Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:31

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Als je lui bent, pak je de auto of doe je een helm op en ga je misschien wel 45km/u rijden. Wordt het dan veiliger? De overheid moet natuurlijk gewoon handhaven op de opgevoerde scooters.

Elektrische fietsen ook 25km/u maar zonder helmplicht. Racefietsen, zonder helm. Is gek toch?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:45
stin00 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Typisch Nederland :')

Volgende stap is de e-bike, dan de normale fiets en daarna voetgangers. Het einddoel is dat je in een volledig metalen ridderpak over straat moet
Niet zo overdrijven man. Ik vind het wel logisch. Snorscooters gaan gauw 30 en dat is wel hard. En voor ebikes lijkt me dat ook niet gek, helemaal voor bejaarden, dus dan maar iedereen.

En over racefietsen: 95% draagt al een helm.

Ook met je typisch Nederland :')

In heel veel landen dragen zelfs fietsers al een helm

[Voor 12% gewijzigd door Catch22 op 28-05-2021 21:16]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:48
Ze voeren dit niet in om mensen met snorbrommers te pesten he.. snap het opzich wel, blijkbaar gebeuren er nog te veel ongelukken met serieus letsel. ik rijd ook vaak behoorlijk te hard met m’n snor govecs zonder helm. Helm is irritant maar went vanzelf wel. Omkeuren naar brom ga ik denk ik niet doen, ben eigenlijk overal nog sneller via fietspaden dan normale wegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02:18
Mmm.. Scooter in de verkoop dan maar denk ik. Omkeuren naar brom gaat 'm ook niet worden, kost me weer een dag sleutelen. Of ik laat het misschien wel gewoon zo.
Oh shit, dit is het elektrische scooter topic, sorry.

[Voor 6% gewijzigd door sig69 op 28-05-2021 21:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Catch22 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Niet zo overdrijven man. Ik vind het wel logisch. Snorscooters gaan gauw 30 en dat is wel hard. En voor ebikes lijkt me dat ook niet gek, helemaal voor bejaarden, dus dan maar iedereen.

laten we wel bij de relaliteit blijven, er is geen enkele snorscooter in de hele randstad die daadwerelijk onder de 30 loopt.

ik heb altijd mijn electische scooters begrenst gehad op 52~53 echte km'ers om onder de grens te blijven van WOK-gezeik. ik ben in de afgelopen 10+ jaar dat ik electrisch rij meer ingehaald door blauwe platen dan door gele.
sig69 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Mmm.. Scooter in de verkoop dan maar denk ik. Omkeuren naar brom gaat 'm ook niet worden, kost me weer een dag sleutelen. Of ik laat het misschien wel gewoon zo.
Oh shit, dit is het elektrische scooter topic, sorry.
een electrische scooter 50 laten lopen doe je in 1 minuut, niet een dag. ;)
Roppedop schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:12:
Oké, ik hap wel. Waarom eindelijk?
laat mij eens een blauwe plaat scooter zien die ouder is dan 1 jaar en die 25 rijd op de gps. (showroommodellen uitgezonderd ;) )

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 28-05-2021 22:52]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• sig69
flippy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:30:
een electrische scooter 50 laten lopen doe je in 1 minuut, niet een dag. ;)
Dat is wel lekker ja. Ik kan er ook wel een begrenzer in gooien, maar daar prikken ze zo doorheen. Wat dat betreft is elektrisch wel mooi, is gewoon een software neem ik aan? Maar goed, wil het topic verder niet kapen ofzo.

• flippy
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 00:42:
[...]

Dat is wel lekker ja. Ik kan er ook wel een begrenzer in gooien, maar daar prikken ze zo doorheen. Wat dat betreft is elektrisch wel mooi, is gewoon een software neem ik aan? Maar goed, wil het topic verder niet kapen ofzo.
ligt eraan, de goedkope chinese zijn vaak alleen een weerstandje, de wat betere kan/moet je programmeren via de pc of zelfs via je telefoon en bleutooth. stukken makkelijker dan uren liggen te emmeren met rollen en tong-in-de-hoek-grijze-baarden-gevoel caburateurs afstellen. ;)

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-05-2021 01:22]

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:31

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

[...]
laten we wel bij de relaliteit blijven, er is geen enkele snorscooter in de hele randstad die daadwerelijk onder de 30 loopt.
Die van mij wel dus. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om verkeersveiligheid. Minder doden. Het enige wat nu gaat gebeuren is dat snorscooteraars een geel plaatje/bromscooter willen hebben en 45km/u tussen de auto’s moeten rijden. Vallen er dan minder verkeersdoden? Moet het nog zien.

www.oldskoolnl.nl

• sig69
flippy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 01:21:
[...]

ligt eraan, de goedkope chinese zijn vaak alleen een weerstandje, de wat betere kan/moet je programmeren via de pc of zelfs via je telefoon en bleutooth. stukken makkelijker dan uren liggen te emmeren met rollen en tong-in-de-hoek-grijze-baarden-gevoel caburateurs afstellen. ;)
Tsja, maar dat heeft ook wel wat. Het is ook hobby hè. Lekker kloten in een garage en je handen smerig maken, leuk toch? Ik ga nu wel wat offtopic maar toen ik bijvoorbeeld overal hue lampen in draaide werkte het meteen. Nou, kut, had zin in een avondje prutsen ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:52

Vliegvlug

Flight Simple

Vind het een zwaktebod van de Nederlandse overheid eerlijk gezegd, the easy way out :N

Wat mij betreft zouden ze veel meer moeten handhaven, boetes uitdelen en snorscooters door de shredder halen als ze echt flink hard gaan.
Er wordt echter nauwelijks gehandhaafd dus ze hebben zelf deze situatie gecreëerd en lossen dat nu met een lapmiddel op. |:(

Pak dan gelijk door en hef de snorbrommer helemaal op!
Die elektrische fietsen van tegenwoordig gaan even hard, hoef je geen helm op en zijn ook al vaak opgevoerd. (over een paar jaar gaat krijg je daar dezelfde discussie over de helm want ik zie de overheid op het vlak van elektrische fietsen überhaupt niet handhaven :X)

Sta enkel nog gele platen toe, gooi daar de toegestane snelheid omhoog naar 55Km/u zodat je tenminste vlot mee kan met de auto’s! d:)b
Dan kan je ze ook op meer stukken in bebouwde kom met de auto’s mee laten rijden ipv terug naar naar fietspad sturen.
Is niet alleen veiliger voor fietsers maar ook voor brommers, want het valt me nu vaak op dat ze op lange rechte stukken of 50km wegen met twee banen naar het fietspad worden gestuurd, terwijl als je gewoon mee kan rijden dat juist veilige wegen zijn itt degene met veel kruispunten en rotondes waar de snelheid wel lager is maar je een veel hogere kans loopt om over het hoofd gezien te worden.

Ik neem aan omdat de gemeente er vanuit gaat dat op die lange of dubbele wegen de auto’s harder rijden en dat je er daarom nu met je gele plaat niet mag rijden, omdat auto’s gaan duwen of inhalen wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Met 55km is dat ook opgelost en laat de auto’s gelijk ook veel meer wennen aan brommers binnen de bebouwde kom waardoor ze er hopelijk ook meer bedacht op zijn.
En fietsers hebben op die plekken geen langsrazende brommers meer.
Win-win wat mij betreft. :)

Maar goed dat zal wensdenken van mijn kant zijn, er komt in het gunstigste geval een normale helm op het hoofd van een snorfiets bestuurder die verder leuk 50 doorrijdt op het fietspad waardoor die bij een val zelf beter beschermd is maar dat doet niets voor de veiligheid van de overige fietspadgebruikers en ook niet voor degenen die na die helmplicht overstappen op de opgevoerde elektrische fiets of speedpedelec zonder plaatje en helm.

Al met al kansloos beleid van de overheid wat mij betreft! 7(8)7

• flippy
  • Niet online
dit probleem hebben ze overal in europa. het huidige beleid is grotendeels EU, niet nederland. nederland is juist op de vingers getikt meerdere malen door het "oude" brommerbeleid. daarom heeft de politie ook de oude vermogensbanken moeten inleveren en daar alleen maar snelheidsbanken voor teruggekregen.

in spanje en italie waar dit probleem nog veel groter is dan hier heeft de poltie het practisch gezien gewoon opgegeven.

als je legaal 55 mag gaan brommers alsnog 65 rijden. dus je verschuift het probleem alleen maar. ;)

imho moet de blauwe plaat gewoon weg.

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 29-05-2021 10:25]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
In hoeverre is de snelheidsbegrenzer in de Peugeot E-vivacity te verlagen of te verhogen. De 45 KM/h versie kent een stuk of 4 rijmodi (achteruit, lopen, langzaam vooruit, snel voorruit). De snel voorruit zou ik iets willen aanpassen. Kan dat in SEVCON of moet je iets doen met de 'supervisor'.

@spattex

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
je moet de DVT software hebben en de kabel. de kabel kost ongeveer 500 euro. de juiste ixxiat kabel groeit niet aan bomen...

of je moet iemand hier lief aankijken (en mogelijk lichtelijk omkopen O-) ) om de aanpassing voor je te doen.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-05-2021 23:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:52

Vliegvlug

Flight Simple

Lees ik net in het AD: Helmplicht voor de snorfiets: ‘Nu alle e-bikes nog’ ;)

Staat ook deze quote van een scooterhandelaar in: “We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk en Spanje. Daar mag je met een autorijbewijs een brommer met een vermogen van 125 cc besturen. Zouden ze hier ook moeten invoeren. Met helmplicht, uiteraard.’’
Dat lijkt me ook wel wat :)
flippy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:23:
dit probleem hebben ze overal in europa. het huidige beleid is grotendeels EU, niet nederland. nederland is juist op de vingers getikt meerdere malen door het "oude" brommerbeleid. daarom heeft de politie ook de oude vermogensbanken moeten inleveren en daar alleen maar snelheidsbanken voor teruggekregen.

in spanje en italie waar dit probleem nog veel groter is dan hier heeft de poltie het practisch gezien gewoon opgegeven.

als je legaal 55 mag gaan brommers alsnog 65 rijden. dus je verschuift het probleem alleen maar. ;)
Ik zie niet hoe dat iets verschuift eigenlijk, in beide gevallen heb je tenminste een helm op ;)
En handhaven op gereden snelheid zoals bij auto’s en motoren ipv op max snelheid lijkt me sowieso beter.
Eens!

[Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 31-05-2021 00:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kunnen met de helmplicht al die stinkende exemplaren ook mooi tussen de auto gaan rijden, Zeker als er twee mensen op een scooter zitten nemen ze gewoon erg veel ruimte in op het fietspad.

Gek genoeg zijn de elektrische zoals die van Felyx een minder probleem op het fietspad dan die Vespa's of Chinese imitaties met blauwe platen. Deze lopen nog altijd bij mij weg als ik met 35 a 40 over het fietspad ga op de fiets..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:22
Das niet zo gek, een bedrijf als Felyx gaat zijn scooters natuurlijk niet lopen opvoeren.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:21
flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:52:
er moet daadwerkelijk een hoger voltage ingaan dan waar de accu op zit. als de accu vol is moet je de lader dus even wat hoger zetten om de boel te forceren. je kan dat al doen door even kort 1 losse cel in serie te zetten met de lader zodat je voltage 4v hoger is en er echt stroom de accu in "wilt".
Nu de lader binnen en aangesloten, ligt maar 2v hoger dan de ELG maar blijkbaar was dat genoeg om hem aan te slingeren. Hij ging direct aan. Bedankt voor het meedenken.

Nu zie ik hem gewoon in mijn Bluetooth lijst van de telefoon zelf en heb ik de officiele app (via QR code), maar hij komt niet beschikbaar in de app.
Ga ik via de telefoon settings proberen te verbinden middels password uit de manual 1234 (of 0000) dan geeft hij een onduidelijk foutmelding.

Ik zie ook dat hij niet laadt. De lader pakt geen vermogen aan AC kant meet ik, en er staat nu 60v tussen B+ en de P- van BMS. Daarop is de BMS ook aangegaan.
Er staat nog 55v tussen B+ en B- van BMS.
Dus BMS is wel aan, maar hij zet hem niet open zodat lading erin kan stromen.

Ik vraag me af of ik eerst moet verbinden en dan moet open zetten, of dat ik niet kan verbinden omdat hij nog een probleem heeft. Een beetje een kip ei verhaal, maar ik kan het niet zien.

Edit: hmm, wellicht moet ik de accu ook richting 60v krijgen dan, even tijdelijk opladen buiten BMS om. Maar dat vind ik vreemd, de accu moet prima op 55v of wat dan ook kunnen staan bij halfvol.

[Voor 6% gewijzigd door !null op 01-06-2021 09:36]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 22:42
Ik heb zaterdag mijn vijfde Peugot E-Vivacity opgehaald en nu zit ik er aan te denken om zelf de programeer IXXAT met kabel aan te schaffen maar weet 1 van jullie welke ik nu precies moet hebben??

Of is er iemand in de buurt van Emmen die er 1 in gebruik heeft en voor mij de snelheid kan aanpassen om te zien of dat ook kan in de Sevcom aangezien Peugot een apart kastje in de scooter heeft om de snelheid te regelen.

Ik weet dat @samv76 er 1 heeft maar ik heb geen bus meer waar ik Evi mee kan vervoeren en dan moet ik dus een andere auto regelen (net als afgelopen zaterdag)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Nu de lader binnen en aangesloten, ligt maar 2v hoger dan de ELG maar blijkbaar was dat genoeg om hem aan te slingeren. Hij ging direct aan. Bedankt voor het meedenken.

Nu zie ik hem gewoon in mijn Bluetooth lijst van de telefoon zelf en heb ik de officiele app (via QR code), maar hij komt niet beschikbaar in de app.
Ga ik via de telefoon settings proberen te verbinden middels password uit de manual 1234 (of 0000) dan geeft hij een onduidelijk foutmelding.

Ik zie ook dat hij niet laadt. De lader pakt geen vermogen aan AC kant meet ik, en er staat nu 60v tussen B+ en de P- van BMS. Daarop is de BMS ook aangegaan.
Er staat nog 55v tussen B+ en B- van BMS.
Dus BMS is wel aan, maar hij zet hem niet open zodat lading erin kan stromen.

Ik vraag me af of ik eerst moet verbinden en dan moet open zetten, of dat ik niet kan verbinden omdat hij nog een probleem heeft. Een beetje een kip ei verhaal, maar ik kan het niet zien.

Edit: hmm, wellicht moet ik de accu ook richting 60v krijgen dan, even tijdelijk opladen buiten BMS om. Maar dat vind ik vreemd, de accu moet prima op 55v of wat dan ook kunnen staan bij halfvol.
je moet de bms wel nog programmeren voordat hij laden accpeteert. maar waarom je telefoon niet werkt kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
flippy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:44:
[...]

je moet de bms wel nog programmeren voordat hij laden accpeteert. maar waarom je telefoon niet werkt kan ik je niet vertellen.
Dan is de volgorde duidelijk dankje.

Ik heb nu toegang tot BMS middels andere telefoon (Iphone). Blijkbaar klopt de Android app niet op mijn telefoon, wat jammer is. Welke app gebruik jij? Via de QR code of iets anders?

Anyway, ik moet alleen nog even het password weten voor de admin/config laag waarin ik hoeveelheid cellen kan aanpassen. Zie het zo gauw niet in manual staan maar zal even kijken.

Edit: Gevonden, even op sleuteltje in device list en dan instellen. Nu gaat alles werken.

[Voor 6% gewijzigd door !null op 01-06-2021 13:51]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 02-06 18:25
deheerdejong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:12:
Ik heb zaterdag mijn vijfde Peugot E-Vivacity opgehaald en nu zit ik er aan te denken om zelf de programeer IXXAT met kabel aan te schaffen maar weet 1 van jullie welke ik nu precies moet hebben??

Of is er iemand in de buurt van Emmen die er 1 in gebruik heeft en voor mij de snelheid kan aanpassen om te zien of dat ook kan in de Sevcom aangezien Peugot een apart kastje in de scooter heeft om de snelheid te regelen.

Ik weet dat @samv76 er 1 heeft maar ik heb geen bus meer waar ik Evi mee kan vervoeren en dan moet ik dus een andere auto regelen (net als afgelopen zaterdag)
Zoiets heb je nodig.
https://www.hsct.nl/winkel/can-omzetter-usb-can-bus-ixxat/

daarnaast zal je nog ergens een versie van DVT op de kop moeten tikken.

• _Eend_
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:36

_Eend_

AMoLaD!

[...]

laat mij eens een blauwe plaat scooter zien die ouder is dan 1 jaar en die 25 rijd op de gps. (showroommodellen uitgezonderd ;) )
Zeg dat niet te hard :P

Ik kom op mijn route naar werk er altijd wel 1 of 2 tegen. Het zijn wel mensen van 100+ kg op een slecht onderhouden Vivacity of Kymco. Ik rij op mijn e-fietsje ook 25 op dat stuk en die arme scooters gaan echt niet harder dan 25, dus dat is altijd fijn als je er achter hangt.

Maar goed, dat is vast geen beperking van de scooter zelf, eerder een menselijke beperking :+ Buiten die dingen heb ik er ook nog nooit 1 precies 25 zien rijden.

• deheerdejong
samv76 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Zoiets heb je nodig.
https://www.hsct.nl/winkel/can-omzetter-usb-can-bus-ixxat/

daarnaast zal je nog ergens een versie van DVT op de kop moeten tikken.
Die voorste toch?? Niet diegene met de 2 stekker aansluitingen.

• deheerdejong
@flippy Hier 1, is van 2013 en heeft 478km op de teller en nog netjes 28km/h (25 op GPS)!!!!
Heb ik zaterdag opgehaald. :) :) :)

[Voor 3% gewijzigd door deheerdejong op 02-06-2021 10:41]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:07

Metro2002

Mind explorer

!null schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Veiligheid en luie mensen van een scooter afkrijgen wat mij betreft. Dan generaliseer ik natuurlijk enorm.

Maar tieners tegen zichzelf beschermen scheelt ook wel. Zoveel die dan een 25km scooter nemen en er dan 70 mee rijden. Maar dan zit je haar tenminste nog goed.

En een 25kmh wordt ook door veel mensen gebruikt terwijl die makkelijk een fiets zouden kunnen pakken. Geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Afgezien van de vraag of iemand lui is als die op een snorfiets rijdt of niet (soms is de afstand wat te groot), het is wel een beetje triest en ik vrees dat we straks voor ebikes en daarna voor gewone fietsen ook ineens een helmplicht gaan krijgen.
Dan stop ik toch echt accuut met fietsen want het is blijkbaar le-vens-gevaarlijk. :P Ik krijg hier wel een enorm rubberenstoeptegelmaatschappij vibe bij. Als ik een beetje door ren haal ik ook die snelheid, ook maar een helm op dan? :o

Daar komt bij: Zóveel snorfietsen die 70 rijden zie ik tegenwoordig echt niet meer, wel rijden ze vaak iets harder, 30~35. Veel harder wil je ook niet meer ivm WOK status als je gepakt wordt. Dat zijn nog steeds snelheden die een redelijk fit persoon ook op een niet-ebike haalt.

Helmplicht kan ook averechts werken doordat meer mensen de auto pakken ipv de fiets of snorfiets waardoor het gevaarlijker wordt voor de overgebleven fietsers (*Kuch australie als lichtend voorbeeld kuch*)

En wat te denken van al die deelscooters die mensen nu pakken na de trein bv, nu moet je straks een helm mee gaan nemen in de trein. :/

Ik vind het echt een enorm slecht plan in elk geval. Vrees dat veel mensen dan toch weer teruggrijpen naar de auto ipv de fiets.
Catch22 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:13:
[...]

In heel veel landen heb je dan ook geen uitgebreid fietspadennetwerk maar rij je tussen de auto's. Dat maakt nog wel een verschil.
Roppedop schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 01:36:
[...]

Die van mij wel dus. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om verkeersveiligheid. Minder doden. Het enige wat nu gaat gebeuren is dat snorscooteraars een geel plaatje/bromscooter willen hebben en 45km/u tussen de auto’s moeten rijden. Vallen er dan minder verkeersdoden? Moet het nog zien.
En dat weten we na afloop nog steeds niet aangezien er geen data is die onderscheid maakt tussen bromfietsers en snorfietsers:
Het risico voor brom- en snorfietsers om in het verkeer te overlijden of ernstig gewond te raken is erg groot in vergelijking met andere vervoerswijzen. Per miljard afgelegde kilometers overleden er in Nederland ongeveer 65 brom- en snorfietsers (periode 2010-2014) en raakten er bijna 3.000 ernstig gewond (periode 2005-2009; [v] zie Afbeelding 3). Hiermee is het overlijdensrisico vergelijkbaar met dat van motorrijders en vele malen hoger dan dat van andere vervoerswijzen. Het risico om in het verkeer te overlijden was voor brom- en snorfietsrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Het risico van brom- en snorfietsers om ernstig gewond te raken is vele malen hoger dan elk ander vervoermiddel.

Afbeelding 3. Het overlijdensrisico en risico om ernstig gewond te raken (slachtoffers per afgelegde afstand) in Nederland voor verschillende vervoerswijzen, gemiddeld over periodes van 5 jaar. Bronnen: CBS en SWOV: berekening aantallen ernstig verkeersgewonden op basis van BRON en LMR.

Het is niet mogelijk uitspraken te doen over het risico van snorfietsers of bromfietsers apart. Dit is omdat deze voertuigcategorieën zowel in de mobiliteitsgegevens als in de ongevallenregistratie niet betrouwbaar (genoeg) uitgesplitst kunnen worden.
Los daarvan: Waarom moet de overheid steeds meer gaan bepalen wat gevaarlijk is voor mij? Eigen verantwoording bestaat ook nog steeds.

Als jij je snorfiets opvoert tot hoge snelheden moet je zelf ook zo verstandig zijn om een helm op te zetten net als dat ik als ik in het buitenland fiets tussen de auto's graag een helm opzet maar hier in Nederland mijn fiets aan de wilgen zou hangen als ik een helm op moet.
flippy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:23:

Beste oplossing is denk ik inderdaad de snorfiets categorie helemaal te schrappen en bromfietsers gewoon als lichte motorfiets te beschouwen en onbegrensd de weg op te laten gaan en (als we dan toch de EU regels hanteren) je met een lichte motorfiets tot 125cc de weg op mag als je een rijbewijs B hebt.

Maar de bromfietssnelheid verhogen doen ze vast niet want we hebben nog ergens een wet waarin staat dat als je voertuig harder kan en mag dan 50km/u ze ook op de snelweg mogen. Dat is de reden waarom die prehistorische 45km/u nog bestaat voor bromfietsen. Dat is natuurlijk ook gewoon op te lossen door een wet waarin staat dat je met bromfietsen niet de snelweg op mag....

[Voor 58% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2021 14:33]

• _Eend_

_Eend_

AMoLaD!

Metro2002 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:20:

[...]

Los daarvan: Waarom moet de overheid steeds meer gaan bepalen wat gevaarlijk is voor mij? Eigen verantwoording bestaat ook nog steeds.

[...]
Twee redenen: De overheid kan niet veel anders en geld

Elke keer dat er een snorfietser van zijn Vespa-lookalike af stuitert en in zo'n gele discobus geschoven wordt kost véél geld. Als snorfietsers zelf zich niet aan de snelheid gaan houden en er zoveel ongelukken gebeuren kan de overheid twee dingen doen:
  1. "Goh, jongens, doe eens rustaaag"
  2. Regeltjes
Puntje 1 werkt bijna nooit. Dus komen er meer regeltjes.

• Engie
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 14-06 16:43

Daar komt bij: Zóveel snorfietsen die 70 rijden zie ik tegenwoordig echt niet meer, wel rijden ze vaak iets harder, 30~35. Veel harder wil je ook niet meer ivm WOK status als je gepakt wordt. Dat zijn nog steeds snelheden die een redelijk fit persoon ook op een niet-ebike haalt.
Ik pak sinds het mooie weer, weer de brommer naar mijn werk toe. Ik zie vaak genoeg snorbrommertjes die ik met mijn brom scooter niet kan bijhouden hoor. WOK status werkt best goed, maar de pakkans is nog steeds vrij klein.
En wat te denken van al die deelscooters die mensen nu pakken na de trein bv, nu moet je straks een helm mee gaan nemen in de trein. :/
Felyx heeft al sinds tijden ook brom scooters in de mix. Daar zit een koffertje achterop wat electronisch vergrendeld en ontgrendeld kan worden. Daar zitten de helmen (met netjes!) in. Werkt hardstikke prima

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

_Eend_ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Twee redenen: De overheid kan niet veel anders en geld

Elke keer dat er een snorfietser van zijn Vespa-lookalike af stuitert en in zo'n gele discobus geschoven wordt kost véél geld. Als snorfietsers zelf zich niet aan de snelheid gaan houden en er zoveel ongelukken gebeuren kan de overheid twee dingen doen:
  1. "Goh, jongens, doe eens rustaaag"
  2. Regeltjes
Puntje 1 werkt bijna nooit. Dus komen er meer regeltjes.
En als je de regels niet handhaaft schiet je nog niks op. Of zie jij sinds het verboden is nooit meer mensen met de telefoon in hun hand op de fiets, scooter of in de auto :+?
En als je handhaaft heb je die extra regeltjes weer niet nodig.
Engie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Ik pak sinds het mooie weer, weer de brommer naar mijn werk toe. Ik zie vaak genoeg snorbrommertjes die ik met mijn brom scooter niet kan bijhouden hoor. WOK status werkt best goed, maar de pakkans is nog steeds vrij klein.
Als snorfiets rijder heb je toch vooral jezelf ermee als je met hoge snelheid op een auto klapt. Handhaving kan inderdaad beter (al liever dan gewoon op gereden snelheid en niet op wat je scooter kan) al ben ik met de scooter al véél vaker gecontroleerd dan met de auto. Zeker als je het afzet tegen het aantal kilometers en jaren dat ik scooter gereden heb en auto rij dan is de verhouding helemaal absurd.
Felyx heeft al sinds tijden ook brom scooters in de mix. Daar zit een koffertje achterop wat electronisch vergrendeld en ontgrendeld kan worden. Daar zitten de helmen (met netjes!) in. Werkt hardstikke prima
Een "universele" helm zit nooit goed en het is dus de vraag of dat veel uithaalt bij een ongeluk. Bovendien nogal ranzig maar ok :P

In Amsterdam is het aantal snorfietsen in elk geval fors gedaald (30% minder) na invoering van de helmplicht:

https://fleet-mobility.nl...dt-tot-minder-snorfietsen

11.000 minder snorfietsen en een halvering van het aantal ritten op de snorfiets (daar tegenover een stijging van het aantal bromfietsen met 16%. )

Op die manier zorg je inderdaad wel voor minder slachtoffers onder de snorfietsers ja , als je ze helemaal verbied vallen er denk ik 0 doden onder snorfietsers :+

Of je het totaal aantal verkeersslachtoffers hier dan mee helpt is een 2e, met de bromfiets heb je welliswaar een helm op maar rij je ook harder en tussen de auto's ipv op het fietspad.

[Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2021 16:21]

• Engie
Metro2002 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:13:

[...]

Als snorfiets rijder heb je toch vooral jezelf ermee als je met hoge snelheid op een auto klapt. Handhaving kan inderdaad beter (al liever dan gewoon op gereden snelheid en niet op wat je scooter kan) al ben ik met de scooter al véél vaker gecontroleerd dan met de auto. Zeker als je het afzet tegen het aantal kilometers en jaren dat ik scooter gereden heb en auto rij dan is de verhouding helemaal absurd.
Auto's hebben APK en geen limiet op de constructiesnelheid. Dus een vergelijking daarmee trekken is een beetje scheef. Tevens zijn het aantal km's altijd lager op een brom of snorfiets dan dat ze zijn in de auto. Dat maakt de vergelijking nog schever.
Maargoed, je hebt inderdaad vaak jezelf ermee. Maar wat je ook vaak ziet is dat snorfietsers met een godsgang over de fietspaden scheuren terwijl die daar helemaal niet voor ontworpen zijn. Als bromfietser moet je vaak van het fietspad af en zodoende is dat ook een stuk veiliger voor voetgangers ect.
Al doet helmplicht daar niet zoveel aan natuurlijk.
Metro2002 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Een "universele" helm zit nooit goed en het is dus de vraag of dat veel uithaalt bij een ongeluk. Bovendien nogal ranzig maar ok :P
Het is natuurlijk minder effectief dan een eigen helm die comfortabel zit. Maar echt vervelend zijn ze niet. Tevens werken ze nog steeds tijdens een ongeluk. Anders had iedereen wel gepersonaliseerde helmen verplicht nodig gehad.
Voor dat ranzige zitten er single use haarnetjes in die koffer. Werkt hardstikke prima :)

• _Eend_

_Eend_

AMoLaD!

Engie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Maargoed, je hebt inderdaad vaak jezelf ermee.

[...]
Wat denk je dat een ziekenhuisbezoek kost? ;)

Zodra het wat meer werk is dan alleen een verbandje of pleistertje gaat de teller goed lopen. Dan kom je er niet met je eigen risco. Dat betalen wij met zijn allen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Die voorste toch?? Niet diegene met de 2 stekker aansluitingen.
ja die voorste inderdaad.

• samv76
Vliegvlug schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:59:
Lees ik net in het AD: Helmplicht voor de snorfiets: ‘Nu alle e-bikes nog’ ;)

Staat ook deze quote van een scooterhandelaar in: “We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk en Spanje. Daar mag je met een autorijbewijs een brommer met een vermogen van 125 cc besturen. Zouden ze hier ook moeten invoeren. Met helmplicht, uiteraard.’’
Dat lijkt me ook wel wat :)

[...]

Ik zie niet hoe dat iets verschuift eigenlijk, in beide gevallen heb je tenminste een helm op ;)
En handhaven op gereden snelheid zoals bij auto’s en motoren ipv op max snelheid lijkt me sowieso beter.

[...]

Eens!
Ja dat dus. In de meeste europese landen mag je vanaf je 16e met speciaal rijbewijs of met je autorijbewijs een leuke 125 rijden. Hier moet je een rijbewijs halen om 25 km uur te mogen snorren terwijl vooral deze tijd van het jaar, de wielrenners je linksom en rechtsom inhalen.

Om nog maar te zwijgen over de baby boomers op hun E-bike. Dat is ook de hoek waar de meeste doden vallen imho.

maar goed , een of andere ambtenaar heeft zijn haat voor snorfietsen in beleid gegoten, want op feiten zal het niet gebaseerd zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
Engie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Auto's hebben APK en geen limiet op de constructiesnelheid. Dus een vergelijking daarmee trekken is een beetje scheef. Tevens zijn het aantal km's altijd lager op een brom of snorfiets dan dat ze zijn in de auto. Dat maakt de vergelijking nog schever.
Maargoed, je hebt inderdaad vaak jezelf ermee. Maar wat je ook vaak ziet is dat snorfietsers met een godsgang over de fietspaden scheuren terwijl die daar helemaal niet voor ontworpen zijn. Als bromfietser moet je vaak van het fietspad af en zodoende is dat ook een stuk veiliger voor voetgangers ect.
Al doet helmplicht daar niet zoveel aan natuurlijk.

[...]

Het is natuurlijk minder effectief dan een eigen helm die comfortabel zit. Maar echt vervelend zijn ze niet. Tevens werken ze nog steeds tijdens een ongeluk. Anders had iedereen wel gepersonaliseerde helmen verplicht nodig gehad.
Voor dat ranzige zitten er single use haarnetjes in die koffer. Werkt hardstikke prima :)
ik brommerde al over die fietspaden toen ik 16 was. dus dat die fietspaden nu ineens niet voor snorders ( zelfde snelheid als een ebike) zouden zijn ontworpen is natuurlijk onzin.

• Engie
samv76 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:25:
[...]

ik brommerde al over die fietspaden toen ik 16 was. dus dat die fietspaden nu ineens niet voor snorders ( zelfde snelheid als een ebike) zouden zijn ontworpen is natuurlijk onzin.
Ik doelde meer op snorders die het een goed idee vinden om 50 te gaan rijden op een fietspad wat naast een stoep ligt.
Had ik wellicht moeten verduidelijken :)

• damitch300
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 02-06 22:59
Heeft iemand al de Segway e110s?
Ik ga denk eind dit jaar over van mijn Iva e go s4 naar de segway. Vind de ruimte onder de buddyseat heek handig

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

_Eend_ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:43:
[...]

Wat denk je dat een ziekenhuisbezoek kost? ;)

Zodra het wat meer werk is dan alleen een verbandje of pleistertje gaat de teller goed lopen. Dan kom je er niet met je eigen risco. Dat betalen wij met zijn allen.
Dat kun je natuurlijk ook doortrekken naar van alles en nog wat, wintersport, motorrijden, sporten... allemaal maar verbieden want er komt wel eens iemand door in het ziekenhuis en dat kost geld? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:22
Practisch gezien is dit hoe het in de rest van Europa werkt, snorfietsen zijn daar vrijwel onbekend - logisch, want je moet daar een helm op, en op de rijbaan, en dan kiest niemand vrijwillig voor een 25 km/u beperking.

Maar ik denk niet dat het een bewuste "rubberenstoeptegelmaatschappij" ding is - de overheid vindt simpelweg dat er nog steeds teveel doden/gewonden vallen in de brom+snor categorie, dus hoe breng je dat het eenvoudigst terug?

- push mensen zachtjes wat meer richting de veiligere categorieen fiets en OV
- maak het veiliger voor de mensen die in de snor/brom categorie blijven

De helmplicht werkt daarin op beide fronten, de op-de-rijbaan regel voor het tweede.

[Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 03-06-2021 10:00]

specs

• _Eend_

_Eend_

AMoLaD!

Metro2002 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Dat kun je natuurlijk ook doortrekken naar van alles en nog wat, wintersport, motorrijden, sporten... allemaal maar verbieden want er komt wel eens iemand door in het ziekenhuis en dat kost geld? ;)
Dat zou je door kunnen trekken ja, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd niet erg logisch. Ik had het over mensen die met 50+ km/u zonder helm op een snorfiets rijden. Daarvan kun je niet zeggen dat ze er alles aan doen om een ongeluk te voorkomen of in geval van een ongeluk de schade proberen te beperken. Door bijvoorbeeld het dragen van een helm.

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:26

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik hoop dat ik snel weer rond kan rijden.
Remmen doen het.
Alleen grijpt de regeneratie in als ik onder de 5 km pu. kom en daarna grijpt de bms schijnbaar in en gaat ie helemaal uit.
Hoe ben ik dan een dag later naar een plaats in de buurt gereden?
Nou, door vlak voor het stoplicht het contact om te draaien voor ik onder de 5 km pu. kom.
Vervolgens kan ik mooi remmen.
Dan weer contact aan.
Op tijd weg komen.

Olaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:56
Ola,

Terug van weggeweest (lees: Gespaard voor veel te dure dingen voor mn Sym E.virid =] )

Voor mijn Sym E.virid op aanraden van volgens mij Flippy hier op dit forum de Kelly KLS7245NC (is dit de juiste controller??) aangeschaft.

Nou weet ik wel hoe ik mn accupackiej in elkaar knutsel en het ene draadje aan het andere draadje maak maar lezende op dit forum over andere mensen die met de kelly controllers hebben gewerkt en de ongelofelijk bak kennis die ik terug lees in de berichten van Flippy zie ik toch wat dingetjes die voor mij nog redelijk nieuw zijn.

Ik ben ook een beetje geschrokken van de onderdeeltjes die Kelly bij mijn controller heeft gestopt waar ik uit opmaak dat een en ander niet simpelweg "rode dropveter op de rode, zwarte dropveter op de zwarte" zal zijn.

Vooral de berichten omtrent inrush current en dergelijke zijn mij nog wat onvreemd. Ik begrijp daaruit dat ik niet simpelweg de + en - pool van mijn battery pack op de KLS7245NC kan zetten als ik het zo goed zeg? Ik heb min of meer geprobeerd om te ontcijferen wat ik hier dan wel precies moet doen qua aansluiten maar kwam er toch niet helemaal uit.

Iemand die mij hier wellicht wat meer over kan vertellen?

En zijn er nog andere dingen (of tips & tricks) waar ik op moet letten bij het inbouwen van de kelly controller in mn Sym E.Virid?

Word wel vrolijk van de uitgebreide mogelijkheden van die kelly's. Dat ziet eruit als uren klooi plezier ;)

Thanks alvast!!

Gr, Maarten

[Voor 4% gewijzigd door smpplaza op 04-06-2021 13:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:59
smpplaza schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:39:
Iemand die mij hier wellicht wat meer over kan vertellen?
Volgorde van aansluiten:
  • Weerstand
  • Plus
  • Min
Waarbij er ook Kelly controller zijn met ingebouwde weerstanden dus hoe dat allemaal precies zit weet ik niet. Wellicht beter even wachten tot een expert reageerd.

Vind de Kelly in gebruik (software) veel makkelijker dan de Votol maar vond de Votol wel veel verfijnder rijden. Direct power en niet die continue vertraging van de Kelly. Elke keer als ik ik aan de accelerator draai moet ik 'gokken' hoever ik aan moet draaien omdat de Kelly zijn vermogen zo langzaam vrijgeeft. In het begin dus vaak gehad dat ik naar voren schoot terwijl ik niet zo hard wilde optrekken. Naarmate je meer rijd wordt je er steeds beter in maar vind het niet intuïtief.

Ook vind ik de speedstanden een beetje karig, je kunt alleen de topsnelheid aanpassen voor zover ik weet. Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om vermogen aan te kunnen passen. Dan kun je 3 standen maken zoals bv:
1. 45kmph met 50% vermogen (nat weer, sneeuw, zand, iemand anders die wil rijden)
2. 45kmph met 100% vermogen
3. balls to the wall unlimited

[Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 04-06-2021 13:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Volgorde van aansluiten:
  • Weerstand
  • Plus
  • Min
Ja Daar zit t hem dus in: Waar sluit ik die weertand op aan (Er zit een dikke vermogensweerstand bij de kelly, is dat die? en waar hang ik deze dan tussen?)
Waarbij er ook Kelly controller zijn met ingebouwde weerstanden dus hoe dat allemaal precies zit weet ik niet. Wellicht beter even wachten tot een expert reageerd.
Ik ben nog aan het wachten op mn BMS en cellen dus moet sowiesoow nog even afwachten.
Vind de Kelly in gebruik (software) veel makkelijker dan de Votol maar vond de Votol wel veel verfijnder rijden. Direct power en niet die continue vertraging van de Kelly. Elke keer als ik ik aan de accelerator draai moet ik 'gokken' hoever ik aan moet draaien omdat de Kelly zijn vermogen zo langzaam vrijgeeft. In het begin dus vaak gehad dat ik naar voren schoot terwijl ik niet zo hard wilde optrekken. Naarmate je meer rijd wordt je er steeds beter in maar vind het niet intuïtief.
Ah jaah dat herken ik van mn huidige scootootje. Totaal niet in te schatten wanneer ie pakt... is in het begin wel even wennen inderdaad: Leun je in anticipatie van de "kick" naar voren komt ie maar niet... En tegen de tijd dat je weer ontspant schiet dat ding ineens bijna onder je vandaan hahaha ;) Ziet er n beetje amateuristisch uit altijd ;) :D
Ook vind ik de speedstanden een beetje karig, je kunt alleen de topsnelheid aanpassen voor zover ik weet. Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om vermogen aan te kunnen passen. Dan kun je 3 standen maken zoals bv:
1. 45kmph met 50% vermogen (nat weer, sneeuw, zand, iemand anders die wil rijden)
2. 45kmph met 100% vermogen
3. balls to the wall unlimited
Hahaha I like your style (Balls to the wall ;) ). Wat ik eigenlijk wil maken is een koppeling met een raspberry pi/esp32/esp8266 zodat ik via bt/wifi met een lillygo T-watch-2020 motor configuraties naar de controller kan sturen. Dit is uiteraard pas een vervolg projectje voor als ik het voertuigje rijdend heb maar zeker leuk klierwerk. Ik heb de kelly met CAN bus besteld en ben benieuwd of ik dat kan gebruiken maar hij heeft ook een UART dus wellicht dat daar iets mee CAN... uh kan. Dit zou dan de speedselector overbodig maken. Waardoor ook de F-N-R. optie vrijkomt (waarom je een reverse op een scooter zet is mij ook n raadsel maar het KAN ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
smpplaza schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:39:
Vooral de berichten omtrent inrush current en dergelijke zijn mij nog wat onvreemd. Ik begrijp daaruit dat ik niet simpelweg de + en - pool van mijn battery pack op de KLS7245NC kan zetten als ik het zo goed zeg? Ik heb min of meer geprobeerd om te ontcijferen wat ik hier dan wel precies moet doen qua aansluiten maar kwam er toch niet helemaal uit.
als je dat doet hoor je een harde knal en kan je weer een nieuwe bestellen.

die precharge resistor moet er wel tussen.
Card Nox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:45:
[...]

de reactietijd kan je instellen. ;) probleem is echter dat op grote vermogens de scooter dan sneller reageert dan jij "denkt". dat is super niet fijn qua rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
flippy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:21:
de reactietijd kan je instellen. ;) probleem is echter dat op grote vermogens de scooter dan sneller reageert dan jij "denkt". dat is super niet fijn qua rijden.
Yes, heb ik op 1 staan, zou gelijk moeten zijn aan 0.1 seconden maar voelt nog altijd duidelijk langzamer dan de Votol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:21:
[...]

als je dat doet hoor je een harde knal en kan je weer een nieuwe bestellen.

die precharge resistor moet er wel tussen.
Hi Flippy,

Thnx voor je repy. Hang ik die precharge resistor dan gewoon tussen mn + van mn pack en de controller? of moet ie tussen de ingang + en -?? Laatse lijkt me op dergelijk vermogens meer een kachel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
smpplaza schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Hi Flippy,

Thnx voor je repy. Hang ik die precharge resistor dan gewoon tussen mn + van mn pack en de controller? of moet ie tussen de ingang + en -?? Laatse lijkt me op dergelijk vermogens meer een kachel?
nee, deze komt tussen de + pool van de accu en controller.

daar komt ook een schakelaar tussen (accu scheidingsschakelaar kopen bij automaterialentoko) en de schakelaar "overbrug" je met deze weerstand.

als je de accu erin of eruit haalt zet je de schakelaar uit en haal je de rode handel eruit. als je dan de accu weer aansluit gaat er stroom ALLEEN via de weerstand over de schakelaar heen zodat de controller kan opladen (duurt 5~10sec) en dan haal je de schakelaar om zodat de weerstand word overbrugt en het "echte"vermogen door de schakelaar kan gaan en doet de weerstand niks meer.
Card Nox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Yes, heb ik op 1 staan, zou gelijk moeten zijn aan 0.1 seconden maar voelt nog altijd duidelijk langzamer dan de Votol.
dat kan kloppen, je kan hem ook op 0 zetten maar dan is er bijna niet mee te rijden. als je hem nog wel goed onder controle kan houden heb je hem gewoon nog niet hoog genoeg staan. >:) ;)

[Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-06-2021 14:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:36:
[...]

nee, deze komt tussen de + pool van de accu en controller.

daar komt ook een schakelaar tussen (accu scheidingsschakelaar kopen bij automaterialentoko) en de schakelaar "overbrug" je met deze weerstand.

als je de accu erin of eruit haalt zet je de schakelaar uit en haal je de rode handel eruit. als je dan de accu weer aansluit gaat er stroom ALLEEN via de weerstand over de schakelaar heen zodat de controller kan opladen (duurt 5~10sec) en dan haal je de schakelaar om zodat de weerstand word overbrugt en het "echte"vermogen door de schakelaar kan gaan en doet de weerstand niks meer.

[...]

dat kan kloppen, je kan hem ook op 0 zetten maar dan is er bijna niet mee te rijden. als je hem nog wel goed onder controle kan houden heb je hem gewoon nog niet hoog genoeg staan. >:) ;)
Aah ok op die manier. Weet niet of ik ooit de accu er uit zal halen. Dat doe ik met mijn huidige ook niet, die zit stevig vast ingebouwd. Maar het lijkt me desalniettemin handig om hem op die manier te bouwen. Al was het alleen maar voor de initiele aansluiting. Ik zie ze nu alleen van 12/24v 100A/200A. Volstaan die of moet ik echt op zoek naar een 72v 300A versie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
nee, een normale 12/24V van 200A is genoeg. het gaat om vermogen verbreken bij die dingen, en dat doe je niet.

• smpplaza
Top!! doen we er zo eentje.

Bij mn Kelly zitten ook een aantal fikse diodes. Enig idee waar die horen te komen?

• flippy
  • Niet online
Die heb je nodig als je contactors gebruikt.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03:26

Shabbaman

Got love?

Ik kwam via via bij een door Piaggio aangekondigd model uit, en toen ik daar verder ging graven kwam ik uit bij het volgende artikel: https://electrek.co/2021/...ex-signs-super-soco-felo/

Blijkbaar zijn er twee verschillende groepen van fabrikanten bezig met een standaardisering bezig van een batterij-wisselsysteem. Ik zie niet voor me dat dat in Nederland ooit gaat werken, maar als ik in dit topic lees over de beperkte houdbaarheid van "chinameuk-batterijen" dan lijkt me dit wel een aardige oplossing om de levensduur te verlengen en om de kosten van batterijvervanging transparant te maken.

Een bijkomend voordeel kan in theorie zijn dat als de batterijen gestandaardiseerd worden er straks meerdere aanbieders van die batterijen kunnen zijn (maar ze zouden ook allemaal van dezelfde fabrikant kunnen komen... succes niet gegarandeerd). Plus als meerdere fabrikanten van dezelfde batterij gebruik maken wordt het ook lastiger om de batterij "op slot" te zetten (zoals Niu doet zoals ik hier lees), wat de ruimte biedt voor zelfbouw.

Ik ben wel benieuwd wat de capaciteit van die wisselaccu is, maar dat zullen we zien als dat model van Piaggio komt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:10:
Ik kwam via via bij een door Piaggio aangekondigd model uit, en toen ik daar verder ging graven kwam ik uit bij het volgende artikel: https://electrek.co/2021/...ex-signs-super-soco-felo/

Blijkbaar zijn er twee verschillende groepen van fabrikanten bezig met een standaardisering bezig van een batterij-wisselsysteem. Ik zie niet voor me dat dat in Nederland ooit gaat werken, maar als ik in dit topic lees over de beperkte houdbaarheid van "chinameuk-batterijen" dan lijkt me dit wel een aardige oplossing om de levensduur te verlengen en om de kosten van batterijvervanging transparant te maken.

Een bijkomend voordeel kan in theorie zijn dat als de batterijen gestandaardiseerd worden er straks meerdere aanbieders van die batterijen kunnen zijn (maar ze zouden ook allemaal van dezelfde fabrikant kunnen komen... succes niet gegarandeerd). Plus als meerdere fabrikanten van dezelfde batterij gebruik maken wordt het ook lastiger om de batterij "op slot" te zetten (zoals Niu doet zoals ik hier lees), wat de ruimte biedt voor zelfbouw.

Ik ben wel benieuwd wat de capaciteit van die wisselaccu is, maar dat zullen we zien als dat model van Piaggio komt.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Heh, ja. Maar vind je het niet beter dan de situatie waarin iedere Chinese scooter een slechte batterij heeft waar je verder niks mee kan?

• flippy
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:23:
Heh, ja. Maar vind je het niet beter dan de situatie waarin iedere Chinese scooter een slechte batterij heeft waar je verder niks mee kan?
daarom hebben alle fabrikanten hun eigen maatvoering en aanslutingen en moet je HUN onderdelen kopen, natuurlijk tegen een "marktconforme" prijs die bijna gelijk ligt aan een compleet nieuwe scooter. net als een grote electronicatoko uit californie dat al jaren doet...

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:25:
[...]

daarom hebben alle fabrikanten hun eigen maatvoering en aanslutingen en moet je HUN onderdelen kopen, natuurlijk tegen een "marktconforme" prijs die bijna gelijk ligt aan een compleet nieuwe scooter. net als een grote electronicatoko uit californie dat al jaren doet...
Ja, het is een verdienmodel, dat snap ik ook wel. Zo'n wisselsysteem is ook niet gratis natuurlijk, ik verwacht dat daar een soort abonnement bij zal horen.

• flippy
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Ja, het is een verdienmodel, dat snap ik ook wel. Zo'n wisselsysteem is ook niet gratis natuurlijk, ik verwacht dat daar een soort abonnement bij zal horen.
dat hebben ze in amsterdam al gehad: https://www.gogoro.com/

hopeloos.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:31:
[...]

dat hebben ze in amsterdam al gehad: https://www.gogoro.com/

hopeloos.
Gogoro is de eerste "standaard", maar ik wist niet dat dat in Nederland ook al geprobeerd (en volgens verwachting gefaald) was.

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-06 13:07
Wisselsysteem? Een goede accu kan de mechanische levensduur van een scooter toch makkelijk halen :)

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Joris 407 Het is niet om een kapotte accu te vervangen, maar om een (bijna) lege accu on te wisselen voor een volle. Dan hoef je niet 4 uur te wachten voor je accu weer is volgeladen bij een stopcontact.

Het idee is natuurlijk prima, maar in de praktijk werkt dit alleen als er genoeg voertuigen zijn die er gebruik van kunnen (en willen) maken en genoeg punten zijn om te kunnen wisselen.

Met auto's is het ook al een paar keer eerder geprobeerd, maar in Europa is het nog nooit gelukt om dit rendabel op te zetten. In China schijnt het her en der wel te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15-06 10:48
*knip* Linkdroppen beschouwen we als spam en wordt als zodanig behandeld en verwijderd. *knip*

[Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 06-06-2021 22:32]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noud027
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14-06 00:45
Hoi! Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen..

Mijn elektrische Ecooter E2 geeft sinds kort een foutmelding: E2 (Ja, ironisch), doordat de batterij te weinig volt geeft. Dit gebeurt alleen als ik veel gas geef. als ik super rustig optrek dan kan hij gewoon tot zijn topsnelheid komen. Als ik dan ~10 seconden wacht geeft hij weer power.

De lokale scootergarage is erg druk dus ik dacht ik probeer het zo even.
Weet iemand raad? Denken jullie dat de accu moet worden vervangen?

Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Noud027 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:44:
Hoi! Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen..

Mijn elektrische Ecooter E2 geeft sinds kort een foutmelding: E2 (Ja, ironisch), doordat de batterij te weinig volt geeft. Dit gebeurt alleen als ik veel gas geef. als ik super rustig optrek dan kan hij gewoon tot zijn topsnelheid komen. Als ik dan ~10 seconden wacht geeft hij weer power.

De lokale scootergarage is erg druk dus ik dacht ik probeer het zo even.
Weet iemand raad? Denken jullie dat de accu moet worden vervangen?

Thanks!
E002 Accu levert te weinig volt. Controleer de lader. Neem contact op
met uw servicepunt.

Olaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MN03
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-06 08:36
Ik ben benieuwd of iemand anders hier last van heeft. Sinds twee maanden heb ik de IVA e-go S5 45 km/u variant en bij het optrekken gaat het rap tot ongeveer 52-54 km/u, maar na 5 seconden op topsnelheid stopt het met "gas" geven en zakt de snelheid tot ongeveer 45 en blijft het hierop zitten. Dit is heel vervelend voor verkeer achter mij dat dan moet afremmen. Vooral een heuvel omlaag rijden is vervelend, dan remt het snel af van 54 km/u naar 44 km/u.

Heeft iemand een manier gevonden om het afremmen stop te zetten zodat het 54 blijft rijden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
dat is vrij normaal gedrag voor de meeste controllers.

ga je hem opvoeren naar 54 dan zal je doorschieten naar de 60+ denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engie
MN03 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:04:
Ik ben benieuwd of iemand anders hier last van heeft. Sinds twee maanden heb ik de IVA e-go S5 45 km/u variant en bij het optrekken gaat het rap tot ongeveer 52-54 km/u, maar na 5 seconden op topsnelheid stopt het met "gas" geven en zakt de snelheid tot ongeveer 45 en blijft het hierop zitten. Dit is heel vervelend voor verkeer achter mij dat dan moet afremmen. Vooral een heuvel omlaag rijden is vervelend, dan remt het snel af van 54 km/u naar 44 km/u.

Heeft iemand een manier gevonden om het afremmen stop te zetten zodat het 54 blijft rijden?
Ik heb precies hetzelfde. Mijn dealer noemde het de "eco" mode.
Schijt en schijt iritant. Ik heb geprobeerd om met Lingbo software in de controller te komen. Maar verder dan een ledje wat aangaat als ik de stroom erop zet ben ik niet gekomen.
Lvneng en Lingbo reageren helaas niet op de email. Ik overweeg om een kabel van ali te kopen waar de juiste software bij zit. Hopelijk dat, dat werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
Aah ok duidelijk. Thanks ;) (y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
Ola,

Heeft er iemand nog goede adviezen voor een BMS? Ik kijk nu naar de DALY smart BMS van 300A:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.45592e0eFmy8yB

Packkiej is 20s15p.

Leek me wel een goede maar da's eignelijk alleen maar gebasserd op de gok en het uiterlijk ;)

zoek iets in die prijs- / powerrange. Iemand suggesties?

Thanks alvast en geniet van het mooie (scooter) weer =]

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

smpplaza schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:58:
Ola,

Heeft er iemand nog goede adviezen voor een BMS? Ik kijk nu naar de DALY smart BMS van 300A:

Packkiej is 20s15p.

Leek me wel een goede maar da's eignelijk alleen maar gebasserd op de gok en het uiterlijk ;)

Ik had nog wel een hele mooie BMS voor je gehad, van Energus, maar degene die ik mij accu gaf met de vraag of hij hem er uit kon halen, stuurde me een appje dat die "kapot" was en dat hij alles naar de DAR had gebracht.
:+

Olaf

• smpplaza
OlafBso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Ik had nog wel een hele mooie BMS voor je gehad, van Energus, maar degene die ik mij accu gaf met de vraag of hij hem er uit kon halen, stuurde me een appje dat die "kapot" was en dat hij alles naar de DAR had gebracht.
:+
Lekker dan... :(

Ga denk ik dan toch maar voor de Daly en dan de 400A versie. Is maar paar tientjes meer en dan kan mn controller hem niet overbelasten. Wordt het wel lastig om de verleiding te weerstaan om de 12KW motor die AliExpress me van de week voorschotelde te bestellen.... :/ :D

• flippy
  • Niet online
smpplaza schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:58:
Ola,

Packkiej is 20s15p.

https://www.aliexpress.com/item/4000529723243.html

24s20p halen

• smpplaza
Jaah dat past niet helemaal qua budget. Initiele idee was al 20s20p maar dat heb ik even moeten downscalen. En past dat wel in die E-virid? Waar laat je al die cellen? En volledig geladen kom je dan rond de 100v uit, terwijl de kelly tot 90v gaat volgens specs...

• flippy
  • Niet online
smpplaza schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:33:
[...]

Jaah dat past niet helemaal qua budget. Initiele idee was al 20s20p maar dat heb ik even moeten downscalen. En past dat wel in die E-virid? Waar laat je al die cellen? En volledig geladen kom je dan rond de 100v uit, terwijl de kelly tot 90v gaat volgens specs...
het model bms heet zo, niet de accumaat. ;)

• smpplaza
Hahaha jaah ik heb nu tijd om die BMS wat beter te bekijken en zie het nu inderdaad ja haha, my bad (y)

Ik had al zoveel nieuwe vragen ineens ;) :D

Dat is zeker een beter prijsje dan de Daly. Helemaal wel chill dat er een 4g gps module op kan. Weet je toevallig of die werkt op het NL mobiele netwerk?

[Voor 34% gewijzigd door smpplaza op 11-06-2021 18:46]

• flippy
  • Niet online
wat moet je in vredesnaam met een 4g module op je accu? 8)7

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:47:
wat moet je in vredesnaam met een 4g module op je accu? 8)7
Liever ergens dan geen. Temeer omdat alles bij elkaar wel een prijzig scootootje gaat worden. One might ask wat moet je in vredesnaam met een raspberry pi op je scootoot maar die gaat er op. Incl CAN module voor het uitlezen van mn kelly (en mogelijk aansturen hiervan (via UART) maar dat is nu nog enkel een herzenspinsel dat nog een hele hoop nader onderzoek vereist ;) ) en een 1080P Touchscreen waar nu het originele LCD zit. Dan speelde ik nog met de gedachte een gps module er aan te hangen en miss nog een 4g stick er in te duwen voor het kunnen traceren van het alles. Als ik dat laatste er voor 28 euri bij kan kopen is dat een stuk eenvoudiger dan zelf t wiel uit te vinden... Verder nog een paar cameraatjes met een FTP uploadje.

[Voor 3% gewijzigd door smpplaza op 11-06-2021 19:00]

• flippy
  • Niet online
https://www.aliexpress.com/item/1005001737755695.html

ps: NOOIT de kelly uitlezen of aanpassen onder het rijden.

[Voor 36% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 19:10]

• smpplaza
Welbekend mee ;)

Maar als ik er toch al een raspberry in hang om mn CAN uit te lezen en te kijken of ik die kelly zo kan programeren etc. dan is een gpsje erin hangen ook nog maar een kleine stap.

Ok.

Je hebt me overtuigd: ding is overbodig, I'll stick to the original plan... ;)

Desalniettemin een goed alternatief voor de Daly en we gaan m in de bestelling gooien.

• smpplaza
Haha nee dat snap ik ;)

Althans voor het seriele gedeelte. Ik neem toch aan dat uitlezen van CAN wel mogelijk is?

Hmm... :/ ToeCANornotToeCAN that seems to be the question...

[Voor 8% gewijzigd door smpplaza op 11-06-2021 19:22]

• flippy
  • Niet online
als je een kelly met can koopt wel, maar ik zou het eerst eens aan kelly vragen.

ik zie de nut niet echt in van can in een scooter...

• smpplaza
Ja heb de KLS7245NC met CAN module.

Mjaah, what CAN I say, achteraf gezien als ik van te voren wist wat je er echt feitelijk aan hebt, had ik hem er misschien niet bij gedaan. MAAR nu ik hem er dus wel op heb zitten past er prima een CAN2UART moduletje bij die mijn raspberry pi vertelt hoe hard we gaan en wat het RPM is en andere totaal overbodige en meestal nutteloze info die ik vet neat op mn sportstand-scherm voorbij kan laten scrollen op mn displaytje enzo. Once it's digital it's limitlessssss. Ik heb denk ik gewoon veel te weinig speelgoed gehad toen ik jong was. Meerjarenplan is dus om eventueel contorllersettings aan te kunnen passen via verschillende interfaces en daar verschillende weergaves aan te hangen voor op het touchscreen... Met daarbij de vrschillende metertjes enzo... lekker klier en klooi projectje

• smpplaza
ow en met een paar schakelaartjes en een sirenetje heb je met een paar minuten een alarm aan je raspberry geknutseld. Dat via je 4g een berichtje naar je telefoon stuurt. zoveel mogelijkheden met een rasp+4gdongle in je scootoot... :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
geen alarm, stil zijn.

alleen melden en locatie doorgeven.

in de tussentijd 0900-TUIG bellen en er rustig achteraan hobbelen terwijl je trackt...

als ze alarm vermoeden gaan ze knippen en slopen. dat wil je juist niet.

[Voor 20% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 20:00]

• MikeVM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12-06 17:20

MikeVM

- Baloo -

Zou je een 70plusser afraden om met een elektrische scooter te rijden?

Wat zijn vergelijkbare dingen die een goede barometer zijn om te beoordelen of iemand fysiek nog in staat is om een scooter uit te proberen.

Fietsen (eens jong aangeleerd) lijkt me veel makkelijker dan een elektrische scooter besturen.

Mn vader wil mijn Xiaomi uitproberen, maar ik ben toch wat terughoudend hierin.

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

• !null
@MikeVM een scooter is wel minder bewegen. Als ouderen nog kunnen fietsen is dat beter, dan blijven ze namelijk in beweging.
Dan liefst op elektrische fiets die niet harder dan 20 gaat.

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Niet online
MikeVM schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:28:
Zou je een 70plusser afraden om met een elektrische scooter te rijden?

Wat zijn vergelijkbare dingen die een goede barometer zijn om te beoordelen of iemand fysiek nog in staat is om een scooter uit te proberen.

Fietsen (eens jong aangeleerd) lijkt me veel makkelijker dan een elektrische scooter besturen.

Mn vader wil mijn Xiaomi uitproberen, maar ik ben toch wat terughoudend hierin.
het gaat om het bovenkamertje, niet de fysieke gesteldheid. al is een electrische scooter beter in elk opzich dan aan benzine voor ouderen. in de eerste instantie alleen al vwanwege het gehoor en andere weggebruikers kunnen horen.

• jackieboy8
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:44
Ik heb een 60v elektrische step. Nu heeft deze 4 draden voor het achterlicht en remlicht. Beide 60v per set. Nu heb ik een achterlicht die 60v is maar wanneer ik ze dus zou aansluiten op de manier wat ik gewend ben plus op de min, dan zou ik dus 120v krijgen wat veel te veel is. Wat is de juiste manier om deze kabels te combineren en zowel rem als achterlicht op 2 draden te hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:00:

als ze alarm vermoeden gaan ze knippen en slopen. dat wil je juist niet.
Ow ik zou juist denken dat dat afschrikt... Ik ben duidelijk niet zo thuis in de handigheidjes van de scootoot"leners". ;)

Hmm miss dan toch maar geen radar proximity beep ;) *schrapt 5x RCWL-0516 bestelling op ali*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Ik ben de afgelopen 2 weken dagelijks met mijn scootertje naar het werk gereden, blijft leuk ding om te rijden.

Maar nu viel me op dat naarmate de accu leger raakt mijn topsnelheid afneemt. Nu is dat niet zo schokkend maar wel het feit dat ik als max 52kmph heb ingesteld en zelfs dat niet meer haalde. Als ik hem dan in de "sport" stand zet haal ik dat met gemak.

Mijn vraag is dus waarom de Kelly mijn al sterk afgeknepen snelheden niet haalt als de accu leger raakt. Dat was een van mijn grootste ergernissen aan de stock setup...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:12:
Ik ben de afgelopen 2 weken dagelijks met mijn scootertje naar het werk gereden, blijft leuk ding om te rijden.

Maar nu viel me op dat naarmate de accu leger raakt mijn topsnelheid afneemt. Nu is dat niet zo schokkend maar wel het feit dat ik als max 52kmph heb ingesteld en zelfs dat niet meer haalde. Als ik hem dan in de "sport" stand zet haal ik dat met gemak.

Mijn vraag is dus waarom de Kelly mijn al sterk afgeknepen snelheden niet haalt als de accu leger raakt. Dat was een van mijn grootste ergernissen aan de stock setup...
Topsnelheid word bepaald door het voltage, niet hoeveel ampere je erin kan jagen.

Dus accuvoltage moet omhoog.

Of een motor met een hoger Kv pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
flippy schreef op zondag 13 juni 2021 @ 07:39:
[...]Topsnelheid word bepaald door het voltage, niet hoeveel ampere je erin kan jagen.
Weet ik, daarom zei ik ook dat topsnelheid naar onder gaat wat niet schokkend is.

Maar ik heb het over 52kmph (heel ver onder mijn topsnelheid). Dat haal ik met het grootste gemak. Ook met een accu die maar 5% vol is. Als ik de sportstand inschakel haal ik nog de 80 alleen in de afgeknepen stand haal ik de 52 niet meer. Waarom is dat?

[Voor 41% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2021 08:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Dan kom je vermogen /ampere te kort in de eco stand...

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 13-06-2021 09:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Team Welles

In de ecostand wordt dus blijkbaar niet de stroom begrensd, maar de pwm-dutycycle. Daardoor gaat er bij een lege accu (lagere spanning + hogere interne weerstand) bij dezelfde gashendelstand minder spanning (en stroom) naar de motor.
Dit zou in software opgelost kunnen worden, omdat je de boel al geknepen hebt, door middel van feedback op het werkelijke vermogen uit de accu.
Eco wordt dan wel minder eco :)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@flippy, waarom is dat want zoals ik zei kan ik makkelijk 52kmph rijden dus het vermogen is er.

@Proton_, hoe doe ik dat? Hieronder mijn settings. Heb de boel dus op 53% geknepen van wat ik kan en het is nogal frustrerend als ik dan zelfs dat niet haal terwijl ik in de sport stand makkelijk 80% van mijn top haal.

De omschrijving zegt dat het een speed limit is wat volgens mij dikke onzin is want dat haal ik dus niet meer...

[Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2021 09:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Ligt aan je scooter. Meestal is de eco stand gewoon een weerstand die je gashandel begrenst tot 50% of zo

De kelly heeft geen eco modus volgens mij. Alleen snelheid.

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 13-06-2021 10:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@flippy, zoiets klinkt logisch want een groot deel van de hendel kan ik niet gebruiken omdat het dood is. Dus of ik nu 60 de acceleratie hendel open draai of 100% maakt geen verschil. Dit is wel erg slechte basic programmering of denk ik daar krom?

EDIT: ik bedoel dus ook de 3 snelheid standen.

[Voor 26% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2021 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Dan moet je de TPS zones aanpassen op jou gashandel. Je draait op de standaard instellingen die "meestal" werken.

[Voor 53% gewijzigd door flippy op 13-06-2021 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@flippy, dat dode heb ik enkel op snelheid 1 en 2, niet op 3. 3 is het snelste 1 en 2 zijn langzamer.

[Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2021 10:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong

Staat nu te koop op marktplaats, mocht er hier iemand interesse hebben dan lees ik het wel.

• Escobarry
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 15-06 10:29
Card Nox schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Weet ik, daarom zei ik ook dat topsnelheid naar onder gaat wat niet schokkend is.

Maar ik heb het over 52kmph (heel ver onder mijn topsnelheid). Dat haal ik met het grootste gemak. Ook met een accu die maar 5% vol is. Als ik de sportstand inschakel haal ik nog de 80 alleen in de afgeknepen stand haal ik de 52 niet meer. Waarom is dat?
Ik ben ook wel benieuwd hoe je de zakkende topsnelheid naarmate de accu leeg gaat 'compenseert' zodat de scooter altijd even hard rijdt. Dit moet toch kunnen? Zou inderdaad matige software zijn als dit normaal is.

Gebruikte Kelly is een KLS7230H, scooter Vmoto E-max. Zelfde situatie als bovenstaand, onbegrensd rijdt de scooter 89 km/h op de GPS.

• flippy
  • Niet online
als je steeds langzamer gaat is dat simpelweg een indicatie dat je voltage te laag is of de amperes staan te laag begrenst. immers heb je nog steeds X vermogen nodig om X snelheid te rijden en de controller kijkt maar naar 2 dingen: je ingestelde max toerental en je ingestelde amperes. dus als voltage zakt (ook al heb je genoeg volts voor het toerental) moet je meer amperes gebruiken om het vermogen vast te houden voor die snelheid. staat die te laag dan zal je alsnog langzamer gaan.

V*A=W blijft van toepassing.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 10:53]

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True