[F1] Seizoen 2015 - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste
Acties:
  • 286.240 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
krvabo schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 01:09:
Interessante vergelijking van VES vs SAI, gebaseerd op races tot ze 'eerlijk' waren. Dat wil zeggen, totdat een van de twee problemen kreeg.
https://www.reddit.com/r/...r_analyse_the_headtohead/

[afbeelding]
Interessant? Je mist hele relevante informatie om zomaar een vergelijking te maken vind ik.

Even een reactie op de nieuwe kalender;

Ben ik de enige die het belachelijk vind dat de GP Europe in Azerbeidzjan (of alllll places) gehouden wordt? Hoeveel geld zouden ze daarvoor hebben betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:37

Player1S

Probably out in the dark

Bergie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:24:
[...]

Mwah, ga terug naar de eerste races met deze motoren en 90% van het geklaag gaat over het ontbreken van geluid. Er wordt dus wel naar geluisterd naar de fans.
Neemt niet weg dat er belangrijkere structurele problemen zijn natuurlijk.
En dat geklaag is onzin. Ik zei het voor de tijd, ik zei het toen en ik zeg het nogmaals.

Het geluid maakt niet de race. Niemand, met klein beetje gezond verstand, zal na een saaie optocht roepen "het geluid was geweldig dus toprace" en niemand zal roepen na een geweldig spannende race "wat een kutrace want het geluid was kut".

Het voegt wat toe of neemt wat af van de totale ervaring maar een race is niet opeens spannend met goed geluid of saai met slecht geluid.

Leuk dat ze het aanpakken maar er is veel belangrijker werk dat voorrang verdient.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55
Heb veel liever dat ze die fuel flow limit weggooien en de teams gewoon hun gang laten gaan met 100kg brandstof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
SgtPoen schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:57:
Heb veel liever dat ze die fuel flow limit weggooien en de teams gewoon hun gang laten gaan met 100kg brandstof :)
Ja, ik ook. Of meer energie voor de hybride systemen mogen gebruiken (of allebei zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48

ThunderNet

Flits!

StealthyPeanut schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:51:
[...]

Interessant? Je mist hele relevante informatie om zomaar een vergelijking te maken vind ik.

Even een reactie op de nieuwe kalender;

Ben ik de enige die het belachelijk vind dat de GP Europe in Azerbeidzjan (of alllll places) gehouden wordt? Hoeveel geld zouden ze daarvoor hebben betaald?
En stom dat het tijdens Le Mans gehouden wordt...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Koningsklasse? Alles vrijgeven dus. (misschien een brandstof limiet voor wat uitdaging en wat afmetingen voorschrijven om te voorkomen dat teams een 8 meter brede tank op poleposition zetten waar niemand langs kan)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
ThunderNet schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:04:
[...]

En stom dat het tijdens Le Mans gehouden wordt...
Ook dat nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ankona schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:17:
Koningsklasse? Alles vrijgeven dus. (misschien een brandstof limiet voor wat uitdaging en wat afmetingen voorschrijven om te voorkomen dat teams een 8 meter brede tank op poleposition zetten waar niemand langs kan)
Waar je rekening mee moet houden is dat het interessant moet zijn voor de deelnemende partijen.
Bijv. het PU concept zoals het er vandaag de dag ligt, geeft uitdagingen aan zowel de motor-fabrikanten als de brandstofleveranciers. De oplossingen waar ze mee komen zijn vervolgens bruikbaar in andere onderdelen van hun organisatie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Alleen de motorfabrikanten zien Honda en Renault complete seizoenen weggooien zonder dat updates naar het circuit mogen. We hadden 7 motorbouwers in de V10 tijd, nu zijn er nog 4 over, waarbij 2 zwaar ondermaats zijn. Een Judd of Cosworth heeft helemaal niet de (financiële) capaciteit voor al die energiesystemen.

De grap is juist dat toen de turbo's verboden werden eind jaren '80, een hoop motorfabrikanten met wisselend succes een gooi deden om een motor te bouwen..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
alwaysleft schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:02:
Goed nieuws las ik op Gpupdate.nl

20:50 – Met ingang van volgend seizoen zullen de Formule 1-auto's weer meer herrie gaan maken. De World Motor Sport Council heeft woensdag bij de vergadering in Parijs ingestemd met het voorstel van de F1 Strategy Group om het uitlaatsysteem aan te passen zodat het geluidniveau toeneemt, zonder dat dit invloed heeft op het vermogen en de uitlaatgassen.

Sinds de ingebruikname van de V6-turbo in de hoogste klasse van de autosport, in 2014, is er veel negativisme over de geluidsproductie van de wagens. De fans geven aan het lawaai van de 'huilende' V8-, V10- of zelfs V12-motoren waarmee in het verleden werd gereden te missen.
Wat een kul regel. Waarom hangen ze niet gewoon een luidspreker onder de vleugel? Of nog mooier, laten ze via 4g een signaal uitzenden zodat het publiek via modelling technieken op de eigen smarphone de sound kan horen die hij of zij wil.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is er al en dat heet televisie. :P Jammer genoeg is de FOM feed qua geluid al ruk, maar daar doen de verschillende televisiezenders ook nog een hoop mee om het commentaar niet in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Jenson Button racet ook volgend jaar voor McLaren.
Klikkerdeklik

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 23:14
L1nt schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:54:
[...]
Het voegt wat toe of neemt wat af van de totale ervaring maar een race is niet opeens spannend met goed geluid of saai met slecht geluid.

Leuk dat ze het aanpakken maar er is veel belangrijker werk dat voorrang verdient.
Natuurlijk is een race niet ineens spannend met beter geluid.. Maar het voegt wel degelijk wat toe aan de ervaring.
Ik heb F1 een paar keer live ervaren. Op Spa, bij een demo letterlijk op 2 meter afstand, en op Monaco tijdens de vrije training.
Monaco is voor mij by far de mooiste herinnering. Nog voordat ik ook maar 1 auto gezien had spoot de adrenaline al praktisch uit mijn oren... En dat kwam toch echt door het geluid. De doffe roffel en het hoge geschreeuw van een F1 die daar rondscheurt en dat geluid wat daarbij dan letterlijk in je buik te voelen is, is ronduit geniaal om mee te maken :)

En ja, er is belangrijker werk te verrichten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet andere mogelijkheden -en voor veel fans wel een belangrijk punt blijkbaar- niet kan aanpakken.
F1 is meer dan alleen op zondagmiddag voor de TV hangen en een race kijken. Dat ze ook iets willen doen aan de beleving op het circuit zelf vind ik alleen maar goed.

Als ik alleen op mijn TV spannende races wil zien, kan ik ook de iWC Grand Prix series kijken. (en dan zit je dus naar een sim race te kijken) Wat overigens serieus nog leuk is ook :p

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

AzzKickah

06-CENSORED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
Daar gaat weer een hoop geld alleen al aan salaris weg. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:59:
Alleen de motorfabrikanten zien Honda en Renault complete seizoenen weggooien zonder dat updates naar het circuit mogen. We hadden 7 motorbouwers in de V10 tijd, nu zijn er nog 4 over, waarbij 2 zwaar ondermaats zijn. Een Judd of Cosworth heeft helemaal niet de (financiële) capaciteit voor al die energiesystemen.

De grap is juist dat toen de turbo's verboden werden eind jaren '80, een hoop motorfabrikanten met wisselend succes een gooi deden om een motor te bouwen..
Het grappige is dat een Judd vroeger een lading Ford Cosworth motoren kon kopen en deze kon tunen en weer kon doorverkopen.

Nu is dat onmogelijk. Niet alleen kosten die motoren een fortuin maar zie je het al voor je dat een Ferrari of Mercedes het toestaat dat iemand hun product gaat tunen en door verkoopt?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Martinspire

Awesomeness

Op zich wel, maar wat gaan ze nu met de 2 coureurs op de bank doen? Vandoorne en Magnussen zijn hier niet blij mee denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 01-10-2015 10:58 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

De motor fabrikanten moeten weer aanpassing doen voor harder geluid.

Wie betaalt de rekening als:
1 Voor teams waarvan de aanpassing te veel gaat kosten op bestaande type motor?
2 Verlies van prestaties van de motor van een team optreed?

[ }) ]

Wat zou het RB kosten om alleen met een minimaal team te komen opdagen om alleen de wagens na de opwarmronde weer de pits in te rijden.

[/ }) ]

[ Voor 3% gewijzigd door KroontjesPen op 01-10-2015 11:01 ]

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als ze het kunnen doen voor hun historische payments dan kunnen ze zo rondtokkelen totdat ze hun eigen motor klaar hebben. Die noemen ze dan Bad Bull ofzo. :P

Even zonder dollen, McLaren is met zijn eigen can of worms bezig. Magnussen kan je bijna al afschrijven, maar Vandoorne moet uit de GP2 i.v.m. het winnen van het kampioenschap. Testen in F1 stelt geen ruk meer voor, dus wat gaan ze met Stoffel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

KroontjesPen schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:58:
De motor fabrikanten moeten weer aanpassing doen voor harder geluid.

Wie betaalt de rekening als:
1 Voor teams waarvan de aanpassing te veel gaat kosten op bestaande type motor?
2 Bij verlies van prestaties van de motor minder is van een team?

[ }) ]

Wat zou het RB kosten om alleen met een minimaal team te komen opdagen om alleen de wagens na de opwarmronde weer de pits in te rijden.

\[/ }) ]
heb eens gelezen dat 1 miljoen kost wanneer men verzaakt op de grid te verschijnen, geen idee of dat nog actueel is

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-01 10:53
himlims_ schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:01:
[...]

heb eens gelezen dat 1 miljoen kost wanneer men verzaakt op de grid te verschijnen, geen idee of dat nog actueel is
Daarom dus ook dat Kroontjespen zegt dat ze op de grid staan maar na ronde 1 weer de pits in rijden.
Hebben ze niet verzaakt op de grid te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:59
MB heeft op Twitter officieel verkondigd dat Manor met MB motoren rijdt per volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
BREKEND. Manor krijgt officieel Mercedes motoren. Bron: Twitter Mercedes

Slecht nieuws voor Red Bull

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Nog maar 1 optie voor Red Bull, Ferrari motoren aldus Adam Cooper Of course now @MercedesAMGF1 has four teams (five if Lotus doesn't do its Renault deal) hard for Bernie to force them to help RBR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Vind ik leuk? Laat die oude rotten gewoon stoppen en zet Vandoorne erin. Als ze nou verder geen talent op de bank hebben.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag is wel hoeveel hij kan bijdragen aan de ontwikkeling van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

AzzKickah

06-CENSORED

StealthyPeanut schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:09:
[...]

Vind ik leuk? Laat die oude rotten gewoon stoppen en zet Vandoorne erin. Als ze nou verder geen talent op de bank hebben.......
Geen idee of jij dat leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

t zijn net klein jong die F1 teams :X allemaal ruzie maken over lekkerste snoepje, en als je niet ziet zitten.. dan mag je niet mee spelen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hmm, er wordt ook gezegd dat Magnussen geen contract meer met McLaren heeft (voor volgend jaar).

Overigens zie ik Vandoorne eigenlijk nog wel bij Haas instappen, als ie geen plaats bij McLaren krijgt.

[ Voor 36% gewijzigd door Martinspire op 01-10-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Martinspire schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:17:
Hmm, er wordt ook gezegd dat Magnussen geen contract meer met McLaren heeft (voor volgend jaar).

Overigens zie ik Vandoorne eigenlijk nog wel bij Haas instappen.
Slecht nieuws voor het grootste talent samen met Max namelijk Vandoorne. Hoop echt dat deze gozer snel een F1 plekje krijgt. Esteban Ocon ( F3 kampioen 2014) wordt trouwens als je leest op Twitter nu erg gelinkt aan Manor wat logisch is....Is mercedes protege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:59
alwaysleft schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:18:
[...]

Slecht nieuws voor het grootste talent samen met Max namelijk Vandoorne. Hoop echt dat deze gozer snel een F1 plekje krijgt. Esteban Ocon ( F3 kampioen 2014) wordt trouwens als je leest op Twitter nu erg gelinkt aan Manor wat logisch is....Is mercedes protege.
Ik lees juist dat Ocon aan Lotus/Renault wordt gelinkt (Adam Cooper)

En Pascal Wehrlein waarschijnlijk 'gewoon' in de DTM blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Vandoorne in een Manor lijkt me ook niks. Daar win je niks en kun je alleen verliezen (en dan bedoel ik geen races winnen, maar gewoon in het algemeen)

[ Voor 27% gewijzigd door Martinspire op 01-10-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Snap ook weinig van het beleid bij McLaren. Je geeft een veel te groot deel van je budget uit aan coureurs, en loopt ook nog eens het risico dat één of beide coureurs bij het wederom uitblijven van resultaten volkomen gefrustreerd raakt/raken.

Je hebt geen rookies in de auto zitten die blij zijn dat ze rijden en alle technische malheur voor lief nemen. Je hebt 2 ex-wereldkampioenen die het voor het geld niet hoeven te doen, maar zeker niet stilletjes voor Jan-met-de-korte-achternaam het hele seizoen braaf achteraan zullen gaan rijden.

Enige optie is dat McLaren weet/vermoedt/hoopt dat de Honda volgend jaar wel competitief is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mja maar McLaren had dus de beide contracten jaarlijks lopen, waarbij de coureur bepaalt of ie verder wil. Dus was het niet aan hun om te beslissen of ze zouden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
alexbl69 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:20:
Snap ook weinig van het beleid bij McLaren. Je geeft een veel te groot deel van je budget uit aan coureurs, en loopt ook nog eens het risico dat één of beide coureurs bij het wederom uitblijven van resultaten volkomen gefrustreerd raakt/raken.

Je hebt geen rookies in de auto zitten die blij zijn dat ze rijden en alle technische malheur voor lief nemen. Je hebt 2 ex-wereldkampioenen die het voor het geld niet hoeven te doen, maar zeker niet stilletjes voor Jan-met-de-korte-achternaam het hele seizoen braaf achteraan zullen gaan rijden.

Enige optie is dat McLaren weet/vermoedt/hoopt dat de Honda volgend jaar wel competitief is.
Klopt. Alonso/Vandoorne is een fijnere line-up..

[ Voor 3% gewijzigd door alwaysleft op 01-10-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Martinspire schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:21:
Mja maar McLaren had dus de beide contracten jaarlijks lopen, waarbij de coureur bepaalt of ie verder wil. Dus was het niet aan hun om te beslissen of ze zouden blijven.
Hmmm. Dat zou het inderdaad verklaren.

Geen al te snugger contract in dat geval :N . Je huurt als 'wannabee?' topteam 2 coureurs in voor een topsalaris en laat ze dan zelf bepalen of ze verder mogen? Ongeacht de prestaties? Beetje on-McLarens om zulke eenzijdige contracten af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:45

Racing_Reporter

Contentmaker

alwaysleft schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:23:
[...]

Klopt. Alonso/Vandoorne is een fijnere line-up..
Wat een klets, echt. Button zit bijna het hele seizoen in de buurt van Alonso en dat is nothing to sniff at. Ik vraag me echt af in hoeverre het talent van een veel jongere Stoffel of KMag aan dat vrij kleine gat had gedaan. Je doet hier echt Button flink tekort, veel kans om te shinen hebben beide rijders sowieso niet in dat stuk brandhout.

Edit: ah, ik citeer je zojuist gewijzigde reactie waar er eerst stond dat Button het niet echt meer had.

[ Voor 9% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-10-2015 11:27 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-01 10:53
alexbl69 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:24:
[...]

Hmmm. Dat zou het inderdaad verklaren.

Geen al te snugger contract in dat geval :N . Je huurt als 'wannabee?' topteam 2 coureurs in voor een topsalaris en laat ze dan zelf bepalen of ze verder mogen? Ongeacht de prestaties? Beetje on-McLarens om zulke eenzijdige contracten af te sluiten.
Mclaren had wel optie om te verlengen, dus als coureur blijft racen, wordt het contract verlengd. Als coureur aangeeft te stoppen in formule 1 wordt het contract niet verlengd/ontbonden. Zo moet je het geloof ik zien.
Martinspire schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:17:

Overigens zie ik Vandoorne eigenlijk nog wel bij Haas instappen, als ie geen plaats bij McLaren krijgt.
Ik had eerder geloof ik gelezen dat mclaren niet moeilijk zou doen als magnussen ergens anders een zitje zou krijgen
http://www.pitpass.com/54...-Magnussen-contract-lapse

[ Voor 5% gewijzigd door Remco_O op 01-10-2015 11:33 . Reden: bron gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Racing_Reporter schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:26:
[...]
Je doet hier echt Button flink tekort, veel kans om te shinen hebben beide rijders sowieso niet in dat stuk brandhout.
Dan is het wel prettig voor Stoffel dat hij niet bij McLaren in kan stappen. Volgens Alonso gaat hij dan van GP2 naar GP2 :) .

Iets anders: weet iemand waar je de 2016 kalender als .CAL bestand kunt downloaden? Heb het huidige seizoen ook volledig in mijn Google-agenda staan (incl. alle trainingen ed op precies de juiste tijd) en dat is wel heel prettig. Weet alleen niet meer waar ik dat destijds gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou er nog niet te hard vanuit gaan dat de agenda definitief is. Er zijn nogal wat issues gerezen her en der :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
alexbl69 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:32:
[...]

Dan is het wel prettig voor Stoffel dat hij niet bij McLaren in kan stappen. Volgens Alonso gaat hij dan van GP2 naar GP2 :) .

Iets anders: weet iemand waar je de 2016 kalender als .CAL bestand kunt downloaden? Heb het huidige seizoen ook volledig in mijn Google-agenda staan (incl. alle trainingen ed op precies de juiste tijd) en dat is wel heel prettig. Weet alleen niet meer waar ik dat destijds gevonden heb.
heb je hier wat aan?
http://www.gpupdate.net/e.../2016-formula-1-calendar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Yes!! Dank u. Rechts bovenin.

Hmmm. Krijg een melding of ik hem wil toevoegen aan mijn agenda. Na op OK gedrukt te hebben een foutmelding dat ik geen toegang heb....

Nou ja, komt wel goed.

[ Voor 25% gewijzigd door alexbl69 op 01-10-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
alexbl69 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:44:
[...]

Yes!! Dank u. Rechts bovenin.

Hmmm. Krijg een melding of ik hem wil toevoegen aan mijn agenda. Na op OK gedrukt te hebben een foutmelding dat ik geen toegang heb....

Nou ja, komt wel goed.
Ja, dat heb ik ook. Vreemd.

Creating my own hero.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
Wat een ongelovelijke negativiteit weer hier! Echt, ik verbaas me...

Zeer veel fans geven aan het geluid te missen (zie Fan survey o.a.). Men doet er wat aan en dan volgt de klacht dat ze 'beter ergens anders wat aan kunnen doen'
Ook al vind jij het geluid niet belangrijk, who cares? Het gaat erom dat veel mensen het geluid wel belangrijk vinden, dus wees blij dat ze een poging doen om een grote groep fans tevreden te stellen.

'meer tijd geven aan belangrijkere zaken': alsof het de WMC veel tijd kostte om deze vier zinnen op te schrijven....

V6T zijn te duur, traag, slecht en tokens zijn onzin en jagen manufacturers weg
Dit is FEITELIJK onzin. In het V8 tijdperk hadden we van de 7 motorenbouwers nog maar 3 over (Renault, Ferrari en Mercedes). Honda, BMW, Cosworth... wanneer vertrokken zij? Juist, in het V8 tijdperk, omdat dit voor hen totaal niet interessant was.

Honda is teruggekomen vanwege de nieuwe regels. VAG heeft voor het eerst in haar geschiedenis interesse in NL. De V6T trekt méér motorenbouwers aan.

Tokensysteem is kut? Wat een onzin; Ferrari halveert binnen 1 seizoen de achterstand op Mercedes qua motoren. Zulke grote gains waren zelfs onder vrije regelgeving bijna niet te behalen.

Geef je alles vrij, dan kan Mercedes zomaar nog 200 PK vinden waar Renault met haar beperkte budget maar 100 PK vindt...

Honda dan? Die zijn binnen 1 seizoen van 30 km/h in de speed traps te kort naar 10 km/h gegaan. MASSIVE gains. Binnen het token systeem. Volgend seizoen gaan ze Renault al voorbij, na 1 jaar.

Kijk de geschiedenisboeken na en laat maar zien welke motorenbouwer binnen 1 seizoen competitief was in het 'vrije tijdperk'. Toen Mercedes de alliantie aanging met Mclaren duurde dit ook 3/4 seizoenen!!

Imo is het trending om lekker te zwarte pieten op de regelgeving, ipv gewoon eens incompetente organisaties (Renault, bijvoorbeeld) te bashen.

Zijn de regels perfect? Nee, absoluut niet. Zijn de uitgangspunten ridicueel, abject en infaam? Nee, in tegendeel. Ze zijn het raamwerk dat F1 de moderne tijd in kan slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn overigens nog meer wijzigingen in de regelgeving. Track limits worden met ingang van 2016 ook strenger nageleefd; eindelijk. Er zijn nogal wat coureurs die - ook in de kwalificatie - wat bochten hebben afgesneden.
The issue became a big talking point in F1 at the Belgian Grand Prix, when there was widespread abuse of track limits at Raidillon, and drivers picking up debris damage was cited as a cause of tyre problems.

In a statement issued after the WMSC hearing, the FIA said: "Sporting Regulations regarding track limits have been clarified and specify that drivers 'must make every reasonable effort to use the track at all times and may not deliberately leave the track without a justifiable reason'.

"Penalties will still be allocated based on whether a driver is judged to have gained an advantage."

There were several other minor rule tweaks announced including:

* The WMSC approved the proposal of the F1 Commission regarding regulations for power unit and gearbox changes. Such penalties prior to qualifying will be applied based on the time of use. For changes made after qualifying, preference will be given to the driver whose team first informed the technical delegate that a change will occur.

* Any driver who causes a start to be aborted, even if he is then able to start the extra formation lap, will be required to start the race from the pit lane. The same process will be applied to a re-start from a race suspension where drivers have been brought to the pit lane.

* The WMSC confirmed a number of clarifications were made to aerodynamic testing restrictions for wind tunnel use and CFD, specifically focusing on reporting and inspection processes for these development tools.

* For 2017, on board cameras on stalks on the nose of cars will be prohibited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Requiem19 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:56:

[

En het (piek) vermogen van de motoren zit gewoon op gemiddeld van eind midden jaren 90 tot voor 2013.

Jaren 90 hadden de motoren maar een piekvermogen van 650 pk, dat heeft heel lang daarna rond de 800 gezeten, eventjes rond de 900/1000 en toen weer terug naar 850 oid.

Nu met de turbomotoren en de electromotoren hebben ze nog meer koppel ook nog.

Zijn best interessante motoren dit, geef iets meer ruimte in de fuel flow en die krengen zijn echt gigantisch sterk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Adlermann schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:01:
[...]

En het (piek) vermogen van de motoren zit gewoon op gemiddeld van eind midden jaren 90 tot voor 2013.

Jaren 90 hadden de motoren maar een piekvermogen van 650 pk, dat heeft heel lang daarna rond de 800 gezeten, eventjes rond de 900/1000 en toen weer terug naar 850 oid.

Zijn best interessante motoren dit, geef iets meer ruimte in de fuel flow en die krengen zijn echt gigantisch sterk nog.
Thanks voor de support, exact wat jij zegt! ;)

Kritiekpunten waren/zijn:

- Het geluid: daar wordt nu gepoogd iets aan te doen
- Te traag:
onzin, topsnelheiden gaan richting V10 tijdperk
er zit nog veel ruimte in vrijer geven regels
- Te zwaar: true, maar bijv minimum gewicht kan ook met tijd verlaagd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Manor krijgt echt een serieuze boost trouwens. Niet alleen motoren van Mercedes, maar ook een deal met Williams. Zij gaan een versnellingsbak en de ophanging leveren volgend jaar.

Daarmee moet Manor toch echt een stuk serieuzer op het toneel kunnen verschijnen lijkt me.

Samen met een, verwacht ik, sterke start van Haas een mooie boost voor de sport.

Uiteraard houdt dit wel in dat Lotus niet terug kan, als de deal met Renault faalt. Voor Red Bull wordt het nog spannender.

http://adamcooperf1.com/2...lopment-with-new-package/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hier nog on-board highlights:
[Vimeo: https://vimeo.com/140955096]
Voor de liefhebbers van Verstappen, die zie je onboard bij de start tot 3e sector vanaf 5:51
Daarna vanaf 7:57 achter Nasr en Button die ze vervolgens samen inhalen op rechte stuk.
Vanaf 10:38 hoor je nog even Alonso klagen :+ na Sainz hem inhaalde
Vanaf 16:10 kijk je naar het gevecht van Alonso met Verstappen achter hem, met het geklaag van Alonso naderhand *O*
22:35 zie je Verstappen achter Sainz
Vanaf 25:20 zie je Kvyat trouwens Vettel gebruiken om Ericsson voorbij te gaan (zoals Verstappen in Monaco deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:51

Hoogie2004

Whohooooo

Tralapo schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:12:
Manor krijgt echt een serieuze boost trouwens. Niet alleen motoren van Mercedes, maar ook een deal met Williams. Zij gaan een versnellingsbak en de ophanging leveren volgend jaar.

Daarmee moet Manor toch echt een stuk serieuzer op het toneel kunnen verschijnen lijkt me.
Dat is hoe Haas het ook ongeveer aanpakt. Zoveel mogelijk kwaliteits-onderdelen inkopen, o.a. bovenstaande componenten krijgt Haas van Ferrari.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Requiem19 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:56:

Zeer veel fans geven aan het geluid te missen (zie Fan survey o.a.). Men doet er wat aan en dan volgt de klacht dat ze 'beter ergens anders wat aan kunnen doen'
Ook al vind jij het geluid niet belangrijk, who cares? Het gaat erom dat veel mensen het geluid wel belangrijk vinden, dus wees blij dat ze een poging doen om een grote groep fans tevreden te stellen.

'meer tijd geven aan belangrijkere zaken': alsof het de WMC veel tijd kostte om deze vier zinnen op te schrijven....

Dit is FEITELIJK onzin. In het V8 tijdperk hadden we van de 7 motorenbouwers nog maar 3 over (Renault, Ferrari en Mercedes). Honda, BMW, Cosworth... wanneer vertrokken zij? Juist, in het V8 tijdperk, omdat dit voor hen totaal niet interessant was.

Honda is teruggekomen vanwege de nieuwe regels. VAG heeft voor het eerst in haar geschiedenis interesse in NL. De V6T trekt méér motorenbouwers aan.

Tokensysteem is kut? Wat een onzin; Ferrari halveert binnen 1 seizoen de achterstand op Mercedes qua motoren. Zulke grote gains waren zelfs onder vrije regelgeving bijna niet te behalen.

Geef je alles vrij, dan kan Mercedes zomaar nog 200 PK vinden waar Renault met haar beperkte budget maar 100 PK vindt...

Honda dan? Die zijn binnen 1 seizoen van 30 km/h in de speed traps te kort naar 10 km/h gegaan. MASSIVE gains. Binnen het token systeem. Volgend seizoen gaan ze Renault al voorbij, na 1 jaar.

Kijk de geschiedenisboeken na en laat maar zien welke motorenbouwer binnen 1 seizoen competitief was in het 'vrije tijdperk'. Toen Mercedes de alliantie aanging met Mclaren duurde dit ook 3/4 seizoenen!!

Imo is het trending om lekker te zwarte pieten op de regelgeving, ipv gewoon eens incompetente organisaties (Renault, bijvoorbeeld) te bashen.

Zijn de regels perfect? Nee, absoluut niet. Zijn de uitgangspunten ridicueel, abject en infaam? Nee, in tegendeel. Ze zijn het raamwerk dat F1 de moderne tijd in kan slepen.
Als je met feiten gaat strooien... je verhaal rammelt echt aan alle kanten:
Cosworth had nog steeds een motor beschikbaar (onderdeel van de 2010 Mosley deal met de drie nieuwkomers) en daar hebben ook teams mee geraced. Maar niet sterk genoeg, dus uiteindelijk wou niemand hem meer hebben. De grote fabrikanten vertrokken toen de wereldeconomie instortte in 2008. Als je tienduizenden mensen moet ontslaan is een F1-team van 2-300m/jaar het eerst wat gaat. Als er weer een crisis is, dan zijn ze zo weer vertrokken. Honda nam het oude Pure over, anders hadden ze niet eens een blok gebouwd. Volgens mij hebben ze nog spijt van die beslissing. Vergeet niet dat Renault en Mercedes de rest in de V6TH gechanteerd hebben door te dreigen met vertrek. Beiden dachten dat ze de beste zouden worden, alleen Renault faalt aan alle kanten. Toevalligerwijs is de huidige Renault Sport executive dezelfde persoon als degene die Caterham naar de ondergang bracht. Overstaffed, overpaid, zero result.

De parallel tussen V8 en V6TH is de engine freeze en in minder mate de testban. Misschien ligt daar wel het probleem?

VAG naar F1 is al een gerucht sinds Auto Union vertrok. Dat is net zoiets als Coulthard die van 1996 tot 2006 elk jaar riep dat hij wereldkampioen ging worden (dit jaar echt!). Ze wilden VAG paaien met de hele hybrideformule, maar no sigar.

En Ferrari halveert het gat? Renault is ertussen weggevallen en de Ferrari's zijn nu meestal het tweede team, vooral omdat Williams, Lotus en FI voornamelijk op Mercedespower teren. Singapore was de uitzondering geen regel. Dat was de eerste non-Mercedespower pole.

Speedtraps zeggen echt helemaal niks. TR/RB comprimeert zijn afstelling om enigszins bij te blijven. Verder is de Honda speedtrap leuk, maar een ronde later is de ERS nog steeds leeg en worden ze gewoon voorbij gereden.
Adlermann schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:01:
[...]

Ik heb liever RMS pk's dan PMPO pk's... ;) Oftewel, die piek voor een paar seconden vind ik niet erg boeiend, de oude motoren hadden dat altijd beschikbaar.

De Manor deal is een truc van Mercedes om maar niet gedwongen te worden motoren aan Red Bull en Toro Rosso te leveren. Het is weerzinwekkend om te zien dat Ferrari en Mercedes hun best doen om vooral het achterveld van motoren te voorzien, maar geen directe concurrent willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:26:
De Manor deal is een truc van Mercedes om maar niet gedwongen te worden motoren aan Red Bull en Toro Rosso te leveren. Het is weerzinwekkend om te zien dat Ferrari en Mercedes hun best doen om vooral het achterveld van motoren te voorzien, maar geen directe concurrent willen.
Weerzinwekkend zou ik het niet willen noemen. Ik begrijp volkomen dat ze huiverig zijn om een potentieel wereldkampioen te voorzien van motoren waar je zelf ook wereldkampioen mee bent geworden en weer wil worden.

Het spelletje is wel vuil, zeker, maar ik begrijp ze ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het probleem zit hem in geld, zoals zo vaak. Het maken van de motoren is zo duur gebleken dat ze het resultaat niet meer met elkaar willen delen. Die v8 kon iedereen wel met een beetje goede wil in elkaar schroeven. Nu is het geld dat je erin moet stoppen zo groot en de reward (naar verhouding) erg laag. Want een klantmotor levert nauwelijks meer op als een druppel op een gloeiende plaat.

Dus nu willen de grote teams andere teams geen competitive edge geven. Als RBR voor een schijntje die motoren krijgt, kunnen ze met gelijk budget veel meer geld stoppen in Aero. En ja, dan ga je het verliezen. Dus dat willen ze niet. Alle kleine teams hebben toch het budget niet om om de titels te strijden. Het enige wat dan nog mogelijk is, is dat punten afsnoepen van concurrenten. En dat is natuurlijk nooit erg ;)

Eerlijkere verdeling van geld en kosten. Daar komt het op neer.

Misschien moeten we onze hoop maar vestigen op de Europese Unie. Die zullen er over een jaartje of drie wel uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Feit blijft dat deze motoren een heel stuk duurder zijn dan in het verleden. Combineer dat met het feit dat de ontwikkeling beperkt is (ontwikkeling zou ook goedkoper maken kunnen zijn), en je hebt het zeer oninteressant gemaakt om in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Als je met feiten gaat strooien... je verhaal rammelt echt aan alle kanten:
Cosworth had nog steeds een motor beschikbaar (onderdeel van de 2010 Mosley deal met de drie nieuwkomers) en daar hebben ook teams mee geraced. Maar niet sterk genoeg, dus uiteindelijk wou niemand hem meer hebben. De grote fabrikanten vertrokken toen de wereldeconomie instortte in 2008. Als je tienduizenden mensen moet ontslaan is een F1-team van 2-300m/jaar het eerst wat gaat. Als er weer een crisis is, dan zijn ze zo weer vertrokken. Honda nam het oude Pure over, anders hadden ze niet eens een blok gebouwd. Volgens mij hebben ze nog spijt van die beslissing. Vergeet niet dat Renault en Mercedes de rest in de V6TH gechanteerd hebben door te dreigen met vertrek. Beiden dachten dat ze de beste zouden worden, alleen Renault faalt aan alle kanten. Toevalligerwijs is de huidige Renault Sport executive dezelfde persoon als degene die Caterham naar de ondergang bracht. Overstaffed, overpaid, zero result.

De parallel tussen V8 en V6TH is de engine freeze en in minder mate de testban. Misschien ligt daar wel het probleem?

VAG naar F1 is al een gerucht sinds Auto Union vertrok. Dat is net zoiets als Coulthard die van 1996 tot 2006 elk jaar riep dat hij wereldkampioen ging worden (dit jaar echt!). Ze wilden VAG paaien met de hele hybrideformule, maar no sigar.

En Ferrari halveert het gat? Renault is ertussen weggevallen en de Ferrari's zijn nu meestal het tweede team, vooral omdat Williams, Lotus en FI voornamelijk op Mercedespower teren. Singapore was de uitzondering geen regel. Dat was de eerste non-Mercedespower pole.

Speedtraps zeggen echt helemaal niks. TR/RB comprimeert zijn afstelling om enigszins bij te blijven. Verder is de Honda speedtrap leuk, maar een ronde later is de ERS nog steeds leeg en worden ze gewoon voorbij gereden.

[...]

Ik heb liever RMS pk's dan PMPO pk's... ;) Oftewel, die piek voor een paar seconden vind ik niet erg boeiend, de oude motoren hadden dat altijd beschikbaar.

Je bent echt op een kruistocht die, in mijn ogen, gebaseerd is op bijna 'religie'.

Als je zegt dat er in het V10 tijdperk zoveel manufacturers waren, maar mijn argument dat ze aan het einde van het V8 tijdperk weer weg waren weg wuifelt omdat 'er crisis' was.

Denk je dan ook niet dat alle manufacturers er in de 00's waren omdat ze van lieve lede niet wisten wat ze met hun geld moesten doen? Tot en met 2008 ging het economisch nog nooit zo goed in de wereld, niet heel gek dat autobedrijven dan gaan investeren in commerciële projecten.. Daarmee weerleg je eigenlijk je eigen argument dat 'het vroeger zoveel beter was omdat we in het V10 tijdperk maar liefst 7 motorenbouwers hadden'.

VAG een gerucht? Een gerucht waarvan min of meer bevestigt is door RB dat er in ieder geval gesprekken zijn.

Ferrari halveert het gat onzin? Dat is zelfs door Mercedes bevestigt. Voordat Mercedes de Monza update had werd zelfs gesteld dat Ferrari akelig dicht in de buurt zat van Mercedes. Er zijn verschillende manieren om het vermogen van de motor uit te rekenen op basis van data. Alle motorenbouwers weten, grosso modo, wat het verschil in vermogen is tussen hun eigen units en die van andere units.

Ik kan me nog goed herinneren dat jij bij de introductie van de V6T's zei dat het trage rommel was, maar uiteindelijk blijken ze sterker te zijn dan de V8's. De reden dat de rondetijden steeds dichterbij vroeger komen ligt voor een zeer groot deel bij de motoren.

Stel dat de V10 gebleven waren en er geen restrictie was geweest whatsoever, denk jij dan echt dat de F1 wereld er nu beter had uitgezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, dan maar een religie. :P Net zoals ik vind dat er met al die bezuinigingen geen cent bespaard is. Ron Dennis verwoorde dat uitstekend afgelopen weekend in een interview met de BBC.

Ik heb eerder al gemeld dat het eerdere turbo-verbod al nieuwe motorbouwers naar de F1 trok. De V8-freeze had eerder een averechts effect op het aantal motorbouwers.

Er wordt alleen erg vaak gesteld dat door de V6T voorkomen wordt dat motorbouwers uitstappen, terwijl het aanbod sinds de jaren '70 nog nooit zo schraal is geweest. Ook voor de jaren '00 had je diverse motorbouwers, even uit mijn hoofd:
Ferrari
Renault (en later Mechachrome, Asiatech was Ford dacht ik).
Mercedes
Honda
Yamaha
Ford
En dan heb ik het niet over begin jaren '90 waar de verdwaalde Larrousse Lamborghini ook nog langskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42
Maar dat was ook de tijd dat een veredelde schuur hobbyist nog een blok kon maken. Hell de bekende 1400pk turbo van bmw was in zijn basis nog een straatblok. De drempel om competitief te zijn/worden/blijven is gewoon vele malen hoger. En of dat nu een v6t een v8 v10 v12 of v36 is veranderd daar niks aan.

Dat is het nadeel/voordeel van de commercialisering van de F1 er is veel meer te verdien en wordt het dus ook aantrekkelijker om meer geld in te pompen. Dat houden gewoon niet alle partijen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 09:21
Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:30:
Net zoals ik vind dat er met al die bezuinigingen geen cent bespaard is. Ron Dennis verwoorde dat uitstekend afgelopen weekend in een interview met de BBC.
Eens, F1 is voor teams nog nooit zo duur geweest. Mede dankzij de V6 turbo motoren.

Toch ben ik van mening dat F1 'the pinnacle of motorsport' hoort te zijn met de nieuwste technische snufjes zoals ERS. Dan kun je moeilijk met atmosferische motoren blijven rijden terwijl er in het WEC volop met energy recovery wordt gespeeld en mensen thuis een (plugin) hybride hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Groot verschil is dat het op schroefjesniveau in de regels van F1 staat en dat ze bij WEC zelf wat uit mogen dokteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 22:33

Damian

Insane Obtrusion

- laat maar - :/ oud nieuws :D

[ Voor 83% gewijzigd door Damian op 01-10-2015 14:44 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:02:
Feit blijft dat deze motoren een heel stuk duurder zijn dan in het verleden. Combineer dat met het feit dat de ontwikkeling beperkt is (ontwikkeling zou ook goedkoper maken kunnen zijn), en je hebt het zeer oninteressant gemaakt om in te stappen.
Die motoren zijn zo duur als een enkele gek bereid is die te maken. Maar dat geldt voor alles, als de teams zich als een dolle op het ontwikkelen van eigen banden zouden storten zou het onbetaalbaar worden om een competatieve band te krijgen.

Ik denk dat ze radicaal de geheimzinnigheid eraf moeten halen. Prima dat teams nieuwe dingen uitdenken en toepassen. Hebben ze dan een paar weken voordeel van, maar iedereen mag het kunstje tot in detail zien en nabouwen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]
De houding van RBR zal hier ook een rol in spelen. Ze laten zich niet altijd van hun beste kant zien en ik kan me voorstellen dat je als motor leverancier er niet om zit te springen om aan zo'n partij te leveren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:30:
Ja, dan maar een religie. :P Net zoals ik vind dat er met al die bezuinigingen geen cent bespaard is. Ron Dennis verwoorde dat uitstekend afgelopen weekend in een interview met de BBC.

Ik heb eerder al gemeld dat het eerdere turbo-verbod al nieuwe motorbouwers naar de F1 trok. De V8-freeze had eerder een averechts effect op het aantal motorbouwers.

Er wordt alleen erg vaak gesteld dat door de V6T voorkomen wordt dat motorbouwers uitstappen, terwijl het aanbod sinds de jaren '70 nog nooit zo schraal is geweest. Ook voor de jaren '00 had je diverse motorbouwers, even uit mijn hoofd:
Ferrari
Renault (en later Mechachrome, Asiatech was Ford dacht ik).
Mercedes
Honda
Yamaha
Ford
En dan heb ik het niet over begin jaren '90 waar de verdwaalde Larrousse Lamborghini ook nog langskwam.
Yamaha was jaren 90 vorige eeuw.
Asiatech was voorheen Peugeot.
Je mist BMW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:41

pinda powerrr

Slow down...

Ik moet zeggen...ik begin er onderhand wel een beetje klaar mee te worden dat silly season. Zit hier de hele dag te F5-en in de hoop dat iemand al een nieuwtje heeft opgepikt, die ik zelf nog niet gezien heb.
Man man, Red Bull, of trek de stekker er uit, of maak een deal. Ik krijg het idee dat meerdere teams op die deal zitten te wachten, om bij een mogelijk ploffen toch nog Ricciardo en Verstappen te contracteren (of voor een appel en een ei misschien een compleet team kunnen overnemen, paar andere stickers er op en klaar bij wijze van spreken).

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:45

Racing_Reporter

Contentmaker

emnich schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:23:
[...]

De houding van RBR zal hier ook een rol in spelen. Ze laten zich niet altijd van hun beste kant zien en ik kan me voorstellen dat je als motor leverancier er niet om zit te springen om aan zo'n partij te leveren.....
Waarheid. Het was altijd Red Bull die won, Renault kwam niet voor in het verhaal. Wel waren de Fransen de eersteen die ervan langs kregen als het niet goed ging. Wel was de auto goed genoeg om met DRS en een Renault-blok over de 360km/u te halen op Monza in 2014, met inhaalacties. Sja, schiet mij maar lek. Met zo'n houding zou ik inderdaad ook niet blij zijn als motorleverancier, of je wordt zelf om je oren gereden of je krijgt kritiek op je blokken of klantenbehandeling.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19

Arfman

Drome!

Zucht ....

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Racing_Reporter schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:31:
[...]

Waarheid. Het was altijd Red Bull die won, Renault kwam niet voor in het verhaal. Wel waren de Fransen de eersteen die ervan langs kregen als het niet goed ging. Wel was de auto goed genoeg om met DRS en een Renault-blok over de 360km/u te halen op Monza in 2014, met inhaalacties. Sja, schiet mij maar lek. Met zo'n houding zou ik inderdaad ook niet blij zijn als motorleverancier, of je wordt zelf om je oren gereden of je krijgt kritiek op je blokken of klantenbehandeling.
Daarom lieten ze een Renault representative ook het podium opkomen toen Vettel het WCC binnensleepte? ;).

Er wordt van alle kanten snel veel vergeten. Van RB kant, maar ook van Renault kan.
VictordeHolland schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:45:
[...]

Eens, F1 is voor teams nog nooit zo duur geweest. Mede dankzij de V6 turbo motoren.

Toch ben ik van mening dat F1 'the pinnacle of motorsport' hoort te zijn met de nieuwste technische snufjes zoals ERS. Dan kun je moeilijk met atmosferische motoren blijven rijden terwijl er in het WEC volop met energy recovery wordt gespeeld en mensen thuis een (plugin) hybride hebben.
Nope, V6T kost per jaar nu 17-22 Miljoen. In verhouding met het hele budget is dat echt peanuts.

Er was laast nog een leuk Autosport.com artikel (paid) waarin bijv Jordan aangaf dat vroeger de motor 50% van zijn gehele budget was.

De V8 was nóg goedkoper, maar antieke techniek. Als je dan met behoorlijk innovatieve techniek de prijsstijging beperkt houdt, doe je het behoorlijk goed imo. Indien er geïnteresseerden zijn zal ik dat artikel eens opsnorren...

[ Voor 37% gewijzigd door Requiem19 op 01-10-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Requiem19 op 01-10-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Requiem19 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:34:
[

Nope, V6T kost per jaar nu 17-22 Miljoen. In verhouding met het hele budget is dat echt peanuts.

Er was laast nog een leuk Autosport.com artikel (paid) waarin bijv Jordan aangaf dat vroeger de motor 50% van zijn gehele budget was.
Jordan had ook maar een budget van zo'n 45M dus dat klopt dan aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

De V8 was nóg goedkoper, maar antieke techniek. Als je dan met behoorlijk innovatieve techniek de prijsstijging beperkt houdt, doe je het behoorlijk goed imo. Indien er geïnteresseerden zijn zal ik dat artikel eens opsnorren...
Er stond laatst een artikel online bij 1 van de grote websites wat de budgetten ongeveer waren.

Manor heeft al een budget van 85 miljoen (daar werd je 15 jaar geleden wereldkampioen mee :) )

Dan komt de middenmoot tussen de 150-180 miljoen.

En dan de grote 4 (McLaren, Ferrari, Mercedes, Red Bull) zo rond de 400-450 miljoen per jaar.

Dus, de huidige motoren zijn maar een schijntje van het budget inderdaad.

En volgend jaar zijn ze nog goedkoper, aangezien er een cap van rond de 10 miljoen (weet het exacte bedrag niet meer) komt op current spec engines.

edit

1. Red Bull Racing (€266m + €35.7m + €167m) = €468.7m
2. Mercedes (€122m + €212.4m + €133m) = €467.4m
3. McLaren Honda (€144.5m + €216.5m + €104m) = €465m
4. Ferrari (€208.5m + €34.5m + €175m) = €418m
5. Williams (€52.5m + €22.9m + €111m) = €186.4m
6. Lotus (€69.5m + €13.6m + €56m) = €139.1m
7. Toro Rosso (€68m + €9.45m + €60m) = €137.45m
8. Force India (€49.5m + €12.2m + €68m) = €129.7m
9. Sauber (€44m + €9.25m + €50m) = €103.25m
10. Manor (€0.5m + €32.5m + €50m) = €83m

http://www.crash.net/f1/n...ich-team-spends-most.html

[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 01-10-2015 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

http://www.bbc.com/sport/0/formula1/34404641

mooie analyse van het Red Bull - Renault verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
pinda powerrr schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:30:
Ik moet zeggen...ik begin er onderhand wel een beetje klaar mee te worden dat silly season. Zit hier de hele dag te F5-en in de hoop dat iemand al een nieuwtje heeft opgepikt, die ik zelf nog niet gezien heb.
Man man, Red Bull, of trek de stekker er uit, of maak een deal. Ik krijg het idee dat meerdere teams op die deal zitten te wachten, om bij een mogelijk ploffen toch nog Ricciardo en Verstappen te contracteren (of voor een appel en een ei misschien een compleet team kunnen overnemen, paar andere stickers er op en klaar bij wijze van spreken).
True, deze week zou er duidelijkheid komen als je de heer Marko moet geloven....ik hoop nog steeds op een Ferrari 2016 spec motoren deal.. ( tegen beter weten in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wow, het gaat dus blijkbaar al zover dat Ilmor daadwerkelijk 0,45s per ronde doorontwikkeld had. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:15:
[...]

Wow, het gaat dus blijkbaar al zover dat Ilmor daadwerkelijk 0,45s per ronde doorontwikkeld had. :X
Mooi ook dat Max Verstappen ook een belangrijk deel van de deal zou moeten worden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
L1nt schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:26:
[...]

Yamaha was jaren 90 vorige eeuw.
Asiatech was voorheen Peugeot.
Je mist BMW
BMW was niet jaren '90 toch?
emnich schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:39:
[...]

Jordan had ook maar een budget van zo'n 45M dus dat klopt dan aardig ;)
Jordan heeft dan ook al 10+ jaar geen team meer. Zijn indirecte Honda support via Mugen viel weg en zijn geëmmer met ik dacht Vodafone hielp ook niet mee (hij dacht een overeenkomst te hebben, de rest van de wereld van niet).

Die 45m was wel het Benetton 1994 budget heb ik ooit gelezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:48

Edd

MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:15:
[...]

Dat viel mij ook al op. Het vreemde is dat je hier niets meer over hoort of leest. Zouden ze dan toch nog "iets" achter de hand hebben, maar durven ze het niet aan en willen ze iets betrouwbaars?

Ah.. wacht.. Ilmor heeft als consultant voor een ontwerp gediend en ontwikkeld, maar Renault was weer te eigenwijs ;)
http://www.formule1.nl/ni...p-van-ilmor-links-liggen/

[ Voor 19% gewijzigd door Edd op 01-10-2015 16:20 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 26-09 13:14

fynrd1

Fooled by Randomness

[...]

Daarom lieten ze een Renault representative ook het podium opkomen toen Vettel het WCC binnensleepte? ;).

Er wordt van alle kanten snel veel vergeten. Van RB kant, maar ook van Renault kan.

[...]

Nope, V6T kost per jaar nu 17-22 Miljoen.
Voor 4 motoren ja, als je het in perspectief zet met absolute aantallen in het seizoen dan is de V6T velen malen duurder. Echter dat maximum van 4 blokken per jaar is natuurlijk gekomen met het oogpunt op kostenbesparing. Maar als je motorleverancier geen betrouwbaar blok kan produceren, dan zit je er als klein team natuurlijk flink mee in de maag. Gelukkig hebben de kleine teams dit jaar een Mercedes als een Ferrari blok, maar stel je eens voor dat die met Renault's of Honda's rond reden. Waarom schrappen ze die regel niet gewoon, en dan laat je toe dat kleine teams gereviseerde blokken van de grote jongens mogen overnemen oid?

Edit: Natuurlijk 4x2 8)7

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, in principe zal die Illien wel een oud blok beetgepakt hebben, en daar daadwerkelijk mee aan het knutselen geslagen zijn.

Renault lijkt vervolgens een spelletje gespeeld te hebben om onder de deal uit te komen en Lotus over te nemen. Misschien dat ze zelfs bewust upgrades achter houden en volgend jaar prima voor de dag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fynrd1 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

Voor 4 motoren ja, als je het in perspectief zet met absolute aantallen in het seizoen dan is de V6T velen malen duurder. Echter dat maximum van 4 blokken per jaar is natuurlijk gekomen met het oogpunt op kostenbesparing. Maar als je motorleverancier geen betrouwbaar blok kan produceren, dan zit je er als klein team natuurlijk flink mee in de maag. Gelukkig hebben de kleine teams dit jaar een Mercedes als een Ferrari blok, maar stel je eens voor dat die met Renault's of Honda's rond reden. Waarom schrappen ze die regel niet gewoon, en dan laat je toe dat kleine teams gereviseerde blokken van de grote jongens mogen overnemen oid?
Betalen teams voor 4 motoren, of voor een jaar motorvoorziening?
Het laatste lijkt me voor een afnemer geen gunstige deal als je afhankelijk bent van de bouwer voor de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Dan heb je zelf typefout gemaakt want je schreef net jaren '00 :+
BMW = 00's
Yamaha = 90's
Edd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:19:
[...]

Dat viel mij ook al op. Het vreemde is dat je hier niets meer over hoort of leest. Zouden ze dan toch nog "iets" achter de hand hebben, maar durven ze het niet aan en willen ze iets betrouwbaars?

Ah.. wacht.. Ilmor heeft als consultant voor een ontwerp gediend en ontwikkeld, maar Renault was weer te eigenwijs ;)
http://www.formule1.nl/ni...p-van-ilmor-links-liggen/
maar wie zegt dat Mr Ilien niet gewoon stiekem, op kosten van RB, door is gegaan?

Ik geloof nog steeds niet dat Red Bull echt met lege handen staat als de rest weigert te leveren. Ook niet dat ze er dan maar uit stappen.
Die trekken nog wel een truuk uit de hoge hoed.

[ Voor 61% gewijzigd door Player1S op 01-10-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Player1S op 01-10-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, maar die truuk zal heus niet zijn om het door Ilmor doorontwikkelde Renault blok achterin te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:46
Dat zou een hele mooie stunt zijn, zelf verbeteringen doorvoeren die de eigenwijze mensen van Renault niet door willen voeren en dan sneller zijn dan het Renault fabrieksteam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:25:
Ja, maar die truuk zal heus niet zijn om het door Ilmor doorontwikkelde Renault blok achterin te hangen.
Ilmor kan het ook wel vanaf scratch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer interessant artikel , bedankt voor de link.

Leuk om te lezen dat red bull all eerder huilie huilie had gedaan over de renault motoren en het blijkbaar in 2008 voor elkaar had gekregen om als ENIGE toen hun motoren te mogen verbeteren terwijl de rest dat niet mocht, wat toen indirect tot hun 4 jarige dominantie heeft geleidt.

Ik hoop van harte dat ze dat geen tweede keer meer lukt. punt 1 hebben ze nooit renault enige eer gegeven ten tijden van die dominantie en ten tweede kan ik het sinds het begin van de v6 en niet uitstaan hoe ze hebben lopen huilen hoe zielig ze wel niet zijn.Gewoon lopen dreinen als een klein verwend kind.
Alles moet maar wijken en regels moeten aangepast worden zodat RB weer kan winnen.
En het gaat ze duidelijk niet eens om een eerlijke kans , ze willen gewoon alles en eidereen naar hun hand zetten en ik hoop dat dat niet gaat lukken , dan maar geen Rb in de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
L1nt schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:21:
[...]

Dan heb je zelf typefout gemaakt want je schreef net jaren '00 :+
BMW = 00's
Yamaha = 90's
Ik schreef voor de jaren '00. ;)
[...]

maar wie zegt dat Mr Ilien niet gewoon stiekem, op kosten van RB, door is gegaan?

Ik geloof nog steeds niet dat Red Bull echt met lege handen staat als de rest weigert te leveren. Ook niet dat ze er dan maar uit stappen.
Die trekken nog wel een truuk uit de hoge hoed.
Ja, een concurrerende raceklasse. :+ Of ze kopen CVC uit, Bernie naar het bejaardentehuis en Horner for president. Die wordt al langer als opvolger van Ecclestone gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

L1nt schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:27:
[...]

Ilmor kan het ook wel vanaf scratch.
Jawel, maar dat gaan ze nu echt niet zomaar voor elkaar boksen.
Als ze dat blok in handen hebben gehad zullen ze vast een hoop kennis hebben opgedaan, maar het is natuurlijk meer dan een ICE bouwen.
Juist het spul eromheen maakt het voor een club als Ilmor ff wat lastiger dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:21:
[...]

Betalen teams voor 4 motoren, of voor een jaar motorvoorziening?
Het laatste lijkt me voor een afnemer geen gunstige deal als je afhankelijk bent van de bouwer voor de betrouwbaarheid.
Ze betalen zo'n 4 a 5 miljoen per PU als geheel. En uiteraard nog een x bedrag voor de ondersteuning etc.

Edit: Per twee dus.

[ Voor 4% gewijzigd door fynrd1 op 01-10-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fynrd1 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:29:
[...]

Ze betalen zo'n 4 a 5 miljoen per PU als geheel. En uiteraard nog een x bedrag voor de ondersteuning etc.
Das toch een rukdeal. Als je pech hebt ploft dat ding elke race, en ben je 80 miljoen per jaar kwijt.
Zal toch wel iets van een cap op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

MikeyMan schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:30:
[...]

Das toch een rukdeal. Als je pech hebt ploft dat ding elke race, en ben je 80 miljoen per jaar kwijt.
Zal toch wel iets van een cap op zitten?
Ik denk dat je als afnemer ook wel recht hebt op een deugdelijk product? Anders is het wel lekker cashen voor een beroerde motorleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 22:46
asing schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:30:
[...]

Wat je hoort is het afblazen van de gecomprimeerde lucht tussen de turbo en de inlaat. Dat zorgt ervoor dat de turbo beter op toeren blijft.

Nu zullen ze ongetwijfeld een wastegate hebben, maar daarvan wordt de afgeblazen lucht gedempt.
Ik heb het over het uitlaatsysteem, net zoals de wijziging die in het persbericht te lezen is. Niet over het inlaattraject en dan specifiek de blow off valve waar jij op doelt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Haha deze tweet kon ik wel waarderen :)
@havigotnews: McLaren announce Button will still be driving for them in 2016, as he’ll still be finishing the races of 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:51

Hoogie2004

Whohooooo

CFC-Mathijs schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:56:

[...]
_O- _O- _O- _O-

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CFC-Mathijs schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:56:

[...]
Heeft ie dan wel een lunchpakketje mee ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33
Razkin schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:40:
[...]

Ik heb het over het uitlaatsysteem, net zoals de wijziging die in het persbericht te lezen is. Niet over het inlaattraject en dan specifiek de blow off valve waar jij op doelt.
Er zit al geen demper in de uitlaat van een F1 auto. Vóór de turbo wil je ook niks kwijtraken. :9

Wat ze dus gaan doen is de blow off valve naar buiten sturen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:29:
[knip].. Bernie naar het bejaardentehuis en Horner for president. Die wordt al langer als opvolger van Ecclestone gezien.
Die gaat never nooit (vrijwillig) naar een verzorgingshuis, die valt dood neer op de grid of krijgt een hersen-aandoening (zo zwaar dat het opvalt), en dan krijgen we een nog veel mooiere soap dan we nu al hebben :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:39:
[...]

Er zit al geen demper in de uitlaat van een F1 auto. Vóór de turbo wil je ook niks kwijtraken. :9

Welke blow off valve ? Ik ken een dump valve , die zit op het inlaat systeem .
En een wastegate die op de uitlaat zit en de turbo bypassed.

Wat bedoel jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 22:46
asing schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:39:
[...]

Nee, er staat duidelijk in het persbericht dat ze een extra uitlaat direct op de wastegate verplichten en inderdaad is dat vaag daar een F1 auto geen dempers heeft en het voor zover ik weet dus niets aan extra lawaai/geluid opleverd. Precies zoals ik in m'n initiele post aanhaalde.

Quote uit het artikel op formule1.nl
"Zoals eerder bericht moeten alle bolides in 2016 naast de 'normale' uitlaat ook nog van een extra uitlaat voorzien zijn die direct aan de wastegate van de verbrandingsmotor verbonden is."
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:41:
[...]

Welke blow off valve ? Ik ken een dump valve , die zit op het inlaat systeem .
En een wastegate die op de uitlaat zit en de turbo bypassed.

Wat bedoel jij ?
Een dumpvalve is een simpele manier om overdruk in je inlaat te beperken, door middel van een simpele overdruk klep. De blow off is de beter manier, die werkt op drukverschil ipv pure overdruk.

[ Voor 23% gewijzigd door Razkin op 01-10-2015 17:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
fynrd1 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:29:
[...]

Edit: Per twee dus.
Zo werkt het natuurlijk niet, je betaalt +\- 20 mio voor een volledig seizoen aan motoren. Evt defecten aan motoren door t team zekf buiten beschouwing gelaten.

De kosten zitten niet in t blok zelf, maar in de R&D, staff costs, tests, fabriek etc.

Is bij een F1 team idem dito, budget van 400 mio, maar volledig chassis kost mss nog minder dan 2 mio.

V8's waren zo cheap omdat er niet ontwikkelt mocht worden. V6T's kunnen ieder jaar goedkoper worden omdat je opstartfase kosten hard inloopt (i.e 3 jaar ontwikkelingskisten voordat je geld verdient aan het product). Nu heb je alleen nog current costs. Ergo: weinig weerstand bij mfrers voor klantenteams kosten plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Weinig weerstand? Ferrari heeft al aangekondigd een cost-cap van 8-12m te gaan vetoën. En R&D zullen ze wel moeten, anders kan net zo goed iedereen met een Mercedes rijden.

Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.