Bedankt, naar een diagram als hieronder van EcoForest was ik inderdaad op zoek, maar had ik nog niet kunnen vinden bij andere leveranciers. Uiteraard beschrijft dit alleen het effect van de compressorsnelheid en komen pompen e.d. daar nog bij.
Interessant! Bij dit type dus voornamelijk een vlakke performance met een subtiel optimum rond 30-35% tot ze onder de 25% over de klif gaan.
Zou iets dergelijks graag ook van andere leveranciers willen vergelijken. Het risico van het instantaan aflezen van de COP is dat de brontemperatuur kan verschillen (de dagen dat de WP op 20% draait komen mss verhoudingsgewijs vaker voor in de seizoenen dat de brontemperatuur ook wat gunstiger is?). Aangezien we het eerder over de effecten van warmtepompen dimensioneren hadden cq de gevolgen van een bepaalde beta, wil je bron-effecten hier eigenlijk buiten laten, dus dergelijke datasheets verhelderen zeker meer dan individuele waarnemingen.
De meeste VVW systemen hebben sowieso een grote traagheid. Dat werkt dan ook in je voordeel. Zie de recente posts over starts/uur en het eventueel toevoegen of iets groter kiezen van een buffer? (Ik ben sowieso een fan van thermische massa. Passiefhuis erg leuk bijv., maar m.i. niet in houtskeletbouw: dat jojoot mij teveel.)
Helemaal mee eens, thermische massa is king, zeker als je ook koeling meeneemt. Ik zou zelf graag een massief passiefhuis bouwen, maar mijn plannen zijn even op de lange baan gezet. In dat geval heb je idd voldoende traagheid/stabiliteit en hoef je geen additionele buffers aan te leggen. Echter, als we het hebben over het dimensioneren van een warmtepomp met een beta kleiner dan 1, verzacht thermische massa de pijn van een evt capaciteitstekort (beperktere temperatuurdaling), maar kan het tekort zelf natuurlijk niet aanvullen, daarvoor heb je daadwerkelijke capaciteit in de vorm van alternatieve bronnen (elektrisch element of in jouw geval de haard) nodig. Maar je zou toch ook kunnen putten uit een eerder, met dezelfde "onder"-gedimensioneerde warmtepomp aangelegde warmte-voorrraad?
Maar trust me: een seizoensbuffer zie je NIET over het hoofd. [...] Mijn conclusie tot nu toe: de bron van je WP is de meest praktische seizoensbuffer die je kunt bedenken. (Maar dan heb je beta=1 nodig..)
[...]
Helemaal mee eens dat je bron in feite de rol van seizoensbuffering opneemt en dat is veel minder complex en kleinschaliger dan de vele seizoensopslag-initiatieven, hoe cool ik die ook vind. Ik vraag me alleen af of dat automatisch moet betekenen dat je meteen naar beta=1 moet gaan als je elektrisch bijverwarmen wilt vermijden. Uiteraard moet de bron ten aller tijde voldoende capaciteit hebben (sorry, teleurgestelde Nathan-klanten...), maar als dat het geval is kan ik me nog steeds goed voorstellen dat je met een kleinere warmtepomp goed kan uitkomen met kleinschaliger, flexibeler warmteopslag om het tekort in koude-periodes van enkele dagen aan te vullen.
[...]
N.B. Ik noem wat je vraagt toch maar 'seizoensbuffer' omdat 't volgens mijn herinnering niet om 'een paar koude nachten' gaat. Slechts een paar winters terug hadden we een koude periode. Dat was toch een paar weken aaneengesloten onder nul. En dat piekverbruik van echt koud is zo heftig, daar moeten voor mijn gevoel dan echt wel meerdere dagen boven nul tegenover staan om na één -10 nacht je buffers weer aan te vullen.
[...]
Kansverdelingen sluiten slecht aan bij ons gevoel. De gemiddelde etmaaltemperatuur in januari in ons land is ca. +5 C. Toch hebben we die -10 af en toe..
Leuke materie om eventjes aan te rekenen. Disclaimer: ik ben zeker geen expert op dit vlak, dus ik hoop zo gauw niets over het hoofd te zien, leer graag van anderen
Pakken we de KNMI data van De Bilt van de afgelopen 10 jaar erbij, In dat tijdvak is er 1 intensieve, langdurige koude periode geweest (februari 2012) met een uitschieter van -12C.De overige uitschieters naar beneden waren i.h.a. maar 1 a 2 dagen lang of niet overdreven koud. Uitgaande van een goed ge-isoleerd huis in een bekend rekenvoorbeeld van warmtepomp-info (RC=6,3, transmissieverlies bij -10C van 3,5kW, beta=0.8,
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/kengetallen/) kun je dan het capaciteits-saldo (tekort/overschot) van de warmtepomp tov transmissieverlies per dag berekenen en vervolgens e.a. integreren over de tijd. Als ik dan per event voor dit voorbeeld naar het maximaal cumulatieve tekort kijk dan zou dit huis in de afgelopen 10 jaar 5 keer een maximaal negatief saldo hebben doorlopen van <7,5kWh eq. en eenmaal (Feb 2012) van ~60kWh eq. (een "event" kan zich over meerdere dagen voltrekken, het gaat om het cumulatieve effect over meerdere dagen)
Lijkt zo op het eerste gezicht dus allemaal niet zo desastreus. Elektrisch bijverwarmen zou gedurende de afgelopen 10 jaar beperkt zijn gebleven tot in totaal 100 kWh, dus het kan kloppen dat de meesten hier aangeven dat dat nog vrijwel nooit is gebeurd (zolang de bron niet de bottleneck is...). Met de zachtere winters lijken de huidige normen eerder heel conservatief gekozen te zijn en zou die beta mss zelfs nog wel wat lager kunnen.
In termen van thermische opslag hebben we het eerder over enkele duizenden liters water ipv het tienvoudige. Uiteraard wordt e.a. snel meer naarmate de warmtebehoefte groter is in het geval van slechtere isolatie of een grotere woning. Maar op het eerste gezicht niet eens heel onrealistisch lijkt me.
Allemaal een beetje hypothetisch natuurlijk, want zolang het grid het gewoon aankan is er uberhaupt niet zoveel aan de hand. Mijn interesse in kleinschaliger thermische opslag komt meer voort uit de wens om eigenverbruik van zonne-energie op termijn te optimaliseren, zie bv de PCM oplossing van SunAmp/Flextherm of de structurele boilervaten van Sun-tank, die beiden eerder op dit forum voorbij zijn gekomen. Warmteopslag is vooralsnog veel goedkoper (maar minder veelzijdig) dan batterij-opslag. En als je toch over thermische opslag beschikt dan zou dit secundair evt ook een rol kunnen spelen om de staartrisco's van kortstondige extreme koude te beperken. Zonder daarbij helemaal door te schieten naar seizoensopslag, dat doen we idd wel dmv de grondbron....