Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 25 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 20:09
Maarren schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Die ca 10 minuten heb ik ook niet specifiek uit nibe informatie,maar is zover ik weet bij iedere warmtepomp/koelmachine compressor van toepassing. Na een start laat een leverancier die tenminste x minuten draaien, als ze dat niet zouden doen, dan ontstaan er op termijn problemen met de smering/olie ofzoiets. Ik ga ervan uit dat dit ook voor nibe zal gelden.

Aan/uit met naregeling heb ik ook, het werkt wel na wat tweaken, maar gecombineerd met modulerende warmtepomp zou als het goed is efficiënter moeten zijn.
Vandaag Nibe gesproken. Er is volgens hem geen minimale aan tijd en hij kan het gedrag niet verklaren. Hij gaat overleggen met een collega en komt er deze week als het goed op terug. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ElgaFreak schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:03:
Heeft die wel alleen de WP heeft alleen blokker functie ipv een vraag functie. Ik zou met een relais het signaal kunnen inverteren, gaan we misschien nog doen.
:) Klinkt goed, 'n wisselrelais is pakweg 20 euro. En klaar.

Tenminste.. als je aan Danfoss zijde ook ergens in kunt stellen wat 'vraag' (minimaal) inhoudt, of hij daar default voldoende benul van heeft (dus niet 'aan' bij kleine vraag). Zou dat wel verwachten, aangezien ook CV-ketels (etc.) een beperkt modulatiebereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ElgaFreak schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:05:
Vandaag Nibe gesproken. Er is volgens hem geen minimale aan tijd
Heb je die minimale aan-tijd als verklaring zelf ook geobserveerd? Lijkt me dat je die nl. sowieso toch wilt hebben. Dus als je in het juiste temp-bereik begint en in een minuut of 10 al zo ver op loopt, dan is die beperkte vraag toch sowieso een ding, of de WP er nu een minimum-beveiliging voor heeft of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:11
ElgaFreak schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Vandaag Nibe gesproken. Er is volgens hem geen minimale aan tijd en hij kan het gedrag niet verklaren. Hij gaat overleggen met een collega en komt er deze week als het goed op terug. Ik ben benieuwd.
Dat matcht dan niet helemaal met storingstabellen van Nibe voor de F serie in het algemeen op hun site. Daar zit een alarmcode 229 in voor "short operation times for compressor" na 3 keer wordt de compressor geblokkeerd. Hier staat echter geen tijd bij wat short is.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 22-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Maarren schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Dat matcht dan niet helemaal met storingstabellen van Nibe voor de F serie in het algemeen op hun site. Daar zit een alarmcode 229 in voor "short operation times for compressor" na 3 keer wordt de compressor geblokkeerd. Hier staat echter geen tijd bij wat short is.
Ik denk dat ik het verkeerd verwoord. Een run duurt nu ongeveer 10 minuten dus deze alarmcode komt niet voor op dit moment. De vraag is waarom loopt de Ta tot 35 graden terwijl bijvoorbeeld de berekende waarde 27(die overigens nu 1minuut gehaald wordt, wat zou duiden op te weinig flow of afgifte, maar er staat een buffervat van 200 liter) is. Dat klopt in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Heb je die minimale aan-tijd als verklaring zelf ook geobserveerd? Lijkt me dat je die nl. sowieso toch wilt hebben. Dus als je in het juiste temp-bereik begint en in een minuut of 10 al zo ver op loopt, dan is die beperkte vraag toch sowieso een ding, of de WP er nu een minimum-beveiliging voor heeft of niet?
Zeker een minimale aantijd is zeker gewenst maar ik wil eerst weten waarom de WP zich nu vreemd gedraagt en niet doet waar hij is op ingesteld. Nibe kon mij ook niet direct verklaren waarom dit gebeurd en ging met een andere collega nogmaals de logs bekijken.

Overigens wat ik tot nu toe kan vinden over de Danfoss regeling is dat het een vrij domme regeling is. Maw vraag is vraag, klein of groot maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ElgaFreak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
De vraag is waarom loopt de Ta tot 35 graden terwijl bijvoorbeeld de berekende waarde 27(die overigens nu 1minuut gehaald wordt, wat zou duiden op te weinig flow of afgifte, maar er staat een buffervat van 200 liter) is. Dat klopt in elk geval niet.
Zit de buffer optimaal aangesloten ( https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ )?

Gehele buffer 22 naar 27 graden is met 12kW binnen zes minuten gebeurd. Snel, maar nog wel goed van 1 minuut te onderscheiden.
ElgaFreak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:09:
Overigens wat ik tot nu toe kan vinden over de Danfoss regeling is dat het een vrij domme regeling is. Maw vraag is vraag, klein of groot maakt niet uit.
Tja, dan blijft 't de vraag hoever je daarmee komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Zit de buffer optimaal aangesloten ( https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ )?

Gehele buffer 22 naar 27 graden is met 12kW binnen zes minuten gebeurd. Snel, maar nog wel goed van 1 minuut te onderscheiden.
Goede vraag. Ik had tot op heden daar nog weinig aandacht aan besteed en had de focus op de instellingen. Zodra ik daar weer ben zal ik controleren hoe het aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Maarren schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Net gebeld door Nibe, hij had overlegd met zijn ervaren collega's. Is toch normaal gedrag. WP probeert inderdaad een minimale aan tijd(10min) aan te houden en schiet daardoor voorbij de stooklijn. Heeft te maken met het warme weer en natuurlijk de naregeling die grotendeels dicht zal staan. Als de NIbe tegen een harde ingestelde begrenzing aanloopt en daardoor korter zou draaien dan krijg je inderdaad een foutmelding zoals jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

:) Klinkt goed, 'n wisselrelais is pakweg 20 euro. En klaar.

Tenminste.. als je aan Danfoss zijde ook ergens in kunt stellen wat 'vraag' (minimaal) inhoudt, of hij daar default voldoende benul van heeft (dus niet 'aan' bij kleine vraag). Zou dat wel verwachten, aangezien ook CV-ketels (etc.) een beperkt modulatiebereik hebben.
Misschien toch maar eens kijken, beetje zonde alleen maar een buffer warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 21:03
Nu het buiten kouder begint te worden komt de Nibe F1155-6 PC in ons nieuwbouwhuis ook steeds meer in actie. Tot nu toe doet ie het prima. Wat me wel opvalt is dat de ruimte temperatuur in het algemeen 1 graad boven de ingestelde temperatuur ligt, bv: ingesteld 19 graden, gemeten 20 graden (ik stook nog niet erg hard omdat we er nog niet wonen). Is dit verschil normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16YJp1ijCiJWIBR4cAJSaAxt8JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83KcDMErCAEEnHh7hzpNX4UI.png?f=fotoalbum_large

Bijgaand nog even een screenshot met actuele data.

[ Voor 38% gewijzigd door Eduardo M op 25-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Eduardo M Ik heb zelf geen Nibe, maar een zusje daarvan (Alpha Innotec).
Waarschijnlijk staat de stooklijn iets te hoog ingesteld. Waarschijnlijk kun je die bij je instellingen naar beneden bijstellen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
KC27 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:12:
@Eduardo M Ik heb zelf geen Nibe, maar een zusje daarvan (Alpha Innotec).
Waarschijnlijk staat de stooklijn iets te hoog ingesteld. Waarschijnlijk kun je die bij je instellingen naar beneden bijstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfrrlgQDtQxQjH9AuvCrAX_uDqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeQwlFGQIvDzIEtzzelwK1nS.png?f=fotoalbum_large

Dit is de huidige stooklijn, denk dat deze conform de fabrieksinstellingen is?
Wil hier in dit stadium nog niet teveel aan klooien, misschien even afwachten hoe e.e.a. zich ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Volgens mij zijn fabrieksinstellingen van de stooklijn bijna nooit goed. Die instelling is afhankelijk van je warmteverlies (isolatie, ventilatie) enerzijds en anderzijds de dimensionering van je vloerverwarming. Daarnaast speelt nog mee wat jij als prettige binnentemperatuur ervaart. De zogenaamde knijp-piep methode is goed bruikbaar om hem goed te krijgen. Bij hoge buitentemperatuur (zoals nu) stel je de temperatuur bij 20 oC in. Bij lage buitentemperaturen stel je de helling in. Na iedere (kleine) wijziging wacht je minimaal 24 uur het effect af op je binnentemperatuur.
Bij bewoning kan de stooklijn meestal wat lager worden ingesteld, omdat bewoning zorgt voor interne warmtebronnen (mensen, apparatuur).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:05:
Ik zit waarschijnlijk verkeerd met mijn vraag hier (alvast excuses), maar misschien dat iemand het weet:
Ik koop een woning met een bodem warmtepomp die 178 liter warm water in een geïntegreerd vat heeft zitten.

Nu vraag ik mij af omdat het geïntegreerd is, hoe makkelijk je dit kan uitbreiden. Eventueel is het ook een optie een elektrische boiler bij te plaatsen. In eerste instantie is er maar 1 badkamer, maar wij hebben wel toekomst plannen om een tweede badkamer te bouwen.

Er is een meerwerk optie om een andere warmte pomp te nemen met 300 liter in een extern buffervat, maar deze is ruim 4000 euro duurder.
Maar even een reply in het juiste topic.
Zonder merk en type te noemen kan niemand je eerste vraag natuurlijk beantwoorden.
Maar een paar opmerkingen kan ik wel maken.
  • Je kunt natuurlijk op een dag zo vaak warm water maken als je wilt, voor de COP maakt het (itt tot een LW wp) toch niet uit. Dus als je meerdere keren per dag warm water maakt, is die 178 liter waarschijnlijk wel genoeg. Tenzij je tegelijk allemaal gaat douchen én het bad nog vol laat lopen. Met het oog op de afnemende salderingsregeling is het dan weer wél aan te raden om alleen overdag SWW te maken.
  • Een elektrische boiler is vanuit energie-oogpunt natuurlijk een slecht idee, zeker als je al een WP hebt. Dat zou ik dus nooit doen.
  • Wat krijg je voor die 4000 euro? Een A-merk RVS vat kost rond de 2000 euro. Reken nog 1000 euro aan aansluitmateriaal en installatiewerk, dan moet je het wel klaar hebben. Een geëmailleerd vat kost de helft. Bovendien is een WP zonder geintegreerd SWW-vat normaliter goedkoper, dus ik zou verwachten dat de meerprijs van die optie zo'n 2500 euro is (bij RVS), of 1500 euro bij staal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 18:03
Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
[...]

Maar even een reply in het juiste topic.
Zonder merk en type te noemen kan niemand je eerste vraag natuurlijk beantwoorden.
Maar een paar opmerkingen kan ik wel maken.
  • Je kunt natuurlijk op een dag zo vaak warm water maken als je wilt, voor de COP maakt het (itt tot een LW wp) toch niet uit. Dus als je meerdere keren per dag warm water maakt, is die 178 liter waarschijnlijk wel genoeg. Tenzij je tegelijk allemaal gaat douchen én het bad nog vol laat lopen. Met het oog op de afnemende salderingsregeling is het dan weer wél aan te raden om alleen overdag SWW te maken.
  • Een elektrische boiler is vanuit energie-oogpunt natuurlijk een slecht idee, zeker als je al een WP hebt. Dat zou ik dus nooit doen.
  • Wat krijg je voor die 4000 euro? Een A-merk RVS vat kost rond de 2000 euro. Reken nog 1000 euro aan aansluitmateriaal en installatiewerk, dan moet je het wel klaar hebben. Een geëmailleerd vat kost de helft. Bovendien is een WP zonder geintegreerd SWW-vat normaliter goedkoper, dus ik zou verwachten dat de meerprijs van die optie zo'n 2500 euro is (bij RVS), of 1500 euro bij staal.
alterra WZS 8-10 kW
alterra WZSV 2-17 kW

En de andere optie van 4k duurder is:

alterra SWC 8-19 kW
alterra SWCV 2-17 kW

[ Voor 31% gewijzigd door BrainZz op 01-11-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:56:
[...]

alterra WZS 8-10 kW
alterra WZSV 2-17 kW

En de andere optie van 4k duurder is:

alterra SWC 8-19 kW
alterra SWCV 2-17 kW
Altijd de (diep) modulerende versie nemen.

Maar 19kW, heb je er nog een loods bijstaan ofzo? Daar kun je 3a4 huizen mee warm houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
bbbrumbrum schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:58:
[...]
Altijd de (diep) modulerende versie nemen.

Maar 19kW, heb je er nog een loods bijstaan ofzo? Daar kun je 3a4 huizen mee warm houden!
Ik ben een leek dus dit zegt mij helemaal niks. Ik zal eens googlen ;)

Althans de eerste zin niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door BrainZz op 01-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:22
Je kunt ook overwegen een douche wtw te nemen, dan kun je effectief langer douchen uit het buffervat. Investering is lager dan een zwaardere warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
deejeebv schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:04:
Je kunt ook overwegen een douche wtw te nemen, dan kun je effectief langer douchen uit het buffervat. Investering is lager dan een zwaardere warmtepomp.
Dat biedt de bouwer niet aan, dus dan moet je gaan slopen nadat de badkamer opgeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:05:
[...]

Dat biedt de bouwer niet aan, dus dan moet je gaan slopen nadat de badkamer opgeleverd is.
Of de hele badkamer casco laten opleveren als dat wel een optie is.
Wij laten zelf bouwen op een kavel, wij krijgen een buffervat van 180 liter en een douche wtw, we verwachten voldoende warm water te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallo,

Ben op zoek naar mensen met ervaring met WP met geboorde bron i.c.m. convectoren i.p.v. VWV.
We hebben een twee onder een kap uit 2007. De gas cv is aan vervanging toe.
Ik zou graag een WP willen hebben maar verschillende installateurs zeggen dat het niet kan met convectoren. Die kwamen dan met een lucht versie aan. Maar zo iets maakt naar mijn idee teveel herrie en rendement is stukken minder natuurlijk.
Ik zie de aanschaf meer als een vooruitbetaling van warmtekosten.
In de woonkamer een put en een wandversie convector aanwezig, in de keuken een stuk VWV net als in de badkamer.
Op 1 slpkmr nog een convector. De rest plaat. Die zouden dan vervangen moeten worden voor convectoren.
We willen niet de houten vloer eruit en VWV erin maken.
Je kan van die ventilatoren kopen op je jaga convectoren. Daar nog iemand ervaring mee? Mijn ega is nogal geluidgevoelig namelijk. Daarmee kan je aardig je vermogen boosten natuurlijk.
Warmteverlies berekening ben ik zelf aan het maken. Is nog niet helemaal klaar. Zal die tzt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@sjors1970 wat je kunt uitproberen is de maximum temperatuur van je cv ketel instellen op max 45℃. Kun je het dan nog warm krijgen en houden dan zijn de concectoren ook geschikt voor een warmtepomp. Google maar eens op warmtepompstagelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:05:
[...]

Vaak lopen leidingen in koof achter lepe hoek van de trap. Je wilt sowieso een verticale douche WTW en die word nooit ín de badkamer geplaatst.
sjors1970 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:34:
Hallo,

Ben op zoek naar mensen met ervaring met WP met geboorde bron i.c.m. convectoren i.p.v. VWV.
We hebben een twee onder een kap uit 2007. De gas cv is aan vervanging toe.
Ik zou graag een WP willen hebben maar verschillende installateurs zeggen dat het niet kan met convectoren. Die kwamen dan met een lucht versie aan. Maar zo iets maakt naar mijn idee teveel herrie en rendement is stukken minder natuurlijk.
Ik zie de aanschaf meer als een vooruitbetaling van warmtekosten.
In de woonkamer een put en een wandversie convector aanwezig, in de keuken een stuk VWV net als in de badkamer.
Op 1 slpkmr nog een convector. De rest plaat. Die zouden dan vervangen moeten worden voor convectoren.
We willen niet de houten vloer eruit en VWV erin maken.
Je kan van die ventilatoren kopen op je jaga convectoren. Daar nog iemand ervaring mee? Mijn ega is nogal geluidgevoelig namelijk. Daarmee kan je aardig je vermogen boosten natuurlijk.

Warmteverlies berekening ben ik zelf aan het maken. Is nog niet helemaal klaar. Zal die tzt plaatsen.
In principe is het irrelevant dat je een WWWP installeert. Voor alle WPs geldt: lagere Ta = hogere COP.
Het rendement gaat met gebooste convectoren dus omhoog omdat je een lagere aanvoertemp kan gebruiken om hetzelfde vermogen af te geven.

Maar het klinkt me wel een beetje raar om heel veel (extra tov LW) geld uit te geven om dan met een inferieur afgifte systeem te werken.

Dan zou ik eerder het bespaarde geld steken in wel VVW aanleggen icm een LWWP.

Maar kijk ook eens naar fancoils, daar is nog wat meer in te vinden dan enkel de Jagas, tereijl het in principe op hetzelfde neerkomt. Ze zijn relatief stil, maar niet onhoorbaar.

[ Voor 71% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sjors1970 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:34:
Ik zou graag een WP willen hebben maar verschillende installateurs zeggen dat het niet kan met convectoren. Die kwamen dan met een lucht versie aan.
Vreemd. Zoals @bbbrumbrum ook al schrijft: dat maakt niet uit, WP is WP op dit punt.

En WP houdt wel echt van lage temperatuur verwarming.
De rest plaat. Die zouden dan vervangen moeten worden voor convectoren.
Waarom? Kreeg van mijn installateur de indruk dat plaat het beter doet dan convector op lagere temperatuur.

Zou je evt. wandverwarming willen toepassen? Hoeft je houten vloer er ook niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Iemand toevallig een goede ingang bij EcoForest? Mis een paar essentiële details om de EcoGEO WP via ModBus goed baas te worden. (Kennelijk even gemist toen ze hun standaard infolijst opstelden..)

Wordt tureluurs van de keten (met name de importeur, die vóór aanschaf alle hulp van de wereld hiermee beloofde - want ModBus dat kreeg je er bij - maar sindsdien echt nul helpt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 19:32

EiT

@Gwaihir krijg je überhaupt antwoord? Ik begin mij af te vragen of ze niet gewoon dozen schuiver zijn.

Misschien gewoon rechtstreeks naar Spanje mailen. Developers staan op LinkedIn ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Hi,

Bedankt voor de tips. De ketel staat al op 40 graden. 8) Probleem is alleen dat de warmtewisselaar een scheurtje heeft..... Dus uitstel is niet echt handig. CO meter hangt ernaast maar toch. 8)7
Dus is het wachten op een koude winter om het vermogen te kunnen bepalen. Maar ja of die komt weet niemand.
Fancoils? Ga ik zoeken.
Een convector geeft toch meer bij lagere temperaturen dan een plaat radiator?
Anyhow wachten op een echte winter geeft antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Hi,

Bedankt voor de tips. De ketel staat al op 40 graden. Probleem is alleen dat de warmtewisselaar een scheurtje heeft..... Dus uitstel is niet echt handig. CO meter hangt ernaast maar toch.
Dus is het wachten op een koude winter om het vermogen te kunnen bepalen. Maar ja of die komt weet niemand.
Fancoils? Ga ik zoeken.
Anyhow wachten op een echte winter geeft antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:05:
@Gwaihir krijg je überhaupt antwoord? Ik begin mij af te vragen of ze niet gewoon dozen schuiver zijn.
Ach.. wat is antwoord? Na maanden aandringen kwam er wel een email binnen..
Misschien gewoon rechtstreeks naar Spanje mailen. Developers staan op LinkedIn ;)
Schuldig: inderdaad al gekeken daar ;). Maar voor mij net buiten bereik (3rd / 4th links, geanoniseerde teksten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sjors1970 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:19:
Veel meer? Met of zonder geforceerde luchtstroom? Wellicht zit daar het verschil, want een plaat kan daar niet veel mee, lijkt me.

Ik heb me er nooit in verdiept. Ik reageerde vooral op je plan te investeren om (op eerste oog) de enige matige oplossing voor de andere te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Ik heb nu weer een probleempje met de EcoGeo. De temperatuur in huis loopt op tot 23.5 graden en de bron temperatuur was 5.7 graden. De WP staat vollop te loeien (verbruik is ook 1kWh per uur) Gisteren maar uit gezet om de temperatuur naar beneden te krijgen en stroom te besparen. Nu is de temperatuur binnen 21.9

Ik heb geen toegang tot installatie menu om de stooklijn aan te passen, ik ga er namelijk vanuit dat daar het issue zit.

Van mij mag de WP bij 22.5 graden uitschakelen tot het weer 21-21.5 is en dan pas weer aan. Of alles constanter op temperatuur houden. Nu lijkt het dat die constant aan het pushen is als het buiten koud is. Bij buiten temperatuur van 15-20 werkt het wel naar behoren.

Iemand advies welke waarde ik het beste kan instellen? Ik heb de installateur een mail gestuurd met de vraag of ik het wachtwoord kan krijgen en advies. Zijn er ook nog andere instellingen die ik zou kunnen aanpassen? De WP trekt zich niets aan van de binnen termostaat (th-tune) deze staat op 20 graden ingesteld.

Huis is van 2019 met ventilatie type C. (Minimale bouwbesluit).

Eigenlijk hoeft ie van mij zelfs maar 1x per 2 dagen te verwarmen, maar dan loopt de vrouw te miepen dat de vloer koud is ;-). Huis koelt redelijk langzaam af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@EiT Stooklijn wat vlakker zetten klinkt goed.

Voor het hebben van de installateurs-pin uit, kun je wel een paar dingen al veranderen op het display / de th-tune. Helpt dat niet?

Een verbruik van 1000W voor een EcoGEO 3-12 zou ik overigens niet als 'volop loeien' willen omschrijven. Kan ook zijn dat hij zich moeilijk tot onder z'n optimum gaan laat verleiden. Maar, dan mag hij dat bij jouw huis zo te horen wel combineren met wat vaker afslaan. Kan zijn dat het een lerende thermostaat is, die het doorschieten nog moet ontdekken?

Of een thermostaat en stooklijn die wijselijk naar je vrouw luisteren? Deze zomer schreef je nog dat voor haar 23 graden de doeltemperatuur is bij jullie..

(Toch wel interessant om hier ook 'ns een vergelijk te gaan opbouwen. Zou met name wel willen zien welke bronlengtes de beste investeringen blijken; vind die bron nl. al aardig afgekoeld voor oktober en zo'n nieuw huis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Met vol op loeien bedoelde ik meer dat hij de hele dag aanstaat. De COP waardes zijn nog wel goed (5.8). Geen idee hoe nauwkeurig hij dat zelf meet. Maar ik kom nu een aantal dagen boven de 30kWh uit en dat vind ik wel een beetje te veel worden.

In onze vorige woning was het 23 graden in de winter. Dat was op zich prima. Nu vind ik het net iets te warm. Ik weet ook niet hoe nauwkeurig die th-tune is, de TFA Dorstman termo/hygro meter zit er ongeveer een graad boven.

Nu wilde ik eigenlijk proberen om naar de 21-21.5 graden te gaan als standaard temperatuur. Niet alleen om stroomkosten te besparen, maar ook omdat 23 graden wel erg warm is als je bijv kookt of bezoek hebt.
Ben vroeger overigens opgegroeid met 24.5 graden in huis ;) dat sloeg helemaal nergens op.

In standaard menu, van WP, valt weinig in te stellen. De th-tune lijkt al helemaal weinig nut te hebben.

Vreemd is wel dat hij nu dus continue +/- 4-6kW aan warmte produceert, maar als het buiten wat warmer is lijkt hij wel korte runs te doen van 11-13kW, maar kan ook zijn dat dit toevallig gebeurd als ik kijk ;)

Maar het is rond uit *** dat ik geen web interface bij dat ding hebt waar je alles kan uitlezen.
Nu moet ik elke keer op display kijken of naar de garage lopen om te kijken wat er gebeurd. En dan via Domoticz stroomverbruik bekijken.

Het is nog steeds 21.9 graden in huis. Dus er is geen reden als hij nu zou aanspringen.

Ik zal eens kijken wat de installateur zegt.

Edit: wat ik wil, zou hij normaal gesproken al moeten doen. Verschil tussen ingestelde temp. en uitschakel temperatuur gemeten door de th-tune staat op 0,5. Dus zoals ik hem nu op 21 heb staan, dan had hij moeten uitschakelen bij 21.5. Dat gebeurd dus niet.
Bij 20.5 of lager zou hij dan weer moeten inschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door EiT op 08-11-2020 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heb ook nog niet een thermostaat voor een ander vervangen zonder op een andere doeltemperatuur uit te komen. Kennelijk toch allemaal zo hun afwijking. En het verschil van huis tot huis is m.i. nog groter (tochtdicht? warmteafgifte via?).
EiT schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:23:
De COP waardes zijn nog wel goed (5.8). Geen idee hoe nauwkeurig hij dat zelf meet. Maar ik kom nu een aantal dagen boven de 30kWh uit en dat vind ik wel een beetje te veel worden.

[..]

Maar het is rond uit *** dat ik geen web interface bij dat ding hebt waar je alles kan uitlezen.
Nu moet ik elke keer op display kijken of naar de garage lopen om te kijken wat er gebeurd. En dan via Domoticz stroomverbruik bekijken.
COP is nauwkeurig zat, volgens mij, maar alléén over de compressor. Verbruik pompen blijkt hij te negeren. Dus vind ik het juist jammer dat ik geen stroomverbruik extern meet.

Misschien via ModBus de waarden in je Domoticz trekken? De pompsnelheden ontbreken, verder zie je prima wat je ook op de display ziet.

Ik heb geen th-tune en gebruik die ingebouwde intelligentie sowieso niet. Dus ik hoop voor je dat er nog andere EcoForest gebruikers langkomen met verdere tussentijdse tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@EiT Ik kan via het display van de WP de temperatuur van de stooklijn tot 4 graden verlagen of verhogen, heb wel een externe controller aan DG1 zitten en niet een th-tune.

Via Prg, verwarming, verwarmingunits, kan je het aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:34
@EiT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ziha69Q53G-VpGEHy0UoHV-zwVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2snD0FrzIrtel50W6cUqr24.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de run zoals het er bij mij thuis uitziet. Mijn ecogeo B2 staat op 21,3 graden op de tune. Zoals je ziet 1 run nachts en daarnaast pieken op de momenten dat ik douche of in bad zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

xavier_82 schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:01:
@EiT Ik kan via het display van de WP de temperatuur van de stooklijn tot 4 graden verlagen of verhogen, heb wel een externe controller aan DG1 zitten en niet een th-tune.

Via Prg, verwarming, verwarmingunits, kan je het aanpassen.
Bedankt, kon niet zo snel vinden waar deze optie voor was.

Deze nu op 0 gezet en toen sloeg die af.
Rond 18:00 verwarmen weer ingeschakeld en hij heeft tot nu gelopen.
In die 5 uur is de temp met 0,4 graden gestegen (22,4).
Zal voor ik naar bed ga nog eens kijken.

Dit waren de waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udVrr-GWCVBNhErSQF8hEuPBiOU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGn0O7hwF7wmL8xOWjMvsWFD.jpg?f=fotoalbum_medium

Bedankt allen voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Nu online
COP is nauwkeurig zat, volgens mij, maar alléén over de compressor. Verbruik pompen blijkt hij te negeren. Dus vind ik het juist jammer dat ik geen stroomverbruik extern meet.

Misschien via ModBus de waarden in je Domoticz trekken? De pompsnelheden ontbreken, verder zie je prima wat je ook op de display ziet.
Het klopt dat het weergegeven COP puur en alleen over de compressor gaat, in de B# 3-12 versie zit een
  • Bronpomp: Grundfos UPML GEO 25-105 180
    • Verbruik max 140W
    • Standby <3W
  • Productiepomp: Grundfos UPM GEO 25-85 180
    • Verbruik max 87W
    • Standby <6W
  • Als optie HTR pomp: Grundfos UPM3 15-75 130
    • Verbruik max 60W
    • Standby <2W
Wat bedoel je met pompsnelheden? De percentages die in het display worden weergegeven? want die kan je via ModBus (integers database) er wel uithalen of wil je de RPM/Hz van de pompen weten? Als je kijk naar de fabrikant (datasheet) voor de brine pomp is deze gecapt @ 70% van 75Hz ± 5% en als ik dat goed heb geïnterpreteerd dan is de max Hz tussen de 49/56Hz of 2940/3360 RPM en wat de pomp weergeeft is dan een percentage hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:38:
Het klopt dat het weergegeven COP puur en alleen over de compressor gaat, in de B# 3-12 versie zit een
Ik heb een 1-9 (B2, 3 fase). Heeft, naar ik me heb laten vertellen, alleen een andere compressor.
Wat bedoel je met pompsnelheden? De percentages die in het display worden weergegeven? want die kan je via ModBus (integers database) er wel uithalen of wil je de RPM/Hz van de pompen weten? Als je kijk naar de fabrikant (datasheet) voor de brine pomp is deze gecapt @ 70% van 75Hz ± 5% en als ik dat goed heb geïnterpreteerd dan is de max Hz tussen de 49/56Hz of 2940/3360 RPM en wat de pomp weergeeft is dan een percentage hiervan.
:9~ :9~ Wat heb jij voor info? _/-\o_ Kun je links posten of dat emailen?

Uiteindelijk heb ik graag percentages, voor pompen en compressor. Maar geen bezwaar tegen omrekenen, als ik de gegevens daar maar voor heb. Jij beschikt kennelijk over een uitgebreidere lijst ModBus addressen dan ik (en enkele anderen hier) én een uitgebreidere datasheet. _/-\o_

Van de compressor zie ik alleen RPM. Aangezien ik daar de schaal (100% = xxx RPM) niet van weet, kan ik daar ook nog niet zo gek veel mee. Had de installateur al gevraagd daar 'ns het typenummer van op te schrijven de eerstvolgende keer dat hij er zo een open heeft.

En die pomp specs: als hij gecapt is, haalt hij dus ook die 140W lang niet, correct? (Of is dat al een verbruik rekeninghoudend met de cap?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Nu online
@Gwaihir

Dan heb jij
  • Brine: Grundfos UPM3K 15-75 130
  • Productie: Grundfos UPM3 15-75 130
Beide PWM, HTR pomp zijn ze allemaal gelijk.

Ik moet nu naar de tandarts ;w , komt later terug op de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:00:
Dan heb jij
  • Brine: Grundfos UPM3K 15-75 130
  • Productie: Grundfos UPM3 15-75 130
Tx! (Hmm.. zelfs een andere inbouwmaat. Toch wel echt anders van binnen dan.)

Ook nog ergens gecapt?

Beide versies (bij Grundfos opgezocht):
Vermogen - P1: 2 .. 60 W, min .. max snelheid. (Standby < 1W, sleep 0,4W)

Zie inmiddels dat die pompen wél specifiek in de EcoForest datasheet genoemd worden, maar zie niets over caps aldaar (in de 1-9 en 3-12 sheets).

Afijn.. 't wordt pas echt wat als ik hun acties live kan uitlezen.. Wacht met spanning af ;).

(Mocht je trouwens geen / niet alle info van EcoForest hebben, maar alle registers hebben uitgelezen, dan help ik met genoegen met de duiding van de informatie. Ik kan in mijn setup helaas niet 'scannen' en masse, maar ik kan wel specifieke registers uitvragen, loggen, en zo proberen te duiden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door xavier_82 op 20-02-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@xavier_82 Super. 1-9 trouwens; ik heb 'n B2 1-9, 3 fase (geen HTR of elektrische elementen).

Datasheets, servicehandleiding, en ModBus lijst van EcoForest heb ik. (Die laatste is online niet of lastig te vinden). Specs van Grundfos en Emerson Copeland zijn inderdaad ook goed te vinden, mits met typenummer in de hand en soms via Google i.p.v. de site zelf (OEM modellen staan niet altijd in menu's en zoeksystemen).

(M.b.t. de compressor: waarschijnlijk is het een 7000 of een 7200 toeren model. Heb hints in beide richtingen tegelijk ontvangen - dus tja wat is juist? Wellicht verschilt dit ook per model. Beide komen voor in de range van Copeland.)

Met de Easynet module ben ik volstrekt onbekend. Begrijp ik hieruit dat je de WP aan het internet hebt hangen? Dan zou je, volgens de Carel documentatie, ook automatisch over ModBus TCP moeten beschikken. Dat scheelt je dan de aanschaf van een ModBus RS485 interface.

Ik begrijp dat je van de info in die CGI interface kunt zien waar hij deze vandaag haalt? (Inclusief bijzonderheden als < 200 heeft speciale betekenis!) Dan ben ik ook nog wel nieuwsgierig naar die actuele-vraag symbolen; die staan ook niet in de ModBus lijst.

.. en waar je vandaan haalt dat de pompen evt. gecapt zijn. (De compressor is dat zeker, op het max aantal kW in de datasheets.)

Verder, qua reverse engineeren: afhankelijk van wat je dan aan die ModBus (TCP) hebt hangen, kun je wellicht ook relatief makkelijk de gehele waarde range (zo nu en dan) scannen. (Ik kan dat via mijn ModBus RS485 oplossing helaas niet; het uitvragen is per register pakweg een minuut programmeren én ik kan niet al teveel registers per minuut uitvragen.) Ik kijk (en log) vervolgens met genoegen mee als je meent (een) interessant(e) register(s) te hebben gevonden.

Installateur heeft hier nog 'n klusje, een defecte mengklep waardoor de WP hier momenteel ook niet in gebruik is. Heeft inmiddels begrepen dat we dan ook even die warmtepomp open maken om het typenummer van de Copeland af te lezen. En daarna kan ik dan hopelijk ook die Int32 en 33 mooi mee zien doen :). We komen er wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-11-2020
Hallo allemaal,

Ik ben mij sinds kort aan het oriënteren om te kijken wat er mogelijk is op bodem warmtepomp gebied. Het liefst ga ik alles (bron + wp) bij 1 partij neerleggen. En dan niet dat het aanspreekpunt alleen de certificering regelt. Bijvoorbeeld zoals Nathan doet, zo heb ik mij laten vertellen.
Wie kan dat? Het zijn er volgens mij niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 04:58:
Hallo allemaal,

Ik ben mij sinds kort aan het oriënteren om te kijken wat er mogelijk is op bodem warmtepomp gebied. Het liefst ga ik alles (bron + wp) bij 1 partij neerleggen. En dan niet dat het aanspreekpunt alleen de certificering regelt. Bijvoorbeeld zoals Nathan doet, zo heb ik mij laten vertellen.
Veldhuizen energie of klimaatconcept beide dealer van ecoforrest warmtepompen. Die ken ik persoonlijk een daarvan weet ik dat ze alles doen.

Veldhuizen heeft het bij mij thuis geïnstalleerd naar volle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
Bedankt voor de hulp. Maar deze partijen boren niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:51:
Voor mijn nieuwe huis wordt de Nilan warmtepomp met bodembron geleverd door Schimmel uit Barneveld. Volgens mij boren zij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Hallo allemaal,

Misschien even de regio/provincie er bij zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:51:
Dat klopt maar ze nemen als hoofdaannemer de klus aan. En nog veel belangrijker zijn je enige aanspreekpunt zodra er een geschil is over de bron/performance van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
EiT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:19:
[...]

Misschien even de regio/provincie er bij zetten ;)
Zuid Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
superyupkent schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:39:
[...]

Dat klopt maar ze nemen als hoofdaannemer de klus aan. En nog veel belangrijker zijn je enige aanspreekpunt zodra er een geschil is over de bron/performance van het systeem
Voor zover ik mij erin heb verdiept is de binneninstallatie leidend voor wat er uiteindelijk in de grond gemaakt wordt. Maar het is uiteindelijk 1 installatie. Dan lijkt mij het toch het mooist om er 1 partij voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:59:
[...]

Voor mijn nieuwe huis wordt de Nilan warmtepomp met bodembron geleverd door Schimmel uit Barneveld. Volgens mij boren zij zelf.
Merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:10:
[...]
Maar het is uiteindelijk 1 installatie. Dan lijkt mij het toch het mooist om er 1 partij voor te hebben.
Te anders.. Echt wel logisch dat de installateur dat uitbesteed. Heb je niet liever iemand die je kan bijstaan met onderhoud van alle installaties in je huis, dan supergespecialiseerd is op de WP?

Boren is specialistisch werk met grote installaties en veel certificeringen. En ze komen (in principe) nooit meer bij je terug.

Installeren van de WP is ook 'm in onderhoud nemen, aansluiten op de verwarming (en evt. die vervangen), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
Gwaihir schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:13:
[...]

Te anders.. Echt wel logisch dat de installateur dat uitbesteed. Heb je niet liever iemand die je kan bijstaan met onderhoud van alle installaties in je huis, dan supergespecialiseerd is op de WP?

Boren is specialistisch werk met grote installaties en veel certificeringen. En ze komen (in principe) nooit meer bij je terug.

Installeren van de WP is ook 'm in onderhoud nemen, aansluiten op de verwarming (en evt. die vervangen), etc.
Verschillende onderdelen van een bedrijf. Moet toch mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:22:
Verschillende onderdelen van een bedrijf. Moet toch mogelijk zijn?
Vermoed van wel. Maar ook dat het botst met criteria die ik belangrijker zou vinden. (Naast genoemde bijv.: keuze van WP, is de boring ruim genoeg? ..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimbel
Gwaihir schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:55:
[...]

Vermoed van wel. Maar ook dat het botst met criteria die ik belangrijker zou vinden. (Naast genoemde bijv.: keuze van WP, is de boring ruim genoeg? ..)
Is de boring ruim genoeg? Criteria is juist het punt waarom ik zo huiverig ben om het bij verschillende partijen te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Grimbel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:45:
[...]

Is de boring ruim genoeg? Criteria is juist het punt waarom ik zo huiverig ben om het bij verschillende partijen te laten lopen.
Jij moet het bij één partij neerleggen. Dat die partij het boren uitbesteed is de verantwoordelijkheid van die installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimbel
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:56:
[...]

Jij moet het bij één partij neerleggen. Dat die partij het boren uitbesteed is de verantwoordelijk van die installateur.
Heb op google rond gekeken en op andere plekken rond gevraagd en ga toch kijken of het bij duratherm, schimmel techniek of albreco wat voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:29
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:56:
[...]

Jij moet het bij één partij neerleggen. Dat die partij het boren uitbesteed is de verantwoordelijkheid van die installateur.
Dat zou voor mij juist de reden zijn om het niet bij één partij te leggen. Onder de streep zijn het verschillende disciplines die eenvoudig te scheiden zijn.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Conrado schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:49:
[...]

Dat zou voor mij juist de reden zijn om het niet bij één partij te leggen. Onder de streep zijn het verschillende disciplines die eenvoudig te scheiden zijn.
Dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze. Feitelijk is mijn aanspreekpunt en verantwoordelijke niet de installateur maar de aannemer. De installateur werkt als onderaannemer van de bouwer van mijn nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:29
Mooi hè, iedereen maakt eigen keuzes :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Kleine update, temperatuur lijkt nu in orde. Geen 23+ meer, temperatuur blijft netjes rond de 22 graden. Stroomverbruik is ook beter.
Het is natuurlijk wel buiten wat warmer geweest.

WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NckPVibAfkT9zo8uPeug_grEAg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb6HaGgyFKiG2jpI1lj1cB2M.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgXtFSqbeKDQ0fAqrfo4ASKr-6g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq13ADXJQZ3dyd5awT61I3vA.jpg?f=fotoalbum_small

Nogmaals bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
EiT schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:01:
Kleine update, temperatuur lijkt nu in orde. Geen 23+ meer, temperatuur blijft netjes rond de 22 graden. Stroomverbruik is ook beter.
Het is natuurlijk wel buiten wat warmer geweest.

WP
[Afbeelding][Afbeelding]

Nogmaals bedankt voor jullie input.
Dat ziet er idd beter uit. Hoeveel kwh verstookt de WP nu per dag? Ben benieuwd omdat ik zelf ook in een nieuwbouw huis zit uit 19. Bij ons is de WP in sept/okt 19 opgestart. Wij hadden vorige maand 218kWh en deze maand tot vandaag 128kWh. Huis van 170m²

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:59:
[...]

Heb jij zelf direct contact gehad met deze partij en/of al wat ervaringen die je kan melden? Ik heb even op hun site gekeken en vind het ook wel een prettig idee dat ze in principe alles kunnen (boren, installeren, onderhoud, etc). Bovendien zitten ze bij ons in de buurt (centraal Nederland). Dus ik vind het wel een interessante partij om eens te informeren over een WP-installatie voor ons bestaande huis.

There can be only fun

• deejeebv
secret17 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:23:
[...]

Heb jij zelf direct contact gehad met deze partij en/of al wat ervaringen die je kan melden? Ik heb even op hun site gekeken en vind het ook wel een prettig idee dat ze in principe alles kunnen (boren, installeren, onderhoud, etc). Bovendien zitten ze bij ons in de buurt (centraal Nederland). Dus ik vind het wel een interessante partij om eens te informeren over een WP-installatie voor ons bestaande huis.
Ik heb gisteren bouwvergadering gehad. Daar was ook de verantwoordelijke van Schimmel aanwezig. De bouw start volgende week. Ik weet niet zeker of zij zelf boren, maar zij regelen het in elk geval wel.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
deejeebv schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:23:
[...]
Ik heb gisteren bouwvergadering gehad. Daar was ook de verantwoordelijke van Schimmel aanwezig. De bouw start volgende week. Ik weet niet zeker of zij zelf boren, maar zij regelen het in elk geval wel.
Ok. :) Ik heb ze net zelf even gebeld en een afspraak gemaakt voor een oriëntatiegesprek. Zoals gezegd weet ik nog niet zeker of wij uiteindelijk voor een X/water WP-installatie gaan kiezen, maar zij leveren sowieso alle types, dus kunnen als het goed is een weloverwogen advies uitbrengen. Uit dit gesprek kwam overigens ook het volgende naar voren:

- Zij besteden het boren inderdaad uit, maar alles valt binnen hun beheer en verantwoordelijkheid.
- Zij geven offertes uit op basis van WP-installatie en kW-berekening. Daarna gaat de boorpartij pas rekenen hoe vaak en hoe diep zij moeten boren om voldoende capaciteit te geven. Hoe vaak of hoe diep er geboord moet worden valt binnen de geoffreerde prijs, dus risico van Schimmel. Geen extra/onverwachte kosten van de boorpartij zelf dus.

Ben benieuwd; eerste indruk in ieder geval goed.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:01:
Met de stooklijn-aanpassing die je eerder noemde? Of is er nog meer aangepast tussendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vanochtend de WP hier in actie. Kon dit dus eindelijk testen:
xavier_82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:02:
[...]
  • Brine : Carel Integer [33] - ModBus Register[5034]*
  • Productie : Carel Integer [32] - ModBus Register[5033]*
Als de waarde < 200 = pomp uit
Als de waarde > 200 = waarde /10 = %
Inderdaad :D.

N.B.: geen bijzondere waarden onder 200 gezien. 't is (tot nu toe) gewoon 0 als de pomp uit staat.

Nieuwsgierig naar wat je nog meer aan die interface weet te ontfrutselen, @xavier_82 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
cyberstalker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Vertel het maar niet aan je vrouw, maar die kleinere straal is door een beperking die bij de ingang van de meeste van die doorstromers zit gebouwd en die kan je er eenvoudig uithalen.
Sorry voor de oude koeien, maar hoezo ben ik dit nooit tegen gekomen? In mijn oude huis was de doorstroomverwarmer inderdaad beperkt na een Clage te installeren. Wat is de functie van die fysieke beperking? Om ervoor te zorgen dat de gewenste temperatuur altijd bereikt wordt? Geen beveiliging dus?

Ik was van plan in ons nieuwe huis geen doorstroomverwarmer aan te sluiten, maar als dit de rede was voor het afknijpen van de straal zie ik geen nadeel eraan meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
adnanoner schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:18:
[...]
Wat is de functie van die fysieke beperking? Om ervoor te zorgen dat de gewenste temperatuur altijd bereikt wordt? Geen beveiliging dus?
Ja. Ze beloven een bepaalde temperatuur, bij een bepaalde flow. Hierdoor wordt dat geregeld.

Haal 'm er gerust uit. Dan ga je zelf over de flow en is een eventuele temperatuurval dus aan jezelf te wijten. Aangezien ze rekenen op basis van koud water, heb je er vaak baat bij als je water deels is voorverwarmd (douche-WTW, zonneboiler (al dan niet 's winters door WP wat verwarmd)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Gwaihir schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:19:
[...]

Met de stooklijn-aanpassing die je eerder noemde? Of is er nog meer aangepast tussendoor?
Prg, verwarming, verwarmingunits -> op het eerste streepje gezet, stond in het midden.
Temp. verschil naar 0.3

Gisteren en vandaag was stroomverbruik wel weer iets aan de hoge kant (25kWh/dag), maar mijn vrouw had de thermostaat weer op 22 gezet (hoe leer je ze dit nu af...., ramen open + thermostaat omhoog). Weekend hebben wij sowieso altijd wat meer verbruik (iedereen thuis, wassen etc.). Liefst zou ik het stroom verbruik van de WP zelf nog apart meten

Ik weet niet in hoeverre de COP meting klopt, maar deze zit iedere keer boven de 6 als ik kijk. Zelfs het gemiddelde is omhoog gegaan na de aanpassingen.
Bron is lijkt, naar mijn mening, te laag.
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als het een stuk kouder wordt.

WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv2sBkOEZRUbkRJ5mlKA_EBJ4Ww=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bhKiDDvE2dgLHUbAjA5YuuLa.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDiQWz_tFqhcFKiva6bW6i4BFiw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6HWBNG8SEiz96DB0866zZWq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q6wxatBh6UE4TEYx9btgeRE8r0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZU7pheV1dcENA8SNnlx9mkj.jpg?f=fotoalbum_small

Bij de piek boven de 30kWh was het 23.5 graden in huis. Stroomverbruik is het totale verbruik, dus niet alleen de WP

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
EiT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:55:
[...]
Ik weet niet in hoeverre de COP meting klopt, maar deze zit iedere keer boven de 6 als ik kijk. Zelfs het gemiddelde is omhoog gegaan na de aanpassingen.
De COP die de ecogeo afgeeft is hier hetzelfde tijdens maken van warmte voor het afgifte systeem. Zodra ik de boiler vul of meeverwarm tijdens een warm bad zie ik de COP wat verder omlaag gaan.

Gemiddelde van okt tot en met maart was 6.11 en over het hele jaar was 5.31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:55:
[...]
Die meting klopt vast: voor de compressor. Verbruik van de pompen zit er niet bij in.

Heb bijbetaald voor een extra ruime bron - waar de tweede gebruiker (2kW) nog niet eens op zit - en kan nu best leuke cijfertjes laten zien (van ca. 12:00u vanmiddag). Maar: er zitten zoals je ziet nog nauwelijks draaiuren achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMMPjG5BfGSI3OrmUE4XYvmJQxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89eOCfER4aX5PFvxtveGHLxi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD5SKYtwqnOlmBcTeFi2oB9gIxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6vZwcSIIewmPtMF6YEvuMz1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_Sqy93PetCaecmF_2jWaD7gw9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBbAMqp5pzkLyAfYcQMZNmwN.jpg?f=fotoalbum_tile

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Bij mij is de maand november 1361/232/5.9

Douchen jullie niet of waarom heb je 3x 150m als je toch niets verbruikt? ;)

COP word natuurlijk erg naar beneden getrokken door sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:51:
Bij mij is de maand november 1361/232/5.9
Dat zag ik, daar reageerde ik op.
Douchen jullie niet?

COP word natuurlijk erg naar beneden getrokken door sww.
Nee, daarom..
D.w.z. SWW komt in principe niet van de WP.
of waarom heb je 3x 150m als je toch niets verbruikt? ;)
Dat is het trieste, maar vast tijdelijke gevolg van een (kennelijk) lastig op te lossen defect in onze installatie.

(En dus deels omdat voorzien is in 2kW aan voorverwarming van ventilatielucht via een WTW die nog in het planningsstadium verkeert.)

Wij combineren een CV-haard met een WP en een warmtecollector (zonneboiler). De nogal andere temperatuurrange van haard en WP - op zich een kracht van de installatie - maakt ons zéér afhankelijk van een goede automatische menger voor de vloerverwarming.

Helaas (b)lijken de menger en z'n motor maar moeilijk vriendjes te worden. Inmiddels had al lang een andere motor bij de installateur moeten liggen, die volgens de fabrikant ervan wel standaard past, maar ja.. twee keer het goede doosje versturen (motor + koppelset) is kennelijk ook echt 'n kunst. Gevolg: omdat mengklep-motor spelen echt niet mijn hobby is, gebruiken we de WP momenteel nagenoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hallo allemaal,

Zoek eens contact met "de witte de witte". Erg deskundige partij, maar ze zijn niet goedkoop.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Ha allemaal,

Wij gaan komend jaar ons nieuwe koophuis renoveren tot een passief huis. De gedachte van een passief huis is dat je het glasvlak in je huis zo veel mogelijk orienteert op het zuiden (met overhangs/actieve zonwering en passieve zonwering in de vorm van bomen), extreem luchtdicht maakt, koudebruggen vermijd en goed isoleert (tussen de rc 8.5 en 10). Hierdoor je energiesysteem kan versimpelen tot het niveau dat je kunt verwarmen via je ventilatie systeem en zo dus een deel van de kosten kan "terugverdienen" met een versimpelde installatie (enkel een warmtewisselaar in je ventilatiesysteem). Ongeveer 1/3 van de warmte komt van de zon, 1/3 van de warmte van de bewoners + apparatuur en 1/3 van de warmte van de verwarmingsinstallatie.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van een water-water warmtepomp, maar ben in dubio of de kosten en wellicht ook ecologische impact in verhouding staan in vergelijking met een lucht-water warmtepomp.
Onze verwarmingsvraag zal erg laag zijn voor het volume van geisoleerde schil (pak hem beet 5 a 600 m3). Een 6kW warmtepomp zal volstaan (warm water is de grootste "kostenpost"). We proberen waarschijnlijk voor de passief huis "nieuwbouw" eis te gaan (minder dan 15kWh per m2 per jaar aan primaire energievraag, dus met COP = 1). Dit komt neer op dat je verwarmingsinstallatie maximaal 10 watt per m2 hoeft te leveren).

We zouden dan een warmtewisselaar zetten op de balansventilatie (Zehnder Comfopost) waarmee we kunnen opwarmen en koelen (zit ook condensafvoer op).

Dingen die me aanspreken van een water-water warmtepomp:
- Passieve koeling, je wordt "beloond" om de put te regenereren in de zomer
- Hogere COP
- Warmtepomp gaat langer mee in theorie (minder defrosts en pendelgedrag)
- Als het goed is kun je de boring ook bij een volgende warmtepomp weer gebruiken
- Geen buitenunit/stiller (alhoewel er ook compact heat pump units zijn die de warmtepomp binnen zetten op de retour van de ventilatie)

Nadelen water-water warmtepomp
- Flink hogere kosten
- Bronboring (de ecologische impact van de bronboring lijkt me niet te verwaarlozen. Ik heb geen life cycle assesments gezien maar kan me voorstellen dat de boring en zware apparatuur die daarvoor nodig zijn
- Lastig de bron goed te dimensioneren. Als de bron te klein is, gaat je COP omlaag in de winter, als de bron te groot is, is het passief koel effect niet meer zo groot. Daarnaast vind ik het nog lastig in te schatten hoeveel de verhouding koelen tot verwarmen zal zijn in het huis.

Is bron overdimensionering een reeel probleem?

Kan iemand me verder helpen met met wat voor (of tegen) argumenten een brine water warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 23:21

Consulectro

Lekker bezig...

In een passief huis moet je de zon in de zomer buiten de deur houden en moet je relatief veel koelen.

Overdimensionering van de bronboring is nooit een probleem alleen voor je
portemonee. Vergelijk het met een grotere accu in je auto (in Ah). Deze zal minder snel in spanning variëren.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 00:32
adnanoner schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:11:
Ha allemaal,

Wij gaan komend jaar ons nieuwe koophuis renoveren tot een passief huis. De gedachte van een passief huis is dat je het glasvlak in je huis zo veel mogelijk orienteert op het zuiden (met overhangs/actieve zonwering en passieve zonwering in de vorm van bomen), extreem luchtdicht maakt, koudebruggen vermijd en goed isoleert (tussen de rc 8.5 en 10). Hierdoor je energiesysteem kan versimpelen tot het niveau dat je kunt verwarmen via je ventilatie systeem en zo dus een deel van de kosten kan "terugverdienen" met een versimpelde installatie (enkel een warmtewisselaar in je ventilatiesysteem). Ongeveer 1/3 van de warmte komt van de zon, 1/3 van de warmte van de bewoners + apparatuur en 1/3 van de warmte van de verwarmingsinstallatie.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van een water-water warmtepomp, maar ben in dubio of de kosten en wellicht ook ecologische impact in verhouding staan in vergelijking met een lucht-water warmtepomp.
Onze verwarmingsvraag zal erg laag zijn voor het volume van geisoleerde schil (pak hem beet 5 a 600 m3). Een 6kW warmtepomp zal volstaan (warm water is de grootste "kostenpost"). We proberen waarschijnlijk voor de passief huis "nieuwbouw" eis te gaan (minder dan 15kWh per m2 per jaar aan primaire energievraag, dus met COP = 1). Dit komt neer op dat je verwarmingsinstallatie maximaal 10 watt per m2 hoeft te leveren).

We zouden dan een warmtewisselaar zetten op de balansventilatie (Zehnder Comfopost) waarmee we kunnen opwarmen en koelen (zit ook condensafvoer op).

- Hogere COP
- Als het goed is kun je de boring ook bij een volgende warmtepomp weer gebruiken
- Geen buitenunit/stiller (alhoewel er ook compact heat pump units zijn die de warmtepomp binnen zetten op de retour van de ventilatie)

- Flink hogere kosten
- Bronboring (de ecologische impact van de bronboring lijkt me niet te verwaarlozen. Ik heb geen life cycle assesments gezien maar kan me voorstellen dat de boring en zware apparatuur die daarvoor nodig zijn
- Lastig de bron goed te dimensioneren. Als de bron te klein is, gaat je COP omlaag in de winter, als de bron te groot is, is het passief koel effect niet meer zo groot. Daarnaast vind ik het nog lastig in te schatten hoeveel de verhouding koelen tot verwarmen zal zijn in het huis.

Kan iemand me verder helpen met met wat voor (of tegen) argumenten een brine water warmtepomp?
Waarom niet een lucht/lucht kanaal unit in combinatie met warmtepomp-boiler? Ofwel geen warmtewisselaar, maar kanaal-unit als deze al dan niet met een WTW van hetzelfde merk zodat ze lekker elektronisch kunnen buurten.

Lijkt me meest ideaal. Je ventileert immers toch al, en laat deze unit de lucht bijverwarmen. En in de zomer kun je echt koelen als de zonwering onverhoopt niet werkt/vergeten is/etc. Is ook goedkoper dan een water/water en mogelijk ook lucht/water pomp qua aanschaf.

Probleem is immers dat als je een echt passief huis is je warmtevraag zo laag is dat een boring moeilijk terugverdient wordt.

Enige voordeel van een X/water is dat je geen warmtepomp boiler hoeft te nemen, maar andersom bij passief moet je vaak al warmte afvoeren met ventileren, waardoor een warmtepomp boiler juist gunstig is omdat het koelt.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Ik kom er toch nog niet helemaal uit met m’n Alpha Innotec MSW2-6S.

En omdat m’n vrouw er een beetje klaar mee is, even hier wat vragen.

Hoe kan ik zorgen dat het systeem sneller reageert op de RBE?

Situatie: stooklijn 32.5/-20 en 18.5/18.5. Daarna calibratie zo ingericht dat bij 21C op RBE het ook echt 21C wordt. En hij blijft mooi stabiel ongeveer 1.8kW leveren (laagste wat ie kan?)

Als ik nu echter m’n RBE naar 23C zet, dan zie ik dat de “retour berekend” inderdaad ook met 2C omhoog gaat, en daarom de aanvoer ook. Na een paar uur bereikt dan de retour ook deze temperatuur. Echter in huis gebeurd er na 2 dagen nog weinig (iets van 0.5C erbij)

Hoe kan ik de reactie op de RBE sterker instellen, zodat bijvoorbeeld de “retour berekend” meer disproportioneel aanpast? En het snel lekker warm wordt voor mijn vrouw, of moet ik deze wens gewoon uit haar hoofd praten? :)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 26-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@JohanB
Lees er de installatiehandleiding van je RBE er nog eens goed op na op pag 6 en 7.

Verder geldt: bij vloerverwarming met een betonvloer reageert het systeem altijd heel traag met een wp.
Verhogen van de ruimtetemperatuur heeft tot gevolg dat je wp (tijdelijk) op hoog vermogen gaat draaien. Daarmee gaat je COP (rendement) naar beneden.
Je kunt beter de ruimtetemperatuur op een voor iedereen aanvaardbaar (iets hoger) niveau instellen en er dan afblijven (ook 's nachts). Dus ook geen nachtverlaging toepassen.
Dat verhoogt het comfort, minimaliseert je elektriciteitsverbruik, spaart je wp (veel minder starts) en is ook goed voor de WAF ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door KC27 op 26-11-2020 12:07 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
KC27 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:04:
@JohanB
Lees er de installatiehandleiding van je RBE er nog eens goed op na op pag 6 en 7.

Verder geldt: bij vloerverwarming met een betonvloer reageert het systeem altijd heel traag met een wp.
Verhogen van de ruimtetemperatuur heeft tot gevolg dat je wp (tijdelijk) op hoog vermogen gaat draaien. Daarmee gaat je COP (rendement) naar beneden.
Je kunt beter de ruimtetemperatuur op een voor iedereen aanvaardbaar (iets hoger) niveau instellen en er dan afblijven (ook 's nachts). Dus ook geen nachtverlaging toepassen.
Dat verhoogt het comfort, minimaliseert je elektriciteitsverbruik, spaart je wp (veel minder starts) en is ook goed voor de WAF ;) .
Held! ik herrinnerde me die invloedsfactor ergens inderdaad, maar had alleen de handleiding van WP en Luxtronik helemaal doorgeplozen

Hij draait hier al 2 jaar dag en nacht zelfde temperatuur inderdaad, met minimale delta's voor optimale COP. Dit zou meer voor de uitzondering zijn als ik er niet ben bijv. Nu weet ik DAT en HOE het kan als het nodig is, thanks!

• Gwaihir
  • Niet online
Zelf ben ik erg gecharmeerd van een water-water warmtepomp
Helemaal eens :D. Maar is het wellicht overkill voor een (nieuwbouw norm) passiefhuis?
Kende ik nog niet. Wil hier zelf een ComfoFond plaatsen.

Wordt niet heel vrolijk van die specs: lijkt voor zowel koeling als verwarming uit te gaan van stevige watertemperaturen (7 graden, respectievelijk (heel dik) 40+).

Dan toch liever een stukje LTV? (En eerst nogmaals bekijken of je niet zonder die WP kunt / wilt.)

De maat worden ze geacht voor je door te rekenen.

Hoezo zou groter slecht zijn voor je koeling? Zowel koeling als verwarming worden alleen maar beter van een ruime bron. Die verdient zichzelf dan ook meestal uiteindelijk wel terug.
Consulectro schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:30:
Overdimensionering van de bronboring is nooit een probleem alleen voor je
portemonee. Vergelijk het met een grotere accu in je auto (in Ah). Deze zal minder snel in spanning variëren.
Hmm.. niet enthousiast over het vergelijk: een super grote accu rondrijden is meest van de tijd dood gewicht: geen gemak van, wel hoger verbruik.

Denk dan wellicht aan een extra gestroomlijnde body (bij gelijkblijvend gewicht van de auto): zo'n upgrade zou altijd het verbruik verminderen, maar wellicht wel héél veel extra kunnen kosten voor een miniem voordeeltje.

• adnanoner
Armin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:01:
[...]
Waarom niet een lucht/lucht kanaal unit in combinatie met warmtepomp-boiler? Ofwel geen warmtewisselaar, maar kanaal-unit als deze al dan niet met een WTW van hetzelfde merk zodat ze lekker elektronisch kunnen buurten.
Op zich wel interessant inderdaad. Kun je me wat meer vertellen over hoe je dit combineert met je WTW? De maximale debieten van een kanaalunit zijn een stuk hoger dan die van de wtw. Leg je een tweede buizen systeem aan wat onafhankelijk van je WTW kanalensysteem werkt? Kun je ook met een kanaalsysteem kiezen welke ruimtes worden verwarmt/verkoelt? Zo zouden we ervoor kunnen zorgen dat we in de zomer namelijk niet koude lucht in de badkamers inblazen.
Gwaihir schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:19:
[...]
Kende ik nog niet. Wil hier zelf een ComfoFond plaatsen.

Wordt niet heel vrolijk van die specs: lijkt voor zowel koeling als verwarming uit te gaan van stevige watertemperaturen (7 graden, respectievelijk (heel dik) 40+).

Dan toch liever een stukje LTV? (En eerst nogmaals bekijken of je niet zonder die WP kunt / wilt.)
[...]
Wat eventueel een idee is om toch op lagere temperatuur te kunnen verwarmen is een Jaga Clima Canal ( https://www.jaga.nl/producten/clima-canal-10-13-19/ ) of iets vergelijkbaars aan toe te voegen. Zo kun je meer "vermogen" kwijt omdat je niet gebonden bent aan je WTW debiet. Zo hoef ik niet twee warmtepompen te hebben maar kan ik alles met een lucht-water of water-water warmtepomp doen.

Nadeel van een LTV systeem zoals vloerverwarming is dat het te traag reageert. Een passief huis kun je niet weersafhankelijk regelen, die is juist afhankelijk van de zonnewarmte. Als je dus net aan het verwarmen bent, en er komt daarna veel zon, dan is je huis snel te warm omdat de ltv nog lang naverwarmt. Voor je comfort is het dus fijner een snel reagerend systeem te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door adnanoner op 26-11-2020 14:29 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ha allemaal,

- Hogere COP

- Flink hogere kosten

ik zou verwarming even compleet vergeten en vooral naar koeling/koude kijken. Passief koelen met een bron door de vloer doet wel wat in je huis, maar het effect is beperkt. Misschien zijn er mensen die wat kunnen zeggen over vloerkoeling in passiefhuis, of je daar fijne condities mee creërt of niet. In "gewone huizen" is vloerkoeling wel geinig maar schiet je er relatief weinig mee op want het doet niks met de luchtvochtigheid.

Dus: onderzoek koeling!

Warmte in een passiefhuis is echt easy-mode, kun je desnoods met een L/L WP doen of met een hele goedkope L/W WP (5kW monoblockje voor 2600 euro - 1700 euro subsidie = knallen)

• Gwaihir
  • Niet online
adnanoner schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:26:
Nadeel van een LTV systeem zoals vloerverwarming is dat het te traag reageert. Een passief huis kun je niet weersafhankelijk regelen, die is juist afhankelijk van de zonnewarmte. Als je dus net aan het verwarmen bent, en er komt daarna veel zon, dan is je huis snel te warm omdat de ltv nog lang naverwarmt. Voor je comfort is het dus fijner een snel reagerend systeem te hebben.
Daarom geloof ik ook niet zo in die houten passiefhuizen. M.i. is thermische massa een belangrijk voordeel.

En dan zou ik me ook niet meteen zorgen maken over 'te warm'; zo indrukwekkend is de winterzon nu ook weer niet. Je kunt makkelijk zat je verwarming rond zonsopgang al uit zetten; dan trek je dat echt wel.
Da's wel 'n puntje ja.. En koeling werkt beter vanaf 't plafond - en niet bijster met zo'n convector-oplossing. Dus misschien dat beetje LTV/K wat je nog doet in 't plafond verwerken @adnanoner?

• adnanoner
Fr33z schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:46:
[...]
ik zou verwarming even compleet vergeten en vooral naar koeling/koude kijken. Passief koelen met een bron door de vloer doet wel wat in je huis, maar het effect is beperkt. Misschien zijn er mensen die wat kunnen zeggen over vloerkoeling in passiefhuis, of je daar fijne condities mee creërt of niet. In "gewone huizen" is vloerkoeling wel geinig maar schiet je er relatief weinig mee op want het doet niks met de luchtvochtigheid.

Dus: onderzoek koeling!

Warmte in een passiefhuis is echt easy-mode, kun je desnoods met een L/L WP doen of met een hele goedkope L/W WP (5kW monoblockje voor 2600 euro - 1700 euro subsidie = knallen)
Mooist zou natuurlijk zijn als je een systeem hebt waarmee je kan kan koelen, verwarmen en warm water kan maken. Het idee qua koeling zou voor ons dan ook zijn dat je koeling zoekt met condensatie, via de lucht. De Zehnder comfopost en de Jaga "radiator" kunnen dus ook koelen met condensering. Je kunt dus koelen met water tot 7 graden.

Begrijp ik het goed dat je met een water-water warmtepomp niet de optie hebt om actief te koelen? Met passief koelen via de vloer kun je top koelen in een passief huis wat redelijk voldoende zou moeten zijn.

Een andere optie waar ik trouwens naar had gekeken is compact heat pump units. Dit zijn units speciaal gemaakt voor passief huizen waarbij je gebruik maakt van de kleine rest enthalpie die overblijft van de "uitlaat" van je WTW (die is immers net wat warmer dan je inlaat). Je combineert dus eigenlijk je WTW met een ventilatiewarmtepomp die ook het warm water doet. Daarnaast zit er dan ook nog soms een de/humidifier in en zorg je ervoor dat je lucht wordt voorverwarmt met een warmtepomp in plaats van heater als het te koud is. Je haalt er mooie SCOP's mee (tussen de 5.3 en 6), alleen heb ik het idee dat er niet zo veel ontwikkeling in zit: https://www.vaillant.be/c...pact-exclusive-75200.html . Kan net niet een model vinden waar ik helemaal tevreden mee ben (ik zou verder ook nog liever een hygieneboiler willen met zonncollectoren).
Gwaihir schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:02:
[...]

Daarom geloof ik ook niet zo in die houten passiefhuizen. M.i. is thermische massa een belangrijk voordeel.

En dan zou ik me ook niet meteen zorgen maken over 'te warm'; zo indrukwekkend is de winterzon nu ook weer niet. Je kunt makkelijk zat je verwarming rond zonsopgang al uit zetten; dan trek je dat echt wel.
[...]

Da's wel 'n puntje ja.. En koeling werkt beter vanaf 't plafond - en niet bijster met zo'n convector-oplossing. Dus misschien dat beetje LTV/K wat je nog doet in 't plafond verwerken @adnanoner?
Ja voordeel is dat we veel thermische massa hebben. Het is een renovatie huis en het binnenspouwblad is van iets betonachtigs. Vloer is ook een betonnen vloer. Daarnaast willen we houtswol als buitenisolatie gebruiken als het budget het nog toe laat (mooie faseverschuiving waardoor de zonnewarmte pas in de nacht "binnen" komt)

• Gwaihir
  • Niet online
adnanoner schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:11:
Begrijp ik het goed dat je met een water-water warmtepomp niet de optie hebt om actief te koelen? Met passief koelen via de vloer kun je top koelen in een passief huis wat redelijk voldoende zou moeten zijn.
Zoiets.. de actieve koelingsoptie is een bescheiden upgrade op veel modellen. Maar hij voegt vaak niet veel toe: via koeling van vloer / plafond kun je niet (verantwoord) onder het condensatiepunt.

Dat kan alleen met opties (zoals jij noemde) die condensatie aan kunnen en ook afvoeren - waaronder kennelijk ook die specifieke Jaga, al zit hij dan nog altijd niet op 'n handige plek om z'n koude afgegeven te krijgen.

Wel kan die actieve koeling op de WP de 7 graden (of nog iets kouder?) leveren voor die units die je noemde.

Vergis je trouwens niet in die 'snelle reactie'. Zal inderdaad fors sneller zijn via de lucht, maar nooit zo heftig als wanneer er een 'ouderwetse' hoog vermogen warmte-/koudebron achter zou zitten.

En bij koude noemen we dat trouwens tocht.. Heb een groot talent daar hoogzomer verkouden van te worden :-(.
Een andere optie waar ik trouwens naar had gekeken is compact heat pump units. Dit zijn units speciaal gemaakt voor passief huizen waarbij je gebruik maakt van de kleine rest enthalpie die overblijft van de "uitlaat" van je WTW (die is immers net wat warmer dan je inlaat). Je combineert dus eigenlijk je WTW met een ventilatiewarmtepomp die ook het warm water doet. Daarnaast zit er dan ook nog soms een de/humidifier in en zorg je ervoor dat je lucht wordt voorverwarmt met een warmtepomp in plaats van heater als het te koud is. Je haalt er mooie SCOP's mee (tussen de 5.3 en 6), alleen heb ik het idee dat er niet zo veel ontwikkeling in zit: https://www.vaillant.be/c...pact-exclusive-75200.html . Kan net niet een model vinden waar ik helemaal tevreden mee ben (ik zou verder ook nog liever een hygieneboiler willen met zonncollectoren).
Zoiets heeft ook iemand me willen verkopen (wel ander merk). Snap ze niet zo goed: ja, iets hogere brontemperatuur dan buitenlucht, maar ook erg laag volume.

Edit: hier trouwens ook nog altijd aspiraties om het passiefhuis (renovatie) niveau uiteindelijk te gaan bereiken. Gaat bepaald niet gemakkelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 26-11-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:26:
Vanochtend de WP hier in actie. Kon dit dus eindelijk testen:

[...]

Inderdaad :D.

N.B.: geen bijzondere waarden onder 200 gezien. 't is (tot nu toe) gewoon 0 als de pomp uit staat.

Nieuwsgierig naar wat je nog meer aan die interface weet te ontfrutselen, @xavier_82 !
Het idee om nog een modBus slave aan te koppelen heb ik opgegeven, met wat aangesloten is kan ik nu in principe alles van het gebruikers menu uitlezen, alleen nu in een leuke interface stoppen.

Als dat klaar is, dan ga ik nog het service menu uitpluizen en kijken wat ik daar van kan maken.
Gwaihir schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:03:
[...]

Die meting klopt vast: voor de compressor. Verbruik van de pompen zit er niet bij in.

Heb bijbetaald voor een extra ruime bron - waar de tweede gebruiker (2kW) nog niet eens op zit - en kan nu best leuke cijfertjes laten zien (van ca. 12:00u vanmiddag). Maar: er zitten zoals je ziet nog nauwelijks draaiuren achter.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je bron druk lijkt nog al laag met 0,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:59:

Je bron druk lijkt nog al laag met 0,6
Eens. Installateur maakt zich er niet druk om, dus ik kreeg 'm nog niet tot aanvullen. Minimum is ook 0,5 en ik krijg de indruk dat de WP bij daar onder raken niet meteen dienst weigert, maar slechts een alarm geeft. Is al langere tijd stabiel (alleen daling in begin; kennelijk toch nog wat lucht kwijt te raken).
Als dat klaar is, dan ga ik nog het service menu uitpluizen en kijken wat ik daar van kan maken.
Neem je verzoekjes aan? Ik zou graag de registers weten voor deze instellingen (zeker die eerste!):
- Delta-T voor SWW
- Delta-T voor Verwarming (is meen ik alle verwarming, anders: DG1)
- Ondergrens modulatiebereik productie pomp (bij verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Gwaihir schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:28:
[...]
Wel kan die actieve koeling op de WP de 7 graden (of nog iets kouder?) leveren voor die units die je noemde.

Vergis je trouwens niet in die 'snelle reactie'. Zal inderdaad fors sneller zijn via de lucht, maar nooit zo heftig als wanneer er een 'ouderwetse' hoog vermogen warmte-/koudebron achter zou zitten.

En bij koude noemen we dat trouwens tocht.. Heb een groot talent daar hoogzomer verkouden van te worden :-(.

[...]
Zoiets heeft ook iemand me willen verkopen (wel ander merk). Snap ze niet zo goed: ja, iets hogere brontemperatuur dan buitenlucht, maar ook erg laag volume.

Edit: hier trouwens ook nog altijd aspiraties om het passiefhuis (renovatie) niveau uiteindelijk te gaan bereiken. Gaat bepaald niet gemakkelijk..
Ja het lijkt me ook niet zo handig om het ventilatiedebiet van je "verse lucht" te koppelen met je verwarming/koeling. Ik snap de synergetische voordelen maar heb het idee dat die niet opwegen tegenover de nadelen.

Wat betreft koeling, wat is dan eigenlijk de comfortabelste manier om je huis te koelen? Traag via de lucht met een minimaal temperatuurverschil?

Leuk dat je/jullie ook voor een passief (renovatie) huis willen gaan! Al een idee hoe jullie het willen aanpakken? Onze huidige opzet is bestaande binnen en spouwblad behouden, in de spouw hr+++ korrels, aan de buitenkant houtswol van 240mm en daarover heen een gestuucte laag. Plat dak komt PIR isolatie van Rc 10 bovenop met daaroverheen een nieuw epdm dak met een groen dak plus zonnepanelen. Waarschijnlijk zonnepanelen in 2 batches aansluiten, eerste batch misschien zo'n 12kwp en daarna een keer aanvullen naar 19kwp (beetje de max wat je op een normale 3 fase aansluiting kan aansluiten).

Verder triple glass met houten kozijnen. Luchtdichte laag wordt dan het stucwerk binnen (plus alle aansluiting goed luchtdicht gemaakt). Over de kruipruimte twijfelen we nog. Die is zo'n 50 cm op het hoogste punt, maar op veel punten weer lager en dus net niet helemaal lekker toegankelijk. We zitten na te denken over de hele kruipruimte met gerecylde EPS korrels te vullen. Dan krijg je wel een bizarre Rc waarde, alleen het is wel de goedkoopste (en denk ook duurzaamste) oplossing. Zo kun je er altijd nog later bij in een noodgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 00:44
adnanoner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:36:
[...]

Plat dak komt PIR isolatie van Rc 10 bovenop met daaroverheen een nieuw epdm dak met een groen dak plus zonnepanelen. Waarschijnlijk zonnepanelen in 2 batches aansluiten, eerste batch misschien zo'n 12kwp en daarna een keer aanvullen naar 19kwp (beetje de max wat je op een normale 3 fase aansluiting kan aansluiten).
Ik moet alleen mijn dak nog isoleren en heb ook een plat dak. En daarna ook zonnepanelen plaatsen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan of gaan doen.
Hoe dik wordt die PIR laag? Minimaal 15-20 cm lijkt mij als je zo'n hoge RC waarde wilt halen. Hoe los je dat op met de dakrand? Je dak wordt dan een stuk hoger en de standaard alumium daktrim is dan dus te laag.
Ik zit ook te denken aan EPDM, of nog beter PVC, want dat kan je ook in het wit krijgen. Maar dat is dan weer niet nodig als je voor een groendak gaat. Welke bedrijf heeft hier ervaring mee? Groendak met zonnepanelen combineren is niet de makkelijkste optie. Wij wonen in het midden van het land, heb je tips voor bedrijven die hier goed in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
fishman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:09:
[...]
Ik moet alleen mijn dak nog isoleren en heb ook een plat dak. En daarna ook zonnepanelen plaatsen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan of gaan doen.
Hoe dik wordt die PIR laag? Minimaal 15-20 cm lijkt mij als je zo'n hoge RC waarde wilt halen. Hoe los je dat op met de dakrand? Je dak wordt dan een stuk hoger en de standaard alumium daktrim is dan dus te laag.
Ik zit ook te denken aan EPDM, of nog beter PVC, want dat kan je ook in het wit krijgen. Maar dat is dan weer niet nodig als je voor een groendak gaat. Welke bedrijf heeft hier ervaring mee? Groendak met zonnepanelen combineren is niet de makkelijkste optie. Wij wonen in het midden van het land, heb je tips voor bedrijven die hier goed in zijn?
Verbouwing wordt pas eind volgend jaar dus zitten nog niet in welke bedrijven. Dikte is inderdaad iets van 24cm. Aangezien we buitenisolatie gaan toepassen kunnen we de aansluiting bij de daktrim opnieuw maken en zitten we niet met dat probleem. PIR zouden we waarschijnlijk in 2 lagen leggen. Wat betreft de zonnepanelen moeten we nog even kijken hoe we het constructief doen. We gaan voor oost-west opstelling en zouden dan in ieder geval alle panelen aan elkaar vast maken, waarschijnlijk kunnen we dan wel wat makkelijker de constructie vastzetten in het dak (of valt het balast mee). Daarnaast zijn we nog even in dubio of we het groen dak ook onder de zonnepanelen leggen of niet (hangt ook een beetje af van of we voor een goede prijs bifacial panelen kunnen vinden).

Ik zou persoonlijk altijd voor EPDM gaan, PVC is toxisch spul. Wij bouwen alles wat we nieuw maken volgens de red building list ( Wikipedia: Red List building materials ). Zo gaan we dus ook de afvoer van PP doen in plaats van PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
adnanoner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:36:
Wat betreft koeling, wat is dan eigenlijk de comfortabelste manier om je huis te koelen? Traag via de lucht met een minimaal temperatuurverschil?
Qua comfort wint denk ik een koelplafond + zo nodig drogen van de toegevoerde lucht. Inderdaad, omdat je maar met beperkt temperatuurverschil wil inblazen. Heb je voldoende isolatie + thermische massa, dan kan je wellicht dat koelplafond weglaten.
Leuk dat je/jullie ook voor een passief (renovatie) huis willen gaan! Al een idee hoe jullie het willen aanpakken?
Best wel een aantal. Ook nog erg zoekende. (Nog) niet de juiste partij(en) gevonden voor begeleiding en uitvoer (midden van het land). Onze handicap is dat het huis qua looks binnen en buiten al echt af is. En we wonen er al lang en breed in, met een druk gezin met jonge kinderen.

Woning uit 1978. Dakisolatie moet van binnenuit, want het riet kan nog tegen de 25 jaar mee. Binnen veel schoonmetselwerk, sowieso alle afwerking op orde, en wij als bewoners aanwezig. Buitenblad qua looks prima, dus het er toch afhalen is gekkenwerk, heb ik met laten vertellen. Begreep recentelijk dat er dan zowaar toch nog wat opties zijn. Die geven op eerste blik de keuze tussen kierdicht (én 't tocht nu echt) of nét wat betere R-waarde. Glas is nu 15 jaar oud en vreemd genoeg slechts dubbelglas (dacht dat HR++ in 2007 al de norm was, zeker voor de woonkamer).

Vloerisolatie zou relatief makkelijk moeten gaan, alleen.. dan moeten wel eerst de installaties op orde (o.a. balansventilatie door de kruipruimte) én moeten we een geschikte partij vinden. De ambities van die clubs - uit meerdere van die jaarlijkse campagnes (van Milieudefensie?) - gaan steeds maar tot R 3,2 à 3,5 :(. (Én ik zie mezelf niet meer in de kruipruimte werken als hij zo laag wordt.. Dus ik heb ook graag kabels e.d. toekomstvast op orde.)

Dus we zijn nu eerst met die installaties aan de slag. (En zo komen we weer een beetje on topic ;).) Dat is enigszins tegen de adviezen in (éérst isoleren), maar dat menen we wel slim ondervangen te hebben doordat we meerdere bescheiden warmtebronnen hebben en daarmee straks niet één te grote. Ondertussen veel wijsheid verder over hoe traag 't gaat, hoeveel tijd het je kost, en hoe iets als COVID met de financiën kan rommelen. Dit is dus zo 'n vijfjarenplan (of nog iets langer..)

Tenzij we al met al toch moeten toegeven dat het hier over ca. 25 jaar toch onder water staat.. De hoge kansen daarop halen ook wel heel wat van de swung eruit, moet ik zeggen :(.

De PV ligt hier op een haag. Met de genoemde dillema's kan ik jullie (@fishman, @adnanoner) dus niet echt helpen. Anders dan door te zeggen: leg het alleen 'op' je haag als je geen andere goede optie hebt; vereist nogal een prijzig frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Gwaihir schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:29:

Best wel een aantal. Ook nog erg zoekende. (Nog) niet de juiste partij(en) gevonden voor begeleiding en uitvoer (midden van het land).
Kijk eens naar Plushuis.nu. Dat is onze adviseur bij de nieuwbouw, maar hij heeft ook ervaring met het energieneutraal maken van bestaande woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Gwaihir schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:29:
[...]

De PV ligt hier op een haag. Met de genoemde dillema's kan ik jullie (@fishman, @adnanoner) dus niet echt helpen. Anders dan door te zeggen: leg het alleen 'op' je haag als je geen andere goede optie hebt; vereist nogal een prijzig frame.
Wat is een haag? Ik snap je opmerking niet omdat ik niet weet wat je bedoelt met een haag. Heeft dat iets met je rieten dak te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door fishman op 29-11-2020 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
adnanoner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:18:
[...]

Verbouwing wordt pas eind volgend jaar dus zitten nog niet in welke bedrijven. Dikte is inderdaad iets van 24cm. Aangezien we buitenisolatie gaan toepassen kunnen we de aansluiting bij de daktrim opnieuw maken en zitten we niet met dat probleem. PIR zouden we waarschijnlijk in 2 lagen leggen. Wat betreft de zonnepanelen moeten we nog even kijken hoe we het constructief doen. We gaan voor oost-west opstelling en zouden dan in ieder geval alle panelen aan elkaar vast maken, waarschijnlijk kunnen we dan wel wat makkelijker de constructie vastzetten in het dak (of valt het balast mee). Daarnaast zijn we nog even in dubio of we het groen dak ook onder de zonnepanelen leggen of niet (hangt ook een beetje af van of we voor een goede prijs bifacial panelen kunnen vinden).

Ik zou persoonlijk altijd voor EPDM gaan, PVC is toxisch spul. Wij bouwen alles wat we nieuw maken volgens de red building list ( Wikipedia: Red List building materials ). Zo gaan we dus ook de afvoer van PP doen in plaats van PVC.
Ah, ja als je de isolatie aan de buitenmuur gaat plaatsen kan je daarmee meteen het dikkere dak wegwerken. Wij hebben 'helaas' (zeer blij mee, maar levert wel beperkingen) een monument, waardoor we de muur isolatie aan de binnenkant van het huis geplaatst hebben. Het dak blijft dus een beetje een uitdaging, maar ik heb wel ideeen. Bedankt in ieder geval voor je info.

EPDM is een goede optie, zeker als je toch een groen dak wilt. Wit EPDM gaat minder lang mee, bij PVC heb je dat probleem niet, dat kan je gewoon kleuren. Maar bij een groendak maakt de kleur geen drol uit natuurlijk.

En om toch on-topic te blijven:
Wij hebben al een Nibe warmtepomp draaien, bijna 1,5 jaar, met veel plezier. Afgelopen zomer flink gekoeld en nu is het weer behaaglijk warm in huis. De bron temperatuur is wel wat lager dan gehoopt, ik zit nu op 6 graden. Terwijl we toch 2x 100 meter bron hebben. Als straks het dak een stuk beter geisoleerd is zal de warmtevraag lager zijn en kan de bron het vast bijhouden. Maar aangezien ik toch nog zonnepanelen moet plaatsen, is het mogelijk om PVT panelen te combineren met een grond-bron? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-10 13:56
Een extra bron bijboren plus een nieuwe oprit en zonnepanelen is goedkoper dan pvt panelen.
Pagina: 1 ... 25 ... 113 Laatste