@KC27 Je huis koelt in principe toch af door de transmissie-verliezen, niet door haar thermische massa? Bij gelijke transmissie-verliezen, zal een huis met veel thermische massa in temperatuur minder afkoelen dan een huis met weinig thermische massa. Thermische massa maakt daarmee de effecten van een bepaald transmissieverlies minder voelbaar en zorgt voor traagheid en faseverschuivingen die voordelen biedt in termen van gelijkmatige operatie en fasering.KC27 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:22:
@Mausinho
Het is een mooi theoretisch verhaal, maar je vergeet één ding. Het opwarmen van de thermische massa van je vloer vraagt ook veel energie op het moment dat het koud wordt.
Ik heb een betonvloer van 70 m2, 10 cm dik.
Dus 7 m3 x 2.400 kg/m3= 16.800 kg
Als ik die één graad moet opwarmen (als het buiten drie graden kouder wordt) kost me dat
16.800 kg x 900 J/kg.K = 15,1 MJ = 4,2 kWh thermisch.
Dus als het buiten koud wordt ben ik meer energie kwijt om mijn vloer op temperatuur te krijgen dan om mijn huis op temperatuur te houden. Die capaciteit (4 kW) heb je dus wel nodig als een soort toeslag. Dus ik blijf voorstander van beta=1.
De omvang van de warmtebehoefte wordt echter in principe niet beinvloedt door de thermische massa, maar volgens mij primair door de kwaliteit van de isolatie e.d. (m.u.v. de allereerste keer op temperatuur brengen en droogstoken na de bouw). Jouw zware vloer is bij wijze van spreken dus alleen een probleem als er aan de onderzijde veel warmte verloren gaat. Het geinstalleerde vermogen bepaalt vervolgens hoe snel je de temperatuur kunt veranderen, maar bij massieve(re) constructies is de gedachte juist om de temperatuur zo constant mogelijk te houden.
Maar wat heeft het bovenstaande met de keuze voor een beta te maken? Linksom of rechtsom moeten dezelfde transmissieverliezen toch worden aangevuld? Dat kan met warmtepomp "over"-capaciteit, maar dus ook door alvast een voorraadje aan te leggen in een thermische buffer. Of, als je de thermische massa van je huis echt in wil zetten, door het huis extra warm te stoken voor een extreme koude periode. Je hebt zelf uitgerekend dat je er behoorlijk wat energie in op kunt slaan, maar in dat geval zul je je korte broek uit de kast moeten trekken [...]