Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 2.620.618 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 21:04
Mud.Starrr schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:54:
Wij gaan ook met die Nibe combinatie koelen.
Bij enkele buren is me opgevallen dat het wel redelijk koelt (minder dan een airco, maar duidelijk een stuk koeler), maar dat er ook condens op de vloer kan ontstaan.
Dus met echt hout zou ik persoonlijk uitkijken. Overigens in ons vorige huis was onder de airco de houten vloer ook extreem gaan werken, waardoor er kieren ontstonden.

Verder gaf mijn warmtepomp installateur aan, dat koelen vannuit de vloer altijd lastig en inefficent is (kou komt niet naar boven), en daarom kiezen wij om een aantal tactische muren ook te voorzien van 'vloerverwarming' (muurverwarming heet het dan denk ik?). Daar krijg je dan een soort koudeval die heel comfortabel schijnt te zijn. Je kunt ook met lage temperatuur radiatoren werken, die koelen ook mooi begreep ik, omdat ze met een ventilator de kou rondblazen. Dit doen wij op de bovenverdieping.

Ik heb ook een versie gezien bij buren waarbij de kou via de WTW buizen de kamers inkomt. Erg lekker en bijna airco achtig. Maar ik begreep dat dit complex en kostbaar is.

Over je vloer:
Je hebt ook hout-look pvc, tegel en epoxy vloeren die niet van echt te onderscheiden zijn, maar echt voor vloerverwarming/koeling geschikt zijn (efficiënter ook, want hout isoleert toch altijd wat).
Wij gaan voor egaal epoxy of beton. Heel strak, maar dat moet wel je smaak zijn.
Wij zijn bezig met bouwplannen voor een huis op de voormalige Simon Stevin kazerne in Ede. Wij willen ook kunnen koelen. De bedoeling is dat er beneden en in de badkamer boven vloerverwarming komt, daarmee is dus ook te koelen, daarnaast kan de warmtepomp ook de lucht die door de balansventilatie ingeblazen wordt voorkoelen. Deze lucht gaat ook naar de slaapkamers boven.
Ben heel benieuwd hoe koel we het krijgen/houden.
Er komt ook overal buitenzonwering, want warmte die er niet in komt hoef je er ook niet uit te krijgen.
Op de vloer komt marmoleum. Dat isoleert weinig en geeft ook geen problemen mocht het wat condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Joris748 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Bij ons wordt de groep van de badkamer dichtgestuurd tijdens koelbedrijf. Die doet in de zomer dus niet mee.

Wij hebben lang getwijfeld, maar uiteindelijk de hele bovenverdieping van vvw voorzien. Koelt heerlijk mee tijdens die warme dagen.
Wij bouwen met SIP panelen (houtskeletbouw) en hebben boven een houten vloer, vloerverwarming wordt dan een grote investering, dat gaan we dus niet doen, ook geen radiatoren. Daar waar nodig blijkt komt er een IR paneel voor de verwarming. Ook kan via de balansventilatie verwarmde lucht aangevoerd worden.

• deejeebv
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Want? Gewoon droogbouwsysteempje erin, paar k ben je klaar.
Hier ook HSB, boven Uponor Siccus met Fermacell 2E22 erover.

Op de verdieping is in nieuwbouw verwarming meestal overbodig (muv badkamer), koelen des te meer.
Precies daarom, verwarming is overbodig koelen kan via de lucht, dat is efficienter dan via de vloer.

• deejeebv
bbbrumbrum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Met een airco of WW/LWWP via fancoil wel, via je ventilatie gaat niet veel doen helaas.
De warmtepomp gaat de lucht van de balansventilatie koelen via een warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
stefijn schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:
Wij koelen onze vloer op 18-19 graden (gevlinderd beton met een coating) en koelen ook de lucht met een aanvoertemp van 12-16 graden (maar natuurlijk alleen in ruimten met aanvoer). Geen problemen met condens, ook niet na het douchen, soms een kleine waas van condens op de spiegel die meteen wegtrek als de douche uit is
Nilan Compact P met Air 9.

Ik zou de vloer daar kunnen dichtdraaien op de groepen (geen automatisch systeem) maar lijkt mij onnodig en ik wil de badkamer liever ook wat koeler houden deze dagen. In de winter zal ik wel de vloerverwarming in de slaapkamer dichtdraaien.

Moet wel zeggen dat we nog volop in de afwerking zitten en er eigenlijk alleen nog buizen zitten in de slaapkamer, toilet, badkamer en bijkeuken. Systeem werkt dus nog niet zoals "ontworpen" (door mijzelf ;) ) Onze woonruimte heeft nu alleen nog maar 1 tijdelijke buis die (koude) aanvoerlucht inblaast)

Badkamer grotendeels af, keuken zijn we mee bezig. Benedenverdieping ook grotendeels af maar nog niet alle wanden hebben de uiteindelijke aankleding. Zal binnenkort weer eens updaten, t wordt echt supervet 8)
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Nilan Compact P, wij hebben een offerte liggen voor de Nilan Compact P Geo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
StevenK schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:44:
Ik hoorde van de week van een aannemer dat veel vooruitstrevende woningprojecten in vroeg stadium sneuvelen omdat hypotheekverstrekkers een afbouwgarantie vragen en die afbouwgarantie een verzekering is waar weer een technische beoordeling aan hangt. Als er dan afwijkende technische dingen zijn (bijvoorbeeld SIP panelen of CLT ruwbouw) valt de technische beoordeling negatief uit.
Het gevolg is dat opdrachtgevers dan alsnog moeten kiezen voor een meer klassieke techniek zoals HSB.
In ons geval niet aan de orde, omdat we een financiering hebben op basis van aankoop kavel + ontwerp woning, zonder dat er al een aannemingsovereenkomst is. Voor anderen kan dit wel een aandachtspunt zijn.
Hier ben ik ook tegenaan gelopen. Mijn bouwplan gaat uit van SIP panelen. De hypotheeknemer, Triodos eist een aannemingsovereenkomst en een afbouwgarantie als voorwaarde voor de hypotheek. Volgens mijn aannemer moet dit goed komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Gkhn schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:55:

Financiering = +-450k
Kavelopp = 134m2 = 80k
Beoogde woonoppervlak +- 75m2 (x4).

Lees graag jullie tips, tops en nots :) .
Volgens mij ga je dit nooit redden voor dat geld. Die 450k heb je al minimaal nodig voor de bouwkosten. De vraag is überhaupt of je financiering gaat krijgen. Zo'n grote woning op zo'n klein kavel is buiten verhouding en waarschijnlijk onverkoopbaar voor de kostprijs. De bank zal daar ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
xminator schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:55:
[...]

In de bewoonde wereld is dat heel goed verkoopbaar.
Het gaat hier om Enschede, dat is iets ander dan de Randstad.

• deejeebv
@Maarten_tzr
Wij gaan bouwen met Isokern. Onze hypotheekverstrekker eist afbouwgarantie via Bouwgarant of Woningborg. Die gaan uit van een termijnfacturering die gebaseerd is op traditionele bouw.
Met SIP moet er door de aannemer dan veel worden voorgefinancierd.
Je zult dus goede afspraken met je aannemer moeten maken om aan de voorwaarden van de hypotheek te kunnen voldoen.

• deejeebv
Andrehj schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:38:
[...]

Grote vraag is ook waarom dit systeem op 24 Volt werkt, want dat betekent dat je vele kW's eerst moet omzetten vanaf 230V, waarvoor je een hele dikke trafo nodig hebt.
Veiligheid, volgens de website is het geen probleem als je er doorheen boort, dat zou ik bij 220V liever niet doen. Het warmteverlies van de trafo is in dit geval geen verlies, daar je toch al een COP van 1 hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:12:
[...]

Als dat ding herrie maakt terwijl het buiten warm genoeg is om het raam open te zetten dan is je installatie niet in orde.
Dat heeft niet te maken met het feit of het buiten warm is, hij zal ook voor warm tapwater moeten zorgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
Allemaal reuze interessant, dat KNX, maar volgens mij hoort dat niet zo uitgebreid in dit topic behandeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:34:
@tehfnz Volgens mij is de gedachte dat de woning niet teveel opwarmt door het gebruik van glas. Dat moet dus worden gecompenseerd met driedubbel glas, screens en vloerverkoeling. Daarnaast zou de woning volgens mij EPC0 moeten zijn maar de aannemer noemt alleen de vloerkoeling.
Waarom zou je alleen naar EPC 0 gaan als dat verplicht is. Het lijkt me een gemiste kans als je nu bouwt en dat niet zo energiezuinig mogelijk maakt.
Zonnepanelen kun je achteraf noch toevoegen, alhoewel dat bij een in dak systeem niet of nauwelijks mogelijk is. Isolatie en luchtdichtheid moet je ij de bouw direct goed doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Vandaag net mondeling eens geworden over de aanneemsom voor ons huis. Dit wordt een Plushuis, EPC <0. Daardoor rente 1.05%.
Douche WTW, Triple glas, bodemwarmtepomp, luchtdicht. Overal buitenzonwering (jaloezieėn beneden en rolluiken boven).
Is inderdaad niet goedkoop, maar je bouwt wel voor de toekomst.
https://m.youtube.com/wat...re=youtu.be&v=VK60mwVsaj8

[ Voor 36% gewijzigd door deejeebv op 25-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
snugger_115287 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:58:
2 oktober naar de notaris voor de overdracht. We hebben een 'landgoed' van ruim 6 hectare gekocht in Drenthe met bouwvergunning. Heb alvast Sketup geïnstalleerd en een handboek gekocht 😁. De eerste tekeningen gaan we zelf maken. Heb er onwijs veel zin in.
Een bouwvergunning of een bouwbestemming?
Als er al een vergunning is zullen er ook tekeningen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:16:
[...]

Volgens de EPC berekening is mijn woning zonder panelen EPC0,4 en dan heb ik denk ik al redelijk wat gedaan om zuinig te bouwen.

Als iemand nog tips heeft hoe deze zonder enorme investering lager kan hoor ik ze graag.
Uitgangspunten van de berekening:
Rc wanden en dak 8, vloer 6
Glas U1,6(aanname) maar die gaat volgens de kozijnenleverancier naar 0,94
Verwarming en warm tapwater Nibe F2040‐6 + VVM320
Ventilatie Zehnder ComfoAir E400

"Zo energiezuinig mogelijk" is natuurlijk ook een vrij los begrip. Ik zou graag een lagere EPC hebben, maar hoe?
EPC 0.4 zonder zonnepanelen is inderdaad goed. Panelen kun je altijd nog toevoegen. Belangrijk dat de basis van het huis goed is.

• deejeebv
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:57:
Wij hebben epc -0,2 met de volgende maatregelen:

[...]

Ik heb wel een boel dingen geprobeerd (zonneboiler etc) maar zonnepanelen zijn qua effects het eenvoudigst (lees: goedkoopst) . Vloer isolatie beter dan 4 deed niet zo heel veel. Beter die centen in panelen stoppen.

Van het prijsverschil tussen grondpomp vs lucht warmte pomp kon ik met 2/3 van dat bedrag de 35 panelen + inverter kopen.... Je moet dat echt over hebben voor het geluid/looks... Voor de EPC is het marginaal beter..

EPC is maar een getal, maar van sommige gemeentes krijg je voordelen bij bepaalde EPC waarden.
Voor mij waren er twee redenen te kiezen voor de bodem warmtepomp: efficiënter koelen en geen geluidshinder. Ik heb niet naar het effect op de EPC gekeken.

• deejeebv
xoror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:19:
Geluid is absoluut een punt, maar passief koelen minder als je zonnepanelen heb. Je compenseert dat met de opbrengst en is dus ook semi gratis.

Hier ook lang over getwijfeld maar met de huidige meerprijzen (15k-20k ex btw) die wens maar laten varen.

EPC loont bijv in utrecht, bij -0,2 krig je vrijstelling bouwleges...
Zo groot was het prijsverschil bij mij niet, rond 5-6k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
ericplan schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:57:
@buiter Om vochtproblemen in de badkamer te voorkomen is een naar binnen draaiende deur handiger. Dan kan je de deur gewoon open laten staan, zonder dat de doorloop gehinderd wordt.
Het advies is badkamerdeuren naar buiten te laten draaien. Als iemand binnen voor de deur komt te vallen kan de deur nog open. Dit advies geldt met name voor seniorenwoningen, maar dit lijkt mij in het algemeen verstandig. In een nieuwe woning zal er mechanische ventilatie zijn die vochtproblemen voorkomt.
Ook zal er voldoende opening onder de deur zijn voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Daniel schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:03:
[...]

Indeling is verder best prima. Een technische ruimte waar een warmtepomp, buffervat, boiler, pv-installatie, ventilatie, eventueel wtw moeten staan is met 4 m2 aan de krappe kant. Je moet er natuurlijk ook nog wel bij kunnen dus je kunt niet alles boven en tegen elkaar laten stapelen. Je installateur zal moeten uitdenken of het ook lukt om alle leidingwerk op de juiste plek te krijgen.
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor installatie je hebt. Wij hebben gekozen voor de Nilan Compact P Geo 3, dan heb je het over een formaat van 900x610x2065 mm, dus zeg maar 1.5 wasmachine breed en 2 wasmachines hoog. Hierin zit zowel de warmtepomp, het buffervat als de WTW. De compactheid is een van de redenen waarom wij voor de Nilan gekozen hebben.
Ga je dan ook nog voor micro-omvormers voor de PV, dan heb je niet zoveel ruimte nodig.

• deejeebv
battler schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:39:
Ik blijf de gemeente apart vinden. Vorige week hebben we mondeling goedkeuring gekregen van de welstand. De afgelopen dagen gebeld waar de officiele goedkeuring blijft maar ze werkt 3 dagen per week en is dan altijd telefonisch niet bereikbaar, ze reageert niet op mail en belt niet terug. Nu stuurt ze een wachtwoord waar wij de documenten mee zouden moeten kunnen downloaden maar geen link waar we het in moeten vullen. Uiteraard ook weer niemand binnen heel de gemeente die weet wat die link is want, verschillende systemen etc..

In een gesprek met de buren bleek dat zij goedkeuring hebben om ipv van 1m van de erfgrens maar een 0,5m van de erfgrens te bouwen. Ik snap niet hoe de gemeente dit goedkeurd en ons hier niet over informeert. De impact is groot, minder daglicht, schaduw op zonnepanelen, lastig met bouwen etc..
Waarschijnlijk betreft dit een aanbouw die vergunningvrij gerealiseerd mag worden. In ons plan moet het hoofdgebouw minimaal 3 meter uit de erfgrens blijven, maar een garage mag bijvoorbeeld tot aan de erfgrens bebouwd worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
FastForwardNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:10:
Wij zijn gisteren ingeloot voor een bouwkavel bij ons in de wijk (Friesland). We hebben nu een maand de tijd om onze plannen te schetsen qua haalbaarheid (financieel en huisontwerp).

Het is voor ons de eerste keer dat we zelf gaan bouwen. We willen gaan voor een cataloguswoning. Dinsdag hebben we een gesprek. We hoeven alles niet bijzonder luxe, maar wel goed en netjes.

Ik heb gisteravond een ruwe begroting opgesteld en vraag me af of deze volledig en realistisch is.
Kan iemand daar een blik op werpen?

Kavel € 185.000 v.o.n.
Huis € 280.000 7,5x11,1
Meerwerk € 15.000
Fundering/Heien € 25.000
Badkamer & WC € 10.000 Sanitair deels incl. bij huis
Keuken € 20.000 Keuken en quooker
Tuinaanleg € 20.000 Bestrating, Schutting, Borders
Muren & Plafonds € 5.000 Spack
Vloeren € 10.000 PVC beneden, laminaat of vinyl boven
Stofering € 5.000 Gordijnen, trapbekleding etc.
Zolderramen € 2.500
Waterontharder € 1.250
Notaris € 1.250
Gemeente € 5.000
Financieel adviseur € 2.500
Electra aansluiting € 1.150 Liander
Gas aansluiting € 0 Niet nodig?
Riool aansluiting € 750 Gemeente
Water aansluiting € 750 Vitens
Internet TV aansluiting € 1.000 Ziggo
Taxatie € 500
Onvoorzien € 10.000
Totaal kosten € 601.650
Ik mis de post buitenzonwering, niet onbelangrijk vanwege de klimaatverandering. ZIt je warmtepomp of andere verwarmings en/of koelingsinstallatie in de post huis?
Waaop heb je die €280k bouwkosten gebaeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Martinus010 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:33:
Goedenavond allen, wij staan aan de start van het gehele proces van het bouwen van onze eigen woning. Voor nu zijn wij op zoek naar tips/aanraders m.b.t. de volgende zaken:

- welke bouwers geven de beste prijs kwaliteit verhouding, denk aan Brummelhuis en Groothuisbouw;
- heeft iemand een goede partij/inspiratie voor een mooie glazen horeca pui aan de achterzijde;
- wat zijn de grootste valkuilen waar we op moeten letter.

Lekker algemene vragen maar daar weten jullie vast wel raad mee!
Wij zijn met een eigen ontwerper en aannemer in zee gegaan, dat geeft veel meer vrijheid dan een catalogusbouwer. Bij een catalogusbouwer moet je je of aanpassen aan hun standaarden of veel extra betalen. Wij wilden een woning met EPC <0 daar zijn de catalogusbouwers niet op ingesteld.
De grootste valkuil is een te krap budget. Een eigen huis moet een droomhuis worden, dan wil je niet op allerlei punten in moeten leveren vanwege het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Deleon78 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Hoe kom je in hemelsnaam tot zo'n uitspraak?
Ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
gumtree schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Die 10K klinkt bekend, en wij zouden het net wel of net niet reden met één boring. Nu was het tweede gat wel wat goedkoper maar een kleine 18 K extra t.o.v. een L/W pomp vonden wij toch wat te veel van het goede. We hebben ook nog gekeken naar een vlakcollector en een ringcollector. Alleen onze installateur had daar geen ervaring mee omdat het redelijk nieuwe ontwikkelingen zijn.

Nog een dingetje wat bij het boren van belang is en wat je zeker mee moet nemen. Wie voert het boorsel af. In Oostenrijk valt het namelijk onder de categorie vervuilde grond en de afvoerkosten zijn pittig. Je mag het ook niet dumpen op je eigen grond.
De boring bij ons voor 3kW komt op ruim 4k ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Clive schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:19:
@Rockster Ik geloof 4,7 kw maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ze zien het hier ook als vervuilde grond maar je hoeft het niet af te voeren. Ze laten het op het kavel achter en mocht die ruimte er niet zijn dan beland het onder de kruipruimte volgens de boorder van Remon
Moet je wel een kruipruimte hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Niek_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:25:
Iemand bekend met een trappenbouwer in het midden van Nederland?
Onderstaande trap gezien en spreekt ons erg aan (zonder wand eronder), willen graag eens kijken of iemand deze voor ons kan maken.
[Afbeelding]
Eestairs in Barneveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:26:
Weet iemand hoe het werkt voor aannemers om een afbouwgarantie af te geven bij bouwgarant? Volgens de aannemer kan hij maar een maximaal aantal huizen aanmelden aan de hand van zijn omzet of winst of iets dergelijks. Nou zitten we bij een bank waarbij we eerst de grond hebben gekocht en nu dan een hypotheek kunnen nemen voor het deel van de woning maar ze vereisen een afbouwgarantie. De aannemer deed hier wel een beetje voorzichtig mee en zei dus:
is het echt nodig? want ik mag dus maar een maximaal aantal huizen aanmelden.

Weet iemand hier toevallig iets vanaf?
Wij hebben deze maand het Bouwgarant certificaat ontvangen. Hoe het precies werkt aan de kant van de aannement weet ik niet, maar ik kan wel aangeven hoe het bij ons ging.
Er wordt een contract (standaardcontract van Bouwgarant) opgemaakt en een begroting. Dit wordt goedgekeurd door Bouwgarant, waarna je het certificaat krijgt.
Bij ons eiste de bank ook bouwgarantie.
Als de aannemer geen bouwgarantie kan krijgen voor een project dan schat blijkbaar Bouwgarant het risico te hoog in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:20:
@deejeebv
We hebben net contact gehad met de aannemer en aangeven dat het verplicht is voor onze hypotheek. Hij ging even puzzelen zei hij. Ik weet niet precies wat het was maar hij vraagt ons ook geen aanbetaling. Het lijkt erop dat Bouwgarant een deel borg van de aannemers wilt ontvangen en dat lijkt zijn bottleneck te zijn omdat hij ook geen aanbetaling van ons verlangt.
Ik vind het evengoed bijzonder dat je een huis kan laten bouwen zonder afbouwgarantie. Ik dacht dat dit uberhaupt standaard was maar dat blijkt niet zo te zijn.
We wachten het maar even af.
Klopt dat je als je Bouwgarant hebt geen aanbetaling doet bij de aannemer. Onze aannemer was er ook niet heel blij mee omdat Bouwgarant een standaard termijnfacturering heeft. De aannemer moet daarom zijn inkopen voorfinancieren.
Wij bouwen met een SIP casco. Dit staat als de fundering er eenmaal ligt binnen een paar dagen. Daarna kan dus een flinke factuur gestuurd worden, maar de aannemer moet wel een deel vooruit betalen aan de casco leverancier. Hij moet daar wel de middelen voor hebben.
Aan de andere kant, als jij een aanbetaling zou doen aan de aannemer en de aannemer gaat failliet heb je een probleem.
Sommige banken eisen geen afbouwgarantie of hangt het af van het percentage van de waarde dat je wil lenen.
Ook als de bank het niet als eis stelt is het de vraag of je het zelf zonder afbouwgarantie wilt bouwen. Ik in elk geval niet als ik een aanbetaling zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:44:
Ik denk dat je het zo gek kan maken als je het zelf wilt. Maar als je naar een partij als selekthuis kijkt is het gewoon mogelijk om voor onder de 2 ton een casco huis te bouwen. Los van je wensen en of je het simpel vind of niet je stijl is. Je kan voor dat geld gewoon een casco vrijstaand huis bouwen. Dat andere een luxe smaak hebben en veel meer te besteden of willen besteden aan een huis is voor iedereen een keuze.

[Afbeelding]
Let er wel op dat bij een partij als Selekthuis dit altijd zonder fundering is. Bouwleges komt er nog bij.
@Guido1982 Zorg in elk geval dat je een buffer hebt mochten er zaken tegenvallen en dat je niet bij je eerste begroting al aan je limiet zit. Ervaring leert dat er altijd tegenvallers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
The Legend schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Dit herken ik wel. Eind 2014 een Woningborg aanneemovereenkomst getekend, maar het certificaat pas in het voorjaar van 2015 ontvangen. Bij navraag bij Woningborg bleek dat dat inderdaad te maken had met de financiële positie van de aannemer en het aantal woningen dat hij tegelijk onder garantie aan het bouwen is. Het zegt dus niet direct iets negatiefs over de financiële positie van een aannemer, het heeft meer met de omvang van de onderneming te maken vermoed ik.
Het zegt dus wel iets over het risico. Gelukkig hadden wij binnen een week na tekening van de overeenkomst het certificaat binnen en konden we hypotheek stukken compleet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
barendbuis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Heeft dit ook niet gewoon te maken met het type aannemer dat je in de arm neemt en hoe je de inkoop van materiaal regelt? Onze toekomstige aannemer werkt alleen, heeft dus geen personeel direct onder zich werken, en verzorgt via zijn netwerk de juiste 'mannetjes'. Hij schiet niets voor, wij betalen de facturen zelf en kopen het grote materiaal (gevelstenen, breedplaatvoer, etc.) zelf in. Kans dat de beste man failliet gaat in deze constructie is toch minimaal of zie ik iets over het hoofd?
Met een dergelijke overeenkomst zul je nooit een garantie van Bouwgarant krijgen. Het heeft dus meer te maken met het type overeenkomst dan met het type aannemer.
Bij de constructie van jullie loop je inderdaad weinig risico. Maar onze bank stelt voor de hypotheek bouwgarantie verplicht.
Je kunt dan natuurlijk op zoek gaan naar een andere geldverstrekker, maar de lage rente van 1.05% heeft er toe geleid dat we wel de bouwgarantie hebben aangevraagd.
Bovendien hebben wij het liefst een aanspreekpunt en verantwoordelijke.

[ Voor 18% gewijzigd door deejeebv op 28-10-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
lp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Wij zijn ook bezig met een huis en het gaat wss gewoon ventilatie met roosters worden. Ik vind wtw behoorlijk aan de prijs, vergt meer onderhoud en ik wil simpele systemen in huis. Voordat ik die 4k€ verstookt heb ben je heel wat jaren verder. Daarnaast wil ik ook nog gewoon mijn houtkachel die verbrandingslucht uit de omgeving haalt (en niet uit de kruipruimte) meenemen.
Dan zuig het fijnstof dat je houtkachel naar buiten blaast via je roosters weer naar binnen. Dit moet je toch niet meer willen in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik heb een Nilan in bestelling voor onze nieuwe woning, deze combineert de warmtepomp met wtw balansventilatie.
Is zowel als lucht/water warmtepomp als als bodem warmtepomp te krijgen. Wij hebben gekozen voor de bodem variant.
De unit zelf kost rond de 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Moeten we dit serieus nemen, of weet je echt niet waar je het over hebt, of ben je net thuis van de vrijdag middag borrel?

Deze opmerking slaat zo nergens op dat ik de moeite niet neem serieus te reageren :+
Lees bijvoorbeeld maar eens dit rapport https://www.google.com/ur...Vaw1tUA557ilotQzdNOcMz1E8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Heb jij hem ook gelezen? Ik kwam tot pagina 3, toen wist ik al genoeg. Ik type op mijn telefoon dus geen zin om er uitvoerig op in te gaan, maar de zin begint met "de geraadpleegde studies...."

En ik ben het met je eens dat in bepaalde omstandigheden zoals 56 onder 1 kappers het niet gewenst is, maar scheer aub niet iedereen met 1kam....
Mijn opmerking was misschien wat generaliserend, maar houtstook levert een grote bijdrage aan fijnstof. Ik heb een tijdje een fijnstofmeter in de tuin gehad van https://luchtkwaliteitbarneveld.nl/ in de grafieken is vaak goed te zien als er gestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Deze discussie is in zoverre van belang dat iemand de voor en nadelen van een kachel goed moet overwegen.
Zie bijvoorbeeld ook https://www.plushuis.nu/schoorsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
In mijn technische omschrijving is vastgelegd dat het installatie geluid met ventilatie in nominale stand <25 dB moet zijn.
Ook moet CO2 gehalte 95% van de tijd <1200 PPM zijn.
Dit legt de verantwoordelijkheid voor goede uitvoering bij de installateur neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:30:
@Andrehj Het is niet in eigen beheer, dit zit standaard in het pakket.

"De beglazing wordt uitgevoerd in HR++ glas."

Ik weet niet wat driedubbelglas doet aan meerprijs maar dat zal niet goedkoop zijn.
Meerprijs bij ons was ruim 5k, voor ongeveer 15 m2.
Correctie: is natuurlijk veel meer in de hele woning: 65m2.

[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 03-11-2020 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:

We twijfelen tussen twee opties;
  • Screens: vinden we niet mooi en door de vrije ligging staat er vaak veel wind op de gevel wat ook niet goed schijnt te zijn voor screens. Is wel het best qua warmte buiten houden schatten we in.
  • Zonwerend glas: In combinatie met (automatisch sluitende) gordijnen binnen is het ook wel redelijk te houden denken / hopen we.
Een overstek is niet mogelijk wegens de bouwvoorschriften (maximale breedte).
Omdat het pal west is en niet zuid weten we het niet zo goed en de glasboer wil glas verkopen en de screenboer zijn screens dus aan hun advies heb je niets.. "Wij van WC-eend..."

Heeft iemand hier ervaring met een grote glazen gevel op west en screens / zonwerend glas?
Zonder twijfel kiezen voor buitenzonwering. Veel effectiever dan zonwerend glas en in de winter wil je kunnen profiteren van de gratis zonnewarmte.
Ik zou in plaats van screens ook buitenjaloezieën overwegen. Daarmee is het licht in huis goed te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
@battler Het nut van een smart thermostaat bij vloerverwarming is maar heel beperkt doordat vloerverwarming niet snel reageerd. Meestal laat je de temperatuur continue gelijk staan. Nachtverlaging of verlaging bij afwezigheid is niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Requiem19 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:58:
[...]

Tenzij je een ruimte niet gebruikt bijvoorbeeld.
Maar dan zet je hem gewoon met de handmatige regeling uit en heb je ook geen smart thermostaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@RemonO Waarom zou je als je zelf een woning gaat bouwen genoegen nemen met de minimale eisen. Vooral isolatie moet je bij bouw goed regelen, minimaal Rc6 voor vloer, dak en wanden.
Dit levert je een comfortabel huis op, zeker als je ook kiest voor balansventilatie. Je hebt dan geen last van koude luchtstromen vanwege roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
baronruud schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:53:
Ik verneem dat eventueel kozijnen met daarboven rolluiken/screens die weggewerkt zijn in het metselwerk niet meer voldoen aan de eisen van de BENG volgend jaar.
Ik weet niet wat je bedoelt te zeggen.
Wat belangrijk is dat je bij inbouw van rolluiken dat op een goede manier doet zodat er geen koudebruggen ontstaan, mogelijk wordt daar op gecheckt?
Ik heb mijn plannen wel aan moeten passen, zoals de inbouw rolluiken en jaloezieën eerst getekend waren werd het afgeraden door de adviseur omdat er dan inderdaad koudebruggen zouden ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
baronruud schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:16:
[...]

Ik bedoel dus dat je geen inbouw meer kan toepassen door de BENG.
Maar waarom zou dat dan niet meer mogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:08:
[...]

Dat is zeker een goed idee als je bijvoorbeeld sproeiers is je gras en of tuin wilt. Ik woon in het buitengebied en heb echt grote waterdruk, dat scheelt met sproeien echt veel tijd. En zwembadjes vullen gaat ook een stuk sneller.

Zou eigenlijk niet weten waarom je het niet zou willen.
Je tuin sproeien moet je niet met leidingwater willen. Wij laten een opslagtank van 5 m3 ingraven voor opslag regenwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:46:
Tuin sproeien met leidingwater is inderdaad niet meer van deze tijd. Volgens mij is de laatste paar jaar toch ook in de media genoeg aandacht geweest voor dreigende water tekorten.

Ik zit er ook aan te denken om een tank in te laten graven, maar zo ver was ik nog niet. Wat kost zoiets? Die plastic tanks zijn ongelofelijk prijzig. Is er nog een milieutechnisch voordeel of nadeel aan het water oppompen via een bron voor beregening van de tuin. Het regenwater kan ik dan gewoon laten infiltreren via zo'n puin put in worteldoek? Ik snap wel dat het andere waterlagen zijn, maar is dat een acceptabele oplossing? Een bron laten boren naar 7-10m diep is namelijk nagenoeg gratis t.o.v. een put in de grond.

Ik overweeg alleen zo'n 3,5m³ meter omdat het verschil zo klein is in de aanschaf. En bijvoorbeeld met een stortdouche (20-25l/min) + handdouche(8l/min) en mogelijk wat keukengebruik. En mogelijk WTW voor de douche wat weer zorgt voor drukverlies.
Kosten tank, pomp etc. incusief arbeid 5500€, dus economisch wellicht niet verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@Sivvis nee, ik weet niet hoe de prijs is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
EdwinV schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:57:
[...]

Wij stonden er precies zo in: een houten huis is prima, maar overal hout zichtbaar hoeft van ons niet. Advies van de architect was toen om voor prefab houtskeletbouw te gaan. Dat is goedkoper en breder toegepast. CLT is pas interessant als je je binnenwanden niet verder hoeft af te werken en daardoor kunt besparen op stucwerk en schilderen.

Prefab bouw kan ik je volledig aanraden. Ons HSB huis stond in 3 dagen precies volgens planning en volgens de tekening.
Ander alternatief is SIP panelen. Op dit moment wordt onze woning gebouwd in de fabriek van Isokern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
D.deJong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:51:
[...]

Verhoogd boeideel en daar tegen een verholen goot dan kunnen de pannen gewoon pas geslepen worden in iedere gewenste schuinte.
Op deze manier is het bij ons gedaan. Ik mocht wel een hogere goot hebben maar het beeldkwaliteitsplan had voorkeur voor lage goten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0eN3z1qpDWlqV8GYs_IEqnLOlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6L0Q19dcInJ6dQEXzdfVjmIC.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de ene zijde ongeveer een meter hoogte, aan de andere zijde is het dak over de hele 1e verdieping verticaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
D.deJong schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:13:
[...]

Dat is toch wel een ander detail dan waar de vraag over ging. De vraag was; hoe je een schuin verlopend overstek opvult want je moet dan pannen in de schuinte mee slijpen. De architect van vraagsteller zei dat dit niet kon.
De verkeerde post geciteerd, wilde reageren op de post van @Ernemmer
Ernemmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:51:
[...]

Nee ik bedoel op de 1e verdieping. Dan kan je een bed met een 70 hoofdbord onder het dak kwijt. Verschil in kosten tussen 50 en 70 is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JakeOfOz schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:47:
[...]

Het zijn echt afzonderlijke units. Het merk is Climarad, die hebben verschillende modellen. Een paar van de voordelen zijn dat je geen buizen door je huis hoeft te hebben (geluid, vuil/bacterieen), en dat het (veel) makkelijker te installeren is.
Daarnaast wordt een ruimte dus ook echt alleen maar geventileerd als het nodig is. Dat kan veel schelen qua warmteverlies (en een klein beetje stroomverbruik).

De kosten liggen wel een stuk hoger dan een centraal systeem, maar dat vonden wij de investering meer dan waard.
Ik heb in mijn huidige huis in de woonkamer ook Climarads. Deze heb ik zelf achteraf geïnstalleerd. Ik vind dat deze behoorlijk wat geluid maken, vooral als ze op maximale capaciteit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
tehfnz schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
@deejeebv ik denk dat elke unit behoorlijk wat kabaal maakt op max capaciteit, zo ook mijn Zehnder ComfoAir Q350. Op een lagere stand hoor je deze echter niet met de deur vd technische ruimte gesloten.
Mijn ervaring is dat hij als we met 4 mensen in de ruimte zijn al op maximale capaciteit moet draaien. En dan heb ik er zelfs twee in de ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
FastForwardNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
Wij zijn ook bezig om een eigen huis te laten bouwen. We hebben ondertussen gesproken met de makelaar, aannemer en financieel adviseur en alles lijkt haalbaar.

De financieel adviseur vertelde ons dat hij voor een hypotheekaanvraag een aannemingsovereenkomst nodig heeft.

Is dat normaal? Ik vind het vreemd dat ik zo'n overeenkomst (met flinke bijbehorende verplichtingen) moet tekenen vòòrdat ik 100% zeker weet dat de financiering is geregeld.
Dit is afhankelijk van je bank. WIj moesten bij Triodos ook een afbouwgarantie hebben. DIe krijg je alleen als je een aannemingsovereenkomst hebt.
In de aannemingsovereenkomst kun je het niet verkrijgen van financiering wel als ontbindende voorwaarde op laten nemen, net als bij de aankoop van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:50:
[...]

Afbouwgarantie je met een aanneemovereenkomst ook niet. @FastForwardNL De bank wil zeker weten dat je huis gebouwd kan worden voor het geld dat je ervoor leent(incl evt eigen vermogen). Dit kun je ook doen met een begroting. Heb ik zelf ook zo gedaan.
Wat ik al zei, het is afhankelijk van je bank. Triodos eist afbouwgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:53:
[...]

Hoe heb je dat gedaan dan? Dat heb je niet met een aanneemovereenkomst.

Lijkt er meer op dat jouw bank gewoon een aanneemovereenkomst eist dat jij dat interpreteert als afbouwgarantie.
Er is een aannemingsovereenkomst opgesteld, die wordt door Bouwgarant (of een andere garantie-instelling zoals Woningborg) getoetst. Bouwgarant geeft vervolgens een garantiecertificaat af.
Je bent dan ook verzekerd dat ook bij faillissement van de aannemer het huis afgebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:00:
[...]

Bouwgarant geeft de afbouwgarantie. Niet de definitieve aanneemovereenkomst.

Als je bank dus alleen om de aanneemovereenkomst wil gaat het ze er niet om.

Overigens wel weer zo'n flutregeltje van de bank die je duizenden euro's kost.
Klopt dat Bouwgarant de afbouwgarantie geeft. Maar bouwgarant zal die alleen maar geven als er een aannemingsovereenkomst is.
Klopt ook dat dit extra geld kost, maar als die bank een rente van 1.05% biedt is dat wel de moeite waard. Bovendien geeft het je ook meer zekerheid in het onverhoopte geval dat je aannemer failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Piper schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:01:
Je kunt bij Triodos ook zonder bouwgarant en bijbehorende garantie(s) een hypotheek krijgen.(van 1,05% ;-)). Als er genoeg eigen geld inzit en je (zoals standaard) de termijnen betaald nadat iets af is kun je dat regelen.
In mijn geval werd er echt aangegeven dat ik de bouwgarantie nodig had. Onze adviseur van Hypotheekshop had nog geen ervaring met Triodos, maar mijn aannemer heeft zelfs rechtstreeks contact met Triodos gehad. Zij bleven erbij dat ik de afbouwgarantie moets hebben. Ik zit onder de 65% van de taxatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
najim_el schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:14:
Ons schetsontwerp is goedgekeurd door de gemeente. Begin volgend jaar gaan we het definitief ontwerp indienen. Wat vinden jullie van ons huidige ontwerp hieronder ?
Ik zou het toilet en douche omwisselen en dan de WC een aparte ruimte maken. Wij hebben WC en badkamer boven ook apart en bij de verkoop kregen we daar van veel kijkers een positieve reactie op.
In ons nieuwe huis doen we dat ook weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
LittleTycoon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:05:
[...]

sip/clt heeft een goedkope uitstraling. Met sip/cls zie je dat volgens mij terug in de verkoopwaarde.
Wat versta je onder uitstraling? Je hoeft aan een huis niet te zien dat het met SIP gebouwd is. Met CLT wil je het meestal wel laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Joris748 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:25:
Open boekhouding kan een hele grote besparing opleveren. Maar ook veel ellende. Als de bouwer grote fouten maakt (of veel kleine fouten), dan is dat geld snel op. Het kan ook heel veel discussie opleveren.

Zou dat alleen overwegen bij een bouwer met een (erg) goede reputatie.
Het is inderdaad niet zo dat als je werkt op nacalculatie dat je dan per definitie goedkoper uit bent. Je neemt het risico van de aannemer over. Dat kan voordelig uitpakken, maar ook nadelig.
Wij hebben wel een open begroting, daar is de aanneemsom op gebaseerd. Risico's zijn voor de aannemer, dat heeft hij uiteraard in zijn aanneemsom verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:04:
Mijn architect heeft een vloer getekend / de constructeur heeft berekend van 250mm dik. Nou kom ik alleen niet echt weg met de leidingen enzo.

Ik lees hier en daar dat de minimale dekking 60-75mm moet zijn. Dus dan kom ik uit op:
  • 55mm schil (of 95mm inclusief plafondkoeling)
  • 160mm leidingen. 110mm riool, 6m lang dus 160mm minimaal ivm afschot
  • nog wat elektra en waterleidingen die misschien kruisen
  • 60-75mm druklaag / dekking
Dan kom ik al snel aan de 300mm. En eigenlijk wil ik nog 18mm leidingen in de schil op laten nemen voor plafondkoeling, dus dan gaat de schil maar 95mm dikte. Dan zit ik al rond de 340mm.

Heeft mijn architect een te dunne vloer getekend of worden er te grote leidingen gebruikt? Of misschien zit ik gewoon helemaal fout te denken? Dekvloer staat hier dacht ik helemaal los van en telt ook niet mee voor de dekking?

Als ik naar de 95mm dikke schil wil, dus in totaal ~340mm, dan zal dat zeker naar de constructeur terugmoeten om door te rekenen? Moet die ook weten welke leidingen waar komen (of misschien alleen de grote leidingen?)?
Waarschijnlijk moet je ook nog leidingen voor de ventilatie kwijt, bij WTW aanvoer en afvoer. Als deze elkaar ook nog moeten kruisen heb je inderdaad wel ruimte nodig.
Bij mij is het totaal 370 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:25:
[...]
370 inclusief dekvloer en afwerking?
[...]
Betreft houten vloer op balklaag van 196, daarop OSB 18 mm, met daaronder verlaagd plafond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
De bouw van ons huis is ook begonnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWHzdUnYaupEValRHjsgNH7qE7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wkZYw8hKqiWkJl4nZiq3NUQU.jpg?f=user_large
De buizen voor de bodembron zijn duidelijk te zien op deze foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
falconz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:21:
[...]

Mooi werk! Je funderingsplaat wordt gestort zonder vorstrand?
Vorstscherm wordt achter geplaatst, detailtekening
Members only: tekening

• deejeebv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:01:
[...]

Ah, SIP.

Je gevel lijkt in deze doorsnede niet op de funderingsvloer te staan. Ik ben nieuwsgierig waar je gevel dan wel op staat :?
Volgens mij staat hij er wel op, maar alleen het 'binnendeel'. 4 januari wordt het huis opgebouwd. Gisteren zijn we bij Isokern wezen kijken. De meeste delen zijn al klaar.
Fundering is gisteren ook gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
H34H schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:51:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik ben wel benieuwd: gebeurt het vaker dat de de omgevingsvergunning sneller binnen is, dan de termijn die ervoor staat?
Mijn aanname is dat de ambtelijke molens traag draaien, maar misschien zit ik er wel helemaal naast..
Wij hadden hem binnen een week binnen. Wel is er na verlening nog een bezwaartermijn van 6 weken, pas daarna is hij onherroepelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
SavageBrother schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:03:

Een van de zaken waar we nu erg benieuwd naar zijn is: hoe bepaal je de kosten van zelf laten bouwen? Heb zitten zoeken in het topic, maar kon niet direct iets vinden dat me hielp, buitenom een aantal generieke berekeningen.

Iemand?
Wat wil je, het is volledig afhankelijk wat je wil, maar zorg in elk geval dat je ruimte houd in je budget voor onvoorzien.
Wij zitten inmiddels een ton boven onze oorspronkelijke raming. Dit komt mede door keuzes die we hebben gedaan bijvoorbeeld wat betreft duurzaamheid.
We hebben bijvoorbeeld gekozen voor een bodemwarmtepomp en regenwateropslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
onne schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:11:
[...]

Je kan voor je eerste ruwe budget rekenen met 550€/m3 incl. Dat is excl kavel, architect, leges etc. De daadwerkelijke kuubprijs hangt vervolgens af van bouwmethode, complexiteit ontwerp, materiaalgebruik, afwerking etc. Maar geeft wel een aardig beeld. Wij zitten vooralsnog nog steeds binnen dat bedrag :)
En reken voor architect, leges etc. 10% van dat bedrag. Bij een catalogus bouwer ben je wellicht wat minder kwijt, maar heb je ook minder vrijheid.
Tuinaanleg zit ook niet in dat bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
bvooijen schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:52:
Ja, dat is heel goed mogelijk bbbrumbrum!
maar ik ga er vooralsnog vanuit dat we toch moeten heien. vraag is dan hoeveel palen en wat de hele fundering incl. heien kost.
Nb, onze huidige woning rijtje, 6x11 m met 3 lagen) heeft 2 rijen van 5 palen (maar die delen we met de buren). Moet ik voor het gemak er dan gewoon een derde rijtje naast zetten en kom ik dus op ordegrootte 15 palen uit?
Denk je nu werkelijk dat iemand op het forum hier iets zinnigs over kan zeggen. Je zult dan echt een sondering moeten hebben en een constructeur moeten vragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deejeebv
De opbouw van het casco is deze week gestart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL-XVcqnLxcbCQxaEuFhJ0ZTdN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOwI0thvHsJZRSZZeRkC1bdw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• deejeebv
Gaat hard, hoogste punt bereikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IaAFKib-hsaAEHl0ufX_gEB7Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTiN8TxzZZnulb7wOdda2M2A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
YLMOSE schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Ziet er goed uit, mag ik vragen wat de nokhoogte is?
Nokhoogte is 9.38 m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Garantietermijn bij Woningborg voor hang- en sluitwerk is 1 jaar.
Bron https://www.woningborg.nl...deling/garantietermijnen/
De aannemer lijkt dus formeel gelijk te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor het bouwen van ons huis. Wij willen proberen in de regio van Gorinchem een kavel te kopen rond de 450 m2 en daarop een huis te bouwen. Nadat we de grond zouden hebben gekocht hebben wij nog een budget van €250.000 om ons huis van te bouwen/inrichten, etc. Vanwege dit budget overwegen wij te gaan voor een partij als Eigenwijs Bouw. Ik ben zelf handig en heb gelukkig handige klussers in de familie. Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om veel van de bouw zelf te realiseren (vloerverwarming, badkamer, keuken, toilet, elektra aanleggen misschien?)

Omdat we nog in een oriënterende fase zijn wil ik graag jullie mening of dit realistisch is voor ons budget. Wat wij belangrijk vinden:
  • Minimaal 150 m2 woonoppervlak
  • Warmtepomp i.c.m. zonnepanelen (ik rijd een elektrische auto)
  • Rekening houdend met een toekomstige aanbouw + garage
  • Gasloos
  • Onderhoudsvrij (kunstof kozijnen)
  • Ten minste 4 aparte slaapkamers of de mogelijkheid daartoe (d.m.v aanbouw met eerste etage bijv.)
Een partij als Selekthuis is ook aantrekkelijk, maar die heeft een stuk hogere prijs t.o.v. Eigenwijs bouw. Dat komt natuurlijk omdat Selekthuis meer werkzaamheden zal uitvoeren dan Eigenwijs bouw.

PS: Iemand toevallig een soortgelijke ervaring met aandachtspunten en/of tips waar je niet snel aan denkt?
Is die €250.000 voor alleen ruwbouw, of inclusief sanitair, keuken, tuin etc. In dat laatste geval denk ik dat het niet realistisch is.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Meer energieverlies, want meer wand en dak naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
Afgelopen week een hele dag bij de aannemer gezeten om de details door te spreken. Heb ook een meerprijs lijst gekregen maar een aantal dingen daarvan vallen me vies tegen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit betekent dat als je het netjes los wil doen voor in de keuken:
Vaatwasser: 365,-
Oven: 365,-
Quooker: 365,-
Kookplaat: 780,-
Magnetron: 365,-

Oplaadpaal auto: 878,-
UTP Leiding voor zonnepanel: 1650,-!
Droger: 365,-

Ruim 5000,- aan elektra upgrades 8)7 Gelukkig is er een kruipkelder en leidingsschema.
Dat is het nadeel van een catalogus bouwer, die gaat met meerwerk vaak op dezelfde manier om als een projectontwikkelaar.
Ik heb zelf in de tekeningen alle aansluitingen en loze leidingen en inbouwspots aangegeven. Op basis daarvan heeft de installateur zijn offertenaar de aannemer gemaakt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Bij een slaapkamer van 15 m2 kom ik dan op 15 * 0.7 * 60 * 60 /1000 = 37.8 m3/uur. 40 m3/h zou dus voldoende moeten zijn. Op zich wel vreemd dat de norm uitgaat van aantal m2 en niet van het aantal personen per ruimte.
Onze balansventilatie is ontworpen met 40 m3/h voor de masterbedroom en 20 m3/h voor de overige slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
baronruud schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Dus je hoofdslaapkamer is max 12.34m2 en je overige zijn 6.16m2 ?

De norm weet of bepaald ook niet hoeveel mensen er verblijven natuurlijk. Een 1 persoonsslaapkamer kan ook 25m2 zijn....
Zie dat het niet klopt, toch 50 m3/h in masterbedroom:
Berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdN4X4wEzWl4fQrFocpsROxXyKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8AFhh8eDo0lY6RKyLycymp4T.png?f=user_large
Voorzieningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOyHQlkh6coOu4RUSI25nlF5zDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bwpr6Vu5V8J3b8tqv8ir8aGz.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door deejeebv op 25-01-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
jowi_kuro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:46:
Iemand die een goede, redelijk betaalbare fabrikant weet voor horizontale buitenjaloezien/lamellen? Betreft de schuine gevel van de verdieping van een schuurwoning, vergelijkbaar met de plaatjes.

Uiteraard zal dit elektrisch bedienbaar moeten worden... het hoeft dus niet omhoog of omlaag, positie is fixed, maar moet wel open en dicht kunnen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik krijg buitenjaloezieën en rolluiken van Roma. Zij hebben verschillende dealers in Nederland. Deze kunnen wel omhoog.
Voor het badkamerraam zullen ze waarschijnlijk wel omlaag blijven.
Voor een raam van 1800 x 2250 mm rond 850€ ex BTW. Hier komen nog wel montagekosten overheen. Alle ramen krijgen bij mij buitenzonwering

[ Voor 5% gewijzigd door deejeebv op 26-01-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
foutje herstelt

[ Voor 97% gewijzigd door deejeebv op 27-01-2021 09:05 . Reden: foutje herstelt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
StevenK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Lijkt mij onmogelijk. 82 m², dus 2 x 82 x 3 = 492 m³ voor 1e en 2e verdieping. Dan zit je al over die 475 m³ heen.
Op Selekthuis website: https://www.selekthuis.nl...rkoopmap-Eiger-2020.1.pdf
Dat vloeroppervlak is dan niet gemeten volgens de NEN meetinstructie. OP de plattegrond staat 25m2 zolder, terwijl die in de nok maar 1,53 m is, dus alleen geschikt als berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
riberts schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:16:
hallo tweakers,

Wij zijn bezig met het aankopen van een kavel, nu vraagt de verkoper een rente van 7procent voor de periode tussen het tekenen en de betaling

het duurt alleen nog even voordat wij een financiering kunnen krijgen omdat de architect nog bezig is met het tekenen. hierna moet het dus nog naar de gemeente toe.

mijn vraag is nu is dit normaal om deze rente te hebben?
en mij lijkt de hoogte van de rente erg hoog vergeleken met de rente die de bank vraagt.

wat is jullie idee hierover?
WIj kochten het kavel van de gemeente, wij moesten alleen een reserveringsvergoeding betalen van €750. Zelfs de gebruikelijke 10% waarborgsom hoefden we niet te storten.
7% vragen kan altijd, het is natuurlijk de vraag hoeveel onderhandelingsruimte er is, als er achter jou 10 anderen in de rij staan heb je denk ik weinig keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Leaguer schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Dit klinkt erg op wat wij voornemens zijn. HSB richting passiefhuis. Met welke bouwer zijn jullie aan de slag (gegaan)?

Edit: al gevonden; met Brüggemann lees ik. Daar gaan wij toevallig binnenkort eens kijken in de fabriek! Zijn jullie tevreden over het proces met ze en de kwaliteit van bouw en afwerking?
Wij zijn met een lokale partij in zee gegaan, Randewijk Beter Wonen heeft het SIP Casco laten bouwen door Isokern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:46:

@JPruissen Hier heb ik ook even over nagedacht, de aannemer gaf aan dat zij het wel adviseren. Hoe ik er over dacht, de temperatuur moet constant zijn dus het aflezen voegt vrij weinig toe. Daarentegen koelt elke kamer op een andere manier af, voor sommige ruimtes moet de verwarming dus vaker aan staan. Het is dus handig dat de verblijfsruimtes en badkamers individueel gemeten worden. Bij ons is de koeling via de vloerverwarming volgens mij wel centraal geregeld.
Volgens mij is dit een antwoord op de vraag naar individuele regeling, niet of domotica zinvol is. Ik kies wel voor regeling per ruimte, maar niet geautomatiseerd of via een app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Ernemmer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:28:
[...]

De transportkosten zijn in verhouding een stuk lager dan in eigen land produceren.

1 aannemer waar ik voor heb gewerkt laat alle HSB (~500 woningen per jaar) prefab maken in Kroatië en die kwaliteit is echt niks mis mee.
Wij hebben er voor gekozen zoveel mogelijk met lokale partijen te werken. Wat ons betreft is dat ook een onderdeel van duurzaam bouwen.
De kozijnen komen uit een plaatselijk timmerfabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ernemmer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar dan ben je wel meer geld kwijt en dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.
Ik ben er wel achter gekomen dat duurzaam vaak ook duur betekent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Woody179 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:07:
[...]

En waar denk jij dat dat kozijnhout vandaan komt? :)

Opzich ben ik groot voorstander van lokaal kopen. Meer vanwege de lokale economie dan wat anders.
Aangezien we in Nederland geen (tropische) productie bossen hebben komt het hout veelal uit Zuid-Amerika en als je voor thermisch verduurzaamd hout gaat Scandinavië..
Ik heb kozijnen van Accoya, dat is verduurzaamd snelgroeiend naaldhout. Dat zal inderdaad waarschijnlijk niet uit Nederland komen, maar wel uit Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
factor15 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:25:
[...]

Het hout voor Accoya komt uit productiebossen in Nieuw-Zeeland en daar wordt in Arnhem gemodificeerd.
Bron? Ik had het idee dat het Europees naaldhout was, maar ik kan het niet terug vinden.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• deejeebv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANtVXys7mT_HJUwuz0d2GbXQoL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy00YFFDClJQ6hpRNSnyP1Fh.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag is ons huis uit de steigers gegaan. Het is nu eindelijk goed te bekijken. In december fundering gestort, planning oplevering begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
YLMOSE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Hoe hoog is de nok, en breedte van het huis in totaal?
Heb je nog veel ruimte op zolder voor functionele kamers, of enkel opslag?

Wij gaan waarschijnlijk een zelfde model nemen, en ben erg benieuwd wat er van de zolder overblijft als je niet hoger dan 9meter mag bouwen.
Nokhoogte 9390 mm.
Breedte van het huis (buitenzijde) is 7035 mm.
Doordat er een verlaagd plafond is gemaakt vanwege de leidingen is er extra dikte in de vloeren (totaal 370 mm per vloer). De plafondhoogte op zowel de begane grond als 1e verdieping is 2.60 m.
Op de zolder zouden nog twee kamers gemaakt kunnen worden (1 voor en 1 achter). Hoogte onder de nok is ongeveer 3 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
GeeMoney schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ik heb een nokhoogte van ongeveer 10,5m en heb dan:
begane grond plafond hoogte 2,65m
1ste verdieping plafond hoogte 2,65m
2e verdieping plafond hoogte 2.65m
Zolder/berging van 1,60m

Met 9m nokhoogte houd je dus weinig zolder/berging over tenzij je hoogte gaat inleveren op de verdiepingen denk ik.
De 2e verdieping is bij mij de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
jowi schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Wat is een blowerdoor test?
Een test hoe 'lek' je huis is.
Bij mij is de test in de ruwbouw onlangs uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6l-YDTvlfPUVT8bHkski91rsbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFbokCGRn1aeCouSh6iVmCDr.jpg?f=fotoalbum_large
Met een rookmachine wordt gecontroleerd waar de lekken zitten, zodat er nog wat aan gedaan kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgQcWHfae-89spKyNu9g-pNfbX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR0i0NR6TreCsaVknXbHpTW1.jpg?f=fotoalbum_large
Na afbouw wordt nog een test gedaan.
Eis Qv 10 was < 0.2 in de ruwbouw was deze 0.18 dus eis is al gehaald en zal alleen maar beter worden na afbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Kwakkel schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:57:
[...]

HSB? Met wie bouw je? En/of waar komt de eis op Qv10 vandaan? Eigen eis? Standaard van het bedrijf?...?
Randewijk Beter Wonen, Casco is SIP van Isokern. Eisen opgesteld in overleg met https://www.plushuis.nu/ zij doen ook de blowerdoortest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
DeadLock schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:21:
Om het nog complexer te maken: ik deelde n50 waardes omdat dit inderdaad de meest courante wijze is om luchtdichtheid uit te drukken.

In België, voor EPB verslag, wordt gebruik gemaakt van q50: m3/(h tijd *m2 verliesoppervlakte). Dat kwam voor mij uit op 0.44.

Wel opvallend dat jullie inderdaad meten bij 10Pa tov 50Pa. Dat moet wel een significant verschil geven in het resultaat lijkt me!
Nog even mijn resultaten er bij gepakt. Geeft zowel de qv 10 waarde als de n50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Xpi-8CZ_BC2f2nsVjst4BJvgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vSwIXCmDFQHku2qjKWSqlAbG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
jowi schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Als je al precies weet wat je wilt gaan bouwen moet dat kunnen, anders lijkt het me erg ambitieus...
Wij hebben vorig jaar in februari het kavel toegewezen gekregen. Bouw is eind november gestart, oplevering begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@FreezingPixels Fraai ontwerp, maar ik ben het met @GeeMoney eens dat het budegt wat optimistisch ingeschat is. Misschien dat je het casco kunt zetten voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:41:
Gisteren prijs gekregen voor driedubbel glas 1400,- dus dat valt best mee. Daarentegen kunnen de grote glaspartijen niet (> 3 m2) ivm de dorpel. En juist bij de grote glaspartijen is het nodig. :/
Ik heb ruiten van 1690x2369 mm, dus kamerhoog, die triple. Waarom zou dat bij jou niet in triple kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@lp77 VOlgens mij geeft een toilet onder de trap zoals getekend een benauwd gevoel.
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic