!null schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:09:
[...]
Veiligheid en luie mensen van een scooter afkrijgen wat mij betreft. Dan generaliseer ik natuurlijk enorm.
Maar tieners tegen zichzelf beschermen scheelt ook wel. Zoveel die dan een 25km scooter nemen en er dan 70 mee rijden. Maar dan zit je haar tenminste nog goed.
En een 25kmh wordt ook door veel mensen gebruikt terwijl die makkelijk een fiets zouden kunnen pakken. Geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Afgezien van de vraag of iemand lui is als die op een snorfiets rijdt of niet (soms is de afstand wat te groot), het is wel een beetje triest en ik vrees dat we straks voor ebikes en daarna voor gewone fietsen ook ineens een helmplicht gaan krijgen.
Dan stop ik toch echt accuut met fietsen want het is blijkbaar le-vens-gevaarlijk.

Ik krijg hier wel een enorm rubberenstoeptegelmaatschappij vibe bij. Als ik een beetje door ren haal ik ook die snelheid, ook maar een helm op dan?
Daar komt bij: Zóveel snorfietsen die 70 rijden zie ik tegenwoordig echt niet meer, wel rijden ze vaak iets harder, 30~35. Veel harder wil je ook niet meer ivm WOK status als je gepakt wordt. Dat zijn nog steeds snelheden die een redelijk fit persoon ook op een niet-ebike haalt.
Helmplicht kan ook averechts werken doordat meer mensen de auto pakken ipv de fiets of snorfiets waardoor het gevaarlijker wordt voor de overgebleven fietsers (*Kuch australie als lichtend voorbeeld kuch*)
En wat te denken van al die deelscooters die mensen nu pakken na de trein bv, nu moet je straks een helm mee gaan nemen in de trein.
Ik vind het echt een enorm slecht plan in elk geval. Vrees dat veel mensen dan toch weer teruggrijpen naar de auto ipv de fiets.
418O2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:13:
[...]
Niet zo overdrijven man. Ik vind het wel logisch. Snorscooters gaan gauw 30 en dat is wel hard. En voor ebikes lijkt me dat ook niet gek, helemaal voor bejaarden, dus dan maar iedereen.
En over racefietsen: 95% draagt al een helm.
Ook met je typisch Nederland
In heel veel landen dragen zelfs fietsers al een helm
In heel veel landen heb je dan ook geen uitgebreid fietspadennetwerk maar rij je tussen de auto's. Dat maakt nog wel een verschil.
Roppedop schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 01:36:
[...]
Die van mij wel dus. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om verkeersveiligheid. Minder doden. Het enige wat nu gaat gebeuren is dat snorscooteraars een geel plaatje/bromscooter willen hebben en 45km/u tussen de auto’s moeten rijden. Vallen er dan minder verkeersdoden? Moet het nog zien.
En dat weten we na afloop nog steeds niet aangezien er
geen data is die onderscheid maakt tussen bromfietsers en snorfietsers:
Het risico voor brom- en snorfietsers om in het verkeer te overlijden of ernstig gewond te raken is erg groot in vergelijking met andere vervoerswijzen. Per miljard afgelegde kilometers overleden er in Nederland ongeveer 65 brom- en snorfietsers (periode 2010-2014) en raakten er bijna 3.000 ernstig gewond (periode 2005-2009; [v] zie Afbeelding 3). Hiermee is het overlijdensrisico vergelijkbaar met dat van motorrijders en vele malen hoger dan dat van andere vervoerswijzen. Het risico om in het verkeer te overlijden was voor brom- en snorfietsrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Het risico van brom- en snorfietsers om ernstig gewond te raken is vele malen hoger dan elk ander vervoermiddel.
Afbeelding 3. Het overlijdensrisico en risico om ernstig gewond te raken (slachtoffers per afgelegde afstand) in Nederland voor verschillende vervoerswijzen, gemiddeld over periodes van 5 jaar. Bronnen: CBS en SWOV: berekening aantallen ernstig verkeersgewonden op basis van BRON en LMR.
Het is niet mogelijk uitspraken te doen over het risico van snorfietsers of bromfietsers apart. Dit is omdat deze voertuigcategorieën zowel in de mobiliteitsgegevens als in de ongevallenregistratie niet betrouwbaar (genoeg) uitgesplitst kunnen worden.
Los daarvan: Waarom moet de overheid steeds meer gaan bepalen wat gevaarlijk is voor mij? Eigen verantwoording bestaat ook nog steeds.
Als jij je snorfiets opvoert tot hoge snelheden moet je zelf ook zo verstandig zijn om een helm op te zetten net als dat ik als ik in het buitenland fiets tussen de auto's graag een helm opzet maar hier in Nederland mijn fiets aan de wilgen zou hangen als ik een helm op moet.
flippy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:23:
dit probleem hebben ze overal in europa. het huidige beleid is grotendeels EU, niet nederland. nederland is juist op de vingers getikt meerdere malen door het "oude" brommerbeleid. daarom heeft de politie ook de oude vermogensbanken moeten inleveren en daar alleen maar snelheidsbanken voor teruggekregen.
in spanje en italie waar dit probleem nog veel groter is dan hier heeft de poltie het practisch gezien gewoon opgegeven.
als je legaal 55 mag gaan brommers alsnog 65 rijden. dus je verschuift het probleem alleen maar.
imho moet de blauwe plaat gewoon weg.
Beste oplossing is denk ik inderdaad de snorfiets categorie helemaal te schrappen en bromfietsers gewoon als lichte motorfiets te beschouwen en onbegrensd de weg op te laten gaan en (als we dan toch de EU regels hanteren) je met een lichte motorfiets tot 125cc de weg op mag als je een rijbewijs B hebt.
Maar de bromfietssnelheid verhogen doen ze vast niet want we hebben nog ergens een wet waarin staat dat als je voertuig harder kan en mag dan 50km/u ze ook op de snelweg mogen. Dat is de reden waarom die prehistorische 45km/u nog bestaat voor bromfietsen. Dat is natuurlijk ook gewoon op te lossen door een wet waarin staat dat je met bromfietsen niet de snelweg op mag....
[
Voor 58% gewijzigd door
Metro2002 op 02-06-2021 14:33
]