Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
kan ook niet zo gauw de specs vinden dus kan het zo niet zeggen
weet wel dat er van de m12 ook types met een scart in omloop zijn maar niet bij sparql
rik schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:05:
Hier vandaag een M15 in ontvangst genomen, als nieuwe klant. Is dat nou het mindere of juist het betere model? Er zit SCART-out op in de vorm van AV minijack ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door Mr-D. op 18-08-2016 17:14 . Reden: extra info ]
geheugen 512 mb
cpu bcm7230 (1620dmips)
M12
1 gb
bcm 7241 (3000 dmips)
[ Voor 25% gewijzigd door arjan.n op 18-08-2016 23:18 ]
Toch zie je steeds meer providers overstappen op Avm Fritzbox
2.4 GHz is niet zo zeer trager dan 5 GHz. Dat je betere performance haalt op 5 GHz komt voornamelijk doordat de interferentie van de buren daar nauwelijks aanwezig is.Zorian schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:18:
Weet iemand of er ooit een Zyxel komt met 5Ghz? Want erg leuk dat je 1Gbit hebt maar als je vervolgens enkel een traag 2.4Ghz chipje aan boord hebt is dat m.i. best eente noemen.
Tenzij je doelt op 802.11ac natuurlijk, wat wel veel sneller is en alleen op 5 GHz werkt.
Maar waarom zet je niet gewoon je eigen router/AP neer?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Zover ik weet is 5Ghz hetzelfde als AC, alleen andere naam om hetzelfde aan te duiden.Compizfox schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:33:
[...]
2.4 GHz is niet zo zeer trager dan 5 GHz. Dat je betere performance haalt op 5 GHz komt voornamelijk doordat de interferentie van de buren daar nauwelijks aanwezig is.
Tenzij je doelt op 802.11ac natuurlijk, wat wel veel sneller is en alleen op 5 GHz werkt.
Maar waarom zet je niet gewoon je eigen router/AP neer?
Ter verduidelijking, ik bedoel dus AC met hogere snelheden.
En waarom niet? Omdat het niet werkt. Heb het al geprobeerd, maar dan flipt de Zyxel hem als ik een eigen router eraan knoop. Wat ie sowieso al doet als je alleen maar naar de webinterface toe gaat... Dan crashed ie vaak al.
Nee hoor. 802.11n kan zowel op 2.4 GHz én 5 GHz. 802.11ac is een nieuwere WiFi-standaard en kan alleen op 5 GHz.Zorian schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:43:
[...]
Zover ik weet is 5Ghz hetzelfde als AC, alleen andere naam om hetzelfde aan te duiden.
Bovendien heb je ook nog 802.11a, wat een nog oudere/tragere WiFi-standaard is (ouder dan 802.11n) die ook alleen op 5 GHz werkt.
5 GHz betekent dus niet per se 802.11ac.
Dan heb je het waarschijnlijk niet goed gedaan.Ter verduidelijking, ik bedoel dus AC met hogere snelheden.
En waarom niet? Omdat het niet werkt. Heb het al geprobeerd, maar dan flipt de Zyxel hem als ik een eigen router eraan knoop.
Als je de Zyxel als router wilt blijven gebruiken en je nieuwe router slechts als AP/switch wilt inzetten, moet je wel op je nieuwe 'router' alle routerfuncties uitzetten en hem degraderen naar AP/switch. Je kunt in principe alles zoals firewall, routing, enz uitzetten, maar het belangrijkste is om de DHCP-server uit te zetten. Als je dat niet doet heb je in feite een rogue DHCP server in je netwerk gezet.
Als je dan je 'router' een IP-adres geeft in de goede range en hem aansluit via een LAN-poort, zou het moeten werken.
Er is een (ietswat outdated, maar vrij uitgebreid) sticky topic over: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Over hoe brak de webinterface is, kan ik meepraten ja...Wat ie sowieso al doet als je alleen maar naar de webinterface toe gaat... Dan crashed ie vaak al.
Daarom heb ik die Zyxel gewoon eruit gegooid en gebruik ik m'n eigen router (eerst of basis van OpenWRT, nu pfSense).
[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2016 00:12 ]
Zit jij ook bij Tweak met een 1Gb abo? En trek je deze bandbreedte 'vol' met de pfSense router? Ik vraag dit omdat ik ook wat anders wil qua routering, maar nog geen succesverhalen heb gelezen van de combinatie 1Gb en pfSense (en dan met name de toe te passen / toegepaste hardware). Waneer jij een setup hebt die naar tevredenheid draait, ben ik wel benieuwd welke processor en mono jij gebruikt.
WRT-varianten zijn sowieso geen optie, die kunnen niet omgaan met gigabits van wan-lan.
[b]Compizfox schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:11
Over hoe brak de webinterface is, kan ik meepraten ja...
Daarom heb ik die Zyxel gewoon eruit gegooid en gebruik ik m'n eigen router (eerst of basis van OpenWRT, nu pfSense).
Been there, tried that. De AP-router kreeg een compleet verkeerd IP toebedeeld en liep dus te miepen dat er enkel lokaal netwerk was. Soms werkte het, soms weer niet. Er was geen pijl op te trekken.Compizfox schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:11:
[...]
Nee hoor. 802.11n kan zowel op 2.4 GHz én 5 GHz. 802.11ac is een nieuwere WiFi-standaard en kan alleen op 5 GHz.
Bovendien heb je ook nog 802.11a, wat een nog oudere/tragere WiFi-standaard is (ouder dan 802.11n) die ook alleen op 5 GHz werkt.
5 GHz betekent dus niet per se 802.11ac.
[...]
Dan heb je het waarschijnlijk niet goed gedaan.
Als je de Zyxel als router wilt blijven gebruiken en je nieuwe router slechts als AP/switch wilt inzetten, moet je wel op je nieuwe 'router' alle routerfuncties uitzetten en hem degraderen naar AP/switch. Je kunt in principe alles zoals firewall, routing, enz uitzetten, maar het belangrijkste is om de DHCP-server uit te zetten. Als je dat niet doet heb je in feite een rogue DHCP server in je netwerk gezet.
Als je dan je 'router' een IP-adres geeft in de goede range en hem aansluit via een LAN-poort, zou het moeten werken.
Er is een (ietswat outdated, maar vrij uitgebreid) sticky topic over: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
[...]
Over hoe brak de webinterface is, kan ik meepraten ja...
Het liefst zou ik die Zyxel eruit mikken en volledig eigen spul pakken. Ik heb nog een glas->RJ45 converter uit de tijd dat ik Vodafone Thuis had. Daar kon je gewoon die converter pakken, de RJ45 in je WAN van de router doen, 2 VLAN's instellen en je was geheel klaar.
Helaas gaat het bij Tweak wat lastiger aangezien ze een berg vage moeilijkheden erbij hebben met static routes en alles.
Ik begreep ook dat er een mogelijkheid was om een specifiek soort switch te halen (1 met een glaspoort), en die zodanig te configureren (die had wel alle benodigde opties) dat ie de Zyxel over kon nemen qua functies, klopt dat? Zolang internet (en als het even kan TV) werkt ben ik al tevreden.
WIFI werkt altijd goed, de web- interface als ik die moet gebruiken (zelden) ook nooit problemen mee. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen die er problemen mee hebben, degene zijn die er continue mee aan het rommelen zijn ;-)
Ben zeeeer benieuwd of jij ook haperingen gaat ervaren bij live tv.rik schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:05:
Hier vandaag een M15 in ontvangst genomen, als nieuwe klant. Is dat nou het mindere of juist het betere model? Er zit SCART-out op in de vorm van AV minijack ;-)
Nja ik kijk zo af en toe nog wel eens TV als ik me verveel, dus vandaar dat het wel leuk zou wezen als die ook werkt.GEi schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:30:
Wanneer het jou om alleen internet gaat, ben je met een Router van bv Asus al klaar. Deze kan je ipv je Zyxel aansluiten en vlan 34 instellen. Ik heb in de begindagen van Tweak nog wel eens mijn laptop direct aan de Genesis gehangen. Bij de LAN-adapter eigenschappen vlan 34 instellen en dan een speedtest of grote download starten; weet je zeker dat je test zonder de invloed van een eigen router en/of de Zyxel.
Ik kom ook zelden bij de interface hoor, enkel als dat ding weer eens besluit ermee te kappen.Arjantje72 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:28:
Heb ik dan een magische Zyxel?
WIFI werkt altijd goed, de web- interface als ik die moet gebruiken (zelden) ook nooit problemen mee. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen die er problemen mee hebben, degene zijn die er continue mee aan het rommelen zijn ;-)
Alleen werkt op zulke moment ook dát niet mee.
[ Voor 28% gewijzigd door Zorian op 19-08-2016 09:12 ]
IPFire ook goed? Dit is een Linux-tegenhanger van pfSense. De router-pc zelf kan hier met 2 downloads tegelijk ongeveer 110MBps halen, CPU load is hierbij +/- 40%. Testen op de clients lukt niet echt, pc's worden zéér traag als ik op volle snelheid naar RAM-disk probeer te downloaden. Ik vermoed doordat de clients Realtek-nic's hebben en de router-pc Intel.GEi schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:35:
Hallo Compizfox,
Zit jij ook bij Tweak met een 1Gb abo? En trek je deze bandbreedte 'vol' met de pfSense router? Ik vraag dit omdat ik ook wat anders wil qua routering, maar nog geen succesverhalen heb gelezen van de combinatie 1Gb en pfSense (en dan met name de toe te passen / toegepaste hardware). Waneer jij een setup hebt die naar tevredenheid draait, ben ik wel benieuwd welke processor en mono jij gebruikt.
WRT-varianten zijn sowieso geen optie, die kunnen niet omgaan met gigabits van wan-lan.
[...]
Specs router-pc:
- MSI IM-945GSE-A, industrieel moederbordje met een singlecore Atom erop en 2 onboard Intel nic's
- Corsair 1024MB DDR2 533MHz PC4200 Value Select
- Mini-Box M300-LCD
- picoPSU-60-WI 6-26V + AC Adapter 12V/60W
- AR9380 mini PCIe kaartje als accesspoint + 3* RP-SMA - u.fl pigtails en bijpassende antennes
- CF kaartje van een paar GB voor OS, Mini-Box case heeft een CF-PATA reader, die eventueel vervangen kan worden door een SATA versie.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Raven schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:07:
[...]
IPFire ook goed? Dit is een Linux-tegenhanger van pfSense. De router-pc zelf kan hier met 2 downloads tegelijk ongeveer 110MBps halen, CPU load is hierbij +/- 40%. Testen op de clients lukt niet echt, pc's worden zéér traag als ik op volle snelheid naar RAM-disk probeer te downloaden. Ik vermoed doordat de clients Realtek-nic's hebben en de router-pc Intel.
Specs router-pc:
- MSI IM-945GSE-A, industrieel moederbordje met een singlecore Atom erop en 2 onboard Intel nic's
- Corsair 1024MB DDR2 533MHz PC4200 Value Select
- Mini-Box M300-LCD
- picoPSU-60-WI 6-26V + AC Adapter 12V/60W
- AR9380 mini PCIe kaartje als accesspoint + 3* RP-SMA - u.fl pigtails en bijpassende antennes
- CF kaartje van een paar GB voor OS, Mini-Box case heeft een CF-PATA reader, die eventueel vervangen kan worden door een SATA versie.
Verwijderd

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2016 10:30 ]
Waarschijnlijk is een budget bordje met een low-end i3 erop tegenwoordig wel wat goedkoper inderdaad, maar dit bordje is al een jaar of 6-7 oud heMr-D. schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:21:
leuke specs maar een beetje overkill (kwa prijs) voor een router![]()
[...]
Helaas zijn mITX moederborden met mPCIe sloten erop en onboard Intel nic('s) niet bepaald makkelijk te vinden.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lachen, ik dacht dat FOX juist méér geld wilde binnenharken maar het lijkt erop dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten als je zo naar de nieuwe prijzen kijkt.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:30:
KPN heeft de nieuwe FOX-Sport prijzen bekend gemaakt:
[afbeelding]
En een beetje triest voor de Vodafone klanten (wat ik dus níet ben) dat hun provider alles klakkeloos heeft geaccepteerd in plaats van een beetje moeite voor hun klanten te doen. Dat is trouwens een van de redenen waarom ik geen Vodafone meer heb en voorlopig ook niet meer wil hebben.
Nu ben ik wel benieuwd wat Tweak/Sparql eruit weet te slepen, hoewel ik sowieso geen behoefte heb aan Eredivisie voetbal.
[ Voor 30% gewijzigd door Alfie104 op 19-08-2016 11:12 ]
Hardware kan je zo 'heftig' maken als je wil, uiteraard wel rekening houdend met compatibiliteit met pfSense en van welke 'hardware acceleration/offloading' features PfSense eventueel gebruik kan maken.
Bovendien kunnen bepaalde features van pfSense die jij eventueel in zou willen schakelen ook weer van invloed zijn op de performance.
Oftewel, de ultieme bevestiging die jij zoekt, die ga je niet krijgen.
Ik weet niet of je het volgende topic al kent: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)
Maar misschien handig om daar eens te lezen en te zien welke hardware mensen daar pakken, welke snelheden ze ermee behalen met bepaalde features die jij wellicht ook verwacht te gebruiken. Als mensen daar een bepaalde configuratie op bv. 500 Mbit/s draaien met een bepaald CPU-usage, heb je wellicht indicatie genoeg om een keer een aanschaf aan te durven. Natuurlijk hoeven snelheid en cpu-usage geen lineair verband te hebben, dus tenzij mensen echt ook succesverhalen hebben op 1000 Mbit/s blijft het enigszins een gok.
Maar goed, het ergste wat je dan kan gebeuren is dat je je hardware misschien weer te koop moet zetten en een klein verlies moet nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 19-08-2016 11:25 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Ze houden ons lang in spanning bij SparqlAlfie104 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:10:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd wat Tweak/Sparql eruit weet te slepen, hoewel ik sowieso geen behoefte heb aan Eredivisie voetbal.
Nee, ik heb slechts 100 Mb/s.GEi schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:35:
Hallo Compizfox,
[...]
Maar elke fatsoenlijke PC routert makkelijk 1 Gb/s, daar hoef je niet bang voor te zijn. Zelf draai ik pfSense in een VM op mijn server.
Als je Googelt op "pfsense gigabit hardware" dan vind je wel wat threads (zoals deze) waarin wordt aangegeven dat het zelfs met een simpele Celeron al wel moet lukken.
En dat compleet verkeerde IP kwam niet toevallig van de DHCP-server van die router die je als AP gebruikte?Zorian schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:09:
[...]
Been there, tried that. De AP-router kreeg een compleet verkeerd IP toebedeeld en liep dus te miepen dat er enkel lokaal netwerk was. Soms werkte het, soms weer niet. Er was geen pijl op te trekken.
Valt wel mee. Die static routes zijn alleen nodig voor IPTV.Het liefst zou ik die Zyxel eruit mikken en volledig eigen spul pakken. Ik heb nog een glas->RJ45 converter uit de tijd dat ik Vodafone Thuis had. Daar kon je gewoon die converter pakken, de RJ45 in je WAN van de router doen, 2 VLAN's instellen en je was geheel klaar.
Helaas gaat het bij Tweak wat lastiger aangezien ze een berg vage moeilijkheden erbij hebben met static routes en alles.
Hmm, geen idee.Ik begreep ook dat er een mogelijkheid was om een specifiek soort switch te halen (1 met een glaspoort), en die zodanig te configureren (die had wel alle benodigde opties) dat ie de Zyxel over kon nemen qua functies, klopt dat? Zolang internet (en als het even kan TV) werkt ben ik al tevreden.
Je kunt gewoon je eigen router gebruiken in plaats van de Zyxel als je die "berg vage moeilijkheden" zoals je het noemt gewoon op je router instelt.
Tweak heeft er een artikel over: https://blog.tweak.nl/har...gebruik-eigen-apparatuur/
Ik heb zelf ook eens een artikel geschreven over hoe je het doet met OpenWRT: https://tuxplace.nl/tutor...met-tweak-groen-glasvezel (dit is wel zonder IPTV)
Ik heb ook eens in een post in dit topic beschreven hoe je de IPTV werkend krijgt met pfSense: Compizfox in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 4"
[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2016 13:55 ]
Tweak IPTV heeft helemaal geen 'vage moeilijkheden'. 2 static routes en een IGMP proxy, klaar. Heb je ook helemaal geen 'speciale switch met glaspoort' voor nodig ofzo. Iedere oplossing die VLAN's ondersteunt, een deugdelijke IGMP proxy implementatie heeft en static routes richting een VLAN ondersteunt, kan dus werken.
Sparql ook in spoed beraad ?Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:30:
KPN heeft de nieuwe FOX-Sport prijzen bekend gemaakt:
[afbeelding]
http://www.totaaltv.nl/ni...elijk-van-fox-sports.html
Heb je toevallig een apparaat welke al die functies ondersteunt en een beetje simpel in te stellen valt?eymey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:00:
Idd.
Tweak IPTV heeft helemaal geen 'vage moeilijkheden'. 2 static routes en een IGMP proxy, klaar. Heb je ook helemaal geen 'speciale switch met glaspoort' voor nodig ofzo. Iedere oplossing die VLAN's ondersteunt, een deugdelijke IGMP proxy implementatie heeft en static routes richting een VLAN ondersteunt, kan dus werken.
Wil namelijk zsm die Zyxel eruit knikkeren..
Maar ik zie hier dus genoeg oplossingen voorbij komen. Bv. Ubiquiti Edgerouter lite, OpenWRT dingen, etc.
Ff zoeken in dit topic
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 19-08-2016 16:05 ]
Thanks! Die edgerouter ziet er prima uit dus heb die net besteld.eymey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:05:
Zelf heb ik op dit moment niks staan.... ik neem ook geen IPTV af. Hier kom ik gewoon weg met een stock Fritz!box 7490 die internet (VLAN 34) en VOIP doet.
Maar ik zie hier dus genoeg oplossingen voorbij komen. Bv. Ubiquiti Edgerouter lite, OpenWRT dingen, etc.
Ff zoeken in dit topic
Bekijk Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense) ook maar eenseymey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:05:
Zelf heb ik op dit moment niks staan.... ik neem ook geen IPTV af. Hier kom ik gewoon weg met een stock Fritz!box 7490 die internet (VLAN 34) en VOIP doet.
Ff zoeken in dit topic
Oscar Wilde
Bijna elke router die OpenWRT-support heeft, gaat wel werken. (qua features dan, qua throughput moet je even opletten)Zorian schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:03:
[...]
Heb je toevallig een apparaat welke al die functies ondersteunt en een beetje simpel in te stellen valt?
Wil namelijk zsm die Zyxel eruit knikkeren..
In het geval van pfSense voldoet bijna elke PC met fatsoenlijke netwerkkaart + een managed switch.
[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2016 18:34 ]
Denk er ook aan dat je een switch hebt die igmp snooping ondersteunt, anders ga je alsnog problemen krijgen in je netwerk.Zorian schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:57:
[...]
Thanks! Die edgerouter ziet er prima uit dus heb die net besteld.Morgen eens mee spelen.
Thanks, gelukkig had ik al 1 die dat heeft in gebruik.Centurius schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:56:
[...]
Denk er ook aan dat je een switch hebt die igmp snooping ondersteunt, anders ga je alsnog problemen krijgen in je netwerk.
Bedacht me net dat ik ook even een simpel routertje nodig heb als AP nu.
Veel van wat ik tot mij neem op het internet over de combinatie pfSense en zelfbouw (volg idd ook het draadje hierover op Tweakers) betreft WAN-bandbreedtes tot om en nabij de 500Mb. pfSense dan alleen laten routeren schijnt niet zo ingewikkeld te zijn. Echter wanneer er wat meer wordt verwacht, dus ook wat firewall rules toepassen en misschien nog wel een OpenVPN servertje omhoog houden dan heeft pfSense het wel moeilijk met de meeste hardware. Ook de hardware die pfSense zelf aanbiedt icm de eigen software. Ik was dus in mijn directe vraag benieuwd of er een successtory te melden was. Met een 100Mb verbinding was dit niet wat ik hoopte, wel mooi dat kon worden bevestigd dat pfSense icm met Tweakers heel goed kan.
Ik kijk rustig verder. Wil zeker hier een keer wat geld tegen aan gooien. Kijk ook met een schuin oog naar de HP microserver gen8; deze worden steeds goedkoper (nu al <190 euro voor een G1610), om deze wat breder in te zetten en dus ook voor routeren.
Zonder handleiding kan de configuratie aardig wat tijd gaan opslokken.
Zorian schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:57:
[...]
Thanks! Die edgerouter ziet er prima uit dus heb die net besteld.Morgen eens mee spelen.
Dit komt heel erg van pas, dank je wel!webmasternick schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:02:
Je zou mijn handleiding voor EdgeRouter Lite i.c.m. Tweak internet/tv kunnen gebruiken voor de setup: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
Zonder handleiding kan de configuratie aardig wat tijd gaan opslokken.
[...]
Is het nog mogelijk om die 3e poort in de LAN te betrekken? Ik heb namelijk een NAS in de meterkast (bij de Edgerouter dus) staan en de switch staat in de woonkamer.
Zal eens de benodigdheden die daar staan opsnorren en gereed zetten.
Zag trouwens dat er toevallig vandaag een nieuwe firmware is uitgekomen voor de Edgerouter.
[ Voor 13% gewijzigd door Zorian op 19-08-2016 21:11 ]
Dit weet ik uit het volgen van het ubiquiti topic ivm interesse in andere apparatuur.
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 19-08-2016 21:54 ]
Helder, dan ga ik eens even kijken wat een alternatieve optie is. Er komt sowieso een router (in AP modus) achter, dus allicht kan ik die dan als eerste switch inzetten en van daaruit door naar switch nummer 2.eymey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:50:
Die derde LAN poort erbij betrekken is wrs niet zo verstandig. Volgens mij zijn die poorten losse interfaces en zit er in de ERlite niet echt een switching chipset. Het kan wel, maar komt dan oo de cpu aan. Dat wil je niet qua performance.
Dit weet ik uit het volgen van het ubiquiti topic ivm interesse in andere apparatuur.
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
Leuk projectje voor morgen.
Wat ik lees zijn die TP-Links daar nu juist niet goed in, google geeft veel voorbeelden dat het geen fijne switches zijn, bijvoorbeeldZorian schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:09:
[...]
Thanks, gelukkig had ik al 1 die dat heeft in gebruik.
Bedacht me net dat ik ook even een simpel routertje nodig heb als AP nu.Anders geen WiFi.
Van wat ik daar begrijp heeft men daar het kastje van de tv bij de switch in gedaan. Ik heb daar momenteel een aparte kabel voor getrokken.Arjantje72 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:08:
[...]
Wat ik lees zijn die TP-Links daar nu juist niet goed in, google geeft veel voorbeelden dat het geen fijne switches zijn, bijvoorbeeld
Er komt in elk geval een Netgear Nighthawk R7000 als router bij.
Klein detail, die switch die ik heb komt in 2 smaken. Met en zonder management. Ik heb degene met, dus kan IGMP snooping enzo aanzetten. Heb dit destijds wel eens geprobeerd met Vodafone thuis en dat werkte wel. Volgens mij staat er zelfs bij de opmerkingen op Tweakers van het apparaat dat ie geen Kpn streams ondersteunt. Niks over Tweak.
Naar de buurman die tweak heeftArjantje72 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:37:
Met een aparte kabel zit je altijd goed.
Ik denk dat niet alleen de buurman een dergelijke kabel wenst, mijn vrienden wensen er ook wel 1.
Binnen nu en enkele uren moeten mijn Edgerouter en Nighthawk R7000 binnen zijn. De config van een stukje terug is al gereed met de aangepaste MAC-adressen.
Ben benieuwd hoe het gaat draaien.
Dat is juist het punt van IGMP-snooping: dat je multicastverkeer over dezelfde switch kan laten lopen zonder dat die switch het je hele netwerk doorstuurt.Zorian schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:23:
[...]
Van wat ik daar begrijp heeft men daar het kastje van de tv bij de switch in gedaan. Ik heb daar momenteel een aparte kabel voor getrokken.
Switches zonder IGMP-snooping weten niet wat ze aanmoeten met multicast-pakketten en sturen het dus door naar alle poorten. Het resultaat is dat je netwerk op allerlei punten met die stream belast wordt terwij dat helemaal niet de bedoeling is.
Een switch met IGMP-snooping snapt IGMP en kan dus bijhouden welke apparaten (en dus poorten) zich hebben geabonneerd op de multicast-stream.
Als je een aparte kabel neemt voor je TV en die niet door de switch laat lopen, dan heeft die switch geen IGMP-snooping nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 20-08-2016 13:49 ]

Zodra de Edgerouter (her)start werkt het voor enkele minuten, en daarna komt er opeens geen internet meer door totdat ik hem herstart. In de router is vervolgens niks anders te zien en die beweert up te zijn.
Oscar Wilde
Not sure. Heb in elk geval de MAC aangepast van beide interfaces, alles gereset en de bijgewerkte config ingeladen. Tot dusver blijft ie braaf...Raven schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:47:
Verliest ie z'n dhcp-lease ofzo?
Krijg nu alleen geen poorten forwarded, zie ook hier: Zorian in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
//Hm, de Sparql doet ook noppes. Er is meer gaande. Internet doet het in elk geval wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 20-08-2016 16:25 ]
Ik heb expres 1.8.5 gepakt omdat daar de config op gebaseerd leek te zijn.Centurius schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:57:
Heb je wel de nieuwste firmware? Sommige dingen in de config doen het niet voor 1.8.5
Zal hem eens naar 1.9.0 schoppen straks.
Internet is nu in orde, poorten forwarden lukt me via een omweg in de config tree, dus nu alleen de Sparql nog werkend krijgen...
Als internet werkt en alleen Sparql het niet doet is het enige wat ik me nog kan voorstellen dat de static route naar 185.6.48.0/26 niet goed zit. Standaard is die via 10.0.28.1 in de config maar misschien dat het .32. is bij jou.Zorian schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:04:
[...]
Ik heb expres 1.8.5 gepakt omdat daar de config op gebaseerd leek te zijn.
Zal hem eens naar 1.9.0 schoppen straks.
Internet is nu in orde, poorten forwarden lukt me via een omweg in de config tree, dus nu alleen de Sparql nog werkend krijgen...
Dat is zelfs 10.10.37.109/22 hier. Maar die mag ik niet instellen, want mag niet hetzelfde zijn als de interface ofzo.Centurius schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:01:
[...]
Als internet werkt en alleen Sparql het niet doet is het enige wat ik me nog kan voorstellen dat de static route naar 185.6.48.0/26 niet goed zit. Standaard is die via 10.0.28.1 in de config maar misschien dat het .32. is bij jou.
Valt me wel op dat ik 'capped' ben op 400Mbit, hoger komt geen enkel ding qua snelheid.
Nog leuker: Speedtest doet het geeneens. Krijg dit zodra de download bijna klaar is:

Ook werken veel pagina's niet in de Edgerouter.
Zie trouwens ook stervensveel fouten in de logs voorbij rollen.
Me dunkt dat die config niet geheel correct is. Zijn er nog meer mensen die een werkende config hebben en die willen delen?
[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 20-08-2016 19:08 ]
Je kan controleren of de IGMP Proxy draait door te SSH-en naar de router en dan "ps aux | grep igmp".
Ander ding wat je kan controleren is de static-route met next-hop adres voor 185.6.48.0/26. Als je naar het "Routing" kopje gaat, zie je bij dest 0.0.0.0/0, interface eth1.4 het next-hop adres. Dit adres moet ook staan ingesteld als next-hop van 185.6.48.0/26.
Zorian schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:06:
[...]
Dat is zelfs 10.10.37.109/22 hier. Maar die mag ik niet instellen, want mag niet hetzelfde zijn als de interface ofzo.
Valt me wel op dat ik 'capped' ben op 400Mbit, hoger komt geen enkel ding qua snelheid.
Nog leuker: Speedtest doet het geeneens. Krijg dit zodra de download bijna klaar is:
[afbeelding]
Ook werken veel pagina's niet in de Edgerouter.
Zie trouwens ook stervensveel fouten in de logs voorbij rollen.
Me dunkt dat die config niet geheel correct is. Zijn er nog meer mensen die een werkende config hebben en die willen delen?
[ Voor 3% gewijzigd door webmasternick op 20-08-2016 19:39 ]
Die next-hop van 0.0.0.0/0 staat inderdaad fout! Ik ga hem eens even opzoeken in de tree en aanpassen.webmasternick schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:38:
Config zou moeten werken op 1.8.5. Heb van meerdere Tweakers gehoord dat de config het vrijwel direct deed. Enige obstakel was dat Sparql niet altijd direct deed. In dat geval draait de IGMP Proxy meestal niet. Als je nog veel met de config/interfaces aan het spelen bent, wil de IGMP Proxy nog wel eens stoppen (truc om weer te starten: via config tree IGMP Proxy op disabled zetten, commit, daarna weer aan, commit).
Je kan controleren of de IGMP Proxy draait door te SSH-en naar de router en dan "ps aux | grep igmp".
Ander ding wat je kan controleren is de static-route met next-hop adres voor 185.6.48.0/26. Als je naar het "Routing" kopje gaat, zie je bij dest 0.0.0.0/0, interface eth1.4 het next-hop adres. Dit adres moet ook staan ingesteld als next-hop van 185.6.48.0/26.
[...]
//Staat nu goed, maar de Sparql werkt nog steeds niet...
Ook zit ik nog steeds op maximaal 400Mbit.

////Die Sparql lijkt steeds doodleuk een extra eigen entry te maken onder routing met 10.10.32.1 no matter what.
En toen werkte het opeens?
[ Voor 13% gewijzigd door Zorian op 20-08-2016 20:32 ]
Eindelijk de tijd gehad om een nieuwe installatie te doen van Win 10 en ik download nu met +/-930Mbit stabiel.Mr-D. schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:51:
Ik heb zelf ook de gekochte variant en bij bij stond het er standaard in als het problemen geeft kan ik vannavond eventueel mijn .nbi delen ik heb de laatste versie (geen beta)
[...]
Heb cache op 6000 gezet zoals jij want ik heb ook 32GB intern geheugen en hij wordt voor 90% benut.
Voor de mensen die eigen hardware willen gebruiken raad ik nog steeds de R7000 aan, ik heb als netwerk 1x R7000, 1x Linksys LGS308P Gigabit Smart PoE+-switch en 3x Ubiquiti AC PRO access points.
Speedtest kom ik uit op +/-950Mbit en de R7000 is erg makkelijk te beheren/ configureren itt edge router, oftewel voor de huis tuin en keuken gebruikers is dit de makkelijkste oplossing want je kan simpel VLANS aanmaken.
edit: ik gebruik enkel i-telligent usenet samen met de tweak server om 930 te halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sm0k3r op 23-08-2016 11:18 ]
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Wel een vraagje neem jij ook Sparql af of internet only en hoe werkt de telefonie bij jouw??
Sm0k3r schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:15:
[...]
Eindelijk de tijd gehad om een nieuwe installatie te doen van Win 10 en ik download nu met +/-930Mbit stabiel.
Heb cache op 6000 gezet zoals jij want ik heb ook 32GB intern geheugen en hij wordt voor 90% benut.
Voor de mensen die eigen hardware willen gebruiken raad ik nog steeds de R7000 aan, ik heb als netwerk 1x R7000, 1x Linksys LGS308P Gigabit Smart PoE+-switch en 3x Ubiquiti AC PRO access points.
Speedtest kom ik uit op +/-950Mbit en de R7000 is erg makkelijk te beheren/ configureren itt edge router, oftewel voor de huis tuin en keuken gebruikers is dit de makkelijkste oplossing want je kan simpel VLANS aanmaken.
edit: ik gebruik enkel i-telligent usenet samen met de tweak server om 930 te halen.
TV heb ik UPC en telefonie gebruik ik niet omdat niemand mijn vaste lijn gebruikt om mij te bereiken dus heb ik het in zijn totaliteit maar afgeschaft, iedereen neemt via mijn mobiele nummer contact met mij op.Mr-D. schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 07:30:
Goed om te lezen dat het goed werkt
Wel een vraagje neem jij ook Sparql af of internet only en hoe werkt de telefonie bij jouw??
[...]
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Ik kijk zelf nooit TV, maar ik hoor van m'n ouders dat het beeld regelmatig wegvalt. Het beeld blijft dan hangen na een tijdje kijken, en komt dan pas weer terug als de Sparql-box gereboot wordt. Soms werken ook bepaalde zenders niet, terwijl andere wel werken.
Moet ik dit probleem in m'n eigen netwerk zoeken of ligt dit gewoon aan Sparql? Ik gebruik een server met pfSense als router, met daarop igmpproxy. Ook heb ik een managed switch van Netgear die IGMP snooping doet, daar zou natuurlijk ook iets mis kunnen gaan.
Ik heb niet zo heel veel verstand van IGMP en multicast, dus ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Ideeën?
Voor Sparql kan je hem zo configureren, hij kan alles wat nodig is.Mr-D. schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:43:
Ok dan snap ik je Router keuze
Volgens mij wordt door Sparql na een tijdje de stream open te hebben het source adres van de stream gewijzigd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| interface eth1.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } interface eth0.2 { role downstream threshold 1 whitelist 239.0.0.0/16 whitelist 225.0.71.0/24 } |
(weet niet zeker of deze whitelisting methode ook werkt op pfSense)
Compizfox schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:15:
Zijn er meer mensen met constante problemen met Sparql?
Ik kijk zelf nooit TV, maar ik hoor van m'n ouders dat het beeld regelmatig wegvalt. Het beeld blijft dan hangen na een tijdje kijken, en komt dan pas weer terug als de Sparql-box gereboot wordt. Soms werken ook bepaalde zenders niet, terwijl andere wel werken.
Moet ik dit probleem in m'n eigen netwerk zoeken of ligt dit gewoon aan Sparql? Ik gebruik een server met pfSense als router, met daarop igmpproxy. Ook heb ik een managed switch van Netgear die IGMP snooping doet, daar zou natuurlijk ook iets mis kunnen gaan.
Ik heb niet zo heel veel verstand van IGMP en multicast, dus ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Ideeën?
En sinds een week of vier werkt het opname pakket ook probleemloos.
Compizfox schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:15:
Zijn er meer mensen met constante problemen met Sparql?
Hmm, doel je hiermee op de alt-subnet (die je op 0.0.0.0/0 heb staan) in je upstream of op de whitelist in je downstream?webmasternick schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:57:
Loopt het beeld na ongeveer 10 minuten vast? Ik had hetzelfde probleem toen ik de EdgeRouter net had. Het ging om een whitelisting fout in de IGMP Proxy config. Ik had bepaalde IP reeksen in de upstream gewhitelist. Probleem was weg toen ik alle ranges had gewhitelist op de upstream.
Volgens mij wordt door Sparql na een tijdje de stream open te hebben het source adres van de stream gewijzigd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 interface eth1.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } interface eth0.2 { role downstream threshold 1 whitelist 239.0.0.0/16 whitelist 225.0.71.0/24 }
(weet niet zeker of deze whitelisting methode ook werkt op pfSense)
[...]
Uit wat ik kan vinden over de whitelist-optie is dat een optie die alleen in nieuwe versies (van git) van igmpproxy zit, en bedoeld is om bepaalde multicast-adressen te whitelisten in plaats van alles zomaar toe te staan. (bron). Ik heb die optie in de versie van igmpproxy die in pfSense zit niet zover ik weet, maar zonder deze optie worden gewoon alle multicast-netwerken toegestaan.
Als het klopt wat je zegt (dat hij naar een ander adres verhuist na een tijdje), dan zou ik een alt-subnet daarvoor moeten toevoegen denk ik. Momenteel heb ik alleen 213.75.167.0/24 (subnet van de gateway van het IPTV-WAN) en 224.0.0.0/4 (multicast-subnet).
In de IGMP proxy verbose log zou je dan ook kunnen opsporen om welk nieuwe adres het gaat.
Compizfox schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 01:14:
[...]
Hmm, doel je hiermee op de alt-subnet (die je op 0.0.0.0/0 heb staan) in je upstream of op de whitelist in je downstream?
Uit wat ik kan vinden over de whitelist-optie is dat een optie die alleen in nieuwe versies (van git) van igmpproxy zit, en bedoeld is om bepaalde multicast-adressen te whitelisten in plaats van alles zomaar toe te staan. (bron). Ik heb die optie in de versie van igmpproxy die in pfSense zit niet zover ik weet, maar zonder deze optie worden gewoon alle multicast-netwerken toegestaan.
Als het klopt wat je zegt (dat hij naar een ander adres verhuist na een tijdje), dan zou ik een alt-subnet daarvoor moeten toevoegen denk ik. Momenteel heb ik alleen 213.75.167.0/24 (subnet van de gateway van het IPTV-WAN) en 224.0.0.0/4 (multicast-subnet).
[ Voor 4% gewijzigd door webmasternick op 27-08-2016 08:49 ]
Als je de alt-subnet optie weglaat, dan wordt niet "alles gewhitelist", maar accepteert igmpproxy alleen data uit het subnet van de WAN-interface zelf (en niet uit netwerken daarachter).webmasternick schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:48:
Kan je alt-subnet weglaten (alles whitelisten) en kijken of het dan wel goed gaat?
In de IGMP proxy verbose log zou je dan ook kunnen opsporen om welk nieuwe adres het gaat.
[...]
Ik kan wel 0.0.0.0/0 toevoegen (net als jij gedaan hebt). Bedankt, ik zal het eens proberen.
maar dit zie ik in de online manual dat kan natuurlijk in het systeem zelf anders zijn
Sm0k3r schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 01:42:
[...]
Voor Sparql kan je hem zo configureren, hij kan alles wat nodig is.
Ik heb al een poosje internet van Tweakers op glasvezel van Reggefiber; hiervan neem ik telefonie en internet af. Nu hadden we nogal wat problemen met de zyxel router; wifi was slecht (zelfs als je in dezelfde ruimte als de router was) moest geregeld herstart worden (en dan werd het wifi wachtwoord weer naar default gezet).
Dus dit apparaat maar eens vervangen voor een FritzBox; de 7490, omdat deze de 100mb verbinding ondersteunt. Internet werkte direct vlekkeloos, zoals verwacht. Alleen voip telefonie...
Bij phone numbers heb ik de gegevens naar mijn idee wel logisch ingevuld:
- Telephone Number for Registration: gelijk aan username (3178***)
- Internal Telephone Number in the FRITZ!Box: idem, maar dan met twee nulletjes ervoor. (003178****)
- Displayname: is volgens mij niet zo relevant
Bij account information:
- username: de sip gebruikersnaam
- pasword: komt uit de brief
- registrar: sip.tweakphone.nl
- proxy: sip.tweakphone.nl
- STUN: 0.0.0.0 (niet gevonden hoe STUN te disablen)
Telephone Number Format:
- Country code: None
- Area code: None
DTMF: In-Band (dit komt volgens mij overeen met RFC2833)
Suppress CallerId: CLIR via Header (RFC3323)
CallerId: Number in display name and username
De vinkjes er onder niet aangevinkt.
- use internetnumber for registration (nee dus)
- geen support voor CCBS
- Altijd via een internet verbinding
- Provider supports MWI (nergens kunnen vinden of dit het geval is of niet; ga maar uit van niet)
- Provider does not support REGISTER fetch; geen idee wat deze doet; het vinkje staat uit
De verbonden (en gecontroleerde) DECT staat in het lijstje. Alleen als ik er mee bel, komt er ook niets in de uitgaande calls... er komt ook geen call binnen.
Leek me het handigste om de FritzBox de Voip te laten afhandelen, zodat er geen NAT tussen zou zitten, wat nog wel eens een dingetje wil zijn met SIP.
Iemand enig idee hoe ik 't toch aan de praat kan krijgen? De foutmeldingen zijn so far nog niet zo veelzeggend: de meest duidelijke was error 555; en ook daar kom ik niet veel verder mee. Nu is VOIP en alles daaromheen niet echt mijn sterke punt, dus zal ongetwijfeld over het een en ander heen gekeken hebben...
Bellen met de helpdesk had niet zo veel zin... die wisten alleen te zeggen dat ze de fritzbox niet kennen... dat zal logisch zijn; maar toch... jammer ;-)
Username is 31xxxxxxxxx (het volledige telefoonnummer zonder + ervoor)?
Kun je het veld proxy leegmaken?
Je kunt via http://fritz.box/html/capture.html een pcap-trace op je internetverbinding maken tijdens de registratiepoging, wellicht dat dat iets interessants uitkomt.
Edit:
Het werkt eigenlijk prima op een 7360 met FRITZ!OS:06.52. Telefoon gaat over en de call log gevuld. De FRITZ! staat niet op mijn adres dus meer testen wordt lastig
Heb zowel stun als proxy leeggelaten.
Volgens mij loont het de moeite om nog even het wachtwoord te checken. Deze kun je zo uit de ZyXEL halen (view source als het een password-veld is).
Edit2:
Dat "Always register via an Internet connection" aanzetten kan ook geen kwaad. Geen idee wat het doet.. ("If your Internet provider reserves a separate Internet connection for your own telephone numbers, enable this option for any telephone numbers from another provider.")
[ Voor 51% gewijzigd door nescafe op 27-08-2016 22:53 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
[ Voor 5% gewijzigd door Mr-D. op 28-08-2016 11:58 . Reden: aangepast ]
Overigens hetzelfde als ik de gewone weer op sip.tweakphone.nl zet en de STUN proxy leegmaak.
Die pcap is een interessante; was al op zoek naar manieren om een debug aan te kunnen zetten... Nu ff bezig wireshark te compilen :-)
Ondertussen bedenk ik me dat ik nog een paar opties niet genoemd heb (weer eens overheen gekeken)
Onder het kopje "Telephone number format" na de country en area code (die beide dus nog op None staan)
De eerste twee vinkjes staan aan:
- Relay outgoing emergency calls without prefixes
- Relay special rate numbers without prefixes
De andere drie staan uit:
- we zijn geen amerikaan
- Relay local telephone number in international telephone number format
En inmiddels de STUN ook op sip.tweakphone.nl gezet; Dacht dat tweak gewoon STUN niet ondersteunde :-)
Ik ga hier het licht maar uit doen en morgen mee verder... wireshark duurt nog wel ff zo te zien.
Okay; het licht ging nog niet helemaal uit; wireshark was klaar en was toch benieuwd naar de traces... een paar aangezet en een belletje gedaan... kon nog geen hele gekke dingen vinden; in elk geval niet een bloody obvious als "password invalid"; wellicht is morgen fris kijken geen slecht idee
[ Voor 52% gewijzigd door Drumar op 27-08-2016 23:12 . Reden: exta info ]
Nou, lekker dan, ik kan dus geen 0.0.0.0/0 toevoegen als altnet. Het laagste getal na de slash dat ik kan kiezen in pfSense is 1.Compizfox schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:36:
[...]
Als je de alt-subnet optie weglaat, dan wordt niet "alles gewhitelist", maar accepteert igmpproxy alleen data uit het subnet van de WAN-interface zelf (en niet uit netwerken daarachter).
Ik kan wel 0.0.0.0/0 toevoegen (net als jij gedaan hebt). Bedankt, ik zal het eens proberen.
Ik zou dus moeten weten wat de correcte altnets zijn voor Sparql. Uit de logs van igmpproxy wordt ik niet veel wijs; de log gaat ontzettend snel en bevat veel irrelevante regels (van heel andere apparaten dan de Sparql-box ook).
EDIT:
OK, heb een configfile wat aangepast zodat igmpproxy niet meer verbose opstart. Ik krijg nu alleen de volgende soort regels in de log:
Als ik het goed heb zijn dat inderdaad de regels waar ik op moet letten als ik het goede IP voor de upstream altnet wil weten. Echter, de enige IPs die er in voorkomen zijn mijn eigen (interne) IPs (wegens UPnP denk ik).The source address 192.168.2.5 for group 239.255.255.250, is not in any valid net for upstream VIF.
[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 28-08-2016 15:25 ]
11:02:49.191363 Current routing table (Insert Route):
11:02:49.191831 #0: Src: 172.16.66.12, Dst: 225.0.71.1, Age:1, St: A, OutVifs: 0x00000001
11:02:49.192064 #1: Src: 10.14.2.2, Dst: 239.0.2.15, Age:2, St: A, OutVifs: 0x00000001
11:02:49.192294 #2: Src: 10.14.2.2, Dst: 239.0.2.16, Age:2, St: A, OutVifs: 0x00000001
Misschien zijn deze regels alleen onderdeel van de verbose output. Ik het verleden dat ik verschillende "Src" adressen voorbij komen. In plaats van deze op te sporen en te whitelisten, zou ik mijn focus leggen op het whitelisten van alle altnet's. Zo blijft het in de toekomst ook werken.
Kan je bij altnet wel "0.0.0.0" invoeren?http://pfsensesetup.com/igmp-proxy-configuration-in-pfsense/
I set it to “0.0.0.0” for the network and “0” for the CIDR to allow all outside hosts to send IGMP messages, but you can change this setting if necessary.
Screenshot op die webpagina toont "0.0.0.0/"
Compizfox schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:26:
[...]
Nou, lekker dan, ik kan dus geen 0.0.0.0/0 toevoegen als altnet. Het laagste getal na de slash dat ik kan kiezen in pfSense is 1.
Ik zou dus moeten weten wat de correcte altnets zijn voor Sparql. Uit de logs van igmpproxy wordt ik niet veel wijs; de log gaat ontzettend snel en bevat veel irrelevante regels (van heel andere apparaten dan de Sparql-box ook).
EDIT:
OK, heb een configfile wat aangepast zodat igmpproxy niet meer verbose opstart. Ik krijg nu alleen de volgende soort regels in de log:
[...]
Als ik het goed heb zijn dat inderdaad de regels waar ik op moet letten als ik het goede IP voor de upstream altnet wil weten. Echter, de enige IPs die er in voorkomen zijn mijn eigen (interne) IPs (wegens UPnP denk ik).
Nee, ik moet een CIDR-notatie opgeven. Het laagste getal na de / is een 1.webmasternick schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:00:
Je moet op de volgende regels letten:
11:02:49.191363 Current routing table (Insert Route):
11:02:49.191831 #0: Src: 172.16.66.12, Dst: 225.0.71.1, Age:1, St: A, OutVifs: 0x00000001
11:02:49.192064 #1: Src: 10.14.2.2, Dst: 239.0.2.15, Age:2, St: A, OutVifs: 0x00000001
11:02:49.192294 #2: Src: 10.14.2.2, Dst: 239.0.2.16, Age:2, St: A, OutVifs: 0x00000001
Misschien zijn deze regels alleen onderdeel van de verbose output. Ik het verleden dat ik verschillende "Src" adressen voorbij komen. In plaats van deze op te sporen en te whitelisten, zou ik mijn focus leggen op het whitelisten van alle altnet's. Zo blijft het in de toekomst ook werken.
[...]
Kan je bij altnet wel "0.0.0.0" invoeren?
[...]
Maar ik heb al wat bedacht
EDIT: Werkt niet
Na wat Googlen blijkt dat dit in oudere versies van igmpproxy niet supported is. pfSense mag de ipmpproxy die ze meeleveren wel eens updaten...Unable to parse address token '0.0.0.0'.
EDIT:
Als ik 213.75.167.0/24 uit de lijst van altnets haal, krijg ik weer de volgende errors in mijn log:
1
| The source address 213.75.167.14 for group 224.0.252.131, is not in any valid net for upstream VIF. |
Dat geeft dus aan dat als ik een altnet mis, ik zo'n error krijg. Aangezien ik verder geen errors met andere IPs krijg, kan ik concluderen dat ik gewoon de goede altnets hebt en dat het probleem ergens anders aan ligt.
Zou het kunnen komen door IGMP snooping op mijn switch (Netgear GS716T) wat niet goed werkt? Ik heb wel eens gehoord dat IPTV met sommige switches (door IGMP snooping) niet goed werkt.
Uitzetten is natuurlijk ook niet alles, dan wordt die stream m'n hele netwerk overgestuurd. Misschien dat ik eens moet testen met een apart VLAN speciaal voor de Sparqle box.
EDIT:
Met de de STB in een apart VLAN krijg ik nu helemaal geen beeld meer. Ik krijg in de logs alleen maar
1
| RECV unk: 0x22/0x00 from 192.168.5.100 to 224.0.0.22 |
(192.168.5.100 is het IP van de STB)
[ Voor 35% gewijzigd door Compizfox op 28-08-2016 19:12 ]
Het lijkt mis te gaan na de hop met het adres 217.19.16.6 van Tweak (Cambrium)
[ Voor 39% gewijzigd door misthafalls op 28-08-2016 20:40 ]
Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/
Ik kwam er spijtig genoeg achter tijdens een potje supcom fa.
Ping date: 20:46 28-08-16
IP Address: 8.8.8.8
State: UP
Average ping: 14 ms
Packet loss: 7%
Minimum ping: 9 ms
Maximum ping: 147 ms
Std. dev. ping: 0 ms
Estimated hops: 15
De route:
Trace date: 21:34 28-08-16
Total hops: 9
1. 192.168.1.1 router.asus.com
2. 82.197.195.1 82-197-195-1.dsl.cambrium.nl
3. 217.19.16.6
4. 80.249.208.247 core1.ams.net.google.com
5. 108.170.241.163
6. 209.85.255.41
7. 216.58.215.91
8. 209.85.255.51
9. -
10. 8.8.8.8 google-public-dns-a.google.com
Edit: Route toegevoegd.
[ Voor 48% gewijzigd door GEi op 28-08-2016 21:36 ]
Nope, hier geen problemen.misthafalls schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:36:
Zijn er meer mensen in Enschede die last hebben van packetloss?
Het lijkt mis te gaan na de hop met het adres 217.19.16.6 van Tweak (Cambrium)
Oscar Wilde
Mmmh schijnbaar toch niet de enige die er last van heeftGEi schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:47:
Met Fing op de mobiel:
Ping date: 20:46 28-08-16
Average ping: 14 ms
Packet loss: 7%
Minimum ping: 9 ms
Maximum ping: 147 ms
Std. dev. ping: 0 ms
Estimated hops: 15
Gewoon om het goed uit te sluiten: Kom je ook langs de hop 217.19.16.6?
Oscar Wilde
Bij ons werkt de voicemail niet.
Dit kregen we te horen toen we door kennissen gebeld werden.
Ik heb geprobeerd zoals op de website staat met *51* aan te zetten.
*51 zou een menu moeten geven, maar er gebeurt niets.
Iemand die weet hoe het werkt?
Verwijderd
217.19.16.6 Is ook de 3e hop hier (7, 4 en 4 ms) naar 8.8.8.8. Maar ook hier geen problemen.misthafalls schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:55:
[...]
Gewoon om het goed uit te sluiten: Kom je ook langs de hop 217.19.16.6?
En met ping geen pakketten kwijt. Min.= 9 max.=10 Average= 9 ms
Misschien dat de traagheid/ packetloss weer over is?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 22:10 ]
Als de router geen VLAN kan aanmaken dan zou ik geen internet hebbenMr-D. schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:44:
nou is zat ff te kijken in de manual omdat ik dit wel een interessant apparaat vond maar ik zie niet dat je een userinterface/vlan kan configureren in de staticroute dan gaat Sparql helaas niet helemaal werken
maar dit zie ik in de online manual dat kan natuurlijk in het systeem zelf anders zijn
[...]
De router doet met standard firmware ook IGMP snoop en prox.
edit: hij is krachtig omdat de firmware geen moer voorstelt, geen bloatware zoals asus die dezelfde processor heft gebruikt maar niet dezelfde WAN-LAN snelheid kan behalen.
Netgear heeft echt een magere interface gemaakt voor de gebruiker maar dat is goed voor ons want hij bidet alles wat je nodig hebt en de rest moet je zelf downloaden i.t.t. asus.
[ Voor 24% gewijzigd door Sm0k3r op 28-08-2016 23:22 ]
dit schreef ik "userinterface/vlan kan configureren in de staticroute"
en daar bedoelde ik mee als je een static route aanmaakt kan ik dit niet toewijzen aan een reeds gemaakte vlan
dat hij vlan kan dat wist ik wel
want die static route moet over vlan 4 lopen en niet over 34 en die instelling zie ik niet in de online manual staan en dan werkt Sparql niet volledig thats it
voor de rest ziet er er allemaal top uit
Sm0k3r schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:19:
[...]
Als de router geen VLAN kan aanmaken dan zou ik geen internet hebben
De router doet met standard firmware ook IGMP snoop en prox.
edit: hij is krachtig omdat de firmware geen moer voorstelt, geen bloatware zoals asus die dezelfde processor heft gebruikt maar niet dezelfde WAN-LAN snelheid kan behalen.
Netgear heeft echt een magere interface gemaakt voor de gebruiker maar dat is goed voor ons want hij bidet alles wat je nodig hebt en de rest moet je zelf downloaden i.t.t. asus.
Gisteren kwam het er toch niet van; dus vandaag maar even zitten prutsen... geen idee waar het precies mis is gegaan... wellicht omdat ik ipv6 net maar eens uit heb gezet.Mr-D. schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:38:
En stunserver is ook gewoon sip.tweakphone.nl net als de rest
Proxy wel ingevuld, STUN leeggelaten. Zonder dit kreeg ik 500 errors.
Onder de features heb ik nu (uit = niet aangevinkt, aan = aangevinkt
- Use Internet telephone number for registration [ uit ]
- Provider supports call-back on busy (CCBS) in accordance with RFC 4235 [ uit ]
- Always register via an Internet connection [ uit ]
- Provider supports MWI (RFC 3842) [ aan ]
- Provider does not support REGISTER-fetch [ uit ]
Bij de line settings:
- Landline network enabled [ uit ]
Veel dank voor het meedenken!
https://www.tweak.nl/over...le-disclosure-beleid.html
https://www.tweak.nl/overons/hacking-hall-of-fame.html
https://mobile.twitter.co...status/768341579266482176
Het kan ook andersom maar dan heb je een maand dubbele abonnementskosten.
[ Voor 22% gewijzigd door The_Worst op 30-08-2016 14:24 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Heb je Telfort nu ook via glasvezel?koelkast schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:19:
Als ik nu mijn Telfort contract tot 24 oktober heb lopen, kan ik dan de begindatum van Tweak op 24 oktober zetten en Telfort direct opzeggen? Gaat dat goed, of moet ik nog wachten met opzeggen?
In dat geval: Tweak aanvragen en -niet- zelf Telfort opzeggen. Bij je bestelling van Tweak kan je aangeven dat je nu nog Telfort zit.
Op die manier kan Tweak een migratie in gang zetten, waarbij je Telfort dan ook automatisch beëindigd wordt.
Zo heb ik het begin dit jaar ook gedaan en dan is je downtime beperkt tot hoogstens een paar uur.
Ja, inderdaad nu Telfort via glasvezel. Je kunt bij Tweak aangeven dat je bij Telfort zit, maar er staat duidelijk bij dat je het zelf moet opzeggen. Vandaar dus mijn vraag.eymey schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:34:
[...]
Heb je Telfort nu ook via glasvezel?
In dat geval: Tweak aanvragen en -niet- zelf Telfort opzeggen. Bij je bestelling van Tweak kan je aangeven dat je nu nog Telfort zit.
Op die manier kan Tweak een migratie in gang zetten, waarbij je Telfort dan ook automatisch beëindigd wordt.
Zo heb ik het begin dit jaar ook gedaan en dan is je downtime beperkt tot hoogstens een paar uur.
Verwijderd
'Overstaphulp
Als je een abonnement neemt bij Tweak is het vanzelfsprekend dat je je oude provider op wilt zeggen. Dat kunnen wij helaas niet voor je doen, maar we kunnen je er wel een beetje bij helpen. Hieronder vindt je de nodige formulieren om de meeste providers gemakkelijk op te zeggen.
We adviseren iedereen altijd de oude provider pas op te zeggen op het moment dat de nieuwe provider werkend is opgeleverd. Dat geeft even dubbele kosten, maar dan weet je wel 100% zeker dat je nooit zonder internet komt te zitten.'
Ik weet niet of dat anders is dan 'begin dit jaar', maar ze zeggen dus blijkbaar niks op....
Of gaat het van glasvezel naar glasvezel wel anders?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 15:17 ]
Op deze manier ben ik inmiddels al voor de derde keer op glas van provider gewisseld.
Zelfde zal overigens ook gelden als je van dsl naar dsl gaat.
Ik moest bij KPN nog wel administratief opzeggen....anders bleven ze facturenb sturen.eymey schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:14:
Natuurlijk gaat het van glasvezel naar glasvezel anders. Je kan namelijk onmogelijk bij twee providers tegelijk zitten. De nieuwe provider moet een migratie order inschieten, wat door de oude provider in principe als een opzegging wordt gezien.
Op deze manier ben ik inmiddels al voor de derde keer op glas van provider gewisseld.
Zelfde zal overigens ook gelden als je van dsl naar dsl gaat.
Verwijderd
Snap ik. Dat is dan mooi,eymey schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:14:
Natuurlijk gaat het van glasvezel naar glasvezel anders. Je kan namelijk onmogelijk bij twee providers tegelijk zitten. De nieuwe provider moet een migratie order inschieten, wat door de oude provider in principe als een opzegging wordt gezien.
Daar staat alleen maar dat zij niks op kunnen zeggen + Die opzegformulieren (of online opzeggen links).
Ook niet dat het van glas naar glas anders zou gaan. Zou dan wel duidelijker mogen...Als het al zo is.
En dat het signaal er af is is voor sommige providers geen belemmering om toch gewoon te blijven
factureren. Dus ik zou de administratieve opzegging toch sowieso wel even checken.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 15:01 ]
Verwijderd
Zolang ik niks extra's hoef te betalen, zou het mij een worst zijnWhySoSerious? schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:30:
Nog steeds geen duidelijkheid over hoe het verder gaat met Fox Sports. Gaan ze echt wachten op het oordeel van ACM? Volgens mij gaat die er nooit komen.
Ja, maar dat wil nog nog wel weten.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:47:
[...]
Zolang ik niks extra's hoef te betalen, zou het mij een worst zijn
ik zelf kijk nooit voetbal dus hoef eigenlijk ook niet zo nodig mee te betalen
WhySoSerious? schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:53:
[...]
Ja, maar dat wil nog nog wel weten.De meeste providers zijn er nu wel uit.
Verwijderd
Ja, daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar.WhySoSerious? schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:53:
[...]
Ja, maar dat wil nog nog wel weten.De meeste providers zijn er nu wel uit.
de meeste providers zijn er nu wel uit. Dus je zou zo langzamerhand wel eens een update verwachten
op de site van Tweak. Of anders wel een tussentijdse 'hoe gaat het met de onderhandelingen met Fox Sports' update. Laatste 'Sparql nieuws' is van 3 augustus. En op de Sparql site zelf ook....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 23:16 ]
Toch nog een ander nieuwtje:
1000 Mbit komt naar Almere Hout en Nobelhorst
Dit topic is gesloten.