Heb je een transmissieverlies berekening gemaakt of laten maken? Waarom is koeling niet meegenomen? Om een idee te geven passiefkoelen (alleen circulatiepomp) is ong. 150W tegen ong. 2kW actief. Een W/W warmtepomp is ook geruisloos en neemt geen ruimte buiten in beslag.JHe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:54:
[...]
Sorry dat moet natuurlijk kW/h zijn en niet kW. Ze gaan uit van een warmtepomp van 6kW, maar een totaal benodigde thermisch vermogen van 16,500kW/h per jaar. Ik heb daar zelf dan nog 3500 bij opgeteld voor het koelen.
Het koelen kost bij een WW installatie inderdaad minder omdat je alleen de pompen laat draaien en niet de compressoren, dat heb ik niet meegenomen in de berekening.
Goed te horen dat een COP van 6 realistisch is, dat zal ik dan ook gebruiken (bij het LW WP topic werd er gezegd dat dit optimistisch was). Dat de bron er dan ook nog ligt, is ook waar. Waar de energiekosten naartoe gaan, dat is ook een goede vraag. De afgelopen jaren zakt het natuurlijk, maar als heel Nederland elektrisch moet tja...
Na 2 uur ontluchten en 2 uur verwarmen met alles open op de verdeler is er geen enkel verschil in Delta T tussen open en dicht draaien van de flow meter.
De begane grond delta zit tussen 5 en 6 een alle slaapkamers zitten tussen 10 en 12 c
De pomp is grundfos ups 15-60 n1 130z deze staat op stand 3 en is vastgelijmd zodat die niet op 2 of 1 kan.
Enig idee wat er mis gaat?
De begane grond delta zit tussen 5 en 6 een alle slaapkamers zitten tussen 10 en 12 c
De pomp is grundfos ups 15-60 n1 130z deze staat op stand 3 en is vastgelijmd zodat die niet op 2 of 1 kan.
Enig idee wat er mis gaat?
@Tetsuo55 Hoe lang wacht je op resultaat? Het duuuurt..
Eén groep open/dicht, of alle? De WP (die Grundfos pomp) moduleert wellicht naar een vaste hoeveelheid flow = je kunt de verhoudingen beïnvloeden, maar niet echt het totaal?
Klinkt trouwens best als een fijne instelling.. Wat wil je nog anders?
Eén groep open/dicht, of alle? De WP (die Grundfos pomp) moduleert wellicht naar een vaste hoeveelheid flow = je kunt de verhoudingen beïnvloeden, maar niet echt het totaal?
Ik heb een uur gewacht? Anderen hadden het over 10 minutenGwaihir schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:03:
@Tetsuo55 Hoe lang wacht je op resultaat? Het duuuurt..
Die grondfos is niet een modulerend model zover ik weet...
Hey Jim,Ze gaan uit van een warmtepomp van 6kW, maar een totaal benodigde thermisch vermogen van 16,500kW/h per jaar. Ik heb daar zelf dan nog 3500 bij opgeteld voor het koelen.
Lijkt een forse rekensom. Als je 16,500kWh thermisch gaat hanteren met een COP van 6 zou je op jaarbasis 2750kWh electra verbruiken. Met een 6kW WP zou ik verwachten dat je het met minder af zou kunnen. Wij zitten met nieuwbouw 2019, 175m²/615m³ op een jaarverbruik van 1728kWh voor 2020. Ik verwacht op 31 december rond de 2000kWh te zitten. Mijn aanname is dat je ofwel een kleinere oppervlakte moet verwarmen of dat je een nog passiever huis hebt met een balansventilatie gezien de keuze voor 6kW.
Daarnaast klinkt het vreemd dat ze je een meerprijs vragen voor koelen. Dit is simpelweg een pomp aanzetten zoals @Gwaihir al aangaf. Wellicht nog een rondje offertes aanvragen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat is bij jullie de water temperatuur wat terugkomt uit de bron? Bij mij is het nu rond 8,6 graden Celsius.
@wouter.N
Bij mij is het 6,6 oC.
Bij mij is het 6,6 oC.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Over verbruik gesproken. Vorig jaar al eens mijn niet werkende systeem wat toegelicht. Nu zitten we op 60 kWh per dag verbruik voor verwarmen van een kamer (40m2). De efficiëntie is 2,5 wat niet heel hoog is. Isolatie is ook niet het beste. Als ik de getallen hier zie zijn al die systemen efficiënter
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
@superyupkent
Leuk die code om op basis van uur COP en kWh te laten zien, kun je de code delen? Volgens mij maak je een fout want kWh is de eenheid van energie per uur en kW eenheid van vermogen.
Mijn bron temperatuur zit momenteel op 6.5 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-12-2020 07:11 ]
Netjes hoor! Wat voor bron heb je?wouter.N schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:23:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat is bij jullie de water temperatuur wat terugkomt uit de bron? Bij mij is het nu rond 8,6 graden Celsius.
De weergave is in kW omdat je ook het thermisch en electrische vermogen ziet wat de WP op dat moment opwekte en verbruikte. Het is realtime vermogen zoals ik dat ook op de WP zie beschikbaar gemaakt via modbus. De code is een combinatie van modbus implementaties, addons en natuurlijk frontend werk, alles in HomeAssistant. Ik heb nog steeds op mijn lijstje staan om hier eens een blogje over te schrijven. Echter het is nog niet geheel af. Het is (nog) niet zo triviaal als copy paste van de code.Vaevictis_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:09:
[...]
@superyupkent
Leuk die code om op basis van uur COP en kWh te laten zien, kun je de code delen? Volgens mij maak je een fout want kWh is de eenheid van energie per uur en kW eenheid van vermogen.
Mijn bron temperatuur zit momenteel op 6.5 graden.
@superyupkentsuperyupkent schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:39:
[...]
De weergave is in kW omdat je ook het thermisch en electrische vermogen ziet wat de WP op dat moment opwekte en verbruikte. Het is realtime vermogen zoals ik dat ook op de WP zie beschikbaar gemaakt via modbus. De code is een combinatie van modbus implementaties, addons en natuurlijk frontend werk, alles in HomeAssistant. Ik heb nog steeds op mijn lijstje staan om hier eens een blogje over te schrijven. Echter het is nog niet geheel af. Het is (nog) niet zo triviaal als copy paste van de code.
Ok als het om actueel vermogen gaat klopt kW wel als eenheid. Ik gebruik ook HA, heb ongeveer de zelfde gegevens (ook COP gemaakt met een value template). Hoe laat je de waarden van afgelopen X uur zien?
Lezen we kennelijk makkelijk over heen - zie er veel gegoochel mee: kWh = kW * h, niet per uur. Oftewel: x vermogen, een uur lang = een hoeveelheid energie in een eenheid die we gewend zijn te zien. 1 kWh = 3,6 MJ maar bij die keurige SI eenheid hebben we geen gevoel / referentiekader.Vaevictis_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:09:
Volgens mij maak je een fout want kWh is de eenheid van energie per uur en kW eenheid van vermogen.
@wouter.N 11.6 graden, maar vraag me dat volgend jaar nog eens; deze installatie heeft nog relatief weinig verwarmingsuren.
[Hij draait inmiddels wel echt trouwens. Het probleem met een mengklep dat 'm op de reservebank hield is verholpen (min of meer.. komt nu nog een tie-wrap aan te pas voor een verkeerd bestelde bout

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 09-12-2020 10:35 ]
Als je in HACS de volgende frontend plugins ( Secondaryinfo Entity RowVaevictis_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:43:
[...]
@superyupkent
Ok als het om actueel vermogen gaat klopt kW wel als eenheid. Ik gebruik ook HA, heb ongeveer de zelfde gegevens (ook COP gemaakt met een value template). Hoe laat je de waarden van afgelopen X uur zien?
/card-tools/ Config Template Card) actief maakt kan je met deze code aan de slag
Volledige pagina is hier te bekijken:
/f/image/AZCfxVbfYdC1b0DEWZIKbDyh.png?f=fotoalbum_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
| ##raw frontend lovelace code - icon: 'mdi:radiator' panel: true path: ecogeo title: EcoGeo badges: - entity: sensor.outside_temp_11 - entity: sensor.duco_temperature - entity: sensor.heating_pressure_14 - entity: sensor.source_pressure_13 - entity: sensor.cop_average - entity: sensor.sww_temp_8 cards: - cards: - cards: - cards: - entities: - entity: input_select.temp_card name: Select Hours to Show type: entities type: horizontal-stack - cards: - card: entities: - entity: sensor.thermostat_setpoint_94 name: Aanvoerlijn - entity: sensor.outside_temp_11 name: Buitentemperatuur - entity: sensor.duco_temperature name: Binnentemperatuur - entity: sensor.source_in_1 name: WP -> Bron - entity: sensor.source_out_2 name: Bron -> WP - entity: sensor.heat_in_3 name: WP -> VVW - entity: sensor.heat_out_4 name: VVW -> WP hours_to_show: '${vars[0]}' refresh_interval: 0 type: history-graph entities: - input_select.temp_card type: 'custom:config-template-card' variables: - 'states[''input_select.temp_card''].state' type: horizontal-stack - cards: - entities: - entity: sensor.condensation_capacity_5083 icon: 'mdi:radiator' name: Warmte - entity: sensor.eer_202 - entity: sensor.energy_kwh_live_5082 icon: 'mdi:flash' name: Stroom - entity: sensor.cop_live_30 icon: 'mdi:chart-line' name: COP title: 'Stroom, warmte & COP (live)' type: glance type: horizontal-stack - cards: - entities: - entity: sensor.source_pressure_13 - entity: sensor.heating_pressure_14 - entity: sensor.sww_temp_8 - entity: sensor.cop_average - entity: sensor.outside_temp_11 type: glance type: horizontal-stack - cards: - entities: - entity: sensor.energy_kwh_dec_5179 refresh_interval: 0 title: Stroom toename (30 dagen) type: history-graph hours_to_show: 168 type: horizontal-stack - cards: - columns: 6 entities: - entity: sensor.energy_kwh_jan_5168 icon: 'mdi:flash' name: Januari - entity: sensor.energy_kwh_feb_5169 icon: 'mdi:flash' name: Februari - entity: sensor.energy_kwh_mar_5170 icon: 'mdi:flash' name: Maart - entity: sensor.energy_kwh_apr_5171 icon: 'mdi:flash' name: April - entity: sensor.energy_kwh_may_5172 icon: 'mdi:flash' name: Mei - entity: sensor.energy_kwh_jun_5173 icon: 'mdi:flash' name: Juni - entity: sensor.condensation_kwh_jan_5144 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_feb_5145 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_mar_5146 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_apr_5147 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_may_5148 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_jun_5149 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.cop_jan icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_feb icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_mar icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_apr icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_may icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_jun icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.energy_kwh_jul_5174 icon: 'mdi:flash' name: Juli - entity: sensor.energy_kwh_aug_5175 icon: 'mdi:flash' name: Augustus - entity: sensor.energy_kwh_sep_5176 icon: 'mdi:flash' name: September - entity: sensor.energy_kwh_oct_5177 icon: 'mdi:flash' name: Oktober - entity: sensor.energy_kwh_nov_5178 icon: 'mdi:flash' name: November - entity: sensor.energy_kwh_dec_5179 icon: 'mdi:flash' name: December - entity: sensor.condensation_kwh_jul_5150 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_aug_5151 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_sep_5152 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_oct_5153 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_nov_5154 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.condensation_kwh_dec_5155 icon: 'mdi:radiator' name: '' - entity: sensor.cop_jul icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_aug icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_sep icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_okt icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_nov icon: 'mdi:chart-line' name: '' - entity: sensor.cop_dec icon: 'mdi:chart-line' name: '' show_name: true show_state: true title: 'Stroom, warmte & COP 12 maanden' type: glance type: horizontal-stack type: vertical-stack type: horizontal-stack ## configuration.yaml input_select: watt_card: name: Watt Hours options: - 1 - 2 - 4 - 8 - 12 - 18 - 24 - 36 - 48 - 72 - 168 initial: 24 icon: mdi:flash temp_card: name: Temp Hours options: - 1 - 2 - 4 - 8 - 12 - 18 - 24 - 36 - 48 - 72 - 168 - 730 initial: 24 icon: mdi:temperature-celsius - platform: min_max name: cop_average round_digits: 2 type: mean entity_ids: - sensor.cop_jan - sensor.cop_feb - sensor.cop_mar - sensor.cop_apr - sensor.cop_may - sensor.cop_jun - sensor.cop_jul - sensor.cop_aug - sensor.cop_sep - sensor.cop_oct - sensor.cop_nov - sensor.cop_dec - platform: template sensors: cop_jan: value_template: "{% if states('sensor.energy_kwh_jan_5168') | float == 0.0 %} {{ 0 }} {% else %} {{ (states('sensor.condensation_kwh_jan_5144') | float / states('sensor.energy_kwh_jan_5168') | float) | round(1) }} {% endif %}" unit_of_measurement: "Cop" friendly_name: COP Januari |
Ik volg dit topic nu een paar dagen, was begonnen met het lezen vanaf het begin, maar 'even' 100+ pagina's bij lezen werd toch iets te gortig.. Daarnaast vind ik het lastig om in te schatten welke informatie in dit topic van de afgelopen 5 jaar nog relevant is of niet.
Wij hebben een paar weken geleden een huis gekocht, in maart krijgen we de sleutel. Het is een 2 onder 1 kap uit 1987, met een (van binnenuit benaderbare) garage eraan vast.
Nu is die CV ketel al wat ouder, en omdat we door het vernieuwen van de keuken ook een andere vloer nodig hebben en omdat we de garage willen isoleren om als extra woonruimte te gebruiken, overwegen we om het gelijk grondig aan te pakken.
Dat wil zeggen huidige houten vloer eruit, convector put eruit, vloerverwarming erin en ook aan de warmtepomp zodat we gasloos kunnen worden. Dat zal dus ook betekenen dat we nog extra zullen moeten gaan isoleren: HR++ glas, spouwmuur, en vloer. Die laatste twee zijn nu al wel aanwezig, maar ik weet niet wat de staat daarvan is.
Totaal vloeroppervlak is zo'n 90m2.
In de afgelopen twee weken ben ik me dus in de warmtepompen aan het oriënteren geweest. Hoewel een lucht/water systeem voordeliger is spreekt een bodem/water me wel meer aan qua duurzaamheid en door de mogelijkheidheid om ook makkelijker te kunnen gaan koelen.
Toch blijf ik wel wat vragen hebben, en zodoende ging ik ook maar even op GoT kijken, daar moest vast wel een topic voor te vinden zijn...
Mijn twijfel en vragen hebben voornamelijk te maken met een stukje onbekendheid met warmtepompen.. In combinatie met de flinke meerprijs ervan.
Nu weer kiezen voor een CV ketel is makkelijk, kwestie van vervangen en weer door. Om naar een warmtepomp te gaan vraagt investeringen, waarvan sommige misschien niet eens rendabel zullen zijn. Maar in basis is dat ook niet mijn uitgangspunt.
Belangrijk voor mij is allereerst een stuk comfort. Mijn vrouw wordt chagrijnig als ze het koud heeft, dus het huis moet wel lekker comfortabel te stoken zijn. Daarnaast moet de capaciteit voor bad en douche voldoende zijn. Met 4 dochters wil er nog weleens achter elkaar gedoucht worden
En last but not least.. onze ecologische footprint. Het verminderen van onze CO2 uitstoot en het terugdringen van gasgebruik.
Zou, gezien het bouwjaar van mijn woning, de geplande isolatie maatregelen voldoende (kunnen) zijn? Of zou ik er dan echt nog meer budget tegenaan moeten gaan gooien om het rigoreuzer aan te pakken?
In de slaapkamers boven hangen normale radiatoren. Deze zal ik waarschijnlijk ook moeten vervangen, ga ik vanuit...
Omdat we er nu nog niet wonen vind ik de benodigde capaciteit lastig te bepalen. Het gasverbruik is onbekend tenslotte.
Als ik voor een warmtepomp ga wil ik wel volledig over. Een hybride oplossing vind ik dan gewoon net niks, dan kan ik nog steeds niet van het gas af en heb ik twee installaties die ruimte in nemen.
Zijn de argumenten voor een bodem vs lucht warmtepomp puur gebaseerd op budget en rendement/maandlasten? Of merk je daar in de praktijk toch een verschil in qua comfort of gemak?
En waar moet ik aan denken bij de boringen de grond in? Hoeveel ruimte hebben ze nodig om te kunnen boren, en hoeveel opp. neemt dat in in de tuin of naast het huis?
Wij hebben een paar weken geleden een huis gekocht, in maart krijgen we de sleutel. Het is een 2 onder 1 kap uit 1987, met een (van binnenuit benaderbare) garage eraan vast.
Nu is die CV ketel al wat ouder, en omdat we door het vernieuwen van de keuken ook een andere vloer nodig hebben en omdat we de garage willen isoleren om als extra woonruimte te gebruiken, overwegen we om het gelijk grondig aan te pakken.
Dat wil zeggen huidige houten vloer eruit, convector put eruit, vloerverwarming erin en ook aan de warmtepomp zodat we gasloos kunnen worden. Dat zal dus ook betekenen dat we nog extra zullen moeten gaan isoleren: HR++ glas, spouwmuur, en vloer. Die laatste twee zijn nu al wel aanwezig, maar ik weet niet wat de staat daarvan is.
In de afgelopen twee weken ben ik me dus in de warmtepompen aan het oriënteren geweest. Hoewel een lucht/water systeem voordeliger is spreekt een bodem/water me wel meer aan qua duurzaamheid en door de mogelijkheidheid om ook makkelijker te kunnen gaan koelen.
Toch blijf ik wel wat vragen hebben, en zodoende ging ik ook maar even op GoT kijken, daar moest vast wel een topic voor te vinden zijn...
Mijn twijfel en vragen hebben voornamelijk te maken met een stukje onbekendheid met warmtepompen.. In combinatie met de flinke meerprijs ervan.
Nu weer kiezen voor een CV ketel is makkelijk, kwestie van vervangen en weer door. Om naar een warmtepomp te gaan vraagt investeringen, waarvan sommige misschien niet eens rendabel zullen zijn. Maar in basis is dat ook niet mijn uitgangspunt.
Belangrijk voor mij is allereerst een stuk comfort. Mijn vrouw wordt chagrijnig als ze het koud heeft, dus het huis moet wel lekker comfortabel te stoken zijn. Daarnaast moet de capaciteit voor bad en douche voldoende zijn. Met 4 dochters wil er nog weleens achter elkaar gedoucht worden
En last but not least.. onze ecologische footprint. Het verminderen van onze CO2 uitstoot en het terugdringen van gasgebruik.
Zou, gezien het bouwjaar van mijn woning, de geplande isolatie maatregelen voldoende (kunnen) zijn? Of zou ik er dan echt nog meer budget tegenaan moeten gaan gooien om het rigoreuzer aan te pakken?
In de slaapkamers boven hangen normale radiatoren. Deze zal ik waarschijnlijk ook moeten vervangen, ga ik vanuit...
Omdat we er nu nog niet wonen vind ik de benodigde capaciteit lastig te bepalen. Het gasverbruik is onbekend tenslotte.
Als ik voor een warmtepomp ga wil ik wel volledig over. Een hybride oplossing vind ik dan gewoon net niks, dan kan ik nog steeds niet van het gas af en heb ik twee installaties die ruimte in nemen.
Zijn de argumenten voor een bodem vs lucht warmtepomp puur gebaseerd op budget en rendement/maandlasten? Of merk je daar in de praktijk toch een verschil in qua comfort of gemak?
En waar moet ik aan denken bij de boringen de grond in? Hoeveel ruimte hebben ze nodig om te kunnen boren, en hoeveel opp. neemt dat in in de tuin of naast het huis?
@L201L201 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:09:
Ik volg dit topic nu een paar dagen, was begonnen met het lezen vanaf het begin, maar 'even' 100+ pagina's bij lezen werd toch iets te gortig.. Daarnaast vind ik het lastig om in te schatten welke informatie in dit topic van de afgelopen 5 jaar nog relevant is of niet.
Toch blijf ik wel wat vragen hebben, en zodoende ging ik ook maar even op GoT kijken, daar moest vast wel een topic voor te vinden zijn...![]()
Belangrijk voor mij is allereerst een stuk comfort. Mijn vrouw wordt chagrijnig als ze het koud heeft, dus het huis moet wel lekker comfortabel te stoken zijn. Daarnaast moet de capaciteit voor bad en douche voldoende zijn. Met 4 dochters wil er nog weleens achter elkaar gedoucht worden![]()
Ok wat je kunt doen is de CV ketel op 50 graden zetten kijken of je het huis daarmee warm krijgt dan weet je ook of een warmtepomp past. Voor een bestaande woning moet je je wel afvragen of je een brine water wp moet willen hebben. Je tuin moet er voor overhoop als ze al met de boor wagen erbij kunnen. Het is een kleine vrachtwagen met van die zijpoten op een brede oprit past het wel. Kijk ook of je wel mag boren en of je een vergunning moet aanvragen. Als er meerdere bronnen in de buurt zijn moet je ook oppassen. Hopelijk heb je hier iets aan.
Mocht je deze site nog niet kennen... https://warmtepomp-weetjes.nl/
@L201
Met de wkotool kun je uitzoeken of jouw omgeving geschikt is voor een grondbron en of er veel bronnen bij jou in de buurt zijn.
De meerprijs van een duurzame bron (40 jaar) woog bij mij op tegen geen geluidhinder, minder energieverbruik en passief koelen.
Ben er nu heel blij mee en niet onbelangrijk: ook een hoge WAF.
Een heel goede woningisolatie is voorwaarde. Hier heb ik HR+++ (triple), Rc > 6 m2.K/W.
Met de wkotool kun je uitzoeken of jouw omgeving geschikt is voor een grondbron en of er veel bronnen bij jou in de buurt zijn.
De meerprijs van een duurzame bron (40 jaar) woog bij mij op tegen geen geluidhinder, minder energieverbruik en passief koelen.
Ben er nu heel blij mee en niet onbelangrijk: ook een hoge WAF.
Een heel goede woningisolatie is voorwaarde. Hier heb ik HR+++ (triple), Rc > 6 m2.K/W.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
@Vaevictis_ We hebben de sleutel nog niet (krijgen we in maart), dus even kijken of de woning warm wordt met de cv op 50 lukt daarmee ook niet. Los van het feit dat er nu in de woonkamer nog met gewone radiatoren verwarmd wordt.
Als we er wonen hebben we de verbouwing al achter de rug, en dan gaan we de boel denk ik ook niet meer zo snel omgooien.
De woning heeft een eigen oprit en ligt ook op een hoek, wat dat betreft zal een vrachtwagen er sneller bij kunnen om te boren. Ik neem althans aan dat hij niet de achtertuin in hoeft te rijden daarvoor? Hoe dichtbij moet hij ongeveer kunnen komen te staan?
Om je een idee te geven:
/f/image/cIWOtRQvaN157hp06leGZc0N.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijk zou naast het huis, waar de schutting even wat lager is een geschikte plek zijn, maar ik weet niet hoeveel ruimte de grond installatie in beslag neemt? Zijn het 2 buizen? Of is het 1 dikke? Of een heleboel?
Als ik kijk op wkotool dan zijn er geen directe beperkingen om te kunnen boren, maar ik zou dat nog wel bij de gemeente na willen vragen dan.
Als we er wonen hebben we de verbouwing al achter de rug, en dan gaan we de boel denk ik ook niet meer zo snel omgooien.
De woning heeft een eigen oprit en ligt ook op een hoek, wat dat betreft zal een vrachtwagen er sneller bij kunnen om te boren. Ik neem althans aan dat hij niet de achtertuin in hoeft te rijden daarvoor? Hoe dichtbij moet hij ongeveer kunnen komen te staan?
Om je een idee te geven:
/f/image/cIWOtRQvaN157hp06leGZc0N.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijk zou naast het huis, waar de schutting even wat lager is een geschikte plek zijn, maar ik weet niet hoeveel ruimte de grond installatie in beslag neemt? Zijn het 2 buizen? Of is het 1 dikke? Of een heleboel?
Als ik kijk op wkotool dan zijn er geen directe beperkingen om te kunnen boren, maar ik zou dat nog wel bij de gemeente na willen vragen dan.
Ik heb in de wko tool gekeken en kreeg hier het advies om PVT panelen te plaatsen om de bron te regeneren. Ik kan hier weinig over vinden maar zou denken dat je die warmte beter direct aan kan spreken. Iemand hier ervaringen mee?
Ik zou een offerte opvragen bij een boorder, kan me voorstellen dat ze niet heel dicht bij de openbare weg mogen boren.L201 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:05:
@Vaevictis_ We hebben de sleutel nog niet (krijgen we in maart), dus even kijken of de woning warm wordt met de cv op 50 lukt daarmee ook niet. Los van het feit dat er nu in de woonkamer nog met gewone radiatoren verwarmd wordt.
Om je een idee te geven:
[Afbeelding]
Mijn bron zit in de achtertuin (1x 125m). Aantal boringen is afhankelijk van ondergrond, situatie en gevraagd capaciteit. Vaak is het 1 of 2 bronnen. Houd er wel rekening mee dat je nog een paar kuub grond zelf moet laten afvoeren.
@L201 Geluid is ook een veelgehoorde overweging. De buitenunit van een L/W laat zich goed horen in de winter en bij SWW maken.
Radiatoren boven kan best 'ns meevallen, want hoe warm maak je een slaapkamer eigenlijk? Kun je evt. gewoon uitproberen. Zijn vervolgens ook wel LTV-radiatoren voor, zodat er geen 'structurele ingreep' nodig is.
Boren is een flinke zooi en vereist ook werkruimte. Dat doe je niet even over een schuttinkje, noch zo dicht bij huis. Maar die voortuin kun je zo te zien goed bij en heb je ook zo weer op orde. Ik vermoed dat je best dicht bij de stoep mag boren, maar zo niet dan zul je dat snel horen van de eerste boorder die je polst.
Gas- en elektraverbruik opvragen bij de verkoper is vrij normaal, maar haal er dan ook een indruk van hun gewoontes bij, anders heb je weinig. (Wij deden bijv. 75% gas en 45% elektriciteit van de vorige bewoners. Deden, want met onze recente aanpassingen schuift alles weer.)
Andere vraag: hangt er nu een combi-ketel? Dan: heb je plek voor 'n behoorlijk boilervat? Want met een warmtepomp verwarm je SWW niet 'in real time' zoals met een combi-ketel. Komt overigens ook wel als één unit (maat flinke staande koel/vrieskast). Dus hangt hij niet specifiek op een erg lage plek, dan loopt dat waarschijnlijk al wel los.
Radiatoren boven kan best 'ns meevallen, want hoe warm maak je een slaapkamer eigenlijk? Kun je evt. gewoon uitproberen. Zijn vervolgens ook wel LTV-radiatoren voor, zodat er geen 'structurele ingreep' nodig is.
Boren is een flinke zooi en vereist ook werkruimte. Dat doe je niet even over een schuttinkje, noch zo dicht bij huis. Maar die voortuin kun je zo te zien goed bij en heb je ook zo weer op orde. Ik vermoed dat je best dicht bij de stoep mag boren, maar zo niet dan zul je dat snel horen van de eerste boorder die je polst.
Gas- en elektraverbruik opvragen bij de verkoper is vrij normaal, maar haal er dan ook een indruk van hun gewoontes bij, anders heb je weinig. (Wij deden bijv. 75% gas en 45% elektriciteit van de vorige bewoners. Deden, want met onze recente aanpassingen schuift alles weer.)
Andere vraag: hangt er nu een combi-ketel? Dan: heb je plek voor 'n behoorlijk boilervat? Want met een warmtepomp verwarm je SWW niet 'in real time' zoals met een combi-ketel. Komt overigens ook wel als één unit (maat flinke staande koel/vrieskast). Dus hangt hij niet specifiek op een erg lage plek, dan loopt dat waarschijnlijk al wel los.
@Gwaihir de zooi die het in de tuin zal gaan geven ben ik op zich niet bang voor.. De tuin zoals die er nu bij ligt zal toch ook wel veranderd gaan worden (al is dat niet het eerste jaar).
:strip_exif()/f/image/wBiE2YXaOCQG45uin7FgCmKl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is op dit moment de enige foto die ik van de huidige cv heb. Op zolder, en ik denk niet echt een geschikte plek voor een binnenunit van een warmtepomp. Het formaat koelkast wat ik zag (ca 180x60x60) kan dan beter beneden staan, al weet ik niet wat dat dan weer zou betekenen voor het leidingwerk, of er dan ook nog dingen omgelegd moeten worden ivm veranderde aanvoerrichting.
Momenteel gebeurt het ook bijna nooit dat een verwarming in een slaapkamer aanstaat, dus die vind ik ook wat minder belangrijk wat dat betreft.
Kan iemand eens een foto posten van wat je nou als 'boorput' ziet nadat alles geplaatst is? Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan moet denken namelijk? Een dikke geïsoleerde leiding? Of een aantal smallere juist? Of wordt alles zoveel mogelijk onder de grond naar het huis gebracht? Evengoed lijkt mij dat zo dicht mogelijk bij het huis het beste zal zijn, en niet achter in de tuin bij wijze van spreken.
:strip_exif()/f/image/wBiE2YXaOCQG45uin7FgCmKl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is op dit moment de enige foto die ik van de huidige cv heb. Op zolder, en ik denk niet echt een geschikte plek voor een binnenunit van een warmtepomp. Het formaat koelkast wat ik zag (ca 180x60x60) kan dan beter beneden staan, al weet ik niet wat dat dan weer zou betekenen voor het leidingwerk, of er dan ook nog dingen omgelegd moeten worden ivm veranderde aanvoerrichting.
Momenteel gebeurt het ook bijna nooit dat een verwarming in een slaapkamer aanstaat, dus die vind ik ook wat minder belangrijk wat dat betreft.
Kan iemand eens een foto posten van wat je nou als 'boorput' ziet nadat alles geplaatst is? Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan moet denken namelijk? Een dikke geïsoleerde leiding? Of een aantal smallere juist? Of wordt alles zoveel mogelijk onder de grond naar het huis gebracht? Evengoed lijkt mij dat zo dicht mogelijk bij het huis het beste zal zijn, en niet achter in de tuin bij wijze van spreken.
De bron moet bij mij nog geboord worden, maar ik heb zojuist in een ander forum een foto gepost waarop de leidigen voor de bron te zien zijn:L201 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:40:
@Gwaihir
deejeebv in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Uiteindelijk niets; gaat 80 cm onder de grond je kruipruimte in. Ongeïsoleerd; zo ondiep ligt 't toch niet. Twee flinke pijpen: eentje heen, eentje terug. Heb je meerdere boringen, dan zal er ook een verdeler nabij je gevel komen. Hoeft men hoogst zelden bij, begrijp ik, dus kun je overheen tegelen. Als je er dan maar geen auto op zet.L201 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:40:
Vergeet je achtertuin, tenzij je jezelf er tenminste een flink tractor zo in ziet rijden..(en dan nog..)
Hoe is jullie verbruik en COP? Ik zit dit jaar op 1675kWh en als ik op de opgewekte energie (4877kWh) uit ga vanuit de WP kom ik uit op een COP van 2,9 uit. Ik moet het nog uitsplitsen in verwarming en tapwater ook de SCOP (per kwartaal) berekenen.
Ik wil graag dat het boven niet zo koud is en dat de delta op de retour van ~10.5c naar ~5c gaat (zodat de stroom rekening omlaag gaat)Gwaihir schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:03:
@Tetsuo55Klinkt trouwens best als een fijne instelling.. Wat wil je nog anders?
[ Voor 6% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-12-2020 07:27 ]
Heb je een warmtemeter dan?Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:08:
Hoe is jullie verbruik en COP? Ik zit dit jaar op 1675kWh en als ik op de opgewekte energie (4877kWh) uit ga vanuit de WP kom ik uit op een COP van 2,9 uit. Ik moet het nog uitsplitsen in verwarming en tapwater ook de SCOP (per kwartaal) berekenen.
Maar klinkt superslecht, bijna alle bemeterde LWs (overzicht van @Tomexergie) halen (veel) hogere cijfers, ook incl SWW.
Wat is je brontemp? Zou sowieso je installateur op t matje roepen. Hier heb je geen veelvoud van €10k voor op tafel gelegd....
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-12-2020 10:41 ]
@bbbrumbrumbbbrumbrum schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:39:
[...]
Heb je een warmtemeter dan?
Maar klinkt superslecht, bijna alle bemeterde LWs (overzicht van @Tomexergie) halen (veel) hogere cijfers, ook incl SWW.
Wat is je brontemp? Zou sowieso je installateur op t matje roepen. Hier heb je geen veelvoud van €10k voor op tafel gelegd....
Ja precies, dit is ook niet wat ik er van had verwacht. Ik weet natuurlijk niet of de COP klopt.
Helaas geen warmtemeter, ik haal dit uit de warmtepomp zelf. Dus dat zal vast wel berekend zijn of afwijken. Ik heb wel een kWh meter geïnstalleerd dus verbruik heb ik wel goed gemeten.
Bron temperatuur is nu 6 graden (in de zomer opgewarmd naar 16 graden).
Installateur op het matje roepen gaat niet ook geen garantie op werking van de bron, want aannemer is failliet en installateur en bronontwerper/boorder verschuilen zich daarachter. Er zijn meerdere mensen in dit topic met een budget bron van nathan projects.
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 11-12-2020 10:58 ]
L201 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:40:
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door jacquesmulders op 11-12-2020 15:22 ]
Nou snap ik waarom er dus zo weinig foto's van te vinden zijnGwaihir schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:29:
[...]
Uiteindelijk niets; gaat 80 cm onder de grond je kruipruimte in. Ongeïsoleerd; zo ondiep ligt 't toch niet. Twee flinke pijpen: eentje heen, eentje terug.
Wel een extra pluspunt dat er uiteindelijk helemaal niks meer van te zien is!
Bedankt voor die foto's, @jacquesmulders
Ik zit alleen nog wel even te puzzelen hoe ik het dan met de binnenunit moet gaan doen. Wat ik zo begrijp/lees is dat je rekening moet houden met een unit van 180x60x60cm. Die hang je niet even op zolder aan de muur (waar nu de cv hangt).
Zou het mogelijk zijn om deze zeg maar in de keuken te verwerken? Dat hij in de hoek komt te staan, waarna er een ombouw omheen komt in de stijl van de keuken. Alsof het een grote inbouwkoelkast is. Of gaat dat ivm buizen en aan/afvoer leidingen niet werken? Of toch teveel geluid van de unit daarvoor? Want een technische (kelder)ruimte is er niet echt.
Of wordt er juist vaker een gescheiden unit binnen geplaatst, met het boilervat los? Maar gezien het gewicht van een 200 of 300 liter vat lijkt me dat je die ook niet echt aan een muur zal hangen?
Voetafdruk zou hetzelfde zijn als een CV ketel, dus daar kan hij zeker staan. In jouw situatie gaat mijn voorkeur uit naar een l/w pomp. Hang een r32 daikin altherma met 230l boilervat op zolder en de buitenunit aan de gevel. Prijstechnisch beter, en veel makkelijker te installeren.
Water/water is handig als de binnenunit op de begane grond kan.
Water/water is handig als de binnenunit op de begane grond kan.
Helaas blijkt het niet te kloppen, op einde van een run is de temp 6,69 vanuit mijn gesloten bron;
/f/image/ODUHi7xBUutZrHqJhl4pShow.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door wouter.N op 11-12-2020 15:49 ]
Ok, dat is meer in lijn met de anderen. Mijn bron is inmiddels naar 5,8 graden gezakt.wouter.N schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:48:
[...]
Helaas blijkt het niet te kloppen, op einde van een run is de temp 6,69 vanuit mijn gesloten bron;
[Afbeelding]
Op zolder mag het vaak al niet vanwege het gewicht van het vat (of de vaten, je kunt een buffervat en opslagvat hebben namelijk).L201 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:34:
[...]
Nou snap ik waarom er dus zo weinig foto's van te vinden zijn![]()
Wel een extra pluspunt dat er uiteindelijk helemaal niks meer van te zien is!
Bedankt voor die foto's, @jacquesmulders
Ik zit alleen nog wel even te puzzelen hoe ik het dan met de binnenunit moet gaan doen. Wat ik zo begrijp/lees is dat je rekening moet houden met een unit van 180x60x60cm. Die hang je niet even op zolder aan de muur (waar nu de cv hangt).
Zou het mogelijk zijn om deze zeg maar in de keuken te verwerken? Dat hij in de hoek komt te staan, waarna er een ombouw omheen komt in de stijl van de keuken. Alsof het een grote inbouwkoelkast is. Of gaat dat ivm buizen en aan/afvoer leidingen niet werken? Of toch teveel geluid van de unit daarvoor? Want een technische (kelder)ruimte is er niet echt.
Of wordt er juist vaker een gescheiden unit binnen geplaatst, met het boilervat los? Maar gezien het gewicht van een 200 of 300 liter vat lijkt me dat je die ook niet echt aan een muur zal hangen?
De warmtepomp zelf bevat voor zover ik weet geen buffervat, deze is dacht ik altijd apart (als ik me vergis hierin dan hoor ik het graag).
Dus die 180x60x60 haal je nooit, het is altijd groter. Vele offeren vaak een deel van de garage of schuur ervoor op die aan het huis vast zit. Wij hebben die echter ook in de keuken staan (maar we hadden dan wel een keuken van 6x7 meter waarbij er dus een klein deel is weggevallen. We hebben de keuken nu 6x6 meter gemaakt omdat de ombouw ongeveer 1 meter diep was. De rest is bij de woonkamer deels erbij gekomen.
Ik zal dadelijk eens wat foto's sturen ter inspiratie.
Edit: Weet iemand misschien hoe je via SSH toegang kunt krijgen tot een Alpha Innotec (MSW2-9S). Ik kan op dit moment alleen inloggen via de website als gebruiker en als installateur, maar ik wil kijken of ik de waardes bij mij in domotica kan krijgen via SSH.
Ter info de wachtwoorden die ik heb zijn:
Voor een normale gebruiker: 0, 9445 of 99999
Voor een installateur: 999999
Als er meer wachtwoorden zijn dan hoor ik het graag.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 11-12-2020 16:59 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hoe zijn je instellingen? Ta verwarming (of stooklijn), boilertemp, legionella protectie etc. Heb je uitdraaien van het stroomverbruik? Is het wel een modulerende unit? Brontemp van 6gr zou dit ook niet mogen veroorzaken.Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:57:
[...]
@bbbrumbrum
Ja precies, dit is ook niet wat ik er van had verwacht. Ik weet natuurlijk niet of de COP klopt.
Helaas geen warmtemeter, ik haal dit uit de warmtepomp zelf. Dus dat zal vast wel berekend zijn of afwijken. Ik heb wel een kWh meter geïnstalleerd dus verbruik heb ik wel goed gemeten.
Bron temperatuur is nu 6 graden (in de zomer opgewarmd naar 16 graden).
Installateur op het matje roepen gaat niet ook geen garantie op werking van de bron, want aannemer is failliet en installateur en bronontwerper/boorder verschuilen zich daarachter. Er zijn meerdere mensen in dit topic met een budget bron van nathan projects.
Onze bron zit al weer onder de 1 graad uit. De vraag lijkt niet OF we de nul halen, maar wanneer.
De rpi moeten restarten, waardeloos ding logte niet meer. Zelf gebouwde nuc achtige logged keurig door met HA.
De rpi moeten restarten, waardeloos ding logte niet meer. Zelf gebouwde nuc achtige logged keurig door met HA.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@bbbrumbrumbbbrumbrum schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:03:
[...]
Hoe zijn je instellingen? Ta verwarming (of stooklijn), boilertemp, legionella protectie etc. Heb je uitdraaien van het stroomverbruik? Is het wel een modulerende unit? Brontemp van 6gr zou dit ook niet mogen veroorzaken.
Instelling ligt het niet aan, bron is gewoon te klein bemeten 1x enkele u-lus 125 meter 32mm aanvoer en retour is 40mm.
Transimissieverlies was 10kW, ik heb een niet modulerende WP van 8kW zonder buffervat. Woonkamer is ingezet als buffer (80m2).
Stooklijn is goed afgesteld, pendelt niet te veel en blijft tussen 20 en 20,5 graden. Laag vebruik, b.v. 5 dec. 8kW totaal.
Ik heb gegevens van het stroomverbruik, maar dus geen warmtemeter.
Doordat ik afgelopen jaren nog wat extra luchtdichting en retro-fit balansventilatie heb aangelegd is de vraag al met 20% afgenomen. Meer valt er niet te halen, huis is al erg goed geisoleerd (bj 2016).
Diepte voortuin lijkt ook de jouwe! Boorgaten (2) op ca. 2,5 m van de gevel, 1 m van de stoep, schat ik.
Geluid zal een kwestie zijn van voor de zekerheid die kast nog iets groter en geen harde platen richting de unit maar iets met een paar cm geluidsisolatie erop geplakt.Zou het mogelijk zijn om deze zeg maar in de keuken te verwerken? Dat hij in de hoek komt te staan, waarna er een ombouw omheen komt in de stijl van de keuken. Alsof het een grote inbouwkoelkast is. Of gaat dat ivm buizen en aan/afvoer leidingen niet werken? Of toch teveel geluid van de unit daarvoor?
Grotere vraag is de ruimte evt. benodigd aan de zijden voor onderhoud. Dat is nl. niet ongebruikelijk. Al zie ik van Nibe wel 'ns grotere aaneengesloten opstellingen op foto's. Gemaakt om te smoelen in de bijkeuken, zeg maar. Dus wellicht 'ns bij Nibe kijken?
Naar voorkeur / wat maar praktisch is bij jou.Of wordt er juist vaker een gescheiden unit binnen geplaatst, met het boilervat los?
Je vergist jeDutchKel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:41:
De warmtepomp zelf bevat voor zover ik weet geen buffervat, deze is dacht ik altijd apart (als ik me vergis hierin dan hoor ik het graag).
(Op basis van toevallig gezien. Zelf nooit naar gezocht, dus meer heel goed mogelijk.)
Ingebouwd buffervat of boiler? Boiler is wel degelijk ingebouwd in de unit mogelijk, bijv bij Nibe. Buffervat heb je niet nodig als je kiest voor een modulerende pomp.
Indruk dat ons huis te oud is voor deze tool en de tool dus hier en daar wat optimistisch blijft. Toch is 17kW zien nog wel geruststellendVaevictis_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:40:
Dit is een mooie tool om een indruk te krijgen van de warmtevraag. [Afbeelding]
Is er een reden dat ze op 2,5m van het huis boren, en niet dichterbij? Ik zou verwachten zo dicht mogelijk bij het huis namelijk.Gwaihir schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:15:
Diepte voortuin lijkt ook de jouwe! Boorgaten (2) op ca. 2,5 m van de gevel, 1 m van de stoep, schat ik.
Ik had al een paar keer op de site van Nibe zitten kijken, op de een of andere manier spreken die mij wel aan. Gister de installatie handleiding zitten lezen. Hij heeft rondom 5cm nodig en aan de voorzijde 80cm vrije ruimte voor onderhoud. Leidingwerk kan aan de zijkanten nog wel 30-40cm nodig hebben.Gwaihir schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:15:
Geluid zal een kwestie zijn van voor de zekerheid die kast nog iets groter en geen harde platen richting de unit maar iets met een paar cm geluidsisolatie erop geplakt.
Grotere vraag is de ruimte evt. benodigd aan de zijden voor onderhoud. Dat is nl. niet ongebruikelijk. Al zie ik van Nibe wel 'ns grotere aaneengesloten opstellingen op foto's. Gemaakt om te smoelen in de bijkeuken, zeg maar. Dus wellicht 'ns bij Nibe kijken?
Nibe heeft idd warmtepompen met een boilervat erin (180l) maar je kan ze ook los hangen. En uit dit topic begrijp ik dat het dus ook nog mogelijk is om een boilervat te hebben van zeg 200l en een buffervat erbij voor eventueel een extra SWW vraag?Gwaihir schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:15:
Je vergist je. Tenminste, als je 'n boilervat bedoeld, zoals gevraagd. Voorbeeld: EcoForest EcoGEO Compact, die weet ik zeker. Ik vermoed ook wel 'n Nibe.
(Op basis van toevallig gezien. Zelf nooit naar gezocht, dus meer heel goed mogelijk.)
Heb het even nagevraagd bij de huidige bewoners, maar gasgebruik is momenteel zo'n 2000m3 per jaar. En dat is inclusief koken op gas.
Hmm.. dat komt niet op een meter of twee, drie meer of minder.L201 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:16:
Is er een reden dat ze op 2,5m van het huis boren, en niet dichterbij? Ik zou verwachten zo dicht mogelijk bij het huis namelijk.
De reden is kunnen werken zonder schade te veroorzaken. Staat 3 meter voor, meen ik, maar dat kan in de praktijk dus ook ietsje minder zijn.
Je hebt zo te horen nog niet zo'n voorstelling van hoeveel groter en rommeliger het is dan een handboormachientje
Hier net zo'n beetje aan het begin van het eerste boorgat (aan hoe net 't nog is) en toevallig ook zonder de kleine kraan in beeld. (Deze machine kon 200m, al hadden ze daar niet de buizen voor bij zich. Voor dit bedrijf de maat die ze aanrukten voor alles dieper dan 120m.)
:strip_exif()/f/image/KwiGfS0sqrJfNv2O7qkcu2R0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt van alles.. maar misschien ook tijd om even wat termen uit elkaar te trekken; waar je 't na elkaar over een boiler- en een buffervat hebt, zal men snel denken dat je het over twee verschillende doeleinden hebt.Nibe heeft idd warmtepompen met een boilervat erin (180l) maar je kan ze ook los hangen. En uit dit topic begrijp ik dat het dus ook nog mogelijk is om een boilervat te hebben van zeg 200l en een buffervat erbij voor eventueel een extra SWW vraag?
Een boiler is in principe een apparaat voor waterverwarming + opslag. Die verwarming deden we doorgaans op gas of elektrisch en was in een huishouden eigenlijk altijd voor SWW. Van daaruit zal men bij 'boilervat' denken aan een vat met SWW erin of in elk geval voor het leveren van SWW, ook als er geen verwarmingsbron bij in gebouwd zit.
Een buffervat, in een warmtepompinstallatie of voor een CV-haard, is gevuld met CV-water en buffert warmte voor je CV. Bij een warmtepomp zorgt dit voor een vloeiender loop (minder starts) wat bij een aan/uit type al snel nodig is en bij de modulerende WPs die nu doorgaans verkocht worden in de meeste omstandigheden optioneel. Klinkt niet als wat je bedoelt als je al met ruimte woekert..
Je kunt er dus een tweede SWW vat bij hebben, als je berekent dat je dat werkelijk nodig hebt. En ik zou dat voor de zekerheid gewoon SWW vat noemen (evt. dus boilervat). Let wel: een groot vat echt heet stoken is voor een WP een hele toer (= laagste COP). En alles wat je qua SWW-vat hebt staan, moet regelmatig van legionella ontdaan worden op door en door boven de 55 graden.
Om het vervolgens echt leuk te maken
Zoals eerder beschreven had ik issues dat de WP altijd aanstaat. Dit had ik uiteindelijk opgelost door de stooklijn lager te zetten. Toen het wat kouder werd kwam hij net te langzaam op gang en had de stooklijn 1 graad hoger gezet.
Nu stond hij dus weer continue aan, dus ik zet de stooklijn weer een graad lager (laagste stand) en direct resultaat:
/f/image/iZTAkSBE1Syah5KiwEsXs2Mp.png?f=fotoalbum_medium)
Piek op einde was omdat er 1 ging douchen
De reden om hem niet eerder lager te zetten was dat ik hoopte dat dit ding zelf lerend zou zijn. Maar met 23.4 graden in huis en 25kWh verbruik van de WP per dag (49kWh totaal verbruik vorige week zondag!!) ben ik het nu beu.
Ik begrijp de logica van wat de WP doet niet helemaal, ik ging er van uit dat hij kijkt naar gewenste binnen temp, wat is je huidige temp en wat is de buiten temp.
Hier komt een mooie formule uit en dan is het een kwestie van trial en error om te bepalen hoe snel er warmte verloren gaat (dus deels zelf lerend).
Dan lijkt mij dat dit ding wel zo slim zou zijn om niet te blijven verwarmen als je al 2.5 graad boven de gewenste temp zit. Nu kost het idioot veel stroom.
Mijn conclusie zou nu zijn dat hij wel een formule heeft maar niet naar andere factoren kijkt en eigenlijk net niet slim genoeg is.
Waarschijnlijk wordt er te veel uitgegaan van retour temperatuur van de VV, die zal, neem ik aan, lager zijn in een groot huis met veel groepen dan een klein huis.
Bron blijft de laatste 2 weken wel netjes op 5 graden, eigenlijk wat aan de lage kant, maar als de WP 24/7 aanstaat valt het eigenlijk nog mee.
Achteraf hadden wij het waarschijnlijk makkelijk met een 6kW WP afgekund, de warmte afgifte ligt meestal net onder de 5kW, alleen voor SWW levert hij meer.
Overigens van de installateur nog geen reactie mogen ontvangen
.
Eigenlijk nog steeds opzoek naar een ZZP-er die verstand heeft van de EcoGeo en Uponor om eens alles in 1x goed in te regelen en stukje monitoren in te regelen.
Nu stond hij dus weer continue aan, dus ik zet de stooklijn weer een graad lager (laagste stand) en direct resultaat:
/f/image/iZTAkSBE1Syah5KiwEsXs2Mp.png?f=fotoalbum_medium)
Piek op einde was omdat er 1 ging douchen
De reden om hem niet eerder lager te zetten was dat ik hoopte dat dit ding zelf lerend zou zijn. Maar met 23.4 graden in huis en 25kWh verbruik van de WP per dag (49kWh totaal verbruik vorige week zondag!!) ben ik het nu beu.
Ik begrijp de logica van wat de WP doet niet helemaal, ik ging er van uit dat hij kijkt naar gewenste binnen temp, wat is je huidige temp en wat is de buiten temp.
Hier komt een mooie formule uit en dan is het een kwestie van trial en error om te bepalen hoe snel er warmte verloren gaat (dus deels zelf lerend).
Dan lijkt mij dat dit ding wel zo slim zou zijn om niet te blijven verwarmen als je al 2.5 graad boven de gewenste temp zit. Nu kost het idioot veel stroom.
Mijn conclusie zou nu zijn dat hij wel een formule heeft maar niet naar andere factoren kijkt en eigenlijk net niet slim genoeg is.
Waarschijnlijk wordt er te veel uitgegaan van retour temperatuur van de VV, die zal, neem ik aan, lager zijn in een groot huis met veel groepen dan een klein huis.
Bron blijft de laatste 2 weken wel netjes op 5 graden, eigenlijk wat aan de lage kant, maar als de WP 24/7 aanstaat valt het eigenlijk nog mee.
Achteraf hadden wij het waarschijnlijk makkelijk met een 6kW WP afgekund, de warmte afgifte ligt meestal net onder de 5kW, alleen voor SWW levert hij meer.
Overigens van de installateur nog geen reactie mogen ontvangen
Eigenlijk nog steeds opzoek naar een ZZP-er die verstand heeft van de EcoGeo en Uponor om eens alles in 1x goed in te regelen en stukje monitoren in te regelen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
@EiT heb je een wtw of heb je een mv? In het geval van een mv kun je de kleppen van de ramen eens dicht maken.
Deze stonden bij mij ook helemaal open en daardoor koelde het sneller af dan dat het opwarmde. Nu ik de kleppen dicht heb is het in huis direct een stuk aangenamer qua temperatuur en de warmtepomp staat minder aan.
Deze stonden bij mij ook helemaal open en daardoor koelde het sneller af dan dat het opwarmde. Nu ik de kleppen dicht heb is het in huis direct een stuk aangenamer qua temperatuur en de warmtepomp staat minder aan.
MV, maar lijkt mij niet gezond om ze dicht te zetten, tevens gooit de vrouw dan gewoon het raam open. Komt op dit moment weinig kou af en zodra het donker is zitten de gordijnen dicht.DutchKel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:09:
@EiT heb je een wtw of heb je een mv? In het geval van een mv kun je de kleppen van de ramen eens dicht maken.
Ik ging er overigens wel vanuit dat dit een groter issue zou zijn, vandaar dat ik er niet op wilde gokken en daarom voor een 3-12kW WP gekozen. Vorig huis had wel WTW en was de helft kleiner met een 5kW WP.
Overigens was het gas verbruik ook idioot hoog voor dit huis, 1000m3 voor de eerste 3 maanden, terwijl de CV nog een aantal weken uit heeft gestaan.
[ Voor 8% gewijzigd door EiT op 12-12-2020 13:26 ]
Incorrect.fishman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:21:
Ingebouwd buffervat of boiler? Boiler is wel degelijk ingebouwd in de unit mogelijk, bijv bij Nibe. Buffervat heb je niet nodig als je kiest voor een modulerende pomp.
Bij klein systeemvolume en/of naregeling is die zeker aangeraden.
Die roosters zitten er niet voor niets, zorg wel voor voldoende ventilatie.DutchKel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:09:
Daarom zijn ze ook nooit helemaal dicht als je ze op de dichte stand hebt staan. Ze laten altijd voldoende ventilatie lucht door.deejeebv schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:44:
[...]
Die roosters zitten er niet voor niets, zorg wel voor voldoende ventilatie.
Nee, daar zie ik niet echt aanleiding toe. D.w.z. het gaat meer om de balans tussen warmte die de WP levert en de VVW afgeeft. Bij evenwicht blijft de retour stabiel, etc.EiT schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:03:
Beetje gokken en gissen, mede ingegeven door spelen met de EcoGEO alhier en andere berichten in dit topic:
- je hebt dus een voor je huis wat zware WP
- wat betekent dat hij terug-gemoduleerd (zeker op standaard instellingen) nog altijd flink vermogen geeft
- in de regeling (vermogen en aan/uit gaan) lijkt de retourtemperatuur leidend
- wellicht blijft die bij jou net onder het uitschakelpunt hangen?
Dan kun je:
- Allereerst kijken of je nog iets met die stooklijn kunt. Kunnen de waarden daar niet op 0,1 graad al in, i.p.v. met een hele graad tegelijk? (Wellicht alleen via installateursmenu?)
- Met de grenzen van het modulatiebereik spelen. Een wat hogere ondergrens zou de retour wel zo op moeten laten lopen dat hij ook af slaat. En niet ten koste gaan van je COP. Een lagere ondergrens zou 'm verder terug laten moduleren - loopt hij niet korter maar koeler - maar dat kost wel COP.
- Of je plaatst, zoals @bbbrumbrum net opmerkte, een buffervaatje. Dan loopt de retour via die buffer op richting je WP en slaat hij ook sneller af.
Ik heb ze aan de buitenkant dicht gezet door er buisisolatie in te proppen nu ik balansventilatie met WTW heb.DutchKel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:46:
[...]
Daarom zijn ze ook nooit helemaal dicht als je ze op de dichte stand hebt staan. Ze laten altijd voldoende ventilatie lucht door.
Overigens kan ik zonder buisisolatie geen warmtelekken vinden dus dicht is zeker wel echt dicht.
Opgewekte energie (volgens warmtepomp) = verwarming 5031 + warmwater 1852 = 6883 kWhVaevictis_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:08:
Verbruikte energie (kWh meter op krachtstroom stekker) = 1098 kWh
Bron (3 x 125m) zit op dit moment op 9,6-10 graden
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Dat kan, mogelijk als je een WTW hebt dat er dan een ander soort rooster wordt geplaatst. Die ik heb die kunnen in elk geval niet 100% worden afgesloten, maar ik heb ook geen WTW in huis die verse lucht kan aanleveren.Vaevictis_ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:44:
[...]
Ik heb ze aan de buitenkant dicht gezet door er buisisolatie in te proppen nu ik balansventilatie met WTW heb.
Overigens kan ik zonder buisisolatie geen warmtelekken vinden dus dicht is zeker wel echt dicht.
Met balansventilatie heb je normaal geen roosters.DutchKel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:29:
[...]
Dat kan, mogelijk als je een WTW hebt dat er dan een ander soort rooster wordt geplaatst. Die ik heb die kunnen in elk geval niet 100% worden afgesloten, maar ik heb ook geen WTW in huis die verse lucht kan aanleveren.
Wij hebben inderdaad gelukkig geen roosters met een lucht wtw.
Geen tocht, weinig geluid van buiten
Geen tocht, weinig geluid van buiten
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Klopt, ik heb retrofit balansventilatie dus van System C -> D gegaan. Was wat gepuzzel maar werkt nu goed.deejeebv schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:54:
[...]
Met balansventilatie heb je normaal geen roosters.
Dank je wel voor je uitleg en foto's @Gwaihir
Dit maakt het idd wel even wat duidelijker wat er bij het boren komt kijken, maar ook het verschil tussen buffer en boilervat.. Geeft wat handvaten bij het uitzoeken allemaal
Dit maakt het idd wel even wat duidelijker wat er bij het boren komt kijken, maar ook het verschil tussen buffer en boilervat.. Geeft wat handvaten bij het uitzoeken allemaal
Ik heb deze instelling gevonden:
Pomp Optimalisatie;
Instelling alleen effectief bij een
buitentemperatuur van > 0 °C.
verwarmingscirculatiepompen worden
uitgeschakeld indien nodig
De verwarmingscirculatiepompen
worden uitgeschakeld als de
warmtepomp meer dan 3 uur
niet wordt geactiveerd. De
verwarmingscirculatiepompen zullen
dan telkens na 30 minuten 5 minuten
lang draaien tot de warmtepomp weer
warmte levert.
Bij mij staat de timeout op 10 minuten ipv 3 uur.
2 vragen.
1. Zou de time-out te kort zijn voor de warmte vraag op de boven verdiepingen?
2. Wat zou een optimale tijd zijn om maximaal gebruik te maken van warmte die al in de buizen zit?
Pomp Optimalisatie;
Instelling alleen effectief bij een
buitentemperatuur van > 0 °C.
verwarmingscirculatiepompen worden
uitgeschakeld indien nodig
De verwarmingscirculatiepompen
worden uitgeschakeld als de
warmtepomp meer dan 3 uur
niet wordt geactiveerd. De
verwarmingscirculatiepompen zullen
dan telkens na 30 minuten 5 minuten
lang draaien tot de warmtepomp weer
warmte levert.
Bij mij staat de timeout op 10 minuten ipv 3 uur.
2 vragen.
1. Zou de time-out te kort zijn voor de warmte vraag op de boven verdiepingen?
2. Wat zou een optimale tijd zijn om maximaal gebruik te maken van warmte die al in de buizen zit?
Beter gaat het niet worden vrees ik voor je. Dan zal je toch een extra boring moeten doen.jacovn schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:24:
Onze bron zit al weer onder de 1 graad uit. De vraag lijkt niet OF we de nul halen, maar wanneer.
Hier start mijn bron nog net boven de 10 graden, om na 2 uur ergens in de 9 graden te stabiliseren.
Of PVT panelen inzetten als extra input voor je bron?
@jacovn Weet je dat zeker? Bij Alpha innotec is het vanuit de wp geredeneerd dus bron in temperatuur moet je dan op letten. (Ezelsbruggetje de hoogste bron temperatuur). Wat is de scop momenteel?jerh schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:45:
[...]
Beter gaat het niet worden vrees ik voor je. Dan zal je toch een extra boring moeten doen.
Hier start mijn bron nog net boven de 10 graden, om na 2 uur ergens in de 9 graden te stabiliseren.
Ik heb een nrgteq en daar staat keurig temperatuur van bron en temperatuur naar bron.Vaevictis_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:47:
[...]
@jerh Weet je dat zeker? Bij Alpha innotec is het vanuit de wp geredeneerd dus bron in temperatuur moet je dan op letten. (Ezelsbruggetje de hoogste bron temperatuur). Wat is de scop momenteel?
Het is in ieder geval de hoogste van de twee....
@jerh
Dan heb je een mooie ruim gedimensioneerde bron. Bij mij hebben ze er onder garantie een tweede bron van 100 meter bij geboord. De eerste was 75 meter maar die klopte helemaal niet (waarschijnlijk zat de kleiafstopping op een verkeerde plek).
Ik zit nu (met een modulerende wp) die vandaag permanent op 20% draait op 7,3 oC (bron naar wp).
Dan heb je een mooie ruim gedimensioneerde bron. Bij mij hebben ze er onder garantie een tweede bron van 100 meter bij geboord. De eerste was 75 meter maar die klopte helemaal niet (waarschijnlijk zat de kleiafstopping op een verkeerde plek).
Ik zit nu (met een modulerende wp) die vandaag permanent op 20% draait op 7,3 oC (bron naar wp).
Al geruime tijd lees ik hier mee en heb ik veel geleerd van alle posts en veel praktische tips en tricks gelezen.
Even een korte samenvatting, ik ben in de zomer van 2015 komen wonen in een luxe appartement met een water/water warmtesysteem en vanaf dag 1 had ik idioot hoge kosten (130+ euro per maand en 23 GJ verbruik op jaarbasis) en met name een oncomfortabel binnenklimaat.
De eerste 2-2,5 jaar ben ik met de leverancier (Eteck) en diverse service bedrijven (met name in het begin Van Thiel nietzoOptimaal). Dit heeft na heel veel kosten, heel veel ergernis, niet veel opgeleverd.
Energieverbruik was wel iets gedaald naar 21 GJ alleen had ik in de tussentijd al een elektrisch kacheltje aangeschaft om het bv bij de computer behaaglijk te krijgen. Naar mijn idee gaven de wanden veel koudestraling af wat eigenlijk niet zou moeten kunnen gezien de hoge isolatiewaarde hier.
Enfin, toen ben ik nu 3 winters geleden hier begonnen met bijlezen en begonnen met wat in te regelen en in te stellen op gevoel wat het al iets beter maakte. Lees wel, ik kom oorspronkelijk uit de elektrotechniek (gespecialiseerd Industriële Automatisering) dus wel een technische achtergrond.
Dat gaf dat jaar een flinke besparing naar 18 GJ en al wat meer comfort. Tot het voorjaar 2019 de hoofdschakelaar eruit geklapt was en het donker was binnen, oorzaak bleek een doorgebrande klep te zijn van het verwarmingssysteem die niet geschakeld was via de regelaar, en ook niet afgezekerd...
Wat je dan aantreft ga je echt van huilen:

Vrijdag spullen besteld bij de TU, zaterdagochtend naar Eindhoven spullen halen en aan de gang:

Elektrisch veilig en goed aangesloten en de besparing qua elektra en verbruik was fors. 15 GJ dat jaar...
Dat kwam net name door een verhaal hier en een artikel die ik online gelezen hebt over de delta T (temperatuurverschil) in LTV installaties, lage temperatuur systemen. Hierdoor heb ik de pompsnelheid flink verlaagd tot ik een delta T van 5 graden over mijn VVW had. Aanvoertemperatuur is rond de 35 graden bij de warmtewisselaar, mijn systeem werkt op 25~26 graden om en nabij. Elektraverbruik had dus met de klep en met de pomp te maken die nu wel geschakeld zijn.
Nu is het toeval dat ik eind vorig jaar besloten heb om de elektro achter mij te laten en ik ben in de HVAC gaan werken (klimaattechniek) en daar ben ik nu druk doende mee om de opleiding KLI-A af te ronden.
Dat heeft mij een hoop meer inzicht gegeven. Fast forward naar moment nu dat het stookseizoen weer echt begonnen is.
Iemand hier had de tip gegeven voor een handige infraroodmeter, een ST390 die voor een tientje bij onze vrienden in China te vinden is:

Ja er zit een afwijking in tov de Fluke op het werk, en het oppervlak en de correctiefactor is niet in te stellen, maar op een graad na nauwkeurig vind ik zeer netjes. De meting is meer dan zeker bruikbaar.
Hierdoor was ik in de mogelijkheid om de zones in de vloer een heel stuk strakker af te regelen, en met strakker bedoel ik alles binnen een graad. Hiervoor heb ik de pomp wel iets hoger moeten zetten om de doorvoer in de zones beter te krijgen. Daar zat hiervoor op sommige stukken 1,5 graad verschil in met uiteindelijk op de retour een verschil van 6 graden. Dat was net teveel voor het goeie.
Op de afbeelding hierboven zie je linksboven waar ik gisterochtend mee begonnen ben en rechts onder zie je waar ik op uit ben gekomen qua vloertemperatuur. Een zone heb ik net nog iets verder geknepen maar dat is minimaal.
Naast dus het verbruik en een veel beter werkend systeem mis ik ook de koude van de wanden (wat gewoon door lussen kwam die niet goed doorliepen en verwarmden) en kan ik nu ook bij de computer gewoon met mijn joggingbroek en zomersokken zitten zonder het koud te krijgen...
Dus mijn dank is groot aan de velen hier, en diegene die regelmatige uitleg posten weten wie ik bedoel.
En wat ik zelf heb gedaan, ook omdat ik geen 'slim' VVW systeem heb is een afgeleide meter van Xiaomi Mijia (Cleargrass) geplaatst, de Youpin Qingping vanwege het iets grotere scherm:

Ideale en goedkope manier om het temperatuur (en vochtigheid) verloop op de dag (24H) of over een maand (30 dagen) te kunnen inzien:

Edit: wat trouwens ook een apart fenomeen was, en iets wat ik met moeite kon herleiden is dat met het verder verhogen van de pompsnelheid de totale delta T over de verdeler kleiner werd (3 graden, logisch) maar de delta T over bepaalde lussen juist groter werd tot wel 8 graden aan toe. Het lijkt erop kwam dat dit kwam doordat hij de druk niet goed kwijt kon door het smoren van een aantal groepen en hij daardoor warm werd.
Edit 2: eindresultaat van de fijnafregeling van dit weekend, de temperaturen op verschillende punten op de vloer:

En de temperaturen op de verdeler:

Dit vind ik persoonlijk wat moeilijker te lezen/begrijpen omdat je ook een factor hebt van koude in de vloer zoals bijvoorbeeld bij de slaapkamer. Totaalverschil delta T over de verdeler klopt wel met net geen 5 graden.
Even een korte samenvatting, ik ben in de zomer van 2015 komen wonen in een luxe appartement met een water/water warmtesysteem en vanaf dag 1 had ik idioot hoge kosten (130+ euro per maand en 23 GJ verbruik op jaarbasis) en met name een oncomfortabel binnenklimaat.
De eerste 2-2,5 jaar ben ik met de leverancier (Eteck) en diverse service bedrijven (met name in het begin Van Thiel nietzoOptimaal). Dit heeft na heel veel kosten, heel veel ergernis, niet veel opgeleverd.
Energieverbruik was wel iets gedaald naar 21 GJ alleen had ik in de tussentijd al een elektrisch kacheltje aangeschaft om het bv bij de computer behaaglijk te krijgen. Naar mijn idee gaven de wanden veel koudestraling af wat eigenlijk niet zou moeten kunnen gezien de hoge isolatiewaarde hier.
Enfin, toen ben ik nu 3 winters geleden hier begonnen met bijlezen en begonnen met wat in te regelen en in te stellen op gevoel wat het al iets beter maakte. Lees wel, ik kom oorspronkelijk uit de elektrotechniek (gespecialiseerd Industriële Automatisering) dus wel een technische achtergrond.
Dat gaf dat jaar een flinke besparing naar 18 GJ en al wat meer comfort. Tot het voorjaar 2019 de hoofdschakelaar eruit geklapt was en het donker was binnen, oorzaak bleek een doorgebrande klep te zijn van het verwarmingssysteem die niet geschakeld was via de regelaar, en ook niet afgezekerd...
Wat je dan aantreft ga je echt van huilen:

Vrijdag spullen besteld bij de TU, zaterdagochtend naar Eindhoven spullen halen en aan de gang:

Elektrisch veilig en goed aangesloten en de besparing qua elektra en verbruik was fors. 15 GJ dat jaar...
Dat kwam net name door een verhaal hier en een artikel die ik online gelezen hebt over de delta T (temperatuurverschil) in LTV installaties, lage temperatuur systemen. Hierdoor heb ik de pompsnelheid flink verlaagd tot ik een delta T van 5 graden over mijn VVW had. Aanvoertemperatuur is rond de 35 graden bij de warmtewisselaar, mijn systeem werkt op 25~26 graden om en nabij. Elektraverbruik had dus met de klep en met de pomp te maken die nu wel geschakeld zijn.
Nu is het toeval dat ik eind vorig jaar besloten heb om de elektro achter mij te laten en ik ben in de HVAC gaan werken (klimaattechniek) en daar ben ik nu druk doende mee om de opleiding KLI-A af te ronden.
Dat heeft mij een hoop meer inzicht gegeven. Fast forward naar moment nu dat het stookseizoen weer echt begonnen is.
Iemand hier had de tip gegeven voor een handige infraroodmeter, een ST390 die voor een tientje bij onze vrienden in China te vinden is:

Ja er zit een afwijking in tov de Fluke op het werk, en het oppervlak en de correctiefactor is niet in te stellen, maar op een graad na nauwkeurig vind ik zeer netjes. De meting is meer dan zeker bruikbaar.
Hierdoor was ik in de mogelijkheid om de zones in de vloer een heel stuk strakker af te regelen, en met strakker bedoel ik alles binnen een graad. Hiervoor heb ik de pomp wel iets hoger moeten zetten om de doorvoer in de zones beter te krijgen. Daar zat hiervoor op sommige stukken 1,5 graad verschil in met uiteindelijk op de retour een verschil van 6 graden. Dat was net teveel voor het goeie.
Op de afbeelding hierboven zie je linksboven waar ik gisterochtend mee begonnen ben en rechts onder zie je waar ik op uit ben gekomen qua vloertemperatuur. Een zone heb ik net nog iets verder geknepen maar dat is minimaal.
Naast dus het verbruik en een veel beter werkend systeem mis ik ook de koude van de wanden (wat gewoon door lussen kwam die niet goed doorliepen en verwarmden) en kan ik nu ook bij de computer gewoon met mijn joggingbroek en zomersokken zitten zonder het koud te krijgen...
Dus mijn dank is groot aan de velen hier, en diegene die regelmatige uitleg posten weten wie ik bedoel.
En wat ik zelf heb gedaan, ook omdat ik geen 'slim' VVW systeem heb is een afgeleide meter van Xiaomi Mijia (Cleargrass) geplaatst, de Youpin Qingping vanwege het iets grotere scherm:

Ideale en goedkope manier om het temperatuur (en vochtigheid) verloop op de dag (24H) of over een maand (30 dagen) te kunnen inzien:

Edit: wat trouwens ook een apart fenomeen was, en iets wat ik met moeite kon herleiden is dat met het verder verhogen van de pompsnelheid de totale delta T over de verdeler kleiner werd (3 graden, logisch) maar de delta T over bepaalde lussen juist groter werd tot wel 8 graden aan toe. Het lijkt erop kwam dat dit kwam doordat hij de druk niet goed kwijt kon door het smoren van een aantal groepen en hij daardoor warm werd.
Edit 2: eindresultaat van de fijnafregeling van dit weekend, de temperaturen op verschillende punten op de vloer:

En de temperaturen op de verdeler:

Dit vind ik persoonlijk wat moeilijker te lezen/begrijpen omdat je ook een factor hebt van koude in de vloer zoals bijvoorbeeld bij de slaapkamer. Totaalverschil delta T over de verdeler klopt wel met net geen 5 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 13-12-2020 15:48 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Goed verhaal zeg! Wat is je warmteverbruik momenteel?Joopieboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:33:
Al geruime tijd lees ik hier mee en heb ik veel geleerd van alle posts en veel praktische tips en tricks gelezen.
KNIP
Wat een pruts werk hebben ze afgeleverd, zoals zovelen zijn we erin gedoken om te begrijpen waarom het systeem niet goed (niet optimaal) werkt.
Mooi dat door de kracht van de community zoveel kennis wordt gedeeld. Ook wel een constatering dat het er veel prutsers rondlopen. Het lijkt haast wel of die installateurs geen eer van hun werk willen behalen. Uurtje factuurtje en dan het piep-systeem.
Vaevictis_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:21:
[...]
Goed verhaal zeg! Wat is je warmteverbruik momenteel?
Wat een pruts werk hebben ze afgeleverd, zoals zovelen zijn we erin gedoken om te begrijpen waarom het systeem niet goed (niet optimaal) werkt.
Mooi dat door de kracht van de community zoveel kennis wordt gedeeld. Ook wel een constatering dat het er veel prutsers rondlopen. Het lijkt haast wel of die installateurs geen eer van hun werk willen behalen. Uurtje factuurtje en dan het piep-systeem.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Op dit moment met inregelen zit ik nu op een halve GigaJoule dit weekend, dit jaar hoop ik rond 12GJ in totaal uit te komen. Dat is dus bijna letterlijk de helft van waar ik mee begon 5 jaar geleden.Vaevictis_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:21:
[...]
Goed verhaal zeg! Wat is je warmteverbruik momenteel?
En als je weet dat dit systeem een 16k gekost heeft met alles erbij (volgens mij met de elektrische Boiler en die zaken) wat ik van een eerste bewoner heb gehoord dan schrik je enorm. Ook als je dan ziet hoe een installateur te werk gaat...
Jij hebt dus ook wel zat ellende gezien, best triest. En herkenbaar, ook hier heb ik wel vaker de installateur moeten vertellen hoe en wat. Een keer met het vervangen van de meter nadat ik het helemaal niet meer warm kreeg een oudere storingsmonteur gehad die wél de nodige kennis had, maar geen tijd voor de rest van het systeem, die heeft wel wat tips en trics gegeven. En daardoor heb ik nu de flow over de warmtewisselaar nu begrensd (flowregelventiel) op ongeveer 500liter/uur.
Mja, kansloos is het wel, daarom fijn dat mensen zo geholpen kunnen worden.
Ja het zijn de waardes die de WP zelf levert.Vaevictis_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:47:
[...]
@jacovn Weet je dat zeker? Bij Alpha innotec is het vanuit de wp geredeneerd dus bron in temperatuur moet je dan op letten. (Ezelsbruggetje de hoogste bron temperatuur). Wat is de scop momenteel?
Als ik het van te voren geweten had, was er geen Alpha Innotec gekomen. De WP lijkt prima, maar Nathan is een ballentent die zuiver voor de winst gaat.
Ze hebben eigen rekenregels in de WP branche en een einge ruiker vinden ze te dom om er over te kunnen oordelen,
Ik heb het al eerder in deze thread geschreven. Warmte verkies berekening is 78xx watt.
Er is een 120 meter boring en de Bron moet 5.7 kW kunnen leveren. De WP trekt dan 2100 watt uit het net en dat is dan samen de 7.8 kW. Volg je het nog ?
Mijn logica was dat de bron 7.8 kW moest kunnen leveren, de wp dan 2100 watt uit net gebruikt en de cop is dan zeg maar 4. Maar die redenatie klopt dus helemaal niet volgens Nathan.
Ja nog steeds net zoals @jacovn een budgetbron geboord die te klein is, zonder overleg is de aannemer en installateur zelf aan de gang gegaan niet op basis van kwaliteit maar laagste kosten. Ook CV aansluiting van alles mis gegaan. Afgelopen jaren met kennis van tweakers maar ook vakmensen vanuit mijn ondernemers-netwerk ingeschakeld om er achter te komen wat er nu fout gaat. Helaas moet je er zelf achterkomen (en corrigeren) want installateur heeft geen verstand van regeltechniek. Zelfs de meest elementaire zaken ging fout b.v. retour en aanvoerleidingen waren in het hele huis omgewisseld. Gelukkig kon ik mijn bron uitlezen want ik zag in de winter de brontemperatuur stijgen en huis werd niet warm.Joopieboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:57:
[...]
Op dit moment met inregelen zit ik nu op een halve GigaJoule dit weekend, dit jaar hoop ik rond 12GJ in totaal uit te komen. Dat is dus bijna letterlijk de helft van waar ik mee begon 5 jaar geleden.
En als je weet dat dit systeem een 16k gekost heeft met alles erbij (volgens mij met de elektrische Boiler en die zaken) wat ik van een eerste bewoner heb gehoord dan schrik je enorm. Ook als je dan ziet hoe een installateur te werk gaat...
[...]
Jij hebt dus ook wel zat ellende gezien, best triest. En herkenbaar, ook hier heb ik wel vaker de installateur moeten vertellen hoe en wat. Een keer met het vervangen van de meter nadat ik het helemaal niet meer warm kreeg een oudere storingsmonteur gehad die wél de nodige kennis had, maar geen tijd voor de rest van het systeem, die heeft wel wat tips en trics gegeven. En daardoor heb ik nu de flow over de warmtewisselaar nu begrensd (flowregelventiel) op ongeveer 500liter/uur.
Mja, kansloos is het wel, daarom fijn dat mensen zo geholpen kunnen worden.
Komend voorjaar ga ik een extra bron laten boren. @jacovn ik zal je op de hoogte houden, we zitten in hetzelfde schuitje.
Dat schiet echt niet op idd, jammer en triest om te lezen. Maar dat ziet je overal en met name in de nieuwbouw, is allemaal kwartjes werk en op iedere euro wordt bezuinigd. Kennissen van mij hadden een nieuwbouwhuis laten bouwen en naast alle bouwmarges in zoveel procent per meter en die onzin bleek achteraf ook dat ze voor het gemak van de radiatoren boven de voetventielen weggelaten hadden, terwijl die wel in het bouwbesluit stonden. 
Dat soort dingen, zelfde dat nu pas bijvoorbeeld een warmteterugwinning is met afvoerlucht en van dat soort zaken. Echt krom...

Dat soort dingen, zelfde dat nu pas bijvoorbeeld een warmteterugwinning is met afvoerlucht en van dat soort zaken. Echt krom...
@jacovnjacovn schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:28:
[...]
Ja het zijn de waardes die de WP zelf levert.
Als ik het van te voren geweten had, was er geen Alpha Innotec gekomen. De WP lijkt prima, maar Nathan is een ballentent die zuiver voor de winst gaat.
Ze hebben eigen rekenregels in de WP branche en een einge ruiker vinden ze te dom om er over te kunnen oordelen,
Ik heb het al eerder in deze thread geschreven. Warmte verkies berekening is 78xx watt.
Er is een 120 meter boring en de. Ron moet 5.7 kW kunnen leveren. De WP trekt dan 2100 watt uit het net en dat is dan samen de 7.8 kW. Volg je het nog ?
Mijn logica was dat de bron 7.8 kW moest kunnen leveren, de wp dan 2100 watt uit net gebruikt en de cop is dan zeg maar 4. Maar die redenatie klopt dus helemaal niet volgens Nathan.
Ja ik snap wel hoe ze rekenen maar het klopt niet, je wilt een bron die meer vermogen kan leveren dus veel ruimer dimensioneren. Nu hebben ze te klein gedimensioneerd waardoor de WP dus elektrisch gaat bijverwarmen dat zijn dure kWh's en gaat ten koste van de (S)COP. Volgens mij haal je met 1 graden bron temperatuur geen COP 4 zal eerder 1,5 a 2 zijn hooguit.
Het meetellen van de elektra is wel gebruikelijk hoor. Die warmte (van de compressor althans) gaat immers ook gewoon je huis in. Om dat dan met een COP van 3,7 te doen is wel erg beknibbelen. COP 5, dus bron op 80% van de warmteverliesberekening, lijkt mij acceptabel. (En dan in de berekening van de bron zelf ook niet té zuinig zijn.)jacovn schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:28:
Warmte verkies berekening is 78xx watt.
Er is een 120 meter boring en de. Ron moet 5.7 kW kunnen leveren. De WP trekt dan 2100 watt uit het net en dat is dan samen de 7.8 kW. Volg je het nog ?
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 13-12-2020 15:46 ]
2x 120 meter met een 6 KW wp. Vandaag is de wp alleen aangeweest voor SWW. Vanmiddag een klein zonnetje, het is nog iets warmer geworden in huis.KC27 schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:20:
@jerh
Hier is de bron nu 6,6 graden, maar ik heb hem ook wel eens op 4,1 zien staan. Is dat te laag?
Overigens is er hier 1 bron van 130m geslagen en kan de warmtepomp maximaal 9KW leveren (meestal staat die lager).
Overigens is er hier 1 bron van 130m geslagen en kan de warmtepomp maximaal 9KW leveren (meestal staat die lager).
Ik heb hier al een aantal vragen gesteld maar helaas geen antwoord. Ga het toch nog een keer proberen: Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over meerdere ondiepe bronnen ten opzichte van één diepe bron? Als ik de WKO tool gebruik, dan raadt deze voor een warmtepomp van 12.5kw een bron aan van 350 meter diepte (gemiddeld ongeveer 35w/m). Ik lees hier echter veel mensen die meerdere bronnen van 100-120 meter diepte hebben.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de aardwarmte bij elke 100m diepte ongeveer drie graden toeneemt, in dat opzicht klinkt het logisch dat één diepere bron effectiever is dan 2 of 3 ondiepere bronnen. Iemand enig idee hoe dit zit?
Gezien alle gepruts wat ik hierboven lees wil ik mijzelf graag goed ingelezen hebben om de kundige installateurs van de prutsers te kunnen onderschijden in het offertetraject.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de aardwarmte bij elke 100m diepte ongeveer drie graden toeneemt, in dat opzicht klinkt het logisch dat één diepere bron effectiever is dan 2 of 3 ondiepere bronnen. Iemand enig idee hoe dit zit?
Gezien alle gepruts wat ik hierboven lees wil ik mijzelf graag goed ingelezen hebben om de kundige installateurs van de prutsers te kunnen onderschijden in het offertetraject.
Wat ik weet is dat diepere bronnen niet zomaar zijn te boren tot 1x 160m is op 1 dag te doen. Hoor dat bronboorders lieveren 2 of 3 kleinere willen dan 1 grote (risicospreiding?)DeV0uReR schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:17:
Ik heb hier al een aantal vragen gesteld maar helaas geen antwoord. Ga het toch nog een keer proberen: Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over meerdere ondiepe bronnen ten opzichte van één diepe bron? Als ik de WKO tool gebruik, dan raadt deze voor een warmtepomp van 12.5kw een bron aan van 350 meter diepte (gemiddeld ongeveer 35w/m). Ik lees hier echter veel mensen die meerdere bronnen van 100-120 meter diepte hebben.
@DeV0uReR Heb dat ook aan de boorders gevraagd tijdens 't werk. Zij zien wel een trend naar diepere bronnen toe. Maar dan gaat 't over 1x 160 meter waar eerder 2x 80 werd gedaan. Nog flink dieper is niet eenvoudig te realiseren, begreep ik.
Wellicht moet je deze vraag eens aan de makers van de tool stellen. Best nieuwsgierig naar het antwoord. (Vermoed dat 't slechts gemak bij bouwen van de tool was.) Denk dat er hier inderdaad niemand veel zinnigs over kan zeggen..
Wellicht moet je deze vraag eens aan de makers van de tool stellen. Best nieuwsgierig naar het antwoord. (Vermoed dat 't slechts gemak bij bouwen van de tool was.) Denk dat er hier inderdaad niemand veel zinnigs over kan zeggen..
Dieper boren is moeilijker, risicovoller en dus veel duurder. Groot risico met boren is de tijdsduur, als je door onvoorziene grondlagen ofzo 2 dagen langer moet boren wordt het veel duurder (machine kost €€€ per dag). Ook zullen de machines die dieper kunnen boren gewoon duurder zijn.DeV0uReR schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:17:
Dan nog problemen met verstopt raken etc., dat is bij 3 minder diepe boorgaten ook wat meer verspreid.
Bronboringen per woning zijn met de huidige boringen tot ~100m diep al economisch oninteressant, ze nog duurder maken is zinloos.
Een gesloten bron van 350m diep heeft 35bar druk beneden. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van de slang.
350m diep boren heeft ook een andere machine nodig, ergo duurder dan 3x120.
350m diep boren heeft ook een andere machine nodig, ergo duurder dan 3x120.
Nog een laatste update over mijn systeem, de 'techische' ruimte is ook tevens mijn bijkeuken die zich langs de keuken bevind, dit hok was altijd erg warm (25+ graden) wat niet echt bevorderlijk is voor de apparatuur is, maar ook een groot verlies van onnodige warmte. Nu zit er voor 2 meter aan afstand met nog wat bochten edg eer ik bij de wisselaar ben. Die leidingen zijn altijd handwarm en dat hoeft niet.
Zodoende besloten om die leidingen, aanvoer en retour te gaan isoleren. De retour was niet echt nodig maar het dempt ook wat stromingsgeluid wat je altijd wel wat hebt.

En na een uurtje rommelen en een 15 euro aan spullen:

Iets verlies zoals bij de pomp is lastig weg te nemen en hoeft voor mij ook niet als ik de resultaten nu zie.
De ruimte is na een middag al gezakt naar 23 graden en de aanvoertemperatuur op mijn verdeelblok is met bijna een graad gestegen naar bijna 26 graden.
Nu lijkt dat niet veel, maar van 25 naar 26 graden is een behoorlijk verschil in warmte en dus vermogen.
Zodoende besloten om die leidingen, aanvoer en retour te gaan isoleren. De retour was niet echt nodig maar het dempt ook wat stromingsgeluid wat je altijd wel wat hebt.

En na een uurtje rommelen en een 15 euro aan spullen:

Iets verlies zoals bij de pomp is lastig weg te nemen en hoeft voor mij ook niet als ik de resultaten nu zie.
De ruimte is na een middag al gezakt naar 23 graden en de aanvoertemperatuur op mijn verdeelblok is met bijna een graad gestegen naar bijna 26 graden.
Nu lijkt dat niet veel, maar van 25 naar 26 graden is een behoorlijk verschil in warmte en dus vermogen.
Voor degene die zich nog afvroegen hoeveel troep een boring in de tuin geeft, ik heb een paar foto's en video's van de boringen bij ons gemaakt.
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 14-12-2020 16:18 ]
@DeV0uReR
Waar je wel op moet letten bij meerdere bronnen is de bron interferentie (bronnen die elkaar kunnen beïnvloeden), heb je de ruimte laat ze zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen (volgens mij is de minimale afstand 6-8m). ik zelf heb 2 x 175m en ze zijn 13m h.o.h. uit elkaar
WKO tool is maar een indicatie, met een transmissie berekening kom je namelijk verder.
Uit deze indicatie is je transmissie berekening 15.7kw = 100% inzet, in Nederland wordt meestal een beta factor van .8 toegepast waardoor je uit komt op 15.6 x 0.8 = 12.5 kw wp.
nemen we de (s)cop van de wp (datasheet) van 5 dan heeft een 12.5wp een bron nodig van 10kw.
De 10kw komt dan 'gratis' uit de bodem en de 2.5kw uit het net. Afhankelijk van je grondsoort maar afgaande van die 35w/m zal je een bron aangeboden krijgen van 285m of wat meer gebruikelijk 2 van 145m.
Maar let op heeft de wp een 2.5 kw elektrische element dan wordt het een andere rekensom:
Je hebt dan in werkelijkheid geen 12.5kw wp maar een 10 kw wp.
nemen we hezelfde (s)cop van 5 dan heeft de wp een bron nodig van 8kw nodig
want dan komt 8kw 'gratis' uit de bodem + 2kw uit het net + 2.5kw uit het elektrische element = 12.5kw wp
dan krijg je een bron van 230m of 2 van 115m bij 35w/m
Hierboven zie je alleen wat een elektrische element al voor invloed heeft, maar er is nog zo veel meer dat invloed kan hebben op de diepte van een bron.
De beta factor (warmte dekking) is een andere, wat betrekking heeft op de vollast uren voor verwarmen/sww/ koelen, wat weer betrekking heeft op je isolatie in huis etc.
Ik moest even je vorige posts bekijken, maar daaruit blijkt dat je een bestande huis en nieuw te bouwen ruimte wilt verwarmen met een w/w warmtepomp, mijn advies: begin met een transmissie berekening van alle te verwarmen ruimten en ga daar vanuit en niet van een indicatie van de WKO tool.
[quote]Gwaihir schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:49:
[...]
En kijk je dan op de WP zelf, of kan het zijn dat hij alleen in EasyNet mist?
[...]
Alleen EasyNet mist dat menu
was te lui om naar de kelder te lopen. is nog alles wel geluk wat je wou?
@EiT
De EcoForest is een domme apparaat en al helemaal niet zelf lerend. Heb ik gemerkt toen mijn buitenvoeler stuk ging, opeens was het buiten dag en nacht 120 graden, pomp werkte volgens de opgegeven stoklijn, dus wat die buitenvoeler doet voor de verwarming geen idee. Bij mij lijkt ie alleen te schakelen tussen verschillenden bronnen op basis van de buiten temp.
Als ik naar je plaatjes kijkt is volgens mij je productie pomp (vvw) begrensd op 40%, ik weet niet als je in het installateurs menu kan, maar je zou deze kunnen verlagen met nog eens 10%, ik weet vanuit de mijne dat deze niet verder terug kan dan 30%, ook kan je daar je modulatie bereik vergroten met een aantal procenten.
Ik heb geen TH-Tune dus weet niet hoe ze werken, maar ik heb 7 thermostaten en als maar 1 vraag heeft dan gaat de pomp aan geen vraag pomp op stand-by. Het zou kunnen zijn dat je pomp 24/7 draait omdat ergens vraag is, hoe is je hysterese ingesteld op de th-tune?
Een of meerder bronnen is een kostprijs technische keuze van de boorder, de meeste boren dan tot 200m, dieper boren betekend dan grotere machines, meer technische kennis en meer investeringen, waardoor de kostprijs per meter omhoog zal gaan (in 2017 was dit 20-35 euro's /m).Ik heb hier al een aantal vragen gesteld maar helaas geen antwoord. Ga het toch nog een keer proberen: Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over meerdere ondiepe bronnen ten opzichte van één diepe bron? Als ik de WKO tool gebruik, dan raadt deze voor een warmtepomp van 12.5kw een bron aan van 350 meter diepte (gemiddeld ongeveer 35w/m). Ik lees hier echter veel mensen die meerdere bronnen van 100-120 meter diepte hebben.
Waar je wel op moet letten bij meerdere bronnen is de bron interferentie (bronnen die elkaar kunnen beïnvloeden), heb je de ruimte laat ze zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen (volgens mij is de minimale afstand 6-8m). ik zelf heb 2 x 175m en ze zijn 13m h.o.h. uit elkaar
Zo te horen moet je nog beginnen met het offertetraject, in plaats je nu te focussen op hoe diep de bron moet zijn, kijk eerst naar het soort warmtepomp dat je wilt of aangeboden krijgt, is het een modulerende of aan/uit, heeft het een elektrische element ja of nee, etc. dit alles heeft namelijk invloed hoe diep je bron aangeboden zal krijgen.Ik meen ergens gelezen te hebben dat de aardwarmte bij elke 100m diepte ongeveer drie graden toeneemt, in dat opzicht klinkt het logisch dat één diepere bron effectiever is dan 2 of 3 ondiepere bronnen. Iemand enig idee hoe dit zit?
WKO tool is maar een indicatie, met een transmissie berekening kom je namelijk verder.
Uit deze indicatie is je transmissie berekening 15.7kw = 100% inzet, in Nederland wordt meestal een beta factor van .8 toegepast waardoor je uit komt op 15.6 x 0.8 = 12.5 kw wp.
nemen we de (s)cop van de wp (datasheet) van 5 dan heeft een 12.5wp een bron nodig van 10kw.
De 10kw komt dan 'gratis' uit de bodem en de 2.5kw uit het net. Afhankelijk van je grondsoort maar afgaande van die 35w/m zal je een bron aangeboden krijgen van 285m of wat meer gebruikelijk 2 van 145m.
Maar let op heeft de wp een 2.5 kw elektrische element dan wordt het een andere rekensom:
Je hebt dan in werkelijkheid geen 12.5kw wp maar een 10 kw wp.
nemen we hezelfde (s)cop van 5 dan heeft de wp een bron nodig van 8kw nodig
want dan komt 8kw 'gratis' uit de bodem + 2kw uit het net + 2.5kw uit het elektrische element = 12.5kw wp
dan krijg je een bron van 230m of 2 van 115m bij 35w/m
Hierboven zie je alleen wat een elektrische element al voor invloed heeft, maar er is nog zo veel meer dat invloed kan hebben op de diepte van een bron.
De beta factor (warmte dekking) is een andere, wat betrekking heeft op de vollast uren voor verwarmen/sww/ koelen, wat weer betrekking heeft op je isolatie in huis etc.
Ik moest even je vorige posts bekijken, maar daaruit blijkt dat je een bestande huis en nieuw te bouwen ruimte wilt verwarmen met een w/w warmtepomp, mijn advies: begin met een transmissie berekening van alle te verwarmen ruimten en ga daar vanuit en niet van een indicatie van de WKO tool.
[quote]Gwaihir schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:49:
[...]
En kijk je dan op de WP zelf, of kan het zijn dat hij alleen in EasyNet mist?
[...]
Alleen EasyNet mist dat menu

@EiT
De EcoForest is een domme apparaat en al helemaal niet zelf lerend. Heb ik gemerkt toen mijn buitenvoeler stuk ging, opeens was het buiten dag en nacht 120 graden, pomp werkte volgens de opgegeven stoklijn, dus wat die buitenvoeler doet voor de verwarming geen idee. Bij mij lijkt ie alleen te schakelen tussen verschillenden bronnen op basis van de buiten temp.
Als ik naar je plaatjes kijkt is volgens mij je productie pomp (vvw) begrensd op 40%, ik weet niet als je in het installateurs menu kan, maar je zou deze kunnen verlagen met nog eens 10%, ik weet vanuit de mijne dat deze niet verder terug kan dan 30%, ook kan je daar je modulatie bereik vergroten met een aantal procenten.
Ik heb geen TH-Tune dus weet niet hoe ze werken, maar ik heb 7 thermostaten en als maar 1 vraag heeft dan gaat de pomp aan geen vraag pomp op stand-by. Het zou kunnen zijn dat je pomp 24/7 draait omdat ergens vraag is, hoe is je hysterese ingesteld op de th-tune?
[ Voor 15% gewijzigd door xavier_82 op 14-12-2020 18:56 ]
Nog even een update, het is natuurlijk warmer buiten maar de WP heeft grootste gedeelte van de dag uit gestaan en is pas rond 17:00 aangeslagen. Rond 18:00 een bron temperatuur 8.3 en een COP van 7.3.
Dat is weer wat positiever, helaas niet meer 0 graden van de week, dus moeilijk in te schatten of het nu goed gaat. Mogelijk slaat hij met deze buiten temperaturen te laat aan.
Dat is weer wat positiever, helaas niet meer 0 graden van de week, dus moeilijk in te schatten of het nu goed gaat. Mogelijk slaat hij met deze buiten temperaturen te laat aan.
Hoi @xavier_82 dankjewel voor je uitgebreidde toelichting. Heb al veel gelezen over warmtepompen maar het stuk over electrische elementen was ik nog niet mee bekend. Alpha Innotec spreekt mij het meeste aan van wat ik gehoord heb van anderen en de dingen die ik op internet gelezen heb op sites van fabrikanten. Hoe groot de electrische elementen zijn en of ze erin zitten kan ik echter niet goed terugvinden. Zal er nog eens maar kijken.
Ik heb al wat berekeningen gemaakt met een tool op een Belgische site die hier eerder genoemd is. Daar komt uit dat ik 10kw in huis nodig heb en ongeveer 5kw voor het nieuw te bouwen bijgebouw.
De reden dat ik aan het rondkijken ben naar grootte van bronnen VS vermogen is dat ik hier veel gelezen heb over mensen met bronnen die veel te snel afkoelen, en ik liever wat meer betaal voor een duurzame bron dan eentje die binnen no time bevroren is.
Ik heb al wat berekeningen gemaakt met een tool op een Belgische site die hier eerder genoemd is. Daar komt uit dat ik 10kw in huis nodig heb en ongeveer 5kw voor het nieuw te bouwen bijgebouw.
De reden dat ik aan het rondkijken ben naar grootte van bronnen VS vermogen is dat ik hier veel gelezen heb over mensen met bronnen die veel te snel afkoelen, en ik liever wat meer betaal voor een duurzame bron dan eentje die binnen no time bevroren is.
Ik ga ze wel krijgen bij Nathan. Ik heb ze gewaarschuwd dat de bron te klein was maar ik moest er eerst maar een winter extra overheen laten gaan want in de eerste winter heb je zo wat extra vleries door droogstoken nieuwbouw huis.
Dit is nu winter 3, nummer eens was op het electrische verwarmings element van de WP.
Winter 2 was over de bron (die de hele zomer met koelen verwarmd was - ehhh het is geen accu die je laad) en daar kwam de bron bijna 30 keer onder nul.
Nu winter 3 en we gaan het meemaken.
Wel heb ik een tuinhuis boven uitgang van de leidingen uit huis gezet. Wel netjes met de hand de fundamenten laten graven zodat de leidingen niet meer beschadigd zijn.
Een tichelman moeten ze nu dichter bij de bron maken, en een extra bron moet ook onder de bestrating naast ons huis komen. Maar ja dat wisten ze allemaal en ze hebben bijna 2 jaar gehad om het op te lossen.
Ze willen gewoon niet en verzinnen de ene smoes na de andere. Ze leveren gewoon prutswerk.
Dit is nu winter 3, nummer eens was op het electrische verwarmings element van de WP.
Winter 2 was over de bron (die de hele zomer met koelen verwarmd was - ehhh het is geen accu die je laad) en daar kwam de bron bijna 30 keer onder nul.
Nu winter 3 en we gaan het meemaken.
Wel heb ik een tuinhuis boven uitgang van de leidingen uit huis gezet. Wel netjes met de hand de fundamenten laten graven zodat de leidingen niet meer beschadigd zijn.
Een tichelman moeten ze nu dichter bij de bron maken, en een extra bron moet ook onder de bestrating naast ons huis komen. Maar ja dat wisten ze allemaal en ze hebben bijna 2 jaar gehad om het op te lossen.
Ze willen gewoon niet en verzinnen de ene smoes na de andere. Ze leveren gewoon prutswerk.
@DeV0uReR Een elektrisch element moet je niet meetellen in de berekening van de bron. Als je deze namelijk wel meetelt dan is de bron te klein als het element uit staat. Ergo, bron temperatuur te laag na verloop van tijd.
Reken wel eerst het warmteverlies uit, dit hoeft niet precies te kloppen, een kW misgerekend mag, zeker bij een modulerende pomp.
De opgegeven vermogens van de warmtepompen zijn uit mijn hoofd bij B0W35 bepaald, maar omdat je de bron sowieso te groot laat boren (warmteverlies/35, of 30 afhankelijk van grondsoort) zal het maximum én minimumvermogen van de pomp groter zijn. Hierdoor kan je een maatje kleiner nemen.
Ons voorbeeld, een Alpha innotec wzsv92k3m, zou 9kW zijn, maar 11kW kan hij ook makkelijk leveren omdat en de bron warmer is en de Ta onder de 35 zit. Hierdoor is onze warmtepomp eigenlijk te groot.
Sww ligt rond de 3kW, hier heeft het maximum vermogen van de warmtepomp niet veel invloed op, meer de regeling.
Positieve ervaring met Remon als boorder, grond netjes afgevoerd en geen rommel. Als je per se een Alpha innotec wilt, ga dan niet via Nathan maar via Siso bijvoorbeeld.
Reken wel eerst het warmteverlies uit, dit hoeft niet precies te kloppen, een kW misgerekend mag, zeker bij een modulerende pomp.
De opgegeven vermogens van de warmtepompen zijn uit mijn hoofd bij B0W35 bepaald, maar omdat je de bron sowieso te groot laat boren (warmteverlies/35, of 30 afhankelijk van grondsoort) zal het maximum én minimumvermogen van de pomp groter zijn. Hierdoor kan je een maatje kleiner nemen.
Ons voorbeeld, een Alpha innotec wzsv92k3m, zou 9kW zijn, maar 11kW kan hij ook makkelijk leveren omdat en de bron warmer is en de Ta onder de 35 zit. Hierdoor is onze warmtepomp eigenlijk te groot.
Sww ligt rond de 3kW, hier heeft het maximum vermogen van de warmtepomp niet veel invloed op, meer de regeling.
Positieve ervaring met Remon als boorder, grond netjes afgevoerd en geen rommel. Als je per se een Alpha innotec wilt, ga dan niet via Nathan maar via Siso bijvoorbeeld.
Bedankt @Cpt.Chaos ik had al wat grafieken gevonden in de handleidingen van de diverse alpha innotec warmtepompen.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is het gedoe omtrent Nathan, zij zijn toch enkel importeur/groothandel? Of doen zij ook de begeleiding/berekening/boring? Ik heb een afspraak staan met een lokale installateur waar een kennis met warmtepomp goede ervaring mee heeft.
Ik woon in Gelderland (op de Veluwe tussen Apeldoorn en Zwolle), als iemand nog goede installateurs aan kan raden sta ik open voor suggesties.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is het gedoe omtrent Nathan, zij zijn toch enkel importeur/groothandel? Of doen zij ook de begeleiding/berekening/boring? Ik heb een afspraak staan met een lokale installateur waar een kennis met warmtepomp goede ervaring mee heeft.
Ik woon in Gelderland (op de Veluwe tussen Apeldoorn en Zwolle), als iemand nog goede installateurs aan kan raden sta ik open voor suggesties.
Nog niet alles. Ik heb een aantal mooie stappen gemaakt op basis van jouw informatie en ben helemaal in m'n nopjes met hoe hij nu bijdraagt aan de verwarming. Maar ik heb helaas nog geen idee in welk register die delta-T voor warmwaterproductie nog te gaan zoeken.xavier_82 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:50:
Alleen EasyNet mist dat menuwas te lui om naar de kelder te lopen. is nog alles wel geluk wat je wou?
Zonder buitenvoeler is het -99,9 graden en was hij niet van plan tot enige actie te komen. Hij voelt nu de temperatuur in de kelder waar hij staat. Gecombineerd met wat creatieve instellingen komt hij op basis daarvan niet per ongeluk spontaan in actie. (Idem voor de SWW voeler en SWW functionaliteit inschakelen.)De EcoForest is een domme apparaat en al helemaal niet zelf lerend. Heb ik gemerkt toen mijn buitenvoeler stuk ging, opeens was het buiten dag en nacht 120 graden, pomp werkte volgens de opgegeven stoklijn, dus wat die buitenvoeler doet voor de verwarming geen idee. Bij mij lijkt ie alleen te schakelen tussen verschillenden bronnen op basis van de buiten temp.
Dat zal best; 30% is een breed gebruikelijk minimum voor pompen.Als ik naar je plaatjes kijkt is volgens mij je productie pomp (vvw) begrensd op 40%, ik weet niet als je in het installateurs menu kan, maar je zou deze kunnen verlagen met nog eens 10%, ik weet vanuit de mijne dat deze niet verder terug kan dan 30%
@EiT Waarschijnlijk moet dan ook de compressor nog wat ruimte krijgen (default ondergrens 25% en kan nog naar 15% meen ik). Maar: zo laag gaan kost wel echt COP. Ik zou juist een tikkie omhoog gaan: laat 'm maar wat sneller het moment van weer afslaan bereiken.
Al denk ik dat geen van beide nodig is: zeker eenmaal in het installateursmenu kun je het vermoedelijk wel met de stooklijn af.
Weet je al zeker of je een w/w wp wilt? Als je nog offertes opvraagd zou ik ook zeker eens kijken naar l/w opties (beetje vloeken in dit topic mss..). Ben oprecht benieuwd hoe de vergelijking uitkomt namelijk.DeV0uReR schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:20:
Bedankt @Cpt.Chaos ik had al wat grafieken gevonden in de handleidingen van de diverse alpha innotec warmtepompen.
Full disclosure,: ik heb een 9kW lw wp in mn schuur die nog wordt aangesloten binnenkort.
Heb er wel naar gekeken, maar vind zo'n lawaaibak in mijn achtertuin niets. Daarnaast zakt je COP in als het echt koud wordt en wanneer je dus de meeste warmtevraag hebt. Kosten technisch zal het goedkoper zijn maar ben er zelf niet kapot van.Fr33z schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:33:
[...]
Weet je al zeker of je een w/w wp wilt? Als je nog offertes opvraagd zou ik ook zeker eens kijken naar l/w opties (beetje vloeken in dit topic mss..). Ben oprecht benieuwd hoe de vergelijking uitkomt namelijk.
Full disclosure,: ik heb een 9kW lw wp in mn schuur die nog wordt aangesloten binnenkort.
Edit: kleine nuancering, de warmtepomp komt bij mij in een "schuur" van 200m2 (met een stuk geisoleerde secundaire verblijfsruimte en verwarmde garage) dus enig geluid binnen is niet zo'n probleem. De technische ruimte komt echter aan de kant van de woning, en als ik een buitengedeelte op wil hangen, dan wil ik die aan de andere kant van de schuur. Totale lengte leiding tussen binnen-buiten deel van een L/W warmtepomp is ongeveer 15 meter en wat ik zo lees is dat niet aan te raden.
Maar zoals vermeld, heb een afspraak staan met een installateur, en ga eens kijken wat die er van zegt! Bedankt voor alle inzichten zover, dit is nou wat ik zo leuk vindt aan tweakers.net.
[ Voor 33% gewijzigd door DeV0uReR op 14-12-2020 23:52 ]
Ze gaan lawaai maken als ze vol belast worden, dus inderdaad bij lage temperaturen. Zorgen dat je een buffervat hebt, een mogelijkheid tot voorverwarmen (bv met leidingwater) en naverwarmen met elektrische verwarmer of boiler voor je tapwater. Eventueel kun je nog de keuze maken voor warmte panelen.DeV0uReR schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:07:
[...]
Heb er wel naar gekeken, maar vind zo'n lawaaibak in mijn achtertuin niets. Daarnaast zakt je COP in als het echt koud wordt en wanneer je dus de meeste warmtevraag hebt. Kosten technisch zal het goedkoper zijn maar ben er zelf niet kapot van.
Warmtepomp alleen gaat niet (optimaal) werken nee.
Uh wat? Wat ga je voorverwarmen met leidingwater? Als je WP capaciteit ontoereikend is of de buffer te klein dan maakt het niet uit of dat een WW of LW is. Elektrisch naverwarmen kan wel een goede back-up zijn.Joopieboy schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:01:
[...]
Ze gaan lawaai maken als ze vol belast worden, dus inderdaad bij lage temperaturen. Zorgen dat je een buffervat hebt, een mogelijkheid tot voorverwarmen (bv met leidingwater) en naverwarmen met elektrische verwarmer of boiler voor je tapwater. Eventueel kun je nog de keuze maken voor warmte panelen.
Warmtepomp alleen gaat niet (optimaal) werken nee.
PVT icm LW? Hoe zie je dat voor je?
En herrie, tsja. Je moet er rekening mee houden... Net zo goed dat er WW’s in dit topic geluidsoverlast binnenshuis geven. Pick your poison.
Beide gevallen vallen of staan met de juiste keuzes en installateur.
Als je de aanvoertemperatuur van de warmtepomp omhoog kan krikken dan scheelt dat heel veel. Of je wat er van een paar graden wilt opwarmen of water wat al 10-15 graden is... Uiteraard moet je capaciteit voldoende zijn, dat is logisch. Maar je moet ieder apparaat gebruiken in het debiet waar die goed voor is.bbbrumbrum schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:09:
[...]
Uh wat? Wat ga je voorverwarmen met leidingwater? Als je WP capaciteit ontoereikend is of de buffer te klein dan maakt het niet uit of dat een WW of LW is. Elektrisch naverwarmen kan wel een goede back-up zijn.
PVT icm LW? Hoe zie je dat voor je?
En herrie, tsja. Je moet er rekening mee houden... Net zo goed dat er WW’s in dit topic geluidsoverlast binnenshuis geven. Pick your poison.
Beide gevallen vallen of staan met de juiste keuzes en installateur.
Warmtepomp 20-50 graden, warmtepanelen 50-60 graden, elektrisch naverwarmen tot 70 graden. En die laatste kan de warmtepanelen ook overnemen als die geen opbrengst hebben.
Vergeet dat een warmtepomp een alleenstaande oplossing is, dat is het niet en is het niet voor geschikt. Het kan, met een belabberd rendement en andere issues. Helaas snappen of doen de meeste installateurs daar weinig mee. En bij nieuwbouw wordt met name gekeken naar de prijs, zo goedkoop mogelijk en de energiescore halen... Dus geen illusies maken, vandaar dat dit topic zo handig en leerzaam is.
Hou op over al die fratsen zoals warmtepanelen en elektrische elementen. Pvt panelen zijn gewoon ruk voor wat je ervoor betaalt. Elektrische naverwarming is ook helemaal niet nodig. Een w/w warmtepomp heeft een Ta begrenzing van 65 graden, hiermee kan je een boilervat makkelijk op 60 graden zetten. 55+ is al genoeg om legionella de das om te doen, als het al in de leidingen zit. En die kans is al klein.
Een r32 l/w gaat nog warmer dus die kan van zichzelf al 65+ maken.
Dan ga je verder dat 65 graden met een warmtepomp maken een belabberd rendement heeft en dan begin je over elektrisch naverwarmen. Dat is pas slecht met COP 1. De wp doet nog wel cop 2 op hoge temperaturen met bron van een graad of tien.
Een warmtepomp is zeer zeker wel een alleenstaande oplossing die over een breed spectrum werkt.
Dan ga je verder dat 65 graden met een warmtepomp maken een belabberd rendement heeft en dan begin je over elektrisch naverwarmen. Dat is pas slecht met COP 1. De wp doet nog wel cop 2 op hoge temperaturen met bron van een graad of tien.
Een warmtepomp is zeer zeker wel een alleenstaande oplossing die over een breed spectrum werkt.
Warmtepanelen? Wat voor mysterieuze dingen zijn dat, dat ze hartje winter zo maar zo'n warmte doen verschijnen?Joopieboy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:34:
Warmtepomp 20-50 graden, warmtepanelen 50-60 graden, elektrisch naverwarmen tot 70 graden. En die laatste kan de warmtepanelen ook overnemen als die geen opbrengst hebben.
Als ik probeer wat je zegt voor te stellen op een werkende manier, dan begrijp ik dat je het over een hybride systeem hebt met lucht en PVT als bronnen. Dan nog: kun je uit PVT in hartje winter zoveel makkelijker hoogwaardige warmte onttrekken? De warmtebron is dan toch nog steeds primair de omgevingslucht, die die PVT op temperatuur moet houden? Dan liever PVT met een W/W WP, in gebruik om de bron te regenereren.
Op zich wel eens dat men veelal iets te makkelijk naar 1:1 omwisselen van een CV-ketel zoekt (veelal door een L/W WP). Maar toch.. ik zie plenty mensen wél de LTV aanleggen, bijvoorbeeld.Vergeet dat een warmtepomp een alleenstaande oplossing is, dat is het niet en is het niet voor geschikt. Het kan, met een belabberd rendement en andere issues.
@DeV0uReRDeV0uReR schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:20:
Nathan heeft verschillende onderdelen bv Nathan services maar ook Nathan projects voor berekenen en boren van bronnen.
Goedenavond,
Wat een geweldig topic is dit. Ik had eigenlijk tot nu toe altijd gelezen maar nooit echt een reactie opgetekend. Maar nu, na een hele avond lezen ben ik al zo veel wijzer geworden, en is het lijstje met vragen/afwegingen in feite een lijst. Toch blijft er nog een vraag over (nou ja wel meer, maar voor nu even deze vraag)
Ik heb zo op het oog een vrij vergelijkbare situatie (ga verbouwen, vrijstaand jaren 30 huis, warmteverlies zonder nachtverlaging 16,5Kw), maar met één verschil. Namelijk dat ik 60 zonnepanelen in de tuin heb liggen. Dus ruim 18kwp aan elektrisch vermogen. Ik heb dit met opzet gedaan omdat ik een aantal dingen veronderstelde:
1. door mijn eigen stroom op te wekken hoef ik mij minder druk te maken over het energie verbruik van mijn warmtepomp.
2. mijn opgewekte energie kan (dec en jan daargelaten) in principe overdag maximaal het buffervat verwarmen en het boilervat voorverwarmen. Zodat in de nacht de wp niet hoeft te draaien en ik de nacht (en misschien wel een paar dagen) doorkom op alleen het buffervat.
Mijn idee is dat ik op zoek moet naar een brine-water installatie, maar dat ik mij op een lagere bèta richt qua vermogen omdat ik evt ook elektrisch bij kan verwarmen met COP1.
Ik ben niet technisch dus ik vroeg me eigenlijk af of dat nou tegenstrijdig is: aan de ene kant het buffervat zo warm mogelijk krijgen overdag zodat ik daar "warmte-energie" in op kan slaan voor een paar dagen
maar aan de andere kant een wp dimensioneren op een lage bèta (en hoe laag dan?)
Kijkend naar dat bèta tabelletje voorzie je al in 90% van de behoefte met een bèta van 0.5
Heeft iemand hier een idee bij?
Wat een geweldig topic is dit. Ik had eigenlijk tot nu toe altijd gelezen maar nooit echt een reactie opgetekend. Maar nu, na een hele avond lezen ben ik al zo veel wijzer geworden, en is het lijstje met vragen/afwegingen in feite een lijst. Toch blijft er nog een vraag over (nou ja wel meer, maar voor nu even deze vraag)
Ik heb zo op het oog een vrij vergelijkbare situatie (ga verbouwen, vrijstaand jaren 30 huis, warmteverlies zonder nachtverlaging 16,5Kw), maar met één verschil. Namelijk dat ik 60 zonnepanelen in de tuin heb liggen. Dus ruim 18kwp aan elektrisch vermogen. Ik heb dit met opzet gedaan omdat ik een aantal dingen veronderstelde:
1. door mijn eigen stroom op te wekken hoef ik mij minder druk te maken over het energie verbruik van mijn warmtepomp.
2. mijn opgewekte energie kan (dec en jan daargelaten) in principe overdag maximaal het buffervat verwarmen en het boilervat voorverwarmen. Zodat in de nacht de wp niet hoeft te draaien en ik de nacht (en misschien wel een paar dagen) doorkom op alleen het buffervat.
Mijn idee is dat ik op zoek moet naar een brine-water installatie, maar dat ik mij op een lagere bèta richt qua vermogen omdat ik evt ook elektrisch bij kan verwarmen met COP1.
Ik ben niet technisch dus ik vroeg me eigenlijk af of dat nou tegenstrijdig is: aan de ene kant het buffervat zo warm mogelijk krijgen overdag zodat ik daar "warmte-energie" in op kan slaan voor een paar dagen
maar aan de andere kant een wp dimensioneren op een lage bèta (en hoe laag dan?)
Kijkend naar dat bèta tabelletje voorzie je al in 90% van de behoefte met een bèta van 0.5
Heeft iemand hier een idee bij?
Hoi @Oosy2701 ik ben ook van plan om mijn dak van 200m2 grotendeels te voorzien van zonnepanelen. Aangezien ik deze kerst toch niks te doen heb ben ik van plan op basis van mijn verwachtte verbruikscurve eens wat scenario's door te rekenen t.a.v. de prijs per kW verwarmingsvermogen electrische versus warmtepomp om te bepalen waar het omslagpunt ligt.
Naar mijn weten kan een gewone warmtepomp maximaal 55 graden aan, of hebben ze tegenwoordig een elektrische naverwarming? Een warmtepomppaneel kan dat stuk erboven mooi opvangen en op dagen/periodes dat het niet gaat is elektrisch naverwarmen of een boiler voor je tapwater ideaal.Cpt.Chaos schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
Hou op over al die fratsen zoals warmtepanelen en elektrische elementen. Pvt panelen zijn gewoon ruk voor wat je ervoor betaalt. Elektrische naverwarming is ook helemaal niet nodig. Een w/w warmtepomp heeft een Ta begrenzing van 65 graden, hiermee kan je een boilervat makkelijk op 60 graden zetten. 55+ is al genoeg om legionella de das om te doen, als het al in de leidingen zit. En die kans is al klein.
Als je een buffervat hebt dan is die lage COP, het rendement dus, een minder issue maar lijkt mij niet wenselijk. Je wilt een energiezuinige installatie en dan zou je een enorme capaciteit nodig hebben.
Beetje wat je nu ook ziet dat met CV ketels plaatst van 18kW om de verwarming en 3 kranen tegelijk warm water aan te kunnen. Terwijl je in feite maar 5kW voor je verwarming nodig hebt.
Dat is naar mijn mening met een kanon op een mug schieten.
Zonnepaneel kent iedereen alleen elektrisch, warmtepaneel of beter gezegd een warmtepompaneel (vroeger bekend als zonnecollector), ik probeer woorden te gebruiken zodat het leesbaar word.Gwaihir schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:13:
[...]
Warmtepanelen? Wat voor mysterieuze dingen zijn dat, dat ze hartje winter zo maar zo'n warmte doen verschijnen?
Als ik probeer wat je zegt voor te stellen op een werkende manier, dan begrijp ik dat je het over een hybride systeem hebt met lucht en PVT als bronnen. Dan nog: kun je uit PVT in hartje winter zoveel makkelijker hoogwaardige warmte onttrekken? De warmtebron is dan toch nog steeds primair de omgevingslucht, die die PVT op temperatuur moet houden? Dan liever PVT met een W/W WP, in gebruik om de bron te regenereren.
[...]
Op zich wel eens dat men veelal iets te makkelijk naar 1:1 omwisselen van een CV-ketel zoekt (veelal door een L/W WP). Maar toch.. ik zie plenty mensen wél de LTV aanleggen, bijvoorbeeld.
De PV panelen hadden in de winter nog wel eens problemen, ook vanwege bevriezing dat ze uitgeschakeld werden door de vorstbeveiliging. Moderne PVT panelen hebben dat probleem bijna niet en kunnen met een beetje zon al een goede opbrengst hebben.
Ik doel dus idd op een water/water (W/W) systeem.