Exact mijn gedachten. We gaan zeker allemaal wel richting de elektrische scooters maar voor nu is het nog steeds niet rendabel genoeg voor de meesten. Ook is het nog niet ''makkelijk'' genoeg als gemiddelde consument om gewoon even een e-scooter te kopen bij de scooterboer. Als ik dit topic zo doorlees moet ik toch best handig zijn met elektrotechniek wil ik een beetje betaalbaar een e-scooter onderhouden. 4-takt en zeker injectiescooters zijn relatief zuinig.Metro2002 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:06:
[...]
Ik heb meerdere 4 takt scooters gehad en die reden allemaal zuiniger dan 1 op 40. Mijn vrouw heeft een honda vision met 4 takt injectiemotor en die haalt zonder moeite zelfs 1 op 50.
Misschien als je zo'n ding misbruikt door er alleen 500 meter mee naar de supermarkt te rijden dat je zo'n dramatisch verbruik als 1 op 25 haalt maar voor woon-werk mag je echt wel 1 op 40 verwachten.
Of heb je nog 2 takt motortje in je hoofd wellicht? Dan is 1 op 25 inderdaad realistisch maar 4 takt is echt een stuk zuiniger.
[...]
Ik gaf mijn scooter 1 keer per jaar een beurt van gemiddeld 100 euro en dat terwijl ik er bijna dagelijks 20km mee reed dus die kosten vallen ook wel mee
Bovendien, accu's zijn ook niet gratis![]()
Ik kwam destijds in elk geval echt niet rond gerekend. De veel hogere aanschafprijs van een electrische scooter met een range die ik nodig had (minstens 60km) was echt de boosdoener. Een benzinescooter heb je al voor net iets meer dan 1000 euro (zip) terwijl een electrische scooter toen nog minstens 3000 euro moest opleveren en degene die ik eigenlijk op het oog had al 4k kostte.
Dan is de rekensom heel simpel:
voor het verschil (2000 euro) koop ik 1250 liter benzine, goed voor 50.000km rijden bij 1 op 40.
Zelfs als zou de stroom daarna gratis zijn en heeft de electrische scooter geen enkel onderhoud nodig (wat natuurlijk niet waar is). dan nog duurt het 7+ jaar en > 45.000km voordat je winst gaat maken op een electrische scooter. Dan is zo'n ding zeg maar al compleet afgeschreven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of e-scooters nu goedkoper zijn geworden en of er nog wat fabrikanten over zijn die niet intussen failliet zijn gegaan (dat was een paar jaar geleden echt een dingetje).
Als ze net zo duur zijn of iets duurder zijn dan benzineversies zou ik er best 1 willen, echter kan ik het ding niet thuis opladen. Ik woon in een flat en heb geen stroom in de kelderbox. Je kan niet zoals bij een auto even langs fastned ofzo ermee
Ik moet wel zeggen dat hoewel veel aan te merken is op hun business model, Niu toch aardig aan het timmeren is aan het mainstream maken van e-scooters. Ik zie ze inmiddels heel veel rondrijden hier in Amsterdam. Overigens ben ik langsgeweest bij hun winkel gisteren om het een en ander te vragen. De verkoper vertelde me dat de cellen in de accu te vervangen zijn zonder de hele accu te vervangen maar ik weet niet hoeveel ik de technische kennis van een random verkoper moet vertrouwen.