Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

flippy schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:59:
[...]

Als reviewers eerlijk zijn krijgen ze geen scooters meer te leen. Zo werkt het met alle producten.
Prima toch? Laten we de reviews over aan de mensen die er wel eerlijk over zijn, genoeg die zo'n ding toch kopen en daar goudeerlijk over kunnen zijn. (Linus had daar nog een leuke over met Nvidia).

Al die 'te leen/review' zut zijn toch al niveau tellsell reclames, het is geen onwaarheid, ze brengen het alleen zeer positief/amazing.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:32:
[...]

Prima toch? Laten we de reviews over aan de mensen die er wel eerlijk over zijn, genoeg die zo'n ding toch kopen en daar goudeerlijk over kunnen zijn. (Linus had daar nog een leuke over met Nvidia).

Al die 'te leen/review' zut zijn toch al niveau tellsell reclames, het is geen onwaarheid, ze brengen het alleen zeer positief/amazing.
markt en verdienmodellen zijn te klein om "nee" te zeggen in dit wereldje.

alleen al (semi-publiekelijk) zeggen dat er ontwerpfouten zitten in scooter zoals de befaamde C63 zekeringautomaatjes is al iets waar "discussies" over ontstaan voor publicatie. ondanks dat het gewoon een super onveilig iets is en uiteindelijk de hele publicatie in de prullenbak beland dan publiceren met een kritiek woord erin.

net als met fietsen kom je niet verder dan "het rijd lekker".
immers hebben reviewers geen bal verstand wat er onder de kap gebeurt en die het wel weten houden hun mond erover. al heb ik de 2e nog nooit gezien. de meeste hebben gewoon geel bal verstand waar ze naar kijken en dat vinden de fabrikanten wel best zo want zodra er iemand bijstaat die het wel weet en opmerkingen gaat maken word het vrij snel afgeschoten en gaat iedereen weer naar huis....

ik spreek hier trouwens over eigen ervaringen, niet anekdotes.... -O-

[Voor 29% gewijzigd door flippy op 12-04-2021 13:48]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-06 13:18

OlafBso

Eindelijk klaar

Het klopt wat Flippy zegt.
Ik heb zelf ook wel eens het e.e.a. gemaild naar de Scooter@BikeXpress, maar kreeg nooit antwoorden op "waarom vertellen jullie nooit welke controller/BMS er in zit en met welke specs?"
Ze zetten nu wel neer dat er een 72V 20ah Lithium in zit, en dat die 70 km ver zou moeten komen o.i.d.
En ze rijden er ook wel mee om te checken of dat enigszins klopt.
Maar voor de rest hebben ze het altijd over die "kekke USB oplaad mogelijkheid" het led lampje in de koplamp of het feit dat er geen "dagteller" op het dashboard er bij staat.
Allemaal zaken die mij geen reet interesseren.
Toch ben ik nog lid.
In de hoop dat ze ooit echte bijdragen gaan leveren.

Olaf

• solntse
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21-06 18:29
In de media zijn er berichten dat de verkoop van elektrische scooters weer flink is toegenomen. Ik vermoed dat dit ook wel komt door alle deelscooters en maaltijdbezorgers.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

De man van MD Scooters waar ik de mijne gaat fixen heeft 2 IVA Ego 5 delivery scooters verkocht aan een restaurant. Verkoopt ze sowieso goed, zo gaf hij aan.

Olaf

• flippy
  • Niet online
solntse schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:53:
Ik vermoed dat dit ook wel komt door alle deelscooters en maaltijdbezorgers.
de thuisbezorgd-bezorghuftertjes rijden op lease scooters. die kopen ze niet.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@flippy Iemand (zoals de leasemaatschappij) koopt die scooters natuurlijk wel. Dus elke lease scooter is ook (ooit) meegeteld in de verkoopcijfers.

• Ebkas
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 13-05 08:01
Dank voor de tips @flippy !
Vooralsnog wil ik kijken of ik alleen met een goedkope controller de ebretti weer een beetje nieuw leven in kan blazen. Standaard controller is 32a. Als ik deze vervang voor een 50a controller zou dat al helpen?
Accu's zijn 36ah 4 in serie dus 48v motor is brushless 1500w.

• samv76
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20-06 19:28
Zo . Nu de winter voorbij is maar weer eens met de electrische scoot aan de slag gegaan. Vorig jaar aan het eind van het seizoen gestrand. De scooter viel ineens compleet uit.
De Boel maar eens opengemaakt en doorgemeten. Vóór de bms meet ik netjes 76V . , Achter de bms stuitert de spanning alle kanten op. Spanning is voor elke celgroep 3,79 of 3,8 volt.

Dus ik gok dat de bms de geest gegeven heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
govecs bms gaan wel vaak stuk ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
Ja maar even op zoek naar een vervanger. Zal wel een ANT of een DALI worden. Die van DALI heeft mn voorkeur maar die kan volgens mij maar met max twee temperatuursensoren overweg. De ant heeft er vier maar daar worden wel heel wonderbaarlijke beloftes gedaan qua wat ze aankunnen wat stroom betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
dali niet doen. teveel om op te noemen.
ANT hebben niet goede mosfets.

pak deze maar: https://www.aliexpress.com/item/4000529723243.html

de JK-BD6A24S10P is voldoende.

bms van de dekplaat halen. pootjes verwijderen en 3 lange stroken VHB tape gebruiken om de nieuwe bms vast te zetten.

[Voor 25% gewijzigd door flippy op 16-04-2021 17:35]

• samv76
Die 10p zou volgens de sheet 100A continue kunnen leveren. Klopt dat een beetje of is het chinese amperes? 😆

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:47:
Die 10p zou volgens de sheet 100A continue kunnen leveren. Klopt dat een beetje of is het chinese amperes? 😆
dat kan die wel. maar 60A is net beetje strak gezien een govecs continu 40+A kan trekken als je op een dijk wind tegen hebt...
als de bms niet opgesloten in een kast zit kan het wel maar het word dan beetje onnodig warm daarbinnen.

• samv76
Ik moet eens kijken hoe ik hem ga inbouwen . De oude bms zit in de alu case , maar denk dat ik de nieuwe aan de buitenkant ga plaatsen. Al zit je dan wel met hoe je dat weer waterdicht gaat krijgen.
De sevcon in mijn govecs 3.4 staat ingesteld op een max van 95A . Het accupakket zelf levert bij een ontlaadstroom van 1C 84A. Nu ga ik ervan uit dat dergelijke stromen alleen bij optrekken geleverd worden? Bij 80km/h op een rechte weg zal dat minder zijn neem ik aan.
Wellicht dat ik voor de 15p variant ga dan heb ik nog wat speelruimte voor als er ooit nog overstap oo de achterbrug plus wiel van een e-max of andere leuke aandrijfopties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:39:
maar denk dat ik de nieuwe aan de buitenkant ga plaatsen.
niet doen. gewoon in de kast.

voor een 3.4 moet je de JK-B2A24S-15P bestellen.

als je de controller instelt op 95A dan mag die 95A trekken. en met hoge snelheden zal je zeker wel richting de 60A+ constant gaan om boven de 80 te rijden.

achterbrug van een emax past niet... ;(

• samv76
dan ga ik de 15 P bestellen. zal er een gps module bij nemen. CAN bus heeft de govecs niet dus daar heb ik niets aan en wat die rs 485 is heb ik geen idee van :D

past de achterbrug van een emax niet in een govecs? Dat is even balen zeg. dat had ik net op het oog :D
ik dacht dat de govecsen en e-maxen hetzelfde frame deelden.

Dan moet ik of op zoek naar een e-max 120s ( die hebben motorfietskenteken) of naar een leuke vervangende motor voor die nu in mijn govecs zit.

• flippy
  • Niet online
gps en canbus en al die [prut heb je niet nodig. er zit bleutooth in en daar kan je alles mee. voor snelheid heb je geen gps nodig want je teller klopt al exact.

frame is wel hetzelfde maar de emax zit qua achterbrug net ff wat anders in ekaar.

als je de hele grote parker hebt zijn er wel alternatieven. maar voor meer vermogen heb je geen andere motor nodig. die parker kan wel meer/harder dan wat ie fabriek af doet. :X O-)

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-04-2021 19:33]

• samv76
hmm dat is toch jammer dat die achterbrug net wat anders in elkaar zit en dus niet past.

ik heb de grote parker in mijn govecs zitten. Af fabriek is hij begrensd op 77km/h . ik heb hem nu "verder openstaan"zeg maar , maar hij loopt dan maar een paar km/h harder. Als ik op een 80km weg zit met 82 kmh dan heb ik altijd wel een of andere auto in mn achterlicht zitten die vind dat het niet snel genoeg gaat.

Ik had daarom graag naar een top van 90km/h gegaan, maar het is me tot nu toe niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen met deze motor op de 72v van de accu.

• flippy
  • Niet online
ben je in het bezit van de juiste software en kabels? O-)

• samv76
om in de sevcon te komen? ja daar kan ik in.

• flippy
  • Niet online
ik stuur je wel een berichtje. ;)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:13
Hee flippy ik ben ook weer wat aan het bouwen, en net als je me toen verkocht hebt ook hier een IC Gogo BMS. En het ziet er goed uit qua specs.

Wat ik niet goed snap is de verwijzing naar 10P of 20P o.i.d.
In feite monitoort een BMS gewoon de blokken in serie (bijv tot 24S) en dat is het belangrijke nummer.
Hoeveelheid in parallel ziet hij niet.
Is het nummer dan een indicatie van hoeveel 18650 (o.i.d.) in parrallel hij geschikt voor is in termen van dimensioneren van de balance current?

En op die P3 poort kan hopelijk een mooi display als deze?

[Voor 32% gewijzigd door !null op 20-04-2021 21:10]

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:53:
[...]

Hee flippy ik ben ook weer wat aan het bouwen, en net als je me toen verkocht hebt ook hier een IC Gogo BMS. En het ziet er goed uit qua specs.

Wat ik niet goed snap is de verwijzing naar 10P of 20P o.i.d.
In feite monitoort een BMS gewoon de blokken in serie (bijv tot 24S) en dat is het belangrijke nummer.
Hoeveelheid in parallel ziet hij niet.
Is het nummer dan een indicatie van hoeveel 18650 (o.i.d.) in parrallel hij geschikt voor is in termen van dimensioneren van de balance current?
zie spec sheet op de pagina, dan kan je zien welke bms je moet hebben.
En op die P3 poort kan hopelijk een mooi display als deze?
nee, verkeede type bms. er kan geen display op. daar heb je de app voor.

• !null
flippy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:26:
[...]

zie spec sheet op de pagina, dan kan je zien welke bms je moet hebben.
De tabel met specs begrijp ik in zijn geheel en laat me prima de juiste BMS uitzoeken (ik ga voor topmodel van deze).
Ik zie alleen aan het einde van de typenamen steeds 10P of 15P of 20P staan, terwijl ik denk, wat doet het BMS nou met hoeveel parallel iets geschakeld is en hoe groot deze cellen dan zijn.
Uiteraard moeten balance current enzo er wel bij passen. Maar 10P van 18650 celletjes of 10P van grote blokken a 100Wh per stuk is natuurlijk totaal anders.

Ik snap dus niet waarom ze dat in product typenaam meenemen.
[...]

nee, verkeede type bms. er kan geen display op. daar heb je de app voor.
Ok dat is jammer, is met alleen te doen voor de state of charge vanuit BMS.

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Niet online
negeer die modelnummers met P's of what dan ook en kijk naar de specsheet.

[Voor 19% gewijzigd door flippy op 20-04-2021 21:46]

• !null
flippy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:45:
negeer die modelnummers met P's of what dan ook en kijk naar de specsheet.
Ja ok, zo zag ik het ook, bedankt voor de bevestiging.

Ampera-e (60kWh)

• swiper
  • Laatst online: 22-06 14:16
Mezelf rot gezocht naar een fatsoenlijke handleiding voor de IVA E-Go S5 .
Na een beetje surfen het volgende gevonden:
Een beknopte handleiding voor de Nova Motors S5 welke identiek is aan de IVA E-Go S5
Verwacht geen lijvig boekwerk!
Is wel in het Duits, eventueel door de Google vertaler halen.

https://www.nova-motors.d...n-und-kontrollelemente/s5

[Voor 7% gewijzigd door swiper op 24-04-2021 00:05]

• swiper
Weer FF aan het speuren gegaan, "elektrisch schema voor de IVA E-Go S5"

• swiper
Tijdens mijn nachtelijke speurtocht veel info over de controllers en nog veul meer leuke en nuttigs gevonden
en zonde om dit niet met de mede tweakers te delen.
Vraag niet hoe het kan, maar doe je er voordeel mee !
Niet alleen voor de IVA E-Go S5.
SUCCES ! :)
https://mega.nz/file/SsUV...8848W1liq-kvqnODklHZga19s

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

swiper schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:51:
Tijdens mijn nachtelijke speurtocht veel info over de controllers en nog veul meer leuke en nuttigs gevonden
en zonde om dit niet met de mede tweakers te delen.
Vraag niet hoe het kan, maar doe je er voordeel mee !
Niet alleen voor de IVA E-Go S5.
SUCCES ! :)
https://mega.nz/file/SsUV...8848W1liq-kvqnODklHZga19s
En wat kun je er dan mee?
De accu is de maatstaf om harder te gaan.
Zo flinke accu zit er niet in de IVA E-GO 5 toch?

Olaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swiper
Dus jij denkt hoe groter de accu hoe sneller je gaat ?
Het gaat hier niet om de snelheid, maar om het beïnvloeden van de hardware, dmv. de software, wordt ook wel tweaken genoemd !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 02:22
Je kan tweaken wat je wil, maar uiteindelijk moet de accu wel de Amperes kunnen leveren natuurlijk.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
En systeemvoltage is net zo bepalend.

Maar goed, wellicht kun je een paar dingen net iets veranderen naar je zin.

Ampera-e (60kWh)

• wjuc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-06 22:44
Heeft iemand toevallig meer informatie over de Govecs 1.2S? Ik heb er vandaag een gekocht zonder accu, maar kan behalve de standaard handleiding niet veel vinden. Ik ben op zoek naar een overzicht/schema/diagram van de aansluiting van Trafo/accu/lader.

• flippy
  • Niet online
er is maar 1 aansluiting en dat is waar de blauwe zekering zit. daar moet je accu op aangesloten worden. de rest zit in de alu bak wergewerkt achter het relais. lader zit aan de accuzijde van het relais.

als je niet kan herprogrammeren moet je een accu hebben die 80V leeg is en onder de 115V vol is.

als je naar lithium gaat (adviseer ik met een grote (lijm)klem) moet je herprogrammeren om alles lekker werkend te krijgen. dan kan je ook andere voltages pakken zoals de meer gangbare 72V lithium accu.

• wjuc
Ah, die alu bak heb ik er los bij gekregen, ik ga even kijken hoe logisch het allemaal in elkaar gaat. Ik heb een lithium accu uit een Volvo als krachtbron. 72v. Her programmering van de sevcon mag ik doen bij de verkoper, die is sevcon dealer.

[Voor 0% gewijzigd door wjuc op 29-04-2021 23:32. Reden: het is sevcon, niet selcon]

• swiper
Handig voor degene welke de Chinese taal niet machtig zijn, betreft programmering controllers.
https://goldenmotor.com/S...kf0lumnnj83&topic=5330.60

• flippy
  • Niet online
swiper schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:15:
Handig voor degene welke de Chinese taal niet machtig zijn, betreft programmering controllers.
https://goldenmotor.com/S...kf0lumnnj83&topic=5330.60
dat forum is voor fietsen, niet scooters. ;)

• swiper
Het forum is wel voor fietsen, maar de controllers hier beschreven worden wel degelijk gebruikt voor scooters !

Acties:
  • +4Henk 'm!

• samv76
wjuc schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:06:
Heeft iemand toevallig meer informatie over de Govecs 1.2S? Ik heb er vandaag een gekocht zonder accu, maar kan behalve de standaard handleiding niet veel vinden. Ik ben op zoek naar een overzicht/schema/diagram van de aansluiting van Trafo/accu/lader.
van wat ik van govecs weet, is dat ze met accu beter rijden. >:)

• wjuc
Tja, daarom heb ik een lithium accu uit een Volvo hybride

• 360Degreez
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 22:59
wjuc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:07:
Tja, daarom heb ik een lithium accu uit een Volvo hybride
Ik ook! Alleen zit hij nog euh... in de Volvo :-)

Uit nieuwsgierigheid; Ik heb 't ding nog nooit opengeschroefd. Ik neem aan dat je hem uit een D6 hebt. Zitten hier cellen of pouches in?

• flippy
  • Niet online
pouches.

alleen tesla heeft cellen. ;)

[Voor 67% gewijzigd door flippy op 28-04-2021 21:15]

• samv76
360Degreez schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:15:
[...]

Ik ook! Alleen zit hij nog euh... in de Volvo :-)

Uit nieuwsgierigheid; Ik heb 't ding nog nooit opengeschroefd. Ik neem aan dat je hem uit een D6 hebt. Zitten hier cellen of pouches in?
lg-chem pouches zitten daarin als ik me niet vergis. De volvo accus in mijn brom-govecs zaten in blokken van 10s

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-06 10:02
LG Chem heeft meerdere accus ontwikkeld voor de Volvo hybrides. V60/XC90 etc.
Ik meen dat de V60 D6 hybrid/'twin-engine' het meest op de weg te vinden is/was. Wegens de lease voordelen.
Daarin zitten 11 kWh accu's opgebouwd uit 10S2P blokken van NMC 15 Ah pouch cellen. Deze maken door twee in serie te plaatsen een fraaie 74 Volt/30 Ah accu voor de Govecs.

Zoek op endless sphere forum, daar heb ik zelf jaren geleden nog flink wat gedeeld over deze modules en de toepassing in de Govecs.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Koopje mensen!
Ken het totaal niet.
Slechts 1500 watt.
https://www.bva-auctions..../lot/56515/17057365?pid=0

Bij mij zitten de remmen er op.
Fijn dat ik weer veilig kan rijden.
Minder fijn is dat het achterwiel weer zwaar loopt.
Ligt niet aan de schijfremmen dit keer, want ja..alles is met splinternieuwe onderdelen er op gezet.
Zowel voor - als achterrem.
Maar de monteur zal wel iets geraakt hebben, of getriggerd, waardoor ik waarschijnlijk de drie contacten van het achterwiel naar de Kelly KLS-S weer moet losmaken en weer vastmaken.
Ik wacht wel tot de zon schijnt.
Hij rijdt in elk geval heerlijk.
Regeneratie heb ik er helemaal af gehaald, maar onder de 5 km. pu remt hij toch ineens stevig af op de motor.
Ik moet dat nog uitpluizen.
Krijg verder geen hulp meer.

Olaf

• wjuc
Tja, mocht iemand nog een Novox willen overnemen: ik heb er ook nog een staan. Gashendel is stuk, en geen accu erin, verder helemaal werkend!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wjuc
YES, mijn Govecs 1.2S doet het! Vanmiddag naar huis gereden ermee, easy peasy. Heeft iemand een tip waar ik een zij standaard kan vinden? Maakt Govecs het frame zelf, of kan ik het onderdeel van een soortgelijke scooter vinden?

(easy peasy minus de bedradingsfoutjes .. )

[Voor 9% gewijzigd door wjuc op 07-05-2021 23:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
wjuc schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:58:
YES, mijn Govecs 1.2S doet het! Vanmiddag naar huis gereden ermee, easy peasy. Heeft iemand een tip waar ik een zij standaard kan vinden? Maakt Govecs het frame zelf, of kan ik het onderdeel van een soortgelijke scooter vinden?

(easy peasy minus de bedradingsfoutjes .. )
die zit erop gelast. dus kan niet later, die zit ook pas op latere modellen. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wjuc
oh, hoe kan ik hem dan niet hebben?

Edit:. Ik heb een bevestiging voor een zijstandaard

[Voor 112% gewijzigd door wjuc op 07-05-2021 23:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
als je de ogen hebt is het een later model. maar de 1.2 versie kan/mag geen zijstandaard hebben omdat die breekt en omdondert als je loodaccus hebt door het gewicht van die dingen (120kg).

de zijstandaard is govecs eigen, die kan je niet ergens van een andere scooter bietsen.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-05-2021 23:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wjuc
Ah ok, dan moet ik toch maar die dure van Govecs bestellen ;) Thanks man!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Op marktplaats zitten wel een oaar mensen die govecs onderdelen hebben. Zou eerst die een berichtje sturen of ze nog een zijstandaard hebben

Gister trouwen een stuk gereden op een Vectrix VX-1. Dat rijdt best indrukwekkend. het accelleratievermogen is best indrukwekkend.
Wel jammer dat de techniek in deze scooters een beetje aan het verouderen is volgens mij. Er zit een Ni-Mh accupakket in met een nominale spanning van 140V Die pakketten hebben volgens mij een niet al te beste reputatie en vervangen is extreem kostbaar.

de meeste moderne electrische scooters werken met een stuk lagere spanningen. Dus ik vraag me af of dat een technische beperking was destijds of dat ze bewust voor een dergelijke spanning gekozen hebben

[Voor 68% gewijzigd door samv76 op 10-05-2021 19:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:31
Mijn lieftallig partner weet dat ik wel van een projectje houd. Dus heb ik voor mijn verjaardag een Ebretti 518 gehad. Rijd nu wel, maar heeft ergens tijdens zijn leven een paar kleinere accu's gehad (18ah). Hierdoor is de range niet goed.

De accu's zijn een projectje voor later. Hier twijfel ik nog over. De drempel naar lithium voelt hoog, maar anderzijds voelt het ook zonde om nu 4 nieuwe accu's te kopen en later alsnog te wisselen. Dus voor nu even op de backlog.

Wat ik al wel wil gaan doen is een Kelly controller inbouwen. Ik las een paar pagina's terug dat de kls-n 72v met 220a een goede keus zou zijn (toch?), maar ook dat het verkeerd inbouwen of foutjes maken tijdens het programmeren snel kan leiden tot een vroegtijdig einde van de controller.
ebben jullie misschien tips waar ik echt op moet letten (risico dat het fout gaat is er natuurlijk altijd, maar dat beschouw ik dan maar als leergeld).

Misschien hebben jullie ook een idee van het verschil dat het op zou moeten leveren (ga ik bijv. echt actieradius verschil merken door de extra efficiëntie van de "sinusoidal wave" en regeneratie. En gaat het ook met deze kleine batterijen extra "oomph" geven bij het optrekken, of zijn de batterijen nu echt de bottleneck?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
perpixel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:17:
Mijn lieftallig partner weet dat ik wel van een projectje houd. Dus heb ik voor mijn verjaardag een Ebretti 518 gehad. Rijd nu wel, maar heeft ergens tijdens zijn leven een paar kleinere accu's gehad (18ah). Hierdoor is de range niet goed.

De accu's zijn een projectje voor later. Hier twijfel ik nog over. De drempel naar lithium voelt hoog, maar anderzijds voelt het ook zonde om nu 4 nieuwe accu's te kopen en later alsnog te wisselen. Dus voor nu even op de backlog.

Wat ik al wel wil gaan doen is een Kelly controller inbouwen. Ik las een paar pagina's terug dat de kls-n 72v met 220a een goede keus zou zijn (toch?), maar ook dat het verkeerd inbouwen of foutjes maken tijdens het programmeren snel kan leiden tot een vroegtijdig einde van de controller.
ebben jullie misschien tips waar ik echt op moet letten (risico dat het fout gaat is er natuurlijk altijd, maar dat beschouw ik dan maar als leergeld).

Misschien hebben jullie ook een idee van het verschil dat het op zou moeten leveren (ga ik bijv. echt actieradius verschil merken door de extra efficiëntie van de "sinusoidal wave" en regeneratie. En gaat het ook met deze kleine batterijen extra "oomph" geven bij het optrekken, of zijn de batterijen nu echt de bottleneck?)
Ik weet de specs van de controller die er nu inzit niet , maar laten we stellen dat de kelly controller 10% meer efficient is ( dat lijkt me al extreem). dan ga je dat er dus op vooruit in best case. je gaat er een paar KM mee winnen lijkt me.

de oomph bij het optrekken komt van de hoeveelheid stroom die je door de motor jaagt. In de kelly controller kan je instellen hoeveel dat moet zijn en hoeveel stroom er uit de battery mag komen.
De vraag is alleen hoeveel kan jouw accu leveren?

qua aandachtspunten : volgens mij heeft de kelly controller een precharge weerstand nodig wanneer je het accupakket eraan hangt. anders zegt ie plof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online
samv76 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:47:
[...]
qua aandachtspunten : volgens mij heeft de kelly controller een precharge weerstand nodig wanneer je het accupakket eraan hangt. anders zegt ie plof.
Klopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• samv76
Zo de nieuwe bms in mijn accu gezet.
Nu even wat testjes uitvoeren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

samv76 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:29:
Zo de nieuwe bms in mijn accu gezet.
Nu even wat testjes uitvoeren

[Afbeelding]
Wauw die ziet er zo al cool uit zeg!
Mooi om al die handige electrici hier bezig te zien.
Ik snap er allemaal geen bal van.
Hahaha..
Mooi project.

Olaf

• samv76
Nou de eerste testjes gedaan.
beetje lastig rijden met een losse accu tussen je benen en een tablet daar weer bovenop om de spanning en stroom te kunnen zien ...

Heeft er iemand wel eens gemeten hoeveel voltage sag je krijgt bij het acceleren?

• Card Nox
  • Nu online
samv76 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:13:
Heeft er iemand wel eens gemeten hoeveel voltage sag je krijgt bij het acceleren?
Yes kan ik zien op mijn display wat direct op de BMS zit. Ligt natuurlijk erg aan je complete setup: hoeveel cellen (serie en parralel), welke cellen, interne weerstand, hoeveel W trek je er door heen etc.

Wil je iets specifieks weten? Wil je binnen 4 seconden op de 50 zitten of binnen de 8, dat maakt een mega verschil.

• samv76
Card Nox schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Yes kan ik zien op mijn display wat direct op de BMS zit. Ligt natuurlijk erg aan je complete setup: hoeveel cellen (serie en parralel), welke cellen, interne weerstand, hoeveel W trek je er door heen etc.

Wil je iets specifieks weten? Wil je binnen 4 seconden op de 50 zitten of binnen de 8, dat maakt een mega verschil.
het liefst binnen 3 tellen op de 90 ;)
maar dat gaat niet lukken met een riemaandrijving :P

Mijn accupakket is oud en ik zie dat wanneer ik 85A als maximale stroom toesta dat de voltagesag dan meer dan tien volt is op een 72V (20S22P) accu. 8)7

begrens ik de maximale stroom op 60 A dan is mijn voltage sag een volt of 5 tijdens volle acceleratie. Een stuk schappelijker alleen kom ik dan niet harder dan 65km/h

maar meer dan 10V lijkt me echt te veel sag?

• Card Nox
  • Nu online
Ja dat is wel echt (te) veel. Ik meende dat als ik max stroom geef ik iets van 2V a 3V zak. Dat is met een 20S20P batterij en ongeveer 150A dus een slordige 10kW wat ik dan trek. Maar dat zou ik een keer na moeten checken hoeveel het precies is.

[Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 12-05-2021 19:43]

• samv76
Ja dat is volgens mij ook wel echt een teken dat de accu zijn beste tijd gehad heeft. Die is tenslotte ook al de nodige jaren oud .

Ik had al even snel bij Nkon gekeken maar helaas hadden ze van de celoen waar ik graag een accu van zou bouwen , niet voldoende cellen op voorraad voor een 20s20p accu.

• flippy
  • Niet online
je moet ook een grotere accu maken. die accu is te klein.

• Card Nox
  • Nu online
20S22P is toch niet zo klein? Dat zijn 440 cellen. Uitgaande van 3Ah per cel is het 72v66Ah. Dat is meer dan voldoende om een scootertje vooruit te duwen (uitgaande van van een standaard A kwaliteit cel).

Welke cellen wil je hebben? Je kunt zo een mailtje sturen,kan zijn dat ze binnenkort binnen komen.

[Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 13-05-2021 00:15]

• flippy
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:14:
20S22P is toch niet zo klein? Dat zijn 440 cellen. Uitgaande van 3Ah per cel is het 72v66Ah. Dat is meer dan voldoende om een scootertje vooruit te duwen (uitgaande van van een standaard A kwaliteit cel).

Welke cellen wil je hebben? Je kunt zo een mailtje sturen,kan zijn dat ze binnenkort binnen komen.
hij heeft een motorfiets-govecs. die kan 90 fabriek af. daarom zit er ook de "grote" 6kW parker eronder. ;)

de grootste "orginele" accu was iets van 50Ah of zo. de meeste zijn maar 45Ah.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-05-2021 11:14]

• Card Nox
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:11:
[...]hij heeft een motorfiets-govecs. die kan 90 fabriek af.
Ahh zo, dat veranderd de zaak. Ik heb mijn Regelaar op 70% afgeknepen en rij daarmee 80 op de GPS. Zou die 90 dus ook wel halen maar geen idee hoe de accu dat zou vinden. Rij doorgaans niet vaak sneller dan 60kmph, vind ik al snel genoeg.

Zal de volgende keer eens kijken hoeveel watt ik trek bij die snelheid.

[Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 13-05-2021 12:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monstarr076
Ah de Govecs 3.4. Daarvoor heb ik paar jaar terug mijn motor rijbewijs gehaald :)
Fijn ding, met 4 x 10S 30Ah LG blokken erin kwam ik uit op 74v60Ah en haalde ik iets van 80 km range ermee. Prima om lekker in en rondom de stad met het verkeer mee te komen.

Maar wel met de controller wat straffer ingesteld qua stroom en max 90kmpu. Wat me toen al snel opviel is dat de motor vaak heel erg warm werd als je met wat hogere snelheid rijdt en hard optrekt. Er zit geen enkele mate van koeling op de originele motor. Zelfs geen koelribben voor passieve koeling.
Ik ging al snel kijken voor een motor van een Zero. Voordeel van zo'n motor is dat de dcf Sevcon parameter bestanden relatief makkelijk te vinden zijn (op USA fora) omdat Zero motoren ook de Sevcon controllers gebruiken. Omdat een nieuwe motor van scratch werkend krijgen en tunen in Sevcon praktisch onmogelijk is voor een leek, moet je dus werken met bestaande inpassingen.

Maar dat project heb ik toen maar laten varen. De Zero motoren zijn bijna niet te vinden in Europa en je krijgt dan ook problemen met de NL type goedkeuring voor de 3.4 dacht ik toen. Ik meen me te herinneren dat de 3.4 <11 kW gekeurd is.

Hoe dan ook, cool om te zien dat er iemand een 3.4 rijdt hier :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01:18

Eentje

houd van de vijver

MrOizo2005 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:48:
Zoals beloofd, de foto's van mijn nieuwe aanwinst ! de Nipponia E-rex !

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even ter aanvulling voor de vraag omtrent mijn beenruimte. Ik ben zelf 1,90M en zou zelfs nog iets verder naar achter kunnen zitten

[Afbeelding]
ik ben mezelf aan het orienteren op een e scooter en deze staat samen met een iva e-go op mede door de prijs. op mijn lijstje hoe bevalt hij tot nu toe qua rijervaring en voornamelijk hoe is de actie radius?

alvast bedankt voor je antwoord.

There eent no place like home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 22-06 14:59
Eentje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
[...]

ik ben mezelf aan het orienteren op een e scooter en deze staat samen met een iva e-go op mede door de prijs. op mijn lijstje hoe bevalt hij tot nu toe qua rijervaring en voornamelijk hoe is de actie radius?

alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb er nu iets van 9 maanden eentje. Volgens mij staat er nu een kleine 5k op de teller.
Gebruik hem voornamelijk voor woon-werk verkeer (50-55km heen en weer) en de sporadische boodschap.
Actieradius is ongeveer 50km bij normaal weer (+- 12 graden).
Rijcomfort is best wel goed. Alleen ik heb het gevoel dat de Niu beter vering heeft.
Het enige jammere is dat standaard in de controllers de zogenaamde eco modus zit.
Op het 45 model betekent dat, dat als je optrekt je tegen de 50 aan komt. Om vervolgens terug te zakken naar 43.
Ik probeer al een tijdje om de controller dat niet te laten doen. Maar dat is helaas nog steeds niet gelukt.
Op zich prima dingetje als je een kant en klaar iets wil.

Hoewel ik het inmiddels wel eens ben met de heersende consensus dat het beter/duurzamer is om een oudere govecs te kopen en er zelf een controller en batterij in te knallen.

Enige twee onderhouds dingetjes die ik in de 9 maanden heb gehad was dat mijn band een soort van hobbelt en een rem die afgesteld moet worden.
Prima te overzien!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Card Nox schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:14:

ja daar ben ik nog naar aan het kijken.

op mijn lijstje staan :
BAK N18650CL 2900mAh - 8.25A ( ken het merk echter niet, maar ze zijn aanzienlijk goedkoper)
Panasonic NCR18650BD 3100mAh - 10A .
LG INR18650-MJ1 3400mAh - 10A

Omdat ik vanwege een ziekte niet zo zwaar belastbaar ben, wil ik eigenlijk twee accu's in parallel zetten.
Ik heb een behuizing van een kleine govecs accu en daar past20S11P aan cellen in. Dus het idee is om er daar twee van te maken met nieuwe cellen .
Deze accus zijn dan uitneembaar en voor mij te tillen, waardoor de scooter in de winter afgedekt buiten kan blijven zonder dat de accu's kapot vriezen.

een aantal nieuwe motorscooters van Super soco, en Niu werkt ook met twee uitneembare accupacks dus het moet blijkbaar kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Monstarr076 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:03:
Ah de Govecs 3.4. Daarvoor heb ik paar jaar terug mijn motor rijbewijs gehaald :)
Fijn ding, met 4 x 10S 30Ah LG blokken erin kwam ik uit op 74v60Ah en haalde ik iets van 80 km range ermee. Prima om lekker in en rondom de stad met het verkeer mee te komen.

Maar wel met de controller wat straffer ingesteld qua stroom en max 90kmpu. Wat me toen al snel opviel is dat de motor vaak heel erg warm werd als je met wat hogere snelheid rijdt en hard optrekt. Er zit geen enkele mate van koeling op de originele motor. Zelfs geen koelribben voor passieve koeling.
Ik ging al snel kijken voor een motor van een Zero. Voordeel van zo'n motor is dat de dcf Sevcon parameter bestanden relatief makkelijk te vinden zijn (op USA fora) omdat Zero motoren ook de Sevcon controllers gebruiken. Omdat een nieuwe motor van scratch werkend krijgen en tunen in Sevcon praktisch onmogelijk is voor een leek, moet je dus werken met bestaande inpassingen.

Maar dat project heb ik toen maar laten varen. De Zero motoren zijn bijna niet te vinden in Europa en je krijgt dan ook problemen met de NL type goedkeuring voor de 3.4 dacht ik toen. Ik meen me te herinneren dat de 3.4 <11 kW gekeurd is.

Hoe dan ook, cool om te zien dat er iemand een 3.4 rijdt hier :D
klopt koeling zit er niet op , dus daarom ben ik bezig om er zelf koelribben op te monteren.
Al is mijn idee voor de lange termijn om de motor te vervangen voor een QS motor en dan over te gaan naar ketting ipv riemaandrijving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de accu vriest niet kapot hoor. dat is echt niet een reden om de accu eruit te halen. en je kan ook nog gewoon verwarming erin bouwen als je ook in de winter lekker wilt rijden ermee.

je hebt dan ook een berg meer ruimte voor kleinere cellen die goedkoper zijn.

[Voor 18% gewijzigd door flippy op 17-05-2021 12:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
ja dat zou kunnen :)
ik vind de huidige accu echt op een k%t manier ingebouwd zitten. Je moet de hele scooter uit elkaar halen om dat ding eruit te krijgen en bovendien til ik me eigen dan weer een breuk en lig ik drie dagen uitgeteld in bed :D

dus liever twee maal een kleinere

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
gewoon 1 grote die je er nooit uit hoeft te halen lijkt me pracitscher.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monstarr076
samv76 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:48:
[...]

klopt koeling zit er niet op , dus daarom ben ik bezig om er zelf koelribben op te monteren.
Al is mijn idee voor de lange termijn om de motor te vervangen voor een QS motor en dan over te gaan naar ketting ipv riemaandrijving.
QS motor, slim plan daar zijn geloof ik de DCF's ook wel voor te vinden. Die heb je ook met vloeistofkoeling. Of je trekt de Sevcon eruit en stuurt 'm anders aan met een eenvoudigere controller. Alleen heb je dan geen werkend display meer op je stuur.
Kettingaandrijving produceert wel een stuk meer geluid he. Ik weet niet of je daar aan gedacht hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
flippy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:16:
gewoon 1 grote die je er nooit uit hoeft te halen lijkt me pracitscher.
ja zit ook nog in de optie lijst. ik ben nog in de verkennende fase. :)
Maar vrieskou gaat toch niet samen met 18650 cellen? en laden in vrieskou al helemaal niet voor zover ik weet?

Ik moet ook een beetje toekomst denken. mezelf kennende gaat die accu er of toch ooit weer eens uit moeten, of ik koop een andere scooter waar ik dan de accu voor wil gebruiken. En hoeveel en wat ik nog kan tillen met mijn lijf in de toekomst blijkt altijd ook een vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Monstarr076 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:26:
[...]

QS motor, slim plan daar zijn geloof ik de DCF's ook wel voor te vinden. Die heb je ook met vloeistofkoeling. Of je trekt de Sevcon eruit en stuurt 'm anders aan met een eenvoudigere controller. Alleen heb je dan geen werkend display meer op je stuur.
Kettingaandrijving produceert wel een stuk meer geluid he. Ik weet niet of je daar aan gedacht hebt.
Ja als ik voor de QS motor geen DCF kan vinden dan grote kans dat ie in de verkoop gaat en er een kelly of een votol voor terug komt.

Iets meer herrie zou ik persoonlijk niet zo heel erg vinden. Als ik zie hoe vaak ik nu al bijna voor mn sokken gereden ben/mensen een hartaanval bezorgd heb omdat mensen je niet aan horen komen.. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
samsung 29E

en je kan de accu intern wel in delen maken. anders krijg je hem er ook niet in. maar gewoon 1 grote bak waar gewoon een berg losse blokken in zitten is perfect mogelijk en houd het gewicht per blok zelfs nog lager.

en vrieskou is wel een beperkende factor maar dan moet je gewoon verwarming in de accu bouwen die de accu op 15~20c houd. dan rijd ie altijd lekker en heb je nooit temperatuurproblemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monstarr076
samv76 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:04:
[...]

Ja als ik voor de QS motor geen DCF kan vinden dan grote kans dat ie in de verkoop gaat en er een kelly of een votol voor terug komt.

Iets meer herrie zou ik persoonlijk niet zo heel erg vinden. Als ik zie hoe vaak ik nu al bijna voor mn sokken gereden ben/mensen een hartaanval bezorgd heb omdat mensen je niet aan horen komen.. :X
Dat zul je met een 'just married' scooter niet snel meer hebben nee ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
flippy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:14:
samsung 29E

en je kan de accu intern wel in delen maken. anders krijg je hem er ook niet in. maar gewoon 1 grote bak waar gewoon een berg losse blokken in zitten is perfect mogelijk en houd het gewicht per blok zelfs nog lager.

en vrieskou is wel een beperkende factor maar dan moet je gewoon verwarming in de accu bouwen die de accu op 15~20c houd. dan rijd ie altijd lekker en heb je nooit temperatuurproblemen.
https://eu.nkon.nl/samsun...0brQFaEAQYASABEgK-yPD_BwE

Deze bedoel je? waarom specifiek deze in vergelijking met bijv de panasonic Panasonic NCR18650BD 3100mAh - 10A ?

Gezien de mindere capaciteit per cel zal je er daar weer een hoop extra van moeten hebben om aan dezelfde capaciteit te komen?
Monstarr076 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Dat zul je met een 'just married' scooter niet snel meer hebben nee ;)
nee precies. Het is ook een ongebruikelijke combo hier in nederland. een scooter die op de weg rijdt en dan ook nog eens met 80 plus km/h. Mensen zijn niet gewend dat je zo snel nadert en als er dan ook nog geen hoop herrie is om dat enigzins duidelijk te maken dan heb je al snel " ik kan er nog wel even voor" momentjes.. al zo vaak gehad..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de 29E is veel robuuster. (en goedkoper per Wh)

[Voor 31% gewijzigd door flippy op 17-05-2021 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
robuster als in langere lifecycle?
nadeel is natuurlijk wel dat je er heul veul van nodig hebt wil je naar bijv 60 Ah.

Ik moet ook nog op zoek naar een spotwelder, een 18650 lader en uitrekenen hoe dik het nikkel moet zijn.
ik heb tenslotte maar 1 huis om af te branden :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
ze kunnen meer misbruik hebben. wat ook wel gaat gebeuren in jou geval.

en veel meer valt wel mee. uiteindelijk heb je voor dezelfde centen meer accu. en meer accu kan ook meer vermogen hebben.
puntlasser kan je wel van mij overkopen. ik heb er nog eentje liggen.
en 0.15x8mm is zat.

• Yrrah1514
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 19-05 20:11
Goedenavond ik ben op zoek naar een circuit board van een nimoto e-max 90.deze stuurt de verlichting en knipperlichten aan.en ook div modus zoals ecostand.op het circuit board kan ik alleen het typenummer 60852 te zien.kan iemand mij aan een vervangend board helpen of een dealer van de e-max 90

• Engie
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 22-06 14:59
Yrrah1514 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:10:
Goedenavond ik ben op zoek naar een circuit board van een nimoto e-max 90.deze stuurt de verlichting en knipperlichten aan.en ook div modus zoals ecostand.op het circuit board kan ik alleen het typenummer 60852 te zien.kan iemand mij aan een vervangend board helpen of een dealer van de e-max 90
Lijkt erop dat een Australisch merk is. Maar ik kan nergens een dealer of vervangende onderdelen vinden.
Heb je al geprobeerd om het board te repareren? Wellicht is er alleen een componentje doorgebrand of en soldering doorgeroest!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Als iemand losse cellen wil hebben, weet niet of het goede cellen en/of een goede deal is dus zelf onderzoek is aanbevolen.

18650 cellen Panasonic pf 300 stuks ongebruikt
€ 175,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

• damitch300
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:25
https://www.lidl-shop.nl/...351104&utm_mktc=affiliate

Docgreen S4 bij de Lidl voor 1599.
Precies dezelfde scooter als Iva S4

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Een S5 zou nog een optie zijn.
De NIpponia Elegance is voor grote mensen vooral een fijne scooter, net als de F3 trouwens.
Deze is te klein voor iemand als mij.

Olaf

• !null
flippy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:34:
dali niet doen. teveel om op te noemen.
ANT hebben niet goede mosfets.

pak deze maar: https://www.aliexpress.com/item/4000529723243.html
Hee flippy, ik heb nu dit BMS binnen en aangesloten. Maar hij gaat niet aan.
Nou verwacht ik niet dat je de support voor ali expres gaat doen, maar misschien heb je een tip.

Ik heb het netjes aangesloten zoals in schema, op 15s. B+ ook aan 15e cel gehangen.
B- dunne draad en ook B- dikke draad kloppen ook.
Alles nagemeten op de stekkers die BMS in gaan. Voltage zit nu op 55 volt (accu halfvol), hoger dan de 40 of 45v waarmee BMS pas gaat werken.

Maar het enige ledje dat erop zit brandt niet en ik vind hem ook niet op bluetooth met de app (die ik via QR code heb gedownload dus zou goede moeten zijn)

Nou heb ik er expres nog geen verbruiker en lader aan gehangen (dat is de dikke P- van BMS), maar dat hoeft voor zover ik weet ook niet en de P- is ook niet doorverbonden met B- want BMS staat uit.

Ik heb destijds een ander BMS van jou gekocht en aangesloten in mijn scooter, gewoon zoals je verwacht.
Ik snap niet wat ik hier met dit BMS fout doe, of dat het een dead on arrival is.

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Niet online
je moet de lader eraan doen om het aan te zetten de eerste keer...

• !null
flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:38:
je moet de lader eraan doen om het aan te zetten de eerste keer...
Bedankt voor het meedenken.
Ok ik heb er nu een meanwell ELG lader op. Er staat nu voltage van 58v tussen dikke P- en B+ (laatste dunne draad). De plus van de meanwell zit dus ook op de + van de accu.
Maar helaas nog geen verschil, gaat nog niet aan.

Ik meet het voltage ook echt op het B+ contactjes in de stekker die het BMS in gaat.

Edit: Ik heb ook het Chinese manual vertaald naar Engels maar kom ik ook niet verder mee.
Nou ja, morgen er maar weer mee verder.

[Voor 20% gewijzigd door !null op 27-05-2021 12:43]

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Niet online
er moet daadwerkelijk een hoger voltage ingaan dan waar de accu op zit. als de accu vol is moet je de lader dus even wat hoger zetten om de boel te forceren. je kan dat al doen door even kort 1 losse cel in serie te zetten met de lader zodat je voltage 4v hoger is en er echt stroom de accu in "wilt".

• !null
flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:52:
er moet daadwerkelijk een hoger voltage ingaan dan waar de accu op zit. als de accu vol is moet je de lader dus even wat hoger zetten om de boel te forceren. je kan dat al doen door even kort 1 losse cel in serie te zetten met de lader zodat je voltage 4v hoger is en er echt stroom de accu in "wilt".
Ik heb voltage een paar volt hoger staan dan accu, en zonder BMS was hij in die opstelling gewoon aan het laden.

Maar misschien moet ik, alleen om de boel te activeren, de min kant van de lader ook op de - van de accu aansluiten? Daarna natuurlijk niet meer want het BMS zit juist inline in de min.

Want nu kan er nog geen stroom van lader naar accu lopen omdat BMS niet aan is en dus P- niet verbonden is met B-.
Maar BMS heeft dus aan accu kant 55v staan en aan power kant 58v, toch gaat hij niet aan. Maar goed, best kans dat ik iets nog niet goed doe.

Ik krijg als het goed is morgen de andere lader binnen die ik een stuk hoger kan zetten in voltage. Want ik heb nu de ELG van de scooter op zijn max :+

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

[Voor 9% gewijzigd door !null op 27-05-2021 22:28]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06:58

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06:58

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Oké, ik hap wel. Waarom eindelijk?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Typisch Nederland :')

Volgende stap is de e-bike, dan de normale fiets en daarna voetgangers. Het einddoel is dat je in een volledig metalen ridderpak over straat moet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Roppedop schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:12:
Oké, ik hap wel. Waarom eindelijk?
Veiligheid en luie mensen van een scooter afkrijgen wat mij betreft. Dan generaliseer ik natuurlijk enorm.

Maar tieners tegen zichzelf beschermen scheelt ook wel. Zoveel die dan een 25km scooter nemen en er dan 70 mee rijden. Maar dan zit je haar tenminste nog goed.

En een 25kmh wordt ook door veel mensen gebruikt terwijl die makkelijk een fiets zouden kunnen pakken. Geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True