KC27 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:43:
[...]
De vragen kunnen pas goed beantwoord worden als je meer details van je installatie geeft:
- type nr van je warmtepomp
- soort/type van regeling bijv Alpha Home of RBE
- komt het vermogen van de wp overeen met een warmteverlies berekening
- aan- of afwezigheid van een buffervat (niet de boiler)
Vooruitlopend daarop:
Meestal wordt er niet of nauwelijks gewerkt met nachtverlaging. Een woning met een warmtepomp is meestal meer dan gemiddeld geïsoleerd. De capaciteit van een warmtepomp wordt niet berekend met een opwarmtoeslag. Opwarmen van een woning vraagt een tijdelijk hogere stroomlijn en dat gaat ten koste van het rendement.
De beste stooklijn is de lijn waarbij je wp zo weinig mogelijk in- en uitschakelt en toch de gevraagde ruimtetemperatuur wordt bereikt. Staat ie te laag afgesteld dan komen de woonruimten niet op temperatuur. Staat ie te hoog dan gaat de wp teveel pendelen. Het is trial & error om de goede stand te vinden. In het voor- en najaar stel je de "bovenkant" in. In de winter stel je de "onderkant" in. Na een wijziging van een instelling en par dagen kijken hoe die uitpakt voordat je weer gaat wijzigen.
Bedankt voor je reactie! Het gaat om typenummer MSW2-6S met een RBE van Alpha Innotec (Nathan) in de woonkamer. Voor zover ik kan beoordelen heeft deze geen buffervat.
Omdat het een huurwoning betreft heb ik verder geen zicht op berekeningen. Het betreft een nieuwbouwwoning van laten we zeggen een half jaar oud, dus ik ga eigenlijk vanuit (naïef misschien) dat hier van te voren kloppende berekeningen van zijn gemaakt :-)
We hebben vloerverwarming op alle etages en daarnaast zonnepanelen op het dak en een WTW installatie. EPC 0,4.
Onze RBE is ingesteld op 22 graden, maar nu zie ik vanmorgen bijvoorbeeld dat het in huis 21,4 graden is, maar dat de warmtepomp de gehele nacht niet aangeslagen is om te verwarmen. Hoe zou dit kunnen komen?
De handleiding zegt: “het klokprogramma verwarming (van de warmtepomp) staat standaard ingesteld op 00.00-00.00 uur. Deze staat dan continue laag (nachtmodus).”
Hij staat bij ons ook op deze tijden ingesteld (ingesteld door de plaatser neem ik aan), maar maar ik vraag me af of dit dan juist is? Moet hij niet uit die passieve stand? En zo ja, tussen welke tijden dan?
Of moet ik het meer zoeken in de stooklijn? Die staat nu ingesteld op:
Retourtemperatuur verwarmingscircuit: + 33 graden (bij buitentemperatuur van - 20)
Paralelle verschuiving: + 18 (+18).
Nachtverlaging: 0 graden
Ontzettend bedankt voor de hulp in elk geval!