If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
We hebben inmiddels in korte tijd een team gezien die moeten gaan eten bij de buren vanwege onbetaalde rekeningen. Een teams met zoveel coureurs onder contract dat ze een pitcrew kunnen vormen. Een team op het randje van faillissement dat zelfs een voorschot vraagt op prijzengeld.En een team dat roemloos in de achterhoede op 5 seconden per ronde achterstand gezet wordt met vlak daarvoor twee overbetaalde wereldkampioenen die klagen over een GP2 motor..
En het mooiste is dat de mooiste races afhankelijk zijn van iets wat voor ons allemaal gratis is: Een beetje water uit de lucht...
Er zijn maar 2 echte fabrieksteams: Ferrari en Mercedes...de rest is een fragiele afhankelijkheid tussen veel te machtige motorbouwers en chassisbouwers die weten dat ze alleen kunnen winnen als er minimaal 4 auto's uitvallen.
Bernie zou er goed aan doen om 1 motorenleverancier te strikken om die klantenmotor te bouwen. Voor een vast bedrag per seizoen per team en een gegarandeerde minimale afname.
Laat Cosworth zijn gang gaan met een onbeperkt budget en zonder tokens en verkoop die motoren voor die 8 Miljoen per team aan elk team dat maar wil. En dan liefst 'open source', zodat elk team zijn eigen aanpassingen mag doen aan die motor waar ze maar willen..
Laat RBR dan Illmor maar helpen sleutelen, vraag of Abarth een sticker wil plakken voor wat hulp..Voor mijn part plak je er Samsung op omdat ze een betere accu leveren..
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Uit de comment's onder het artikel;alexbl69 schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:33:
De Duitsers begint het ook op te vallen dat Mercedes zo weinig in beeld is: http://www.faz.net/aktuel...-im-tv-bild-13889599.html
"Spannung an der Spitze? Herr Wittershagen, da haben Sie aber ein anderes Rennen gesehen."
En aangezien Lewis geen enkele keer binnen één seconde van Nico heeft kunnen komen bij de DRS detectielijn, om zodoende zijn klep open te kunnen trekken op de rechte stukken, zal het met die spanning om de koppositie ook wel mee hebben gevallen. Maar dan ligt er een keer een Duitser in een Duitse auto op kop, dan moet dat wel uitgebreid in beeld worden gebracht natuurlijk. Ik vond vooral het camerabeeld sprekend wat het gehele rechte stuk in beeld bracht. Twee Mercedessen in beeld.........., en verder niets.
Testing, one, two ...
Exact mijn gedachte.sanderb schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:16:
Deze poppenkast gaat inmiddels alle kanten op en alle mogelijke opties liggen nog op de tekentafel, behalve de Mercedes deal.
We hebben inmiddels in korte tijd een team gezien die moeten gaan eten bij de buren vanwege onbetaalde rekeningen. Een teams met zoveel coureurs onder contract dat ze een pitcrew kunnen vormen. Een team op het randje van faillissement dat zelfs een voorschot vraagt op prijzengeld.En een team dat roemloos in de achterhoede op 5 seconden per ronde achterstand gezet wordt met vlak daarvoor twee overbetaalde wereldkampioenen die klagen over een GP2 motor..
En het mooiste is dat de mooiste races afhankelijk zijn van iets wat voor ons allemaal gratis is: Een beetje water uit de lucht...
Er zijn maar 2 echte fabrieksteams: Ferrari en Mercedes...de rest is een fragiele afhankelijkheid tussen veel te machtige motorbouwers en chassisbouwers die weten dat ze alleen kunnen winnen als er minimaal 4 auto's uitvallen.
Bernie zou er goed aan doen om 1 motorenleverancier te strikken om die klantenmotor te bouwen. Voor een vast bedrag per seizoen per team en een gegarandeerde minimale afname.
Laat Cosworth zijn gang gaan met een onbeperkt budget en zonder tokens en verkoop die motoren voor die 8 Miljoen per team aan elk team dat maar wil. En dan liefst 'open source', zodat elk team zijn eigen aanpassingen mag doen aan die motor waar ze maar willen..
Laat RBR dan Illmor maar helpen sleutelen, vraag of Abarth een sticker wil plakken voor wat hulp..Voor mijn part plak je er Samsung op omdat ze een betere accu leveren..
Probleem bij F1 is gewoon het geld en het morele besef wat een 'te groot' maar relatief klein deel van de wereldbevolking heeft. F1 is de top van de racerij, en de motoren zijn zo ontzettend complex geworden dat je voor 8M geen competitieve unit kan leveren als teams als Mercedes & Ferrari er honderden miljoenen in pompen.
Er zijn te weinig bedrijven op de wereld die deze uitgave willen doen, omdat aandeelhouders of publieke opinie het als geldverspilling zien. Daarnaast zijn er dan bedrijven (Toyota, BMW etc.) die veel geld er tegen aan gegooid hebben, maar nooit iets hebben gewonnen en daardoor afhaken.
Zal wel de goedkoopste optie zijn lijkt me.hardware-lover schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:57:
Christian Horner Q&A: Red Bull would consider FIA customer engine
...
Q: Do you have different car concepts on the drawing board, ready to choose one once the engine is decided?
CH: We have designed four versions of the car - so one engine should fit. So we wait until the music stops and see which chair we are sitting in - or even if we have a chair at all! (laughs)
...
How do you save a random generator ?
Goedkoopste niet lijkt me, wel de handigste juist als je bakken met geld te besteden hebt zoals Red Bull.enchion schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:55:
[...]
Zal wel de goedkoopste optie zijn lijkt me.
En zo zitten de engineers tenminste niet stil te wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 03-11-2015 09:20 ]
Was het niet zo dat de FIA-motor een veel simpeler motor zou worden? Ik meen iets gelezen te hebben over een twin-turbo V8 zonder ERS. Die zal veel goedkoper zijn dan wat er nu gebruikt wordt.JPM85 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:25:
[...]
Exact mijn gedachte.
Probleem bij F1 is gewoon het geld en het morele besef wat een 'te groot' maar relatief klein deel van de wereldbevolking heeft. F1 is de top van de racerij, en de motoren zijn zo ontzettend complex geworden dat je voor 8M geen competitieve unit kan leveren als teams als Mercedes & Ferrari er honderden miljoenen in pompen.
Er zijn te weinig bedrijven op de wereld die deze uitgave willen doen, omdat aandeelhouders of publieke opinie het als geldverspilling zien. Daarnaast zijn er dan bedrijven (Toyota, BMW etc.) die veel geld er tegen aan gegooid hebben, maar nooit iets hebben gewonnen en daardoor afhaken.
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
1. Net zo goed of zelfs beter dan de hybrid, en dan zijn Mercedes, Ferrari, etc boos
2. Hij wordt minder goed dan de hybrid, en dan zijn de kleine teams hier alsnog niet echt bij gebaat, want dan krijg je een subcompetitie met een mindere motor
Ik zie hier gewoon geen succesvolle uitkomst in.
edit:
Het kan ook nog zijn dat de goedkope motor beter is, tenzij de hybrid z'n systemen heeft opgeladen en je een jojo-effect krijgt. Lijkt me ook nogal onwenselijk en vervelend om naar te kijken.
[ Voor 22% gewijzigd door Bosmonster op 03-11-2015 09:31 ]
Ik denk dat de simpelere motor vooral gezien moet worden als blufpoker van de FIA en eventueel als stok achter de deur. Als de motorfabrikanten niet soepeler worden met het verlenen van de motoren, dan worden ze gewoon buitenspel gezet.Bosmonster schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:28:
Blijft een raar scenario. Die simpelere motor wordt:
1. Net zo goed of zelfs beter dan de hybrid, en dan zijn Mercedes, Ferrari, etc boos
2. Hij wordt minder goed dan de hybrid, en dan zijn de kleine teams hier alsnog niet echt bij gebaat, want dan krijg je een subcompetitie met een mindere motor
Ik zie hier gewoon geen succesvolle uitkomst in.
edit:
Het kan ook nog zijn dat de goedkope motor beter is, tenzij de hybrid z'n systemen heeft opgeladen en je een jojo-effect krijgt. Lijkt me ook nogal onwenselijk en vervelend om naar te kijken.
Het gaat er om dat de prijs van de PU omlaag gaat. De FIA gooit met "domme" ideeën om de prijs te drukken en Ferrari gebruikt hun veto om de prijs omhoog te laten gaan.Adlermann schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:56:
[...]
Ik denk dat de simpelere motor vooral gezien moet worden als blufpoker van de FIA en eventueel als stok achter de deur. Als de motorfabrikanten niet soepeler worden met het verlenen van de motoren, dan worden ze gewoon buitenspel gezet.
Er moet gewoon een limiet komen. Want anders is het ook niet houdbaar.
Door de redelijk nieuwe techniek zijn de ontwikkelingskosten nog hoog. Na een paar jaar zal ook deze motor-formule redelijk uitontwikkeld zijn en worden ontwikkelingskosten veel lager. De FIA kan hier enkel niet op wachten en heeft liever dat Ferrari en Mercedes nu al beginnen met het drukken van de kosten.
Het is gewoon een logisch vervolg op het introduceren van een ingewikkelde motor.
Het grootste nadeel is dat één fabrikant gewoon duidelijk het beste initiële ontwerp heeft neergezet en daar nu nog steeds de vruchten van plukt. Als er dan een vaste prijs aan hangt, geeft dat de concurrenten van Mercedes minder ontwikkelingsbudget en blijft het gat groot.
Aan de andere kant, Mercedes en Ferrari hebben beide ook een team rijden en willen natuurlijk ook de beste PU voor zichzelf en hebben niet echt de keuze om vrij te shoppen zoals de niet-fabriekteams.
http://www.f1today.net/nl...p-te-stappen-bij-mercedes
Ondertussen verslechterd niet alleen de relatie van Nico en Lewis. Maar zijn Niki en Toto aan hun rol in het tweede seizoen van Keeping Up With Mercedes begonnen.
Misschien een spin-off doen bij McLaren Niki?
[ Voor 9% gewijzigd door ssvenn op 03-11-2015 10:23 ]
Vraag is natuurlijk; In hoeverre kun je een bedrijf dwingen hun product met verlies te verkopen?ssvenn schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:16:
[...]
Het gaat er om dat de prijs van de PU omlaag gaat. De FIA gooit met "domme" ideeën om de prijs te drukken en Ferrari gebruikt hun veto om de prijs omhoog te laten gaan.
Door de redelijk nieuwe techniek zijn de ontwikkelingskosten nog hoog. Na een paar jaar zal ook deze motor-formule redelijk uitontwikkeld zijn en worden ontwikkelingskosten veel lager. De FIA kan hier enkel niet op wachten en heeft liever dat Ferrari en Mercedes nu al beginnen met het drukken van de kosten.
Het is gewoon een logisch vervolg op het introduceren van een ingewikkelde motor.
Het grootste nadeel is dat één fabrikant gewoon duidelijk het beste initiële ontwerp heeft neergezet en daar nu nog steeds de vruchten van plukt. Als er dan een vaste prijs aan hangt, geeft dat de concurrenten van Mercedes minder ontwikkelingsbudget en blijft het gat groot.
Aan de andere kant, Mercedes en Ferrari hebben beide ook een team rijden en willen natuurlijk ook de beste PU voor zichzelf en hebben niet echt de keuze om vrij te shoppen zoals de niet-fabriekteams.
http://www.f1today.net/nl...p-te-stappen-bij-mercedes
Ondertussen verslechterd niet alleen de relatie van Nico en Lewis. Maar zijn Niki en Toto aan hun rol in het tweede seizoen van Keeping Up With Mercedes begonnen.
Misschien een spin-off doen bij McLaren Niki?
Mercedes maakt er naar eigen zeggen nu al verlies op, met een max. prijs voor de motoren zal dat verlies alleen maar groter gaan worden.
Wat dat betreft moet de FIA oppassen dat ze de weinige fabrikanten die ze nu hebben niet wegjagen uit de sport.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ze verkopen nu ook al met verlies. Maar hoe meer ze verkopen hoe meer kosten er gedekt worden.XyritZz schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:35:
[...]
Vraag is natuurlijk; In hoeverre kun je een bedrijf dwingen hun product met verlies te verkopen?
Mercedes maakt er naar eigen zeggen nu al verlies op, met een max. prijs voor de motoren zal dat verlies alleen maar groter gaan worden.
Wat dat betreft moet de FIA oppassen dat ze de weinige fabrikanten die ze nu hebben niet wegjagen uit de sport.
Het lijkt me dat de ontwikkelingskosten van deze PU gewoon heel duur zijn. Dit wordt doorberekend natuurlijk. Maar zodra deze uitontwikkeld zijn vallen de prijzen omlaag.
Laten we voorop stellen dat Mercedes en Ferrari (mogelijk ook Renault volgend jaar) de motor vooral voor hun zelf ontwikkelen. De verkoop die daarnaast komt kijken is dat mooi meegenomen. Ze hoeven niet te verkopen, maar er missen dan wel een paar leuke extra centen.
Als ze door een vaste prijs wat inkomsten missen, is dat aan hun om te bepalen wat er nog uit eigen zak wordt geïnvesteerd.
Een vaste prijs zal naar mijn idee geen invloed hebben, omdat er toch genoeg centen achter die motoren fabrikanten zit. En op deze manier worden de ontwikkelingskosten niet doorberekend naar de kleine teams.
De investering voor de ontwikkeling zou je ook kunnen afschrijven over de periode waarin dit type motor zeker gebruikt wordt. En een deel mogelijk pas over de periode na 2017, het is immer aannemelijk dat de motoren op de huidige lijken.ssvenn schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:53:
[...]
Het lijkt me dat de ontwikkelingskosten van deze PU gewoon heel duur zijn. Dit wordt doorberekend natuurlijk. Maar zodra deze uitontwikkeld zijn vallen de prijzen omlaag.
En het is motorfabrikanten vrij om te stoppen als de motoren geen relevantie voor de straat hebben…
Bij het bepalen van een budget voor de ontwikkeling zou je de inkomsten kunnen begroten op basis van het aantal motoren dat je gaat produceren.Laten we voorop stellen dat Mercedes en Ferrari (mogelijk ook Renault volgend jaar) de motor vooral voor hun zelf ontwikkelen. De verkoop die daarnaast komt kijken is dat mooi meegenomen. Ze hoeven niet te verkopen, maar er missen dan wel een paar leuke extra centen.
Het is in mijn ogen erg onwaarschijnlijk dat zowel het ontwikkelingsbudget als de prijs voor motoren onafhankelijk is van de verkoop aan klanten.
Je verdiscontinueert deze kosten over de klanten óf de motoren. Wat er gebeurt staat in de contracten.
En daarom staan fabrikanten in mijn ogen volledig in hun recht om tegen een lagere, realistisch kostendekkende prijs minder ver ontwikkelde motoren te verkopen.Als ze door een vaste prijs wat inkomsten missen, is dat aan hun om te bepalen wat er nog uit eigen zak wordt geïnvesteerd.
Een vaste prijs zal naar mijn idee geen invloed hebben, omdat er toch genoeg centen achter die motoren fabrikanten zit. En op deze manier worden de ontwikkelingskosten niet doorberekend naar de kleine teams.
Of de andere kant op, om in het contract van de motoren afdracht van prijzengeld mee te nemen.
Bijvoorbeeld: Red Bull koopt een 2016 Mercedes motor, maar draagt 50% van het prijzengeld af. Hebben ze alleen vast geen zin in, als ze jaar op jaar winnen noemen ze de fabrikant amper.
Ja, want dat is alleen de schuld van Red Bull. Was geen idee van Renault om de naam Infiniti te promoten. Red Bull werkte daar ook niet aan mee door die reclameplek vrijwel gratis weg te geven.ANdrode schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:29:
Bijvoorbeeld: Red Bull koopt een 2016 Mercedes motor, maar draagt 50% van het prijzengeld af. Hebben ze alleen vast geen zin in, als ze jaar op jaar winnen noemen ze de fabrikant amper.
Dat gehaat/gehuil op RB de laatste tijd ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
RedBull kreeg dik betaald voor die sponsor-plek van Infinity....Arfman schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:50:
[...]
Ja, want dat is alleen de schuld van Red Bull. Was geen idee van Renault om de naam Infiniti te promoten. Red Bull werkte daar ook niet aan mee door die reclameplek vrijwel gratis weg te geven.
Zo'n 40 miljoen per jaar naar verluid...
Reports estimate the value of the deal, involving team naming rights and a conspicuous purple presence on the Red Bull livery, at EUR 40 million per year.
Hoeveel betaalde Red Bull ook al weer aan Renault voor hun "works" engine?Hoogie2004 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:58:
[...]
RedBull kreeg dik betaald voor die sponsor-plek van Infinity....
Zo'n 40 miljoen per jaar naar verluid...
[...]
Daarbij, zoveel ruimte op een kampioenschapsauto is mogelijk nog wel meer waard
Feitelijk kregen ze de motoren dus voor niets, met 12 miljoen over. De Renault was de duurste motor, op zo'n 28 miljoen per jaar als ik het me goed herinner.Remco_O schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:00:
[...]
Hoeveel betaalde Red Bull ook al weer aan Renault voor hun "works" engine?
Daarbij, zoveel ruimte op een kampioenschapsauto is mogelijk nog wel meer waard
Arfman schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:50:
[...]
Ja, want dat is alleen de schuld van Red Bull. Was geen idee van Renault om de naam Infiniti te promoten. Red Bull werkte daar ook niet aan mee door die reclameplek vrijwel gratis weg te geven.
Blijft een sport, als je dan een weerwoord geeft dan komen er ineens geen reactie op. (Erg jammer)
Toch was het wel jammer dat Mexico behoorlijk tegenviel, na de knallers ervoor.
Tot dit moment vond ik dit wel een erg dieptepunt helaas. (Misschien doordat mijn Rode VET/Oranje VES bril op heb)
Hopelijk over enkele weken weer een mooiere race!
Er was berekend dat het Red Bull Racing ongeveer 100 miljoen gaat kosten als ze met een andere fabrikant in zee gaan.Hoogie2004 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:01:
[...]
Feitelijk kregen ze de motoren dus voor niets, met 12 miljoen over. De Renault was de duurste motor, op zo'n 28 miljoen per jaar als ik het me goed herinner.
- Korting op motoren i.v.m. works status valt weg.
- Infinity valt weg
- Total vertrekt
Vraag is natuurlijk hoeveel Total meeneemt, maar ik kan me gezien de grootte van de logo's niet voorstellen dat die 40 miljoen of meer inleggen. Zal dus toch een 60 miljoen of meer zijn wat Renault/infinity aan Red Bull geven.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Precies wat ik bedoelde, en direct een ontkrachting van de claim dat de sponsor-ruimte van Inifinity 'bijna gratis' wasXyritZz schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:04:
[...]
Er was berekend dat het Red Bull Racing ongeveer 100 miljoen gaat kosten als ze met een andere fabrikant in zee gaan.
- Korting op motoren i.v.m. works status valt weg.
- Infinity valt weg
- Total vertrekt
Vraag is natuurlijk hoeveel Total meeneemt, maar ik kan me gezien de grootte van de logo's niet voorstellen dat die 40 miljoen of meer inleggen. Zal dus toch een 60 miljoen of meer zijn wat Renault/infinity aan Red Bull geven.
Niemand heeft gezegd dat het bijna gratis was. Er is alleen gezegd dat de ruimte die ze kregen goedkoper was dan wat die normaal voor een adverteerder zou kosten. Ze maakten dus relatief verlies op die deal.Hoogie2004 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:06:
[...]
Precies wat ik bedoelde, en direct een ontkrachting van de claim dat de sponsor-ruimte van Inifinity 'bijna gratis' was
Het grootste probleem is niet dat de PU te duur is, het grootste probleem is dat het meeste geld uit de sport verdwijnt. Als 80% van het geld gewoon in de sport bleef dan hadden de meeste teams en promotors niet zulke grote problemen...ssvenn schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:16:
[...]
Het gaat er om dat de prijs van de PU omlaag gaat. De FIA gooit met "domme" ideeën om de prijs te drukken en Ferrari gebruikt hun veto om de prijs omhoog te laten gaan.
Juist, dit. RB heeft gezegd dat ze die ruimte voor meer hadden kunnen verkopen.Bosmonster schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:41:
[...]
Niemand heeft gezegd dat het bijna gratis was. Er is alleen gezegd dat de ruimte die ze kregen goedkoper was dan wat die normaal voor een adverteerder zou kosten. Ze maakten dus relatief verlies op die deal.
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/34404641
Despite being a works partner, Red Bull were paying for their engines. Renault introduced to team principal Christian Horner the idea of a sponsorship from Infiniti, the luxury brand of Japanese company Nissan, which is part of an automotive conglomerate with Renault.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
http://thejudge13.com/201...nault-f1-engine-contract/
Tja.....wat dan? Proberen Ron Dennis wat toe te schuiven?
Dit samen met de financiële en sportieve crisis rondom Lotus en Manor (en Force India en Sauber) is dit toch wel echt een dieptepunt voor de sport.
Ook interessant trouwens;
In his Speedweek interview, he blames Renault for the collapse of the Red Bull/Renault relationship, implying it was their decision to buy a team which challenged Red Bull’s premier status which caused him to seek a parting of the ways.
Zit ook weer wat in.....
[ Voor 65% gewijzigd door StealthyPeanut op 03-11-2015 13:13 ]
imho denk ik dan mclaren er (erg) verstandig aan doet rbl die motoren te leveren; je kunt rbl beter als partner hebben dan tegenstander. althans, dat is mijn theorieStealthyPeanut schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:10:
Eindelijk definitief een annulering van Renault motoren?
Tja.....wat dan? Proberen Ron Dennis wat toe te schuiven?
Dit samen met de financiële en sportieve crisis rondom Lotus en Manor (en Force India en Sauber) is dit toch wel echt een dieptepunt voor de sport.
Ook interessant trouwens;
In his Speedweek interview, he blames Renault for the collapse of the Red Bull/Renault relationship, implying it was their decision to buy a team which challenged Red Bull’s premier status which caused him to seek a parting of the ways.
Zit ook weer wat in.....

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Had afgelopen zondag ook continu het gevoel dat Hamilton er niet vol voor ging. Net alsof de teamleiding had gezegd 'laat nu Nico maar een keertje'. Dat gedoe bij die tweede pitstop leek me ook meer een beetje sarren dan dat hij serieus niet naar binnen wilde gaan.
Zodra de andere teams dichterbij komen kan dit wel een probleem gaan worden voor Mercedes. Het gaat ze gewoon te gemakkelijk af. Heb de indruk dat Lewis maar op 95% van zijn kunnen hoeft te rijden om Nico voor te blijven. De rest is door de suprematie van Mercedes helemaal geen partij voor hem.
Maar zodra de gaten kleiner worden kan dit toch problematisch worden. De andere coureurs zijn gewend om de hele race 100% te geven en overal voor te vechten. Lewis hoeft het nu al 2 seizoenen niet en dat zal zijn weerslag hebben op zijn scherpte. Zou wel heel benieuwd zijn wat er zou gebeuren als een Vettel of Verstappen in een theoretisch geval volgend jaar zijn teamgenoot zou zijn.
En zo ondenkbeeldig is het misschien niet eens. Nico is geen enkele bedreiging voor Lewis, prikkelt hem niet, rijdt er vaak niet eens in de buurt. Een teamgenoot die net zo snel is zorgt er a) voor dat Lewis iets beter zijn best moet doen en b) dat de Mercedessen wat meer in beeld komen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Precies wat ik bedoel. De andere coureurs zitten de hele tijd op 100% en vol in de stress. Lewis lijkt het te verleren en als er dan een keer wat is, is het direct volledige paniek.Señor Sjon schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:35:
Lewis vind ik helemaal niet zo sterk in stressmomenten en die heeft hij nauwelijks gehad. Kleine tegenslagen zoals de fout in Monaco worden gelijk breed uitgemeten.
Hij heeft gewoon het idee dat het team niet eerlijk is. Hij moest voor banden naar binnen omdat de vorige set "op het canvas" zou zitten. Echter, Perez reed bijna de hele race op een setje. Als Lewis niet naar binnen was geroepen had hij waarschijnlijk gewonnen. Hij bleef dan ook een rondje extra buiten en had totaal geen last met zijn banden.alexbl69 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:49:
[...]
Precies wat ik bedoel. De andere coureurs zitten de hele tijd op 100% en vol in de stress. Lewis lijkt het te verleren en als er dan een keer wat is, is het direct volledige paniek.
Nu is het eerste waar een coureur over zeurt de banden, dus ik mag aannemen dat Lewis lekker had kunnen doorrijden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ze waren iets van 21 rondjes ouds, terwijl de softs in de eerste stint 25/26 rindjes meegingen.
Omdat ze het konden doen zonder plaatsverlies. Als jij het niet doet en de rest wel, kun je aan het einde nog wel eens problemen krijgen, dus waarom die onzekerheid nemen als je volledig veilig kunt wisselen.Requiem19 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:04:
De vraag is: waarom ging Rosberg überhaupt naar binnen voor nieuwe mediums?
Ze waren iets van 21 rondjes ouds, terwijl de softs in de eerste stint 25/26 rindjes meegingen.
Lewis snap ik ook wel, die zag zijn kans schoon om de winst te pakken, maar dat is natuurlijk in zo'n situatie niet zo netjes tegenover je teamgenoot die gewoon netjes doet wat hem gevraagd wordt. Daarom was de engineer op de boordradio er ook behoorlijk stellig in dat ie binnen moest komen.
En dat bevestigt maar weer dat Rosberg het brave baasje is en Lewis de competitieveling.
edit:
Zo klinkt het trouwens toch wel weer allemaal erg somber:
http://www.skysports.com/...g-renault-engines-in-2016
Red Bull zegt eigenlijk letterlijk: geen Mercedes, geen Ferrari, geen Renault en geen Honda
[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 03-11-2015 14:25 ]
In zijn eerste jaren was het in ieder geval spannend en moest hij echt maximaal rijden en zichzelf soms overstijgen om mee te komen. Dit kan niet goed zijn voor zijn prestaties en zijn eigen prikkelingen.
En kan Bernie zijn afspraken nog houden met 20 auto's op de grid?
Waiting on the world to change
in 2015 was RBR voor het eest het Works team.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Een van de redenen dat het een rare relatie was. Officieel was het een works-team, maar RB betaalde wel voor de motoren.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:40:
Zie hier steeds verliezen works-status bij Renault van RBR.... maar dat hebben ze toch helemaal niet? Ze zijn daar toch gewoon klant.
Nope, vanaf 2010 was Red Bull works partner (wel betaald)iichel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:45:
tot 2014 was geloof ik Lotus het Renault Works team.
in 2015 was RBR voor het eest het Works team.
Renault heeft in 2010 ook het meerderheidsbelang in renault (nu lotus) verkocht.
ah okay, ik zag dit zo snel:Adlermann schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:47:
[...]
Nope, vanaf 2010 was Red Bull works partner (wel betaald)
Renault heeft in 2010 ook het meerderheidsbelang in renault (nu lotus) verkocht.
http://www.f1zone.net/new...ull-new-works-team/43164/For the first time, Renault has declared Red Bull as its official 'works team'.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Omdat ook dit een safty call was, Rosberg naar binnen, lag op 1 op dat moment, dan moest Hamilton ook wel naar binnen.... Waarschijnlijk hebben ze gewoon gekeken hoeveel voorsprong ze op nummer 3 hadden en gedacht, laten we toch maar plan B doen (extra stop), Rosberg heeft dan de eer om als eerste naar binnen te mogen (is een afspraak binnen Mercedes F1) dus als die op dat moment naar het team luistert, met de wetenschap dat ze Hamilton ook naar binnen roepen is het natuurlijk lullig van die laatste om niet te gaan.... En juist dat laatste stukje discussie (de call en Louis die niet echt aanstalten maakte) hebben we allemaal kunnen horen.Requiem19 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:04:
De vraag is: waarom ging Rosberg überhaupt naar binnen voor nieuwe mediums?
Overigens, voor de Ziggo abonnees geen extra reclame op het Ziggo Sports kanaal....
zie: http://www.totaaltv.nl/ni...clame-op-ziggo-sport.html
Het lijkt er op dat ze het oude Sport 1 gewoon beschikbaar maken voor elke Ziggo klant, met als dekking dat dit onder een reclame budget gaat vallen. het oude Sport 2t/m6 blijft wel achter de decoder...
Ik vindt alleen Sky Sport veel beter verslag doen.... en Ted's Notebook hoort er voor mij bij
[ Voor 21% gewijzigd door Bullet NL op 03-11-2015 15:06 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
heb je daar ook een bron voor? ik heb namelijk het gevoel dat rosberg problemen had met zijn banden op e.o.a. manier en dat ze omwille van de lieve vrede en het veilig stellen van plek 2 in het kampioenschap dus lewis ook maar hebben binnengeroepen...vond de teamradio iig niet overtuigend overkomen toen ze lewis "uitleg" gaven.Bullet NL schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:02:
[...]
Omdat ook dit een safty call was, Rosberg naar binnen.
Grrr, ik zit de hele tijd na te denken wie Louis is!
Verwijderd
Het was al tekenend dat hij Nico niet eens feliciteerde in Mexico en zo snel mogelijk in zijn uitingen weer begon over dat hij het kampioenschap had behaald; mijns inziens een teken van 'good sportsmanship'. Hamilton moet het gewoon op de baan laten zien zoals hij dat de rest van het seizoen ook prima deed.
Een schril contrast over hoe andere teamgenoten met elkaar om gaan.
Er lacht er overigens maar ééntje, maar dat is meestal bij beiden het geval als ze samen op het podium terecht komen.

Owner Dietrich Mateschitz has now given the team until the week before the season-ending Abu Dhabi GP to come up with a solution, with time now tight to make sure the 2016 car can be ready for the first pre-season test on February 22
We tellen nu af..., veel meer uitstel kan er toch ook niet meer komen.
[ Voor 95% gewijzigd door hardware-lover op 03-11-2015 16:45 ]
Testing, one, two ...
Verwijderd
IImor is volledig eigendom van Mercedes en in feite hetzelfde bedrijf wat de huidige Mercedes F1 PU heeft ontwikkeld onder de AMG merknaam. De kans dat RBR door hun actief wordt geholpen acht ik daarom erg klein.powah33 schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:28:Misschien spreken ze over naamloze motoren, En mag RB zelf uit mag maken wie er aan sleutelt.
Zou mooi zijn als Bvb Ilmor deze blokken zou mogen aanpassen om ze zodoende toch nog beter te maken.
Ik ben benieuwd.
http://nl.motorsport.com/...naamloze-renault-motoren/
Als ik RBR was en ik stopte elk jaar bijna een miljard in deze sport, zou ik serieus kijken naar ontwikkeling van een eigen F1 PU startend vanuit de doorontwikkeling van de huidige Renault PU. RBR maakt zelf ook al diverse andere onderdelen zoals de gearbox zelf.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 19:37 ]
Weet je dat zeker? Ze hebben toch al wat voor RB (Renault) gedaan dit seizoen?Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:26:
[...]
IImor is volledig eigendom van Mercedes en in feite hetzelfde bedrijf wat de huidige Mercedes F1 PU heeft ontwikkeld onder de AMG merknaam. De kans dat RBR door hun actief wordt geholpen acht ik daarom erg klein.
http://www.ilmor.co.uk/home
Testing, one, two ...
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
De auto's zijn briljant. In hun succes jaren vielen een aantal dingen voor hun op één plek (zuinige motor, mappings, aero, coureur). Vorig jaar was RB het meest interessante team tijdens de race, met een mooie 2e plek in het constructeurs kampioenschap.Arfman schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:50:
[...]
Maar tijdens het afgelopen half jaar proberen ze via de media de motoren deal te regelen, in plaats door zakelijk een compromis te sluiten. Het blijft een keuze om de relatie met jouw leverancier op te blazen en jouw works status te verliezen*.
Door de eenzijdige berichtgeving hierover (Renault houd het binnenkamers, Horner live op Sky) vind ik dat ze niet als een heer omgaan met de situatie**.
Het klopt dat het mogen kopen van motoren nu een vuil strategisch spel is. Als ze gentlemanly speelden zou ik met ze meevoelen. Nu een stuk minder.
*: Feitelijk is het zelfs een luxe positie dat ze de works positie kunnen opgeven, een Ferrari kan dat niet
**: c.f. McLaren en Honda. Ook al schiet de ontwikkeling niet op, houd de vuile was binnenshuis…
Bernie vindt de stille blokken niks en samen met de FIA vinden ze de macht van de 2 fabrieksteams niks. Ze gebruiken het Red Bull probleem om bv via Force Majeure die macht te breken. Dit gaat allang niet meer om welke motor er in de RB/TR ligt.
Ik zou graag de kant van Renault juist wel eens horen. Geen reactie == bevestigen.ANdrode schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:02:
*: Feitelijk is het zelfs een luxe positie dat ze de works positie kunnen opgeven, een Ferrari kan dat niet.
**: c.f. McLaren en Honda. Ook al schiet de ontwikkeling niet op, houd de vuile was binnenshuis…
Tot nog toe heb ik geen enkel goed verhaal gehoord over het achterblijven van de ontwikkeling. Geen reactie op het verhaal dat RBR hulp heeft geboden in de vorm van Ilmor. Geen bericht over het niet inzetten van tokens..
Juist in een works positie kun je druk zetten op een afdeling in plaats van een partner. Ferrari kan bij een slecht presterende motor niet naar een ander wijzen. Zelfs bij een slecht presterend team heb je geen vingertjes richting chassis of motor. Ze hebben als één team wel de mogelijkheid om de neuzen 1 kant op te krijgen en de ontwikkeling door te zetten.
En het voorbeeld van McLaren Honda sluit daar heel erg sterk op aan: Volgens Dennis is het onmogelijk om te winnen als je geen works team bent. Vandaar hun keuze om met samen te werken met Honda, inclusief een veto voor eventuele klanten.
Ik denk Dennis deels gelijk heeft. Als je wil winnen moet je geen works team zijn...maar 1 team.
De scheurtjes daar beginnen nu al te komen. Honda zegt best te willen, maar niet te mogen...Alonso die bij de thuisGP van Honda zijn PU met een GP engine vergelijkt..
Wat denk je dat daar gebeurt als Honda volgend jaar bijvoorbeeld STR van motoren zou gaan voorzien en ze het worksteam de oren wassen.. gaat Arai dan "F3 chassis! F3 chassis!" roepen op de radio bij Alonso of Dennis??
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Verwijderd
Ik begin nu zelf te twijfelen. Volgens mij was alleen een deel (oa Indy car) zelfstandig maar niet het deel wat F1 PUs levert.hardware-lover schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:39:
[...]
Weet je dat zeker? Ze hebben toch al wat voor RB (Renault) gedaan dit seizoen?
http://www.ilmor.co.uk/home

Ik ga er vanuit dat je onderstaand bericht wel ergens voorbij hebt zien komen en dat jij op iets anders doelt?sanderb schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:33:
[...]
Ik zou graag de kant van Renault juist wel eens horen. Geen reactie == bevestigen.
Tot nog toe heb ik geen enkel goed verhaal gehoord over het achterblijven van de ontwikkeling. Geen reactie op het verhaal dat RBR hulp heeft geboden in de vorm van Ilmor. Geen bericht over het niet inzetten van tokens..
[knip]
http://www.motorsport.com...t-ilmor-prototype-option/
Renault has decided against adopting a prototype design produced by engine guru Mario Illien, but has not ruled out using some of his concepts in its future Formula 1 power units.
...
[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 03-11-2015 20:48 ]
Testing, one, two ...
Dat deel is een ander bedrijf.. Namelijk Mercedes AMG High Performance PowertrainsVerwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:45:
[...]
Ik begin nu zelf te twijfelen. Volgens mij was alleen een deel (oa Indy car) zelfstandig maar niet het deel wat F1 PUs levert.
De Ilmor waar hier over gesproken wordt en RB/Renault heeft geconsulteerd is onafhankelijk van Mercedes
bron: Wikipedia: IlmorIn 2005, Mario Illien concluded a deal to purchase the Special Projects part of the company in partnership with Roger Penske, which was under contract with Honda Performance Development to jointly develop IndyCar engines between 2003 and 2006 (since 2007, Honda Indy V8 runs its fully own engine program).[1] This new company, which is totally independent of Mercedes, is once again known as Ilmor Engineering Ltd.
-
Ik zie nog steeds gebeuren dat Red Bull gewoon de Renault-stuff overkoopt en er eventueel met een ander merk een label op te plakken. En dat dan Lotus misschien verdwijnt of als ander merk doorgaat. Want zeg nou zelf: zo indrukwekkend is dat team dit jaar ook niet.
Waarom zou Renault nu Lotus nog overnemen en actief blijven? Die zitten komend jaar al met een Mercedes (en zitten daar al lange tijd op te ontwikkelen), welke ze niet graag inwisselen voor een zwakkere motor. En verder slijten ze hun motoren ook nergens.
Ik zie het wel gebeuren. Renault helemaal weg, Lotus gaat in zee met 1 of andere grote sponsor of verdwijnt en RBR neemt de motoren-toko over hangt hem desnoods samen met Nissan of Infinity of whatever en gaat gewoon zelf verder. Eerst zag je Red Bull als grote sponsor maar toen konden ze niks omdat ze alleen een sponsor bij Sauber waren, toen zijn ze voor zichzelf als team begonnen en konden ze aardig wat voor elkaar krijgen. Alleen de motoren zitten ze nog dwars. Eruit stappen gaat ze voorlopig meer kosten dan dat ze blijven. Ze hebben namelijk voor volgend jaar al aardig wat promo-evenementen staan met nog diverse verplichtingen. Zonder F1 team, heeft zoiets veel minder status en dus minder bezoekers. RB is gewoon afhankelijk van exposure en zonder F1 team wordt dat gewoon drastisch minder.
Het artikel is de laatste dagen al eens voorbij gekomen, en daarin staat o.a. het volgende (voor wat het waard is).KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:33:
Lol... dat laatste heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht... Renault die de boel opdoekt en RB die die tent overneemt... Boel weghalen uit Frankrijk en gas erop :-)
...
Q: Is going back to continuing with Renault something that you are looking at?
CH: I don’t think you can discount anything right now. But it has to be a different relationship.
Q: There has been no recent news about Renault’s takeover of Lotus - could that have something to do with a possible buyout of the Renault engine department by Red Bull?
CH: No.
....
Q: Could you imagine teaming up with let’s say Cosworth or Ilmor?
CH: There will be a tender - and Red Bull is no engine manufacturer…
Q: …but maybe teaming up when the tender is decided?
CH: As I just said, we are not in the business of engine manufacturing. We are a chassis manufacturer.
Renault ziet het nog erg positief in met de huidige (maar vernieuwde) krachtbron voor de laatste 2 races.
Rémi Taffin, Director of Operations:
As a new race on the calendar this year, Mexico was a relatively unknown quantity, but one we expected to present very particular challenges. The altitude alone can cause issues with the mechanical internals and then the cooling, but the power units were used extremely well within these limits, with no reliability problems and a consistent performance, as planned. We were able to fight the Williams all the way with both Red Bull drivers, and the Toro Rosso boys were also strong in the midfield. It’s always good to see the hard work from the factory transformed into a solid race. We are now looking forward to Brazil where we hope to be able to make another step with our new power unit upgrade.
Cyril Abiteboul, Managing Director::
We have maintained the performance level we have seen in the last few races and Red Bull were comfortably able to fight for the podium, this time with the Mercedes-engined Williams’ cars in a straight fight. We should also be pleased that our reliability has been impeccable once more, which is no mean feat in the challenging high-altitude conditions of Mexico. We’ve got two more races left this year and we’ve got to aim for the podium each time out.
...
Als ik Verstappen was zou ik nu alvast een motor-wissel aankondigen. Het kan zomaar 5 plaatsen naar voren op gaan leveren als ie de eerste zou zijn (na Sainz, Kvyat, Ricciardo, en natuurlijk beide Honda's). Mogelijk komen er nog een paar Ferrari's bij en dan zou ie zonder te kwalificeren al 13e staan met twee kruiwagens direct voor hem
[ Voor 45% gewijzigd door hardware-lover op 03-11-2015 23:06 ]
Testing, one, two ...
En daarom bleef ie in optimale vormSeñor Sjon schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:15:
Verstappen was al vanaf ronde 13 ofzo bezig om de motor te koelen en Renault vertelt dat alles peachy was.
Nee, ik doel inderdaad op dat "incident"..hardware-lover schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:47:
[...]
Ik ga er vanuit dat je onderstaand bericht wel ergens voorbij hebt zien komen en dat jij op iets anders doelt?
http://www.motorsport.com...t-ilmor-prototype-option/
Renault has decided against adopting a prototype design produced by engine guru Mario Illien, but has not ruled out using some of his concepts in its future Formula 1 power units.
...
Een hele correcte reactie van Renault, maar vooral (of alleen) omdat Red Bull naar buiten bracht dat ze externe hulp hadden ingeroepen in de vorm van Ilmor.
We zitten aan het einde van het seizoen en de update die ze maanden later hebben brengt precies dat waarvan ze zeiden dat niet te willen: Een verschil dat alleen de engineer op een laptop kan zien.
Red Bull zijn dan misschien cowboys, maar Renault heeft zichzelf gediskwalificeerd door nadat duidelijk werd in 2014 dat ze niet snel genoeg waren...in 2015 er nog slechter voor te staan. En erger nog: geen enkel zicht op vooruitgang te bieden. Als je partner zich zo opstelt als Renault, heb je als ambitieus Red Bull geen andere keus dan een ander te zoeken. Het alternatief is voor een derde jaar gefrustreerd toekijken en niets kunnen veranderen.
Als ze lotus overnemen vallen ze volgend jaar compleet door de mand. Als RBR al een probleem heeft om een nieuwe motor te passen..hoe moet dat dan met een team dat financieel aan de grond zit en amper tijd tot de 2016 tests?
Dat wordt de nieuwe bezemwagen met een Manor die een halve williams met mercedes motor is, een haas die een replica ferrari is en een Honda die hopelijk het lek boven heeft.
Het wordt op Renault's eigen web-omgeving naar buiten gebracht. Het merendeel van de bezoekers op die pagina's weet misschien nog steeds niet wat er allemaal speelt in de wonderlijke wereld die Formule 1 is. De bezoeker denkt, "goh, Renault doet het toch wel erg goed, degelijke techniek, ik ga ervoor". En dat geschreven hebbende, volgens mij gaan de Renault fabrieks-auto's nog wel heel aardig over de toonbank.Señor Sjon schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:15:
Verstappen was al vanaf ronde 13 ofzo bezig om de motor te koelen en Renault vertelt dat alles peachy was.
Testing, one, two ...
Wel bijzonder hoe CH en Dieter elkaar tegen spreken. Dieter bepaalt uiteindelijk wat er gaat gebeuren.... Het zal mij na volgens stukje verbazen als er toch een Renault aan te pas komt...hardware-lover schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:58:
[...]
Het artikel is de laatste dagen al eens voorbij gekomen, en daarin staat o.a. het volgende (voor wat het waard is).
...
Q: Is going back to continuing with Renault something that you are looking at?
CH: I don’t think you can discount anything right now. But it has to be a different relationship.
Q: There has been no recent news about Renault’s takeover of Lotus - could that have something to do with a possible buyout of the Renault engine department by Red Bull?
CH: No.
....
Q: Could you imagine teaming up with let’s say Cosworth or Ilmor?
CH: There will be a tender - and Red Bull is no engine manufacturer…
Q: …but maybe teaming up when the tender is decided?
CH: As I just said, we are not in the business of engine manufacturing. We are a chassis manufacturer.
Renault ziet het nog erg positief in met de huidige (maar vernieuwde) krachtbron voor de laatste 2 races.
Rémi Taffin, Director of Operations:
As a new race on the calendar this year, Mexico was a relatively unknown quantity, but one we expected to present very particular challenges. The altitude alone can cause issues with the mechanical internals and then the cooling, but the power units were used extremely well within these limits, with no reliability problems and a consistent performance, as planned. We were able to fight the Williams all the way with both Red Bull drivers, and the Toro Rosso boys were also strong in the midfield. It’s always good to see the hard work from the factory transformed into a solid race. We are now looking forward to Brazil where we hope to be able to make another step with our new power unit upgrade.
Cyril Abiteboul, Managing Director::
We have maintained the performance level we have seen in the last few races and Red Bull were comfortably able to fight for the podium, this time with the Mercedes-engined Williams’ cars in a straight fight. We should also be pleased that our reliability has been impeccable once more, which is no mean feat in the challenging high-altitude conditions of Mexico. We’ve got two more races left this year and we’ve got to aim for the podium each time out.
...
Als ik Verstappen was zou ik nu alvast een motor-wissel aankondigen. Het kan zomaar 5 plaatsen naar voren op gaan leveren als ie de eerste zou zijn (na Sainz, Kvyat, Ricciardo, en natuurlijk beide Honda's). Mogelijk komen er nog een paar Ferrari's bij en dan zou ie zonder te kwalificeren al 13e staan met twee kruiwagens direct voor hem
Haar laatste race is de Race of the Champions
Wat zou nu zo'n beetje de eerst volgende vrouwelijke coureur in de lijst zijn? Beitske visser? (Niet dat ik haar ooit in de F1 zou zien)
Bron: BBC (was zij vanochtend op interview)
[ Voor 58% gewijzigd door Ryur op 04-11-2015 09:03 ]
Er zit toch al een vrouw in de F1? Britney Rosberg.Ryur schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:02:
Susie Wolff stopt met racen.
Haar laatste race is de Race of the Champions
Wat zou nu zo'n beetje de eerst volgende vrouwelijke coureur in de lijst zijn? Beitske visser? (Niet dat ik haar ooit in de F1 zou zien)
Bron: BBC (was zij vanochtend op interview)
Carmen Jorda gaat het worden natuurlijk
Mess with the best, die like the rest
ThaStealth schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:22:
[...]
Er zit toch al een vrouw in de F1? Britney Nicole Rosberg.
Carmen Jorda gaat het worden natuurlijk
Het is bedoening, niet bedoeling
Ah vandaar
Het is bedoening, niet bedoeling
Ik wilde vooral verduidelijken waarom ik weinig medeleven heb met RB.Señor Sjon schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:21:
Bernie vindt de stille blokken niks en samen met de FIA vinden ze de macht van de 2 fabrieksteams niks. Ze gebruiken het Red Bull probleem om bv via Force Majeure die macht te breken. Dit gaat allang niet meer om welke motor er in de RB/TR ligt.
Je hebt de driehoek tussen FOM, FIA en Teams waarin Bernie probeert meer macht te krijgen. Doordat RB de laatste maanden meer naar Bernie toetrekt verschuift de macht en destabiliseert de sport.
Al die mogelijke veranderingen zorgen voor verwachtte hoge toekomstige kosten. Waarom zou je dan vol in de huidige motor formule investeren?
En waarom mag een motor fabrikant zich niet zakelijk gedragen, maar een team wel? Hypocriete zooi.
Webber word genoemd als de originele bedenker:
Even gezocht: zou Brazilie 2006 moeten zijn geweest: YouTube: 2006 R18 Brazil Start+Lap1+Rosberg Crash Premiere Natural Sound DVB-SThere's a story that during a race in 05 or 06, when Rosberg and Webber were team mates at Williams, early in a race both drivers damaged their cars and were both going to pit on the same lap. But Webber was pushing Rosberg, trying to pass him so he can pit first, which then led to Rosberg crashing because he was driving faster than he should have (in his damaged car) in order to keep Webber behind him.
A call came over the radio telling Webber that Rosberg had track position and was pitting first. Then Webber replied, "Not any more, mate, Britney's in the wall."
[ Voor 10% gewijzigd door ThaStealth op 04-11-2015 09:52 ]
Vergelijking met het verleden gaat mank, toen had je sowieso 6-7 leveranciers en kostte een motor ook geen godsvermogen om te maken. Door de 4 motoren/jaar regel zijn de kosten alleen maar opgelopen. Een maandje geleden stond hier een mooi stuk over de Yamaha MotoGP motor die eigenlijk alleen maar duurder is geworden door die regel. De regelmakers denken nog steeds dat de motor maken het duurste is, maar het juist betrouwbaar maken is veel duurder.
[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2015 10:09 ]
Zie rode vak:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
[ Voor 56% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2015 10:09 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2015 10:10 ]
Blijft raar om Albers en Doornbos in de lijst te zien staan..ThaStealth schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:50:
[...]
Even gezocht: zou Brazilie 2006 moeten zijn geweest: YouTube: 2006 R18 Brazil Start+Lap1+Rosberg Crash Premiere Natural Sound DVB-S
Lollllllllllllllll-Moondust- schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:14:
Streams illegaal? Owwww. Ik had er geen idee van dat er ook illegale streams bestonden. My bad.
not sure if serious or trolling-Moondust- schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:14:
Streams illegaal? Owwww. Ik had er geen idee van dat er ook illegale streams bestonden. My bad.
[ Voor 9% gewijzigd door -Moondust- op 04-11-2015 10:22 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2015 10:51 ]
Als ik dit artikel (Autosport) zo lees, is het bijna zeker dat Lotus wordt overnomen wordt door Renault.
Ook heeft het vertrek van Bob Bell bij Manor daarmee te maken.
[ Voor 68% gewijzigd door Ryur op 04-11-2015 11:05 ]
Ik vond het altijd een vervelend mannetje maar hij is echt veel ontspannender gewordenTralapo schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:15:
Iemand is zo vriendelijk geweest al het trollen van Vettel achter elkaar te zetten en 'm uit te roepen tot '2015 World Champion of not giving any fucks'http://blackflag.jalopnik...mpion-of-not-g-1740277373
Magistraal!ThaStealth schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:50:
[...]
"Not any more, mate, Britney's in the wall."
[...]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Na het lezen van " Mark Webber Aussie Grit: My Formula One Journey" hebben Seb, Marko en Christian Horner wel behoorlijk afgedaan bij mij.emnich schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:32:
[...]
Ik vond het altijd een vervelend mannetje maar hij is echt veel ontspannender geworden
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb zelf ook het idee dat hij sinds Ferrari 180 graden gedraaid is op een aantal vlakken.
alles kan off-topic
Hey gek. Het boek van Mark Webber vindt iedereen een eikel behalve Mark Webberbackupdevice schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:17:
[...]
Na het lezen van " Mark Webber Aussie Grit: My Formula One Journey" hebben Seb, Marko en Christian Horner wel behoorlijk afgedaan bij mij.
dare i say it, ben bijna fanSmultie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:19:
Mjah, was dat niet ten tijde van de vervelende Vettel?
Ik heb zelf ook het idee dat hij sinds Ferrari 180 graden gedraaid is op een aantal vlakken.
deze ook gezien? Vettel als 'fat' mechanic

||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Hamilton is geen showbizz.Señor Sjon schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:09:
Tsja, de ene monopolie is ingeruild voor de ander. Dan heb ik liever Vettel dan showbizz Hamilton.
Alonso hier nog het liefst eigenlijk, als ik mag kiezen.
How do you save a random generator ?
Die is ook best leuk.himlims_ schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:56:
[...]
dare i say it, ben bijna fanerg sympathiek en enorm gegroeid op persoonlijk vlak en als rijder.
deze ook gezien? Vettel als 'fat' mechanic
Je hebt ook dat filmpje van Geox waar mensen 20 paar schoenen winnen en daarna naast Vettel mogen plaatsnemen. Elke gil is een paar schoenen minder.
edit: deze dus: YouTube: GEOX - Scream Challenge with Infiniti Red Bull Racing Team
[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 04-11-2015 15:43 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.