Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 26 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:39:
[...]

Kijk eens naar Plushuis.nu. Dat is onze adviseur bij de nieuwbouw, maar hij heeft ook ervaring met het energieneutraal maken van bestaande woningen.
Dank. Zoek ik contact mee :).

En dat had ik op basis van die naam / allereerste indruk niet gedaan: energieplus vind ik nogal een niets zeggende rekensom en hun eigen keuze lijkt dan ook nog 'ns nieuw bouwen in houtskelet. Maar als ik verder lees gaat het hun óók om luchtdicht, zijn ze passief gecertificeerd, maken ze voornamelijk bestaande ontwerpen een flinke slag beter (dus ook in steen, etc.), en hebben ze het over zorgen dat het advies ook echt uitgevoerd kan worden (= vinden en begeleiden van partijen). Maar 'ns horen dan :).

Wat idioot trouwens om te lezen (in je posts hier Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 ) dat juist Triodos duurzaam bouwen zo in de weg staat met z'n garantie eisen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fishman schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:48:
Wat is een haag? Ik snap je opmerking niet omdat ik niet weet wat je bedoelt met een haag. Heeft dat iets met je rieten dak te maken?
Ja, in 't riet is het (veelal) geen gezicht én (ook) een forse aanpassing aan de dakconstructie (gat in het riet, isoleren, waterdicht maken..). Zag wij 'm niet (fraai) worden, dus alternatief..

Haag: dichte rij struiken die jaarlijks geschoren wordt, veelal in gebruik als erfafscheiding.
Gwaihir in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 29-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fishman schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:59:is het mogelijk om PVT panelen te combineren met een grond-bron?[/b] Iemand daar ervaring mee?
Ja, dat kan zeker. Die overheidssite waar je de benodigde bronlengte kunt bereken raadt het zelfs aan. Komt de bron en het rendement van de PV ten goede.

Zou je 's zomers in serie met je koeling kunnen zetten, lijkt me. D.w.z. je koelt eerst je huis en dan ga je op de terugweg door de PVT en dan de grond weer in.

Praktische beperking: lang niet zo breed leverbaar in tal van merken, etc. als PV. Wellicht betaal je daardoor relatief veel voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54
Gwaihir schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:57:
[...]

Ja, in 't riet is het (veelal) geen gezicht én (ook) een forse aanpassing aan de dakconstructie (gat in het riet, isoleren, waterdicht maken..). Zag wij 'm niet (fraai) worden, dus alternatief..

Haag: dichte rij struiken die jaarlijks geschoren wordt, veelal in gebruik als erfafscheiding.
Gwaihir in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
:) :) :)
Ik weet wel wat een plantenhaag is, maar ik begreep niet dat je daar bovenop nog panelen hebt gelegd. Dan snap ik dat de constructie vrij duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fishman Ja, ik meende al dat je je er iets op het dak bij voor probeerde te stellen ;).

Werkt trouwens helemaal prima. Had wat meer gedoe met blad verwacht in de herfst, maar dat waait er weer af (blijft ook niet tussen 't gootje hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Gwaihir schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:01:
[...]

Ja, dat kan zeker. Die overheidssite waar je de benodigde bronlengte kunt bereken raadt het zelfs aan. Komt de bron en het rendement van de PV ten goede.

Zou je 's zomers in serie met je koeling kunnen zetten, lijkt me. D.w.z. je koelt eerst je huis en dan ga je op de terugweg door de PVT en dan de grond weer in.

Praktische beperking: lang niet zo breed leverbaar in tal van merken, etc. als PV. Wellicht betaal je daardoor relatief veel voor wat je krijgt.
Ik zie dat een PVT paneel grofweg 900 euro kost, tegen 350 voor een PV paneel, dat is een groot verschil inderdaad, maar geld is niet de enige reden dat mensen een passief/duurzaam/energiezuinig huis willen.
Nu ik er zo over nadenk lijkt het me een ideale combinatie. PVT panelen hebben een hogere COP tijdens het voor- en najaar omdat de buitentemperatuur dan vaak nog hoger is dan 10 graden (gemiddelde grond temperatuur). En in de winter kan je dan verwarmen uit je bron en in de zomer koelen uit je bron. Best of both worlds lijkt me.
Je moet dan alleen met een klep ofzo kunnen schakelen tussen de bronnen. Moet minimaal 4x per jaar wisselen, maar kan je wellicht ook slim maken met domotica door naar de temperatuur van de bron en de buitentemperatuur te kijken en dan automatische de beste bron kiezen.
@Femme Ik weet dat jij ook twee bronnen hebt, een verticale en een horizontale. Hoe schakel jij tussen die twee? Of gebruik je ze altijd tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fishman Ik schakel hier van alles aan de installatie(s) met een Loxone miniserver. Heb van de week net bedacht hoe ik met twee extra kleppen CV-haard en WP nog beter samen ga laten werken :). -- Tenminste, ik vermoed dat ik daar blij van ga worden, maar ik wil eerst de huidige setup nog wat beter testen.

Zo'n WP heeft zelf vaak ook nog 'n hele batterij aan extra aansluitmogelijkheden voor dat soort zaken (de EcoForest in elk geval wel).

(Meen me van @Femme's posts te herinneren dat ze beide via één flow verdeler altijd mee draaien. En waarom ook niet voor zo'n set?)

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 29-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
JohanB schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:36:
Ik kom er toch nog niet helemaal uit met m’n Alpha Innotec MSW2-6S.

En omdat m’n vrouw er een beetje klaar mee is, even hier wat vragen.

Hoe kan ik zorgen dat het systeem sneller reageert op de RBE?

Situatie: stooklijn 32.5/-20 en 18.5/18.5. Daarna calibratie zo ingericht dat bij 21C op RBE het ook echt 21C wordt. En hij blijft mooi stabiel ongeveer 1.8kW leveren (laagste wat ie kan?)

Als ik nu echter m’n RBE naar 23C zet, dan zie ik dat de “retour berekend” inderdaad ook met 2C omhoog gaat, en daarom de aanvoer ook. Na een paar uur bereikt dan de retour ook deze temperatuur. Echter in huis gebeurd er na 2 dagen nog weinig (iets van 0.5C erbij)

Hoe kan ik de reactie op de RBE sterker instellen, zodat bijvoorbeeld de “retour berekend” meer disproportioneel aanpast? En het snel lekker warm wordt voor mijn vrouw, of moet ik deze wens gewoon uit haar hoofd praten? :)
@JohanB

Je kunt bij de systeem instellingen onder RBE de invloedsfactor van de RBE instellen. Bij VLV / FBH staat ie standaard op 100% probeer eens 150%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:52:
[...]

En dat had ik op basis van die naam / allereerste indruk niet gedaan: energieplus vind ik nogal een niets zeggende rekensom en hun eigen keuze lijkt dan ook nog 'ns nieuw bouwen in houtskelet. Maar als ik verder lees gaat het hun óók om luchtdicht, zijn ze passief gecertificeerd, maken ze voornamelijk bestaande ontwerpen een flinke slag beter (dus ook in steen, etc.), en hebben ze het over zorgen dat het advies ook echt uitgevoerd kan worden (= vinden en begeleiden van partijen). Maar 'ns horen dan :).

Wat idioot trouwens om te lezen (in je posts hier Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 ) dat juist Triodos duurzaam bouwen zo in de weg staat met z'n garantie eisen!
Het is bij Triodos uiteindelijk wel gelukt. De bouw van onze woning start komende week. Plushuis heeft ook advies gegeven voor verduurzaming van bestaande woningen. Maar dat kun je op hun website ook wel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:52:
[...]

@Gwaihir

Ze vragen voor mijn hypotheek met duurzaamheidskorting en NTA 8800 rapport de opvolger van EPC, op basis van 150 punten. Nu is mijn huis extreem goed geisoleerd en luchtdicht met W/W WP en veel PV dus ik haal die < 0,6 wel. Maar het wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Dat relateert tenminste nog direct aan duurzaamheid; het zal immers ook echt duurzaam moeten zijn. Maar ik las in de posts van @deejeebv dat er ook een 'gevecht' bij hoort met een juist heel old skool bouwgarantiesysteem wat innovatieve oplossingen niet zo dist.. Gevolg lijkt op het oog dat je (te) veel gedoe hebt en onredelijk zwaar op de welwillendheid van je aannemer moet leunen. Hem dan wel gelukt, maar daar die ook zat te doen hebben vandaag te dag, lijkt me dat ze nog al eens afhaken en dat Triodos daarmee het door hen beoogde doel nogal hard tegen werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
adnanoner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:18:
[...]

Verbouwing wordt pas eind volgend jaar dus zitten nog niet in welke bedrijven. Dikte is inderdaad iets van 24cm. Aangezien we buitenisolatie gaan toepassen kunnen we de aansluiting bij de daktrim opnieuw maken en zitten we niet met dat probleem. PIR zouden we waarschijnlijk in 2 lagen leggen. Wat betreft de zonnepanelen moeten we nog even kijken hoe we het constructief doen. We gaan voor oost-west opstelling en zouden dan in ieder geval alle panelen aan elkaar vast maken, waarschijnlijk kunnen we dan wel wat makkelijker de constructie vastzetten in het dak (of valt het balast mee). Daarnaast zijn we nog even in dubio of we het groen dak ook onder de zonnepanelen leggen of niet (hangt ook een beetje af van of we voor een goede prijs bifacial panelen kunnen vinden).

Ik zou persoonlijk altijd voor EPDM gaan, PVC is toxisch spul. Wij bouwen alles wat we nieuw maken volgens de red building list ( Wikipedia: Red List building materials ). Zo gaan we dus ook de afvoer van PP doen in plaats van PVC.
Ik zou sterk overwegen om alles plat te gooien en opnieuw te bouwen. Denk dat je dan je doelstellingen makkelijker haalt. En wellicht ook nog goedkoper. Een van mijn vrienden probeerde renovatie met een uitgewoon jaren 60 huis en uiteindelijk was maar iets goedkoper dan platgooien en opnieuw bouwen. Met een "oud" huis moet je altijd compris werk doen om het passend te krijgen en krijg je zaken als koudebruggen slecht weg. Bij hem scheelde het iets van maximaal 50K met helemaal opnieuw bouwen, maar dan was het comfort toch een stuk beter geweest en de bouwtijd waarschijnlijk ook korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:10:
@Vaevictis_ Dat relateert tenminste nog direct aan duurzaamheid; het zal immers ook echt duurzaam moeten zijn. Maar ik las in de posts van @deejeebv dat er ook een 'gevecht' bij hoort met een juist heel old skool bouwgarantiesysteem wat innovatieve oplossingen niet zo dist.. Gevolg lijkt op het oog dat je (te) veel gedoe hebt en onredelijk zwaar op de welwillendheid van je aannemer moet leunen. Hem dan wel gelukt, maar daar die ook zat te doen hebben vandaag te dag, lijkt me dat ze nog al eens afhaken en dat Triodos daarmee het door hen beoogde doel nogal hard tegen werkt.
Jawel, ik heb met mijn aannemer ook een heel gevecht moeten houden. Zo heb ik geen kanalen voor balansventilatie kunnen laten aanleggen. Nu wel achteraf opgelost. Bouwer is ook voor oplevering failliet gegaan had 50 gebreken en bodem bron (Nathan) heeft geen garantie. Bank wilde eerst ook geen hypotheek geven, andere deed niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
jerh schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:11:
[...]

Ik zou sterk overwegen om alles plat te gooien en opnieuw te bouwen. Denk dat je dan je doelstellingen makkelijker haalt. En wellicht ook nog goedkoper. Een van mijn vrienden probeerde renovatie met een uitgewoon jaren 60 huis en uiteindelijk was maar iets goedkoper dan platgooien en opnieuw bouwen. Met een "oud" huis moet je altijd compris werk doen om het passend te krijgen en krijg je zaken als koudebruggen slecht weg. Bij hem scheelde het iets van maximaal 50K met helemaal opnieuw bouwen, maar dan was het comfort toch een stuk beter geweest en de bouwtijd waarschijnlijk ook korter.
Renovatie is uiteraard duurzamer in de basis. De meeste koude bruggen werken we weg door nieuwe buitenisolatie te plaatsen over de bestaande gevel (houtswol met daaroverheen pleisterwerk), uitgraven en isoleren rondom de buitenmuren/fundering en een nieuw plat dak. Wat overblijft is de koude brug van de fundering. We hebben al een phpp berekening gedaan (passief huis berekening) en kunnen voldoende “compenseren” door de gunstige ligging (veel glas op zuid mogelijk) en veel isolatie (dak rc 10, gevel rc 9). Als we trouwens een nieuw huis zouden bouwen zou ik dat zeker in cross laminated timber (met houtswol isolatie) doen. Super duurzaam (je slaat immers co2 op), te prefabben en dan heb je meteen een luchtdichte laag.

Gaat uiteraard wel een flinke uitdaging worden de renovatie haha dus daar zijn we ons van bewust :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 23:21

Consulectro

Lekker bezig...

Een combinatie van PVT en bodembron werkt perfect is mijn ervaring. Ook volgens de NIBE installateur is dit een goede combinatie. Bij mij wordt dit geregeld door een PLC. De bron met de hoogste temperatuur wordt door de warmtepomp gebruikt. Indien de zon schijnt of als het buiten warmer is dan 10°C, is dat vaak de PVT bron. De bodembron en de PVT bron staan parallel met elkaar aangesloten. Indien de PVT panelen warmer zijn, blijft er ook nog (middels een aparte pomp) een minimale flow (1%) uit de bodembron lopen. Daarmee wordt de bodembron ontlast en stijgt deze zelfs in temperatuur (wordt opgeladen). 's Avonds/'s nachts heb je hier weer profijt van. De minimale flow is ook nodig om de temperatuur van de bodembron te monitoren.
Door deze combinatie van deze twee bronnen heb ik de optimale COP voor de warmtepomp. Dus je bent hierdoor niet alleen van het koelen in de zomer afhankelijk om de bron op te laden.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 00:32
adnanoner schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:26:
[...]

Op zich wel interessant inderdaad. Kun je me wat meer vertellen over hoe je dit combineert met je WTW? De maximale debieten van een kanaalunit zijn een stuk hoger dan die van de wtw. Leg je een tweede buizen systeem aan wat onafhankelijk van je WTW kanalensysteem werkt? Kun je ook met een kanaalsysteem kiezen welke ruimtes worden verwarmt/verkoelt? Zo zouden we ervoor kunnen zorgen dat we in de zomer namelijk niet koude lucht in de badkamers inblazen.
Er zijn een aantal opties.

Eén optie is om een ruimte als buffer te gebruiken. Als bijvoorbeeld de WTW en kanaalunits in een stookhok op zolder staan, kun je met een simpel rooster in de deur of flinke kier, deze kamer als buffer gebruiken. De WTW gebruikt dan normale afzuig in de badkamers en keuken, maar blaast enkel in die buffer kamer. De kanaalunit draait dan op minimale stand permanent, of indien ze elektrisch kunnen buurten, gaat automatisch aan indien de WTW aan het ventileren is.
Als de WTW even heel hard afzuigt (vocht uit badkamer) ontstaat een beetje overdruk in de buffer kamer, en andersom als de kanaal-unit verwarmt/koelt zal die doorgaans harder blazen dan de WTW aanvoert (of wellicht staat die op dat moment zelfs uit) en dus wat onderdruk ontstaan. Via het rooster of kier reguleert die dan de lucht met de rest van je huis. Vooral bij verwarmen/koelen is dit ideaal omdat dan zo'n zolder buffer onderdruk heeft en dus lucht omhoog je huis in gaat en natuurlijk circuleert

Andere optie is de uitblaas van de WTW rechtstreeks in het inlaat van de kanaal-unit te zetten, maar dan moet de ventilator van de kanaal-unit wel aangestuurd kunnen worden door de WTW. In de VS zie je deze optie wel eens, maar de WTW staat dan daar meestal op een timer ipv op permanent. Voor WTW programma's waar permanent geventileerd wordt is dan minder geschikt. In grote kantoren is dit ook geen onbekende optie, dus als je de instapmodellen neemt van zo'n kantoor serie kunnen ze dit ook vaak.

Derde optie is de WTW en kanaal-unit parallel zetten op de uitblaas kanalen. De WTW en kanaal-unit werken dan geheel onafhankelijk, maar blazen door dezelfde kanalen. Afzuiging is uiteraard wel apart, want WTW zuigt in keuken en nat, waar kanaal-units vaak ergens centraal in een hal of huiskamer aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Consulectro schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:35:
Een combinatie van PVT en bodembron werkt perfect is mijn ervaring. Ook volgens de NIBE installateur is dit een goede combinatie. Bij mij wordt dit geregeld door een PLC. De bron met de hoogste temperatuur wordt door de warmtepomp gebruikt. Indien de zon schijnt of als het buiten warmer is dan 10°C, is dat vaak de PVT bron. De bodembron en de PVT bron staan parallel met elkaar aangesloten. Indien de PVT panelen warmer zijn, blijft er ook nog (middels een aparte pomp) een minimale flow (1%) uit de bodembron lopen. Daarmee wordt de bodembron ontlast en stijgt deze zelfs in temperatuur (wordt opgeladen). 's Avonds/'s nachts heb je hier weer profijt van. De minimale flow is ook nodig om de temperatuur van de bodembron te monitoren.
Door deze combinatie van deze twee bronnen heb ik de optimale COP voor de warmtepomp. Dus je bent hierdoor niet alleen van het koelen in de zomer afhankelijk om de bron op te laden.
Perfect, bedankt voor het bevestigen van mijn gedachtes. Mijn buurman laat binnenkort ook PVT panelen installeren, en ik wil toch eerst de isolatie van mijn dak aanpakken, dus ik heb nog even tijd om me te orienteren op opties (en om te sparen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
adnanoner schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:30:
[...]

Renovatie is uiteraard duurzamer in de basis. De meeste koude bruggen werken we weg door nieuwe buitenisolatie te plaatsen over de bestaande gevel (houtswol met daaroverheen pleisterwerk), uitgraven en isoleren rondom de buitenmuren/fundering en een nieuw plat dak. Wat overblijft is de koude brug van de fundering. We hebben al een phpp berekening gedaan (passief huis berekening) en kunnen voldoende “compenseren” door de gunstige ligging (veel glas op zuid mogelijk) en veel isolatie (dak rc 10, gevel rc 9). Als we trouwens een nieuw huis zouden bouwen zou ik dat zeker in cross laminated timber (met houtswol isolatie) doen. Super duurzaam (je slaat immers co2 op), te prefabben en dan heb je meteen een luchtdichte laag.

Gaat uiteraard wel een flinke uitdaging worden de renovatie haha dus daar zijn we ons van bewust :P
Inderdaad, alles plat gooien is niet echt duurzaam. En met bestaande bouw is energie neutraal worden al prima haalbaar. Alles daarboven (passief huis, etc) is leuk, maar draagt niet heel veel extra bij aan de duurzaamheid en behoud van de aarde. Zeker niet als je daarvoor eerst een compleet huis moet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Iemand hier trouwens al de nieuwe Nibe 9240R3 firmware geinstalleerd? Is beschikbaar sinds 2 weken. Ik zie hem nu pas staan op nibeuplink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Consulectro schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:35:
Een combinatie van PVT en bodembron werkt perfect is mijn ervaring. Ook volgens de NIBE installateur is dit een goede combinatie. Bij mij wordt dit geregeld door een PLC. De bron met de hoogste temperatuur wordt door de warmtepomp gebruikt. Indien de zon schijnt of als het buiten warmer is dan 10°C, is dat vaak de PVT bron. De bodembron en de PVT bron staan parallel met elkaar aangesloten. Indien de PVT panelen warmer zijn, blijft er ook nog (middels een aparte pomp) een minimale flow (1%) uit de bodembron lopen. Daarmee wordt de bodembron ontlast en stijgt deze zelfs in temperatuur (wordt opgeladen).
En andersom? Wordt de warmte van de PVT in de zomer ook gebruikt om de bron op te laden?

Brengt EcoForest ook firmware updates uit eigenlijk? En hoe dan te installeren? (Gaat er ergens een USB stick in die controller of zo?) Zie toch regelmatig 'n (onjuist) regelgedrag wat er wel eentje kan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Gwaihir schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:53:
[...]

En andersom? Wordt de warmte van de PVT in de zomer ook gebruikt om de bron op te laden?
Ja, ook in de zomer wordt de bron opgeladen en de panelen gekoeld.
Afgelopen zomer liep de temperatuur van de bodembron op tot ongeveer 13..14 graden.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Consulectro Hoe dan, m.b.v. die extra pomp wellicht? Simpelweg parallel zou de zomerhitte van de PVT je warmtewisselaar in zuigen..

Onze bron begon z'n leven (deze zomer, koelen) rond de 15 graden, trouwens. Hoop dat elke zomer terug te zien.. (Zit nu rond de 12 graden, maar geef 'm nog geen 'eerlijke' belasting.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Gwaihir schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:43:
@Consulectro Hoe dan, m.b.v. die extra pomp wellicht? Simpelweg parallel zou de zomerhitte van de PVT je warmtewisselaar in zuigen..
Ik heb de mogelijkheid indien ik geen koeling nodig heb in de zomer om de warmte van de panelen door de grondbron te laten circuleren. Handmatig. Normaal staat deze op de automaat. Ik kan kiezen uit vol automaat (hoogste temperatuur van de bron), alleen pvt panelen als warmtebron of alleen de bodembron met de plc regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Even een mogelijk domme vraag.
Ik volg dit forum al een tijdje en ben sinds september eigenaar van een Nibe F1255 warmtepomp (6kw) met 176m boring.

Wat zijn goede temparaturen voor de bron?
Hij zit hier momenteel veelal tussen de 7,8 en 8,7 en bij een lange run (of warmwater) zakt hij wel een tot 6,8.
Nu weet ik dat hij nog geen zomer heeft kunnen koelen en hiermee opwarmen.

Moet ik mij zorgen maken om de brontempraturen aangezien de echte winter nog moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

thefox231 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:59:
Even een mogelijk domme vraag.
Ik volg dit forum al een tijdje en ben sinds september eigenaar van een Nibe F1255 warmtepomp (6kw) met 176m boring.

Wat zijn goede temparaturen voor de bron?
Hij zit hier momenteel veelal tussen de 7,8 en 8,7 en bij een lange run (of warmwater) zakt hij wel een tot 6,8.
Nu weet ik dat hij nog geen zomer heeft kunnen koelen en hiermee opwarmen.

Moet ik mij zorgen maken om de brontempraturen aangezien de echte winter nog moet komen?
Nee hoor, ik zit ook nu rond de 6 graden. Ik heb een WP van 12kW met 240meter boring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Consulectro schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:05:
[...]

Nee hoor, ik zit ook nu rond de 6 graden. Ik heb een WP van 12kW met 240meter boring.
Ik zit op 5,1 graden met 8kW en 125m boring. Van de zomer tot 17 graden kunnen koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
bedankt beide geen reden tot zorgen dus. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Graag even jullie hulp met het finetunen van de stooklijn. Ik merk dat deze te ver doorschiet.
Het was in de woonkamer (RBE) al 20.7 en stond ingesteld op 20.5. Warmtepomp bleef nog vrolijk aan staan. Ook heb ik de temperatuur op de WP op +1,0 staan.

Ik heb dus RBE ingesteld op VLV en invloedsfactor 200%. Hoe krijg ik de ruimte temperatuur tussen de 20 en max 21 graden? Zodat de WP automatisch aan/afslaat? Wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi2nxgUaHk-QRZg5u9XCTlgDI3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDPqaw58egXfM3A2zswxPQUc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MugE0SLMnsIx7GfrAUqLfmWhsTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5WmD2933HFjguszk7UAcKd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjiJRpygN6gRpkHGvTEEXsls6DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6imWdlCi30lg5jGj4U1InC4Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Ik heb een order geplaatst voor de plaatsing van airconditioning (Multi-split Daikin Stylish) dit voorjaar. Nou ben ik ook een nieuwe schuur aan het bouwen met wat woonruimte erin, en ben mij aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen gecombineerd met een aardwarmtepomp voor verwarming en warm water voor in de schuur én ook in huis.

Nou heb ik al gezien dat er van alles moois te koop is, met ook sturing per ruimte (wat ik uiteraard graag wil hebben). Een vriend van mij heeft een mooie warmtepomp installatie en gebruikt deze ook voor koeling. Nou moet ik zeggen dat ik toch graag de plaatsing van de airco door wil laten gaan aangezien de koeling met warmtepomp via de vloerverwarming niet vergelijkbaar is met koeling middels airco. Ook heb ik op de slaapkamer boven geen vloerverwarming en juist daar is airco super fijn.

Nou komt de vraag, is er iemand die mij kan vertellen of je als je dus een systeem hebt met zoneregeling van bijvoorbeeld Uponor of Alpha Innotec, je hier ook de Lucht-Lucht warmtepomp/Airconditioning op aan kan sluiten? Ook aangezien het systeem van Uponor bijvoorbeeld relatieve luchtvochtigheid meet, en je dan bijvoorbeeld de Airco vocht uit de lucht zou kunnen laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Consulectro schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:52:
Ik heb de mogelijkheid indien ik geen koeling nodig heb in de zomer om de warmte van de panelen door de grondbron te laten circuleren. Handmatig.
Hmm.. begrijp ik dan goed dat de PVT ongebruikt blijft, juist in de hete perioden wanneer je koelt? Klinkt niet alleen als gemiste kans voor koeling van je PV en regeneratie van je bron, maar ook als (nodeloos) in stagnatie jagen van je panelen, wat slecht is voor je glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:27
@Vaevictis_ Wat is bij jou de hysterese van de verwarmingsmodus? Deze staat in de luxtronic (uit mijn hoofd ben niet thuis) onder instellingen->temperaturen. De hysterese staat standaard op 2 of 3, waardoor de warmtepomp dus ook bij behaalde temperatuur door blijft gaan tot hij uit de hysterese loopt. Bij ons staat hij nu op 0,5, maar meer omdat de warmtepomp niet meer wilde starten, zeker als je een lage stooklijn hebt, en die van jou is heel laag.
Deze kan je veranderen als je als installateur bent ingelogd in de luxtronic.

Code stond ook al eerder hier in het topic @Gwaihir heb hem wel maar weer weggehaald dan. Dus opschrijven boys!

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-11-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:07:
Deze kan je veranderen als je als installateur bent ingelogd in de luxtronic. ???? zou de code moeten zijn, en anders ???? :P
Houd je die niet liever voor je / vind je installateur dat leuk als 't 'zijn' standaard code is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Gwaihir schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:05:
[...]

Hmm.. begrijp ik dan goed dat de PVT ongebruikt blijft, juist in de hete perioden wanneer je koelt? Klinkt niet alleen als gemiste kans voor koeling van je PV en regeneratie van je bron, maar ook als (nodeloos) in stagnatie jagen van je panelen, wat slecht is voor je glycol.
Nee, in de zomer blijft er altijd een kleine flow door de PVT panelen lopen. Ook worden deze bij WW-vraag nog steeds gebruikt. Zonder flow kun je ook niet de juiste temperatuur monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
@Vaevictis_ Wat is bij jou de hysterese van de verwarmingsmodus? Deze staat in de luxtronic (uit mijn hoofd ben niet thuis) onder instellingen->temperaturen. De hysterese staat standaard op 2 of 3, waardoor de warmtepomp dus ook bij behaalde temperatuur door blijft gaan tot hij uit de hysterese loopt. Bij ons staat hij nu op 0,5, maar meer omdat de warmtepomp niet meer wilde starten, zeker als je een lage stooklijn hebt, en die van jou is heel laag.
Deze kan je veranderen als je als installateur bent ingelogd in de luxtronic. 9445 zou de code moeten zijn, en anders 9455 :P
@Cpt.Chaos Hysterese HR is 5K ! Ja dat moet het zijn, nu nog aanpassen. Dank voor de tip.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-11-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Deze kan je veranderen als je als installateur bent ingelogd in de luxtronic. 9445 zou de code moeten zijn, en anders 9455 :P
Bewust lage stooklijn om het huis gelijkmatig met lage temperatuur op te warmen (en zo de belasting op de bron te sparen). Het huis krijg ik er in 4 uur ong. 1,5 graden warm mee dus dat is prima (zeker tussen 20 en 21 graden). Overigens is mijn WP niet moduleren (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Confirmed. hystere HR 0,5 en slaat direct aan op RBE temperatuur. Heeft dus 4 jaar op 5K gestaan.

Je wilt niet weten wat er allemaal fout is gegaan bij bron en afgifte zijde. Dat is het uberhaupt nog warm is geworden is een wonder. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Let wel op dan dat de WP niet veel gaat pendelen met een te lage hysterese. Als je een buffervat hebt dan is 2K wel een redelijke waarde. Onze pomp is frequentiegeregeld vandaar dat we de hysterese zo laag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:36
Gwaihir schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:47:
[...]
- Delta-T voor SWW
- Delta-T voor Verwarming (is meen ik alle verwarming, anders: DG1)
- Ondergrens modulatiebereik productie pomp (bij verwarmen)
Delta-T voor SWW = analog[15], heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen.
de andere 2 houd je van me te goed.
Gwaihir schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:53:
[...]

Brengt EcoForest ook firmware updates uit eigenlijk? En hoe dan te installeren? (Gaat er ergens een USB stick in die controller of zo?) Zie toch regelmatig 'n (onjuist) regelgedrag wat er wel eentje kan gebruiken..
Ben ook benieuwd naar de firmware updates, weet wel dat de controller beschikt over een RJ11 serial port, waarschijnlijk wordt deze gebruikt voor updates (als ze bestaan).
  • Bios: 6.44
  • Boot: 5.01
  • Firmware vers.: 5
  • Service vers.: 0.2
Wat geeft die van jou aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Vaevictis_
Met jouw stooklijn heb je eigenlijk geen stooklijn, maar bijna een vaste horizontale lijn. Dankzij de RBE wordt jouw retourtemperatuur alsnog aangepast naar de goede waarde. Zeker toen je hysterese nog op 5 K stond. Nu je hem op 0,5 K hebt staan heb je meer kans op pendelen.
Ik heb zelf mijn stooklijn op 19/35 staan met een hysterese van 1 K. Dat geeft lange runs (wel met modulerende wp) van 20 tot 48 uur. De runs worden soms afgebroken na een SWW run omdat dan de retour te langzaam zakte.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Cpt.Chaos schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:43:
Let wel op dan dat de WP niet veel gaat pendelen met een te lage hysterese. Als je een buffervat hebt dan is 2K wel een redelijke waarde. Onze pomp is frequentiegeregeld vandaar dat we de hysterese zo laag hebben.
Ik heb geen buffervat helaas. De woonkamer wordt ingezet om overtollige warmte te lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
KC27 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:39:
@Vaevictis_
Met jouw stooklijn heb je eigenlijk geen stooklijn, maar bijna een vaste horizontale lijn. Dankzij de RBE wordt jouw retourtemperatuur alsnog aangepast naar de goede waarde. Zeker toen je hysterese nog op 5 K stond. Nu je hem op 0,5 K hebt staan heb je meer kans op pendelen.
Ik heb zelf mijn stooklijn op 19/35 staan met een hysterese van 1 K. Dat geeft lange runs (wel met modulerende wp) van 20 tot 48 uur. De runs worden soms afgebroken na een SWW run omdat dan de retour te langzaam zakte.
@KC27
Ja de installateur zegt dus dat met pendelen beter is voor de bron en ik zei dat het slechter is voor de compressor. Ik zou liever ook langere runs hebben. Misschien toch nog een buffervat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@Vaevictis_ De RBE geeft een gewenste retourtemperatuur door aan de luxtronic. De WP draait tot hij op deze temperatuur zit. Om lange runs te maken blijft de compressor draaien tot de retourtemperatuur hystereseHR van de gewenste temperatuur zit, in dit geval was dat dus retour+5K. hierdoor kreeg je dus de overshoot in ruimtetemperatuur. Met een lagere hystereseHR zal de warmtepomp eerder stoppen, en afhankelijk van het warmteverlies van de woning dan ook eerder starten. Het is dus sowieso zaak dat de woonkamergroep nooit dichtgestuurd kan worden, maar dat zal wel al zo zitten.
Dat is meteen het grote nadeel van niet modulerend. Hier moet extra rekening gehouden worden met de dimensionering van de WP, te klein zou zelfs beter zijn dan te groot in dit geval.
Een niet frequentiegeregelde middenmaatje compressor is gemaakt voor 10000 starts of 150000 draaiuren. Kleinere compressoren halen de 15-20k starts ook nog wel. Dus tenzij je warmtepomp 5 keer per uur start is er nog weinig om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
fishman schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:28:
[...]

Inderdaad, alles plat gooien is niet echt duurzaam. En met bestaande bouw is energie neutraal worden al prima haalbaar. Alles daarboven (passief huis, etc) is leuk, maar draagt niet heel veel extra bij aan de duurzaamheid en behoud van de aarde. Zeker niet als je daarvoor eerst een compleet huis moet slopen.
Ik zie woningbouw verenigingen dat toch wel doen. Die kijken er wellicht met een andere blik naar en hebben een andere TCO idee dan de gemiddelde woningeigenaar. En energie neutraal is op dit moment wel afhankelijk van saldering, nul op de meter is op dit moment niet zo moeilijk. Volledig energie neutraal op elk moment is een serieuze uitdaging.

Ik schreef het al dat als het heel grootschalig is, platgooien echt wel rendabeler kan zijn en wellicht op langere termijn ook duurzamer door bijvoorbeeld de toepassing van de genoemde materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Cpt.Chaos schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:23:
@Vaevictis_ De RBE geeft een gewenste retourtemperatuur door aan de luxtronic. De WP draait tot hij op deze temperatuur zit. Om lange runs te maken blijft de compressor draaien tot de retourtemperatuur hystereseHR van de gewenste temperatuur zit, in dit geval was dat dus retour+5K. hierdoor kreeg je dus de overshoot in ruimtetemperatuur. Met een lagere hystereseHR zal de warmtepomp eerder stoppen, en afhankelijk van het warmteverlies van de woning dan ook eerder starten. Het is dus sowieso zaak dat de woonkamergroep nooit dichtgestuurd kan worden, maar dat zal wel al zo zitten.
Dat is meteen het grote nadeel van niet modulerend. Hier moet extra rekening gehouden worden met de dimensionering van de WP, te klein zou zelfs beter zijn dan te groot in dit geval.
Een niet frequentiegeregelde middenmaatje compressor is gemaakt voor 10000 starts of 150000 draaiuren. Kleinere compressoren halen de 15-20k starts ook nog wel. Dus tenzij je warmtepomp 5 keer per uur start is er nog weinig om je zorgen over te maken.
@Cpt.Chaos Mijn wp 8kW is onder gedimensioneerd t.o.v. transmissie verlies berekening. Inmiddels ook naar balansventilatie en extra geïsoleerd dus zal nu wel weer overgedimensioneerd zijn. Gisteren ong, 0.8 graden verlies per dag afgelopen weken 0,5 bij 10 graden. Na 4 jaar zit ik op 4948 impulsen en 3506 uren (koelen en verwarmen). Zal aantal starts / stops in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:55
Cpt.Chaos schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:23:
@Vaevictis_ .........
Hoe kom je aan die getallen, of bedoel je starts per jaar? Het is niet wat ik kan vinden. Ook als ik productbladen van bijvoorbeeld typische warmtecompressoren van bijvoorbeeld mitsubishi open, die noemen veel hogere max cyclus getallen. 10000 tot 20000 start/stops klopt ook niet met mijn praktijkervaring, dan zou in een vorige warmtepomp wijk waar ik woonde, van alle warmtepompen inmiddels massaal de compressor defect moeten zijn en dat is niet zo (50000 starts +).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 12:08

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik wil graag mijn vloerverwarming waterzijdig inregelen.
De reden hiervoor is dat het boven in de winter koud is en in de zomer warm, het verschil met de begane grond kan wel oplopen tot 8 graden.

Ik heb een Alpha Innotec WZS 60 HK.
Mijn huis is van 2010 en destijds A+ geïsoleerd opgeleverd.
Er is ook een whr930 WTW met een enthalpie wisselaar.

Hier wat foto's van de setup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enPSBIt4GtPE8CQ35VLTIywFCCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLw491P3Q2rO6earaXnmcYyu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GJpNScMXcGddSrp38AHeauheeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O7nYXWdfDfinnILHupNCzG0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjKCyxjt8GcsfuKaSzZ5vdH1CRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu1sN5R1bZTqZ0ltL4FwyGIT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_0FFDYEZ1_F2_pREn12TZn_Ux0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igIVgI5nypSwf3V6QDUFWIRx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZKNuYB17s3p9U0PNQOiQ1xg6XQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7jGPa02YItXQOp3NEk5djFJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHxQyDWPIfegBwWZR0cjNAqTW2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpDjMtv7EnprLqsOsBVPz55j.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z7_spOUh8P8G5bI_o3AWPXJ6pw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXDL9avFk5lQAscgrRypNBYe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KBuu5tRE2ZdHn2C9i9g8HR7Ojg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwtwkOxIUXO3ZrNNTTkIAexA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQlH9PqPjv_B8x0WjFRRagremkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdCixdd1kfRpsbxl0uo0VR3M.jpg?f=fotoalbum_tile

De 2de schuine tabel met lagere doorstroom waardes heb ik in de tussen muur gevonden, de tabel met de hogere waardes zit vast aan de verdeler.

Begrijp ik nu goed dat ik bij het op temperatuur gelijk trekken van de retour een zo klein mogelijke delta t moet zien? En niet grote verschillen zoals bij een CV?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q67jQ_GBeXAXG-pO4q2AA-qq_lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hmnShjURrzWZ3FDGwebFx65.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij geeft deze foto aan dat ik geen buffer vat heb omdat de begane grond geen koppelingen heeft en dus altijd open staat?

[ Voor 6% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-12-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:24:
Begrijp ik nu goed dat ik bij het op temperatuur gelijk trekken van de retour een zo klein mogelijke delta t moet zien? En niet grote verschillen zoals bij een CV?
Zo klein mogelijk? Het lukt hier ook prima om te klein te geraken hoor!

Voor vloerverwarming op een warmtepomp lijkt een delta-T van 5 graden de bedoeling.

Dat is inderdaad fors minder dan de 20 graden van goed ingeregelde radiatoren op een gas CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:35:
[...]

Zo klein mogelijk? Het lukt hier ook prima om te klein te geraken hoor!

Voor vloerverwarming op een warmtepomp lijkt een delta-T van 5 graden de bedoeling.

Dat is inderdaad fors minder dan de 20 graden van goed ingeregelde radiatoren op een gas CV.
Moet ik dan alles open zetten en elke retour in de flow van max terug draaien tot er een Delta van 5c is?
Is dat ook de delta die je moet hebben tijdens koelen?

Edit:

Als de begane grond altijd open staat zou het dan niet mogelijk moeten zijn om de kamers boven te verwarmen met de wtw, waardoor de vloerverwarming boven bijna nooit ingeschakeld hoeft te worden?
Zo ja wat moet de temperatuur van de huiskamer zijn om dat te doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-12-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tetsuo55 Lijkt me dat dan je vloer zo warm wordt dat je niets meer ziet en je bovendien je vraag weg valt..

Ik zou stuk voor stuk bijregelen. Liefst op een koude dag (zoals afgelopen zondag), zodat er flinke vraag is en je vloeren 'representatief' warm zijn (niet te warm, niet te koud). Dan corrigeer je de grootste afwijkingen en komt 4 uur later (of een volgende dag) weer eens kijken voor een slagje fijner.

(De installateur doet dat vast anders, o.a. door de vraag flink op te schroeven, maar die wil natuurlijk niet steeds terugkomen..)

Ik meen dat voor koeling 3 graden gehanteerd wordt en doorgaans de winterse afstelling gewoon gebruikt blijft. Idealiter zou je wellicht aan willen passen, omdat de grotere vraag dan ineens boven in je huis ligt, maar ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:42:
Als de begane grond altijd open staat zou het dan niet mogelijk moeten zijn om de kamers boven te verwarmen met de wtw, waardoor de vloerverwarming boven bijna nooit ingeschakeld hoeft te worden?
Zo ja wat moet de temperatuur van de huiskamer zijn om dat te doen?
Wellicht, voor mij ook een reden balansventilatie te willen (want verspreidt dan warmte van zowel VVW (die we boven nauwelijks hebben) als de haard in de woonkamer verder). Maar daar kan niemand van afstand veel zinnigs over zeggen: hangt af van hoe warm je het boven wilt, je isolatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Maarren schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:16:
[...]

Hoe kom je aan die getallen, of bedoel je starts per jaar? Het is niet wat ik kan vinden. Ook als ik productbladen van bijvoorbeeld typische warmtecompressoren van bijvoorbeeld mitsubishi open, die noemen veel hogere max cyclus getallen. 10000 tot 20000 start/stops klopt ook niet met mijn praktijkervaring, dan zou in een vorige warmtepomp wijk waar ik woonde, van alle warmtepompen inmiddels massaal de compressor defect moeten zijn en dat is niet zo (50000 starts +).
Dit is wat ik op het werk meemaak, wel disclaimer dat de omstandigheden hier niet optimaal zijn (temperatuur en trillingen). Middelgroot is dan wel 20kWe+. Het hangt ook zeker af van he type compressor dat gebruikt wordt. Een zuigercompressor zal altijd sneller stuk gaan dan een scroll- of schroefcompressor. Laatstgenoemde is onverwoestbaar.
Mitsu gebruikt toch scroll compressoren in de warmtepomp? Dan kom je al verder. Ik weet niet wat er in de alpha innotec zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:35:
[...]

Dit is wat ik op het werk meemaak, wel disclaimer dat de omstandigheden hier niet optimaal zijn (temperatuur en trillingen). Middelgroot is dan wel 20kWe+. Het hangt ook zeker af van he type compressor dat gebruikt wordt. Een zuigercompressor zal altijd sneller stuk gaan dan een scroll- of schroefcompressor. Laatstgenoemde is onverwoestbaar.
Mitsu gebruikt toch scroll compressoren in de warmtepomp? Dan kom je al verder. Ik weet niet wat er in de alpha innotec zit.
Ah ok dan zit daar inderdaad het verschil. Ik zit bij warmtepomp compressors in dit topic inderdaad aan 10kW(thermisch) en kleiner sealed scroll of (twin)rotary compressors te denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:19:
Delta-T voor SWW = analog[15], heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen.
de andere 2 houd je van me te goed.
Nope, helaas.. Ik lees daar 4,0 uit, zonder duidelijke relatie met iets.

Even ter vergelijk van hoe ik analog[x] begrijp: analog[14] bevat de druk van het productiecircuit.

Heb overigens wel 't gevoel dat ik in dat gebied instellingen zie, na zo net door wat instellingen gebladerd hebben. Wat giswerk:
  • analog[24] - minimumtemperatuur brine
  • analog[25] en analog[26] - minimum drukken
  • analog[34] t/m analog[36] - instelpunten stooklijn verwarming
Ben ook benieuwd naar de firmware updates, weet wel dat de controller beschikt over een RJ11 serial port, waarschijnlijk wordt deze gebruikt voor updates (als ze bestaan).
  • Bios: 6.44
  • Boot: 5.01
  • Firmware vers.: 5
  • Service vers.: 0.2
Wat geeft die van jou aan?
Idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:24:
Ik wil graag mijn vloerverwarming waterzijdig inregelen.
De reden hiervoor is dat het boven in de winter koud is en in de zomer warm, het verschil met de begane grond kan wel oplopen tot 8 graden.

Ik heb een Alpha Innotec WZS 60 HK.
Mijn huis is van 2010 en destijds A+ geïsoleerd opgeleverd.
Er is ook een whr930 WTW met een enthalpie wisselaar.

Hier wat foto's van de setup
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De 2de schuine tabel met lagere doorstroom waardes heb ik in de tussen muur gevonden, de tabel met de hogere waardes zit vast aan de verdeler.

Begrijp ik nu goed dat ik bij het op temperatuur gelijk trekken van de retour een zo klein mogelijke delta t moet zien? En niet grote verschillen zoals bij een CV?[Afbeelding]
Volgens mij geeft deze foto aan dat ik geen buffer vat heb omdat de begane grond geen koppelingen heeft en dus altijd open staat?
Ik had dit ook en heb dit laten doen door Schimmel TDI, waren een uurtje bezig. Alle flow meters goed afgestemd afgelopen zomer ook op zolder goed kunnen koelen. Het is nu ook op zolder weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
.

[ Voor 99% gewijzigd door xavier_82 op 22-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:05:
A[15] is de DT Start van SWW, als bij jou daar 4,0 uitkomt dan heb je een SWW-DT van 4°C
Aha! Vast dan; die bedoelde en gebruik ik niet.
tenzij jij iets anders bedoelde met Delta-T voor SWW.
Ja, als hij tijdens SWW productie water binnenhaalt, zet hij het in principe met +5 graden weer weg. Die instelling heet (ook) SWW delta-T, conceptueel gelijk aan die voor verwarming:
  • Delta-T voor Verwarming = A[154]
Yep :) Tx.

Pff.. we hebben het nog steeds over de instellingen en toch al over registers tot 161 aan toe... Tja, dat maakt wel duidelijk waarom mijn route à 1 minuut per te proberen register niet op schiet..

Helaas, met in de buurt zoeken die voor koeling gevonden (A[156]) maar nog niet die voor SWW die ik zoek. Snap jij nu welke ik bedoel?

Achterliggend doel: de WP is achtervang voor SWW productie, maar via een 800 liter vat. Natuurlijk verwarmt het SWW zelf door de hele hygiënespiraal in dat vat, maar de top maakt toch wel het meest uit. Dus wil ik, als de temperatuur in de buurt komt, deze delta-T op de WP ophogen (van 5 naar 10 graden) zodat de top nog even flink verwarmt, zonder dat het onderste stuk ook (eerst) mee omhoog moet.
  • Ondergrens modulatiebereik productie pomp = A[90]
Yep :), en op A[91] de bovengrens
Heb je voor mij die van de compressor (verwarming)?

Want: voortschrijdend inzicht: ik lijk vooral (ook) de bovengrens van compressorbereik en productiepomp in te willen kunnen stellen. (Beide voor verwarming.)

Ik probeer momenteel om het volgende ongewenste gedrag heen te werken: best regelmatig observeer ik de afgelopen ochtenden dat de compressor ineens flink gas geeft (verdubbeling), waardoor de warmteproductie snel op loopt en de COP terug. Na een minuut of twee à drie gaat hij vervolgens weer naar passende snelheid. Ondertussen zijn de pompsnelheden gaan oplopen en blijven dat nog ruime tijd doen (met name productie), waardoor hij langere tijd een groot volume te koud water produceert. Da's minder nuttig en het 'over volume' laat via de buffer de retour richting WP oplopen, wat ook slecht voor de COP is. Die hele terugkerende cyclus trekt de gemiddelde COP zo een volle punt omlaag :(.

Ik kan niet hard de bovengrenzen laag instellen, want dan begrens ik 'm 'definitief' op erg laag vermogen. Maar daar ik 'm toch feitelijk op gewenst thermisch vermogen aanstuur (indirect, via keuze van het setpoint), kan ik wel makkelijk dynamisch die waarden vaststellen. Nu alleen nog kunnen doorgeven, waarvoor ik de registers dan nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
.

[ Voor 99% gewijzigd door xavier_82 op 22-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:32:
Nee, onder welke scherm op de WP kan jij deze instellingen bekijken/wijzigen?
Configuratie van de productieservice van sanitair warm water, laatste scherm. Dat is paragraaf 2.6 in de servicehandleiding 2018.. en daar staat dat laatste schermpje gek genoeg niet in! (Maar wel bij de andere services, 2.4 verwarming, 2.5 koeling, etc.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfD9KSIP02s_jKx7ufYQOO_qyxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzuW0N9FruwIp9DP4PChxayx.jpg?f=fotoalbum_large
N.B. Hij hoort op 5.0 normaal gesproken. Ik heb wat (licht afwijkende) unieke waarden voor diverse instellingen gekozen om de registers snel(ler) te kunnen herkennen.
  • verwarmen
    • min - A[76]
    • max - A[77]
  • SWW
    • min - A[74]
    • max - A[75]
Tx. Vanavond weer wat te verbeteren :).

Ben je trouwens een volledige lijst aan het maken voor jezelf? Zo ja, zou je die uiteindelijk willen delen? Bvd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
@Cpt.Chaos @Maarren

Met de huidige stooklijn (zie foto's boven) en hysterese 2K geen pendel gedrag. Temp. blijft nu tussen 20 en 21 graden in de woonkamer. Impulsen compressor afgelopen 24 uur 6x voor verwarming en tapwater gezamelijk. Bron temperatuur blijft nu ook beter liggen (10 ipv 5,2 graden). Is natuurlijk minder koud geweest dan zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Ik heb dat menu niet :?
Misschien omdat SWW bij mij anders aangesloten is dan bij jou?

Heb wel ergens een supply DT gevonden A[155] maar kan het nergens plaatsen bij mij.
Ben je trouwens een volledige lijst aan het maken voor jezelf? Zo ja, zou je die uiteindelijk willen delen? Bvd!!
ik heb nog geen lijst, geen tijd voor gehad, als ik er een maakt wil ik het best wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0oCEYD2e-2uLExBwdk6RH6CXOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8LeMJlbDpFCnjE80Uj1gxbO.jpg?f=fotoalbum_large
Door een storing 24+ uur geen warmte gehad

Is de delta t op aanvoer en retour niet te hoog voor een system als deze?

[ Voor 8% gewijzigd door Tetsuo55 op 02-12-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gelijk maar gebruikt gemaakt van de kans om de waterzijdige inregeling te bekijken.
Waardes gemeten met een Medisana koorts thermometer in 0-100c stand

2.2: in 31.0c, uit 22.7c
2.1: in 31.2c, uit 23.0c
1.1: in 30.8c, uit 25.8c
1.2: in 31.2c, uit 23.4c
1.3: in 31.1c, uit 22.4c
0.3: in 31.0c, uit 24.4c
0.2: in 31.0c, uit 23.3c
0.1: in 30.9c, uit 22.9c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Normaal gesproken is de delta T ongeveer 5K
Bij jou is deze wel erg hoog. Aan het scherm te zien heb je een Alpha Innotec. Die regelt op de retourtemperatuur. Dus in jouw geval is er een groot verschil tussen de berekende en de gemeten retourtemperatuur. Waarschijnlijk staat de wp dan flink te stampen om de retour omhoog te krijgen.
Dus eigenlijk moet bij jou de flow omhoog. Hoe staat deze nu ingesteld per zone?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:34:
Door een storing 24+ uur geen warmte gehad
KC27 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:41:
@Tetsuo55
Dus eigenlijk moet bij jou de flow omhoog.
Of je wacht eerst 'ns 24 uur totdat alles weer op normale temperaturen is. In het uur tussen je twee posts lijkt die retour al 'n stuk omhoog gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:42:
Ik heb dat menu niet :?
Misschien omdat SWW bij mij anders aangesloten is dan bij jou?
Zit voor zover de WP weet volgens mij op de meest standaard manier hier: hij verwarmt een SWW vat. (Of 't een spiraal voor hem door 't vat is of voor de SWW, daarvan heeft hij geen weet.)

Heb jij dat anders?

En kijk je dan op de WP zelf, of kan het zijn dat hij alleen in EasyNet mist?

[Ik gebruik vervolgens niet zijn intelligentie voor het starten / stoppen van de SWW-runs. Maar die kan heel niet uit.. Ik heb 'm 'uit' gezet door 'm van niet voorkomende waarden te voorzien; hij start de run pas bij 4 graden C, meen ik. Gemeten op z'n sensor daarvoor die er ook verplicht aan moet, maar los in de kelder hangt waar de ruimtetemperatuur nimmer zo ver daalt.]
Heb wel ergens een supply DT gevonden A[155] maar kan het nergens plaatsen bij mij.
Zowel verwarmen als koelen heeft zo'n DT supply. Stel je in op hetzelfde schermpje als de Delta-T, direct eronder. Helpt je in geval van een tussenliggende warmtewisselaar (aldus servicehandleiding). Ik gok dat A[155] van de verwarming is.

De bij elkaar horende waarden (qua schermpjes) zitten vaak nog wel 'n beetje bij elkaar, kunnen we nu wel zeggen. Wellicht heb je het register van de SetpointT voor Legionella voor me? Die waarde zit er in de schermpjes direct voor.. (en dan maar hopen dat degene die ik nog zoek niet als afterthought heel ergens anders in de range is toegevoegd..)

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 03-12-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Compressorbegrenzingen inmiddels toegepast en daarmee gezien dat deze waarden inderdaad ook gewoon via ModBus geschreven kunnen worden :).

Helaas gebruikt hij ze als een redelijk vrijblijvend advies.. Hij richt zich er duidelijk naar, maar het gedrag van regelmatig ineens omhoog knallen is niet verdwenen (van 32% naar zo'n 50% compressor snelheid, zonder aanwijsbare reden). Hopelijk duidt dat geen defect aan (te weinig koelmiddel of zo). En hopelijk kan ik door ook de productiepomp nog te begrenzen de uitspattingen een stuk korter maken.

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de omrekening toerental <> percentage vast te stellen, door min en max op 50% te zetten: de EcoGEO B2 1-9 3 fase heeft een 7200 rpm compressor.

En vervolgens ontdekte ik toevallig dat wanneer je het info-menu bekijkt vanuit het installateurs menu, je extra schermen aangeboden krijgt, met daarop o.a. % en rpm tegelijk.. (De servicehandleiding (2018) blijkt verre van conform de huidige realiteit m.b.t. de informatiemenu's!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:41:
@Tetsuo55
Normaal gesproken is de delta T ongeveer 5K
Bij jou is deze wel erg hoog. Aan het scherm te zien heb je een Alpha Innotec. Die regelt op de retourtemperatuur. Dus in jouw geval is er een groot verschil tussen de berekende en de gemeten retourtemperatuur. Waarschijnlijk staat de wp dan flink te stampen om de retour omhoog te krijgen.
Dus eigenlijk moet bij jou de flow omhoog. Hoe staat deze nu ingesteld per zone?
Cc @Gwaihir
De flow meters staan nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXBQiYg67U-7399--vSecQtyy64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X51DhrMKXjKfKSg7ErzG8ZEL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMNVFz-AjOWrP9ecp2KuO0gYo_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrUWLlK9luWgS61PNeWyGwgn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZx6wLj9cMbyQeWQFB-k48_YwMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n80I0556YfSvOLarz2c047om.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qPVt74ETuj67gtRi_72zy1fyso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYkGfRYrxmKPlC9D1hGf6JGH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SugJhuA-dN4qynY0jTnebWPpIjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBV2QSttV6uVEdPzucEETQTA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBgKK2jFbgqvlMLOY3IwejvqWFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FMwiry3F5GKopghlzM6z3dO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwYfpn_lg5ZAiiIopocclM_QD6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1kVaO6DXRNlERSeTNmd8C2f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFXq84ohLHkTlARZxEC-d4RlTVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6PO0ra0NYSlFPdVE3TSsJqD.jpg?f=fotoalbum_tile

Nummer komen overeen met de ruimtes hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QZ45Se0P7qylw0abw2GOHViqRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnwkkY6XHF0YMPfMqAX0C0qF.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat er op "zolder" veel minder meters ligt dan op de eerste verdieping.
Misschien verklaard dat waarom de slaapkamers daar kouder zijn in de winter en warmer in de zomer

[ Voor 38% gewijzigd door Tetsuo55 op 05-12-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:14:
Wat mij opvalt is dat er op "zolder" veel minder meters ligt dan op de eerste verdieping.
Misschien verklaard dat waarom de slaapkamers daar kouder zijn in de winter en warmer in de zomer
Vast! Was volgens mij wel standaard, want slaapkamers hoeven minder warm. Maar voorziet dan niet goed in koeling in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:28:
[...]

Vast! Was volgens mij wel standaard, want slaapkamers hoeven minder warm. Maar voorziet dan niet goed in koeling in de zomer.
Ik denk dat zolder ten alle tijden op maximale flow moet staan.
Als het systeem verder goed ingeregeld is gaat ie daar alleen in de zomer open of wanneer het extreem koud is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Relatief hoge flow, eens, want hij zal meer warmte per meter pakken. Maar maximaal kun je niet zomaar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Is het trouwens normaal dat die rode indicatoren op hun plek blijven als je de flow open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:32:
Relatief hoge flow, eens, want hij zal meer warmte per meter pakken. Maar maximaal kun je niet zomaar zeggen.
Dus instellen op een warme zomerdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Of 'm bij redelijke koude (of kouder natuurlijk) toch even* open zetten? Lijkt me dat je de grootste hit pakt wanneer je in de winter de retour ongewenst ver opjaagt; bij extreme koude werkt je WP toch al 't hardst.

*Even is erg relatief: bedoel hier wel een aantal uur, om 'm eerst te laten opwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 05-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Op mijn wp zit een optie om het water circuit te ontluchten, dan draait de waterpomp op 100%. Als je dan zorgt dat je naregeling alle zones open heeft staan (bijv alle vertrekken instellen op 25 oC). 10 minuten wachten zodat alle NC ventielen open staan. Dan kan je op alle zones de flow instellen. Ik heb ze hier beneden (betonvloer, hoh 10) enigszins geknepen (7 groepen ieder één liter per minuut). Boven (estrich vloer, hoh 15) staan ze wijd open 2,5 liter per minuut.
Bij mij is het: hoe lager de rode vlotter hoe meer flow.
In de zomer wil je meer koelen boven, omdat er ook zoninstraling via je dak binnenkomt. Boven koelt een koude verdieping vloer de benedenverdieping (misschien nog wel meer dan de vloer zelf). Wij hebben in de zomer voldoende aan koeling van de bovenverdieping. Het wordt nergens warmer dan 23 oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 @Tetsuo55 Gelijke flow lijkt me een goed beginpunt, maar het betekent niet automatisch een (volledig) gelijke delta-T. De afname van warmte lijkt me ook afhankelijk van (o.a.) de slanglengte van de groep en de afstand tussen de slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:23:
Compressorbegrenzingen inmiddels toegepast en daarmee gezien dat deze waarden inderdaad ook gewoon via ModBus geschreven kunnen worden :).

Helaas gebruikt hij ze als een redelijk vrijblijvend advies.. Hij richt zich er duidelijk naar, maar het gedrag van regelmatig ineens omhoog knallen is niet verdwenen (van 32% naar zo'n 50% compressor snelheid, zonder aanwijsbare reden). Hopelijk duidt dat geen defect aan (te weinig koelmiddel of zo). En hopelijk kan ik door ook de productiepomp nog te begrenzen de uitspattingen een stuk korter maken.
Ik kom wat hints tegen die erop wijzen dat een scroll compressor slechts beperkte tijd op laag toerental kan draaien omdat deze dan slechts beperkt olie terug voert. Hij zou zo nu dan even wat gas moet geven om dat gebrek aan olieterugvoer te herstellen. Klopt dat, compressorspecialisten? @Cpt.Chaos @Maarren (We hebben het hier over een Copeland van op z'n top ruim 11kW thermisch.)

Dan moet ik kennelijk vooral voorkomen dat de productiepomp hierdoor zo lang van slag blijft. En dat laat het systeem dan naar alle waarschijnlijkheid wel toe..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 05-12-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:01
Gwaihir schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:27:
[...]

Ik kom wat hints tegen die erop wijzen dat een scroll compressor slechts beperkte tijd op laag toerental kan draaien omdat deze dan slechts beperkt olie terug voert. Hij zou zo nu dan even wat gas moet geven om dat gebrek aan olieterugvoer te herstellen. Klopt dat, compressorspecialisten? @Cpt.Chaos @Maarren (We hebben het hier over een Copeland van op z'n top ruim 11kW thermisch.)

Dan moet ik kennelijk vooral voorkomen dat de productiepomp hierdoor zo lang van slag blijft. En dat laat het systeem dan naar alle waarschijnlijkheid wel toe..
Dat geld niet alleen voor scroll, maar ook voor Rotary. De meeste regelingen hebben wel een zogenaamde oilreturncycle. Even naar een Hz of 50 voor een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
Gwaihir schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:27:
[...]

.... Klopt dat, compressorspecialisten? @Cpt.Chaos @Maarren (We hebben het hier over een Copeland van op z'n top ruim 11kW thermisch.)

Sorry ik ben geen specialist, mijn kennis is vooral wat ik in product handleidingen en wat studies heb gezien en theorie van een koudecyclus. Wat ik wel heb gelezen is dat van een scroll op lagere en hogere toerentallen dan optimaal het compressor rendement wat sneller zakt dan bij andere types compressoren zoals rotary, maar of dat dan een relatie heeft met inzakken van olie terugkeer weet ik niet. (Niet bedoeld als de ene compressietechniek is beter dan de ander overigens, ze hebben allemaal hun eigenschappen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 05-12-2020 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
B-lex schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:21:
[...]
Dat geld niet alleen voor scroll, maar ook voor Rotary. De meeste regelingen hebben wel een zogenaamde oilreturncycle. Even naar een Hz of 50 voor een bepaalde tijd.
Tx!

(Ik bedoelde ook voor scroll, niet zozeer alleen voor scroll. Kwam het inderdaad voor diverse types tegen en uiteindelijk ook een hint in die richting voor scroll.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Heeft iemand enig idee of de Alpha Innotec WZS 60 HK een modulerende pomp heeft voor het CV deel?
En zo niet hoe kan ik erachter komen?

[ Voor 16% gewijzigd door Tetsuo55 op 07-12-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Wat is jullie dagverbruik/elektraverbruik deze koude dagen? Mijn Itho pomp staat een stuk meer energie er doorheen te stampen dan vorig jaar terwijl er niets gewijzigd is.
Woning (764 m3) is prima warm en alles netjes ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Op het display van je wp, Instellingen/Informatie/Uitgangen en dan bij HUP staat het actuele percentage van het maximale aantal omwentelingen dat deze draait.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 07-12-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:43:
@Tetsuo55
Op het display van je wp, Instellingen/Informatie/Uitgangen en dan bij HUP staat het actuele percentage van het maximale aantal omwentelingen dat deze draait.
Er staat achter HUP "aan"
En de warmte pomp staat op "geen vraag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Volgens Nathan heb ik geen pomp die op verschillende snelheden kan draaien.
Achteraf gezien logisch aangezien de warmtepomp aanstuurt op retour temperatuur

[ Voor 35% gewijzigd door Tetsuo55 op 07-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Als er "aan" staat dan kan hij niet gemoduleerd worden. Precies wat Nathan ook zegt.
Bij mij staat hij nu op 35%, dus die moduleert wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Wat betekent het niet hebben van een modulerende pomp voor het inregelen van de flow?

[ Voor 30% gewijzigd door Tetsuo55 op 07-12-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dat je hem moet inregelen als de HUP op Aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@PvdH
Dit zijn mijn verbruiken alleen van de wp (incl pompenergie) afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K28_2XJ9LRKKh1HrD8ONR3BbAjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qff7S5Po9o9OQPGuHtYjTaod.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:10:
Dus hebt maakt niet uit of alle zones open staan of niet.
Waar ik op doel is het druk verschil tussen verschillende open en dichte groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Het is natuurlijk beter als bij het inregelen alle groepen "open" staan.
Als je naregeling per zone hebt moet je in alle vertrekken de gewenste temperatuur tijdelijk hoger zetten, zodat je na 10 minuten zeker weet dat de ventielen open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
KC27 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:13:
@PvdH
Dit zijn mijn verbruiken alleen van de wp (incl pompenergie) afgelopen dagen:
[Afbeelding]
Wat voor type woning/inhoud? Want ik ga daar ruim overheen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
KC27 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:10:
Mijn verbruik.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXg3WUrt_foQTaXU2uMxlEffE9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zD0X6xhdVIcHsGNtOSkNzZQv.png?f=fotoalbum_large

8kW Alpha Innotec 180 m2, 550 m3, halfvrijstaand, 2015.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-12-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:34
Hier ons recente verbruik. Nieuwbouw 2019, EcoGeo 1-9Kw, 175m²/615m³
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMX-cZjP64rQFoONZ1BpY7i4ED0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zNL1GvSh5c6hHzPsUMBv25iG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zth59ZRDSjD4qFNXv625YjavjhM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uqwDNEmxUeH9vQXXvkwLZiKv.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij mij 6 kW Alpha Innotec 140 m2, 350 m3, vrijstaand, bouwjaar 1954, gerenoveerd 2018. Incl SWW ca 1 kWh per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door KC27 op 07-12-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Welke richting op is open en welke richting is dicht op de flow meters?

En betekend oranje dat de uponor kraan open staat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aXaX8CSu5pkk-3A2muWL8kgF8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qAq76fWdze5LKhMawnzD5HC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9yy6vDyMhknp4H1szafWQcwaOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWIBLafFs3StDQIQCoAhG6U0.jpg?f=fotoalbum_large

Ps, of Ik ze nu dieper erin draai of verder eruit die vlotter blijft op dezelfde plek zitten en ze bewegen ook nooit omhoog/omlaag op basis van het openen of sluiten van de kraan.
Daarnaar heeft het geen effect op de retour

[ Voor 96% gewijzigd door Tetsuo55 op 08-12-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:47

JHe

Goede morgen,

Op advies van de mannen in het LW WP topic ga ik ook maar even dezelfde vraag hier stellen.
Wij gaan binnenkort beginnen met een nieuw huis en wij staan voor de keuze bodemwarmtepomp (gesloten bron) of luchtwarmtepomp (lucht/water).
We hebben al wat informatie van een installateur gehad over de bodemwarmtepomp (zie afbeelding), let wel op dat koeling daar niet in is meegenomen. De installatiekosten zouden in totaal €27.000,- zijn, exclusief het leggen van de vloerverwarming.
Vanwege de hoge investeringskosten zijn we nu ook aan het kijken voor een luchtwarmtepomp. Ik lees overal dat WW WP zuiniger is dan een LW WP, maar hebben jullie een inschatting van hoeveel?

De installatiekosten zijn zo rond de €10.000,- voor een luchtwarmtepomp en voor €17.000,- kun je heel wat kilowatt uurtjes verstoken. Wij willen ook 27 panelen van 325W op het dak leggen om de engergiekosten te gaan drukken.
Graag ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de WW WP (geluid, onderhoud, levensduur, etc.)

Als ik snel even een berekening maak met 20000kW benodigde thermische energie (16000 is nodig voor verwarming volgens de berekening van de installateur en ik schat zelf 4000 voor de koeling in de zomer), met een COP van 6 voor de WW WP en een COP van 3 voor de LW WP. Dan kom ik uit op een terugverdientijd van 23 jaar zonder rekening te houden met de zonnepanelen. De zonnepanelen zouden ongeveer 9000kW/h per jaar op gaan wekken. De COP van de WW WP heb ik misschien wat optimistisch ingeschat en voor de LW WP wat pessimistisch.
€27000 investeringskosten voor WW WP
€10000 investeringkosten voor LW WP
€0,22 kW/h

23 jaar vind ik nogal veel en ik ben ook benieuwd naar jullie getallen.

Alvast heel erg bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w65r743VXCBVPg2dpx7HVCIqu-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JDPn0qZoSlKQ2yIrpBVFDLPf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JHe Raak je kwijt in die 'berekening'.. 20.000kW? Da's geen huis.. Je sheet heeft het over 6kW.

Dat verbruik voor koeling komt er bij een L/W bij en gaat er bij een W/W min of meer af. (Koeling bij W/W = pompen laten draaien en in de winter weer terughalen.) COP 6 is wat hier door div. mensen als realistisch jaar-rond gerapporteerd wordt. Je bron ligt er na die 23 jaar ook nog.. Wat doen de energiekosten ondertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
JHe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:53:
Goede morgen,

23 jaar vind ik nogal veel en ik ben ook benieuwd naar jullie getallen.

Alvast heel erg bedankt.
[Afbeelding]
Het verschil van € 17000 tussen bodem en luchtwarmtepomp vind ik nogal veel. Mijn adviseur ging uit van een verschil van €7000. Het verschil in stroomverbruik voor verwarming zou 1000 kWh per jaar zijn.
Houd er overigens ook rekening mee dat je met een bodemwarmtepomp veel zuiniger kunt koelen, omdat je passieve koeling toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:47

JHe

Gwaihir schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:33:
@JHe Raak je kwijt in die 'berekening'.. 20.000kW? Da's geen huis.. Je sheet heeft het over 6kW.

Dat verbruik voor koeling komt er bij een L/W bij en gaat er bij een W/W min of meer af. (Koeling bij W/W = pompen laten draaien en in de winter weer terughalen.) COP 6 is wat hier door div. mensen als realistisch jaar-rond gerapporteerd wordt. Je bron ligt er na die 23 jaar ook nog.. Wat doen de energiekosten ondertussen?
Sorry dat moet natuurlijk kW/h zijn en niet kW. Ze gaan uit van een warmtepomp van 6kW, maar een totaal benodigde thermisch vermogen van 16,500kW/h per jaar. Ik heb daar zelf dan nog 3500 bij opgeteld voor het koelen.
Het koelen kost bij een WW installatie inderdaad minder omdat je alleen de pompen laat draaien en niet de compressoren, dat heb ik niet meegenomen in de berekening.
Goed te horen dat een COP van 6 realistisch is, dat zal ik dan ook gebruiken (bij het LW WP topic werd er gezegd dat dit optimistisch was). Dat de bron er dan ook nog ligt, is ook waar. Waar de energiekosten naartoe gaan, dat is ook een goede vraag. De afgelopen jaren zakt het natuurlijk, maar als heel Nederland elektrisch moet tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JHe kWh = 1kW gedurende een uur = een hoeveelheid energie. Een Watt is zelf al energie per tijd (J/s).

Die 191 meter lijkt op eerste blik een ok maat bron daarvoor. Maar die zou m.i. pakweg 8,5k moeten kosten vandaag de dag, geen 17k. (En andere meerkosten zie ik niet.)
Pagina: 1 ... 26 ... 113 Laatste