Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Desperation
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 13-10 21:05
Iemand die de voor- en nadelen kan omschrijven van dit type?

https://rijwielendemeeste...6799/s/super-soco-tc-max/

• Dan niet
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12-10 19:58
Voordeel van de soco is dat de zit het zelfde is als op een motorfiets en dit geeft het gevoel dat je meer controlle over je machiene hebt dan met een scooter zit

Nadeel is zoals bij de meeste Chinese e.v's de beloofde kilometers per acculading ga je bij normaal gebruik nooit redden dus als je niet na elke rit wilt of kunt laden zal je en 2de accu moeten bij kopen en die zijn duur

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18-10 19:25
Ik heb een Chinese Vespa kloon gekocht, een Benda Benson (gelijk aan AGM vx50 en anderen). Het idee is om er uiteindelijk andere accu's met een eigen BMS en lader erin te zetten. Daarom was ik op zoek naar een kapotte scooter, en vond ik zowaar nog een "werkende".
8 maanden stil gestaan met een lekke band, maar daarvoor nog 55 kilometer gereden op 1 lading. Ik dacht, misschien is daar nog wel wat van over, dan kan ik er in ieder geval nog wat mee rijden voordat ik hem upgrade.

Nou had ik hem een hele nacht op laten laden en ben ik eens gaan kijken hoever ik kwam. 3 hele kilometers :P
Toen ben ik de boel eens open gaan schroeven om wat te meten. Tot mijn verbazing zitten de accu's allemaal netjes op de 12.5 Volt in ruststand. Dit zijn AGM accu's, en daarbij zou dat overeen moeten komen met een state of charge van 75 a 80%. Er zit in ieder geval nog wat in. Totaal voltage is dus 50 Volt.
Nu heb ik nog meer open geschroefd, en ben ik gaan kijken of de 50V ergens minder werd. Ik kan nu ook bij de controller (van het merk APT), daar meet ik ook 50V.
Als ik de stekker (met 9 draadjes) los trek van de controller, dan kan ik nog steeds het display zien aan gaan op het dashboard. Dit krijgt dus nog wel voeding (direct, niet via die stekker) maar zegt dan direct "LOW" en doet verder niks. Stekker zit er verder nog als nieuw uit, geen corrosie.
Als je de stekker gewoon aangesloten hebt, zegt het display variant van 3 tot 5 streepjes, van de ongeveer 16. Dat deed hij voor de nacht laden, en ook na de hele nacht laden. Terwijl de accu's wel wat voller zijn.
De dame die hem verkocht zei ook dat dat display nooit wat nuttigs aan gaf, ook niet toen ze er ooit 55km mee had afgelegd op 1 lading.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, maar ik denk dat ik nu maar de voorkant open moet gaan schroeven, op zoek naar het kastje wat dat dashboard aan stuurt. Ik denk dat die de baas is, en voor een 1 of andere reden besluit niks te doen. Ik heb wel beide standaarden omhoog geklapt, want daar heeft hij bijvoorbeeld ook schakelaars op om te zorgen dat je niet weg kan rijden.
Het is dus iets met dat kastje, of bijvoorbeeld de gashendel.
Maar voordat hij uitviel gaf hij me ook al een waarschuwing en kwam er "LOW" in beeld te staan. Dus ik vermoed eerder iets met bepaling laad toestand, en dat daarop de controller van de motor niet mag werken.
Bedradingskleuren en wat het betekent zal ik wel zien als ik de boel open maak aan de voorkant.

!null wijzigde deze reactie 11-09-2019 22:45 (6%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

het dash regelt niks. het geeft alleen maar data weer en de scooter werkt ook zonder.

concentreer op de controller.

maar kijk eerst maar eens hoeveel volt erover blijft als je rijd. dat er 12.5v op een accu zit zegt nog steeds niks over de staat ervan.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:56
Dan niet schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:39:
Voordeel van de soco is dat de zit het zelfde is als op een motorfiets en dit geeft het gevoel dat je meer controlle over je machiene hebt dan met een scooter zit

Nadeel is zoals bij de meeste Chinese e.v's de beloofde kilometers per acculading ga je bij normaal gebruik nooit redden dus als je niet na elke rit wilt of kunt laden zal je en 2de accu moeten bij kopen en die zijn duur
Er is een aardig actief forum (supersocoforum.com) waar je wel een goed idee kan krijgen wat de nadelen/voordelen zijn.

De TC Max "125cc" versie is m.i. een zinniger model dan de TC brommer versie, want laten we wel zijn: als je zulke bedragen voor een motor kan neerleggen ben je waarschijnlijk geen 16 jaar meer, het prijsverschil is niet enorm en rondrijden in/buiten de stad met 60-90 km/u is toch net wat relaxter dan een harde grens op 45 km/u.

Je moet idd zelf even rekenen qua bereik, er zit een 3.2 kWh accu in die TC Max en daar gaat het om, die kilometers die de merken zelf berekenen (niet alleen de Chinezen overigens) kan je direct de prullenbak in gooien.

specs

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:40

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:41:
Nou had ik hem een hele nacht op laten laden en ben ik eens gaan kijken hoever ik kwam. 3 hele kilometers :P
Toen ben ik de boel eens open gaan schroeven om wat te meten. Tot mijn verbazing zitten de accu's allemaal netjes op de 12.5 Volt in ruststand. Dit zijn AGM accu's, en daarbij zou dat overeen moeten komen met een state of charge van 75 a 80%.
Dat doen de mijne ook. Die accu's zijn gewoon verrot, op, klaar. Onder belasting zakken ze helemaal in elkaar, en wanneer je de scooter dan stilzet en even laat staan loopt de spanning weer op tot ruim boven de 12V.

Spanning zonder belasting zegt vrijwel niks over de SOC of capaciteit van loodaccu's.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

gelukkig zijn die soco accus relatief makkelijk te reviseren. ik heb er al stapels gedaan, ze gaan bijna crimineel snel stuk. en de kwaliteit is inderdaad diep triest voor de prijs die ze vragen.

flippy wijzigde deze reactie 12-09-2019 01:22 (9%)

• !null
@AlexanderB @flippy De accu's zouden alsnog gaar kunnen zijn idd.

Maar als ik het accupack meet, of de plus en min op de controller zelf, meet ik de hele tijd 50Volt.
Ook als ik dr scooter aan zet, verlichting aan zet, of de hendel omdraait om gas te geven.
Ik zie het voltage gewoon helemaal niet inzakken.
En 50 Volt zou genoeg moeten zijn om op te starten en voor wat voor elektronica dan ook om in ieder geval te proberen te gaan rijden. Maar er gebeurt helemaal niets.

Bovenstaande uitleg zou bijvoorbeeld kunnen kloppen als een contactje niet goed is, en hij denkt dat de standaard uit staat bijvoorbeeld. Of gashendel niet meer zou werken.

Ik ken wel de situatie van een gare accu met een mooi voltage waar onder belasting niks van over blijft. Maar ik zie de accu's gewoon helemaal niet belast worden.
Ik meet dus geen spanningsval tussen controller en accupack, en spanning blijft ook 50V wat ik ook doe.

Ik was overigens ook door de volle regen aan het rijden, maar dat zou niet uit moeten maken.

!null wijzigde deze reactie 12-09-2019 07:58 (12%)

• Desperation
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 13-10 21:05
Dreamvoid schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:57:
[...]

Er is een aardig actief forum (supersocoforum.com) waar je wel een goed idee kan krijgen wat de nadelen/voordelen zijn.

De TC Max "125cc" versie is m.i. een zinniger model dan de TC brommer versie, want laten we wel zijn: als je zulke bedragen voor een motor kan neerleggen ben je waarschijnlijk geen 16 jaar meer, het prijsverschil is niet enorm en rondrijden in/buiten de stad met 60-90 km/u is toch net wat relaxter dan een harde grens op 45 km/u.

Je moet idd zelf even rekenen qua bereik, er zit een 3.2 kWh accu in die TC Max en daar gaat het om, die kilometers die de merken zelf berekenen (niet alleen de Chinezen overigens) kan je direct de prullenbak in gooien.
De afstand bedraagt exact 21km, wat dus neerkomt op zo'n 42km per dag...
't grootste deel van de weg (13 km) is trouwens 1 baan waar 2 "lange" trajectcontroles staan en waar op de ene een snelheidslimiet van 50km geldt, op het andere gedeelte 70km. In Brussel centrum zal deze motor (scooter) ook wel voldoen veronderstel ik.
Zelf ken ik dus geen bal van electronica, maar als de batterij defect is, zou het dan perfect mogelijk zijn er een andere (betere) te laten maken/kopen?

• trub
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-10 16:17
Ik rij ondertussen een jaar met de erider pusa li5000w (http://erider.be/Details.aspx?pid=80)
Deze heeft een 40Ah batterij op 72V, redelijk vergelijkbaar met de super soco tc max van batterij dus. Zoals je wel vaker hier ziet passeren zijn de range cijfers grote leugens (of je moet traag rijden). Ik persoonlijk doe iedere dag 2x34km en verbruik hierbij ongeveer 56wh/km over deze afstand (dit 80% van de afstand aan 70km/u)
Oftewel max 50km range, ik laad dus op het werk ook de batterij op. Hierbij ook nog de anecdote dat tegen dat ik mijn 34km gereden heb, de topsnelheid niet langer 90km/u is maar 70km/u, tegen dat je dus aan 40-55km zit, is uw topsnelheid verder gezakt naar 60km/u of zelfs 50km/u
De batterij is bij mij rond de 5000km vervangen vanwege een slechte cel waardoor deze uit balans geraakt was (binnen garantie) ondertussen nu 8000km op de huidige batterij en deze is nog mooi in balans (een maand geleden de batterij open gedaan om alles uit te meten, iets wat ik ook ga blijven opvolgen want de bms heeft geen balanceerfunctie)
Het is verder de typische chinese kwaliteit, te harde vering, display is reeds vervangen omdat deze gestopt was met mijn kmstand bij te houden, de achterste rem zat niet goed geïnstalleerd waardoor deze slechts de helft van de schijf raakte, etc (telkens wel goed geholpen geweest in garantie, dus daar geen opmerkingen over)
Maar ik kan deze scooter dus niet aanraden aan een leek, enkel iemand die weet waar hij in koopt en zelf kan klussen eens de garantie verlopen is.

edit//
Recent heb ik ook wel nog een extra batterij gemaakt die hierbij in parallel aangesloten is (en blijft) om wat extra range te geven, voor mijn originele doeleinden is de originele batterij voldoende, maar ik rij liever met de scooter dan verwacht, dus wou ik al eens wat verder rijden.
Deze heeft 160x lg 3350mah cellen. Nu kan ik toch al 70-80km rijden ipv 50 :)

trub wijzigde deze reactie 12-09-2019 10:30 (11%)

• !null
@flippy @AlexanderB Gevonden! Het was de schakelaar die in de remhendel zit voor de achterrem. Die maakt nog een beetje contact. Je ziet de achterlichtjes nog een heeeel klein beetje branden, en dan gaat de motor dus niet lopen.
Hij beert niet goed terug en blijft dus nog iets contact houden.

Als ik zo vrij lopend met achterwiel in de lucht vol gas geef, dan zakken de accu's van 12.49v naar 12.30v. Laat ik los komt voltage langzaam terug. Dus ze doen nog wel iets.

Edit: Klopt het dat de snelheidsmeter waarschijnlijk op voorwiel zit?

!null wijzigde deze reactie 12-09-2019 18:55 (7%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

12.3v, ja, dan zit dr nog wel wat in.

Snelheidsmeter zit inderdaad op het voorwiel.

• !null
Goed, hij ligt behoorlijk uit elkaar dus duurt weer even voordat ik echt test afstand kan afleggen.

En ik moet nog even kijken hoe de remhendel nou terug moet veren. Of anders ontkoppel ik hem even ter test op de linker remhendel.

Edit: Ik zie helemaal geen veer zitten. Dat zal wel uit het zicht in de hendel zitten, want verder is er alleen maar de kabel.
Misschien maar even een nieuwe remhendel halen dan.

!null wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:28 (28%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ff uitgaande dat het een remkabel is naar achter, de kabel inspuiten met wd-40? En je kan de schakelaar loskoppelen, heb zelf ook een tijdje met 1 losgekoppeld gereden totdat ik het probleem met de mijne opgelost had.

• !null
Ik heb nu wd40 de hendel ingespoten waar ik het niet kan zien, en hij wil al een heel stuk beter nu. Ik kan het zien aan remlichtjes die nog heel zachtjes blijven branden. Bedankt voor het meedenken.

Nu nog even een zekeringkastje vinden, neem aan dat ook in die scooters zit? Koplampje heb ik vervangen maar wil nog niet aan.
Wel een afgekoppeld alarm gevonden volgens mij, tussen de voeten in.

!null wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:54 (33%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De mijne heeft in elk geval geen zekeringkastje, ik zou de schakelaar ff van binnen bekijken/schoonmaken/doormeten.

• !null
Ik moet gewoon nog wennen. Ik moest gewoon de schakelaar tikje verder doen. Werkt met nieuwe lampje. Die is wel 55w van auto ipv 35w die erin zat.

Ik heb nu rondje gereden en hij doet het weer helemaal goed. Hij haalt zelfs, na een tijdje, de 55 km/u. Terwijl dat display zeurt dat battery low is, doet hij de hele tijd, klopt niks van.

Ben benieuwd hoe ver ik er mee kan komen huidige accu's.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ah, ja. uit/stadslicht/dimlicht, en dan met de andere schakelaar dimlicht/grootlicht?

Hm, klinkt alsof er misschien een draadbreuk zit in de kabel naar de meter voor het display?

• !null
Ja wel waard om eens naar te kijken. Vooralsnog zie ik alleen maar mooie stekkertjes, maar misschien zit het niet goed in het display unit zelf. Het doet nog wel iets, want uiteindelijk gaan er wel enkele streepjes naar beneden. En soms geeft hij ineens een paar km aan die ik nog kan rijden ipv de hele tijd 0. Op het laatst alleen maar LOW waarschuwing. Maar zoals @flippy zei, heeft dat ding niks te zeggen en is het controller die bepaalt. (Op remschakelaar en standaard schakelaar na)
Hij geeft ook aan of hij aandrijving doet of aan het regenereren. Wat mooi is, want ik wist niet of hij het deed.

Anyway, net een ritje gemaakt. Sinds eerste oplaadbeurt denk ik nu 20km gereden. Er zat nog beweging in maar hij wilde niet echt meer. Ik meette hierna nog 46.6V dus 11.65V per accu. Dit was direct na het rijden, misschien loopt het nog wat op, maar wel zo goed als leeg natuurlijk.
Wel liep de achterrem nog lichtjes aan.

Hoe dan ook, hij rijdt wel goed en ik kan hem testen, maar er moeten zo goed als zeker toch andere accu's in om naar mijn werk te komen (35km). Dat is wel jammer, want zo had ik het kunnen testen.

Zouden trouwens best nog eens de originele accu's kunnen zijn, scooter uit 2011 en maar 850km gelopen.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zou zomaar kunnen dat ze nog origineel zijn inderdaad. De mijne zijn 1 jaar nieuwer dan de scooter, en moeten dus een keer vervangen zijn, Staat 10k op, en de accu's zijn op.

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-10 21:26
!null schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:25:

Zouden trouwens best nog eens de originele accu's kunnen zijn, scooter uit 2011 en maar 850km gelopen.
Tjonge, dat is wel heel weinig

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• !null
Jammer dat er geen jaartallen op die accu's wordt gezet.

De scooter trilt nog wel wat op hogere snelheid, maar moet achterrem nog afstellen.
Ben benieuwd naar hogere top als ik op 48Volt blijf maar met Lithium. Uiteindelijk zou een andere controller en hoger voltage natuurlijk lekkerder zijn.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als je andere accu overweegt moet je echt niet op 48v blijven. dat zou gewoon zonde zijn. je top word niks hoger.
de voordelen van 72v en bijpassende controller zijn gewoon pijnlijk groot.

flippy wijzigde deze reactie 13-09-2019 09:45 (14%)

• !null
flippy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:45:
als je andere accu overweegt moet je echt niet op 48v blijven. dat zou gewoon zonde zijn. je top word niks hoger.
de voordelen van 72v en bijpassende controller zijn gewoon pijnlijk groot.
Zeker. Er zit een 2,24kW motor in (het is een Benda Benson) dus daar valt wel wat uit te halen.
En ik ga waarschijnlijk ook de accu's zo kopen dat ik ook naar 16S kan voor in ieder geval 60V.
Zelfde met BMS. Liefst vind ik dan nog zo'n Meanwell die een instelbaar bereik heeft die beide zou kunnen bedienen (48v en 60v laad voltages), maar dat moet ik nog checken.
Voor nu vind ik 55km/u wel prima, want ik moet toch nog wennen aan het rijden op scooter, en wil kijken hoe het bevalt.
En ik wil het dus even simpel en goedkoop houden voor nu. Ook al weet ik dat er meer in het vat zit.
bij 48V blijven betekent ook dat ik nog bestaande accubak kan gebruiken met de cellen die ik wil gebruiken. Als het allemaal bevalt kan ik wel groter uitpakken.

Bestaande controller kan denk ik niet zomaar op 60V, al sprak ik wel iemand die al jaren zijn Chinese originele controller gebruikte op 60V na het checken met de leverancier van zijn 48V scooter.
Uiteraard kan je dan nog niet het aantal ampere instellen.
Ik kan echter niks vinden op artikelnummer van controller, wel dat hij van het merk APT is.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik zou eerst je controller vervangen.

een programmerbare werkt tussen de 24 en 90V.
dan kan je bezig gaan met je accu.

• !null
flippy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:08:
ik zou eerst je controller vervangen.

dan kan je bezig gaan met je accu.
Kun je dit uitleggen? Van de controller gaat de scooter veel beter rijden.
Maar de accu is nu sowieso niet voldoende om de scooter te gebruiken.
En de controller stopt niet te vroeg, die gaat gewoon door tot het eind.

Dus ik zal eerst accu moeten vervangen, wil ik uberhaupt de scooter kunnen gebruiken.
Ik wil cellen uit een Mitsubishi gebruiken, dus dan is het 13s1p en koop ik er nog 3 bij zodat ik makkelijk naar 16s kan voor 60v. Het is hierdoor super simpel om te plaatsen en te switchen naar 60v (met later een betere controller)

Ik heb dus niet een fixed battery pack d.m.v. spotwelding, het zijn dan gewoon 13x schroefterminals ipv 4x schroefterminals op huidige loodaccu's, supersimpel dus.
een programmerbare werkt tussen de 24 en 90V.
Hiermee bedoel je een Meanwell? Zal even zoeken.

!null wijzigde deze reactie 13-09-2019 10:22 (10%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

nee, een progameerbare controller kan tussen de 24 en 90V, zwaardere gaan zelfs richting de 144V.

qua opladen moet je goed opletten. laders hebben een strak bereik waar ze in werken.
daarom ook mijn advies om de controller eerst te doen, en dan de hele meuk in 1x goed in te bouwen.

• !null
Ok, als ik de Mean Wells neem dan kan ik inderdaad geen groot bereik vinden, dus geen overlap. Dan is het kiezen voor 48V of 60V accu. Maar het is gelukkig het goedkoopste onderdeel, een ELG voor onder de 50 euro bijvoorbeeld.

Ik zie het zo dat ik altijd nog een betere controller kan kopen. Maar als ik zowel accu pack zelf als BMS dusdanig flexibel heb dat ik in een uurtje geswitched ben naar 60V, dan kan ik alsnog die betere controller kopen die ik wil.
Die controller gaat het toch wel doen, of ik nou 48V of 60V doe. En ja op 60V gaat hij lekkerder lopen, maar dan heb ik accu en BMS zo omgezet.

Misschien mis ik je punt alsnog, maar ik heb dus een scooter die ik niet kan gebruiken omdat de accu niet goed genoeg is (zoals verwacht). De controller is iets wat gewoon werkt.
Ik ben (nog niet) op zoek naar meer snelheid e.d., ik ben op zoek naar het rijbereik dat ik hem kan gebruiken. Daarvoor helpt een nieuwe controller mij helemaal niks.

!null wijzigde deze reactie 13-09-2019 10:48 (3%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

je krijgt niet meer snelheid met de controller. je krijgt meer vermogen, regeneratie, instelbare maximum snelheden en al die leuke dingen.
je kan dus de scooter dan instellen op een max snelheid (of zelfs meerdere) en als je genoeg volts hebt zal hij -altijd- die snelheid halen ook al loopt je accu leeg.
met de huidige plan met de lifepo4 cellen van een outlander zal je een paar km lekker rijden en dan rap afvallen en dan blijven hangen op dezlefde prestaties die je nu hebt met lood.

de controler "werkt" maar is wat je tegehoud om er wat moois van te maken. je kan immers hem dus ook instellen op een eco stand waardoor je top inlevert (zeg maar kunstmatige kruiscontrole) en vermogen verlaagt om verder te komen. de winst van regeneratie kan vooral in de stad veel winst opleveren omdat e dan puur op de motor rijd en erg veel energie terugwint.

• !null
Even vooropgesteld, ik heb nu ook al regeneratie, al kan die wel een tandje meer.

Het is volgens mij geen Lifepo4 want dan zou het op 3.2v nominaal zitten. Het gaat om LEV40 of LEV50N (niet oude LEV50), die zitten wel op 3.7v nominaal, dan wel 3.65v.
Er zijn accu's die betere energiedichtheid hebben of betere specs e.d., maar de LEV40 zijn betaalbaar verkrijgbaar, en liggen er in een uurtje in met basic gereedschap.

Maar je hebt zeker wel een punt, want als de accu's leeg raken, zal voltage op het laatst nog lager zijn dan bij lege lood accu's. De eerste helft zal beter te rijden zijn dan de agm accu's vermoed ik, maar de tweede helft zou wel eens slechter kunnen rijden.
Overigens vind ik hem nu, als die oude agm accu's vol zijn, lekker rijden en vermogen wel ok. Meer vermogen zou wel lekker zijn maar dan niet vanaf stilstand want daar is hij nu al fel zat.

Uiteindelijk zou ik dan sowieso een andere controller willen, ook om van deze vorm van aansturen te leren.

!null wijzigde deze reactie 13-09-2019 12:06 (5%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de cellen zijn een hybride oplossing tussen lifepo4 en "regulier" lipo. qua gedrag zijn ze meer lifepo4 dan lipo.
dus qua ontladen moet je op dat gedrag rekenen.

de een andere controller kan je ook zelfs analoog regenereren. dus sensor op remhandel en je kan bijn wiel-blokkerend hard remmen puur op de regeneratie.
dat zal je ook gaan merken op je bereik door de tergugewonnen energie.
vertrouw me, die standaard 40/60A controller is niks in vergelijking met een aftermarket die een motorsmeltende 300A kan halen.

ik heb al redelijk wat mensen geholpen en veel mensen komen er achteraf achter dat ze het upgraden van de controller het liefste eerder hadden gedaan. just saying.

• !null
Oh dat geloof ik ook wel. Maar ik heb ook te maken met een budget. En het proberen, want wellicht is het te ver voor iedere dag. Of krijg ik last van m'n rug of weet ik het wat.
Als het allemaal bevalt ga ik zeker voor een andere controller.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:58:
Jammer dat er geen jaartallen op die accu's wordt gezet.
Kijk eens aan de onderkant? :)

Dit zou Juli 2014 zijn.

• !null
Ga ik doen. Het hilarische is dat de accu's nu volgens mij al helemaal dood zijn. Heb er dus een ritje van 20km meegemaakt en daarmee helemaal leeg gereden. Nu, na 2 dagen aan de lader, zijn ze ze nog steeds leeg :X
Ik denk dat ze het niet zo leuk meer vonden na zo lang stilstaan helemaal leeg gereden te worden.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

je moet ze eens individueel opladen met een beetje deftige lood lader. of als je een geschikte voeding hebt even handmatig 15v erop zetten totdat elke accu goed vol is.

• !null
Even een andere vraag. Ik lees wel eens over het limiteren van het laden op bijvoorbeeld 80% om de levensduur van de lithium accu's te vergroten.
Maar hoe moet ik dit voor me zien. Een BMS is ter bescherming van de accu zoals vaker gezegd, bijvoorbeeld max laad voltage e.d.
Maar als je dan een CC/CV voeding/lader eraan knoopt (in feite een lader zonder programma of intelligentie), dan ga je het BMS dus state of charge laten bepalen en dan bij 80% de lader afkoppelen?
Of is er een detectie dat er op een gegeven moment minder ampere de accu's in wil, en het BMS hierop kan triggeren?
flippy schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:12:
je moet ze eens individueel opladen met een beetje deftige lood lader. of als je een geschikte voeding hebt even handmatig 15v erop zetten totdat elke accu goed vol is.
Ja ik moet nog een CTeK hebben liggen die daar een speciale functie/programma voor heeft.
Ga ik nog wel even doen.
Maarja, ik vraag me af wat ik er nog van kan verwachten.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

zoals ik al 30x heb gezegt in dit topic: de bms is alleen maar een beveiliging is ingrijpt als het fout gaat. verder niks.

het laden word geregeld door de lader. die moet dus gewoon op een lager voltage worden gezet.
truc is alleen dat je een bms moet hebben die programeerbaar is omdat een "domme" bms pas iets gaat doen aan balanceren als je de 4.2v voorbij gaat, iets wat niet gebeurt als je oplaad tot 4.05v bijvoorbeeld.
dus die moet je programmeren om eerder te gaan balanceren.

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15-10 20:47
Ik heb een Novox C20 gekocht uit 2008. Het is de 2500w versie met geel kenteken. Heeft iemand nog een tip voor een goeie bang for the buck controller? Ik lees dat Flippy een 72V accu aanraadt?!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

wil je een controller "op de groei" kopen zodat als je (zoals velen) later een andere motor wilt voor nog meer vermogen voorkomen dat je weer een nieuwe moet kopen of denk je dat het laat bij het brave vermogen dat je nu hebt?

flippy wijzigde deze reactie 17-09-2019 21:54 (5%)

• Togt
Neu, ik wil hem omdopen naar snorcooter, wil gewoon 100% reliable, met een 40km rond 30km/u is prima.

• RealPG
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-10 10:43
tollo71 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:28:
Ik heb een Govecs S1.2 (uit 2012), met een mooi nieuw accupack (bedankt @flippy ). Nu ben ik van plan de snaar en de voorste pulley te vervangen. Nu heb ik een 13-tands voorpulley (en 84-tands achter) met een S8M1080 (1080 mm?) riem.

Ik heb hiervoor contact opgenomen met Govecs (bedankt @Tan_ho ). Ik kreeg het advies om een 16-tands pulley met 1096 mm belt te bestellen. Nu twijfel ik of deze "compatible" zijn met mijn (wat oudere) motor.

Die specifieke vraag staat ook uit bij Govecs, maar wellicht dat hier iemand ervaring heeft met deze "upgrade"?
Ik heb geen ervaring met de upgrade van de voor poelie maar heb wel ervaring met de 1096 mm aandrijfriem. Ik monteer deze al een tijdje. De consequentie is wel dat je een langere stelbout nodig hebt. Wellicht is dit niet nodig bij toepassing van de grotere, 16-tands voorste poelie. Dit formaat lijkt mij ook wel wat; ik denk dat je hierdoor minder snel last hebt van slippen van de riem over de poelie.

Heb je inmiddels een reactie van Govecs of deze op de oudere motor past en heb je de upgrade al doorgevoerd?

RealPG wijzigde deze reactie 17-09-2019 22:37 (20%)

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
RealPG schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:28:
[...]

Ik heb geen ervaring met de upgrade van de voor poelie maar heb wel ervaring met de 1096 mm aandrijfriem. Ik monteer deze al een tijdje. De consequentie is wel dat je een langere stelbout nodig hebt. Wellicht is dit niet nodig bij toepassing van de grotere, 16-tands voorste poelie. Dit formaat lijkt mij ook wel wat; ik denk dat je hierdoor minder snel last hebt van slippen van de riem over de poelie.

Heb je inmiddels een reactie van Govecs of deze op de oudere motor past en heb je de upgrade al doorgevoerd?
Ik heb inderdaad contact gehad met een verkoper van Govecs. Hij was niet op de hoogte dat er een 13-tands poelie, met bijbehorende riem bestond. Nadat hij het heeft nagevraagd in de fabriek kon eze alsnog worden besteld.
Het heeft een aantal weken geduurd, maar ik heb nu de passende spullen binnen. Nog niet gemonteerd.....

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als je een andere polie monteert moet je wel de controller herprogrammeren, anders klopt er geen hout meer van de snelheidsmeter en is de scooter ook een klap trager als je niet het vermogen opkrikt.

flippy wijzigde deze reactie 18-09-2019 17:25 (9%)

• Joris 407
flippy schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:24:
als je een andere polie monteert moet je wel de controller herprogrammeren, anders klopt er geen hout meer van de snelheidsmeter en is de scooter ook een klap trager als je niet het vermogen opkrikt.
Vraagt dat dan ook meer van de accu?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Joris 407 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:21:
[...]Vraagt dat dan ook meer van de accu?
Ja. De motor moet harder werken door de lage overbrenging dus die zal ook heter worden.

• Joris 407
flippy schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:43:
[...]

Ja. De motor moet harder werken door de lage overbrenging dus die zal ook heter worden.
Zal de actieradius dan ook minder worden?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

waarschijnlijk wel, maar je maakt ook minder toeren dus op snelheid is het weer wat efficienter.

• Tan_ho
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23:23
flippy schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:43:
[...]

Ik rijd nu bijna 6000km met een 16t poelie ipv 13t poelie en een 130/70 r13 achterband ipv 130/60 r13 achterbandband. De govecs rijdt perfect met deze setup. 1 rechte streep naar 72km/uur (gps). Heb niet het gevoel dat de motor heter is dan normaal. Mijn conclusie is dat de motor genoeg vermogen heeft. Heb nog reserve motor liggen voor het geval de oude het begeeft :-). Ben dus benieuwd.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Tan_ho schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:56:
[...]Ik rijd nu bijna 6000km met een 16t poelie ipv 13t poelie en een 130/70 r13 achterband ipv 130/60 r13 achterbandband. De govecs rijdt perfect met deze setup. 1 rechte streep naar 72km/uur (gps). Heb niet het gevoel dat de motor heter is dan normaal. Mijn conclusie is dat de motor genoeg vermogen heeft. Heb nog reserve motor liggen voor het geval de oude het begeeft :-). Ben dus benieuwd.
alsm je de controller niet hebt aangepast om dezelfde acceleratie te krijgen/houden zal hij inderdaad niet meer verbruiken, immers blijft de motor begrenst op hetzelfde vermogen, het duurt alleen langer voor je op snelheid bent.
doorgaans het is handigste om de 3.4 software erin te laden. dan klopt je teller weer en rijd ie ook wat netter als je de regeneratie gebruikt, iets wat standaard uit staat voor 1 of andere domme reden.

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:56:
[...]

Ik rijd nu bijna 6000km met een 16t poelie ipv 13t poelie en een 130/70 r13 achterband ipv 130/60 r13 achterbandband. De govecs rijdt perfect met deze setup. 1 rechte streep naar 72km/uur (gps). Heb niet het gevoel dat de motor heter is dan normaal. Mijn conclusie is dat de motor genoeg vermogen heeft. Heb nog reserve motor liggen voor het geval de oude het begeeft :-). Ben dus benieuwd.
Jij hebt de controller niet aangepast? En acceleratie is de nog ok?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

fun fact: grotere poulie en wat pielen in de controller en je kan 90... O-)
motor vind dat alleen niet zo leuk.. :X

65 is echt de limiet om te rijden als woon-werk en doorgaan adviseer ik om onder de 60 te blijven.

flippy wijzigde deze reactie 19-09-2019 21:07 (51%)

• Joris 407
Haha, 48 vind ik hard zat.
Ik twijfel of ik de grotere pulley moet gaan toepassen. M'n accu is al aardig op leeftijd en vrees dat hij meer gaat verbruiken op dezelfde afstand

• Joris 407
Weet iemand trouwens hoe je de standaard van een Govecs moet verwijderen? De borg ringen heb ik er al af, maar het ding zit nog steeds vast. Ik durf ook niet met een hamer op de as te slaan uit angst om de electronica te mollen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

slijpschijf doet het meestal goed.
poilie zou ik gewoon doen. hij word zoizo stiller en je riemen strippen niet zo snel meer.

ik moet er nog steeds eentje hebben voor de mijne, dus als iemand gaat bestellen of eentje over heeft hoor ik het graag.

flippy wijzigde deze reactie 19-09-2019 21:42 (76%)

• Joris 407
Ik moet nog 2 standaard riemen verslijten, dus ik bestel nog niet

• Tan_ho
Joris 407 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:04:
[...]

Jij hebt de controller niet aangepast? En acceleratie is de nog ok?
Software en accu is zelfde gebleven. Tot 30km/u is de acceleratie iets langzamer dan met 13t. Vanaf 30km/uur lijkt het alsof ik turbo boost heb :-). Ik ben dus zeer tevreden met deze setup. Gelijk de originele banden vervangen door winterbanden. Mega grip onder alle weersomstandigheden. Slijt alleen wat harder in de zomer , maar veiligheid gaat boven alles. Heb zelf de standaard gemodificeerd. De scooter kan nu plat door de bocht zonder dat de standaard op het asfalt komt. Ik gebruik de scooter grotendeels buiten de bebouwde kom. Terwijl de meesten op de snelweg in de file staan, zoef ik vol "gas" over de polders. Binnen de bebouwde kom rij ik met gepaste snelheid. Ben immers al lang geen 16 meer :-)

• Tan_ho
Inmiddels heb ik van mijn accu's een afschrijving van €0,0425/km. Stroom krijg ik van mijn werk Accu's zijn nog steeds goed. Dus de afschrijving van €0,0425/km wordt nog minder. Waarom een tesla komen als je met een Govecs goedkoop en file vrij naar je werk kan. Volgens de ANWB kost het een tesla model S €0,92/km.
Vandaag mijn werk reistijd gemeten; enkeltje 41km in 50minuten + gratis zuurstof boost door de polder :-)

• !null
@Tan_ho Dit is nog wel redelijk wat afschrijving zo van je accu's. Hoeveel cycles hebben ze er op zitten voordat je ze weg moet doen?

• Dreamvoid
Tan_ho schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:48:
Inmiddels heb ik van mijn accu's een afschrijving van €0,0425/km. Stroom krijg ik van mijn werk Accu's zijn nog steeds goed. Dus de afschrijving van €0,0425/km wordt nog minder. Waarom een tesla komen als je met een Govecs goedkoop en file vrij naar je werk kan. Volgens de ANWB kost het een tesla model S €0,92/km.
Vandaag mijn werk reistijd gemeten; enkeltje 41km in 50minuten + gratis zuurstof boost door de polder :-)
Als je 19ct kilometervergoeding krijgt dan loop je er nog op binnen ook :)

specs

• Tan_ho
!null schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:26:
@Tan_ho Dit is nog wel redelijk wat afschrijving zo van je accu's. Hoeveel cycles hebben ze er op zitten voordat je ze weg moet doen?
Het aantal cycles weet ik niet. Wel heb ik iets meer dan 20k kms gereden. De batterijen zijn nog goed. Heb nog ongeveer zelfde actieradius. Als ik 30k kms haal is de afschrijving €0,0283/km. Gezien de staat van de accu's ga ik 30k kms zeker halen. Auto en motor zijn verkocht. Alleen nog een wegenbelastingvrije oldtimer als backup .

• Tan_ho
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:22:
[...]

Als je 19ct kilometervergoeding krij
gt dan loop je er nog op binnen ook :)
Dat klopt. Kan ik lekker van uit eten :-)

• Joris 407
Tan_ho schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:23:
[...]

Software en accu is zelfde gebleven. Tot 30km/u is de acceleratie iets langzamer dan met 13t. Vanaf 30km/uur lijkt het alsof ik turbo boost heb :-). Ik ben dus zeer tevreden met deze setup. Gelijk de originele banden vervangen door winterbanden. Mega grip onder alle weersomstandigheden. Slijt alleen wat harder in de zomer , maar veiligheid gaat boven alles. Heb zelf de standaard gemodificeerd. De scooter kan nu plat door de bocht zonder dat de standaard op het asfalt komt. Ik gebruik de scooter grotendeels buiten de bebouwde kom. Terwijl de meesten op de snelweg in de file staan, zoef ik vol "gas" over de polders. Binnen de bebouwde kom rij ik met gepaste snelheid. Ben immers al lang geen 16 meer :-)
Nice. Ik rij nu altijd in eco stand, om de riem te sparen. Stel ik monteer de grotere pulley, en ik rij in de gewone stand, dan accelereert ie misschien net zo hard als ik gewend was.
Maar eerst m'n voorraad riemen verslijten.
Ik heb 22k km's erop staan, scooter is uit 2012. Ik rij hem nooit leeg, maar ik schat mijn bereik zomers nog op 60km, swinters 40km.

En inderdaad, deze wijze vervoer is erg kosteneffectief. Daar kun je geen auto van rijden. Ik heb een auto weg kunnen doen en daardoor lag mijn terugverdientijd op minder dan een jaar

Joris 407 wijzigde deze reactie 20-09-2019 21:51 (7%)

• Tan_ho
In de praktijk vind ik de acceleratie gelijk aan 13t. Zelf had ik ook een test gedaan met 13t icm 110/90 r13 achterband. Acceleratie is ook gelijk aan 13t met 130/60 r13 achterband. Wel ligt de topsnelheid 5km/uur hoger.
Laatst nog zelf een 3kw accu geknutseld van samsung cellen gekocht bij Nkon. Met 3kw kan ik in de zomer 60km ver rijden met een gemiddelde snelheid van 61km/u
. Stel dat ik 750x laadcycles heb. Dan zou ik met de accu 45.000km kunnen rijden. De kosten waren €745 voor 3kw . Dat is dus een afschrijving van 1.6 cent/km.

• !null
Maar met 3kwh accu moet je toch heel veel verder dan 60km kunnen rijden? Misschien wel bijna het dubbele?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

50Wh/km klopt wel aardig voor 60km/u hoor.

• Tan_ho
!null schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 08:52:
Maar met 3kwh accu moet je toch heel veel verder dan 60km kunnen rijden? Misschien wel bijna het dubbele?
Niet op winterbanden, wind tegen en continu +60km/u (gps).
Ik heb in totaal 6.4kw accu verdeel over 2 accu's. Genoeg power voor in alle weeromstandigheden

Tan_ho wijzigde deze reactie 21-09-2019 11:05 (14%)

• Joris 407
!null schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 08:52:
Zomers haalt mijn 7 jaar oude 3kWh accu met 22k km op de teller, bij 48 kmh nog 60 km. Swinters nog 40km.
En dat is gewoon origineel Govecs, dus cellen worden altijd max volgeladen..

Joris 407 wijzigde deze reactie 21-09-2019 13:41 (10%)

• Tan_ho
Joris 407 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:40:
[...]

Zomers haalt mijn 7 jaar oude 3kWh accu met 22k km op de teller, bij 48 kmh nog 60 km. Swinters nog 40km.
En dat is gewoon origineel Govecs, dus cellen worden altijd max volgeladen..
Ik hoop dat mijn 3kwh accu met origineel samsung cellen 50.000km haalt

• Joris 407
Als je ze tot 4,05 - 4,1V laadt niet dat wel lukken lijkt me

• Joris 407
Joris 407 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:51:
Als je ze tot 4,05 - 4,1V laadt moet dat wel lukken lijkt me

• Tan_ho
De lader laadt tot 85%. af en toe tot 100% om te balanceren. De govecs is van 2014 en wordt intensief gebruikt. Gemiddeld 1600km/ maand. Ben benieuwd hoe lang het mee gaat.

Tan_ho wijzigde deze reactie 21-09-2019 22:23 (23%)

• Joris 407
Tan_ho schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:19:
[...]

De lader laadt tot 85%. af en toe tot 100% om te balanceren. De govecs is van 2014 en wordt intensief gebruikt. Gemiddeld 1600km/ maand. Ben benieuwd hoe lang het mee gaat.
Met een grotere pulley en deze manier van laden heb je de beste scooter die je maar kunt wensen, als het gaat om lang mee gaan.
Je hebt dus geen originele lader neem ik aan?

• Tan_ho
Ik heb geïnvesteerd in een losse ladder. De grin cycle satiator. Deze was duurder dan mijn 2dehands Govecs Go! T 1.2 met kapotte accu :-)

• RealPG
Heb zelf de standaard gemodificeerd. De scooter kan nu plat door de bocht zonder dat de standaard op het asfalt komt.
Kun je een foto met ons delen van je modificatie? Ik ga altijd met samengeknepen billen door een rechterbocht. Door schade en schade weet ik *ongeveer* hoe ver ik. kan gaan :(

• Tan_ho
RealPG schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:36:
[...]

Kun je een foto met ons delen van je modificatie? Ik ga altijd met samengeknepen billen door een rechterbocht. Door schade en schade weet ik *ongeveer* hoe ver ik. kan gaan :(
Ik weet niet hoe ik een foto kan delen. Het is heel simpel. Wanneer de standaard opgeklapt is, steunt deze tegen een soort van afstandhouder ( zit aan rechterkant bij standaard) zodat de standaard niet tegen het frame schuurt. Deze soort van afstandhouder kun je inkorten. De standaard komt dan iets hoger in ingeklapte stand. Aan de rechterzijde is de standaard vrij breed. Je kunt makkelijk een stukje af slijpen.

• RealPG
Oke thanks! Dat moet lukken.

• Togt
Ondertussen ben ik al weer wat verder:
- Novox C20 gekocht, incl 4 loodaccus 3 jaar niet geladen
- materiaal om 14s15p Accu te maken, op dit moment recycled cellen besteld.
- Lader gekocht, ELG-240-54A af te stellen op 57,5V

Ik ben nog op zoek naar een controller, maar eerst maar de accu in elkaar zetten ;)

EDIT: controller op het oog, een Lyen 18Fet controller, programmeerbaar. Ik krijg er ook een overleden LifePO4 accu bij, maar die zal denk ik echt dood zijn.

Togt wijzigde deze reactie 01-10-2019 08:47 (20%)
Reden: Updates updates

• Tan_ho
Togt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:36:
Ondertussen ben ik al weer wat verder:
- Novox C20 gekocht, incl 4 loodaccus 3 jaar niet geladen
- materiaal om 14s15p Accu te maken, op dit moment recycled cellen besteld.
- Lader gekocht, ELG-240-54A af te stellen op 57,5V

Ik ben nog op zoek naar een controller, maar eerst maar de accu in elkaar zetten ;)

EDIT: controller op het oog, een Lyen 18Fet controller, programmeerbaar. Ik krijg er ook een overleden LifePO4 accu bij, maar die zal denk ik echt dood zijn.
Heb je de link waar je de mean well
ELG-240-54A kunt kopen? Ik heb namelijk een 2de fanloze lader nodig.

• !null
@Tan_ho Hij is beschikbaar via Reichelt en Conrad o.a.
Daar kun je als particulier bestellen. Duurt een paar dagen.

@Togt Die van marktplaats bedoel je denk ik. Ik zie niet zoveel details van de lader die erbij zit, maar het lijkt op het ding wat bij mijn scooter zat. Prima voor AGM accu's maar sloopt de rest waarschijnlijk vanwege voltage.

• Togt
@Tan_ho Ik heb hem bij Conrad besteld.
@!null is inderdaad van Marktplaats. Ik ga eens kijken hoe ver ik er mee kom, mocht ie niet op mijn scooter werken kan ik hem altijd voor mijn andere projectjes gebruiken.

Ik lees wel overal het advies om hogere voltages te gebruiken, wat bedoel je dat ie dingen sloopt?

Togt wijzigde deze reactie 03-10-2019 06:55 (8%)

• !null
@Togt Ik bedoel meer dat een oude lader voor lood AGM accu's zeer waarschijnlijk niet het goede voltage zal hebben voor het lithium accu pakket.
En hij ziet er uit als de lader die bij mijn elektrische scooter zat voor lood AGM accu's. Als ik die zou gaan her gebruiken voor mijn nieuwe lithium accu's, zou ik ook niet verbaasd zijn dat dat accu pakket na een tijdje gaar is. Omdat voltage te hoog is geweest.
Daarom heb ik ook zo'n ELG gekocht zoals jij.

Maar wat bedoel je met advies om hoge voltages te gebruiken? Je moet gewoon kijken naar max charging voltage van de cellen die je gebruikt. En eventueel kun je er juist nog iets onder gaan zitten, zodat je niet tot 100% laadt en de levensduur vergroot.

• Tan_ho
@!null bedankt.
Ik heb eventueel een kelly controller KLS7230S met bluetooth ter overname.

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 09:07
Iemand al gehoord van de Achterhoekse Brekr? 4000 W piek, 45 km/u top, uniek design, 1.9 kWh accu met ruimte voor een 2e, 50-80 km actieradius per accu, 3900 euro.

https://electricmotorcycl...tch-urban-electric-moped/

Of het de beste is weet ik niet, maar eindelijk weer eens een toffe e-scooter en nog NLs ook.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de accu hebben ze niet zelf geproduceerd, dat is een emco accu met een ander logo erop geplakt.
als ze zelf de accu hadden gemaakt of een specialist erbij gehaald hadden ze ook 1 grote accu gemaakt ipv 2 kleine. 2x kleine accu = gezeik en nodeloos complex.

enigste reden om voor kleine accus te kiezen is marketing zodat de prijs lager lijkt. alleen op de lange termijn ga je mensen die met 1 accu rijden (want goedkoper) snel terugzien en garantie claimen omdat 1 accu het werk moet doen van 2 en dus slijt die veel sneller. markteting over gezond boerenverstand.

en waar is de mogelijkheid om bagage mee te nemen of je slot te laten? :X

flippy wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:12 (47%)

• !null
Wat dat betreft is de Etergo AppScooter een leuker initiatief. Te upgraden tot wel 200+ km rijbereik en veel bagage ruimte.

• Dieken Taffert
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:07:
de accu hebben ze niet zelf geproduceerd, dat is een emco accu met een ander logo erop geplakt.
als ze zelf de accu hadden gemaakt of een specialist erbij gehaald hadden ze ook 1 grote accu gemaakt ipv 2 kleine. 2x kleine accu = gezeik en nodeloos complex.

enigste reden om voor kleine accus te kiezen is marketing zodat de prijs lager lijkt. alleen op de lange termijn ga je mensen die met 1 accu rijden (want goedkoper) snel terugzien en garantie claimen omdat 1 accu het werk moet doen van 2 en dus slijt die veel sneller. markteting over gezond boerenverstand.

en waar is de mogelijkheid om bagage mee te nemen of je slot te laten? :X
Bagagerek is een optie. En niets weerhoudt je van aanschaf 2e accu vanaf begin, hij is er voordelig genoeg voor. Bovendien zijn er 3 accu capaciteiten om uit te kiezen: 50-80 km is de middelste.

De eerste fatsoenlijke escooter, qua totaalpakket op papier en foto, die ik hier voorbij zie komen. Of ze de accu inkopen of produceren interesseert me niet zo.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

meestal zou je marketingmateriaal laten zien met alle opties zoals rekken en windschermen.
en dan nog: feit blijft (en dat heeft emco ook hard moeten leren) dat veel mensen 1 accu kiezen omdat ze gewoon schoftering duur zijn als "optionele extra".

en je bent wel erg gevoelig voor de marketing merk ik want fatsoenlijke escooters bestaan al jaren, de emax en govecs zijn niet voor niets al bijna 10 jaar de defacto standaard voor bezorgscooters.
als je wat degelijks en onverwoestbaars moet hebben waar je lange afstanden mee kan rijden kan je al jaren een govecs/emax kopen dus "de eerste" is een grove misrekening.

en over de kwaliteit is nog helemaal niks te zeggen want niemand heeft ze nog gezien behalve uit een folder. laat ze eerst maar eens een paar jaar rondrijden en wat garantieclaims hebben en dan kunnen we beoordelen of het "fatsoenlijk" is.
!null schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:00:
Wat dat betreft is de Etergo AppScooter een leuker initiatief. Te upgraden tot wel 200+ km rijbereik en veel bagage ruimte.
die bereik claims zijn enkele pagina's terug al grondig onderuit gehaald. daar klopt geen hol van. en door het frame is 1 schuiver of paaltje je scooter afgeschreven.

flippy wijzigde deze reactie 13-10-2019 16:23 (20%)

• Dreamvoid
Dieken Taffert schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:33:
Iemand al gehoord van de Achterhoekse Brekr? 4000 W piek, 45 km/u top, uniek design, 1.9 kWh accu met ruimte voor een 2e, 50-80 km actieradius per accu, 3900 euro.

https://electricmotorcycl...tch-urban-electric-moped/

Of het de beste is weet ik niet, maar eindelijk weer eens een toffe e-scooter en nog NLs ook.
Dit is alleen geen scooter natuurlijk ;)

Ziet er op papier leuk uit (buiten idd het al genoemde nadeel van twee kleine accu's). Voornaamste concurrent zal Supersoco zijn (die heb je voor circa 3300 euro met 1x1.9 kWh accu, 4200 met twee), maar verder is er lang niet zoveel concurrentie als voor scooters. Je hebt verder nog Meijs en Feddz maar die zijn veel duurder (6000+ euro met kleine accu's).

Die bereik cijfers van die fabrikanten zijn compleet fantasie, je wordt er gewoon moe van. Vertel gewoon hoeveel kWh de accu is, en iedereen kan zelf wel uitrekenen hoever je daarmee komt.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 13-10-2019 16:27 (11%)

specs

• Dieken Taffert
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:20:
meestal zou je marketingmateriaal laten zien met alle opties zoals rekken en windschermen.
en dan nog: feit blijft (en dat heeft emco ook hard moeten leren) dat veel mensen 1 accu kiezen omdat ze gewoon schoftering duur zijn als "optionele extra".

en je bent wel erg gevoelig voor de marketing merk ik want fatsoenlijke escooters bestaan al jaren, de emax en govecs zijn niet voor niets al bijna 10 jaar de defacto standaard voor bezorgscooters.
als je wat degelijks en onverwoestbaars moet hebben waar je lange afstanden mee kan rijden kan je al jaren een govecs/emax kopen dus "de eerste" is een grove misrekening.

en over de kwaliteit is nog helemaal niks te zeggen want niemand heeft ze nog gezien behalve uit een folder. laat ze eerst maar eens een paar jaar rondrijden en wat garantieclaims hebben en dan kunnen we beoordelen of het "fatsoenlijk" is.

[...]

die bereik claims zijn enkele pagina's terug al grondig onderuit gehaald. daar klopt geen hol van. en door het frame is 1 schuiver of paaltje je scooter afgeschreven.
Govecs en emax zijn dood- en doodsaai. Geen wow-factor, ik word er niet hebberig van. Van deze wel. En die Govecs en emax bieden zo te zien minder actieradius voor je euri.

Dit is de eerste die mij als niet-scooter rijder over de streep zou kunnen trekken. Dus ja, het eerste fatsoenlijke totaalpakket dat ik heb gezien.

• Dieken Taffert
Dreamvoid schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Dit is alleen geen scooter natuurlijk ;)

Ziet er op papier leuk uit (buiten idd het al genoemde nadeel van twee kleine accu's). Voornaamste concurrent zal Supersoco zijn (die heb je voor circa 3300 euro met 1x1.9 kWh accu, 4200 met twee), maar verder is er lang niet zoveel concurrentie als voor scooters. Je hebt verder nog Meijs en Feddz maar die zijn veel duurder (6000+ euro met kleine accu's).

Die bereik cijfers van die fabrikanten zijn compleet fantasie, je wordt er gewoon moe van. Vertel gewoon hoeveel kWh de accu is, en iedereen kan zelf wel uitrekenen hoever je daarmee komt.
Hoe moet je het noemen dan? Geen brommer want hij bromt niet. Qua actieradius ga ik uit van het laagst genoemde getal, 50 km voor 1.9 kWh. Zou voor mijn woon-werkverkeer genoeg zijn. Ik zou het zien als speeltje, voor als het mooi weer is en 'm in een verwarmde garage stallen. Eerst nog verhuizen en verwarming regelen voor de geïsoleerde garage ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Dieken Taffert schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:30:[...]Govecs en emax zijn dood- en doodsaai. Geen wow-factor, ik word er niet hebberig van. Van deze wel. En die Govecs en emax bieden zo te zien minder actieradius voor je euri.
Dit is de eerste die mij als niet-scooter rijder over de streep zou kunnen trekken. Dus ja, het eerste fatsoenlijke totaalpakket dat ik heb gezien.
saai is een heel ander woord dan fatsoenlijk. en bereik is nog altijd niet te verifieren zolang er geen onafhankelijke testen mee zijn gedaan. dus tot zover zijn het allemaal aannames. verschil is dat de govecs/emax doorgaans goede accus hebben die vele jaren meegaan. dat is gezien men losse emco blokken gebruikt twijfelachtig in dit geval en mijn persoonlijk ervaringen (lees: talloze revisies) met emco blokken.

en dan nog, vergelijkbare modellen zijn er al lang in de vorm van de supersoco bijvoorbeeld dus het idee dat ze de eerste zijn is simpelweg misplaatst. voor jou persoonlijk mogelijk niet maar niet in de markt/industrie gezien. en persoonlijke mening is iets anders dan brede statements zoals "de eerste" zonder de juiste context die je eerst stelde. op zich goed dat je je stelling bijdraait maar het zou handig zijn om je statements iets minder te laten klinken als pure marketingpraat.
Dieken Taffert schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

Hoe moet je het noemen dan? Geen brommer want hij bromt niet. Qua actieradius ga ik uit van het laagst genoemde getal, 50 km voor 1.9 kWh. Zou voor mijn woon-werkverkeer genoeg zijn. Ik zou het zien als speeltje, voor als het mooi weer is en 'm in een verwarmde garage stallen. Eerst nog verhuizen en verwarming regelen voor de geïsoleerde garage ;)
50km met 1.9kWh met 45km/u is niet haalbaar tenzij je van lopen houd.

flippy wijzigde deze reactie 13-10-2019 16:42 (16%)

• Dreamvoid
Dieken Taffert schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

Hoe moet je het noemen dan? Geen brommer want hij bromt niet.
Een scooter heeft een lage instap en kleine wieltjes, deze dingen hebben de vorm van een motorfiets.
Qua actieradius ga ik uit van het laagst genoemde getal, 50 km voor 1.9 kWh. Zou voor mijn woon-werkverkeer genoeg zijn. Ik zou het zien als speeltje, voor als het mooi weer is en 'm in een verwarmde garage stallen. Eerst nog verhuizen en verwarming regelen voor de geïsoleerde garage ;)
OK als speeltje voor mooi weer met weinig kilometers is het prima, maar voor dagelijks gebruik is het probleem met zo'n kleine 1.9 kWh accu dat je op die manier zoveel laadcycli draait dat je de accu rap in de minder wordt (tenzij je bewust de lader minder vol afstelt, dus nog minder bereik). Plus dat tov een dubbele accu er bij acceleratie twee keer zoveel amperes uitgetrokken worden, wat ook al niet helpt met de levensduur.

In de praktijk zie je dat dit soort producten met te kleine accucapaciteit na twee jaar al aan nieuwe accu's a 1000 euro toe zijn, wat nogal een teleurstelling vormt bij de kopers die toch iets andere verwachtingen hadden.

Je moet zo'n 40 Wh/km rekenen met een 45 km/u electrische scooter/bromfiets, dus ga je uit van een 1.9 kWh accu die je niet verder dan 90% vollaadt, en niet verder dan 10% wil leegrijden, dan kom je uit op zo'n 38 km praktisch bereik, als de accu vers uit de fabriek komt. Reken in de winter op 25 km.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 13-10-2019 17:00 (10%)

specs

• Dieken Taffert
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:39:
[...]
saai is een heel ander woord dan fatsoenlijk. en bereik is nog altijd niet te verifieren zolang er geen onafhankelijke testen mee zijn gedaan. dus tot zover zijn het allemaal aannames. verschil is dat de govecs/emax doorgaans goede accus hebben die vele jaren meegaan. dat is gezien men losse emco blokken gebruikt twijfelachtig in dit geval en mijn persoonlijk ervaringen (lees: talloze revisies) met emco blokken.
Wat ik zei was:

"De eerste fatsoenlijke escooter, qua totaalpakket op papier en foto, die ik hier voorbij zie komen."

Op foto = hoe ie er uit ziet. Behalve bijzonder en imo erg cool design, 4 kW, betaalbaar en Nederlands.
en dan nog, vergelijkbare modellen zijn er al lang in de vorm van de supersoco bijvoorbeeld dus het idee dat ze de eerste zijn is simpelweg misplaatst. voor jou persoonlijk mogelijk niet maar niet in de markt/industrie gezien. en persoonlijke mening is iets anders dan brede statements zoals "de eerste" zonder de juiste context die je eerst stelde. op zich goed dat je je stelling bijdraait maar het zou handig zijn om je statements iets minder te laten klinken als pure marketingpraat.
Ik zei letterlijk:
"Of het de beste is weet ik niet, maar eindelijk weer eens een toffe e-scooter en nog NLs ook."

Ik zie weinig reden om dat aan te passen.

Die Super Soco heeft een LiFePO4 accu (dit is denk ik Li-ion maar het staat er niet bij; weet jij beter dan ik), het ding is bovendien Chinees.

Ik heb verder geen enkele relatie met Brekr en de enige informatie die er is, is van hun website. Ik zei er nota bene bij dat ik niet weet of het de beste is, dat noem ik geen marketingpraat. Ik had het over het pakket op papier en op de foto, geen praktijk ervaring, tests etc.
50km met 1.9kWh met 45km/u is niet haalbaar tenzij je van lopen houd.
Hij is er ook met 2.2 kWh. Max 4.4 kWh dus.
Dreamvoid schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:53:
Een scooter heeft een lage instap en kleine wieltjes, deze dingen hebben de vorm van een motorfiets.
Ok, maarre, hoe moet je het dan noemen? Want het is geen motorfiets. In het Engels (iig VS) betekent scooter trouwens weer iets heel anders, daar bedoelen ze vaak een step.
OK als speeltje voor mooi weer met weinig kilometers is het prima, maar voor dagelijks gebruik is het probleem met zo'n kleine 1.9 kWh accu dat je op die manier zoveel laadcycli draait dat je de accu rap in de minder wordt (tenzij je bewust de lader minder vol afstelt, dus nog minder bereik). Plus dat tov een dubbele accu er bij acceleratie twee keer zoveel amperes uitgetrokken worden, wat ook al niet helpt met de levensduur.

In de praktijk zie je dat dit soort producten met te kleine accucapaciteit na twee jaar al aan nieuwe accu's a 1000 euro toe zijn, wat nogal een teleurstelling vormt bij de kopers die toch iets andere verwachtingen hadden.

Je moet zo'n 40 Wh/km rekenen met een 45 km/u electrische scooter/bromfiets, dus ga je uit van een 1.9 kWh accu die je niet verder dan 90% vollaadt, en niet verder dan 10% wil leegrijden, dan kom je uit op zo'n 38 km praktisch bereik, als de accu vers uit de fabriek komt. Reken in de winter op 25 km.
Ok, dan is een 2e erbij geen overbodige luxe, zeker gezien je aantekening dat dat beter is voor de levensduur. Hij gebruikt dan bij het rijden beide accu's tegelijkertijd, die raken even snel leeg?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

sorry, zolang je zo'n breker niet kan kopen blijft het een berg speculaties, ook voor jou als potentiele koper.

tot zover zie ik exact hetzelfde wat alle andere "nederlandse" fabrikanten hebben gedaan: enorme bergen geld in prachtige marketing en websites zitten steken maar qua daadwerkelijke prestaties en betrouwbaarheid is het maar afwachten.
de meeste van deze scootertoko's zijn meestal na een paar jaar (als de garantieclaims teveel worden) met de noorderzon vertrokken en sta je daar met je peppie scooter die ongeveer oud ijzer waard is met een set rotte accus.

en dan nog, 4200 euro voor de goedkoopste, wil zeggen dat je 5000 kwijt bent voor het middenmodel en een slordige 6000 voor het topmodel. voor dat geld koop je ook een onverwoestbare emax of govecs die gegarandeerd 10+ jaar betrouwbaar je naar je werk brengt en zijn strepen al lang heeft verdient.

en een soco heeft inderdaad een lifepo4 accu, en die hebben een hogere levensduur dan regulier lipo, dus qua betrouwbaarheid of levensduur wint die al. ook al kom je minder ver.

• Dieken Taffert
Klopt, het is nog geen bestaand model in de showroom. Ze zullen eerst genoeg reserveringen willen hebben voor ze gaan bouwen.

Btw, de B4000 (die ik noemde) is het topmodel, de B2500 het model er onder. Voor 3900 heb je dus de sterkste motor en de middelste accu, enkel. Of die korting van 300 euro een echte korting is of een lekkermakertje (want echte prijs = 3900), dat is niet te zeggen.

Die scooters leveren jou wel werk/hobby op toch? Kun je ook positief zien, flippy is zo nog jaaaaren verzekerd van leuke klussen :)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

leuke klussen is niet de juiste term, ik blijf erbij dat fabrikanten eens moeten stoppen met het leveren van rotzooi zodat het electrich rijden serieus genomen kan worden door de doorsnee consument zoals je nu ziet met de model 3. dan zal ik ook automatisch meer werk krijgen door dat men ook gaat zoeken naar meer maatwerkoplossingen ipv wanhopig zoeken naar bedrijven die hun rotte scooter weer gangbaar kunnen maken. ik ben veel liever unieke accus aan het maken voor speelprojectjes of stationarie accus voor off grid stroomvoorziening (weer meer geld in zit van pielen met scooters) dan reviseren van de zoveelste emco koffer.

flippy wijzigde deze reactie 13-10-2019 18:37 (31%)

• Dieken Taffert
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:35:
leuke klussen is niet de juiste term, ik blijf erbij dat fabrikanten eens moeten stoppen met het leveren van rotzooi zodat het electrich rijden serieus genomen kan worden door de doorsnee consument zoals je nu ziet met de model 3. dan zal ik ook automatisch meer werk krijgen door dat men ook gaat zoeken naar meer maatwerkoplossingen ipv wanhopig zoeken naar bedrijven die hun rotte scooter weer gangbaar kunnen maken. ik ben veel liever unieke accus aan het maken voor speelprojectjes of stationarie accus voor off grid stroomvoorziening (weer meer geld in zit van pielen met scooters) dan reviseren van de zoveelste emco koffer.
Ok, helder. En mooie visie ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

in het kort: ik wacht op de model 3 in scootervorm. en tot zover kan je alleen een model S kopen in de vorm van een govecs/emax.

• Dreamvoid
Ik wacht eigenlijk vooral op woon/werk motorfietsen en scooters van de serieuze motorfabrikanten - Suzuki, Yamaha, Kawasaki, KTM etc, maar die wachten overduidelijk nog tot de accuprijzen zodanig gezakt zijn dat je hun kwaliteitsnormen plus een fatsoenlijke accuduur in een prijspeil kan aanbieden waar mensen serieuze aantallen kopen. De 4.1 kWh Vespa Elettrica is de eerste, maar met 6300 euro zie ik daar ook geen duizenden van verkocht worden laat staan honderdduizenden zoals die Japanners jaarlijks wegzetten van hun benzinemodellen, en zo hun kosten laag kunnen houden. Een 3200 euro meerprijs boven de Vespa Primavera (de 50cc benzine equivalent van de Elettrica) is echt heel stevig.

Zoals flippy inderdaad zegt, we wachten op een Tesla Model 3. En als je eerlijk bent, zelfs de Model 3 is hier commercieel ook enkel zinnig door de vrijstelling van de torenhoge BPM en MRB - belastingen die je in de 45 km/u brom klasse sowieso al niet hebt. De overheid kan aan electrische auto's voordelen meegeven die je met een e-scooter niet hebt, en dat legt het omslagpunt verder weg.

En dus zitten we nu met Chinese rommel in het 'betaalbare' deel van de markt, extreem dure goede scooters als Govecs aan de high-end, en de enige echt tevreden e-scooter rijders zijn degenen met de zelfbouw kennis en/of het aandurven met custom accupakketten in tweedehands scooters.
Ok, maarre, hoe moet je het dan noemen? Want het is geen motorfiets. In het Engels (iig VS) betekent scooter trouwens weer iets heel anders, daar bedoelen ze vaak een step.
Hoezo is het geen motorfiets? Geef 99 van de 100 mensen een foto van dat ding, en ze zien een motorfiets, geen scooter. De technische categorieen als L1e-A (in de volksmond "snor"), L1e-B ("brom"), L3e ("motor") staat verder los van of het ding constructief een scooter of motorfiets opzet heeft.

Zowel een step als een scooter heten in het Engels inderdaad scooter (door dezelfde vorm: lage treeplank, kleine wieltjes), maar ook daar zal niemand zo'n Brekr of Supersoco een scooter noemen, het is simpelweg een lichte L1e-B klasse ("50cc") motorfiets.

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de betaalbare model 3 scooter kan nu al gebouwd worden zonder problemen, de truc is alleen dat fabrikanten hun marges "schappelijk" houden ipv apple-tax stijl.

immers zit er bijvoorbeeld opeen emco koffer (de oude groene) ongeveer factor 5~7 aan "marge" aan als je puur kijkt naar het verschil tussen fabricage en verkoop. zelfs ik hou niet zo'n marge aan (ik zit vaak nog onder de 1x) in veel gevallen van maatwerk, al zal/moet ik in de toekomst wel meer marge vragen als ik dit full time ga doen. maar zelfs dan komt het niet eens in de buurt van de marges die reguliere fabrikanten aanhouden die letterlijk palletladingen vol van die dingen verkopen op jaarbasis.

fun fact: de grootste accu die ik tot zover heb gebouwd is zo groot als een pallet. :X

ik heb trouwens ook poosje geleden die waterstof versie van de brugman gezien, en al snel doorgerekend dat hij puur electrisch vele malen beter zou zijn. ik zit nog op zo'n ding te azen om om te bouwen aangezien waterstof/brandstofcel gewoon idioot is. bijnaam is niet voor niets foolcell ipv fuel cell. O-)

als de RDW niet nog vastzit in 1940 qua regelgeving en makkelijker zou maken om motorfietsen van P naar E over te kunnen zetten zou je veel meer electrische motorfietsen hebben rondrijden....

flippy wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:19 (31%)

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True