Wij zijn bezig met bouwplannen voor een huis op de voormalige Simon Stevin kazerne in Ede. Wij willen ook kunnen koelen. De bedoeling is dat er beneden en in de badkamer boven vloerverwarming komt, daarmee is dus ook te koelen, daarnaast kan de warmtepomp ook de lucht die door de balansventilatie ingeblazen wordt voorkoelen. Deze lucht gaat ook naar de slaapkamers boven.Mud.Starrr schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:54:
Wij gaan ook met die Nibe combinatie koelen.
Bij enkele buren is me opgevallen dat het wel redelijk koelt (minder dan een airco, maar duidelijk een stuk koeler), maar dat er ook condens op de vloer kan ontstaan.
Dus met echt hout zou ik persoonlijk uitkijken. Overigens in ons vorige huis was onder de airco de houten vloer ook extreem gaan werken, waardoor er kieren ontstonden.
Verder gaf mijn warmtepomp installateur aan, dat koelen vannuit de vloer altijd lastig en inefficent is (kou komt niet naar boven), en daarom kiezen wij om een aantal tactische muren ook te voorzien van 'vloerverwarming' (muurverwarming heet het dan denk ik?). Daar krijg je dan een soort koudeval die heel comfortabel schijnt te zijn. Je kunt ook met lage temperatuur radiatoren werken, die koelen ook mooi begreep ik, omdat ze met een ventilator de kou rondblazen. Dit doen wij op de bovenverdieping.
Ik heb ook een versie gezien bij buren waarbij de kou via de WTW buizen de kamers inkomt. Erg lekker en bijna airco achtig. Maar ik begreep dat dit complex en kostbaar is.
Over je vloer:
Je hebt ook hout-look pvc, tegel en epoxy vloeren die niet van echt te onderscheiden zijn, maar echt voor vloerverwarming/koeling geschikt zijn (efficiënter ook, want hout isoleert toch altijd wat).
Wij gaan voor egaal epoxy of beton. Heel strak, maar dat moet wel je smaak zijn.
Ben heel benieuwd hoe koel we het krijgen/houden.
Er komt ook overal buitenzonwering, want warmte die er niet in komt hoef je er ook niet uit te krijgen.
Op de vloer komt marmoleum. Dat isoleert weinig en geeft ook geen problemen mocht het wat condenseren.