Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Reksho
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-10 14:52
Joris 407 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Houdt ons op de hoogte van je ervaringen de komende jaren, daar leren we van :)
Yes, zal ik doen. Het is nog wachten op de battery pack en dan ga ik knutselen :)

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12-10 19:04
heeft iemand een adres voor poulies voor een govecs 2.4s uit 2011 ?? (volgens mij eerste model rechthoekige motor)

gaat me voornamelijk om de voorste poulie, want daar begint de v-riem tandriem behoorlijk te piepen als die erlangs komt

tandriemen heb ik nog genoeg

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 26-07-2019 17:00 (7%)

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb nog wel polies liggen, zijn niet nieuw maar wel relatief weinig km's.

poilies gaan meestal wel redelijk lang mee. vaak is het de riemspanning die te laag is als je hem hoort doorslaan.
kan zijn dat de riem trekt naar 1 kant en dat het geluid maakt maar dat is niet de indicatie van een versleten poulie, dat zegt alleen dat de uitlijning niet tof is.

flippy wijzigde deze reactie 26-07-2019 17:04 (67%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:08
Mr. Detonator schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:59:
heeft iemand een adres voor poulies voor een govecs 2.4s uit 2011 ?? (volgens mij eerste model rechthoekige motor)

gaat me voornamelijk om de voorste poulie, want daar begint de v-riem tandriem behoorlijk te piepen als die erlangs komt

tandriemen heb ik nog genoeg
En anders e-motive.nl

Ik doe wel eens een beetje extra vierge olijfolie (geen grap) op de riem. Scheelt een hoop herrie

Joris 407 wijzigde deze reactie 26-07-2019 19:36 (10%)

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Mr. Detonator
ik zie net ook dat mijn achterwiellager aan het verslijten is....zit behoorlijke speling op het achterwiel..

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Mr. Detonator schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:48:
ik zie net ook dat mijn achterwiellager aan het verslijten is....zit behoorlijke speling op het achterwiel..
op een govecs of een reguliere scooter?

• Mr. Detonator
flippy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:05:
[...]

op een govecs of een reguliere scooter?
govecs uit 2011 met 10k op de teller

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb volgens mij nog een hele achterbrug liggen.
zal dit weekeind even kijken in de werkplaats wat ik heb liggen, trommelrem of schijfrem.

• Mr. Detonator
flippy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:31:
ik heb volgens mij nog een hele achterbrug liggen.
zal dit weekeind even kijken in de werkplaats wat ik heb liggen, trommelrem of schijfrem.
schijfrem

• jeroenribbink
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08-10 21:04
Mijn govecs heeft een rammelende achterlager. Nu wil ik die gaan vervangen. Denken jullie dat een reguliere scooter "garage" dat kan fixen? Het heeft immers niets te maken met het elektrische circuit.

• Joris 407
jeroenribbink schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:56:
Mijn govecs heeft een rammelende achterlager. Nu wil ik die gaan vervangen. Denken jullie dat een reguliere scooter "garage" dat kan fixen? Het heeft immers niets te maken met het elektrische circuit.
Ze zijn meestal terughoudend, is mijn ervaring. Maar als je langs gaat en laat zien dan zien ze hoe eenvoudig het is

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11-10 10:40

MM99

That is the way I am!

Sinds iets meer dan een week eigenaar van Lifan E3 voor woon-werk verkeer (11 km enkele rit). Een redelijk standaard elektrische scooter van Chinese makelij. Geen poespas met een app of iets dergelijke. Gele kentekenplaat

http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/lifane3.jpg

Ik heb het gekocht bij E-motive (Goeie eigenaar), met een windscherm en een grotere accu (32Amp ipv 24Amp). Rijklaar voor €2.433 gekocht.

Tot nu toe twee keer volledig opgeladen en hij staat nu voor de derde keer op te laten. Ik probeer bij te houden hoe de verbruik uit ziet.

http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/VerbruikLifanE3.png

Tot nu toe vind ik het tegenvallen om eerlijk te zijn. Maar zowel de verkoper als importeur (lekker down to earth gasten met verstand van zaken) gaven aan dat het 5 laad cyclus nodig heeft voor dat de accu op volle capaciteit werkt. Dus ik wacht nog even af.

Paar dingen dat me opvielen tot nu toe:
- De max snelheid gaat snel naar beneden als de accu niet volledig geladen is. Waar die bij volle accu 55km/h haalt, is het bij 90% accu 53km/h. Bij 50% ziet die op 49km/h max. Bij 30% mag ik blij zijn als ik 42km
h haal. Best irritant, vooral als je op de auto weg moet rijden. Volgens importeur moet dit na 5 laad cyclus ook beter zijn, even afwachten dus.
- Vandaag viel die bij 17% de scooter uit. Toen weer kunnen herstarten. Bij 15% viel die weer uit, toen pas weer kunnen starten na het los maken en weer vast maken van de accu. Bij 14% viel die uit en kreeg ik hem niet meer gestart. Gelukkig was ik vlak bij een bus halte. Scooter geparkeerd, accu uit gehaald en met bus naar werk gegaan. Op werk nu aan de lader gehangen.
- Wanneer de accu helemaal leeg is, wilt die niet direct laden als je aan de lader hangt. Je moet dan de accu "herstarten". De aan-knop moet ik dan paar seconde ingedrukt houden, en dan begint die pas met laden.

Ondank dat die echt super stil is vergeleken met mijn eerdere benzine scooter, mis ik toch wel mijn Yamaha Neos voor nu. Ik kon op Neos rekenen dat die mij elke dag met 59km/h naar werk bracht en dat ik om de 6 á 7 dagen hoefde te tanken. Maar hopelijk veranderd na 5 keer volledig laden inderdaad de bereik en kan ik met om de drie dagen laden, en met consistent volle snelheid rijden.

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Als je wil dat je accu lang meegaat: niet tot 100% laden, maar tot 80/90%.

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• MM99

MM99

That is the way I am!

PASware schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:45:
Als je wil dat je accu lang meegaat: niet tot 100% laden, maar tot 80/90%.
Niet volgens de levelancier van de Scooter. De eerste 5 keer moest volledig vol en zo leeg mogelijk. Reden die ze gaven: "om de chemische reactie goed in gang te brengen".

En zelfs daarna kon het geen kwaad, omdat de Elektische Board Computer er voor gemaakt was dat het nooit echt 100% werd geladen.

Maar los daar van, hoe weten jullie hoeveel procent die geladen is? Het is nu bij mij aan de stekker zetten, en aan het einde van de werkdag de stekker uit. Controleren jullie om de half uur de percentage? Of doen jullie dat via een app of iets dergelijke?

• PASware
MM99 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Niet volgens de levelancier van de Scooter. De eerste 5 keer moest volledig vol en zo leeg mogelijk. Reden die ze gaven: "om de chemische reactie goed in gang te brengen".

En zelfs daarna kon het geen kwaad, omdat de Elektische Board Computer er voor gemaakt was dat het nooit echt 100% werd geladen.

Maar los daar van, hoe weten jullie hoeveel procent die geladen is? Het is nu bij mij aan de stekker zetten, en aan het einde van de werkdag de stekker uit. Controleren jullie om de half uur de percentage? Of doen jullie dat via een app of iets dergelijke?
Kan mij niet voorstellen dat (chinese) fabrikanten heel erg netjes met hun accu's omgaan en al helemaal niet van leveranciers van scooters. Waarschijnlijk zal dit een importeur zijn die ze goedkoop inkoopt en de boekjes van de fabrikant erbij krijgt, zonder echt goed technisch te weten hoe het in elkaar zit.

Zeer waarschijnlijk worden de cellen tot een hoger voltage geladen dan 'gezond' (lees: lange levensduur) is.
Je geeft daarbij ook aan dat de scooter uitviel bij 17% en bij 14% helemaal ermee stopte. Lijkt mij niet goed, te laag accu voltage?

Kun je het percentage uitlezen? Zo ja: zou toch voor 80/90% gaan.

PASware wijzigde deze reactie 30-07-2019 17:19 (9%)

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Detonator
MM99 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:40:

Tot nu toe vind ik het tegenvallen om eerlijk te zijn. Maar zowel de verkoper als importeur (lekker down to earth gasten met verstand van zaken) gaven aan dat het 5 laad cyclus nodig heeft voor dat de accu op volle capaciteit werkt. Dus ik wacht nog even af.
verstand van zaken ??.....die accu blijft hetzelfde werken zoals in het begin...er gaat niet meer capaciteit bijkomen...

dat is met ni-cad en ni-mh cellen zo ja... maar niet met een lithium accu !!

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 30-07-2019 19:17 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MM99 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Wat een onzin, bij lithium helemaal niet het geval. Je wilt enkel eens per maand eens van 10 naar 100% SoC laden ivm het balanceren van de cellen en het kalibreren van het BMS. Beter als dit gaat het dus niet worden. Ga er tevens maar vanuit dat de BMS van een chinees budget merk de accu oplaadt tot 100% en ontlaad tot <10%.

Dat je scooter bij 14 en 17% uitvalt geeft al een indicatie dat of het BMS niet lekker is of er al cellen in de accu kapot zijn. Als dit vaker gebeurt weet je zeker dat de accu in no-time helemaal gaar is. Ik zou direct teruggaan met deze bevindingen en de accu door laten meten!

Laadschema kan je het best op 30-80% SoH houden. dat moet met je gebruik makkelijk te doen zijn. Wellicht kan je kijken of je een (externe) timer kan gebruiken,Op deze manier heb je veel langer plezier van je accu.

revolution-nl wijzigde deze reactie 30-07-2019 20:55 (6%)

Mission all-electric started | 5kWp solar

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-10 11:01
Ik denk er over om een elektrische scooter voor woon werk verkeer te bouwen/kopen.

Stel ik koop een C20/50 en deze heeft (bijna) overleden accu's.
Hoeveel ben ik kwijt op hier een nieuwe accu in te bouwen. Dus lassen, cellen, lader, kabels. Alles!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Bertha781 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:28:
Ik denk er over om een elektrische scooter voor woon werk verkeer te bouwen/kopen.

Stel ik koop een C20/50 en deze heeft (bijna) overleden accu's.
Hoeveel ben ik kwijt op hier een nieuwe accu in te bouwen. Dus lassen, cellen, lader, kabels. Alles!
je vergeet te vermelden hoe groot de accu moet worden.

• MM99

MM99

That is the way I am!

revolution-nl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:50:
[...]

Wat een onzin, bij lithium helemaal niet het geval. Je wilt enkel eens per maand eens van 10 naar 100% SoC laden ivm het balanceren van de cellen en het kalibreren van het BMS. Beter als dit gaat het dus niet worden. Ga er tevens maar vanuit dat de BMS van een chinees budget merk de accu oplaadt tot 100% en ontlaad tot <10%.

Dat je scooter bij 14 en 17% uitvalt geeft al een indicatie dat of het BMS niet lekker is of er al cellen in de accu kapot zijn. Als dit vaker gebeurt weet je zeker dat de accu in no-time helemaal gaar is. Ik zou direct teruggaan met deze bevindingen en de accu door laten meten!

Laadschema kan je het best op 30-80% SoH houden. dat moet met je gebruik makkelijk te doen zijn. Wellicht kan je kijken of je een (externe) timer kan gebruiken,Op deze manier heb je veel langer plezier van je accu.
Ik krijg het gevoel dat ik via E-motive een kat in de zak heb gekocht als ik het zo hoor...

De leverancier gaf tevens aan dat de accu door hun zelf ontwikkeld is, in samenwerking met Lifan. Dan ze zelf de BMS hebben geprogrammeerd. De meter dat de verbruik in ampere weergeeft, werkte niet, terwijl tijdens mijn proefrit wel werkte. Toen ik de E-motive en de leverancier belde, melden ze beide dat dit komt door dat dit niet op de grotere accu zit. De leverancier gaf aan dat ze geen tijd meer hadden om die gedeelte te programmeren op de BMS.

Tot hoeveel procent gaat zo een scooter voordat het uit gaat? 0%? Zit er geen beveiliging van onder x percentage dat het uit gaat?

En klopt het dat de max snelheid wat je haalt, naar beneden gaat als de percentage naar beneden gaat?

• Bertha781
flippy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:36:
[...]

je vergeet te vermelden hoe groot de accu moet worden.
Het liefst laat ik een blauw kenteken 30km/h lopen voor 60 km.

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11-10 17:13
MM99 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:22:
[...]
En klopt het dat de max snelheid wat je haalt, naar beneden gaat als de percentage naar beneden gaat?
Klopt, is bij mijn nimoto ook. Heeft te maken dat er niet gekeken wordt naar de snelheid maar gewoon een limiet zit op het vermogen. Maar het vermogen daalt ook naarmate de accu leger is dus wordt de snelheid lager naarmate de accu leger is.

Bij mij was het 50 km/ u bij volle accu en 40 km /u als hij echt bijna leeg was als ik het me goed herinner

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Bertha781 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:43:
[...]
Het liefst laat ik een blauw kenteken 30km/h lopen voor 60 km.
Als ik het achterop het servetje uitreken, je verbruikt praktisch gezien met zomerse ritjes op max 30 km/u circa 25 Wh/km. Zeg dat je de boel niet verder vollaadt dan 90% en niet verder leegtrekt dan 10%, dan kom je uit op een benodigd accupakket van 25 x 60 / 0.8 = ~1.9 kWh.

Wil je die 60 km ook nog in de winter halen, dan moet je echt wel richting 2.5+ kWh gaan denken.

specs

• Bertha781
Dreamvoid schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Als ik het achterop het servetje uitreken, je verbruikt praktisch gezien met zomerse ritjes op max 30 km/u circa 25 Wh/km. Zeg dat je de boel niet verder vollaadt dan 90% en niet verder leegtrekt dan 10%, dan kom je uit op een benodigd accupakket van 25 x 60 / 0.8 = ~1.9 kWh.

Wil je die 60 km ook nog in de winter halen, dan moet je echt wel richting 2.5+ kWh gaan denken.
Ik dus hoeveel accu's zijn dat. Welke controller ben ik vervolgens nodig? Puntlassen? Kabels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PASware
Bertha781 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Ik dus hoeveel accu's zijn dat. Welke controller ben ik vervolgens nodig? Puntlassen? Kabels
Wat betreft het aantal cellen voor een 2kWh accu. 1 cel 'levert' grofweg 0,01kWh, dus je zou dan op 200 cellen uitkomen.
Een panasonic cell met een capaciteit van 3200mah en voltage van 3.6 zou uitkomen op:
(3200*3.6)/1000 = 11.52 wH oftewel 0.01152kWh

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MM99 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:22:
[...]
Ik krijg het gevoel dat ik via E-motive een kat in de zak heb gekocht als ik het zo hoor...
De leverancier gaf tevens aan dat de accu door hun zelf ontwikkeld is, in samenwerking met Lifan. Dan ze zelf de BMS hebben geprogrammeerd. De meter dat de verbruik in ampere weergeeft, werkte niet, terwijl tijdens mijn proefrit wel werkte. Toen ik de E-motive en de leverancier belde, melden ze beide dat dit komt door dat dit niet op de grotere accu zit. De leverancier gaf aan dat ze geen tijd meer hadden om die gedeelte te programmeren op de BMS.
Tot hoeveel procent gaat zo een scooter voordat het uit gaat? 0%? Zit er geen beveiliging van onder x percentage dat het uit gaat?
nee, je hebt geen kat in de zak gekocht. bijna alle "goedkopere" scooters hebben dit gedrag.
de topsnelheid word bepaald door 1 ding mits geen begrenzer aanwezig is: het voltage in de accu.
omdat de accu leegloopt zakt het voltage in gaat de top omlaag.

als ik scooter ombouw doe ik dat altijd met zoveel mogelijk volts als mogelijk is. dan kan men onbegrenst wel 80 rijden, maar begrens je hem op 50 of zo zal hij altijd die snelheid blijven rijden omdat zelfs als de accu bijna leeg is het voltage alsnog hoog genoeg om die snelheid te halen.

het is een irritant iets van de goedkopere scooters. alleen de emax, govecs en vergelijkbare modellen die geen last hebben van dit fenomeen. of natuurlijk scooter die al zijn "aangepast" door mij.

het verhaal van 5x opladen is onzin. daar zijn nooit duidelijke bewijsbare gegevens voor gemeten die buiten de statistieke afwijking komen.

als je vermogen vraagt als je accu leeg raakt zakt het voltage in. de BMS in de accu zal bij een te grote vermogensvraag (dus voltage dipt te ver in) ingrijpen en de scooter uitzetten. dit hebben vrijwel alle scooters.
daarom moet je ook de accu ruim bemeten zodat je de accu noot zover leeg rijd dat dit gebeurt.
advies is om vermogensvraag te minderen als je accu leeg raakt.
de cellen in chinese scooters zijn gewoon erg goedkoop en kakken erg ver in onder belasting. als je beslist de accu te laten reviseren kan je veel betere cellen laten monteren die de capaciteit flink omhoog halen en minder snel inkakt. je zal dus ook langer een hogere snelheid kunnen vasthouden.

E-motive weet doorgaans wel waar hij over praat en is in mijn beleving wel eerlijk in het geven van oprechte informatie. Hij is echter wel afhankelijk van gegevens die hij van zijn leverancier krijgt.

• MM99

MM99

That is the way I am!

flippy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:52:
[...]
nee, je hebt geen kat in de zak gekocht. bijna alle "goedkopere" scooters hebben dit gedrag.
de topsnelheid word bepaald door 1 ding mits geen begrenzer aanwezig is: het voltage in de accu.
omdat de accu leegloopt zakt het voltage in gaat de top omlaag.

als ik scooter ombouw doe ik dat altijd met zoveel mogelijk volts als mogelijk is. dan kan men onbegrenst wel 80 rijden, maar begrens je hem op 50 of zo zal hij altijd die snelheid blijven rijden omdat zelfs als de accu bijna leeg is het voltage alsnog hoog genoeg om die snelheid te halen.

het is een irritant iets van de goedkopere scooters. alleen de emax, govecs en vergelijkbare modellen die geen last hebben van dit fenomeen. of natuurlijk scooter die al zijn "aangepast" door mij.

het verhaal van 5x opladen is onzin. daar zijn nooit duidelijke bewijsbare gegevens voor gemeten die buiten de statistieke afwijking komen.

als je vermogen vraagt als je accu leeg raakt zakt het voltage in. de BMS in de accu zal bij een te grote vermogensvraag (dus voltage dipt te ver in) ingrijpen en de scooter uitzetten. dit hebben vrijwel alle scooters.
daarom moet je ook de accu ruim bemeten zodat je de accu noot zover leeg rijd dat dit gebeurt.
advies is om vermogensvraag te minderen als je accu leeg raakt.
de cellen in chinese scooters zijn gewoon erg goedkoop en kakken erg ver in onder belasting. als je beslist de accu te laten reviseren kan je veel betere cellen laten monteren die de capaciteit flink omhoog halen en minder snel inkakt. je zal dus ook langer een hogere snelheid kunnen vasthouden.

E-motive weet doorgaans wel waar hij over praat en is in mijn beleving wel eerlijk in het geven van oprechte informatie. Hij is echter wel afhankelijk van gegevens die hij van zijn leverancier krijgt.
Mijn vermoede is ook dat Eric van E-motive een goede persoon is. Hij kwam erg eerlijk over. Hij is ook de enige zaak waar de leverancier van de Lifan software en apparatuur heeft gegeven waarmee ze waarde van BMS kunnen aanpassen.

Denk je dat hij nog iets voor mij kan doen? In de zin van, wat is er nu nog mogelijk nu ik de accu en scooter heb gekocht? Valt er denk je nog wat aan de waardes in de BMS te tweaken zodat de voltage niet naar beneden zakt? Wel met gevolg dat de batterij sneller op gaat waarschijnlijk.

Mijn kennis van accu's zijn vrij beperkt, wat bedoel je met "daarom moet je ook de accu ruim bemeten"?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voltage inkakken is inherent aan de cellen die erin zitten. zelfde als je autoaccu als je de motor start. als je voltage te ver inkakt tijdens starten gaat of de motor niet meer rond of the computer houd ermee op.

enigste wat ik zou advieseren is regelen dat de importeur een accu levert waarbij het uitlezen WEL werkt en de accu omruilt als ze deze hebben binnengekregen uit china. zelf doen ze er niks aan.

uiteindelijk zou ik de accu (laten) reviseren met betere cellen als deze accu is versleten. dan kan je vele jaren langer ermee rijden omdat de levensduur van chinese cellen nodig kort is.

• MM99

MM99

That is the way I am!

flippy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:58:
voltage inkakken is inherent aan de cellen die erin zitten. zelfde als je autoaccu als je de motor start. als je voltage te ver inkakt tijdens starten gaat of de motor niet meer rond of the computer houd ermee op.

enigste wat ik zou advieseren is regelen dat de importeur een accu levert waarbij het uitlezen WEL werkt en de accu omruilt als ze deze hebben binnengekregen uit china. zelf doen ze er niks aan.

uiteindelijk zou ik de accu (laten) reviseren met betere cellen als deze accu is versleten. dan kan je vele jaren langer ermee rijden omdat de levensduur van chinese cellen nodig kort is.
Ik ga kijken om volgende week terug naar e-motive te gaan. Hopelijk kunnen ze nog iets tweaken met hun software.

Terinfo, dit is de accu dat er inzit
http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/lifane3accu.jpg

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Af en toe lurk ik eens in de dit topic, het lijkt mij een handig vervoersmiddel in de stad voor mij en mijn vrouw. Op dit moment gebruiken we regelmatig de Govecs van Felyx in Rotterdam.

Wat mij echter opviel is dat ik laatst al een NIU tegenkwam en dat Felyx in Brussel sowieso alleen maar NIUs heeft staan. Gezien er hier niet heel veel liefde is voor NIU (om logische redenen). Zouden ze zoveel subsidie van de fabrikant hebben gekregen dat ze overgestapt zijn?

Zelf weiger ik slecht spul te kopen, maar voor zover ik nu gekeken heb (en ik heb geen zin om zelf iets op te knappen en controllers/accu's te swappen), lijkt alleen Govecs een werkelijk goed aanbod te hebben.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

niu is goedkoop. dat is het hele punt. en gladde marketing, en chinees geld.

let op dat als de garantie verlopen is deze dingen met bosjes tegelijk op MP staan met rotte accus.

govecs en emax is zon beetje de enige optie als je deftig spul wilt. govecs is makkelijker te fixen door meer module achtige aanpak maar heeft een riem die nog wel eens breekt en ook hierdoor niet ver opgevoerd kan worden. de emax heeft een velgmotor en is stiller en kan flink verder worden opgekrikt als je de accu hebt.

• Dreamvoid
NIU heeft stevige verkooptargets voor Europa (10.000 scooters in 2020 volgens de publicaties ten tijde van de beursgang een paar maanden terug), dus ik kan me voorstellen dat NIU ook een soort enterprise fleet/lease tak heeft voor dit soort verhuurbedrijven, dan zou het accuprobleem weer bij de fabrikant zitten. Hoe dan ook, er komen over een jaar of 2-3 een hoop NIU's op zoek naar een accu op de tweedehandsmarkt. Er zal tegen die tijd wel een slimme ondernemer een BMS+controller+accu pakket op de markt brengen die alle NIU functies eruit haalt.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 06-08-2019 09:07 (61%)

specs

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:38
Dreamvoid schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:50:
Er zal tegen die tijd wel een slimme ondernemer een BMS+controller+accu pakket op de markt brengen die alle NIU functies eruit haalt.
kuch flippy kuch
;)

PSN: RudeRob

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik ga mn vingers niet branden aan replacement service voor die niu zooi, ik kan wel cellen vervangen voor aanzienlijk beter spul zodat je meer bereik en levensduur haalt maar ik ga voor die dingen geen nieuwe behuizing in elkaar timmeren.

als je die telemtrie crap eruit wilt zal je moeten beginnen met de simkaart eruit te roppen zodat hij in elk geval niet meer kan bellen naar huis.

flippy wijzigde deze reactie 06-08-2019 15:15 (23%)

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een Govecs S1.2 (uit 2012), met een mooi nieuw accupack (bedankt @flippy ). Nu ben ik van plan de snaar en de voorste pulley te vervangen.
Nu heb ik een 13-tands voorpulley (en 84-tands achter) met een S8M1080 (1080 mm?) riem.

Ik heb hiervoor contact opgenomen met Govecs (bedankt @Tan_ho ). Ik kreeg het advies om een 16-tands pulley met 1096 mm belt te bestellen. Nu twijfel ik of deze "compatible" zijn met mijn (wat oudere) motor.

Die specifieke vraag staat ook uit bij Govecs, maar wellicht dat hier iemand ervaring heeft met deze "upgrade"?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Compatible: ja
Riem, waarschijnlijk niet.
Je kan beter de 1096 dan ook bestellen, iknweet niet zeker of de stelbout om de riem te spannen ver genoeg uit kan draaien. Dus dat moet je even proberen.
O ja, bestel 25mm brede riem. Ik zie vrij veel mensen met een 20mm riem rijden, die is te smal

• Kevintjeh
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-10 15:24
Meer Nonoiz scooteraars in dit topic aanwezig?
Mijn oplader heeft het begeven (Nonoiz Sunny met lood accus) en ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het vinden van de goede lader..
De lader die ik nu heb is echt nergens te vinden. (een chinees merk)
Specificaties van de lader die ik nu heb zijn 60v 20ah..

PS: bedankt Niet_Jan_Jaap voor de doorverwijzing.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

lood laders voor 60V kan je bijna overal bestellen. de meeste zijn ook klonen van elkaar. kijk maar eens bij batterylabs, waarschijnlijk zie je daar je lader wel bijstaan maar dan met een ander stickertje. hun verkopen immers ook gewoon de aliexpress laders en accus maar dan met een nederlandse sticker erop.

• Kevintjeh
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-10 15:24
flippy schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:43:
lood laders voor 60V kan je bijna overal bestellen. de meeste zijn ook klonen van elkaar. kijk maar eens bij batterylabs, waarschijnlijk zie je daar je lader wel bijstaan maar dan met een ander stickertje. hun verkopen immers ook gewoon de aliexpress laders en accus maar dan met een nederlandse sticker erop.
Nou, nieuwe lader besteld.. Helaas wil mijn scooter nog steeds niet laden. Ik denk dat ik een groter probleem heb.
Mijn vorige lader is door kortsluiting stuk gegaan (lag in de regen).. Gelukkig valt er over Nonoiz zo veel informatie te vinden.
Op zoek naar de zekeringen, hopen dat er daar een van door gebrand is.
Mocht iemand dit probleem bekend voor komen en ideen hebben hoor ik het graag.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Kevin, stuur me even een berichtje, mogelijk kan ik je helpen.

• dirks
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 25-08 13:52
Sinds een paar maanden rij ik (voornamelijk) woon-werk op een Lifan scooter, ondertussen bijna 1000km op de teller. De rode draad in dit topic -accutechniek- doet mij afvragen hoe het met het laden van mijn accu staat.

De accu, 60V 24Ah merk Chilwee, is uitneembaar, ik laad hem thuis op. De lader is een 60V 4,5A merk Sans. Het laden is simpel, lader aan de accu en in de muur. De fan van de lader gaat draaien en op de accu gaat een metertje van 5 leds stap voor stap vooruit, zodra de 5e led niet meer knippert is de accu vol en de lader slaat af.

Na het laden geeft de scooter een percentage van (tegen de) 100% aan, de ontlading komt nooit onder de 20%. Dan is mijn vraag ivm de levensduur, wat is nu de celspanning na het opladen? Wat er voor celopbouw in de accu zit weet ik niet.

Om wat meer te weten heb ik een tijdje dagelijks de open accuspanning gemeten en het restpercentage, dat geeft in een grafiekje een bijna rechte lijn die loopt van 60V bij 20% tot 70V bij 100%.
Wat kan ik daar voor een conclusie uit trekken? 16S (hoop het niet) 17S? Wat is gebruikelijk bij de fabrikanten?

Zodra ik weet wat een veilige totaalspanning is kan ik kijken hoe ik het laden kan beperken. Iemand een suggestie?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

doorgaans zie je 17S

deels laden is iets wat is serieus afraad tenzij je een geschikte "slimme" bms hebt die hiermee om kan gaan.

• dirks
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 25-08 13:52
Een 100% lading bij 70V en 17S komt dan neer op 4,1V per cel. Dat is niet zo dramatisch lijkt mij. Ik ben wat geruster want het blijft een Chinees dingetje...

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

meet maar eens goed na, als hij op 70V stopt is er iets niet goed. hij moet stoppenbij 71.4 of 67.2V.

flippy wijzigde deze reactie 21-08-2019 23:04 (20%)

• Joris 407
flippy schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:50:
doorgaans zie je 17S

deels laden is iets wat is serieus afraad tenzij je een geschikte "slimme" bms hebt die hiermee om kan gaan.
Wat bedoel je met deels laden? Zelf heb ik geen slimme bms op m'n Govecs (denk ik tenminste, is origineel 2012) en om de levensduur van de accu positief te beïnvloeden laadt ik de accu niet geheel op / stop de lader handmatig voordat deze zelf stopt. Ik hoop daarmee het voltage per cel niet maximaal te maken. Eens per 2 weken laadt ik wel volledig op om de cellen te laten balanceren.
Is dit geen goede werkwijze?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als je accu helemaal goed is kan het, echter als de accu minder is (zoals de meeste chinese) geef je de bms niet de mogelijkheid om te balanceren en krijg je een steeds grotere onbalans.

ik vervang bij steeds meer govecsen de bms omdat die steeds vaker stukgaan. dan wel een slimme met bleutand.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:27

AlexanderB

7800 rpm

Hm, m'n oplader is kapot gegaan. 'chirpt' en gaat 10 keer per seconde aan-uit, maar ik zie geen zichtbaar kapotte componenten, en meet geen kortsluiting op de uitgang.

Iemand nog een idee, voordat ik een andere bestel?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

condensator bij de uitgang in de buurt, die zal bol staan of een stukje van het printplaat af doordat de onderkant plof heeft gezegd

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:18
Ik heb gisteren ook een elektrische scooter proefgereden: om precies te zijn een NIU M1pro. Het betrof de snor uitvoering en een ding wat mij het meeste indruk op mij gemaakt heeft, is hoe snel dat ding optrekt :X

De eigenaar van de tweewieler winkel waarschuwde mij hier al voor, maar goed ook: want je schiet letterlijk weg met die electrische scooter. Dus ik vond het in iedere geval wel leuk om uitgeprobeerd te hebben, alleen mijn vrouw heeft mij al verboden om een elektrische scooter aan te schaffen :(

Enige reden dat ik overwoog om een elektrische scooter aan te schaffen, is omdat die scooters weinig aan energiekosten verbruiken. Volgens de winkel zou een volle accu slechts € 0,35 kosten en er vanuit gaande, dat je 50KM op een lading kunt rijden. Is dat dus per KM € 0,007 _/-\o_

Ter vergelijking ik betaal voor mijn auto per km € 0,054 aan brandstof: ja ik heb een hele zuinige auto, maar een elektrische scooter is vele malen zuiniger. Met mijn auto rij ik gemiddeld 25.6KM/L en ik heb begrepen, dus dat is een hele presentatie opzicht.

Het enige wat ik mij dan nog afvraag en nog niet echt uitgerekend heb: verdient zo'n elektrische scooter zich snel terug? Je krijgt ze nu al vanaf € 1500 zoals deze Iva E-GO S4, wat voor mij trouwens een totaal onbekend merk is. Maar ze gebruiken zo'n beetje allemaal een elektrische motor van Bosch.

Wat mij echt tegen houdt om een elektrische scooter aan te schaffen, is de verzekering. In geval van WA zo'n € 13,59 per maand. Of All-Risk € 31,57 per maand. Ik zie dat gewoon als dubbele lasten, aangezien ik al een auto heb waar ik een WA+ Verzekering voor betaal.

Stel ik rij iedere dag met de elektrische scooter naar het werk, dan rij ik per maand zo'n 350KM afgerond. Daarmee komen de kosten voor de verzekering per KM op € 0.038 uit, met de elektriciteit kosten zou dat dan ongeveer € 0,05 per km zijn.

Als je dan een heel jaar met die elektrische scooter rijdt, dan betaal je per km alsnog € 0,40 al is dit eerlijk gezegd geen eerlijke berekening. Hoe dan ook na een jaar, heb je de scooter nog niet terugverdiend. Pas na 5 jaar zit je op € 0,12 per km, waarbij ik van 21000km ben uitgegaan.

Al heb ik geen restwaarde uitgerekend, maar las in begin van dit topic dat je een elektrische scooter als totalloss kan beschouwen als de batterij het niet meer doet. Ik hoor graag wat jullie denken, zelf denk ik dus dat ik beter met de auto kan blijven rijden. Want ik rij gemiddeld zo'n 20.000km per jaar en per maand dus 1666KM gemiddeld, terwijl ik voor de WA+ verzekering maar € 34 betaal. Per km is dat dus bijna de helft, in vergelijking met de ( elektrische ) scooter.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, die 21k km ga je niet (zomaar) halen, tenzij je per direct de boel aanpast om de levensduur van de accu te verbeteren.

Dat, en de vaste lasten + afschrijving betekent dat je weinig bespaart tov puur de variabele lasten van een auto. Pas als je de auto helemaal weg zou kunnen doen bespaar je ineens heel veel geld.

Het is dus een overweging. Wil je files ontwijken, tussen paaltjes door waar je met een auto voor moet omrijden, en gratis parkeren in de binnenstad en heb je geen zin om te fietsen? Doen. Wil je geld besparen door de auto te laten staan? Niet de moeite, je wordt nat, het gaat langzamer, en de besparing is op die manier vrijwel 0.
flippy schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:21:
condensator bij de uitgang in de buurt, die zal bol staan of een stukje van het printplaat af doordat de onderkant plof heeft gezegd
Ik zie optisch niks mis met de condensatoren, maar het zou kunnen. Ik heb een nieuwe besteld, hopelijk beetje vlot in huis..

AlexanderB wijzigde deze reactie 22-08-2019 21:02 (22%)

• XiaomiGlobal
Ik las net al wat over die accu's... dat klinkt niet erg geweldig als je na een paar jaar, een nieuwe accu van ongeveer € 1000 moet kopen. En echt comfortabel zat ik nou ook niet op die scooter van NIU, want wat is dat ding klein zeg :(

De auto heb ik al gekocht, terwijl ik bij zo'n scooter eerst een paar duizend euro zou moeten investeren. En wat ik hier dan lees, loont zich dat eigenlijk niet zo. In China kosten die dingen net € 700 maar hier minimaal € 2000 :X

Deelscooters zijn daarin tegen wel interessant: zet er een paar neer in grote steden, maar ook bij de P+R. Dan kun je met zo'n deelscooter naar je eindbestemming rijden, i.p.v. het openbaar vervoer of lopen.

PS van files heb ik echt nooit last van tijdens het woon werkverkeer :)

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 22-08-2019 21:21 (5%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, precies. Zit een beetje in dezelfde situatie, ik heb voor 200 euro een scooter met gare accu op de kop getikt, en ik kan er nog precies m'n dagelijkse huis-studie-huis rit mee maken, ik heb er tot nu toe krap aan 100 km per maand op gezet, en dat is gewoon te weinig om het ding aan te houden eigenlijk, en omgekeerd, ik kan er niet de ritten mee maken waarvoor ik 'm wil gebruiken omdat het ding niet genoeg bereik heeft, en onderweg opladen ook geen zin heeft (traag).

heb dus 4 opties:
-Wegdoen, iemand anders blij mee maken? Prima basis om wat leuks van te bouwen.
-Nieuwe loodaccu's, dan kan ik weer grotere afstanden rijden, maar dan zijn ze vrij snel weer gaar waarschijnlijk, en blijft onderweg laden zinloos. (Op de eindbestemming laden voor de terugweg kan uiteraard wel, mits je daar lang genoeg blijft.)
-Upgraden naar lithium, programmeerbaar BMS, snel(ler) lader, etc. Voor dat geld kan ik heel wat benzine kopen voor de auto. Ik kom waarschijnlijk op zo'n 800 euro uit, alles zelf doen uiteraard.
-Zelfde als bovenstaande, maar dan met met gerecyclede lithium cellen uit laptop accus. Heb dr niet heel veel vertrouwen in als ik eerlijk ben, zijn niet de juiste soort/chemie, en al half versleten, maar ik heb op zich genoeg cellen liggen om het te proberen. Misschien als range-extender pakket?

Tot je gaat kijken wat je daar voor betaalt, huur-fietsen en huur-scooters zijn echt waanzinnig duur.

• XiaomiGlobal
Als die scooter die jij voor € 200 op de kop getikt hebt, nog steeds een voldoende range heeft voor je huis-studie-huis retour rit. Dan doet dat ding het schijnbaar nog steeds, alleen de range is nog maar een fractie van wat het oorspronkelijk was.

Voor mijn woon-werk-woon retour rit heb ik maar een actieradius van 17km nodig: als je met zo'n gare accu, dus nog de helft van de oorspronkelijke actieradius hebt. Dan kan het dus toch nog voldoende zijn, voor niet al te lange ritjes. Kom je die trouwens veel tegen, elektrische scooters met een gare batterij?

Opzicht redelijk interessant, als ze maar een fractie van hun oorspronkelijke aanschafwaarde kosten. Alleen het is problematisch wanneer je er helemaal niet meer mee kunt rijden. Ik zie trouwens op Marktplaats wat sommige aangeven omtrent die accu's: je komt allemaal electrische scooters tegen voor € 150 a € 300 waar de accu van defect is, of simpelweg geen groot bereik meer heeft.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 22-08-2019 22:49 (12%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja klopt, hij doet 't gewoon, alleen het bereik is te weinig.
Het verste wat ik er op gereden heb, toen ik 'm net had, was 19 km, waarbij de laatste 6 km met lagere snelheid, of 13-14 km op gewone snelheid. Dat haalt ie nu niet meer.
Retourtje naar m'n studie is 8 km, dat werkt nog precies, de meter staat in het geel tegen de tijd dat ik thuis kom, dus even een paar km omrijden om langs de winkel te gaan zit er niet meer in.
M'n werk is 20 km weg, daar kan ik met de scooter dus ook niet naartoe.

Met nieuwe accu's zou ie zo'n 30 km moeten kunnen rijden, volgens de vorige eigenaar. (opgegeven bereik is meer, maar dat is met 25 km/u, wind mee, niet met 45.) Nou moet je accu's sowieso niet leegrijden, want dat is echt slecht voor de levensduur, dus wat je er mee wil rijden moet met enige marge binnen het praktische bereik vallen.

Ik heb toen een beetje op marktplaats zitten bieden en zo inderdaad, veel scooters met gare of kapotte accu's. Sommige zijn veel te duur, sommige zijn een goede deal, als je een complete scooter kan krijgen zonder missende onderdelen, en met een werkende oplader, dan ben je veel sneller klaar dan eentje waar aan gerotzooid is of waarvan de oplader kwijt is. (Het pakket is sowieso dood omdat ie waarschijnlijk al maandenlang leeg staat.)

Sowieso valt of staat de levensduur van de accu met hoe er mee omgegaan wordt, zowel door de fabrikant als door de gebruiker. Scooterfabrikanten hebben er alleen maar baat bij om een zo hoog mogelijk getal bij 'bereik' te zetten, dat de accu dan snel dood is is dubbel winst want dan kunnen ze dr nog een verkopen. Klanten kijken alleen maar naar hoe ze zo min mogelijk geld uitgeven voor een zo groot mogelijk getal bij bereik, en hebben ook geen verstand van hoe ze die dingen moeten behandelen of aanpassen om er meer levensduur uit te halen, en doen soms dingen waarvan ze extra snel stuk gaan. (leeg laten staan, aan de oplader laten hangen icm een oplaadsysteem wat de accu's overlaad, helemaal leegrijden ipv op tijd opladen, dat soort dingen.)

Hoe dan ook, als je voor 100-200 euro een complete scooter op de kop tikt, kan je voor 250 euro een setje loodaccu's erbij kopen, en rijden. Het nadeel is dat die loodaccu's relatief hard slijten, en dus afschrijven, en dat het bereik meestal ook vrij ruk is (al valt dagelijks 17 km best te doen, maar ik zou er rekening mee houden dat je na een jaar, misschien 2, weer een set accu's nodig hebt.)
Je kan ook meer geld uitgeven aan een (goed opgebouwd!) lithium pakket, duur aan het begin, maar gaat veel langer mee.

En dat is ook een beetje het punt wat in dit topic steeds terug blijft komen. Voor €1500-2000 koop je een nieuwe scooter, wetende dat je over een paar jaar of een paar 1000 km terug kan voor een accupakket wat ook €1000+ kost.
Voor datzelfde bedrag koop je ook een 2ehands scooter, bouw je 'm om naar een kwalitatief beter lithium pakket, en hou je geld over voor onderhoud en upgrades. Dan heb je een scooter die op praktisch elk vlak beter is, hij is alleen niet nieuw.

AlexanderB wijzigde deze reactie 23-08-2019 00:37 (3%)

• XiaomiGlobal
AlexanderB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:34:
En dat is ook een beetje het punt wat in dit topic steeds terug blijft komen. Voor €1500-2000 koop je een nieuwe scooter, wetende dat je over een paar jaar of een paar 1000 km terug kan voor een accupakket wat ook €1000+ kost.
Voor datzelfde bedrag koop je ook een 2ehands scooter, bouw je 'm om naar een kwalitatief beter lithium pakket, en hou je geld over voor onderhoud en upgrades. Dan heb je een scooter die op praktisch elk vlak beter is, hij is alleen niet nieuw.
Als ik het zo lees, dan kun je eigenlijk beter geen elektrische scooter tweedehands kopen. Want het is geheel anders dan wanneer je een tweedehands benzinescooter koopt, die zal altijd zijn 5 liters kunnen tanken.

Bij de elektrische scooter koop je letterlijk de afgedankte rotzooi van een ander: wat heb je eraan, wanneer je een elektrische scooter van € 200 koopt en een nieuwe lithium accu, vervolgens € 1200 kost. Dan kun je net zo € 600 bijleggen voor een volledig nieuwe elektrische scooter, of nog beter je koopt een budget elektrische scooter voor € 1500.

Okay ik vind het maar vage merken allemaal, met uitzondering van NIU die echt groot zijn in China. Alles wat ik op marktplaats zie, is sowieso of een dure tweedehandse of een afgedankte elektrische scooter van zo'n vijf jaar oud.

Als ik dan eentje zou willen kopen, dan toch liever een nieuwe gezien een nieuw accu zoveel kost. Maja helaas kost een NIU hier € 2000 i.p.v. € 700 in China. Maar als elektrische scooters populairder zouden worden, dan kan de prijs natuurlijk ook omlaag.

Ik heb trouwens overwogen om mij aan te melden voor Eddy in Düsseldorf. Je betaald dan per minuut € 0.23 of je koopt een pakket, waarmee je € 0,19 per minuut betaald. Dat lijkt wellicht duur, maar je laat de scooter gewoon achter op de eindbestemming en je hoeft je geen zorgen te maken over eigendom. Scooters lijken mij namelijk ook enorm diefstal gevoelig.

Theoretische is de elektrische scooter trouwens goedkoper in deelgebruik, dan een E-Scooter aka electrisch step. Omdat de electrische scooter 45KM/u rijdt en de E-Scooter 20KM/u. Wat betreft de accu's, dat heeft echt ervoor gezorgd dat ik het helemaal niet waard vind om eentje in eigendom te hebben. Klinkt namelijk niet echt geweldig dat zo'n accu niet eens de 20.000km red.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:11:
Als ik het zo lees, dan kun je eigenlijk beter geen elektrische scooter tweedehands kopen. Want het is geheel anders dan wanneer je een tweedehands benzinescooter koopt, die zal altijd zijn 5 liters kunnen tanken.
Een elektrische scooter van 1500 euro moet je dan ook vergelijken met een benzinescooter van 500 euro met een tankpas voor 1000 euro. Je betaalt vooraf, en rijd vervolgens bijna gratis, waarbij je de afschrijving op de accu afzet tegen de benzine die je niet verbrand.
Bij de elektrische scooter koop je letterlijk de afgedankte rotzooi van een ander: wat heb je eraan, wanneer je een elektrische scooter van € 200 koopt en een nieuwe lithium accu, vervolgens € 1200 kost. Dan kun je net zo € 600 bijleggen voor een volledig nieuwe elektrische scooter, of nog beter je koopt een budget elektrische scooter voor € 1500.
Je moet het pakket dan ook niet van de fietsenmaker kopen, maar zelf bouwen, dan gaat het ineens een heel stuk langer mee. De hele reden om die scooter van 200 euro te kopen en op te knappen is omdat je dan voor hetzelfde eindbedrag een kwalitatief veel beter product krijgt, en een accu die vele malen langer mee gaat.
Wat betreft de accu's, dat heeft echt ervoor gezorgd dat ik het helemaal niet waard vind om eentje in eigendom te hebben. Klinkt namelijk niet echt geweldig dat zo'n accu niet eens de 20.000km red.
Als je 'm bouwt zoals hier in het topic besproken dan haalt ie de 20k makkelijk. Als je 'm bouwt zoals standaard geleverd in die scooter dan haalt ie dan bij lange na niet. Dat is de hele reden om er zelf een te bouwen, je koopt voor 200 euro alles wat je nodig hebt om straat legaal te kunnen rijden, en vanaf ~800 euro (afhankelijk van gewenst bereik) een accu die over 20k km nog zo goed als nieuw is.
Okay ik vind het maar vage merken allemaal, met uitzondering van NIU die echt groot zijn in China. Alles wat ik op marktplaats zie, is sowieso of een dure tweedehandse of een afgedankte elektrische scooter van zo'n vijf jaar oud.
Een beetje van dit, een beetje van dat. Veel elektrische scooters zijn van onbekende merken omdat ze gewoon een keer in een batch van 50-100 geïmporteerd zijn en op kenteken gezet door een fietsenmaker of een handelaar. (De mijne ook). Een kleiner deel is van een bekend merk, maar dan betaal je ook gelijk weer extra voor de naam heb ik het idee.
Ik heb trouwens overwogen om mij aan te melden voor Eddy in Düsseldorf. Je betaald dan per minuut € 0.23 of je koopt een pakket, waarmee je € 0,19 per minuut betaald. Dat lijkt wellicht duur, maar je laat de scooter gewoon achter op de eindbestemming en je hoeft je geen zorgen te maken over eigendom.
Voor eenmalig gebruik misschien niet duur, maar:
-Zijn dat 25 of 45 km/u scooters? Helm, dus 45?
-Wie laad die dingen op?
-Wie zegt dat er een in de buurt is als je 'm wil gebruiken?
-Alle commerciële producten moet winst op gemaakt worden. Nou is "as a service" sowieso mijn stokpaardje zeg maar, daar word echt geld binnengeharkt niet normaal, alleen maar omdat klanten niet kunnen rekenen of niet het vooruitzicht hebben om zelf te kopen.
-Reken per minuut eens om naar per km, en dan komt de aap uit de mouw. De gemiddelde snelheid die je dr mee haalt zal niet super hoog zijn, ik haal op m'n 45-scooter krap 30 gemiddeld en dan rijd ik vlot door, dat zou al bijna een halve euro per km zijn. Ja, goedkoper dan een taxi, maar dat ligt meer aan de taxiprijzen in NL.
Scooters lijken mij namelijk ook enorm diefstal gevoelig.
De mijne staat al 3/4 jaar zonder uberhaupt een kettingslot dr om buiten, alleen op stuurslot. Als ik dr een accupakket in zet koop ik er ook wel een kettingslot bij denk ik.
Heb wel een paar keer gehad dat mensen dr aan gezeten hebben trouwens, 1x dat iemand een cigaret uitgedrukt had op m'n kap. :( en 1x dat een van de buurtbewoners er op was gaan zitten en de laadkabel tussen de zitting en de kap geplet had. :/
Nog een voordeel van een scooter van 200 euro. Geen diefstalmagneet.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

XiaomiGlobal schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:27:Ik heb gisteren ook een elektrische scooter proefgereden: om precies te zijn een NIU M1pro. Het betrof de snor uitvoering en een ding wat mij het meeste indruk op mij gemaakt heeft, is hoe snel dat ding optrekt :X
je kan ook ervoor kiezen om niet vol gas te geven. O-)
de accu van de niu gaat er ook rap van stuk, die is eigenlijk te klein voor het vermogen wat men vraagt tijdens acceleratie.

en het kostenplaatje is 1 ding, het feit dat je niet op een stinkende 2 takt zit maar gewoon in volledige stilte rondzoeft is ook wat waard.

• Dreamvoid
XiaomiGlobal schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:27:
Ik heb gisteren ook een elektrische scooter proefgereden: om precies te zijn een NIU M1pro. Het betrof de snor uitvoering en een ding wat mij het meeste indruk op mij gemaakt heeft, is hoe snel dat ding optrekt :X

De eigenaar van de tweewieler winkel waarschuwde mij hier al voor, maar goed ook: want je schiet letterlijk weg met die electrische scooter. Dus ik vond het in iedere geval wel leuk om uitgeprobeerd te hebben, alleen mijn vrouw heeft mij al verboden om een elektrische scooter aan te schaffen :(

Enige reden dat ik overwoog om een elektrische scooter aan te schaffen, is omdat die scooters weinig aan energiekosten verbruiken. Volgens de winkel zou een volle accu slechts € 0,35 kosten en er vanuit gaande, dat je 50KM op een lading kunt rijden. Is dat dus per KM € 0,007 _/-\o_

Ter vergelijking ik betaal voor mijn auto per km € 0,054 aan brandstof: ja ik heb een hele zuinige auto, maar een elektrische scooter is vele malen zuiniger. Met mijn auto rij ik gemiddeld 25.6KM/L en ik heb begrepen, dus dat is een hele presentatie opzicht.

Het enige wat ik mij dan nog afvraag en nog niet echt uitgerekend heb: verdient zo'n elektrische scooter zich snel terug? Je krijgt ze nu al vanaf € 1500 zoals deze Iva E-GO S4, wat voor mij trouwens een totaal onbekend merk is. Maar ze gebruiken zo'n beetje allemaal een elektrische motor van Bosch.

Wat mij echt tegen houdt om een elektrische scooter aan te schaffen, is de verzekering. In geval van WA zo'n € 13,59 per maand. Of All-Risk € 31,57 per maand. Ik zie dat gewoon als dubbele lasten, aangezien ik al een auto heb waar ik een WA+ Verzekering voor betaal.

Stel ik rij iedere dag met de elektrische scooter naar het werk, dan rij ik per maand zo'n 350KM afgerond. Daarmee komen de kosten voor de verzekering per KM op € 0.038 uit, met de elektriciteit kosten zou dat dan ongeveer € 0,05 per km zijn.

Als je dan een heel jaar met die elektrische scooter rijdt, dan betaal je per km alsnog € 0,40 al is dit eerlijk gezegd geen eerlijke berekening. Hoe dan ook na een jaar, heb je de scooter nog niet terugverdiend. Pas na 5 jaar zit je op € 0,12 per km, waarbij ik van 21000km ben uitgegaan.

Al heb ik geen restwaarde uitgerekend, maar las in begin van dit topic dat je een elektrische scooter als totalloss kan beschouwen als de batterij het niet meer doet. Ik hoor graag wat jullie denken, zelf denk ik dus dat ik beter met de auto kan blijven rijden. Want ik rij gemiddeld zo'n 20.000km per jaar en per maand dus 1666KM gemiddeld, terwijl ik voor de WA+ verzekering maar € 34 betaal. Per km is dat dus bijna de helft, in vergelijking met de ( elektrische ) scooter.
Het kwam al iets eerder in dit topic door, maar een electrische scooter *naast* je auto komt in het algemeen niet uit qua kosten. Wat dat betreft kan je beter even wachten tot die e-steps legaal worden (ik geef het een jaartje), er eentje in de achterbak gooien en hem gebruiken voor de 'last mile'.

Iedereen heeft zijn eigen reden, maar voor mij is een e-scooter zinnig als auto-vervanger als:
- je bedrijf meebetaalt (evt zelfs lease!), of tenminste gratis laden op t werk
- de woon-werk rit zodanig druk is dat je met een scooter daadwerkelijk tijdwinst hebt, parkeerproblemen, etc
- je niet veel langer dan een half uur op de scooter hoeft te zitten want dat wordt echt serieus koud in de winter en/of regen

Wat de afschrijving op een fabrieksaccu is, dat is niet moeilijk uit te rekenen - zoek op wat een nieuwe accu voor je scooter kost, en wat de capaciteit in Wh is, je verbruikt met een 45 km/u scooter praktisch ongeveer 40 Wh/km, ga uit van ergens tussen de 500 en 1000 laadcycli totdat je hem moet vervangen. Plug die nummers erin, en je weet grofweg kosten per km van de accu. Daarbovenop komt de verzekering, en dat is het wel. Remmen, banden, da's niet echt significant (en die heb je met een auto of elektrische fiets ofzo ook).

Als je hier op het forum leest over aftermarket accu's die conservatiever geladen worden, daarmee kan je makkelijk de dubbele levensduur halen, plus de lagere aanschafkosten versus merk accu's. Daarom dus is er zoveel aandacht voor het oppikken van bijna-gratis scooters met platte accu versus nieuw kopen.

specs

• XiaomiGlobal
Dreamvoid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Het kwam al iets eerder in dit topic door, maar een electrische scooter *naast* je auto komt in het algemeen niet uit qua kosten. Wat dat betreft kan je beter even wachten tot die e-steps legaal worden (ik geef het een jaartje), er eentje in de achterbak gooien en hem gebruiken voor de 'last mile'.

Iedereen heeft zijn eigen reden, maar voor mij is een e-scooter zinnig als auto-vervanger als:
- je bedrijf meebetaalt (evt zelfs lease!), of tenminste gratis laden op t werk
- de woon-werk rit zodanig druk is dat je met een scooter daadwerkelijk tijdwinst hebt, parkeerproblemen, etc
- je niet veel langer dan een half uur op de scooter hoeft te zitten want dat wordt echt serieus koud in de winter en/of regen

Wat de afschrijving op een fabrieksaccu is, dat is niet moeilijk uit te rekenen - zoek op wat een nieuwe accu voor je scooter kost, en wat de capaciteit in Wh is, je verbruikt met een 45 km/u scooter praktisch ongeveer 40 Wh/km, ga uit van ergens tussen de 500 en 1000 laadcycli totdat je hem moet vervangen. Plug die nummers erin, en je weet grofweg kosten per km van de accu. Daarbovenop komt de verzekering, en dat is het wel. Remmen, banden, da's niet echt significant (en die heb je met een auto of elektrische fiets ofzo ook).

Als je hier op het forum leest over aftermarket accu's die conservatiever geladen worden, daarmee kan je makkelijk de dubbele levensduur halen, plus de lagere aanschafkosten versus merk accu's. Daarom dus is er zoveel aandacht voor het oppikken van bijna-gratis scooters met platte accu versus nieuw kopen.
Ja ik mis eigenlijk de fiscale voordelen: werkgevers en dus mensen met een goede baan, die worden helemaal verwend met de fiscale voordelen om een electrische auto te rijden. Al dan niet via je werkgever.

Maar bij electrische scooters is dat helemaal niet zover ik weet, daar betaal je gewoon de volle pond. En wat ik dan ook nog mis: voor elektrische auto's zijn er overal oplaadpunten, zo kun je bij Lidl bijvoorbeeld gratis je elektrische auto opladen. Dus het is gewoon niet zo aantrekkelijk voor de consument.

Vooral de zakenman met het grote geld word in Nederland flink beloond: de gewone man, die word helemaal niet door de Nederlandse overheid gestimuleerd om de auto te laten staan en voor een groener vervoersmiddel te gaan. Ja je hebt het fietsplan, maar die gelden niet voor electrische scooters zover ik weet.

• Dreamvoid
Je schijnt (elektrische) scooters en motoren ook ‘van de zaak’ te kunnen leasen, tegen veel leukere bijtellingsregels dan auto’s (ipv percentage van de nieuwprijs enkel de werkelijke kosten als bijtelling).

Op die manier zou je prima een leuke Govecs of Emco kunnen rijden zonder dat je prive tegen die gigantische aanschafprijs aanhikt. Je werkgever moet t wel willen natuurlijk.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 26-08-2019 17:12 (18%)

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

klopt, de "electrische" voordelen zijn voor bedrijven ook van toepassing op scooters. dus max afschijven.
dan is een degelijke govecs ook ineens een stuk antrekkelijker en zit je niet met die chinese niu meuk te rotzooien.

• Dreamvoid
Of je least, en die hele NIU "alleen fabrieks accu's" meuk is het probleem van de lease maatschappij en niet van jou.

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Dreamvoid schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:24:
Of je least, en die hele NIU "alleen fabrieks accu's" meuk is het probleem van de lease maatschappij en niet van jou.
het is wel jou probleem als je langs de kant van de weg staat met een rotte accu.

• Dreamvoid
OK, maar de accuwissel zijn dan iig niet jouw kosten.

Je zal leasen/bijtelling overigens wel af moeten zetten tegen de 19 cent kilometervergoeding die je belastingvrij kan krijgen.

specs

• Tan_ho
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23:54
Mijn ervaring met een 2dehands govecs T 2.4 ( ex bezorgscooter) en 1 lithium accu van markplaats en 1 accu van alieexpress. Scooter kostte €350 en de accu's totaal €800.
Ik rij gemiddeld 450km/week het gehele jaar door(woon werk verkeer, in de weekenden breng ik de kinderen naar sport en zwemles en doe ook boodschappen mee)
Ik laad de accu's tot 85% en zorg ervoor dat ik ze niet helemaal leeg rijd. Ik rij altijd met 2 accu's (1 als reserve) en wissel ze ook om. Mocht 1 accu het begeven, kan ik nog altijd thuis komen. Ik rij voor 90% buiten de bebouwde kom, heb heel de weg voor mezelf, geen files dus snelheid gaat dan naar 63km/uur op de gps (scooter is onbegrensd :-) ) Op mijn werk trek ik de accu's eruit en laad ze binnen op.
Inmiddels iets meer dan 16k km gereden. Volgens mijn berekening ben ik goedkoper uit dan met een benzine scooter.
Heb mijn eigen auto en motor verkocht. Alleen de vrouw heeft nog een auto voor haar werk.
Heerlijk geen stank en herrie aan mijn hoofd, geen file stress en altijd op tijd voor mijn patiënten. Ik stap elke ochtend met een big smile op mijn e-scooter. Ben nu bezig zelf een accu te bouwen van panasonic cellen (kosten €700). Hoop dat deze accu ook min. 20k km haalt.
Groeten van een zeer tevreden e-scooter rijder

• Dreamvoid
Mooi om te lezen inderdaad! Maar als je de accu's niet tot 100% vollaadt, balanceren de cellen dan wel goed?

specs

• Tan_ho
Uiteraard laat ik ze regelmatig balanceren. 2x per week rij ik 98km per dag voor woon-werk . De laatste dag laad ik de accu's tot 100% en laat ze een nacht balanceren. Wanneer de accu's 100% vol zijn, zorg ik wel dat ik de accu's zo snel mogelijk gebruik. Ik laat ze dus niet lang op "spanning". staan. Wanneer ik op vakantie ga, bewaar ik ze op 80%. Tot nu toe gaat het goed.

• Tan_ho
Ook heel belangrijk is dat je de accu's zo langzaam mogelijk oplaadt. Hiermee verleng je de levensduur van je accu's. Snel laden kan maar niet altijd/continu

• thunderwolf007
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-10 13:44
Zijn er toevallig Novox C20 mensen die een foto hebben van de koplampvoet met veer? Ben zelf een foto vergeten te maken toen ik hem uit elkaar haalde en krijg hem niet meer op zijn plaats :( 8)7 |:(

• Wiley02
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:40
Hmm, mijn lader geeft zojuist een rood lampje. Heb de scooter sinds een paar maanden, kon altijd probleemloos laden, echter vorige week bleef de lader wel lang draaien. De scooter was veel gebruikt die week, dus we lieten m maar gaan. Normaal gaat ie vanzelf uit, vorige week bleef t na 5-6 uur nog draaien. Toen er maar af gehaald, nu doet ie alleen t volgende:

https://tweakers.net/ext/f/fsD8S1g74CgCAueKR8JFXKQ6/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/b967I6FR4GfkjgbC4U0Iy6GY/thumb.jpg

Iemand een idee of dit de lader is, of iets anders?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

het gedrag wat je omschrijft lijkt het mij als eerste op een flinke onbalans die de bms moeilijk kan herstellen.

meestal betekent dat er ergens in de accu een cel stuk is die werkt als een weerstand en alle energie van de cellen in zijn groep aan het opstoken is in warmte. het is niet veel maar de bms kan maar heel weinig energie afstoken om dit te compenseren.

die lader is wel erg lomp, hoe groot is de accu?

flippy wijzigde deze reactie 31-08-2019 20:27 (6%)

• Wiley02
flippy schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:26:
het gedrag wat je omschrijft lijkt het mij als eerste op een flinke onbalans die de bms moeilijk kan herstellen.

meestal betekent dat er ergens in de accu een cel stuk is die werkt als een weerstand en alle energie van de cellen in zijn groep aan het opstoken is in warmte. het is niet veel maar de bms kan maar heel weinig energie afstoken om dit te compenseren.

die lader is wel erg lomp, hoe groot is de accu?
Eerlijk gezegd, geen idee. Heb 'm 2ehands gekocht, de persoon waarvan ik m kocht had nieuwe accu's laten inbouwen. Ik kan morgen even kijken of ik wat kappen eraf kan halen om meer info te zien. Misschien goed om te weten, ik probeerde de lader er even op te laten, zonder resultaat, maar zodra de stekker van de lader in het stopcontact zit, doet hij zoals op de foto. Aangesloten op de scooter of niet is geen verschil...

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

accu's, meervoud of enkelvoudt?

flippy wijzigde deze reactie 31-08-2019 21:33 (3%)

• Wiley02
De buddy is er 1 x afgeweest waarbij ik dacht te hebben gezien dat er meerdere kleine 'accu's ' inzaten, maar ik zal morgen even kijken als ik de buddy eraf haal. Dan zal ik een foto bijvoegen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

lijkt me heel interesant, die lader die je hebt is voor een hele specifieke accu, als je iets anders hebt kan dat serieuze, dure (en gevaarlijke) gevolgen hebben.

• Wiley02
flippy schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:57:
lijkt me heel interesant, die lader die je hebt is voor een hele specifieke accu, als je iets anders hebt kan dat serieuze, dure (en gevaarlijke) gevolgen hebben.
@flippy Oké, probleem gevonden denk ik:
Aansluiting bovenkant waar stekker ingaat:
https://imgshare.io/image/ih3Z9
Was ooit een kroonsteentje?
https://imgshare.io/image/ihRzF

Accus:
https://imgshare.io/image/ihElP
https://imgshare.io/image/ih7hO

Tips?:)

Wiley02 wijzigde deze reactie 01-09-2019 12:02 (9%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

tip:

die lader is compleet de verkeerde en staat op het verkeerde voltage. je bent (onbewust) die cellen aan het vernielen, ze worden extreem overladen nu.
nominale spanning van lifepo4 cellen (die je hebt) is 3.65V maximaal, de lader die je hebt is voor lipo, dis hebben een maximaal voltage van 4.2V.
je kan hopelijk wel inbeelden dat dit niet goed afloopt zo. lifepo4 is een erg robuuste chemie, maar dit gaat niet lang goed.

je voltage moet 58.8V zijn, niet 67.2V.

de reden dat die stekker is gesmolten is doordat er ongeveer 4x zoveel vermogen doorheen gaat dan waar hij voor gemaakt is omdat die lader zo aso is.

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-10 10:46
Lastig om het antwoord op mijn vraag uit deze topic te halen, dus bij deze:
Ik wil graag voor de hobby een electrische scooter op de kop tikken. Wat is nou een goede basis voor een scooter als ik ervanuit ga dat de accu vervangen moet worden?

Het liefst hou ik de controllers/accubehuizing, en vervang alleen de cellen.

Ik zie veel Qwics, Ebrettis etc langskomen. Wat is nou mechanisch gezien (frame en motor) een goede keus. Heeft iemand een aanrader?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

maakt niet echt uit.

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-10 10:46
Het is allemaal goed of allemaal meuk? Welk type motor is beter? Zijn er cheapo scooters met controllers die beter dan gemiddeld zijn?

Togt wijzigde deze reactie 02-09-2019 22:47 (56%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Togt schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:46:
Het is allemaal goed of allemaal meuk?
ja.
Welk type motor is beter?
velg motor, meer kW is beter
Zijn er cheapo scooters met controllers die beter dan gemiddeld zijn?
nee, meestal is vervangen van de controller de beste stap, dan kan je ook naar 72v op de accu.

• Stef87
  • Laatst online: 01:57
Togt schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:46:
Het is allemaal goed of allemaal meuk? Welk type motor is beter? Zijn er cheapo scooters met controllers die beter dan gemiddeld zijn?
Novox: Nederlands merk (bestaat niet meer) die chinese scooters heeft als basis maar de connectors en het frame wat beter hebben gemaakt. (Geen slechte verbindingsstekkertjes etc)

Maar het is in de basis nog steeds een chinees ding :)

Zelf een door @flippy omgebouwde c50. Rijdt al een aardige tijd prima maar gebruikt de scooter bijna nooit: vriendin durft er niet op te rijden omdat die “recht” door de bochten wilt en het doodeng vind -.-

Samen toeren zit er helaas dus niet in. Misschien dat we een elektrische fiets kopen :p verzekering van die scooter is toch ook al 22€ per maand (heb ivm nieuwe 3.x kWh accu hoger bedrag verzekerd)

De keren dat ik er op rij is het wel erg leuk :)

Stef87 wijzigde deze reactie 02-09-2019 23:00 (6%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:22
Over laders: Is er eigenlijk iets op tegen om gewoon een chinese power supply te kopen met schroef of knop om voltage bij te stellen?
Dit moet je natuurlijk nameten want er zit vaak niet eens een display op, en je kunt je afvragen hoe accuraat het allemaal is.

Maar als je het dan eenmaal hebt nagemeten, of tijdens een laadsessie hebt gemonitoord met je BMS, en het gedraagt zich dus goed, wat is er dan nog op tegen?
Want dan kun je namelijk voor een paar tientjes al klaar zijn.
(al hebben sommigen wel een hoge inrush current)

Het voltage zal vast wat schommelen, maar als ik hem instel op een totaal voltage dat tot 4.05V per cell komt en het prima vindt als hij op 4.1V max uitkomt omdat hij minder accuraat is, dan is het toch prima?

Ik zou dit dan met een programmeerbaar BMS gebruiken die wel stopt met laden als ik het wil, en ook gewoon balanceert, en daarvoor niet op 4.2v per cell hoeft te zitten.

Aan de andere kant, zo'n Meanwell ELG is ook weer niet erg prijzig.

!null wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:54 (14%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

probleem is dat de aliexpress/ebay voedingen zijn zoals de naam het al zegt: voedingen. geen laders.
het vershil is dat een voeding geen amperebegrenzing heeft en dus als je er een accu aan hangt zal deze direct afslaan of de zekering ploffen. een lader heeft wel een zogenoemde CC/CV modus (een voeding is alleen maar CV) en kan dus zijn amperes begrenzen.

als je langzaam wilt laden en de lader in de scooter wilt bouwen is een ELG of HLG de oplossing. voor extern laden zijn andere lader mogelijk meer geschikt.

voor de goede orde en ik het het al vaker gezegt: de bms regelt het laden NIET. dat is de taak van de lader. de bms is een BEVEILIGING, niet een regulerend iets. een bms is normaal gezien volledig passief en grijpt als in als het fout gaat.

flippy wijzigde deze reactie 06-09-2019 16:59 (19%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Er was/is een serie Meanwell voedingen die (intern) een eenvoudig in te stellen CC/CV regeling hadden, de NES-350. Helaas zijn er veel clones op de markt die die regeling niet hebben maar visueel hetzelfde zijn. De echte kosten ongeveer 40-50 euro (incl verzendkosten).

Je zou een 'stack' kunnen maken van 3 voedingen, 2 goedkope die het merendeel van de energie leveren op een vaste spanning, (de spanning van die 2 moet wel lager zijn dan de laagste spanning van de accu) en een Meanwell in serie die de stroom begrenst, en als de accu vol begint te raken, de spanning begrenst op de uiteindelijke spanning. Kostprijs: 40-50 euro voor de Meanwell voeding, 35-40 voor een paar Chinese voedingen. Dan heb je een ~1KW lader voor minder dan 100 euro.

Alternatief, een losse oplader? Ik ga eens uitzoeken wat er beschikbaar is. :)

• Stef87
  • Laatst online: 01:57
flippy schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:57:
als je langzaam wilt laden en de lader in de scooter wilt bouwen is een ELG of HLG de oplossing. voor extern laden zijn andere lader mogelijk meer geschikt.
Ik heb ook twee van die originele meanwell dingen mooi tegen buitenkant van de accubak geschroefd (mooi een beetje extra koeling) door @flippy zijn niet heel groot en waterdicht en ze zijn indien nodig te verstellen. Opladen doet onze met 205w, een snellader zou nog kunnen omdat flippy alles er voor al heeft voorbereid, maar die heb ik nog nooit gemist.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-10 20:04
Ik gebruik 3 voedingen in serie met totaal een vaste spanning 58,5 volt en met deze boost converter van banggood stel ik de max spanning en stroom in.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

matthias1986 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:16:
Ik gebruik 3 voedingen in serie met totaal een vaste spanning 58,5 volt en met deze boost converter van banggood stel ik de max spanning en stroom in.
link even aangepast.

waarom zou je zo'n printplaat gebruiken? ze zijn relatief inefficient en moeilijk verstelbaar als je wisselende voltages wilt.

om snel en hard grote accus te laden gebruik ik ook gewoon een aangepaste aliexpress voeding die van 0 tot 120V kan leveren met een max van 18A. dus 2kW op vol vermogen. handig om wat over te hebben zeg maar.
die koste mij uitendelijk 300 euro met de aanpassingen die ik heb moeten doen en het een beetje veilig te moeten houden.

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-10 20:04
flippy schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:26:
[...]

link even aangepast.

waarom zou je zo'n printplaat gebruiken? ze zijn relatief inefficient en moeilijk verstelbaar als je wisselende voltages wilt..
Thx tja zit op m'n mobiel..

Print met z'n schroefotmeter is inderdaad niet handig als je wisselende voltages wilt. Maar ik heb maar 1 accu die ik ermee oplaad. Printje haalt wel 90% efficiëntie. De 3 andere voeding minder efficiënt met 85%

Er staat wel 1,5 kW, maar ik doe maar 7A tot 88,8 volt.

120 V en 18 A is wel een hele mooie voeding :9~

matthias1986 wijzigde deze reactie 07-09-2019 22:29 (4%)

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:17
flippy schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:19:
tip:

die lader is compleet de verkeerde en staat op het verkeerde voltage. je bent (onbewust) die cellen aan het vernielen, ze worden extreem overladen nu.
nominale spanning van lifepo4 cellen (die je hebt) is 3.65V maximaal, de lader die je hebt is voor lipo, dis hebben een maximaal voltage van 4.2V.
je kan hopelijk wel inbeelden dat dit niet goed afloopt zo. lifepo4 is een erg robuuste chemie, maar dit gaat niet lang goed.

je voltage moet 58.8V zijn, niet 67.2V.

de reden dat die stekker is gesmolten is doordat er ongeveer 4x zoveel vermogen doorheen gaat dan waar hij voor gemaakt is omdat die lader zo aso is.
Nee hoor, dit is exact dezelfde lader als die ik bij de scooter (die je nog onder handen hebt) heb gekregen, net als de lifepo4 cellen. Er staat op het plaatje ook dat de output 58,2v is. In werkelijkheid gaat die ietsjes hoger ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

TereZz schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:05:
[...]Nee hoor, dit is exact dezelfde lader als die ik bij de scooter (die je nog onder handen hebt) heb gekregen, net als de lifepo4 cellen. Er staat op het plaatje ook dat de output 58,2v is. In werkelijkheid gaat die ietsjes hoger ;)
als de lader stopt op dat voltage is het goed. maar ik moet uitgaan van wat er op de sticker staat.
inmiddels ook een PM gekregen en meer gegevens en er is toch een flinke onbalans ontstaan.

• thunderwolf007
Sinds dit weekend rijdt de scooter weer met de nieuwe 14s16p accu met tinybms en KLS6018N controller. Ik moet alleen nog een beetje spelen met de instellingen van de controller voor het gas geven en regen. Die is nu wel heel erg direct en bij gas los gaat hij nog een paar milliseconden door.

Ik heb nu een losse China lader die niet verder komt dan 55V(3.92V per cell) terwijl die 58.8V had moeten leveren.
Zoals ik hierboven lees raden jullie de ELG of HLG of Als ik nu twee HLG-240H-30 koop, hoe regel je dan dat hij tot 58.8V bijvoorbeeld oplaad, is dat de BMS die hem dan afkapt?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

je stelt het voltage in op beide mean wells, dus beide elk exact de helft van het voltage.
en de bms is een beveilging, geen regelaar.

je kan de huidige lader ook wel wat verder draaien met de hand. ;)

flippy wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:59 (20%)

• thunderwolf007
flippy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:54:
je stelt het voltage in op beide mean wells, dus beide elk exact de helft van het voltage.

Ik zie een A en B variant staan, klopt het dat de A regelbaar is en dat ik die moet nemen?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ja, de A variant moet je hebben.

• thunderwolf007
flippy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:54:

Gisteren nog even de lader doorgemeten, deze geeft netjes 58,5V. In de tinybms heb ik deze instellingen staan:
Fully Charged Voltage , 4.10,V
Charging Current , 10.00,A
Early Balancing Threshold , 3.20,V
Charge Finished Current , 1000.0,mA
Over-Voltage Cutoff , 4.15,V

Hij moet dan toch laden tot 57,4V ipv 55V?
Welke instelling kan ik nog verkeerd hebben staan?

• Desperation
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:05
Een vraagje:

Momenteel woon-werkverkeer altijd met de wagen (kinderen afzetten aan't school) tot aan de metro, en dan richting centrum Brussel. Echter, zo goed als elke avond stap ik zo misselijk van die metro af, wat ik 's ochtends totaal niet heb...

Af en toe op vrijdag wanneer ik de kinderen niet moet afzetten of halen aan't school en het weer niet al te slecht is, ga ik wel met de mountainbike naar het werk( 20 km / 45 minuten rijden).
Nu ben ik aan het overwegen om eventueel over te schakelen op een elektrische scooter zodat ik niet meer afhankelijk ben van het openbaar vervoer. Mijn eerste gedacht was eerst een elektrische fiets of pedelec, maar we krijgen hier op het werk een "fietsvergoeding" voor elektrische scooters of hybridescooter met een maximumvermogen van 125 cc.

Doordat ik nog steeds de kinderen 's ochtends ga afzetten, en dan terug naar huis moet om een fiets/scooter te nemen, verlies ik al gemakkelijk een kwartier. Dan lijkt me een elektrische scooter praktischer om niet al teveel tijd te verliezen. Het voordeel is ook dat ik dan ook geen tijd "verlies" voor het douchen en omkleden bij aankomst op het werk.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een 125cc type. Hebben jullie soms tips naar welke merken/modellen ik moet kijken, of zijn er zaken waar ik zeker rekening mee moet houden, of merken die ik absoluut moet vermijden?
Zo ben ik altijd "verliefd" geweest op die oude Vespa's, en viel mijn oog ook op dat type.
Alleen moet ik ook rekening houden met het slechte weer, koude, etc. en dan is zo'n scooter zonder "bescherming" ook minder praktisch.

't is nog niet voor onmiddelijk, maar ben toch al eens een paar opties aan't overwegen.
Alvast bedankt!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

thunderwolf007 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:48:
[...]
Gisteren nog even de lader doorgemeten, deze geeft netjes 58,5V. In de tinybms heb ik deze instellingen staan:
Fully Charged Voltage , 4.10,V
Charging Current , 10.00,A
Early Balancing Threshold , 3.20,V
Charge Finished Current , 1000.0,mA
Over-Voltage Cutoff , 4.15,V
Hij moet dan toch laden tot 57,4V ipv 55V?
Welke instelling kan ik nog verkeerd hebben staan?
als je lader 58.5 geeft en je stelt een lager maximum in op de bms ben je verkeerd bezig.
eerst zorgen dat je een lader hebt die piekt op het juiste voltage OF voorlopig de bms zetten op 4.2V an de lader zijn werk laten doen.

en die balancing treshold moet op 4V staan.

zoals ik al zei: de bms is GEEN regelaar. het is een BEVEILIGING. die doet dus niks tenzij het nodig is. nu heb je hem ingesteld dat hij ingrijpt terwijl de lader nog niet klaar is. niet handig want dan krijg je dit soort rare dingen.

je probeert nu de rem te gebruiken terwijl je nog steeds vol gas geeft op de lader.
Desperation schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:37:Mijn voorkeur gaat dus uit naar een 125cc type. Hebben jullie soms tips naar welke merken/modellen ik moet kijken, of zijn er zaken waar ik zeker rekening mee moet houden, of merken die ik absoluut moet vermijden?
wil je een scooter of een motorfiets?

electrische motorfietsen zijn er weinig, dan moet je zoiets als een VX-1 nemen als je woon-werkverkeer doet. die zijn ook makkelijk te vinden in het buitenland en de accus zijn ook makkelijk te vervangen voor beter spul om je bereik enorm te verhogen. (fun fact: de VX-1 word tegenwoordig gemaakt door govecs)

flippy wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:56 (25%)

• Desperation
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:05
Ik moet me beperken (door rijbewijs en kilometervergoeding van het werk) tot 125cc.
Maar een 8 à 9000€ is nu wel wat teveel voor mijn budget. Mijn gedacht was eerder tussen de 3 en 5000€.
Ik las onderandere dat SYM in 2019 een model op de markt zou brengen, maar daarover verder nog niets van terug gevonden...

https://gocar.be/nl/auton...e-scooter-ee1-voor-europa

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

tussen de 3 en5 moet je kijken naar een VX-1 en die importeren voor zo weinig mogeijk (dus kopen met een rotte accu) en een nieuwe accu in laten zetten.

nieuw of ombouwen is gewoon niet te doen in nederland met hoe triest de RDW doet over voertuigen ombouwen van benzine naar electrisch anders was je zo klaar.

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True