Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xeros1
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 04-08 15:21
flippy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:28:
de accu kan best wel maar jij gaat nooit die 80km halen. ook niet in snor uitvoering.
je mag blij zijn met de helft.
En voor mijn beeldvorming wat voor specs heeft die accu nodig om aan 80 km bereik te komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

minstens het dubbele bij 32km/u en zonder regeneratie.

flippy wijzigde deze reactie 12-05-2019 00:32 (27%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xeros1
  • Laatst online: 04-08 15:21
flippy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:32:
minstens het dubbele bij 32km/u en zonder regeneratie.
Ok duidelijk.
Bedoel je met regeneratie dit?

Ik quote de verkoper:
Wat we helaas niet kunnen bevestigen maar we wel sterk vermoeden, is dat de achterwielmotor tegelijkertijd energie opwekt wanneer je remt. Dit is namelijk vaak het geval bij een Bosch achterwielmotor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als er regeneratie opzit is het extreem weinig. op zijn best voelt het alsof je een lekke band hebt.

fatsoenlijk regeneratie krijg je alleen met een aftermarket controller. die kunnen bijna wiel-blokkerend hard regenereren.

en een fatsoenlijke importeur zou moeten weten wat hij verkoopt lijkt me.... :X

flippy wijzigde deze reactie 12-05-2019 00:42 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunderwolf007
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-10 13:44
Ik ben begonnen met het bouwen van mijn accu pack. Het is een 14S16P geworden. Nu begrijp ik alleen nog niet helemaal hoe ik de tinybms moet aansluiten.
Klopt het dat ik Pin 16 van de BMS aansluit op nummer 1 in het schema hieronder, en dan nummer 15 bsm op nummer 3 enz.?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trub
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11-10 08:47
thunderwolf007 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:54:
Ik ben begonnen met het bouwen van mijn accu pack. Het is een 14S16P geworden. Nu begrijp ik alleen nog niet helemaal hoe ik de tinybms moet aansluiten.
Klopt het dat ik Pin 16 van de BMS aansluit op nummer 1 in het schema hieronder, en dan nummer 15 bsm op nummer 3 enz.?
[Afbeelding]
Je moet je proberen inbeelden wat de bms wilt meten, namelijk elke cell, als je dit aansluit zoals je zelf zegt dan ben je reeds 2 cellen in serie aan het meten. Ik ga mij niet uitspreken over de nummers aangezien ik niet weet welke nummering de tinybms gebruikt. Maar de logica zou zeggen dat je zoiets doet
pin 16 bms - nr1 op uw schema van de batterij
pin 15 bms - nr15-16 op uw schema
pin 14 bms - nr2-3 op uw schema
etc etc

En toch nog even vermelden dat je met gevaarlijke energiedensiteit bezig bent, dus zeker toch even zelfreflectie doen of je wel zeker wil verder gaan met dit project als je deze vraagt stelt. Of toch op zijn minst buiten alles aansluiten als je twijfelt, dat je geen brand sticht in huis. ;)

trub wijzigde deze reactie 13-05-2019 16:22 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:22
Plus dat je op een totaalvoltage zit wat op je huid geleid, dus met handschoenen zou moeten werken.

Wellicht ten overvloede, maar liever een keertje teveel gezegd.

!null wijzigde deze reactie 13-05-2019 17:05 (25%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als je hem zo aansluit kan je hem meteen weggooien.

lees het schema van de tinybms alstubieft even goed door.

kijk hoe het schema zit. kijk er dan nog eens na. pak dan de bms en de accu. sluit nog niks aan en kijk eerst nog eens naar het schema.
begin dan met aansluiten aan de - zijde van de accu. maar voordat je daaraan begint eerst het schema goed bekijken.

flippy wijzigde deze reactie 13-05-2019 19:33 (53%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunderwolf007
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-10 13:44
Bedankt voor de feedback. Ik ben me bewust van de gevaren inderdaad die dit met zich mee kan brengen mocht het fout gaan. Ik ga de handleiding en schema nog eens goed bekijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:52
xeros1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:14:
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt in E-Scooters.

Ik ben aan ‘t uitvogelen of ik er financieel op vooruit ga als ik mijn auto wat vaker zou laten staan door er een snorscooter naast te kopen.
Dan heb heb ik over voornamelijk woon-werkverkeer (20 km per rit) a 3 keer per week en korte ritjes in mijn woonomgeving.

Ik dacht zelf aan een Iva- E-go s4.
https://www.fastfurioussc...ektrische-scooter/e-go-s4

Is kon niet veel informatie vinden op het internet en vraag me af of dit een degelijke aankoop is?
De accu betreft een 48 volt 28 Ah uur Lithium Ion met een bereik van 80 km.

Ik zou graag willen weten hoe lang ik kan rijden met deze accu en wat een nieuw zou gaan kosten?
Wil zelf dit model ook aanschaffen maar op andere websites valt hij nog niet te bestellen en er zijn nergens reviews. Ik wacht het nog even af :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-10 20:04
@ Flippy met dat keihard regeneren wordt je accu dan niet te hard opgeladen?

Bij mij staat regeneren op 15% en dan meet al gauw 20 A verdeelt over 16 strings. Dat bijna 0.5C van de 0.7C die de bekende panasonic dingen mogen hebben. of heb jij nog een bouwlamp remlicht om de accu te ontlasten? :P

matthias1986 wijzigde deze reactie 28-05-2019 09:34 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

nee, regeneratie is te kort om invloed erop te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
xeros1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:14:
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt in E-Scooters.

Ik ben aan ‘t uitvogelen of ik er financieel op vooruit ga als ik mijn auto wat vaker zou laten staan door er een snorscooter naast te kopen.
Dan heb heb ik over voornamelijk woon-werkverkeer (20 km per rit) a 3 keer per week en korte ritjes in mijn woonomgeving.

Ik dacht zelf aan een Iva- E-go s4.
https://www.fastfurioussc...ektrische-scooter/e-go-s4

Is kon niet veel informatie vinden op het internet en vraag me af of dit een degelijke aankoop is?
De accu betreft een 48 volt 28 Ah uur Lithium Ion met een bereik van 80 km.

Ik zou graag willen weten hoe lang ik kan rijden met deze accu en wat een nieuw zou gaan kosten?
OK zonder al te negatief te willen overkomen,

Dat bereik uit de folder kan je rustig door 2 delen in de zomer (40 km), en door 3 delen in de winter (~30 km). Met 2x20 km, dat betekent dus dat je op je werk moet bijladen anders kom je niet thuis. Kan dat? Ga er van uit dat je zo'n accu na 3-4 jaar moet vervangen a raison van ~800 euro. Als je die cijfers gebruikt kan je denk ik wel een rekensommetje maken.

Om eerlijk te zijn, ik denk dat zo'n scooter als extraatje *naast* een auto weinig financiele meerwaarde heeft. Als complete vervanging van een auto, dat is andere koek.

Voor 20 km per rit is trouwens een snorscooter wel erg langzaam, een uur lang rijden is met slechter weer echt geen pretje.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij kan ook altijd nog langzamer rijden natuurlijk. Wind zal ook nog veel verschil kunnen maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

met dagelijks rijden is die accu binnen 1,5 jaar gaar.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:27

AlexanderB

7800 rpm

Dreamvoid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:34:
Om eerlijk te zijn, ik denk dat zo'n scooter als extraatje *naast* een auto weinig financiele meerwaarde heeft.
Klopt, daar zit ik nu ook naar te kijken. Een nieuw accupakket bouwen en vervolgens in een beetje redelijke termijn afschrijven maakt de scooter praktisch net zo duur als de auto waarin ik nu rijd, maar dan veel langzamer, je wordt nat als het regent, etc..

Voordelen is dat je niet in de file hoeft te staan, en het ding midden in de binnenstad neer kan pleuren zonder parkeergeld of lopen naar parkeergarages, voor de rest valt het een beetje tegen...

Ik zit nu dus met een kip-ei situatie, eigenlijk moet ik meer met de scooter rijden om 'm uberhaupt rendabel te maken, maar om er meer mee te rijden moet ik er eerst in investeren, waardoor ik nog meer moet gaan rijden om 'm rendabel te maken. Als ik nu 600~800 euro uitgeef aan een accu, bms, snellere lader, etc.. dan moet ik 5000 km per jaar op de scooter gaan rijden wil ik uberhaupt op hetzelfde maandbedrag uitkomen als dat ik die 5000 km met de auto had gereden en helemaal geen scooter had.

De scooter is dus eigenlijk pure luxe (gemak op hele korte afstanden, file ontwijken op dezelfde korte afstanden tijdens de spits, tijdswinst en minder kilometers op plaatsen waar ik autoremmende maatregelen en paaltjes kan ontwijken.) want de auto helemaal vervangen is echt onmogelijk in m'n huidige situatie.

• Dreamvoid
Als het voor incidenteel is kan je eigenlijk ook beter een tweedehands benzine scooter kopen voor een paar honderd euro, of een elektrische fiets (geen kosten qua kenteken/verzekering). En als die e-steps legaal worden (kan niet heel lang meer duren) dan koop je zo'n ding voor 400 euro en gooit m in de achterbak van de auto, dan kan je in elk geval voor de korte <5 km ritjes rondkachelen. Er zijn zoveel opties, al dan niet elektrisch.

specs

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:08
AlexanderB schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:51:
[...]

Als ik nu 600~800 euro uitgeef aan een accu, bms, snellere lader, etc.. dan moet ik 5000 km per jaar op de scooter gaan rijden wil ik uberhaupt op hetzelfde maandbedrag uitkomen als dat ik die 5000 km met de auto had gereden en helemaal geen scooter had.
Als het gaat om een vergelijking tussen e-scooter en auto qua kosten, dan kom ik op iets anders, zie de openingspost.
Ik ben benieuwd naar jouw berekening

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, dat is een beetje het ding, ik rijd er nu mee heen en weer naar m'n studie (~10 km/dag) maar ik kan er nu niet mee naar m'n werk op zaterdag (2x20 km/dag) of naar de winkel als die niet ongeveer op de route naar huis ligt, want daar heb ik nu geen bereik voor.
Naar m'n garagebox (2x16 km, daar opladen) gaat nog net, maar dan moet ik de hele weg 20~25 km/u rijden en daarvoor heb ik geen gele plaat achterop natuurlijk.

Als ik alles optel wat ik met de scooter kan/wil rijden kom ik op zich wel aan ~5000 km per jaar, maar of het dat ook waard is als het nauwelijks break-even is? En wat als ik straks m'n afstudeerstage ga doen en die niet binnen bereik van de scooter valt? Dan staat ie stil..
Joris 407 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:37:
[...]

Als het gaat om een vergelijking tussen e-scooter en auto qua kosten, dan kom ik op iets anders, zie de openingspost.
Ik ben benieuwd naar jouw berekening
M'n auto kost ~10 cent de kilometer aan benzine, ik heb 3 cent de km genomen voor onderhoud (doe eigenlijk alles zelf en de onderdelen zijn goedkoop), voor 13 cent de km totaal die ik bespaar door scooter te rijden, vaste lasten tel ik niet mee want die auto staat hier toch voor de deur.

Voor de scooter zou ik, en dat is een aanname, ongeveer 10 cent de km afschrijven op de accu, dus dat valt precies weg tegen de 10 cent per km voor benzine in de auto, €12 de maand aan verzekering gedeeld door hoeveel km per maand ik rijd. Overig onderhoud weet ik niet wat het gaat kosten dus tel ik nog ff niet mee.

€12/0.03 = 400 km de maand, 4800 km per jaar voor uberhaupt break-even.

Het zou een stuk prettiger zijn als de verzekering van de scooter wat goedkoper was, vantevoren werd me voorgespiegeld dat ik voor 3-5 euro per maand klaar zou zijn, ik kan eigenlijk niks goedkopers vinden dan de 12 die ik nu betaal, eigenlijk alleen maar duurder.

• Joris 407
Dat is niet helemaal eerlijk: je rekent 10 cent per km als afschrijving op de accu, maar rekent geen onderhoud / afschrijving op (onderdelen van) de auto.

Maar ik moet zeggen, een scooter naast een auto, dat schiet inderdaad niet zo op. Een scooter ipv een auto, dat is echt voordelig. Natuurlijk is het appels en peren vergelijken (droog zitten, bereik etc), maar wij hadden 2 auto's, nu maar 1. Dan is het een no- brainer.

Ik zit bij Univé met alleen wa, inderdaad onder de 5 euro per maand

Edit: o ik zie dat je onderhoud op auto wel een beetje mee rekent. Maar ik de auto, moet je afschrijven

Joris 407 wijzigde deze reactie 29-05-2019 21:51 (9%)

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De auto heb ik voor een appel en een ei gekocht, ik verwacht niet dat ie minder waard wordt.
Voor de onderdelen van de auto reken ik 3 cent de km, dat is relatief weinig, maar zoals ik zei, ik doe alles zelf, en de onderdelen zijn echt goedkoop, het is niet onrealistisch als ik kijk naar wat ik de afgelopen 10 jaar kwijt ben geweest.

De auto helemaal de deur uit doen gaat niet lukken, heb het bereik en de mogelijkheid om grote dingen te vervoeren gewoon nodig inderdaad, en de vaste lasten zijn laag. €45 per maand, alles bij elkaar.

Univé herkent het kenteken van m'n scooter niet, ik zou eventueel nog kunnen proberen om contact op te nemen met de helpdesk ofzo.. Tevens omdat ik niet een auto vervang op dat kenteken nog geen schadevrije jaren opgebouwd, dat is ook gelijk extra duur natuurlijk.

• revolution-nl
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AlexanderB schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:48:
Ja, dat is een beetje het ding, ik rijd er nu mee heen en weer naar m'n studie (~10 km/dag) maar ik kan er nu niet mee naar m'n werk op zaterdag (2x20 km/dag) of naar de winkel als die niet ongeveer op de route naar huis ligt, want daar heb ik nu geen bereik voor.
Naar m'n garagebox (2x16 km, daar opladen) gaat nog net, maar dan moet ik de hele weg 20~25 km/u rijden en daarvoor heb ik geen gele plaat achterop natuurlijk.

Als ik alles optel wat ik met de scooter kan/wil rijden kom ik op zich wel aan ~5000 km per jaar, maar of het dat ook waard is als het nauwelijks break-even is? En wat als ik straks m'n afstudeerstage ga doen en die niet binnen bereik van de scooter valt? Dan staat ie stil..

[...]

M'n auto kost ~10 cent de kilometer aan benzine, ik heb 3 cent de km genomen voor onderhoud (doe eigenlijk alles zelf en de onderdelen zijn goedkoop), voor 13 cent de km totaal die ik bespaar door scooter te rijden, vaste lasten tel ik niet mee want die auto staat hier toch voor de deur.

Voor de scooter zou ik, en dat is een aanname, ongeveer 10 cent de km afschrijven op de accu, dus dat valt precies weg tegen de 10 cent per km voor benzine in de auto, €12 de maand aan verzekering gedeeld door hoeveel km per maand ik rijd. Overig onderhoud weet ik niet wat het gaat kosten dus tel ik nog ff niet mee.

€12/0.03 = 400 km de maand, 4800 km per jaar voor uberhaupt break-even.

Het zou een stuk prettiger zijn als de verzekering van de scooter wat goedkoper was, vantevoren werd me voorgespiegeld dat ik voor 3-5 euro per maand klaar zou zijn, ik kan eigenlijk niks goedkopers vinden dan de 12 die ik nu betaal, eigenlijk alleen maar duurder.
Is een Twizy niets voor je? (al dan niet de brom variant).

Mission all-electric started | 5kWp solar

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Die kost een veelvoud van wat ik op m'n bankrekening heb staan als student, dat gaat 'm niet worden..

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 09-10 19:39

OlafBso

Het kan altijd beter

We mogen na een lijdensweg van 9 maanden eindelijk weg uit Amerika!
Ik ben heel benieuwd hoe de scooter er voor staat.
Volgens mijn schoonvader is de accu nog perfect.
Hij deed hem laatst in het stopcontact, maar was na 2 minuten al weer op groen.

Olaf

• Joris 407
Dus je hebt hem vol weg gezet? Beter is om op 50% weg te zetten volgens mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor lipo ja, voor lifepo4 (LFP) is dat minder relevant.

• Joris 407
O dat wist ik niet. Wat zit er in een standaard Govecs s2.4?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

lipo

• Xazec
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10-10 23:10
Ik zoelf zelf een elektrische scooter voor woon-werk (2x 20+-) verkeer.

Zelf zat ik te kijken naar de Niu M+ (https://www.niu.com/nl/m-plus/), en om dan een regenkap te halen voor de avonden/nachten wanneer het regent. Ruimte voor binnenopslag heb ik helaas niet.

Zou iemand hier input op willen geven? :) Ben totaal niet thuis in deze wereld

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor woon werkverkeer moet je iets degelijks hebben. dus niet dat.

kijk rond voor een 2e hands govecs of emax bijvoorbeeld, deze zijn gemaakt voor veel kilometers en rijd beter door de 13" wielen.

• Dreamvoid
Dat je van die budget modellen niet echt veel kan verwachten is duidelijk, maar hoe goed/slecht zijn die N-GT en N-Pro (de 45 km/u begrensde versie) eigenlijk?

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

probleem is dat NIU op al hun modellen een phone home systeem hebben, dat is ook de reden waarom de accu ook binnen een maand leeg is, de computer blijft altijd aan staan.
afgezien dat ze al je gegevens continu naar china sturen is 1 ding, dat ze op afstand ze uit kunnen zetten bijvoorbeeld is een ander ding maar het grootse ding is dat je leeg gaat lopen op reparaties. reserveoderdelen zijn "apple" prijzen en ze zijn vendor locked, dus zelf electronica vervangen gaat niet, je moet naar een dealer. daarom verkopen ze ook ERG graag zond ding want dan zit je aan ze vast.

• Dreamvoid
Kan je dat niet gewoon uitzetten en die sim kaart eruit trekken?

specs

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb op dit moment een Govecs S1.2, waarbij de oude loodaccu is vervangen door een mooi LiPo pack. Nu merk ik dat bij een steeds lagere snelheid de aandrijving begint te slippen/"resoneren", vermoedelijk door slijtage aan de tandriem/tandwielen.

Nu ben ik van plan de tandriem te vervangen. Is het raadzaam ook de tandwielen te vervangen? Zo ja, zowel de voorste, als de achterste?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
tollo71 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:41:
Ik heb op dit moment een Govecs S1.2, waarbij de oude loodaccu is vervangen door een mooi LiPo pack. Nu merk ik dat bij een steeds lagere snelheid de aandrijving begint te slippen/"resoneren", vermoedelijk door slijtage aan de tandriem/tandwielen.

Nu ben ik van plan de tandriem te vervangen. Is het raadzaam ook de tandwielen te vervangen? Zo ja, zowel de voorste, als de achterste?
Tja, alles vervangen is de meest optimale oplossing ja. Maar wel een prijzige. Zelf vervang ik alleen de riem totdat ze er wel erg snel aan gaan, dan is het voor mij tijd om alles weer eens te doen.

Edit: slippen hoort een tandriem niet te doen. Dan is ie wel erg versleten of staat ie.niet strak genoeg

Joris 407 wijzigde deze reactie 14-06-2019 20:13 (7%)

• tollo71
  • Niet online
Joris 407 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Tja, alles vervangen is de meest optimale oplossing ja. Maar wel een prijzige. Zelf vervang ik alleen de riem totdat ze er wel erg snel aan gaan, dan is het voor mij tijd om alles weer eens te doen.

Edit: slippen hoort een tandriem niet te doen. Dan is ie wel erg versleten of staat ie.niet strak genoeg
Ik weet niet of het echt slippen van de riem op het tandwiel is, maar op een gegeven moment komt er een soort (hele onprettige) resonantie/vibratie in en gaat de scooter niet harder. Dit is in de loop van de tijd wat verergerd.

Ik verdenk de aandrijving, waarbij de riem er vermoedelijk al een hele tijd op ligt. Vervangen kan geen kwaad, baat het niet, dan schaadt het niet. Optisch ziet het achter-tandwiel er nog prima uit. Wellicht laat ik die wel zitten.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Dreamvoid schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:24:
Kan je dat niet gewoon uitzetten en die sim kaart eruit trekken?
nope, dan weigert de scooter dienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14-09 05:06
Flippy,

Wat ik een beetje spannend vind is dat die cellen van Samsung en Panasonic gespecificeerd zijn tot 250 c.q. 500 cycles. Haal jij er meer uit door ze niet volledig te (ont)laden of zijn die getallen conservatief? Maak je ook packs met LiFePO4-cellen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ja, de datahseets gaan uit van volledige cyclussen. meestal van 4.2 tot 2.5v.

afhankelijk van de toepassing en wensen is de cyclus die ik aanhou tussen de 4.05~3v of 4.1~3v.
als je dit combineert met een dagalijkse cyclus die niet verder gaat dan 50% onlading kan je rustig 1000 cyclussen halen of meer.

nee, ik werk in principe niet met lifpo/LFP. deze hebben hun voordeel en hun plaats maar voor 95% van de toepasisngen is LFP gewoon te duur, te zwaar, te onhandig qua form factor en de voordelen van LFP zijn erg gemakkelijk te repliceren in reguliere lipo.

flippy wijzigde deze reactie 16-06-2019 11:50 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• necessaryevil
Ok. Maar hoeveel (onvolledige) cycli haal jij dan uit zo'n pack?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

geen idee, mijn eigen accu heeft na 70.000km nog net geen 7% capaciteitsverlies.

• necessaryevil
@Flippy: kijk dat zijn mooie resultaten! Zo worden die Li-Ion cellen ineens interessant. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar deze accu's.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was van het weekend bij de Hornbach, stond er buiten iemand met een best grappig ding.

Raakte aan de praat, ding is dus een ecruiser x1.
https://www.ecruiser.nl/
Paar rondjes op de parkeerplaats gereden, moet zeggen dat het opeens toch begon te jeuken om zoiets te gaan nemen.

Goeie 2000 euro voor zo'n ding vond ik toch beetje té, maar beetje zoeken en viel me op dat dit dus gewoon een import is van een model wat op bv aliexpress als een Seev city coco (soortgelijk model vind ik onder igoo), die wel op marktplaats te vinden is, zelfs aanzienlijk goedkoper.

Kan ze ook vinden onder andere namen in andere webshops (ook met NL kenteken), maar kan weinig vinden over de ervaringen van zo'n ding en of die wel langer dan een jaar mee gaan (hij had hem pas 3 maanden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

het is allemaal dezelfde rommel. gewoon rekening ermee houden dat de accu na 1.5~2 jaar woon-werkverkeer gaar is en je geen garantie hebt.
als je lang met 1 scooter wilt doen is het dus goedkoper om een 2e handse te kopen voor een appel en een ei en er door een revisiebedrijf er een fatsoenlijke accu in laten zetten met het bereik dat je wilt zodat je vervolgens de aankomende 5~10 jaar niet meer mee zit.

• Reksho
Enige aanbevelingen voor revisiebedrijven? :)

• necessaryevil
Ik denk dat Flippy zichzelf dan adviseert.

Ik heb nog even zitten filosoferen. De refurbished accu's van nkon zijn heel interessant, die zijn niet gebruikt, alleen uit een pack verwijderd. Ik kom dan omgerekend uit op ong. €180/KWh voor de Panasonic PF (refurbished) en de Samsung 29E (refurbished). Dit zijn allebei 18650 Li-Ion accu's.

Toch zijn er ook interessante LiFePO4-accu's, die van Heter en die van Winston. Ik kom dan op ca. €350/KWh, euro KWh. Nog steeds interessant, aangezien die langer mee zouden moeten gaan. Deze zijn overigens niet gerefurbished en de eerdergenoemde Li-Ion cellen wel.

Alles is te koop bij Nkon.nl behalve de Winston LiFePO4-cellen. Die zijn hier te koop. Hier vind je een test.

//edit
Ik heb voor de Heter LiFePO4 cellen nog geen onafhankelijke test gevonden.

necessaryevil wijzigde deze reactie 18-06-2019 12:30 (20%)

• ezra070
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:40
SinergyX schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:12:
Was van het weekend bij de Hornbach, stond er buiten iemand met een best grappig ding.

Raakte aan de praat, ding is dus een ecruiser x1.
https://www.ecruiser.nl/
Paar rondjes op de parkeerplaats gereden, moet zeggen dat het opeens toch begon te jeuken om zoiets te gaan nemen.

Goeie 2000 euro voor zo'n ding vond ik toch beetje té, maar beetje zoeken en viel me op dat dit dus gewoon een import is van een model wat op bv aliexpress als een Seev city coco (soortgelijk model vind ik onder igoo), die wel op marktplaats te vinden is, zelfs aanzienlijk goedkoper.

Kan ze ook vinden onder andere namen in andere webshops (ook met NL kenteken), maar kan weinig vinden over de ervaringen van zo'n ding en of die wel langer dan een jaar mee gaan (hij had hem pas 3 maanden).
Is dit geen ripoff van de Scrooser?
https://www.scrooser.com
Kwam deze dingen jaren geleden al tegen in Berlijn. Volgens mij worden ze ook in Duitsland gemaakt.

Wel erg prijzig, nu voor "maar" 2900.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

flippy schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:17:
het is allemaal dezelfde rommel. gewoon rekening ermee houden dat de accu na 1.5~2 jaar woon-werkverkeer gaar is en je geen garantie hebt.
als je lang met 1 scooter wilt doen is het dus goedkoper om een 2e handse te kopen voor een appel en een ei en er door een revisiebedrijf er een fatsoenlijke accu in laten zetten met het bereik dat je wilt zodat je vervolgens de aankomende 5~10 jaar niet meer mee zit.
Zou ik tweedehands kopen, koop ik gewoon een scooter, daar zie ik geen meerwaarde meer in om het zooitje om te bouwen naar elektrisch (het is lang niet altijd de motor die kapot is, de rest is dan meestal ook in de verre staat). Als ik zie wat een ombouwkit voor een fiets al mag kosten, zal scooter flink stukje meer zijn (buiten RDW herkeuring).

Het is dat de regels in Nederland of zwaar ouderwets zijn, of gewoon zo straks, genoeg in de wereld te koop om die dingen volledig zelf te bouwen, maar een ramp om er legaal mee rond te rijden.
ezra070 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Is dit geen ripoff van de Scrooser?
https://www.scrooser.com
Kwam deze dingen jaren geleden al tegen in Berlijn. Volgens mij worden ze ook in Duitsland gemaakt.

Wel erg prijzig, nu voor "maar" 2900.
Inderdaad joh, had die dingen helemaal niet gezien. Tja, die prijzen verbazen mij weinig nog, zo'n beetje elke 'A naam' scooter begint bij die prijs. Kwam nog Bluevespa tegen, die gaan gewoon ver over de 3000.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• tollo71
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:22:
[...]

Zou ik tweedehands kopen, koop ik gewoon een scooter, daar zie ik geen meerwaarde meer in om het zooitje om te bouwen naar elektrisch (het is lang niet altijd de motor die kapot is, de rest is dan meestal ook in de verre staat). Als ik zie wat een ombouwkit voor een fiets al mag kosten, zal scooter flink stukje meer zijn (buiten RDW herkeuring).

Het is dat de regels in Nederland of zwaar ouderwets zijn, of gewoon zo straks, genoeg in de wereld te koop om die dingen volledig zelf te bouwen, maar een ramp om er legaal mee rond te rijden.

[...]
Met "ombouwen" wordt vermoedelijk hier bedoeld dat je een 2e handse electrische scooter met loodaccu koopt. Deze accu vervang je door een nette LiPo pack. Geen RDW/keuring nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tan_ho
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23:54
tollo71 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:41:

De voorste slijt het hardst en is ook van aluminium en 13z ( dus vrij klein). Als de tanden van de tandwiel niet meer rond zijn en scherp aan voelen is je tandwiel aan vervanging toe.

Zelf heb ik de voorste tandwiel (16z) en tandriem (30mm breed) van een govecs s3.4 op mijn govecs T2.4 gemonteerd. Tandriem is breder dus sterker en tandwiel is van staal en gaat langer mee dan aluminium.
Scooter gaat met groter tandwiel buiten de bebouwde kom 67km/u op de gps en binnen de bebouwde kom (in de eco stand ) 45km/u. Scooter is wel begrenst op 62km/uur.( met 13z tandwiel) Over een afstand van 40km enkele reis voor woonwerkverkeer doe ik nu maar 14minuten langer over dan met de auto en nooit meer file. De onderdelen kun je zelf bij Govecs bestellen. Via de nederlandse importeur duurt het een eeuwigheid met de kans dat je je bestelde onderdelen nooit ontvangt.
Heb zelf een alieexpres accu met iets meer dan 10.000km. Elektrisch scooter rijden hoeft niet duur te zijn als je weet hij je een accu moet behandelen/onderhouden.

• tollo71
  • Niet online
Tan_ho schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:33:
[...]

De voorste slijt het hardst en is ook van aluminium en 13z ( dus vrij klein). Als de tanden van de tandwiel niet meer rond zijn en scherp aan voelen is je tandwiel aan vervanging toe.

Zelf heb ik de voorste tandwiel (16z) en tandriem (30mm breed) van een govecs s3.4 op mijn govecs T2.4 gemonteerd. Tandriem is breder dus sterker en tandwiel is van staal en gaat langer mee dan aluminium.
Scooter gaat met groter tandwiel buiten de bebouwde kom 67km/u op de gps en binnen de bebouwde kom (in de eco stand ) 45km/u. Scooter is wel begrenst op 62km/uur.( met 13z tandwiel) Over een afstand van 40km enkele reis voor woonwerkverkeer doe ik nu maar 14minuten langer over dan met de auto en nooit meer file. De onderdelen kun je zelf bij Govecs bestellen. Via de nederlandse importeur duurt het een eeuwigheid met de kans dat je je bestelde onderdelen nooit ontvangt.
Heb zelf een alieexpres accu met iets meer dan 10.000km. Elektrisch scooter rijden hoeft niet duur te zijn als je weet hij je een accu moet behandelen/onderhouden.
Ah, bedankt voor de tip! Ik ga eens bestuderen of deze combinatie ook op een Govecs S1.2 pas (ik vrees van niet...). Ook eens op de Govecs site (ipv importeur) kijken voor onderdelen. De importeur reageert inderdaad niet al te snel op e-mail.

• Tan_ho
De govecs go met parker en letrika motoren hebben zelfde voorste tandwiel/poellie. De 16z tandwiel passen op de parker en letrika motor. Als je iets wilt bestellen, Heb ik het email adres van de desbetreffende klantenservice van Govecs. 5 maanden geleden een onderdeel besteld bij de dealer. Nooit ontvangen na meedere telefoontjes van mij. Via Govecs zelf lag het binnen 1 week in mijn brievenbus

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

die grotere tandwielen passen niet op de 1 serie met de dunne motoren, die gaan alleen op de grotere lektrika motor geleverd op de latere modellen.

kan je mij een berichtje sturen waar jij die grotere tandwielen haalt? de importeur is niet bepaald meewerkend...

flippy wijzigde deze reactie 19-06-2019 10:36 (8%)

• Joris 407
@flippy Past zo'n 16 tands pulley dan op mijn Govecs s2.4 uit 2012?

Joris 407 wijzigde deze reactie 19-06-2019 22:16 (8%)

• Joris 407
Tan_ho schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:33:
[...]

Heel interessant! We zijn al een tijdje op zoek naar iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een grotere pulley aan de motorzijde.
Ik ging ervan uit dat als je een grotere pulley plaatst dat de topsnelheid weliswaar omhoog gaat, maar dat de acceleratie dramatisch afneemt. Is dit ook zo? Of heb je iets aangepast in de instellingen waardoor je meer stroom naar de motor stuurt en er zo meer kracht uit haalt?
Ik ga ervan uit dat je de achterpulley even groot hebt gehouden / deze niet veranderd hebt?

• Tan_ho
flippy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:04:
die grotere tandwielen passen niet op de 1 serie met de dunne motoren, die gaan alleen op de grotere lektrika motor geleverd op de latere modellen.

kan je mij een berichtje sturen waar jij die grotere tandwielen haalt? de importeur is niet bepaald meewerkend...
De as + spiebaan van de 16z gelijk aan die van de 13z. De totale breedte is hetzelfde. De diameter van de 16z is groter dan 13z. Je hebt dus wel een iets langer riem nodig. Ik heb de govecs s2.4 van 2012 met parker motor en de govecs t.24 van 2014 met letrika motor. Op beide scooters past de 16z

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Joris 407 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:18:
@flippy Past zo'n 16 tands pulley dan op mijn Govecs s2.4 uit 2012?
als je een lektrika of de grote parker motor hebt wel. heb je de dunne worst met koelribben of de vierkante motoren dan past het niet.

• Tan_ho
Joris 407 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:16:
[...]

Heel interessant! We zijn al een tijdje op zoek naar iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een grotere pulley aan de motorzijde.
Ik ging ervan uit dat als je een grotere pulley plaatst dat de topsnelheid weliswaar omhoog gaat, maar dat de acceleratie dramatisch afneemt. Is dit ook zo? Of heb je iets aangepast in de instellingen waardoor je meer stroom naar de motor stuurt en er zo meer kracht uit haalt?
Ik ga ervan uit dat je de achterpulley even groot hebt gehouden / deze niet veranderd hebt?
Achter pulley heb ik niet veranderd. De acceleratie is iets langzamer maar nog altijd veel sneller dan een fossiel brandstof scooter. Van 13z naar 16z is niet echt een groot verschil maar wel net genoeg om de riem niet te laten slippen bij vol acceleratie.

• Tan_ho
flippy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:39:
[...]

als je een lektrika of de grote parker motor hebt wel. heb je de dunne worst met koelribben of de vierkante motoren dan past het niet.
Ik heb ook de govecs s2.4 van 2012 met de kleine vierkante parker motor en de 16z past.

• Joris 407
Tan_ho schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Achter pulley heb ik niet veranderd. De acceleratie is iets langzamer maar nog altijd veel sneller dan een fossiel brandstof scooter. Van 13z naar 16z is niet echt een groot verschil maar wel net genoeg om de riem niet te laten slippen bij vol acceleratie.
En dus niets veranderd aan motoraansturing?

• Joris 407
Tan_ho schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:37:
[...]

De as + spiebaan van de 16z gelijk aan die van de 13z. De totale breedte is hetzelfde. De diameter van de 16z is groter dan 13z. Je hebt dus wel een iets langer riem nodig. Ik heb de govecs s2.4 van 2012 met parker motor en de govecs t.24 van 2014 met letrika motor. Op beide scooters past de 16z
Welke lengte riem heb je dan nodig? En moet de stelbout dan veranderd worden? Langere of kortere bout nodig?

• Tan_ho
Joris 407 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:02:
[...]

En dus niets veranderd aan motoraansturing?
Integendeel controller is begrensd op max 45ampere omdat mijn accu's het niet aan kunnen.

• Tan_ho
Joris 407 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:05:
[...]

Welke lengte riem heb je dan nodig? En moet de stelbout dan veranderd worden? Langere of kortere bout nodig?
De riem is 30mm breed
Type is A260216 std 1136 s 8 m
Misschien kun je hier iets mee.
Ik gebruik de originele stelbout.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

controller kan 150 of zelfs 300A leveren als je de oude versie hebt, genoeg om elke riem te strippen of motor op te blazen.

volgens mij is maximale riembreedte 25mm, of de grotere poilie moet ook breder zijn.

flippy wijzigde deze reactie 20-06-2019 01:02 (11%)

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:15:
[...]

De riem is 30mm breed
Type is A260216 std 1136 s 8 m
Misschien kun je hier iets mee.
Ik gebruik de originele stelbout.
Dan is de riem inderdaad breder dan de achterpulley is, zoals @flippy ook zegt. Is dat bij jou ook zo?
1136 is wel erg lang. Ik meen dat er wel een wijziging vanuit Govecs zelf is geweest, waarbij de riem van 1080 naar 1096 is gegaan, even uit mijn hoofd. Ik zou er even aan moeten rekenen wat de verlenging is bij het vergroten van 13 naar 16 tanden aan de voorzijde

Joris 407 wijzigde deze reactie 20-06-2019 07:33 (27%)

• Tan_ho
Nee mijn achterpoellie is origineel en ook 30mm breed. Het past precies op. Inmiddels bíjna 1000km gereden met deze setup.

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:46:
Nee mijn achterpoellie is origineel en ook 30mm breed. Het past precies op. Inmiddels bíjna 1000km gereden met deze setup.
Mm, net gemeten met schuifmaat: mijn achterpulley is 28mm. Zou een 30mm brede riem dan gaan werken? Is de jouwe echt 30mm of net iets minder, zoals de mijne?

• Joris 407
Dit is mijn motor, er staat niets op.

Zou de 16 tands pulley er op passen?

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Mm, net gemeten met schuifmaat: mijn achterpulley is 28mm. Zou een 30mm brede riem dan gaan werken? Is de jouwe echt 30mm of net iets minder, zoals de mijne?
Net iets minder dan 30mm maar het werkt wel. Ik had eerst gedacht om de riem iets minder breed te slijpen. Maar zo werkt het ook :-)

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:38:
Dit is mijn motor, er staat niets op.

[Afbeelding]

Zou de 16 tands pulley er op passen?
Dit is een parker motor. Deze heeft zelfde as als de letrika motor. De 16z past. Veel groter is de 16z pulley niet, buiten diameter is groter . Totale breedte van de 16z is net zo breed als de 13z. Bij montage steekt de 16z dus niet verder uit dan de 13z

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Met het blote oog zie je niet dat de riem breder is dan de achter pulley

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Dit is een parker motor. Deze heeft zelfde as als de letrika motor. De 16z past. Veel groter is de 16z pulley niet, buiten diameter is groter . Totale breedte van de 16z is net zo breed als de 13z. Bij montage steekt de 16z dus niet verder uit dan de 13z
Thanks, ik heb nog een paar standaard 1080 riemen, deze eerst op gebruiken, bij de volgende pulleywissel dit misschien maar eens proberen. Ik wil nog wel ff uitrekenen of die lengte klopt.
Ik zou al blij zijn als alleen de pulley groter is en de riem 25mm breed blijft. Dit moet al een boel riembreuk schelen.

Joris 407 wijzigde deze reactie 20-06-2019 20:05 (9%)

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:32
Bright heeft een filmpje van de E-vespa.
Die prijs, meer dan €6K! 8)7

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

yup, nog duurder dan een govecs of een emax die al bewezen hogere kwaliteit te bieden dan de vespa-kloon van de chinese scooter...

de winstmarge moet enorm zijn op dat ding....

wel opletten, de riem moet wel vrij kunnen bewegen op de voorste poulie, als je geen speling hebt schuurt die tegen de randen van de poulie en slijt de zijkant van de riem

flippy wijzigde deze reactie 20-06-2019 20:35 (47%)

• Joris 407
flippy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:31:
yup, nog duurder dan een govecs of een emax die al bewezen hogere kwaliteit te bieden dan de vespa-kloon van de chinese scooter...

wel opletten, de riem moet wel vrij kunnen bewegen op de voorste poulie, als je geen speling hebt schuurt die tegen de randen van de poulie en slijt de zijkant van de riem
Ja, de voorpulley moet wel echt breder zijn om een 30 mm riem toe te passen.
@Tan_ho , heb je voor mij ook het emailadres van de Govecs klantenservice om onderdelen te bestellen?

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Thanks, ik heb nog een paar standaard 1080 riemen, deze eerst op gebruiken, bij de volgende pulleywissel dit misschien maar eens proberen. Ik wil nog wel ff uitrekenen of die lengte klopt.
Ik zou al blij zijn als alleen de pulley groter is en de riem 25mm breed blijft. Dit moet al een boel riembreuk schelen.
Volgens mij moet het geen probleem zijn om een 25mm riem op de 16z pulley te gebruiken. Je houdt alleen wat ruimte over :-)

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:22:
[...]

Ja, de voorpulley moet wel echt breder zijn om een 30 mm riem toe te passen.
@Tan_ho , heb je voor mij ook het emailadres van de Govecs klantenservice om onderdelen te bestellen?
Helaas is de 16pulley ook 30mm. Riem zit erg strak.Foutje van Govecs? Inmiddels over de 1000km met deze setup. Ik zie wel hoeveel kms het volhoudt. Het rijdt iig niet slechter dan met een 13z vind ik.

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Helaas is de 16pulley ook 30mm. Riem zit erg strak.Foutje van Govecs? Inmiddels over de 1000km met deze setup. Ik zie wel hoeveel kms het volhoudt. Het rijdt iig niet slechter dan met een 13z vind ik.
Nee, ik bedoel dat een 30mm riem niet op een 25mm voorpulley zal passen. Die past niet tussen de flenzen. Op de achterpulley zitten geen flenzen, daarom past een 30mm riem wel op een 25mm achterpulley (die altijd iets breder /28mm is.

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Nee, ik bedoel dat een 30mm riem niet op een 25mm voorpulley zal passen. Die past niet tussen de flenzen. Op de achterpulley zitten geen flenzen, daarom past een 30mm riem wel op een 25mm achterpulley (die altijd iets breder /28mm is.
Nee dat gaat iid niet passen :-).

• Dreamvoid
flippy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:31:

Tis geen koopje, maar duurder dan een Govecs is hij niet:
Vespa Elettrica: ~6300 euro, 4.2 KWh accu
Govecs S2.6: ~6900 euro 4.6 kWh accu

specs

• Reksho
Zag op de website van Niu dat de M1 in de aanbieding is voor 2000eu. Iemand hier toevallig ervaring mee? :)

https://tweakers.net/ext/f/eW0SLSqtdnNHRUbnydbx4qsL/thumb.jpg

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Reksho schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:52:
Zag op de website van Niu dat de M1 in de aanbieding is voor 2000eu. Iemand hier toevallig ervaring mee? :)

[Afbeelding]
Waarschijnlijk het zelfde verhaal als hier al vaker voorbij is gekomen. Leuk, maar weinig bereik, de snelheid die minder wordt wanneer de accu leeg loopt en de accu zal binnen 2 jaar dood zijn.

• Reksho
PilatuS schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:58:
[...]

Waarschijnlijk het zelfde verhaal als hier al vaker voorbij is gekomen. Leuk, maar weinig bereik, de snelheid die minder wordt wanneer de accu leeg loopt en de accu zal binnen 2 jaar dood zijn.
Is dat niet zo'n beetje merkonafhankelijk en met alle elektrische scooters zo?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Reksho schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:23:
[...]

Is dat niet zo'n beetje merkonafhankelijk en met alle elektrische scooters zo?
Klopt inderdaad.

• Dreamvoid
Reksho schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:52:

[Afbeelding]
Ik moet wel zeggen, onder de 2000 euro dat zijn best scherpe prijzen, dit is waarschijnlijk de goedkoopste scooter met 1.5 kWh Lithium accu op de markt. NIU is duidelijk op het oorlogspad met hun net opgehaalde miljoenen van de beursgang.

Maar reken je niet te snel rijk, NIU hanteert duidelijk het scheermesjes/printers model: lage prijzen voor de scooters, en de cash komt later uit de verkoop van vervangende accu's, hou je vast dit ben je kwijt voor een nieuwe: https://www.rollingbull.d...ku-48v-32-ah-mit-bms-6310 en je zit aan hun eigen speciale accu's vast, je kan niet naar de lokale accu-revisie toko voor een goedkopere.

Of je nou twee of drie jaar doet met de originele accu, dit hakt er stevig in.

Verder is 1.5 kWh natuurlijk niet bijster veel voor een woon-werk scooter, je moet vrij dichtbij je werk wonen om heen en weer op 1 lading te kunnen, en als je zo dichtbij woont, waarom dan niet een elektrische fiets?

Dreamvoid wijzigde deze reactie 26-06-2019 10:34 (8%)

specs

• Reksho
Dreamvoid schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Ik moet wel zeggen, onder de 2000 euro dat zijn best scherpe prijzen, dit is waarschijnlijk de goedkoopste scooter met 1.5 kWh Lithium accu op de markt. NIU is duidelijk op het oorlogspad met hun net opgehaalde miljoenen van de beursgang.

Maar reken je niet te snel rijk, NIU hanteert duidelijk het scheermesjes/printers model: lage prijzen voor de scooters, en de cash komt later uit de verkoop van vervangende accu's, hou je vast dit ben je kwijt voor een nieuwe: https://www.rollingbull.d...ku-48v-32-ah-mit-bms-6310 en je zit aan hun eigen speciale accu's vast, je kan niet naar de lokale accu-revisie toko voor een goedkopere.

Of je nou twee of drie jaar doet met de originele accu, dit hakt er stevig in.

Verder is 1.5 kWh natuurlijk niet bijster veel voor een woon-werk scooter, je moet vrij dichtbij je werk wonen om heen en weer op 1 lading te kunnen, en als je zo dichtbij woont, waarom dan niet een elektrische fiets?
Ik zie die batterij ook wel voor minder dan 1000eu voorbijkomen maar inderdaad nog steeds heel duur. Ikzelf moet binnenkort voor werk 35km reizen en ben daardoor aan het kijken naar een brommer. Omdat ik in Amsterdam woon en ze binnenkort alles uitstootvrij willen, leek het me handig nu al te investeren in een elektrische scooter. Maar het lijkt me toch lastig te worden wil je het beetje betaalbaar houden |:(

• Dreamvoid
2x35 km kan je vergeten met een 1.5 kWh accu, misschien op dag 1 met lekker warm weer nog wel, maar niet voor een paar jaar en/of de winter.

Je moet dan echt naar een scooter met >3 kWh accu gaan kijken, en die kosten nieuw boven de 4000 euro. Of zoals in dit topic veel wordt besproken, een tweedehands scooter oppikken en die voorzien van >3 kWh accu's.

specs

• Reksho
Dreamvoid schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:00:
2x35 km kan je vergeten met een 1.5 kWh accu, misschien op dag 1 met lekker warm weer nog wel, maar niet voor een paar jaar en/of de winter.

Je moet dan echt naar een scooter met >3 kWh accu gaan kijken, en die kosten nieuw boven de 4000 euro. Of zoals in dit topic veel wordt besproken, een tweedehands scooter oppikken en die voorzien van >3 kWh accu's.
Ja of bijladen op werk natuurlijk maar die accu is denk ik wel binnen een jaar gaar. Denk dat ik dan toch maar voor een zuinige benzine scooter ga :P

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Reksho schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Ja of bijladen op werk natuurlijk maar die accu is denk ik wel binnen een jaar gaar. Denk dat ik dan toch maar voor een zuinige benzine scooter ga :P
reken je niet rijk met een goedkope benzinebrommer. een electrische scooter is gewoon lachwekkend veel goedkoper in gebruik dan een bezinebrommer.
je bespaart met de aankoop ja, maar over de loop van ~10 jaar dagelijks woonwerkverkeer kost je het een veelvoud aan brandstof dan wat je de scooter voor hebt gekocht.
veel mensen die momenteel met capabele accus rijden laden op bij de baas, dus betaal je eigenlijk 0 aan brandstof voor een electrische scooter. maar zelfs als dat niet kan is het gewoon veel goedkoper dan benzine.
een liter benzine kost iets van 1,60 of zo tegenwoordig (de olie voor de megsmering laat ik even zitten want dan word het nog erger voor de benzinebrommer).

je rijd op een electrische scooter ongeveer dezelfde afstand voor ~20 cent aan stroom. en dat zakt naar 0 als je bij de baas oplaad....

voor jou afstand praat je dus over ~60 cent versus 4 euro -per dag-, dat is tussen de 800~1000 euro per jaar aan brandstofkosten wat je bespaart elk jaar nog afgezien van de doojes met vonkjes, olie en riemen en rollen die je moet vervangen die een electrische allemaal niet heeft.

voor dat geld kan je een mooie electrische scooter kopen.... O-)

flippy wijzigde deze reactie 26-06-2019 16:26 (12%)

• Reksho
flippy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:22:
[...]

reken je niet rijk met een goedkope benzinebrommer. een electrische scooter is gewoon lachwekkend veel goedkoper in gebruik dan een bezinebrommer.
je bespaart met de aankoop ja, maar over de loop van ~10 jaar dagelijks woonwerkverkeer kost je het een veelvoud aan brandstof dan wat je de scooter voor hebt gekocht.
veel mensen die momenteel met capabele accus rijden laden op bij de baas, dus betaal je eigenlijk 0 aan brandstof voor een electrische scooter. maar zelfs als dat niet kan is het gewoon veel goedkoper dan benzine.
een liter benzine kost iets van 1,60 of zo tegenwoordig (de olie voor de megsmering laat ik even zitten want dan word het nog erger voor de benzinebrommer).

je rijd op een electrische scooter ongeveer dezelfde afstand voor ~20 cent aan stroom. en dat zakt naar 0 als je bij de baas oplaad....

voor jou afstand praat je dus over ~60 cent versus 4 euro -per dag-, dat is tussen de 800~1000 euro per jaar aan brandstofkosten wat je bespaart elk jaar nog afgezien van de doojes met vonkjes, olie en riemen en rollen die je moet vervangen die een electrische allemaal niet heeft.

voor dat geld kan je een mooie electrische scooter kopen.... O-)
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik zou niets liever willen dan een elektrische scooter kopen. Maar het werk wat ik doe varieert maandelijks waarbij ik soms ver moet reizen en soms in de binnenstad blijf. Daarbij denk ik de scooter maar 2 jaar te gebruiken en dan te verkopen en daarna over te gaan op iets anders. Wellicht tegen die tijd wel een elektrische scooter als er wat meer concurrentie is en het goedkoper wordt :).

• Dreamvoid
Ja ik kom ook op zoiets - 2 x 35 km x 225 werkdagen = ~16.000 km, een benzinescooter rijdt ongeveer 1 op 40 dus 400 liter benzine per jaar, a 1.60 per liter is dat 640 euro.

Als je op je werk gratis kan laden, dan ben je feitelijk alleen je accu afschrijving kwijt. Ga je ervan uit dat je een 3 kWh accupakket a 2000 euro in drie jaar platrijdt, dan ben je niet heel veel duurder uit.

Als je een leuke aftermarket accu laat bouwen en een controller/BMS die wat meer laadcycli mogelijk maakt, dan wordt het nog een stuk goedkoper.

(edit: wacht even, mijn berekening klopt niet die drie jaar ga je niet halen op zo'n accu. Neem ~350 laadcycli van gemiddeld 2.5 kWh, da's 750 kWh, met een verbruik van ~35 Wh/km kom je daar 25.000 km ver mee, da's nog geen twee jaar. Om break-even met een benzine brommer te draaien heb je echt ofwel grotere accu's nodig, ofwel goedkopere accu's, ofwel die met meer laadcycli volhouden)

Dreamvoid wijzigde deze reactie 26-06-2019 17:37 (42%)

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

1:40 haal je nooit, 25 is een stuk realistisher.

En een deftige aftermarket accu haal 1000 cyclussen op zijn sloffen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

flippy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:45:

Die 4takt dingen lijken toch bizar zuinig, ik reed dan wel met m'n puch (bedoel, fiets met een motor) ver over de 1:30, maar dacht juist dat die 4takt dingen ook wel goed richting de 1:40 zouden kunnen gaan.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Niet als je korte afstanden rijd. Verbruik is altijd erg aan de positivie zijde van het verhaal, net als met autos. Verschil is dat je met electrisch alle factoren eruit kan filteren.

• Dreamvoid
Een 2x35 woon-werk route is toch geen korte afstand? Ik ging zo'n beetje uit van 1 op 40 en 35 Wh/km voor praktijkverbruik.

specs

• Jape
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11-10 11:43

Jawel hoor, op een Piaggio fly 4T4V haal ik netjes 1 op 40, km of 16 enkele reis. Grootste stuk rij ik ongeveer 55km/h.

Over ondertussen ruim 20000km.

Vorige scooter 1 op 36 over 50000km.

Jape wijzigde deze reactie 26-06-2019 18:17 (9%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ligt behoorlijk aan hoe en waar je rijd. ik ben zelf nooit boven de 30 uitgekomen

maar zelfs als je uitgaat van 40 is het een rekensom waarbij de benzinescooter verliest over 5+ jaar dagelijks gebruik. zodra je regulier onderoud meerekent waar een benzine last van heeft zoals bougies, olie, mengsmering, vario,rollen en overig prut gaat het vrij rap optellen over lange afstanden.

en dan nog: het feit dat je niet meer op een stinkend lawaaiding zit elke dag voor anderhalf uur is ook wel wat waard.

de vrouw wou haar 4T zip ook niet omruilen (want stom en raar) totdat hij een keer stukging en de mijne mee moest nemen.
sindsdien heb ik nooit meer teruggekregen en heb ik benzine rap de deur uit gedaan en een 2e electrische gekocht.

flippy wijzigde deze reactie 26-06-2019 20:07 (20%)

• Reksho
Ok stel dat ik een Govecs haal zoals deze: http://link.marktplaats.nl/m1426269890

Hier zou ik dan 500-600eu aan kwijt zijn doordat de accu vrij gaar is. Ik zou dan een nieuwe accu erin moeten slingeren dat het liefst een bereik heeft van zo'n 80km. Hoeveel zou dat kosten en hoe/waar kan ik dat het beste aanpakken? Qua voertuigen ben ik namelijk compleet niet technisch onderlegd :p.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor 80km heb je een 3.5 a 4kW nodig omdat een govecs vrij veel verbruikt, maar deze kan ook rustig richting de 60km/u als je wilt.
qua kosten zal je ergens richting de 2k gaan voor een accu die lang leeft en eventueel een nieuwe lader. de laders in dat model zijn niet bijster betrouwbaar.

• Metro2002
  • Laatst online: 12-10 22:20

Metro2002

Mind explorer

Ik heb meerdere 4 takt scooters gehad en die reden allemaal zuiniger dan 1 op 40. Mijn vrouw heeft een honda vision met 4 takt injectiemotor en die haalt zonder moeite zelfs 1 op 50.

Misschien als je zo'n ding misbruikt door er alleen 500 meter mee naar de supermarkt te rijden dat je zo'n dramatisch verbruik als 1 op 25 haalt maar voor woon-werk mag je echt wel 1 op 40 verwachten.

Of heb je nog 2 takt motortje in je hoofd wellicht? Dan is 1 op 25 inderdaad realistisch maar 4 takt is echt een stuk zuiniger.
flippy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:04:
ligt behoorlijk aan hoe en waar je rijd. ik ben zelf nooit boven de 30 uitgekomen

maar zelfs als je uitgaat van 40 is het een rekensom waarbij de benzinescooter verliest over 5+ jaar dagelijks gebruik. zodra je regulier onderoud meerekent waar een benzine last van heeft zoals bougies, olie, mengsmering, vario,rollen en overig prut gaat het vrij rap optellen over lange afstanden.
Ik gaf mijn scooter 1 keer per jaar een beurt van gemiddeld 100 euro en dat terwijl ik er bijna dagelijks 20km mee reed dus die kosten vallen ook wel mee :P

Bovendien, accu's zijn ook niet gratis ;)

Ik kwam destijds in elk geval echt niet rond gerekend. De veel hogere aanschafprijs van een electrische scooter met een range die ik nodig had (minstens 60km) was echt de boosdoener. Een benzinescooter heb je al voor net iets meer dan 1000 euro (zip) terwijl een electrische scooter toen nog minstens 3000 euro moest opleveren en degene die ik eigenlijk op het oog had al 4k kostte.
Dan is de rekensom heel simpel:

voor het verschil (2000 euro) koop ik 1250 liter benzine, goed voor 50.000km rijden bij 1 op 40.
Zelfs als zou de stroom daarna gratis zijn en heeft de electrische scooter geen enkel onderhoud nodig (wat natuurlijk niet waar is). dan nog duurt het 7+ jaar en > 45.000km voordat je winst gaat maken op een electrische scooter. Dan is zo'n ding zeg maar al compleet afgeschreven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of e-scooters nu goedkoper zijn geworden en of er nog wat fabrikanten over zijn die niet intussen failliet zijn gegaan (dat was een paar jaar geleden echt een dingetje).

Als ze net zo duur zijn of iets duurder zijn dan benzineversies zou ik er best 1 willen, echter kan ik het ding niet thuis opladen. Ik woon in een flat en heb geen stroom in de kelderbox. Je kan niet zoals bij een auto even langs fastned ofzo ermee :/

Metro2002 wijzigde deze reactie 27-06-2019 10:15 (56%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True