BlauweFles schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:56:
Het lijkt mij eerder een poging om ze uit hun nest te halen. Lijkt me verder een vrij kansloos en belachelijk plan. Al die investeringen zijn dan voor niks geweest. Dan stapt een bedrijf als VW toch echt nooit meer in?
Cosworth is leuk, maar natuurlijk niet echt 'road relevant' technologie. Je kan er beter, binnen de huidige opzet, voor zorgen dat andere leveranciers makkelijker bij Mercedes kunnen komen. Daar zijn genoeg mogelijkheden voor.
Een universele klantenmotor zou ik helemaal geen gek plan vinden. Maar dan wel binnen de normale regels die ook voor fabrikanten geldt. Als je elk jaar of elke 2 jaar alles volledig om gaat gooien stapt er niemand meer in en zullen de bestaande leveranciers zelfs snel opstappen.
Ze zouden er zelfs voor kunnen kiezen om een aantal onderdelen te standaardiseren zoals ook met ECU is gebeurd.
Dan kun je als team een standaard PU kopen en zelf bepalen of en waar je extra geld uitgeeft. Het staat de automerken dan vrij om een eigen ICE te bouwen, maar bijvoorbeeld het hele ERS stuk wel af te nemen.
Klantenmotoren voor de fabrikanten is dan ook nog steeds mogelijk, maar dan hebben ze wel concurrentie van Cosworth.
Voor Cosworth zou het een interessante deal kunnen zijn, maar niet zonder zekere afname. Alternatief zou Bernie dan Cosworth ook de motoren voor de future F2 kunnen laten leveren.
Het enige lastige is dan hoeveel ruimte je iedereen geeft voor de doorontwikkeling. Mag Cosworth de generieke PU onbeperkt doorontwikkelen, mogen de teams dat ook? Of krijgt Cosworth net als de teams een max aantal tokens?
Het zou de F1 wel meer mogelijkheid geven om grip te krijgen op de situatie. En het geeft nieuwe teams de mogelijkheid om in te stappen zonder motorleverancier.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams