Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 31 ... 36 Laatste
Acties:

• Tetsuo55
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 17:59

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:45:
Ik kom er tijdens het waterzijdig inregelen achter dat bepaalde afgesloten radiatoren toch water doorlaten via hun voetstuk. Ik heb dus aanvoer en retour op 4 punten in huis aan elkaar hangen via voetstukken :(.

Ik denk dat dit de retour nogal sterk beinvloed en ik krijg de voetstukken ook niet netjes dichtomdat de installateur ze compleet verkracht heeft.

Ons huis kwam met radiatoren maar met een lage temperatuur verwarming heeft dat totaal geen nut dus die heb ik afgesloten. Lijkt er nu op dat ik ze echt fysiek uit het circuit moet gaan halen.

@Vaevictis_ en @Tetsuo55 kunnen jullie eens een DM sturen met welke installateurs jullie goede ervaringen hebben? Ik heb weinig vertrouwen in de mijne op dit moment.
Wat als je die radiatoren blijft gebruiken? Krijg je dan we een balans?

Oh.? You want me to watch my mouth? How rip my f*ck*ng Eyeballs out and turn them around?

• Tetsuo55

Tetsuo55

Na veel uitzoekwerk de thermische desinfectie aan de praat gekregen maar net zoals bij @Venxir slaat de pomp af met wpstoring als de aanvoer 64c bereikt, het electrische element deed zijn best maar. Het water is niet boven de 60 uitgekomen

Ik heb hem nog een keer afgedwongen, de aanvoer gaat in 10 minuten naar 64,7 en dan slaat hij af met wpstoring (de retour is 59) in die tijd is tapwater 2K afgekoeld door de circulatiepomp

[Voor 28% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 14:48]

Oh.? You want me to watch my mouth? How rip my f*ck*ng Eyeballs out and turn them around?

• Tetsuo55

Tetsuo55

@Venxir

Als ik de Duitse forums goed begrijp:
De alpha Innotec pompen hebben een te grote capaciteit voor de relatief kleine warmte wisselaar voor het warm tapwater.

De oplossing is de doel temperatuur in te stellen op een waarde waarbij er geen storing melding komt (bij mij heeft ie een overcapaciteit 2 graden, dus als ik doel op 55 zet wordt het water uiteindelijk alsnog 57)

En nu heb ik wekelijkse TDI erbij door zwe1 modus op verwarmen+tap te zetten en in de meterkast van de warmtepomp de electrische element stroom te geven

• Venxir
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 21:33
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Wat als je die radiatoren blijft gebruiken? Krijg je dan we een balans?
Die zijn er fysiek niet meer, alleen de voetventielen. Blijkbaar is dat niet voldoende om van je flow af te zijn.

Ik zal de temperatuur setpoint ook wat lager zetten en kijken of ik wekelijks tdi kan doen. Je hebt ook een setpoint die bereik wp aangeeft bij opwarmen tapwater. Mogelijk schakelt hij dan boven dat setpoint over op elektrisch.

If it aint broke, fix it till it is!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Die zijn er fysiek niet meer, alleen de voetventielen. Blijkbaar is dat niet voldoende om van je flow af te zijn.

Ik zal de temperatuur setpoint ook wat lager zetten en kijken of ik wekelijks tdi kan doen. Je hebt ook een setpoint die bereik wp aangeeft bij opwarmen tapwater. Mogelijk schakelt hij dan boven dat setpoint over op elektrisch.
Zijn die radiator punten ook onderdeel van je vloerverwarming verdeler?

• Venxir
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:56:
[...]

Zijn die radiatoren ook onderdeel van je vloerverwarming verdeler?
Niet helemaal, ze hebben bij de bouw een smerige aftakking net voor elke verdeler gemaakt.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Niet helemaal, ze hebben bij de bouw een smerige aftakking net voor elke verdeler gemaakt.
Lijkt mij dat je 2 opties hebt.

1. Bij een verdeler ervoor zorgen dat de buizen van de verwarming niet meer op je water netwerk zitten.

2. Als die buizen gunstig lopen (bijvoorbeeld langs de buitenmuren) dan zou je die kunnen aansluiten op je netwerk als warmtebuffer (ik neem aan dat ze in de grond zitten) (zoals ze ook weleens doen als ze de vloerverwarming leggen dat het warmste water langs de gevel stroomt)

[Voor 9% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 18:10]

• Tetsuo55

Tetsuo55

.

[Voor 99% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 18:10. Reden: Foutje bedankt]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Lijkt mij dat je 2 opties hebt.

1. Bij een verdeler ervoor zorgen dat de buizen van de verwarming niet meer op je water netwerk zitten.

2. Als die buizen gunstig lopen (bijvoorbeeld langs de buitenmuren) dan zou je die kunnen aansluiten op je netwerk als warmtebuffer (ik neem aan dat ze in de grond zitten) (zoals ze ook weleens doen als ze de vloerverwarming leggen dat het warmste water langs de gevel stroomt)
Optie 1 gaat gebeuren na het zien van dit.
Ik ben nog wel benieuwd wat nu precies de formule is die de warmtevraag bepaald, dus wanneer gaat de warmtepomp warmte produceren? Ik heb een RBE in de woonkamer.

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
@Venxir
Je wp gaat lopen als de retour temperatuur lager is dan de berekende retourtemperatuur minus de HR-hysterese.
Dus als je hysterese op 1 K staat, je berekende retour is 29 oC en je retour is gezakt tot onder 28 oC dan gaat ie lopen tot de retour is gestegen tot boven 30 oC.

wp Alpha Innotec MSW2-6S, pv 20 x 300 Wp AEG

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Optie 1 gaat gebeuren na het zien van dit.
Ik ben nog wel benieuwd wat nu precies de formule is die de warmtevraag bepaald, dus wanneer gaat de warmtepomp warmte produceren? Ik heb een RBE in de woonkamer.
Als de temperatuur van de retour op retour berekend min Hysterese HR start de pomp

Dus in mijn geval ging de warmtepomp net aan met deze temperaturen:
Retour 23.7°C
Retour berekend 24.7°C
Hysterese HR 1K

En hij stop weer als de retour 25.7°C is

Retour berekend wordt uitgerekend op a basis van de stooklijn, de buiten temperatuur en het 24uurs gemiddelde buitentemperatuur

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:16:
@Venxir
Je wp gaat lopen als de retour temperatuur lager is dan de berekende retourtemperatuur minus de HR-hysterese.
Dus als je hysterese op 1 K staat, je berekende retour is 29 oC en je retour is gezakt tot onder 28 oC dan gaat ie lopen tot de retour is gestegen tot boven 30 oC.
Die van mij zal precies op 28c starten in dit geval en niet pas op 27.9c

• Venxir
@KC27 en @Tetsuo55, oke dat snap ik. Maar net voordat het systeem start staat mijn circultiepomp uit, hoe is de retourtemperatuur op dat moment dan relevant?

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:24:
@KC27 en @Tetsuo55, oke dat snap ik. Maar net voordat het systeem start staat mijn circultiepomp uit, hoe is de retourtemperatuur op dat moment dan relevant?
Bedoel je HUP staat uit?

HUP is de circulatie pomp van het CV circuit
ZUP is de verwarming van het CV circuit
BUP is de verwarming van het tapwater
ZIP zou de circulatiepomp van het tapwater zijn maar en elke 5 minuten moeten draaien maar ik zie altijd uit staan

[Voor 30% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 19:33]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:28:
[...]

Bedoel je HUP staat uit?

HUP is de circulatie pomp van het CV circuit
BUP is the verwarming van het CV circuit
Ik zie net wel een HRM timer starten waarbij de HUP gaat lopen zonder ocmpressor. Na 1:30 min start dan de compressor om het daadwerkelijke verwarmen te doen. Vervolgens loopt mijn retour redelijk snel op waardoor het systeem af zal slaan. Om dit grapje dan redelijk snel opnieuw te proberen.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Ik zie net wel een HRM timer starten waarbij de HUP gaat lopen zonder ocmpressor. Na 1:30 min start dan de compressor om het daadwerkelijke verwarmen te doen. Vervolgens loopt mijn retour redelijk snel op waardoor het systeem af zal slaan. Om dit grapje dan redelijk snel opnieuw te proberen.
Dat is inderdaad het probleem wat jij hebt en ik nu veel minder heb (ik zit ook met 1 lus waar in mij geval de retour 2c hoger ligt dan de rest)

Ook zonder HUP daalt de retour temperatuur, met HUP is wel accurater

De HUP gaat 10 minuten na het verwarmen uit en dan na 30 minuten 5 minuten aan, dat blijft hij doen tot de aanvoer temperatuur gelijk aan of lager is dan de retour, vanaf dat moment blijft bij permanent lopen tot de pomp aan gaat

[Voor 28% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 19:41]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Dat is inderdaad het probleem wat jij hebt en ik nu veel minder heb (ik zit ook met 1 lus waar in mij geval de retour 2c hoger ligt dan de rest)

Ook zonder HUP daalt de retour temperatuur, met HUP is wel accurater

De HUP gaat 10 minuten na het verwarmen uit en dan na 30 minuten 5 minuten aan, dat blijft hij doen tot de aanvoer temperatuur gelijk aan of lager is dan de retour, vanaf dat moment blijft bij permanent lopen tot de pomp aan gaat
Ik denk dat er vanmorgen lucht in het circuit is gaan shuiven omdat ik een oude radiator open deed. Ik moet nu uitzoeken hoe ik dit goed ontlucht krijg.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat er vanmorgen lucht in het circuit is gaan shuiven omdat ik een oude radiator open deed. Ik moet nu uitzoeken hoe ik dit goed ontlucht krijg.
Misschien tijd voor een foto van hoe alles eruit ziet bij jou

• Venxir
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Misschien tijd voor een foto van hoe alles eruit ziet bij jou
U vraagt, wij draaien:

Het is dus echt een brei aan verdelers die allemaal al zo zaten toen wij 2 jaar geleden in deze woning kwamen. Het huis komt uit 2001.

Dit huis is gebouwd met warmtepomp inclusief dus het hele concept van standaard radiatoren in een LTV systeem ongaat mij al vanaf dag 1. Daarom heb ik voor alle radiatoren de kraan bovenop dichtgedraaid. Door een verbouwing daarna zijn alle radiatoren in de woonkamer verwijderd, maar zijn de voetventielen achter gebleven.Deze zaten zo dicht op de bestaande vloer dat ik er op dat moment niks mooiers van kon maken.

Nu valt mij op als de aanvoer warm wordt dat bij verdeler 3 in de trapkast de retour van radiator 2 ook gelijk net zo warm wordt. Het voetventiel hier is door iemand kapot gedraaid en deze lijkt gewoon een lus te creeren waar de warmte nooit weg kan.

Op zolder gebeurd ook zoiets bij de slaapkamer zolder radiator, er wordt warmte via het voetventiel overgedragen. Ik weet niet hoeveel dit is omdat ik geen flowindicatoren in huis heb.

En de reden dat ik nu echt zware pendelproblemen heb is omdat dat kapotte voetventiel in de woonkamer vol lucht zat en dus geen water kon transporteren. Dat heb ik vanmorgen onlucht en daarmee het probleem exponentieel erger gemaakt.

[Voor 7% gewijzigd door Venxir op 09-01-2021 20:54]

• KC27
  • Niet online
@Venxir Wellicht ten overvloede: zit er geen afsluiter bij de verdeler, die je dicht kan zetten?

[Voor 5% gewijzigd door KC27 op 09-01-2021 22:03]

• Venxir
KC27 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:02:
@Venxir Wellicht ten overvloede: zit er geen afsluiter bij de verdeler, die je dicht kan zetten?
Nee helaas niet. We moeten vandaag in de kou zitten en hopen dat ik morgen een loodgieter kan vinden.

• BadConnection
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:55
Zijn er 50% ventielen gebruikt? Deze zijn voor 1 pijp systemen. Of wou de installateur toch een minimale flow waarborgen.

Zijn de verdelers met of zonder pomp uitgevoerd?

Paar foto’s zouden ook helpen

[Voor 9% gewijzigd door BadConnection op 10-01-2021 08:47]

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:51:
[...]

U vraagt, wij draaien:

[Afbeelding]

Het is dus echt een brei aan verdelers die allemaal al zo zaten toen wij 2 jaar geleden in deze woning kwamen. Het huis komt uit 2001.

Dit huis is gebouwd met warmtepomp inclusief dus het hele concept van standaard radiatoren in een LTV systeem ongaat mij al vanaf dag 1. Daarom heb ik voor alle radiatoren de kraan bovenop dichtgedraaid. Door een verbouwing daarna zijn alle radiatoren in de woonkamer verwijderd, maar zijn de voetventielen achter gebleven.Deze zaten zo dicht op de bestaande vloer dat ik er op dat moment niks mooiers van kon maken.

Nu valt mij op als de aanvoer warm wordt dat bij verdeler 3 in de trapkast de retour van radiator 2 ook gelijk net zo warm wordt. Het voetventiel hier is door iemand kapot gedraaid en deze lijkt gewoon een lus te creeren waar de warmte nooit weg kan.

Op zolder gebeurd ook zoiets bij de slaapkamer zolder radiator, er wordt warmte via het voetventiel overgedragen. Ik weet niet hoeveel dit is omdat ik geen flowindicatoren in huis heb.

En de reden dat ik nu echt zware pendelproblemen heb is omdat dat kapotte voetventiel in de woonkamer vol lucht zat en dus geen water kon transporteren. Dat heb ik vanmorgen onlucht en daarmee het probleem exponentieel erger gemaakt.
Komen al die aanvoeren en retouren niet op 1 punt terug bij de warmtepomp?
Dit ziet eruit als een chaos, het zou mooi (en duur) zijn als je dit zou kunnen laten verbouwen tot 1 verdeler in de warmtepomp ruimte, en daar dan een lus hebt voor de overige verdelers verderop

Dan heb je :
Warmtepomp
|
Verdeler
|. | | | |.
Verdeler 2, verdeler, 3 etc..
| |.
Radiatoren

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Waar stond jouw Pompenoptim Tijd op voordat je hem veranderende naar 30?

Fabrieksinstelling zou 180 moeten zijn, die van mij staat op 10 (geen idee wanneer dat gedaan is)
@Tetsuo55 ook op 10

• Venxir
@BadConnection dat durf niet te zeggen welke ventielen dit zijn, maar onderstaande foto is van degene die niet meer te verstellen is, de hele stelschroef is eraf, het type is CVS 2000

@Tetsuo55 In het warmtepomp hok zijn 2 splitsingen gemaakt waarmee alles zich verdeelt door het huis.

En dit zijn de foto's van de andere onderdelen:

T-stuk warmtepomp hok richting trapkast en zolder:

Verdeler in warmtepomphok welke naar 2 radiatoren in de badkamer en slaapkamer gaan, wederom ongebruikt door ons:

Trapkast radiator verdeler, deze is dus totaal zinloos maar pompt ongewenst warmte rond.

Trapkast vloerverwarmingsverdeler

Verdeler op zolder, waarvan de ventielen open of dicht gaan door externe temperatuurvoelers in de desbetreffende kamers. Ook hier zie je voor de verdeler weer een aftakking naar 1 radiator:

• Tetsuo55

Tetsuo55

@Venxir ik zie op die verdelers een witte knop zitten die theoretisch dicht gedraaid kan worden

Daarnaar heb je boven op zolder die zilveren bekers, dat zijn je ontluchters en daarmee kan je die luchtbel helemaal uit je systeem krijgen.

Die verdeler op zolder had die radiatoren moeten aansturen IPV die bypass die ze in de aanvoer en retour hebben gemaakt

[Voor 20% gewijzigd door Tetsuo55 op 10-01-2021 10:34]

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb het idee dat de pomp nu veel rustiger op start met 30 minuten.
Je ziet in onderstaande grafiek dat de aanvoer temperatuur rustig oploopt terwijl voor de pijl hij in 1 klap naar zijn max schoot

• KC27
  • Niet online
@Venxir die trapkast radiator verdeler zou je dus in zijn geheel kunnen afkoppelen en afdoppen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want je wilt nu niet lang in de kou zitten.

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb het idee dat de pomp nu veel rustiger op start met 30 minuten.
Je ziet in onderstaande grafiek dat de aanvoer temperatuur rustig oploopt terwijl voor de pijl hij in 1 klap naar zijn max schoot

[Afbeelding]
@Tetsuo55 Ja stooklijn ziet er nu veel rustiger uit! Als je het hiermee warm krijgt dan zou ik dit als basis aanhouden. Je moet steeds 1 instelling per keer aanpassen en dan kijken hoe het systeem werkt. Ik leer na 4 jaar nog steeds dingen van de WP en Bron/CV systeem. Moest vanaf 0 beginnen met een niet ingestelde WP.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:32:
[...]

@Tetsuo55 Ja stooklijn ziet er nu veel rustiger uit! Als je het hiermee warm krijgt dan zou ik dit als basis aanhouden. Je moet steeds 1 instelling per keer aanpassen en dan kijken hoe het systeem werkt. Ik leer na 4 jaar nog steeds dingen van de WP en Bron/CV systeem. Moest vanaf 0 beginnen met een niet ingestelde WP.
Als je kijkt naar de 24 uurs grafiek voor temperatuur op de begane grond en de 2de verdieping zie je volgens mij een redelijk rechte lijn die onderbroken wordt door extra warmte van de zon.

Als ik op kamer temperatuur kan sturen dan zou ik die zonne piek waarschijnlijk plat kunnen krijgen door de stook lijn te verlagen overdag

Somneo is 2de verdieping
Diepe dal rond 17:00 is raam open tijdens koken

[Voor 22% gewijzigd door Tetsuo55 op 10-01-2021 12:01]

• jacovn
  • Laatst online: 10:07
In de how low can you go wedstrijd kan ik melden dat de -0.1 al weer berieikt is,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Tetsuo55

Tetsuo55

jacovn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:18:
In de how low can you go wedstrijd kan ik melden dat de -0.1 al weer berieikt is,
Bron uit?

• jacovn
Bron uit, er gaat dan -3.x de bron weer in.

• Vaevictis_
jacovn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Bron uit, er gaat dan -3.x de bron weer in.
Oef dus bron in (-0,1) en bron uit (-3.x)? Dus bron in @jacovn is dus bron uit temperatuur vanuit de WP.

Bij Alpha innotec is bron in de ingang vanuit de WP gekeken. Dat had ik eerst ook niet in de gaten.
Wel goed om dit onderscheid te maken. Vuistregel is altijd de hoogste temperatuur nemen dat is de bron temperatuur.

Ik bereken in grafana de gemiddelde bron temperatuur over 5 dagen en daar maak ik een trendline van dit geeft een beter beeld dan korte piekvraag.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:44:
Ik heb alle lussen op +-0,1°C van elkaar (helaas blijft de badkamer op +2°C)
Badkamer zit hier ook hoger dan de rest; is een hele korte lus in de warmste ruimte van het huis.

Daarvoor in ruil heb ik de hal lager ingeregeld; de koudste ruimte met VVW in het huis
Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:45:
Ik kom er tijdens het waterzijdig inregelen achter dat bepaalde afgesloten radiatoren toch water doorlaten via hun voetstuk. Ik heb dus aanvoer en retour op 4 punten in huis aan elkaar hangen via voetstukken :(.

Ik denk dat dit de retour nogal sterk beinvloed en ik krijg de voetstukken ook niet netjes dichtomdat de installateur ze compleet verkracht heeft.

Ons huis kwam met radiatoren maar met een lage temperatuur verwarming heeft dat totaal geen nut dus die heb ik afgesloten. Lijkt er nu op dat ik ze echt fysiek uit het circuit moet gaan halen.
Radiatoren zijn hier ook 'n groter hoofdstuk aan 't worden dan verwacht, helaas :|. Ik heb er nog een aantal die ook nog wel 'n functie vervullen. Maar ze blijken lang niet allemaal een voetventiel te hebben :(. Er (b)lijkt er eentje achterstevoren aangesloten. Er steekt zo'n nieuwe domotica knop echt te ver uit - we liepen 'm er al een keertje min of meer af. En eentje - zo'n echte oude met heel veel water erin - is té bepalend voor de aanvoertemperatuur (en ook de retour trouwens, krijg je nauwelijks delta-T overheen). Kortom: ik ben voor "take 2" een volledige inventarisatie aan het doen en ga de installateur vragen die lijst te controleren. (Take 1 dachten we te kunnen volstaan met één verroeste leiding onder handen nemen.)

• Vaevictis_
Is dat koperen ding bovenop een automatische ontluchter?

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:42:
Is dat koperen ding bovenop een automatische ontluchter?

[Afbeelding]
Yep

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Badkamer zit hier ook hoger dan de rest; is een hele korte lus in de warmste ruimte van het huis.

Daarvoor in ruil heb ik de hal lager ingeregeld; de koudste ruimte met VVW in het huis
Dus als ik je goed begrip:
Badkamer is +2
Hal aanpassen naar -2

Netto is alles in balans en wordt de hal niet 2 graden te koud?

50 meter van mijn hal lus zit in de huiskamer (totale lengte is 90m)

[Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 10-01-2021 14:17]

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:58
EiT schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:12:
Ik word ondertussen gek van de WP, de ene dag lijkt hij het goed te doen, aantal dagen later weer ellende. Eerst had ik verwarmen even handmatig uit/aangevinkt, de WP ging uit en een uur of 3 later weer aan. De nacht erna is de WP uit zich zelf 6 uur uit geweest, en afgelopen nacht ook nog 2.5 uur en is de temperatuur in huis ook eindelijk weer beneden de 22 graden gekomen, deze liep namelijk weer op naar boven de 23. Dit ook mede door een raam open te gooien, 23 graden was niet te harden. Th-tune geeft overigens 23 aan, andere temp. meter die wij hebben 23.8 en de meter van Uponor geeft 23.5 aan 8)7
In onze vorige woning was het ook rond de 23 graden, dat was wel “lekker”. Maar waarschijnlijk omdat de vv dan niet 24/7 aanstond

Ik heb nu nog maar een keer een mail gestuurd naar installateur en de code direct ontvangen, ook hebben zij aangeboden om langs te komen deze week. Dit lijkt mij nu overbodig omdat het vandaag eindelijk weer onder de 22 graden in huis is.

Ondertussen ook de buren gesproken. Hun WP (Alpha 3/12) werkt een stuk beter, stond ook op stand-by toen ik mee keek, zij vonden energie verbruik wat hoog, maar dit was een stuk lager dan bij ons. Alleen hun boiler stond aardig hoog ingesteld, 58 graden.

Anyway, ik ben dus ingelogd op de EcoGeo en de stooklijn lijkt mij sowieso te hoog met wat ik in dit topic lees. Deze dus aangepast van 40 naar 34 graden. Ook eindpunt iets lager gezet, naar 20.5.

WP
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

1e foto: oorspronkelijke instelling
2e foto: huidige/aangepaste instelling
3e foto: deze instelling weer terug naar het midden gebracht (stond origineel ook zo), deze had ik al helemaal naar links verplaatst, maar dit hielp maar een aantal dagen...
Ik verwacht dat -10/34 nog te hoog is, maar ik zal dit eerst een proberen.

Vreemde is dat de WP direct meer warmte wilde leveren, hij schoot van 4750w naar 6300w

Maar even afkijken wat er gebeurt...
Even een update. Stooklijn naar -10/34 deed niets. Toen aangepast naar -10/30 en zie eindelijk veranderingen:
- WP gaat ‘s middag een aantal uur uit, rond 10:00 tot rond 17:00. Dit is 3 of 4 dagen gebeurd, gisteren niet en vandaag ook helaas nog niet
- WP moduleert, waar deze eerst stabiel 24/7 4800W warmte levert, krijg ik nu pieken waar deze ook 7000 of 12000W warmte leverd.
- stroomverbruik is nog hetzelfde. Ook al slaat de WP af, ik heb meer pieken van hoog verbruik.
- Temperatuur in huis prima op de dagen dat de wp afslaat, nu net iets te warm met 22.5
- Bron schiet naar de 4.5 als deze te lang draait, nu zelfs op 4.1
- verschil aanvoer/retour vv is meestal 3.3 graden, is dit niet het issue? Is het verlies niet reëel met 240m vloeroppervlakte met 10cm hoh met 17mm slang? Heb totaal iets van 26-28 vv groepen. Zou het kunnen zijn dat sommige groepen te groot zijn?

Zou het kunnen meespelen dat de WP in een geïsoleerde berging staat, maar deze berging heeft 2 roosters, 1 was van de afvoerbuis van cv ketel, andere is gewoon een doorvoer zoals van een afzuigkap naar buiten? Die ruimte is dus absoluut niet lucht dicht. Het is wel een aangename temp in die ruimte, vv verdeler zit daar ook.
Kan alleen van buitenaf in deze berging, en is +/- 6m2. Maar als ik de deur opentrek komt daar wel alle kou naar binnen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Tetsuo55

Tetsuo55

EiT schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:22:
[...]
- verschil aanvoer/retour vv is meestal 3.3 graden, is dit niet het issue? Is het verlies niet reëel met 240m vloeroppervlakte met 10cm hoh met 17mm slang? Heb totaal iets van 26-28 vv groepen. Zou het kunnen zijn dat sommige groepen te groot zijn?
Hebben al die 26-28 groepen individueel dezelfde retour temperatuur ?

Wat de stooklijn en kamertemperatuur betreft is het de +20 waarde die de huiskamer temperatuur bepaald.
Dus als je het nu te warm vind kan je hem op bijvoorbeeld +19,5/+19,5 zetten

Dat je warmtepomp buiten je schil staat is wel jammer, die warmte die daar verloren gaat krijg ik je niet in je huis, maar die warmte moet wel eruit kunnen andere wordt het te warm voor de apparatuur.
Dat gezegd te hebben moet dat geen verschil maken voor je binnen temperaturen.
Mijn wp staat in de enige ruimte die geen vloerverwarming heeft.

[Voor 38% gewijzigd door Tetsuo55 op 10-01-2021 14:36]

• EiT
Tetsuo55 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Hebben al die 26-28 groepen individueel dezelfde retour temperatuur ?

Wat de stooklijn en kamertemperatuur betreft is het de +20 waarde die de huiskamer temperatuur bepaald.

Dat je warmtepomp buiten je schil staat is wel jammer, die warmte die daar verloren gaat krijg ik je niet in je huis, maar die warmte moet wel eruit kunnen andere wordt het te warm voor de apparatuur.
Dat gezegd te hebben moet dat geen verschil maken voor je binnen temperaturen
Oh tnx, die eens aanpassen.
Edit done: van 20.5 naar 19.5

Berging (of een garage waar geen auto in past) zit gewoon in het huis. Daar boven zit ook nog een slaapkamer, er achter een speelkamer.
Zit dus ivm geplaatste CV vanaf bouw een rookgasafvoer, alleen laatste stuk naar buiten laten zitten, hier zit de kabel van sensor in, plus een gat van 15cm met zo iets aan de buiten kant: https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/

Edit:
Aanvoer/retour vv:
Zolder: 30/24 - heeft naregeling, 1 van 6 groepen half open, de rest dicht.
1e verdieping: kan daar niet zo 1-2-3 bij.
Bg: 26/20 - geen naregeling, alles staat gewoon open.

Ik zit ondertussen gewoon met een korte broek en t-shirt op de bank ;)

[Voor 11% gewijzigd door EiT op 10-01-2021 15:02]

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Dus als ik je goed begrip:
Badkamer is +2
Hal aanpassen naar -2

Netto is alles in balans en wordt de hal niet 2 graden te koud?

50 meter van mijn hal lus zit in de huiskamer (totale lengte is 90m)
Zoiets ja. Dat is inderdaad 't concept, al is 't voor de hal geloof ik maar -0,5 graad. Beide vertrekken komen zo aan hun trekken :).

Zo exact als je 't vraagt kan ik van afstand niet zijn; jouw situatie is de jouwe. En dat laatste dingetje klinkt bijv. als deal breaker. Verder spelen ook de legpatronen een rol: hoeveel slang heb je in elk vertrek per m2 vloer - meer in de badkamer en minder in de hal wellicht? (Hoef je op zich niet te weten, want je merkt de gevolgen toch wel. Maar daar zit dan een verklaring.)

(En 't werkt hier allemaal nog net iets anders, want de waterzijdige inregeling van de vloerverwarming is hier dynamisch.)

Om 't weer samen te vatten: zit je badkamer op een bescheiden flow en toch +2 graden t.o.v. de rest: maak je niet druk, je hebt gedaan wat je kon.

[Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 10-01-2021 14:49]

• jacovn
Vaevictis_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Oef dus bron in (-0,1) en bron uit (-3.x)? Dus bron in @jacovn is dus bron uit temperatuur vanuit de WP.

Bij Alpha innotec is bron in de ingang vanuit de WP gekeken. Dat had ik eerst ook niet in de gaten.
Wel goed om dit onderscheid te maken. Vuistregel is altijd de hoogste temperatuur nemen dat is de bron temperatuur.
Bron uit is de WP in, dus “warm” water uit de bodem en de WP gebruikt de energie en stuurt -3.x weer uit de grond in (als bron in)

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55 schreef:
Volgens mij klopt het niet.
Die twee instelpunten (-20,30) en (20,20) bepalen samen de stooklijn.
Ik heb even in Excel een grafiekje van een paar stooklijnen gemaakt:

Dus het bovenste punt (hier op de blauwe lijn) bepaalt grotendeels de stooklijn bij hogere buitentemperaturen en het punt bij -20 oC bepaalt de stooklijn bij koudere buitentemperaturen.

• Vaevictis_
jacovn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Bron uit is de WP in, dus “warm” water uit de bodem en de WP gebruikt de energie en stuurt -3.x weer uit de grond in (als bron in)
@jacovn De hoogste van de twee temperaturen nemen. Bron in is dus daadwerkelijke temperatuur, altijd redeneren vanuit de WP. Bron uit is dus retourtemperatuur naar bron deze zal het laagst zijn.

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:32:
@Tetsuo55 schreef:

[...]

Volgens mij klopt het niet.
Die twee instelpunten (-20,30) en (20,20) bepalen samen de stooklijn.
Ik heb even in Excel een grafiekje van een paar stooklijnen gemaakt:
[Afbeelding]
Dus het bovenste punt (hier op de blauwe lijn) bepaalt grotendeels de stooklijn bij hogere buitentemperaturen en het punt bij -20 oC bepaalt de stooklijn bij koudere buitentemperaturen.
Je hebt gelijk en toch is het zo dat -0,5 op de +20 de binnen temperatuur met -0,5 verlaagt.
Anderzijds de -20 aanpassen vrijwel geen effect heeft

• Tetsuo55

Tetsuo55

EiT schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Oh tnx, die eens aanpassen.
Edit done: van 20.5 naar 19.5

Berging (of een garage waar geen auto in past) zit gewoon in het huis. Daar boven zit ook nog een slaapkamer, er achter een speelkamer.
Zit dus ivm geplaatste CV vanaf bouw een rookgasafvoer, alleen laatste stuk naar buiten laten zitten, hier zit de kabel van sensor in, plus een gat van 15cm met zo iets aan de buiten kant: https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/

Edit:
Aanvoer/retour vv:
Zolder: 30/24 - heeft naregeling, 1 van 6 groepen half open, de rest dicht.
1e verdieping: kan daar niet zo 1-2-3 bij.
Bg: 26/20 - geen naregeling, alles staat gewoon open.

Ik zit ondertussen gewoon met een korte broek en t-shirt op de bank ;)
Het lijkt er dus op dat je geen goede waterzijdige inregeling hebt, of in ieder geval niet eentje die dynamisch om kan gaan met open/sluiten van verschillende groepen

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Zoiets ja. Dat is inderdaad 't concept, al is 't voor de hal geloof ik maar -0,5 graad. Beide vertrekken komen zo aan hun trekken :).

Zo exact als je 't vraagt kan ik van afstand niet zijn; jouw situatie is de jouwe. En dat laatste dingetje klinkt bijv. als deal breaker. Verder spelen ook de legpatronen een rol: hoeveel slang heb je in elk vertrek per m2 vloer - meer in de badkamer en minder in de hal wellicht? (Hoef je op zich niet te weten, want je merkt de gevolgen toch wel. Maar daar zit dan een verklaring.)

(En 't werkt hier allemaal nog net iets anders, want de waterzijdige inregeling van de vloerverwarming is hier dynamisch.)

Om 't weer samen te vatten: zit je badkamer op een bescheiden flow en toch +2 graden t.o.v. de rest: maak je niet druk, je hebt gedaan wat je kon.
Dat geeft me wel een idee, voorzichtig alle groepen open draaien tot 1tje de max bereikt om zo de delta t te verkleinen waardoor het verschil met de badkamer af neemt en de hal groep minder geknepen hoeft te worden om de balanceren

• EiT
Tetsuo55 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Het lijkt er dus op dat je geen goede waterzijdige inregeling hebt, of in ieder geval niet eentje die dynamisch om kan gaan met open/sluiten van verschillende groepen
Ik ben er van overtuigd dat niets goed is ingeregeld ;-). Maar tot op heden niemand kunnen vinden die verstand heeft van Uponor naregeling en Ecoforest.

• Tetsuo55

Tetsuo55

EiT schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat niets goed is ingeregeld ;-). Maar tot op heden niemand kunnen vinden die verstand heeft van Uponor naregeling en Ecoforest.
Jij hebt een modulerende pomp toch?
In dat geval zet je alle groepen volledig open(ik moest daarvoor alle uponor kamer regelaars naar rechts draaien) en laat je de pomp langdurig verwarmen.

Je wacht een half uur ofzo en dan kan je de retour buizen meten, net onder de verdeler, met een infrarood thermometer en door de retour open te draaien de temperatuur verhogen of door dicht te draaien te verlagen tot ze allemaal dezelfde temperatuur meten (en als het kan dezelfde temperatuur aangeven als de retour in de warmtepomp,)

Als je klaar bent kan je elke kamer regelingen weer normaal zetten en zou jouw pomp moduleren naar de werkelijke vraag.

In mijn geval met een aan/uit pomp moet ik alle kamers volledig open laten staan en via domotica de stooklijn besturen

• Venxir
We zijn hier gestaag onderweg met het afdoppen van alle vertakkingen naar radiatoren. Natuurlijk verschillen de maten van leidingen ook nog eens. Dit bevestigd weer hoe crappy deze installatie is...

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:54:
We zijn hier gestaag onderweg met het afdoppen van alle vertakkingen naar radiatoren. Natuurlijk verschillen de maten van leidingen ook nog eens. Dit bevestigd weer hoe crappy deze installatie is...
Dus als het goed is kan je vanavond een waterzijdig balans hebben!

Na enkele dagen testen lijkt 53c tapwater doel temperatuur altijd 55c te behalen.
Enige wat nog rest is om de hysterese op 3K te zetten om te compenseren voor het feit dat die 2 graden warmer wordt dan verwacht.

----

Verder lijkt het erop dat ik mijn groepen nu allemaal in waterzijdig balans heb. (De badkamer wilde ineens meewerken)

Ik blijf met een probleem/vraag zitten:

De retour wordt 2 graden hoger tijdens het verwarmen, koelt dan in ~20 minuten 1 graad af om vervolgens 3 uur te doen over de volgende graad waarna de pomp weer aan slaat

Waarom gaat die eerste graad zo hard naar beneden?

Edit:
Als ik de retouren meet zie ik zonder warmte een heel groot verschil in temperaturen, ik denk dat sommige ruimtes geen warmte buffer hebben opgebouwd en dus sneller afkoelen.
Ik neem aan dat dit vanzelf stabiliseerd nu er een waterzijdig balans is?

Edit2:
Ik denk dat ik begrijp wat er gebeurt.
Nu alles in balans is zal de warmte van de warmere ruimtes naar de koudere ruimtes stromen tot er uiteindelijk een balans is tussen alle ruimtes

[Voor 43% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 11:52]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Dus als het goed is kan je vanavond een waterzijdig balans hebben!
Ik denk het nog niet helemaal, ik heb geen flow indicatoren dus ik heb geen idee wat een goed startpunt is. Ik kan wel alles open zetten maar welke retour wordt dan je referentie...

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Ik denk het nog niet helemaal, ik heb geen flow indicatoren dus ik heb geen idee wat een goed startpunt is. Ik kan wel alles open zetten maar welke retour wordt dan je referentie...
Die flow meters bij mij werken niet (vlotter staat tijd op dezelfde plek ongeacht flow) dus ik had hetzelfde uitgangspunt.

Je zet alles open en dan wacht je een 30-60 minuten, dan meet je ze allemaal en draai je diegene met de hoogste temperatuur een slag dicht en wacht je 5 minuten, meet je alles weer en opnieuw een slag op de hoogste (of hoogste 2 of 3 als het er meer zijn)
Je blijft dit net zo lang doen tot alle temperaturen gelijk zijn.

In mij geval bleek de grootste lus op de bovenste verdieping de enige die helemaal open moest staan en dus de referentie werd

• Venxir
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Die flow meters bij mij werken niet (vlotter staat tijd op dezelfde plek ongeacht flow) dus ik had hetzelfde uitgangspunt.

Je zet alles open en dan wacht je een 30-60 minuten, dan meet je ze allemaal en draai je diegene met de hoogste temperatuur een slag dicht en wacht je 5 minuten, meet je alles weer en opnieuw een slag op de hoogste (of hoogste 2 of 3 als het er meer zijn)
Je blijft dit net zo lang doen tot alle temperaturen gelijk zijn.

In mij geval bleek de grootste lus op de bovenste verdieping de enige die helemaal open moest staan en dus de referentie werd
Thanks, ik heb de verdeler beneden redelijk in orde, maar diegen boven heeft elektromechanisme ventielen welke niet bij te stellen zijn. Ik denk dat ik deze moet vervangen.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Thanks, ik heb de verdeler beneden redelijk in orde, maar diegen boven heeft elektromechanisme ventielen welke niet bij te stellen zijn. Ik denk dat ik deze moet vervangen.
Aan beide kanten van de lus? Ik kon de badkamer alsnog aanpassen ondanks ik dat ventiel niet kon beïnvloeden

edit: zie reacties hieronder over de naregeling, onderstaande text is gebaseerd op aannames /edit

Dat is die op zolder toch? Al die dingen eraf trekken en dan handmatig inregelen.
Naregeling heb je vrij weinig aan met een aan/uit pomp

Let wel op dat je die van de badkamer laat zitten anders gaat ie koelen in de zomer
Edit: op de foto is het de enige die eruit ziet als een bijenkorf

[Voor 32% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 16:33]

• Gwaihir
  • Niet online
Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:42:
Ik kan wel alles open zetten maar welke retour wordt dan je referentie...
Zoals @Tetsuo55 indirect ook zei: de laagste, in principe. Want die kun je immers niet omhoog brengen.

(Als de delta-T je te klein is, kun je 'm evt. wel nog wat omlaag brengen - en vervolgens alle groepen dus. Maar kun je ook eerst kijken of dat met langzamer zetten van de pomp kan, i.p.v. tegen extra weerstand in drukken.)
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Aan beide kanten van de lus? Ik kon de badkamer alsnog aanpassen ondanks ik dat ventiel niet kon beïnvloeden

Dat is die op zolder toch? Al die dingen eraf trekken en dan handmatig inregelen.
Naregeling heb je vrij weinig aan met een aan/uit pomp
Oh? Naregeling is toch nog steeds naregeling? Hoe kun je daar uitspraak over doen zonder de situatie te kennen? (Wat stuurt de naregeling aan? Welke gebruikspatronen zijn er?)

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Oh? Naregeling is toch nog steeds naregeling? Hoe kun je daar uitspraak over doen zonder de situatie te kennen? (Wat stuurt de naregeling aan? Welke gebruikspatronen zijn er?)
Je hebt gelijk.

Mijn woning is luchtdicht gebouwd, ik ventileer met een enthalpie wtw, de warmtepomp kan niet moduleren en de naregeling maakt geen gebruik van hysterese en kan alleen de groep openen of sluiten wat hij direct doet als de doel temperatuur wordt bereikt.

Omdat de wp niet kan moduleren kan ik een ruimte nooit warmer maken een de maximum temperatuur voor die verdieping, de naregeling sluit de groep te vroeg waardoor er veel koude straling is van de vloer en muren.
Elke ruimte die kouder ingesteld wordt dan een andere zorgt voor een koud gevoel veroorzaakt in de ruimtes ernaast, daarnaast krijgen alle kamers een koudere lucht invoer omdat de koudere kamers de wtw temperatuur verlagen.

Al met al is het voor mijn situatie alleen maar nadelig om na te regelen, wat wel zin heeft is stooklijn aanpassing aan zoninval (maar dat heb ik nog niet)

Dus als @Venxir 's situatie op de mijne lijkt kan hij het proberen

Als ik wat over het hoofd zie of verkeerd begrepen heb dan hoor ik het graag

[Voor 148% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 16:29]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Je hebt gelijk.

Mijn woning is luchtdicht gebouwd, ik ventileer met een enthalpie wtw, de warmtepomp kan niet moduleren en de naregeling maakt geen gebruik van hysterese en kan alleen de groep openen of sluiten wat hij direct doet als de doel temperatuur wordt bereikt.

Omdat de wp niet kan moduleren kan ik een ruimte nooit warmer maken een de maximum temperatuur voor die verdieping, de naregeling sluit de groep te vroeg waardoor er veel koude straling is van de vloer en muren.
Elke ruimte die kouder ingesteld wordt dan een andere zorgt voor een koud gevoel veroorzaakt in de ruimtes ernaast, daarnaast krijgen alle kamers een koudere lucht invoer omdat de koudere kamers de wtw temperatuur verlagen.

Al met al is het voor mijn situatie alleen maar nadelig om na te regelen, wat wel zin heeft is stooklijn aanpassing aan zoninval (maar dat heb ik nog niet)

Dus als @Venxir 's situatie op de mijne lijkt kan hij het proberen

Als ik wat over het hoofd zie of verkeerd begrepen heb dan hoor ik het graag
Hier ook Ethalpie wtw wisselaar trouwens :). Voor de wisselaar boven is het simpel:
  • Badkamer, vaste setting (idd dat handventiel
  • Slaapkamer ouders nooit verwarmen en alleen koelen in de zomer
  • Slaapkamers kinderen maximaal 18 graden.
Ik kan dus beide kanten van de lus niet beinvloeden anders dan aan of uit. De badkamer is hier de uitzondering op.

[Voor 3% gewijzigd door Venxir op 11-01-2021 16:34]

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Hier ook Ethalpie wtw wisselaar trouwens :). Voor de wisselaar boven is het simpel:
  • Badkamer, vaste setting (idd dat handventiel
  • Slaapkamer ouders nooit verwarmen en alleen koelen in de zomer
  • Slaapkamers kinderen maximaal 18 graden.
Ik kan dus beide kanten van de lus niet beinvloeden anders dan aan of uit. De badkamer is hier de uitzondering op.
In mijn geval is de huiskamer de basis (bijvoorbeeld 20 graden) de eerste verdieping 18 graden en de 2de verdieping 18 graden, zonder naregeling is dat het natuurlijke balans, en in de zomer is het andersom, boven warmer dan beneden, maar eerste zomer met waterzijdig balans moet ik nog meemaken

[Voor 4% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 16:45]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
[...]

In mijn geval is de huiskamer de basis (bijvoorbeeld 20 graden) de eerste verdieping 18 graden en de 2de verdieping 18 graden, zonder naregeling is dat het natuurlijke balans, en in de zomer is het andersom, boven warmer dan beneden, maar eerste zomer met waterzijdig balans moet ik nog meemaken
Oke :).

Ik ben nu trouwens benieuwd hoe het met die energiezuinige cv pomp zit. Dat dingl ijkt hier continu te draaien terwijl pomp optimaliseren aan staat en de tijd op 10 minuten.

De retour temperatuur daalt relatief vlot als hij circuleert zonder verwarming, mogelijk dus omdat de balans op zolder nog ver te zoeken. Maar anderzijds vraag ik mij af waarom hij niet op interval basis circuleert...

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Oke :).

Ik ben nu trouwens benieuwd hoe het met die energiezuinige cv pomp zit. Dat dingl ijkt hier continu te draaien terwijl pomp optimaliseren aan staat en de tijd op 10 minuten.

De retour temperatuur daalt relatief vlot als hij circuleert zonder verwarming, mogelijk dus omdat de balans op zolder nog ver te zoeken. Maar anderzijds vraag ik mij af waarom hij niet op interval basis circuleert...
Hij gaat op interval als retour gelijk of hoger is als retour berekend.
Hij zal dat pas kunnen als je een balans hebt

Als je echt een energiezuinige pomp hebt kun je de stroomsnelheid aanpassen

Edit: wp slaat voor het eerst aan sinds waterzijdig balans, heeft 7 uur lang een hogere retour dan aanvoer gehad. Nog niet alles was in balans dus ik verwacht pas vanaf de volgende cyclus daadwerkelijk de pomp optimalisatie te zien

[Voor 16% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 17:16]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Hij gaat op interval als retour gelijk of hoger is als retour berekend.
Hij zal dat pas kunnen als je een balans hebt

Als je echt een energiezuinige pomp hebt kun je de stroomsnelheid aanpassen

Edit: wp slaat voor het eerst aan sinds waterzijdig balans, heeft 7 uur lang een hogere retour dan aanvoer gehad. Nog niet alles was in balans dus ik verwacht pas vanaf de volgende cyclus daadwerkelijk de pomp optimalisatie te zien
Netjes, mijn retour kakt hard in zodra de compressor stopt, met een uur zit hij alweer onder de berekende retour. Nu hebben wij boven wel een raam open en een deel van de woonkamer mist nog vloerverwarming dus dat introduceert ook de nodige kou. En dan heb ik het niet niet over de verdeler op zolder :P

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:08: daarnaast krijgen alle kamers een koudere lucht invoer omdat de koudere kamers de wtw temperatuur verlagen.
Ben heel nieuwsgierig: hoe groot is de impact daarvan?

Balansventilatie met enthalpiewisselaar staat hier op de ToDo lijst voor dit jaar. En ik hoop dat deze ook de warmte die rond de haard blijft hangen verder door het huis verspreidt. En 's zomers de koelte van de vloerkoeling die we alleen op de begane grond hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 12-01-2021 14:49]

• Venxir
Gwaihir schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Balansventilatie met enthalpiewisselaar staat hier op de ToDo lijst voor dit jaar. En ik hoop dat deze ook de warmte die rond de haard blijft hangen verder door het huis verspreidt. En 's zomers de koelte van de vloerkoeling die we alleen op de begane grond hebben.
Ik vind WTW een minimale extra brengen, het is vooral voor ventilatie in de ruimtes waar nooit ramen open gaan. Dat gezegd hebbende, onze draait ook maar op stand 1 van 3, hij kan 300 kuub verplaatsen maar diet nu maar 120 vanwege het geluid.

Een andere vraag:

Mijn stooklijn op de pomp geeft aan:

Kan iemand mij helpen hoe ik dit nu interpreteer zodat ik, wanneer nodig, een begrijpbare wijziging kan maken?

[Voor 28% gewijzigd door Venxir op 13-01-2021 12:06]

• KC27
  • Niet online
@Venxir
Daarmee stel je je stooklijn in.
Bij Alpha Innotec wordt de stooklijn gebruikt om de "berekende retourtemperatuur" te bepalen.
De stooklijn wordt vastgelegd met twee punten:
  1. Bij -20 oC, in jouw afdruk 33 oC
  2. Bij kamertemperatuur, bij jou 18 oC
Ik heb deze waarden in onderstaande grafiek gezet, waarbij ik ook jouw instelpunten (33/18) erbij heb gezet.

Je kunt met beide punten schuiven:
  1. Als je de waarde bij -20 oC aanpast wordt de stooklijn vooral bij kouder weer veranderd.
  2. Als je de waarde bij 18oC aanpast krijg je meer verandering van de stooklijn bij warmer weer.

• Venxir
KC27 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:26:
@Venxir
Bij Alpha Innotec wordt de stooklijn gebruikt om de "berekende retourtemperatuur" te bepalen.
Ik heb deze waarden in onderstaande grafiek gezet, waarbij ik ook jouw instelpunten (33/18) erbij heb gezet.
[Afbeelding]

1. Als je de waarde bij -20 oC aanpast wordt de stooklijn vooral bij kouder weer veranderd.
  2. Als je de waarde bij 18oC aanpast krijg je meer verandering van de stooklijn bij warmer weer.
Helemaal top, ik lees in de handleiding veel gedoe over parralelle verschuivingen maar ze leggen het daarin erg slecht uit.

Dank voor je moeite en plaatje :)

.

• KC27
  • Niet online
@Venxir
Graag gedaan.
Je kunt (evt. tijdelijk) met de app (Alpha Control) de stooklijn in stappen van een 0,5 K omhoog of omlaag zetten. Dat is handig op momenten dat je warmtevraag hoger (bijv. meer wind) of lager is (zoninstraling of veel bezoek 😷). Misschien bedoelen ze dat parallelle verschuiving.

• Tetsuo55

Tetsuo55

[...]

Volgens mij is deze vraag in het andere topic al beantwoord maar:
De enthalpie wisselaar zorgde er bij ons voor dat we een parallele stooklijn correctie van -2 graden konden invoeren.
Ik heb daarna de ventilatie ingeregeld met een anometer.
Ik heb die inregeling aangepast naar her volgende: invoer alleen in de slaapkamers, afvoer via de keuken, wc, badkamer, het drukverschil stuurt de verse lucht naar de huiskamer via de trap., hierdoor ventileer ik niet meer onnodig de huiskamer als we slapen en komt overdag verse lucht uit de slaapkamers naar de huiskamer
Na deze aanpassing konden weer -1c doen op de stooklijn.

En dan komen we bij nu waar ik een waterzijdig balans probeer te bereiken die de badkamer niet te koud maakt, en dat met een veel lagere stooklijn

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Ik vind WTW een minimale extra brengen, het is vooral voor ventilatie in de ruimtes waar nooit ramen open gaan. Dat gezegd hebbende, onze draait ook maar op stand 1 van 3, hij kan 300 kuub verplaatsen maar diet nu maar 120 vanwege het geluid.
Ik wil je bij deze weg waar huwen dat stand 1 bedoelt is voor een leeg huis, 2 voor aanwezig en 3 voor drukte/koken/douchen.

Door hem altijd op 1 te laten heb je grote kans op sick house syndrome.

Gezien je klaagt over het geluid is , net als je verwarming, dus ook je ventilatie niet ingeregeld.

Er is een topic waar wordt uitgelegd hoe je met een simpele anometer (en liefst met co2 sensor) je ventilatie instelt op het minimale hoeveelheid verse lucht per kamer (en om het nog stiller te houden kun je mijn variant overwegen)

----

Volgens de foto van je stooklijn gebruik je een nachtverlaging van 4K.
Nou is nachtverlaging in het algemeen geen goed idee bij vloerverwarming, maar in jouw geval denk ik dat dit een deel van de oorzaak is dat je huiskamer niet goed warm blijft

[Voor 12% gewijzigd door Tetsuo55 op 13-01-2021 18:04]

• Venxir
Tetsuo55 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Ik wil je bij deze weg waar huwen dat stand 1 bedoelt is voor een leeg huis, 2 voor aanwezig en 3 voor drukte/koken/douchen.

Door hem altijd op 1 te laten heb je grote kans op sick house syndrome.

Gezien je klaagt over het geluid is , net als je verwarming, dus ook je ventilatie niet ingeregeld.

Er is een topic waar wordt uitgelegd hoe je met een simpele anometer (en liefst met co2 sensor) je ventilatie instelt op het minimale hoeveelheid verse lucht per kamer (en om het nog stiller te houden kun je mijn variant overwegen)

----

Volgens de foto van je stooklijn gebruik je een nachtverlaging van 4K.
Nou is nachtverlaging in het algemeen geen goed idee bij vloerverwarming, maar in jouw geval denk ik dat dit een deel van de oorzaak is dat je huiskamer niet goed warm blijft
Ja ik zag de nachtverlaging maar deze had ik 2 maanden geleden alweer uitgezet :).

Heb je een link van het topic wat over WTW instellen gaat? Onze WTW Comfoair Comfort Q450 heeft stand afwezig,1,2 en 3) Hij gaat wel naar 3 bij douchen.

[Voor 4% gewijzigd door Venxir op 13-01-2021 19:03]

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Ja ik zag de nachtverlaging maar deze had ik 2 maanden geleden alweer uitgezet :).

Heb je een link van het topic wat over WTW instellen gaat? Onze WTW Comfoair Comfort Q450 heeft stand afwezig,1,2 en 3) Hij gaat wel naar 3 bij douchen.
Inregelen wtw met anemometer

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:56:
Volgens mij is deze vraag in het andere topic al beantwoord maar:
De enthalpie wisselaar zorgde er bij ons voor dat we een parallele stooklijn correctie van -2 graden konden invoeren.
Ik heb daarna de ventilatie ingeregeld met een anometer.
Ik heb die inregeling aangepast naar her volgende: invoer alleen in de slaapkamers, afvoer via de keuken, wc, badkamer, het drukverschil stuurt de verse lucht naar de huiskamer via de trap., hierdoor ventileer ik niet meer onnodig de huiskamer als we slapen en komt overdag verse lucht uit de slaapkamers naar de huiskamer
Na deze aanpassing konden weer -1c doen op de stooklijn.

En dan komen we bij nu waar ik een waterzijdig balans probeer te bereiken die de badkamer niet te koud maakt, en dat met een veel lagere stooklijn
Slaapkamer -> huiskamer -> afvoerpunten maakt inderdaad z'n opwachting als eenvoudige manier van weinig verse lucht en warmte verspillen. Bleeding edge instelling ;). Maar zal hier helaas niet gaan gegeven de plattegrond van ons huis.

Ik vraag me vooral af of je merkt dat warmte van de huiskamer in bijv. de keuken komt door de ventilatiestroom. Wellicht merk jij dat niet zo, met een gelijkmatige verwarming in een goed geïsoleerd en luchtdicht huis? Hier hebben we dus 'n haard die toch eerst 5kW de ruimte in gooit, alvorens de rest in CV-water op te slaan. En 's zomers alleen op de begane grond de vloerkoeling van de WP, die we natuurlijk graag via WTW de slaapkamers in blazen..

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Slaapkamer -> huiskamer -> afvoerpunten maakt inderdaad z'n opwachting als eenvoudige manier van weinig verse lucht en warmte verspillen. Bleeding edge instelling ;). Maar zal hier helaas niet gaan gegeven de plattegrond van ons huis.

Ik vraag me vooral af of je merkt dat warmte van de huiskamer in bijv. de keuken komt door de ventilatiestroom. Wellicht merk jij dat niet zo, met een gelijkmatige verwarming in een goed geïsoleerd en luchtdicht huis? Hier hebben we dus 'n haard die toch eerst 5kW de ruimte in gooit, alvorens de rest in CV-water op te slaan. En 's zomers alleen op de begane grond de vloerkoeling van de WP, die we natuurlijk graag via WTW de slaapkamers in blazen..
Om je vraag te beantwoorden, de naregeling van de vloerverwarming sluit de groep door de warmte uit de lucht aanvoer die er vlak naast zit

• Brickman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14-03 11:08
Voor de Itho gebruikers (@GeeMoney, @Leejow(saait), @Atlas) er is een mogelijkheid om logging aan te sluiten op de WPU.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het werkt redelijk en ik heb momenteel verbonden aan Domoticz om er grafiekjes uit te maken.

[Voor 20% gewijzigd door Brickman op 18-01-2021 09:14]

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• fishman
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:35
Brickman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:11:
Voor de Itho gebruikers (@GeeMoney, @Leejow(saait), @Atlas) er is een mogelijkheid om logging aan te sluiten op de WPU.

***members only***

Het werkt redelijk en ik heb momenteel verbonden aan Domoticz om er grafiekjes uit te maken.[Afbeelding]
Cool! Welke hardware heb je gebruikt als interface naar de Itho?
De wiring, zoals beschreven hier: https://github.com/ootjersb/pislave
Of deze kabel: https://www.wasco.nl/arti...e-kabel-545-62900/8580923
Of nog wat anders?

Ik kwam toevallig dit weekend hetzelfde forum op circuitsonline tegen omdat ik op zoek was naar een mogelijkheid om mijn Itho QualityFlow in Home Assistant te kunnen hangen.

[Voor 9% gewijzigd door fishman op 18-01-2021 09:22]

• Brickman
fishman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Cool! Welke hardware heb je gebruikt als interface naar de Itho?
De wiring, zoals beschreven hier: ----
Of deze kabel: https://www.wasco.nl/arti...e-kabel-545-62900/8580923
Of nog wat anders?

Ik kwam toevallig dit weekend hetzelfde forum op circuitsonline tegen omdat ik op zoek was naar een mogelijkheid om mijn Itho QualityFlow in Home Assistant te kunnen hangen.
Ja volgens die beschrijving op github.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Leejow(saait)
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:30

***members only***

Het werkt redelijk en ik heb momenteel verbonden aan Domoticz om er grafiekjes uit te maken.[Afbeelding]
Top! Al lang niet meer rondgekeken maar dit ziet er veelbelovend uit. Welke WPU heb je zelf?

• Brickman
Leejow(saait) schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Top! Al lang niet meer rondgekeken maar dit ziet er veelbelovend uit. Welke WPU heb je zelf?
Itho Warmtepomp 4G 4,5 kW individuele bron.

• Vaevictis_
KC27 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:26:
@Venxir
[Afbeelding]

@KC27 Mooi dit, wil je de Excel delen? Mijn retour temperatuur staat op 23 graden. _/-\o_

• KC27
  • Niet online
@Vaevictis_
Iedereen die mij een pm stuurt met zijn emailadres krijgt mijn Excel bestand.

• Vaevictis_
[...]

Waarom met ethalpiewisselaar? Heb je last met een te droog huis? Ik heb bewust niet hiervoor gekozen omdat we eerder een te hoge RV hebben in de woonkamer.

Bij mij scheelt het ong. 25% op de verwarmingskosten t.o.v. geen balansventilatie.

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:56:
[...]

Waarom met ethalpiewisselaar? Heb je last met een te droog huis? Ik heb bewust niet hiervoor gekozen omdat we eerder een te hoge RV hebben in de woonkamer.

Bij mij scheelt het ong. 25% op de verwarmingskosten t.o.v. geen balansventilatie.
Ons huis heeft momenteel vochtproblemen. Die acht ik evenwel niet representatief voor de toekomstige situatie. Hoor doorgaans en al helemaal in de nieuwste huizen, dat de RV veel te laag wordt. Ben daar gevoelig voor én heb geen zin in elektriciteit verslindend bij moeten verdampen.

Maar.. jij hebt ook een nieuwbouwhuis, toch? En andere ervaringen?

25% verschil? Is dat meer of minder kosten? En wat deed je daarvoor qua ventilatie?

'k weet niet of 't alhier nog past, zo off-topic. Heeft ook een eigen topic: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Ons huis heeft momenteel vochtproblemen. Die acht ik evenwel niet representatief voor de toekomstige situatie. Hoor doorgaans en al helemaal in de nieuwste huizen, dat de RV veel te laag wordt. Ben daar gevoelig voor én heb geen zin in elektriciteit verslindend bij moeten verdampen.

Maar.. jij hebt ook een nieuwbouwhuis, toch? En andere ervaringen?

25% verschil? Is dat meer of minder kosten? En wat deed je daarvoor qua ventilatie?

'k weet niet of 't alhier nog past, zo off-topic. Heeft ook een eigen topic: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Bij teveel vocht juist geen enthalpiewisselaar nemen. Wij hebben nieuwbouw met zeer goede isolatie bijna niveau passiefhuis 17kWh/m2/a. Retrofit balansventilatie met Brink Mixfans, hiervoor systeem C dus MV en roosters.

-25% aan verwarmingsvraag. Dus behoorlijke besparing vooral dat het op zolder beter warm blijft in de winter en in de zomernacht koeling is erg aangenaam.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

***members only***

Weet jij of er ook een andere hoofd thermostaat op kan? Ik erger mij dood aan dat jaren 60 ding en het liefst ook 1 die te programmeren is. Dat zou in 1 klap al mijn ergenissen wegenem van dat ding. Dat uitlezen is wel leuk want in de huidige situatie heb ik echt geen flauw idee of hij wel werkt zoals verwacht. Wat ook gek is als consument met 20 groepen en 6 thermostaten je nooit kan zien of alle groepen bijvoorbeeld wel goed werken en wat de retour en aanvoer temperaturen zijn. (Die zijn wel zichtbaar door de Itho man met zijn laptop namelijk, ik heb gezien dat die de flow en hoeveelheid graden per groep zo kan uitlezen)

De laatste weken brand mijn vlam op de hoofd thermostaat zo goed als 24x7 maar de pomp staat niet 24x7 te draaien. Ik vraag mij nu af of dat niet komt omdat een groep wellicht niet lekker opent of sluit? En is het ook mogelijk om een groep een iets hogere temp mee te geven? Dit doen ze ook met de badkamers volgens mij.
Mijn bijkeuken aan de woonkamer vast voelt namelijk iets kouder, die wil ik dus eigenlijk een graad omhoog hebben.

Die hele stekker en die printplaat moet ik dus zelf knutselen? Ik zal je linkjes morgen even bekijken. Ik heb chronisch tijd tekort voor dat soort hobby namelijk :X

[Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 18-01-2021 22:11]

• jaspecram
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 15-06 22:02
Ik heb sinds een paar weken een Nibe S1255 warmtepomp in de kelder staan. Er lopen drie slangen van 75 meter diep in mijn tuin. Ik zou nu graag willen weten wat voor rendement ik haal. Het mooiste lijkt me een grafiekje met hoeveel warmte (liefst in kWh) de warmtepomp over tijd afgeeft en hoeveel stoom er daar voor van het net gehaald is.
Met mijn nibe kan ik een hele hoop sensoren uitlezen en daar maakt hij allemaal mooie grafiekjes van. Maar ik kan nergens vinden hoeveel warte er afgegeven wordt over tijd en/of hoeveel stoorm er van het net gehaald wordt.

Weet iemand hoe ik het rendement van mijn warmtepomp kan controleren? Het was nogal een vlinke investering, dus dan wil ik het liefst zeker weten dat alles ongeveer werkt zoals verwacht.

Dank alvast!

• Vaevictis_
jaspecram schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:32:
Ik heb sinds een paar weken een Nibe S1255 warmtepomp in de kelder staan. Er lopen drie slangen van 75 meter diep in mijn tuin. Ik zou nu graag willen weten wat voor rendement ik haal. Het mooiste lijkt me een grafiekje met hoeveel warmte (liefst in kWh) de warmtepomp over tijd afgeeft en hoeveel stoom er daar voor van het net gehaald is.
Met mijn nibe kan ik een hele hoop sensoren uitlezen en daar maakt hij allemaal mooie grafiekjes van. Maar ik kan nergens vinden hoeveel warte er afgegeven wordt over tijd en/of hoeveel stoorm er van het net gehaald wordt.

Weet iemand hoe ik het rendement van mijn warmtepomp kan controleren? Het was nogal een vlinke investering, dus dan wil ik het liefst zeker weten dat alles ongeveer werkt zoals verwacht.

Dank alvast!
Ja je kunt de (S)COP berekenen. Heb je een aparte kWh en liefst ook een warmte meter? Dus beide fysieke apparaten.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jaspecram schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:32:

Om de cop te bereken moet je moeten hoeveel energie de warmtepomp afneemt en wat er aan warmte wordt geproduceerd. Het eerste kun je doen met een elektriciteitsmeter zoals een Eastron SDM630. Voor de warmtemeting moet je de flow van het broncircuit meten en de delta T. Die laatste kun je wel uit de warmtepomp halen. Ik moet je de soortelijke warmte en soortelijke massa van de vloeistof in je broncircuit weten.

Ik gebruik zelf een relatief goedkope Tsonic TUF-2000 clamp-on ultrasone flowmeter om de flow te meten en via modbus uit te lezen. Voordeel hiervan is dat je niet in buizen hoeft te zagen, maar of de meting echt betrouwbaar is blijft gissen. Een mechanische volumemeter die geschikt is voor brine is beter.

Het kan wat makkelijker door een kant en klare warmtemeter zoals een Kamstrup Multical 603 Mixed fluid te nemen met een GWF Unico. De kosten hiervan zijn zo'n 455 euro ex btw en zonder installatiekosten. Aan de warme kant meten kan wat goedkoper met een Multical 403.

• jaspecram
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 15-06 22:02
Femme schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Om de cop te bereken moet je moeten hoeveel energie de warmtepomp afneemt en wat er aan warmte wordt geproduceerd. Het eerste kun je doen met een elektriciteitsmeter zoals een Eastron SDM630. Voor de warmtemeting moet je de flow van het broncircuit meten en de delta T. Die laatste kun je wel uit de warmtepomp halen. Ik moet je de soortelijke warmte en soortelijke massa van de vloeistof in je broncircuit weten.

Ik gebruik zelf een relatief goedkope Tsonic TUF-2000 clamp-on ultrasone flowmeter om de flow te meten en via modbus uit te lezen. Voordeel hiervan is dat je niet in buizen hoeft te zagen, maar of de meting echt betrouwbaar is blijft gissen. Een mechanische volumemeter die geschikt is voor brine is beter.

Het kan wat makkelijker door een kant en klare warmtemeter zoals een Kamstrup Multical 603 Mixed fluid te nemen met een GWF Unico. De kosten hiervan zijn zo'n 455 euro ex btw en zonder installatiekosten. Aan de warme kant meten kan wat goedkoper met een Multical 403.
Oh jee, ik hoopte dat ik het ergens uit kon lezen in het schermpje. Dit is me nog even een stap te ver. Ik denk dat ik maar eens begin met dagelijks de meterstanden op te schrijven. Kijken of me dat een (heel grof) beeld kan geven.

Bedankt voor het meedenken en de uitleg iig!

• Consulectro
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-06 18:15

Consulectro

Lekker bezig...

De gegevens van de warmtemeter van de Nibe staan gewoon vermeld onder het kopje 'Warmtemeter". Het stroomgebruik moet je inderdaad extern meten.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Vaevictis_
Na bijna 4 jaar heb ik eindelijk met de alpha innotec WP de optimale stooklijn te pakken 23,5/18,5 bij -20 en -0,5 handmatige correctie.

Hiermee krijg ik het huis comfortabel op temperatuur (RBE: 20,5 constant) tegen lage kosten, gemm. 6kWh afgerlopen week voor zowel SWW als vloerverwarming.

Ik wil graag nu de aanvoer T verlagen, momenteel 29-30 graden en wil uiteindelijk naar 25 graden toe (afhankelijk hoe lang de WP dan draait om het op de juiste temperatuur te krijgen/houden).

Wie weet toevallig hoe je de aanvoer T van de vloerverwarming kan beperken tot 25 graden? Ik kon zo snel op de WP alleen deze instelling vinden maar weet dus niet of dit de juiste is?

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:02:
Na bijna 4 jaar heb ik eindelijk met de alpha innotec WP de optimale stooklijn te pakken 23,5/18,5 bij -20 en -0,5 handmatige correctie.

Hiermee krijg ik het huis comfortabel op temperatuur (RBE: 20,5 constant) tegen lage kosten, gemm. 6kWh afgerlopen week voor zowel SWW als vloerverwarming.

Ik wil graag nu de aanvoer T verlagen, momenteel 29-30 graden en wil uiteindelijk naar 25 graden toe (afhankelijk hoe lang de WP dan draait om het op de juiste temperatuur te krijgen/houden).

Wie weet toevallig hoe je de aanvoer T van de vloerverwarming kan beperken tot 25 graden? Ik kon zo snel op de WP alleen deze instelling vinden maar weet dus niet of dit de juiste is?

[Afbeelding]
Welke stappen heb je genomen om op die stooklijn uit te komen?
Die instelling is het ja, maar dan gaat ook je warm water naar 25

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Welke stappen heb je genomen om op die stooklijn uit te komen?
Die instelling is het ja, maar dan gaat ook je warm water naar 25
Tapwater staat apart vermeld. Ik denk dat de waarde op de foto een soort van veiligheidslimiet is maar weet dat dus niet zeker. @KC27

Ik heb deze stooklijn met trial and error steeds verfijnd. Overigens hysterese HR op 2k. Dan blijft de temperatuur tussen de 20 en 20,8 in de woonkamer.

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:58

***members only***

Ik heb dit inmiddels ook alweer twee maanden stabiel draaien. Leuke data wat er uit komt :)

[Voor 20% gewijzigd door wouter.N op 22-01-2021 19:51]

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:30:
[...]

Tapwater staat apart vermeld. Ik denk dat de waarde op de foto een soort van veiligheidslimiet is maar weet dat dus niet zeker. @KC27

Ik heb deze stooklijn met trial and error steeds verfijnd. Overigens hysterese HR op 2k. Dan blijft de temperatuur tussen de 20 en 20,8 in de woonkamer.
Het tapwater zelf staat inderdaad apart, deze waarde is een maximum op retour temperatuur en dat is 1 waarde die voor zowel warm water als verwarming gebruikt wordt

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb volgens mij een waterzijdig balans bereikt.
Alle temperaturen zitten binnen 0,25c van elkaar in de piek warmte.
Na verwarmen loopt het verschil op tot ongeveer 1c tussen de hoogste en laagste groep.

De volgende stap wordt om in home assistant de RBE na te bootsen.
Weet iemand hoe de RBE werkt? Met name hoeveel graden correctie doet hij, bijvoorbeeld per 0,5c boven setpoint?

[Voor 63% gewijzigd door Tetsuo55 op 26-01-2021 16:27]

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Volgens mij staat het in de handleiding op pagina 6.
Het is dus instelbaar.

[Voor 7% gewijzigd door KC27 op 26-01-2021 21:22]

• Brickman
wouter.N schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Ik heb dit inmiddels ook alweer twee maanden stabiel draaien. Leuke data wat er uit komt :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]
Ik heb alleen de I2C convertor printje en de RJ45 connector gesoldeerd. Dat zijn dus iets van 12 + 8 items die je moet solderen.

[Afbeelding]
Wat gebruik jij om de data weer te geven?

Ik vind Domoticz een beetje overkill en niet alles wordt er in weergegeven als ik zou willen.
GeeMoney schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Weet jij of er ook een andere hoofd thermostaat op kan? Ik erger mij dood aan dat jaren 60 ding en het liefst ook 1 die te programmeren is. Dat zou in 1 klap al mijn ergenissen wegenem van dat ding. Dat uitlezen is wel leuk want in de huidige situatie heb ik echt geen flauw idee of hij wel werkt zoals verwacht. Wat ook gek is als consument met 20 groepen en 6 thermostaten je nooit kan zien of alle groepen bijvoorbeeld wel goed werken en wat de retour en aanvoer temperaturen zijn. (Die zijn wel zichtbaar door de Itho man met zijn laptop namelijk, ik heb gezien dat die de flow en hoeveelheid graden per groep zo kan uitlezen)

De laatste weken brand mijn vlam op de hoofd thermostaat zo goed als 24x7 maar de pomp staat niet 24x7 te draaien. Ik vraag mij nu af of dat niet komt omdat een groep wellicht niet lekker opent of sluit? En is het ook mogelijk om een groep een iets hogere temp mee te geven? Dit doen ze ook met de badkamers volgens mij.
Mijn bijkeuken aan de woonkamer vast voelt namelijk iets kouder, die wil ik dus eigenlijk een graad omhoog hebben.

Die hele stekker en die printplaat moet ik dus zelf knutselen? Ik zal je linkjes morgen even bekijken. Ik heb chronisch tijd tekort voor dat soort hobby namelijk :X
Ik heb alleen de I2C convertor printje en de RJ45 connector gesoldeerd. Dat zijn dus iets van 12 + 8 items die je moet solderen.

[Voor 60% gewijzigd door Brickman op 27-01-2021 08:56]

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:58
Brickman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Wat gebruik jij om de data weer te geven?

Ik vind Domoticz een beetje overkill en niet alles wordt er in weergegeven als ik zou willen.

[...]

Ik log de data in een InfluxDB en bekijk de data met Grafana.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Tetsuo55 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:14:
Ik heb volgens mij een waterzijdig balans bereikt.
Alle temperaturen zitten binnen 0,25c van elkaar in de piek warmte.
Na verwarmen loopt het verschil op tot ongeveer 1c tussen de hoogste en laagste groep.

[Afbeelding]

De volgende stap wordt om in home assistant de RBE na te bootsen.
Weet iemand hoe de RBE werkt? Met name hoeveel graden correctie doet hij, bijvoorbeeld per 0,5c boven setpoint?
Waterzijdig balans tot +/-0.1c bereikt en dat is de foutmarge van mijn sensoren.

Dit zijn de temperaturen met alle naregeling op open
Begane grond: 22.5c
Eerste verdieping: 21.5c in slaapkamers, 20,5c in badkamer
Tweede verdieping: 20.0c in alle ruimtes.

Er is een duidelijk effect op de temperatuur wanneer er in het plafond vloerverwarming zit, de koudste ruimtes, ongeacht verdieping hebben geen plafond verwarming

Ik heb de naregeling op eerste verdieping weer ingeschakeld, eens kijken of de temperatuur in de badkamer en tweede verdieping gaan stijgen.
Ik moest wel de hysterese HR verhogen naar 1.5K omdat de pomp begon te pingelen

[Voor 3% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-01-2021 20:48]

Pagina: 1 ... 31 ... 36 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True