Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 30 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Hierbij een aantal grafieken, 12h behalve de grafiek met dikke lijnen, die is 4hAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WowvaRVnZ26Z-AJadG2BJQXYKAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddsS5hKyYIbGsbpvgYifswKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt2vSfZLbwjY_1-YSpD7n21qQCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/944X5rUNyRK5YB9amyMj9Mz1.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Warmtepomp leest blijkbaar ook de aanvoer voor het aanslaan want met aanvoer 24 en retour 25 (en target 26) ging de warmtepomp net aan. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik gebruik de naregeling per kamer niet.
Ik wil eigenlijk alle kamers sturen op retour temperatuur, is dan verstandig om de kamer regelaars vol open te zetten zodat alle lussen continue open blijven?

Ik kom er ook net achter dat er luxere kamer regelaars bestaan die volgens uponor automatisch balanceren.
Ik vraag me af of ik mijn huidige regelaar kan vervangen met een esp8266 die de commando's kan sturen voor automatische balancering

[ Voor 37% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
Tetsuo55 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:50:
Ik gebruik de naregeling per kamer niet.
Ik wil eigenlijk alle kamers sturen op retour temperatuur, is dan verstandig om de kamer regelaars vol open te zetten zodat alle lussen continue open blijven?

Ik kom er ook net achter dat er luxere kamer regelaars bestaan die volgens uponor automatisch balanceren.
Ik vraag me af of ik mijn huidige regelaar kan vervangen met een esp8266 die de commando's kan sturen voor automatische balancering
Ik heb ook naregeling per ruimte alleen is de woonkamer (RBE) leidend staat vast op 20.5 hele jaar door. Omdat ik geen modulerende WP heb staat bij mij altijd alle ventielen open. In zomer wil ik maximale koeling in de winter max. verwarming.

Woonkamer is altijd warmst slaapkamers altijd 2 graden warmer (zomer) / kouder (winter). Lekker eenvoudig en gaat ook goed bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb ook naregeling per ruimte alleen is de woonkamer (RBE) leidend staat vast op 20.5 hele jaar door. Omdat ik geen modulerende WP heb staat bij mij altijd alle ventielen open. In zomer wil ik maximale koeling in de winter max. verwarming.

Woonkamer is altijd warmst slaapkamers altijd 2 graden warmer (zomer) / kouder (winter). Lekker eenvoudig en gaat ook goed bij mij.
Ja ik dacht ook met niet modulerend wil je alle capaciteit verdelen binnen je schil.
Ik heb alle ruimte opnemers op 35c gezet zodat ze de hele winter open blijven.

Nu is alleen de badkamer nog zelf regulerend terwijl dat juist een mooie ruimte is om overtollig warmte in te pompen

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Tetsuo55 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:02:
Ja ik dacht ook met niet modulerend wil je alle capaciteit verdelen binnen je schil.
Ik heb alle ruimte opnemers op 35c gezet zodat ze de hele winter open blijven.

Nu is alleen de badkamer nog zelf regulerend terwijl dat juist een mooie ruimte is om overtollig warmte in te pompen
Ik heb de temperatuur in de badkamer op 22 graden staan, dit is 2 graden warmer dan de rest van de ruimtes in het huis. Hierdoor stroomt er 's winters altijd warm water door de badkamer als er warmtevraag is.

De badkamer wordt nooit gekoeld, dus in de zomer heb ik er geen last van.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Matis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:44:
[...]

Ik heb de temperatuur in de badkamer op 22 graden staan, dit is 2 graden warmer dan de rest van de ruimtes in het huis. Hierdoor stroomt er 's winters altijd warm water door de badkamer als er warmtevraag is.

De badkamer wordt nooit gekoeld, dus in de zomer heb ik er geen last van.
Zover ik weet staat mijn badkamer ook zo ingesteld, ik heb er geen controle over, er zit een witte thermostaat op de lus.

Het is een ouder model oventrop aktor T 2p, hij wordt langs de c-33 geleid en heeft een eigen aansluiting die in de wand verdwijnt

[ Voor 11% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Als bij een niet modulerende warmtepomp het meest efficiënt draait met alle lussen open.

Heeft naregeling per ruimte dan nog toegevoegde water?

Kan ik nadat het systeem volledig in balans is het balans lichtjes verstoren door een bepaalde kamer iets meer flow te geven dan een andere? Bijvoorbeeld aan de zuidzijde waar er veel zon warmte is?

Ik heb liever niet dat de lussen op eigen initiatief sluiten omdat ze geen controle hebben over warmte vraag en het uren duurt om een ruimte weer op te warmen via de vloer

[ Voor 11% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-12-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Goedemiddag,

Door de discussie hier over de stooklijnen en de afstelling van de VVW verdelers werd ik getriggered. Jullie geven aan wat handig cq te verwachten is bij niet modulerende pompen. Maar maakt de inregeling verdelers dan minder uit bij een modulerende variant?

Ik heb 1 themostaat in de woonkamer op 21,5 graden staan en een weergestuurde stooklijn. Mijn verdelers staan allemaal op 1,5l/min. Mijn afgifte schema van de laatste 48 uur hieronder. Heeft het dan nog zin om ergens iets aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmPRucJ3CI2qpKIt-yCrs3VofzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TuFKriLlc4vMRhj5rQLlGQoF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@superyupkent Oogt allemaal heel rustig.. als je geen comfortproblemen hebt ergens in huis, dan lijkt 't ding me goed bezig.

Bij een modulerende WP kun je (veel makkelijker) in deellast draaien, oftewel die ene kamer die nog niet afdoende verwarmd was in z'n eentje nog even door laten lopen / alvast opstarten. Dus 't luistert allemaal wat kritischer bij niet modulerend. Maar vooral: @Tetsuo55 was er lekker mee bezig en die van hem moduleert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

@superyupkent je grafiek ziet er inderdaad rustig uit. Toen ik begon (vanwege comfort problemen + hoge kosten) zag mijn grafiek eruit als een set haaienvinnen, wat duidelijk een probleem aangaf.

Nou zullen vast niet al je lussen even lang zijn en is er misschien een mogelijkheid om alles net wat efficiënter te krijgen door je retour temperaturen te monitoren en de flow aan de passen zodat ze allemaal gelijk zijn aan elkaar.
Misschien zijn ze dat al en bevestig je voor jezelf dat alles prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Blijkbaar heb ik de badkamer te ver afgeknepen want de flow meter lekte

• Vaevictis_
superyupkent schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:
Goedemiddag,

Door de discussie hier over de stooklijnen en de afstelling van de VVW verdelers werd ik getriggered. Jullie geven aan wat handig cq te verwachten is bij niet modulerende pompen. Maar maakt de inregeling verdelers dan minder uit bij een modulerende variant?

Ik heb 1 themostaat in de woonkamer op 21,5 graden staan en een weergestuurde stooklijn. Mijn verdelers staan allemaal op 1,5l/min. Mijn afgifte schema van de laatste 48 uur hieronder. Heeft het dan nog zin om ergens iets aan te passen?

[Afbeelding]
Ik kan ook eindelijk melden dat ik na 4 jaar mijn stooklijn optimaal heb ingeregeld. Gisteren 4kWh verbruikt en eergisteren 7kWh, dus voor VVW en SWW samen. Geen gas. Heb wel afgelopen dagen alle raamkozijnen afgekit.

Ik begon met 0 kennis van verwarming en WP-en dus was even inlezen en ook helpen met het bouwen / testen van de Luxtrronik integratie i.c.m. Home Assistant.

Hierbij mijn bron temperaturen en gedrag van de stooklijn. kWh meter voor daadwerkelijk verbruik, ik wil nog een warmtemeter voor de opgewekte hoeveelheid energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2SRxcIOmrczs2-WtO8z4Pzi-n8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfeejXRbQ3DHslJwBa31yg38.png?f=fotoalbum_large

En hierbij de hele integratie met alle gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ptFoqrw1ev_ljdAoQMzNVS2bzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWkEYskTvm8t6bLJCzXB8boN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-12-2020 09:14 ]

• Zeezicht
  • Laatst online: 11-08 17:47
KC27 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:22:
[..]
Ik gebruik momenteel 10 tot 12 kWh per dag (incl SWW en pompen):
[Afbeelding]
Is dit gemeten over je WP of zit daar ook ander elektra gebruik in? Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 14 dagen is namelijk 23,57kWh, maar dat is alles bij elkaar. En ik vraag me af of dat niet teveel is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Zeezicht schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:31:
[...]

Is dit gemeten over je WP of zit daar ook ander elektra gebruik in? Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 14 dagen is namelijk 23,57kWh, maar dat is alles bij elkaar. En ik vraag me af of dat niet teveel is...
@Zeezicht Dat is lastig vergelijken want ik weet niet hoe jouw huis/systeem eruit ziet. Maar lijkt me wel aan de hoge kant.

Bij mij is het dus: Gisteren 4kWh verbruikt en eergisteren 7kWh, dus voor VVW en SWW samen. Geen gas, all electric. Brontemperatuur is momenteel 7,10 graden. Temperatuur continu op 20,5 in de woonkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-12-2020 09:14 ]

• Zeezicht
Om een beter beeld te geven: nieuwbouw in 2019, wtw en een 7,5kW WP van Stiebel Eltron met aparte 300L boiler. Opgegeven verbruik van 23,57 is van alles, dus ook koken e.d.
Voor mijn gevoel ook wel behoorlijk hoog, maar kan niet genoeg data vinden van anderen die een water/water WP hebben.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59
@Zeezicht hier vorige week ook iets van 25 per dag met een 9kW. Ik heb ook geen aparte meter voor de wp. Wel veel gewassen en vaatwasser aan met de feestdagen. Die weken ervoor namelijk maar 80 verbruik. Ik kijk het de komende weken ook aan.
Vorig jaar winter rond de 19-20kWh per dag verbruikt all-in.

• Zeezicht
Oké. Daar lijkt het meer mee in lijn inderdaad. Ook veel vaatwasser en oven gebruikt door de feestdagen e.d. Dus dat tikt wel wat aan. Ook hebben we de thermostaat op 22 staan, redelijk hoog dus.

• Vaevictis_
Ik zit totaal elektravebruik op 25kWh per dag gemiddeld.Dus incl. WP, excl. laden BEV met 4 personen all-electric. Ik hoorde dat @Femme rond de 48kWh zit in zijn smart home presentatie of is dat nu meer in de winter?

• Zeezicht
@Vaevictis_ Wat is het vermogen van je WP? En hoeveel vierkante meters verwarm je ongeveer?
Ik zie dat ik dat nog niet gemeld had, maar ik verwarm ongeveer 180m2 ermee.

• Vaevictis_
Zeezicht schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:04:
@Vaevictis_ Wat is het vermogen van je WP? En hoeveel vierkante meters verwarm je ongeveer?
Ik zie dat ik dat nog niet gemeld had, maar ik verwarm ongeveer 180m2 ermee.
8kW niet modulerend, 175m2 GBO.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"Vaevictis_Heb wel afgelopen dagen alle raamkozijnen afgekit.
niet aan de buitenkant toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:23:
[...]
niet aan de buitenkant toch?
Nee binnen, met https://www.denbraven.com...men/zwaluw-hybriseal-2ps/ Erg goed spul kan het aanraden!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Wat was de situatie voor het kitten? Zat er geen kit?

Nog een vraag hoe meet je stroomverbruik van je warmtepomp

Of nog beter kun je die home assistant configuratie delen?

Edit: mijn bron ziet er niet zo goed uit als de jouwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQkuP5jMg6tb1plDi03OTNo1_7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4k73kbR9lSW15J2nW59T4oIc.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een vraag.
Het is nu 24 in de huiskamer en 22 op zolder slaapkamer
Op de badkamer na zitten alle lussen op 1c van elkaar.

Moet de stooklijn nu met 4 graden omlaag om de temperatuur in huis met 2 graden te verlagen.

Ik heb er 30 / -20 en 18,5 / 18,5 van gemaakt (dat verlaagde de doel temperatuur met 4 graden)

[ Voor 61% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2020 13:47 ]

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Tetsuo55 schreef
Ik heb in mijn meterkast een aparte 3 fasen groep voor de wp. Daar heb ik een 3 fasen meter met een S0 (puls) uitgang geplaatst. Die lees Ik uit met een youless richting HA. Behalve de compressor worden ook de pompen en de elektronica meegenomen in de meting.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• KC27
  • Niet online
Ik zou de stooklijn in stappen van 2K naar beneden brengen. Tussen de stappen minstens 24 uur wachten op het effect. Als je daarmee klaar bent zal je bron temperatuur ook wel omhoog gaan (en stroomverbruik naar beneden).

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 31-12-2020 14:59 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:55:
@Tetsuo55 schreef

[...]

Ik heb in mijn meterkast een aparte 3 fasen groep voor de wp. Daar heb ik een 3 fasen meter met een S0 (puls) uitgang geplaatst. Die lees Ik uit met een youless richting HA. Behalve de compressor worden ook de pompen en de elektronica meegenomen in de meting.
Ik heb ook een aparte meter voor de warmtepomp maar zover ik weet zit daar geen poort op.
Ik kan daar niet veel aan veranderen (zit met een rare constructie waarbij ik de warmtepomp huur, theoretisch maakt voor mij het aantal compressor starts niet uit, maar ik wil niet dat ding onnodig verslijten natuurlijk)

Re: 2k verlagen, ik zat inderdaad fout en mijn stooklijn moet 2k omlaag om de juiste temperatuur te halen. Handig die historische grafieken in home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0JWxtdTDOTPHkter3gz9gxID0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVpiatuj32thfwEfAa5sOOod.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2020 15:10 ]

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:55:
[...]

Wat was de situatie voor het kitten? Zat er geen kit?

Of nog beter kun je die home assistant configuratie delen?

Edit: mijn bron ziet er niet zo goed uit als de jouwe
[Afbeelding]

Nog een vraag.
Het is nu 24 in de huiskamer en 22 op zolder slaapkamer
Op de badkamer na zitten alle lussen op 1c van elkaar.

Moet de stooklijn nu met 4 graden omlaag om de temperatuur in huis met 2 graden te verlagen.

Ik heb er 30 / -20 en 18,5 / 18,5 van gemaakt (dat verlaagde de doel temperatuur met 4 graden)
@Tetsuo55

Situatie voor kitten was dat er geen kit was aangebracht tijdens de bouw, ik merkte tocht. Ook was bij 1 raam geen beslag aan 1 kant aangebracht zodat het raam niet goed kon sluiten in de woonkamer.

Huis is wel luchtdicht gebouwd. Eerste meting was Qv10 = 0,39. Bleken nogal wat bouwfouten / lekken te zijn vorig jaar dicht gepurred en retrofit balans ventillatie aangelegd. Ik denk dat ik nu rond de 0,20 of lager ga uitkomen.

Ik meet het opgenomen vermogen met een modbus 3F kWh meter. Ik wil nog een warmtemeter installeren zodat ik de echte (S)COP kan berekenen.

Ik zal mij HA configuratie in het HA topic delen en hier de link posten.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:53:
[...]

@Tetsuo55

Situatie voor kitten was dat er geen kit was aangebracht tijdens de bouw, ik merkte tocht. Ook was bij 1 raam geen beslag aan 1 kant aangebracht zodat het raam niet goed kon sluiten in de woonkamer.

Huis is wel luchtdicht gebouwd. Eerste meting was Qv10 = 0,39. Bleken nogal wat bouwfouten / lekken te zijn vorig jaar dicht gepurred en retrofit balans ventillatie aangelegd. Ik denk dat ik nu rond de 0,20 of lager ga uitkomen.

Ik meet het opgenomen vermogen met een modbus 3F kWh meter. Ik wil nog een warmtemeter installeren zodat ik de echte (S)COP kan berekenen.

Ik zal mij HA configuratie in het HA topic delen en hier de link posten.
EPC/qv10 onderzoek kost veel geld, iemand enige idee of we dat goedkoop kunnen doe het zelven?

Wat biedt een dedicated warmte meter dat we met een temperatuur sensor niet kunnen meten?

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:16:
Wat biedt een dedicated warmte meter dat we met een temperatuur sensor niet kunnen meten?
Niet één temperatuursensor, maar 2x temperatuur + flow.

Een neutrale 2nd opinion?

Ik weet niet of er bewust geflatteerd wordt, maar ik ga ook zeker nog goed naar de kalibratie van mijn EcoForest kijken. Recentelijk draaide een tijdje alleen de pomp (op de minimum 40%) en toch meende hij 0,4 graad warmte toe te voegen. Hoe lang ijlt er noemenswaardig warmte na vanuit de warmtewisselaar van de uitgeschakelde compressor? Vandaag produceerde de WP langere tijd 5,8kW, naar eigen zeggen, en verbruikte de vloerverwarming 4,8, naar diens zeggen (rest uit). Toch leken de buffers ook niet te vullen.. Meetnauwkeurigheid is daarbij best een probleem; het is allemaal vast best goed genoeg om regelstrategieën op uit te zetten, maar verbruiksmetingen lijken er makkelijk zo'n 10% naast te kunnen zitten..

Oh.. waren ook de eerste vortex flow sensoren voor deze installateur en kom er onlangs toevallig achter dat die dingen niet dicht bij een bocht in de leiding horen.. (Achteraf logisch: geeft natuurlijk geen goed verdeelde stroming in de buis..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Double post

[ Voor 97% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-01-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Volgens het gas besparen topic zou de HUP/circulatiepomp vloerverwarming uit moetje staan als er niet verwarmd wordt.
Echter draait de mijne vrijwel de hele dag zie grafiek:

Ik zie dat er eerder in het topic over is gesproken dat de HUP 3 uur blijft nadraaien maar niet of daar ooit een oplossing voor is gevonden.
Dit is mijn afgelopen 24h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny-gQGjsR22QAXSErLkbcIUlokU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeBbG35ySn2lknteYswWwIxP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEGvpQ27EJ6PhU9LxgAkJCGKh3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6G1axagmYynj6OFObXEZmuw.jpg?f=fotoalbum_large

Wat nu ook begint op te vallen dat rare piekje dat ontstaat na sww

[ Voor 3% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-01-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Bij de instellingen van de Luxtronik kun je "Pomp optimalisering" op "ja" zetten. Dan wordt de pomp na 3 uur uitgezet en daarna draait ie iedere 30 min 5 min (zie handleiding Luxtronik).
Bij Informatie/Uitgangen kun je zien of de HUP (pomp vloerverwarming) op een lager vermogen draait. Bij mij draait ie op 39%. Ik weet niet of jouw wp die optie heeft. Bij mij stuurt hij op een berekende delta T tussen aanvoer en retour (momenteel ca 4 K).
Dat werkt ook zo voor de bron pomp (VBO):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBKAz3SpPTL-uBjzdqyBdoEEKq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysS3QHrZQ4krpn4mlKDbg0rx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Zie je dat kleine na-piekje ook in de retour?
Dan wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de nog hoge temperaturen in de leidingen/wp na de sww-run die door de vvw wordt rondgepompd. Als je goed kijkt zie je om 15:00 uur zelfs nog een tweede na-piekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:39:
@Tetsuo55
Bij de instellingen van de Luxtronik kun je "Pomp optimalisering" op "ja" zetten. Dan wordt de pomp na 3 uur uitgezet en daarna draait ie iedere 30 min 5 min (zie handleiding Luxtronik).
Bij Informatie/Uitgangen kun je zien of de HUP (pomp vloerverwarming) op een lager vermogen draait. Bij mij draait ie op 39%. Ik weet niet of jouw wp die optie heeft. Bij mij stuurt hij op een berekende delta T tussen aanvoer en retour (momenteel ca 4 K).
Dat werkt ook zo voor de bron pomp (VBO):
[Afbeelding]
Ik heb geen energie zuinige pomp, maar een aan/uit pomp die vast gelijmd zit op stand 3.
Pomp optimalisatie modus stond al aan en doet dus niet elke 30minuten 5 minuten.
Daarnaast heb ik ook die temperaturen niet die jij toont, die screenshots van wat ik wel heb (met installateur code)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFdnsi6HBxZPkwPgmB9KlyvZR5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4ndMbhWsZYdqTzkEEeJwcD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NqoMvx6OiaMS-iBZJa18wu8QcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zjCnW7dN1onO6g66sNn9e6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eajDlImnT-5pzcRrlYN4ih4MRuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsrsfjR1dsy9uXUouOD8N2i6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:26:
Zie je dat kleine na-piekje ook in de retour?
Dan wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de nog hoge temperaturen in de leidingen/wp na de sww-run die door de vvw wordt rondgepompd. Als je goed kijkt zie je om 15:00 uur zelfs nog een tweede na-piekje.
Maar is dat dan een teken van een verkeerde instelling ergens? Of normaal gedrag voor een aan/uit warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Lijkt mij normaal. De wp heeft nog wat warmte in de leidingen en die "bel" warmte wordt rondgepompt door het vvw systeem, daar "verdwijnt" die warmte naar de vloer. Lijkt me prima werking. Heeft niks te maken met aan/uit, maar zegt meer iets over de (snelle) flow in je systeem in combinatie met de hoge temperatuur in je SWW. Bij mij staat hij op 48 oC en eens in de week naar 56 oC ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:34:
Lijkt mij normaal. De wp heeft nog wat warmte in de leidingen en die "bel" warmte wordt rondgepompt door het vvw systeem, daar "verdwijnt" die warmte naar de vloer. Lijkt me prima werking. Heeft niks te maken met aan/uit, maar zegt meer iets over de (snelle) flow in je systeem in combinatie met de hoge temperatuur in je SWW. Bij mij staat hij op 48 oC en eens in de week naar 56 oC ivm legionella.
Wel jammer dat na sww de hup uit wordt gezet, het duurt een half uur voordat die restwarmte naar de vloer gaat.

Sww temperaturen kan ik denk ik niet veel veranderen aangezien we vrij veel warm water gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:48:
Sww temperaturen kan ik denk ik niet veel veranderen aangezien we vrij veel warm water gebruiken
Dan juist, lijkt me! Dan heb je flink voordeel van het niet nodeloos warm stoken van je SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Dan juist, lijkt me! Dan heb je flink voordeel van het niet nodeloos warm stoken van je SWW.
Hoe bedoel je ? Wat voor instellingen stel je voor?

Ps hier mijn pompen, zoals je ziet gaat de vvw pomp altijd uit na sww.
Daarnaast zie ik nu voor het eerst 30m uit/5m aan patronen, tijd om uit te zoeken wat het verschil is tussen wanneer dat wel werkt en wanneer niet.

Edit: de pomp stopt als gedurende 5 minuten de retour hoger is dan aanvoer, is het gelijk of lager dan blijft ie doorgaan tot retour onder de stooklijn-2 grens is gekomen en gaat de warmtepomp verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk5t0XCPuEeNFMrpzMmzb0qnmO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfEotCnFUv1HQrG3D4M8BnG5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-01-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Hoe bedoel je ? Wat voor instellingen stel je voor?
Bij mij staat hij op 48 oC en eens in de week naar 56 oC ivm legionella.
Ik meende bij jou 65 graden (altijd) te zien? Dat is dus zelfs voor legionella bestrijding niet nodig. Je wilt het waarschijnlijk nog net comfortabel houden voor de laatste doucher. Hoe laag dat is hangt af van hoeveel voorraad je hebt en in hoe korte tijd het verbruikt wordt. => beetje experimenteren beginnende bij die instellingen van @KC27 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:08:
[...]

[...]

Ik meende bij jou 65 graden (altijd) te zien? Dat is dus zelfs voor legionella bestrijding niet nodig. Je wilt het waarschijnlijk nog net comfortabel houden voor de laatste doucher. Hoe laag dat is hangt af van hoeveel voorraad je hebt en in hoe korte tijd het verbruikt wordt. => beetje experimenteren beginnende bij die instellingen van @KC27 ?
Hij staat op 57c met een Delta van 5k, ik dacht dat @KC27 die lage temperaturen aan kon omdat er juist weinig warm water verbruikt wordt?

Nog wat anders, bij mijn instellingen staat 'inpassing' op buffervat IPV retour, ik heb geen buffervat toch? Alleen een expansievat

[ Voor 9% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-01-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tetsuo55 Het lijkt me dat je een buffervat niet gemakkelijk over het hoofd ziet. Het onderscheid met een expansievat is in elk geval makkelijk te maken: een expansievat heeft maar één aansluitleiding, een buffervat meerdere.

Verder zou ik ook proberen de instellingen m.b.t. Regeling Menggr. 1-3 en Opwarmen (onderaan) te doorgronden.

(Maar ik ga over geen van drieën in het wilde weg uitspraken doen; echt je situatie + handleiding apparatuur voor kennen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Menggroep 1 is meestal de verwarmingsgroep.
Menggroep 2 is bij mij de koelgroep. Deze staat bij mij op midden.
Menggroep 3 wordt bij mij niet gebruikt.
De snelheid van regeling van de verwarmingsgroep is alleen van toepassing als er kan worden gemoduleerd met de compressor en/of de vvw-pomp. Bij een aan/uit regeling van beide (zoals bij @Tetsuo55 ) heeft de snelheidsinstelling volgens mij geen invloed.
Bij de koeling zal de instelling wel invloed hebben want daar kan de mengkraan van de vloerkoeling worden bijgesteld richting de ingestelde aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

In de handleiding staat dit over de inpassing:

Inpassing Hydraulische aanpassing
Instelling van de hydraulische aanpassing van het buffervat
Retour = hydraulische aanpassing met serieel gescha-
kelde buffervaten (aanvoer/retour)
Buffervat = hydraulische aanpassing met parallel ge-
schakelde buffervaten (multifunctionele buffervaten,…)
Opmerking
een buffervat vereist een externe retourtemperatu-
urvoeler.

Dus dan klopt de instelling wel als je alle lussen ziet parellele buffers.
Ik heb echt geen buffervat.

[ Voor 11% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-01-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:55:
Menggroep 1 is meestal de verwarmingsgroep.
Menggroep 2 is bij mij de koelgroep. Deze staat bij mij op midden.
Menggroep 3 wordt bij mij niet gebruikt.
De snelheid van regeling van de verwarmingsgroep is alleen van toepassing als er kan worden gemoduleerd met de compressor en/of de vvw-pomp. Bij een aan/uit regeling van beide (zoals bij @Tetsuo55 ) heeft de snelheidsinstelling volgens mij geen invloed.
Bij de koeling zal de instelling wel invloed hebben want daar kan de mengkraan van de vloerkoeling worden bijgesteld richting de ingestelde aanvoertemperatuur.
Volgens mij is mijn situatie hetzelfde, ik kan in de zomer testen of er een verschil is tussen snel en midden voor menggroep 2

-----

Is het misschien een idee om mijn hysterese voor de vloerverwarming te verlagen?
Het duurt +/- 2 uur nadat de pomp stopt met verwarmen voordat de circulatiepomp permanent inschakelt tot de volgende verwarming.
Dat duurt ongeveer nog 10 uur, volgens mij draait de circulatiepomp dus 10 uur voor niets?

Edit: als ik de hysterese verlaag wordt het water minder warm en krijg je hetzelfde probleem met kortere tussenpozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj4g4ccNmBwodzs6Tqpdr9g6is4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPxbEAnPbQ5yvQh5OZAXbvj7.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een view van 48h
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpHzBpIbJxsUIHhyZ_wH9hMyVj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUd3D9JNe7k4d0RyReMEPDir.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 14-09 10:18
Einde jaar is een goed moment om eens te kijken naar het verbruik van de WP. Vanaf 1 juli heb ik al mijn groepen voorzien van een MID kWh meter. Er werd hier al eerder melding gemaakt van een niet volledige weergave van de electrische consumtie van de EcoGeo. Dat lijkt te kloppen op basis van juli t/m december 2020. Lijkt er op alsof de circulatie pomp niet in de berekening van de EcoGeo terecht komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iX-FeCzxM_vdGsOJ8zoOPalX7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1KxqlIPvaJ4QbL7CdQJdNbXD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:38
Ik vond de temperatuur vandaag zo laag in huis, bleek gezakt naar 18 graden...en de graden minuten stonden op -490. :X
Ik heb eerst de warmtepomp eens opnieuw opgestart, en zag dat ie wel weer wilde verwarmen en omhoog moduleerde, maar de vloerverwarming verdelers werden niet warmer.
Bleek dat de druk in de vloerverwarming tot onder de 1 bar gezakt was. Dan kan de pomp het water blijkbaar niet meer rondpompen. Nadat ik 'm bijgevuld heb tot 2 bar begint het huis nu weer op te warmen. Ik weet nu dus wat de grens is die ik moet monitoren. ;)
Het systeem is 1,5 jaar geleden geplaatst en tot nu toe nog nooit hoeven bijvullen, dus vandaar dat ik er niet direct op klikte.

Edit: shit, te vroeg gejuicht. Hij blijkt sinds een paar dagen die gedrag al te vertonen en krijg ook foutmeldingen. Zie de bijgevoegde plaatjes. Het lijkt wel alsof hij continue SWW wil maken, so hoog loopt te temp steeds op. Enige idee wat dit kan zijn? De monteur is gebeld en komt zometeen langs, dan zal ik hier ook updaten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2OzD8Tkmyhq2o7CYT44wRXeDIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MLDnFGao2sP7FTqovZVfAEG7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXM3OWHHSF4rNSJcVPfZ0pPacEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JKHuJP66mQd8DwCb1Rk93fct.png?f=user_large

Update: opgelost. De sensor die de temp van de boiler meet lag los en gaf dus een veel te lage waarde aan. Daardoor bleef de warmtepomp maar warmte naar de boiler sturen. Mijn vrouw vond het water al zo warm. Was ineens 60 graden ipv 50. De app gaf dit ook aan, maar de analoge temp meter op de boiler gaf nog steeds 50 graden aan. Daarom dacht ik aan een software of sensor fout. Blijkbaar heeft die analoge temp sensor gewoon een enorme afwijking....anyway, het probleem is nu opgelost en het huis wordt weer langzaam warmer.

[ Voor 50% gewijzigd door fishman op 04-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Volgens mij gaat het nog niet helemaal goed met mijn instellingen:

Stooklijn:
+30.5 bij -20
+20 bij +20
Buitentemp +0
Berekend 27
Buiten temperatuur 2.1c

Aanvoer 35.5c
Retour 26.9c
Berekend 26.1c

7/8 lussen: (gemeten onder de koperen schroef op de plastic buis)
Aanvoer 33.9c
Retour 26.0c (2 wijken nog af met +0.7c en +0.2c)

Lus 8/8 (badkamer)
Aanvoer 33.9c
Retour 28.1c

Wat mij opvalt:
1. Aanvoer temperatuur lijkt te hoog, hoe kan het 35c zijn als de max op 30.5c staat?
2. Ik kan de badkamer niet lager krijgen.(als ik de flow meter nog verder dicht draai gaat hij lekken)
3. De retour waar de warmtepomp op stuurt is 1c hoger dan de werkelijkheid (door de badkamer?)

Ik zoek hulp met de volgende punten:

A. Hoe krijg ik de aanvoer temperatuur omlaag?
A2. Als die niet verder omlaag kan hoe regel ik het dan optimaal in?
B. Wat kan ik doen aan de retour temperatuur van de badkamer?
C. Als ik niets kan veranderen, hoe kan ik dan compenseren voor het feit dat retour 1c hoger is dan de werkelijkheid?

Ps, ik heb nu de hysterese HR verhoogd naar 1.5K , vanwege bovenstaande problemen werkt 1.0K niet, 2.0K zorgt voor teveel downtime

[ Voor 15% gewijzigd door Tetsuo55 op 04-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Hoe stel ik in dat hij 1 keer per week verwarmd voor legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Ik doe het zelf via Alpha Home, maar jij hebt een andere naregeling. Ik weet niet of het daar kan.
Je kunt het volgens mij ook opgeven via de web interface:
Klokprogramma/Warm water/Dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZwnXMvovLpX00SZVlfUBMLmuIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7zGbJAorPriiHoL3eO3lYHt.png?f=fotoalbum_large
Of kun je daar alleen maar tijden ingeven?

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 04-01-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
In de handleiding heb ik dit nog gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOCYyACV-cUT6MvW8j9S_zzysp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hg421EPANoNfs9E4OzLnFojh.png?f=fotoalbum_large
Er staat bij dat dit alleen werkt als je een tweede warmtebron (elektrisch element) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:13

EiT

Ik word ondertussen gek van de WP, de ene dag lijkt hij het goed te doen, aantal dagen later weer ellende. Eerst had ik verwarmen even handmatig uit/aangevinkt, de WP ging uit en een uur of 3 later weer aan. De nacht erna is de WP uit zich zelf 6 uur uit geweest, en afgelopen nacht ook nog 2.5 uur en is de temperatuur in huis ook eindelijk weer beneden de 22 graden gekomen, deze liep namelijk weer op naar boven de 23. Dit ook mede door een raam open te gooien, 23 graden was niet te harden. Th-tune geeft overigens 23 aan, andere temp. meter die wij hebben 23.8 en de meter van Uponor geeft 23.5 aan 8)7
In onze vorige woning was het ook rond de 23 graden, dat was wel “lekker”. Maar waarschijnlijk omdat de vv dan niet 24/7 aanstond

Ik heb nu nog maar een keer een mail gestuurd naar installateur en de code direct ontvangen, ook hebben zij aangeboden om langs te komen deze week. Dit lijkt mij nu overbodig omdat het vandaag eindelijk weer onder de 22 graden in huis is.

Ondertussen ook de buren gesproken. Hun WP (Alpha 3/12) werkt een stuk beter, stond ook op stand-by toen ik mee keek, zij vonden energie verbruik wat hoog, maar dit was een stuk lager dan bij ons. Alleen hun boiler stond aardig hoog ingesteld, 58 graden.

Anyway, ik ben dus ingelogd op de EcoGeo en de stooklijn lijkt mij sowieso te hoog met wat ik in dit topic lees. Deze dus aangepast van 40 naar 34 graden. Ook eindpunt iets lager gezet, naar 20.5.

WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mYyiPGdtdzIqSQIzaiieQzF7_E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAPfxYb2cwAqHaDR7pElmT5Y.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbpTpiCIrBxfQcrZJb4OSSn1_Fc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko67qcPhxRho9aRXkXofNBPc.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJnEVx3mLOFO3DT1p1JR61OMgO4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RR0wI1EQCwnQvMcW6gJFr62b.jpg?f=fotoalbum_small

1e foto: oorspronkelijke instelling
2e foto: huidige/aangepaste instelling
3e foto: deze instelling weer terug naar het midden gebracht (stond origineel ook zo), deze had ik al helemaal naar links verplaatst, maar dit hielp maar een aantal dagen...
Ik verwacht dat -10/34 nog te hoog is, maar ik zal dit eerst een proberen.

Vreemde is dat de WP direct meer warmte wilde leveren, hij schoot van 4750w naar 6300w

Maar even afkijken wat er gebeurt...

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:51:
@Tetsuo55
Ik doe het zelf via Alpha Home, maar jij hebt een andere naregeling. Ik weet niet of het daar kan.
Je kunt het volgens mij ook opgeven via de web interface:
Klokprogramma/Warm water/Dagen:
[Afbeelding]
Of kun je daar alleen maar tijden ingeven?
Ik kan dat alleen zien op de luxtronik zelf en die heeft alleen tijden aan idd.

Edit: die thermische desinfectie gaat hem niet worden, die 2de wermtebron gebruikt zoveel stroom dat ze hem uitgeschakeld.

Misschien is homeassistant een optie

[ Voor 10% gewijzigd door Tetsuo55 op 04-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

EiT schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:12:
Ik word ondertussen gek van de WP, de ene dag lijkt hij het goed te doen, aantal dagen later weer ellende.
Ik heb een vergelijkbaar probleem, bij mij komt het door de slechte waterzijdige inregeling, zit die van jou wel goed?
Omdat je pomp modulerend is kan hij beter omgaan met een slecht inregeling maar als liefst heb je natuurlijk een goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Hallo allemaal, weer een klein stapje dichterbij een warmtepomp. Ik heb een installateur gevonden (via een kennis met een alpha innotec die door faillissement van oorspronkelijke leverancier door deze installateur heeft laten afmonteren en onderhouden). Ik had dus verwacht dat deze installateur met een alpha innotec zou komen, maar in plaats daarvan een ecoforest. Nou kan ik er weinig ervaringen mee vinden online maar zie ze toch soms hier langs komen aan de bedieningspaneeltjes te zien.

Installateur werkt samen met een bronboorder wat een zusterbedrijf van hun is. Al met al een goede indruk achtergelaten en die kennis van mij is ook erg over ze te spreken. Offerte heb ik nog niet binnen.

Nou ben ik dus benieuwd naar ervaringen en met name kwaliteit (problemen?), wat voor naregeling er beschikbaar is (ik weet dat alpha en uponor beiden goed met alpha werken) en wat de ervaringen hiermee zijn (ik ga 2 gebouwen met één warmtepomp bedienen dus naregeling is een must), en hoe jullie de ecoforest uitlezen (ik gebruik domoticz, en las dat je via modbus uit kan lezen. Nodered een optie?). Als laatste, de installateur gaf aan geen buffervat te willen plaatsen ivm modulerende WP, wat zijn hier de ervaringen mee? Ik heb wel flink wat VVW, maar ivm naregeling is het niet handig deze (volledig) mee te rekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door DeV0uReR op 04-01-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55 schreef:
Misschien is homeassistant een optie
Dan zul de SWW temperatuur eens per week moeten aanpassen via HA. In theorie moet het kunnen maar ik heb er nog geen ervaring mee. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Voor het waterzijdig inregelen van vloerverwarming kan misschien dit document behulpzaam zijn:
https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/vloerverwarming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

@KC27 tijdens het douchen zakt het water onder de 37c bij een doel temperatuur van 48c
Heb jij daar geen last van? (Dieptepunt was 31c)
(Ik heh geen douche wtw en kan deze niet alsnog inbouwen omdat de vloer vol zit met vloerverwarming

[ Voor 26% gewijzigd door Tetsuo55 op 05-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Bij ons staat de SWW ingesteld op 48 oC met een hysterese van 5K. We hebben wel douche wtw. Boiler inhoud is 180 liter. Als we beiden douchen (ieder ca 5 min) zakt de temperatuur maximaal 3K. Dus nooit te koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Zou het kunnen dat ik te weinig water in mijn vloerverwarming heb en ik daardoor niet genoeg flow heb?

Er is geen water bijgevuld sinds de aflevering 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik heb ook een Alpha Innotec maar deze schiet in de beveiliging bij het opwarmen van tapwater. Ik zie het tapwater opwarmen maar zodra deze bij 55 graden komt dan is de aanvoer al 64 graden en dit is het limiet op de maximale aanvoer.

Hierdoor schiet de installatie in startblokkering en kan ik 15 minuten er niks meer mee. Hoe werkt dit bij jullie?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:11:
Ik heb ook een Alpha Innotec maar deze schiet in de beveiliging bij het opwarmen van tapwater. Ik zie het tapwater opwarmen maar zodra deze bij 55 graden komt dan is de aanvoer al 64 graden en dit is het limiet op de maximale aanvoer.

Hierdoor schiet de installatie in startblokkering en kan ik 15 minuten er niks meer mee. Hoe werkt dit bij jullie?
Staat het electrische element aan?
Mijn warmtepomp piekt op +/-58c en het element is uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Venxir
Je wp kan zijn warmte niet kwijt in de boiler.
Een paar suggesties:
  • Is je systeem goed ontlucht?
  • Kun je nagaan of er voldoende meter spiraal in je boiler hangt?
  • Kun je je pompsnelheid(l/m) beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Tetsuo55 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Staat het electrische element aan?
Mijn warmtepomp piekt op +/-58c en het element is uitgeschakeld
Nee die staat uit volgens mij. Mijn installatie piekt op 55c dus ik kan nu nooit thermisch desinfecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
55 oC is voldoende voor legionella bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Is je systeem ontlucht?
De druk moet tussen 1 en 2 bar zijn; af te lezen op een drukmeter in de buurt van je wp. Niet verwarren met de drukmeter van je grondbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:54:
@Tetsuo55
Is je systeem ontlucht?
De druk moet tussen 1 en 2 bar zijn; af te lezen op een drukmeter in de buurt van je wp. Niet verwarren met de drukmeter van je grondbron.
Het systeem is zelfontluchtend en ik heb handmatig het ontluchting programma gedraaid.

Ik heb 2 drukmeters die beide 1.2 bar aangeven maar zo te zien zitten die allebei op de bron!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFPhVZxqZPEf-1vUTVHVC4RS6OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jniiWNgevzS5k9FkiyKybHBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVRSC8Xn_wJEbKMEurwK9r1y39k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRb9Jzupt0qqZVB9IXGfMwiz.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet de bovenste de vvw zijn en de onderste de bron, maar die bovenste heeft 2 zwarte ribbel slangen die naar de bron lopen

[ Voor 50% gewijzigd door Tetsuo55 op 05-01-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Mijn is systeem is ook "zelfontluchtend", maar bij de verdelers zijn toch omhoog stekende "blinde darmen" met een ontluchting nippel. Die loop ik eens per jaar toch wel langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:28:
Mijn is systeem is ook "zelfontluchtend", maar bij de verdelers zijn toch omhoog stekende "blinde darmen" met een ontluchting nippel. Die loop ik eens per jaar toch wel langs.
Wat houd dat nalopen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Ze net zo lang open draaien tot er water uit komt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Nalopen: nippel opendraaien evt lucht eruit laten en weer dichtdraaien. Bij iedere verdeler twee nippels.
Net als bij radiatoren in een traditionele CV.

[ Voor 18% gewijzigd door KC27 op 05-01-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Moet je dit nippel met de hand kunnen openen? Ik krijg er geen beweging in.

Vloerwaterdruk is 1.1bar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82JNdJv0L-jN7NS20AobJp1Z7xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8e3ZZaK3jtFW86HG5aaXcIv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 van deze 1 op op de aanvoer en 1 op de retour

[ Voor 5% gewijzigd door Tetsuo55 op 05-01-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Enkele douche beurten later: ik heb een Delta t van 10c op warm water

37(laagst acceptabele temperatuur)+10 (delta t)+5(hysterese) = 52

Moet dus omhoog van 48 naar 52

[ Voor 42% gewijzigd door Tetsuo55 op 05-01-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vloerverkoeling in de winter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XszPsImO3XbWJ3X94RApgGceBQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJwWUyYTxcYy17sHP8Zz0mhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
KC27 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:49:
@Venxir
Je wp kan zijn warmte niet kwijt in de boiler.
Een paar suggesties:
  • Is je systeem goed ontlucht?
  • Kun je nagaan of er voldoende meter spiraal in je boiler hangt?
  • Kun je je pompsnelheid(l/m) beïnvloeden?
Ik denk dat het goed ontlucht is, hij reageert ook netjes, ik kan helaas niet in de boilerk ijken, die is onderdeel van de Alpha Innotec installatie.

Ik had de pompsnelheid omlaag gezet maar dit zorgde ervoor dat de aanvoer nog sneller ging oververhitten. Het lijkt erop alsof hij te hard wilt verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:11:

Ik zat net in mijn historische overzicht dat mijn warmtepomp ook naar 64c ging en dan af sloeg met wpstoring.

Hij haalde de 57c wel met gemak dus kwa legionella geen probleem

(Sinds ik een lagere temperatuur voor mijn tapwater heb zie ik geen wpstoring meldingen meer)

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 07-01-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59
De aanvoer van de wp zou 5K boven de gewenste sww temperatuur moeten zijn. Raar dat het 9K is bij jou.
Hij zou ook niet in storing moeten komen maar de sww temperatuur met 0,5K moeten verlagen net zo vaak tot de wp niet meer in storing komt.
Wat is de retourtemperatuur? Staat sww ingesteld op boilersensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
Tetsuo55 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:06:
Moet je dit nippel met de hand kunnen openen? Ik krijg er geen beweging in.

Vloerwaterdruk is 1.1bar

[Afbeelding]

Ik heb 2 van deze 1 op op de aanvoer en 1 op de retour
Dat zou ik dus niet doen, dit zijn automatische ontluchters ( Spirovent ) en daar hoef je helemaal niets aan te doen. Hopelijk heb je hem niet beschadigd...

[ Voor 0% gewijzigd door austin_77 op 07-01-2021 18:25 . Reden: Opmaak veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Cpt.Chaos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:13:
De aanvoer van de wp zou 5K boven de gewenste sww temperatuur moeten zijn. Raar dat het 9K is bij jou.
Hij zou ook niet in storing moeten komen maar de sww temperatuur met 0,5K moeten verlagen net zo vaak tot de wp niet meer in storing komt.
Wat is de retourtemperatuur? Staat sww ingesteld op boilersensor?
Gewenst 57:
aanvoer: 64.8 retour: 58
Gewenst: 50.5:
Aanvoer: 60.2 retour: 54

Bij gewenst 57 slaat hij af met wpstoring
Bij gewenst 50.5 slaat hij af met geen vraag.

In heb een niet modulerende warmtepomp maar bij kan zich wel aanpassen naar de vraag.
Ik heb de indruk dat de pomp alles 2 graden warmer aanvoert dan strikt noodzakelijk
Je ziet nooit die terugschakeling met 0.5c

Hier een grafiek over 300 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBsEcSuMpquFZYdqOp2ZTBSr-ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTYinKuPPbpvE5QTTEOUhtNV.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de instelling voor sww
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfu0I7YQmu-M80VmgDJ2ICzbrEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bOSnlSI9fcq8rTCtG2SzG2z.jpg?f=fotoalbum_large
@Venxir hoe zit het bij jou?

[ Voor 19% gewijzigd door Tetsuo55 op 08-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

austin_77 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Dat zou ik dus niet doen, dit zijn automatische ontluchters ( Spirovent ) en daar hoef je helemaal niets aan te doen. Hopelijk heb je hem niet beschadigd...
Nee niks mee gebeurd gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb alle lussen op +-0,1°C van elkaar (helaas blijft de badkamer op +2°C)

Hysterese op 1°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AodzJd38h052UvsMhLjFibvGg6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kREQA2XdK54boeCwil0XPSCO.jpg?f=fotoalbum_large

In plaats van 1 run van 6 uur heb ik nu 6 runs van 1 uur, dit zou beter zijn voor de bron en is comfortabeler

De lichte stijging en dan grote dip als de circulatiepomp weer een slaat verklaar ik door het feit dat de 2 graden extra van de badkamer ervoor zorgt dat de pomp 0.5c te vroeg af slaat , die 2 extra graden zicht dan vermengt in de retour en als de circulatiepomp gaat draaien we de werkelijke situatie te zien krijgen.
De werkelijke hysterese is dus -1 tot +0,5

[ Voor 33% gewijzigd door Tetsuo55 op 08-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Tetsuo55 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Gewenst 57:

In heb een niet modulerende warmtepomp maar bij kan zich wel aanpassen naar de vraag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit uit de webinterface gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwA9cD7f1qffvRK3Y0FNFXN6xSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXW1umpKjU4PFYImZZbjP81y.png?f=fotoalbum_large

En deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVdJZTW7YgqAPLTjizKI0UxgGZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GNg8L9ai3tuXUfXt6ktjvR2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Welk model warmtepomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Tetsuo55 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Welk model warmtepomp heb je?
Een WZS82K3M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Venxir Exact zelde model als ik heb, jammer dat deze niet modulerend is. Voor mijn beeld hoeveel compressor impulsen heb je in hoeveel maanden? Ik zit op 5146 / 50 maanden.

Ik heb Pompenoptim Tijd op 30 min. gezet, dit geeft aan dat de pomp aan CV zijde 30 min. door blijft draaien. Ik had problemen met het warm krijgen van 2e etage omdat de woonkamer snel warm is en de rest van het huis geregeld wordt op basis van woonkamer temperatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-01-2021 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Gewenst 57:

Ik heb de indruk dat de pomp alles 2 graden warmer aanvoert dan strikt noodzakelijk
Je ziet nooit die terugschakeling met 0.5c

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Tetsuo55 Jouw WP is heel erg aan het pendelen! Hoeveel compressor impulsen per etmaal ongeveer? Ik heb er ong. 4. Wat is jouw hysterese HR en TR?

Mijn grafiek ziet er zo uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44WyYLIdtY9-mGg7NqM0LxVWQtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tXMdL5TVVHRO7kyzaYE7gnBj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:23:
[...]

@Venxir Exact zelde model als ik heb, jammer dat deze niet modulerend is. Voor mijn beeld hoeveel compressor impulsen heb je in hoeveel maanden? Ik zit op 5146 / 50 maanden.

Ik heb Pompenoptim Tijd op 30 min. gezet, dit geeft aan dat de pomp aan CV zijde 30 min. door blijft draaien. Ik had problemen met het warm krijgen van 2e etage omdat de woonkamer snel warm is en de rest van het huis geregeld wordt op basis van woonkamer temperatuur.
Heb jij een waterzijdig balans gecreëerd?
Ik had hetzelfde probleem maar ik heb het opgelost door alle retouren in te regelen dezelfde retour temperatuur

Wat voor effect heeft dat pomonoptim tijd precies gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Heb jij een waterzijdig balans gecreëerd?
Ik had hetzelfde probleem maar ik heb het opgelost door alle retouren in te regelen dezelfde retour temperatuur

Wat voor effect heeft dat pomonoptim tijd precies gehad?
Ja hier waterzijdig laten inregelen. Dat nu ook boven voldoende warmte wordt afgegeven. Zolder is minder goed geisoleerd en daarom altijd kouder. Als de woonkamer op T is dan is de zolder dat nog niet. Gaat nu een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:35:
[...]

@Tetsuo55 Jouw WP is heel erg aan het pendelen! Hoeveel compressor impulsen per etmaal ongeveer? Ik heb er ong. 4. Wat is jouw hysterese HR en TR?

Mijn grafiek ziet er zo uit.[Afbeelding]
Hysterese HR = 1.0
Hysterese TR = 5.0

Impulsen op de vloerverwarming is 6 per dag.
Bij een HR van 1,5 zijn het er 3 en bij 2.0 is het er 1.

Ik heb het zo ingesteld voor het meeste comfort en omdat zoals jij al eerder zei het beter is voor de bron en slechter voor de compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Hysterese HR = 1.0
Hysterese TR = 5.0

Impulsen op de vloerverwarming is 6 per dag.
Bij een HR van 1,5 zijn het er 3 en bij 2.0 is het er 1.

Ik heb het zo ingesteld voor het meeste comfort en omdat zoals jij al eerder zei het beter is voor de bron en slechter voor de compressor
Dat klopt, kun je niet met wat langere runs ongeveer hetzelfde comfort krijgen. Voor de bron maakt het qua totale energievraag niet uit. Je bron kan wel iets beter "herstellen" en krijgt iets hogere COP maar zal niet heel veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Dat klopt, kun je niet met wat langere runs ongeveer hetzelfde comfort krijgen. Voor de bron maakt het qua totale energievraag niet uit. Je bron kan wel iets beter "herstellen" en krijgt iets hogere COP maar zal niet heel veel uitmaken.
Helaas niet, mijn huis zou helemaal dicht moeten zijn maar volgens mij ik heb overal lekken of thermische bruggen.
Zonder warmte camera kan ik ze niet vinden helaas

Ps.het is dus 1x 6 uur, 2x 3 uur of 6x 1 uur verwarmen waar ik uit kan kiezen, totaal tijd maakt niets uit

[ Voor 8% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Helaas niet, mijn huis zou helemaal dicht moeten zijn maar volgens mij ik heb overal lekken of thermische bruggen.
Zonder warmte camera kan ik ze niet vinden helaas
@Tetsuo55 Ik kan opnames voor je maken, heb zo'n FLIR camera. Even via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
[...]

Thanks voor je vragen. Ik zit op 7214 impulsen over 33 maanden, een heel stuk meer dan bij jou.. :'(

Bij de installatie hebben de installateur en Nathan ook het elektrische element ontkoppeld volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Venxir op 09-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Thanks voor je vragen. Ik zit op 7214 impulsen over 33 maanden, een heel stuk meer dan bij jou.. :'(

Bij de installatie hebben de installateur en Nathan ook het elektrische element ontkoppeld volgens mij.
Naar aanleiding van het legionella topic ga ik die weer inschakelen.

Bij zit die op een aparte groep en met ik in de pomp het legionella programma inschakelen.

Is alleen nog spannend of dat overdag kan want ik betaal liever via mijn zonnepanelen

[ Voor 18% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:38:
[...]

@Venxir Oeh daar zou ik wel naar kijken, compressor is een dure reparatie (ong. 1500 euro). Ik weet niet hoeveel start/stops deze van ons aankan maar zou tussen de 20 en 50K kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik zit op 29633 pulsen, de pomp is 10 jaar oud, de compressor is in het eerste jaar vervangen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Ik heb nog even deze data uit de app weten te halen.
Ik denk dat waterzijdig inregelen de eerste stap wordt, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYtN8BnTlDBzrQwj90zdsRdmauI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvwmmudbQBzTX55jXAAIXdib.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Venxir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:47:
Ik heb nog even deze data uit de app weten te halen.
Ik denk dat waterzijdig inregelen de eerste stap wordt, toch?

[Afbeelding]
Dat is echt slecht ja,

Waterzijdig inregelen aan/uit pomp:
-Alles op vol open zetten en zo laten staan permanent (in mijn geval zal ik in de zomer alle kamer regelingen van helemaal rechts naar helemaal links moeten draaien)
-retour meten (ik gebruik een Ir koorts thermometer op huis modus (0-100c stand)(tzt vervangen door een esp32 met 8 thermometers)
-draaien aan de flow meters tot alle retouren dezelfde temperatuur hebben

Het is beter als je ook aanvoer kunt regelen, dat kan bij mij alleen op de eerste 3 Lussen (en dat was ook nodig om de temperatuur op de bovenste verdieping in balans te krijgen)

[ Voor 11% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

[...]

Waar stond jouw Pompenoptim Tijd op voordat je hem veranderende naar 30?

Fabrieksinstelling zou 180 moeten zijn, die van mij staat op 10 (geen idee wanneer dat gedaan is)

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 09-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Ik kom er tijdens het waterzijdig inregelen achter dat bepaalde afgesloten radiatoren toch water doorlaten via hun voetstuk. Ik heb dus aanvoer en retour op 4 punten in huis aan elkaar hangen via voetstukken :(.

Ik denk dat dit de retour nogal sterk beinvloed en ik krijg de voetstukken ook niet netjes dichtomdat de installateur ze compleet verkracht heeft.

Ons huis kwam met radiatoren maar met een lage temperatuur verwarming heeft dat totaal geen nut dus die heb ik afgesloten. Lijkt er nu op dat ik ze echt fysiek uit het circuit moet gaan halen.

@Vaevictis_ en @Tetsuo55 kunnen jullie eens een DM sturen met welke installateurs jullie goede ervaringen hebben? Ik heb weinig vertrouwen in de mijne op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Venxir op 09-01-2021 14:09 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 112 Laatste