[F1] Seizoen 2015 - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste
Acties:
  • 286.191 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04

Martinspire

Awesomeness

Requiem19 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:44:
[...]

Begin jaren '00 waren de G krachten zo hoog, dat coureurs wel eens in elkaar storten op het podium (Trulli, Maleisië bijvoorbeeld). Fysiek was een F1 race toen zwaarder dan veel duursporten. Nu is een race fysiek eenvoudig, omdat de rondetijden (en g krachten) heel laag liggen op racepace.
Mwoah, volgens mij hebben ze nu simpelweg betere condities. Vergeet niet hoe de kennis van het menselijk lichaam vooruit is gegaan de laatste jaren om een betere prestatie te kunnen leveren. Zonder doping dan. Enkele jaren terug was het niet bepaald gebruikelijk om triatlons en marathons te lopen als training. Nu doen ze dat wel en dat is ook terug te zien, ze zijn veel fitter. Al scheelt het bij veel banen ook wel dat ze er niet meer met 40+ graden celcius aan het racen zijn

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Martinspire schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:00:
[...]

Mwoah, volgens mij hebben ze nu simpelweg betere condities. Vergeet niet hoe de kennis van het menselijk lichaam vooruit is gegaan de laatste jaren om een betere prestatie te kunnen leveren. Zonder doping dan. Enkele jaren terug was het niet bepaald gebruikelijk om triatlons en marathons te lopen als training. Nu doen ze dat wel en dat is ook terug te zien, ze zijn veel fitter. Al scheelt het bij veel banen ook wel dat ze er niet meer met 40+ graden celcius aan het racen zijn
Absoluut mee eens dat coureurs nu fitter zijn dan 15 jaar geleden.

Maar als je van coureurs hoort dat Maleisië en Singapore nu al pittig zijn fysiek ivm de hoge luchtvochtigheid en warmte, dan denk ik; doe daar nog maar eens even een race lang 4/5G bij.

Een klein voorbeeld:
Maleisië 2015: snelste ronde 1.42
Maleisië 2004: snelste ronde 1.34

In 2004 reden F1 auto's in de race eigenlijk kwalificatiestints van 15/20 rondjes, met iedere ronde enorme G krachten. 8 seconden in een F1 auto is een lichtjaar verschil in hoe zwaar het fysiek is.

Dus ook al zouden de coureurs nu triathlons lopen, dan mogen ze alsnog flink wat extra nektraining gaan doen voor 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
Martinspire schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:00:
[...]

Dit was nog maar een jaar terug...
"We need to stop!" he screeched over the pit-to-car radio 17 laps from the chequered flag, per F1 Fanatic's Keith Collantine, reporting he was on the verge of "dying" just seconds later and claiming he couldn't "drive any more" on the penultimate lap, so near yet so far from salvation.

http://bleacherreport.com...2015-singapore-grand-prix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
StealthyPeanut schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:45:
[...]

Als je WK wordt, dan sta je eigenlijk altijd wel terecht op 1. Daar lijkt me niet echt een discussie over mogelijk. Het uiteindelijke doel van iedereen op de grid is WK worden. Dat is het ultieme doel. Als je dat wordt hoor je de hoogste score te krijgen imho.

Ik vind de lijst een stuk beter dan de andere die laatst voorbij kwam. Daar stond RAI op 9 geloof ik (lijst van de teambazen).
In theorie wel natuurlijk. Maar in praktijk? Is Hamilton echt de beste coureur in F1 op dit moment?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:04
Firesphere schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:21:
[...]

In theorie wel natuurlijk. Maar in praktijk? Is Hamilton echt de beste coureur in F1 op dit moment?
Hoe een hekel ik ook aan hem heb. Wie zou er beter zijn? Alonso? Die wint nauwelijks van button. Vettel? beetje onzeker hoe goed die auto nu echt is aangezien Raikkonen niets van zich laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Daar kun je maar op één wijze werkelijk achter gaan komen, en die wijze zal er niet gaan komen ben ik bang.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
HAHAHAHA...
"So far the new tyre regulation isn't clear to me. I'm glad I have an engineer to help," commented French driver Romain Grosjean, who raced for Lotus this year and is switching to Haas, on Twitter.

"I've got a headache after reading this," added India's former F1 racer Karun Chandhok, referring to Pirelli's explanation.

http://www.supersport.com...tyre_rules_puzzle_drivers
...ik vraag me ook echt af hoe dat gaat met de vrije trainingen. Ze gebruiken in alle 3 de trainingen 2 setjes waarvan 2 setjes de zachtste band voor kwalificatie simulatie, en dan hebben ze ook nog nodig voor de kwalificatie...hoe gaan ze testen welke types ze willen gebruiken tijdens de race met maar 12 of 13 totaal, ze zullen toch echt ook long runs moeten doen, set up werk, en voldoende overhouden voor de race. En weten ze wanneer ze de keuze moeten maken welke banden Pirelli als verplicht heeft aangewezen of alleen maar welke 3 types ? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Hamilton was verreweg de beste coureur gedurende 3/4 van dit seizoen. Zeker de 1e 13 races, waarin hij Rosberg met 12-1 in Q versloeg waren indrukwekkend. Bijna geen fouten en echt heel degelijk.

Rosberg met 12-1 verslaan in de kwalificatie is echt een knap staaltje. Alleen onthouden we meer het laatste deel van het seizoen waarin Hamilton teveel aan het party'en was en niet meer zo happy met de auto...

Hamilton heeft met redelijk wat topcoureurs samen gereden. Alonso, Button en nu Rosberg. Alleen Button heeft hem ooit verslagen over 1 seizoen (2011). Dit was ook een jaar waarin Hamilton qua pace sneller was, maar veel fouten maakte.

Qua pace is hij eigenlijk nooit verslagen gedurende een seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
"qoute"Qua pace is hij eigenlijk nooit verslagen gedurende een seizoen."/qoute"

Jawel hoor ... Monaco 2015 verslagen door een Pagani Zonda :P

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
We wisten het eigenlijk al, maar het lijkt nu wel officieel...
Path cleared for @ToroRossoSpy to use 2015 @ScuderiaFerrari engines in 2016 >> http://f1.com/21xQ5S0 #F1

https://twitter.com/F1/status/672402909762600960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nazuzed schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:56:
We wisten het eigenlijk al, maar het lijkt nu wel officieel...
[...]
Dit kwam inderdaad gisteren al voorbij, maar in het bericht op Formula1.com staat o.a.;

Current regulations do not permit manufacturer's to supply two different specifications of power unit over a single season, but Ferrari have now been given dispensation to supply a fourth customer team with year-old engines.

Ik begrijp dat niet helemaal, dit seizoen rijden ze toch ook al met verschillende spec's in het rond? Die Ferrari in de Manor is er toch ook een uit het 2014 seizoen, die achter in de Sauber is van het seizoen 2015, en die degene die in de Ferrari zelf ligt, is ook weer een andere? Of hebben ze vorig jaar dezelfde dispensatie verleend voor het Manor team?

Edit: Ach, dat hele Manor verhaal bij het begin voor het seizoen was uiteindelijk toch complete BS, dus wat maakt het eigenlijk uit.

Ik maak mij meer zorgen over die 2015 Ferrari krachtbron achter in de STR, naarmate het seizoen zal vorderen. Daar wordt niets meer aan ontwikkeld dus gaandeweg zal er steeds meer aan kracht-verschil ontstaan met andere krachtbronnen die wel verder mogen ontwikkeld en dan krijgen we halverwege weer hetzelfde gezeik zoals we dat nu met Renault hebben gezien?

[ Voor 25% gewijzigd door hardware-lover op 03-12-2015 18:27 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
hardware-lover schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:18:
[...]
Ik maak mij meer zorgen over die 2015 Ferrari krachtbron achter in de STR, naarmate het seizoen zal vorderen. Daar wordt niets meer aan ontwikkeld dus gaandeweg zal er steeds meer aan kracht-verschil ontstaan met andere krachtbronnen die wel verder mogen ontwikkeld en dan krijgen we halverwege weer hetzelfde gezeik zoals we dat nu met Renault hebben gezien?
Het verschil tussen de Renault motor en Mercedes/Ferrari klantenmotor was al behoorlijk groot aan het begin van het seizoen en is alleen maar groter geworden. Het verschil zal lang niet zo groot zijn deze keer aan het begin van het seizoen + beide Ferrari en Mercedes zullen gedurende het seizoen ook niet meer zulke grote stappen kunnen maken omdat ze steeds dichterbij het maximaal haalbare aan komen te zitten...verhoudingsgewijs zal het volgend jaar dus zeker een stuk beter wezen als dit jaar, en ook nog eens veel betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Enige is dat de Renault motor en de Honda motor nog wel een goeie stap zouden moeten kunnen maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:18:
[...]

Dit kwam inderdaad gisteren al voorbij, maar in het bericht op Formula1.com staat o.a.;

Current regulations do not permit manufacturer's to supply two different specifications of power unit over a single season, but Ferrari have now been given dispensation to supply a fourth customer team with year-old engines.

Ik begrijp dat niet helemaal, dit seizoen rijden ze toch ook al met verschillende spec's in het rond? Die Ferrari in de Manor is er toch ook een uit het 2014 seizoen, die achter in de Sauber is van het seizoen 2015, en die degene die in de Ferrari zelf ligt, is ook weer een andere? Of hebben ze vorig jaar dezelfde dispensatie verleend voor het Manor team?

Regel stelt dus dat de motor niet "een halfjaar oude spec" mag hebben waarin dat half-jaar meeschuift met het verloop van het seizoen.

Beetje maffe regel imho, aangezien het meest juist logisch is om het WEL zo te doen lijkt me.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou ja, punt is meer dat er geen tokens zijn voor het 2015 blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
JvS schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:59:
Enige is dat de Renault motor en de Honda motor nog wel een goeie stap zouden moeten kunnen maken.
De Honda motor is op zich nog niet zo slecht, alleen de turbo is te klein waardoor ze niet genoeg ERS power energie hebben. Alleen de Honda motor zit nog wel een stukje achter de Ferrari nog steeds.

De Renault dyno's zijn een puinhoop en moeten vervangen worden, en daarom zal Renault het gat volgend jaar nog niet dichten.

Voor beide geldt denk ik, als ze het gat met de helft weten te verkleinen volgend jaar dan doen ze het al prima, alleen zie ik Honda dat eerder doen. Honda kan ons ook verassen en het volgend jaar gaandeweg al grotendeels goedmaken.

Het is gewoon ook afwachten hoe de chassis van McLaren, Force India en Williams zijn...een beetje minder als dat van Toro Rosso, en Toro Rosso moet de competitie weer goed aan kunnen net als dit jaar. Renault en Sauber zie ik toch echt niet goed genoeg zijn volgend jaar. Het zou me ook verbazen wanneer Haas gelijk al op het niveau zit van Toro Rosso, ik verwacht eerder op Sauber/Renault niveau, maar die kunnen ook verassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Requiem19 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:44:
[...]

Begin jaren '00 waren de G krachten zo hoog, dat coureurs wel eens in elkaar storten op het podium (Trulli, Maleisië bijvoorbeeld). Fysiek was een F1 race toen zwaarder dan veel duursporten. Nu is een race fysiek eenvoudig, omdat de rondetijden (en g krachten) heel laag liggen op racepace.
Was dit niet Alonso ipv Trulli die tijdens tijdens de volksliederen bijna van het podium viel?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Deze pakt hij dan ook nog mooi weer mee. _/-\o_
The Best Drive of 2015, as voted for by you, was @Max33Verstappen at the #USGP

https://twitter.com/F1/status/672453620915392512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nazuzed schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:42:
[...]
Het verschil tussen de Renault motor en Mercedes/Ferrari klantenmotor was al behoorlijk groot aan het begin van het seizoen en is alleen maar groter geworden. Het verschil zal lang niet zo groot zijn deze keer aan het begin van het seizoen + beide Ferrari en Mercedes zullen gedurende het seizoen ook niet meer zulke grote stappen kunnen maken omdat ze steeds dichterbij het maximaal haalbare aan komen te zitten...verhoudingsgewijs zal het volgend jaar dus zeker een stuk beter wezen als dit jaar, en ook nog eens veel betrouwbaarder.
Ik vond dat de eerste races eigenlijk nog wel meevallen. Betrouwbaarheid liet inderdaad duidelijk te wensen over, maar als de Renault het wel volhield dan leken ze nog redelijk mee te kunnen komen?

Maar Ferrari power alla 2015, welke versie zal dat worden? De laatste versie met alle tokens ingezet?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
hardware-lover schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:24:
[...]

Ik vond dat de eerste races eigenlijk nog wel meevallen. Betrouwbaarheid liet inderdaad duidelijk te wensen over, maar als de Renault het wel volhield dan leken ze nog redelijk mee te kunnen komen?

Maar Ferrari power alla 2015, welke versie zal dat worden? De laatste versie met alle tokens ingezet?
Ik heb gehoord dat het zou gaan om de Austin spec, alleen die is nog niet gebruikt door Ferrari (de laatste 4 tokens), en anders dezelfde waar Vettel en Kimi mee hebben gereden sinds Monza...die is dus 85pk meer als de Renault motor waar ze dit seizoen mee hebben gereden.

Edit : ik zag bij de Chinese GP een grafiek waar de Renault-, Honda-, Ferrari- en Mercedes motor precies zaten ten opzichte van elkaar op het einde van het rechte stuk...Mercedes met vlak daarachter Ferrari en dan een groot gat naar Renault met Honda daar weer vlak achter...er was toen ook al een groot verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door nazuzed op 03-12-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

L1nt schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:40:
[...]
Ik zie eerder het Irvine-Jaguar scenario voor me.

2016 is overgangsjaar voor Renault (als die deal uberhaubt door gaat) en 2017 gaan ze er vol tegenaan. Nieuwe regels en nieuwe rijder in de vorm van Rosberg die het zat is 2e viool te spelen en denkt dat hij een ander fabrieksteam wel eventjes naar de titel leid.
De deal lijkt nu zeker?

Renault completes takeover of Lotus F1 team

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
met dezelfde vleugel config mistte TR/RB cobstant 20 km/h tov Merc/Ferrari.

Dat is echt een immens gat qua pk's, zeker als je bedenkt dat elke km/h exponentieel zwaarder wordt om te bereiken als de luchtweerstand zodanig toeneemt.

TR zou vlg jaar zomaar RB voor kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nazuzed schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:34:
[knip]

Edit : ik zag bij de Chinese GP een grafiek waar de Renault-, Honda-, Ferrari- en Mercedes motor precies zaten ten opzichte van elkaar op het einde van het rechte stuk...Mercedes met vlak daarachter Ferrari en dan een groot gat naar Renault met Honda daar weer vlak achter...er was toen ook al een groot verschil.
Ja, op de circuits met die hele lange rechte stukken was het duidelijk afzien. In Maleisië leek het echter mee te vallen. Niet dat het allemaal uitmaakt nu ;)

En over lange rechte stukken gesproken, de European race voor 2016 zal een recht stuk (stretch) hebben van een dikke 2km??

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:02
hardware-lover schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:47:
[...]

En over lange rechte stukken gesproken, de European race voor 2016 zal een recht stuk hebben van een dikke 2km??
Cruise Control d'r maar op doen dan 8) .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Requiem19 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:42:

Dat is echt een immens gat qua pk's, zeker als je bedenkt dat elke km/h exponentieel zwaarder wordt om te bereiken als de luchtweerstand zodanig toeneemt.

Zoals ik al zei in m'n edit, ze lieten bij de Chinese GP een grafiek zien op tv waar de auto's op hetzelfde punt waren na een bepaalde tijd aan het einde rechte stuk, en dat verschil was toen al groot. En Ferrari heeft daarna nog de Canada update gedaan die redelijk was + de Monza update die behoorlijk was...het moet echt wel een aardig verschil nu wezen, dus die 85pk zal ook wel kloppen.

Max kon de Sauber in Canada niet eens inhalen met heel weinig downforce, en dat was dus ook nog de eerste spec 2015.

De mechanische grip van de Toro Rosso en Red Bull waren heel goed, en op die manier konden ze gewoon een stuk minder vleugel zetten en toch snel genoeg in de bochten wezen om het tekort van de motor te compenseren.

[ Voor 10% gewijzigd door nazuzed op 03-12-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
Geloof best het gat van 85 pk tussen renault en ferrari.
De vraag is of ze het full pakket(software/brandstof/ect) mee krijgen met de motor..zodat de winst voor STR ook daadwerkelijk die 85PK is.

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
powah33 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:03:
Geloof best het gat van 85 pk tussen renault en ferrari.
De vraag is of ze het full pakket(software/brandstof/ect) mee krijgen met de motor..zodat de winst voor STR ook daadwerkelijk die 85PK is.
Dit zal wel onderhandeld zijn mag ik hopen, omdat ze geen 2016 motor krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Ik heb gelezen dat Toro Rosso niet weer zo'n contract wou als ze met Renault hadden, één waar ze dus niet zomaar onderuit konden. Het kan dus best zo wezen dat Ferrari Toro Rosso graag wil behouden voor de toekomst en dat ze dus goed spul krijgen ondanks dat het nu maar voor een '15 spec motor is.

Er gaan dus ook geruchten dat ze mogelijk halfweg `16 wel een '16 spec motor krijgen of in ieder geval voor '17 gewoon een '17 spec motor. Het zou dus best zo kunnen wezen dat ze gewoon goede software en brandstof krijgen...Ferrari kon gewoon niet nog een team nu '16 motoren leveren omdat ze daar de productie capaciteit niet voor hebben...die hebben ze wel, maar dan liep hun eigen programma verstaging op, en nu kunnen ze gewoon snel een stuk of wat maken + de reserve motoren die ze nog hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Spoetnik385 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:53:
[...]
Cruise Control d'r maar op doen dan 8) .
Op 360km/h activeren :o

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 13:00
Requiem19 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:42:

Op zich een interressante uitspraak want dat zal RB toch niet laten gebeuren? Ik moet gelijk weer denken aan bijv. Vergne die toch wel dringend aan de kant moest voor Vettel als hij er toevallig eens voorzat.

Afgelopen seizoen natuurlijk een andere situatie maar het lijkt me vreemd als TR een heel seizoen structureel voor RB rijdt. Ik hoop het natuurlijk wel, dan heeft Max zn promotie naar een top team al in de zak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:37

IkWilbert

Het is mij!

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26

Bosmonster

*zucht*

Axente schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:12:
[...]

Dit zal wel onderhandeld zijn mag ik hopen, omdat ze geen 2016 motor krijgen?
Alleen al met het gemis van Shell fuel missen ze een flinke bak. En dan hebben we het nog niet over softwarematige beperkingen, en samenwerking met de rest van de auto en onderdelen.

STR rijdt lijkt me nog gewoon met Cepsa. Dus hoewel ze vast wel iets zullen winnen, hoeven we echt geen wonderen te verwachten en ik verwacht dat ze volgend jaar meedoen op hetzelfde niveau als 2015.

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 03-12-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Grimmie187 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:05:
[...]
Op zich een interressante uitspraak want dat zal RB toch niet laten gebeuren? Ik moet gelijk weer denken aan bijv. Vergne die toch wel dringend aan de kant moest voor Vettel als hij er toevallig eens voorzat.

Afgelopen seizoen natuurlijk een andere situatie maar het lijkt me vreemd als TR een heel seizoen structureel voor RB rijdt. Ik hoop het natuurlijk wel, dan heeft Max zn promotie naar een top team al in de zak :D
Hangt er vanaf hoe RB 2016 ziet. Als ze het puur als tussenjaar zien zou ik er niet vreemd van opkijken. Maar goed; het blijft allemaal gissen. We gaan het in maart wel weer zien :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De vraag is of ze ook daadwerkelijk cepsa benzine gebruiken, aangezien Renault met total partnert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[nm]

[ Voor 100% gewijzigd door Bosmonster op 04-12-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Dat Swiss precision slaat natuurlijk op Mario Ilien. Da's een Zwitser.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Met wat voor benzine reed Sauber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Grimmie187 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:05:
[...]

Max was de reden dat de ferrari motor er komt, indien goede resultaten rijd hij 2017 voor Ferarri.
Bookmark je mijn opmerking even voor 2017?

overigens is deze uitspraak nergens op gebaseerd maar wel op wishfull thinking ;)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Laatst online: 16-09 13:00
mindcre8r schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 07:49:
[...]

Max was de reden dat de ferrari motor er komt, indien goede resultaten rijd hij 2017 voor Ferarri.
Bookmark je mijn opmerking even voor 2017?

overigens is deze uitspraak nergens op gebaseerd maar wel op wishfull thinking ;)
Het zou kunnen, die link is al een paar keer gelegd inderdaad. Ik hoop het echt vurig want wat is er nou mooier dan Max als Nederlander voor 'mijn' team? _/-\o_

Echter was Horner laatst vrij duidelijk dat hij absoluut niet van plan is Max op te geven, indien hij zich blijft ontwikkelen zoals dit seizoen zien ze misschien wel een nieuwe Vettel in hem. Wat betreft materiaal zie ik Ferrari echter eerder meedoen om de titel dan Red Bull op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Grimmie187 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 07:56:
[...]

Het zou kunnen, die link is al een paar keer gelegd inderdaad. Ik hoop het echt vurig want wat is er nou mooier dan Max als Nederlander voor 'mijn' team? _/-\o_

Echter was Horner laatst vrij duidelijk dat hij absoluut niet van plan is Max op te geven, indien hij zich blijft ontwikkelen zoals dit seizoen zien ze misschien wel een nieuwe Vettel in hem. Wat betreft materiaal zie ik Ferrari echter eerder meedoen om de titel dan Red Bull op de korte termijn.
Vandaar ook de kommend van Horner "the next decade" en durk lag ook bij TR/RB om een motor te regelen voor volgend jaar ivm opheffen van de contracten van de chauffeurs en andere teams oa max wegkapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Grimmie187 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 07:56:
[...]
Wat betreft materiaal zie ik Ferrari echter eerder meedoen om de titel dan Red Bull op de korte termijn.
2016 ja, 2017 (nieuwe specs en designs) worden de dobbelstenen gewoon opnieuw gegooid en is er nog geen pijl op te trekken. Dan kan Mercedes de plank misslaan en RB weer met een briljant ontwerp uit de bus komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 04-12-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

MikeyMan schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:32:
De vraag is of ze ook daadwerkelijk cepsa benzine gebruiken, aangezien Renault met total partnert.
Volgens mij heb je gelijk en is het alleen Cepsa branding voor Total fuel.
Sauber rijdt volgens mij gewoon met Shell.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 04-12-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Wat Ferrari en Mercedes natuurlijk niet willen is dat de motoren het begeven na een 1 of 2 races door het gebruik van onjuiste brandstof, het zou me daarom niks verbazen dat de klantenteams gewoon de juiste brandstof krijgen.

Daarnaast is het ook nog zo dat de Merdeces- en Ferrariklantenteams alleen maar de beperkte Canada upgrade hebben gekregen in '15, en zo iets kans ook best volgend jaar weer het geval wezen.

En aangezien het Toro Rosso chassis het hele seizoen ongeveer net zo goed is geweest als dat van Ferrari, is het zo dat Max en Carlos volgend seizoen gaan starten met een vergelijkbare auto als waar Vettel en Kimi mee zijn geëindigd dit jaar, en het lijk me dat je daar best competitief mee kunt wezen in het middenveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
nazuzed schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:18:
[...]

Wat Ferrari en Mercedes natuurlijk niet willen is dat de motoren het begeven na een 1 of 2 races door het gebruik van onjuiste brandstof, het zou me daarom niks verbazen dat de klantenteams gewoon de juiste brandstof krijgen.

Daarnaast is het ook nog zo dat de Merdeces- en Ferrariklantenteams alleen maar de beperkte Canada upgrade hebben gekregen in '15, en zo iets kans ook best volgend jaar weer het geval wezen.

En aangezien het Toro Rosso chassis het hele seizoen ongeveer net zo goed is geweest als dat van Ferrari, is het zo dat Max en Carlos volgend seizoen gaan starten met een vergelijkbare auto als waar Vettel en Kimi mee zijn geëindigd dit jaar, en het lijk me dat je daar best competitief mee kunt wezen in het middenveld.
Absoluut mee eens.

Ik denk dat:

a) Sauber al behoorlijk hard ging met de Ferrari motor, zelfs zonder de 'perfecte benzine'.
b) Shell haar aandeel in de vermogenswinst wel enigszins (bewust) aandikt (marketing)

De openstaande vragen zijn wat mij betreft:

- Hoeveel tijd heeft TR gehad om het chassis om de Ferrari motor te bouwen. Dit is wel vrij last minute (aero packaging nadeel)
- Krijgt TR de 2015 november spec van de Ferrari, of de januari spec? We gaan uit van de november spec, maar dat is imo een aanname
- Hoeveel kan Ferrari de motor nog doorontwikkelen in de winter / gedurende het seizoen? Het leek erop dat ze een goed ontwikkelingspad gevonden hadden. Ik voorzie nog wel een flinke sprong voor Ferrari.

In de meest ideale situatie, krijgt TR een motor die 85PK +/- sterker is dan ze nu hebben.
TR gaat dus 85PK vooruit
RB gaat (mijn guess) max 20-30 PK vooruit
Ferrari gaat (mijn guess) max 20-30 PK vooruit
Merc gaat max (mijn guess) 20-30 PK vooruit
Honda gaat max (mijn guess) 50-60 PK vooruit dmv ERS optimalizatie.

Als je naar dit rijtje kijkt, ziet er bijna eng goed uit voor TR? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Vergeet niet dat Sauber best aardig mee deed in de beginfase van het seizoen. Probleem voor Sauber is dat ze 0,0 doorontwikkeling aan de auto hebben gedaan en daarom links en rechts zijn ingehaald door de andere middenmoot teams.

Met doorontwikkeling hadden ze gewoon een solide seizoen kunnen draaien.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 06:14
XyritZz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:09:
Vergeet niet dat Sauber best aardig mee deed in de beginfase van het seizoen. Probleem voor Sauber is dat ze 0,0 doorontwikkeling aan de auto hebben gedaan en daarom links en rechts zijn ingehaald door de andere middenmoot teams.

Met doorontwikkeling hadden ze gewoon een solide seizoen kunnen draaien.
Precies, ik heb het idee dat bij veel mensen de waarde van de motor overgewaardeerd wordt. Er zijn zelfs mensen die beweren dat TR volgend jaar achteraan rijdt omdat Manor dit seizoen ook achteraan rijdt omdat ze met een 1 jaar oude Ferrari rijden...

Ondanks dat er veel variabelen zijn binnen één merk motor (software, versie, benzine e.d.) vermoed ik dat TR echt wel een sprongetje kan maken tov de teams om hun heen omdat TR er qua PK's meer op vooruit zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23

Player1S

Probably out in the dark

Wie zegt (officieel) dat STR met de 2015 motoren gaan rijden?

IMHO is het verstandiger als RB daadwerkelijk met een "eigen" motor komt dat STR hier ook mee gaat rijden. 4 leveren meer info op dan 2.
Misschien heeft Sauber wel om korting gevraagd en gaat Ferrari akkoord mits ze akkoord gaan met de 2015 versie.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

L1nt schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:23:
Wie zegt (officieel) dat STR met de 2015 motoren gaan rijden?

IMHO is het verstandiger als RB daadwerkelijk met een "eigen" motor komt dat STR hier ook mee gaat rijden. 4 leveren meer info op dan 2.
Misschien heeft Sauber wel om korting gevraagd en gaat Ferrari akkoord mits ze akkoord gaan met de 2015 versie.
Vandaag gaan we het horen ;)

De officiele Tag Heuer branding aankondiging komt vandaag, na de teaser van gister! Dan zullen we in navolging ook wel officieel horen wat STR gaat rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 04-12-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Bosmonster schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:26:
[...]
Dan zullen we in navolging ook wel officieel horen wat STR gaat rijden.
Zou een keer tijd worden ;)

http://adamcooperf1.com/2...l-be-badged-as-tag-heuer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Het feit dat STR niet genoemd wordt zegt al genoeg (+ de miljoen andere hints).

STR wordt gewoon Ferrari 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wat Mr Cooper gister ook twitterde
Toro Rosso has been in limbo for weeks awaiting RBR news.
As C Horner said, "You can't have a junior team without a senior team..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ilmor gaat Renault ondersteunen dus...

De Renault sticker er af en TAG Heuer sticker er op? Meer lijkt 't niet te worden zo te zien.

Infinity blijft wel op de body staan (zo lijkt 't), dus er zal wel weer een deal met min of meer gesloten beurzen gemaakt zijn.

Ben toch benieuwd wat er bij STR gaat gebeuren.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:04
Ik ben erg benieuwd naar de invoed van Ilmor op de non-power train van renault. het zou mij niks verbazen dat STR in 2016 sterker gaat zijn dan Red Bull, mede doordat STR een ferrari power train lijkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Bosmonster schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:26:
[...]

Vandaag gaan we het horen ;)

De officiele Tag Heuer branding aankondiging komt vandaag, na de teaser van gister! Dan zullen we in navolging ook wel officieel horen wat STR gaat rijden.
Officiele twitter van f1 was er een tweet van even zoeken...

edit. gevonden https://twitter.com/F1/status/672554171015421952 niet helemaal zeker maar toch wel 99% zou ik zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Axente op 04-12-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dit is ook wel erg pijnlijk voor Mclaren, na 30 jaar maakt een sponsor gewoon de overstap naar een concurent :+

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
MetaFrame schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:21:
Dit is ook wel erg pijnlijk voor Mclaren, na 30 jaar maakt een sponsor gewoon de overstap naar een concurent :+
Daarnaast zijn ze Johnny Walker ook kwijt, en raakten ze eerder Hugo Boss al kwijt. Titelsponsor hebben ze nog steeds niet gevonden, logisch want Ron ziet zijn team nog steeds als topteam en vraagt de prijs die Ferrari en Mercedes ook vragen.

Gaat niet echt lekker daar, volgens mij ligt dat hele team aan het infuus van Honda.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dus we krijgen geel terug op de grid? Of gedeeltelijk geel.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Paddock Predictor: Who Called the 2015 F1 Season Correctly?

XyritZz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:31:
[...]
Daarnaast zijn ze Johnny Walker ook kwijt, en raakten ze eerder Hugo Boss al kwijt. Titelsponsor hebben ze nog steeds niet gevonden, logisch want Ron ziet zijn team nog steeds als topteam en vraagt de prijs die Ferrari en Mercedes ook vragen.

Gaat niet echt lekker daar, volgens mij ligt dat hele team aan het infuus van Honda.
Dit zegt Ron daar zelf over;

http://www.motorsport.com...ponsor-exodus-at-mclaren/

Edit: had aan vorige reactie toegevoegd moeten worden..., excuses

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 04-12-2015 11:56 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
MetaFrame schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:21:
Weet je wat voor McLaren nog veel pijnlijker is?

De huidige deal van RedBul met TAG is een meer jarige deal. De deal van RB met Renault is alleen voor dit jaar. Er gaan wat geruchten dat ze op de achtergrond nog steeds bezig zijn met VW/Porsche voor 2017 en dat zou betekenen dat ze wel eens met een TAG-Porsche motor zouden kunnen gaan rijden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:39
nazuzed schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:18:
[...]

Waarschijnlijk maar McLaren reed vorig jaar bijvoorbeeld met Mobil1 brandstof voor de Mercedes motoren (ipv Petronas, wat aanzienlijk veel PK's scheelde), dus je moet met alles rekening houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Lasmibalsingh op 04-12-2015 12:19 ]

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Requiem19 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:06:
[...]

De openstaande vragen zijn wat mij betreft:

- Hoeveel tijd heeft TR gehad om het chassis om de Ferrari motor te bouwen. Dit is wel vrij last minute (aero packaging nadeel)
- Krijgt TR de 2015 november spec van de Ferrari, of de januari spec? We gaan uit van de november spec, maar dat is imo een aanname
- Hoeveel kan Ferrari de motor nog doorontwikkelen in de winter / gedurende het seizoen? Het leek erop dat ze een goed ontwikkelingspad gevonden hadden. Ik voorzie nog wel een flinke sprong voor Ferrari.

Als je naar dit rijtje kijkt, ziet er bijna eng goed uit voor TR? :D
- Alle onderhandelingen met Ferrari waren om Toro Rosso, maar die waren in oktober al klaar, en het was daarom redelijk op tijd duidelijk dat wanneer Red Bull door zou gaan, dat Toro Rosso met Ferrari weer in zee zou gaan (er was alleen eerst een onofficieel bod voor de zomer voor beide teams voor een '15 Ferrari motor, maar na de zomer toen de Mercedes deal afgeketst was kreeg Red Bull geen officieel bod van Ferrari, maar Toro Rosso dus nog wel)...Toro Rosso heeft dus genoeg tijd gehad om zicht te richten op het ontwerp (James Key en kornuiten worden gewoon doorbetaald natuurlijk)

- Ik hoorde op de BBC dat het om de Austin spec zou gaan, alleen heeft Ferrari daar nog niet mee gereden...in ieder geval de Monza spec die dus al 85pk + is

- Je loopt altijd tegen een grens aan i.v.m. hoeveel je er nog uit kunt halen door gelimiteerde brandstof hoeveelheid, etc...op een bepaald moment worden de verbeteringen steeds kleiner, daar waar je eerst stappen kunt maken van 12-20pk gaat dat naar beneden naar 4-8pk als je dichter tegen het optimum aanzit totdat je niet echt meer veel beter kunt...en Mercedes en Ferrari zitten nu al vrij dicht tegen het optimum aan...in kleine stapjes kan er nog wel redelijk wat bij komen, maar dat zal dan niet zo snel meer gaan

Het komt er gewoon op neer, Toro Rosso weer veel mechanische grip (nog steeds meer als Force India en Williams), dan zetten ze net als dit jaar wat minder downforce en zijn nog steeds net zo snel (of iets sneller) in de bochten en dan compenseren ze het verminderde motorvermogen gewoon weer op de rechte stukken. Dus tenzij Williams, Force India, McLaren met een heel sterk chassis komen (net zo sterk als dat van Toro Rosso), dan hoeft Toro Rosso dus niet in het nadeel te zijn.

Het is afwachten hoe goed de chassis van vooral Force India, Williams en McLaren gaan wezen in '16 om te zien hoe goed Toro Rosso mee kan met het geweld. Het Toro Rosso chassis zelf zou waarschijnlijk ook een verbetering nodig hebben om die voorsprong die ze hadden te behouden

Als ik zou moeten gokken dan zou dit m'n pikorde zijn voor volgend jaar (maar dat is dus heel erg afwachten, de eerste tests zullen wel een hint geven en na een paar races weten we pas echt meer)...

Mercedes (Ferrari 2)
(Ferrari 1 & 2)

(Red Bull 1 & 2) (Red Bull 2)
Williams, Force India, Toro Rosso, (Red Bull 1 & 2), (McLaren 2)
(McLaren 1 & 2)
(Haas)
Haas, Sauber en Renault
(Haas)
Manor

1 = eerste helft van het seizoen
2 = tweede helft van het seizoen
(.....) = variabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:18:
[...]

Waarschijnlijk maar McLaren reed vorig jaar bijvoorbeeld met Mobil1 brandstof voor de Mercedes motoren, dus je moet met alles rekening houden.
Toch hoorde ik Toto ten tijde van Monza zeggen dat hun motoren alleen maar met de juiste brandstof konden rijden en dat de andere teams dat dan ook kregen (natuurlijk zullen Mobil1, CEPSA, etc. willen dat dat niet zo is, en misschien zelfs de indruk willen geven dat het niet het geval is, maar toch kan het best nog wel zo wezen ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

nazuzed schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:25:
[...]

Toch hoorde ik Toto ten tijde van Monza zeggen dat hun motoren alleen maar met de juiste brandstof konden rijden en dat de andere teams dat dan ook kregen (natuurlijk zullen Mobil1, CEPSA, etc. willen dat dat niet zo is, en misschien zelfs de indruk willen geven dat het niet het geval is, maar toch kan het best nog wel zo wezen ook).
De oude motor van Merc (pre-Monza) kon niet overweg met de nieuwe benzine, de nieuwe wel met de oude (maar ja, performanceverlies). In principe zou iedere motor met iedere benzine overweg moeten kunnen, maar ze zijn wel afgesteld op bepaalde brandstof. Anders: schade of minder prestaties.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
nazuzed schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:25:
[...]

Dit valt niet te controleren aangezien Mercedes de enige is die deze motor heeft getest.

Zijn uitleg in Monza werd in de paddock van Monza algemeen geaccepteerd als smoes om motorontwikkeling en kennisoverdracht te beperken met het oog op volgend seizoen tov de concurrenten.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:31:
[...]

Dit valt niet te controleren aangezien Mercedes de enige is die deze motor heeft getest.

Zijn uitleg in Monza werd in de paddock van Monza algemeen geaccepteerd als smoes om motorontwikkeling en kennisoverdracht te beperken met het oog op volgend seizoen tov de concurrenten.
De FIA onderzoekt de motoren (na het seizoen) en brandstof natuurlijk wel, dus die kunnen het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Over die +85PK, dat was toch ook inclusief brandstofverbeteringen? Oftewel, het is helemaal niet zeker dat Toro Rosso dat erbij krijgt. Plus het is ook nog niet duidelijk hoe ze dat met die hybride systemen gaan doen, of dat ook van Ferrari afkomstig is of niet. Want nu gebruiken ze volgens mij ook Renault-spul wat niet echt boeiend is.

Verder maakt het die Cepsa volgens mij weinig uit of ze nou echt de olie leveren of dat het van Shell af komt met een Cepsa logo erop. Kan me niet voorstellen dat die hun eigen olie gaan forceren, daar waar we gewoon al weten hoe goed de Shell+Ferrari combinatie is. Denk niet dat Toro Rosso dat met Cepsa gaat evenaren.

Wat me trouwens nog opviel bij enkele beelden van de laatste paar races, is dat weinig teams maar een sponsor achterop de achterspoiler hebben staan. Voorop zie je het wel, maar aan de achterkant (de kant die je dus ziet als ze van je af rijden), niet. Volgens mij alleen Sauber naast Toro Rosso. Wel raar, want het is toch een opvallend vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 13-09 20:24
Martinspire schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:07:

Wat me trouwens nog opviel bij enkele beelden van de laatste paar races, is dat weinig teams maar een sponsor achterop de achterspoiler hebben staan. Voorop zie je het wel, maar aan de achterkant (de kant die je dus ziet als ze van je af rijden), niet. Volgens mij alleen Sauber naast Toro Rosso. Wel raar, want het is toch een opvallend vlak?
Lotus heeft Venezuela als sponsor....

Afbeeldingslocatie: https://deportes1venezuela.files.wordpress.com/2014/05/maldonado_monaco.jpg?w=700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Bigfoot schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:15:
[...]

Lotus heeft Venezuela als sponsor....

[afbeelding]
Santander voor Ferrari
Petronas voor Mercedes.

Echter snap ik precies wat bigfoot bedoelt. Even uit mijn blote hoofd, aan het einde van de formation lap zag je toen alle auto's de grid weer opreden een shot van achteren en er viel op dat sommige auto's inderdaad geen sponsor daar hadden staan. Volgens mij is het ook een vrij dure plek (enige waraan een "leek" een auto van de achterkant zou kunnen herknnen). wellicht hangt het er per race aan hoeveel dit zichtbaar is (hoogeverschil/camera posities) (onboards etc). Abu Dhabi heeft naar mijn mening vrij veel hoog geplaatste camera punten.

YouTube: Formula 1 2015 - Round 19 Abu Dhabi RACE Grand Prix

[ Voor 40% gewijzigd door kid1988 op 04-12-2015 13:37 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 13-09 20:24
Wellicht door DRS dat de vleugels open staan bij sommigen, maar dat zou je niet zien in de formation lap toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Red Bull heeft ook Infinity achter op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ok er zijn er toch iets meer dan ik me kan herinneren, maar sommigen zijn wel helemaal zwart:
Afbeeldingslocatie: http://f1.imgci.com/PICTURES/CMS/25800/25887.3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51
Ik ben benieuwd of Max volgend jaar wat persoonlijke sponsors heeft weten te strikken.
Wat dat betreft erg jammer van de plek die Jumbo gekregen heeft. Prominent op de helm, maar wel net op een plek die maar weinig in beeld is. In de auto zittend zie je er niets van..

Kan me goed voorstellen dat een potentiële sponsor zich liever bindt aan Max zelf dan aan het team.
Je kunt wel STR gaan sponsoren volgend jaar, maar de kans dat Max in 2017 niet bij STR is erg groot.
Nu zou je nog relatief 'goedkoop' persoonlijk sponsor van Max worden, waarbij je met wat geluk het volgende jaar ineens bij Ferrari in beeld bent.
Wat dat betreft heeft van Eerd van Jumbo het dan weer wel goed gedaan...die deal is al gemaakt toen Max F3 reed.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Martinspire schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:31:
Ok er zijn er toch iets meer dan ik me kan herinneren, maar sommigen zijn wel helemaal zwart:
[afbeelding]
Is dat niet een afbeelding van het 2014 seizoen? Of gaat het enkel om het voorbeeld?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
Martinspire schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:07:
Over die +85PK, dat was toch ook inclusief brandstofverbeteringen? Oftewel, het is helemaal niet zeker dat Toro Rosso dat erbij krijgt. Plus het is ook nog niet duidelijk hoe ze dat met die hybride systemen gaan doen, of dat ook van Ferrari afkomstig is of niet. Want nu gebruiken ze volgens mij ook Renault-spul wat niet echt boeiend is.

Verder maakt het die Cepsa volgens mij weinig uit of ze nou echt de olie leveren of dat het van Shell af komt met een Cepsa logo erop. Kan me niet voorstellen dat die hun eigen olie gaan forceren, daar waar we gewoon al weten hoe goed de Shell+Ferrari combinatie is. Denk niet dat Toro Rosso dat met Cepsa gaat evenaren.
Ik ben geen marketingdeskundige maar een shell-str brandstof/olie overeenkomst voor de Ferrari motoren zou wel een geweldige pr-boost kunnen betekenen wat betreft steun van een Nederlandse multinational aan een team met een Nederlandse rijder. Het is volgens mij lang geleden dat dat is gebeurd (Philips Car Systems -Arrows - Verstappen in 1996).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nazuzed
Martinspire schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:31:
...ik zou maar oppassen als ik jou was met je zwarte vleugel discussie, voordat je het weet krijg je doodsbedreigingen van mensen die vinden dat de zwarte vleugel traditie moet blijven bestaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
hardware-lover schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:37:
[...]

Is dat niet een afbeelding van het 2014 seizoen? Of gaat het enkel om het voorbeeld?
sowieso, als voorbeeld. Het is vrij moeilijk om dergelijke foto te vinden... maar mocht je iets recenters hebben zie ik hem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kid1988 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:38:
[...]
sowieso, als voorbeeld. Het is vrij moeilijk om dergelijke foto te vinden... maar mocht je iets recenters hebben zie ik hem graag.
Even snel gezocht, iets minder zonder sponsoring (of tekst) aan de achterzijde voor 2015?

Afbeeldingslocatie: http://cdn-6.motorsport.com/static/img/amp/600000/610000/610000/610200/610236/s6_348358/f1-canadian-gp-2015-max-verstappen-scuderia-toro-rosso-str10-at-the-start-of-the-race.jpg

Volgens mij is dit helemaal geen 2015?

Edit: wat hieronder ook al terecht wordt opgemerkt ;)

Nieuwe poging, hoewel niet superscherp;

4 teams zonder tekst op de achterzijde, toch nog 8 van de 20?
  • Mercedes
  • Williams
  • Mclaren
  • Manor

[ Voor 62% gewijzigd door hardware-lover op 04-12-2015 14:25 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:37:
[...]

Ik ben geen marketingdeskundige maar een shell-str brandstof/olie overeenkomst voor de Ferrari motoren zou wel een geweldige pr-boost kunnen betekenen wat betreft steun van een Nederlandse multinational aan een team met een Nederlandse rijder. Het is volgens mij lang geleden dat dat is gebeurd (Philips Car Systems -Arrows - Verstappen in 1996).
Muermans bij Doornbos, Lost Boys en McGregor oa bij Albers/Minardi/Spyker zijn er een paar die me zo te binnen schieten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Die zwarte vleugels zijn wel typerend inderdaad, omdat het toch best vaak in beeld zou kunnen komen.

Wat me sowieso opvalt; weinig kleur op de grid. Waar zijn de vreemde of opvallende kleuren gebleven?
hardware-lover schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:49:
[...]

Even snel gezocht, iets minder zonder sponsoring (of tekst) aan de achterzijde voor 2015?
[afbeelding]
Dit is niet 2015 toch? Want Williams stonden ver vooraan met de witte bolides toch tijdens de UK GP.

[ Voor 53% gewijzigd door StealthyPeanut op 04-12-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
hardware-lover schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:49:
[...]

[afbeelding]
Wederom een oude foto. Venezuela op een Williams-Renault? zoo 2013 ;-)
Maar ik denk dat iedereen de vraag wel begrijpt. en het is inderdaad iets wat me in Abu Dhabi ook op viel tijdens de formation lap.

Ah mijn vorige linkje was een te laat tijdstip in het filmpje:
YouTube: Formula 1 2015 - Round 19 Abu Dhabi RACE Grand Prix
Daar is het overduidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/Js8HUC2heo/5eb7791b11bcb2064956347ac8ae6967.PNG

[ Voor 25% gewijzigd door kid1988 op 04-12-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

[...]

Daar zeg je wat inderdaad. Shell die wat moeite doet om Max erin te krijgen, zou wel mooi zijn. Maar volgens mij is Shell niet echt Dutch-minded meer.

En ja ik kon geen recente vinden. Mijn google laat alleen afbeeldingen van de voorkant van de grid zien O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 04-12-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Trust bij Verstappen Minardi? Hoewel groot tamelijk betrekkelijk was, maar wel nadrukkelijk aanwezig op de auto?

Afbeeldingslocatie: http://media.crash.net/original/56721.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Trust, pre-crisis sponsoring op een Minardi. Zien we niet meer terug op zo'n manier. Gek genoeg staan KPMG en Randstad wel vrij prominent op de wagens van Williams.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

En nu definitief...

Marko confirms Toro Rosso/Ferrari deal

It's true that time will be very tight for us to be ready for the first test, but we have the right team of people for this and I'm confident that together we will achieve a competitive package for next year - bring on 2016!"

Aldus Franz Tost

[ Voor 67% gewijzigd door hardware-lover op 04-12-2015 17:38 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Het gaat niet zo snel bij die Fransen...
Renault CEO Carlos Ghosn expects it will take three years for the French manufacturer to be competitive in Formula 1 following its return as a works team.

http://www.motorsport.com...-years-to-deliver-661646/
Ik vraag me af wat hij verstaat onder competitief, want dat wordt anders nog dringen geblazen met McLaren, Renault, Ferrari, Red Bull en Mercedes die allemaal vooraan willen rijden...ik neem aan dat hij dat bedoelt, anders zijn 3 jaar wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23

Player1S

Probably out in the dark

nazuzed schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:39:
Het gaat niet zo snel bij die Fransen...

[...]

Ik vraag me af wat hij verstaat onder competitief, want dat wordt anders nog dringen geblazen met McLaren, Renault, Ferrari, Red Bull en Mercedes die allemaal vooraan willen rijden...ik neem aan dat hij dat bedoelt, anders zijn 3 jaar wel erg lang.
Gezien het vele staatsgeld wat erin zit is de verwachting temperen wel verstandig. Blaast ie gelijk hoog van de toren gaan velen zich snel afvragen of zo'n duur project nog wel uit kan als het tegen zit.

2016 is sowieso overgangsjaar voor ze. Deels door de gebrekkige ontwikkeling van het vrijwel failliete Lotus en deels door de nieuwe regels voor 2017.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Dat is dan ook duidelijk...
Here is the news no one was expecting to hear: the Toro and the Cavallino are together again... what a stable! Scuderia Toro Rosso's 2016 challenger, the STR11, will feature a Ferrari power unit. It marks a return to the company that supplied engines to the team from 2007 to 2013.

Because of the last minute nature of the decision relating to our power unit supply for next year, the team will use the very last specification used in the 2015 season. With Scuderia Ferrari's own cars finishing third and fourth in the final race of the year and second overall in the Constructors' Championship, that is a positive situation in which to start Scuderia Toro Rosso's eleventh year in Formula 1.

http://www.scuderiatororo...e/2016-engine-and-drivers
Ik was trouwens vergeten dat Ferrari wel een update ook nog had gehad in Austin, alleen hebben ze toen niet alle tokens ingezet. De motor wordt dus gewoon de Austin spec.

Sauber heeft pas na de vakantie de Canada spec gekregen in SPA (of Monza), en volgens mij hebben die daar het seizoen mee ook mee afgesloten (die hebben dus niet de Monza en Austin spec gehad dit jaar).

Die Austin spec motor, ondanks dat er maar een paar tokens voor zijn gebruikt (dat zegt niet alles), is na de al goede Monza verbetering een prima motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Formula1.com heeft afgelopen week een aantal polls gehouden op twitter. De uitslag van de laatste is "Best Overtake"..
Dat is ook Verstappen geworden. Op Spa, Nasr. Met 70% van de stemmen.

Dus , van alle Formula1.com twitter-polls van de afgelopen dagen:
- Star Driver of 2015 : Max Verstappen - >50% van de stemmen
- Star Team of 2015 : Force India (STR 3e, na Ferrari)
- Best Drive of 2015 : Max Verstappen (US Grand Prix)
- Best Overtake of 2015: Max Verstappen , 70% of the vote, On Nasr at Spa.

Best indrukwekkend!

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

vhal schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:44:
Trust, pre-crisis sponsoring op een Minardi. Zien we niet meer terug op zo'n manier. Gek genoeg staan KPMG en Randstad wel vrij prominent op de wagens van Williams.
KPMG en Randstad zijn dan ook enorme internationale bedrijven met respectievelijk 160.000 en 30.000 werknemers. Ter verhouding: Trust heeft er 250.

De sponsoring vanuit Trust was puur uit persoonlijke hobby van de oprichter (in een tijd dat het ook nog iets beter ging met het bedrijf :P)

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 04-12-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Zo, de alu hoedjes mogen af!
Het is eigenlijk een Renault, maar hij wordt ontwikkeld door Ilmor en heet TAG Heuer. Dat is, in het kort, het motorblok waarmee Red Bull Racing in 2016 gaat racen. In een interview met het Duitse Speedweek geeft Red Bull-baas Helmut Marko wat tekst en uitleg bij de opmerkelijke constructie.
Bron : http://www.gpupdate.net/n...e-motor-als-fabrieksteam/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

AzzKickah schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:13:
Renault neemt Lotus over.
Grosjean naar Haas.
RBR krijgt Ferrari.
RBR eindigt hoger dan Ferrari in 2016.
Ferrari wordt helemaal gek.
Eerste 2 goed, laatste 2 kunnen nog :P Ben benieuwd ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bosmonster schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:25:
[...]

KPMG en Randstad zijn dan ook enorme internationale bedrijven met respectievelijk 160.000 en 30.000 werknemers. Ter verhouding: Trust heeft er 250.

De sponsoring vanuit Trust was puur uit persoonlijke hobby van de oprichter (in een tijd dat het ook nog iets beter ging met het bedrijf :P)
En Randstad gebruikt het met name voor buitenlandse marketing. In Nederlandse reclame's wordt er helemaal niets mee gedaan.

BTW op BNR radio was Max Verstappen vandaag 30min te gast bij "de autoshow", dat is wel een leuk en lang interview. Hier terug te luisteren:
http://www.bnr.nl/radio/b...rstappen-volvo-nieuwe-911

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 04-12-2015 19:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

Toch moet ie wel moe worden van alweer al diezelfde vragen.. Kan ik me zo voorstellen...

Maar hij beantwoordt alles netjes en enthousiast. Goed bezig op alle fronten van A tot Z.
Zin in volgend seizoen! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wel netjes Rookie of the Year en Action of the Year voor Max!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CVaSrYoW4AES35V.jpg:large

Smoking staat hem toch wat ongemakkelijk nog :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:18

pinda powerrr

Slow down...

Aan die smoking moet hij maar gaan wennen als hij in dit tempo blijft doorgaan.

Heb even een paar dagen niks gepost hier, maar man man, ik moet zeggen, je blijft hier uitstekend op de hoogte van de facts! Blijf zo doorgaan aub!

Edit:
Hij heeft de kofferbak vol, drie prijzen in totaal!

Max Verstappen heeft vrijdagavond op het FIA Prize-Giving gala maar liefst drie ereprijzen in de wacht gesleept. De 18-jarige Scuderia Toro Rosso-coureurs werd in Lido op Champs-Elysees in Parijs verkozen tot “Rookie of the Year”, “Personality of the Year” en hij ontving een trofee voor “Action of the Year”. Daarmee wordt duidelijk hoe zeer Max als jongste Formule 1-debutant uit de geschiedenis zijn stempel op het seizoen 2015 heeft gedrukt.

bron: http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9485

[ Voor 57% gewijzigd door pinda powerrr op 04-12-2015 23:24 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ik vind "Personality of the Year" niet verdient. Volgens mij zijn er veel charismatische coureurs. Zeker is Verstappen er 1 van, maar niet de meest charismatische.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Firesphere schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:33:
Ik vind "Personality of the Year" niet verdient. Volgens mij zijn er veel charismatische coureurs. Zeker is Verstappen er 1 van, maar niet de meest charismatische.
Hij doet al z'n interviews met een flair en als het kan ook nog met een kwinkslag. Een stuk leuker om naar te kijken dan een Hulkenberg, Hamilton, of Massa!

Misschien was een gedeelde eerste plek met Alonso ook wel terecht geweest :+

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 04-12-2015 23:44 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JackBol schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:44:
[...]
Hij doet al z'n interviews met een flair en als het kan ook nog met een kwinkslag. Een stuk leuker om naar te kijken dan een Hulkenberg, Hamilton, of Massa!

Misschien was een gedeelde eerste plek met Alonso ook wel terecht geweest :+
Ik vond zijn interviews, net als zijn seizoen, steeds beter naarmate het vorderde.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
Wel mooi dat de FIA je vijf dagen terug nog in de bek tuft, en het nu zijn eigen hagje wil promoten door wat blik op plastic te overhandigen t.o.v. 10 journalisten en Jackie Stewart in een rok ergens in de woestijn. O,dit jaar toch weer in Parijs. Biedingen waren zeker niet hoog genoeg voor Todt om zover te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Firesphere schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:33:
Je moet dat ook niet zien als een prijs voor z'n persoonlijke uitstraling, maar het is een andere benaming als wat de F1 poll "Star Driver" noemde.
Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.