Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:49
AdrievH schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:03:
Wat bedoel je precies met die laatste opmerking ?
Waarschijnlijk dat de RDW wel bijzonder streng is op particulier knutselwerk, maar dat ze broddelwerk van een massafabrikant door de vingers zien.

specs

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-03 20:59
En dat RDW er een dusdanig bedrag voor in rekening brengt, dat het voor 1 hobby voertuig niet meer te doen is.

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:02
Iemand wel eens gebruik gemaakt van de elektrische scooters van Felyx? Dat zijn Govecs-scooters die je voor €0,30 per minuut in Rotterdam en Amsterdam kunt gebruiken. Ideaal :) . Kwalitatief hoogwaardig spul.

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

18 euro per uur dus? O-)

een aygo bij de lokale verhuurtoko is bijna even duur...

maar ja, een govecs is idd wel het beste rijden in vergelijking met de rest.

flippy wijzigde deze reactie 04-10-2018 20:35 (32%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• MarcoC
flippy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:27:
18 euro per uur dus? O-)

een aygo bij de lokale verhuurtoko is bijna even duur...

maar ja, een govecs is idd wel het beste rijden in vergelijking met de rest.
Geen eerlijke vergelijking. Wellicht is het niet helemaal duidelijk, maar de meerwaarde van dit concept is dat je de scooters overal binnen de stad kunt achterlaten, en dus niet teruggebracht hoeft te worden naar een centraal punt. En dat betekent dus dat het goedkoper is dan een taxi en kan concurreren met het openbaar vervoer. Dan is het ineens niet zo heel duur meer. In ieder geval is het erg prettig rijden :) .

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik geef er ook niet op af maar vanaf 1 januari moeten ook snorscooters de weg op en moet je een helm. dan is "even een scooter pakken" voor de meeste er wel vanaf. met een helm op een scooter zitten is namelijk het ergste wat je kan doen in je leven....

• Dreamvoid
Is dat ook in Rotterdam? Ik dacht enkel in Amsterdam en Den Haag?

specs

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
MarcoC schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:24:
Iemand wel eens gebruik gemaakt van de elektrische scooters van Felyx? Dat zijn Govecs-scooters die je voor €0,30 per minuut in Rotterdam en Amsterdam kunt gebruiken. Ideaal :) . Kwalitatief hoogwaardig spul.
Hij stond wel opeens voor de deur en hij valt wel op. Ben benieuwd of het een succes wordt, is wel vrij prijzig natuurlijk.

• MarcoC
flippy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:58:
ik geef er ook niet op af maar vanaf 1 januari moeten ook snorscooters de weg op en moet je een helm. dan is "even een scooter pakken" voor de meeste er wel vanaf. met een helm op een scooter zitten is namelijk het ergste wat je kan doen in je leven....
Deze plannen bestaan voor zover ik weet alleen in Amsterdam en zijn nog niet concreet.
Dreamvoid schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:15:
Is dat ook in Rotterdam? Ik dacht enkel in Amsterdam en Den Haag?
Voorheen alleen in Amsterdam, sinds deze week ook in Rotterdam.
Moshi schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:22:
[...]

Hij stond wel opeens voor de deur en hij valt wel op. Ben benieuwd of het een succes wordt, is wel vrij prijzig natuurlijk.
Ik denk dat je je verkijkt op de prijs. Zoals ik al zei, het prijsniveau is lager dan een taxi en laag genoeg om te concurreren met het openbaar vervoer. De waarde van het op iedere straathoek beschikbaar zijn van deze scooters mag niet onderschat worden. Die toegankelijkheid heeft (logischerwijs) een prijs. Het klopt wel dat in andere landen de prijs per minuut meestal wat lager ligt, soit.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MarcoC schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:36:
[...]
Deze plannen bestaan voor zover ik weet alleen in Amsterdam en zijn nog niet concreet.
[...]
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2018-45691.html

het staat in de staatscourant and er is geen enkele aanleiding dat er nog iets gaat veranderen. men kan nog zienswijzen aandragen maar dat is hoofdzakleijk welke paden wel of niet en hoe deze omgebouwd moeten worden. het gaat door maar bijvoorbeeld bewoners kunnen nog klagen erover maar dat zal niks veranderen in de praktijk.

en als dit 1 jan actief word in amsterdam word dus bijna hun hele voertuigpark onbruikbaar tenzij je een helm onder je arm hebt de hele tijd. of die moeten ze erbij gaan verhuren in de koffer maar dat ding word natuurijk direct gejat als ze er geen dikke staalkabel aan maken.

• MarcoC
Vandaag las ik dit artikel: https://www.ad.nl/auto/e-...-dwang-populair~a8454e57/

Dat valt me allezins mee, ik had verwacht dat de populariteit lager zou zijn omdat er weinig aantrekkelijke elektrische scooters zijn. Alleen de Niu is nu eigenlijk een volwaardig alternatief.
flippy schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2018-45691.html

het staat in de staatscourant and er is geen enkele aanleiding dat er nog iets gaat veranderen. men kan nog zienswijzen aandragen maar dat is hoofdzakleijk welke paden wel of niet en hoe deze omgebouwd moeten worden. het gaat door maar bijvoorbeeld bewoners kunnen nog klagen erover maar dat zal niks veranderen in de praktijk.

en als dit 1 jan actief word in amsterdam word dus bijna hun hele voertuigpark onbruikbaar tenzij je een helm onder je arm hebt de hele tijd. of die moeten ze erbij gaan verhuren in de koffer maar dat ding word natuurijk direct gejat als ze er geen dikke staalkabel aan maken.
De belangrijkste redenen hiervoor zijn geluidsoverlast, stank en te snel rijdende snorscooters. Allemaal argumenten die niet van toepassing zijn op elektrische scooters. Een gemiste kans om geen uitzondering te maken voor elektrische scooters.

MarcoC wijzigde deze reactie 12-10-2018 13:17 (63%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MarcoC schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:41:
Dat valt me allezins mee, ik had verwacht dat de populariteit lager zou zijn omdat er weinig aantrekkelijke elektrische scooters zijn. Alleen de Niu is nu eigenlijk een volwaardig alternatief.
helaas is de niu ook niet echt een geweldig alternatief. de ontwerpkeuzes die zijn gemaakt gaan zeker flink problemen opleveren in de toekomst. en dan worden ze net als de rest van de goedkope chinese meuk gedumpt op marktplaats met rotte accus en controllers.

• MarcoC
flippy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

helaas is de niu ook niet echt een geweldig alternatief. de ontwerpkeuzes die zijn gemaakt gaan zeker flink problemen opleveren in de toekomst. en dan worden ze net als de rest van de goedkope chinese meuk gedumpt op marktplaats met rotte accus en controllers.
Wat zijn de criteria waar jij op let bij het beoordelen van de kwaliteit van een elektrische scooter?

• x25GSRW
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-12-2018
Vanwege ander werk ga ik helaas mijn elektrische scooter unu 1kw wegdoen. Voor korte woonwerk verkeer waar ik hem voor gebruikte ideaal en zeer maar dan zeer goedkoop. meer dan de helft op kosten van de baas. Nu dan een andere werkgever en een so called clean diesel. Ik mis het nog dagelijks lekker geruisloos gliden over de weg. Voor plezier ritjes lijkt mij een zero sr supergaaf iemand hier die een elektrische motor heeft?,

x25GSRW wijzigde deze reactie 12-10-2018 21:20 (12%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MarcoC schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:46:
[...]
Wat zijn de criteria waar jij op let bij het beoordelen van de kwaliteit van een elektrische scooter?
frame, gespoten of poedercoat. spuitewerk wil zeggen dat na 5 jaar alles is verrot als hij buiten staat.
zo min mogelijk chroomwerk. dat roest nog het hardste.
controller, dat is altijd zo goedkoop mogelijk. niu gebruikt bijvoorbeeld dezelfde controller die emco jaren geleden al mee is gestopt te gebruiken vanwege de kwaliteit en garantieclaims.
accu, welk merk cellen (als die er al is) en of het gebruikte type met voldoende marge word gebruikt of dat ze op het randje zitten (of erover gaan) volgens de datasheet van de fabrikant.
daar valt ook de BMS onder, met name bij niu is dat een "dingetje" omdat die een 3G module heeft en doodleuk in eem maand de halve accu leegtrekt. dus meer dan 12kWh per jaar (!) aan verbruik terwijl hij in de schuur staat niks te doen.
Dealernetwerk. goed voorbeeld is govecs, die heeft momenteel gewoon een niet bestaand dealernetwerk. er is (bijna O-) ) niemand waarbij je kan aankloppen voor reparaties of onderdelen. en als het wel kan is de levertijd gewoon een drama. goed voorbeeld hoe een goede scooter gewoon kapot gaat door de keuzes van de fabrikant om alleen maar te focusen op verkopen en niet op aftermarket.
dat is een tegenstrijdigheid in termen. O-)

flippy wijzigde deze reactie 12-10-2018 22:13 (5%)

• sevconguy
  • Laatst online: 22-10-2018
flippy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

frame, gespoten of poedercoat. spuitewerk wil zeggen dat na 5 jaar alles is verrot als hij buiten staat.
zo min mogelijk chroomwerk. dat roest nog het hardste.
controller, dat is altijd zo goedkoop mogelijk. niu gebruikt bijvoorbeeld dezelfde controller die emco jaren geleden al mee is gestopt te gebruiken vanwege de kwaliteit en garantieclaims.
accu, welk merk cellen (als die er al is) en of het gebruikte type met voldoende marge word gebruikt of dat ze op het randje zitten (of erover gaan) volgens de datasheet van de fabrikant.
daar valt ook de BMS onder, met name bij niu is dat een "dingetje" omdat die een 3G module heeft en doodleuk in eem maand de halve accu leegtrekt. dus meer dan 12kWh per jaar (!) aan verbruik terwijl hij in de schuur staat niks te doen.
Dealernetwerk. goed voorbeeld is govecs, die heeft momenteel gewoon een niet bestaand dealernetwerk. er is (bijna O-) ) niemand waarbij je kan aankloppen voor reparaties of onderdelen. en als het wel kan is de levertijd gewoon een drama. goed voorbeeld hoe een goede scooter gewoon kapot gaat door de keuzes van de fabrikant om alleen maar te focusen op verkopen en niet op aftermarket.
Ik heb recent gezien dat je nu zo'n bluetooth dongle hebt voor de sevcon controllers welke ook in de govecs zitten

https://photos.app.goo.gl/9Fe1oLvuq3Sm97K79

sevconguy wijzigde deze reactie 19-10-2018 10:04 (6%)

• Dreamvoid
De veelgehypte beursgang van NIU is net afgerond, al is de ambitie ietwat afgezwakt: van een wel heel optimistische $300M naar $150M naar $104M (8.3 miljoen aandelen @ $12.50), naar $79M, naar vandaag uiteindelijk $63M (7 miljoen aandelen @ $9).

Met het opgehaalde geld willen ze vooral de Europese markt veroveren, dus ik verwacht een aggressieve marketing de komende jaren. Dat moet ook wel, want NIU maakt nu nog altijd flinke verliezen: vorig jaar $28 miljoen op een omzet van $116 miljoen.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 19-10-2018 11:39 (15%)

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

sevconguy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:04:
[...]
Ik heb recent gezien dat je nu zo'n bluetooth dongle hebt voor de sevcon controllers welke ook in de govecs zitten
https://photos.app.goo.gl/9Fe1oLvuq3Sm97K79
en toevallig verkoop je die zelf?
Dreamvoid schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:31:
De veelgehypte beursgang van NIU is net afgerond, al is de ambitie ietwat afgezwakt: van een wel heel optimistische $300M naar $150M naar $104M (8.3 miljoen aandelen @ $12.50), naar $79M, naar vandaag uiteindelijk $63M (7 miljoen aandelen @ $9).

Met het opgehaalde geld willen ze vooral de Europese markt veroveren, dus ik verwacht een aggressieve marketing de komende jaren. Dat moet ook wel, want NIU maakt nu nog altijd flinke verliezen: vorig jaar $28 miljoen op een omzet van $116 miljoen.
dealers zijn ook aan strenge regels gebonden. heel erg apple allemaal. ze mogen practisch niks.

over een jaartje of 2 als die dingen goed verkocht zijn (want dat worden ze) vallen de accus met bosjes tegelijk uit en dan harken ze het geld echt binnen want daar zit de winst.
en natuurlijk die goedkope laders, die gaan nog VEEL sneller stuk en daar krijg je een stuk slechter garantie op. of dealers moeten de kosten slikken...

flippy wijzigde deze reactie 19-10-2018 12:00 (59%)

• Dreamvoid
Dat worden ook goede tijden voor accu revisie bedrijven.

specs

• sevconguy
  • Laatst online: 22-10-2018
flippy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:57:
[...]

en toevallig verkoop je die zelf?

[...]

dealers zijn ook aan strenge regels gebonden. heel erg apple allemaal. ze mogen practisch niks.

over een jaartje of 2 als die dingen goed verkocht zijn (want dat worden ze) vallen de accus met bosjes tegelijk uit en dan harken ze het geld echt binnen want daar zit de winst.
en natuurlijk die goedkope laders, die gaan nog VEEL sneller stuk en daar krijg je een stuk slechter garantie op. of dealers moeten de kosten slikken...
nee, maar dacht dat het wel van een nederlands bedrijf was .
ik heb begrepen dat ie ook op de govecs werkt.

het is ook onwetendheid van de consument, dat ze niet investeren in een beter lader, buiten dat zorgvuldig met je accu omgaan zorgt voor beter levensduur

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

sevconguy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:42:
[...]
nee, maar dacht dat het wel van een nederlands bedrijf was .
ik heb begrepen dat ie ook op de govecs werkt.
het is ook onwetendheid van de consument, dat ze niet investeren in een beter lader, buiten dat zorgvuldig met je accu omgaan zorgt voor beter levensduur
gezien je naam (en youtube account) denk ik dat je er wel meer van weet hoe die software werkt en of die op een sevcon in een govecs werkt.

en inmiddels propt govecs er ook betere laders in, in sommige gevallen een mean well lood lader aangepast door mean well zelf voor govecs. die zie je veel in de 72V 40Ah modellen.

Edit: met "beter" bedoel ik betrouwbaarder. Ze laden nog steeds te hard op.

flippy wijzigde deze reactie 19-10-2018 16:13 (6%)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:52
Heb me pas aangemeld voor die huurscooters van Felyx, deze week twee keer geprobeerd. Je moet je eerst aanmelden en daarbij €0,40 overmaken voor verificatie van je rekeningnummer, je krijgt dan 30 minuten cadeau. Dit zijn mijn bevindingen:

+ Je kan een scooter 15 minuten van tevoren reserveren, heel handig als je in de trein zit en bijna op je bestemming bent
+ Een wandeling van 20 minuten verandert in een ritje van 5 minuten, geweldig
+ Je rijtijd wordt in jouw voordeel op hele minuten naar beneden afgerond (heb echter nog niet ondervonden wat er gebeurt als je meer dan x.30 minuten rijdt).
+ De scooters rijden lekker
+/- De scooters zijn snor, handig omdat je geen helm nodig hebt, maar 28/29 km/u is echt enorm traag.
- €0,30 per minuut lijkt weinig geld, maar is eigenlijk best veel geld, bij regelmatig gebruik tikt het erg hard aan.
- Doordat je per minuut moet betalen heb je (althans ik) sterk de neiging om zo snel mogelijk op je bestemming aan te komen, wachten voor stoplichten gaat irriteren omdat de tijd doortikt terwijl je geen meter verder komt (en dus ook geen stroom of wat dan ook gebruikt).
- Verder wat kleine bugs in de app, deze centreert zich standaard op Amsterdam, ook als je in Rotterdam bent. Als je een scooter aanklikt om de laadstatus te bekijken en daarna weer teruggaat naar de kaart versprint deze automatisch weer naar Amsterdam. Ook moet je bevestigen dat je niet door het Vondelpark, Rembrandtplein etc. mag rijden terwijl je in Rotterdam bent.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

over 2 maanden moet je alsnog een helm op in amsterdam, dus dat voordeel valt direct weg net als dat je de weg op moet met een ding wat 27 gaat.

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:52
flippy schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:43:
over 2 maanden moet je alsnog een helm op in amsterdam, dus dat voordeel valt direct weg net als dat je de weg op moet met een ding wat 27 gaat.
Gelukkig voor ze staat zo'n 80% van hun scooters in Rotterdam. En er wordt gretig gebruik van gemaakt.

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-03 22:28
Weet iemand al vanaf welk celvoltage Govecs de accudelen balanceert?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ligt eraan. ik heb er hier eentje staan die begint pas bij 4.15~4.18 wat te doen en een andere die ik heb moeten resetten wegens diepteontlading ging bij 4 volt al beginnen.

• pannekoek
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 13:39
Ik kan wellicht aan een hele zooi lood-zuur batterijen komen. Die zijn nieuw. Zouden die mogelijkerwijs op een bepaalde manier geschakeld kunnen worden en als batterypack voor een scooter kunnen fungeren?

Ik moet nog eens uitzoeken wat de nummertjes zijn (watt,amp,volt), maar het zou mooi zijn als die dingen met mij mee gaan en daadwerkelijk wat gaan doen in plaats van dat ze gerecycled worden

kort verhaal lang, is dit een wijs plan of wordt het niets?

pannekoek wijzigde deze reactie 24-10-2018 19:38 (3%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Waarom zou je? Je krijgt een scooter die ontiegelijk zwaar word en nog steeds een bereik heeft van niks en volgend jaar kan je alsnog alles vervangen voor nieuwe doordat ze versleten zijn.

flippy wijzigde deze reactie 24-10-2018 20:06 (28%)

• matthias1986
Nu de winter weer dichterbij kom zullen we moeten oppassen met regeneratief remmen bij een accu temperatuur < 0 °C De mensen met heat pads om de accu. Hoe lang voor aanvang van de rit zetten jullie de kachel aan? en doen jullie dit ook tijdens het rijden? En hoeveel vermogen heeft jullie heater?

matthias1986 wijzigde deze reactie 24-10-2018 20:24 (7%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

matthias1986 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:18:
Nu de winter weer dichterbij kom zullen we moeten oppassen met regeneratief remmen bij een accu temperatuur < 0 °C De mensen met heat pads om de accu. Hoe lang voor aanvang van de rit zetten jullie de kachel aan? en doen jullie dit ook tijdens het rijden? En hoeveel vermogen heeft jullie heater?
de kachel staat bij mij altijd aan als het 15 graden of kouder is. de accu word altijd op 20C gehouden hierdoor en word wat warmer dan dat door het rijden.

mijn verwarming heeft ongeveer 15W vermogen totaal verdeelt over alle elementen.

flippy wijzigde deze reactie 24-10-2018 21:55 (6%)

• pannekoek
flippy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:05:
Waarom zou je? Je krijgt een scooter die ontiegelijk zwaar word en nog steeds een bereik heeft van niks en volgend jaar kan je alsnog alles vervangen voor nieuwe doordat ze versleten zijn.
Hm, jammer haha. Maar die Govecs en novexen hebben toch ook lood accu's? Ik zal eens een foto maken als ik er weer ben.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

pannekoek schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:14:
[...]
Hm, jammer haha. Maar die Govecs en novexen hebben toch ook lood accu's? Ik zal eens een foto maken als ik er weer ben.
En ook in die scooters kan je ze constant vervangen.

• pannekoek
flippy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:16:
[...]

En ook in die scooters kan je ze constant vervangen.
Verdorie, dat slaat een deuk in mijn plan. Het idee achter de accu's was om als noodvoorziening te fungeren overigens. Weet niet of dat iets veranderd?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

pannekoek schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Verdorie, dat slaat een deuk in mijn plan. Het idee achter de accu's was om als noodvoorziening te fungeren overigens. Weet niet of dat iets veranderd?
daar kan je ze vast wel voor gebruiken. al moet je dan natuurlijk wel een omvormer hebben of een oude ups. als je die kan vinden is 48V het beste. dan kan je 4 accus in serie zetten.

(ps: ik heb nog een oude 1200W APC staan die ik niet meer gebruik.... O-) )

• Joris 407
flippy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:55:
ligt eraan. ik heb er hier eentje staan die begint pas bij 4.15~4.18 wat te doen en een andere die ik heb moeten resetten wegens diepteontlading ging bij 4 volt al beginnen.
Mijn scooter is van 2012. Zit het verschil hem in het bouwjaar misschien? Dat oudere pas laat beginnen te balanceren en nieuwere eerder?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Joris 407
Waar kan ik heat pads voor de accu kopen?

Joris 407 wijzigde deze reactie 25-10-2018 23:11 (11%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Joris 407 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

Mijn scooter is van 2012. Zit het verschil hem in het bouwjaar misschien? Dat oudere pas laat beginnen te balanceren en nieuwere eerder?
zou kunnen, kan het je niet vertellen.
Joris 407 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:11:
Waar kan ik heat pads voor de accu kopen?
ligt volledig aan hoe je het doet of wilt doen. als je het goed wilt doen is het namelijk niet een sticker plakken op de zijkant van de accu en stroom erop en klaar. het heeft wel iets meer omhanden en als je er tijdens de bouw niet rekening mee hebt gehouden is het erg lastig goed en veilig te doen.

• Joris 407
Ok, dan wordt het lastig, want mijn Govecs is nog zo goed als standaard.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Je kan wel een govecs accu aanpassen maar dat vereist wel wat vaardigheden. De accu moet fysiek uit elkaar en ook worden voorzien van isolatie aan de buitenkant en een omvormer in de accu bouwen, tempeeatuursensoren, waterdichte schakelaar, diverse elementen enzovoort.

• dotternetta
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-03 08:21
Ik heb een zeer slecht onderhouden Emco Novette Twin gekocht die staat nu op de bok zonder kappen. De achtermotor draait (geen accu's maar 5 A voeding) de voormotor echter niet.

Kan iemand mij vertellen of de motor in het voorwiel altijd draait of bij springt bij een bepaalde load op de achtermotor? Dat scheelt mij veel uitgezoek :-)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

je kan gewoon de achtermotor afkoppelen en kijken wat de voormotor doet. zoizo moet er 5v op de hall sensoren staan, anders doet ie niks.
als je de oude controller hebt is het gewoon gespiegeld intern, dus beide doen de helft van het werk.
ik heb dat systeem nooit werkend gezien omdat ik altijd de controller(s) vervang omdat ze stuk zijn. de motoren zelf gaan zelden stuk en valt vrij simpel te meten.

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:27
Omdat ik binnenkort iets verder van huis ga werken ben ik op zoek naar een leuke goedkope scooter, ik heb onder andere deze gevonden: https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618 waarvan de eigenaar claimt dat deze rond de 40/45 km bereik haalt, wat voor mij prima is omdat het een route van 6 km is. Wat zijn de ervaringen met dit type? Ik kom namelijk heel veel verschillende verhalen tegen...

• matthias1986
Dat is hetzelfde als de novox C20 maar dan een ander stickertje. 40/45 km bereik is goed mogelijk en zeker bij 25 km/uur, maar dat ligt aan de accu en de conditie van de accu die erin zit.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:16

AlexanderB

I void warranties!

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een 2ehands elektrische scooter voor de korte ritjes en woon-werk, dus ik kom me binnenkort wel melden als ie binnen is. :)

Langste rit die ik er mee wil maken is 20 km enkele reis met mogelijkheid tot laden aan beide kanten, dus qua bereik geen gigantische eisen, hoewel 45-100 km tussen laadbeurten wel fijn zou zijn, geen harde eis.

Wil een 45 km model want met 25 kost de extra reistijd me meer dan dat de brandstofbesparing me waard is.

En een simpele schatting.. oh, wow. 7000 tot 10.000 km per jaar aan ritjes rond de kerk? dat is meer dan een derde van m'n totaal aantal kilometers. Als de scooter dat volhoud dan gaat dat stevig geld besparen. :)

De spotwelder staat al klaar, maar eerst maar ff zien wat er met een bestaande accu kan. :)

En ben beetje aan het rekenen geslagen, verwacht dat als ik een pakket ga bouwen dat het waarschijnlijk in de orde-grootte 1500-2100wh voor een €400-€450 voor de kale cellen gaat zijn, met 50 wh/km (pessimistisch/vlot doorrijden) is dat 30-42 km maximum, wat met het beoogde gebruik voldoende zou moeten zijn zelfs met wat slijtage/derating/SOC-beperking.

Hm.. dat betekent wel dat ik bij elke gelegenheid moet opladen en vooral niet verder van huis moet gaan werken. Misschien dan toch wat meer investeren voor meer bereik. en met meer cellen parallel hoeven ze ook allemaal wat minder hard te werken.

Lijkt dr op dat (als ik niet overboden word) ik straks de trotse eigenaar ben van een 'met trots in Nederland ontworpen' (aka Chinese import?) eeeeFUN. Ben benieuwd hoeveel werk de motor en controller nodig hebben voor betrouwbaar gebruik, en of de accu de 8 km/dag die ik de komende maanden nodig heb nog wil doen voordat ik een andere bouw. Ohja, en uiteraard zit er geen oplader bij 8)7 maar voor wat ik dr voor betaal blijft er zat budget over voor de oplader, accu, en eventuele andere onderhoud/upgrades.
Poging tot bidsnipen gefaald door trage website. Jammer weer.

De originele "60 volt 18ah", wat zou dat zijn, 16s8p 2200 mAh 18650's en een beetje omhoog afgerond?
Dat kan vast beter. 16s13p 2900 mAh cellen voor €475 ofzo? :)

AlexanderB wijzigde deze reactie 09-11-2018 13:07 (52%)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• trub
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:03
50wh lijk mij inderdaad vrij pessimistisch gerekend voor 45km/u, ik doe gemiddeld 58wh/km maar dit is voornamelijk aan 70km/u gereden. Ik doe ongeveer 2kwh (gemeten aan de lader) om 34km te rijden, hiervan ongeveer 25km aan 70km/u. Aan 45km/u zal je toch wel een stuk verder geraken.
Ik zou nog steeds 3kwh aanraden trouwens, wat extra bereik is leuk, je wil maar eens nog iemand gaan bezoeken na uw werk.

trub wijzigde deze reactie 09-11-2018 09:32 (17%)

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

Het zal bij lange na niet zo linear zijn, maar van de getallen die ik online zie lijkt een grove schatting van 1 wh per km per km/u lijkt aardig in de buurt te komen van de werkelijkheid?

van 2.2 naar 3kwh is 180 euro extra. Zal kijken of ik het budget heb tegen de tijd dat ik een accu ga bouwen. :) En anders heb ik altijd nog 2 auto's om uit te kiezen. (Misschien dat ik er eentje wegdoe tegen die tijd.)

AlexanderB wijzigde deze reactie 09-11-2018 10:11 (8%)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Voor 45 echte kilometers per uur moet je rekenen op 45Wh/km. Doorboven gaat het erg hard omhoog en heb je echt idiote accus nodig om de flinke afstanden te halen.

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

En ik heb er een gekocht! :D een Yuki XR-EM05. Zo no-name dat er zo goed als niks over op internet te vinden is. (En verzekeren is ook een beetje moeilijk/duurder.)
Maar zo te zien gewoon een generieke China scooter met loodaccu en 1200w hub motortje.

De schade:
- Gebarsten voorspatbord doordat de vorige eigenaar 'm per ongeluk de muur in gereden heeft in z'n kelderbox
- Knipperlichtglaasje en cheaptastische topkoffer, idem.
- Spiegel (tijdens vervoer naar huis gesloopt :( )
- Klein hoekje van de voorste kap afgebroken bij het uit de auto tillen. Jammer, maar niet super ernstig.

Bereik is "uh, 20 km ongeveer, was 35" dus dat gaan we binnenkort ff testen. Maar voorlopig heb ik maar ~10 km/dag nodig voor de komende maanden dus das prima.

En het zijn loodaccu's dus binnenkort maar eens gaan kijken voor upgrades. Ben vooral van plan om een eigen/beter BMS te gebruiken zodat ik een pakket kan bouwen wat op 4.0 of 4.10 volt/cel balanceert en zodoende langer meegaat.

Volgende oops-momentje, de fietsenstalling onder het huis heeft geen stopcontacten (en staat stampvol). Moet denk ik een verlengsnoer van het balkon laten zakken en buiten opladen, of een langer laadsnoer meenemen en die naar boven gooien voordat ik naar binnen ga..
Tevens een lijstje bij gaan houden van waar ik allemaal kan inpluggen. :)

AlexanderB wijzigde deze reactie 14-11-2018 21:48 (91%)

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

na 50 ijskoude kilometers in 2 dagen een paar conclusies
-Ik heb echt een betere jas nodig.
-Idem helm, die bij de scooter zat is net te klein. En fluit?
-Bereik tot nu toe getest tot 14 km, was geen probleem, maar na 14 km wel merkbaar minder pit dan met vers geladen accu's. Of 20 mogelijk is weet ik eigenlijk niet, maar ik ga het misschien morgen proberen.
-Zoveel plaatsen waar het brom-fietspad spontaan overgaat in een fietspad en zoek het maar uit. Helemaal mooi kwam ergens eentje tegen waar eerst 2 meter fietspad lag (met bordje) en daarna brom-fietspad, maar waar ik legaal dus niet van de weg het brom-fietspad op kan komen. Ben ff vergeten waar dat was anders had ik een google maps linkje gepost.
-Alsnog op de weg tussen de auto's in de file staan. :( Je zou er bijna illegaal van op het fietspad gaan rijden.
-Stoplichten die precies op rood springen, steeds remmen en optrekken kost een hoop van de matige accucapaciteit.
-Ik vergeet met enige regelmaat de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Zou misschien helpen als ie een geluidje maakt maybe? Of gewoon wennen..

AlexanderB wijzigde deze reactie 16-11-2018 23:12 (7%)

• matthias1986
Tja dat van die files herken ik. Ik ga er dan net als de fietsers rechts voorbij, want het is geen verplicht fietspad. En als t echt te gek druk is ga ik nog weleens de fietsers achterna op t verplichte fietspad (gewoon rustig) ik hoop maar dat oom agent dat door de vingers ziet.

matthias1986 wijzigde deze reactie 18-11-2018 19:44 (4%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

AlexanderB schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:55:
-Stoplichten die precies op rood springen, steeds remmen en optrekken kost een hoop van de matige accucapaciteit.
met een andere controller kan je op hogere voltages rijden (hogere top, meer vermogen) en kan je regenereren zodat je weer energie terugwint.

• flowerp
  • Laatst online: 03-03 20:29
na 50 ijskoude kilometers in 2 dagen een paar conclusies
Scooter rijden is natuurlijk sowieso wat meer voor de zomer ;)

Brom-fiets paden is altijd een ramp ja. Heel vroegah, toen de brommer gewoon altijd op het fietspad reed was dat minder een issue. Maar ook al is het alweer 25 jaar geleden of zo dat de brommers dikwijls op de weg moeten, het is nog steeds een zooitje sinds dien. Voor sommige doorgaande wegen die diverse (kleine) gemeentes kruisen moet je van het fietspad op de weg, en dan even later weer van de weg naar het fietspad. Heeft niets met de verkeerssituatie te maken, maar alleen met de toevallige regels die per gemeente verschillen.

Het zou eigenlijk enorm helpen als je met aangepaste snelheid gewoon altijd op het fietspad mocht.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Joris 407
Eerlijk gezegd pak ik bijna altijd de weg van de minste weerstand :$ . Dat scheelt me soms ontzettend veel tijd. In de spits staat een weg mijn dorp in vaak helemaal vast.. ben er niet trots op

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

flippy schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:52:
met een andere controller kan je op hogere voltages rijden (hogere top, meer vermogen) en kan je regenereren zodat je weer energie terugwint.
Ik weet 't, ben me momenteel beetje aan het oriënteren wat er beschikbaar is/welke opties ik wil. Sowieso torque demand ipv speed demand, regeneratie op een duim-throttle ofzo. Snelheid is op zich voldoende, acceleratievermogen zou wel iets meer mogen zijn.

Ik denk dat de accu's wel eerst aan de beurt zijn, ik denk dat er weinig eer aan te behalen valt met de huidige loodaccu's. Lithium accu's met ~2x zo veel bereik en die (indien nodig) binnen een uurtje ~80% vol ofzo kunnen zou ontzettend fijn zijn.
flowerp schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:46:
Scooter rijden is natuurlijk sowieso wat meer voor de zomer ;)
Tja. :D Ik rij het ding omdat ik vlot van en naar m'n studie ~4km verderop wil elke dag, en daarmee 6km aan autorit enkele reis en zo veel mogelijk spits/file vermijd. Fietsen, en dan bekaf en bezweet aankomen heb ik eigenlijk geen zin in, dus heb voor m'n eigen motivatie een scooter geregeld. Een E-bike was ook mooi geweest maar die koop je niet voor deze prijs.
Brom-fiets paden is altijd een ramp ja. Heel vroegah, toen de brommer gewoon altijd op het fietspad reed was dat minder een issue. Maar ook al is het alweer 25 jaar geleden of zo dat de brommers dikwijls op de weg moeten, het is nog steeds een zooitje sinds dien. Voor sommige doorgaande wegen die diverse (kleine) gemeentes kruisen moet je van het fietspad op de weg, en dan even later weer van de weg naar het fietspad. Heeft niets met de verkeerssituatie te maken, maar alleen met de toevallige regels die per gemeente verschillen.
Inderdaad. En ook gewoon binnen dezelfde gemeente dat het niet consistent is zonder duidelijke reden, het is gewoon een zooitje inderdaad. Vraag me af in hoeverre dat gehandhaafd wordt, die boete van €95 is alleen een beetje te duur om de regels maar structureel te gaan negeren.
Het zou eigenlijk enorm helpen als je met aangepaste snelheid gewoon altijd op het fietspad mocht.
Inderdaad. Nu mag je met gepaste snelheid op het brom-fietspad, maar daar zijn er gewoon niet genoeg van, en dan zit je dus alsnog tussen de stilstaande auto's terwijl de snor-brommers rechts voorbij komen.. 8)7
Joris 407 schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:50:
Eerlijk gezegd pak ik bijna altijd de weg van de minste weerstand :$ . Dat scheelt me soms ontzettend veel tijd. In de spits staat een weg mijn dorp in vaak helemaal vast.. ben er niet trots op
Ik kan het altijd proberen, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat het gezeik oplevert.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
-Ik vergeet met enige regelmaat de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Zou misschien helpen als ie een geluidje maakt maybe? Of gewoon wennen..
Als scooter en motorrijder is dat wennen kan je ik vertellen :)

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

Heeft een xenonlamp zin in een scooter? Verlichting nu is eigenlijk vrij ruk, en met een xenon heb ik misschien wat meer licht? (en minder stroomverbruik.)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Xenon verbruikt meer. Lichtbeeld is ook ruk natuurlijk.

Enigste wat jr kan doen is hakken in de reflector en een lensunit monteren.

Verbruik is trouwens niet exht een factor. 1 uur de xenon aanhebben staat gelijk aan 1km rijden op snelheid. Dus ongeveer 40 seconden rijden...

o ja, regeneratie doe je gewoon door gas los te laten en hogere regeneratie zet je op het remlicht.
als je hem hoog genoeg zet en je motor kan het hebben (en je accu kan het absorberen) kan je 50-0 doen in 25 meter of minder zonder de remschijf te gebruiken.

flippy wijzigde deze reactie 19-11-2018 08:31 (66%)

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

Lichtbeeld is op zich bruikbaar, dimlicht is netjes breed en niet te hoog (maar mag wat feller), grootlicht is wel zinloos, krijg 1 felle, ronde spot 30 meter verderop, die ook gezellig meedraait met het stuur, en het licht direct voor de scooter verdwijnt. Met een H4 bi-xenon zou ik met grootlicht beide tegelijk hebben?
En €12 incl shipping is niet een wereldramp om het een keer te proberen, ik ben al meer kwijt om het missende knipperlichtglaasje te vervangen. :|

1 km in 40 seconden is 90 km/h, 1 minuut 20 (of meer) zit er dichter bij. ;)
En ik rij bij lange na niet continu 45, ik denk dat m'n gemiddelde ergens tussen de 20 en 30 uitkomt door stoplichten, bromfietspaden (30) en zone-30's, ofwel een uur de lamp aan is een hele km verlies op een capaciteit van (momenteel) 20 km, en dat is dan best significant op zich. Toch 5%. Of 15 minuten lopen.

Oké, dus de 2-standen regeneratie is op zich goed genoeg. Nuttig om te weten. :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ala je er een xenon indoet word je lichtbeeld meer een waas. Het lichtpunt in een xenon is formaat van een erwt ipv een rijstkorrel volgens de specificaties.

O ja, en je verblind iedereen.

flippy wijzigde deze reactie 21-11-2018 21:28 (9%)

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

Hmm, fair point, ik heb echt een ontzettende hekel aan xenonlampen bij andere mensen, maar dat ik standvastig vasthoud aan halogeen betekent niet dat de wapenwedloop ondertusen afgenomen is.
If you can't beat them, join them, zegmaar

Ik laat het wel ff voor wat het is. En ondertussen beetje shoppen voor controllers.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

AlexanderB schreef op donderdag 22 november 2018 @ 00:02:
Hmm, fair point, ik heb echt een ontzettende hekel aan xenonlampen bij andere mensen, maar dat ik standvastig vasthoud aan halogeen betekent niet dat de wapenwedloop ondertusen afgenomen is.
If you can't beat them, join them, zegmaar

Ik laat het wel ff voor wat het is. En ondertussen beetje shoppen voor controllers.
Het is wat meer werk maar je kan gewoon een xenon lensunit inbouwen. Perfect lichtbeeld.

• AlexanderB

AlexanderB

I void warranties!

Ook als je een koplamp met geribbeld glas hebt? (en/of hoe vervang ik dat dan, lijkt me niet een universeel onderdeel?)

Eerste keer bij een openbare laadpaal. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, want ben er denk ik 15 minuten geweest, is net genoeg voor een kilometertje opladen, maar toch leuk. :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Geribbeld glas doet niet zoveel met een lensunit.

• AdrievH
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:03
Ik zie bij Niu en Etergo fraaie displays. Heeft iemand enig idee waar deze partijen de displays vandaan halen? Ik zou wel willen proberen om een mooie (extra) display te monteren op mijn (opgewaardeerde) China scooter..

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Die displays praten met de controller. Zonder controller geen display.

• AdrievH
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:03
Dan begrijp ik niet waarom Kelly controllers geen displays verkoopt.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:56

Erasmo

Laadpaaljager

flippy schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:56:
[...]

Het is wat meer werk maar je kan gewoon een xenon lensunit inbouwen. Perfect lichtbeeld.
De H4 leds van tegenwoordig zijn ook niet slecht.

Ik rij nu op een Zero DS, ben er erg tevreden mee maar ga binnenkort verhuizen naar een klein eiland waar je niet zo veel kan met een snelwegbuffel. Ik hou wel van het rijden met een 'tank' tussen mijn benen dus ga vandaag maar eens een ritje maken op een Super Soco TS/TC. Zien er erg mooi uit, krijgen over het algemeen goede reviews en voldoen aan de wensen van mijn nieuwe locatie.

Ben zelf erg benieuwd hoe het rijdt, ben natuurlijk flink wat meer vermogen gewend :P

Doet iets met stroom en motors

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Waarom zou je die zero niet op het eiland kunnen gebruiken?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Het zou zeker wel kunnen maar met kuip en snellader is het ding meer gemaakt voor Europese snelwegen, op Curaçao heb je nog geen elektrische auto's laat staan laadpalen. Zo'n SS is imho daar fijner omdat het een lichte gooi-en-smijt brommer is waarvan het niet erg is als er een paar krassen op komen of als ie een keertje omwaait. Dat ie wat trager is is eigenlijk geen probleem, veel harder dan 70 kun je er toch niet :P

Heb er vandaag een testritje op gemaakt en het zit wel prima. Moet nog even wennen aan het gebrek aan vermogen omdat ik tien jaar geleden ofzo voor het laatst 50cc heb gereden :p Misschien wacht ik wel even totdat de max versie uitkomt volgende lente.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

die super soco's zijn vrij makkelijk op te voeren. lopen ze nog steeds 70 maar wel net zo hard trekken als die zero....

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

flippy schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:17:
die super soco's zijn vrij makkelijk op te voeren. lopen ze nog steeds 70 maar wel net zo hard trekken als die zero....
Oh er komt zeker een Zero FX uit Amerika voor het offroaden maar voor forensen lijkt die SS me een perfect dingetje.

• trub
Erasmo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:40:
Het zou zeker wel kunnen maar met kuip en snellader is het ding meer gemaakt voor Europese snelwegen, op Curaçao heb je nog geen elektrische auto's laat staan laadpalen. ...
Als er geen laadpalen staan, ben je dan niet beter met het grotere bereik van de zero zodat je minder aan de laadpaal moet?
Beter ook wachten op de tc max imo, deze heeft een 3Kwh batterij. Als je namelijk de gewone tc gaat opvoeren en je hebt maar 1,6Kwh zal je toch niet ver geraken.

• Dreamvoid
Erasmo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:29:
[...]

Oh er komt zeker een Zero FX uit Amerika voor het offroaden maar voor forensen lijkt die SS me een perfect dingetje.
De vraag is natuurlijk hoe die dingen kwalitatief opgewassen zijn tegen de dagelijkse forensen rit met regen en pekel in NL, vergelijkbare benzinebrommers (iets als dit ding bijvoorbeeld) rammelen met hun Chinese bouwkwaliteit vrij snel uit elkaar, al scheelt het natuurlijk dat je met die SS geen motorblok hebt.

De TC Max ziet er idd wel zinnig uit - ook omdat de doelgroep die ~4500 euro neerlegt, waarschijnlijk toch wel een A1 rijbewijs heeft. Die 3.2 kWh accu is op zich niet gek, maar om dat 'draagbaar' te noemen, dat is veel gezegd. Je hoeft iig niet meer naar de sportschool als je dat dagelijks doet.

Ze claimen dat er 5000 van verkocht zijn in Europa (TC & TS), geen idee eigenlijk of dat veel is (edit: ah dit artikel en deze suggereert iig dat de totale Europese markt voor elektrische brommers/scooters in het snor+brom segment totaal zo'n 6k in Q1 oftewel ergens in de orde van 30.000 stuks/jaar is. Dan ben je met 5000 stuks in twee jaar toch wel een redelijk grote speler. Dat betekent over een paar jaar een hoop tweedehandsjes voor @flippy om van echt vuurwerk te voorzien :+ ).

Dreamvoid wijzigde deze reactie 28-11-2018 16:41 (48%)

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ik betijfel echt of er zoveel van verkocht zijn. Je ziet ze nergens.

• trub
Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:06:
...
. Die 3.2 kWh accu is op zich niet gek, maar om dat 'draagbaar' te noemen, dat is veel gezegd. Je hoeft iig niet meer naar de sportschool als je dat dagelijks doet.
...
Mijn +-3 kWh batterij weegt 17kg, een lichtgewicht is dit absoluut niet :P Het is echter wel doenbaar om dit mee te nemen naar binnen (ik doe het dagelijks op mijn werk) Je wil er natuurlijk geen 4 verdiepen mee omhoog via de trap.

Ondertussen in 2 maand tijd reeds 3400km op de teller staan :*)

• Dreamvoid
flippy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:39:
Als ik zo hun Facebook pagina bekijk zijn ze vooral actief in Frankrijk, Duitsland en Engeland dus dat kan wel kloppen. Wij Nederlanders lijken overigens sowieso meer geinteresseerd in comfortabele zit van scooters dan in de klassieke been-over-het-zadel-zwaaien brommer vorm.

specs

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

flippy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:39:
In Parijs barst het van die dingen.
Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:06:
[...]

De vraag is natuurlijk hoe die dingen kwalitatief opgewassen zijn tegen de dagelijkse forensen rit met regen en pekel in NL, vergelijkbare benzinebrommers (iets als dit ding bijvoorbeeld) rammelen met hun Chinese bouwkwaliteit vrij snel uit elkaar, al scheelt het natuurlijk dat je met die SS geen motorblok hebt.

De TC Max ziet er idd wel zinnig uit - ook omdat de doelgroep die ~4500 euro neerlegt, waarschijnlijk toch wel een A1 rijbewijs heeft. Die 3.2 kWh accu is op zich niet gek, maar om dat 'draagbaar' te noemen, dat is veel gezegd. Je hoeft iig niet meer naar de sportschool als je dat dagelijks doet.

Ze claimen dat er 5000 van verkocht zijn in Europa (TC & TS), geen idee eigenlijk of dat veel is (edit: ah dit artikel en deze suggereert iig dat de totale Europese markt voor elektrische brommers/scooters in het snor+brom segment totaal zo'n 6k in Q1 oftewel ergens in de orde van 30.000 stuks/jaar is. Dan ben je met 5000 stuks in twee jaar toch wel een redelijk grote speler. Dat betekent over een paar jaar een hoop tweedehandsjes voor @flippy om van echt vuurwerk te voorzien :+ ).
Met regen en pekel zal het wel goedkomen op Curaçao :+

Voor morgen staat er een proefritje op de NIU NGT op de planning, ben benieuwd hoe dat rijdt zonder tank tussen de benen en of je het extra vermogen een beetje kan voelen.

• fewips
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:46

fewips

Huurautospecialist

In Amsterdam groot succes al meer dan een jaar! Even de vraag wat er met die helmplicht gaat gebeuren natuurlijk. Hoe dan ook, als ik een felyx parkeerde de laatste maanden, en een half uurtje later weer buiten kwam, was ie altijd allang weer weg! Staan weinig stil.
Moshi schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:22:
[...]

Nieuw project, elektrisch roadtrippen! http://instagram.com/electricfewips/ - FeWipS®

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Proefrit gemacht op een Niu N1S, de GT stond er wel maar was nog niet op kenteken gezet.
Gaat een lastige keuze worden want op veel punten zijn ze erg vergelijkbaar.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

trub schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:04:
[...]

Mijn +-3 kWh batterij weegt 17kg, een lichtgewicht is dit absoluut niet :P Het is echter wel doenbaar om dit mee te nemen naar binnen (ik doe het dagelijks op mijn werk) Je wil er natuurlijk geen 4 verdiepen mee omhoog via de trap.

Ondertussen in 2 maand tijd reeds 3400km op de teller staan :*)
dat is niks in vergelijking met de doorsnee 60~80kg aan lood die je in de meeste scooters vind en heb je ook nog eens 3x zoveel bereik dan lood.

context is alles he...

stel je eens voor als je alle ruimte die lood in beslag neemt volpropt met lithium, of nog beter: een compleet nieuwe accubak maken die nog groter is zodat je alle vrije ruimte volpropt met lithium...

ik zeg niet dat ik daar nu mee bezig bent maar stel je maar eens voor.... O-)

flippy wijzigde deze reactie 30-11-2018 20:21 (7%)

• MarcoC
Erasmo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:46:
Proefrit gemacht op een Niu N1S, de GT stond er wel maar was nog niet op kenteken gezet.
Gaat een lastige keuze worden want op veel punten zijn ze erg vergelijkbaar.
Waarom? De GT is toch een soort snellere versie, maar daar heb je niet zoveel aan in Nederland lijkt me.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

MarcoC schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:32:
[...]

Waarom? De GT is toch een soort snellere versie, maar daar heb je niet zoveel aan in Nederland lijkt me.
Sneller, iets hoger en twee accupacks. Hier in Nederland is het iets voor binnen de A10 maar op Curaçao kom je er prima mee uit de voeten.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
fewips schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:32:
In Amsterdam groot succes al meer dan een jaar! Even de vraag wat er met die helmplicht gaat gebeuren natuurlijk. Hoe dan ook, als ik een felyx parkeerde de laatste maanden, en een half uurtje later weer buiten kwam, was ie altijd allang weer weg! Staan weinig stil.

[...]
Rotterdam is ook een succes. Je ziet ze de hele dag door rijden terwijl het er echt niet zo gek veel zijn.

• MarcoC
Moshi schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:21:
[...]

Rotterdam is ook een succes. Je ziet ze de hele dag door rijden terwijl het er echt niet zo gek veel zijn.
Groot nadeel blijft toch wel dat ze er nooit staan als je ze nodig hebt. De dichtheid is nog te laag.

• PilatuS
  • Niet online
Op dit moment heb ik nog een 2takt scooter, maar die begint wel aan het einde van zijn leven te komen. Aangezien ik voor 99% van de tijd niet verder hoef te rijden dan totaal max 20km maakt dit elektrisch natuurlijk een goede optie. Een 4takt scooter kost ongeveer het zelfde als een mid range elektrische, maar wel met meer kosten voor onderhoud en bezine. Aan de andere kant vraag ik mij af of het qua kosten wel echt zo veel uit gaat maken als je na 2 of 3 jaar een accu van 1000 euro of meer moet gaan vervangen.

Een ander ding wat ik mij afvraag is de kwaliteit van de scooters die aangeboden worden. Zo kwam ik bijvoorbeeld de Lifan E3 tegen, maar vraag ik mij heel erg af of het wel een beetje een fatsoenlijk ding is. Als ik dan zie dat dit model voor minder dan 750 dollar verkocht wordt bij export vanuit China worden die twijfels alleen maar groter.

Een ander model wat mij interessant lijkt is de Niu N1S, maar ook hier vraag ik mij af wat de kwaliteit van deze is. De Niu N-GT die volgens jaar komt lijkt mij dan ook wel weer een leuk model met de dubbele accu en hogere snelheid, alleen lever je dan in op de ruimte onder het zadel die juist bij de N1S lekker groot is met de accu onder de voetenplank.

Iemand die een beetje een idee heeft van de kwaliteit van scooters uit China en of het spul jaren lang gaat overleven, even los van de accu ? Verder iemand wel eens gerekent aan het vervangen van de accu na een jaar of 2 tot 3 tegenover de kosten van onderhoud en benzine ?

Van alle modellen die ik tot nu toe heb gezien lijkt mij de Niu N1S nog de beste optie voor mij persoonlijk, maar hoe dat ding het de komende 6 jaar gaat doen ?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

kwaliteit van de NUI is niet beter. het is gewoon cheap chinees met leuke marketing (en een app die je accu in een maand leegtrekt).

de accu hoeft niet naar 2 jaar stuk te zijn. ligt er maar net aan hoe je het aanpakt.

persoonlijk ben ik geen voorstander van het kopen van een nieuwe. er zitten gewoon een paar "aandachtspuntjes" aan de normale chinese scooters en als je die gewoon aanpakt kan je voor weinig er jarenlang plezier aan hebben.

voor de goede orde: een normale benzinescooter heeft EXACT dezelfde onderdelen als de electirische. verschil zit hem puur in de achterbrug en ze hebben een extra bak erin gelast waar de accus in gaan.

veel mensen verkopen hun scooter (helemaal nu het weer koud word gaan de accus met bosjes eraan) zodra ze problemen krijgen. je kan dus voor een paar honderd (soms zelfs onder de 100) een goede scooter krijgen die gewoon wat simpel (maar prijzig) onderhoud nodig heeft. dingen als remblokken is standaard natuurlijk en een remschijfje als ze ver heen zijn.
grootste punt is de accu. met name bij lood gaan die altijd stuk, lood is gewoon k.u.t. voor deze toepassing en dat merk je, 70% van het gewicht van de scooter is letterlijk lood en door de domme maatvoering moet je weer sparte (lees: dure) accus kopen. reken op 500~800 euro afhamkelijk van hoe hard je word opgelicht.
beste is gewoon om lood eruit te kieperen en er een vervangende lithiumaccu inzetten. kost je mogelijk 1500~2500 euro afhankelijk van de eisen natuurlijk maar dan kan je makkelijk 5~10 jaar doen met de scooter. als je de controller ok nog vervangt krijg je ook nog een hogere top (of kan die in elk geval beter vasthouden, dus niet steeds langzamer naarmate de accu leegloopt) en kan je regeneratie erbij krijgen wat rijden echt stukken beter maakt.

uiteindelijk ben je met die actie een vergelijkbaar bedrag kwijt als een nieuwe (of iets minder) maar krijg je wel een scooter ervoor terug die het vele jaren blijft doen zonder elke 2 jaar een nieuwe accu erin proppen.

o ja, vergis je niet in het gegeven dat elke lithiumaccu gelijk is. er is een enorm vershcil in kwaltieit. en ja, fabriek af is de kwaliteit gewoon ruk. (dat is een technische term)

je kan trouwens kapotte lithiumaccu ook reviseren met betere cellen als je een scooter koopt die versleten lithium heeft. die bekende groene koffers van emco bijvoorbeeld kan je kopen voor 1500 euro bij emco zelf of bij bijvoorbeeld batterylabs voor 1000 met aftermarket behuizing en net zo vage chinese merkloze cellen als emco (maar dan met een leuk nederlands sausje erover, maar onder het strakke alu is het gewoon aliexpress). degelijk revisie met kwaliteitsspul kost wel iets meer dan dat al is het al vanwege de kostprijs van de cellen en het uurloon.

als je het goed doet krijg je uiteindelijk zoiets als ik in de achtertuin heb staan, een scooter gekocht voor 80 euro, verspijkerd voor een slordige 2000 en ding is nu ongeveer 50.000km verder met welgeteld ~6% capaciteitsverlies en alleen een paar nieuwe banden en een set wiellagers. sucses om dat voor elkaar te krijgen met een normale "orginele" chinese scooter.

ze kunnen het wel maar je moet ze even helpen om het chinese even eruit te halen....

• PilatuS
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reactie :)

2e hands kan ik eigenlijk niets zo vinden, in ieder geval op MP. Wat betreft de rest van het verhaal, als ik het goed lees, zijn er eigenlijk 2 dingen die niet geweldig zijn, namelijk de controller en de accu. (Ok, er is wel meer wat niet geweldig is maar dat is bij allemaal zo, of het nou een 4takt is van Yamaha of een elekrische van een Chinees merk) Als ik 2e hands niets fatsoenlijks kan vinden om te upgraden is bijvoorbeeld een nieuwe Niu N1S waarbij je later de controller en accu gaat upgraden niet eens een slecht plan ? Als de basis los van die 2 onderdelen bij alle scooters vrijwel gelijk is, dan lijkt het mij van wat ik denk te lezen het geen slecht plan om zo'n model te kopen om dan later wat dingen te vervangen wannneer nodig ?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Kan je doen, maar bij de niu en een paar andere die zon fancy dash hebben zal die bijna niet meer werken zodra je de controller vervangt door iets "potenters".
Beste ben je uit met een scooter zonder veel hippe prularia zoals apps en moeilijke dashboard lcd meuk die na 2 weken toch niet meer gebruikt worden.

Gewoon MP beetje in de gaten houden, enigste waar je echt op moet letten is de versie (25 of 45) en of het frame geen tik heeft gehad of zo. (Kromme vork bijvoorbeeld)
De rest zoals wiellagers is simpel te fixen

• PilatuS
  • Niet online
Al die onzin features boeien mij sowieso niet bij die Niu N1S. Toch niet iets wat je echt gaat gebruiken of wat echt nuttig is. Verder betaal je er natuurlijk ook weer extra voor. Het grootste voordeel van die Niu voor mij is dat de accu onder de voetenplank zit waardoor dat model een enorme buddy heeft. Tot nu toe nergens anders gezien dat de accu daar zit en veel buddyruimte heeft.

Is de controller vervangen iets wat echt zeer sterk aan te raden is ? Of je kan je later wanneer nodig alleen voor een betere accu gaan ?

Weet je verder bepaalde modellen die interesant zijn qua kwaliteit, of maakt het vrij weinig uit ?

• jeroenribbink
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-03 17:16
PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:57:
Al die onzin features boeien mij sowieso niet bij die Niu N1S. Toch niet iets wat je echt gaat gebruiken of wat echt nuttig is. Verder betaal je er natuurlijk ook weer extra voor. Het grootste voordeel van die Niu voor mij is dat de accu onder de voetenplank zit waardoor dat model een enorme buddy heeft. Tot nu toe nergens anders gezien dat de accu daar zit en veel buddyruimte heeft.

Is de controller vervangen iets wat echt zeer sterk aan te raden is ? Of je kan je later wanneer nodig alleen voor een betere accu gaan ?

Weet je verder bepaalde modellen die interesant zijn qua kwaliteit, of maakt het vrij weinig uit ?
Mag ik je dan eens verwijzen naar Govecs. heb er zelf 1 (GO s1.4) met de accu standaard onder (lees tussen) de voeten en een redelijke ruime buddyruimte. met hulp van Flippy nieuwe accu erin. rijd super.

• PilatuS
  • Niet online
jeroenribbink schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:46:
[...]

Mag ik je dan eens verwijzen naar Govecs. heb er zelf 1 (GO s1.4) met de accu standaard onder (lees tussen) de voeten en een redelijke ruime buddyruimte. met hulp van Flippy nieuwe accu erin. rijd super.
Bedankt voor de tip :)

Even naar gekeken, maar vind de ruimte nog best tegenvallen onder de buddy. Verder had ik het idee om de accu in de winter niet in de scooter te laten zitten, maar binnen te bewaren. Bij dit model gaat de accu er vrij lastig in en uit als ik het zo zie. Geen idee hoe nuttig een accu binnen bewaren precies is als het buiten koud is ?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:57:
vervangen van de controller betekent dat je meer volts kan krijgen, meer volt betekent meer snelheid. nu hoef je die snelheid niet te gebruiken maar het grote voordeel is dat de scooter dan altijd de top vast kan houden die je hebt ingesteld. normaal kakken ze steeds verder in naarmate de accu leeg raakt.
andere controller betekent ook dat je regeneratie erbij krijgt, dat maakt een enorm verschil als je veel in de stad rijd.

en nee, het maakt niet uit welke je koopt maar mijn persoonlijke mening is wel dat je bij die echte retro dingen met bergen met chroom en zo'n ingewikkeld schokbrekersysteem aan de voorzijde moet wegblijven.
PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:24:
[...]

Even naar gekeken, maar vind de ruimte nog best tegenvallen onder de buddy. Verder had ik het idee om de accu in de winter niet in de scooter te laten zitten, maar binnen te bewaren. Bij dit model gaat de accu er vrij lastig in en uit als ik het zo zie. Geen idee hoe nuttig een accu binnen bewaren precies is als het buiten koud is ?
de 2e generatie govecs (2.nogiets) hebben een veel grotere buddy als je die drang hebt.
je kan trouwens gewoon een koffer op een govecs zetten als je extra ruimte nodig hebt.
bij de govecs kanje de snelheid gewoon via de laptop aanpassen, afhankelijk van de motor kunnen die van 25 naar 80 als je dat echt zou willen...

accu naar binnen heeft weinig nut. beste wat je kan doen is gewoon verwarming erin bouwen, die houd in de winter de accu gewoon altijd op 15~20c. maar dat is eigenlijk alleen nodig als je veel vermogen vraagt of je volledige bereik nodig hebt. onder het rijden warmt de accu ook op, vooral als ze klein zijn.
accu eruit halen is iets wat ik doorgaans niet adivseer tenzij er een fyiseke noodzaak voor is, bijvoobeeld wonen in een apprtement en je scooter heeft geen stopconact in de buurt.

flippy wijzigde deze reactie 02-12-2018 16:44 (6%)

• MarcoC
Een tweedehands Govecs of een Niu lijken me toch de beste opties voor wie een elektrische scooter wil aanschaffen zonder er zelf aan hoeven te sleutelen.

• PilatuS
  • Niet online
flippy schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:41:
[...]
vervangen van de controller betekent dat je meer volts kan krijgen, meer volt betekent meer snelheid. nu hoef je die snelheid niet te gebruiken maar het grote voordeel is dat de scooter dan altijd de top vast kan houden die je hebt ingesteld. normaal kakken ze steeds verder in naarmate de accu leeg raakt.
andere controller betekent ook dat je regeneratie erbij krijgt, dat maakt een enorm verschil als je veel in de stad rijd.

en nee, het maakt niet uit welke je koopt maar mijn persoonlijke mening is wel dat je bij die echte retro dingen met bergen met chroom en zo'n ingewikkeld schokbrekersysteem aan de voorzijde moet wegblijven.
Weet je zo op welk percentage je met een standaard controller topsnelheid gaat verliezen ? Aangezien ik voor 99% van de tijd maar max 20km ga rijden zou de accu boven de 50% moeten kunnen blijven. De N1S heeft trouwens regeneratie op het achterwiel van wat ik zo lees.

Die retro dingen vind ik sowieso verschrikkelijk om te zien. Eigenlijk vind ik ze allemaal lelijk, alleen de ene wat meer en de andere wat minder. Chroom en grote windschermen, niets voor mij :P
de 2e generatie govecs (2.nogiets) hebben een veel grotere buddy als je die drang hebt.
je kan trouwens gewoon een koffer op een govecs zetten als je extra ruimte nodig hebt.
bij de govecs kanje de snelheid gewoon via de laptop aanpassen, afhankelijk van de motor kunnen die van 25 naar 80 als je dat echt zou willen...
Ga ik naar kijken :)
accu naar binnen heeft weinig nut. beste wat je kan doen is gewoon verwarming erin bouwen, die houd in de winter de accu gewoon altijd op 15~20c. maar dat is eigenlijk alleen nodig als je veel vermogen vraagt of je volledige bereik nodig hebt. onder het rijden warmt de accu ook op, vooral als ze klein zijn.
accu eruit halen is iets wat ik doorgaans niet adivseer tenzij er een fyiseke noodzaak voor is, bijvoobeeld wonen in een apprtement en je scooter heeft geen stopconact in de buurt.
De scooter kan soms bij mij een paar dagen niets staan te doen. Vandaar de accu er uit en ook binnen opladen waar ie ook gelijk warm staat. Waarom raad je af de accu er uit te halen ? Ik had het idee dat ie beter in de winter binnen kan staan waar het warm is of ie nou opgeladen wordt of niet. Verder geen idee of het slecht voor zo'n accu is om in de winter zonder verwarming in de scooter te zitten maar het lijkt mij niet gezond.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:21:
[...]

Weet je zo op welk percentage je met een standaard controller topsnelheid gaat verliezen ? Aangezien ik voor 99% van de tijd maar max 20km ga rijden zou de accu boven de 50% moeten kunnen blijven.
ik volg je niet helemaal.
PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:21:
De scooter kan soms bij mij een paar dagen niets staan te doen. Vandaar de accu er uit en ook binnen opladen waar ie ook gelijk warm staat. Waarom raad je af de accu er uit te halen ? Ik had het idee dat ie beter in de winter binnen kan staan waar het warm is of ie nou opgeladen wordt of niet. Verder geen idee of het slecht voor zo'n accu is om in de winter zonder verwarming in de scooter te zitten maar het lijkt mij niet gezond.
accu's zijn zwaar, het opnieuw op stroom zetten geeft steeds grote risico's om de condensators van de controller op te blazen (met chinese niet zo'n probleem, met goede controllers wel).
bijkoment feit is dat je gewoon voor jan joker aan het zeulen bent met 20 kilo aan accu.
met orignele accus heb je een punt, die zijn gewoon van te lage capaciteit en kwaliteit om buiten te laten en verwachten dat ze fatsoenlijk functioneren rond het vriespunt.
verwaming heeft alleen nut als je veel vermogen nodig hebt van de accu of de accu helemaal leeg gaat trekken, dan voorkom je dat het voltage erg hard inkakt en zo.
heb je wel een goede accu hoef je niks te doen of kan je gewoon de avond voordat je weggaat de verwarming aandrukken, dan kan je smorgen vroeg meteen maximaal vermogen trekken zonder dat je accu inkakt en net zo goed presteert als in de zomer.
actieve verwarming houd de accu ook warm na de rit, dus voor de terugreis is hij ook nog steeds warm, in tegenstelling tot waneer je steeds met de accu gaat zeulen. of je steeds de accu onder je bureau neerzetten elke dag als het een beetje fris is? gewoon schakelaartje die de accu intern rond de 20c houd is dan ineens bijzonder aantrekkelijk.
als je een accu ongeveer half opgeladen wegzet maakt het niet uit hoe lang je hem wegzet of hoe koud het is. een volle accu daarintegen gaat wel naar de klote als je die vol opgeladen wegzet.

• PilatuS
  • Niet online
flippy schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:13:
[...]
ik volg je niet helemaal.
Als ik het goed begrijp zeg je dat de topsnelheid met een standaard controller minder wordt wanneer de accu minder vol of bijna leeg is. Daarbij de vraag of je weet wanneer dit gebeurt. Dus wordt de top al minder op 80% of is dat meer rond de 30%. Als ik met mijn rijstijl niet onder de 50% kom wordt de topsnelheid dan lager zonder een betere controller ?
[...]
accu's zijn zwaar, het opnieuw op stroom zetten geeft steeds grote risico's om de condensators van de controller op te blazen (met chinese niet zo'n probleem, met goede controllers wel).
bijkoment feit is dat je gewoon voor jan joker aan het zeulen bent met 20 kilo aan accu.
met orignele accus heb je een punt, die zijn gewoon van te lage capaciteit en kwaliteit om buiten te laten en verwachten dat ze fatsoenlijk functioneren rond het vriespunt.
verwaming heeft alleen nut als je veel vermogen nodig hebt van de accu of de accu helemaal leeg gaat trekken, dan voorkom je dat het voltage erg hard inkakt en zo.
heb je wel een goede accu hoef je niks te doen of kan je gewoon de avond voordat je weggaat de verwarming aandrukken, dan kan je smorgen vroeg meteen maximaal vermogen trekken zonder dat je accu inkakt en net zo goed presteert als in de zomer.
actieve verwarming houd de accu ook warm na de rit, dus voor de terugreis is hij ook nog steeds warm, in tegenstelling tot waneer je steeds met de accu gaat zeulen. of je steeds de accu onder je bureau neerzetten elke dag als het een beetje fris is? gewoon schakelaartje die de accu intern rond de 20c houd is dan ineens bijzonder aantrekkelijk.
Als ik zo'n scooter koop verwacht ik niet gelijk een andere accu te kopen en met verwarming aan de slag te gaan. Zeker gezien ik maar zo'n 20km hoef te rijden is een hele goede accu met veel vermogen en van hoge kwaliteit in begin voor mij niet echt zinvol. Mocht de originele aan het einde van zijn leven zijn dan is zelf gaan klussen om iets goeds te bouwen zeker een optie. Vandaar ook het verwijderen van de accu en deze binnen zetten als de scooter 3 dagen niet gebruikt wordt en het in de nacht vriest. Het zeulen is bij die N1S niet echt een probleem van wat ik zo zie qua gewicht en hoe ie er in er uit gaat. Het idee van binnen zetten komt voor mij dan ook vanuit de originele accu.
als je een accu ongeveer half opgeladen wegzet maakt het niet uit hoe lang je hem wegzet of hoe koud het is. een volle accu daarintegen gaat wel naar de klote als je die vol opgeladen wegzet.
Dus een accu de hele nacht aan de lader hangen en dan misschien 2 dagen laten staan is sowieso een heel slecht plan ? Van telefoons weet ik dat het beter is de boel niet onder de 40% te laten komen en niet verder op te laden dan 80%. Gezien in zo'n scooter ongeveer het zelfde zit is het dan misschien handig om met een lader aan de slag te gaan die stopt op 80%, geen idee of zoiets mogelijk is.

Ik probeer er even achter te komen wat ik het beste kan doen met een orginele accu om die zo lang mogelijk goed te houden voordat er iets inkomt wat gemod is voor betere kwaliteit. Van wat ik zo lees van krijg ik het idee dat binnen zetten en daar opladen geen slecht plan is voor een originele accu.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:45:
[...]
Als ik het goed begrijp zeg je dat de topsnelheid met een standaard controller minder wordt wanneer de accu minder vol of bijna leeg is. Daarbij de vraag of je weet wanneer dit gebeurt. Dus wordt de top al minder op 80% of is dat meer rond de 30%. Als ik met mijn rijstijl niet onder de 50% kom wordt de topsnelheid dan lager zonder een betere controller ?
topsnelheid word gedicteerd door het voltage. meer volts uit de accu betekent meer snelheid.
probleem is dat de controllers doorgaans (ik ga uit van 45km modellen) niet op toeren zijn begrenst maar op voltage. zou je dus de accu vervangen kan je niet een accu gebruiken met meer volts omdat die orginele controller gewoon niet zal werken (beveiliging) of opblaast.

scooters zijn doorgaans 48v, aftermarket controllers kan je kopen tot wel 140v.
voordeel is dus dat je een hoger voltage kan gebruiken (en dus weer minder amperes, dunnere kabels enz) en de controller gewoon kan instellen op de topsnelheid die je wilt (tot je weer de top hebt bereikt voor dat voltage).
voordeel is dus dat je altijd die max zal blijven rijden ook al kakt het voltage in door het leeglopen, zolang je maar genoeg volts hebt om de snelheid te halen. orginele controllers doen dat vrijwel niet behalve de govecs, maar die heeft ook een controller erin zitten waar je U tegen mag zeggen, die kan ook 115v hebben en kan je opkrikken tot wel 90km/u met een simpele instelling.

de meeste scooters rijden maar in het echt rond de 43 in het echt als ze vol zijn met een 48v accu, vervolgens lopen ze leeg en zit je vrij snel al onder de 40 en bij 35 is het feest afgelopen.

als je een andere controller hebt kan je dus ipv een 48v accu een 72v accu erin zetten en dus altijd 45 blijven rijden ook al loopt hij leeg.

o ja. de regeneratie van de niu is niet meer dan een slechte grap. het zit erop zodat ze kunnen zeggen dat het erop zit. je kan zelf ook niks afstellen eraan. is allemaal afgetimmerd in hun eigen software.
aftermarket controllers kan je zelf programmeren. je kan dus (zoals ik heb) de regeneratie zo hard zetten dat je gewoon van 50km/u naar 0 doet in 25~30 meter zonder de rem te gebruiken.

en ja, voledig opladen moet je niet doen. ik verkoop veel laders en pas accus aan die andere bmsén hebben zodat je maar oplaat tot 85% ongeveer zodat je de levensduur met factor 3 vergroot. mede hierdoor kan ik in mijn producten ook voor deze markt buitengewoon bizarre garanties geven in sommige gevallen. stel je voor dat je meer dan 1 jaar garantie hebt, of nog erger: een verwachte levensduur van 5~10 jaar...

flippy wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:07 (8%)

• PilatuS
  • Niet online
Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat een nieuwe scooter kopen met een originele accu die 1000 euro kost en na 2 jaar afgeschreven is nogal nutteloos is. Zelfs al zou ik er zo goed mogelijk mee omgaan is het nog vrij snel einde verhaal voor zo'n ding. Een 2e hands kopen met gare accu voor weinig wordt dan toch wel interessant om er dan iets leuks in te stoppen. Alleen jammer dat er zo enorm weinig te koop is.

In ieder geval bedankt voor alle info, ik ben een stuk wijzer geworden :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voordeel is gewoon dat je veel meer lol eraan kan hebben. het is voor veel mensen gewoon zuur om 3~4000 euro uit te geven voor een scooter die na 2 jaar al weer een uitgave van 2k nodig heeft. kan je net zo goed beginnen met een goedkoop ding en er direct 2k in gooien.

flippy wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:32 (16%)

• jeroenribbink
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-03 17:16
PilatuS schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:24:
[...]

Mijn originele accu, 20ah, kon je met twee klemmen er zo uittillen. alleen heb je dan een externe lader nodig. Binnen bewaren komt het direct beschikbare vermogen ten goede (in het begin), wanneer het koud is, daarna gaat hij afkoelen en kan het minder worden tijdens het rijden.
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True