Olav Mol wist te melden dat er een verschil zat van 85pk tussen de Ferrari motor van Vettel/Kimi van nu en de Renault motor. Ik hoorde dit weekend ook dat Toro Rosso dan de Austin spec '15 motor zal gaan krijgen (in ieder geval die van 85pk meer, maar die spec motor is nog niet officieel geïntroduceerd (geen idee of ze die update nou wel krijgen of niet, dat was niet helemaal duidelijk)).
85pk - 25% = nog altijd 63.75pk, en dat is nog steeds een forse verbetering (is een beetje onduidelijk hoeveel dat nou exact scheelt, maar minimaal 10 pk x 0.1 sec, en dus, 0.6375 sec gemiddeld per rondje, of naar wat ik ook gelezen heb, 10pk = 0.15, en dus 0.956 gemiddeld per rondje).
Dus mocht Toro Rosso weer een goed chassis afleveren, dan zullen ze echt wel weer competitief zijn in het middenveld met een relatief betere motor (alles zal er van afhangen of het chassis weer goed is in '16),
De Ferrari '15 motor is wat aan de grote kant (iets wat ze met de '16 motor willen gaan veranderen), maar relatief nou ook weer niet zo groot ten opzichte van de Renault '15 motor naar wat ik gezien heb. Dat levert dus een wat aerodynamisch nadeel op, maar ik denk dat nou ook weer niet zoveel uitmaakt.
Al met al zal Toro Rosso lang niet zoveel meer in het nadeel zijn. Zelfs in het slechtste geval (de huidige door de Ferrari spec gereden motor zonder de Austin upgrade en zonder Shell benzine (het zou ook nog zo kunnen wezen dat ze die wel krijgen)), en nou ook weer niet zoveel aerodynamisch nadeel (ten opzichte van Ferrari zelf wel, maar dat zijn geen echte concurrenten van Toro Rosso)...het zal dus gewoon belangrijk worden of Toro Rosso niet met een slecht chassis komt (dat kan bij Toro Rosso ook nog wel eens het geval wezen (soms een slecht chassis)) en dat ze gewoon met een goed werkend verbeterd '15 chassis op de proppen komen...
...de eerste tests en races zullen uiteindelijk wel aangeven waar ze zullen staan (en waar ook de anderen zullen staan), maar ongeveer waar ze dit jaar hebben gestaan zou mooi wezen.
Lastig om nu al te zeggen hoe de kaarten in '16 geschud zullen zijn, vooral omdat het vrij onduidelijk is hoeveel Honda zich zal gaan verbeteren en wat voor motor er in de de Red Bull zal liggen (Renault of Honda), en hoeveel Williams en Force India het chassis weten te verbeteren.
Als Force India en Williams het chassis wat weten te verbeteren, maar ook Toro Rosso weet dat te doen, dan zullen die teams dicht bij elkaar zitten, aangezien het Toro Rosso chassis nu beter was maar de motor een heel stuk minder. Volgend jaar zal Toro Rosso veel minder nadeel hebben van de motor zelfs met een '15 motor, en mochten ze het chassis ook nog weten te verbeteren, dan zal het chassis nog steeds beter zijn en moet genoeg zijn om het stukken kleinere motor nadeel te compenseren.
Het Red Bull chassis is gewoon zo nu en dan nog steeds een stuk beter als dat van Toro Rosso (na de Silverstone update), en daar moet dat wel een erg slechte motor in liggen in '16 (niet veel beter dan dat van '15) wil Toro Rosso net zo goed zijn.
Mocht Honda gelijk over de winter al erg goede stappen zetten met hun ERS, dan zou McLaren er ook voor kunnen staan, maar ze zouden ook op ongeveer gelijke hoogte kunnen staan met Toro Rosso, Force India en Williams (en gedurende het seizoen inhalen of er voorbij gaan).
Lotus/Renault heeft gewoon niet het geld gehad voor veel ontwikkeling en zal zich alleen nog kunnen mengen in de strijd Force India/Williams/Toro Rosso mits ze met een Mercedes motor nog zullen rijden in '16, en toevallig toch nog met een erg goed chassis op de proppen komen (wat ik niet verwacht).
Ik denk dat het lastig voor Haas zal wezen om zich gelijk met het middenveld te gaan bemoeien en dat die zich meer met Sauber en Lotus/Renault bezig zullen zijn.
Conclusie, de onzekerheden zullen zijn, hoeveel zullen de chassis van Williams en Force India verbeteren, of Toro Rosso weer een goed chassis zal gaan maken (en nog een beetje beter als het '15 chassis) en hoeveel Honda zich zal gaan verbeteren om uiteindelijk te zien waar Toro Rosso volgend jaar zal staan.