Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 32 ... 111 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:42

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Tetsuo55 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Waterzijdig balans tot +/-0.1c bereikt en dat is de foutmarge van mijn sensoren.

Dit zijn de temperaturen met alle naregeling op open
Begane grond: 22.5c
Eerste verdieping: 21.5c in slaapkamers, 20,5c in badkamer
Tweede verdieping: 20.0c in alle ruimtes.

Er is een duidelijk effect op de temperatuur wanneer er in het plafond vloerverwarming zit, de koudste ruimtes, ongeacht verdieping hebben geen plafond verwarming

Ik heb de naregeling op eerste verdieping weer ingeschakeld, eens kijken of de temperatuur in de badkamer en tweede verdieping gaan stijgen.
Ik moest wel de hysterese HR verhogen naar 1.5K omdat de pomp begon te pingelen
Helaas zorgt de naregeling er alleen voor dat die kamers kouder worden, andere ruimtes worden er niet warmer door.

Ik denk dat ik dan concluderen dat de huidige stooklijn en binnentemperatuur van 20 graden behoud en als ik de badkamer warmer wil hebben dat ik de stooklijn moet verhogen (en de woonkamer ook warmer wordt)

[ Voor 10% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-02-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:39:
Kijk eens naar Plushuis.nu. Dat is onze adviseur bij de nieuwbouw, maar hij heeft ook ervaring met het energieneutraal maken van bestaande woningen.
Iemand nog ander advies?

Wij hadden een aardige eerste indruk en spraken Nicolaas maandag nog. Maar toen ik gister de offerte aan wilde nemen bleek die ineens ingetrokken omdat ze voldoende opdrachten nog dichter bij huis krijgen. (Wij wonen binnen het op hun site genoemde gebied.)

Op een kwartiertje reistijd kun je dus ineens gewoon in de @#$@ zakken. En dan nog vraagt men zich af waarom de bouw een slechte naam heeft |:(.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 03-02-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oosy2701
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01 16:28
Herkenbaar, eerste offerte die ik binnen kreeg voor de verbouwing daar kan je twee huizen voor bouwen. Het offerte traject duurt echt zo enorm veel langer. twee andere doen er al bijna twee maanden over om een goed moment te vinden om de offerte door te rekenen. En toen ik aangaf halverwege januari of ie eind vd maand het kon afronden omdat ik al een andere offerte had liggen en die ook wilde weten waar ie aan toe was kreeg ik de opdracht terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dergelijke zaken heb ik ook al veel meegemaakt ondertussen. Maar een offerte doodgemoedereerd intrekken wanneer je de opdracht geeft :?. Nieuw dieptepunt :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met toestemming van Thinkpad een plug voor een ander topic: [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Dit bericht heb ik ook in het L/L, L/W topic geplaatst.

Aankomend weekend wordt het heel erg koud met harde wind en veel sneeuw. Mijn verwachting is dat er vanaf zondag een heleboel berichten in de diverse warmtepomptopics voorbij komen over problemen met de kou en het niet warm kunnen houden van het huis.

Misschien is het op voorhand interessant om tips/trucs uit te wisselen in 1 algemeen topic om deze forse kou door te komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:55

mymind*

A Beautiful Mind

Toch maar even hier een post:

Mijn NIBE F1255PC-6 was bij -2 graden al continue met 1Kw aan het bijverwarmen terwijl de compressor op 25Hz stond. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Heeft er iemand ervaring met deze warmtepomp en de bijverwarming? De instellingen voor bijverwarming staan nog op de fabrieksinstellingen maar het lijkt mij dat er veel te vroeg gebruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 23:51
Is die 1255 modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-06 11:47

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Kan je wat screenshots van de instellingen van de warmtepomp delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
@mymind* ik heb geen nibe maar in menu 4.9.5 kan je bijverwarmen uitzetten. Dan zou ik dat eerst doen. Nu verder lezen in de installateurshandleiding, die heb je ook liggen?

[ Voor 20% gewijzigd door Cpt.Chaos op 07-02-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

In het WP winter topic wees Consulectro mij er op dat bij zijn wamtepomp de bijverwarming pas wordt ingeschakeld onder -5 graden.

Die instelling stond bij mij op 2 graden. Dat lijkt mij nogal hoog. Ik heb deze nu ingesteld op -10 graden. Misschien is dat erg laag maar ik houd het systeem nu toch goed in de gaten en ben wel benieuwd hoe ver we komen zonder bijverwarming.

Ik zal even wat screenshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Iemand hier ervaring met een Nibe F1155-6 PC?
Mijn huis is nog niet 100% geisoleerd, en de compressor draait nu op 90Hz. Maximale snelheid van de compressor is volgens deze plaatjes uit de handleiding 120Hz, maar de compressor is begrensd op 75% zoals ik het lees, vanwege geluidsoverlast.
Bij mij staat de Nibe in de kelder en hoor ik 'm nooit, ik heb er dus geen probleem mee als ie wat meer lawaai maakt.
Iemand ervaring met het 'unlocken' van de maximale compressor snelheid? Gaat me dit wat opleveren? En kan het ook schadelijk zijn voor de compressor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vrs_aCaBJwL8TZXcAALYKtfnR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3YgliazvEdOnFx5OKxMV9MbE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIWXTIqhhYK_46u53qRdBywZSRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l2npzpuBixw8RCIDlqWSqk0M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:03:
In het WP winter topic wees Consulectro mij er op dat bij zijn wamtepomp de bijverwarming pas wordt ingeschakeld onder -5 graden.

Die instelling stond bij mij op 2 graden. Dat lijkt mij nogal hoog. Ik heb deze nu ingesteld op -10 graden. Misschien is dat erg laag maar ik houd het systeem nu toch goed in de gaten en ben wel benieuwd hoe ver we komen zonder bijverwarming.

Ik zal even wat screenshots maken.
Hoe gaat het na de aanpassingen die je hebt gemaakt? Wordt de elektrische bijverwarming nog gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Hoe gaat het na de aanpassingen die je hebt gemaakt? Wordt de elektrische bijverwarming nog gebruikt?
Die blockfreq instelling heb ik ook in de F1255. Heb er alleen geen ervaring mee.

Sinds de aanpassing is er geen gebruik meer gemaakt van de bijverwarming. Die staat nu helemaal geblokkeerd. Gelukkig is het nog wel warm in huis :) Ik heb ook niet het idee dat de WP echt heel hard moet werken nu. De compressor draait nu op 24Hz.

Mijn graadminuten is nu -458 ik heb echter geen enkel idee of dat normaal is. Heeft iemand een idee hoe de graadminuten hekserij in zijn werk gaat bij een NIBE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Die blockfreq instelling heb ik ook in de F1255. Heb er alleen geen ervaring mee.

Sinds de aanpassing is er geen gebruik meer gemaakt van de bijverwarming. Die staat nu helemaal geblokkeerd. Gelukkig is het nog wel warm in huis :) Ik heb ook niet het idee dat de WP echt heel hard moet werken nu. De compressor draait nu op 24Hz.

Mijn graadminuten is nu -458 ik heb echter geen enkel idee of dat normaal is. Heeft iemand een idee hoe de graadminuten hekserij in zijn werk gaat bij een NIBE?
Dat is wel erg laag. Bij mij staat ie ingesteld dat de compressor aan moet bij -60 graadminuten. Staat nu op -110 bij mij. Waar hangt je buitentemp sensor? Hangt die misschien vol in de wind?

Ik had laatst ook -450 graadminuten, maar toen was het ook echt koud in huis, 18 graden, en het werd maar niet warmer. Bleek dat de sensor van de boiler los lag, waardoor de Nibe continue SWW aan het maken was en dus geen (of niet genoeg) tijd meer had om het huis te verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door fishman op 08-02-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Dat is wel erg laag. Bij mij staat ie ingesteld dat de compressor aan moet bij -60 graadminuten. Staat nu op -110 bij mij. Waar hangt je buitentemp sensor? Hangt die misschien vol in de wind?
De buitensensor hangt volgens mij wel goed. Een beetje beschut onder de oversteek van het dak. Hij geeft op dit moment -3.1 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:22:
[...]

De buitensensor hangt volgens mij wel goed. Een beetje beschut onder de oversteek van het dak. Hij geeft op dit moment -3.1 graden aan.
Heb je nog een kamer/ruimte sensor? Waar staat die op ingesteld en wordt die temperatuur ook gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Heb je nog een kamer/ruimte sensor? Waar staat die op ingesteld en wordt die temperatuur ook gehaald?
Aha, Dat kan het wellicht zijn. De ruimtesensor staat afgesteld op 21,5 en het is nu 21,3.

Ik denk er nu wel aan dat ik ooit de stooklijn naar beneden heb verschoven omdat de temperatuur in huis te hoog was. M'n stooklijn staat op -3 misschien is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
Iemand hier ervaring met een Nibe F1155-6 PC?

Iemand ervaring met het 'unlocken' van de maximale compressor snelheid? Gaat me dit wat opleveren? En kan het ook schadelijk zijn voor de compressor?
Ik heb er iets aan ervaring mee, in mijn testen heb ik de blokkades uit gehad, werkt prima. Echter wel meer verbruik, zoals verwacht en ja iets meer geluid.

Ook overleg gehad met mijn installateur en die zei dat hij dit gewoon mag uitzetten bij klanten. Ik vermoed dus niet dat het problemen opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb er iets aan ervaring mee, in mijn testen heb ik de blokkades uit gehad, werkt prima. Echter wel meer verbruik, zoals verwacht en ja iets meer geluid.

Ook overleg gehad met mijn installateur en die zei dat hij dit gewoon mag uitzetten bij klanten. Ik vermoed dus niet dat het problemen opleverd.
Super, dan ga ik m zo ook uitzetten en eens kijken hoe het werkt. Hoger verbruik ok, maar anders gaat het elektrisch element inschakelen. Lijkt me dat je dan nog een veel hoger vebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Aha, Dat kan het wellicht zijn. De ruimtesensor staat afgesteld op 21,5 en het is nu 21,3.

Ik denk er nu wel aan dat ik ooit de stooklijn naar beneden heb verschoven omdat de temperatuur in huis te hoog was. M'n stooklijn staat op -3 misschien is dat het probleem.
die 0.2 graden is het probleem niet, dat valt volledige binnen de accepteerbare afwijking.
Mijn stooklijn staat volgens mij op 0.

En ik zie net dat bij het graadminuten menu bij mij ingesteld staat dat de bijverwarming moet inschakelen bij een delta van 400. Dus jouw -400 graadminuten verklaard waarom de bijverwarming aan gaat. Dat moet je dus zien op te lossen. Ik weet alleen niet of ik daarbij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:39:
[...]

die 0.2 graden is het probleem niet, dat valt volledige binnen de accepteerbare afwijking.
Mijn stooklijn staat volgens mij op 0.

En ik zie net dat bij het graadminuten menu bij mij ingesteld staat dat de bijverwarming moet inschakelen bij een delta van 400. Dus jouw -400 graadminuten verklaard waarom de bijverwarming aan gaat. Dat moet je dus zien op te lossen. Ik weet alleen niet of ik daarbij kan helpen.
Ik heb m'n stooklijn nu weer iets hoger gezet. Even kijken of dat misschien nog invloed heeft op het aantal graadminuten. Gelukkig lijkt het er op dat zelfs met de geblokkeerde bijverwarming het huis netjes warmt blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Ik heb m'n stooklijn nu weer iets hoger gezet. Even kijken of dat misschien nog invloed heeft op het aantal graadminuten. Gelukkig lijkt het er op dat zelfs met de geblokkeerde bijverwarming het huis netjes warmt blijft. :)
Bij mij draai ik de F1255 6kw* ook met gelokeerde bijverwarming. Alleen huis is nog niet 100% lekker qua isolatie en de warmtepomp nog niet afgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNYnj1jv3S0hv8xwZI5GuJl_fSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPPSyQryKuDeGc99NqhknDLI.png?f=fotoalbum_large

qua stroom verbruik zie ik dat wel terug, mijn standaard sluipstroom is +/- 150watt en zit nu een constante 1200watt. Dus de wamte pomp zal iets van 1kw trekken op dit moment.

Mijn bron temperattur is zichtbaar, lijkt hier zijn diepste punt gevonden te hebben tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Bij mij draai ik de F1255 6kw* ook met gelokeerde bijverwarming. Alleen huis is nog niet 100% lekker qua isolatie en de warmtepomp nog niet afgesteld.
[Afbeelding]

qua stroom verbruik zie ik dat wel terug, mijn standaard sluipstroom is +/- 150watt en zit nu een constante 1200watt. Dus de wamte pomp zal iets van 1kw trekken op dit moment.

Mijn bron temperattur is zichtbaar, lijkt hier zijn diepste punt gevonden te hebben tot nu toe.
Hierbij mij overzicht. Lijkt er zo op het eerste gezicht niet slecht uit te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMQOLgq-hV70xmE6xoWoMs76xhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hP4ZTJYTp0JFea9uvqYMmV2q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Hierbij mij overzicht. Lijkt er zo op het eerste gezicht niet slecht uit te zien.

[Afbeelding]
Je aanvoer temperatuur is erg laag. Is deze wellicht gelimiteerd op 24 of 25 graden? Bij deze lage buiten temperaturen zou je aanvoertemperaturen van zeker 30 graden verwachten. Dan gaat je Nibe verzelf harder werken en zal ook je gradenminuten beter worden.

Voor de compleetheid ook mijn overzicht.
Mijn bron begint het al wat zwaarder te krijgen ;(
Gradenminuten zijn nu -88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RhyAILLarjpXpj3Ri3omz3F4TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UXID9hACeLkDspQMRAg9uz2K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door fishman op 08-02-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Wat voor setup draai je? (qua machine en bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 16:40

Consulectro

Lekker bezig...

Bij mij staat het aantal graadminuten al bijna een week op -2059.
Graadminuten = ("berekende aanvoer temperatuur" - "Externe aanvoertemperatuur") x de tijd (in minuten).
Dit is geen probleem bij een modulerende warmtepomp omdat bij een modulerende pomp het vermogen omhoog geregeld kan worden. Een aan/uit warmtepomp gebruikt dit getal om het pendelgedrag te sturen.
Een modulerende pomp doet dat pas bij het minimum vermogen. Dit is mijn ervaring. Wij hebben het ondanks dat de graadminuten op -2059 staat nog steeds een kamertemperatuur van 21 graden.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 17:16
Best weinig compressorstarts vergeleken met mijn setup. Afgelopen jaar (365 dagen) heb ik ~1000 starts gehad met in totaal 3348 uur bedrijfstijd (297 uur WW).

Hoe is dat bij jullie het afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor de komende dagen houd ik het verbruik van allen de warmtepomp bij.
Kan wellicht interessant zijn.

Afgelopen 24 uur (7-Feb 12:00 uur tot 8-Feb 12:00 uur): 9,41 kWh voor alleen verwarmen en warm water

PS: NOM woning 2016, W/W Warmtepomp met eigen bron.
Totaalverbruik Februari tot nu toe (inclusief koken, verwarming en WW): 81,45 kWh

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Weppel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:29:
Best weinig compressorstarts vergeleken met mijn setup. Afgelopen jaar (365 dagen) heb ik ~1000 starts gehad met in totaal 3348 uur bedrijfstijd (297 uur WW).

Hoe is dat bij jullie het afgelopen jaar?
Een modulerende pomp heeft minder starts dan een aan/uit pomp. Wat heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Wat voor setup draai je? (qua machine en bron)
Ik heb een F1155-6 PC EM 3X400V met een bron van 220 meter (2x 110). Eigenlijk alleen maar zand, volgens mij levert dat niet super vele vermogen voor een bodem bron.
Ons huis is een jaren 60 monument (Rietveld) en goed geisoleerd voor zover mogelijk bij een monument. Dak moet nog beter geisoleerd worden, en verschillende koudebruggen moeten nog aangepakt worden. Ik verwacht dus dat er nog wel wat winst te halen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Je aanvoer temperatuur is erg laag. Is deze wellicht gelimiteerd op 24 of 25 graden? Bij deze lage buiten temperaturen zou je aanvoertemperaturen van zeker 30 graden verwachten. Dan gaat je Nibe verzelf harder werken en zal ook je gradenminuten beter worden.

[Afbeelding]
Sinds ik de stooklijn teruggezet heb is de berekende aanvoertemperatuur gestegen. Ik verwacht ook dat daar de oorzaak van het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:28

Matis

Rubber Rocket

Ik woon nu ruim twee jaar in mijn nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec WZSV 92K3M. Mijn huis heeft 3 woonlagen en op iedere woonlaag bevindt zicht een VVW verdeler, ze verschillen allemaal in aantal groepen en zijn door de installateur tijdens de oplevering ingeregeld.
Door middel van naregeling per ruimte worden de groepen open/dicht gestuurd naargelang de temperatuur.

Vanaf het begin af aan heb ik last gehad van rammelende / ratelende VVW verdelers.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er is (voor mij) geen pijl op te trekken wanneer en welke VVW / groep rammelt:
  • Het gebeurt in de zomer (tijdens koelbedrijf) en in de winter (tijdens het verwarmen). Ook de tijdstippen zijn niet te herleiden.
  • Ook het patroon / ritme waarop het rammelen plaatsvindt is telkens anders. Evenals de intensiteit, de ene keer hard, dan weer zachtjes.
  • Het komt voor met een (relatief) lage systeemdruk van +/- 1 bar en ook bij een hoge druk +/- 2 bar.
  • Waar mogelijk heb ik het systeem ontlucht, maar er zit al geen lucht in het systeem.
De enige manier om het (tijdelijk) te stoppen, is handmatig de desbetreffende groep dicht te drukken. Dan stopt het ratelen direct en blijft dan ook even weg.

Het geluid is vaak door het hele huis te horen en mijn dochter wordt er (de laatste tijd) regelmatig in de nacht wakker van, en daardoor wij dus ook :P Daarnaast hoor ik het ook als ik in bed lig.
Het is momenteel zo erg en regelmatig dat mijn wooncomfort en -genot er door aangetast wordt. De VVW waar we (logischerwijs) het meeste last van hebben en die (voor ons gevoel) ook het meest vaak rammelt is die op de eerste verdieping, waar ook onze slaapkamers en studeerkamer is.

Ik heb telefonisch contact gehad met de CV onderhoudsmonteur, maar die vindt het geen probleem van de CV.

Wie heeft er een tip op verder op zoek te gaan naar dit probleem _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mymind* Als 't werkt kun je daarna de stooklijn aan beide kanten goed zetten. Je schuift 'm nu als geheel, maar kennelijk heb je die -3 alleen aan de warme kant nodig..
Weppel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:29:
Afgelopen jaar (365 dagen) heb ik ~1000 starts gehad met in totaal 3348 uur bedrijfstijd (297 uur WW).
We hadden 't hier al 'ns uitgebreid over in dit topic. Die cijfers van jou zijn ook gewoon prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 08-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Matis Is die naregeling stapsgewijs?

Wij hebben hier trillingen door een radiatorkraan. Die treden op wanneer hij een klein percentage open staat. Onze huidige installateur vermoed dat deze radiator verkeerdom aangesloten zit. (Telefonisch. Ik moet het nog na gaan.) Naar ik begrijp zijn veel ventielen niet geschikt voor plaatsing in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
@mymind* Als 't werkt kun je daarna de stooklijn aan beide kanten goed zetten. Je schuift 'm nu als geheel, maar kennelijk heb je die -3 alleen aan de warme kant nodig..

[...]
Het lijkt er wel op. Ik heb hem nu teruggezet naar 0 (zo stond ie bij oplevering). Als ik het zo bekijk moet de stooklijn iets naar beneden en steiler.

Nu eerste maar eens even wachten tot er weer wat rust in de tent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Matis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
Ik woon nu ruim twee jaar in mijn nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec WZSV 92K3M. Mijn huis heeft 3 woonlagen en op iedere woonlaag bevindt zicht een VVW verdeler, ze verschillen allemaal in aantal groepen en zijn door de installateur tijdens de oplevering ingeregeld.
Door middel van naregeling per ruimte worden de groepen open/dicht gestuurd naargelang de temperatuur.

Vanaf het begin af aan heb ik last gehad van rammelende / ratelende VVW verdelers.
Gebaseerd op je filmpje, je flow meter / afstelling van je groep staat te klapperen en je geeft aan als je die groep dicht zet dat het probleem (geluid) weg is.
Is dat allemaal correct?

Heb je geprobeerd om de groep wat meer te knijpen of juist open te zetten op de flow meter?
Een ander ding wat je zou kunnen proberen is de electronische aanstureing er af te halen, die drukt alleen een pin in om hem open/dicht te zetten.

Veranderd of verwijnt dan het geluid?

Edit: ok had alleen het 2de filmpje bekeken, en daar klappert er 1 heel duidelijk. kan nog steeds de aansturing van de groepen zijn

Ik zie meerdere verdelers, al eens gekeken als je 1 verdeler dicht zet of het dan beter gaat? (of als je er meer dan 2 hebt als je 1 verdeler open laat staan? Het kan zijn dat je pomp het niet trekt, als het geluid veranderd of verdwijnt als je de verdelers zelf ook dicht zet. Kan een defecte pomp zijn of gewoon niet genoeg vermogen.

Edit2: wat @Gwaihir aan geeft is ook zeer plausibel, zelfs als je groepen dichtzetten / meer druk per groep werkt. Als er op zo'n groep geen radiator zit dan zit ik nog aan 1 ding te denken en dat is een geknikte leiding of dichtgedrukt. Maar dat is 100% speculatie omdat ik niet zou weten hoe dat klinkt.

[ Voor 25% gewijzigd door cossy nl op 08-02-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:36:Een modulerende pomp heeft minder starts dan een aan/uit pomp. Wat heb jij?
NIBE F1155-16 EXP met 4x 100m bron. Aantal starts is tijd lang erg hoog geweest omdat hij redelijk wat pendelde voor m'n gevoel. Een jaar geleden het minimum aantal GM's fors naar beneden gebracht (-400 meen ik) voordat hij überhaupt mag starten, met nu dus zo'n 1000 starts per jaar tot gevolg. Zit voor m'n gevoel nog wel wat rek naar beneden in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB8LBgdiLpwX97kKzwHMK8x5Yig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4GRWmrNc69MyoLJ4Ll4Wonf.png?f=fotoalbum_large
Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:We hadden 't hier al 'ns uitgebreid over in dit topic. Die cijfers van jou zijn ook gewoon prima.
Ah! Dat zou ik wel eens na willen lezen. Enig idee wanneer dit ongeveer was?

[ Voor 15% gewijzigd door Weppel op 08-02-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Matis
Welke naregeling heb je?
Is het altijd dezelfde groep die rammelt?
En - wat anderen ook al vroegen - als je de flow enigszins knijpt wat gebeurt er dan?
Ik vind wel dat de verdeler veel ruis herrie produceert. Die bij mij hoor ik helemaal niet.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Edit2: wat @Gwaihir aan geeft is ook zeer plausibel, zelfs als je groepen dichtzetten / meer druk per groep werkt. Als er op zo'n groep geen radiator zit dan zit ik nog aan 1 ding te denken en dat is een geknikte leiding of dichtgedrukt. Maar dat is 100% speculatie omdat ik niet zou weten hoe dat klinkt.
@Matis Ik bedoelde mijn post als vergelijk, niet of er ook bij jou daadwerkelijk een radiator in zit. De ventielen zijn immers vergelijkbaar. Dus een slecht ventiel of verkeerd gemonteerd ventiel zal bij jou hetzelfde gedrag vertonen als mijn radiatorventiel doet.
Weppel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:07:
Ah! Dat zou ik wel eens na willen lezen. Enig idee wanneer dit ongeveer was?
Ik heb 'ns wat in 't topic gezocht voor je (ja ja, dat kan ook ;), maar 't gaat zeker sneller als je herinnering aan iets hebt). Je zou hier 'ns kunnen beginnen:

jacquesmulders in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Vanaf daar (uiteraard met andere dingen erdoor gemengd) volgt redelijk geconcentreerd een soort van samenvatting / conclusie stuk over dit onderwerp (binnen ca. één bladzijde). Wel een beetje tussen een aantal oudgedienden in het topic die zich min of meer herinneren wat er zo al lang gekomen is. Als je echt al die details zoekt, dan ben je zo over 30+ bladzijden aan het graven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Volgens mij wel, want ik zie regelmatig dat de servo's een groep dicht, open of daartussenin hebben staan.
Wij hebben hier trillingen door een radiatorkraan. Die treden op wanneer hij een klein percentage open staat. Onze huidige installateur vermoed dat deze radiator verkeerdom aangesloten zit. (Telefonisch. Ik moet het nog na gaan.) Naar ik begrijp zijn veel ventielen niet geschikt voor plaatsing in de retour.
Ik ga er in mijn reactie van uit dat de groep normaalgesproken open staat.

Ik heb het gevoel dat het voorval bij mij optreedt als de groepen juist ver open staan, want met jouw redenatie zou ratelen op moeten houden wanneer ik de servo er af haal en de groep dus de maximale flow toestaat.
Mijn ervaring is juist andersom. Pas als ik de groep dichtdruk, stopt het gerammel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Weppel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:07:
[...]
NIBE F1155-16 EXP met 4x 100m bron. Aantal starts is tijd lang erg hoog geweest omdat hij redelijk wat pendelde voor m'n gevoel. Een jaar geleden het minimum aantal GM's fors naar beneden gebracht (-400 meen ik) voordat hij überhaupt mag starten, met nu dus zo'n 1000 starts per jaar tot gevolg. Zit voor m'n gevoel nog wel wat rek naar beneden in.
Ook jouw aanvoer temp is vrij laag. Is het comfortabel warm in je huis? Dan lijkt het me prima.
Had je trouwens een vraag of probleem? Of wilde je gewoon even de details met ons delen :)

Ik zat net in het 'advanced' menu om de blokkade van de compressor te halen, die mag nu tot de max van 120Hz. Benieuwd of ie het nodig gaat hebben.
Maar toen zag ik dat de pomp van mijn bron op 'handmatig' en '75%' staat. Terwijl volgens de manual dit 'auto' zou moeten zijn.
Het was me al wel opgevallen dat die waarde nooit moduleerde, zoals mijn vloer verwarming pomp wel doet. Is er een reden waarom mijn installateur dat heeft gedaan? Anders neig ik ernaar om 'm gewoon op 'automatisch' te zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door fishman op 08-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Hmmm, Het lijkt wel of de compressor helemaal niet harder wil gaan werken. Die blijft maar op 24Hz hangen.

De berekende aanvoertemperatuur is nu een stuk hoger. Alleen wil hij nog niet echt aan de gang :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:22:
Hmmm, Het lijkt wel of de compressor helemaal niet harder wil gaan werken. Die blijft maar op 24Hz hangen.

De berekende aanvoertemperatuur is nu een stuk hoger. Alleen wil hij nog niet echt aan de gang :X
Kan komen omdat de pomp heel langzaam draait?
Of je compressor kan gewoon heel makkelijk warm water maken omdat je bron temperatuur nog prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:59:
Gebaseerd op je filmpje, je flow meter / afstelling van je groep staat te klapperen en je geeft aan als je die groep dicht zet dat het probleem (geluid) weg is.
Is dat allemaal correct?

Heb je geprobeerd om de groep wat meer te knijpen of juist open te zetten op de flow meter?
Een ander ding wat je zou kunnen proberen is de electronische aanstureing er af te halen, die drukt alleen een pin in om hem open/dicht te zetten.

Veranderd of verwijnt dan het geluid?
Ja, bij het handmatig dichtdrukken van de groep verdwijnt het ratelen (van die groep) direct. Soms blijft het dan weg.
Edit: ok had alleen het 2de filmpje bekeken, en daar klappert er 1 heel duidelijk. kan nog steeds de aansturing van de groepen zijn

Ik zie meerdere verdelers, al eens gekeken als je 1 verdeler dicht zet of het dan beter gaat? (of als je er meer dan 2 hebt als je 1 verdeler open laat staan? Het kan zijn dat je pomp het niet trekt, als het geluid veranderd of verdwijnt als je de verdelers zelf ook dicht zet. Kan een defecte pomp zijn of gewoon niet genoeg vermogen.
Ik heb nooit aan de flow / debiet van zowel de verdeler in zijn geheel als de groepen in het bijzonder gezeten.

Ik zou de kraan van een verdeler helemaal dicht kunnen draaien. En jouw advies is dan van een andere verdeler dan degene die zo rammelt?
Ik houd het in mijn achterhoofd, maar dat is wel een heel wild scenario. Daar denk ik momenteel nog liever niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Kan komen omdat de pomp heel langzaam draait?
Of je compressor kan gewoon heel makkelijk warm water maken omdat je bron temperatuur nog prima is.
Mijn bronpomp draait op 1% en bron in/uit: 8.4/5.1.

De daadwerkelijke aanvoertemperatuur lijkt niet echt te stijgen, misschien gewoon nog geduld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

KC27 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:20:
@Matis
Welke naregeling heb je?
Is het altijd dezelfde groep die rammelt?
En - wat anderen ook al vroegen - als je de flow enigszins knijpt wat gebeurt er dan?
Ik vind wel dat de verdeler veel ruis herrie produceert. Die bij mij hoor ik helemaal niet.
Deze naregeling is van Uponor. Zoals je in de filmpjes kunt zien, zijn het verschillende groepen en ook verschillende verdelers.

Ik heb het gevoel dat sommige groepen vaker voor problemen zorgen dan andere, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Zodra het rammelen weer begint, zal ik beginnen met het knijpen van een complete (andere) verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Mijn bronpomp draait op 1% en bron in/uit: 8.4/5.1.

De daadwerkelijke aanvoertemperatuur lijkt niet echt te stijgen, misschien gewoon nog geduld hebben?
Ik bedoelde de pomp aan de afgifte kant, dus van je vloerverwarming. Hoe hard draait die? En wat is de temperatuur aan de afgifte kant nu? En de delta? (met welke temperatuur gaat het de vloer in, en komt het weer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Matis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:20:
Ik heb het gevoel dat het voorval bij mij optreedt als de groepen juist ver open staan, want met jouw redenatie zou ratelen op moeten houden wanneer ik de servo er af haal en de groep dus de maximale flow toestaat.
Mijn ervaring is juist andersom. Pas als ik de groep dichtdruk, stopt het gerammel.
Het lijkt mij inderdaad niet direct logisch dat een ventiel wat volledig open staat nog gaat ratelen. Op naar de tips van anderen? (Ik heb zo geen ideeën meer hierover.)
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
Maar toen zag ik dat de pomp van mijn bron op 'handmatig' en '75%' staat. Terwijl volgens de manual dit 'auto' zou moeten zijn.
Het was me al wel opgevallen dat die waarde nooit moduleerde, zoals mijn vloer verwarming pomp wel doet. Is er een reden waarom mijn installateur dat heeft gedaan? Anders neig ik ernaar om 'm gewoon op 'automatisch' te zetten.
Test-doeleinden tijdens het opstarten van 't geheel + daarna vergeten? Of, vraag het je installateur, voor de zekerheid?
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:22:

Zoek de onterechte begrenzing? (En dat kan ook een of beide van je pompen zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:18:
@Matis Ik bedoelde mijn post als vergelijk, niet of er ook bij jou daadwerkelijk een radiator in zit. De ventielen zijn immers vergelijkbaar. Dus een slecht ventiel of verkeerd gemonteerd ventiel zal bij jou hetzelfde gedrag vertonen als mijn radiatorventiel doet.
In dat geval verdenk ik eerder een slecht ventiel. Want ik zie niet in hoe die "verkeerdom" gemonteerd zou kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Matis Kan wel: retour van en aanvoer naar de verdeler verwisseld. Je zou dat aan de leidingtemperaturen kunnen vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ik bedoelde de pomp aan de afgifte kant, dus van je vloerverwarming. Hoe hard draait die? En wat is de temperatuur aan de afgifte kant nu? En de delta? (met welke temperatuur gaat het de vloer in, en komt het weer terug).
De afgiftekant draait nu op 100% 24,7c / 22,9c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:36:
@Matis Kan wel: retour van en aanvoer naar de verdeler verwisseld. Je zou dat aan de leidingtemperaturen kunnen vaststellen.
Oke, maar dat zou dan gelden voor alle groepen op diezelfde verdeler toch?

Er zitten thermometers op de aan- en afvoer. Daar kan ik wel eens een blik op werpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 08-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:36:
Zoek dan de begrenzing van de compressor.. die lijkt niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Matis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Oke, maar dat zou dan gelden voor alle groepen op diezelfde verdeler toch?

Er zitten thermometers op de aan- en afvoer. Daar kan ik wel eens een blik op werpen.
Ja. Dus dat zie je dan snel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Dan ook even kijken hoe je pomp snelheid ingesteld staat voor je verwarmings kant. Ik heb zowel de bronpomp als voor de CV kant de pompen op auto staan en daarmee een delta van 5 graden.

Voor warmwater heb ik hem wel fixed vanwege wat problemen waar Nibe mee bezig is. De rest zoveel mogelijk op auto en de stooklijnen een beetje ok need gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
cossy nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dan ook even kijken hoe je pomp snelheid ingesteld staat voor je verwarmings kant. Ik heb zowel de bronpomp als voor de CV kant de pompen op auto staan en daarmee een delta van 5 graden.

Voor warmwater heb ik hem wel fixed vanwege wat problemen waar Nibe mee bezig is. De rest zoveel mogelijk op auto en de stooklijnen een beetje ok need gelegd.
Mijn delta is ook bijna 5 graden. 31,5 graden de vloer in, 26,6 graden retour. Pomp draait op 70%.

Wat voor soort huis heb je? Heel recent nieuwbouw? En is het nog aangenaam warm? Dan kan het ook gewoon normaal gedrag zijn wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Mijn delta is ook bijna 5 graden. 31,5 graden de vloer in, 26,6 graden retour. Pomp draait op 70%.

Wat voor soort huis heb je? Heel recent nieuwbouw? En is het nog aangenaam warm? Dan kan het ook gewoon normaal gedrag zijn wellicht.
Ik denk dat deze voor @mymind* is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Mijn woning is wel heel recente nieuwbouw (NOM woning, mei 2020 opgeleverd). Het is nog wel redelijk te doen maar de temperatuur in de woonkamer begint nu wel een beetje te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mymind* Dat heeft dan toch 'n installateur waarbij alles volop onder garantie zit, die je kan vertellen hoe je die limiet wegneemt, of dat voor je komt doen? (Binnen 24 uur is normaal bij verwarmingsstoringen in het stookseizoen.)

Het klinkt echt alsof er een (installateurs)instelling fout staat. Daar hoef je toch niet mee door te modderen als je 't koud krijgt?

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 08-02-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 12:24
Kreeg net van m’n zwager de volgende foto doorgestuurd, is dit een beetje normaal?

6 x 35 meter bronnen omdat er niet dieper geboord mag / kan worden in die gemeente :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4wkdnZv/3-A8-B116-F-EACE-40-DD-BA4-D-AC2-B37-F05-E27.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:25:
@mymind* Dat heeft dan toch 'n installateur waarbij alles volop onder garantie zit, die je kan vertellen hoe je die limiet wegneemt, of dat voor je komt doen? (Binnen 24 uur is normaal bij verwarmingsstoringen in het stookseizoen.)

Het klinkt echt alsof er een (installateurs)instelling fout staat. Daar hoef je toch niet mee door te modderen als je 't koud krijgt?
Dat klopt normaal gezien wel. Echter weigert de originele installateur support te bieden doordat ze geld tegoed hebben van de failliete aannemer.

Ik zal morgen ook wel contact opnemen met de installateur die het vanuit Woningborg overneemt. Die weet volgens mij ook niet precies hoe alles ingeregeld moet worden. Zij krijgen ook geen verdere assistentie van de 'oude' installateur.

In de kou zit ik nog niet maar er wordt nu wel flink bijgestookt. Dat lijkt me echt niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Dat klopt normaal gezien wel. Echter weigert de originele installateur support te bieden doordat ze geld tegoed hebben van de failliete aannemer.

Ik zal morgen ook wel contact opnemen met de installateur die het vanuit Woningborg overneemt. Die weet volgens mij ook niet precies hoe alles ingeregeld moet worden. Zij krijgen ook geen verdere assistentie van de 'oude' installateur.

In de kou zit ik nog niet maar er wordt nu wel flink bijgestookt. Dat lijkt me echt niet te kloppen.
Wat bedoel je met bijstoken? Elektrisch element? Die had je toch uitgeschakeld? Or heb je een hout/pellet kachel? En hoe ver is de temp gezakt in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Possible schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:52:
Kreeg net van m’n zwager de volgende foto doorgestuurd, is dit een beetje normaal?

6 x 35 meter bronnen omdat er niet dieper geboord mag / kan worden in die gemeente :

[Afbeelding]
Ligt er ook weer aan of het een nieuwbouw huis is, etc.
Mijn bron zit op 3 graden op dit moment, maar heb nog veel koudebruggen en een niet optimaal geisoleerd dak. Ik hoop volgend jaar ook iets hoger te zitten met mijn bron.
Er zijn vandaag een aantal andere plaatjes gepost, daar zit de bron temp tussen de 9 en 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 10-07 12:24
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Ligt er ook weer aan of het een nieuwbouw huis is, etc.
Mijn bron zit op 3 graden op dit moment, maar heb nog veel koudebruggen en een niet optimaal geisoleerd dak. Ik hoop volgend jaar ook iets hoger te zitten met mijn bron.
Er zijn vandaag een aantal andere plaatjes gepost, daar zit de bron temp tussen de 9 en 5 graden.
Ja huis is zeer goed geïsoleerd. Nieuwbouw uit 2019.

Oké thanks dan weet ik genoeg!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Possible schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Ja huis is zeer goed geïsoleerd. Nieuwbouw uit 2019.

Oké thanks dan weet ik genoeg!
jouw 5.6 graden is een prima bron temp, gezien de huidige extreme kou buiten. Ik zou me er in ieder geval niet direct zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Wat bedoel je met bijstoken? Elektrisch element? Die had je toch uitgeschakeld? Or heb je een hout/pellet kachel? En hoe ver is de temp gezakt in de woonkamer?
Ik bedoelde het elektrisch element inderdaad. Die heb ik weer ingeschakeld. Vanmiddag was de temperatuur beneden 20,5 geworden. Daarom heb ik het element toch weer ingeschakeld. De temperatuur in de woonkamer is inmiddels weer gestegen naar 21,6 (ingesteld op 21,5).

Nu alles weer op temperatuur wordt de bijverwarming niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:46

EiT

Hier was de WP in het weekend te lang uit geweest, deels mijn eigen schuld omdat ik nog bezig was om de stooklijn goed te krijgen.
Vanochtend was het nog 20.2 binnen, inmiddels 22 graden.

Bron temperatuur is -0,2 uit, 3 in. Dit was rond 9 uur nog 2,9 / 3,8.

Verbruikt +/- 1050 watt om 5900 watt warmte af te geven, vind dat op zich nog niet slecht met een lage bron temperatuur.

Voordeel van de kou is wel dat je voelt waar je “lekken” hebt zitten en dat het verlies met ventilatie roosters enorm is, met de roosters open krijg ik het nu waarschijnlijk niet warm in huis.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Ik bedoelde het elektrisch element inderdaad. Die heb ik weer ingeschakeld. Vanmiddag was de temperatuur beneden 20,5 geworden. Daarom heb ik het element toch weer ingeschakeld. De temperatuur in de woonkamer is inmiddels weer gestegen naar 21,6 (ingesteld op 21,5).

Nu alles weer op temperatuur wordt de bijverwarming niet meer gebruikt.
Ik zie dat je SWW wel op bijna 54 graden komt. Daarvoor moet de compressor echt wel harder draaien dan 24Hz lijkt me. Of doet ie dat ook met elektrisch element?
Ik zou inderdaad een monteur laten komen als je zelf niks kan vinden in je menu instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:40:
[...]

Ik zie dat je SWW wel op bijna 54 graden komt. Daarvoor moet de compressor echt wel harder draaien dan 24Hz lijkt me. Of doet ie dat ook met elektrisch element?
Ik zou inderdaad een monteur laten komen als je zelf niks kan vinden in je menu instellingen.
SWW doet ie wel op de compressor. Morgen eens kijken of het allemaal een beetje wil werken en anders moet er inderdaad maar een monteur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@mymind*
Misschien heb je het al gedeeld en heb ik het gemist. Dus toch nog maar even de vraag:
Als je het niet warm krijgt: hoe staat jouw stooklijn ingesteld?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Mijn stooklijn staat op nummer 5.

Met bijverwarming krijgt hij het wel warm. Alleen de compressor lijkt niet gebruikt te worden voor de verwarming. De compressor komt nauwelijks hoger dan 24 Hz.

De berekende aanvoertemperatuur is nu 31,7graden en de daadwerkelijke aanvoertemperatuur is nu 27 graden. Maar die laatste stijgt alleen omdat het elektrische element nu met 1,5 Kw aan het verwarmen is.

De compressor draait nu op 23Hz. Dat lijkt mij veel te weinig.

Graadminuten staat nu al weer op -638.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:52:

Met bijverwarming krijgt hij het wel warm. Alleen de compressor lijkt niet gebruikt te worden voor de verwarming. De compressor komt nauwelijks hoger dan 24 Hz.

De berekende aanvoertemperatuur is nu 31,7graden en de daadwerkelijke aanvoertemperatuur is nu 27 graden. Maar die laatste stijgt alleen omdat het elektrische element nu met 1,5 Kw aan het verwarmen is.

Volgens mij staat de instelling "start diff. bijverwarming" bij jou warmtepomp op een te hoog aantal graadminuten.
Deze instelling kun je bij de Nibe vinden onder menu: Beheren --> warmtepomp --> geavanceerd --> instelling graadminuten.
Deze staat bij mij op de de maximale waarde 2000.

Verder kun je de temperatuur waarbij de el. heater (bijverwarming) actief wordt verder verlagen.
DIt is te vinden bij Nibe onder menu: Beheren --> warmtepomp --> geavanceerd --> instelling modus auto.
Deze zou je bijv. op -10 kunnen instellen.

Met deze instellingen zal de bijverwarming niet zo snel meer ondersteunen.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Bij mij is de bron temp in inmiddels gezakt naar 0,0 graden (uit is -3,3). Bij -5 stopt de warmtepomp om de bron te gebruiken. Hopelijk houd de bron het vol.

Ps 1 bron van 130m diep.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Hier (om 9:20 uur) bron in: 2,2graden en bron uit: -1,3 graden. Maar stijgt nu weer in temperatuur (2,7 resp. -0,4).
Afgelopen nacht is bijverwarming bijgesprongen met eerst 1kW en later 2kW. Is nu uit. Dit was ook wel verwacht als de buitentemperatuur onder -6 zou komen.

@DutchKel Eventueel zou je de bijverwarming ook zijn werk kunnen laten doen voordat je in de kou komt te zitten. Dat ding zit er niet voor niets en mag bij deze temperaturen wel (uitzonderlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Consulectro schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:
Hier (om 9:20 uur) bron in: 2,2graden en bron uit: -1,3 graden. Maar stijgt nu weer in temperatuur (2,7 resp. -0,4).
Afgelopen nacht is bijverwarming bijgesprongen met eerst 1kW en later 2kW. Is nu uit. Dit was ook wel verwacht als de buitentemperatuur onder -6 zou komen.

@DutchKel Eventueel zou je de bijverwarming ook zijn werk kunnen laten doen voordat je in de kou komt te zitten. Dat ding zit er niet voor niets en mag bij deze temperaturen wel (uitzonderlijk).
Tot nu toe is het huis nog prima warm, maar de web interface van de alpha innotec is helaas niet zo gebruiksvriendelijk. Ik kan uit de website niet halen welke manier hij gebruikt om te verwarmen, hij staat nu op automatisch wat tot nu toe volgens mij alleen de bron is geweest.

Ik zie bij de 2e warmteopwekking geen verschil in verbruik, dus tot nu toe gebruikt hij alleen nog maar de bron voor zover ik weet. Buiten is het nu -7,1 (het laagste wat ik vanochtend heb gezien was -9,1).

Vanochtend is er gedoucht en nu is hij op minder vermogen het tapwater aan het verwarmen, de bron is dus ook weer wat warmer geworden, inmiddels is de bron in 3,2 en bron uit 0,3 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 09-02-2021 09:55 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Hier na vannacht -10 aangetikt te hebben op de meters (wat nu weer op -7.1 staat): In: 6.2, uit 2.4.
De bron 2x 100m op zandgrond voor een 6kw Nibe lijkt het te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
mymind* schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:52:

Hier een aantal instellingen van mijn warmtepomp. Kan je die eens vergelijken met jouw instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rtw0TMC3fgaAHdB4ROPu0JAgWRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcnVZ2eNOGmKJnVcNuKFy7qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k103TZzI9mM7pf17gUVh8ECHI_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciWln9qpmMgR8sEDSOV9LnJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1VLJfywBOHljMXYWlUllnoO304=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEaSAHkGK60NKv4fkHMMPd1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvcA3QPLmPBWncHbqofEAZNlXFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyjKKeT0XPw5rzJ9w5M32v31.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:28
Hier de afgelopen 48 tussen de 7,1 en 6,5 graden aanvoer en rond de 3,3 retour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ_b94wzpLaZQrOUp02ucknxdl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tgOyTJONHG4obz3qJiFjZqMv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
fishman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
[...]
Ook jouw aanvoer temp is vrij laag. Is het comfortabel warm in je huis? Dan lijkt het me prima.
Had je trouwens een vraag of probleem? Of wilde je gewoon even de details met ons delen :)
Het is inderdaad nog steeds comfortabel warm in m'n huis. Ik verbaasde me over het lage aantal starts in vergelijking met mijn WP, vandaar dat ik even reageerde. Dank voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

fishman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Hier een aantal instellingen van mijn warmtepomp. Kan je die eens vergelijken met jouw instellingen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor de informatie. Ik heb het probleem alvast gemeld om een monteur hier heen te krijgen.

De oorzaak van het probleem is waarschijnlijk gevonden. De warmtepomp staat zo ingesteld dat deze maximaal +3 graden naar de bron voeren. Dat is blijkbaar te hoog en dit beperkt momenteel de werking van de compressor.

Deze instelling is waarschijnlijk gedaan om bevriezing te voorkomen omdat er geen glycol in mijn bron blijkt te zitten 8)7

Met dit probleem zijn ze blijkbaar al bezig bij andere huizen hier in de buurt. Ik heb mezelf aangemeld via Woningborg en binnenkort gaan ze de bronnen hier in de buurt voorzien van glycol.

Dit is duidelijk iets waar ik zelf niets meer aan kan doen. Ik zal het nu even af moeten wachten en mezelf voorbereiden op een hele flinke elektriciteitsrekening. :X

Iedereen hier bedankt voor alle hulp, info etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gister een foutje gemaakt bij het instellen van een optimalisatie. Zag vanochtend dat de warmtepomp veel te beperkt werd aangesproken (de hele nacht al). Afijn, de inhaalslag is nu (vrijwel) afgerond. Interessant om 'm ook eens een aantal uren op z'n volle 11kW te zien blazen. Brontemperatuur is wel 'n volle graad ingezakt, naar 9,5 graad. Nieuwsgierig hoe snel (en hoe ver) dat herstelt.

[ Voor 180% gewijzigd door Gwaihir op 09-02-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:46

EiT

Woensdag was de bron op een bepaald punt 1.8 graden, nog wel met een COP van 5.1

Daarna is het langzaam gestegen en nu weer 4 graden met COP van 5.8.

Over het algemeen was het 23 graden in huis en heb de stooklijn maar weer langzaam aangepast, nu is het 22.5 graden en minder pieken in modulatie.

Ik ben in ieder geval blij dat de WP zonder al te veel moeite het huis warm weet te houden.

Zijn bij jullie de bron slangen naar binnen toe geïsoleerd? Bij ons loopt de bron een meter of 5 horizontaal en ligt rond de meter diep. Het laatste stuk liggen de slangen, gescheiden van elkaar, los in een pvc pijp van 110mm.

Kan dit ook veel invloed hebben op de bron temperatuur?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Ik heb bijna de -1 bereikt uit de bron. Laagste is tot nu toe -0.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jZHUsMDW18Y2XXxFt38Z4SRUeY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JkCnDEB31N3ziKQh7VWWaLRS.png?f=fotoalbum_medium

Ik zal maar weer eens mijn excel datasheet vullen en dan ze zaak maar weer aanzwengelen. En dan maar afwachten wat voor reden ze bij Nathan weer verzinnen dat ik nog maar een jaar moet aanzien.

Erg handig, de tuin is eindelijk klaar compleet met tuinhuis.

Maar ja ik heb ze gewaarschuwd dat dat ging gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 12-02-2021 21:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
jacovn schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:50:
Ik heb bijna de -1 bereikt uit de bron. Laagste is tot nu toe -0.8

[Afbeelding]

Ik zal maar weer eens mijn excel datasheet vullen en dan ze zaak maar weer aanzwengelen. En dan maar afwachten wat voor reden ze bij Nathan weer verzinnen dat ik nog maar een jaar moet aanzien.

Erg handig, de tuin is eindelijk klaar compleet met tuinhuis.

Maar ja ik heb ze gewaarschuwd dat dat ging gebeuren.
Tsjoh, ben je hier nog steeds mee zoet, duurt inmiddels al een paar jaar. Jouw huis wel goed warm (zonder elektrisch bijstoken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:58:
[...]

Tsjoh, ben je hier nog steeds mee zoet, duurt inmiddels al een paar jaar. Jouw huis wel goed warm (zonder elektrisch bijstoken)?
Jazeker.

Vooral nu ik koelen op de uponor controller uitgezet heb. Ik denk dat de kabel naar de wp pomp een NO en NC. verwisseling heeft. De uponor stond nog steeds in koelmode bleek.
Dus alle ruimtes die beneden de ingestelde temperatuur waren werden kouder.
En alle ruimtes die boven de ingestelde temperatuur waren werden warmer.
(In koel mode werkt het net verkeerd om uiteraard)

Onze onderverdieping is zonder naregeling en daar hangt de hoofd thermostaat. Dus als het beneden warm genoeg is volgens de wp, stopt het opwarmen.

Dit viel pas op toen het zo koud werd en de bovenverdieping langzaam verder afkoelde. Wel suf dat ik er pas in winter 3 achter kom. Wat ik hier erg aan vind is dat die verbindingen door een Nathan monteur zijn gemaakt en niet door mijn instalateur. Hij had voor ingebruikname die Nathan monteur laten komen om zeker te zijn dat systeem goed werkt,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:14:
Zijn bij jullie de bron slangen naar binnen toe geïsoleerd? Bij ons loopt de bron een meter of 5 horizontaal en ligt rond de meter diep. Het laatste stuk liggen de slangen, gescheiden van elkaar, los in een pvc pijp van 110mm.

Kan dit ook veel invloed hebben op de bron temperatuur?
Oh, nieuwsgierig! Zijn er mensen die hier isolatie hebben? Zo'n pijp (met lucht?) klinkt al als een mooie bonus.

Hier ligt 't 80cm diep, geen isolatie. Begreep dat dat gebruikelijk is en dat daarbij de 80cm ook niet over de temperatuur gaat, maar vooral is om net wat dieper te liggen dan diverse anderen graven; houdt de buizen heel.

Ik schat het hier tegen de 20 meter gemiddeld per bron voordat het de diepte in gaat. Zie 'n dipje bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben 2 stuks 110 mm buizen door de gevel en het komt gescheiden binnen.
Alleen in de sleuf buiten op ongeveer 80 cm diep lopen ze naast elkaar of minimaal gescheiden.

Het isoleren van de bron leidingen is denk ik moeilijk, het was hier in de kleigrond een smerige bezigheid.

Als extra informatie:
De delta over de vloer blijft 4-5 graden, het gaat met 32.7 de vloer in en komt er met 26 terug.
WP moet wel zijn best doen, draait hele nacht op 92 Hz, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de koele bron.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 14-02-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Hier met een Itho-Daalderop WPU35i deze week goed doorgekomen:
Gemiddeld dagverbruik WP (incl. warm water): 6.5 kWh (elektrisch)
Temp in huis: 20.5 gradenC

Temp bron in: ~7.5 graden C
Temp bron uit: 10.5 graden C

[ Voor 3% gewijzigd door Kets_One op 13-02-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34
Balen we hebben een lekkage aan de bron-zijde, aan de achterkant van de witte koppeling. Ik heb de WP uitgezet en kraan dicht. En krijg de lekkage als de kraan openstaat niet onder controle. Denk dat door ontbrekende isolatie boel te veel is gaan uitzetten/krimpen. @KC27 @Gwaihir

Weet iemand hoe ik de WP alleen op elektrisch instel zonder dus gebruik van de bron?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWJimyqDv02_MbVwyCiUYjEOfQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ax7kXmZm44ZjBBRZCPK9NZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFqu1qtpVLYb7eKYSp5hY0GlPhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRxQOojJjhQ0rp6YAWlyZM3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYLVvhlxvqnElNPA4Cb9uhLjM98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWlyEQrj1DNdFk3LvpzcsvZD.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de witte (ongeisoleerde koppeling) zit ergens achter een lek. Het betreft een Alpha Innotec Brine WP.

[ Voor 63% gewijzigd door Vaevictis_ op 13-02-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Vervelend @Vaevictis_ !
Ik hoop dat je snel een monter kan langskrijgen of los je dit zelf op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Kets_One schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:32:
Vervelend @Vaevictis_ !
Ik hoop dat je snel een monter kan langskrijgen of los je dit zelf op?
Maandag pas kan er iemand langskomen. Ik kan niet bij de lekkage dus vandaag de vraag om elektrisch te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Balen!

Wellicht helpt het als je de eigenaren van ongeveer hetzelfde alhier helpt herinneren over welk merk en type WP je het hebt?

Zie geen link met isolatie. Leiding en koppelingen volgen de temperatuur van de langsstromende inhoud. Dus die hebben hoe dan ook de temperatuur van je bron en de wisselingen daarin (t/m kamertemperatuur van de opstelruimte) maar te verwerken.
jacovn schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:21:

Het isoleren van de bron leidingen is denk ik moeilijk, het was hier in de kleigrond een smerige bezigheid.
Lijkt mij niet moeilijk (voor een fabrikant) om leidingisolatie te maken die onder die omstandigheden goed kan functioneren. En dan is het niet ingewikkelder dan die eromheen schuiven bij het leggen.

Heb er alleen nog nooit van gehoord, dus vermoed dat er geen business case voor is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Ik heb geen ervaring met het elektrisch element. Het is bij mij zelfs niet aangesloten. Dus ik heb geen backup ☹️.
Ik weet dat @jacovn een tijdje alleen op het elektrisch element heeft gedraaid voordat zijn (te kleine) bron is geplaatst. Misschien weet hij hoe je het element activeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons zit er een 3 fase koppeling naar de unit op een aansluit blok. Daarvanaf wordt het E element getapt in 3x 2kW. Afhankelijk hoe veel fases je aan sluit is dat dan dus 2, 4 of 6 kW
Bij alpha innotec heet het de 2e energie opwekker of zoiets, die kan in een menu aangezet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:47:
@Vaevictis_ Balen!

Wellicht helpt het als je de eigenaren van ongeveer hetzelfde alhier helpt herinneren over welk merk en type WP je het hebt?

Zie geen link met isolatie. Leiding en koppelingen volgen de temperatuur van de langsstromende inhoud. Dus die hebben hoe dan ook de temperatuur van je bron en de wisselingen daarin (t/m kamertemperatuur van de opstelruimte) maar te verwerken.

[...]

Lijkt mij niet moeilijk (voor een fabrikant) om leidingisolatie te maken die onder die omstandigheden goed kan functioneren. En dan is het niet ingewikkelder dan die eromheen schuiven bij het leggen.

Heb er alleen nog nooit van gehoord, dus vermoed dat er geen business case voor is..
Ja die ken ik wel, kan het proberen. Vraag is of ik niets kapot maak door kraan/kranen aan de bron zijde af te sluiten en WP dan te laten draaien met alleen e-element. Wie weet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voor Alpha Innotek:

https://www.nathan.nl/wp-...0dNL_Lux_HMD-2_Teil_2.pdf

Pagina 29

Als de bron afgesloten is krijg je een error vanwege druk problemen. De bron pomp pompg dan wel en de druk loopt te hoog op, die heb ik ook ooit gehad en toen heeft de instalateur de voeding van de pomp uitgeschakeld. Dat was in de tijd dat we op het E element draaiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Dan zou je bij de (systeem)instellingen de Ventil-BOSUP (=pomp bron) uit moeten zetten en de ZWE1 vrij moeten geven.
Evt heb je het installateur wachtwoord nodig (9445).

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 13-02-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:23:
Vraag is of ik niets kapot maak door kraan/kranen aan de bron zijde af te sluiten en WP dan te laten draaien met alleen e-element. Wie weet dat?
Je bron pomp zal zichzelf inderdaad slopen als hij (langere tijd) blijft draaien.

In aanvulling op bovenstaande tips hoe die situatie te voorkomen dan wel via een error te spotten: als je het toerental / percentage van je bronpomp kunt zien, dan kun je dat ook langs die weg nog 'ns controleren.

[Ik heb niet hetzelfde merk als jij, noch een elektrisch element.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
@KC27 ZWE staat nu aan 8,2kW ik zie nog geen foutmeldingen (so far) ventil-BOSUP staat al uit.
Pagina: 1 ... 32 ... 111 Laatste