Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 17 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb nou weer iets vaags, ik denk dat de handrem-schakelaar gaar is, was al eerder dat ik af en toe geen vermogen kreeg en de rem nog een keer moest inknijpen/loslaten om weer verder te gaan, maar nu heb ik regelmatig ineens geen vermogen meer tot ik ff aan de stekkertjes wiebel. Is daar nog een goede tip voor, of moet ik bij de fietsenmaker een nieuwe remhendel of schakelaar gaan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Schakelaars zijn standaard. Kosten paar euro en is simpel te vervangen

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Oh, kan die schakelaar er ook voor zorgen dat ik gewoon tijdens het rijden ineens wel/geen/wel/geen vermogen heb? Anders moet ik de rest van de bedrading ook nog ff nalopen, best irritant als de scooter begint te haperen als ik over een klinkerweg rijd, of ineens geen gas meer wil geven midden op een kruispunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja, als de rem aangaat kan je geen gasgeven. met betere scooters heb je dan regeneratie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Ik zit te denken aan een brom-NIU als vervanging van mijn lease speed pedelec.

Ik fiets zo'n 1500 km per maand, en dat ding gaat helemaal aan gort.
Nu is dat financieel geen probleem (lease) maar ik ben die bezoeken aan de fietsenmaker zat.

Een "native" speed pedelec (waarbij het niet gaat om een bestaande trapfiets + gemonteerde middenmotor) kost 6000,-.

3000,- voor een electrische scooter is dan zo gek nog niet.

alleen laden op mijn werk gaat waarschijnlijk niet lukken? (als ik de snelheid wat laat zakken)
66 km per dag.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 06-12-2018 10:03 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die afstand is geen probleem, maar fabriek af zijn er maar erg weinig scooters die daadwerkelijk die afstand halen (ook in de winter).
op papier zijn er genoeg (de praktijk is de afstand een stuk lager) maar dan ben je dik over de 4000 euro kwijt voor een nieuwe waar je na 1,5 jaar weer 3 ruggen uit kan geven voor een nieuwe accu.
lees het topic even rustig door, op meerdere plaatsen staan de mogelijkheden en welke opties financieel zin hebben.

als je bereid bent om 2e hands te gaan kan je veel geld besparen door een lood scooter om te (laten) bouwen met een grote lithiumaccu. loodscooters hebben het voordeel dat ze heel veel ruimte hebben, met lithium hebje vaak van die verwijderbare koffers die leuk zijn maar resulteert dat je totaal geen ruimte hebt om een grotere accu te monteren. de govecs en e-max zijn dan wel uitzonderingen daarop.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 06-12-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:58:
alleen laden op mijn werk gaat waarschijnlijk niet lukken? (als ik de snelheid wat laat zakken)
66 km per dag.
66 km op een dag is best veel, dat beperkt je keus nogal. In de praktijk moet je het bereik op volle accu's uit de folder door twee delen in de zomer en door drie delen in winter. De enige NIU die je dat gaat geven is de NGT/NPro (beide hebben een 4.2 kWh accu, enig verschil is de 70 km/u resp 45 km/u begrenzing), en die is €4.500.

Als je een e-scooter kan leasen (operational lease natuurlijk, geen financial lease) tegen scherp tarief is dat zo gek niet, dan zit de leasemaatschappij met het accuprobleem over 2-3 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 06-12-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:34
Zag van de week een van de R'damse Felyx deelscooters met een net beenkleed staan. Even gekeken en de pasvorm is echt op maat. Heb ook wel interesse voor een exemplaar om mijn eigen Govecs met dit natte en koude weer. Heb al even gegoogeld maar kan niets vinden online. Iemand enig idee hoe hier aan te komen?

https://vanderglas.synolo...234375f636f6d70722e6a7067
https://vanderglas.synolo...233365f636f6d70722e6a7067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry1967
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 12:37
M’n Govecs 1.2S snor met lood accu’s gaat 34 km/u. Theoretisch bereik in de zomer zo’n 50 km met 80% DOD. In werkelijkheid gaat hij al aan de stekker bij 30+km waarbij de meter op Govecs zelf op 50% staat. Nu temperaturen lager zijn merk ik toch wel een sterke afname van kilometers ten opzichte van de meter op de scooter. Nog geen 20 km met 50% op de meter.

Voor de afstanden die we rijden is dat geen probleem, echter mijn zoon maakt nu ook gebruik van de scooter en wil ook af en toe naar vrienden die 15km ver weg wonen. Dit zal een probleem zijn als het echt winter is.

Nu zou ik de scooter om willen (laten) bouwen naar lithium. Is dit iemand gelukt waarbij ook het originele digitale dashboard blijft werken? Scooter is nu dus lood. Wat is er allemaal voor nodig om een theoretisch bereik van 90-100km te krijgen waarbij de cellen maar worden opgeladen tot 4.05V om een hopelijk lange levensduur te krijgen? 4Kw accupakket? BMS/ Lithiumlader etc? Kan een BMS ook tot 4.05V afregelen?
Alternatief wachten op MP voor een “versleten” S2.4 op blauw/geel kenteken met lithium en daar een nieuw pakket voor laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik heb nog een 40Ah lihtiumaccu liggen, orgineel uit een werkende govecs 2.4 gevist vorige week. gemeten capaciteit is nog 33Ah van de 40. ding heeft poosje in de opslag gestaan.

100km zal je niet halen met 34km/u maar je zal makkelijk over de 50 moeten komen ermee.

een accu die kan doen wat jij wilt kan ook rustig in jou govecs komen (vaak zat al gedaan) maar dat gaat serieus geld kosten (over de 2k) als je dat laat doen.
van lood naar lithum kan relatief simpel. moet wel de lader vernvangen en wat instellingen veranderen in de controller dus daar moet je wel iemand erbij halen die een govecs kan herprogrammeren, anders zla je hem nooit van de plek krijgen met een lithiumaccu omdat het voltage een klap lager is. bijkomend voordeel van lipo is wel dat hij in 2 uurtjes grotendeels weer vol zit.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 11-12-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry1967
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 12:37
Flippy, ik heb wel interesse. PM gestuurd

Anoniem: 1154101

spam

[ Voor 94% gewijzigd door deepbass909 op 13-12-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:40
Nadat ik de historie van dit topic doorgelezen had lees ik al een tijdje mee hier. Al een paar jaar kijk ik uit naar een elektrische scooter. Anderhalf jaar geleden heb ik, omdat de betrouwbaarheid, actieradius en kosten mij onvoldoende leken toch een nieuwe benzine scoot gekocht. Ik gebruik deze 7-8 maanden per jaar voor woon-werk, rond de zomer fiets ik. Enfin, mijn huidige scooter bevalt matig, voornamelijk vanwege de herrie die het ding maakt. Ik blijf dus de ontwikkelingen op elektrisch gebied volgen.

Ik heb hier geleerd over het reviseren/moderniseren van oude scooters. Dat klinkt spannend. Ik heb weliswaar een elektrotechnische/elektronische achtergrond maar het lijkt mij toch een brug te ver. Zelf een accu samensinteren zie ik als een vuurwerkbom maken in het schuurtje. Wachten op de grote klap.

Maar goed, toch op Marktplaats kijken he? Zie ik van de week iemand met een partij EVT-4000e scooters. Negen jaar oud, zonder accu's, voor een habbekrats. Volgens de verkoper ondanks de leeftijd toch met de borstelloze motor. Ga je toch twijfelen maar de benodigde 12V 40Ah LiFePO4 accu's heb ik online niet 123 kunnen vinden.

Verder hoop ik dat bekende fabrikanten eindelijk eens met iets betrouwbaars op de markt komen. Honda maakt al een elektrische Cub maar die is hier niet te koop. Xiaomi heeft een nieuwe scooter met uitneembare accu. Uit nieuwsgierigheid ben ik vanmiddag naar Amsterdam gereden om het ding te bekijken maar hij stond nog niet in de winkel. Te nieuw.

Ik wacht dus geduldig de ontwikkelingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die partij EVt's staan al een poos te koop, heb er wel eens naar gekeken maar vond het de moeite niet waard omdat ze er erg gedateerd uitzien. onderhuids is het hetzelfde als de qwics en novoxen dus standaard chinees.

ombouwen van lood naar lipo is geen probleem, niet emmeren met lifepo4 cellen, das drama.
lood naar de oud ijzerboer brengen en gewoon een lipo accu (laten) maken ervoor wat in de bak van het lood past, bijpassende lader erbij en karren maar.

die hele nieuwe dingen moet je gewoon met een boogje omheen totdat ze een poos rondrijden en dan de 2e generatie of zo pakken als je echt een nieuwe wilt hebben ipv een paar jaar oude scooter nemen voor een habbekrats

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 14-12-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Als je een scooter neemt met twee aangedreven wielen heb je dan ook twee controllers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:33
Niet op 1 as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Waterkoker schreef op zondag 16 december 2018 @ 03:00:
Als je een scooter neemt met twee aangedreven wielen heb je dan ook twee controllers nodig?

Elk wiel/motor heeft een controller nodig. Als je een 6 fase motor hebt heb je zelfs 2 controllers nodig per wiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een Super Soco TS of een Niu N1s voor op Curaçao, wat zouden jullie kiezen en waarom? De scooter zal voornamelijk voor WW-verkeer en kleine boodschappen gebruikt worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Erasmo op 17-12-2018 20:04 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Niu.

Makkelijker fixen en een stuk minder prul eraan.

Ook beter uit te rusten met koffer voor bagage/helm dan de soco.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 17-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Vanaf april moeten snorscooters dan toch de rijbaan op (inclusief helm) in Amsterdam: https://www.parool.nl/ams...or-snorscooters~a4614336/

Gemiste kans om geen uitzondering te maken voor elektrische scooters. Dat zou een hoop stank, vervuiling en geluidsoverlast kunnen wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is vanwege de verkeersveiligheid, staat verder los van elektrisch/benzine.

@Erasmo het hangt ook van je voorkeur af, de zit op een motorfiets is heel anders dan op een scooter. Scooter is praktischer met bagagekoffer en is wendbaarder in de stad, de motorfiets-configuratie rijdt met zijn grotere wielen lekkerder op onverharde wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wel onhandig voor plekken waar auto's harder dan 40km/u kunnen gaan rijden. Dan met je snorfiets rechtshouden is niets, maar links van het midden (wat ik de juiste plek vind) gaat ook gezeur opleveren met auto's die willen gaan inhalen als er een snorfiets met 30km/u gaat rijden. Als je en een helm moet gaan dragen en op de rijbaan moet gaan rijden wordt een snorfiets tegenover een bromfiets ook gelijk nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flippy schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:56:
Niu.

Makkelijker fixen en een stuk minder prul eraan.

Ook beter uit te rusten met koffer voor bagage/helm dan de soco.
Kofferrekje kan op beiden. Op dit moment neig ik ook meer naar de Niu.
PilatuS schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:51:
Wel onhandig voor plekken waar auto's harder dan 40km/u kunnen gaan rijden. Dan met je snorfiets rechtshouden is niets, maar links van het midden (wat ik de juiste plek vind) gaat ook gezeur opleveren met auto's die willen gaan inhalen als er een snorfiets met 30km/u gaat rijden. Als je en een helm moet gaan dragen en op de rijbaan moet gaan rijden wordt een snorfiets tegenover een bromfiets ook gelijk nutteloos.
Zie je het al voor je met je helm op en je spartamet de rijbaan op met 20-25km/h 8)7 Ipv dat ze gewoon de regels handhaven en opgevoerde snorfietsen direct de shredder in gooien...
Dreamvoid schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:34:
Dit is vanwege de verkeersveiligheid, staat verder los van elektrisch/benzine.

@Erasmo het hangt ook van je voorkeur af, de zit op een motorfiets is heel anders dan op een scooter. Scooter is praktischer met bagagekoffer en is wendbaarder in de stad, de motorfiets-configuratie rijdt met zijn grotere wielen lekkerder op onverharde wegen.
Stad heb je daar niet echt :P Voor off-roaden zal er later wellicht weer een crossmotor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan niet
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-04-2020
@Erasmo ik heb zelf en ss ts en dat rijd op zich erg prettig ook op de wat minder glade paden en met onze limburgse heuvels heeft hij weinig moeite .

wel valt het bereik behoorlijk tegen met een accu kom je echt niet verder dan 50 km maar dan moet je wel niet harder dan 30 kmh willen en de temperatuur moet niet onder de 10 zijn wand dan heb je zo een paar km minder .

en de aanschafprijs met een 2de accu is dan weer best hoog

Hoopelijk helpt dit je een beetje bij de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:35:
[...]
Zie je het al voor je met je helm op en je spartamet de rijbaan op met 20-25km/h 8)7 Ipv dat ze gewoon de regels handhaven en opgevoerde snorfietsen direct de shredder in gooien...
Ik snap het opzich wel want ook op het fietspad zijn ze gevaarlijk. Ik pak vaak genoeg met mijn scooter een stukje 60 weg om geen fietspad te moeten pakken waar op dat moment veel fietsers rijden. Vaak genoeg gehad dat mensen met muziek op rijden en zelfs 1 meter achter zo iemand vol met de toeter gaan ze nog niet aan de kant. Ze hoeven maar even naar links te gaan en ze liggen. Met snorfietsers en fietsers die geen helm dragen is het gewoon gevaarlijk op het krappe fietspad. Maarja, de weg op met 30km/u waar auto's 50 rijden is ook geen goede oplossing, maar ik snap prima dat ze al die snorfietsen van het fietspad af willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

In Amsterdam rijden de meeste snorvoertuigen +40. Wordt regelmatig met één noodgang ingehaald op krappe fietspaden en ik fiets al gauw 25a30. Dus ik snap die regeling wel. Maar met het ongeduld van de vele auto's in Amsterdam denk ik dat de regeling voor veel conflicten zal zorgen

[ Voor 33% gewijzigd door AOC op 18-12-2018 02:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan niet schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:39:
@Erasmo ik heb zelf en ss ts en dat rijd op zich erg prettig ook op de wat minder glade paden en met onze limburgse heuvels heeft hij weinig moeite .

wel valt het bereik behoorlijk tegen met een accu kom je echt niet verder dan 50 km maar dan moet je wel niet harder dan 30 kmh willen en de temperatuur moet niet onder de 10 zijn wand dan heb je zo een paar km minder .

en de aanschafprijs met een 2de accu is dan weer best hoog

Hoopelijk helpt dit je een beetje bij de keuze
Jazeker, waar ik naar toe ga is het ook heuvelachtig, en op internet las ik wel hier en daar dat ze moeite hadden met heuvels, maar dat zal ook wel aan het gewicht van de (meestal Amerikaanse) rijders liggen :P Temperatuur is geen probleem, het komt er eigenlijk niet onder de 20 :P

Voor beide zat ik ook al te kijken naar een tweede accu maar die haal ik waarschijnlijk zelf uit het verre Oosten, scheelt aardig in de prijs.
Waterkoker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 02:35:
In Amsterdam rijden de meeste snorvoertuigen +40. Wordt regelmatig met één noodgang ingehaald op krappe fietspaden en ik fiets al gauw 25a30. Dus ik snap die regeling wel. Maar met het ongeduld van de vele auto's in Amsterdam denk ik dat de regeling voor veel conflicten zal zorgen
Dat is zeker een probleem maar snorscooters naar de rijbaan verbannen is symptoombestrijding. De maximum snelheid strikt handhaven met een rollerbank zorgt er voor dat ze niet met 40 voorbij suizen en dan hoeven de mensen die hun snorfiets niet illegaal opvoeren ook niet met 25km/h de rijbaan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Opgevoerde snorfietsen is 1 ding (en de kosten voor handhaven moeten ook binnen de perken blijven), het andere is dat er sowieso teveel ongelukken zijn waar snorfietsen vanaf een fietspad komen op kruisingen met auto. De snorfietsen op de rijbaan zou ze meer zichtbaar moeten maken.

En dan is het een kiezen tussen twee kwaden, snorfietsen van 25-30 km/u tussen het autoverkeer dat 30-50 rijdt, of tussen fietsers die 10-15 km/u rijden. We zullen zien hoe de resultaten van deze maatregel zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 18-12-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:04
Dreamvoid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:57:
Opgevoerde snorfietsen is 1 ding (en de kosten voor handhaven moeten ook binnen de perken blijven), het andere is dat er sowieso teveel ongelukken zijn waar snorfietsen vanaf een fietspad komen op kruisingen met auto. De snorfietsen op de rijbaan zou ze meer zichtbaar moeten maken.

En dan is het een kiezen tussen twee kwaden, snorfietsen van 25-30 km/u tussen het autoverkeer dat 30-50 rijdt, of tussen fietsers die 10-15 km/u rijden. We zullen zien hoe de resultaten van deze maatregel zijn.
Ik kan die vraag wel voor je beantwoorden. Qua snelheid zal het allemaal meevallen, aangezien de botsingen theoretisch gezien even hard zullen zijn. Echter, een botsing met een fietser overleef je sneller dan als er een auto over je heen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het probleem is niet zozeer fietsers vs snorfietsers, het probleem is nu dat teveel snorfietsers vanaf het fietspad op auto's botsen, en dat men verwacht dat dit minder wordt als ze op de rijbaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Worden die GPS gegevens van de Niu N1S niet rechtstreeks naar China gestuurd?

...en kun je het uitzetten?

[ Voor 44% gewijzigd door BertV op 18-12-2018 12:08 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BertV schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:06:
Worden die GPS gegevens van de Niu N1S niet rechtstreeks naar China gestuurd?

...en kun je het uitzetten?
Zonder sim gaat geen bitje data van die scooter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Denk dat het wel mee gaat vallen. Een voorzichtige schatting is dat meer dan 70% van de blauwe platen opgevoerd zijn dus in de praktijk zal dat snel alleen nog maar meer worden. Handhaving word ool makkelijker als ze recht erachter kunnen rijden voor een meting.

Nu alleen nog even de wetgeving erdoor dat ze bij de eerste overtreding meteen in beslag genomen worden.

O ja, de niu is af fabriek voorzien van een simkaart. En volgens de chinezen word alle data opgelslagen (zoals locatie, acceleratie en accu capaciteit enzovoort) maar niet in china.
Stukje "wij van wc eend..." die je met de nodige scheppen zout moet nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 18-12-2018 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:59:
Denk dat het wel mee gaat vallen. Een voorzichtige schatting is dat meer dan 70% van de blauwe platen opgevoerd zijn dus in de praktijk zal dat snel alleen nog maar meer worden. Handhaving word ool makkelijker als ze recht erachter kunnen rijden voor een meting.

Nu alleen nog even de wetgeving erdoor dat ze bij de eerste overtreding meteen in beslag genomen worden.
Als ze op de rijbaan moeten gaan rijden en een helm op moeten, kan je het ze dan kwalijk nemen dat ze harder lopen ?

Mijn gele plaat scooter loopt zo rond de 60km/u en die snelheid heb ik gewoon nodig om op sommige punten met de auto's mee te kunnen komen. Bijvoorbeeld een flinke heuvel op loopt ie dan net hard genoeg om mooi met de auto's mee te kunnen. Moet er niet aan denken om een scooter te hebben die heuvel op 40km/u loopt, laat staan een snor die 30km/u doet. Ik weet dat mijn scooter goed is voor een WOK, maar terecht vind ik het niet.

Edit: Op het fietspad is het natuurlijk wel belachelijk dat er blauwe platen rondrijden die 40km/u of meer doen, dat sowieso.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:40
Zelf een e-scoot in elkaar knutselen heb ik uit mijn hoofd gezet. Het idee riep even wat jeugdsentiment op, Ik heb in mijn jonge tienerjaren als hobby heel wat af lopen sleutelen maar nu is de scooter saai woonwerk vervoer tijdens de donkere koude maanden. Ik verwacht betrouwbaarheid en enig comfort zoals een windscherm en bagageruimte voor de boodschappen op de terugweg.

Toevallig viel mijn oog ook op de Niu-N en ook mij viel deze spionage op:
"De N-Series heeft een computer die voortdurend communiceert met de cloud zodat je real-time gegevens kan ontvangen op je mobiele telefoon voor anti-diefstal meldingen, dagelijkse rijgewoontes....".

Dat is voor mij een showstopper, toch maar verder kijken.

Zie ik de "AGM eCargo" met een 4,8kWh accu. Wat is dat ding lelijk! Heerlijk. Ik heb in het verleden wel eens een nieuwe motor in een folder gezien die zo lelijk was dat ik mijn lachen niet kon houden. Ik heb hem wel gekocht en er jaren op gereden. Maar goed, dat AGM zegt mij niets, ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AGM is een rebadge van Hanway, een Chinese fabrikant van scooters en (benzine)brommers.

Die scooters zijn volgens mij bewust zo lelijk, ze zijn bedoeld voor bezorgwerk, en dan wil je liever niet dat ze gestolen worden. Met zo'n uiterlijk hoef je daar als bedrijf niet zo bang voor te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-04 14:02
De AGM lijkt standaard wel niet echt veel ruimte te hebben om zichzelf cargo te noemen. Het lijkt hem vooral te doen om het grote vlak waar je zelf iets op kan monteren. Onder het zadel heb je zelfs geen ruimte. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Daar monteer je als bezorgrestaurant inderdaad zelf je eigen bak op waar de maaltijden in gaan.

In iets meer dan een maand tijd al weer 300 km op m'n scooter gezeten, komende week vakantie, dan ga ik het ding ff helemaal uit elkaar slopen, zit ergens een draadje wat slecht contact maakt, en gewoon voor algemeen onderhoud/schoonmaken. :)

[ Voor 57% gewijzigd door AlexanderB op 19-12-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als je bezig bent vervang dan meteen de wiellagers, die zijn shrikbarend slecht en lopen vaak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, hoorde al zo iets, die neem ik inderdaad ook gelijk mee met onderhoud. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
lagertechniek.nl kan je makkelijk nieuwe bestellen.

even lager eruit meppen en opmeten.

bestel de lager met codering RSL (als het er is zonder C codering) deze hebben minder rolweerstand in de kunstof beschermringen en lopen een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 11:46
Even een vraagje.. heb vandaag een tweedehands emco novette twin gekocht. Echter zit er bij de gashendel een schakelaar waarvan ik niet weet welke functie dit heeft. Kan iemand mij dit vertellen? De vorige eigenaar wist dit namelijk ook niet.

(Het is dat kleine zwarte aan-uit knopje onder de gashendel)

Afbeeldingslocatie: https://pics.auto-commerce.eu/ac2022/foto/large_1482482920480697.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Joris-Jansen op 30-12-2018 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

Metro2002

Memento mori

flippy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:59:

O ja, de niu is af fabriek voorzien van een simkaart. En volgens de chinezen word alle data opgelslagen (zoals locatie, acceleratie en accu capaciteit enzovoort) maar niet in china.
Stukje "wij van wc eend..." die je met de nodige scheppen zout moet nemen.
Als je niet wilt dat snorscooters te hard lopen moet je ze NU aanpakken als ze op het fietspad rijden, zeg maar daar waar het kwaad kan.
Niet eerst naar de rijbaan verbannen 'omdat ze te hard rijden' en dan vervolgens streng gaan controleren zodat ze met 25km/u tussen het verkeer moeten rijden natuurlijk.

Als je zo graag wilt dat (snor) scooters tussen de auto's gaan rijden met een helm op: Laat die scooters dan gewoon ontgrensd rondrijden en schrap de snorfiets categorie volledig.
PilatuS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:05:
[...]
Moet er niet aan denken om een scooter te hebben die heuvel op 40km/u loopt,
Zo eentje had ik er dus en die heb ik om die reden ook weggedaan en ben weer auto gaan rijden. Levensgevaarlijk, zeker op plaatsen waar automobilisten je niet kunnen inhalen. Zelfs politiebusjes zaten achter me te bumperkleven! 8)7
Joris-Jansen schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:28:
Even een vraagje.. heb vandaag een tweedehands emco novette twin gekocht. Echter zit er bij de gashendel een schakelaar waarvan ik niet weet welke functie dit heeft. Kan iemand mij dit vertellen? De vorige eigenaar wist dit namelijk ook niet.

[Afbeelding]
Killswitch? Opvoerknop?

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 31-12-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Ik ben dringend op zoek naar hulp. Heb van de week een snorscooter gekocht en loop tegen een paar problemen aan.

1. De scooter loopt 21 km/uur. Ik zou hem graag tot 28/30 km/uur willen laten gaan. Echter kan ik geen potmeter vinden. Weet iemand waar/hoe ik dit kan regelen? Op het stuur zit bij de gashendel wel een aan/uit-knop, echter lijkt deze geen functie te hebben.

2. De scooter is als het goed is ook met voorwielaandrijving. Echter heb ik het idee dat hij alleen aandrijving heeft bij het achterwiel. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Hierbij ook even wat foto’s van de vele draadjes. Er zitten ook een paar draadjes los, is dit normaal?

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5y4FfxfD/1-C1-E5465-CF32-4-A29-B3-ED-CDAFA395-E293.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sD2Z8D6h/550-B87-D2-55-FA-4-F9-F-9-BFE-2737-F5-E1-A511.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RZk6N1M7/64744471-9309-4323-8-DB6-5-BF74-F134581.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QxnWrGwn/EA2519-DC-3-A33-4318-B678-599826-F2-B311.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Joris-Jansen op 31-12-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Joris-Jansen schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:28:

[Afbeelding]
Mijn vermoeden is cruise control, maar heb nog nooit op een Emco gezeten.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
fewips schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:25:
[...]

Mijn vermoeden is cruise control, maar heb nog nooit op een Emco gezeten.
Haha oké dat zou grappig zijn. Even testen.

Edit: helaas geen cruise controll.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris-Jansen op 31-12-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:21:
[...]

Als je niet wilt dat snorscooters te hard lopen moet je ze NU aanpakken als ze op het fietspad rijden, zeg maar daar waar het kwaad kan.
Niet eerst naar de rijbaan verbannen 'omdat ze te hard rijden' en dan vervolgens streng gaan controleren zodat ze met 25km/u tussen het verkeer moeten rijden natuurlijk.

Als je zo graag wilt dat (snor) scooters tussen de auto's gaan rijden met een helm op: Laat die scooters dan gewoon ontgrensd rondrijden en schrap de snorfiets categorie volledig.
dat bedoel ik dus, de overheid genereert nu een gedoogbeleid ipv het probleem aan te pakken en mensen op een gele plaat forceren waar ze eigenlijk op moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 09:10

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik zit nu al 3 maanden in Amerika vast, maar vroeg mijn schoonvader om even de accu van mijn scooter weer op te laden.
Er zit een TinyBMS in, via Flippy, en wat schetste mijn en zijn verbazing..na een minuut was hij al weer opgeladen...nauwelijks verlies!!
In 3 maanden tijd..ik was gewoonweg trots.
Als we ooit terug komen, zou rond maart moeten zijn ivm allerlei gedoe met hoorzitting daar n.a.v. onze adoptie, zou ik alleen dus de boel moeten smeren, accu er in en gaan maar weer!
Wel zonde van de prachtige Heidenau winterbanden die ik er onder heb laten leggen..maar ja..het is niet anders.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die heidenau's werken ook in de zomer hoor, met name als het nat is.

en ik zit nu ook in amerika, maar ik ga wel over 2 weken naar huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrievH
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 05:58
En nu maar wachten totdat "De avonturen van Flippy in Amerika" gepubliceerd gaan worden.. Haha. Zonder gekheid, als je in de States leuke nieuwigheden tegenkomt, dan horen wij dat graag hier op het forum !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
Ik ben momenteel aan het kijken voor verwarmde handvaten op de scooter, echter stoot ik op het volgende probleem. De handvaten hangen vast aan de "gassensor" en dus niet zoals bij moto's waarbij de handvaten los kunnen. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WHdgmDrl.jpg
Zou ik deze op één of andere manier van elkaar loskrijgen of zijn deze sowieso uit 1 stuk gemaakt?
Momenteel heb ik zo een cheap stuurverwarmingcover met velcro op usb, maar echt toerijkend zijn deze niet, ik had de oxford grips in het oog.

Ondertussen reeds 4500km op elektriciteit gereden (in 3maand), lekker veel benzine en uitlaatgassen uitgespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Kan een Novox c10 met 4100 km op de teller uit 2012 , in 2014 met een Lithium pack uitgerust in goede staat voor zo'n 500 euries op de kop tikken.

De moeite waard of links laten liggen? Lijkt me wel een aardig projectje om eens te beginnen met een electrisch voertuig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
trub schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:27:
Ik ben momenteel aan het kijken voor verwarmde handvaten op de scooter, echter stoot ik op het volgende probleem. De handvaten hangen vast aan de "gassensor" en dus niet zoals bij moto's waarbij de handvaten los kunnen. Zie:
[Afbeelding]
Zou ik deze op één of andere manier van elkaar loskrijgen of zijn deze sowieso uit 1 stuk gemaakt?
Momenteel heb ik zo een cheap stuurverwarmingcover met velcro op usb, maar echt toerijkend zijn deze niet, ik had de oxford grips in het oog.

Ondertussen reeds 4500km op elektriciteit gereden (in 3maand), lekker veel benzine en uitlaatgassen uitgespaard :)
Niet doen, neem electrisch verwarmde handschoenen.
Jur schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:03:
Kan een Novox c10 met 4100 km op de teller uit 2012 , in 2014 met een Lithium pack uitgerust in goede staat voor zo'n 500 euries op de kop tikken.

De moeite waard of links laten liggen? Lijkt me wel een aardig projectje om eens te beginnen met een electrisch voertuig
Kan een leuk project zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 06-01-2019 02:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:21:
Daar komt het in de praktijk dan ook op neer, dit is feitelijk een soort ontmoedigingsbeleid voor snor, je kan in Amsterdam inmiddels zinniger gewoon een bromscooter met gele plaat kopen. Dat is in mijn ogen geen slechte zaak overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dreamvoid schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Daar komt het in de praktijk dan ook op neer, dit is feitelijk een soort ontmoedigingsbeleid voor snor, je kan in Amsterdam inmiddels zinniger gewoon een bromscooter met gele plaat kopen. Dat is in mijn ogen geen slechte zaak overigens.
Wel zolang ze nog begrensd zijn. Ik vond het levensgevaarlijk om tussen de auto's te rijden met een lagere snelheid. Zeker als ze niet kunnen inhalen. Trek die snelheid gewoon op naar wat ze kunnen rijden (60-70km/u) en laat ze binnen de bebouwde kom overal op de weg rijden, niet dat domme geswitch bij elke kruising tussen fietspad en weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Maar dan moet men toegeven dat men 50 jaar geleden al de fout in is gegaan met de regelgeving met betrekking tot brommers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 915187 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:49:
Maar dan moet men toegeven dat men 50 jaar geleden al de fout in is gegaan met de regelgeving met betrekking tot brommers.
Toen reed alles nog op het fietspad, dan is het logisch dat je die dingen begrensd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Binnen de bebouwde kom is de maximum snelheid doorgaans 50, en brommers naar 60-70 trekken zou voor een heel pak meer verkeersdoden zorgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dreamvoid schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:48:
Binnen de bebouwde kom is de maximum snelheid doorgaans 50, en brommers naar 60-70 trekken zou voor een heel pak meer verkeersdoden zorgen.
Wat een onwijze dooddoener. Auto's kunnen ook harder dan toegestaan. Gewoon op snelheid handhaven.

Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren, te langzaam op een kwetsbaar voertuig tussen auto's is vele malen gevaarlijker.
Auto's rijden gemidddeld iets harder dan 50km/u en al rij je met een auto 55 of 60km/u dan is het snelheidsverschil met bromfietsen al snel 10-20km/u , dat is een behoorlijk snelheidsverschil. Laat je bromfietsen onbegrensd rijden dan hef je juist het snelheidsverschil op en wordt het veiliger, niet gevaarlijk.

Die snelheidsbeperking is dan ook nog een stuk antieke wetgeving uit de tijd dat bromfietsen op het fietspad reden om fietsers te beschermen, niet om de bromfietsrijder met helm op te beschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 06-01-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan het stellen, maar dat is daadwerkelijk de reden. Als je het een brommer rijder zelf vraagt, natuurlijk wil die sneller. Maar de overheid heeft de verantwoordelijkheid voor alle verkeersdeelnemers, en de grote reden om de snorfietsen op de weg te zetten (ondanks het snelheidsverschil) is dat gebleken is dat dit veiliger is.

Bovendien, als je sneller wil dan 45, dan kan je heel eenvoudig een 125cc motorfiets kopen, niets houd je tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 06-01-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

De Vespa Elletrica ziet er prachtig uit en volgens mij met prima motor.
Wel raar dat je niet bij het accu pakket kan komen.
Qua prijs redelijk denk ik?
4 kw elektromotor.
3500 watt.
Lithium Ion 48V 86Ah
€6629

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
4.1kWh is een beste accu. Maar nog steeds flink aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dreamvoid schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:28:
Je kan het stellen, maar dat is daadwerkelijk de reden.
Nee, de reden is dat 45km/u ooit gekozen was zodat het snelheidsverschil met fietsers niet te groot werd en dat het onverantwoord is om harder op een fietspad te rijden, die regel stamt immers nog uit de tijd dat bromfietsen op het fietspad moesten.
De grote reden om de snorfietsen op de weg te zetten (ondanks het snelheidsverschil) is dat gebleken is dat dit veiliger is.
Knap dat je dat al kan concluderen als het nog niet eens ingevoerd is.
Bovendien, als je sneller wil dan 45, dan kan je heel eenvoudig een 125cc motorfiets kopen, niets houd je tegen.
Alleen maar het halen van een extra rijbewijs. (die ik overigens ook heb dus ik weet uit ervaring dat sneller veiliger is op 2 wielers)
OlafBso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:39:
4 kw elektromotor.
3500 watt.
Lithium Ion 48V 86Ah
€6629
4,1Kwh aan accu is echt fors maar de prijs ook :o Daar koop je bijna 6 piaggio zips voor :P
of 1 zip met genoeg benzine voor 133.000km

Wel goed om te zien dat de bekende merken ook e-scooters gaan maken in elk geval. Paar jaar geleden had je alleen nog de keuze uit onbekende fabrikanten die zo ongeveer ook allemaal failliet zijn intussen. Ook niet echt een fijn idee als je best veel geld uitgeeft aan zo'n ding.

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 08-01-2019 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoccodeJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-03-2024
flippy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:28:
4.1kWh is een beste accu. Maar nog steeds flink aan de prijs.
Gezien de range die jullie allemaal halen met zo'n grote accu over het algemeen groter is, houdt dit dan in dat Vespa mogelijk gekozen heeft (Net als Tesla, die al eerder aangehaald is) om de batterijen niet maximaal te belasten door bijv tot 4,05 op te laden, of is het waarschijnlijker dat het niet een efficiënte motor is?

Als hier een controller inzit waar je zelf wat mee kan afstellen, is dit dan min of meer vergelijkbaar met wat jij ombouwt, Flippy? (Alleen dan dubbele prijs, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
FoccodeJ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:37:
[...]

Gezien de range die jullie allemaal halen met zo'n grote accu over het algemeen groter is, houdt dit dan in dat Vespa mogelijk gekozen heeft (Net als Tesla, die al eerder aangehaald is) om de batterijen niet maximaal te belasten door bijv tot 4,05 op te laden, of is het waarschijnlijker dat het niet een efficiënte motor is?

Als hier een controller inzit waar je zelf wat mee kan afstellen, is dit dan min of meer vergelijkbaar met wat jij ombouwt, Flippy? (Alleen dan dubbele prijs, haha)
Nee, ik zie geen reden om aan te nemen dat vespa tot 4.05V zal laden. Bij een auto verwacht men dat die accu 10 jaar meegaat, bij een scooter niet.

Nee, het is ook niet vergelijkbaar met wat ik doe. ik gebruik vele malen meer gereneratie standaard en ook veel meer piekvermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik zag trouwens in de Scooter Express ook een paar mooie 3-wielers met elektrische aandrijving.
Kwamen ook een roteind ver en kunnen heel veel kilo's dragen.
Daar moet toch wel goed spul in zitten.
Hier in Amerika rijdt niks op elektra.
Alles is met grote, benzine slurpende vervoersmiddelen en nu het hier winter is, zie ik ook hoe ze de boel van de ruiten af krijgen.
In Nederland gaan we met krabbertjes aan de slag.
Hier starten ze de auto en rijden ze een uur later weg.
Benzine kost toch niks en het milieu kan ze niet verdommen.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
valt ook wel mee, die V10 die in mijn camper zat was in 5 min warm. |:(
(hok stookte ook ~7L per uur weg stationair....)

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 18-01-2019 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik lees de Scooter &BikeXpress en lees het eco nummer....
AGM heeft de e-VX50 met 3000 watt achterwiel..
Die past toch ook gewoon op de Novox C50??
Sowieso leuk om al die scooters te zien.
E-Miller
Askoll eS2
BTC e-cruise
Niu.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
OlafBso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:39:
4 kw elektromotor.
3500 watt.
Lithium Ion 48V 86Ah
€6629
Beste specs en zal een stukje beter zijn dan reeds bestaande dingen.

Helaas wel veeeel te duur vind ik.. verzekeren teven Diefstal zal je ook een flinke duit kosten 😬

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

OlafBso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 04:03:
In Nederland gaan we met krabbertjes aan de slag.
Hier starten ze de auto en rijden ze een uur later weg.
Heb ook wel eens gehoord dat ze in koude landen gewoon de motor 's nachts laten draaien (als men op bed ligt) omdat anders de leidingen bevriezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Waterkoker schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Heb ook wel eens gehoord dat ze in koude landen gewoon de motor 's nachts laten draaien (als men op bed ligt) omdat anders de leidingen bevriezen
in die landen gebruiken ze gewoon preheaters en heb je een stopcontact in de grill om de motor electisch warm te houden. veel merken zoals volvo hebben dit in hun "echte" winterpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Stef87 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Beste specs en zal een stukje beter zijn dan reeds bestaande dingen.

Helaas wel veeeel te duur vind ik.. verzekeren teven Diefstal zal je ook een flinke duit kosten 😬
Nou ja, zo'n Govecs kost nog veel meer en dan heb je geen Vespa.
Dus qua prijs vind ik het dan nog meevallen.
Die E-Miler is wel een gaaf ding.
Kan 175 kilo torsen en komt een giga klereneind ver.
Er staan nog 8 merken in het blad, maar dat zijn ook veel schakelbrommer-achtige types..
Vind ik een scootertje toch wel fijn.
Ook leuk om te lezen dat er meer driewielers bij komen, en dan bedoel ik niet die voor bejaarden, en die zien er best hip uit.
Alleen de keuze voor twee wielen achter snap ik dan weer niet bij sommige merken.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
OlafBso schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 04:18:
[...]
Nou ja, zo'n Govecs kost nog veel meer en dan heb je geen Vespa.
Dus qua prijs vind ik het dan nog meevallen.
Die E-Miler is wel een gaaf ding.
Kan 175 kilo torsen en komt een giga klereneind ver.
6kWh accu en claimen 180km. dus <35W/km. dat ga je alleen halen met wind mee en als je er een klein kind op zet en niet harder gaat dan 20.

o ja, kost 7200 euroknallers.

ik heb ze poosje geleden gezien op een beurs. ze zijn volledig gericht op overheidcontracten, niet consumenten. de ontwerpkeuzes en financiele valkuilen voor de gemeentes/overheden die ze kopen zullen ook leeglopen aan het conderhoudscontract die erbij komt. geen enkele consument gaat bijvoorbeeld 140 euro lappen voor een telefoonhouder of 500 euro voor een klein steekwagentje om de accu eruit te kunnen halen. die prijzen maken het alleen voor overheid die het geen zak kan schelen wat het kost onder het motto van weer het zoveelste eco-proefbalonnetje.

als consument zullen ze je waarschijnlijk de toko uitlachen als je er maar 1 wilt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-01-2019 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

flippy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 05:28:
[...]

6kWh accu en claimen 180km. dus <35W/km. dat ga je alleen halen met wind mee en als je er een klein kind op zet en niet harder gaat dan 20.

o ja, kost 7200 euroknallers.

ik heb ze poosje geleden gezien op een beurs. ze zijn volledig gericht op overheidcontracten, niet consumenten. de ontwerpkeuzes en financiele valkuilen voor de gemeentes/overheden die ze kopen zullen ook leeglopen aan het conderhoudscontract die erbij komt. geen enkele consument gaat bijvoorbeeld 140 euro lappen voor een telefoonhouder of 500 euro voor een klein steekwagentje om de accu eruit te kunnen halen. die prijzen maken het alleen voor overheid die het geen zak kan schelen wat het kost onder het motto van weer het zoveelste eco-proefbalonnetje.

als consument zullen ze je waarschijnlijk de toko uitlachen als je er maar 1 wilt kopen.
Dank je voor die inside info
Dat wist ik dan weer niet.
Mijn accu staat al 4 maanden ongebruikt thuis.
Mijn schoonvader had ik gevraagd om hem bij te laden maar na een paar minuten zat hij al weer vol.
Zo goed is die Tiny BMS dus!
Benieuwd, als ik weer thuis ben, hoe de scooter nog loopt.
Hoopgevend is het wel!

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

flippy schreef op zondag 6 januari 2019 @ 02:09:

[...]

Kan een leuk project zijn.
Ding (novox c10) gekocht voor 400 euries, en de potmeter voor de snelheid iets aangepast (die kilometer teller klopt echt voor geen meter scheelt bijna 10km), zodat fietsers niet komen inhalen.

Accuduur moet nog even getest worden, vraag me af hoe betrouwbaar die meter is (dus als hij op de helft staat kan je dan echt nog een keer de afstand die je al hebt afgelegd rijden?).

Rij zelf motor en was vergeten wat een fun zo'n licht scootertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1171368

spam

[ Voor 98% gewijzigd door deepbass909 op 20-01-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Jur schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:40:
[...]
Ding (novox c10) gekocht voor 400 euries, en de potmeter voor de snelheid iets aangepast (die kilometer teller klopt echt voor geen meter scheelt bijna 10km), zodat fietsers niet komen inhalen.
Accuduur moet nog even getest worden, vraag me af hoe betrouwbaar die meter is (dus als hij op de helft staat kan je dan echt nog een keer de afstand die je al hebt afgelegd rijden?).
Rij zelf motor en was vergeten wat een fun zo'n licht scootertje is.
gewicht is belangrijk inderdaad. sommige scooters met lood hebben vaak ~70% van hun totaalgewicht in loodaccus zitten. meestal zit het ergens in de 50~80kg aan lood erin zitten. de meeste lithiumaccus zijn rond de 10kg. dus 80kg in lithium of 140+kg voor de lood versie . das een extra persoon(tje) op je scooter die constant meerijd in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonesome rider
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-12-2023
Hallo allemaal. Ik lees al enige tijd met interesse mee over sevcon aanpassingen, lader instelling aanpassen enz.
Zou iemand mij willen helpen de settings en lader aan te passen van mijn Govecs S2.4?
En als mogelijk hoe zo'n dongle te maken?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik kan het wel.

kabels kosten een slordige 500 euro als je er al eentje kan vinden die het kan en dan moet je nog de software hebben.

lader kan je niet afstellen, dan moet er een andere in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Nog steeds het probleem met m'n scooter niet gevonden, maar ook nog niet heel ver gekomen met uit elkaar halen..

Heb het probleem dat een aantal maal per rit het vermogen ineens volledig weg is, de scooter door elkaar schudden door het stuur flink te bewegen, of als dat niet werkt, volledig tot stilstand komen en het stuur helemaal naar 1 kant draaien zijn dan de oplossing, maar het is gewoon gevaarlijk als je tussen de auto's rijd en zonder waarschuwing ineens stilvalt.
Ik dacht aan slecht contact ergens rond de stuurkolom, heb testrit gemaakt zonder kappen, maar met 1 hand aan de draden wiebelen helpt niet (direct), het gas daarna volledig loslaten en opnieuw gasgeven werkt wel, dus misschien de controller die eenofandere beveiliging triggert? Maakt het vinden van het eventueel losse draadje niet makkelijk.

en waarschijnlijk gerelateerd, af en toe 'misfired' de motor, vooral aan het eind van een rit a 15 minuten. Iets mis met de fase-bedrading gok ik, tenzij de motor op hogere snelheden nog steeds gebruikt maakt van de hall sensoren? Dan is het misschien de hall-sensoren of bedrading die niet meer helemaal goed zijn.

Het probleem is vooral dat het 'af en toe' is, en dus bijna niet te meten of diagnosticeren valt. :(

Andere dingetjes die ik ondertussen ben tegengekomen, de 1200 in de naam van de scooter slaat waarschijnlijk op de accucapaciteit van 1200 Wh, want de controller is een 35A model (2100w?)

Op een gegeven moment ging er wat mis met het alarm, waardoor het spontaan aan ging en niet meer uit te zetten was met de afstandsbediening. Heb 't ding eruit gehaald, gebruikte het toch niet.

Plannen, voorlopig:
-Accu's, achterwiel en kabelboom demonteren, schoonmaken, nieuwe lagers, controleren op doorgeschuurde isolatie
-Nieuwe gashendel, zit me af te vragen of dat niet gewoon het probleem is.
-Duimgas op links voor regeneratief remmen
-Vervangende controller die variabel regeneratief remmen ondersteunt
-18s7p a 20s10p 18650 pakket bouwen, afhankelijk van welke cellen etc.
-passend BMS (met balanceren op 4.1v en fatsoenlijke cutoffs enzo)
-Passende oplader die het ding wanneer nodig (onderweg) op 1C volpompt ipv 0.15C (met optie voor langzaam laden en storage-laden)
-Setje banden
-Betere helm.
-De onnodig grote accubak zo ver mogelijk uitbreken zodat ik de buddyseat ook kan gebruiken voor meer dan alleen de oplader.
- De kappen etc. netjes maken, in ieder geval de barsten repareren.

Een Kelly controller kopen die meer kost dan m'n scooter voelt een beetje zuur, dus ben eerst eens gaan kijken of ik regeneratief remmen niet op een andere manier werkend krijg.

Zoals ik het begrijp is regeneratief remmen niet veel anders dan achteruit versnellen. Dus commutatie-volgorde op achteruit, en meer PWM op de onderste fets voor meer remkracht/opgewekte stroom. Vraag me af of dat werkend te maken is met de reverse functie op de wat goedkopere controllers. (en zo niet, de boel hacken zodat het wel gaat werken.)

[ Voor 29% gewijzigd door AlexanderB op 29-01-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
er zit een kleine sensor in het gashandel. die is vrij simpel te vervangen.
ik zou eerst beginnen met een andere controller. wel eentje kiezen die het voltage heeft die je wilt.
je accu si erg klein. ik zou meer P doen, daar komt je echter vermogen vandaan. voor acceleratie heb je amperes nodig, niet volts. volts is alleen topsnelheid.

je kan gewoon 2 laders inbouwen en schakelen tussn beide.

en nee, regeneratie werkt compleet anders dan je nu verteld.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-01-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Sensor, Draad, of iets met de gashendel zelf. Who knows. Ik ga dr wel ff naar kijken. (ff zien hoe of dat ie open gaat). Zal waarschijnlijk inderdaad een Hall sensor in zitten?

De accu vervangt een setje van 20Ah loodaccu's die nog maar minder dan de helft van de nominale capaciteit hebben en merkbaar achteruit gaan, ik moest gisteren duwen om thuis te komen, 16 km was blijkbaar teveel.
Als ik er 20Ah aan lithium in stop verdubbelt m'n bereik, als ik het ding in een uur grotendeels kan vullen heeft het ding meer bereik dan ik nodig heb.
Grootste punt is inderdaad de afweging tussen geld/capaciteit/interne weerstand(/verwachte levensduur).

Ter overweging (voorbeeld op 60V 22Ah)
https://www.nkon.nl/recha...18650-29e-2900mah-e6.html
18s8p, max stroom 66A, 23.2Ah capaciteit, €335,50
versus
https://www.nkon.nl/recha...samsung-icr18650-22p.html
18s10p, max stroom 100A, 22Ah capaciteit. €378
versus
https://www.nkon.nl/recha...r18650bd-3200mah-10a.html
18s7p, max stroom 70A, 22.4Ah capaciteit, €378
versus
https://www.nkon.nl/recha...-size/sony-us18650v3.html
18s10p, max stroom 100A, 22.5Ah capaciteit, €387

Prijs/Ah verschilt niet zo heel veel tussen deze 4, dus dan komt het neer op cel chemie, fabrikant, of voorkeur voor meer of minder cellen.

De echte vraag is,
https://www.nkon.nl/recha...18650-29e-2900mah-e6.html
18s10p, max stroom 82.5A, 29Ah capaciteit €419
versus
https://www.nkon.nl/recha...samsung-icr18650-22p.html
18s10p, max stroom 100A, 22Ah capaciteit. €378

weegt 30% meer capaciteit op tegen een iets hogere interne weerstand?

Andere controller, sure, maar welke?
250 euro is me veel te veel (die scooter kostte me 200 euro, ik bespaar maybe 400 euro per jaar tov autorijden, ik ga dr geen duizenden euro's in steken)

60v nominaal is genoeg qua topsnelheid, vooral wanneer de accu nog vol is. Een paar volt extra zou dus ook prima zijn, daarom 18 cellen ipv 17?
72V (20s) kan ook, maar is wat mij betreft niet direct nodig, dan moet ik waarschijnlijk weer gaan begrenzen, en dan moet die controller dat weer (fatsoenlijk) ondersteunen.

Die ik nu heb is '35A', eentje die daadwerkelijk 35A (misschien 50A) uit de accu kan trekken is voldoende, ik hoef geen wheelies te maken, ik wil gewoon van A naar B.

2 laders.. goed idee. :)

Regeneratief remmen werkt doordat de body-diodes van de mosfets een gelijkrichterbrug vormen. Er gaat alleen wel pas stroom de accu in als de BEMF van de motor hoger is dan de accuspanning, en dat is normaal niet het geval, dus moet er of een boost-converter tussen, of iets doen met de mosfets om de hele structuur als boost-converter te gebruiken, je hebt immers al mosfets en spoelen. Volgens een paper die ik tegenkwam moest er synchroon maar in tegengestelde richting (lagging ipv leading zeg maar) bekrachtigd worden, waarbij het PWM percentage bepaalt hoe hard de motor remt, en secundair, hoeveel stroom er terug de accu in gaat, dus vandaar mijn gedachte om de achteruit-functie daarvoor op eenofandere manier te misbruiken. Zal daar nog verder op inlezen voordat ik dingen ga kopen of proberen.

Dynamtisch remmen (wat zelfs de meest goedkope controllers allemaal lijken te hebben) is gewoon kortsluiting maken tussen de fases waardoor de energie als warmte verdwijnt in de mosfets en motor, maar niet in de accu terechtkomt. Bespaart ook op de remblokken, maar de voorgespiegelde winst van regeneratief remmen heb je dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
doe het gewoon handig en zoals ik tientallen scooter heb gedaan:

kelly: http://kellycontroller.co...or-controller-p-1493.html

cellen: samsung 29E6 of panasonic PF.

als je de orginele motor hebt ga je abosullt niet over de 50A heen, anders word je motor een beetje "vloeibaar" van binnen. je kan die upgraden met een QS motor van 4kW als je wilt. dan kan je tot 15kW piekvermogen gaan.

accu gewoon 20S10P of 12P als je het budget hebt.
absoluut niet meer dan 2900mah want die cellen gaan gewoon rap stuk. de 2900mAh zijn het beste keus en zijn behoordelijk onverwoestbaar. ik heb een testmachine staan van een paar duizend euro die al maanden bezig is deze (en andere) cellen te testen door ze continu te belasten en op te laden.

de kelly heeft fatsoenlijk regeneratief remmen. als je die vol open zet blokkeert je achterwiel als je accu genoeg kan abosberen.
topsnelheid is een simplele instelling van de controller. die kan je programmeren via de laptop met kabel of bleutooth op de telefoon (alleen android) als je de dongel bijbesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-01-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Komt goed uit data die 29E6 ook meeste capaciteit per euro hebben. Zal kijken of ik 460 euro vrij kan maken voor 200 stuks.

$189+shipping+btw.. hmm. Ik hou het ff in de gaten. Wel een hele capabele controller idd, maar ook heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dat is een relatief goedkope controller voor wat het kan.

een controller uit een govecs kost 1200 ex als je er 1000 koopt. :X

En je idee hoe regeneratie werkt klopt nog steeds niet. Er is geen enkele consumenten of professionele controller die zo werkt of zo is geprogrameerd.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 30-01-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthias1986
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08-2024
[b]AlexanderB in "Elektrische scooters"AlexanderB schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:10
Andere controller, sure, maar welke?
250 euro is me veel te veel (die scooter kostte me 200 euro, ik bespaar maybe 400 euro per jaar tov autorijden, ik ga dr geen duizenden euro's in steken)
Ik ben wel benieuwd naar je berekening. Ik bespaar met 6200 km/jaar ruim €1900/jaar tov een licht autotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
Heeft iemand weet van bms'en voor een 20s batterij. Tinybms gaat maar tot 16s en de enige 20s die ik kan vinden is op bangood/ali/... Welke toch altijd een grote gok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Hoeveel ampere wil je kunnen verstouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
flippy schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:01:
Hoeveel ampere wil je kunnen verstouwen?
Ofwel 40 ofwel 80A, hangt er nog vanaf hoeveel cellen ik uiteindelijk parallel wil plaatsen en hoe ik het ga gebruiken. (als volledig losstaande batterij of in parallel met een 2de pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Je moet de bms inzetten op de accu, niey andersom.
Eerst weten wat je accu maximaal kam leveren en daar stel je de bms op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
flippy schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:31:
Je moet de bms inzetten op de accu, niey andersom.
Eerst weten wat je accu maximaal kam leveren en daar stel je de bms op af.
Dat weet ik, ik ben nog aan het nadenken of ik een batterij maak die max 50A uit de cellen kan leveren (20s5p met cellen die 10A aankunnen) dus zoek ik een bms van 40A, ofwel kijk ik voor 10 of 15p en zou ik voor de 80A bms gaan, maar ik wil dus eerst wat bms'en vergelijken alvorens ik beslis.
Een beetje de mogelijkheden vergelijken dus.

[ Voor 4% gewijzigd door trub op 30-01-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Maak de accu die je nodig hebt en dan weet je ook welke bms je nodig hebt.

Mijn advies is altijd meer volts zodat het amperage omlaag kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
flippy schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:11:
Maak de accu die je nodig hebt en dan weet je ook welke bms je nodig hebt.

Mijn advies is altijd meer volts zodat het amperage omlaag kan
Ik ben mij bewust van de volts/amperage regel, ik zit echter vast op 20s, ik zoek eigenlijk gewoon waar ik een beetje deftige bms'en kan vinden, ik heb voldoende kennis van elektronica om dan te kiezen tussen de verschillende bms'en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
welke specs zoek je in een bms dan?
programeerbaar, bleutooth, lcd schermen temperatuursensoren of nog meer prularia of een domme die pas afgaat als de scooter in de fik staat?

[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 31-01-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
trub schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:06:
Heeft iemand weet van bms'en voor een 20s batterij. Tinybms gaat maar tot 16s en de enige 20s die ik kan vinden is op bangood/ali/... Welke toch altijd een grote gok zijn.
Zoals ik hier vermeld had geen die in de fik vliegen. Zou toch op zijn minst instelbaar moeten zijn, of dit nu via bluetooth is of seriële poort of usb maakt mij niet zoveel uit. De rest is niet vereist, daar hou ik wel rekening mee in het design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

matthias1986 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:59:
Ik ben wel benieuwd naar je berekening. Ik bespaar met 6200 km/jaar ruim €1900/jaar tov een licht autotje
Ik heb tot nu toe ~400 km gereden in iets minder dan 3 maanden, blijkbaar maak ik (flink) minder kilometers dan dat ik vanuit ging.

Deels zat dat komen door het weer (ik pak soms toch de auto als het echt hoost van de regen), deels door het bereik (m'n werk ligt net buiten het huidige bereik, en m'n garagebox ligt nog net wel binnen bereik, maar doe dr 45 minuten over om dr te komen v/s 16 minuten met de auto, plus 3+ uur opladen voordat ik weer terug kan)

Als ik met het huidige gebruik doorgaat kom ik maar aan 2000 km per jaar op de scooter, noem het 20 cent per km, is 400 euro per jaar. En daar gaat nog 144 euro verzekeringspremie vanaf, en onderhoud aan de scooter.

Als ik 1x per week naar m'n werk zou scooteren komt daar nog 2000 km per jaar bij, maar dan moet ik eerst investeren in een accupakket.

Beetje een kip-ei ding dus, als ik meer bereik had, en sneller kan laden, dan zou ik er waarschijnlijk ook meer op rijden.
flippy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:10:
dat is een relatief goedkope controller voor wat het kan.

een controller uit een govecs kost 1200 ex als je er 1000 koopt. :X

En je idee hoe regeneratie werkt klopt nog steeds niet. Er is geen enkele consumenten of professionele controller die zo werkt of zo is geprogrameerd.
Oh, alleszins. Ik had alleen vorige week maar 87 cent op de bankrekening staan, dus er moet wel budget voor zijn. Een betere controller met regen is een nice-to-have, geen must-have, en komt dus helemaal onderaan de lijst met dingen waar budget voor nodig is.

Govecs, die dingen kostten toch ook 20k nieuw? Ik ben niet de doelgroep daarvoor. ;)

Oké. Ik vind het wel interessante materie, dus ik ga dr nog ff verder over lezen in ieder geval.

[ Voor 31% gewijzigd door AlexanderB op 31-01-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
een govecs nieuw in de zwaarste versie is 6500, dus "valt mee".
2e hands met een kapotte accu zijn ze aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonesome rider
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-12-2023
Hoi Flippy,
Bedankt voor je aanbod, ik heb je een pm gestuurd.
Zou je mijn controller van mijn s2.4 kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja, die kan ik aanpassen.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 15-02-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Beste Tweakers,

Lees dit topicvol belangstelling. Rij nu een Kymco 4takt sinds een paar jaar, maar heb ook een electrische scooter van thuisbezorgd mogen proberen. De stilte en geen uitlaatgassen beviel mij erg goed.
Ben nu aan het kijken of het mogelijk is om mijn Kymco te verkopen en een electrische scooter te kopen.

Ik ben op zoek naar een elektrische scooter die aan de volgende eisen moeten voldoen:

- Blauw kenteken
- 35km/h kan maar het liefst iets meer (10-15%) vermogen omdat ik in een heuvelachtig gebied woon
- Minimaal 70 km actieradius, eventueel later uit te bouwen naar meer accucapaciteit
- Batterij moet 3-5 jaar mee kunnen
- Regeneratie
- Snelladen (?)

Als ik een 2ehands e-scooter koop en een accu door @flippy laat maken, zit ik dan met een budget van 1500e goed of is dit nog te weinig?
Pagina: 1 ... 17 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.