Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:57

OlafBso

Het kan altijd beter

Wat vinden jullie van de App scooter?
Ziet er goed uit.
Benieuwd naar de inhoud.
:)

Olaf

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

n0elite schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:56:
Beste Tweakers,

Lees dit topicvol belangstelling. Rij nu een Kymco 4takt sinds een paar jaar, maar heb ook een electrische scooter van thuisbezorgd mogen proberen. De stilte en geen uitlaatgassen beviel mij erg goed.
Ben nu aan het kijken of het mogelijk is om mijn Kymco te verkopen en een electrische scooter te kopen.

Ik ben op zoek naar een elektrische scooter die aan de volgende eisen moeten voldoen:

- Blauw kenteken
- 35km/h kan maar het liefst iets meer (10-15%) vermogen omdat ik in een heuvelachtig gebied woon
- Minimaal 70 km actieradius, eventueel later uit te bouwen naar meer accucapaciteit
- Batterij moet 3-5 jaar mee kunnen
- Regeneratie
- Snelladen (?)

Als ik een 2ehands e-scooter koop en een accu door @flippy laat maken, zit ik dan met een budget van 1500e goed of is dit nog te weinig?
voor alleen de accu gaat dat budget krap worden, helemaal als daar ook nog een lader bijmoet, snelladen is iets wat is doorgaans altijd erg afraad ivm de sltijtage van de accu en adviseer dat geld gewoon in een grotere accu te steken zodat je geen snellader nodig hebt. de 3~400 euro die een "snellader" kost kan je beter besteden in meer bereik, daarmee koop je al snel 20km meer bereik. met een beetje peppie (reguliere) lader kan je tussen de 30 en 50km per uur laden.
grotere accu leeft ook langer, een goed bemeten accu moet makkelijk 5~10 jaar meegaan.
regeneratie heb je een andere controller nodig, dat is weer iets wat bij het budget erbij komt. reken op 250~300 euro voor een beetje deftig iets, zelfde geld voor meer vermogen en topsnelheid, maar met een andere accu kan die top ver boven de legale snelheid gaan.
OlafBso schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:29:
Wat vinden jullie van de App scooter?
Ziet er goed uit.
Benieuwd naar de inhoud.
:)
ik blijf erbij dat een product geadverteerd moet worden met goede punten van het product, niet een gimmic die na 2 weken niet meer word bekeken, en ja ik bedoel daar ook de niu eigenaars onder die een scooter kopen die platloopt als je een paar weekjes op vakantie gaat dooe de zinloze gimmics en phone home onzin die er tegewoordig allemaal inzit, de fabrikant hoeft niet te weten wat jij allemaal met die scooter doet.

een scooter moet goed rijden en repareerbaar zijn tegen een nette prijs voor de prestaties/kwaliteit, daar heb je geen app voor nodig om dat te doen. ik weet zeker dat het product beter zou worden als je het geld in daadwerkelijk in het product zetten ipv een peppie lcd scherm.

flippy wijzigde deze reactie 18-02-2019 21:29 (6%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• n0elite
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-05 18:41
flippy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:16:
[...]

voor alleen de accu gaat dat budget krap worden, helemaal als daar ook nog een lader bijmoet, snelladen is iets wat is doorgaans altijd erg afraad ivm de sltijtage van de accu en adviseer dat geld gewoon in een grotere accu te steken zodat je geen snellader nodig hebt. de 3~400 euro die een "snellader" kost kan je beter besteden in meer bereik, daarmee koop je al snel 20km meer bereik. met een beetje peppie (reguliere) lader kan je tussen de 30 en 50km per uur laden.
grotere accu leeft ook langer, een goed bemeten accu moet makkelijk 5~10 jaar meegaan.
regeneratie heb je een andere controller nodig, dat is weer iets wat bij het budget erbij komt. reken op 250~300 euro voor een beetje deftig iets, zelfde geld voor meer vermogen en topsnelheid, maar met een andere accu kan die top ver boven de legale snelheid gaan.
[...]
Bedankt voor de informatie! Snelladen en regeneratie is geen harde eis. Hoeveel kun je eigenlijk regeneren in jouw ervaring?

Wat voor actieradius bij een snelheid van 40 km/h kan ik krijgen met een budget van 1500 euro?

-edit- Ik zie hier: flippy in "Elektrische scooters"

Dat je 1600 euro hebt uitgegeven aan bovenstaande, dat is zeer netjes! Wil eigenlijk ook wel zoiets, wil af van fossiele brandstof verbruikende apparaten in het dagelijks leven. Groene energie is sowieso beter dan benzine. Zal even moeten doorsparen, maar hoop binnen een half jaar oid een e-scooter te kunnen kopen.

n0elite wijzigde deze reactie 19-02-2019 12:00 (14%)

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

n0elite schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor de informatie! Snelladen en regeneratie is geen harde eis. Hoeveel kun je eigenlijk regeneren in jouw ervaring?

Wat voor actieradius bij een snelheid van 40 km/h kan ik krijgen met een budget van 1500 euro?

-edit- Ik zie hier: flippy in "Elektrische scooters"

Dat je 1600 euro hebt uitgegeven aan bovenstaande, dat is zeer netjes! Wil eigenlijk ook wel zoiets, wil af van fossiele brandstof verbruikende apparaten in het dagelijks leven. Groene energie is sowieso beter dan benzine. Zal even moeten doorsparen, maar hoop binnen een half jaar oid een e-scooter te kunnen kopen.
je kan regeneren tot je wiel blokkeert. dus 50>0 in een metertje of 30 is mogelijk.

die kosten die ik daar heb genoemd zijn een boel dingen niet meegeteld. de lasaparatuur en overige prularia zoals een behuizing om maar wat te noemen.
ook doe ik dingen tegewoordig anders om de algehele kwaliteit te verbeteren. die eerste accu was ook gemaakt met stalen strips ipv echt nikkel om maar wat te noemen. :X

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:12
Weet iemand vanaf welk bouwjaar de Govecs een grotere tandriempulley aan de voorkant heeft gekregen?
En is er al ervaring hiermee? Minder tandriembreuk?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:15
nieuws: Xiaomi komt officieel naar de Benelux

Komt de scooter mogelijk (on)officieel naar de Benelux toe? Laten we het hopen.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:44
Welke, de M365 step? Die heeft geen typegoedkeuring dus is nog niet legaal in NL.

specs

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:15
Dreamvoid schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:
Welke, de M365 step? Die heeft geen typegoedkeuring dus is nog niet legaal in NL.
Nee klopt. Maar misschien dat Xiaomi dat wel gaat regelen? Ik denk dat het wishfull thinking is, maar hopen mag altijd toch? :)

• Dreamvoid
Deze hele categorie e-steps zijn in NL nog illegaal, al zijn veel Europese landen wel bezig met acceptatie hiervan (Denemarken is net een proef gestart met een 20 km/u limiet, steps op het fietspad, zonder helmplicht).

Het enthousiasme van de doorsnee Tweaker voor dit soort gadgets is natuurlijk groot :+ , die van beleidsmakers niet zo: het vervangen van de fiets of benenwagen door een energie verbruikende step past uiteraard niet zo in het milieubeleid, en vervelender nog: er beginnen uit de VS nu ietwat verontrustende berichten te komen over significant toegenomen ongelukken met hoofdletsel (aangezien step rijders doorgaans geen helm dragen). De Stint-affaire speelt ook mee natuurlijk, ze willen niet nog eens een nieuwe voertuigcategorie te vroeg vrij geven zonder duidelijk beeld op de veiligheidsaspecten.

Aan de andere kant: als de bevolking het massaal wil, dan zal het ongetwijfeld wel komen. De praktijkervaringen zullen het leren.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 12-03-2019 13:44 (8%)

specs

• ido_nl
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-05 10:09
Ik zit te brainstormen of het handig is om een kleine nood accu te maken die je bij je kan hebben op de scooter. Mocht je scooter ermee stoppen dan kan je nog 5km ofzo doorrijden op de nood accu.

Wellicht is het op tijd opladen wel een betere aanpak, maar elke dag opladen is (dacht ik) ook weer niet goed, max aantal laad cycli...

Zijn hier mensen die zelf een pakketten maken met een spot welder? Is dat te doen?
En kennen jullie NL bedrijven die accu's op maat maken?
Ik heb nu een accu pack met LG cellen, 60V 20Ah, als deze ooit vervangen moet worden zou ik wel hogere Ah willen en A-merk cellen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

een kleine noodaccu heeft geen enkele meerwaarde, die cellen moet je gewoon in je normale accu stoppen.

opladen elke dag is niet erg als je hem ook elke dag gebruikt.

bedrijven die maatwerk accus maakt is er maar eentje. ik stuur je de gegevens wel via een PM.

• ido_nl
In dit draadje lees ik over een Kelly controller,

Wat is het grote voordeel van de controller, ik weet dat je deze zelf kan instellen, maar wat voor voordelen kan je behalen?
Zou je dit kunnen?
- Bepalen wat de max snelheid van je scooter is?
- Zorgen dat bij stilstand de scooter geleidelijk optrekt
- meer?

En klopt het dat de prijs van de controller rond de 250 euro ligt, of kijk ik verkeerd? Voor scooter 60v.

En Flippy, ik snap nog steeds niet wat beter is voor een Li-ion pack. Ik kan 2,5 dag doen op 1 lading, gebruik is 5x week
- elke dag opladen
- elke 2 dagen opladen

In de specs staat vaak 1000 of 1500 laad cycli

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-05 19:53
1 cyclus is van 100 naar 0% of 2x van 80% naar 30%. maar beter is van opladen tot 80% naar 30 % ontladen.

Het beste is opladen vlak voor gebruik, zodat de accu maar kort op z'n hoge spanning is (stress). Ik kan toevallig ook 2.5 x op en neer naar m'n werk, dus ik laad m'n accu tot 3.9 V / Cel. eenmaal weer thuis is ie 3.6 V / cel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ido_nl schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:50:
In dit draadje lees ik over een Kelly controller,
Wat is het grote voordeel van de controller, ik weet dat je deze zelf kan instellen, maar wat voor voordelen kan je behalen?
Zou je dit kunnen?
- Bepalen wat de max snelheid van je scooter is?
- Zorgen dat bij stilstand de scooter geleidelijk optrekt
- meer?
En klopt het dat de prijs van de controller rond de 250 euro ligt, of kijk ik verkeerd? Voor scooter 60v.
En Flippy, ik snap nog steeds niet wat beter is voor een Li-ion pack. Ik kan 2,5 dag doen op 1 lading, gebruik is 5x week
- elke dag opladen
- elke 2 dagen opladen
In de specs staat vaak 1000 of 1500 laad cycli
in dezelfde volgorde:
ja
ja
regeneratie, schakelaar met verschillende snelheden, eco mode (50% vermogen), keuze in hoe de gashandel reageert en hoe je vermogen vrijkomt om maar een paar dingen te noemen.

250~300 afhankelijk van eventueel belastingen.
beter is gewoon onder de 4.1v blijven. dan maakt het niet uit. daarboven gaat de levensduur hard omlaag.
laad cycli verhaal is onzin. graag negeren. ik heb accus die al 2000+ cycli hebben en nog steeds goed zijn.

pro tip: neem zoveel mogelijk volts als je de controller en accu vervangt. dan heb je meer speling op je topsnelheid. dat is namelijk een factor van voltage. als je deze ophoogt naar 72v of hoger kan je dus altijd even hard blijven rijden ook al loop de accu leeg.

flippy wijzigde deze reactie 24-03-2019 21:23 (9%)

• ido_nl
dank voor de antwoorden flippy en matthias1986.

Ik weet dat er slimme laders bestaan waarmee je de max voltage kan instelling, maar die zijn ook vrij prijzig. Even kijken hoe makkelijk/lastig het is om een Chinese lader aan te passen. Je past dan het cut-off point aan op 4.1v dan

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ja dat kan zeker. als je liever niet chinees koopt heb ik mogelijk nog wel wat liggen.

let wel dat normale BMS'sen totaal NIET balanceren als je niet oplaad tot 4.2. dus je moet investeren in een programmerbare bms.

flippy wijzigde deze reactie 25-03-2019 10:30 (7%)

• ido_nl
Goed punt over dat balanceren en de BMS, geen idee hoe dat bij mij zit, of de BMS eenvoudig te vervangen is, meestal is dit onderdeel van het accu pack denk ik. Vervangen is dan iets lastiger. Het cut-off point verlagen kan dus wel, als je er maar voor zorgt dat je ook af en toe weer balanceert door de accu wel tot 4.2V te laden.

Ik ben trouwens voor een scrooser/citycoco/rubrider (of geef het een naam) gegaan. Wel chinees, dus verwacht ook die kwaliteit, wel een voordeel, open systeem, kan vrij eenvoudig alles vervangen.

• ido_nl
Hebben jullie het verbruik wel eens gemeten, bv wat is het voltage, Ah en Watts van controller naar motor of accu naar controller? Ben benieuwd hoe je dat t beste kan doen, uitgaande dat ik geen Kelly controller heb :)

Kwam zo iets tegen, hier zou t mee moeten kunnen lijkt me
https://www.aliexpress.co...Function/32957990278.html

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

beste wat je kan doen is meten wat de lader verbruikt uit het stopcontact en dat naast je gereden afstand leggen. deze meters hebben een hele lage updatesnelheid dus die missen een boel vermogen en de shunts zijn ook niet bijster goed dus niet bepaald naukeurig.

zoek maar eens naar een voltcraft energiemeter 4000 of zo, daar komt ook eens tuk zinvollere info uit aangezien je dan je echte kosten ziet en wat je verbruikt inclusief de lader verliezen.

• ido_nl
gaat me niet om de kosten perse, maar nieuwsgierig naar
- wat is max Ampere geweest van een ritje (weet je ook hoeveel een accu pack moet kunnen leveren)
- hoeveel Volt voor een bepaalde snelheid (misschien een denkfout, 60v accu, max snelheid 43, ik wil 33, dus voltage naar de motor is lager. Dus eigenlijk heb ik geen 60v accu nodig, wellicht kan 48v. rekening houden dat ik nog wat extra overhoudt ivm de speling).

Totale verbruik kan je idd meten tijden t opladen, die truc kende ik al :)

Heb wel zo'n watt meter voor mn quadcopter, best leuke data

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

hoger voltage betekent ook minder amperes waardoor je meer vermogen vasthoud naarmate de accu leegloopt.
controllers zijn immers op amperes begrenst, niet op wattage. dus meer volt betekent ook dat je meer vermogen hebt.

• edjecadetje70
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 29-04 20:20
Interessante topic!!!

Ik zat eens te denken: gashendel wordt geregeld met een Hall sensor die de spanning laat varieren tussen 0-5volt en daardoor de snelheid geregeld wordt. Nu meet ik bij de stekker naast de controler tussen rood en zwart 4.65V en tussen groen en zwart bij volgas 3.85V. Scheelt bijna 1 volt, dus mis ik dan ook snelheid? zoja dan zet ik met een relais 4.65 volt op de groene (overbrug dan dus de hall sensor) waardoor ik harder rij en dan ook meteen een handmatig cruise control heb. Die relais bedien ik dan met een losse schakelaar of met de rechter rode claxon knopje.........of klinkt dit allemaal te simpel??

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

met de meeste controllers rij je bij 3.5v al op max snleheid. je mist mogelijk wat als je heuvelop gaat vol gas maar met standaard controllers merk je er niet veel van, deze zijn gewoon te slap om veel van te merken.

betere controllers hebben ook een ingebouwde CC optie...

• thunderwolf007
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21-05 12:47
Van het weekend ben ik begonnen met mijn Novox C20 kaal te maken. De oude loodaccu's zijn eruit en ook de controller en dc dc converter heb ik verwijderd. Bij NKON heb ik 220 cellen besteld, een tinybms, een 58.8V 5A lader en nog wat zaken om een 14s15p accupack te maken. Heb al een hoop voorbeelden gezien hier op het forum dus dat moet wel goed komen. Ik weet alleen nog niet goed welke kellycontroller ik moet bestellen. Deze bijvoorbeeld? Hebben jullie een goed idee? Sowieso wil ik graag de mogelijkheid tot regen remmen hebben. :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

waarom ga je in vredesnaam een 14S bouwen? gan dan voor de max wat de tinybms kan en maak de accu 16S. dit hogere voltage maakt de boel effcienter en geeft je een hogere topsnelheid zodat je die beter kan afregelen.
haal deze: https://kellyev.com/shop/kls-mn/

72V en 220A of meer. dan heb je nog wat over als je eindelijk naar de 72V (20S) gaat zodat je het volle vermogen kan losspelen van de motor en controller.

flippy wijzigde deze reactie 02-04-2019 18:04 (32%)

• thunderwolf007
flippy schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:02:
waarom ga je in vredesnaam een 14S bouwen? gan dan voor de max wat de tinybms kan en maak de accu 16S. dit hogere voltage maakt de boel effcienter en geeft je een hogere topsnelheid zodat je die beter kan afregelen.
haal deze: https://kellyev.com/shop/kls-mn/

72V en 220A of meer. dan heb je nog wat over als je eindelijk naar de 72V (20S) gaat zodat je het volle vermogen kan losspelen van de motor en controller.
14S vanwege de ruimte, zoals ik heb opgemeten gaat een 16S niet passen in de C20 tenzij ik wat kappen of de buddyseat ga verzagen. Ik heb daarnaast een blauw kenteken dus de snelheid zal max 32 worden.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

accubak is simpel te verzagen voor wat groters.
in de mijne heeft eerst een 4.5kWh accu gezeten.
binnenkort word dit 6.5kWh....

of slijp de hele meuk eruit en maak een nieuwe van een beetje alu plaat, roest ook minder... O-)

flippy wijzigde deze reactie 03-04-2019 11:19 (27%)

• thunderwolf007
flippy schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:18:
accubak is simpel te verzagen voor wat groters.
in de mijne heeft eerst een 4.5kWh accu gezeten.
binnenkort word dit 6.5kWh....

of slijp de hele meuk eruit en maak een nieuwe van een beetje alu plaat, roest ook minder... O-)
Ik ga vanavond nog eens kijken naar de scooter of het inderdaad simpel te vergroten is. Dan wellicht een 16s16p accu, twee blokken van 8p.

Hoe is jullie ervaring met energusps voor de tinybms. Heb ze een aantal mails gestuurd voor de bestelling maar het is complete radiostilte daar.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik bestel niet meer daar vanwege de houding van hun.
omdat hun balanceerdraden apart gekocht moeten worden en ERG kort zijn waardoor je altijd draden moet verlengen heb ik gevraagd of ze langere willen leveren en ik kreeg de email versie van een middelvinger retour.

het is een mooi ding gemaakt met deftige onderdelen maar dat maakt de rest niet goed.
ik koop nu goedkopere bms uit taiwan (of china) en indien nodig vervang ik de mosfets voor deftig spul.

flippy wijzigde deze reactie 03-04-2019 11:52 (26%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-05 07:49
Korte update. Ik rij al (ruim?) een jaar rond met een 16s2xP accupakket, tinybms en een ingebouwde lader van een LED driver met 2x kelly controllers (6-fase motor in wiel)

Wij gebruiken de scooter niet heel vaak maar alle elektra werkt nog prima :)

Ik heb helaas de scooter een keer langs de zijstandaard laten omvallen en zo wat kappen beschadigd en er helaas een gebroken. De (elektro) technische staat is nog goed gelukkig :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• matthias1986
Ik rijd nu 9 maanden met 22S16P in Novox C20 met veel plezier :)

Bij de KLS-S Kellycontroller heb ik de battery current begrenst op 40A en snelheid onbeperkt (ik wil zo hard mogelijk), maar om flink op te trekken zou ik graag nog een boost willen van bv 10 sec naar 60A. Die optie zit er helaas niet in bij een KLS.

Nu zit ik de denken om de shunt weerstand die de battery current meet in de KLS op te zoeken, om die dan met een flink relais en een shunt voor 10 sec te overbruggen, maar wellicht blijft t bij denken...

matthias1986 wijzigde deze reactie 04-04-2019 14:55 (6%)

• ido_nl
Ik had de vraag "welke" Kelly controller, fijn dat deze al vanzelf beantwoord is. Een KLS Kelly controller is dus de variant die nodig voor een e-scooter. Ik snap alleen nog niet wat dan een KBL voor controller is... Maar even een overzichtje gemaakt van alle controllers

KBL = General Brushless Motor Controller (24V-96V)
KEB = E-Bike Brushless Motor Controller (24V-84V)
KBS = Mini Brushless Motor Controller (12V-72V)
KSL = Sensorless Brushless DC Motor Controller (12V-72V)
KLS = Sinusoidal Wave Brushless Motor Controller (24V-144V)
KVD = Trapezoidal Brushless Motor Controller (60V-72V)

Voor een E-Scooter zou je dus kunnen gaan voor KBL, KBS, KLS, en misschien ook een KSL (Sensorless, snap nog niet goed wat dit inhoud)

En is een CAN-bus nodig, kan je als optie nemen zag ik
CAN-bus (Controller Area Network) Een standaard voor een seriële datatransmissie tussen componenten. CAN-bus is expliciet ontworpen voor omgevingen met veel elektromagnetische storingen.
Geen idee waarom je dit nodig zou hebben bij een controller...

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

canbus is handig voor grotere toepassingen zoals auto's en machines.
KEB: zoemt heel erg net als de chinese controllers.
KLS: sinusvormig, dus zoemt niet. is ook iets efficenter en rijd soepeler op lage toerentallen.

sensorloos is niet aan de orde voor scooters.
zoek maar de KLS n/m versie. iets andere behuizing maar koelt beter en is makkelijker monteren doordat de boutgaten op de controller zelf zitten ipv aan losse kabels.

flippy wijzigde deze reactie 04-04-2019 20:05 (23%)

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Flippy, je zult het niet geloven, maar als we ooit nog terug komen uit Amerika, wil ik toch nog steeds het betere accu pakket.
(We zitten hier nu 7 maanden vast)
Weet niet hoe alles gaat werken als ik het weer aansluit.
(Accu staat binnen)

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Op YouTube fijn de discussie aangaan.
Over de NIU N1
http://www.myniu.org/making-the-n1s-faster/
Dit vond ik vervolgens.
De verkoper zegt: prima controller en BMS.

Olaf

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

dus om hem beter te maken omzeilen ze gewoon alles en vervangen ze de hele meuk.

yup, top spul dus... |:(

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

flippy schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:12:
dus om hem beter te maken omzeilen ze gewoon alles en vervangen ze de hele meuk.

yup, top spul dus... |:(

Gemarkeerd antwoord
Scooter Centrum Reeuwijk
1 dag geleden
Hi Olaf, je hebt helemaal gelijk. Een korte opsomming: de BMS en motorcontroller is door NIU zelf ontwikkeld en bevat alleen hoge kwaliteit componenten. De printplaten zijn volledig voorzien van een corossiebestendige coating en alle stekkerverbindingen zijn ook vastgelijmd. De bedrading is van goede kwaliteit en voorzien van waterbestendige stekkerverbindingen. De batterij bevat cellen van Panasonic en de lader is gemaakt door LG.

De reacties zijn weer geweldig.
YouTube: ELEKTRISCHE SCOOTER VERGELIJKING 2018 - NIU U1 | M1-PRO | N1S
:9~

Olaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:00
Wat is de reden dat ik hier veel lees over het aanpassen van de scooters en hun accu systemen? Is de kwaliteit zo laag?
Zijn er geen scooters die je kunt kopen die gewoon werken?

Andere vraag, hoe hard gaan de meeste 45km/u elektrische scooters in de praktijk? Bij gewone scooters is dit toch vaak 50 a 55?

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Hoe zit het met de mogelijkheden om de elektrische scooters te repareren over zeg 10 jaar. Waar je vroeger er een nieuwe bougie opzette, moet je tegenwoordig CAN-BUS uit kunnen lezen en zit je vast aan propriétaire display's en beveiligde sleutels.
Ervaring leert dat sommige fabrikanten elektrische scooters op de markt brengen van 5000 euro, en na een paar jaar de divisie opdoeken waardoor er 0,0 kennis is bij de fabrikant en laat staan bij de dealers. Eenvoudig te verhelpen defecten kunnen betekenen dat een scooter total los is. Een leuk verdienmodel voor de fabrikant, maar als consument wil ik een duurzame scooter die ik zelf kan repareren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

!null schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:14:
Wat is de reden dat ik hier veel lees over het aanpassen van de scooters en hun accu systemen? Is de kwaliteit zo laag?
Zijn er geen scooters die je kunt kopen die gewoon werken?

Andere vraag, hoe hard gaan de meeste 45km/u elektrische scooters in de praktijk? Bij gewone scooters is dit toch vaak 50 a 55?
kwaliteit is altijd laag omdat de markt nog niet vraagt naar betere kwaltieit. de duurzame kwaliteit zie je alleen bij govecs en emax, wat letterlijk broertjes van elkaar zijn en die kosten ook serieus geld maar zijn ook veel duurzamer.
reguliere scooters is gewoon gevecht om de goedkoopste te zijn.

meeste electrische scooters halen de 45 niet eens, 43 is het meestal wel op en naarmate de accu leegloopt zakt het af naar 35~37 ongeveer.
een accu en controller upgrade om een hoger voltage te nemen kan ervoor zorgen dat je altijd 45 (of meer) blijft rijden ongeacht hoe leeg de accu is.
met de juiste accu (en controller) kan je rustig naar de 60, met een andere motor kan je boven de 100 uitkomen....

daarom ook een 2e handse kopen met rotte accus, ben je uiteindelijk evenveel kwijt als een nieuwe maar heb je wel iets beters staan.
Dre schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:02:
Hoe zit het met de mogelijkheden om de elektrische scooters te repareren over zeg 10 jaar. Waar je vroeger er een nieuwe bougie opzette, moet je tegenwoordig CAN-BUS uit kunnen lezen en zit je vast aan propriétaire display's en beveiligde sleutels.
Ervaring leert dat sommige fabrikanten elektrische scooters op de markt brengen van 5000 euro, en na een paar jaar de divisie opdoeken waardoor er 0,0 kennis is bij de fabrikant en laat staan bij de dealers. Eenvoudig te verhelpen defecten kunnen betekenen dat een scooter total los is. Een leuk verdienmodel voor de fabrikant, maar als consument wil ik een duurzame scooter die ik zelf kan repareren.
zelfde als nu, de oude generaties staan nu met rotte accus voor een appel en ei op marktplaats.
simplste is accu en controllerrevisie. ben je uiteindelijk wel een paar euro kwijt maar kan je alsnog weer vrolijk 10 jaar doorrijden op een scooter die beter rijd dan hij fabriek af deed.
er zijn bijna geen dealers waar je terrecht kan met serieuze problemen. daarvoor moet je naar de specialist, net als met een oudere auto.

de govecs en emax zijn tot zover de enisgte die echt canbus gebruiken. er is ook maar 1 of 2 bedrijven in nederland waar je terrecht kan met een govecs of emax als je de instellingen aangepast wilt hebben ( opvoeren, regeneratie aanzetten) omdat de aparatuur erg duur is.
voor alle andere scooters is het simpel: controller vervangen door een universele en indien nodig accu laten reviseren of vervangen. ook daar zijn maar 1~2 bedrijven in nederland die dat kunnen en maar 1 ervan komt op locatie langs.

en ja, de importeur kan het geen hol schelen, zolang het maar de garantieperiode overleeft is het goed.
ik heb inmiddels ook al een paar dealers en importeurs over de vloer gehad omdat de accus vaak de garantieperiode niet halen en ruzie hebben met de chinese fabrikant over garantie.

• !null
flippy schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:53:
[...]

kwaliteit is altijd laag omdat de markt nog niet vraagt naar betere kwaltieit. de duurzame kwaliteit zie je alleen bij govecs en emax, wat letterlijk broertjes van elkaar zijn en die kosten ook serieus geld maar zijn ook veel duurzamer.
reguliere scooters is gewoon gevecht om de goedkoopste te zijn.

meeste electrische scooters halen de 45 niet eens, 43 is het meestal wel op en naarmate de accu leegloopt zakt het af naar 35~37 ongeveer.
een accu en controller upgrade om een hoger voltage te nemen kan ervoor zorgen dat je altijd 45 (of meer) blijft rijden ongeacht hoe leeg de accu is.
met de juiste accu (en controller) kan je rustig naar de 60, met een andere motor kan je boven de 100 uitkomen....

daarom ook een 2e handse kopen met rotte accus, ben je uiteindelijk evenveel kwijt als een nieuwe maar heb je wel iets beters staan.

[...]

zelfde als nu, de oude generaties staan nu met rotte accus voor een appel en ei op marktplaats.
Opzich interessant om een oude gare scooter van nieuw spul te voorzien. Ze staan er idd voor weinig. Volgens mij is het redelijk overzichtelijk want het gaat alleen om aandrijving, remmen is gewoon hydraulisch en niet gerelateerd toch?
Dus je hebt:
- bestaande motor van bepaald vermogen en nominaal voltage
- bestaande gashendel 0-5v meestal las ik
- nieuw samen te stellen accu's
- bms, voor monitoren + laden, of is laden meestal apart geregeld? Dus bms alleen voor monitoring, of praat het ook met controller?
- controller voor het aansturen van motor, waar ik dus veel lees over Kelly controllers

Dat is het toch?
En dan bepaal je de snelheid van de scooter door je systeemvoltage en uiteraard te leveren ampere door accu maar ook controller, dat die de capaciteit aan kunnen.
Kun je ook, zoals wel eens hobbyisten met andere gelijkstroom elektromotoren zie, gewoon even een iets hoger systeemvoltage draaien om de boel wat harder te laten lopen en/of werken met lager ampere? Of gaan de meeste motoren het niet leuk vinden?
Ik meen dat uit de vorige pagina op te maken, bijvoorbeeld 60v motor op 72v draaien.

Als je aan zo'n project begint en een 2e hands kapotte scooter koopt, dan moet je dus alleen checken of het een 45km/u versie is al met een geel plaatje erop, en of de motor dus overweg kan met wat je wil, liefst dus wel een paar KW levert als je dus een beetje door wil rijden.

Elektrische scooters zijn wat nieuw voor mij, maar heb al wel eens verdiept in hybrides en EVs dus dat is uiteindelijk vergelijkbaar, alleen kleiner en overzichtelijker. Zal me er uiteraard nog op inlezen. Heb nog niet dit hele topic door geakkerd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bijna, je moet echter het idee van hoe een motor werkt iets bijstellen.

een motor heeft geen "nominaal" voltage. een motor heeft alleen een Kv nummer.
dat getal geeft aan hoeveel toeren de motor maakt per volt. dus een 10Kv motor maakt 10 toeren per minuut voor elke volt die je erin stopt. dit toerental is in de vrije lucht, onder belasting moet je daar ongeveer 15% vanaf halen.

je (top) snelheid is dus volledig afhankelijk van hoeveel volts je erin stopt.

de meeste chinese motoren zitten rond de 10Kv.
minder Kv's betekent dus meer trekkracht op lage snelheden omdat je meer volt nodig hebt voor hetzelfde toerental.
een drone motor heeft dus vaak een Kv van over de 10.000 maar die kan je ook stoppen met je vinger want er zit totaal geen trekkracht achter.

zoals je nu begrijpt is het voltage afhankelijk van het toerental. sta je stil heerst er dus 0 volt in de motor. wil je vooruit heb je dus een probleem, immers heb je maar enkele losse volts in de motor zolang je geen toeren maakt. dus om alsnog acceleratie te krijgen heb je amperes nodig, veel amperes, immers blijft I*V=W van toepassing. dus bij acceleratie heb je dus snel honderden amperes nodig om te acceleren.
de controllers die je in scooters ziet zijn meestal rond de 30~40A bij 48V uit de accu trekken. dus op zijn best krijg je 2kW de motor in als je op snelheid bent. die goedkope controllers kunnen natuurlijk niet de 3 a 400A leveren die de motor zou moeten absorberen. dus de goedkope controllers komen vaak niet verder dan 50~100A op de motor. dus van de lijn af zijn ze erg flutloos ook al kan de motor meer hebben,

ga je nou een andere accu gebruiken die veel meer vermogen kan leveren en een andere controller die bijvoorbeeld 300A kan verwerken word het een ander verhaal. dan krijg je ineens van de lijn af 300A*5V=1.5kW vanaf stilstand en snel klimmend naar 15kW als je over de 40 gaat bij een 72V accu.
je kan dus voorstellen dat je A: daar een andere motor voor nodig hebt als je de batterij amperes niet begrenst. en B: enorm veel vermogen ongebruikt is in een scooter.
een 1.5kW motor kan dus kort veel meer vermogen hebben maar zolang je onder die grens blijft kan je continu dus meer en meer vermogen eruit halen totdat je aan de limiet zit en de boel overhit raakt.

een motor kan het geen biet schelen hoe hard ze draaien, het gaat om de belasting. (en de lagers natuurlijk, maar dat is geen issue op scooters)

bij een accu hoort een bms, bij steeds meer scooters praat deze met de controller, geen bms = controller weigert dienst. daarom is het vaak een 1 tweetje met vervangen van de accu.

als ik een scooter koop is de enisgte vraag: "is het een gele plaat?" de rest kan me geen zak schelen want die sloop ik er toch uit.

we hebben hier al een inkoopactie gedaan en de meest hebben een 3 of 4kW motor gekocht met een zo laag mogelijk Kv getal zodat ze zoveel mogelijk acceleratie hebben. bij sommige waar ik ook de ombouw voor heb gedaan was het zeker nodig om de controller een paar flinke tanden terug te draaien van de volle 100% omdat je anders continu met het voorwiel los van de grond wegtrok. O-)

ik ben er nu eentje aan het ombouwen die "gewoon aso" hard kan optrekken. 120V accu, 300A controller en een 4kW nominale motor.
als die klaar is bouw ik nog een andere voor mezelf met een 8kW motor en 150V accu en een nog onbekend aantal amperes, ik gok ergens rond de 600A.... O-) :X

flippy wijzigde deze reactie 01-05-2019 06:55 (13%)

• !null
@flippy Bedankt en ik zal me er verder in verdiepen.
Feitelijk koop jij met 2e hands scooter alleen maar een frame met juiste registratie (geel plaatje elektrisch), je gebruikt de motor dus vaak niet eens. Dus je hergebruikt het frame plus kappen, de wielen en misschien nog een beetje bekabeling :P

Ik kam de kosten van controller, accu's (voor wat ik wil) en waarschijnlijk ook nog wel bms berekenen of schatten. Maar wat kosten die motoren dan?

Hard optrekken is voor mij geen doel, maar ik zou wel een hogere topsnelheid willen. Dus dat zal hem dan meer in hoger voltage zitten, maar er moet natuurlijk wel genoeg ampere geleverd kunnen worden.
Ik hoef geen 80 te kunnen rijden, maar ik wil niet met een halflege accu nog maar 40 kunnen oid. Ook omdat je veel meer tussen de auto's moet rijden.

!null wijzigde deze reactie 14-04-2019 22:06 (10%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

normaal hoef je de motor niet te vervangen als je geen rare dingen gaat doen. al zou ik niet met een standaard motor boven de 55~60 gaan. en dan moet je al wel een 2kW motor hebben. 1.5kW vind je vaak op de hele goedkope scooters. met die moet je iets voorzichiger zijn.

motor gaat richting de 400 euro wil je wat leuks.
wil je boven de 55 en dit stabiel kunnen blijven rijden ook met tegenwind of heuvel moet je die wel upgraden.

ps: ga niet naar de orientaalse supermarkt voor een accu.

flippy wijzigde deze reactie 14-04-2019 22:25 (6%)

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:30
Dat aso optrekken heb ik ervaren op één van de scooters van flippy. Pfoe, wat trok dat hard weg!

Flippy is voor mij een upgrade aan het uitvoeren. 300A controller, 4kW motor, bijna 7kWh aan accu. 105 volt bij volle accu, maar 4,05 zal voldoende zijn voor heel wat bereik :)
Denk dat ik 'm begrens op 56 km/u in de stad, 70-80 op het platteland waar het kan. Op vermogen (voor het optrekken) ook, zodat ik geen vaste klant van de bandenboer wordt haha.

• !null
flippy schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:24:
normaal hoef je de motor niet te vervangen als je geen rare dingen gaat doen. al zou ik niet met een standaard motor boven de 55~60 gaan. en dan moet je al wel een 2kW motor hebben. 1.5kW vind je vaak op de hele goedkope scooters. met die moet je iets voorzichiger zijn.
Maar als ik een 1,5 of 2KW motor erin heb, dan hou ik het veilig door de controller te maximaliseren op max Ampere (die hij affabriek ook zou krijgen) en dan maar kijken hoe hard ie loopt? Of zie ik het dan te simpel?
Het verschil met affabriek zou dan moeten zijn dat de accu het tenminste goed volhoudt, en hoger voltage dus hogere top.
motor gaat richting de 400 euro wil je wat leuks.
wil je boven de 55 en dit stabiel kunnen blijven rijden ook met tegenwind of heuvel moet je die wel upgraden.
Dat kan ik altijd nog doen. Maar 400 euro er boven op zou zo'n conversie wel een stuk duurder maken.

Accu is zo duur als je hem zelf maakt, BMS valt wel mee lijkt het (ali express eerdere link voorbeeld), en dan nog de controller en het werk zelf.
ps: ga niet naar de orientaalse supermarkt voor een accu.
Jouw voorkeur is cellen van Japanse makelij kopen bij NL websites?

• thunderwolf007
Weet iemand de Vin range van de standaard Tisong 48v dc converter? Werkt deze ook nog op 58.8V? Er staat namelijk niks op de converter qua informatie.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

!null schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:03:
[...]Maar als ik een 1,5 of 2KW motor erin heb, dan hou ik het veilig door de controller te maximaliseren op max Ampere (die hij affabriek ook zou krijgen) en dan maar kijken hoe hard ie loopt? Of zie ik het dan te simpel?
Het verschil met affabriek zou dan moeten zijn dat de accu het tenminste goed volhoudt, en hoger voltage dus hogere top.
[...]
Dat kan ik altijd nog doen. Maar 400 euro er boven op zou zo'n conversie wel een stuk duurder maken.
Accu is zo duur als je hem zelf maakt, BMS valt wel mee lijkt het (ali express eerdere link voorbeeld), en dan nog de controller en het werk zelf.
[...]
Jouw voorkeur is cellen van Japanse makelij kopen bij NL websites?
je kan rustig kort meer vermogen eruit halen. 80A kunnen ze wel hebben voor korte pulsen meestal.

motor kan je altijd later doen, eerst de accu en controller. andere motor is meer "voor de fun".
thunderwolf007 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:03:
Weet iemand de Vin range van de standaard Tisong 48v dc converter? Werkt deze ook nog op 58.8V? Er staat namelijk niks op de converter qua informatie.
de meeste gaan bij 60V in de fout. net als alle andere chinese controllers.
je kan dit bijstellen door met weerstanden te pielen maar dan moet je ook de condensators vervangen enzovoort.

gewoon nieuwe controller halen.

flippy wijzigde deze reactie 16-04-2019 13:03 (6%)

• !null
flippy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:41:
[...]

je kan rustig kort meer vermogen eruit halen. 80A kunnen ze wel hebben voor korte pulsen meestal.

motor kan je altijd later doen, eerst de accu en controller. andere motor is meer "voor de fun".
Maar bij topsnelheid belast je hem wel continu voluit. Dus daar moet je het wel goed op limiteren.

Wellicht dat de controllers (of iig de duurdere zoals de Kelly controller) dat gewoon kan programmeren? Pulsen van 80A toestaan maar continu maxxen op 50 of 60A? (bijvoorbeeld)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

gewoon een topsnelheid instellen.
je verbruik tijdens normaal rijden is immers behoorlijk constant.

als je een losse motor koopt kan je ze kopen met een temperatuursensor erin, die kan de controller uitlezen en vermogen begrenzen als je te ver gaat.
maar als je toch een grotere motor koopt is dat probleem ook niet meer aanwezig....

net als met een auto: je limieten liggen nog altijd bij het gaspedaal en de zelfcontrole om die minder ver in te drukken...

flippy wijzigde deze reactie 16-04-2019 14:13 (15%)

• Dreamvoid
Legaal gezien zitten er nog wel enige beperkingen op, max 4000W voor "gele plaat" e-scooters (cat L1e-B), en 15 kW voor de "125 cc" (L3e) categorie. Geen idee of je daar in de praktijk problemen mee gaat krijgen als de politie je toevallig bij een stoplicht als een raket naar 45 km/u ziet accelereren.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 16-04-2019 14:32 (6%)

specs

• !null
@Dreamvoid Tja, dat is het goede oude opvoeren van scooters en brommers zoals het al jaren gaat, en je op de rollerbank moet.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de meeste hebben geen flauw idee wat ze met een electrische aanmoeten. ik word doorgaans bij controles gewoon erlangs gelaten want ze hebben nog nooit een "opgevoerde" electische gezien die harder dan 45 gaat.

probleem is ook dat de "oude" stijl rollerbanken allemaal weg zijn, en die maten alleen de kW's, niet de snelheid. de hippe nieuwe doen aleen snelheid en geen kW's ivm europese regelgeving.

je -zou- natuurlijk ook gewoon in de stad "eco"stand kunnen rijden en pas daarbuiten of als je het zeker weet pas de volle 100% geven.

al zou ik met een standaard motor niet boven de 4kW uitkomen. dat vinden ze niet lang leuk....

flippy wijzigde deze reactie 16-04-2019 14:51 (22%)

• Dreamvoid
Idd, en zo zet dit de deur open naar scooters die onvoorstelbaar hard accelereren, maar niet harder gaan dan 45/50 km/u :+

Hoeveel dit in de praktijk werkelijk een probleem is, dat is lastig te zeggen. Ik heb voornamelijk het idee dat het opvoer-probleem in de hogere snelheid ligt waarmee mensen zichzelf de vernieling in rijden, niet de beter acceleratie.

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb het zelf een poos geleden gehad waar ik -meerdere malen- een politie volvo eruit reed bij het stoplicht.
ermee naar het bureau, op de rollerbank. na vastsnoeren op de rollerbank (want hij sprong er steeds af) draaien ze vervolgens de rollerbank aan puin door mijn advies op te volgen en rem vasthouden-vol gas-rem los te doen.
uiteindelijk zijn ze gaan rijden met een video wagen erachter en hebben ze een meting gedaan van 47km/u. ding wou geen mm harder.
ze konden me dus nergens op pakken. en ben zonder bekeuring naar huig gereden.

meeste agenten hadden wel zoiets van "dit heb ik nog nooit gezien/meegemaakt".
omdat de politie je niet meer kan pakken op kW's kunnen ze relatief weinig zolang je sneleid maar begrenst is.
rondrijden met meer kW's zoals bij motoren met een beperkt rijbewijs is ook een iets ander verhaal omdat je daar specifiek op vermogen word afgetikt door je rijbewijs en je verzkering, bij brommers kijken ze alleen naar snelheid.

• !null
Stel ik wil het betaalbaar houden, maar wel iets van 55 of 60 o.i.d. kunnen rijden. En ik koop een kapotte scooter met 1.5kW motor o.i.d., misschien meer. Uiteraard ga ik daar dan een andere accu in zetten, met dus het liefst een hoger voltage, dus bijv niet meer 48v maar 60v o.i.d.
Kan ik dan uit met alleen accu en BMS vervangen? Zo'n Tiny BMS bijvoorbeeld, die kan ook het vermogen zien en een cut-off doen toch? Voordat accu te laag gaat. En het laden dus netjes doen (en balancing)

Ik begrijp dat de originele motor controllers vaak slecht zijn of in ieder geval beperkt, maar zijn er niet controllers die wel om kunnen gaan met hogere voltage? Ik hoef niet persee meer ampere te draaien, vandaar dat ik het vraag.
Ik wil er ook geen heel duur project van maken.

• matthias1986
Stel dat je huidige controller 60 V aankan, dan is het nog steeds de vraag of hij niet de snelheid begrenst op bv 43 km/h.

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:30
Als je je accu vervangt voor eentje met een hoger voltage, zul je ook een andere lader moeten hebben, of je lader moeten aanpassen. Daarnaast moet je controller maar net het hogere voltage aankunnen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

!null schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:13:
Stel ik wil het betaalbaar houden, maar wel iets van 55 of 60 o.i.d. kunnen rijden. En ik koop een kapotte scooter met 1.5kW motor o.i.d., misschien meer. Uiteraard ga ik daar dan een andere accu in zetten, met dus het liefst een hoger voltage, dus bijv niet meer 48v maar 60v o.i.d.
Kan ik dan uit met alleen accu en BMS vervangen? Zo'n Tiny BMS bijvoorbeeld, die kan ook het vermogen zien en een cut-off doen toch? Voordat accu te laag gaat. En het laden dus netjes doen (en balancing)

Ik begrijp dat de originele motor controllers vaak slecht zijn of in ieder geval beperkt, maar zijn er niet controllers die wel om kunnen gaan met hogere voltage? Ik hoef niet persee meer ampere te draaien, vandaar dat ik het vraag.
Ik wil er ook geen heel duur project van maken.
een vol opgeladen 48V accu sit op 58.8V.

dus wat bedoel je met een 60V accu?

en nee, de standaard controller kan niet omgaan met een hoger voltage, darvoor moet je de controller gewoon vervangen.

• !null
Ok duidelijk. 60V bedoel ik nominale spanning (bijvoorbeeld 16 x 3,75v cellen) dus operationele spanning (accu vol) ligt nog ver voorbij de 60V en gaat dus niet werken.

Ik probeer dus een beeld te krijgen van de kosten. De Kelly Controller is mooi en het Tiny BMS ook. Maar samen met wat accessoires (om uit te lezen en configureren) is dat al 400 euro, en dan dus kosten voor accu.

Inderdaad ook nog de lader. Hoe werkt dit eigenlijk in de praktijk als je zo'n goed BMS hebt? Je moet nog steeds een vrij exact voltage aanbieden wat overeenkomt met het laadvoltage per cell toch?
Zo'n TinyBMS gaat dat geloof ik niet voor je veranderen. En kun je op laders voltages

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

een bms doet niks.

de lader doet het werk. een bms doet pas iets als de lader "fout" gaat of als een celgroep iets verkeerds doet. onbalans bijvoorbeeld.

er zijn bmsén te krijgen die goedkoper zijn en nog meer dan 16S kunnen, met laders ditto.
als je toch voorbij de 14S gaat kan je net zo goed voor 20S of meer gaan.

flippy wijzigde deze reactie 17-04-2019 17:01 (13%)

• !null
Maar wat is voor jou de reden om voor TinyBMS te kiezen? Configuratie mogelijkheden?

Het is idd het balancen als belangrijkste functie.

Als ik zo'n scooter vind waar 4 van die AGM blokjes in gaan normaal gesproken, dan is dat een mooie maat om waarschijnlijk 16 van die Mitsubishi cellen in te zetten. Dat is 16x3,75 is 60V en 3kWh, ok waar vermoedelijk nog 2.5kWh van over is.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik gebruik momenteel de tinybms alleen als ruimte een issue is en hoge kwaliteit vereist is. anders gebruik ik andere die groter zijn, goedkoper en minder arrogannte service hebben dan tinybms.

• !null
@flippy Maar wanneer is hoge kwaliteit niet vereist? Je kunt wel 100 euro besparen op je BMS maar als daardoor je accu van 700 euro eerder kapot gaat dan is dat natuurlijk niet slim.
Nu zie ik ook wel andere BMSen voor wat minder geld dan TinyBMS, en je hebt ook nog die dingen van 20 euro van ali express. Tja, wanneer kies je de goede?
Sowieso moet het BMS een redelijk aantal Ampere kunnen in een scooter.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

er zijn heel veel factoren in het kiezen van een bms. dat uitleggen zou een heel boekwerk opleveren.
ga je iets op een fiets doen en laad je accu altijd vol is een goedkope op aliexpress gewoon geschikt mits je het vermogen/amperage halveert van wat ze opgeven.

ga je niet helemaal opladen zoals ik standaard doe dan moet je al naar de progrmeerbare bmsen die ook mer kosten en je moet een lader hebben die kan stoppen bij het voltage dat jij wilt.

• !null
Ja ok. Dat volladen heeft dan te maken met wat ik eerder las van jou, dat die pas balancen bij 4.2v per cel, dus bij volladen pas. Ik denk dat ik altijd zal inpluggen en vol laten laden.
Maar tot 80 of 90 procent zou wel mooi zijn, maar dan moet je wel programmeerbare BMS hebben, begrijp het verschil.
En ik zie laders die 67,2 Volt aanbieden, dan hoef je verder niks meer te doen toch. Behalve misschien nameten of de lader echt tot 67,2 komt met een accurate multimeter.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

die 67v laders zijn bedoelt voor 16S accu's.

veel laders zijn niet instelbaar ofje moet zelf met weerstanden gaan pielen.

ik haal doorgaans specifeke series van meanwell, met name de voedingen voor medische aparatuur bevallen erg goed. extreem betrouwbaar en veilig want geschikt voor medische machines maar wel duurder dan een aliexpress lader.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:56
BMSen die regenerative braking doen, kunnen ook de charge cutoff regelen. Een voeding hoeft dan eigenlijk alleen maar stroombegrenzing te hebben.
Je laadt dan dus via de BMS.
De hier veel gebruikte TinyBMS ondersteunt dat (zie hoofdstuk 3.7 van de manual).

Een spanningsbegrenzing is wellicht wel fijn om te voorkomen dat een falende BMS de accu laat exploderen, maar dan heb je al andere problemen.

Een BMS die pas gaat balanceren bij een bepaalde celspanning is sowieso niet heel geschikt voor (altijd) gedeeltelijk laden.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• !null
Wat ik bedoel is als ik een 60V systeem heb dus 16S, en laadspanning van 67,2V, dan kan ik volgens mij uit met zo'n aliexpress BMS en een lader die 67,2V levert. Zal me er nog verder op inlezen.
Maar goed, BMS moet sowieso een charge cutoff hebben toch? Want anders staat er continu de laadspanning van 4.2v op, dat zal niet goed zijn denk ik.

Ik snap de voordelen bij gedeeltelijk laden van een slimmer BMS, en regeneratief remmen. Maar ik denk dat ik het simpel wil houden en ook voor gemak ga, dus gewoon savonds de stekker erin tot hij vol is. Volgende morgen weer gebruiken.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als de acuu op 4.2 zit dan stopt vanzelf de amperes als deze vol zit.
4.2v is een goed voltage om snel je accus te slopen.

zie hier uit mijn testaparatuur:

ontladen en laden met 500 cycli volgens de opgegevens specs van de fabrikant:

dezelfde test maar dan met 4.1 tot 3v:

en dan nu met het maximum wat de fabrikant opgeeft wat de cel kan hebben qua amperes met 4.1 tot 3v

je ziet dus dat hoe ver je hem oplaad en ontlaad VEEL belnagrijker is dan hoe zwaar je hem belast.

dus met een IETS duurdere lader en bms die je kan instellen kan je de levensduur van je accu enorm vergroten en bespaart je veel meer geld op de langere duur.

voor de beeldvorming: de bovenste cel ontladen volgens de fabrikant specs had na 450 cycli nog 7.8Wh aan capaciteit en de mishandelde cel die met maximale opladen en ontladen wat de cel kan hebben had na 500 cycli nog 8.4Wh aan capaciteit. een andere cel (geen plaatje van) die met "tesla specs" werd ontladen had nog 9.4Wh trouwens van de 10.4Wh orgineel uit de doos....

flippy wijzigde deze reactie 20-04-2019 21:28 (17%)

• !null
flippy schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:23:
als de acuu op 4.2 zit dan stopt vanzelf de amperes als deze vol zit.
4.2v is een goed voltage om snel je accus te slopen.
Dat moet ik dus beter begrijpen ten opzichte van bijvoorbeeld AGM. Waar uiteraard verschillen inzitten.
Ik heb bijvoorbeeld AGM met Victron lader in mijn camper, en idd Ampere naar accu stoppen vanzelf wel als ie vol is. Maar die AGM houdt dus van een bepaalde laadspanning, en als hij vol is wordt hij nog steeds op een hogere float spanning gehouden. Maar voor lithium zou dat dus juist niet goed zijn.
Terwijl 4.2 wel het opgegeven laadvoltage is.
zie hier uit mijn testaparatuur:

ontladen en laden met 500 cycli volgens de opgegevens specs van de fabrikant:

[Afbeelding]

dezelfde test maar dan met 4.1 tot 3v:

[Afbeelding]

en dan nu met het maximum wat de fabrikant opgeeft wat de cel kan hebben qua amperes met 4.1 tot 3v

[Afbeelding]

je ziet dus dat hoe ver je hem oplaad en ontlaad VEEL belnagrijker is dan hoe zwaar je hem belast.
Ik lan de getallen en tekst erbij niet lezen dus kan er weinig uit opmaken.

Maar met 4.1 tot 3 bedoel je het voltagebereik, dus je laad ook niet met 4.2v begrijp ik? Om levensduur te vergroten.
dus met een IETS duurdere lader en bms die je kan instellen kan je de levensduur van je accu enorm vergroten en bespaart je veel meer geld op de langere duur.
Dat denk ik ook, maar is het dus lastig om de juiste te kiezen.
De accu's zijn het duurste dus dat wil je wel goed houden.

Zit hem dus vooral in features van instelbaar voltage op lader, en charge cutoff en balancing op BMS zonder dat hij naar 4.2v hoeft.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

korte versie van die plaatjes is dat je 20% of meer aan cpaaciteit kan inleveren als je oplaad naar 4.2V ipv 4.1V.
je accu gaat dus sneller stuk aan ver opladen en ontladen dan door de belasting zelf. en dan praat je over een factor 3 a 5.

als je zover bent kan ik je wel een geschikte bms leveren als je dat wilt.

• matthias1986
Oops dubbele post

matthias1986 wijzigde deze reactie 27-04-2019 21:32 (121%)

• matthias1986
Ik dacht ik ga eens een temperatuur sensor plaatsen in de hub motor. (2,5 kW novox C20)
Nu heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en de aluminium kabels te vervangen voor koper en de lagers zijn ook aan vervanging toe. De linker kant kan ik zo bij. Maar hoe krijg je trommel rem eraf? T zou toch jammer zijn om niet bij dat lager te kunnen...... :?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

zelfde als andere kant, maar de lager zit vaster op de as aan die kant. dus gewoon meer geweld.
je kan het makkelijker maken door de andere kant van de as op de grond te zetten en dan op de band te duwen. dan druk je de stator/velg van de rotor af.

let op: enorme magneetkrachten houden dat ding in het midden, dus geen verkeerde bewegingen want je bent zo een vinger kwijt.

• matthias1986
Zo t is gelukt. Man wat zat die vast.. thx flippy

matthias1986 wijzigde deze reactie 28-04-2019 15:41 (87%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Y0shi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-05 14:55

Y0shi

Van-alles in opleiding

Hey mannen!

Ik heb al veel van het topic gelezen de afgelopen tijd en werd enthousiast van wat jullie allemaal maken. Ik ben daarom ook op jacht gegaan naar een goedkope scooter en wil deze helemaal ombouwen naar een Lipo powered scooter! Zelf heb ik jaren geleden een opleiding in elektrotechniek gedaan, waardoor ik wel denk dat ik een project als dit zelf wel kan, maar wil graag nog wat kennis opdoen over hoe dit ongeveer bij scooters gaat. De opleiding hield zich wel bezig met krachtstroom motoren, maar niet op dit niveau :+ .

Dit is hem :)
Elektrische scooter
Een "echte" Yiying YY7QTD-25, ookwel bekend (als ik het goed heb) als de QWIC Emoto 87 of novox c20. Deze toonde anders wel veel overeenkomst ;)

Nu heb ik veel gelezen over de controllers, batterijen en BMC's, maar waren sommige van die posts wel van 2015, 2016 of 2017. Afgaande op wat ik lees heb ik de volgende dingen wel voor mezelf kunnen samenvatten:
  • Batterij, BMC en controller keuze zijn belangrijk voor een goede levensduur
  • Kelly controller wordt hier veel aangeraden. Ziet er goed uit, twijfel alleen nog over het model. Mijn gevoel gaat naar de KBL, omdat daar een Regen mogelijkheid op zit.
  • TinyBMC leek hier ook goed aangeschreven en past qua mogelijkheden bij de controle die ik fijn zou vinden :)
  • Sourcen van batterijen niet op besparen, maar wat is een goed adres om dit betrouwbaar te bestellen?
Aangezien hier meer mensen met ervaring zitten zou ik willen vragen of dat nog een beetje acceptabel is, of dat er ondertussen interessantere opties zijn. Ik hoor heel graag wat jullie denken _/-\o_

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

neem iss KLS, die zijn stiller, wat meer funcites en bijna dezelfde prijs.

ga altijd voor het maximum voltage, dus voor de meeste is dat 72V.
dat betekent dus ook een nieuwe lader, en die is net zo belangrijk als een bms.

let wel: als je voor 72V gaat (wel het advies) dan kan je geen tinybms gebruiken.

nkon kan je cellen kopen.

• Y0shi

Y0shi

Van-alles in opleiding

Maar als ik naar de specs van de kls kijk heeft die geen regen. Is dat qua features overrated? Ik las al wel eerder dat de kls veel stiller was :)

Wat voor BMS zou je aanraden hiervoor? Ik sta best wel open om het goed aan te pakken, maar ben nog niet echt bekend welke producenten knap spul maken.

Ondertussen zal ik me nog gaan inlezen op de pack configuratie om het voltage en power te krijgen :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

De kls heeft zeker regeneratie

• Y0shi

Y0shi

Van-alles in opleiding

Ik zat nog eens te kijken en wilde hem net editen :+

Edit:
Dit kwam vooral omdat het bij anderen een optie was. Ctrl F op de pagina hielp al heel erg 8)7

Y0shi wijzigde deze reactie 29-04-2019 06:22 (50%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

pack vermogen is heel simpel: zoveel als je financieel kan hebben.

de groter de beter en de langer de accu zal leven.

• Joris 407
Heeft iemand nog een 1080 riem voor een Govecs ter overname?

Joris 407 wijzigde deze reactie 30-04-2019 21:57 (28%)

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb er een paar in bestelling staan, ik kan er eentje missen als die binnen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
flippy schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:53:
Hoe zit het eigenlijk met E-Max tegenwoordig, ik zie ze in de UK nog wel (de 120L ziet er op papier niet beroerd uit, voor een '125 cc' scooter - hoewel ik me afvraag waarom ze voor 48V zijn gegaan) maar dat merk verkoopt in NL niet meer toch? Al is de fabrikant (Vmoto) wel dezelfde als SuperSOCO.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 01-05-2019 10:43 (4%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

emax is het tweelingbroertje van de govecs, veel onderdelen zijn ook hetzelfde. alleen heeft emax gekozen voor de (betere) oplossing van een velgmotor ipv riemaandrijving.
emax zie je alleen bij bezorgdiensten, dus vrij weinig bij particuliere.

flippy wijzigde deze reactie 01-05-2019 11:02 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Hoe doen die bezorgdiensten het eigenlijk als de accu's gaar raken, gooien ze die scooters dan de tweedehands markt op, of duwen ze er nieuwe accu's in?

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bezorgscooters hebben vaak een leaseconstructie, de pizzatoko's kopen hiermee het onderhoud af, maar in de praktijk gaan ze elke 2 jaar eruit en gaan de meeste richting het buitenland, dus met rotte accu's en is het niet het probleem van de leasetoko.
daarom zie je bijna niet op marktplaats.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:48:
ik heb er een paar in bestelling staan, ik kan er eentje missen als die binnen komen.
Dat zou mooi zijn, wanneer verwacht je ze en wat wil je er voor hebben? Ik zal ook even informeren bij een lokale industriële leverancier, kunnen we mooi vergelijken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris 407
Dreamvoid schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:41:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met E-Max tegenwoordig, ik zie ze in de UK nog wel (de 120L ziet er op papier niet beroerd uit, voor een '125 cc' scooter - hoewel ik me afvraag waarom ze voor 48V zijn gegaan) maar dat merk verkoopt in NL niet meer toch? Al is de fabrikant (Vmoto) wel dezelfde als SuperSOCO.
Wat vinden jullie van de Supersoco? Hoe moet ik deze plaatsen ten opzichte van Govecs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Joris 407 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Wat vinden jullie van de Supersoco? Hoe moet ik deze plaatsen ten opzichte van Govecs?
niet, gewoon schinees maar dan wat netter weggewerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Ik heb ze op een beurs gezien maar er nog niet op gereden, ze verkopen in Frankrijk en Duitsland als warme broodjes iig heb ik begrepen, de forums (in die talen) zijn ook vrij actief.

De standaard (begrensde) performance van de TC (en helemaal de TS) is vrij matig volgens de reviews en forumberichten, qua acceleratie en topsnelheid langzamer dan een vergelijkbare 50cc benzinebrommer, en naarmate de accu leegraakt wordt-ie ook steeds langzamer. Met dubbele 2x1800 Wh accu moet je op zich wel een eindje kunnen komen, maar dat jaagt de prijs wel redelijk op. Je kan 'm opvoeren met bv een Kelly controller, en dan gaat-ie iets van 70 km/u met flink rappere acceleratie maar wat die hogere amperages met de accu en de bedrading doen, geen idee.

De brommer zelf lijkt min of meer vergelijkbaar te zijn met die BTC/AGM benzinebrommers, allemaal standaardonderdelen. Vergelijkbaar zoals dat al die Chinese e-scooters ook dezelfde standaard wielen/lagers/remmen etc hebben als Chinese benzinescooters (wat niet slecht is op zichzelf, maar ik zou geen Yamaha/Honda kwaliteit verwachten)

Van wat ik ervan kan zien, ongeveer wat je ervan zou verwachten voor die prijs. Ze hebben op het moment nul concurrentie, dit zijn de enige betaalbare e-brommers op de markt, dus geen wonder dat het met de verkoopcijfers lekker loopt. Ik bedoel, zet je die Super Soco TC van ~3000 euro (1x1.8 kWh, 60V, uitneembaar) tegenover de enige andere e-brommer, de Meijs Motorman van 6 mille (1.5 kWh, 48V, niet uitneembaar), dan moet je toch wel heel veel van Nederlands vakmanschap houden om dat te rechtvaardigen.

Dit is wel redelijk verontrustend, inmiddels twee velgbreuken (in de 2018 modellen): https://www.elektroroller...82f2a38c32bf56bf5351c6be4

Dreamvoid wijzigde deze reactie 01-05-2019 17:28 (17%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

dan moet je die meijs eens van dichtbij bekijken, gewoon schienees onder het rokje, geen haar beter dan de soco. alleen betere marketing.

flippy wijzigde deze reactie 01-05-2019 20:56 (25%)

• Dreamvoid
Overigens, Honda komt ook met een e-brommer dit jaar, in de vorm van een retro EV-Cub: http://allaboutmotorcycle...ew-electric-scooter-2018/
Hangt eigenlijk tussen een brommer en een scooter in (net als de klassieke Cub). Het design is op zich wel leuk (eens wat anders), maar ik zie eigenlijk nauwelijks plaats voor grote accu, dus dat zal wel een kleintje zijn. Twee hub motoren, dat weer wel.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 02-05-2019 01:32 (6%)

specs

• xeros1
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20-05 16:37
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt in E-Scooters.

Ik ben aan ‘t uitvogelen of ik er financieel op vooruit ga als ik mijn auto wat vaker zou laten staan door er een snorscooter naast te kopen.
Dan heb heb ik over voornamelijk woon-werkverkeer (20 km per rit) a 3 keer per week en korte ritjes in mijn woonomgeving.

Ik dacht zelf aan een Iva- E-go s4.
https://www.fastfurioussc...ektrische-scooter/e-go-s4

Is kon niet veel informatie vinden op het internet en vraag me af of dit een degelijke aankoop is?
De accu betreft een 48 volt 28 Ah uur Lithium Ion met een bereik van 80 km.

Ik zou graag willen weten hoe lang ik kan rijden met deze accu en wat een nieuw zou gaan kosten?

• revolution-nl
  • Laatst online: 14-05 21:38

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

xeros1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:14:
Ik zou graag willen weten hoe lang ik kan rijden met deze accu en wat een nieuw zou gaan kosten?
Dat hangt van je verbruik af. Rijdt je hem iedere dag van 100% SoC naar 0% SoC en laad je hem weer op naar 100% of hanteer je een 70%/40% schema.

tijdelijk PV-loos :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

xeros1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:14:
Is kon niet veel informatie vinden op het internet en vraag me af of dit een degelijke aankoop is?
De accu betreft een 48 volt 28 Ah uur Lithium Ion met een bereik van 80 km.
is het een electrische scooter of een fiets? met die accu kom je gewoon hillarisch veel kilometers te kort.
ik weet dat veel doorverkopers (let op: ik zeg niet fabrikant) het ruim nemen met de verbruikswaardes maar dit is gewoon op het criminele af. die afstand haal je alleen als je de banden oppompt tot 10 bar, met wind mee niet boven de 20 uitkomt en superman-stijl op de brommer gaat liggen.

flippy wijzigde deze reactie 11-05-2019 23:36 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xeros1
revolution-nl schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:02:
[...]

Dat hangt van je verbruik af. Rijdt je hem iedere dag van 100% SoC naar 0% SoC en laad je hem weer op naar 100% of hanteer je een 70%/40% schema.

[Afbeelding]
De snorscooter is niet bedoeld om mijn auto compleet te vervangen.
Eerder een paar ritjes per week.

Met een bereik van 80 km verwacht ik één of heel misschien twee keer per week volledig op te hoeven laden.

Ik weet niet wat het beste schema is om aan te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xeros1
flippy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:30:
[...]

is het een electrische scooter of een fiets? met die accu kom je gewoon hillarisch veel kilometers te kort.
ik weet dat veel doorverkopers (let op: ik zeg niet fabrikant) het ruim nemen met de verbruikswaardes maar dit is gewoon op het criminele af. die afstand haal je alleen als je de banden oppompt tot 10 bar, met wind mee niet boven de 20 uitkomt en superman-stijl op de brommer gaat liggen.
Het betreft een snorscooter.
Het is wat de accu betreft geen aanrader begrijp ik?
De e-scooter zelf kan ik ook op geen enkele andere site vinden.
De fabrieks site geeft amper informatie:
https://www.ivamobility.c...er-de-nieuwe-iva-e-go-s4/

De Gogoro series 2 ziet er kwa looks en opties goed uit, maar helaas is deze enkel via import verkrijgbaar.
Tevens vraag ik me af of er een snorscooter variant van bestaat?

Wat zijn een beetjes de betaalbare degelijke snorscooter merken met een budget van maximaal 2000€ ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de accu kan best wel maar jij gaat nooit die 80km halen. ook niet in snor uitvoering.
je mag blij zijn met de helft.

en dat geld voor alle scooters onder de 5000 euro.

koop deze als je het een leuk ding vind en als de accu versleten is over een jaartje koop je een fatsoenlijke aftermarket accu die wel lang mee gaat en meer kilometers haalt.

flippy wijzigde deze reactie 12-05-2019 00:30 (49%)

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True