Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 24 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
GerjanT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:39:
[...]
Als ik het zo bekijk maakt de Ecoforest gebruik van zgn Carel modules.
Ja, voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn. Ook het bedieningsunitje bovenop komt duidelijk uit die stal.

Beetje nieuwsgierig zitten snuffelen, maar die dingen lijken me nogal 'kaal' geleverd te worden. D.w.z. wat er aan firmware op draait = hoe hij zich gedraagt, is wel heel erg EcoForest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 22:44
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Ja, voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn. Ook het bedieningsunitje bovenop komt duidelijk uit die stal.

Beetje nieuwsgierig zitten snuffelen, maar die dingen lijken me nogal 'kaal' geleverd te worden. D.w.z. wat er aan firmware op draait = hoe hij zich gedraagt, is wel heel erg EcoForest.
Klopt, maar er zit wel functionaliteit in om bv alle analoge waardes, ingangen en uitgangen uit te lezen en naar XML te brengen. Zo heb ik al bijna 1,5 jaar aan data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:44
Ik ben ook wel benieuwd hoe je de luchtvochtigheid zo laag houd @Femme
Doe je daar iets bijzonders voor? Heb je een luchtontvochtiger?

Hier stond vorige week de condens op de vloer omdat de koeling iets te agressief stond afgesteld en de luchtvochtigheid boven de 70% was.

Ik overweeg nu een mobiele luchtonvochtiger, maar wellicht zijn er betere opties.
We hebben een WTW ventilatie systeem, maar ik lees al dat het lastig wordt daar iets mee te doen.
Femme schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Bij ons begint de temperatuur wel wat op te lopen. 's avonds zit het tegen de 25 graden op de verdieping waar we een lichtstrook van zo'n 600x40cm hebben op het zuiden zonder zonwering. De vloerkoeling kan daar niet tegenop werken. Op de begane grond is het nog goed te doen. Wel loopt de luchtvochtigheid inmiddels wat op. Het gaat om een boerderij met relatief weinig ramen en wat er in zit is bijna allemaal voorzien van luiken of staldeuren, dus we houden alles zoveel mogelijk dicht en 's nacht ventileren we maximaal (hoewel dat met de nachtelijke temperaturen van de afgelopen dagen ook nog maar beperkt effect heeft).

Wat betreft energieverbruik zitten we op 7,7 kWh per dag voor de koelmodule en de vloerverwarmingsventielen. Omgerekend een energieverbruik van 17,9 W per vierkante meter.

De brontemperatuur vind ik wat aan de hoge kant. Mogelijk kan het beter als ik de flow op de 600 meter horizontale collector dicht draai (dan blijft over 6x 60 meter verticaal).

Het is in ieder geval een wereld van verschil vergeleken met collega's die temperaturen over de 30 graden aantikken.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EiT schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:57:
@Femme hoe hou je je luchtvochtigheid zo laag met dit weer?
Ik heb bij de renovatie gekozen voor stucwerk van leem en gips (Knauf Legito) in combinatie met een afwerking met krijtverf vanwege de vochtregulerende eigenschappen. De stuclaag is een paar centimeter dik en heeft een behoorlijke oppervlakte (gebruikt voor alle muren en plafonds). Ik kan me wel voorstellen dat het iets doet, het spul zuigt water op in tegenstelling tot een harde en dunne stuclaag. Verder is het volume ten opzichte van het aantal bewoners relatief groot en de kap is niet helemaal kierdicht waardoor mechanische ventilatie voor de luchtkwaliteit nauwelijks nodig is. Voor de luchtvochtigheid zou dat in de zomer echter weer eerder ten nadele moeten werken, zou ik denken.

Het moet buiten dagenlang vies plakkerig weer zijn willen we er binnen wat van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 00:32
fishman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:41:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je de luchtvochtigheid zo laag houd @Femme
Doe je daar iets bijzonders voor? Heb je een luchtontvochtiger?

Hier stond vorige week de condens op de vloer omdat de koeling iets te agressief stond afgesteld en de luchtvochtigheid boven de 70% was.

Ik overweeg nu een mobiele luchtonvochtiger, maar wellicht zijn er betere opties.
We hebben een WTW ventilatie systeem, maar ik lees al dat het lastig wordt daar iets mee te doen.

[...]
Er zijn WTW units die ook vocht reguleren ipv enkel temperatuur. In Nederland een zeldzaamheid, maar bijvoorbeeld in het warme deel van de USA heel gebruikelijk. In Nederland ken ik enkel Lossnay via Alklima.nl. Het gebruikt dan ipv alluminium, celluloze (een soort papier) als wisselaar waardoor als het binnen na temperatuur egalisatie vochtiger is dan buiten, dit ook ge-egaliseerd wordt. Je vervangt dan je huidige WTW door zoiets.

Dat werkt natuurlijk nooit als een ontvochtiger, maar laat het wel nooit tot 70% stijgen in Nederlands klimaat.

Zelf zou ik gewoon een lucht/lucht airco nemen, want 25 graden met 70% zou ik niet trekken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Onze WTW is vorig jaar geïnstalleerd, die ga ik dus niet vervangen. 😅

De vloerkoeling werkt perfect, het is niet boven de 23 graden geweest. Alleen de luchtvochtigheid was hoog. Een airco is dus niet nodig, alleen een ontvochtiger is voldoende. Is goedkoper in aanschaf en in gebruik. Ik lees dat die dingen minder dan de helft van de stroom van een airco nodig hebben. En ik ga m waarschijnlijk nog minder vaak aanzetten dan een airco ook.
Armin schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Zelf zou ik gewoon een lucht/lucht airco nemen, want 25 graden met 70% zou ik niet trekken :*)

[ Voor 6% gewijzigd door fishman op 19-08-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Duidelijk verhaal, bedankt.
Voor mij helaas geen optie, de renovatie is net afgerond. En dik stucwerk past niet bij de stijl en zou niet door de monumenten commisie komen ivm de verhoudingen van het Rietveld huis waar we wonen.
Femme schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Ik heb bij de renovatie gekozen voor stucwerk van leem en gips (Knauf Legito) in combinatie met een afwerking met krijtverf vanwege de vochtregulerende eigenschappen. De stuclaag is een paar centimeter dik en heeft een behoorlijke oppervlakte (gebruikt voor alle muren en plafonds). Ik kan me wel voorstellen dat het iets doet, het spul zuigt water op in tegenstelling tot een harde en dunne stuclaag. Verder is het volume ten opzichte van het aantal bewoners relatief groot en de kap is niet helemaal kierdicht waardoor mechanische ventilatie voor de luchtkwaliteit nauwelijks nodig is. Voor de luchtvochtigheid zou dat in de zomer echter weer eerder ten nadele moeten werken, zou ik denken.

Het moet buiten dagenlang vies plakkerig weer zijn willen we er binnen wat van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
fishman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:59:
De vloerkoeling werkt perfect, het is niet boven de 23 graden geweest. Alleen de luchtvochtigheid was hoog. Een airco is dus niet nodig, alleen een ontvochtiger is voldoende. Is goedkoper in aanschaf en in gebruik. Ik lees dat die dingen minder dan de helft van de stroom van een airco nodig hebben. En ik ga m waarschijnlijk nog minder vaak aanzetten dan een airco ook.

[...]
Dat klopt, ze maken echter wel een bak herrie omdat het doorgaans monoblokken zijn. Ofwel compressor etc in één kast en allemaal in de kamer die je wilt ontvochtigen.

Ikzelf heb zo'n ontvochtiger en gebruik hem dus eigenlijk enkel nog om in de kelder de was die niet in de droogtrommel mag te kunnen drogen.

Tenzij je iets in gedachte had om lucht te drogen via je WTW, maar die units zijn weer net zo duur als een airco en vereisen dat je je WTW op behoorlijk hoog luchtvolume zet. Je mengt dan immers enkel droge lucht met de bestaande vochtige in je woonkamer en krijgt dus een beperkt effect.

Maar je hebt gelijk dat zo'n monoblok droger wel lekker simpel en goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 19:32

EiT

Ontvochtiger helpt wel, maar inderdaad een hoop herrie en warmte. Ik had wel een van de grootste gekocht die er stond, maar deze kreeg de luchtvochtigheid ook weer snel naar beneden. Wij hebben geen WTW, dus vocht kwam met dezelfde snelheid naar binnen als je ventilatie/ ramen openzet. Nadeel van hoge luchtvochtigheid is dat je op een lagere temperatuur alsnog snel zweet/warm hebt.

Luchtvochtigheid is nu nog 72%, ding niet meer aangezet omdat temperatuur deze week goed is (21 graden), maar ik twijfel wel om hem langer aan te laten. Huis is begin dit jaar opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij ook af hoe dat van de winter uitpakt. Had met 3 maanden CV ketel (en 1 maand bewoond) al rond de 1000m3 gas verstookt.

Overigens wat het vorig jaar niet vochtig met die hitte, eigenlijk nooit last gehad de vorige 5 jaar. Vorige week was echt vies weer. Ik hoop dat ding niet meer nodig te hebben de komende jaren ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michielm74
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-05-2021
Koelen gaat met de PC versie(geïntegreerde koeling) iets anders als met een losse koelmodule als ik heb(PCM42). Nibe heeft een document op haar website die beschrijft hoe je de PC versie moet/kan instellen:

https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd
Nostalgist schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Dank , wij gaan ook voor de Nibe F1155/1255-6(PC) dus je handleiding en de links ga ik bestuderen!

• Gwaihir
  • Niet online
EiT in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Huis is begin dit jaar opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij ook af hoe dat van de winter uitpakt. Had met 3 maanden CV ketel (en 1 maand bewoond) al rond de 1000m3 gas verstookt.
Huis is begin 1979 opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij toch af hoeveel maatregelen ik kan financieren puur met de besparingen daarna op stoken.

Lees hier - en daarom de reactie in dit topic - van diverse posters dat het bouwvocht echt tot fors extra stoken leidt. De oorzaak van het vocht bij ons is dat wij de fundering goed nat houden met regenwater; de drainage die dat af moet voeren is na zoveel jaar vrijwel 'op'. Vernieuwen - zeker zonder onderwijl de tuin te vernielen - is een dure grap die makkelijk is blijven liggen..

• Gwaihir
  • Niet online
GerjanT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Klopt, maar er zit wel functionaliteit in om bv alle analoge waardes, ingangen en uitgangen uit te lezen en naar XML te brengen. Zo heb ik al bijna 1,5 jaar aan data.
Ok, ok, die teasers werken wel ;).

Hoe doe je dat?

• Nostalgist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 21:48
Michielm74 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:37:
Koelen gaat met de PC versie(geïntegreerde koeling) iets anders als met een losse koelmodule als ik heb(PCM42). Nibe heeft een document op haar website die beschrijft hoe je de PC versie moet/kan instellen:

https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd

[...]
Dank; We gaan hem alvast bestuderen! (y)

• Armin
Gwaihir schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Huis is begin 1979 opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij toch af hoeveel maatregelen ik kan financieren puur met de besparingen daarna op stoken.

Lees hier - en daarom de reactie in dit topic - van diverse posters dat het bouwvocht echt tot fors extra stoken leidt. De oorzaak van het vocht bij ons is dat wij de fundering goed nat houden met regenwater; de drainage die dat af moet voeren is na zoveel jaar vrijwel 'op'. Vernieuwen - zeker zonder onderwijl de tuin te vernielen - is een dure grap die makkelijk is blijven liggen..
Ik dacht dat het andersom was: om het bouwvocht eruit te krijgen wordt aangeraden extra te stoken en te ventileren zodat je zo het vocht afvoert?

Immers meer vocht zelf geeft geen extra stookkosten lijkt mij, tenzij wellicht je als persoon het sneller kil vindt aanvoelen en dus de thermostaat dan een graadje hoger zet. Of mis ik iets?

Betreft jouw vocht, als je huis direct op de fundering gezet is zonder kruipruimte, is er weinig aan te doen zonder graafwerk. Als je echter een kruipruimte hebt zijn er kleine dingen die je kunt doen. Ikzelf heb een soortgelijk probleem maar dan met een natuurlijke waterstroom die onder het huis door loopt in de natte maanden. Simpelweg plastic op het zand in de kruipruimte hielp echter al enorm. Immers het zand verdampt het vocht niet meer zo snel.
Dat laat onverlet dat de kern van het probleem aanpakken natuurlijk inderdaad beter is. In mijn geval had ik in in 2018 een aanbouw en heb dus op die plaatsen daar waar men tot de fundering uitgroef tegelijk de afwatering opnieuw gemaakt en dan gelijk ook een maatje 'overkill'. En bij de aanbouw zelf geen zand in de kruipruimte, maar een extra laagje niet-steunend beton storten op het zand. Vocht moet dan door twee lagen heen, hetgeen enorm remt temeer daar we dat onderste beton met vochtremmers/blockers bewerkt hebben. Maar in het deel van het huis waar we niet kwamen hielp gewoon plastic al enorm.

Verder eventueel wat extra ventilatie. Een roosterje hier en daar extra is zo gemaakt en baat het niet, dan schaadt het ook niet lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 20:25
Sikkek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:24:... maar de aannemer (nieuwbouwproject) heeft bij alle huizen in de straat de buitentemperatuur sensor voor de warmtepomp aan de zuid gevel bevestigd, zonder schaduw. Dat verpest de instelling op de koel/stook lijn nogal.
Dit dus...hebben wij ook gehad 16 jaar geleden. Wat mij betreft een f#ckup van jewelste en getuigt van incompetentie van de aannemer. Lekker dan als je systeem gaat koelen in de winter om de tempsensor in de volle zon hangt. WIj hebben het ook aangekaart, kregen een l#lverhaal te horen over ‘verpesten van aangezicht woning’ als de buitensensor op een andere plek aangebracht zou worden. Jaren later bij renovatie van ons systeem (zie mijn eerdere posts) had onze huidige installateur als enige optie (bedrading naar sensor zat muurvast in de pvcleiding) om een kabelgoot over de sensor te monteren zodat instraling en warmte enigzins beperkt zou blijven.

*excuseer me voor mijn lading in mijn tekst, maar heb inmiddels een hekel aan bedrijven die voor het snelle geld veinzen dat ze expertise hebben*

[ Voor 0% gewijzigd door austin_77 op 22-08-2020 09:55 . Reden: Tekst geedit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 19:32

EiT

Ons vorige woning zat deze op de oost kant, elke ochtend de zon er vol op. Was ook weinig keus, was een rijtjes huis.

Nu hangt hij weer oost aan de garage, maar door schaduw van het huis van de buren komt de zon er nooit op. Wij hebben daar een pad van een meter en is daar veel koeler dan de noordkant.

Wat ik niet begrijp is dat die dingen in 2020 nog nodig zijn. Haal de temperatuur gewoon van internet en pas het daarop aan.
Maar zal dan misschien weer nadelig werken als je in een bos woont ofzo.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:40
Is het zo lastig om meerdere sensoren aan te sluiten en dan het gemiddelde te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 11:07

Matis

Rubber Rocket

FastFox91 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
Is het zo lastig om meerdere sensoren aan te sluiten en dan het gemiddelde te nemen?
Ik denk dat dat lastig wordt, of je moet er een doosje voor zetten die de "facade" is voor de WP aangaande de buitentemperatuur.

Daarnaast moet je juist niet het gemiddelde, maar de mediaan nemen. Je hebt in dat geval 3 sensors nodig. Want de mediaan van 2 waardes is dan weer het gemiddelde :P

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 22-08-2020 11:45 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:34
Heren (of zijn er hier ook verdwaalde dames?),

Ik ben de afgelopen periode bezig geweest om het koelbedrijf te monitoren van onze warmtepomp. Een onderdeel daarvan is de waterzijdige inregeling van de verdelers van vvw.

Wij hebben 175m²/650m³ op 3 woonlagen. De verdelers op de BG staan op 2l/min, de verdelers op 1ste op 1,5l/min en op zolder 1,5-2l/min. Op BG gietvloer, overige etages PVC.

Wat hebben jullie/heeft jullie installateur waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Armin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:32:
[...]
Ik dacht dat het andersom was: om het bouwvocht eruit te krijgen wordt aangeraden extra te stoken en te ventileren zodat je zo het vocht afvoert?
Dat begrijp je goed: door vocht stook je extra. Aangezien het bij ons niet over bouwvocht gaat maar over een voortdurende toestroom nieuw vocht, die we zouden kunnen stoppen, gaat het bij ons om investeren in een besparing op stookkosten.

Bedankt voor het meedenken, maar we kennen oorzaak en oplossing zoals vermeld waarschijnlijk al, hikken slechts tegen de ingreep aan: versleten drainage bed dat gefixt moet worden. (Bij een huis met een rieten kap is het afvoeren van regenwater via een drainage bed rondom de woning normaal, zeg maar een dakgoot op/in de grond. Maar die heeft ook niet het eeuwige leven..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FastFox91 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
Ja.

In een 'custom' stukje regeltechniek (zoals de domotica hier) is dat super simpel, maar zo'n WP verwacht gewoon één sensor van het voorgeschreven type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:03:
Heren (of zijn er hier ook verdwaalde dames?),
Mag ik hopen op dames die helemaal niet verdwaald zijn?
Ik ben de afgelopen periode bezig geweest om het koelbedrijf te monitoren van onze warmtepomp. Een onderdeel daarvan is de waterzijdige inregeling van de verdelers van vvw.

Wij hebben 175m²/650m³ op 3 woonlagen. De verdelers op de BG staan op 2l/min, de verdelers op 1ste op 1,5l/min en op zolder 1,5-2l/min. Op BG gietvloer, overige etages PVC.

Wat hebben jullie/heeft jullie installateur waterzijdig ingeregeld?
Ik heb op de retour van elke groep een temperatuurmeter en een regelventiel. Die laatste ben ik niet van plan zwaar op te leunen, al heb ik bij twee groepen, waarvan de lus verhoudingsgewijs erg kort is, deze vast half dichtgedraaid.

Komende winter wil ik de DeltaT van de groepen gelijk trekken (op vijf à zes graden). Als je groepen netjes even groot zijn, is dat waarschijnlijk hetzelfde als de flow gelijk trekken. Als ze verschillen, zoals bij ons, is de DeltaT gelijk trekken volgens mij beter.

Dat wil ik trouwens met de stelventielen zelf doen (de aanvoer); die worden nu 0 - 100% aangestuurd door de verwarmingsregeling. Dat wil ik loskoppelen zodat de '100%' vanuit de verwarming gezien niet meer '100%' hoeft te zijn voor het ventiel. Die schaal (de waterzijdige inregeling) mag de domotica dan zelf inleren en zonodig dynamisch aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is die 5-6gr op aangeven van WP fabrikant? Begreep dat de meeste LW’s liever rond de 2-3grC dT zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bbbrumbrum Ja. Nooit naar LWs gekeken. WW - in elk geval deze - gaat uit van 5 graden. De zesde graad zou zijn als de warmtecollector (zon) ook eerst de retour ietsje voorverwarmt.

En wellicht trek ik 'm nog verder als ik flink water van de cv-haard bijmeng. Wij hadden in de praktijk een DeltaT van goed 20 graden (42/21) met de CV-ketel en oude VVW-pomp. Begreep van de installateur dat voor VVW een DeltaT van 10 graden gebruikelijk is - voordat de warmtepompen om de hoek kwamen kijken. (Dat zal dan wel afrekenen met de uitgesproken warme en koele plekken in de vloer.) Heb dus nog marge om de WP hoe dan ook bij lekker lage temperatuur te laten werken (22/27).

Maar eerst t.z.t. maar 'ns een eerste versie van dat (dynamisch) waterzijdig inregelen neerzetten en dan daar verder over nadenken.

Twee graden lijkt overigens wat we nu met de eerste koelpoging gedaan hebben. Dat is voor deze vloer echt te weinig; wordt gek van het suizen. Dus ja: ik ga de flow zeker nog goed afregelen (lees: beperken). En de pomp heeft nu dus ook marge zat; staat op de laagste auto-stand en kan daar dus nog wel wat extra weerstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Gwaihir schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Ok, ok, die teasers werken wel ;).

Hoe doe je dat?
Lees het met een crappy perlscriptje uit. Je geeft aan het CGI-script op de website van de warmtepomp aan welke analoge/digitale in- en uitgangen je uitlezen wilt en die voer ik aan grafana. De cgi zit standaard in de pcoweb firmware die fabrikanten weer customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@GerjanT Website van de warmtepomp? Da's dan weer niet standaard.. Krijg je die (altijd?) bij ethernet / WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Gwaihir schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:07:
@GerjanT Website van de warmtepomp? Da's dan weer niet standaard.. Krijg je die (altijd?) bij ethernet / WiFi?
We hebben het toch over de PCoWeb module? Die heeft wel een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
GerjanT schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
We hebben het toch over de PCoWeb module? Die heeft wel een website.
Nope;
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:03:
[...]
voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Excuus, in mijn situatie is het op basis van PCOweb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Thijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10-2024
Hoi wij hebben al een aantal jaar een Alpha Innotec warmte pomp waar we heel tevreden over zijn. Nu ben ik pas sinds kort aan het kijken naar de grafieken in de “Alpha control” app.

Zoals te zien is in het plaatje van de grafiek is de warmtepomp op 3 momenten duidelijk het tapwater aan het verwarmen. Echter de zaagtand die de flow en de return laten zien nadat het water op temperatuur is kan ik niet plaatsen.

Heeft iemand hier toevallig een verklaring voor deze zaagtand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRjT6N_CqmdRjWXHw718siTlFU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChiepTakIlE7m4wfhKEqzFqp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Van tijd tot tijd komt de circulatiepomp van de vloerverwarming in en daarmee wordt dan het water bij de temperatuur sensoren gekoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 29-08-2020 08:54 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2023
Vandaag de warmtepomp Nibe S1155 6 PC besteld. Hopen dat hij een beetje snel geleverd gaat worden. Aangegeven levertijd is 4 tot 7 weken. Daarna meteen installeren en de bron laten boren. En dan lekker warm de winter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Harm Jansen De winter van 2021/22, neem ik aan - als je die bron ná de installatie bestelt? Of heb je die bronboring al lang en breed in gang gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 09-09-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2023
Gwaihir schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:53:
@Harm Jansen De winter van 2021/22, neem ik aan - als je die bron ná de installatie bestelt? Of heb je die bronboring al lang en breed in gang gezet?
Haha de boorder is een kennis. Aanvragen en melding zijn al gedaan. Boring word gepland als ik de wp binnen heb dan heb ik een week om het leiding werk aan te sluiten en dan boren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 21:03
Goedemiddag,

Nieuw hier op dit (zeer interessante) draadje. Vorige week is onze vrijstaande nieuwbouw woning opgeleverd en deze is voorzien van een Nibe Aardwarmtepomp type F1155-06 PC (één boring van 180 meter). De pomp is door de installateur ingeregeld en draait op de auto modus. Wat ik echter (nog) niet kan ontdekken is of de warmtepomp op enig moment bezig is met verwarming, koeling of SWW. Weet iemand waar deze info te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Als je de pomp via een UTP kabel aan het internet hangt kan je met de Nibe app de status bekijken. Zie dit voorbeeld.
Volgens mij toont ie die icoontjes ook op de pomp display zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8FXRTCkCKBuItXGqNa0D2BzWa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqcwo9gmQ2t2doFeDD47byXl.jpg?f=fotoalbum_large
Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:41:
Goedemiddag,

Nieuw hier op dit (zeer interessante) draadje. Vorige week is onze vrijstaande nieuwbouw woning opgeleverd en deze is voorzien van een Nibe Aardwarmtepomp type F1155-06 PC (één boring van 180 meter). De pomp is door de installateur ingeregeld en draait op de auto modus. Wat ik echter (nog) niet kan ontdekken is of de warmtepomp op enig moment bezig is met verwarming, koeling of SWW. Weet iemand waar deze info te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
fishman schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:22:
Als je de pomp via een UTP kabel aan het internet hangt kan je met de Nibe app de status bekijken. Zie dit voorbeeld.

[Afbeelding]
[...]
Dank voor je reactie. Bedoel je hier de Nibe Uplink koppeling? Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Yep, de Nibe Uplink.
Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:19:
[...]

Dank voor je reactie. Bedoel je hier de Nibe Uplink koppeling? Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:19:
[...]
Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...
Dat kan ook zijn omdat hij momenteel niets doet?

Ontbreekt iedere brom, trilling (hand op apparaat), en geluid van stroming, dan zou ik ervan uitgaan dat hij in ruste is en dus niets te tonen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Gwaihir schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:17:
[...]

Dat kan ook zijn omdat hij momenteel niets doet?

Ontbreekt iedere brom, trilling (hand op apparaat), en geluid van stroming, dan zou ik ervan uitgaan dat hij in ruste is en dus niets te tonen heeft.
Inmiddels heb ik wel het idee dat de koeling actief is geworden: temperatuur bron in/uit is 15/17 graden en temperatuur verwarming aanvoer/retour is 19/22 graden. Dat duidt op koeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:42
Eduardo M schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:07:
[...]

Inmiddels heb ik wel het idee dat de koeling actief is geworden: temperatuur bron in/uit is 15/17 graden en temperatuur verwarming aanvoer/retour is 19/22 graden. Dat duidt op koeling toch?
Zeker!

Hier is de koeling vandaag ook weer actief geworden. Brontemperatur is hier wel wat lager, 14.1/16 graden, aanvoer verarming 17,4/21,3 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
fishman schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:22:

[Afbeelding]
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ5g38wDDtvDoJ6YQ3ZOFCId9u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sL2GPt2YvJHmAwX0rvt0RW9e.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels is het me gelukt om de koppeling met Nibe Uplink tot stand te brengen. Hier kan ik inderdaad zien dat de warmtepomp zich in de koelstatus bevindt. Dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zit naar een vraag in de subsidieaanvraag te staren:
Is er sprake van een koppeling met een ander verwarmingssysteem, niet zijnde een warmtepomp/zonneboiler? *
Wanneer is daarvan sprake? (O.a. @WoudseHoeve: is dat ja i.v.m. je combinatie met hout?)
Heeft dit invloed op de hoogte van de subsidie of vinden ze 't puur leuk voor de statistieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gwaihir schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:58:
Zit naar een vraag in de subsidieaanvraag te staren:
[...]
Wanneer is daarvan sprake? (O.a. @WoudseHoeve: is dat ja i.v.m. je combinatie met hout?)
Heeft dit invloed op de hoogte van de subsidie of vinden ze 't puur leuk voor de statistieken?
Lijkt me wel, maar weet daar niks van ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• DesperateHW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-06 21:36
Hi, ik ben nieuw hier. Was op zoek naar wat hulp bij het begrijpen van de werking van onze warmtepomp in combinatie met vloerverwarming en ik werd vanuit een ander topic hierheen verwezen.

Wij hebben sinds kort een nieuwbouwwoning (huur) met vloerverwarming en ingebouwde (grond)warmtepomp van Alpha Innotec. Nu is deze ingeregeld door de plaatser, maar ik vraag me af hoe ik kan zien of deze ook zo optimaal mogelijk functioneert.

Kan iemand me iets uitleggen over hoe je een ideale stooklijn bepaalt? En wat zegt de thermostaat in de woonkamer nu eigenlijk en wat zijn de (on)mogelijkheden hiervan?
En maak je gebruik van een dag- en nachtmodus? Hij staat nu namelijk standaard continue in nachtmodus (zonder ingeregelde temperatuurverschillen in vergelijking met de dagmodus). Is dit normaal?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 15:59
Goedemiddag,

Ik heb mijn NIbe F1255 PC gekoppeld aan Nibe Uplink.
Het valt me op dat er meldingen komen over hoge ingaande en uitgaande temperaturen bij de condensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuWypsf3-YtNkCDEmuf4VA1XkqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q458C78xnX2LY7457wZZ9Wdi.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij komt dit voor tijdens het koelen. Herkent een van jullie deze meldingen? Moet ik hier iets mee?
Alvast bedankt!

• KC27
  • Niet online
DesperateHW schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:58:
Hi, ik ben nieuw hier. Was op zoek naar wat hulp bij het begrijpen van de werking van onze warmtepomp in combinatie met vloerverwarming en ik werd vanuit een ander topic hierheen verwezen.

Wij hebben sinds kort een nieuwbouwwoning (huur) met vloerverwarming en ingebouwde (grond)warmtepomp van Alpha Innotec. Nu is deze ingeregeld door de plaatser, maar ik vraag me af hoe ik kan zien of deze ook zo optimaal mogelijk functioneert.

Kan iemand me iets uitleggen over hoe je een ideale stooklijn bepaalt? En wat zegt de thermostaat in de woonkamer nu eigenlijk en wat zijn de (on)mogelijkheden hiervan?
En maak je gebruik van een dag- en nachtmodus? Hij staat nu namelijk standaard continue in nachtmodus (zonder ingeregelde temperatuurverschillen in vergelijking met de dagmodus). Is dit normaal?

Bij voorbaat dank voor de hulp!
De vragen kunnen pas goed beantwoord worden als je meer details van je installatie geeft:
  • type nr van je warmtepomp
  • soort/type van regeling bijv Alpha Home of RBE
  • komt het vermogen van de wp overeen met een warmteverlies berekening
  • aan- of afwezigheid van een buffervat (niet de boiler)
Vooruitlopend daarop:
Meestal wordt er niet of nauwelijks gewerkt met nachtverlaging. Een woning met een warmtepomp is meestal meer dan gemiddeld geïsoleerd. De capaciteit van een warmtepomp wordt niet berekend met een opwarmtoeslag. Opwarmen van een woning vraagt een tijdelijk hogere stroomlijn en dat gaat ten koste van het rendement.
De beste stooklijn is de lijn waarbij je wp zo weinig mogelijk in- en uitschakelt en toch de gevraagde ruimtetemperatuur wordt bereikt. Staat ie te laag afgesteld dan komen de woonruimten niet op temperatuur. Staat ie te hoog dan gaat de wp teveel pendelen. Het is trial & error om de goede stand te vinden. In het voor- en najaar stel je de "bovenkant" in. In de winter stel je de "onderkant" in. Na een wijziging van een instelling en par dagen kijken hoe die uitpakt voordat je weer gaat wijzigen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DesperateHW
KC27 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:43:
[...]
Staat ie te laag afgesteld dan komen de woonruimten niet op temperatuur.
En dat geeft direct klachten, dus zal een 'algemene' instelling vooral dit willen voorkomen => ingesteld op de veelverbruiker. Dus je hebt waarschijnlijk nog wel wat te winnen, naar:
De beste stooklijn is de lijn waarbij je wp zo weinig mogelijk in- en uitschakelt en toch de gevraagde ruimtetemperatuur wordt bereikt.
Waarbij wat 'mogelijk' is afhankelijk is van de warmtepomp (moduleert deze goed / matig / niet?) en de grootte van het al dan niet aanwezige buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesperateHW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-06 21:36
KC27 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:43:
[...]

De vragen kunnen pas goed beantwoord worden als je meer details van je installatie geeft:
  • type nr van je warmtepomp
  • soort/type van regeling bijv Alpha Home of RBE
  • komt het vermogen van de wp overeen met een warmteverlies berekening
  • aan- of afwezigheid van een buffervat (niet de boiler)
Vooruitlopend daarop:
Meestal wordt er niet of nauwelijks gewerkt met nachtverlaging. Een woning met een warmtepomp is meestal meer dan gemiddeld geïsoleerd. De capaciteit van een warmtepomp wordt niet berekend met een opwarmtoeslag. Opwarmen van een woning vraagt een tijdelijk hogere stroomlijn en dat gaat ten koste van het rendement.
De beste stooklijn is de lijn waarbij je wp zo weinig mogelijk in- en uitschakelt en toch de gevraagde ruimtetemperatuur wordt bereikt. Staat ie te laag afgesteld dan komen de woonruimten niet op temperatuur. Staat ie te hoog dan gaat de wp teveel pendelen. Het is trial & error om de goede stand te vinden. In het voor- en najaar stel je de "bovenkant" in. In de winter stel je de "onderkant" in. Na een wijziging van een instelling en par dagen kijken hoe die uitpakt voordat je weer gaat wijzigen.
Bedankt voor je reactie! Het gaat om typenummer MSW2-6S met een RBE van Alpha Innotec (Nathan) in de woonkamer. Voor zover ik kan beoordelen heeft deze geen buffervat.
Omdat het een huurwoning betreft heb ik verder geen zicht op berekeningen. Het betreft een nieuwbouwwoning van laten we zeggen een half jaar oud, dus ik ga eigenlijk vanuit (naïef misschien) dat hier van te voren kloppende berekeningen van zijn gemaakt :-)
We hebben vloerverwarming op alle etages en daarnaast zonnepanelen op het dak en een WTW installatie. EPC 0,4.

Onze RBE is ingesteld op 22 graden, maar nu zie ik vanmorgen bijvoorbeeld dat het in huis 21,4 graden is, maar dat de warmtepomp de gehele nacht niet aangeslagen is om te verwarmen. Hoe zou dit kunnen komen?

De handleiding zegt: “het klokprogramma verwarming (van de warmtepomp) staat standaard ingesteld op 00.00-00.00 uur. Deze staat dan continue laag (nachtmodus).”
Hij staat bij ons ook op deze tijden ingesteld (ingesteld door de plaatser neem ik aan), maar maar ik vraag me af of dit dan juist is? Moet hij niet uit die passieve stand? En zo ja, tussen welke tijden dan?

Of moet ik het meer zoeken in de stooklijn? Die staat nu ingesteld op:
Retourtemperatuur verwarmingscircuit: + 33 graden (bij buitentemperatuur van - 20)
Paralelle verschuiving: + 18 (+18).
Nachtverlaging: 0 graden

Ontzettend bedankt voor de hulp in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DesperateHW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:19:
[...]
Onze RBE is ingesteld op 22 graden, maar nu zie ik vanmorgen bijvoorbeeld dat het in huis 21,4 graden is, maar dat de warmtepomp de gehele nacht niet aangeslagen is om te verwarmen. Hoe zou dit kunnen komen?
Mijn verwarming kijkt ook naar de buitentemperatuur (over de voorgaande 48 uur). Is die boven de drempel, dan gaat de verwarming niet aan. Onderliggende aanname: het warmt in de loop van de dag vanzelf wel weer op aan zon & buitentemperatuur.

[Kreeg dit out-of-the-box, instelbare drempel. Ik wil het nog ombouwen naar de komende 48 uur (voorspelling). Want dit terugkijken is niet robuust tegen plotselinge weersomslagen.]

Wellicht kan een gebruiksaanwijzing (of menu) je zeggen of Nibe ook zoiets kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@DesperateHW
De RBE (en ook Alpha Home) zijn instrumenten waarmee je de wp naregelt.
De hoofdregeling gaat via de ingestelde stooklijn.
De naregeling corrigeert die stooklijn op basis van het verschil tussen ingestelde ruimtetemperatuur en de gemeten ruimtetemperatuur.
Zo'n naregeling is ervoor bedoeld om toevallige invloeden op de binnentemperatuur (zoninstraling, houtkachel, koken, feestje) te corrigeren
De mate van correctie kun je instellen op de warmtepomp.
Op de website van Nathan staat een installatie- en gebruikshandleiding van de RBE:
https://www.nathan.nl/wp-...18/06/83032600bNL_RBE.pdf
Op pagina 6 staat precies beschreven hoe je dat instelt.

Je kunt op het display van de wp (en via http://192.xxx.xxx.xxx/Webserver/index.html als je wp aan je intern netwerk hangt; 192.xxx.xxx.xxx is het ip-adres van je warmtepomp) hoe hoog de berekende (gecorrigeerde) retourtemperatuur van je wp is en hoe deze zich verhoudt t.o.v. de werkelijke retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 16:18
Kwakkel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:51:
Thanks alvast beide!

[...]

Ga ze eens doornemen. Heb uiteraard al wel gehoord dat het iets of wat delicater is, maar niemand lijkt er echt een probleem van te maken (uiteraard, mits inachtneming van de voorschriften/....).

Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat niemand hier VVW en parket heeft. Dus naar verwarmen zal het vast geen issue zijn. Maar die koeling dus ....
Misschien dan toch maar e.o.a. klik-PVC ofzo overwegen. We zijn wel fan van steentapijt (beetje zoals gietvloer), maar hebben als ervaring dat dat niet te reparen is als er wat is. Dus valt dat een beetje af. Gepolierde beton als vloer dan weer geen fan van :)

[...]

Ja, alleen werkt dat minder goed als je plafond ook isolatiemateriaal bevat :)
(En die isolatie zit daar wellicht meer als geluidsisolatie, want anders zie ik het nut er natuurlijk ook niet zo van in :))
Dag Kwakkel!

Ik zit met een gelijkaardige situatie.

Wij hebben heel wat geïnvesteerd in geothermische warmtepomp met het idee de passieve koeling te kunnen gebruiken (modern huis met veel glas)

Nu zijn we beginnen nadenken over ons vloer afwerking, en zouden voor echte parket gaan. (omdat dit naar ons gevoel mooiste uitstraling heeft alsook zeer aangenaam is met vloerverwarming )

Maar nu blijkt dat je inderdaad met vloer koeling moet opletten...

Dus ik vroeg mij af als je hier meer informatie over gevonden had? wat je uiteindelijk besloten hebt?
Of zijn er nog andere mensen met ervaring hier in?

volgens de leverancier mag men niet kouder dan 18°C voor condens te voorkomen , het zou namelijk deze condens zijn die zeer slecht is voor de parket... alsook mag men niet kouder gaan dan 5°C dan de temperatuur in de ruimte.. ik weet niet in hoeverre dit klopt of ze dit zeggen om zich in te dekken.. maar met deze waardes vraag ik mij af hoe nuttig passieve koeling dan is?

Dus alle ervaringen en kennis hierover is zeker welkom! we zouden namelijk graag voor parket gaan! maar niet ten koste van onze passieve koeling..

Groeten,
Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 14:08
@thomke
Wij zijn nog volop bezig de keuzes voor de bouw te maken. We zijn er dus nog niet uit.
Heb ondertussen van 2 3 installateurs (zowel geothermisch als L/W) gehoord dat het toch opletten is met parket en vloerkoeling. Die raden alle 3 een keramische parket aan, maar we zijn er nog niet uit of we dat wel mooi genoeg vinden (die ellendige voeg, weet je wel :))

Ik blijf er wel bij dat het moet kunnen: naar mijn aanvoelen wordt het geregeld gedaan, en ik lees geen massa's horrorverhalen... Maar, dat is een gevoel en geen wetenschappelijk onderbouwde analyse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
thomke schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:19:
[...]
volgens de leverancier mag men niet kouder dan 18°C voor condens te voorkomen , het zou namelijk deze condens zijn die zeer slecht is voor de parket... alsook mag men niet kouder gaan dan 5°C dan de temperatuur in de ruimte.. ik weet niet in hoeverre dit klopt of ze dit zeggen om zich in te dekken.. maar met deze waardes vraag ik mij af hoe nuttig passieve koeling dan is?
Dat geldt eigenlijk (vrijwel) altijd. Condens veroorzaken geeft al snel ergens problemen.

Ik lees wel eens over een nieuwbouwhuis met gietvloer waar ze rustig zo ver gaan dat de plassen condens op de vloer komen te staan, maar dat zijn echt de uitzonderingen (en acht ik nog tricky). Hier geen parket, maar plavuizen, maar wel stalen VVW leidingen. Die komen ook zo de vloer uit roesten als ik te ver ga, daar twijfel ik niet aan. Zo'n groot risico zal jij - buiten je parket dan - niet hebben, maar toch is dit wel de aan te raden standaard, ja. Je kunt het nog wat nauwkeuriger tunen door temperatuur en luchtvochtigheid in je huis te meten en zelf te zorgen dat je altijd boven het dauwpunt blijft.

Parket geeft dus eigenlijk geen extra begrenzingen op dat punt. Het probleem is dat het zo isoleert. Warmte wil naar boven, dus 'vecht' zich er nog wel aardig doorheen. Koude niet.. Kan je niet 1st hand vertellen hoe sterk het uitmaakt, maar het maakt zeker uit.

En je vraag: ja, passieve koeling heeft zeker zin met deze waardes. Vrijwel alle passieve koeling draait ermee. (Je ziet er daar wel aan dat actieve koeling op een VVW niets toevoegt..) Het werkt alleen totaal anders dan een AC: die zet je aan om tijdelijk, lokaal het (snel) koud te trekken als je er bent. Voor die (hopelijk) korte tijd neem je het stroomverbruik voor lief. Zou je deze zo schakelen, dan helpt hij voor geen meter. Maar laat je zoals bedoeld doorlopend 24x7 warmte afvoeren, dan heeft dat echt wel impact.

Gratis! Want je mag erop rekenen dat wat je 's zomers in het laten draaien van die pompen investeert, je 's winters in COP terugverdient omdat je bron wat is geregenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:42
Kwakkel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:45:
@thomke
Wij zijn nog volop bezig de keuzes voor de bouw te maken. We zijn er dus nog niet uit.
Heb ondertussen van 2 3 installateurs (zowel geothermisch als L/W) gehoord dat het toch opletten is met parket en vloerkoeling. Die raden alle 3 een keramische parket aan, maar we zijn er nog niet uit of we dat wel mooi genoeg vinden (die ellendige voeg, weet je wel :))

Ik blijf er wel bij dat het moet kunnen: naar mijn aanvoelen wordt het geregeld gedaan, en ik lees geen massa's horrorverhalen... Maar, dat is een gevoel en geen wetenschappelijk onderbouwde analyse :)
Het soort warmtepomp maakt niet uit.
Het gaat er om dat er condensvorming optreedt op je vloer. Net als dat je een glas koude drank vult en deze vervolgens in een warme (vochtige) omgeving neerzet. Er ontstaan dan waterdruppels aan de buitenkant van het glas.
Je wilt niet dat dat op je vloer gebeurd en al helemaal niet op hout. Om dat te voorkomen zal je de aanvoer temperatuur van je koelwater dus moeten laten stijgen, waardoor het koeleffect wordt verminderd. Door te koelen m.b.v. vloerkoeling haal je geen vocht uit je huis zoals bij een airconditioning.
Ik ben overigens blij met mijn vloerkoeling! Afgelopen zomer op een plekje wat nattigheid gehad, maar dat maakt gelukkig niet uit op een PVC vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:21

Consulectro

Lekker bezig...

Kwakkel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:45:
@thomke

Om op zeker te gaan zou ik 'hout'-look plavuizen nemen. Dan ben je van toekomstige ellende af. Het geleidt de warmte en koude ook veel beter.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Consulectro schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Om op zeker te gaan zou ik 'hout'-look plavuizen nemen. Dan ben je van toekomstige ellende af. Het geleidt de warmte en koude ook veel beter.
Dat is dus de keramische parket (tegel met houtmotief, .... of hoe je het ook wilt noemen :)). Met als nadeel dus de voeg. En, net nog op gewezen, de heel waarschijnlijke ontkoppelingsmat (omdat je niet met een uitzetvoeg kan werken zonder de tegels door te snijden), die ook niet goedkoop is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:40
Iemand enig idee waar ik het beste afsluiters / kogelkranen kan kopen met een doorlaat van 28 mm en een viega persfitting eraan? Ik wil mijn koelleidingen vervangen, zodat ik geen roest meer heb en ik wil af van de knelkoppelingen, persfittingen zijn veel betrouwbaarder.

Ik bestel alles bij warmteservice, maar helaas kunnen ze me niet de juiste afsluiters leveren. Ik wil geen stalen met een messing laag, want die heb ik al en de spindel is van staal dus die gaat dan roesten.

Is deze geschikt voor koelleidingen of is dit voor gas?:
https://www.viega.nl/nl/p...ytop-kogelkraan-2275.html

Levertijd van 4 weken staat me niet aan, dus ben benieuwd wat er in jullie systemen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PolderPloer! Wat bedoel met koel leidingen?
Leidingen met gekoeld water/glycol of koelmiddel leidingen?

https://www.pumpendiscoun...KFR-Ventil-28mm-DN25.html
https://www.pumpendiscoun...HEIMEIER-Globo-H-Hei.html
https://www.heima24.de/in...upfer-und-edelstahlrohre/

je kan ook zulke gebruiken
https://www.pumpendiscoun...17h499-Rohrarmaturen.html
met dit
https://www.pumpendiscoun...7-Gewindeuebergaenge.html
Ik moet erbij zeggen dat deze na een hele tijd openstand, ook lastig dicht gaan.

Edit:
Deze zijn duur, maar hebben dat probleem niet denk ik.
https://www.installand.nl...n-brons-28-mm-pers-457082

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2020 14:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:40
Met koelleiding bedoel ik mijn toevoer en retour vanaf de verdeler van de bron (tyleen in de grond, naar de verdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
[...]

Dag Kwakkel!

Ik zit met een gelijkaardige situatie.

Wij hebben heel wat geïnvesteerd in geothermische warmtepomp met het idee de passieve koeling te kunnen gebruiken (modern huis met veel glas)

Nu zijn we beginnen nadenken over ons vloer afwerking, en zouden voor echte parket gaan. (omdat dit naar ons gevoel mooiste uitstraling heeft alsook zeer aangenaam is met vloerverwarming )

Maar nu blijkt dat je inderdaad met vloer koeling moet opletten...

Dus ik vroeg mij af als je hier meer informatie over gevonden had? wat je uiteindelijk besloten hebt?
Of zijn er nog andere mensen met ervaring hier in?

Dus alle ervaringen en kennis hierover is zeker welkom! we zouden namelijk graag voor parket gaan! maar niet ten koste van onze passieve koeling..

Groeten,
Thomas
Ik koel hier met een Ta van 19 graden, dat gaat gewoon prima. w/w wp. Met een l/w wp zie je wel dat er lagere temperaturen gekozen wordt, omdat de wp anders gaat pendelen. Dat probleem heb je niet met een w/w wp, omdat alleen de bronpomp draait en de pomp op je vv gedeelte.

En een Ta van 19 is hier in een massabouw huis voldoende om het niet warmer dan 23 graden te laten worden in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nostalgist
[...]

Groeten,
Thomas
Voor dat dilemma stonden wij ook en hebben gekozen voor PVC. We vonden het waanzin om veel geld te investeren in een w/w wp en dan die in feite onder een parket-deken te leggen..

We hebben een mooie PVC soort gevonden (Amtico) die ook nog eens heel mooie motieven kan leveren. En de warmte coëfficiënt met parket is zo'n 10 keer lager dan parket..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 09:31
Wij zijn bezig een nieuw huis te bouwen, hebben alles rond.. behalve een goede installateur. We hebben al een warmtelus liggen (daarom ook in dit onderwerp), dus we zoeken een bedrijf dat het liefst met Nibe werkt en dat goede recensies heeft. Dus daarom kom ik hier bij jullie terecht. Kan iemand een bedrijf in de omgeving van Leiden aanbevelen?
als het bedrijf ook CO2 gestuurde ventilatie aan kan leggen en elektriciteit, is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Nostalgist schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Voor dat dilemma stonden wij ook en hebben gekozen voor PVC. We vonden het waanzin om veel geld te investeren in een w/w wp en dan die in feite onder een parket-deken te leggen..

We hebben een mooie PVC soort gevonden (Amtico) die ook nog eens heel mooie motieven kan leveren. En de warmte coëfficiënt met parket is zo'n 10 keer lager dan parket..
Ik ben vandaag wezen kijken naar (o.a.) 'ParquetVinyl' van Lamett. Daar hadden ze ook mooie exemplaren tussen. Prijs viel goed mee aan 35/m² (inclusief geluidsabsorberende onderlaag).

Hoeveel betaalde je voor de Amtico (geplaatst of niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
We hebben de Amtico vloer nog niet liggen, maar de offerte voor een vloer met mooi motief inclusief egaliseren en leggen motief zit op zo'n 150 per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Auw, dat klinkt prijzig! Nu, niet alles moet een kostenbesparing zijn natuurlijk, maar die PVC vloer van Lamett is 35/m² (niet geplaatst, exclusief BTW).
Aan 150/m² (geplaatst) vrees ik dat ik zelfs niet moet gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
Amtico heeft dan ook een slijtlaag van 1mm (de dikste die we tegenkwamen) en in het leggen zit natuurlijk veel arbeid en extra snijverlies. Maar goed, kale prijs Amtico zonder leggen voor is 70 incl BTW.

Warmtecoefficient voor dit soort pvc is : 0.021 m2 K/W

voor parket : 0,94 m2 K/W

Tel uit je winst op de lange duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Nostalgist schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:31:
Amtico heeft dan ook een slijtlaag van 1mm (de dikste die we tegenkwamen) en in het leggen zit natuurlijk veel arbeid en extra snijverlies. Maar goed, kale prijs Amtico zonder leggen voor is 70 incl BTW.
Dat is wellicht een punt: die is bij Lamett 0.55mm voor onze keuze. Ze zetten de gekozen variant in klasse 33 (voor intensief commercieel gebruik), geen idee hoe dat bij de Amtico zit?
Warmtecoefficient voor dit soort pvc is : 0.021 m2 K/W

voor parket : 0,94 m2 K/W

Tel uit je winst op de lange duur ;)
Die informatie heb ik niet meteen - wellicht vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
Ja, 0.55mm kwamen we vaker tegen. Van de Amtico website :
Amtico Signature Collection

Amtico Signature comes with the reassurance of a Lifetime Warranty. This Lifetime Warranty applies to the lifetime of the purchaser. If your house is sold, the warranty is transferable to the next and subsequent owners, with a limit of 35 years from installation.

Dus dat geldt voor hen..

De WC waardes van parket had ik van:

Warmte coeff parket

maar van Lamett weet ik het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:04
Ik snap de verschillen wel, maar hoe erg is het nou in werkelijkheid? De link is naar een leverancier van parket en die schrijft vervolgens wervend "De warmte wordt geleidelijk doorgevoerd en zorgt voor een behaaglijk hoog rendement en wat erg belangrijk is; in tegenstelling tot kunststof materialen met een te lage RC waarde blijft een houten vloer warm aanvoelen!"

Onder de streep is vloerverwarming een heel traag proces en op den duur is ook de houten vloer opgewarmd, het duurt mischien wat langer. Of zie ik iets over het hoofd?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Lamett geeft 35 jaar garantie op de ParquetVinyl bij residentieel gebruik. Aangezien ik 40 ben, komt dat wel zo ongeveer overeen met 'lifetime' 8)7
Heb je nog wel enkele uitsluitingen:
  • Indien de vloer werd geplaatst op een elektrische vloerverwarming. Tenzij er een keuring en schriftelijk akkoord is van Lamett. (voorwaarde: temperatuur aan de oppervlakte mag niet hoger zijn dan 28°C)
  • Indien de vloer werd geplaatst op een “reversibele” vloerverwarming die in de zomermaanden koude afgeeft en daardoor de oppervlaktetemperatuur onder de 18°C daalt.
Maar dat mag niet echt een probleem zijn, lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Nostalgist schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:13:
Ja, 0.55mm kwamen we vaker tegen. Van de Amtico website :
Amtico Signature Collection

Amtico Signature comes with the reassurance of a Lifetime Warranty. This Lifetime Warranty applies to the lifetime of the purchaser. If your house is sold, the warranty is transferable to the next and subsequent owners, with a limit of 35 years from installation.

Dus dat geldt voor hen..

De WC waardes van parket had ik van:

Warmte coeff parket

maar van Lamett weet ik het niet
Tja, die 35 jaar heb je natuurlijk alleen wat aan als je het ook 35 jaar gebruikt. We hebben hier een gietvloer, in het wit, en dat blijft echt geen 35 jaar zo. Op een gegeven moment wil je iets nieuws of een andere kleur. Maar is uiteraard heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Dat kan bij een parket(look) anders liggen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Ik snap de verschillen wel, maar hoe erg is het nou in werkelijkheid? De link is naar een leverancier van parket en die schrijft vervolgens wervend "De warmte wordt geleidelijk doorgevoerd en zorgt voor een behaaglijk hoog rendement en wat erg belangrijk is; in tegenstelling tot kunststof materialen met een te lage RC waarde blijft een houten vloer warm aanvoelen!"

Onder de streep is vloerverwarming een heel traag proces en op den duur is ook de houten vloer opgewarmd, het duurt mischien wat langer. Of zie ik iets over het hoofd?
Misschien moet je het van de andere kant bekijken?

D.w.z. is de vloer van de bovenzijde extra geïsoleerd, dan zal een groter deel van de warmte naar onder verdwijnen, je kruipruimte in (en elders via de randen van de vloer de fundering / buitenwereld in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:04
Als het huis aan de BENG-eisen voldoet, is de isolatie naar beneden, de schil van het huis, vele malen beter als dat van parket, toch?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 20:09
Een kennis van mij heeft een Nibe F1145-12 EXP. Regeling op WAR met naregeling. Ik heb de stooklijn op 5 staan. Met de huidige buitentemperaturen zie ik de aanvoer temperatuur toch naar 35 graden gaan. Zou volgens mij tussen de 26 en 28 moeten liggen. Ik zie vast wat over het hoofd maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ElgaFreak Mijn systeem (niet Nibe) deelt bovenop de stooklijn nog bonussen uit: voor aanwarmfase en voor het te overbruggen verschil tussen ingestelde- en kamertemperatuur.

Daarnaast heeft de warmtepomp ook z'n eigen optimalisatie op delta-T (ingesteld - af fabriek - op 5 graden). Voer ik water van 30 in terwijl ik 33 vraag, dan krijg ik waarschijnlijk toch 34 à 35 uit, omdat hij die delta-T vasthoudt (totdat hij af slaat uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:58:
@ElgaFreak Mijn systeem (niet Nibe) deelt bovenop de stooklijn nog bonussen uit: voor aanwarmfase en voor het te overbruggen verschil tussen ingestelde- en kamertemperatuur.

Daarnaast heeft de warmtepomp ook z'n eigen optimalisatie op delta-T (ingesteld - af fabriek - op 5 graden). Voer ik water van 30 in terwijl ik 33 vraag, dan krijg ik waarschijnlijk toch 34 à 35 uit, omdat hij die delta-T vasthoudt (totdat hij af slaat uiteraard).
Bedankt voor je reactie. Kamer temperatuur sensor(RMU bij Nibe) heb ik uitgezet omdat alles nageregeld is, dus die geeft geen "bonus". Ik zie uitgerekend Ta in de log staan die meestal tussen 26 en 28 ligt bij deze buitentemperatuur maar toch kachelt die door naar 35. Een paar graden wil ik hem best vergeven maar ik vind het wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:11
ElgaFreak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:48:
Een kennis van mij heeft een Nibe F1145-12 EXP. Regeling op WAR met naregeling. Ik heb de stooklijn op 5 staan. Met de huidige buitentemperaturen zie ik de aanvoer temperatuur toch naar 35 graden gaan. Zou volgens mij tussen de 26 en 28 moeten liggen. Ik zie vast wat over het hoofd maar wat?
Is dit niet een type aan/uit warmtepomp? Dan werkt het anders, zeker met naregeling. Als er beperkte vraag/flow is vanuit de naregeling, maar de warmtepomp wel start dan produceert die ten minste ca 10 minuten zijn volle vermogen. Als die het vermogen niet kwijt kan in de vloer, dan resulteert dat in oplopende aanvoer temperaturen, al dan niet via overstort over een eventuele buffer. Dit gebeurt dan onafhankelijk van wat je eventueel aan stooklijnen instelt, de 12kW moet ergens heen.

Proberen te zorgen dat er meer gelijktijdige vraag (water flow naar de afgifte) is helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Maarren op 18-10-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Maarren schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

Is dit niet een type aan/uit warmtepomp? Dan werkt het anders, zeker met naregeling. Als er beperkte vraag/flow is vanuit de naregeling, maar de warmtepomp wel start dan produceert die ten minste ca 10 minuten zijn volle vermogen. Als die het vermogen niet kwijt kan in de vloer, dan resulteert dat in oplopende aanvoer temperaturen, al dan niet via overstort over een eventuele buffer. Dit gebeurt dan onafhankelijk van wat je eventueel aan stooklijnen instelt, de 12kw moet ergens heen.

Proberen te zorgen dat er meer gelijktijdige vraag (water flow naar de afgifte) is helpt.
Bedankt voor je reactie, klopt helemaal is een aan/uit wp. Heeft een buffer van 200 liter wat volgens Nibe voldoende is. Ik zou persoonlijk nooit voor deze opzet gekozen. Ze willen graag de temperatuur per ruimte regelen.
Die 10 min staat nergens in de installatie handleiding maar zou wel de boel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:11
ElgaFreak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

...
Die 10 min staat nergens in de installatie handleiding maar zou wel de boel verklaren.
Die ca 10 minuten heb ik ook niet specifiek uit nibe informatie,maar is zover ik weet bij iedere warmtepomp/koelmachine compressor van toepassing. Na een start laat een leverancier die tenminste x minuten draaien, als ze dat niet zouden doen, dan ontstaan er op termijn problemen met de smering/olie ofzoiets. Ik ga ervan uit dat dit ook voor nibe zal gelden.

Aan/uit met naregeling heb ik ook, het werkt wel na wat tweaken, maar gecombineerd met modulerende warmtepomp zou als het goed is efficiënter moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Maarren op 18-10-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ElgaFreak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:22:
Ze willen graag de temperatuur per ruimte regelen.
Dat is dan misschien niet zo'n goed idee? (Tenminste: niet met per kamer 't recht zelfstandig de WP te starten.)

Die 10 minuten is al ontzettend kort - letterlijk de beveiliging, kennelijk. Je wilt zo'n warmtepomp niet starten voor runs van goed 10 minuten per keer.

Je hebt een minimale vraag nodig van waarschijnlijk flink meer dan één kamer, oftewel flink meer dan de wens. Is er ruimte voor een extra buffer? Dan krijg je het wellicht nog ok.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 18-10-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Maarren schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Die ca 10 minuten heb ik ook niet specifiek uit nibe informatie,maar is zover ik weet bij iedere warmtepomp/koelmachine compressor van toepassing. Na een start laat een leverancier die tenminste x minuten draaien, als ze dat niet zouden doen, dan ontstaan er op termijn problemen met de smering/olie ofzoiets. Ik ga ervan uit dat dit ook voor nibe zal gelden.
Morgen Nibe eens bellen, dan weet ik het zeker maar klinkt heel plausibel.
Tja hoe kunnen we dit beter inregelen? 's nachts niet stoken zodat die s ochtends lekker veel kwijt kan?
Graadminuten staat nu volgens mij op -60. Verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ElgaFreak Hoe werkt die naregeling? Die mag de vraag pas honoreren boven een zekere drempel (en dat is vrij gebruikelijk voor zulke regelingen.)

Bevalt de drempel waar je op uit komt niet afdoende, dan moet er 'n buffervat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Dat is dan misschien niet zo'n goed idee? (Tenminste: niet met per kamer 't recht zelfstandig de WP te starten.)

Die 10 minuten is al ontzettend kort - letterlijk de beveiliging, kennelijk. Je wilt zo'n warmtepomp niet starten voor runs van goed 10 minuten per keer.

Je hebt een minimale vraag nodig van waarschijnlijk flink meer dan één kamer, oftewel flink meer dan de wens. Is er ruimte voor een extra buffer? Dan krijg je het wellicht nog ok.
Wat zou jij doen? Helemaal geen naregeling of graadminuten flink lager dan -60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ElgaFreak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:46:
[...]
graadminuten flink lager dan -60?
Ah, dat zit in de naregeling en drukt de drempel uit? Maar 'ns op -300 zetten dan (als dat de drempel 5x zo groot maakt).

(Drempel wordt hier anders uitgedrukt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:46:
@ElgaFreak Hoe werkt die naregeling? Die mag de vraag pas honoreren boven een zekere drempel (en dat is vrij gebruikelijk voor zulke regelingen.)

Bevalt de drempel waar je op uit komt niet afdoende, dan moet er 'n buffervat bij.
Heel simpel. De DanfossCF2 regelaar regelt alleen de afsluiters verder niks. De wp regelt alleen op War. Er is dus geen koppeling tussen naregeling en wp. Ik vroeg aan Nibe of het niet beter is om de naregeling te koppelen maar zij vonden het een prima regeling. Hun reactie was buffervat blijft mooi op temperatuur en heb je weinig schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Ah, dat zit in de naregeling en drukt de drempel uit? Maar 'ns op -300 zetten dan (als dat de drempel 5x zo groot maakt).

(Drempel wordt hier anders uitgedrukt.)
Graadminuten stel je in op de Nibe, tijd dat je onder de gewenste Ta zit. Heb de danfoss handleiding bekeken maar volgens mij kan ik daar niks instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ElgaFreak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:58:
Graadminuten stel je in op de Nibe, tijd dat je onder de gewenste Ta zit. Heb de danfoss handleiding bekeken maar volgens mij kan ik daar niks instellen.
Ok.. zegt zo te horen niets over welke afname precies wacht. Nou ja.. enigszins, dankzij de buffer? En dus wellicht wel bruikbaar, maar niet ideaal?

[Edit: een CV-pomp draait dus wel door als de compressor uit staat, ook om je buffer leeg te trekken, neem ik aan?]

Weten ze dat je de primaire regeling ook uit hebt gezet, of gaan ze ervan uit dat die nog altijd in flinke mate bepalend is?

Lijkt me dat je hier zonder koppeling niet uit komt. Heeft die regelaar geen 'vraag'-contact voor de WP?

Indien niet, dan zou ik m'n WP nog lekker lang heel gaan houden door toch de primaire regeling weer de hoofdrol te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 18-10-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-10 13:56
Waren er nu nog meer met Alpha home?
Ik blijf hetzelfde euvel houden dat de gateway verbinding verliest met de groepen. Grote rode driehoek dat de stelmotoren geen terugkoppeling geven, maar dat kan ook helemaal niet, want dat hebben ze niet. Badkamer geeft geen fout want die staat altijd open.
De gateway en control box en wp zijn bedraad aangesloten via een ubiquiti unify switch, zonder proxy instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h2x7cs4sOZnYpJIRuBb_mrkdVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5IR3pIOVG0emg6Gc0ftJfeG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNR8r3PIuHZ8tq3ZZG73BndTgdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pW9LSvssUQBzRub7kzzKiYIx.png?f=fotoalbum_large

Als de stekker eruit gaat en dan weer terug is het weer okee voor even. Bij deze fout gaat de wp helaas wel aan met alle groepen open. Vandaar de temperaturen. Wel een hoge waf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Cpt.Chaos
Ik heb ook Alpha Home. Bij mij draait het al bijna twee jaar nagenoeg probleemloos.
Wie heeft het bij jou in bedrijf gesteld? Je kunt het best iemand met veel ervaring van Nathan Service hebben.
Belangrijk is dat de gateway uit de buurt hangt van storingsbronnen, zoals switches, trafo's, enz zodat het zwave-signaal zoveel mogelijk ongehinderd bij de opnemers en de regelkasten kan komen.
Zit het connectieprobleem bij de opnemers of bij de regelkasten of bij alle twee?
Je kunt eerst proberen de gateway op een andere plek te hangen (met een langere utp-kabel).
Het kan ook door een andere RF bron worden gestoord. Lees dit topic maar eens door.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:04:
@Cpt.Chaos
Ik heb ook Alpha Home. Bij mij draait het al bijna twee jaar nagenoeg probleemloos.
Wie heeft het bij jou in bedrijf gesteld? Je kunt het best iemand met veel ervaring van Nathan Service hebben.
Belangrijk is dat de gateway uit de buurt hangt van storingsbronnen, zoals switches, trafo's, enz zodat het zwave-signaal zoveel mogelijk ongehinderd bij de opnemers en de regelkasten kan komen.
Zit het connectieprobleem bij de opnemers of bij de regelkasten of bij alle twee?
Je kunt eerst proberen de gateway op een andere plek te hangen (met een langere utp-kabel).
Het kan ook door een andere RF bron worden gestoord. Lees dit topic maar eens door.
Succes!
Idem, niets aan toe te voegen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@KC27 @austin_77 Het werkt bedraad, dus het enige signaal zou van de ruimteopnemers moeten komen, en die zijn allemaal goed. Of praten de gateway en control box alsnog via zwave ook al zijn ze bedraad?
De gateway (zonder antenne voor ruimteopnemers toch?) hangt in de meterkast tegen het onderdeks, en de control box zit aan de andere kant van de vloer, hemelsbreed 2 meter afstand.
Ik ben nu niet thuis om de control box of gateway te verhangen, en dat zal ik dit jaar wss niet meer komen ook.

Als stelmotoren hebben we de NC 230v van uponor, twee aders dus geen feedback. Wat hebben jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMnzik1De_QyI1LcTb7SHqrMsTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sfQsDrxUGn52jakUxdDodTz.png?f=fotoalbum_large
Dikke vingers op volumeknop :P

[ Voor 34% gewijzigd door Cpt.Chaos op 20-10-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@Cpt.Chaos De gateway kan waarschijnlijk je voelers niet vinden. Dat heeft niks met de uponors te maken. Wat je zou kunnen doen is de gateway net iets anders positioneren en dan de optie om zigbee netwerk weer op te bouwen gebruiken (of anders ff stroom eraf en weer erop)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Cpt.Chaos @austin_77
Met alle componenten wordt draadloos via het z-wave protocol gecommuniceerd. De ruimtevoelers krijgen hun power van twee AAA batterijen. De regelunits worden van stroom voorzien met een 230 v stekker. Zij moeten zijn voorzien van een antenne en zij zijn vaak ook tussenstation in de communicatie tussen gateway en andere componenten. Die antenne moet goed geplaatst worden (ver van potentieel storende elementen).
Je kunt in je browser een overzicht opvragen van de verbindingsstatus van al je z-wave componenten:
http://192.xxx.xxx.xxx/admin/rf_modules/index,
waarbij 192.xxx.xxx.xxx het ip-adres is van je gateway. Klik op menu optie "verbindingsstatus".
Het kan ook via de Alpha Home app:
Instellingen/Gateway/Draadloze componenten/Verbindingsstatus.

[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 20-10-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:20:
@Cpt.Chaos @austin_77
Met alle componenten wordt draadloos via het z-wave protocol gecommuniceerd. De ruimtevoelers krijgen hun power van twee AAA batterijen. De regelunits worden van stroom voorzien met een 230 v stekker. Zij moeten zijn voorzien van een antenne en zij zijn vaak ook tussenstation in de communicatie tussen gateway en andere componenten. Die antenne moet goed geplaatst worden (ver van potentieel storende elementen).
Je kunt in je browser een overzicht opvragen van de verbindingsstatus van al je z-wave componenten:
http://192.xxx.xxx.xxx/admin/rf_modules/index,
waarbij 192.xxx.xxx.xxx het ip-adres is van je gateway. Klik op menu optie "verbindingsstatus".
Het kan ook via de Alpha Home app:
Instellingen/Gateway/Draadloze componenten/Verbindingsstatus.
Was op mijn werk en kon in de app niet komen op dat item betreffende ‘verbindingstatus’ 😅
Dit is wat ik bedoelde @Cpt.Chaos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Daarvoor moet ik wel thuis zijn dan. Ik ga dit even opslaan. De installateur zegt dat de smart box, die de kleppen aanstuurt, geen verbinding maakt, dus dat we de antenne iets moeten verhangen. Jullie verhaal komt hier ook wel op neer. Gaan we dus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:51:
Daarvoor moet ik wel thuis zijn dan. Ik ga dit even opslaan. De installateur zegt dat de smart box, die de kleppen aanstuurt, geen verbinding maakt, dus dat we de antenne iets moeten verhangen. Jullie verhaal komt hier ook wel op neer. Gaan we dus doen.
Dat zal waarschijnlijk het verschil maken. Heb dat hier ook gehad toen ik de gateway van de grond in meterkast op de stalen beugels van de watermeter legde; alle thermostaten over de flos met foutmeldingen qua connectie. Gateway weer teruggelegd; meldingen weg. Heb toen zelfs even overwogen om een zigbee repeater te halen van Alpha Home, maar voor €99,- vind ik dat toch erg stevig aan de prijs. Iemand idee of er een goedkoper alternatief is? Lijkt me toch dat Zigbee een universeel iets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Z-wave en Zigbee zijn twee verschillende protocollen en kunnen niet door elkaar gebruikt worden.
In principe is iedere Z-wave repeater te gebruiken, omdat Z-wave een beter gecontroleerd protocol is dan Zigbee. Maar je hebt pas zekerheid als je het probeert.
Voor ca € 50 koop je online een Z-wave repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Ok.. zegt zo te horen niets over welke afname precies wacht. Nou ja.. enigszins, dankzij de buffer? En dus wellicht wel bruikbaar, maar niet ideaal?
De buffer is gegarandeerd maar de rest van de afname niet.
[Edit: een CV-pomp draait dus wel door als de compressor uit staat, ook om je buffer leeg te trekken, neem ik aan?]
Klopt
Weten ze dat je de primaire regeling ook uit hebt gezet, of gaan ze ervan uit dat die nog altijd in flinke mate bepalend is?
Zeker, uitgebreid besproken
Lijkt me dat je hier zonder koppeling niet uit komt. Heeft die regelaar geen 'vraag'-contact voor de WP?
Heeft die wel alleen de WP heeft alleen blokker functie ipv een vraag functie. Ik zou met een relais het signaal kunnen inverteren, gaan we misschien nog doen.
Indien niet, dan zou ik m'n WP nog lekker lang heel gaan houden door toch de primaire regeling weer de hoofdrol te geven.
Dat kan altijd weer mocht het niet bevallen. Even kijken hoe vaak die per dag aan en uit gaat.
Pagina: 1 ... 24 ... 113 Laatste