[F1] Seizoen 2015 - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste
Acties:
  • 286.207 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Lasmibalsingh schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:12:
Als de teambazen goed hebben opgelet dan hebben ze ingezien dat max veel talent heeft maar zeker nog een aantal jaar autosportervaring nodig heeft om bij een topteam te kunnen rijden. Veel fouten genaakt maar dat mag ook in je beginnersjaar.
Sorry hoor, maar dit klopt van geen kant.... Max heeft dit jaar minder schade gereden dan bij voorbeeld een Massa of Raikkonen, De eerste heeft jaren voor een top team (Ferrari) gereden en de laatste doet dat nog steeds, wat heet... Hij is zelfs een ex-wereldkampioen... Wat direct laat zien dat beide ervaren coureurs ook schade maken. Het stellen dat max nog een aantal jaar ervaring nodig zou hebben is dan ook gewoon een greep uit de lucht zonder steekhoudende onderbouwing.

Als voorbeeld, Max Verstappen wordt door de heren professionele analisten geschat op het niveau Schumacher, Senna enz... Dus ondanks de 3 titels die Hamilton nu heeft zou Max meer potentie hebben, terwijl die zelfde Hamilton bij zijn debuutseizoen direct bij een McLaren mocht instappen, wat destijds een top team was/is.

Hoe je de F1 komt Topteam of niet heeft blijkbaar ook met een beetje geluk te maken, stel dat Mercedes geen langlopend contract had gehad met de huidige rijders had Max daar ook prima kunnen debuteren. Sterker, Mercedes heeft destijds contact gehad met het management van Verstappen maar konden hem i.v.m. contacten van de huidige rijders voor seizoen 2015 geen stoel aanbieden. Anders had het maar zo kunnen zijn dat Max al in een topteam had kunnen rijden.

Kortom, het aantal fouten wat Max heeft gemaakt valt reuze mee wanneer je deze t.o.v. gelouterde rijders zet. Conclusie: Max kan prima mee in het huidige F1-wereldje, vermoedelijk zelfs bij een topteam....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Ik denk ook dat je niet uit het oog moet verliezen, dat er in grotere teams en in topteams helemaal, vuile spelletjes worden gespeeld door de coureurs. Afgelopen tijd was dat oa Hamilton, maar door de jaren heen is er altijd wel wat geweest tussen rijders van de grote teams. Ik denk dat Max daar nog niet klaar voor is, en dat vind ik in zijn geval, omdat hij nog zo jong is, eerder een compliment dan een belediging,

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ome Ernst schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:38:
Ik denk ook dat je niet uit het oog moet verliezen, dat er in grotere teams en in topteams helemaal, vuile spelletjes worden gespeeld door de coureurs. Afgelopen tijd was dat oa Hamilton, maar door de jaren heen is er altijd wel wat geweest tussen rijders van de grote teams. Ik denk dat Max daar nog niet klaar voor is, en dat vind ik in zijn geval, omdat hij nog zo jong is, eerder een compliment dan een belediging,
Hamilton en Rosberg zijn daar wel uitzonderingen in, waarschijnlijk liggen de karakters elkaar ook gewoon niet. Kijk je naar Ferrari dan zie je dit soort rivaliteit niet, althans op een andere manier. Overigens, Max had dit jaar natuurlijk in Carlos gewoon een tegenstander van formaat. Natuurlijk, ook een rookie, maar toch.... Beide verdienen een ruim voldoende over heel 2015...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:18
Bullet NL schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:36:
[...]

Sorry hoor, maar dit klopt van geen kant....

Kortom, het aantal fouten wat Max heeft gemaakt valt reuze mee wanneer je deze t.o.v. gelouterde rijders zet. Conclusie: Max kan prima mee in het huidige F1-wereldje, vermoedelijk zelfs bij een topteam....
Vage analyse van een jaar waarin Verstappen de meeste strafpunten heeft gepakt (zelfs meer dan Maldonado). Voor een plaats bij een topteam is het nodig dat goed presteren zonder al te veel incidenten die schade kunnen toebrengen aan de naam van je merk een constante factor wordt. Max is hier naartoe aan het werken maar is er nog lang niet. Ook moeten hij zien dat hij zijn starts kan verbeteren want dat is niet echt zijn sterkste punt.

Je zou kunnen beargumenteren dat hij vaak de grens opzoekt en daarmee ook vergelijkbaar is met Schumacher en of Senna maar die raceten in een tijdperk waarin er heel andere regelgeving was, juist omdat zij de grens opzochten werd nieuwe regelgeving geïntroduceerd om zulk soort gedrag een beetje te kanaliseren. Daar moet hij denk ik een betere balans in zien te vinden.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Lasmibalsingh schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:28:
[...]

Vage analyse van een jaar waarin Verstappen de meeste strafpunten heeft gepakt (zelfs meer dan Maldonado). Voor een plaats bij een topteam is het nodig dat goed presteren zonder al te veel incidenten die schade kunnen toebrengen aan de naam van je merk een constante factor wordt. Max is hier naartoe aan het werken maar is er nog lang niet. Ook moeten hij zien dat hij zijn starts kan verbeteren want dat is niet echt zijn sterkste punt.

Je zou kunnen beargumenteren dat hij vaak de grens opzoekt en daarmee ook vergelijkbaar is met Schumacher en of Senna maar die raceten in een tijdperk waarin er heel andere regelgeving was, juist omdat zij de grens opzochten werd nieuwe regelgeving geïntroduceerd om zulk soort gedrag een beetje te kanaliseren. Daar moet hij denk ik een betere balans in zien te vinden.
Bijvoorbeeld zijn indrukwekkende inhaalmanouves zijn je compleet voorbij gegaan. Je hebt het enkel over fouten en op het randje rijden, dat ongewenst is, en daarom juist regels gekomen zijn. Goede analyse. :+

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wom schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:54:
Terugkijkend op het seizoen wel een aantal leuke races gezien. Vooral dat Max het boven mijn verwachtingen doet heb ik als een meerwaarde ervaren eerlijk gezegd. Positief opgevallen is ook Vettel, die erg goed in zijn vel zit bij Ferrari zo blijkt. Verder had ik meer van Hulkenberg verwacht, die nergens echt enorm opgevallen is terwijl ik vooraf dacht dat hij zich dit jaar bij een topteam in de kijker ging rijden.
Force India mag Williams niet inhalen en Williams mag Mercedes niet inhalen, in de constructeurs.

Vanwege onderlinge afspraken.

Als de organisatie niks doet met dit gigantische anti-sportieve probleem dan zal het alleen maar erger worden.

Als Red Bull een Mercedes motor zou krijgen dan zou die motor 200pk minder moeten hebben omdat anders de andere Mercedes gebruikende teams gaan klagen mbt afspraken.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28
enchion schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:38:
[...]

Force India mag Williams niet inhalen en Williams mag Mercedes niet inhalen, in de constructeurs.

Vanwege onderlinge afspraken.

Als de organisatie niks doet met dit gigantische anti-sportieve probleem dan zal het alleen maar erger worden.

Als Red Bull een Mercedes motor zou krijgen dan zou die motor 200pk minder moeten hebben omdat anders de andere Mercedes gebruikende teams gaan klagen mbt afspraken.
Zat jij stiekem onder Toto's bureau verstopt toen Claire en Vijay langskwamen? Of heb jij de Mercedes leaks e-mails gelezen waarin de afspraken vermeldt zijn?

Ik geloof helemaal niets van zulke afspraken. En al helemaal niet dat FI Williams niet zou mogen inhalen.

FI begon het jaar met een auto die niet eens getest had. Maar gaandeweg het seizoen werden ze eigenlijk steeds beter. Zo goed dat ze Williams konden verslaan in Abu Dhabi en Sochi.

Volgens mij iets teveel alu hoedje? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Lasmibalsingh schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:28:
[...]

Vage analyse van een jaar waarin Verstappen de meeste strafpunten heeft gepakt (zelfs meer dan Maldonado).
Wat zei Alonso ook alweer over de straffen die gegeven worden.
Iets over inconsequent ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Requiem19 schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:53:
[...]

Zat jij stiekem onder Toto's bureau verstopt toen Claire en Vijay langskwamen? Of heb jij de Mercedes leaks e-mails gelezen waarin de afspraken vermeldt zijn?

Ik geloof helemaal niets van zulke afspraken. En al helemaal niet dat FI Williams niet zou mogen inhalen.

FI begon het jaar met een auto die niet eens getest had. Maar gaandeweg het seizoen werden ze eigenlijk steeds beter. Zo goed dat ze Williams konden verslaan in Abu Dhabi en Sochi.

Onzin idd :)

Mensen maken het graag spannender dan het in werkelijkheid is. Alle teams doen hun uiterste best, niemand heeft instructies zich in te houden. Of de FIA net zo onpartijdig is, daarover zijn de meningen op de paddock sterk verdeeld :+

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 30-11-2015 21:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderb schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:38:

Dit is wat de McLaren op dít moment kan als ze full deployment rijden. Het zou een stunt zijn geweest om het seizoen af te sluiten met een fastest lap, jammer dat dat niet gelukt is.

Het zou me niets verbazen als ze na de winter er ineens staan en achter Ferrari en Mercedes mee kunnen doen, met af en toe een kansje voor een podium.
Het zou me niets verbazen als McLaren volgend seizoen regelmatig op het podium staat. Ze hebben een PU met bijzondere niet eenvoudig te reproduceren techniek die erg veel torque levert en een lage turbo lag, een rotsvast commitment van Honda, de ruimte om infrastructurele knelpunten aan te pakken. Tel daarbij op dat het chassis klaarblijkelijk heel goed in elkaar steekt en meer winst kan pakken op aero vlak met een krachtigere PU.

Dit seizoen was gewoon erg ongelukkig maar ik ben ervan overtuigd dat ze volgend jaar gaan vlammen op een manier die niemand nu ziet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:10:
[...]

Het zou me niets verbazen als McLaren volgend seizoen regelmatig op het podium staat. Ze hebben een PU met bijzondere niet eenvoudig te reproduceren techniek die erg veel torque levert en een lage turbo lag, een rotsvast commitment van Honda, de ruimte om infrastructurele knelpunten aan te pakken. Tel daarbij op dat het chassis klaarblijkelijk heel goed in elkaar steekt en meer winst kan pakken op aero vlak met een krachtigere PU.

Dit seizoen was gewoon erg ongelukkig maar ik ben ervan overtuigd dat ze volgend jaar gaan vlammen op een manier die niemand nu ziet aankomen.
Voor hetzelfde geld doet Honda een Renaultje...

Ze hebben iig wel potentie. Hopen dat ze van de winter een stap kunnen maken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
En alles bij elkaar zou Max dus wel eens helemaal verkeerd kunnen zitten als het hele veld er overheen knalt.

Als hij er echt klaar voor zou zijn, dan willen de topteams de kans op de sensatie wel pakken. Volgend jaar wordt dus een achterhoede jaar, daarna is hij een gewone twintiger die amper meer tot de verbeelding spreekt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs met een Ferrari 2016 PU zal hij op achterstand zitten omdat een groot deel van de winst bij Ferrari komt uit optimalisatie van de brandstof door Shell. Dat kan hij denk ik moeilijk compenseren met skills en het chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:31

pinda powerrr

Slow down...

Groot deel, om precies te zijn 25% volgens het mannetje van Ferrari ;)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:53:
[...]

Alsof afspraken na onderhandeling bij big business een zeldzaamheid zijn.

Elke keer als Williams voor een Merc zit laat hij hem makkelijk voorbij. (als je dat niet gezien hebt moet je een andere bril opzetten)

Als dat tussen 1 en 2 waarom dan niet tussen 2 en 3.

Maw er zijn bijafspraken oftewel clausules die bij de aankoop van een Mercedes motor gelden.

Clausules zijn iets wat in geen enkele andere tak van business gebruikt worden dan in de F1.
Of iets met goedgelovig. :)

Als McLaren dezelfde deal had gekregen als het Mercedes team waren ze nooit overgestapt naar Honda.
Zelfde discussie met Red Bull btw (Reden dat RedBull geen Merc motor krijgt is dat Merc hem teveel moet slopen om RedBull langzamer dan Merc te houden.)

Dan is het onlogisch om aan te nemen dat bv een RedBull geen geld zou willen spenderen als ze een motor van mercedes zouden kunnen krijgen om garantie te hebben dat de andere Merc teams een zwakkere krijgen.
Waar ik Williams dus enigszins van beschuldig.

In business kan je geld betalen om een beter product te krijgen of geld betalen zodat je tegenstander een slechter product krijgt.
En waarom dan niet direct een team geld geven om minder te presteren, dat scheelt weer pielen/underclocken aan de motor wat de FIA weer kan uitvinden.

Enzovoorts enzovoorts.

Maw achter de schermen deals zijn eerder het dichtst bij gezocht dan ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Iedereen mag z'n eigen opvattingen hebben, maar realiseer je wel dat je een heel kaartenhuis aan conspiraties bouwt op basis van een paar uurtjes tv op zondagmiddag ;)

Ik kan je absoluut garanderen dat Williams niemand voorbij laat die niet sneller is :)

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 30-11-2015 23:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 22:20

RoyK

Hobby tekenaar

Ach, die strafpunten...ik heb grotere namen ook fouten zien maken maar ermee weg komen. Ik denk dat Max zn schouders er voor ophaalt.

Max Verstappen: 'I want to break all the records ... That’s what matters'

laat hem maar lekker de limits opzoeken. Dat is een drive / instelling die ik wil zien. Niet het gejammer van de gevestigde orde die gewoon met geknepen billen zitten te mekkeren! tot Maart lieve mensen! ;)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:21:
Alonso heeft dus op Abu Dhabi een ronde in de high performance configuratie mogen rijden en daar komen bemoedigende cijfers uit.

"Alonso was able to post a race lap time of 1.44.796 compared to fastest lap of race 1.44.713 from Hamilton."

en

"“Our corner speeds here have been more than respectable all weekend,” he said. “Over the last five laps of today’s race, we switched Fernando’s settings to ‘full deployment’, not only so as to allow him to have a bit of on-track fun – to which enjoyment he’s been something of a stranger in recent weeks and months – but also so as to find out just how well our car would perform in that performance configuration.”"

http://www.f1fanatic.co.u...lap-with-full-deployment/
sanderb schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:38:
[...]

Hij viel me na de race ook al op en ik was er toch echt wel door verrast.

Dit is wat de McLaren op dít moment kan als ze full deployment rijden. Het zou een stunt zijn geweest om het seizoen af te sluiten met een fastest lap, jammer dat dat niet gelukt is.

Het is wel veelbelovend! McLaren Honda heeft net als de rest maar beperkt kunnen doorontwikkelen. De aanpassingen die ze willen/moeten doen zijn te groot.
Het zou me niets verbazen als ze na de winter er ineens staan en achter Ferrari en Mercedes mee kunnen doen, met af en toe een kansje voor een podium.

Ook al was dit met de zachtere band. Als je dat vergelijkt met Vettel, die hem volgens mij ook met de supersoft reed, scheelt het maar iets meer dan 2 tienden met de Ferrari.
Sorry, veelbelovend? "Alonso also switched to super-soft tyres for his run at the end of the race which left him 0.279 seconds off the quickest time set in the race by Lewis Hamilton. Hamilton set his time eight laps before Alonso on the harder soft compound tyres." Op een 8 ronde leger gereden tank en een band die 1 tot 1,5 sec sneller is naderen ze de tijd van Hamilton maar op 2 tienden. Veelbelovend inderdaad..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of ie er al staat;

YouTube: Rollin' with Carlos and Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Zijn er meer mensen hier die het boek van Webber hebben gelezen? Ik ben er nog niet helemaal door, maar ik wás altijd wel fan van de man, het leek me een sympathieke coureur. Dit boek laat echter zien dat het een ongelooflijke zeur is en een slechte verliezer.
Ik zit nu op 3/4e van het boek en tot nu toe is het een opsomming van excuses waarom hij langzamer was dan zijn teamgenoten, dat zijn teamgenoten altijd bevoordeeld werden, dat Williams een kutteam is, dat Red Bull en kutteam is, dat Mercedes oneerlijk was, dat Vettel een klootzak is, dat F1 een kutsport is, ohja en iets over zijn honden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Ankona schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:04:
En alles bij elkaar zou Max dus wel eens helemaal verkeerd kunnen zitten als het hele veld er overheen knalt.

Als hij er echt klaar voor zou zijn, dan willen de topteams de kans op de sensatie wel pakken. Volgend jaar wordt dus een achterhoede jaar, daarna is hij een gewone twintiger die amper meer tot de verbeelding spreekt.
Kan ik me niet voorstellen om eerlijk te zijn! :D

Wanneer was de laatste keer dat een rookie ZO enorm in de schijnwerpers stond en al direct werd genoemd als opvolger van iemand bij een topteam? Ik denk ene heer Vettel...en kijk waar hij nou rondrijdt.
Max heeft al zoveel indruk gemaakt dat hij geen "gewone twintiger" gaat worden als hij in 2016 nog steeds in het middenveld rijdt.

Ik kan me niet eens herinneren wanneer de laatste keer was dat een rookie zoveel indruk maakte in zijn eerste seizoen, wat zeg ik? Eerste races zelfs al, dat hij met de goden als Senna en Schumacher werd vergeleken.

Om niet te chauvinistisch te zijn kijk ik alles op RTL en BBC (of Sky als het kan) en als de mannen als Brundle, Coulthard, Jordan, Hill, Stewart en McNish op zo'n manier praten over Max dan is er ECHT iets speciaals aan die jongen.

[ Voor 38% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-12-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

Tleilaxu schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:09:
Zijn er meer mensen hier die het boek van Webber hebben gelezen?
(...)
een opsomming van excuses waarom hij langzamer was dan zijn teamgenoten, dat zijn teamgenoten altijd bevoordeeld werden, dat Williams een kutteam is, dat Red Bull en kutteam is, dat Mercedes oneerlijk was, dat Vettel een klootzak is, dat F1 een kutsport is, ohja en iets over zijn honden. 8)7
Klinkt als een boek wat ik wel eens wil lezen :) :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:09:
[...]

Klinkt als een boek wat ik wel eens wil lezen :) :D
Het is wel een leuk kijkje achter de schermen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 01:35:
Sorry, veelbelovend? "Alonso also switched to super-soft tyres for his run at the end of the race which left him 0.279 seconds off the quickest time set in the race by Lewis Hamilton. Hamilton set his time eight laps before Alonso on the harder soft compound tyres." Op een 8 ronde leger gereden tank en een band die 1 tot 1,5 sec sneller is naderen ze de tijd van Hamilton maar op 2 tienden. Veelbelovend inderdaad..
Vettel had 4 laps eerder zijn snelste tijd neergezet - 0.2 sneller - op Super Softs, dus even Mercedes losgelaten is het nog steeds indrukwekkend :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:18
Luxicon schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:37:
[...]

Bijvoorbeeld zijn indrukwekkende inhaalmanouves zijn je compleet voorbij gegaan. Je hebt het enkel over fouten en op het randje rijden, dat ongewenst is, en daarom juist regels gekomen zijn. Goede analyse. :+
Nee hoor niet gemist maar dit ging om de analyse gezien vanuit een teambaas perspectief als je de discussie had gevolgd. Spectaculaire inhaalmanoeuvres staan bij hun ergens onderaan het lijstje van competenties.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Ankona schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:04:

Ik denk dat dat wel mee gaat vallen, ik vermoed dat de 2015 Ferrari motor een kleinere achterstand heeft op de 2016 motoren dan de huidige Renault motor dit jaar had. Qua motor gaan ze er dus op vooruit, en het chassis van STR heeft bewezen goed te zijn in de basis en die kunnen ze dus prima doorontwikkelen. Zonder goed chassis had hij met die slechte motor geen 4e plaatsen kunnen behalen.

Mercedes, Ferrari, Williams en Force India zullen een maatje te groot zijn, maar daar achter zie ik STR wel op de grid staan.

McLaren, Red Bull, Lotus/Renault zouden beter moeten kunnen presteren dan STR, maar ik zie dat nog niet zomaar gebeuren. Red Bull zal volgend jaar wellicht weer een zwakke motor hebben, McLaren komt wel van heel ver en van Lotus geloof ik niet dat ze ook maar 1 kras op papier hebben gezet voor de nieuwe auto... zelfs het geld van Renault gaat dat team volgend jaar niet de top 10 in helpen.
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:16:
Zelfs met een Ferrari 2016 PU zal hij op achterstand zitten omdat een groot deel van de winst bij Ferrari komt uit optimalisatie van de brandstof door Shell. Dat kan hij denk ik moeilijk compenseren met skills en het chassis.
Ik denk eerder dat die winst uit software komt, brandstof heeft geen gigantisch grote invloed op de prestaties van de motor. Dan heb je het over een tiende verschil o.i.d. terwijl met software volgens mij veel meer te pakken is.

Vergeet niet dat de Ferrari brandstof van Shell in de basis hetzelfde is als de V-power die je zelf in je auto kunt knikkeren.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 14:52

Wom

Shell maakte anders wel schone schijn met een winst van een paar tiende dankzij de brandstof. Al zal dat grotendeels marketing zijn gok ik zo.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Lasmibalsingh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:20:
[...]

Nee hoor niet gemist maar dit ging om de analyse gezien vanuit een teambaas perspectief als je de discussie had gevolgd. Spectaculaire inhaalmanoeuvres staan bij hun ergens onderaan het lijstje van competenties.
fout-punten van stewards die nogal erg wisselend oordelen staat dan boven aan de lijst denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyritZz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:22:
Ik denk eerder dat die winst uit software komt, brandstof heeft geen gigantisch grote invloed op de prestaties van de motor. Dan heb je het over een tiende verschil o.i.d. terwijl met software volgens mij veel meer te pakken is.

Vergeet niet dat de Ferrari brandstof van Shell in de basis hetzelfde is als de V-power die je zelf in je auto kunt knikkeren.
Petronas heeft voor Mercedes dit seizoen alleen al 40bhp extra weten te realiseren door alleen de brandstof te optimaliseren. Eenzelfde ervaringen spelen bij het team van Ferrari.

Ik weet dus niet wat ze toevoegen, filteren, of optimaliseren, maar het maakt dus een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
pinda powerrr schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:19:
Groot deel, om precies te zijn 25% volgens het mannetje van Ferrari ;)
Olav Mol wist te melden dat er een verschil zat van 85pk tussen de Ferrari motor van Vettel/Kimi van nu en de Renault motor. Ik hoorde dit weekend ook dat Toro Rosso dan de Austin spec '15 motor zal gaan krijgen (in ieder geval die van 85pk meer, maar die spec motor is nog niet officieel geïntroduceerd (geen idee of ze die update nou wel krijgen of niet, dat was niet helemaal duidelijk)).

85pk - 25% = nog altijd 63.75pk, en dat is nog steeds een forse verbetering (is een beetje onduidelijk hoeveel dat nou exact scheelt, maar minimaal 10 pk x 0.1 sec, en dus, 0.6375 sec gemiddeld per rondje, of naar wat ik ook gelezen heb, 10pk = 0.15, en dus 0.956 gemiddeld per rondje).

Dus mocht Toro Rosso weer een goed chassis afleveren, dan zullen ze echt wel weer competitief zijn in het middenveld met een relatief betere motor (alles zal er van afhangen of het chassis weer goed is in '16),

De Ferrari '15 motor is wat aan de grote kant (iets wat ze met de '16 motor willen gaan veranderen), maar relatief nou ook weer niet zo groot ten opzichte van de Renault '15 motor naar wat ik gezien heb. Dat levert dus een wat aerodynamisch nadeel op, maar ik denk dat nou ook weer niet zoveel uitmaakt.

Al met al zal Toro Rosso lang niet zoveel meer in het nadeel zijn. Zelfs in het slechtste geval (de huidige door de Ferrari spec gereden motor zonder de Austin upgrade en zonder Shell benzine (het zou ook nog zo kunnen wezen dat ze die wel krijgen)), en nou ook weer niet zoveel aerodynamisch nadeel (ten opzichte van Ferrari zelf wel, maar dat zijn geen echte concurrenten van Toro Rosso)...het zal dus gewoon belangrijk worden of Toro Rosso niet met een slecht chassis komt (dat kan bij Toro Rosso ook nog wel eens het geval wezen (soms een slecht chassis)) en dat ze gewoon met een goed werkend verbeterd '15 chassis op de proppen komen...

...de eerste tests en races zullen uiteindelijk wel aangeven waar ze zullen staan (en waar ook de anderen zullen staan), maar ongeveer waar ze dit jaar hebben gestaan zou mooi wezen.

Lastig om nu al te zeggen hoe de kaarten in '16 geschud zullen zijn, vooral omdat het vrij onduidelijk is hoeveel Honda zich zal gaan verbeteren en wat voor motor er in de de Red Bull zal liggen (Renault of Honda), en hoeveel Williams en Force India het chassis weten te verbeteren.

Als Force India en Williams het chassis wat weten te verbeteren, maar ook Toro Rosso weet dat te doen, dan zullen die teams dicht bij elkaar zitten, aangezien het Toro Rosso chassis nu beter was maar de motor een heel stuk minder. Volgend jaar zal Toro Rosso veel minder nadeel hebben van de motor zelfs met een '15 motor, en mochten ze het chassis ook nog weten te verbeteren, dan zal het chassis nog steeds beter zijn en moet genoeg zijn om het stukken kleinere motor nadeel te compenseren.

Het Red Bull chassis is gewoon zo nu en dan nog steeds een stuk beter als dat van Toro Rosso (na de Silverstone update), en daar moet dat wel een erg slechte motor in liggen in '16 (niet veel beter dan dat van '15) wil Toro Rosso net zo goed zijn.

Mocht Honda gelijk over de winter al erg goede stappen zetten met hun ERS, dan zou McLaren er ook voor kunnen staan, maar ze zouden ook op ongeveer gelijke hoogte kunnen staan met Toro Rosso, Force India en Williams (en gedurende het seizoen inhalen of er voorbij gaan).

Lotus/Renault heeft gewoon niet het geld gehad voor veel ontwikkeling en zal zich alleen nog kunnen mengen in de strijd Force India/Williams/Toro Rosso mits ze met een Mercedes motor nog zullen rijden in '16, en toevallig toch nog met een erg goed chassis op de proppen komen (wat ik niet verwacht).

Ik denk dat het lastig voor Haas zal wezen om zich gelijk met het middenveld te gaan bemoeien en dat die zich meer met Sauber en Lotus/Renault bezig zullen zijn.

Conclusie, de onzekerheden zullen zijn, hoeveel zullen de chassis van Williams en Force India verbeteren, of Toro Rosso weer een goed chassis zal gaan maken (en nog een beetje beter als het '15 chassis) en hoeveel Honda zich zal gaan verbeteren om uiteindelijk te zien waar Toro Rosso volgend jaar zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Lasmibalsingh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:20:
[...]

Ja, want het is niet handig dat iemand in kan halen als hij een afwijkende strategie met een stop meer (= meer inhalen) doet?

Je ziet heel goed de sprong die Ferrari gemaakt heeft. De '14 unit in de Manor is kansloos bij de '15 versie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 16:34

derx666

mecker ende blaet

mja, vorig jaar was Ferrari ook nergens, en het belabberde chassis van Manor zal ook niet meehelpen. Als je ziet hoeveel langzamer zij door bochten gaan springen je de tranen in de ogen. Die 6-7 seconden die zij achter liggen in qualitrim komt echt niet alleen door een langzamere motor. Ik ben benieuwd naar wat zij volgend jaar doen met de Merc PU en de Williams bak met achterwielophanging, maar ik vermoed dat zij toch achterhoede blijven.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:33:
[...]

Petronas heeft voor Mercedes dit seizoen alleen al 40bhp extra weten te realiseren door alleen de brandstof te optimaliseren. Eenzelfde ervaringen spelen bij het team van Ferrari.

Ik weet dus niet wat ze toevoegen, filteren, of optimaliseren, maar het maakt dus een enorm verschil.
Hebben ze de regels dan aangepast op dit punt? Was in ieder geval altijd zo dat de brandstof nauwelijks af mag wijken van "gewone" benzine.

Paar jaar terug ook nog eens een test mee gedaan door Ferrari in samenwerking met Shell. Rondje op F1 brandstof, en daarna een rondje op V-power om de vergelijking te maken.

V-power resulteerde verrassend genoeg in een hogere topsnelheid, F1 brandstof uiteindelijk wel in een sneller rondje omdat ze daarmee sneller waren in bochtige stukken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verstappen vierde geworden in de eindscore van de teambazen, na Hamilton, Vettel en Rosberg.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/122079
1 Lewis Hamilton (229pts)
2 Sebastian Vettel (180)
3 Nico Rosberg (113)
4 Max Verstappen (77)
5 Daniil Kvyat (69)
6 Fernando Alonso (57)
7 Valtteri Bottas (52)
8 Sergio Perez (48)
9 Daniel Ricciardo (47)
10 Kimi Raikkonen (37)
Kvyat verbazingwekkend hoog eigenlijk.

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:40:
Verstappen vierde geworden in de eindscore van de teambazen, na Hamilton, Vettel en Rosberg.

[...]

Alonso verbazingwekkend hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Exocet schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:49:
[...]

Alonso verbazingwekkend hoog.
Dat komt natuurlijk vanuit het verleden, er is zowel op de prestaties van Button als Alonso dit jaar geen zinnig peil te trekken omdat die McTractor meer naast dan op de baan was te vinden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

StealthyPeanut schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:04:
[...]

Kan ik me niet voorstellen om eerlijk te zijn! :D

Wanneer was de laatste keer dat een rookie ZO enorm in de schijnwerpers stond en al direct werd genoemd als opvolger van iemand bij een topteam? Ik denk ene heer Vettel...en kijk waar hij nou rondrijdt.
Max heeft al zoveel indruk gemaakt dat hij geen "gewone twintiger" gaat worden als hij in 2016 nog steeds in het middenveld rijdt.

Ik kan me niet eens herinneren wanneer de laatste keer was dat een rookie zoveel indruk maakte in zijn eerste seizoen, wat zeg ik? Eerste races zelfs al, dat hij met de goden als Senna en Schumacher werd vergeleken.

Om niet te chauvinistisch te zijn kijk ik alles op RTL en BBC (of Sky als het kan) en als de mannen als Brundle, Coulthard, Jordan, Hill, Stewart en McNish op zo'n manier praten over Max dan is er ECHT iets speciaals aan die jongen.
Ik had het al eerder gezegd: dat ie in de huidige Toro Rosso zat heeft hem enorm geholpen om in de picture te rijden. We weten namelijk dat de rondetijd prima is, maar ze het vooral in de bochten winnen en niet op de rechte stukken. En waar haal je doorgaans in? Op de rechte stukken. Dus dan moet je andere dingen verzinnen en dat maakt dat je Max (en Carlos) wat ongebruikelijke moves zag maken. Nou heeft Carlos vooral veel pech gehad of op posities gereden waar hij niet veel sneller was dan zijn voorgangers, maar Max is een aantal keer naar achter gegooid en moest terugkomen. Zie hoe vaak hij die Saubers heeft moeten inhalen, dat was bij Carlos al wat minder want die zat daar verder voor of viel uit.

Als je simpelweg alles met DRS in kunt halen, dan is dat amper een replay waardig, doe je het echter anders, dan zie je dat vaak komen. En je zag na een aantal races dat de regie ook wist welke auto's makkelijk met DRS gingen en welke niet. Dan heb je automatisch meer aandacht voor de laatste groep. Het is ook waarom je nog vaak Ricciardo in beeld zag of Grojean, de ongebruikelijke acties kregen meer aandacht.

Ik denk daarom dat een betere motor eigenlijk in het nadeel gaat werken wat betreft in beeld komen voor je acties. Maar het zal wel weer voor betere resultaten zorgen en men weet nu gewoon dat je overal ingehaald kunt worden door Max. Hij heeft zogezegd zijn stempel gezet.

Ik vind Kvyat eigenlijk wel belachelijk hoog staan. Zoveel boeiends heeft die toch niet laten zien?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut

[...]

En vooral opvallend dat Sainz niet in de T10 voorkomt. Ook veelzeggend denk ik voor de toekomst voor de twee rookies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Ik denk dat er bij Kvyat ook rekening mee is gehouden dat het pas z'n 2e jaar is en dat hij een erg sterke teammaat heeft...alleen maar goed voor hem, dan zijn er andere teams waar hij eventueel naar toe kan mocht Red Bull Ricciardo willen behouden wanneer ze Max volgend jaar wel moeten promoveren...ik denk dat Jos geen genoegen zal nemen met nog een jaar Toro Rosso na '16, en dus is het Riccardo of Kvyat die weggaat als Red Bull Max wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar heb je inderdaad een punt. Maar er zijn in het verleden zat vergelijkbare coureurs afgevallen natuurlijk. Zou met Sainz naast verstappen ook kunnen gebeuren, terwijl ie naast een Nasr misschien wel in the picture had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wat doet Hamilton bovenaan de lijst ? Het enige dat die heeft laten zien is dat hij in kan halen met de hulp van een blauwe vlag :+

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
MikeyMan schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:00:
Daar heb je inderdaad een punt. Maar er zijn in het verleden zat vergelijkbare coureurs afgevallen natuurlijk. Zou met Sainz naast verstappen ook kunnen gebeuren, terwijl ie naast een Nasr misschien wel in the picture had gestaan.
Kvyat heeft vooral behoorlijk gepresteerd onder druk, en dat is iets wat hoog aangeschreven staat bij teambazen. Dat is ook hoe het werkt bij Red Bull, veel druk en dan zien welke rijders er goed mee om kunnen gaan. Je ziet ook bij Vettel de Red Bulll leerschool heel goed terug, op een paar races na, gewoon heel solide onder druk over een heel seizoen in de kwalificatie en races.

Ik denk dat iemand als Kvyat het ook best goed kan gaan doen in de toekomst bij teams als Williams, Force India, Renault, Haas, etc., wanneer hij maar goede sponsors achter zich heeft, juist omdat hij wel behoorlijk met druk schijnt om te kunnen gaan...hij had z'n momentjes dit seizoen (maar leerde er wel van), maar het is pas z'n 2e jaar en het waren er nou ook niet weer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tethtoril
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-11-2020
Kimi in de top 10 begrijp ik niet.
Sainz, Grosjean en zelfs Maldonado (!) hadden het meer verdiend.. (IMHO, natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Tethtoril schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:19:
Kimi in de top 10 begrijp ik niet.
Sainz, Grosjean en zelfs Maldonado (!) hadden het meer verdiend.. (IMHO, natuurlijk)
Kimi is inderdaad voor mij ook onbegrijpelijk, ik had toch echt Grosjean hoger gezet.

Sainz heeft best wel kansen gehad ondanks de mechanische pech maar heeft ze niet altijd gegrepen (ik denk mede doordat hij z'n strategie omgooide na Max z'n Hongarije en Spa races). Was Sainz rustiger gebleven i.p.v. Max te willen kopiëren dan had hij beter gescoord in sommige races in de 2e helft van het seizoen. Het maximale er uithalen kwa punten is ook erg belangrijk in de ogen van teambazen, en ben je nou eenmaal wat langzamer, dan zien ze toch graag dat je het maximale er uithaalt binnen je mogelijkheden (Kvyat heeft dat beter gedaan dit seizoen).

Maar toch mooi dat Max 4e is geëindigd na Hamlitlon, Vettel en Rosberg na pas z'n eerste seizoen, dat geeft maar eens aan hoe hoog ze hem hebben zitten dat diegenen die voor hem staan alle 3 al in de topteams zitten en hij nog niet...hij staat dus inderdaad inmiddels boven aan het verlanglijstje kun je wel concluderen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meeste van die reviews slaan wel Verstappens pech over aan het begin van het seizoen, de extra motorwissels en de kwalificatie in Monza en Japan waarbij de auto het niet meer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:24:
Meeste van die reviews slaan wel Verstappens pech over aan het begin van het seizoen, de extra motorwissels en de kwalificatie in Monza en Japan waarbij de auto het niet meer deed.
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat Sainz er anders nog slechter uitkomt. Er is maar weinig aan te merken op het seizoen van Max.

Er zijn redelijk wat races waar Max eigenlijk ook nog top 6/7 had kunnen eindigen.

- AUS 6e of 7e

- MON had top 6 of 7 moeten zijn wanneer Toro Rosso niet zo dom was geweest om de rijders naar buiten te sturen in Q3 zonder tijd om hun banden op te warmen nadat het bewolkt raakte

- ENG had gewoon een top 6 kunnen wezen wanneer het team niet nieuwe koppelingen had geplaatst zonder startprofiel voor de race en er geen wastegate probleem was geweest in de kwalificatie (dan had die spin nooit plaats gevonden)

- SPA zonder motorwissel was ook top 6 geweest (hij zat vlak achter Massa en Kimi op 6 en 7 in de laatste ronde)

- SGP zonder afslaan van de motor was Max sneller als Bottas op P5 die naast hem startte

- RUS was een scrappy race net als Hongarije waar Max top 6 had kunnen zijn als hij niet was aangetikt door Hulkenberg

...maar het is niet eens nodig om mensen daar ook nog op te wijzen omdat z'n seizoen zo al heel erg goed was...eigenlijk heeft Sainz geluk gehad met al die mechanische problemen van Toro Rosso want anders had er nog allemaal erger voor hem uitgezien, in dat geval namelijk was de kwalificatie score ook iets van 14-5 of 13-6 voor Max geweest en had Max 80 punten + gehad en Sainz was niet verder gekomen dan 40 punten maximaal.

Ik denk dat ze dus bewust niet eens alles melden omdat Sainz er dan nog minder opkomt te staan en ze toch ook nog wat compassie hebben met hem...het kan dan ook wel eens een lastig worden volgend jaar voor Sainz mocht het een seizoen worden van weinig mechanische problemen voor beiden (nou hebben ze altijd wel vrij veel problemen bij Toro Rosso, maar het zal wel wat minder zijn mochten ze met een Ferrari motor gaan rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 17:43

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

eigenlijk heeft Sainz geluk gehad met al die mechanische problemen van Toro Rosso
Deze snap ik dan weer niet, wat met de mechanische pech speculeer je wel over de plek waar Verstappen geeindigd zou zijn...

Sainz heeft gewoon erg veel pech gehad op de momenten dat Verstappen goed gescored heeft. Daarnaast heeft hij iets meer "domme" dingen laten zien. Echter heeft hij, voor een rookie, nog steeds een goede prestatie neergezet.

Volgend jaar zullen we zien wie er gaat winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
majoh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:10:
[...]
Deze snap ik dan weer niet, wat met de mechanische pech speculeer je wel over de plek waar Verstappen geeindigd zou zijn...

Sainz heeft gewoon erg veel pech gehad op de momenten dat Verstappen goed gescored heeft. Daarnaast heeft hij iets meer "domme" dingen laten zien. Echter heeft hij, voor een rookie, nog steeds een goede prestatie neergezet.

Volgend jaar zullen we zien wie er gaat winnen.
Heel simpel, als beide veel minder mechanische pech hadden gehad (zoals bij een handjevol andere teams), dan was het verschil in punten nog groter geweest en had Max het kwalificatie duel ook makkelijk gewonnen.

Tenzij de mechanische problemen nog groter zullen zijn volgend jaar, dan zal Max het teamduel gewoon weer gaan winnen...maar bij Toro Rosso is het standaard dat er veel misgaat strategisch, met pitstops en mechanisch...een beetje jammer eigenlijk, maar aan de andere kant is het soms wel prettig voor de mindere van de 2. ;)

Edit : dat heeft er ook mee te maken hoe de puntentelling van F1 is. Sainz ging in veel races richting de 9e/10e plaats waar Max juist in dezelfde races richting plaatsen 6e/8e ging. Wanneer beide rijders nou richting plaatsen 4/7 gingen zoals de Williams rijders vaak deden, dan is het niet zo dat de andere rijder in één keer dubbel zoveel punten krijgt wanneer hij voor z'n teamgenoot eindigt, maar dat is wel het geval wanneer de ene rijder richting de 9e/10e plaats gaat en de andere naar de 6e/8e plaats (soms zelfs 3 of 4 keer zoveel).

[ Voor 20% gewijzigd door nazuzed op 01-12-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De ballonbanden lijken terug:

https://twitter.com/LaF1es/status/671587756775206916?s=09

:D

Of het is een optische illusie door het ontbreken van de striping op deze ultrazachte band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik verwacht dat Mercedes nog wel een paar jaar door zou willen gaan met de huidige configuratie en het 2017 plan bij voorkeur op zouden willen schuiven naar 2018 of later?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CVIOUy3VAAAcEf4.png:large

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
hardware-lover schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:32:
Ik verwacht dat Mercedes nog wel een paar jaar door zou willen gaan met de huidige configuratie en het 2017 plan bij voorkeur op zouden willen schuiven naar 2018 of later?

[afbeelding]
Bizar om te zien. Echt verschrikkelijk voor de sport. Mij vielen volgende stats ook op;

McLaren-Honda 88/91
Wins: 39 from 64 - 61%
Poles: 52 from 64 - 81%
Laps led: 2878 from 4102 - 70%

Williams-Renault 92/93
Wins: 20 from 32 - 62.5%
Poles: 30 from 32 - 94%
Laps led: 1540 from 2081 - 74%

Ferrari 00/04
Wins: 57 from 75 - 76%
Poles: 51 from 75 - 68%
Laps led: 1168 from 2140 - 55%

Red Bull-Renault 10/13
Wins: 54%
Poles: 68%
Laps led: 51%

Mercedes 14/15
Wins: 32 from 38 - 84%
Poles: 36 from 38 - 95%
Laps led: 1921 of 2283 - 84%

Ook niet echt heel erg hoopgevend allemaal........ :-( ;( ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 16:30

ThunderNet

Flits!

Sjah, met steeds meer races per jaar is de invloed van dominantie natuurlijk ook steeds groter, als er in zo'n situatie namelijk een ander team eens een race wint, dan is dat percentueel direct een kleinere deuk in het pakje boter.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Je kunt ook zeggen dat de rest beter zijn best moet doen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 09:44
Het jammere van Formule 1 vind ik dat er gewoon een aantal mechanismes in werking zijn die er voor zorgen dat het heel lastig is om de volgorde te verbreken.

Zo krijg je meer prijzengeld naarmate je hoger finished. Wat betekent dat je weer meer geld in ontwikkeling kunt stoppen.
Maar ook de motoren en de mogelijkheden die producenten hebben om b-teams te benadelen (denk aan brandstof,engine settings en het communiceren van requirements)
Dan hebben we ook nog de zeggenschap van bepaalde teams over de sport. Het is toch van de gekken om teams de regels te laten betalen, maar nog absurder een enkel team een veto mogelijkheid te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Damian

Insane Obtrusion

Mja dat mercedes nu iets gevonden heeft wat gewoon beter werkt dat de andere teams kan je ze natuurlijk ook niet kwalijk nemen. Dat de andere teams dan geen geld hebben om te onderzoeken en te verbeteren is dan natuurlijk een ander verhaal ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tethtoril
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-11-2020
Gaat niet alleen on geld..
Tokens.. Yeah, sure.
Heb je op dit moment een voorsprong dan behoud je die.. kan geen windtunnel tegenop. (restrictie)
Bovendien is aero (Newey..) allang niet meer doorslaggevend.
Nog 1 of 2 (?) jaar alleen Merc om P1 doet de F1 geen goed.

Het is niet eens close.. 1-2 sec per track.. wtf?
Ferrari blijft dit echt niet aankijken.
En ik krijg een hekel aan Wolff.. maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
hardware-lover schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:32:

[afbeelding]
Volgens mij klopt het plaatje niet (zowieso 2014 niet, rest heb ik niet gechecked)

In totaal zijn er 25 (1e) +18 (2e plek) punten per race te behalen, er waren in zowel 2014 en 2015 19 races
Dus (25+18)*19 = 817 punten in het maximale wat je kan behalen.
Volgens het plaatje heeft Merc in 2014 701 punten gehaald, 701/817 = 85,8%,
in 2015 is het 703/817=86%

Conclusie blijft hetzelfde: blijft slecht voor de sport.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Volgens mij niet, want in 2014 telde de laatste race dubbel in punten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
StealthyPeanut schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:09:
Volgens mij niet, want in 2014 telde de laatste race dubbel in punten toch?
Oja, je hebt helemaal gelijk, ik was die domme regel alweer vergeten.
In dat geval waren er 860 punten te verdelen in 2014 en hebben ze inderdaad 81,5%.

Als we die poging tot spanning maken even vergeten komen ze dus op 85,8%, bijna hetzelfde als het 2015 dus

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
ThunderNet schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:36:
[...]

Sjah, met steeds meer races per jaar is de invloed van dominantie natuurlijk ook steeds groter, als er in zo'n situatie namelijk een ander team eens een race wint, dan is dat percentueel direct een kleinere deuk in het pakje boter.
Dat snap ik, maar daarom is juist procentueel aangegeven zodat dit nog enigszins vergelijkbaar is. Jouw argument geldt overigens alleen voor de begin jaren '90 maar t.o.v. Red Bull niet bijvoorbeeld. Elk jaar had daar minimaal 19 races en zelfs 1 jaar 20. Bij Ferrari was het elk jaar 17 stuks. Dus dit is nog steeds wel met elkaar te vergelijken.

Het blijft koffiedik kijken, maar de cijfers liegen er niet om.

Daarbij wil ik wel zeggen dat ik het Mercedes niet kwalijk neem, maar dat het wel gewoon erg slecht is voor de sport an sich en voor de fans.

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-12-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Mocht Sauber inderdaad, zoals gemeld, overstappen naar een Honda motor in '17, dan zal Ferrari heel graag Toro Rosso als klant willen behouden, ook na '16, anders hebben ze alleen Haas nog maar als klant. Dat kan dan wel weer positief wezen voor Toro Rosso, ze zullen er dan beter aan doen om Toro Roso tevreden te houden...ook maar de juiste brandstof meeleveren meteen?, het zou wel mooi wezen dat ze ondanks een '15 motor wel de juiste brandstof ook nog zouden krijgen.

Een '16 motor gaat 'm niet worden i.v.m. de contracten met Sauber en Haas, maar ze zouden het Nederlandse bedrijf SHELL toch wel zover kunnen krijgen om wat te doen voor een Nederlander en z'n Nederlandse fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:06:
Mocht Sauber inderdaad, zoals gemeld, overstappen naar een Honda motor in '17, dan zal Ferrari heel graag Toro Rosso als klant willen behouden, ook na '16, anders hebben ze alleen Haas nog maar als klant. Dat kan dan wel weer positief wezen voor Toro Rosso, ze zullen er dan beter aan doen om Toro Roso tevreden te houden...ook maar de juiste brandstof meeleveren meteen?, het zou wel mooi wezen dat ze ondanks een '15 motor wel de juiste brandstof ook nog zouden krijgen.

Een '16 motor gaat 'm niet worden i.v.m. de contracten met Sauber en Haas, maar ze zouden het Nederlandse bedrijf SHELL toch wel zover kunnen krijgen om wat te doen voor een Nederlander en z'n Nederlandse fans?
Je denkt toch echt niet dat Shell brandstof heeft wat 25% beter presteert? Zoals de meneer van het weekend bij Sky uit probeerde te leggen....

Mobil, Petronas e.d. hebben allemaal brandstoffen van de zelfde kwaliteit hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Bullet NL schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:11:
[...]

Je denkt toch echt niet dat Shell brandstof heeft wat 25% beter presteert? Zoals de meneer van het weekend bij Sky uit probeerde te leggen....

Ze maken toch echt wel brandstof die explosiever is en wat helemaal is afgestemd op de cilinders/motor. Natuurlijk maken die andere bedrijven ook goede brandstoffen, maar dat moet dan wel afgestemd zijn op de motor.

Ferrari wil/kan geen extra '16 motor leveren omdat ze dan achter komen te liggen met hun eigen programma, en dus is aanbod voor een '15 motor (die kan nog snel op voorraad gemaakt worden). En naar wat ik gelezen heb, is het motorencontract op een dusdanige manier opgesteld dat Toro Rosso er ook zo weer onderuit kan wanneer ze niet tevreden zijn (Red Bull heeft z'n Ferrari contract in het verleden overgedaan aan Toro Rosso omdat ze niet tevreden waren).

Ik denk dus dat ze Toro Rosso zeker willen behouden mochten ze Sauber gaan verliezen, en dus zouden ze er gewoon voor kunnen zorgen dat Toro Rosso ter compensatie voor het leveren van alleen maar een '15 motor toch ook nog de best afgestemde brandstof er bijgeleverd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Bullet NL schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:11:
[...]

Het verschil zit hem ook in de additieven en niet in de benzine zelf. Shell en Petronas zijn beiden verbonden aan een fabrieksteam, en hebben zo ook de mogelijkheid om hun additieven pakket te tailoren aan de motor zelf. De vermogenswinst waarvan 25%, aldus Ferrari/Shell, het aandeel was van de brandstof zou in relatie met het totaal pakket op een 2 tot 4% liggen. Zulke winsten zie je ook als je met een beetje auto van een Tango RON95 naar een Aral RON102 gaat, al dan niet meer.
nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:33:
[...]
Ze maken toch echt wel brandstof die explosiever is en wat helemaal is afgestemd op de cilinders/motor. Natuurlijk maken die andere bedrijven ook goede brandstoffen, maar dat moet dan wel afgestemd zijn op de motor.
Nee, want indien explosiever, zou het betekenen dat het een brandstof is die meer energie levert bij ontbranding dan benzine. Het verschil zit hem in de klopvastheid en wordt ook wel uitgedrukt in het octaangetal. Zonder moeilijk te doen, houdt het in dat hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de brandstof is, en in dit geval benzine, beter controleerbaar is in de verbrandingskamer.
Een mengsel van benzine en lucht kan zelf ontbranden voordat de ontsteking afgaat door de compressie (druk) in de verbrandingskamer. We kennen dit als pingelen en dat is simpel gezegd, slecht nieuws. Door toevoegingen kan je het octaangetal verhogen, en de benzine daar dus klopvaster doormaken, zodat het punt waarop het mengsel uit zichzelf kan ontbranden verhoogd wordt. Om het pingelen te voorkomen wordt de ontsteking vervroegd, en resulteert in een minder efficiënte arbeidsslag, hoe verder je dit punt kan verlaten, hoe efficiënter de arbeidsslag. Hiervoor moet je dus wel benzine hebben met een hoger octaangetal.

Een video ter illustratie die het goed uitlegt imo.

[ Voor 47% gewijzigd door fynrd1 op 01-12-2015 18:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28
Ook voor de GoT GP Predictor komt het seizoen aan het eind met een 1e plek voor mijn Zwalkinshaw Racing Team :)F oOo :7 . Nu ga ik dit vieren door mijn paarse Twingo in de prak te rijden :P Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DyOClb44fMB0U0EMDCCOMyAF/full.png
* Ik heb echt een paarse Twingo ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nazuzed
Max is de star driver van 2015 met meer dan 50% van de stemmen. 8)

https://twitter.com/F1/status/671730491893022721?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nou, het probleem van de McHonda is duidelijk, dat zit in de cockpit en is eenvoudig op te lossen voor volgend seizoen als je onderstaand plaatje ziet? ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CVJ1aNvXAAApbIH.jpg:large

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:46

Pierre

Van nature lui!

Erwin schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:36:
Ook voor de GoT GP Predictor komt het seizoen aan het eind met een 1e plek voor mijn Zwalkinshaw Racing Team :)F oOo :7 . Nu ga ik dit vieren door mijn paarse Twingo in de prak te rijden :P [afbeelding]
* Ik heb echt een paarse Twingo ;(
Pictures please >:)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 20:36
hardware-lover schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:10:
Nou, het probleem van de McHonda is duidelijk, dat zit in de cockpit en is eenvoudig op te lossen voor volgend seizoen als je onderstaand plaatje ziet? ;)

[afbeelding]
Banden test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat denk ik ja, afbeelding komt van F1 twitter. Het is (was?) toch Pirelli testdag vandaag, inclusief testen van de nieuwe US band?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 21:10
hardware-lover schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:28:
[...]

Dat denk ik ja, afbeelding komt van F1 twitter. Het is (was?) toch Pirelli testdag vandaag, inclusief testen van de nieuwe USS band?
Correct. Testdag met verschillende ongemarkeerde banden. Teams weten dus niet met welke band ze rijden en er mogen ook geen wijzigingen aan de auto gedaan worden.

Verder is er ook geen pers aanwezig dus weinig nieuws van dat front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
maar wat heeft Kvyat daar dan gedaan??? 1 rondje en geen tijd, terwijl de andere plus minus 100 laps achter de kiezen hebben. :)

EDIT* of zou hij hem eerste rondje al in de vangrail hebben geparkeerd.?

[ Voor 23% gewijzigd door powah33 op 01-12-2015 18:38 ]

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
fynrd1 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:34:
[...]

Het verschil zit hem ook in de additieven en niet in de benzine zelf. Shell en Petronas zijn beiden verbonden aan een fabrieksteam, en hebben zo ook de mogelijkheid om hun additieven pakket te tailoren aan de motor zelf. De vermogenswinst waarvan 25%, aldus Ferrari/Shell, het aandeel was van de brandstof zou in relatie met het totaal pakket op een 2 tot 4% liggen. Zulke winsten zie je ook als je met een beetje auto van een Tango RON95 naar een Aral RON102 gaat, al dan niet meer.

[...]

Nee, want indien explosiever, zou het betekenen dat het een brandstof is die meer energie levert bij ontbranding dan benzine. Het verschil zit hem in de klopvastheid en wordt ook wel uitgedrukt in het octaangetal.
Octaan gehalte is gelimiteerd.

Ze proberen nog steeds een zo hoog mogelijke explosief mengsel te krijgen zonder klop, en het mengsel wat nodig is verschilt per design.

http://www.motorsportmaga...1-tech-the-power-of-fuel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:35:
maar wat heeft Kvyat daar dan gedaan??? 1 rondje en geen tijd, terwijl de andere plus minus 100 laps achter de kiezen hebben. :)

EDIT* of zou hij hem eerste rondje al in de vangrail hebben geparkeerd.?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/122088

Foutje zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:10:
[...]

Octaan gehalte is gelimiteerd.

Ze proberen nog steeds een zo hoog mogelijke explosief mengsel te krijgen zonder klop, en het mengsel wat nodig is verschilt per design.

http://www.motorsportmaga...1-tech-the-power-of-fuel/
Het is octaangetal, niet gehalte. Dat het gelimiteerd is, levert geen probleem op. 102 is namelijk al heel erg hoog, en als het goed is ook het meest gebruikt in de racerij. Hoger is dus niet zozeer beter, de ideale waarde ligt op het punt waar de compressie maximaal is. Het kan prima zijn dat ze dit optimum al bereiken bij 100, 101, 102 of natuurlijk meer. Hogere efficiëntie zit natuurlijk niet alleen in de arbeidsslag, maar bijvoorbeeld ook inde de oppervlakte spanning van de benzine zelf. Ook deze is te manipuleren dmv additieven, die bijvoorbeeld de eigenschappen van het vernevelen aanpassen. Hoe beter verneveld hoe beter. In het artikel dat jij post spreken ze ook over meer efficiëntie, dus meer energie uit de verbranding halen. Ik denk ons meningsverschil is ontstaan mbt het gebruik van het woord 'explosief', maar je eigenlijk een efficiëntere verbranding bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

[afbeelding]
Lekker nikszeggend natuurlijk die test qua snelheid.

Desalniettemin leuk om te zien dat Stoffel toch lekker 100 ronden heeft kunnen rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
fynrd1 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:48:
[...]

In het artikel dat jij post spreken ze ook over meer efficiëntie, dus meer energie uit de verbranding halen. Ik denk ons meningsverschil is ontstaan mbt het gebruik van het woord 'explosief', maar je eigenlijk een efficiëntere verbranding bedoelt?
Yup !

Meer efficiënte/energie uit de brandstof halen resulteert in een betere explosie in de cilinder inderdaad, en dus meer power...en dat verschilt, zoals je kunt lezen in de link, in hoe het design is (het moet er zo goed mogelijk op afgestemd worden). Maar de betere explosie moet dus ook gepaard gaan zonder klop.

Dat was ook waar het om ging met of speciale brandstof, en het scheelt dus wel degelijk wanneer het zo goed mogelijk past bij het ontwerp. De motor werkt natuurlijk ook wel met minder op maat gemaakte brandstof, maar ik denk dat je dan dus snel klop krijgt.

Bij Mercedes zeiden ze daarover trouwens dat hun motoren alleen goed werkten met speciaal aangepaste brandstof, en zoals ik het begreep kregen de andere teams dat dan ook gewoon. Misschien is dat bij Ferrari ook wel het geval. En in dat geval zou Toro Rosso er dus 85pk op vooruit gaan, en dat zie ik Renault niet zo snel doen voorlopig (mocht Red Bull gewoon met Renault verder gaan en de verbetering over '16 blijft beperkt, dan kan Toro Rosso het ze flink lastig maken, en dat zou wel leuk wezen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Is het dit moment mogelijk om in te schatten of bijvoorbeeld Toro Rosso volgend jaar een betere auto heeft? Ik heb het proberen te volgen, maar ik snap nu eigenlijk niet meer waarmee ze volgend jaar rijden, en of daar verbeterd gaat worden. En is er kans dat Ferrari volgend jaar met Mercedes kan concurreren?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Luxicon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:24:
Is het dit moment mogelijk om in te schatten of bijvoorbeeld Toro Rosso volgend jaar een betere auto heeft? Ik heb het proberen te volgen, maar ik snap nu eigenlijk niet meer waarmee ze volgend jaar rijden, en of daar verbeterd gaat worden. En is er kans dat Ferrari volgend jaar met Mercedes kan concurreren?
De STR10 was een vrij radicaal ontwerp en wanneer ze gewoon een evolutie van dit jaar doen, dan denk dat het wel goed zit, maar wanneer ze weer redelijk nieuw gaan dan is het afwachten. Force India kwam dit jaar ook halverwege (verlaat) met een B-spec van de auto van vorig jaar en dat was ook prima.

De Ferrari motor is op dit moment (Monza spec) niet eens zoveel slechter als de Mercedes motor (ook Monza spec/2016 motor), maar zo'n 10-15pk minder. Ferrari heeft dan nog niet de Austin spec motor gebruikt (de laatste 4 2015 tokens). En dan is er natuurlijk nog, wat doen de teams deze winter met hun nieuwe tokens. Het verschil zal nooit heel groot wezen.

Het chassis van Ferrari was minder dan dat van Mercedes in '15, en het zal er meer van afhangen hoe goed het '16 Ferrari chassis zal wezen, Ze klinken in ieder geval optimistisch bij Ferrari alsof ze met het chassis ook dicht in de buurt zullen zitten...afwachten dus maar, maar het zou kunnen dat de motor vrijwel gelijk is en het chassis ook vrijwel net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
thx mikeyman !! indd foutje dus.

Nazuzed: ik betwijfel of je het verschil tussen de mercs en ferrari alleen op het chassis kan gooien.
aangezien je zegt dat de motoren al bijna gelijk zijn kwa vermogen.

0,5 tot 0,7sec verschil in de Q's tussen mercedes en ferrari is nog al een aardig gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Wazig effect: de reclame op de baan staat er dus alleen voor TV kijkers, niet in realiteit:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zd1woauy3wa8pzm/Schermafdruk%202015-12-01%2020.30.01.png?dl=1

8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 19-09 11:06

AzzKickah

06-CENSORED

ATS schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:10:
Wazig effect: de reclame op de baan staat er dus alleen voor TV kijkers, niet in realiteit:

[afbeelding]

8)7
Een deel inderdaad. Voor de start werden er bijvoorbeeld ook allemaal van die 44's in die cirkels op het rechte stuk geprojecteerd.
Sowieso is alle reclame langs de baan (dus niet letterlijk op het asfalt/de grond) gewoon echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[afbeelding]
het zegt erg weinig, maar toch vind ik het graaf. ik hoop zo dat vandoorne in de toekomst de RBLs voorbij gaat

//edit; bron bij die afbeelding zegt "The Abu Dhabi timing screens at one point today, showing McLaren at the front!"

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 01-12-2015 21:35 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
himlims_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:30:
[...]

het zegt erg weinig, maar toch vind ik het graaf. ik hoop zo dat vandoorne in de toekomst de RBLs voorbij gaat

//edit; bron bij die afbeelding zegt "The Abu Dhabi timing screens at one point today, showing McLaren at the front!"
Dat is officieel, alleen het was een blinde test, dus het zegt niet zoveel.

http://www.formula1.com/c...-tops-2016-tyre-test.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:06:
thx mikeyman !! indd foutje dus.

Nazuzed: ik betwijfel of je het verschil tussen de mercs en ferrari alleen op het chassis kan gooien.
aangezien je zegt dat de motoren al bijna gelijk zijn kwa vermogen.

0,5 tot 0,7sec verschil in de Q's tussen mercedes en ferrari is nog al een aardig gat.
Het verschil in Brazilië tussen de 1e Merc en de 1e Ferrari (Vettel) was nog maar 14 seconden. In Abu Dahbi was het maar 19 seconden (Kimi).

Het is alleen zo dat Mercedes een veel betere kwalfictie mode nog steeds heeft waardoor ze een stuk sneller zijn in de kwalificatie (Ferrari heeft er sinds kort (Monza) ook één, maar die nog steeds een stuk minder dan die van Mercedes). De eigenlijke motor is dus nu al behoorlijk gelijk in race trim, het is alleen de tijdelijke overdrive functie die Mercedes hoger kan zetten zonder dat de boel kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
Ik hoop echt dat ze (ferrari) in 2016 sterk zijn...maar ik ben er bang voor.

2 linkjes die je ff moet doorlezen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121757
http://thejudge13.com/201...-little-progress-in-2015/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:20:
[...]

Het verschil in Brazilië tussen de 1e Merc en de 1e Ferrari (Vettel) was nog maar 14 seconden. In Abu Dahbi was het maar 19 seconden (Kimi).

Het is alleen zo dat Mercedes een veel betere kwalfictie mode nog steeds heeft waardoor ze een stuk sneller zijn in de kwalificatie (Ferrari heeft er sinds kort (Monza) ook één, maar die nog steeds een stuk minder dan die van Mercedes). De eigenlijke motor is dus nu al behoorlijk gelijk in race trim, het is alleen de tijdelijke overdrive functie die Mercedes hoger kan zetten zonder dat de boel kapot gaat.
Knap van jou dat je dat kan zien! Ik denk persoonlijk te zien dat het verschil nu zo'n 13pk tijdens de race is en in quali 24.7pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:29:
Ik hoop echt dat ze (ferrari) in 2016 sterk zijn...maar ik ben er bang voor.

2 linkjes die je ff moet doorlezen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121757
http://thejudge13.com/201...-little-progress-in-2015/
Wanneer Mercedes z'n motor een halve seconde sneller kan zetten in de kwalificatie, dan heeft het weinig zin om juist dat te nemen als referentie.
The Ferrari team principal has heaped praise on his team behind the engine developments but isn't convinced by Lauda's words.

If Niki says so, I am quite suspicious!” Arrivabene joked. “Looking at the data, we are there because our engine department have done a great job and I want to take this occasion to thank them because, for us, the engine is the core of the car.

“I know we have other parts of the car where we have to work but this year it was not possible to make some huge changes. But we look forward for next year.”

http://www.crash.net/f1/n...ts-chassis-to-follow.html
Mercedes currently has a small power advantage over Ferrari of about 10-15bhp. Renault is in the region of 60bhp behind Mercedes.

http://www.bbc.com/sport/formula1/34722698
In de laatste races kun je zien dat het verschil niet al te groot meer is wanneer het gaat om langdurig rijden...Kimi zei na Abu Dhabi ook dat ze dichterbij hadden kunnen zitten dan die 19 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
Juist pakken ze de quali om te vergelijken omdat in een race de statestieken niet juist zijn.
denk aan andere autos en de positie waar ze rijden...dit beinvloes het teveel.

Wil je het motorvermogen vergelijken kan je dit juist het best doen met de quali statestieken.
Hier is voor alle rijders de beste kans om een zo snel mogelijke ronden te zetten zonder invloed van je positie of de slijtage van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]

[ Voor 98% gewijzigd door hardware-lover op 02-12-2015 18:34 . Reden: dropbox opgeruimd ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:58:
Juist pakken ze de quali om te vergelijken omdat in een race de statestieken niet juist zijn.
denk aan andere autos en de positie waar ze rijden...dit beinvloes het teveel.

Wil je het motorvermogen vergelijken kan je dit juist het best doen met de quali statestieken.
Hier is voor alle rijders de beste kans om een zo snel mogelijke ronden te zetten zonder invloed van je positie of de slijtage van de banden.
Mercedes zet gewoon de motor in een stand waarmee ze tijdelijk meer vermogen hebben, maar waarmee ze niet kunnen racen omdat ze daar niet genoeg brandstof voor hebben, dus kwalificatie tijden vergelijken is onzin om te bepalen over hoeveel vermogen ze kunnen beschikken tijdens de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 23:10:
[...]

Mercedes zet gewoon de motor in een stand waarmee ze tijdelijk meer power hebben, maar waarmee ze niet kunnen racen omdat ze daar niet genoeg brandstof voor hebben, dus kwalificatie tijden vergelijken is onzin om te bepalen over hoeveel vermogen ze kunnen beschikken tijdens de race.
En heb je daar ook een bron voor???
Ik dacht namelijk dat iedereen dezelfde regels had kwa feulflow en feul presure?
Ferrari heeft sinds monza ook een quali stand...en jah ze hebben gewoon minder pk...

verschil waar ik zo op kom is dat Ferrari langer op hun banden kan rijden dan de mercs en Ferrari in de quali misschien moeilijker de banden zo snel op de juiste sweetspot heeft kwa temperatuur....
Maar of dat nu net 0,7sec winst geeft...betwijfel ik zeer.

Ferrari komt nog hard aan het werken willen ze voor nummertje 1 vechten in 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 23:18:
[...]

Ik dacht namelijk dat iedereen dezelfde regels had kwa feulflow en feul presure?
Ferrari heeft sinds monza ook een quali stand...en jah ze hebben gewoon minder pk...

verschil waar ik zo op kom is dat Ferrari langer op hun banden kan rijden dan de mercs en Ferrari in de quali misschien moeilijker de banden zo snel op de juiste sweetspot heeft kwa temperatuur....

Daar is vorig jaar al ruzie over geweest tussen de rijders van Mercedes.
The feud between the Mercedes team-mates, which exploded publicly in Monaco, had been brewing since Lewis Hamilton used an unauthorised engine mode to hold off Nico Rosberg in the Spanish Grand Prix, it has emerged.

It is understood that the pair – locked in a private duel for this year’s world championship – are not on speaking terms. They barely offered one another a glance on the podium in Monaco, declined to shake hands and did not congratulate each other.

But the row predates the falling out in Monaco. Protecting a narrow lead in the closing stages of the Spanish Grand Prix, Hamilton turned up his engine performance to maximum without the permission of bosses on the pit wall. The 29-year-old was forced to apologise to his Mercedes team. While Rosberg felt aggrieved, Hamilton said on Monday night that the same thing happened in Bahrain but in reverse.

“In the last race it was a mode that didn’t really affect the outcome of the race. We were told that we had to stay in a certain mode,” Hamilton said. “Nico did it in Bahrain and I did it in Barcelona.”

http://www.telegraph.co.u...e-Spanish-Grand-Prix.html
Het zijn juist deze modes die bij kwalificaties ook omhoog worden gegooid en waarbij Mercedes een tijdelijk voordeel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
nazuzed schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 23:47:
[...]
Het zijn juist deze modes die bij kwalificaties ook omhoog worden gegooid en waarbij Mercedes een tijdelijk voordeel heeft.
Zal dan opzich niet te maken hebben met brandstof verbruik maar meer met motor verbruik, hoe lang de motor meegaat.

Maw als Ferrari nog wat dichter bij komt is er voor Mercedes nog marge over om wat motoren weg te gooien/spenderen en 1 van de 5 races een grid penalty te nemen. Om dus de 4 van de 5 races met zekerheid te winnen.

En met de gemiddelde performance zouden ze zelfs die 1 van de 5 races met een grote gridpenalty wel in de top 5 zoniet zelfs podium rijden.

Echt onder druk staat Mercedes dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo wordt natuurlijk wel duidelijk dat performance en betrouwbaarheid nogal sterk met elkaar verweven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
powah33 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 23:18:
[...]

Alle motoren hebben dat, anders halen ze de finish niet. Met 100kg/uur aan fuel flow en maximaal 100kg ga je een race van 1,5 uur niet uitrijden natuurlijk. Bij een kwalificatie maakt dat minder uit. De maximale kwalificatiesetting van de Mercedesmotor was tot ~Monza ook alleen voor het Mercedesteam zelf, niet voor de klanten. Maar toen kreeg Mercedes een nieuw iteratie motorblok met tokens die de klantenteams helemaal niet gekregen hebben.

Honda bv heeft een te kleine turbo, net als Ferrari vorig jaar. Gevolg: minder ERS > meer brandstofverbruik > meer lift & coast > effectief nog slechtere rondetijden. Zie de topsnelheden van Manor met het '14 model bijvoorbeeld.

Overigens, het geneuzel met Strat 6 en Strat 10 moet echt heel snel kappen bij Mercedes. Het ging nergens meer om, laat ze een keer racen. Het hele seizoen hebben ze geen enkele inhaalactie op elkaar gepleegd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Señor Sjon schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:29:
[...]

Overigens, het geneuzel met Strat 6 en Strat 10 moet echt heel snel kappen bij Mercedes. Het ging nergens meer om, laat ze een keer racen. Het hele seizoen hebben ze geen enkele inhaalactie op elkaar gepleegd volgens mij.
Volgend jaar is dat geneuzel afgelopen toch? Dan moet de coureur dat allemaal lekker zelf uitzoeken. Alleen nog berichten over veiligheid e.d. mogen dan. Er is dacht ik ergens een expliciete lijst van dingen die dan nog gezegd mogen worden.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan krijgt ie wel een berichtje op zijn scherm. Of valt dat ook onder data verzenden? Pitbord kan ook nog, want het team kan wel zien wat hij instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 09:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Señor Sjon schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:08:
Dan krijgt ie wel een berichtje op zijn scherm. Of valt dat ook onder data verzenden? Pitbord kan ook nog, want het team kan wel zien wat hij instelt.
Pitborden zijn al ik weet niet hoeveel seizoenen niet meer in gebruik, ik weet niet of die volgend jaar terug gaan komen? OK pitborden zijn dus nog gewoon in gebruik, blijkbaar heb ik een blinde vlek voor die dingen ontwikkeld. Op zich mogen ze wel info m.b.t. veiligheid enzo doorgeven via de radio dus zouden ze niet per se nodig hoeven zijn. Data verzenden van pit naar auto mag niet. Dus die 'strat mode 10' aanwijzingen gaan dan echt niet meer mogelijk zijn.

Of ze moeten natuurlijk een andere 'work-around' verzinnen.. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 02-12-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Pitborden bestaan nog steeds. Rossi heeft er intensief gebruik van moeten maken toen z'n radio uitviel ook.

De strenge regels die gelden voor radio zijn zelfs pas vorig jaar ook voor pitborden gaan gelden. Tot dan werden die gebruikt voor de "gevoeligere" informatie.

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 02-12-2015 10:18 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.