niets meer verwarmd.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Maar wel wat heftig ten koste van de levensduur? Mag dit officieel ook, of kan het gedonder geven?fishman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:16:
[...]
yup, bij mij ging ie in eerste instantie ook niet verder dan 90Hz. Na de begrenzer verwijderd te hebben gaat ie tot 120Hz.
Had over mijn EcoForest rondom aanschaf ook discussie met de importeur omdat de modelaanduiding onduidelijk op me over kwam. Ik kocht uiteindelijk een 1-9 model, dat prima 11kW leveren kan (staat ook zo op het energielabel). En ook dat is nog een begrenzing. (Op 11kW en op compressor 80%. Op die eerste grens, afgelopen week, heb ik de compressor tot 76% zien gaan.)
Importeur was heel stellig dat ze niet bedoeld zijn om al te veel aan die bovengrens te werken en dat je al helemaal die compressor niet nabij / op 100% moet gaan draaien. Heb die behoefte ook niet, maar krijg dus de indruk dat je dan je fabrieksgarantie ook echt kwijt bent. (En wellicht kunnen die twee limieten ook heel niet verder omhoog, maar alleen omlaag.. Ik heb 't niet geprobeerd.)
Zoals mijn verkoper van Nibe het zei: het is een 6kW*. de * staat voor dat het ook een 8 is echter dan is de COP minder en voor de keurings instanties en de certificering wouden ze dat niet. De limiet is ook om geluid te dempen.Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Maar wel wat heftig ten koste van de levensduur? Mag dit officieel ook, of kan het gedonder geven?
Had over mijn EcoForest rondom aanschaf ook discussie met de importeur omdat de modelaanduiding onduidelijk op me over kwam. Ik kocht uiteindelijk een 1-9 model, dat prima 11kW leveren kan (staat ook zo op het energielabel). En ook dat is nog een begrenzing. (Op 11kW en op compressor 80%. Op die eerste grens, afgelopen week, heb ik de compressor tot 76% zien gaan.)
Importeur was heel stellig dat ze niet bedoeld zijn om al te veel aan die bovengrens te werken en dat je al helemaal die compressor niet nabij / op 100% moet gaan draaien. Heb die behoefte ook niet, maar krijg dus de indruk dat je dan je fabrieksgarantie ook echt kwijt bent. (En wellicht kunnen die twee limieten ook heel niet verder omhoog, maar alleen omlaag.. Ik heb 't niet geprobeerd.)
Hij gaf bij mij aan dat het geen enkel probleem mocht zijn om hem op de 8kW stand te draaien. Maar dat is een verkoper en niet een officieel antwoord van Nibe.
Yep, dat lijkt voor EcoForest ook allemaal stevig te spelen en de reden voor die typeaanduidingen te zijn.cossy nl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:22:
echter dan is de COP minder en voor de keurings instanties en de certificering wouden ze dat niet. De limiet is ook om geluid te dempen.
Maar dat betekent dus nog niet dat de nog verantwoorde limiet is gooi alle limieten er maar af en 33% harder lopen klinkt best fors. Maar @fishman beschrijft het als één setting: limiet ja/nee? Dus je stelt niet zelf die 120Hz in? Dan zal er vast vanuit de fabriek nog wel de echte grens onder zitten.
Ja het huidige limiet in de F1255/F1145 is op frequenties, die een geblokeerde range heeft. Deze range is aan te passen of in totaal uit te zetten. Dus als je iets meer vermogen nodig hebt zou je de 90hz ondergrens kunnen verhogen naar 100hz.Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Yep, dat lijkt voor EcoForest ook allemaal stevig te spelen en de reden voor die typeaanduidingen te zijn.
Maar dat betekent dus nog niet dat de nog verantwoorde limiet is gooi alle limieten er maar af en 33% harder lopen klinkt best fors. Maar @fishman beschrijft het als één setting: limiet ja/nee? Dus je stelt niet zelf die 120Hz in? Dan zal er vast vanuit de fabriek nog wel de echte grens onder zitten.
Bij mij werd er aangegeven dat het starten en stoppen van de scroll compressor erger is dan het continue laten lopen, dus je hebt er baat bij als het systeem netjes modulerend werkt en precies hard genoeg (de dag door) draait om het huis op de juiste temp te houden. Dat houd in mijn geval in dat ik tot een graad of 10 een constante compressor heb. A. omdat hij zijn warmte kwijt kan aan de vloer, dus een groot genoege delta krijgt. B. omdat de overige instellingen als pompsnelheden en verwarmings curves aardig bij mijn huis passen.
Maar dat is mijn gevoel/ervaring tot nu toe (1.5 jaar de F1255 6kW)
Correct, daar staan instellingen die pomp/compressor kunnen beschadigen. Dus lees de handleiding!Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:41:
Ok, zelf in te stellen dus, en naar ik aanneem pas in het installateursmenu? Dan mag je er helaas niet zo maar vanuit gaan dat je geen instellingen kunt opgeven die slecht zijn voor je apparaat. Benut met beleid?
Daarnaast de hele vraag, de machine is officieel 6kW, als je je huis niet warm krijgt: wat is er mis? Zijn de berekeningen van je installateur dan niet goed? Staan de groepen van je vloer verwarming juist ingesteld? Is je Bron groot genoeg? Zo zijn er een hoop vragen voordat ik zou spelen met de 6kW om hem naar een hoger vermogen te zetten.
Bijv:
- Wellicht is er een beta toegepast, van bijv. 0,8 (niet ongebruikelijk) en wil je daar nog wat vanaf snoepen
- Wellicht hangt de WP er vóór de (afronding van) de bij de berekening behorende isolatiewerkzaamheden uit. (Zie o.a. verhalen in dit topic: [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek . Bij ons in zekere zin ook het geval).
- Er zijn maar zoveel modellen en het volgende model is duidelijk te groot, met name ook omdat je doorgaans in de efficiënte range wilt blijven.
Dat laatste is bij ons zeker het geval: onze 1-9 draait veruit het grootste deel van z'n uren op z'n meest efficiënte punt (ca. 4,75kW thermisch). Dus nog kunnen pieken wanneer nodig is beter dan een zwaardere. En dat zal voor heel veel huizen gelden. Die piekbehoefte aan warmte is nu eenmaal extreem t.o.v. de doorsnee behoefte. En dan nog 'n COP 5 doen i.p.v. een elektrisch element is toch fijn!
Heb jij uberhaupt je warmteafgifte ooit veel hoger dan 7000kWh zien oplopen? Bij mij komt de Ecoforrest nooit verder dan 6500kWh aan warmte. Niet dat ik het koud heb maar wel interessant om de ervaringen van deze WP op de max te horenGwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Maar wel wat heftig ten koste van de levensduur? Mag dit officieel ook, of kan het gedonder geven?
Hier inderdaad ook: het dak is nog niet optimaal geisoleerd. En er zijn nog een flink aantal koude bruggen die ik moet aanpakken. Ik vind het nu al niet slecht voor een huis uit 1960.Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:11:
Klopt wel, maar zijn ook wel een hoop antwoorden voor hoor.
Bijv:
- Wellicht is er een beta toegepast, van bijv. 0,8 (niet ongebruikelijk) en wil je daar nog wat vanaf snoepen
- Wellicht hangt de WP er vóór de (afronding van) de bij de berekening behorende isolatiewerkzaamheden uit. (Zie o.a. verhalen in dit topic: [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek . Bij ons in zekere zin ook het geval).
- Er zijn maar zoveel modellen en het volgende model is duidelijk te groot, met name ook omdat je doorgaans in de efficiënte range wilt blijven.
Dat laatste is bij ons zeker het geval: onze 1-9 draait veruit het grootste deel van z'n uren op z'n meest efficiënte punt (ca. 4,75kW thermisch). Dus nog kunnen pieken wanneer nodig is beter dan een zwaardere. En dat zal voor heel veel huizen gelden. Die piekbehoefte aan warmte is nu eenmaal extreem t.o.v. de doorsnee behoefte. En dan nog 'n COP 5 doen i.p.v. een elektrisch element is toch fijn!
En in de handleiding van de Nibe staat gewoon genoemd dat de compressor op 75% gelimiteerd is ivm geluidsproductie. En het menu om de begrenser aan te passen staat daar direct bij genoemd, zonder waarschuwing ofzo. Bij mij heeft ie afgelopen week een aantal uur boven de 75% gedraaid, maar de rest van het jaar draait in normaal gesproken eerder rond de 20-50%. Mijn onderbuikgevoel heeft er geen enkel probleem mee om die begrenser eraf te halen.
Het is trouwens maar 25% harder lopenGwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Yep, dat lijkt voor EcoForest ook allemaal stevig te spelen en de reden voor die typeaanduidingen te zijn.
Correctie, inderdaad wel 1/3e harder

[ Voor 3% gewijzigd door fishman op 16-02-2021 11:46 ]
In dezelfde handleiding staan ook de zwaardere modellen, maar de bengrenzer wordt alleen genoemd voor de 6kW variant, ivm geluidsproductie. Ik neem aan dat de zwaardere modellen dan wel gewoon op 100% kunnen draaien. Waarom zou dat een probleem zijn? Als je het niet 24x7 doet lijkt het mij geen enkel probleem.Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Dat lijkt inderdaad te helpen!its_me_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Heb dezelfde warmtepomp.
Welke temperatuur staat ingesteld in menu 1.9.5?
Als die waarde op 21 graden staat zal je WP stoppen met verwarmen als je woonkamer 21 graden is.
Zet hem op 22 of 23 graden en dan zou hij tot die temperatuur moeten verwarmen.
Dit is de temperatuur waarmee je het omslagpunt bepaalt tussen verwarmen en koelen. Laat even weten of dit is gelukt.
Vraag mij ook af of dit in de zomer effect heeft op de koeling. Gaat de warmtepomp dan ook pas bij 23c binnen koelen?
Heb het systeem nu op auto staan. Verwarmen stopt bij een gemiddelde buiten temp van 17c en koelen start bij een gemiddelde temp van 19c
Dit stond bij mij ook ingesteld. Merk wel dat in de praktijk dat vermogen eigenlijk niet wordt benut.fishman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:16:
[...]
yup, bij mij ging ie in eerste instantie ook niet verder dan 90Hz. Na de begrenzer verwijderd te hebben gaat ie tot 120Hz.
Ik vermoed dat dit wel zuiniger is dan gebruik van de addition stand. Kan iemand dat bevestigen? Zou het ook effect hebben op het koel vermogen?
Het werkt nu wel aardig, zie ook dat de rondpomp snelheid 100% is. Wel merk ik dat het beneden iets sneller warm wordt.jacovn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:27:
@Gijs007 heb jij druk meters in de afgifte kant zitten !
Als de druk te llaag is heb je geen flow over hoger gelegen verdiepingen. Dat heb ik ook al een keer gehad.
Heb je ook naregeling van kamers ? Bij ons zit iets niet goed en stonden die op koelen, dus als een kamer warmer was dan de koel grens warmde het verder op. Zat de te temperatuur onder de koelgrens werd niets meer verwarmd.
Er valt denk ik nog wel een beetje te tweaken door de doorstroom op de begane grond af te knijpen (daar staat immers ook de warmtepomp), of door boven voor meer doorstroom te zorgen. Maar hoe ik dat zou kunnen doen weet ik niet.
Heb de kamer regelaars allemaal openstaan. Kwam er onlangs achter dat de kamer regelaar van de slaap en werkkamer zijn omgedraaid.

Geprobeerd, maar werd gewoon weer naar de installateur verwezen. Met als opmerking dat de installateur met NIBE contact op kan nemen als ze er niet uitkomen...jerh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Wellicht kunnen ze je wel op weg helpen met wat tips. Het lijkt me dat dit relatief snel op te lossen moet zijn of het is onmogenlijk. Als het onmogenlijk is, weet je dat in ieder geval.
Had niet door dat je huurde, dus begrijp je positie nu een stuk beter.
Nadeel van een huurhuis met servicecontracten, ik kan geen andere installateur inschakelen als ik niet tevreden ben, en ze willen zo snel mogelijk weer weg zijn want het is geen uurtje factuurtje.
Ben gelukkig wel met een paar tips hier uit de brandkou geholpen:
- In menu 1.9.5 te temperatuur verhoogd van 21c naar 23c. Dit had na een half uur effect.
- Heb de verwarming curve op 3 ingesteld. Stond op 4 en door een monteur later op 5.
- Bij instellingen ruimtesensor, de factorverwarming stond op 1.5 en staat nu op 2. Zodat bij een lage binnentemperatuur het huis toch snel warm wordt. (i.v.m. verlaging van de curve, die op de buitentemperatuur gestuurde is)
- Met de programmering ingesteld dat het systeem om 22:00 de temperatuur met 1c verlaagd = uitschakelt. En om 04:00 weer inschakelt.
Verder kan ik met de geschiedenis in de NIBE uplink ook zien dat de graadminuten veel stabieler verlopen, en dat daardoor minder compressor starts plaatsvinden. Nuttige functionaliteit om het systeem bij te stellen.
Ben benieuwd of dit de komende dagen zo blijft werken, wellicht moet ik de programmering nog wat bijstellen, omdat het systeem traag reageert.
Ook weet ik het effect van het verlagen van de curve niet, bij extreem koude dagen. Wellicht moet ik de curve daarvoor bijstellen, zodat bij extreme kou een hogere aanvoer temperatuur wordt gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door Gijs007 op 16-02-2021 12:55 ]
Het lijkt met dat dit altijd zuiniger is dan het elektrische element, want die heeft een COP van 1. Zelfs als de compressor op een hogere Hz werkt zal de COP nog makkelijk boven de 4 liggen.Gijs007 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:40:
[...]
Dit stond bij mij ook ingesteld. Merk wel dat in de praktijk dat vermogen eigenlijk niet wordt benut.
Ik vermoed dat dit wel zuiniger is dan gebruik van de addition stand. Kan iemand dat bevestigen? Zou het ook effect hebben op het koel vermogen?
En dit heeft geen invloed op het koel vermogen, want tijdens het passief koelen wordt de compressor helemaal niet gebruikt.
Da's mooi voor je, want pakweg 4700 - 6800W thermisch lijkt z'n optimaal presterende bereiksuperyupkent schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:21:
Heb jij uberhaupt je warmteafgifte ooit veel hoger dan 7000kWh zien oplopen? Bij mij komt de Ecoforrest nooit verder dan 6500kWh aan warmte. Niet dat ik het koud heb maar wel interessant om de ervaringen van deze WP op de max te horen
Ja hoor. Hij heeft afgelopen week netjes z'n ding gedaan. Zo nu en dan tot de volle 11 kW aan toe. Heb ik van 's nachts in de logs gezien en ging in de loop van de ochtend weer die kant op wanneer de woonkamer verder afkoelde. Maar dat heb ik als hint opgevat: ging hij 's ochtends door de 9 kW, dan maakte ik daar de haard aan. Bron was ook prompt een graad 'kwijt' (van 10,5 naar 9,5, onder belasting), maar die heeft hij al bijna teruggevonden (weer 10,3).
Hij is hier in feite neergezet bijverwarming, dus extra vaak maar 'n beetje nodig, dus graag efficiënt bij dat gebruik. Maar anderzijds doet zo'n haard niets als we niet thuis zijn, dus is kunnen pieken ook wel fijn. (Waren we afgelopen week op vakantie gegaan, dan was 't tot een graad of 15 afgekoeld, schat ik.) We hebben nog veel verbeteringsplannen. Daarvoor is het ook fijn dat die installaties stuk voor stuk niet al te zwaar zijn.
Qua geluid: hij staat in de kelder, dat is onder de keuken, onder het aanrecht. Vanaf een dikke 9 kW begon ik dat te horen in de keuken.
Wat je zegt klinkt inderdaad aannemelijk, zeker met dergelijke uitleg erbij in de menu's.fishman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:49:
Waarom zou dat een probleem zijn? Als je het niet 24x7 doet lijkt het mij geen enkel probleem.
Maar die vraag echt beantwoorden kan waarschijnlijk alleen een specialist van Nibe.
We zitten lekker in installateursinstellingen te tweaken met z'n allen. Kan 't vast geen kwaad zo nu en dan ook de mogelijke risico's door te nemen
Kun je Ir opnamen maken van de plekken die niet warm worden? Wellicht is de VV niet goed aangelegd of heb je een verstopping.Gijs007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:44:
[...]
Geen idee. Bron temperaturen zijn niet onder 0 geweest, beide problemen spelen al een tijdje (ook toen het kwik nog ruim boven 0 was). Denk niet dat daar het probleem zit.
Heb begin december contact gezocht met de monteurs, maar voordat er iemand langs kwam waren we al weer een 6 weken! verder... Helaas konden ze mij niet verder helpen.
Overigens het huis wordt wel warm, dat is het probleem niet. Het probleem is dat bepaalde plaatsen en kamers kouder zijn, en die krijg ik niet warm. Deels omdat de warmte afgifte niet geleidelijk over de dag wordt verdeeld en deels doordat de warmtepomp stopt bij een woonkamertemperatuur van 21c (ook al is een beduidend hogere temperatuur ingesteld).
9 feb:superyupkent schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:21:
[...]
Heb jij uberhaupt je warmteafgifte ooit veel hoger dan 7000kWh zien oplopen? Bij mij komt de Ecoforrest nooit verder dan 6500kWh aan warmte. Niet dat ik het koud heb maar wel interessant om de ervaringen van deze WP op de max te horen
WP | ||
![]() | ![]() |
Sowieso doet ie SWW altijd op 12kW, COP is dan 3.0
Klopt niet helemaal, daadwerkelijke stroomverbruik ligt iets hoger. Aantal pagina’s terug heeft iemand het verschil bij gehouden.bartvb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:
Aardig dat de WP zelf de COP uitrekent. Mijn Nibe S1155 kan dat in theorie prima doen, maar in de interface (zowel op het toestel als online) zie je niets terug over de COP. Beetje jammer.
Op 12Kw maar liefst?!EiT schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:25:

Een (bijzondere) keuze van je installateur? Af fabriek dat hij dat véél rustiger aan. (Ik meen compressor max 40%. Kan dat nazien, want staat nog altijd zo.) COP is dan 4.0.*
*Is natuurlijk ook afhankelijk van bron en doeltemperatuur die tussen onze situaties kunnen verschillen.
bartvb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:
Aardig dat de WP zelf de COP uitrekent. Mijn Nibe S1155 kan dat in theorie prima doen, maar in de interface (zowel op het toestel als online) zie je niets terug over de COP. Beetje jammer.
Ja, de pompen zitten er niet bij in. Zowel geinig als wat op 't verkeerde been zo dus.EiT schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:31:
Klopt niet helemaal, daadwerkelijke stroomverbruik ligt iets hoger. Aantal pagina’s terug heeft iemand het verschil bij gehouden.
Ik vroeg me ook af waarom mijn Nibe niet op 100% vermogen draait om SWW te maken, maar dan is de COP lager.Cpt.Chaos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:43:
Mooi toch dat het op 12kW kan. Alle Alpha Innotecs komen niet verder dan 3kW door te kleine spiralen, wat echt wel heel jammer is.
Ik kan kiezen tussen ECO / comfort / Turbo voor SWW (of zoiets).
Verschil tussen die standen is de max temperatuur van het SWW in de boiler, en ook hoe snel hij het verwarmt. Bij een hogere stand gaat de Nibe met meer vermogen SWW maken.
Wellicht heb je ook zo'n stand op je warmtepomp?
Ik zal hem voor de grap op normaal zetten, al verwacht ik er niet veel van, want hij heeft al een delta t over de spiraal van 5K, dus de spiraal is te klein.
Eh.. die delta T vindt een WP gewoon fijn. Tenminste: bij de EcoForest is dat een instelling met 5 graden als default. En vervolgens pompt hij zo snel als nodig om die delta T over de compressor te handhaven.Cpt.Chaos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:33:
want hij heeft al een delta t over de spiraal van 5K, dus de spiraal is te klein.
Is me al eerder opgevallen (in de datasheets, zie wat pagina's terug) dat het meest efficiënte bereik van de compressor van zo'n beetje 30 tot 40% (toerental) loopt, dus verbaast me niet dat hij default op 40% staat. En die zoekt hij dan ook na start snel op. Komt neer op ca 6kW, dacht ik.
(Laatste SWW run was hier pakweg September en toen logde ik deze specifieke waarde nog niet. Ik ben nog altijd op zoek naar het ModBus register om deze 5 graden instelling van afstand (soms) te kunnen aanpassen.)
Hier ook last van met 300l vat. Welk vat heb jij?Cpt.Chaos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:33:
De onze heeft luxe of normaal voor sww. Hij staat nu op luxe.
Ik zal hem voor de grap op normaal zetten, al verwacht ik er niet veel van, want hij heeft al een delta t over de spiraal van 5K, dus de spiraal is te klein.
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Bedoel je SWW of legionella run?Gwaihir schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:41:
[...]
(Laatste SWW run was hier pakweg September en toen logde ik deze specifieke waarde nog niet. Ik ben nog altijd op zoek naar het ModBus register om deze 5 graden instelling van afstand (soms) te kunnen aanpassen.)
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Hoezo last van? Dit is in principe normaal gedrag..wiljums schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
Hier ook last van met 300l vat. Welk vat heb jij?
Ik ben er alleen niet helemaal blij mee, want van mij hoeft mijn 800 liter vat nabij de bodem niet altijd zo warm (maar bovenaan wel). Daarom zou ik de laatste 10 graden graag in één stap doen en dan halverwege het vat stoppen met zo ver verwarmen.
Ik heb een regeling die ik dit kan vertellen, maar mis helaas dus nog welk register in de WP ik moet aanpassen. (Alle hoop op @superyupkent die dit nog 'n keertje onder de kerstboom wil uitzoeken. Voor mij al in de zomer handig, dus ik hoop maar dat hij 'm in z'n tuin heeft geplant
SWW. Hoezo?wiljums schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:58:
Bedoel je SWW of legionella run?
Legionella run van de WP 1x getest: had 'm net te krap afgesteld; onderzijde buffer bleef iets te kort warm genoeg naar mijn smaak. Iets warmer afgesteld. Heeft nog 0x gedraaid
Even voor de context: ik heb een gemengd systeem. De WP doet SWW alleen in de zomer, wanneer ik de CV-haard niet stook. En dat in principe ook slechts totdat de warmtecollector op orde is. Het systeem staat wel ingesteld dat de WP warm water gaat maken als 't er niet meer is, en zelfs automatisch een legionella run gaat doen indien nodig. Maar als het goed is, is dat tijdens het stookseizoen nimmer het geval.
Hmm.. wacht.. welk model heb jij eigenlijk?EiT schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:25:
[...]
9 feb:
WP [Afbeelding] [Afbeelding]
@superyupkent vroeg 't aan mij over een 1-9. Maar mijn 1-9 doet geen 10kW bij die pompsnelheden die jij laat zien..
@Gwaihir natuurlijk is het niet leuk als de wp met 3kW sww maakt. Zeker met het vat van wiljums, dan ben je ruim twee uur bezig. Als het met 6-8kW kan dan scheelt dat meer dan de helft van de tijd. En met 8kW en een douchewtw kan je oneindig douchen, met 3kW niet.
Dat snap ik.Cpt.Chaos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:37:
@Gwaihir natuurlijk is het niet leuk als de wp met 3kW sww maakt. Zeker met het vat van wiljums, dan ben je ruim twee uur bezig. Als het met 6-8kW kan dan scheelt dat meer dan de helft van de tijd. En met 8kW en een douchewtw kan je oneindig douchen, met 3kW niet.
Maar waarom kijk je daarvoor naar die delta-T? Dat is de normale delta-T voor een warmtepomp. Z'n productiepomp kan dus hard genoeg draaien om daarbij z'n maximale vermogen in te zetten (wat je bij verwarming dus al wel ziet).
Je begrenzing zit dus waarschijnlijk elders..
Aan de hand van die delta t concludeer ik dat de spiraal te krap is voor hogere vermogens.
Dit heeft ook betrekking op de mensen zonder modulerende Alpha innotec warmtepompen waar de wp in storing komt bij het maken van sww. Ik weet niet meer wie het was die de aanvoertemperatuur in alarm kreeg zonder de sww temperatuur te halen, maar dat komt dus door de kleine spiraal.
Slecht bezuinigd door onze Duitse ingenieurs...
Edit voor de Alpha innotec gebruikers: is het misschien ergens mogelijk om met een vaste aanvoertemperatuur sww te maken en deze dan bijvoorbeeld op 62 te zetten. Nu met de sww run heeft hij aanvoer 52 retour 46 en sww temp 50, en dat loopt dan langzaam op tot het setpoint. Als de aanvoertemperatuur hoger is wordt het vermogen van de spiraal ook groter. Ik zie helaas geen instelling om dit te kunnen wijzigen.
Ik kijk alleen in de luxtronic en Alpha home en niet in de webserver, kan daar misschien iets?
[ Voor 29% gewijzigd door Cpt.Chaos op 17-02-2021 19:28 ]
B2 3-12kW (21223/1).Gwaihir schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:31:
[...]
Hmm.. wacht.. welk model heb jij eigenlijk?
Als 300L vat hebben wij de T-DW 300.
We hebben helaas geen douche WTW, maar wel en een regendouche.
Op zich wel met een 1-9 afgekund.
Bron temperatuur is al weer een graad of 5.
WP 11 maanden in gebruik, ben op het inregelen/afstellen na, tevreden met de Ecoforest.
Vind hem eigenlijk beter dan de niet modulerende Nibe F1245PC uit onze vorige woning. Die had namelijk een te hoog verbruik in de zomer.
Met de stooklijn op 2, met de heling ook op 2, werkt het systeem overdag vrijwel continue. Tot nog blijft de temperatuur in huis ook stabiel en voelt het comfortabel aan in huis.
Wel viel het mij op dat de compressor soms toch even stopt. Dit lijkt door een schommeling in de graadminuten te komen:
/f/image/JcyY8lHNzHsEYb7kBv8NXYUt.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik dit gedrag tegengaan?
Wat je beschrijft doet vermoeden dat de modulatie op z'n minimum nog dermate veel warmte levert dat hij naar verloop van tijd uitschakelt en uiteraard weer wat later ook weer inschakelt. Verklaart dan ook waarom de runs naar de koudere nacht toe langer worden. Kun je het geleverde vermogen aflezen en is dat inderdaad (nabij) het minimum van het apparaat?
Vind je het teveel korte runs, dan kun je zorgen dat hij wat langer door verwarmt en het dan wat verder af laat koelen. Dat zou je kunnen voelen in huis, als minder stabiel en / of minder comfortabel. [Weet persoonlijk zo niet hoe die settings bij Nibe heten, maar dat staat al wel elders in dit topic. Kun je een hysterese iets omhoog zetten? Of het aantal van die graadminuten waarop hij reageert wat vergroten, wellicht naar -100?]
Klopt, met het huidige aantal graadminuten draait de compressor op 20hz, dat is blijkbaar het minimum.Gwaihir schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:39:
@Gijs007 Niet, d.w.z. alleen ten koste van een wat minder stabiele temperatuur in huis. Wat is er niet ok aan?
Wat je beschrijft doet vermoeden dat de modulatie op z'n minimum nog dermate veel warmte levert dat hij naar verloop van tijd uitschakelt en uiteraard weer wat later ook weer inschakelt. Verklaart dan ook waarom de runs naar de koudere nacht toe langer worden. Kun je het geleverde vermogen aflezen en is dat inderdaad (nabij) het minimum van het apparaat?
Vind je het teveel korte runs, dan kun je zorgen dat hij wat langer door verwarmt en het dan wat verder af laat koelen. Dat zou je kunnen voelen in huis, als minder stabiel en / of minder comfortabel. [Weet persoonlijk zo niet hoe die settings bij Nibe heten, maar dat staat al wel elders in dit topic. Kun je een hysterese iets omhoog zetten? Of het aantal van die graadminuten waarop hij reageert wat vergroten, wellicht naar -100?]
Het koelde wel langzaam een beetje af in huis. (ingestelde temp is 22c) Op zich nu nog niet erg, maar als de daling door blijft zetten wordt het wel koud
Ik kan niet verklaren waarom de graadminuten een zaagtand patroon vertonen. Ik dacht dat de graadminuten enkel gebaseerd zijn op de kamer en buitentemperatuur, die temperaturen verlopen wel vloeiend:
/f/image/DA7aut6vs3Nx0RBWPInQxFPC.png?f=fotoalbum_large)
Disclaimer: is 'n Nibe ding, dus ik lees / kijk als ander-merk bezitter wellicht over wat details heen.
Ja, je stelt je stooklijn vast (onbewust) op het comfort in het dal in. Langere halen maken, maar daarvoor je stooklijn omhoog gooien is dus niet goed voor je verbruik.Gijs007 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:05:
Het koelde wel langzaam een beetje af in huis. (ingestelde temp is 22c) Op zich nu nog niet erg, maar als de daling door blijft zetten wordt het wel koud
Nogmaals: ik denk dat je je WP nu prima afgesteld hebt staan.
[ Voor 38% gewijzigd door Gwaihir op 18-02-2021 13:03 ]
@Gwaihir, de kerstboom is inmiddels weg en ik heb nog geen ideale manier gevonden om de 'geheime' registers te vinden op onze EcoGeo. In ieder geval met Home Assistant. Beste wat ik heb gevonden is deze tool. Echter moet ik een moment vinden om mijn setup los te koppelen en deze software te laten scannen.Ik heb een regeling die ik dit kan vertellen, maar mis helaas dus nog welk register in de WP ik moet aanpassen. (Alle hoop op @superyupkent die dit nog 'n keertje onder de kerstboom wil uitzoeken. Voor mij al in de zomer handig, dus ik hoop maar dat hij 'm in z'n tuin heeft geplant.)
In mijn nieuwbouw woning had ik hier ook "last" van. De warmtepomp berekent op basis van de buitentemperatuur hoeveel graadminuten je "kwijt" bent. Als de ingestelde waarde is bereikt gaat je warmtepomp over tot het verwarmen van de woning totdat het aantal graadminuten weer is teruggebracht tot 0.Gijs007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:38:
Ben nog even bezig geweest met de instellingen op de NIBE F1255-6 R PC.
Met de stooklijn op 2, met de heling ook op 2, werkt het systeem overdag vrijwel continue. Tot nog blijft de temperatuur in huis ook stabiel en voelt het comfortabel aan in huis.
Wel viel het mij op dat de compressor soms toch even stopt. Dit lijkt door een schommeling in de graadminuten te komen:
[Afbeelding]
Hoe kan ik dit gedrag tegengaan?
In menu 4.9.3 kun je instellen wat de drempelwaarde is. In mijn geval was deze ingesteld op -60 graadminuten. Ik heb deze waarde verhoogd naar -180 graadminuten. Hierdoor minder start stops van de warmtepomp en langere runs. Geen verschil in comfort in de woning. Ik zou deze waarde misschien nog wel verder kunnen verhogen.
Mogelijk kun je daar naar kijken.
/f/image/zBoT9mdM6JqRLruFOZHCfGyo.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij staat hij ook op -60. Ik zal dit eens proberen.its_me_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:24:
[...]
In mijn nieuwbouw woning had ik hier ook "last" van. De warmtepomp berekent op basis van de buitentemperatuur hoeveel graadminuten je "kwijt" bent. Als de ingestelde waarde is bereikt gaat je warmtepomp over tot het verwarmen van de woning totdat het aantal graadminuten weer is teruggebracht tot 0.
In menu 4.9.3 kun je instellen wat de drempelwaarde is. In mijn geval was deze ingesteld op -60 graadminuten. Ik heb deze waarde verhoogd naar -180 graadminuten. Hierdoor minder start stops van de warmtepomp en langere runs. Geen verschil in comfort in de woning. Ik zou deze waarde misschien nog wel verder kunnen verhogen.
Mogelijk kun je daar naar kijken.
Hopelijk schakelt het systeem dan toch vlotjes weer in, maar zonder het starten en stoppen in een korte periode.
Wat in mijn situatie ideaal zou zijn is het omgekeerde van bovenstaande.
Ik zoek eigenlijk een soort hysterese instelling, waarmee wordt voorkomen dat de graadminuten in een korte periode snel stijgen. Om daarmee te voorkomen dat het systeem te snel 0 graadminuten bereikt, en volledig uitschakelt, om vervolgens binnen een uur weer in te schakelen omdat het aantal graadminuten weer negatief is.
Het blijft wel een systeem dat achter de feiten aanloopt. Het zou ideaal zijn als ook rekening wordt gehouden met de weervoorspelling, omdat het even duurt voordat vloerverwarming warm wordt.
Tja, kun je 'm nog inruilen voor een ander merk, dat wel een hysterese setting heeft?Gijs007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:48:
Bij mij staat hij ook op -60. Ik zal dit eens proberen.![]()
[..]
Ik zoek eigenlijk een soort hysterese instelling, waarmee wordt voorkomen dat de graadminuten in een korte periode snel stijgen. Om daarmee te voorkomen dat het systeem te snel 0 graadminuten bereikt, en volledig uitschakelt, om vervolgens binnen een uur weer in te schakelen omdat het aantal graadminuten weer negatief is.
Zonder dollen: die drempelwaarde fungeert als een hysterese
Laat alleen nog even verder op je inwerken wat die graadminuten zijn? Stooklijn => berekende aanvoer. Berekende vs. werkelijke aanvoer => een aantal graadminuten. Bij een hysterese instelling zeg je dat hij een bepaald verschil in graden moet tolereren. Hier is het kennelijk een verschil in graden * hoe lang dat verschil al bestaat. Dit is de input voor de regeling, niet een (keurig vlak) afregelbare output.
Alvast aan omdat het koud wordt? Denk niet dat daar echt veel te halen valt. Zo traag is e.e.a. ook weer niet. Bij ons huis, vrijstaand en nog niet best geïsoleerd, heb ik wel de stooklijn aan een gevoelstemperatuur gekoppeld, dus niet alleen temperatuur maar ook windchill. En de zoneverwarming zou rekening moet kunnen houden met zon inval en dan eerder uitschakelen. Eerlijk gezegd geen idee of ik de sensor daarvoor al goed ingesteld heb, maar tegelijkertijd ook (nog) geen klachten..Het blijft wel een systeem dat achter de feiten aanloopt. Het zou ideaal zijn als ook rekening wordt gehouden met de weervoorspelling, omdat het even duurt voordat vloerverwarming warm wordt.
Bij Alpha Innotec kun je heel makkelijk de stooklijn met Alpha app of met Home Assistant (HA) verschuiven in stapjes van 0,5 K. Bij mooi weer met veel zoninval (zoals komende dagen) zet ik hem lager. Bij harde wind en bewolkt zet ik hem hoger.
Ik ga nog uitzoeken in hoeverre ik dat kan automatiseren met HA.
Wellicht kan dat met jullie wp ook?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Wel zouden de vertrekken in de zon minder omhoog door moeten schieten wanneer ik de sensor die de lichtsterkte buiten meet goed koppel. (Dat ben ik domweg vergeten, bedacht ik mij vanochtend. Dus of 't 'probleem' speelt niet zo sterk, of 't is automagisch goed gegaan. Dit stuk heeft 'n hoog black-box gehalte
Voor wind de stooklijn verplaatsen op zo'n manier, lijkt mij een prima oplossing voor jou en vele anderen.
Ik verplaats niet de stooklijn zelf, maar voer ik de gevoelstemperatuur in, in plaats van de buitentemperatuur. Dat bevalt mij prima. Dat 't kan is wel een gevolg van mijn wat zeldzame regeling; ik gebruik geen stooklijn van de WP zelf (die rechtstreeks aan de buitentemperatuursensor zou zijn gekoppeld) maar van mijn Loxone domotica. De WP hoort het resultaat: de gevraagde watertemperatuur.
@KC27 ik ook met ha en luxtronik ben benieuwd of je al een Automation hebt b.v op basis van lux of temperatuur in de woonkamer. Rond maart krijg je dat stooklijn en war niet goed samenwerken. B.v buiten temperatuur sensor geeft 8 graden aan maar zon schijnt en woonkamer (21) wordt dan passief verwarmd. Toch slaat de wp aan.KC27 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:15:
@Gwaihir @Gijs007
Bij Alpha Innotec kun je heel makkelijk de stooklijn met Alpha app of met Home Assistant (HA) verschuiven in stapjes van 0,5 K. Bij mooi weer met veel zoninval (zoals komende dagen) zet ik hem lager. Bij harde wind en bewolkt zet ik hem hoger.
Ik ga nog uitzoeken in hoeverre ik dat kan automatiseren met HA.
Wellicht kan dat met jullie wp ook?
Heb je daarvoor niet de een of andere temperatuursensor in de woonkamer die doorgeeft dat 't wel goed is geweest?Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:58:
Rond maart krijg je dat stooklijn en war niet goed samenwerken. B.v buiten temperatuur sensor geeft 8 graden aan maar zon schijnt en woonkamer (21) wordt dan passief verwarmd. Toch slaat de wp aan.
Bedankt voor de uitleg, dit heeft weer nieuwe inzichten. Eigenlijk wil ik dus voorkomen dat de werkelijke aanvoer schommelt. Deze verloopt vaak uren lang stabiel, tot er even kort iets gebeurt waardoor de compressor 2 of 3x zo hard gaat draaien. Daardoor piekt dus ook de aanvoer temperatuur, met als gevolg het eerder genoemde gedrag.Gwaihir schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:
[...]
Tja, kun je 'm nog inruilen voor een ander merk, dat wel een hysterese setting heeft?![]()
Zonder dollen: die drempelwaarde fungeert als een hysterese.
Laat alleen nog even verder op je inwerken wat die graadminuten zijn? Stooklijn => berekende aanvoer. Berekende vs. werkelijke aanvoer => een aantal graadminuten. Bij een hysterese instelling zeg je dat hij een bepaald verschil in graden moet tolereren. Hier is het kennelijk een verschil in graden * hoe lang dat verschil al bestaat. Dit is de input voor de regeling, niet een (keurig vlak) afregelbare output.
[...]
Alvast aan omdat het koud wordt? Denk niet dat daar echt veel te halen valt. Zo traag is e.e.a. ook weer niet. Bij ons huis, vrijstaand en nog niet best geïsoleerd, heb ik wel de stooklijn aan een gevoelstemperatuur gekoppeld, dus niet alleen temperatuur maar ook windchill. En de zoneverwarming zou rekening moet kunnen houden met zon inval en dan eerder uitschakelen. Eerlijk gezegd geen idee of ik de sensor daarvoor al goed ingesteld heb, maar tegelijkertijd ook (nog) geen klachten..
/f/image/f17woY7DBlq0j8y7wZ0ZsrTC.png?f=fotoalbum_large)
Mijn systeem heeft buiten enkel een temperatuur sensor hangen, er wordt geen rekening gehouden met wind en zon inval. Misschien kan ik vanuit home assistant wel het e.a. realiseren. Ik zag i.i.g. een homeassistant plugin waarmee de parameters uitgelezen kunnen worden, weet alleen niet of daarmee ook het e.a. kan worden gestuurd met betrekking tot de berekende aanvoer temperatuur.
[ Voor 8% gewijzigd door Gijs007 op 19-02-2021 14:44 ]
Ik zie niet naar welke piek(en) je de aandacht wilt trekken. Hoger tempo lijkt op m'n oog goed overeen te komen met momenten waarop de achterstand in graadminuten ook groot is.Gijs007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:42:
Deze verloopt vaak uren lang stabiel, tot er even kort iets gebeurt waardoor de compressor 2 of 3x zo hard gaat draaien.
Wel doet je beschrijving me denken aan een verschijnsel wat ik bij mijn eigen WP nieuwsgierig heb nagejaagd. Misschien is 't dat, misschien help ik je op een dwaalspoor: het viel me op dat, ongeacht het gewenste tempo, de compressor bij tijd en wijle eventjes rond de 50% draait. Na enig speuren geconstateerd dat deze compressoren dat nodig hebben om hun olie pijl weer aan te vullen; op flink laag / flink hoog tempo vindt de olie onvoldoende de weg terug naar de voorraad. Onvermijdelijk dus maar 't geeft hier ook een piek / dal.
Waarschijnlijk niet en indien wel is het nog maar de vraag of je dat moet willen; je zou de besturing van je WP dan vrij fundamenteel over nemen. In mijn installatie zijn daar redenen voor en is een passend stabiele aansturing gerealiseerd. In jouw geval zou ik eerst 'ns naar de suggestie van @KC27 kijken. Zoiets kan waarschijnlijk wel makkelijk én mocht je HA wegvallen, dan loopt je WP aardig door, alleen staat de stooklijn dan wellicht even niet helemaal ideaal voor de veranderende omstandigheden.Ik zag i.i.g. een homeassistant plugin waarmee de parameters uitgelezen kunnen worden, weet alleen niet of daarmee ook het e.a. kan worden gestuurd met betrekking tot de berekende aanvoer temperatuur.
Alleen de RBE, ik heb wel andere sensoren die ik met HA uitlees dus daarmee Luxtronik kan aansturen is dan perfect. Heb jij al iets werkend? @KC27Gwaihir schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:41:
[...]
Heb je daarvoor niet de een of andere temperatuursensor in de woonkamer die doorgeeft dat 't wel goed is geweest?
Ik kan nu nog alleen de stooklijn(verschuiving) vanuit HA bedienen. Ik heb ook zone naregeling (Alpha Home). De grootste buffer zit in de woonkamer/keuken (60 m2 beton). De temperatuur schommelt daar rond 21,5 °C. De instelling staat op 22 °C. Daar komt ie alleen aan bij veel en lange zoninval.
Het zou mooi zijn dat HA de stooklijn verlaagt bij 21,8 °C en verhoogt als ie 21,2 °C aantikt. Ik ben nu op zoek om de gemeten temperatuur uit Alpha Home uit te lezen (zwave netwerk met eigen server).
Ja, ik dacht dat die er daarvoor hing + als 'n soort afstandsbediening voor wat je anders op 't bedieningspaneel moet doen. Dat meende ik tenminste op te maken uit de beschrijving van de EcoForest versie van zo'n ding.Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:03:
Alleen de RBE
Even wat regeltechniek van de koude grond:Gijs007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:48:
[...]
Ik zoek eigenlijk een soort hysterese instelling, waarmee wordt voorkomen dat de graadminuten in een korte periode snel stijgen.
De hysterese is er al. Bij -60 graadminuten gaat de compressor aan, bij 0 graadminuten gaat hij weer uit. Als er teveel 'gependeld' wordt naar jouw zin dan heb je opties; de snelheid waarmee het aantal graadminuten weer naar 0 oploopt verlagen of de bandbreedte verhogen (dus bijvoorbeeld pas inschakelen bij -120 graadminuten).
Steilheid van de curve:
- De compressor draait al op z'n laagste stand, met die lage stand krijgt hij de aanvoertemperatuur behoorlijk snel omhoog. Compressorsnelheid kan je niet verder verlagen.
- Snelheid van stijgen van de aanvoertemperatuur verlagen, bjivoorbeeld door meer groepen open te zetten.
- Hoogte van berekende aanvoertemperatuur aanpassen. Bij een andere stooklijn is het verschil tussen berekende en werkelijke aanvoertemperatuur kleiner, daardoor zal alles een stuk rustiger verlopen.
Bandbreedte aanpassen:
Andere optie is simpelweg die -60 veranderen. Als je een woning hebt met relatief weinig warmteverlies en veel massa dan kan dat prima. Vooral een kwestie van proberen en voelen + meten of dat invloed heeft op het comfort.
Mis ik dan nog strategieën?
Heb dit gedrag tot nu toe nog niet gezien bij mjin Nibe S1155. Deze staat nu op stand 'auto' wat betreft het in-/uitschakelen van de compressor. Aantal graadminuten kan ik nu niet instellen daardoor. Zou kunnen dat de S-serie dit pendelen uit zichzelf wat beter voorkomt.
Volgens mij heb ik hier dezelfde warmtepomp (f1255pc-6) staan met dezelfde sensoren. (buitensensor en ruimtesensor)Gijs007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Bedankt voor de uitleg, dit heeft weer nieuwe inzichten. Eigenlijk wil ik dus voorkomen dat de werkelijke aanvoer schommelt. Deze verloopt vaak uren lang stabiel, tot er even kort iets gebeurt waardoor de compressor 2 of 3x zo hard gaat draaien. Daardoor piekt dus ook de aanvoer temperatuur, met als gevolg het eerder genoemde gedrag.
[Afbeelding]
Mijn systeem heeft buiten enkel een temperatuur sensor hangen, er wordt geen rekening gehouden met wind en zon inval. Misschien kan ik vanuit home assistant wel het e.a. realiseren. Ik zag i.i.g. een homeassistant plugin waarmee de parameters uitgelezen kunnen worden, weet alleen niet of daarmee ook het e.a. kan worden gestuurd met betrekking tot de berekende aanvoer temperatuur.
Die 'zaagtand' in het aantal graadminuten herken ik wel. Dat heb ik ook bij een redelijk stabiele buitentemperatuur.
De binnentemperatuur blijft dan wel helemaal gelijk. Op zich vind ik het dus niet zo'n probleem. Lekker laten schommelen die graadminuten
7k voor de ketel/installatie... en 9k voor de boring. Maar de ketel is een instapper van 6 kWh terwijl de diepte 160 meter is. Ergens heb ik een gevoel dat de balans tussen beide er niet is (of overredundant) of zoiets. Ik vind deze aanbieding net iets te duur, maar wat zou ik hiervan moeten vinden.
Of is de bodem van Groningen gewoon brak?
Ik vroeg mij af als hier mensen al 'live' de COP/SPF van hun warmtepomp berekenen/meten?
ik zou graag het elekrisch vermogen van de warmtepomp opmeten,
de warmteopbrengst van de warmtepomp meten
en dan kan ik ook mooi uitzetten wat de COP/SPF is van de warmtepomp.
Het lijkt mij leuk om te zien hoe de COP evolueert in het jaar. (en ook om een idee te hebben hoe dicht we bij de theoretische COP komen...)
Vermogen meten is niet zo moeilijk..
maar de warmteopbrengst meten is wat moeilijker..
Zijn er mensen die dit reeds doen? hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik heb zelf een Vaillant warmtepomp - (ebus) maar ik denk niet dat ik de actueele warmte opbrengts kan uitlezen uit de bus.. (moet ik mij nog in verdiepen in hoever ik die bus kan uitlezen/schrijven met nodered/homeassistant/...)
Ik vermoed dat ik zal moeten meten aan welke temperatuur het water in de warmtepomp gaat, welke temperatuur deze de warmtepomp verlaat (dan hebben we al een 'Delta T')
maar dan hebben we ook nog een debiet nodig om te kunnen berekenen hoeveel energie er nu in het water omgezet is..
Dus ik vroeg mij af als er mensen zijn die dit reeds gedaan hebben? hun methode kunnen uitleggen (en eventueel wat grafiekjes van hun bevindingen)
Ik zou dit graag allemaal berekenen/loggen adh Node-red, influxdb en grafana.
Groeten,
Thomas
Deze zijn we toen aangegaan, maar ik begin steeds meer mijn twijfels te krijgen over deze eenmanszaak.
Hij reageert niet op email, ik zit hem nu al een ruime maand achter de vodden voor het maken van een afspraak voor ons jaarlijkse onderhoud (conform contract).
Ik begin het vertrouwen te verliezen. Mocht er in de (nabije) toekomst echt een defect optreden in onze WP of WTW dat hij adequaat kan reageren en inspelen op onze problematiek.
Derhalve mijn vraag: Kent er iemand een installatiebedrijf welke in de regio Tilburg / Breda zit wie ik kan aanschrijven voor zo'n onderhoudscontract voor mijn WTW en WP? Momenteel betaal ik 175 euro per jaar voor deze knakker...
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik heb er daarom voor gekozen om geen contract af te sluiten.
Zelfde voor mijn WTW, ik vervang regelmatig de filters (voor niet origineel, scheelt heel veel geld) en dat is het wel zo'n beetje.
Nou heb ik mijn systeem pas 2 jaar draaien, dus heb ik makkelijk praten. Als ik over 5 jaar ineens de ene na de andere storing heb baal ik misschien wel omdat ik dan duurder uit ben.
Even een test, ben wel benieuwd naar de anderen in dit forum:
Poll: heb jij een onderhouds contract voor je warmtepomp?
• ja
• nee
• anders (reactie hieronder)
Ook een poll maken? Klik hier
Bij mij draait het ook pas 2 jaar. Druk e.d. houd ik zelf bij en vul ik, indien nodig, ook bij. WTW vervang ik jaarlijks de filters, inderdaad ook replica. Daarnaast zuig ik regelmatig met de stofzuiger de filters uit of blaas ze schoon met de compressor.fishman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:57:
Ik heb begrepen dat een warmtepomp amper onderhoud nodig heeft. Wellicht een keer de druk van je vloerverwarming en bron controleren en bijvullen, maar dan heb je het volgens mij wel gehad.
Zelfde voor mijn WTW, ik vervang regelmatig de filters (voor niet origineel, scheelt heel veel geld) en dat is het wel zo'n beetje.
Nou heb ik mijn systeem pas 2 jaar draaien, dus heb ik makkelijk praten. Als ik over 5 jaar ineens de ene na de andere storing heb baal ik misschien wel omdat ik dan duurder uit ben.
Nu is 175 euro ook niet de wereld, maar ik twijfel gewoon of de ZZP-er het uberhaupt aankan, mocht er iets mis gaan.
Ingevuld: jaEven een test, ben wel benieuwd naar de anderen in dit forum:
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
[...]
Nu is 175 euro ook niet de wereld, maar ik twijfel gewoon of de ZZP-er het uberhaupt aankan, mocht er iets mis gaan.
[...]
bij mijn CV ketel was het 60 euro per jaar, en daar doen ze ook echt wat voor dat geld. Misschien heb ik het mis, maar ik zou niet weten wat een monteur moet reinigen/smeren/schoonmaken aan een warmtepomp. Puur voor en jaarlijkse check vind ik 175 euro best flink. Doe dat even 10 jaar en je zit op een aardig bedrag waarvoor je prima een keer voorrijkosten en onderdelen kunt betalen als er echt een storing is. Bijvoorbeeld een kapotte pomp ofzo.
Kijk even in de (installateurs) handleiding of er een flowmeter in de warmtepomp zit. Bij de F-serie van Nibe is dat een optie (energiemeter), bij de S-serie zit dat ingebouwd. Weet niet hoe dit bij Vaillant geregeld is.thomke schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:41:
ik zou graag het elekrisch vermogen van de warmtepomp opmeten,
de warmteopbrengst van de warmtepomp meten
en dan kan ik ook mooi uitzetten wat de COP/SPF is van de warmtepomp.
@Femme heeft iig een ultrasone flowmeter op zijn warmtepomp gezet, dat kan je relatief makkelijk zelf doen. Zoek even in dit topic op 'ultrasoon'.
Correct, mijn Nibe heeft dit typenummer:F1155-6 PC EM 3X400Vbartvb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:30:
[...]
Kijk even in de (installateurs) handleiding of er een flowmeter in de warmtepomp zit. Bij de F-serie van Nibe is dat een optie (energiemeter), bij de S-serie zit dat ingebouwd. Weet niet hoe dit bij Vaillant geregeld is.
@Femme heeft iig een ultrasone flowmeter op zijn warmtepomp gezet, dat kan je relatief makkelijk zelf doen. Zoek even in dit topic op 'ultrasoon'.
PC staat voor Passive Cooling
EM staat voor Heat / energie meter, daarmee kan je dus de totaal opgewekte energie meten. Ik moet ook nog een formule in HomeAssistant bakken die met die informatie de COP kan berekenen per maand.
https://partner.nibe.eu/nibedocuments/25021/231817-6.pdf
Misschien is hij elders de storingen aan het afhandelen? (Of daar van bij aan het komen, na het zware winter weer).Matis schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:34:
Deze zijn we toen aangegaan, maar ik begin steeds meer mijn twijfels te krijgen over deze eenmanszaak.
Hij reageert niet op email, ik zit hem nu al een ruime maand achter de vodden voor het maken van een afspraak voor ons jaarlijkse onderhoud (conform contract).
Ik begin het vertrouwen te verliezen. Mocht er in de (nabije) toekomst echt een defect optreden in onze WP of WTW dat hij adequaat kan reageren en inspelen op onze problematiek.
[..]Momenteel betaal ik 175 euro per jaar voor deze knakker...
Eens met @fishman dat 't een fors bedrag lijkt.
Ik betaalde voor de CV 95 euro / jaar. Dat is incl. onderhoud en arbeid bij storingen. Het idee van die abonnementen is dat niemand op storingen zit te wachten, dus dat je ze de gelegenheid geeft die voor te zijn. Daarvoor in ruil moeten ze bij storing snel op komen draven. Zeker op die momenten in het jaar waarop de installatie echt niet gemist kan worden, is dat in uiterlijk 24 uur.
Daar lijken de grote jongens het wat makkelijker mee te hebben. Bij de installateur waar ik stage liep - en die ook mijn ketel onderhield tot ik verhuisde - hadden ze in de winter ook nachtdienst bijvoorbeeld. Daar wordt je als klant wel echt blij van! Maar ach, de kleinere toko hier had voor 9:00 gebeld, zelfde dag monteur en dat is ook voldoende. (En liet je daar bijv. laat 's avond een bericht achter, dan denk ik dat hij ook 's ochtends eerst bij jou begon (tenzij je al niet meer de eerste storing was).)
Vind die grotere jongens dan wel weer star in hun contracten voor WP en WTW, etc. Tel een flink aantal onderhoudsarme installaties bij elkaar en je betaalt de hoofdprijs. Vijf(?)jaarlijks de kanalen van de balansventilatie (t.z.t., nu nog te installeren) reinigen is begrijp ik de grootste klus. En wat drukken e.d. bekijken, maar die checklist geeft hij maar door, dan mag de domotica dat doen.
Momenteel is het hier nog onder garantie (dus 'anders') ingevuld. Hoor tegen het eind daarvan wel een voorstel. Alles samen is 't wellicht handig dat er om 't jaar iemand langs komt. En zekerheid van snelle ondersteuning bij storing is ook wel iets waard.
Onderhoud werd toen gedaan door Dubo techniek.
Zelf nu een onderhoudscontract afgesloten bij installateur, onze WP heeft geen elektrische element, geen zin in gezeik in de winter. Had vorig jaar al te lage druk ergens in juni, was dan wel garantie, maar ze kwamen direct langs.
Om de COP te kunnen berekenen moet je twee dingen meten:
- De warmteproductie. Als deze door jouw warmtepomp wordt gemeten en deze meting is betrouwbaar: prima. Anders met je een Kamstrup warmtemeter met mbus uitgang kopen en plaatsen. Je kunt ook aan de gang met een VFS2-40. Deze is wat goedkoper.
- Het totale elektriciteitsverbruik (incl. pompen). Dit meet je het best met een (evt 3 fasen) meter in je meterkast. Die heb je met een puls (S0) uitgang maar ook met een zwave of zigbee uitgang.
Ik heb een Alpha Innotec die redelijk nauwkeurig de warmteproductie meet. In mijn meterkast hangt een 3 fasen meter met puls uitgang die ik tel met een youless. Dat gaat allemaal maar Home Assistant (voor het actuele overzicht) en Energiemanager Online (voor het historische overzicht).
Home Assistant:
/f/image/2ZtvRm45QDsFzsIUxSksZ6zF.png?f=fotoalbum_large)
Energiemanager Online:
/f/image/UHWa2DcIGl6xVba0SsYM9lG9.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Thermia Comfort Optimum 6kW warmtepomp thuis draaien en erg tevreden over. Ik ben wel een van de weinigen in de buurt die een water/water warmtepomp heeft, nagenoeg iedereen gaat toch wel voor de veel goedkopere lucht-water varianten. De warmtepomp draait als een zonnetje en kan ons huis prima van warmte voorzien en koude in de zomer door het gehele huis, op elke verdieping hebben we namelijk vloerverwarming / koeling. Onderhoud is eigenlijk niet nodig, het enige wat ik zelf moet controleren is een klein filtertje in de waterleiding, die ik eenvoudig onder de kraan kan afspoelen. Alles in de warmtepomp is geen onderhoud voor nodig. Overigens had ik standaard het elektrische element uit staan, omdat de warmtepomp het prima zonder aan kon. Echter met het thuiswerken is momenteel de gehele woning verwarmd en dat i.c.m. de koude periode toch maar aangezet. Slechts een paar keer is het element aan gesprongen.
Ik heb nog wel een die ik nog ga uitvoeren, namelijk toch een kamerthermostaat toepassen, waarmee ik beter de temperatuur (warmte) wil kunnen beheersen, door weersvoorspellingen mee te nemen in de warmtevraag. Momenteel wordt de vraag bepaald door een combinatie van retourtemperatuur en de buitentemperatuur.
De warmtepomp houdt dus geen rekening met toekomstige weersinvloeden en is bijvoorbeeld 's nachts aan het verwarmen, terwijl de volgende dag de zon op het huis aan het branden is. Een andere optie om met de weerstand van de buitensensor te spelen i.c.m. weersvoorspellingen.
Ik zie toch wel een trendfishman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:57:
Ik heb begrepen dat een warmtepomp amper onderhoud nodig heeft. Wellicht een keer de druk van je vloerverwarming en bron controleren en bijvullen, maar dan heb je het volgens mij wel gehad.
Even een test, ben wel benieuwd naar de anderen in dit forum:
Poll: heb jij een onderhouds contract voor je warmtepomp?
• ja
• nee
• anders (reactie hieronder)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Bedankt iedereen voor het invullen!
bmonninkhof schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:03:
Hoi allemaal,
Ik heb een Thermia Comfort Optimum 6kW warmtepomp thuis draaien en erg tevreden over. Ik ben wel een van de weinigen in de buurt die een water/water warmtepomp heeft, nagenoeg iedereen gaat toch wel voor de veel goedkopere lucht-water varianten. De warmtepomp draait als een zonnetje en kan ons huis prima van warmte voorzien en koude in de zomer door het gehele huis, op elke verdieping hebben we namelijk vloerverwarming / koeling. Onderhoud is eigenlijk niet nodig, het enige wat ik zelf moet controleren is een klein filtertje in de waterleiding, die ik eenvoudig onder de kraan kan afspoelen. Alles in de warmtepomp is geen onderhoud voor nodig. Overigens had ik standaard het elektrische element uit staan, omdat de warmtepomp het prima zonder aan kon. Echter met het thuiswerken is momenteel de gehele woning verwarmd en dat i.c.m. de koude periode toch maar aangezet. Slechts een paar keer is het element aan gesprongen.
Ik heb nog wel een die ik nog ga uitvoeren, namelijk toch een kamerthermostaat toepassen, waarmee ik beter de temperatuur (warmte) wil kunnen beheersen, door weersvoorspellingen mee te nemen in de warmtevraag. Momenteel wordt de vraag bepaald door een combinatie van retourtemperatuur en de buitentemperatuur.
De warmtepomp houdt dus geen rekening met toekomstige weersinvloeden en is bijvoorbeeld 's nachts aan het verwarmen, terwijl de volgende dag de zon op het huis aan het branden is. Een andere optie om met de weerstand van de buitensensor te spelen i.c.m. weersvoorspellingen.
Nieuwe buitenkraan op andere plek met isolatie en ook IR paneel met Z-Wave thermostaat opgehangen.Vaevictis_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:57:
[...]
@Gwaihir De WP is grijs en staat rechts op de foto, je kunt er zo niet bij. Wel bij de kogelkraan en de buitenkraan. Maar ik denk dat vulkraan (bovenin) dus is aangesloten op deze waterleiding vandaar dat het onderdeel van het WP systeem lijkt te zijn.
Deze houdt de ruimte tussen de 5 en 8 graden dus vorstschade mag nu niet meer voorkomen.