De Honda ICE is prima, beter dan die van renault. Het enige wat ze moeten verbeteren is de deployment / harvesten van de electro-motor. Als ze dat fixen hebben ze dus op punten zomaar 160pk gewonnen. Dan zitten ze er volgend jaar als een stuk dichter op.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:39:
[...]
Zie dat totaal niet voor een onderbouwing van je standpunt. Maar als we puur even naar de cijfers van het lopende seizoen kijken, dan staat Honda nog steeds een seizoen (al dan niet meer) achter op de rest. Daarnaast hebben zij vrijwel al hun tokens verbruikt, en de PU is zoals hij is tot het einde van het seizoen. Zie jij ze in de winter minimaal zo'n 200pk aan peak performance vinden?
Renault heeft helemaal geen tokens verbruikt in het lopende seizoen, en dat waren ze ook helemaal niet van plan. Ze hebben zelf aangegeven er zo ver naast te zitten, dat de 12 of 14 tokens die ze hebben aan het einde van het seizoen zouden gaan inlossen, en zodoende een goede fundering voor het 2016 blok te creëren. Door druk van RedBull hebben ze toch een performance update op de schappen liggen, maar denk niet dat deze ooit het levenslicht gaat zien. Dit seizoen levert een token ongeveer 5 pk op, biased, dat wel. Vanuit dat oogpunt zou Renault op basis van de anderen nog zo'n 50 a 60pk kunnen vinden.
Iemand de speedtraps op Suzuka al gechecked en de Honda vergeleken met de Renault?
Juist...
.
Juist...
Tja. Maar als je daar naar kijkt is McLaren even snel als Hamilton. In de race dan. Voor quali (bovenste) ander verhaal. Daar zijn Renault en Honda praktisch even snel.Cla Nº Driver Km/h
1 6 Nico Rosberg 315.5
2 44 Lewis Hamilton 315.1
3 8 Romain Grosjean 311.5
4 19 Felipe Massa 310.8
5 11 Sergio Pérez 309.6
6 7 Kimi Räikkönen 309.2
7 13 Pastor Maldonado 309.1
8 5 Sebastian Vettel 308.8
9 27 Nico Hülkenberg 308.5
10 77 Valtteri Bottas 308.3
11 9 Marcus Ericsson 303.2
12 14 Fernando Alonso 299.4
13 22 Jenson Button 298.8
14 3 Daniel Ricciardo 298.7
15 12 Felipe Nasr 298.5
16 33 Max Verstappen 298.1
17 55 Carlos Sainz 297.6
18 26 Daniil Kvyat 297.1
19 28 Will Stevens 296.8
20 53 Alexander Rossi 272.4
Race
Cla Nº Driver Km/h
1 5 Sebastian Vettel 311.4
2 8 Romain Grosjean 311.1
3 6 Nico Rosberg 309.8
4 11 Sergio Pérez 309.6
5 27 Nico Hülkenberg 309.6
6 26 Daniil Kvyat 309.4
7 13 Pastor Maldonado 309.2
8 77 Valtteri Bottas 308.7
9 33 Max Verstappen 308.3
10 19 Felipe Massa 308.0
11 55 Carlos Sainz 307.6
12 7 Kimi Räikkönen 306.4
13 3 Daniel Ricciardo 305.2
14 44 Lewis Hamilton 304.8
15 14 Fernando Alonso 304.7
16 9 Marcus Ericsson 301.0
17 22 Jenson Button 300.0
18 12 Felipe Nasr 292.9
19 53 Alexander Rossi 290.8
20 28 Will Stevens 290.3
De koppigheid bij Renault is voor mij nog eens bevestigd, doordat Red Bull de hulp ingeroepen heeft van Ilmor en dat Renault (voor zover ik weet) er weinig tot niks mee gedaan heeft.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:39:
[...]
Zie dat totaal niet voor een onderbouwing van je standpunt. Maar als we puur even naar de cijfers van het lopende seizoen kijken, dan staat Honda nog steeds een seizoen (al dan niet meer) achter op de rest. Daarnaast hebben zij vrijwel al hun tokens verbruikt, en de PU is zoals hij is tot het einde van het seizoen. Zie jij ze in de winter minimaal zo'n 200pk aan peak performance vinden?
Renault heeft helemaal geen tokens verbruikt in het lopende seizoen, en dat waren ze ook helemaal niet van plan. Ze hebben zelf aangegeven er zo ver naast te zitten, dat de 12 of 14 tokens die ze hebben aan het einde van het seizoen zouden gaan inlossen, en zodoende een goede fundering voor het 2016 blok te creëren. Door druk van RedBull hebben ze toch een performance update op de schappen liggen, maar denk niet dat deze ooit het levenslicht gaat zien. Dit seizoen levert een token ongeveer 5 pk op, biased, dat wel. Vanuit dat oogpunt zou Renault op basis van de anderen nog zo'n 50 a 60pk kunnen vinden.
Renault heeft zich heel erg hard gemaakt voor deze opzet van de motoren en om dan na 1,5 jaar nog zo'n slechte motor te hebben, dan vind ik (persoonlijk) erg betreurenswaardig en tekenend voor hun houding.
Honda heeft ook een goede staat van dienst mbt motoren, alleen het hybride gedeelte is betrekkelijk nieuw voor hun, en ik heb begrepen dat Honda liever een jaar later had gedebuteerd, ivm de ontwikkeling van het blok.
Die van Renault is nog niet geupdate, daar zit dus voor dit seizoen nog een theoretische rek in van zo'n 60pk. Die 160pk is een maximum vermogen die over maximaal 32sec gespreid kan worden. Het verschil met Mercedes is dat Mercedes waarschijnlijk wel 32 sec 160pk kan oproepen waar Honda dit maar iets van 14~20sec kan. De energie die ze dus per ronde mogen gebruiken wordt op elk circuit anders gebruikt, waar je simpel gezegd, je vermogen spreid over het aantal seconden dat er gemiddeld volgas per ronde wordt gereden. Aangezien zelfs teamgenoten hier een afwijkende afstelling in gebruiken, kan je niet even zeggen dat ze zo even 160pk vinden door de ERS te fixen. Ze moeten een manier vinden om aan die overige 12 seconden te komen, en ja als alleen daar al je tokens aan op gaan, dan blijf je maar chasen.Adlermann schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:05:
[...]
De Honda ICE is prima, beter dan die van renault. Het enige wat ze moeten verbeteren is de deployment / harvesten van de electro-motor. Als ze dat fixen hebben ze dus op punten zomaar 160pk gewonnen. Dan zitten ze er volgend jaar als een stuk dichter op.
En Renault heeft geen goede staat van dienst betreft motoren? Volgens mij heeft Renault de meeste kampioenschappen gewonnen in de afgelopen 25 jaar.... RedBull is trouwens enorm schofterig omgegaan met Renault, iemand dei mij zo te kak zet zou ik ook laten vallen als een baksteen.Juncto schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:32:
[...]
De koppigheid bij Renault is voor mij nog eens bevestigd, doordat Red Bull de hulp ingeroepen heeft van Ilmor en dat Renault (voor zover ik weet) er weinig tot niks mee gedaan heeft.
Renault heeft zich heel erg hard gemaakt voor deze opzet van de motoren en om dan na 1,5 jaar nog zo'n slechte motor te hebben, dan vind ik (persoonlijk) erg betreurenswaardig en tekenend voor hun houding.
Honda heeft ook een goede staat van dienst mbt motoren, alleen het hybride gedeelte is betrekkelijk nieuw voor hun, en ik heb begrepen dat Honda liever een jaar later had gedebuteerd, ivm de ontwikkeling van het blok.
[ Voor 29% gewijzigd door fynrd1 op 29-09-2015 20:36 ]
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Niet elke rijder heeft ook DRS gehad met maximale streamBlauweFles schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:27:
[...]
Tja. Maar als je daar naar kijkt is McLaren even snel als Hamilton. In de race dan. Voor quali (bovenste) ander verhaal. Daar zijn Renault en Honda praktisch even snel.
Adlermann in "[F1] Seizoen 2015 - Deel 3"
Speed traps laten zien dat Honda NU al qua piekvermogen gelijk/in de buurt van Renault is. Binnen 1 seizoen. Als ze de MGU-H fixen in de winter zitten ze misschien ineens redelijk dicht in de buurt van Ferrari...
Alonso was dus ook een drama queen. Hij kon rondelang verdedigen tegen een Renault+DRS.
Kortom, Honda maakt echt stappen nu. Enige wat ze tegenhoudt is de MGU-H die dit seizoen niet gefixed kan worden.
Je moet naar quali kijken. Daaar heeft iedereen DRS. Hamilton reed in de race vooraan en had geen DRS.BlauweFles schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:27:
[...]
Tja. Maar als je daar naar kijkt is McLaren even snel als Hamilton. In de race dan. Voor quali (bovenste) ander verhaal. Daar zijn Renault en Honda praktisch even snel.
Speed traps laten zien dat Honda NU al qua piekvermogen gelijk/in de buurt van Renault is. Binnen 1 seizoen. Als ze de MGU-H fixen in de winter zitten ze misschien ineens redelijk dicht in de buurt van Ferrari...
Alonso was dus ook een drama queen. Hij kon rondelang verdedigen tegen een Renault+DRS.
Kortom, Honda maakt echt stappen nu. Enige wat ze tegenhoudt is de MGU-H die dit seizoen niet gefixed kan worden.
Honda heeft een grotere Turbo en MGU-H nodig om meer te harvesten, maar ze hebben niet genoeg tokens en tijd om dat dit jaar nog te doen.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:34:
[...]
Die van Renault is nog niet geupdate, daar zit dus voor dit seizoen nog een theoretische rek in van zo'n 60pk. Die 160pk is een maximum vermogen die over maximaal 32sec gespreid kan worden. Het verschil met Mercedes is dat Mercedes waarschijnlijk wel 32 sec 160pk kan oproepen waar Honda dit maar iets van 14~20sec kan. De energie die ze dus per ronde mogen gebruiken wordt op elk circuit anders gebruikt, waar je simpel gezegd, je vermogen spreid over het aantal seconden dat er gemiddeld volgas per ronde wordt gereden. Aangezien zelfs teamgenoten hier een afwijkende afstelling in gebruiken, kan je niet even zeggen dat ze zo even 160pk vinden door de ERS te fixen. Ze moeten een manier vinden om aan die overige 12 seconden te komen, en ja als alleen daar al je tokens aan op gaan, dan blijf je maar chasen.
Maar ik blijf tegenstrijdige berichten lezen over de MGU-H; kun je de energie die je daarmee nu wint onbeperkt gebruiken (i.e langer dan 33 sec?)fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:34:
[...]
Die van Renault is nog niet geupdate, daar zit dus voor dit seizoen nog een theoretische rek in van zo'n 60pk. Die 160pk is een maximum vermogen die over maximaal 32sec gespreid kan worden. Het verschil met Mercedes is dat Mercedes waarschijnlijk wel 32 sec 160pk kan oproepen waar Honda dit maar iets van 14~20sec kan. De energie die ze dus per ronde mogen gebruiken wordt op elk circuit anders gebruikt, waar je simpel gezegd, je vermogen spreid over het aantal seconden dat er gemiddeld volgas per ronde wordt gereden. Aangezien zelfs teamgenoten hier een afwijkende afstelling in gebruiken, kan je niet even zeggen dat ze zo even 160pk vinden door de ERS te fixen. Ze moeten een manier vinden om aan die overige 12 seconden te komen, en ja als alleen daar al je tokens aan op gaan, dan blijf je maar chasen.
[...]
En Renault heeft geen goede staat van dienst betreft motoren? Volgens mij heeft Renault de meeste kampioenschappen gewonnen in de afgelopen 25 jaar.... RedBull is trouwens enorm schofterig omgegaan met Renault, iemand dei mij zo te kak zet zou ik ook laten vallen als een baksteen.
Mbt je RB - Renault comment: als je de duurste motor hebt, hulp aanbiedt die geweigerd wordt en in het 2e seizoen een nog slechtere motor hebt...dan mag je simpelweg klagen. Ook omdat Renault geen goed plan had om de achterstand in te lopen (lees: geen geld wil investeren..).
Ja maar dan ga je ervan uit dat Ferrari en Mercedes geen progressie meer gaan boeken. Ik heb begrepen dat ze nu zo ver zijn bij Ferrari als Mercedes, dat ze aankomend seizoen hun ontbrandingsefficiëntie van zo'n 43~44% richting de 46% gaan gooien. Uiteraard wordt dit ook mede mogelijk gemaakt door Shell en Petronas. Hoe gaat Honda dan in zo'n 4 maanden tijd dit gat dichten?Requiem19 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:37:
Adlermann in "[F1] Seizoen 2015 - Deel 3"
[...]
Je moet naar quali kijken. Daaar heeft iedereen DRS. Hamilton reed in de race vooraan en had geen DRS.
Ja onbeperkt, zolang het maar niet het totaal van 160pk x 32sec overschrijdt en het maximum van 160pk. Dit ter behoeve van de aandrijving. Als ze meer energie opslaan dan gebruikt wordt, mogen ze het restant onbeperkt inzetten om bijvoorbeeld turbolag te voorkomen/beperken.Requiem19 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:40:
[...]
Maar ik blijf tegenstrijdige berichten lezen over de MGU-H; kun je de energie die je daarmee nu wint onbeperkt gebruiken (i.e langer dan 33 sec?)
Mbt je RB - Renault comment: als je de duurste motor hebt, hulp aanbiedt die geweigerd wordt en in het 2e seizoen een nog slechtere motor hebt...dan mag je simpelweg klagen. Ook omdat Renault geen goed plan had om de achterstand in te lopen (lees: geen geld wil investeren..).
[ Voor 27% gewijzigd door fynrd1 op 29-09-2015 20:47 ]
MGU-H naar MGU-K --> onbeperktRequiem19 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:40:
[...]
Maar ik blijf tegenstrijdige berichten lezen over de MGU-H; kun je de energie die je daarmee nu wint onbeperkt gebruiken (i.e langer dan 33 sec?)
MGU-H naar ES (opslag) --> onbeperkt
MGU-K naar ES --> 2 MJ per lap (rem energy generatie)
ES naar MGU-K --> 4MJ per lap
en
With the exception of cars starting a race from the pit lane, the MGU-K may only be used during a race start once the car has reached 100km/h.
The law of the dimishing returns; zodra je dichter bij het optimum zit wordt het steeds moeilijker om vooruitgang te boeken.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:43:
[...]
Ja maar dan ga je ervan uit dat Ferrari en Mercedes geen progressie meer gaan boeken. Ik heb begrepen dat ze nu zo ver zijn bij Ferrari als Mercedes, dat ze aankomend seizoen hun ontbrandingsefficiëntie van zo'n 43~44% richting de 46% gaan gooien. Uiteraard wordt dit ook mede mogelijk gemaakt door Shell en Petronas. Hoe gaat Honda dan in zo'n 4 maanden tijd dit gat dichten?
Honda heeft een goed design, ICE die binnen 1 seizoen beter is dan de Renault+2014 Ferrari, plus veel ruimte voor ERS verbetering. In 2016 zal Honda nog niet gelijk zijn aan Merc en Ferrari, maar wel aanzienlijk stuk dichterbij. En vermoedelijk ook ruim Renault voorbij gestreefd.
Hoe ik het begrijp mag de MGU-H onbeperkt energie leveren aan de MGU-K (wat op zich een electromotor is) en aan de batterij. De MGU-K mag maximaal 2KJ aan energie per ronde leveren aan de batterij en die mag weer maximaal 4KJ opslag hebben (wat dan weer 33s 160PK is schijnbaar). Dus die 160PK kan je wel hebben, maar het opladen van de batterij en het constand kunnen leveren van energie van de MGU-H aan de MUG-K (of aan de batterij) heeft Honda niet goed door.
Waar mercedes ronde na ronde maximaal energie uit de motor haalt, doen de andere teams dat slechter en Honda blijkbaar verreweg het slechtst.
edit:/laat
.
Waar mercedes ronde na ronde maximaal energie uit de motor haalt, doen de andere teams dat slechter en Honda blijkbaar verreweg het slechtst.
edit:/laat
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik zeg niet dat Renault geen staat van dienst heeft, ik geef alleen aan dat ik meer vertrouwen heb in Honda.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:34:
[...]
[...]
En Renault heeft geen goede staat van dienst betreft motoren? Volgens mij heeft Renault de meeste kampioenschappen gewonnen in de afgelopen 25 jaar.... RedBull is trouwens enorm schofterig omgegaan met Renault, iemand dei mij zo te kak zet zou ik ook laten vallen als een baksteen.
Renault moet zich niet zo laten kennen, want ongeacht hoe Red Bull zich gedragen heeft, op beide partijen is genoeg aan te merken, en Renault heeft nu behoorlijke reputatieschade, dus dan kunnen ze wel gaan wijzen naar Red Bull, maar ze kunnen niet om het feit heen dat hun huidige motor slechter is dan vorig jaar (qua betrouwbaarheid) en ik heb begrepen het duurste.
Willen ze verbetering laten zien, dan moeten ze hun trots opzij zetten, want zij leveren een pruttel motor, waarbij je blij mag zijn dat er een weekend geen problemen zijn en dan teleurgesteld zijn dat je klant verre van tevreden is en dan heb je ook nog een paar clowns in dienst, die een verzegeling van de FIA verbreken, dan ik ze weinig serieus nemen.
Het dikgedrukte betwijfel ik. Honda heeft het volgens mij heel goed door, maar wil de motor zo compact houden, dat ze toegeven hier op. Dit is naar mijn verwachting ook waar ze mee bezig zijn om voor 2016 te veranderen. Misschien door toegeven op hoe compact hun motor is, misschien een andere manier, maar ze zijn bij Honda ook echt niet gek hoor, ze hebben alleen te weinig tokens.JvS schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:48:
Hoe ik het begrijp mag de MGU-H onbeperkt energie leveren aan de MGU-K (wat op zich een electromotor is) en aan de batterij. De MGU-K mag maximaal 2KJ aan energie per ronde leveren aan de batterij en die mag weer maximaal 4KJ opslag hebben (wat dan weer 33s 160PK is schijnbaar). Dus die 160PK kan je wel hebben, maar het opladen van de batterij en het constand kunnen leveren van energie van de MGU-H aan de MUG-K (of aan de batterij) heeft Honda niet goed door.
edit:/laat.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Klopt wel, maar die 43 44% efficiënte scheen zo'n beetje het maximum te zijn wat je uit een benzinemotor kon krijgen. Bij Mercedes en Ferrari zijn ze blijkbaar zo ver gevorderd dat ze zowat een revolutionaire stap gaan maken op dit gebied. Ik heb er nooit in geloofd dat ze die 1000pk grens gingen halen met de 100kg/u fuelflow, maar met deze stap zitten ze er straks niet zo ver meer vanaf. Voor Mercedes is dat vanaf de 2014spec zo'n 250pk, voor Ferrari (2014) 350 en Renault (2014) en Honda (2015) is dit een stap van 400 oid? Grof genomen getallen trouwens, dus pin me daar niet op vast. Ik heb vandaag 6 uur lang wiskunde gehad dus ik duik zo het bedje inRequiem19 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:46:
[...]
The law of the dimishing returns; zodra je dichter bij het optimum zit wordt het steeds moeilijker om vooruitgang te boeken.
Honda heeft een goed design, ICE die binnen 1 seizoen beter is dan de Renault+2014 Ferrari, plus veel ruimte voor ERS verbetering. In 2016 zal Honda nog niet gelijk zijn aan Merc en Ferrari, maar wel aanzienlijk stuk dichterbij. En vermoedelijk ook ruim Renault voorbij gestreefd.

Nee, dat klopt niet helemaal. Die tijdsbeperking zit hem in het gebruik van de energy storage (ES) unit. Daar kan je zowel vanuit de MGU-H (turbo) als uit de MGU-K (remenergie) energie in gooien. Maar, en nu komt het: je kan onbeperkt energie van de MGU-H naar de MGU-K gooien! Mercedes heeft heel goed gezien dat de MGU-H niet alleen een unit is om turbolag te voorkomen, maar een key-element om extra energie (alles wat je niet nodig hebt om je turbodruk op te bouwen) naar je MGU-K te sturen in plaats van dit te venten. De enorme kracht van de mercedes blokken komt niet primair doordat ze nu een heel erg veel beter blok (ICE) hebben, maar doordat ze veel beter omgaan met extra energie van de MGU-H.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:34:
[...]
De energie van/naar de ES is inderdaad beperkt.
Edit: wat anderen hierboven dus ook al zeggen.

[ Voor 1% gewijzigd door ATS op 29-09-2015 21:34 . Reden: Spuit 11 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Waar haal jij die 46% claim vandaan, ik heb nog nergens claims gehoord/gelezen die hoger waren dan 44%. 46% klinkt wel een beetje onwaarschijnlijk, ik geloof ook niet dat ze zo maar even 5% efficienter worden.fynrd1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:43:
[...]
Ja maar dan ga je ervan uit dat Ferrari en Mercedes geen progressie meer gaan boeken. Ik heb begrepen dat ze nu zo ver zijn bij Ferrari als Mercedes, dat ze aankomend seizoen hun ontbrandingsefficiëntie van zo'n 43~44% richting de 46% gaan gooien. Uiteraard wordt dit ook mede mogelijk gemaakt door Shell en Petronas. Hoe gaat Honda dan in zo'n 4 maanden tijd dit gat dichten?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
44% komt aardig in de buurt van de 900pk piek die Mercedes volgens geruchten heeft.SnowDude schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:19:
[...]
Waar haal jij die 46% claim vandaan, ik heb nog nergens claims gehoord/gelezen die hoger waren dan 44%. 46% klinkt wel een beetje onwaarschijnlijk, ik geloof ook niet dat ze zo maar even 5% efficienter worden.
Even een kleine rekensom:
code:
1
2
3
4
5
6
| 100 kg/uur = 0,02778 kg/sec Gasoline heeft energiewaarde van ~44,4 MJ/kg 0,02778 * 44,4 = 1,233 MJ/sec 1233,3 KW (potentieel) 1pk = 0,735 KW 44% efficiency = 542,6 KW => 738hp van de ICE alleen plus 120KW (160pk) van MGU-K => 898pk piek |
1000pk lijkt me niet mogelijk met de huidige flow limiet van 100kg/uur.
1000pk - 160pk (van MGU-K) = 840pk = 617,4KW
617,4/1233,3 = 50% efficiency!!!!
50% efficiency lijkt mij niet haalbaar als de gemiddelde verbrandingsmotor 20-30% (benzine) en 30-40% (turbo-diesel) efficiency halen.
Grossjean heeft het er over dat bij Haas een hele andere aanpak met F1 wordt gedaan dan gebruikelijk is. Ik ben benieuwd wat hij daar dan mee bedoeld. Beetje vage uitspraak.
Meeste mensen kopen een team op en gaan dan verder. Volgens mij doet Haas alles from scratchRoyK schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:06:
Grossjean heeft het er over dat bij Haas een hele andere aanpak met F1 wordt gedaan dan gebruikelijk is. Ik ben benieuwd wat hij daar dan mee bedoeld. Beetje vage uitspraak.
Wat bedoel je precies met "from scratch"alwind schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:15:
[...]
Meeste mensen kopen een team op en gaan dan verder. Volgens mij doet Haas alles from scratch
Haas kan zo'n beetje alles van Ferrari kopen op de body en chassis na.
Smiling as the shit comes down...
En dat is juist het verschil met de traditionele aanpak.ScrooLoose schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:23:
[...]
Wat bedoel je precies met "from scratch"
Haas kan zo'n beetje alles van Ferrari kopen op de body en chassis na.
Haas koopt zoveel mogelijk goeie onderdelen in, en ontwerpt alleen datgene dat nodig is volgens de regels. Zeker bij een startende organisatie die nog heel veel zal moeten leren in de F1 is dit gunstig. Ze kunnen dus terugvallen op de expertise van hun leverancier (Ferrari) m.b.t. alles wat ze daar inkopen.
Totdat ze per ongeluk Ferrari om de oren rijden volgend jaar. Dan is de lol er snel af.Hoogie2004 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:20:
[...]
En dat is juist het verschil met de traditionele aanpak.
Haas koopt zoveel mogelijk goeie onderdelen in, en ontwerpt alleen datgene dat nodig is volgens de regels. Zeker bij een startende organisatie die nog heel veel zal moeten leren in de F1 is dit gunstig. Ze kunnen dus terugvallen op de expertise van hun leverancier (Ferrari) m.b.t. alles wat ze daar inkopen.
Verstappen 18! In de Volkskrant staat een leuk artikel over het halen van het rijbewijs
Verstappen bekend met psychologie van de snelweg?
'Hou de spiegels in de gaten bij het invoegen', 'denk aan je snelheid' of 'over je schouder kijken in de bocht'. Het zouden zomaar opdrachten kunnen zijn die Max Verstappen binnenkort hoort. En dan niet over de boordradio in zijn Formule 1-auto. maar uit de mond van een rij-instructeur naast hem.
Door: Lennart Bloemhof
30 september 2015, 02:00
Verstappen viert vandaag zijn 18de verjaardag. Zijn theoriecertificaat bezit hij sinds januari. Hij woont in België en volgens de Belgische wetgeving mag vanaf die leeftijd het praktijkexamen worden afgelegd. Verstappen verkondigde al dat hij nu zo snel mogelijk zijn rijbewijs wil halen. Verstappen schat daar zo'n vier tot zes uur in een lesauto voor nodig te hebben.
De vrije dagen die hij heeft in aanloop naar de Grote Prijs van Rusland op 11 oktober lijken hem daar perfect voor. Daarna krijgt een examinator de schone taak te bepalen of de jongste F 1-coureur aller tijden met veertien GP's achter zijn naam bevoegd is een auto over de openbare weg te sturen. Hoe zal hem dat vergaan?
Dolf Dekking is al meer dan dertig jaar rij-instructeur. Recent had hij nog een jongen naast hem in zijn lesauto die ervaring had in de rallysport. 'En dan hebben we het dus over rijden op bevroren meren in Finland', zegt Dekking. Zijn belevenissen wat betreft kandidaten met race-ervaring in hun rugzak zijn positief.
Idioten
Verstappen bekend met psychologie van de snelweg?
© ANP
'De auto vergt geen aandacht meer. Ze remmen met de juiste druk, technisch is het goed en ze zitten ontspannen achter het stuur. Ze hebben daardoor alle tijd op hun omgeving te letten.'
Volgens Dekking klopt het niet dat coureurs die gewend zijn het gaspedaal vol in te trappen, dat in een personenauto ook meteen doen. Sterker: het zijn vaak de kandidaten met weinig ervaring die zich 'als idioten' gedragen, aldus de instructeur. 'Zij hebben voor hun gevoel iets te bewijzen. Een coureur weet allang wat wel en niet kan met een auto.'
Aan de andere kant is het ook niet zo dat de Verstappens van deze wereld niets meer kan worden geleerd. Dekking: 'Dan gaat het over het psychologische spelletje op de weg. Ze moeten beseffen dat niet iedereen een auto net zo goed beheerst als zij. Dat komt neer op veel in de spiegels kijken en rekening houden met fouten van anderen. Daar ontbreekt het weleens aan.'
Reputatie
Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers won op zijn 16de zijn eerste autorace. Toen hij eenmaal in een personenauto stapte, was het wennen. 'Het besturen is appeltje-eitje, maar op de openbare weg moet je altijd voor dubbele zekerheid gaan. Op het circuit hoeft dat niet altijd', zegt Lammers.
Toch ziet hij voor Verstappen geen hordes bij het halen van zijn rij-examen. 'Het lastigste is eigenlijk zijn kracht: Max heeft een zesde zintuig in een auto. Hij ziet meteen als er iemand aankomt. Dat moet de examinator ook zien. Hij moet dus duidelijk laten blijken dat hij het in de gaten heeft. Hij kan zich niets permitteren met zijn naam en reputatie
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ferrari roept al heel lang dat ze een 3e auto willen inzetten onder de Amerikaanse vlag. Omdat de markt in de VS erg belangrijk voor ze is.MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:17:
[...]
Totdat ze per ongeluk Ferrari om de oren rijden volgend jaar. Dan is de lol er snel af.
Nu krijgen ze er 2.
zolang de connectie erg duidelijk is met Ferrari zullen ze er niet te rouwig om zijn.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Omdat we een weekje in de Ardennen zitten willen mijn vriendin en ik vanmiddag een rondleiding over het circuit van spa doen. Iemand hier ervaring mee? Je moet je melden bij het 'meeting point' bij de Ster ingang. Weet iemand toevallig welk adres dit is voor de navigatie?
http://www.spa-francorcha...rism-geleide-bezoeken.php
De PDF met route beschrijving is ook niet heel erg duidelijk als je dit wilt invoeren op de navigatie (zet er dan wegnummers/straatnamen op...)
http://www.spa-francorcha...rism-geleide-bezoeken.php
De PDF met route beschrijving is ook niet heel erg duidelijk als je dit wilt invoeren op de navigatie (zet er dan wegnummers/straatnamen op...)
Ik heb een aantal jaren geleden zo'n rondleiding gevolgd. Navigatieadres weet ik zo niet maar het was wel aardig lastig te vinden omdat we eerst helemaal aan de verkeerde kant van het circuit waren.
De rondleiding zelf was heel interessant. Een belg die zowel Nederlands als Frans kon heeft echt de hele tijd heel enthousiast allerlei informatie verteld. Op die dag was er een audi testdag (stuk of 15 r8's in de pitlane) en we mochten zelfs een kijkje nemen in de race-control kamer
De rondleiding zelf was heel interessant. Een belg die zowel Nederlands als Frans kon heeft echt de hele tijd heel enthousiast allerlei informatie verteld. Op die dag was er een audi testdag (stuk of 15 r8's in de pitlane) en we mochten zelfs een kijkje nemen in de race-control kamer
Zet anders ff adres in je nav:TripleQ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:49:
Dat klinkt in ieder geval al goed
We zullen het wel zien vanmiddag!
straat: Route du Circuit 22
postcode: 4970
stad: Francorchamps
Dat is 500m van de ingang; op de PDF letterlijk boven de aanduiding "2-3".
[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 30-09-2015 10:59 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Max heeft vandaag zijn rijbewijs gehaald en mag nog even van het zelfstandige rijden in een Renault Clio RS genieten. Dat zal dan nog voor enkele maanden zijn en daarna wordt het een Ferrari (of Gazelle)
Testing, one, two ...
Ik had niet anders verwacht...
Die examinator zou wel gek zijn om Max te laten zakken
Volgens mij zijn de enige personen die Max niet serieus nemen de conculega's die de hete adem van 'het menneke' in hun nek voelen. Jaloezie is een bitch.himlims_ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:06:
kan menneke zelfstandig naar de baan rijden... wordt ie ook wat serieuzer genomen binnen de F1
Vettel over verschil tussen hem en max; "I can drive to the circuit"
*sowieso
Als hij gewoon gevaarlijk rijdt in het verkeer, dan moet hij hem laten zakken.albino71 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:05:
Ik had niet anders verwacht...
Maar dat was gelukkig niet het geval
Als je Vettels reactie serieus neemt, ziet hij Max dus niet als een mindere coureur.DonJunior schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:09:
[...]
Volgens mij zijn de enige personen die Max niet serieus nemen de conculega's die de hete adem van 'het menneke' in hun nek voelen. Jaloezie is een bitch.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Hij zal nog wel even moeten wachten denk ik, want een rijbewijs krijg je niet op dezelfde dag en nu is ie alweer in het vliegtuig. Dus waarschijnlijk kan ie pas na volgende race naar het circuit rijden. Is overigens wel meteen USA, dus misschien krijgt ie even een paar leuke Amerikaanse bakken onder zijn kont.himlims_ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:06:
kan menneke zelfstandig naar de baan rijden... wordt ie ook wat serieuzer genomen binnen de F1
Vettel over verschil tussen hem en max; "I can drive to the circuit"
Overigens is dit ook voor veel promo-dingen wel handig denk ik, want vaak moet je toch een rijbewijs hebben of 18+ zijn.
Volgens Bernie is er een overeenkomst tussen Red Bull en Mercedes geweest:
Wel raar dat het geklapt is dan.F1 Supremo Bernie Ecclestone has told Sky Sports that Mercedes Non-Executive Chairman Niki Lauda had shook hands with Red Bull owner Dietrich Mateschitz on an agreement to supply the Four Time World Champions with a Mercedes Engine for 2016.
"I thought and was told that Mr Lauda had made an agreement with Mr Mateschitz and they had a nice handshake when Niki confirmed they would be supplied with Mercedes engines"
However, the deal appears to be dead in the water as Red Bull's only option right now is to be supplied with a Ferrari Engine. Which then asks the question of, what happened to the agreement with Mercedes? The answer to that is currently unknown, but Red Bull were formally rejected by Mercedes after the British GP other than that, there is nothing concrete to report between the two parties.
http://www.f1today.net/en...agreed-to-supply-red-bull
En hier staat weer een aanvulling op het artikel van eerder dat Jos zich geen zorgen maakte:
Amid all the talk of a Red Bull crisis, Max and Jos Verstappen insist they are not worried. However, the energy drink company - owning not just Red Bull but also Dutch sensation Max's team Toro Rosso - is threatening to quit formula one over its engine predicament.
Even F1 supremo Bernie Ecclestone is alarmed, particularly amid the prospect of a European Commission investigation that could further enrage Mateschitz by ordering he hand back 'special payments' for his team.
"He has probably had enough of everything going on," Ecclestone told the Times. "I am doing everything I can to make sure Red Bull stay with us, but things need to come together quickly. He is serious when he says he will quit if things don't improve."
Ferrari, however, is offering Red Bull only an outdated 2015 engine for next year, while Mercedes has hit back at reports it might re-think its decision to withhold 'power units' from the energy drink camp. "Impossible," team chairman Niki Lauda told Italy's La Repubblica. "The negotiation ended long ago. They had a wrong approach, which Mercedes did not like, and now the door is closed. They should go with Maranello," he advised.
Lauda also told the Swiss newspaper Blick: "It strange that the names Red Bull and Mercedes were ever mentioned together, because Mateschitz does not like Mercedes." The fact Ecclestone is now actively involved, however, is a sign that a compromise might eventually be reached. The 84-year-old Briton said: "It is not ideal but Mr Mateschitz will have to be patient. We definitely do not want them to leave."
And amid all the uncertainty, the Verstappens are not worried they could be left in the wilderness. "I don't think it's necessary to worry," Max told the Dutch newspaper De Telegraaf. "I don't know what will happen and what is being discussed, but my feeling is that Red Bull and Toro Rosso will be on the grid next year."
And Max's father Jos suggested the 17-year-old would have other options anyway. "Max has made an incredible impression in the past months and so I'm convinced everything will work out. It would be great if he can continue his career with Red Bull and Toro Rosso," the former F1 driver added.
Finally, Lauda also predicted that F1 will ride out the current Red Bull storm. "If they actually go, which no one really believes, then it would indeed be a great loss for formula one," he told Blick. "But at the start of the season next year in Australia, hardly anyone will be talking about it." (GMM)
http://www.f1today.net/en...ried-amid-red-bull-crisis
En Australië toch weer 20 maart:
The Formula One 2016 season will start on March 20, rather than April 3, after Australian Grand Prix organisers confirmed a change of date.
[ Voor 47% gewijzigd door Martinspire op 30-09-2015 13:57 ]
Nouja, raar... De vraag is of op dat punt ook al over een 2016 spec gesproken is.
Tevens is de datum van de australische GP bevestigd. Toch half maart.
Dat stelt RB/TR voor een flinke uitdaging.
Tevens is de datum van de australische GP bevestigd. Toch half maart.
Dat stelt RB/TR voor een flinke uitdaging.
Verstappen is geslaagd:
http://frontpage.fok.nl/n...haalt-zijn-rijbewijs.html
Arme knul, moet hij privé ook in een Renaultje rondrijden
[ Voor 21% gewijzigd door ThaStealth op 30-09-2015 13:57 ]
Mess with the best, die like the rest
Zie dan ook de rest van de berichten daarover die eerder gepost waren
Die RSjes hebben anders best goede wegligging zegt menThaStealth schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:57:
Verstappen is geslaagd:
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Pirelli mengt zich ook even in de Red Bull motoren-discussie:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121088
Als RB eruit stapt, zien ze het zo te zien niet meer zo zitten.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121088
Als RB eruit stapt, zien ze het zo te zien niet meer zo zitten.
Grosjean is sportief genoeg om hem te feliciteren met zijn verjaardag
https://twitter.com/RGrosjean/status/649134407127859200
Queue geruchten: Max naar Haas?RoyK schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:37:
Grosjean is sportief genoeg om hem te feliciteren met zijn verjaardag![]()
Zou dat goed zijn? Ik hoop eigenlijk dat hij nog even kan blijven zitten waar hij zit. Ik vermoed overigens sowieso dat als hij meer voorin komt te rijden dat het vuurwerk ook wel een beetje voorbij is. Nu moet hij naar voren rijden en dat maakt het spektakel.

Tsjah, als RB en TR de hielen lichten zou het nieteens een gekke opstap naar Ferrari zijn.
Volgend jaar Haas, jaar erna Ferrari.
Volgend jaar Haas, jaar erna Ferrari.
Geen idee hoe je die tweet als gerucht kan zien.
Volgens mij gewoon een poging om grappig te zijn.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Mclaren heeft een leuke sponsor gescoord, kunnen ze toch nog aan de champagne ook al winnen ze niet
Testing, one, two ...
Thanks, niets tegen in te brengenATS schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:31:
[...]
Nee, dat klopt niet helemaal. Die tijdsbeperking zit hem in het gebruik van de energy storage (ES) unit. Daar kan je zowel vanuit de MGU-H (turbo) als uit de MGU-K (remenergie) energie in gooien. Maar, en nu komt het: je kan onbeperkt energie van de MGU-H naar de MGU-K gooien! Mercedes heeft heel goed gezien dat de MGU-H niet alleen een unit is om turbolag te voorkomen, maar een key-element om extra energie (alles wat je niet nodig hebt om je turbodruk op te bouwen) naar je MGU-K te sturen in plaats van dit te venten. De enorme kracht van de mercedes blokken komt niet primair doordat ze nu een heel erg veel beter blok (ICE) hebben, maar doordat ze veel beter omgaan met extra energie van de MGU-H.
De energie van/naar de ES is inderdaad beperkt.
Edit: wat anderen hierboven dus ook al zeggen.
SnowDude schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:19:
[...]
Waar haal jij die 46% claim vandaan, ik heb nog nergens claims gehoord/gelezen die hoger waren dan 44%. 46% klinkt wel een beetje onwaarschijnlijk, ik geloof ook niet dat ze zo maar even 5% efficienter worden.
Mijn geheugen laat me ook wel een beetje in de steek blijkbaar. Ik zal later op de dag eens opzoek gaan waar het precies om ging. Het kan namelijk ook zo zijn dat de energiewaarde is vergroot aangezien, er nadrukkelijk werd vermeld dat dit mede mogelijk is door Petronas en Shell. Ik kom dan inderdaad nog steeds niet in de buurt van de 1000pk, vraag me dan ook een beetje af hoe ze hier in de buurt van gaan komen.VictordeHolland schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:01:
[...]
44% komt aardig in de buurt van de 900pk piek die Mercedes volgens geruchten heeft.
Even een kleine rekensom:
code:
1 2 3 4 5 6 100 kg/uur = 0,02778 kg/sec Gasoline heeft energiewaarde van ~44,4 MJ/kg 0,02778 * 44,4 = 1,233 MJ/sec 1233,3 KW (potentieel) 1pk = 0,735 KW 44% efficiency = 542,6 KW => 738hp van de ICE alleen plus 120KW (160pk) van MGU-K => 898pk piek
1000pk lijkt me niet mogelijk met de huidige flow limiet van 100kg/uur.
1000pk - 160pk (van MGU-K) = 840pk = 617,4KW
617,4/1233,3 = 50% efficiency!!!!
50% efficiency lijkt mij niet haalbaar als de gemiddelde verbrandingsmotor 20-30% (benzine) en 30-40% (turbo-diesel) efficiency halen.
1000PK uit een 1.6 liter motor. Een bugatti heeft daar een 16.1 (?) met acht (?) turbo's voor nodig. Toch echt wel een sterk stuk techniek.
Creating my own hero.
Alleen hoef je bij die Bugatti geen tokens in te leveren.
En hij is wat comfortabeler.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
1000pk uit de hele powertrain, dus inclusief elektra.Fasterinside schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:08:
1000PK uit een 1.6 liter motor. Een bugatti heeft daar een 16.1 (?) met acht (?) turbo's voor nodig. Toch echt wel een sterk stuk techniek.
Daarnaast; ik ga er vanuit dat het blok van de Bugatti wel een ton of wat meegaat.
Ook levert een f1 blok geen reet aan koppel, das met de w16 wel anders.
In mijn optiek moeten ze toch wat meer fuel flow hebben. Want zelfs met een efficientie van 46% heb je een brandstof nodig die 48MJ/kg een energie heeft,fynrd1 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:49:
[...]
Mijn geheugen laat me ook wel een beetje in de steek blijkbaar. Ik zal later op de dag eens opzoek gaan waar het precies om ging. Het kan namelijk ook zo zijn dat de energiewaarde is vergroot aangezien, er nadrukkelijk werd vermeld dat dit mede mogelijk is door Petronas en Shell. Ik kom dan inderdaad nog steeds niet in de buurt van de 1000pk, vraag me dan ook een beetje af hoe ze hier in de buurt van gaan komen.
Met de huige waardes zou je naar de 114 kg/uur moeten gaan om de 1000pk te halen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De tank van een Veyron is 98 liter groot. De banden gaan op topsnelheid 15 minuten mee. Dat geeft niet want de tank is in 12 minuten leeg.MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:11:
[...]
1000pk uit de hele powertrain, dus inclusief elektra.
Daarnaast; ik ga er vanuit dat het blok van de Bugatti wel een ton of wat meegaat.
Een veyron is zwaarder en veel dorstiger dan een F1 blok.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dat zal best, maar is het wel mooie techniek. Zou een dergelijke techniek uiteindelijk ook in je gewone sedan bruikbaar zijn? Het idee om turbolag te voorkomen met die MGU-H én die tegelijk in te zetten om extra energie te harvesten voor opslag of voor direct gebruik door de MGU-K is best wel geniaal. Ik weet niet zoveel van motortechniek, maar voor zover ik weet zijn turbomotoren efficiënter dan atmosferische exemplaren. Als je de turbolag kan voorkomen, wat zijn dan nog de nadelen?MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:11:
[...]
1000pk uit de hele powertrain, dus inclusief elektra.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
McLaren toch nog champagne dit jaar: http://www.mclaren.com/fo...partner-of-mclaren-honda/
Pirelli dreigt F1 te verlaten als RBR en STR stoppen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/121088
Maar pas einde contract dus een behoorlijke loze dreiging dus.
Pirelli dreigt F1 te verlaten als RBR en STR stoppen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/121088
Dat is 2017 volgens mij. Ze kunnen het ook niet maken om in 2016 al te stoppen natuurlijk.L1nt schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:39:
McLaren toch nog champagne dit jaar: http://www.mclaren.com/fo...partner-of-mclaren-honda/
Tjah, het duurde bij mij even een tijdje voordat ik waardering kreeg voor de techniek achter deze PU formule. Maar ze staan momenteel, zeg maar, aan de vooravond waarin ze grenzen gaan doorbreken en verleggen. Ik laat dus wat dat betreft, wel het idee open, dat ze dit kunnen bereiken zonder de 100kg/u te verhogen. Hoe ze dat dan gaan bewerkstelligen? Geen idee.SnowDude schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:12:
[...]
In mijn optiek moeten ze toch wat meer fuel flow hebben. Want zelfs met een efficientie van 46% heb je een brandstof nodig die 48MJ/kg een energie heeft,
Met de huige waardes zou je naar de 114 kg/uur moeten gaan om de 1000pk te halen.
Het zijn bijna alleen maar diesels die turbo's hebben op de openbare weg. Een beetje goede diesel heeft een variable-geometry turbocharger die voor boost zorgt in het hele rpm gebied (dus weinig tot geen turbolag). Voor een niet-sportwagen benzine kun je je afvragen of het wel zo verstandig is om er een turbo/compressor op te plaatsen. Je gaat meer lucht/benzine door de motor jagen waardoor er grotere knallen=krachten op motor komen en daardoor kan het eerder kapot gaan (voor het extra beetje pk). En meer pk gaan mensen gebruiken, oftewel minder zuinig rijden. MGU-K wordt al gebruikt in de Toyota Prius/ Tesla/ etc.ATS schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:33:
[...]
Dat zal best, maar is het wel mooie techniek. Zou een dergelijke techniek uiteindelijk ook in je gewone sedan bruikbaar zijn? Het idee om turbolag te voorkomen met die MGU-H én die tegelijk in te zetten om extra energie te harvesten voor opslag of voor direct gebruik door de MGU-K is best wel geniaal. Ik weet niet zoveel van motortechniek, maar voor zover ik weet zijn turbomotoren efficiënter dan atmosferische exemplaren. Als je de turbolag kan voorkomen, wat zijn dan nog de nadelen?
Waarom niet? Red Bull moet volgens hun contract door tot 2020. Vandaar dat de dreiging van Pirelli erg leeg is. Stap er dan direct uit. Dan zadel je de rest met een probleem op.alwind schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:40:
[...]
Dat is 2017 volgens mij. Ze kunnen het ook niet maken om in 2016 al te stoppen natuurlijk.
Zou koren op de Michelin molen kunnen zijn, dit dreigement.
F1 is wel weer leuk zo, er gebeurt van alles...
Je gaat bijna denken dat alles in scene is gezet...
F1 is wel weer leuk zo, er gebeurt van alles...
Je gaat bijna denken dat alles in scene is gezet...
[ Voor 48% gewijzigd door albino71 op 30-09-2015 15:55 ]
Dus een echte pitstop bij het tankenasing schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:19:
[...]
De tank van een Veyron is 98 liter groot. De banden gaan op topsnelheid 15 minuten mee. Dat geeft niet want de tank is in 12 minuten leeg.![]()
Een veyron is zwaarder en veel dorstiger dan een F1 blok.
Euh? Er worden vrijwel geen atmosferische motoren meer geïntroduceerdVictordeHolland schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:47:
[...]
Het zijn bijna alleen maar diesels die turbo's hebben op de openbare weg.
Daarnaast; het zal best mogelijk zijn om een systeem á la F1 in elke auto te proppen, maar dat kost een vermogen. Vergelijk de prijs van een Yaris Hybrid maar met een gewone Yaris.
Eigenlijk zouden ze gewoon die 100kg/uur limiet af moeten schaffen, en simpelweg zeggen dat ze maximaal 100kg voor de hele race mogen gebruiken. Hoe ze dat doen moeten ze zelf weten. Dan krijg je pas leuke competitie, en heb je de hele drs meuk niet meer nodig omdat je een soort push2pass kunt inbouwen. Krijgen we ook weer inhaalmomenten op plaatsen waar het niet verwacht wordt.SnowDude schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:12:
[...]
In mijn optiek moeten ze toch wat meer fuel flow hebben. Want zelfs met een efficientie van 46% heb je een brandstof nodig die 48MJ/kg een energie heeft,
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Met betrekking tot turbolag, spoel op de Turbo, extra accu specifiek voor de turbo, klaar.MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:57:
[...]
Euh? Er worden vrijwel geen atmosferische motoren meer geïntroduceerd
Daarnaast; het zal best mogelijk zijn om een systeem á la F1 in elke auto te proppen, maar dat kost een vermogen. Vergelijk de prijs van een Yaris Hybrid maar met een gewone Yaris.
Zoals je zelf al zei worden er bijna geen atmosferische motoren geïntroduceerd
Je zou zelfs kunnen denken, turbine met spoel aan de uitlaat, compressor met elektromotor aan de inlaat, zijn de toerentallen ook niet meer gekoppeld, en geen warmteoverdracht tussen de 2
Het is uiteraard niet zo simpel als ik het stel, maar het is ook niet zo dat het complete mgu-H mgu-K pakket in openbare auto's moet komen
[ Voor 11% gewijzigd door Remco_O op 30-09-2015 16:08 ]
Beetje zoals Nascar. Gewoon 3 rondes voor het einde van de race allemaal auto's die zonder brandstof uitvallen.derx666 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:04:
[...]
Eigenlijk zouden ze gewoon die 100kg/uur limiet af moeten schaffen, en simpelweg zeggen dat ze maximaal 100kg voor de hele race mogen gebruiken. Hoe ze dat doen moeten ze zelf weten. Dan krijg je pas leuke competitie, en heb je de hele drs meuk niet meer nodig omdat je een soort push2pass kunt inbouwen. Krijgen we ook weer inhaalmomenten op plaatsen waar het niet verwacht wordt.
Interessante stelling van Pirelli, dat niet alleen op de baan, maar ook met allerlei promotie van Red Bull aardig wat reclame wordt gemaakt. En dat dus het verliezen ook voor hun een dreun is.
Eindelijk wat meer kolen op het vuur
Eindelijk wat meer kolen op het vuur
offtopic:
En over dat rijbewijs van Max; die Clio is een prima karretje als eerste auto. Ja het is geen Ferrari, maar hier kun je nog prima boodschappen mee doen haha. En kwa snelheidsgevoel valt het ook reuze mee. Het Nederlandse wegennet nodigt toch al nooit uit om echt hard te rijden en hier gaat het ook nog prima mee. Zo'n Clio rij je sneller op de limiet en dat is voor een coureur toch ook wel es leuk.
En over dat rijbewijs van Max; die Clio is een prima karretje als eerste auto. Ja het is geen Ferrari, maar hier kun je nog prima boodschappen mee doen haha. En kwa snelheidsgevoel valt het ook reuze mee. Het Nederlandse wegennet nodigt toch al nooit uit om echt hard te rijden en hier gaat het ook nog prima mee. Zo'n Clio rij je sneller op de limiet en dat is voor een coureur toch ook wel es leuk.
[ Voor 46% gewijzigd door Martinspire op 30-09-2015 17:00 ]
Iemand is zo aardig geweest om dit filmpje in elkaar te zetten : http://www.dumpert.nl/med...n_als_max_verstappen.html
Overtaking is still an Art - Max Verstappen
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mixed signals van Mercedes:
http://www.crash.net/f1/n...hird-car-backup-plan.html
Staan open voor een derde auto, maar zouden Red Bull liever niet zien vertrekken.
Staan open voor een derde auto, maar zouden Red Bull liever niet zien vertrekken.
Dat zouden we allemaal niet moeten willen als F1 kijkers toch.MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:25:
Mixed signals van Mercedes:
Veel wijzigingen in de 2016 kalender. Eerder beginnen, later eindigen, 3 weken zomervakantie, Montreal en Baku back-to-back, net als Mexico en Brazilië.
De vier 'fly-away' openings GP's zijn nu allemaal los van elkaar. Tot zo ver kostenbesparing........
Tevens is de GP van Baku tegelijk met Le Mans, wat de deur voor F1 coureurs dichtgooid. Zonde. De GP van Oostenrijk valt samen met een andere Formule E wedstrijd. Veel rare keuzes.
http://adamcooperf1.com/2...revised-2016-f1-calendar/
De vier 'fly-away' openings GP's zijn nu allemaal los van elkaar. Tot zo ver kostenbesparing........
Tevens is de GP van Baku tegelijk met Le Mans, wat de deur voor F1 coureurs dichtgooid. Zonde. De GP van Oostenrijk valt samen met een andere Formule E wedstrijd. Veel rare keuzes.
Pff. ik had juist mijn sporten zo geregeld dat ik elke race thuis was. Nu mis ik er sowieso al tweeTralapo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:54:
Veel wijzigingen in de 2016 kalender. Eerder beginnen, later eindigen, 3 weken zomervakantie, Montreal en Baku back-to-back, net als Mexico en Brazilië.
Leuk. Dus ik moet gewoon ingewikkeld doen om naar LeMans te gaan volgend jaar?Tralapo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:54:
Veel wijzigingen in de 2016 kalender. Eerder beginnen, 3 weken zomervakantie, Montreal en Baku back-to-back, net als Mexico en Brazilië.
Jammer F1, LeMans gaat echt voor.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
zeker Vettel moet weten wat het is om als prominent en jong talent de F1 te betreden; zijn loopbaan begon ook met 2jr STR (zoals vele andere, zie eerdere post)MrSleeves schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:36:
[...]
Als je Vettels reactie serieus neemt, ziet hij Max dus niet als een mindere coureur.
leuke compilatie, benieuwd hoe een vergelijkbaar filmpje er over ~5jr uit zietasing schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:46:
Iemand is zo aardig geweest om dit filmpje in elkaar te zetten : http://www.dumpert.nl/med...n_als_max_verstappen.html
denk dat niemand daarop zit te wachten. maar ... het blijft een spel (dat f1)RoyK schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:34:
Dat zouden we allemaal niet moeten willen als F1 kijkers toch.
- RBL; alles of niets, ligt in lijn met plaatsing merk/product
- RBL daadwerkelijk weg, kost ze veel geld, werkgelegenheid en ergens ook imago schade
- Max bij RBL is marketing technisch gezien ideaal; jong, snel en gedreven == redbull
- 3e auto voor teams... zie er zelf weinig voor/nadeel in, zolang er een balans is.
[ Voor 25% gewijzigd door himlims_ op 30-09-2015 21:08 ]
Die iemand was Sport 1 zelf, in dit verjaardagsartikel met overdreven titel.asing schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:46:
Alle 18 raak voor Mad Max de Overtaking Artist
4 weken zomervakantie..Tralapo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:54:
Anoniem: 14124
Drie auto's per team (of meer teams) zou F1 zeker interessanter maken, maar is momenteel niet te betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 30-09-2015 21:23 ]
En gefeliciteerd, Max! Nu mag hij eindelijk zelf naar de locatie rijden.
Even de persco van Haas gekeken.
Ben zeer, zeer benieuwd hoe dat team het gaat doen. Ik hoop voor hun en voor de sport dat ze meteen redelijk lekker mee kunnen doen in de middenmoot maar mijn voorgevoel zegt toch anders....
Zou toch wat zijn als ze in hun debuutjaar gewoon een punt of 20-30 pakken.
Ben zeer, zeer benieuwd hoe dat team het gaat doen. Ik hoop voor hun en voor de sport dat ze meteen redelijk lekker mee kunnen doen in de middenmoot maar mijn voorgevoel zegt toch anders....
Zou toch wat zijn als ze in hun debuutjaar gewoon een punt of 20-30 pakken.
Als de nieuwe kalender doorgaat, gaat men het heel erg merken met de kijkcijfers voor de nieuwe baan in Baku.
Voor mij wordt het (net zoals Firesphere) ook Le Mans. En ik denk nog veel meer kijkers!
Voor mij wordt het (net zoals Firesphere) ook Le Mans. En ik denk nog veel meer kijkers!
Adam Cooper op Twitter: De snelste vlucht tussen Montreal en Baku op maandag is 14,5 uur.... Gaat toch nergens over. Waarom wordt zoiets aan elkaar gelinkt.
De starttijd in Baku wordt wel aangepast om te zorgen dat deze niet samenvalt met de finish van Le Mans. Maar als men afgelopen editie al bang was fans te verliezen aan WEC, wordt dat zo alleen maar erger. Naast Le Mans vallen overigens ook nog 5 andere races van de twee klassen samen.
De week rust tussen Maleisië en Singapore is natuurlijk ook van de zotte. Want het hele circus vliegt natuurlijk wel heen en weer.
De starttijd in Baku wordt wel aangepast om te zorgen dat deze niet samenvalt met de finish van Le Mans. Maar als men afgelopen editie al bang was fans te verliezen aan WEC, wordt dat zo alleen maar erger. Naast Le Mans vallen overigens ook nog 5 andere races van de twee klassen samen.
De week rust tussen Maleisië en Singapore is natuurlijk ook van de zotte. Want het hele circus vliegt natuurlijk wel heen en weer.
[ Voor 19% gewijzigd door Tralapo op 30-09-2015 22:27 ]
Tot zover de "Europese" roots van de F1...BlauweFles schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:26:
Ook leuk. 10 juli. Silverstone. Finale Wimbledon. Finale EK voetbal.
Je weet op voorhand dat dan de landen die de finale spelen geen F1 gaan kijken. Stel nou dat Engeland in de finale staat. Sta je daar als SKY Sports met je live coverage...
Wimbledon is nou ook niet echt een klein toernooi, trekt natuurlijk helemaal geen kijkers

Waiting on the world to change
Plaats 1, 2 en 3 : Mercedes, Mercedes en Mercedes.Anoniem: 14124 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:23:
Drie auto's per team (of meer teams) zou F1 zeker interessanter maken, maar is momenteel niet te betalen.
Nee

Dat is geript van Sport1. Die zijn zo vriendelijk regelmatig video's van Max vrij te geven.asing schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:46:
http://www.sport1.nl/nieu...de-overtaking-artist.html
edit: sorry, iemand had dat al aangegeven
[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2015 22:59 ]
Wat een held al die Max. En wat een visitekaartje dit seizoen door Max!Tralapo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:10:
[...]
Die iemand was Sport 1 zelf, in dit verjaardagsartikel met overdreven titel.
Alle 18 raak voor Mad Max de Overtaking Artist
Goed nieuws las ik op Gpupdate.nl
20:50 – Met ingang van volgend seizoen zullen de Formule 1-auto's weer meer herrie gaan maken. De World Motor Sport Council heeft woensdag bij de vergadering in Parijs ingestemd met het voorstel van de F1 Strategy Group om het uitlaatsysteem aan te passen zodat het geluidniveau toeneemt, zonder dat dit invloed heeft op het vermogen en de uitlaatgassen.
Sinds de ingebruikname van de V6-turbo in de hoogste klasse van de autosport, in 2014, is er veel negativisme over de geluidsproductie van de wagens. De fans geven aan het lawaai van de 'huilende' V8-, V10- of zelfs V12-motoren waarmee in het verleden werd gereden te missen.
Als een coureur er verantwoordelijk voor is dat de start moet worden afgebroken, zelfs al kan hij deelnemen aan de nieuwe formatieronde, is hij vanaf volgend jaar veroordeeld tot een start uit de pitstraat. Tevens komt de WMSC met een nieuwe regel wat betreft het overschrijden van de 'track limits'. "Coureurs moeten alle redelijke moeite doen om binnen de baan te blijven en mogen niet zonder goede reden het circuit verlaten." Als een coureur voordeel haalt uit het overschrijden van de 'track limits', dan kan hij nog steeds een straf tegemoet zien.
20:50 – Met ingang van volgend seizoen zullen de Formule 1-auto's weer meer herrie gaan maken. De World Motor Sport Council heeft woensdag bij de vergadering in Parijs ingestemd met het voorstel van de F1 Strategy Group om het uitlaatsysteem aan te passen zodat het geluidniveau toeneemt, zonder dat dit invloed heeft op het vermogen en de uitlaatgassen.
Sinds de ingebruikname van de V6-turbo in de hoogste klasse van de autosport, in 2014, is er veel negativisme over de geluidsproductie van de wagens. De fans geven aan het lawaai van de 'huilende' V8-, V10- of zelfs V12-motoren waarmee in het verleden werd gereden te missen.
Als een coureur er verantwoordelijk voor is dat de start moet worden afgebroken, zelfs al kan hij deelnemen aan de nieuwe formatieronde, is hij vanaf volgend jaar veroordeeld tot een start uit de pitstraat. Tevens komt de WMSC met een nieuwe regel wat betreft het overschrijden van de 'track limits'. "Coureurs moeten alle redelijke moeite doen om binnen de baan te blijven en mogen niet zonder goede reden het circuit verlaten." Als een coureur voordeel haalt uit het overschrijden van de 'track limits', dan kan hij nog steeds een straf tegemoet zien.
Nou wat een nieuws! Hier zal de wedstrijd een stuk spannender van worden... Notalwaysleft schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:02:
Ik begrijp dat mensen het geluid 'mooi' kunnen vinden en het jammer vinden dat het niet meer is zoals vroeger, maar zie je er een slechtere race door? Nee.Sinds de ingebruikname van de V6-turbo in de hoogste klasse van de autosport, in 2014, is er veel negativisme over de geluidsproductie van de wagens. De fans geven aan het lawaai van de 'huilende' V8-, V10- of zelfs V12-motoren waarmee in het verleden werd gereden te missen.
Dat is ok.Als een coureur er verantwoordelijk voor is dat de start moet worden afgebroken, zelfs al kan hij deelnemen aan de nieuwe formatieronde, is hij vanaf volgend jaar veroordeeld tot een start uit de pitstraat. Tevens komt de WMSC met een nieuwe regel wat betreft het overschrijden van de 'track limits'. "Coureurs moeten alle redelijke moeite doen om binnen de baan te blijven en mogen niet zonder goede reden het circuit verlaten." Als een coureur voordeel haalt uit het overschrijden van de 'track limits', dan kan hij nog steeds een straf tegemoet zien.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
De wastegate krijgt zijn eigen uitlaat. Dat krijg je dus dit :alwaysleft schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:02:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=mBjIvkyWUHc]
Er komt dus meer lawaai, niet per se mooier lawaai.
Overigens vind ik die regel wat te vaag geformuleerd, wat is "alle redelijke moeite"?
Ze gaan dus een "screamerpipe" verplichten. Op een straat auto maakt dat duidelijk meer lawaai, omdat je een deel van je uitlaatgas demperloos de atmosfeer in blaast. Voor zover ik weet hebben de F1 auto's geen dempers, dus het nut ontgaat me een beetje...
Interessante vergelijking van VES vs SAI, gebaseerd op races tot ze 'eerlijk' waren. Dat wil zeggen, totdat een van de twee problemen kreeg.
https://www.reddit.com/r/...r_analyse_the_headtohead/

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Meer geluid volgend jaar. Wat fijn dat men zich bezig houd met de echte problemen in de F1 en niet met nutteloze dingen als saaie races en oneerlijke verdeelsleutels waardoor teams op sterven na dood zijn.
Wat is er precies interessant aan deze vergelijking dan?krvabo schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 01:09:
Interessante vergelijking van VES vs SAI, gebaseerd op races tot ze 'eerlijk' waren. Dat wil zeggen, totdat een van de twee problemen kreeg.
[afbeelding]
(Het laat belangrijke informatie, zoals startpositie of simpelweg buitengewoon rijgedrag totaal buitenwege...)
Sainz is een prima coureur hoor overigens, dat niet. En tegen elke andere rookie team mate had ie er waarschijnlijk top uitgezien.
[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 01-10-2015 07:52 ]
De issues die ik zie met deze vergelijkingkrvabo schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 01:09:
[afbeelding]
Hij streept de races met Grid Penalty van Verstappen weg in Canada en België, maar de drive-trough in Italië die hij al voor de start krijgt (engine cover) die race telt gewoon mee...
In Singapore was het 2 seconden na de start al einde race, want de vergelijking hield op zodra 1 van de 2 problemen had... Die had ook geschrapt moeten worden.
Daarnaast is het gewoon een vreemde vergelijking, omdat de positie blind wordt overgenomen op het moment van uitvallen. Imho moet er dan ook gekeken worden of iemand al een pitstop meer heeft gehad e.d. Ik denk dat deze vergelijking erg kort door de bocht is.
Anoniem: 14124
Honda mag een deel van de turbo redesignen zonder tokens te gebruiken. Interessante loophole.
https://www.reddit.com/r/...teresting_honda_loophole/
Mwah, ga terug naar de eerste races met deze motoren en 90% van het geklaag gaat over het ontbreken van geluid. Er wordt dus wel naar geluisterd naar de fans.L1nt schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 06:15:
Meer geluid volgend jaar. Wat fijn dat men zich bezig houd met de echte problemen in de F1 en niet met nutteloze dingen als saaie races en oneerlijke verdeelsleutels waardoor teams op sterven na dood zijn.
Neemt niet weg dat er belangrijkere structurele problemen zijn natuurlijk.
Yamaha MT-09
Wat je hoort is het afblazen van de gecomprimeerde lucht tussen de turbo en de inlaat. Dat zorgt ervoor dat de turbo beter op toeren blijft.Razkin schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:22:
Ze gaan dus een "screamerpipe" verplichten. Op een straat auto maakt dat duidelijk meer lawaai, omdat je een deel van je uitlaatgas inlaatgas demperloos de atmosfeer in blaast. Voor zover ik weet hebben de F1 auto's geen dempers, dus het nut ontgaat me een beetje...
Nu zullen ze ongetwijfeld een wastegate hebben, maar daarvan wordt de afgeblazen lucht gedempt.
Vraag is of dit de basis-filosofie van het blok teniet doet als ik het zo lees.Anoniem: 14124 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:13:
Honda mag een deel van de turbo redesignen zonder tokens te gebruiken. Interessante loophole.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.