Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 23 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 09:39

OlafBso

Eindelijk klaar

Het initiatief van https://etergo.com/ met hun Etergo app scooter ziet er dan wel heel veelbelovend uit.
Is dit ook een marketing iets, Flippy?

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:51:
als de RDW niet nog vastzit in 1940 qua regelgeving en makkelijker zou maken om motorfietsen van P naar E over te kunnen zetten zou je veel meer electrische motorfietsen hebben rondrijden....
Is dit daadwerkelijk zo moeilijk?

Ik weet dat oldtimers (auto's) wel eens worden omgebouwd, en dan een individuele typegoedkeuring krijgen en zo als elektrisch op kenteken komen te staan. Is niet heel goedkoop, maar het werkt blijkbaar wel gewoon.

En een individuele typegoedkeuring kan ook op een motor.
Ten op zichte van een auto lijkt het me wat makkelijker, omdat je volgens mij geen vereisten hebt zoals ABS en traction controle e.d. (vanaf bepaalde bouwjaren)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
het kan wel maar het hele feestje kost je ongeveer 10 ruggen.

of je moet beginnen met een E op papier zoals een VX-1 2e hands en die importeren.

https://www.motorfreaks.n...s-here/30145/artikel.html

fun fact: word in dezelfde fabriek gemaakt als de govecs.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 14-10-2019 12:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
flippy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:51:
de betaalbare model 3 scooter kan nu al gebouwd worden zonder problemen, de truc is alleen dat fabrikanten hun marges "schappelijk" houden ipv apple-tax stijl.

immers zit er bijvoorbeeld opeen emco koffer (de oude groene) ongeveer factor 5~7 aan "marge" aan als je puur kijkt naar het verschil tussen fabricage en verkoop. zelfs ik hou niet zo'n marge aan (ik zit vaak nog onder de 1x) in veel gevallen van maatwerk, al zal/moet ik in de toekomst wel meer marge vragen als ik dit full time ga doen. maar zelfs dan komt het niet eens in de buurt van de marges die reguliere fabrikanten aanhouden die letterlijk palletladingen vol van die dingen verkopen op jaarbasis.

fun fact: de grootste accu die ik tot zover heb gebouwd is zo groot als een pallet. :X

ik heb trouwens ook poosje geleden die waterstof versie van de brugman gezien, en al snel doorgerekend dat hij puur electrisch vele malen beter zou zijn. ik zit nog op zo'n ding te azen om om te bouwen aangezien waterstof/brandstofcel gewoon idioot is. bijnaam is niet voor niets foolcell ipv fuel cell. O-)

als de RDW niet nog vastzit in 1940 qua regelgeving en makkelijker zou maken om motorfietsen van P naar E over te kunnen zetten zou je veel meer electrische motorfietsen hebben rondrijden....
Waarom is een fuelcell idioot Flippy? Oprechte vraag hoor.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Is dit daadwerkelijk zo moeilijk?

Ik weet dat oldtimers (auto's) wel eens worden omgebouwd, en dan een individuele typegoedkeuring krijgen en zo als elektrisch op kenteken komen te staan. Is niet heel goedkoop, maar het werkt blijkbaar wel gewoon.
Sinds 2010 hebben ze de verplichting dat alle componenten van het elektrische aandrijfsysteem een certificering moeten hebben, en die kost ontiegelijk veel geld, en je kan nu dus alleen maar kiezen uit een paar producten van een paar fabrikanten die de moeite genomen hebben om dat te regelen. Die componenten zijn een veelvoud duurder dan dezelfde componenten zonder certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat interessant is, is of het okee is om onderdelen te gebruiken uit goedgekeurde voertuigen. Zoals bij auto's kun je een motor gebruiken uit een Model S. Daar zit de inverter erbij in, in 1 afgesloten geheel wat natuurlijk allang goedgekeurd is. Of een motor uit een Zero fiets o.i.d. Zul je wel de papieren van fabrikant moeten kunnen overleggen.

Nou ja, het gebeurt nog steeds, maar het is er niet makkelijker op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb voor mijn Govecs 1.2 een nieuwe tandriem en voorpoelie gekocht. Nu wil ik de oude voorpoelie vervangen maar ik heb geen idee hoe ik deze los kan maken.
Als ik aan de inbusbout draai, draait de poelie (en riem) mee. Ik krijg het niet voor elkaar om deze "tegen te houden".

Weet iemand hoe dat werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Joris 407 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:20:
Waarom is een fuelcell idioot Flippy? Oprechte vraag hoor.
Het hele idee van waterstof+brandstofcel is dat je dure accu's kan vermijden. Maar bij lichte voertuigen als scooters is er niet zo heel veel accucapacaciteit nodig, 3-4 kWh is al voldoende (wat tegen een accu kostprijs van ~$200/kWh voor een fabrikant niet veel meer dan ~$1000 extra zou moeten kosten boven een vergelijkbare benzinescooter in dezelfde productieaantallen), en zodanig kleine brandstofcellen en waterstoftankjes zijn helemaal niet goedkoper. Daarnaast het praktische punt: voor bedrijfsscooters die je op 1 centraal waterstof tankpunt volgooit werkt dat misschien nog wel, maar voor een thuisgebruiker is thuis/werk laden veel simpeler.

Scooters e.d. zullen zo'n beetje de laatste categorie zijn waar waterstof zin heeft (als het commercieel ooit al gaat werken, er is nog geen volume markt ervoor), qua voertuigen is de eerste kandidaat grotere voertuigen voor lange afstanden als bussen en trucks, waar je iig een potentiele kostenbesparing hebt van tienduizenden euro's tov accu's. Al concurreert waterstof in die sector weer voornamelijk tegen groen gas/biogas.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Nu online
tollo71 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:49:
Ik heb voor mijn Govecs 1.2 een nieuwe tandriem en voorpoelie gekocht. Nu wil ik de oude voorpoelie vervangen maar ik heb geen idee hoe ik deze los kan maken.
Als ik aan de inbusbout draai, draait de poelie (en riem) mee. Ik krijg het niet voor elkaar om deze "tegen te houden".

Weet iemand hoe dat werkt?
Als je de rem van je achterwiel in knijpt draait ie niet mee.
Verder heb je een pulleytrekker nodig.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:41:
Wat interessant is, is of het okee is om onderdelen te gebruiken uit goedgekeurde voertuigen. Zoals bij auto's kun je een motor gebruiken uit een Model S. Daar zit de inverter erbij in, in 1 afgesloten geheel wat natuurlijk allang goedgekeurd is. Of een motor uit een Zero fiets o.i.d. Zul je wel de papieren van fabrikant moeten kunnen overleggen.
Ja, onderdelen van reeds goedgekeurde auto's zijn inderdaad een optie, maar dan moet je een donorvoertuig hebben, en die waren er in 2010 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Joris 407 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:20:
[...]Waarom is een fuelcell idioot Flippy? Oprechte vraag hoor.
het is kort gezegt complete kapitaalvernietiging op energiegebied. er komt in de praktijk zo triest weinig energie daadwerkelijk op het wiel dat het nog ineffcienter is dan menig moderne diesel.

zelfs als je compleet onrealistische theoretische effcienties pakt is het van de zotte om op waterstof te rijden.
lange versie: YouTube: The Truth about Hydrogen

ook een goede over de harde relateit met rijden op waterstof:
YouTube: Why hydrogen is bullshit - part 2
in dit geval een famillie die met een gloednieuwe auto zit en nergens in het land kan tanken omdat 1 van de 3 tanksataions in het land was ontploft....

als je de ruimte die waterstof inneemt en gewoon volpropt met accu heb je alsnog meer bereik en prestaties dan wat een waterstofcel je kan bieden. zelfs sneller tanken.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-10-2019 14:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het probleem wat waterstof zou moeten oplossen is niet zozeer de ruimte of de energetische efficiency, maar de kosten - en hoe dat ontwikkelt dat blijft moeilijk voorspellen. Maar vooralsnog is het hele waterstof verhaal allemaal toekomstmuziek, of het werkelijk goedkoop genoeg wordt zal de komende jaren blijken, en zelfs al wordt het wat, dan zijn scooters waarschijnlijk de laatsten die ze krijgen - zoals met alles, hoe kleiner het is, hoe zinniger elektrisch. Anders liepen onze mobieltjes en laptops wel op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46
Joris-Jansen schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:28:
Even een vraagje.. heb vandaag een tweedehands emco novette twin gekocht. Echter zit er bij de gashendel een schakelaar waarvan ik niet weet welke functie dit heeft. Kan iemand mij dit vertellen? De vorige eigenaar wist dit namelijk ook niet.

(Het is dat kleine zwarte aan-uit knopje onder de gashendel)

[Afbeelding]
Ik heb ook een Novette Twin, dat knopje schakel je de voorste motor mee in of uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Dreamvoid schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:03:
Het probleem wat waterstof zou moeten oplossen is niet zozeer de ruimte of de energetische efficiency, maar de kosten - en hoe dat ontwikkelt dat blijft moeilijk voorspellen. Maar vooralsnog is het hele waterstof verhaal allemaal toekomstmuziek, of het werkelijk goedkoop genoeg wordt zal de komende jaren blijken, en zelfs al wordt het wat, dan zijn scooters waarschijnlijk de laatsten die ze krijgen - zoals met alles, hoe kleiner het is, hoe zinniger elektrisch. Anders liepen onze mobieltjes en laptops wel op benzine.
het is juist inmiddels omgekeerd, waterstof is gewoon achterhaald. het maakt geen economisch nut terwijl er een superieur alternatief is. de enigste partij die waterstof erdoor probeert te drukken is de olieindustrie. daamrom zie je ook vaak bp of shell op het marketingmateriaal van waterstofautos gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat was een paar jaar terug ja, nu zijn alle grote groene stroomproducenten er ook mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Dreamvoid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:26:
Dat was een paar jaar terug ja, nu zijn alle grote groene stroomproducenten er ook mee bezig.
je bedoelt de energiemaatschappijen? je bedoelt die toko's die enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen wegstoken die ze inkopen van de oliemaatschappijen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De developers van grote wind en zon projecten voornamelijk. Ze beginnen op het punt te komen waar de productiekosten van de stroom extreem goedkoop worden, maar de kosten voor de stroom infrastructuur (transport/distributie/opslag) steeds hoger worden, en waterstof ('green hydrogen') is 1 van de mogelijke oplossingen daarvoor.

Zegt overigens niks of die waterstof dan ook helemaal richting de eindgebruiker zal gaan. Of dat het commercieel haalbaar is, dat moet de komende jaren blijken.

De aardgasproducenten zijn inderdaad een andere groep die via een compleet andere route naar CO2-neutrale waterstof wil (steam reforming + CCS, oftewel 'blue hydrogen') maar dat is inderdaad een hele andere discussie.

Anyway, dat is meer iets voor het duurzame energie topic :) Waterstof in scooters, ik ziet het de komende 10 jaar in elk geval niet op grote schaal gebeuren.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 18-10-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het transport is just het hele probleem waarom waterstof geen zin heeft. het kost ontiegelijk veel om het in een doosje te stoppen om het te vervoeren en het vervolgens over te pompen en te bewaren dat jet meestal zinvoller is om het op lokatie te maken. en aangezien je 3x zoveel energie nodig hebt om het op lokatie te maken dan om gewoon de auto direct uit het net op te laten is het toch vannuit het oogpunt van het netbeheerder krankzinnig om 3x zoveel capaciteit in het net te bouwen dan een simpel laadpaaltje?

en in scooters of motorfietsen gaat het nooit gebeuren. reguliere accus zijn te effcient ten opzichte van een brandstofcel en alle prularia die erbij hoort om de ruimte niet gewoon te vullen met een reguliere accu.

en fleetmanagers gaan ook nooit waterstof doen, waterstofautos hebben ontiegelijk veel (duur) onderhoud nodig in vergelijking met een reguliere EV. onderhoud = niet inzetbaar = verlies. dus een EV die zelf aangeeft dat ie 1x per jaar of langer (tesla) een dagje naar de dealer moet is minder pijnlijk dan 4x per jaar dure luchtfilters vervangen als je beetje veel rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Gisteren liep mijn kabel tussen het achterwiel..
:-(
Ik dacht eerst dat ik een lekke band had, maar hij ging totaal niet meer vooruit.
Denk dat bij het passeren van de drempels onder het viaduct, de tie raps los zijn geschoten of zo..
In elk geval zit de kabel er helemaal omheen.
En aangezien ik een technische knowhow van 0 heb, en zeker niet naar Zoevers ga met dit probleem, heb ik toch de hulp nodig van onze aller Flippy.
Maar jongens, wat een ellende.
Was aan het sparen voor een nieuwe accu, en dan dit..

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHOUIOWX0AARx-6?format=jpg&name=medium

[ Voor 116% gewijzigd door OlafBso op 19-10-2019 09:15 ]

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 09:36
Na al dat economische gezeik van Flippy (ken ik al héééél lang) even weer tijd voor wat serieus elektronisch geneuzel.

De cockpit van mijn Novox C50 heeft een kromme teller-naald (wijzer), de km-teller doet het niet en wil ik dus het hele circus vervangen.
Maar kan echt nergens iets vinden. Je wordt doodgegooid met windschermen maar verder valt er weinig te vinden.

Wie wet een goed adres of heeft zelfs zo'n klokkenspel voor me te koop?

PS. Hey Mark, leuk je hier tegen te komen. Wanneer ben je weer eens in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Doe
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-03-2024
shoppy schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:07:
Na al dat economische gezeik van Flippy (ken ik al héééél lang) even weer tijd voor wat serieus elektronisch geneuzel.

De cockpit van mijn Novox C50 heeft een kromme teller-naald (wijzer), de km-teller doet het niet en wil ik dus het hele circus vervangen.
Maar kan echt nergens iets vinden. Je wordt doodgegooid met windschermen maar verder valt er weinig te vinden.

Wie wet een goed adres of heeft zelfs zo'n klokkenspel voor me te koop?

PS. Hey Mark, leuk je hier tegen te komen. Wanneer ben je weer eens in de buurt?
toevallig al bij scootparts gekeken? staat onder “dashboard China Classic LX compleet”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-05 13:22
Beste tweakers,

Ik rij al een tijdje rond op deze chinees:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CwgzGKg7udJdI4PzrMoibyY6/medium.jpg

Ik heb deze een tijdje terug gratis gekregen met 5 kapotte loodaccu's aan boord. Nadat ik de accu vervangen heb voor een zelf gemaakt 20s10P pack blies ik na 5 km de controller op. Deze heb ik vervangen voor een of andere Chinese 4KW controller die wel geschikt was voor 72V. Nadat ik hier een tijd mee rond gereden heb vond ik het tijd voor iets wat beter op de weg ligt.

Dus ik heb afgelopen weekend deze aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yEqRXFYijoAO2AMt6PEOg1ek/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TuuKZLUQuaNNaxTy2bUX1uPU/medium.jpg

Het is een E-max 120S met ooit loodaccu's erin. Hierin zit dus bergen aan ruimte voor een mooie lithium accu. Het enige jammere aan deze scooter is dat deze nog niet de goede controller heeft die nieuwere E-max scooters en Govecsen aan boord hebben.

Deze scooter heeft nog de oude Proud eagle controller aan boord. De aansturing van de scooter bestaat uit 2 delen. Het motorcontroller gedeelte en het logisch gedeelte wat de verlichting/dashboard aanstuurt.

Deze controller en logische unit zijn gemaakt voor 48V. Nu wil ik het liefst af van de 48V en een 72V of 96V accu gaan maken. Het probleem is natuurlijk dat de originele controller en logische unit dat niet aan kunnen.

Nu is mij vraag of iemand hier ervaring heeft met de E-max scooters die nog een oude controller hebben. Het mooist zou zijn om een geschikte controller te vinden en toch de originele logische unit in werking te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je kan een soort frankenstein systeem maken als je het op de juiste manier aanpakt maar een makkelijke manier om naar 72V te gaan is er niet, helemaal als je de organieke unit voorin wilt houden.

het is practisch gezien makkelijker om gewoon de hele meuk eruit te trekken, vaarwel te zeggen tegen het lcd scherm en gewoon overnieuw beginnen met normaal spul wat op 72/96V kan draaien. standaard bedrading is op zich niet bijster ingewikkeld. je moet alleen meters draad halen, een knipperlicht relais, 12v omvormer en wat kleine prularia en een straf weekeind kabels knippen en verleggen.
welke snelheden je kan halen met die motor op 92v dan wil ik denk ik niet eens weten...

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 04-11-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Bedankt voor je bericht flippy!

Ik ga er even over nadenken hoe en wat ik erin wil doen en een controller zoeken.
Als ik het goed begrijp zit er nog een organieke unit voorin ? Ik ga even een elektrisch schema proberen te vinden van hoe alles nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de organieke electronica in de oude emaxen zijn nogal onbetrouwbaar. in latere versies zijn ze sevcon gaan gebruiken en dan zijn ze ineens onverwoestbaar.

beste kan je een KLS M serie zoeken van kelly. die zijn ook vrij programmeerbaar zo hoog dat je de windingen smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Dankje voor de info ;) Klopt het dat die KLS - M serie tot 72V gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
bob-w-1993 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:59:
Dankje voor de info ;) Klopt het dat die KLS - M serie tot 72V gaat ?
klopt, dus 90V echte max.
als je hoger wilt (geen noodzaak voor) moet je de duurdere 8080 serie hebben. maar dan praat je niet over leuke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Ja ik zag de prijzen ja. die gaan door het dak na 72V. Denk dat ik dan een 22s accu ga maken. en dan laden tot 4 ~ 4.05V per cel. dan blijven we net onder die 90V zitten

Ik kom een heleboel kelly KLs controllers tegen op alie. zo ook de onderstaande

KLS7245H, KLS7275H

het zijn prijzige controllers maar lijken ook flinke specs te hebben. of zijn deze veel te heftig ?

Bij die E-max zit de controller niet bepaald in de rijwind. dus ik dacht dat het misschien hitte scheelt om een te sterke controller op lage instellingen te zetten. of hoef ik mij hierom geen zorgen te maken ?

[ Voor 55% gewijzigd door bob-w-1993 op 05-11-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
bob-w-1993 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:27:
Ja ik zag de prijzen ja. die gaan door het dak na 72V. Denk dat ik dan een 22s accu ga maken. en dan laden tot 4 ~ 4.05V per cel. dan blijven we net onder die 90V zitten

Ik kom een heleboel kelly KLs controllers tegen op alie. zo ook de onderstaande

KLS7245H, KLS7275H

het zijn prijzige controllers maar lijken ook flinke specs te hebben. of zijn deze veel te heftig ?

Bij die E-max zit de controller niet bepaald in de rijwind. dus ik dacht dat het misschien hitte scheelt om een te sterke controller op lage instellingen te zetten. of hoef ik mij hierom geen zorgen te maken ?
https://kellycontroller.com/shop/kls-mn/

72v
270A
N versie.

219 amerikaanse roebels.

sucses en je zal je lokale bandenboer op voornaambasis gaan kennen als je deze voluit zet.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-11-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
Haha bedankt voor de tip :)

moet ik met 270A ook niet alvast de lokale koperboer op gaan zoeken voor nieuwe windingen ? 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
bob-w-1993 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:45:
Haha bedankt voor de tip :)

moet ik met 270A ook niet alvast de lokale koperboer op gaan zoeken voor nieuwe windingen ? 🤣
ik ken die motor niet goed genoeg om daarvoor een goed oordeel te maken.

gewoon lager beginnen en langzaam opkrikken tot de motor te heet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zag enige tijd geleden een berichtje van de Sym EE1. Dat is geen bromscooter maar een lichte motorscooter.

Nu kan ik vrijwel niets vinden over de accu behalve dat het een 102V 5,3kWh accu is die je eruit zou moeten kunnen halen. (en dus eenvoudig thuis opladen als je een appartement/flat hebt, mits gewicht draagbaar is)

Heeft iemand al ergens iets daarvan gezien?

Op de site van Sym zelf vindt je niets relevants in ieder geval en verder alleen persberichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Indoubt schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:40:
Zag enige tijd geleden een berichtje van de Sym EE1. Dat is geen bromscooter maar een lichte motorscooter.

Nu kan ik vrijwel niets vinden over de accu behalve dat het een 102V 5,3kWh accu is die je eruit zou moeten kunnen halen. (en dus eenvoudig thuis opladen als je een appartement/flat hebt, mits gewicht draagbaar is)

Heeft iemand al ergens iets daarvan gezien?

Op de site van Sym zelf vindt je niets relevants in ieder geval en verder alleen persberichten.
ik zou pas naar een model kijken als je er ook pas echt naar kan kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik weet ook niet hoe ‘draagbaar’ een 5.3 kWh accu zal zijn maar goed dat zal voor iedereen wel anders liggen.

Maar idd er zit vaak wel een flinke tijd tussen introductie op zo’n beurs en daadwerkelijke levering.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 08-11-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrievH
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-06 17:06
Ik ben op zoek naar een alarminstallatie voor op mijn elektrische scooter, ik begrijp dat er veel systemen te koop zijn die van te goedkope makelij zijn. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat de scooter een alarm heeft. Wie heeft goede ervaringen met een degelijk alarmsysteem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dreamvoid Dat zal toch minstens 25 kilo wegen denk ik.
Zou dan toch verwachten dat dat in 2 delen te vervoeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
AdrievH schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:29:
Ik ben op zoek naar een alarminstallatie voor op mijn elektrische scooter, ik begrijp dat er veel systemen te koop zijn die van te goedkope makelij zijn. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat de scooter een alarm heeft. Wie heeft goede ervaringen met een degelijk alarmsysteem ?
een gps tracker is een stuk effectiever dan een alarm.

alarm wegknippen en scooter is alsnog weg, met een tracker bel je de politie en rij je samen met ze naar de plek waar ze hem heen hebben gereden en heb jij je scooter weer terug zonder provlemen en de politie heeft ook weer wat te doen.

of je belt eennpaar matties en gaat hem zelf terufhalen natuurlijk maar dat zou niet netjes zijn. immers hebben we allemaal die agent al betaald met belasringgeld en zo...

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 09-11-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BozZke_BE
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-01 15:52
Ik heb afgelopen week een niu ngt gekocht voor woonwerk. Ben nu pas maar wat beginnen opzoeken, lees niet echt veel positief daaromtrent op dit forum. Voor het geld dat hij kost dacht ik geen slechte aankoop te doen ? ( 4500 - 1125 euro met de premie in België )

Zijn er reeds hacks bekend ? In china zijn er firmware hacks in omloop om niu's sneller te laten lopen. Ik zou vooral geintresseerd zijn om de 15% noodloop eraf te halen.

Zijn er nog mensen hier op het forum met een niu (ngt) ? Zoniet maak ik wel eens een review na een weekje rijden. Ik HOOP de 60km heen/terug te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die noodloop is 1 van de weinige dingen die je accu beschermd als ie bijna leeg is. je kan ook niet vol vermogen trekken als hij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BozZke_BE
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-01 15:52
flippy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:59:
die noodloop is 1 van de weinige dingen die je accu beschermd als ie bijna leeg is. je kan ook niet vol vermogen trekken als hij bijna leeg is.
Hey Flippy, klopt, maar zijn we dat tijdperk niet voorbij ? Momenteel zijn iets of wat deftige batterijen toch 'slim' genoeg zodat 0% niet echt 0% is ? Althans dat is toch zo bij m'n spedelec fiets. Ik wacht bang af of ik de 60km haal op één lading in deze kouder wordende tijden.

Bijkomende vraag : als de scooter de hele dag buiten staat en het zijn vriestemperaturen, krimpt de batterijlading dan ook drastisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vermoedelijk is die 15% de werkelijke toestand van de accu, terwijl je voor de gemiddelde gebruiker die 15% beter 0% zou kunnen noemen ja.
Want je wil nooit naar de werkelijke 0%

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 13-11-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Binnenkort even wat foto’s plaatsen maar zoals al eerder vermeld mag onze e-scooter weg.

Volledig custom batterijpakket gemaakt door @flippy 16S??P en bestaat uit 3 “blokken” zodat deze makkelijk in oude accubak past. Gaat om ik dacht 3.3kWh +\- ingebouwde meanwell lader met vaste kabel, TinyBMS en 2 Kelly controllers.

Alles op een Novox C50 (brom) motor in achterwiel is een 6fase motor. Is ook al voorbereid op een snellader.

Scooter zelf in van binnen waar nodig opnieuw opgebouwd (dus geen brakke kabels en stekkers bij batterij e.d.)

Ik heb er denk ik nog geen 500km mee gereden... Vriendin durft niet op de scooter te rijden, wilt rechtop, schuin is eng: helaas kan ik er dus niet gezellig samen mee ritjes rijden: mijn vriendin vind het dus niks.

Technische staat is goed (op kromme schijf voor na) kappen rondom zijn niet geweldig aan 1 kant, kleine (oude) valschade van de vorige eigenaar nog van voordat de scooter was omgebouwd. Alle “nieuwe” hardware die bij ombouw nodig was is dus in goede staat.🔌⚡️🔋

Stuur evt per PM een serieus bod.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 13-11-2019 23:34 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
BozZke_BE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:23:
[...]

Hey Flippy, klopt, maar zijn we dat tijdperk niet voorbij ? Momenteel zijn iets of wat deftige batterijen toch 'slim' genoeg zodat 0% niet echt 0% is ? Althans dat is toch zo bij m'n spedelec fiets. Ik wacht bang af of ik de 60km haal op één lading in deze kouder wordende tijden.

Bijkomende vraag : als de scooter de hele dag buiten staat en het zijn vriestemperaturen, krimpt de batterijlading dan ook drastisch ?
jij noemt het een "tijdperk", ik noem het "natuurwetten".

zo werken cellen simpelweg niet. zie het als de waterdruk uit een watertank die leegloopt. als de tank bijna leeg is zit er bijna geen druk meer achter. dus als je een grote verbruiker zoals een hogedrukspuit wilt voeden zal die afslaan door gebrek aan water.
je merkt het ook met een accuboormachine. als die leeg is zit er ook geen flut meer in. zelfde als je autoaccu. die doet ook weinig als hij bijna leeg is.
enigste wat je kan doen als fabrikant is vermogen beperken als ie leeg raakt of simpelweg de "0%" verplaatsen naar 10~15% zoals autofabrikanten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-11-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Stef87 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:29:
Binnenkort even wat foto’s plaatsen maar zoals al eerder vermeld mag onze e-scooter weg.

Volledig custom batterijpakket gemaakt door @flippy 16S??P en bestaat uit 3 “blokken” zodat deze makkelijk in oude accubak past. Gaat om ik dacht 3.3kWh +\- ingebouwde meanwell lader met vaste kabel, TinyBMS en 2 Kelly controllers.

Alles op een Novox C50 (brom) motor in achterwiel is een 6fase motor. Is ook al voorbereid op een snellader.

Scooter zelf in van binnen waar nodig opnieuw opgebouwd (dus geen brakke kabels en stekkers bij batterij e.d.)

Ik heb er denk ik nog geen 500km mee gereden... Vriendin durft niet op de scooter te rijden, wilt rechtop, schuin is eng: helaas kan ik er dus niet gezellig samen mee ritjes rijden: mijn vriendin vind het dus niks.

Technische staat is goed (op kromme schijf voor na) kappen rondom zijn niet geweldig aan 1 kant, kleine (oude) valschade van de vorige eigenaar nog van voordat de scooter was omgebouwd. Alle “nieuwe” hardware die bij ombouw nodig was is dus in goede staat.🔌⚡️🔋

He, wat jammer Stef..heb je zoveel geld en werk in gestoken.
De mijne is al een tijdje buiten gebruik.
Kabel draaide dus vast om het achterwiel..de ti-raps knapten los bij een drempel denk ik..
En het achterwiel zat niet goed vastgedraaid...schijnbaar.
Jammer, maar nu onze Flippy inschakelen, want hij moet nu afgemaakt worden.
Sinds we een kleine hebben is de noodzaak voor alternatief vervoer voor mijn persoon groter geworden. ;)

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
OlafBso schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:15:
[...]

He, wat jammer Stef..heb je zoveel geld en werk in gestoken.
De mijne is al een tijdje buiten gebruik.
Kabel draaide dus vast om het achterwiel..de ti-raps knapten los bij een drempel denk ik..
En het achterwiel zat niet goed vastgedraaid...schijnbaar.
Jammer, maar nu onze Flippy inschakelen, want hij moet nu afgemaakt worden.
Sinds we een kleine hebben is de noodzaak voor alternatief vervoer voor mijn persoon groter geworden. ;)
Ja ik vind het ook jammer, scooter heeft veel tijd, geld en moeite gekost om hem zo te krijgen, maar ik moet realistisch blijven: als je er nog geen 10km per maand mee op weg bent, dan is die gewoon niet nodig.

Ondertussen betalen we wel 24€ maand aan diefstal/wa verzekering (heb express hoger bedrag verzekerd en begonnen op 0sjv bij scooter)

Vriendin raakt dat ding niet aan, van tevoren hadden we allemaal leuke ritjes gepland, ik heb uiteindelijk maar 1x samen 70-85km gereden en toen was ze er klaar mee. Een enkele keer rij ik er nog wel eens op, maar dat is ook maar zelden.

Alternatief is er een powerwall van (laten?) maken. Maar verzekeringstechnisch lijkt mij dat niet slim :-)

Kleine “verzachting” is dat vriendin in een Skoda Citigo gaat rijden (private lease) de Model 3 is dan “altijd” beschikbaar (ook de Model 3 vind ze eigenlijk te groot, minder fijn om in te rijden)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ze is wel een beetje prinsesje op de erwt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Doe
Kan iemand mij helpen met het monteren van een Govecs hoog windscherm. plaatje/handleiding/trucje
Ik loop vast op het plaatsen van de (hulp) beugel die aan/onder de remhendel moet.
De hoek tussen de bovenkant waar de spiegel zit en onder waar de remhendel is verschilt nogal en hierdoor kan je de beugel niet vastzetten.

wil wel foto plaatsen maar helaas...geen genoeg karma🙄

[ Voor 22% gewijzigd door Joe Doe op 30-11-2019 20:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50
Joe Doe schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:55:
Kan iemand mij helpen met het monteren van een Govecs hoog windscherm. plaatje/handleiding/trucje
Ik loop vast op het plaatsen van de (hulp) beugel die aan/onder de remhendel moet.
De hoek tussen de bovenkant waar de spiegel zit en onder waar de remhendel is verschilt nogal en hierdoor kan je de beugel niet vastzetten.

wil wel foto plaatsen maar helaas...geen genoeg karma🙄
Ik had je graag willen helpen, maar ik weet niet of het kleine scherm op dezelfde manier gemonteerd word.
Bij mijn Govecs heb ik voor het kleine scherm alleen twee montage plaatjes tussen de spiegel bevestiging zitten. daarna zijn het twee stangetjes die aan beide kanten voor ongeveer 5 cm van het eind in +/- 45 graden gebogen staan. misschien kun je aangeven of je dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Joe Doe

Ik heb er ook mee zitten te stoeien, maar ik heb een Chinese Vespa kopie.
Er zijn wat Youtube filmpjes die je kunt kijken voor inspiratie, van andere merken. Zal aardig op elkaar lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Doe
Hi Jeroen,

Op dit moment zit er een tour windscherm op. Die is vrij straight forward. Ik heb de leverancier (E-motive) gebeld en die gaf aan wat ik ook al dacht. de remhendels losmaken en een stukje verschuiven totdat de hoeken gelijk zijn. De hanvatten dan ook maar om het wat mooier te doen. Dus ga ik dit maar proberen.
jeroenribbink schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:23:
[...]

Ik had je graag willen helpen, maar ik weet niet of het kleine scherm op dezelfde manier gemonteerd word.
Bij mijn Govecs heb ik voor het kleine scherm alleen twee montage plaatjes tussen de spiegel bevestiging zitten. daarna zijn het twee stangetjes die aan beide kanten voor ongeveer 5 cm van het eind in +/- 45 graden gebogen staan. misschien kun je aangeven of je dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Nu online
Weet iemand hoe ik de remblokken aan de achterkant van de Govecs kan verwijderen? De klauw eraf lukt, maar hoe krijg ik die pen, die door de blokken gaat eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
er zijn 2 versies vann de remklauw, heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Nu online
Ik heb hem er niet meer naast liggen dus in gemonteerde toestand:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/alnfjcgd.jpg

Als het niet duidelijk is demonteer ik hem morgen nog even

[ Voor 19% gewijzigd door Joris 407 op 07-12-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als je de klauw er helemaal af hebt kan je de 2 helften van elkaar trekken. bankschroef kan helpen en een grote schroevendraaier.
het kan best moeilijk gaan, de meeste remblokken zijn nooit vervangen en soms hakken ze zelfs al in de zuiger. dan kan je hem beter weggooien.

als zuiger beschadigd is of erg verroest dan gewoon klauw weggooien.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 08-12-2019 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Stef87 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:29:

Puur uit interesse, omdat ik zelf op andere kosten wil besparen, wat moet een gereviseerde scooter kosten?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Jorgen schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:54:
[...]

Puur uit interesse, omdat ik zelf op andere kosten wil besparen, wat moet een gereviseerde scooter kosten?
Dat kan heel erg veel variëren. Batterijpakket en toebehoren, controller(s), goede kabels, connectors, relais, laders, nieuwe motor of niet etc etc.

@Jorgen Zeg 2000-5000€ afhankelijk van wat je allemaal wilt doen, laat doen of zelf doet. Ik heb het meest laten doen door @flippy..! Flippy kan via zijn bedrijf iets maken.

Ik was voor 2.000€ nog lang niet klaar :-) maar er zat/zit ook een flink batterijpakket in.

Die van mij is al overgenomen ondertussen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 10-12-2019 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Stef87 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:01:
[...]

Dat kan heel erg veel variëren. Batterijpakket en toebehoren, controller(s), goede kabels, connectors, relais, laders etc etc.

Die van mij is al overgenomen ondertussen :)
Mag ik vragen wat je ervoor gekregen hebt?
Voor de lange afstanden zal ik de auto blijven gebruiken, maar ik denk erover om binnen de stad voor een elektrische fiets of scooter te gaan sparen.

Edit: dank voor de toevoeging over de prijs. Dat wordt nog flink sparen dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 10-12-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Jorgen Wat voor afstanden wil je ermee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je moet de scooter maken/kopen die je nodig hebt en dan nog wat speling erbovenop.
veel mensen komen wel uit met een lager bedrag al zou ik wel advieseren om een scooter "op de groei" te kopen, de meeste mensen willen later toch wel "meer". O-)
zou vervelend zijn als je dan je hele scooter weer overhoop te moeten gooien om bijvoorbeeld een sterkere motor te nemen of meer snelheid.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 10-12-2019 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

!null schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:32:
@Jorgen Wat voor afstanden wil je ermee doen?
2 km bijv. Door gezondheidsomstandigheden is mijn energie vaak zeer laag. Ik zou dan toch ipv met de auto, op een gezondere manier (milieu) mijn dochter uit school ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Jorgen Ik weet niet wat je gezondheid toe laat, maar wellicht heb je dan meer aan een elektrische fiets? Die zijn nog betaalbaarder. En een kleine accu is ook geen probleem met zulke kleine afstanden, kun je ondersteuning op maximaal zetten.
Eventueel een damesfiets vanwege de opstap.

Maar feitelijk zou iedere elektrische scooter (25km/u denk ik) ook voldoen voor jouw toepassing. Dan heb je al wat voor 1500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Jorgen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:09:
[...]

2 km bijv. Door gezondheidsomstandigheden is mijn energie vaak zeer laag. Ik zou dan toch ipv met de auto, op een gezondere manier (milieu) mijn dochter uit school ophalen.
dan kan je met een simpele blauwe plaat uit de voeten met een kleine accu. kost je niet veel.

• Tan_ho
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10-2020
Iemand een idee waar ik het bestr soft- en hardware kan kopen om de sevcon controller te tweaken?

Anoniem: 1309804

Ik ben geïnteresseerd in een IVA E-Go S5, er wordt een actieradius opgegeven van 160 km met twee accu's. Kunnen jullie inschatten of dit realistisch is? De prijs is in ieder geval aantrekkelijk voor mij. Ik ben van plan voor woon-werk verkeer ongeveer 80 km per dag te rijden.

Dit zijn de specs:
2x samsung lithium accu 60v 24 Ah (naast elkaar in het buddy)
3000w bosch motor

Meer info is hier te vinden.
https://www.voordeelscooters.nl/iva-e-go-s5.html

Alvast bedankt

• kvdbroucke
  • Laatst online: 19-08-2024
Dag David,

160km ga je niet halen met de 2 accu's.
Wij hebben een Monasso Grace, hier haal je 45 km uit een accu zonder dat de max. snelheid daalt.

je hebt 240 watt meer, maar wel een zwaardere motor. Die zal dus iets meer verbruiken waardoor die 240 watt extra zo verbruikt zijn.

Bij vriestemperaturen zien wij na 32km nog 60% capaciteit, maar dan gaat het snel berg af.

Idealiter kan je op het werk opladen, dan hoef je de accu's niet leeg te rijden.
Wij gebruiken trouwen de ene accu voor de heenrit en de andere voor de terugrit.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 13:11
Hier een interview met de ceo van etergo YouTube: Etergo AppScooter CEO | CleanTechnica Interview
Het klinkt allemaal niet heel overtuigend, al zeker niet wanneer de interviewer over de batterij begint en als reactie krijgt "iedereen wil toch gewoon de batterij volledig opladen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Anoniem: 1309804 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:07:
Ik ben geïnteresseerd in een IVA E-Go S5, er wordt een actieradius opgegeven van 160 km met twee accu's. Kunnen jullie inschatten of dit realistisch is? De prijs is in ieder geval aantrekkelijk voor mij. Ik ben van plan voor woon-werk verkeer ongeveer 80 km per dag te rijden.

Dit zijn de specs:
2x samsung lithium accu 60v 24 Ah (naast elkaar in het buddy)
3000w bosch motor

Meer info is hier te vinden.
https://www.voordeelscooters.nl/iva-e-go-s5.html

Alvast bedankt
reken er maar op dat je na 70km stil staat met 45km/u. dus 60km effectief.
wil je meer bereik moet je gewoon een grotere accu hebben, dus andere scooter of aftermarket gaan waar je makkelijk over de 100km kan krijgen.
trub schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:09:
Hier een interview met de ceo van etergo YouTube: Etergo AppScooter CEO | CleanTechnica Interview
Het klinkt allemaal niet heel overtuigend, al zeker niet wanneer de interviewer over de batterij begint en als reactie krijgt "iedereen wil toch gewoon de batterij volledig opladen"
het hele ding is niks. unibody constructie, dus 1 paaltje pakken en je frame is total loss. de accu's zijn zo'n bizarre maat dat je vast zit aan hun ecosysteem met extreem dure accuprijzen die een doorsnee scooter vrij snel total loss verklaren als de accu versleten is. en dan nog het feit dat er allemaal software-troep inzit waardoor je geen aftermarket onderdelen kan gebruiken en dus een flink probleem hebt als ook deze toko over een jaartje of 3~4 over de kop gaat zoals elke andere scootertoko die niet kijkt naar de doorsnee gebruiker die woon-werk wilt doen maar naar de baarddragende-hippie-sjaaltjesmarkt.

fun fact: ik heb de eigenaar eens wat inhoudelijke vragen proberen te stellen, maar de kennis is er gewoon niet, het bedrijf bestaat hoofdzakelijk uit marketing en verkopers als je op linkedin en zo gaat kijken. een bedrijf die opstart moet eerst een product ontwikkelen, dus heb je meer techniek in dienst dan verkopers. als het product productiegereed is kan je meer markting aan gaan nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 20-12-2019 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor 80 km per dag rijden moet je idd minimaal 3.5-4 kWh accu's hebben, zo'n scooter met 2.5 kWh daar ga je niet blij van worden. Bedenk ook dat er in de winter als het koud is nog eens makkelijk een derde van het bereik eraf gaat.
de kennis is er gewoon niet, het bedrijf bestaat hoofdzakelijk uit marketing en verkopers
Tsja, maar zo werkt het hier in Europa. Alle fabrikage en technische know-how zit bij de OEM fabrikant in Azie, daar wordt door Etergo een scooter besteld, die hier via de marketing afdeling wordt verkocht, en dan hopen dat er niet teveel kapot gaat onder garantie. Er zijn er wel een paar die het ook echt hier doen, Piaggio, Govecs, etc. Maar dan kan je geen Chinese prijzen meer hanteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt. Big Mack
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-03 20:08
Zag vandaag deze voorbij komen en vroeg me af of iemand al ervaring heeft met EWII voertuigen?

https://www.bva-auctions..../lot/44623/14066454?pid=0

Voor de prijs zeker een leuk ding 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb nu 2kWh (48V @ 40Ah) met een Chinese Vespa die wel aardig wat aan regenereren doet.
Daar haal je dan max 40km mee in de kou. Dat is wel de uiterste grens.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 20-12-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Lt. Big Mack schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:34:
Zag vandaag deze voorbij komen en vroeg me af of iemand al ervaring heeft met EWII voertuigen?
https://www.bva-auctions..../lot/44623/14066454?pid=0
Voor de prijs zeker een leuk ding 8)
met 8kWh accu kan je met een nieuwe controller wel een paar bandjes oproken. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 20:37

Metro2002

Memento mori

Ik zit met een schuin oog te kijken naar de IVA E-GO S4 met uitneembare accu. Betekent dit dan ook dat je de accu eruit kan halen en buiten de scooter kan opladen? Ik heb namelijk geen enkele mogeljkheid tot opladen in de kelderbox dus ik zal een accu mee naar binnen moeten nemen om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als ze adverteren met een uitneembare accu lijkt me dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Metro2002 Ik heb 48V en 40ah waarvan ik misschien maar 30ah gebruik.
Die 80km ga je dus niet halen is mijn insteek, tenzij snorscooter en je ook rustig aan doet.
Ik rij er tegen de 60km/u mee, en dan gaat het hard achteruit. 40km is echt de max.
Verder heb ik er 2.25kw motor in, ik zou ook niet echt minder willen hebben.

Maar negeer bovenstaande als je hem als 25km/u gaat gebruiken. En een niet te grote accu is wel fijn om hem te kunnen tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@!null en @flippy Als je dan een keertje een ritje van 50 km wil maken (kind achterop, of vriendin achterop), kan dat daar dan ook mee? En hoelang duurt het om weer opgeladen te zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 23-12-2019 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
opladen ligt aan de lader, niet de accu. maar sneller laden = sneller de accu kapot.

je kan met zoveel bagage rijden als je wilt tot ie leeg is. hoe ver datis ligt aan een berg verschillende dingen. provenciale wegen of juist veel stad, hoogteverschil en wind om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

!null schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:40:
@Metro2002 Ik heb 48V en 40ah waarvan ik misschien maar 30ah gebruik.
Die 80km ga je dus niet halen is mijn insteek, tenzij snorscooter en je ook rustig aan doet.
Ik rij er tegen de 60km/u mee, en dan gaat het hard achteruit. 40km is echt de max.
Verder heb ik er 2.25kw motor in, ik zou ook niet echt minder willen hebben.

Maar negeer bovenstaande als je hem als 25km/u gaat gebruiken. En een niet te grote accu is wel fijn om hem te kunnen tillen.
Ik zat naar de 25km/u versie te kijken en dat die 80km niet realistisch is weet ik ook maar hoeveel is dan wel realistisch, 50km? 60km? Woon-werk is slechts 20km per dag maar ik wil hem vooral ook gebruiken in de zomer om eens naar het strand te gaan bv (dat is 50km heen en weer), zou het dan slim zijn om die 2e accu erbij te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Metro2002
Je zal een stuk minder verbruiken omdat je 25 rijdt ipv 55 wat ik doe. Wellicht is het prima.
En in de zomer naar het strand is het toch warm.

Je kan het erop gokken en altijd nog de 2e accu bij bestellen. Daar zou ik dan rekening mee houden.
20km enkele reis naar je werk zal je altijd wel halen als je daar kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
vraag is welke snelheid je daadwerkelijk gaat rijden, qua verbruik zit er echt wel een verschil tussen 25 op de meter of 25 op de hps, en natuurlijk de vraag of je niet gewoon 31 wilt gaan rijden om in elk geval niet omver te worden gereden door ebikes en opgevoerde blauwe platen die 50 rijden op het fietspad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

flippy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:34:
vraag is welke snelheid je daadwerkelijk gaat rijden, qua verbruik zit er echt wel een verschil tussen 25 op de meter of 25 op de hps, en natuurlijk de vraag of je niet gewoon 31 wilt gaan rijden om in elk geval niet omver te worden gereden door ebikes en opgevoerde blauwe platen die 50 rijden op het fietspad
Is een electrische scooter makkelijk op te voeren dan? Harder dan 30 hoeft van mij niet ivm controles maar als ie bv 29 zou kunnen zou dat ideaal zijn. Neem aan dat je de helft aan opgegeven range altijd wel moet halen toch? Ben geen wilde rijder ofzo verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 06-01-2020 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
opgegeven bereik is doorgaans gebaseerd op ~20kmu en banden opgepompt tot 50 bar en een 5 jarig anorexia kindje erop in superman houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01
Ik lees hier al een tijd mee en wilde eigenlijk al langer vaarwel zeggen tegen mijn benzine scooter maar aangezien ik weinig van electronica weet was het zelf bouwen van een battery pack helaas geen optie.

Dus toen @Stef87 zijn elektrische scooter in de verkoop deed zag ik mijn kans schoon om mijn benzine scooter op te doeken :)

Novox C50

Ik heb 'm een maandje geleden al overgenomen maar had er tot vandaag nog niet op gereden afgezien van de proefrit.
Omdat een knipperlicht stuk was wilde ik dat eerst repareren voordat ik er echt op ging rijden en met de drukte aan het eind van het jaar en de feestdagen plus een vakantie maakte dat het allemaal wat langer duurde.

Maar het knipperlicht is inmiddels gerepareerd dus er kon gereden worden :9

Rijdt echt een stuk lekkerder dan zo'n benzine motor, niet dat geschommel van de 4takt en trekt ook een stuk sneller op wat ook wel prettig is.
Deze scooter heeft alleen wel een stuk kleinere wielen dan mijn oude benzine dus dat is wel een stukje nerveuzer qua rijgedrag maar dat is weer een kwestie van wennen.

Vandaag ongeveer 30Km gereden en het voltage is nu gezakt van 4,02V (=vol) naar 3,64V, aangezien 3V de ondergrens schijnt te zijn en naar ik begrepen heb de ontlading redelijk gelijkmatig gaat lijkt het erop dat er nog niet de helft van de capaciteit gebruikt is en 60Km zeker haalbaar moet zijn.

Er zijn nog wel een aantal punten die ik nog wil gaan aanpakken:
  1. Snelheidsmeter en kilometerteller zitten er niet op en moet ik nog toevoegen
  2. Batterij lading indicator geldt hetzelfde voor
  3. De voorrem gaat schokken als je daar mee remt, nog uitzoeken waar dat aan ligt
  4. Remlicht werkt alleen op linker remhandel, niet op rechts
  5. GPS tracker inbouwen
  6. Dagrijverlichting
Wat het eerste punt betreft ben ik er nog niet uit hoe.
Iets aansluiten op het huidige dashboard is lastig heb ik begrepen omdat er nu een andere controller in zit en er blijkbaar geen universeel protocol is om de snelheidsweergave aan te sturen.
Ik zou een losse GPS snelheidsmeter kunnen kopen:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61agjnRFcrL._SL1000_.jpg
Maar goed, waar laat je zo'n ding. Dan moet het huidige dashboard er helemaal uit.

Of het kan via de Tiny BMS, die kan de snelheid lezen via de hall sensor van de motor en dan kan via de telefoon app Ebike Analyzer de snelheid zien met de bluetooth module:
Afbeeldingslocatie: https://www.energusps.com/website/image/ir.attachment/5699_26f9c0b/datas
Heeft wel al voordeel dat gelijk punt 2 ook is opgelost maar zit je wel met een losse telefoon en ik vind het fijner om het gewoon op het dashboard te kunnen zien.

Voor de Tiny BMS is ook een losse SOC led indicator beschikbaar:
Energus SOC-BAR led display
Die is wel ergens op het stuur weg te werken alleen is dat ding dan weer niet waterdicht waardoor je eerst een behuizing moet maken wat het weer een stuk lastiger maakt.

Kortom, ik ben er nog niet uit hoe snelheid en acculading weer te geven.

De voorrem heb ik nog niet goed naar kunnen kijken. Heb even snel gekeken naar het peil van de remvloeistof, dat wel nog voldoende was maar dat er slijmdraden in de remvloeistof zitten is vast niet goed :) dus is er nu een remontluchtingsetje onderweg waarmee ik de remvloeistof moet kunnen vervangen en hopelijk gaat dat helpen.

Voor de GPS tracker heb ik op Ali zitten rondkijken.
Twee opties spreken me wel aan.

De Sinotrack ST-901

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Y7YxaET1gK0jSZFrq6ANCXXal/Mini-Waterproof-Builtin-Battery-GSM-GPS-tracker-ST-901-for-Car-motorcycle-vehicle-3G-WCDMA-device.jpg

En de Ertengtec MV720

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H4b7600821ed340e7add25e20fcd847778.jpg

Die laatste lijkt wat kleiner te zijn en dus makkelijker weg te werken.
En die heeft ook de optie dat je op afstand iets kan uitschakelen door het via de tracker te schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H3f131e6ce0bb4800ad0e7865c5c26784b.jpg
In het voorbeeld hebben ze het over een oliepomp maar ik vermoed dat ze de brandstofpomp bedoelen.
Als ik dan op mijn scooter het contactslot laat schakelen kan je 'm op afstand uitzetten. :P
Blijft alleen natuurlijk wel chinees spul dus ik weet niet hoe goed dat beveiligd is en of andere grapjassen dat dan ook kunnen.

Die Sinotrack heeft ook een extra kabel naast de voeding, staat "acc" bij ter detectie van ontsteking, maar of je daar dan ook iets mee kan uitschakelen is me niet helder.

Qua dagrijverlichting zat ik aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: https://www.zandri.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/n/knipperlicht_led_set_voorkant_agm_vx_berini_napoli_btc_riva_turbho_rl-50_dmp_audi_look_smoke_dagrijverlichting_5.jpg
Lekker makkelijk te plaatsen omdat je dan enkel de knipperlichten hoeft te vervangen.
Weet alleen niet of die verlichting nu een hele grote impact op het enegieverbruik heeft en dat dan echt veel kilometers bereik gaat kosten.

Nog genoeg te doen dus aan de scooter en dan heb ik nog niet eens gekeken naar het tweaken van de opties in de Kelly controllers. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
practies advies: ga niet zomaar aan die kelly controllers of de tiny liggen rommelen. met name de controllers zijn op elkaar ingespeeld en pielen in eentje gaat problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Dank voor de waarschuwing!
Was ook niet van plan zomaar wat instellingen te gaan veranderen hoor. ;)
En ik weet dat je ze niet onafhankelijk van elkaar moet gaan aanpassen.

Ga me eerst inlezen en bij twijfels vraag ik het eerst aan jou :)

Ben ook geen grote wijzigingen van plan, hooguit de regeneratie iets hoger zetten en misschien dat er wat aan de manier hoe de gas hendel reageert kan worden ingesteld.
Nu accelereert hij best snel voor mijn gevoel als ik de gashendel een beetje open draai en wordt daar nog nog een beetje door verrast, dus als dat wat minder kan, maar tegelijkertijd is het wel fijn om snel op te kunnen trekken dus als ik dat kan bereiken door de gashendel echt open te trekken heb ik beide opties.
Weet niet of dat kan en waarschijnlijk is het ook gewoon een kwestie van wennen van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je bent niet gewend dat dat er geen vertraging is in de vermogensopbouw. dat kost even tijd.

en deze scooter is "niet orgineel" meer....

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 07-01-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Mijn scooter staat al dik 3 maanden langs de kant.
Het probleem van de vastgelopen kabel is nog niet opgelost.
De TinyBMS die ik in mijn accupakket heb zitten, heeft ook een kabel voor draadloze verbinding, maar Flippy moet die nog even goed maken.
Verder doet de Kelly KLS-S controller prima zijn werk, maar ja..die kabel..
Ik heb via Marktplaats een 2500 watt achterwiel met schijfrem gekocht, maar dit is duidelijk van een ouder type C50 van Novox, dus dunne shit.
Vandaar dat Flippy op zoek is naar een dikkere kabel, zoals op zijn achterwiel die hij meebracht.
Helaas is dat een achterwiel met trommelrem, en de as is veel dikker, waardoor de ringen niet passen, en dus staat mijn scooter nog steeds ongebruikt in de schuur.
De komende dagen dus weer lekker op de fiets door de stromende regen.
Mijn rug is kapot, en ik ben er echt klaar mee, met deze vervoersproblematiek.
Hopelijk is zaterdag alles opgelost.

Ja, de scooter van Stef is wel prima.
Ik heb trouwens ook een GPS kilometerteller nieuw in de doos in de schuur liggen.
Of ik die ooit nog inbouw betwijfel ik.
Dus als er liefhebbers zijn...

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Metro2002 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Is een electrische scooter makkelijk op te voeren dan? Harder dan 30 hoeft van mij niet ivm controles maar als ie bv 29 zou kunnen zou dat ideaal zijn. Neem aan dat je de helft aan opgegeven range altijd wel moet halen toch? Ben geen wilde rijder ofzo verder.
Je kan via een app gewoon je snelheid aanpassen, wat ik heb begrepen.
Bij mij werkt het nog niet, dus ik kan je nog niet vertellen hoe.
Eerst moet ik betere batterijen er in hebben.
De TinyBMS van Energus doet verder het werk i.c.m. de Kelly controller.
Ik las op sites van scooterdealers dat die ook een manier hebben gevonden om hun scooters op te voeren, als ze elektrisch zijn.
Hoe sommigen dat gaan doen, wil ik eigenlijk best graag weten, want als ik naar de specs kijk, stemt me dat niet bijzonder vrolijk.
Kijk maar eens op Scootercentrum of Fast&Furious.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
OlafBso schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:12:
Mijn scooter staat al dik 3 maanden langs de kant.
Het probleem van de vastgelopen kabel is nog niet opgelost.
De TinyBMS die ik in mijn accupakket heb zitten, heeft ook een kabel voor draadloze verbinding, maar Flippy moet die nog even goed maken.
Verder doet de Kelly KLS-S controller prima zijn werk, maar ja..die kabel..
Ik heb via Marktplaats een 2500 watt achterwiel met schijfrem gekocht, maar dit is duidelijk van een ouder type C50 van Novox, dus dunne shit.
Vandaar dat Flippy op zoek is naar een dikkere kabel, zoals op zijn achterwiel die hij meebracht.
Helaas is dat een achterwiel met trommelrem, en de as is veel dikker, waardoor de ringen niet passen, en dus staat mijn scooter nog steeds ongebruikt in de schuur.
De komende dagen dus weer lekker op de fiets door de stromende regen.
Mijn rug is kapot, en ik ben er echt klaar mee, met deze vervoersproblematiek.
Hopelijk is zaterdag alles opgelost.

Ja, de scooter van Stef is wel prima.
Ik heb trouwens ook een GPS kilometerteller nieuw in de doos in de schuur liggen.
Of ik die ooit nog inbouw betwijfel ik.
Dus als er liefhebbers zijn...
Ah die heb ik even gemist. Wat bedoel je met vastgelopen kabel? Kan het even niet zo snel vinden.

Drie maanden stoeien is wel even lastig ja. De novox c50 die ik ook had had een schijfrem achter, maar dan zit je vast aan een 6fase elektromotor waardoor je een extra controller nodig zou hebben. (Origineel zou die 3500w bij 48v moeten geven, dat zal nu meer zijn)

Overigens blij dat @Vliegvlug de scooter heeft overgenomen en ik zo op het forum af en toe wat kan volgen. (Zelf heb ik al eenmaal 65-70km gereden met 2 personen en vmax 51km/h op die accu)

(Mijn vriendin heeft binnenkort een elektrisch skoda citigo om onze mobiliteit wat te verbeteren, gezien ze nooit op de scooter durfde te rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Ah die heb ik even gemist. Wat bedoel je met vastgelopen kabel? Kan het even niet zo snel vinden.

Drie maanden stoeien is wel even lastig ja. De novox c50 die ik ook had had een schijfrem achter, maar dan zit je vast aan een 6fase elektromotor waardoor je een extra controller nodig zou hebben.
Ja, 1 controller is wel genoeg.
De kabel naar mijn achterwiel is vastgelopen omdat een zekere scooterdealer het wiel niet stevig genoeg had vastgedraaid. Vervolgens waren mijn vrouw en ik een jaar weg en toen ik in september weer ging rijden was het een kwestie van tijd voor dit zou gebeuren..

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik had vandaag een tegenvaller bij de tweede rit met mijn scooter. :/
Gisteren 30Km zonder problemen gereden en omdat het voltage toen gezakt was van 4.02V naar 3.64V én 3V het minimum voltage is, was mijn simpele logica dat de accu nog voor 64% vol was.
Daarom wilde vandaag gewoon weer 30Km rijden zonder de accu te hebben bij geladen.

Toen bleek dat mijn logica blijkbaar iets te simpel was :o
Precies halverwege viel de scooter even uit tijdens het optrekken.. :'(

Aangezien ik natuurlijk geen trek had in 15Km teruglopen heb ik gelijk mijn noodprogramma geactiveerd; dimlicht uit en snelheid gehalveerd.
Naar mate ik langer onderweg was ben ik uit angst steeds langzamer gaan rijden.Gezien de tijd die ik er over gedaan heb kwam ik gemiddeld op iets van 20Km/u uit voor die laatste 15Km.

Thuis met Batter Insider het voltage uitgelezen en hoewel ik verwacht had dat rond de 3V aan te treffen, bleek het nog een verrassend hoge 3,36 a 3,37V te zijn.
Blijkbaar zakt het voltage bij optrekken zodanig in dat het onder een grenswaarde komt en de BMS de boel uit gooit. Er stond ook een mooie "Fully Discharged Cuttoff Occured" waarschuwing in het log.
Twee eigenlijk want toen ik bijna thuis was heb ik nog wel even geprobeerd harder te rijden maar dat werd bij accelereren gelijk beloond met het wegvallen van de stroom.

Dus blijkbaar is 4,02 vol en 3,36 leeg dus is 0,0066V ongeveer 1% accucapaciteit
Wat betekent dat ik toen ik vandaag vertrok bij 3,64V de accu nog op ~42% capaciteit zat en het achteraf logisch is dat ik die 30Km niet ging halen.
Dan zou ik wel verwachten dat ik vandaag iets verder dan 15Km had moeten kunnen rijden voordat ik de eerste keer stil viel.
Maar dat is vast te verklaren doordat bij het laatste stuk van de batterij de spanning niet lineair daalt maar sneller en dat daarnaast het voltage zakt bij accelereren.
Of dat het voltage hoger was toen de scooter de eerste keer uitviel, ik heb er daarna tenslotte nog 15Km langzaam mee gereden.

Hieronder wat plaatjes van de verschillende meetingen:
Batter Insider Live Data - Full charged
Vol geladen accu net van de lader af

Batter Insider Live Data - na 30Km @50Km/u
Accu na een rit van 30Km bij een snelheid van ongeveer 50Km/uur (weet de precieze snelheid niet omdat ik geen snelheidsmeter heb :P )

Batter Insider Live Data - na 45Km @50Km/u plus 15Km @20Km/u
Accu na 45Km op ~50Km/uur en 15Km op 20Km/u
Het was niet zo dat ik na 15Km helemaal stil viel maar ben gestopt omdat ik thuis was. Acceleren heb ik wel getest en dat ging niet.

Conclusie is dat het dus elke dag mijn scooter aan de lader hangen wordt en ik na een werkdag geen al te lange ritjes meer kan maken.
En dat ik ook echt wel een snelheidsmeter en accuspanning indicator moet hebben. ;)

Kan dat trouwens kwaad voor de batterij dat hij steeds voor slechts iets van 58% wordt ontladen?
Heeft dat nog invloed op de levensduur of op het balanceren van de accu?
Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Overigens blij dat @Vliegvlug de scooter heeft overgenomen en ik zo op het forum af en toe wat kan volgen.
Ik post af en toe wel eens wat ;)
(Zelf heb ik al eenmaal 65-70km gereden met 2 personen en vmax 51km/h op die accu)
..
Dat is geen verkeerde afstand!
Zeker niet met die snelheid en belading.

Ik hoopte ook die 60Km te halen.
Was dat met warm weer en al een tijdje terug?
Kan het zijn dat de accu na 1 a 2 jaar in capaciteit is achteruit gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
@Vliegvlug Ok zou beginnen met die SoC even handmatig in te stellen. 4.05v = 80-85% ongeveer.

3.5v naar 3.0v gaat veel sneller dan van 4.05v naar 3.55v. Zoek even “discharge curve 4.2v 18650 cel”

Het is het best om gewoon elke dag bij te laden. Dat is ook het beste voor de batterij. (3.xx kWh Panasonic)

Capaciteitsverlies zal echt nihil zijn: meer dan een handje vol cycles heeft de accu niet doorlopen.

Als je nog niets veranderd hebt is die op 51km/h gps kilometers begrensd. Die 65km had ik gereden toen het vrij koud was waarvan 75% van de tijd op max snelheid in de begrenzer (met windscherm) als ik het mij goed herinner.

Als je toch iets meer capaciteit wilt gebruiken zou ik @flippy de meanwell laders even laten bijstellen naar bijvoorbeeld 4.10 a 4.13v per cell bijvoorbeeld nadat het laden stopt zakt het voltage altijd een beetje: staat standaard op 4.05v, slaat de lader af is het voltage na een poosje ook iets lager dan ingestelde max.

(En ook eventueel het vermogen iets lager afstellen, zodat je minder warmteverliezen hebt bij optrekken en wat zuiniger kan rijden)

[ Voor 29% gewijzigd door Stef87 op 07-01-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het "middenpunt" van de panasonic cellen zit op 3.65V. maar als je veel vermogen vraagt zakt het voltage tot onder de 3v. de bms zal dan ingrijpen als je dit langer dan een paar seconden onder de 3v zakt. dit kan rustig ingesteld worden op 2.5V

dus de truc is om als de accu leeg loopt om gewoon wat minder lomp vol gas te geven. een echer voltmeter kan je helpen om onder die magische grens te blijven bij hard accelereren. maar als je een poosje ermee rijd voel je het zelf wel aan.

ps: dit is iets wat alle E-scooters of zelfs accuboormachines hebben, maar omdat deze "iets" meer vermogen heeft dan orgineel is het effect nogal wat meer aanwezig, ook het feit dat de accu conservatiever is ingesteld helpt je natuurlijk niet maar zorgt wel voor een veel langere levensduur. dus het zal een afweging blijven tussen levensduur en capaciteit.
maar doe gewoon 1 ding: opladen als je het kan, probeer vooral te laden op een plaats waar je de stroom niet zelf betaald. het laadsysteem in deze scooter is zo ingeregeld dat je altijd gewoon aan de lader moet hebben hangen als je niet rijd.

ps: uitzetten van de verlichting doet bar weinig, dat is op 1 uur rijden ongeveer 500m rijden qua verbruik....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vliegvlug Je moet even een grafiekje hebben van het voltage in verhouding tot State of Charge van de cellen die gebruikt zijn in je scooter. Dan zie je het meteen.
Het grote middengebied gaat vrij constant naar beneden, maar op een gegeven moment gaat het een stuk harder naar beneden. Als je al rondom 3.3v zit, dan zit je bij veel cellen al in een "vrije val" naar beneden toe en is het gauw afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:02:
@Vliegvlug Ok zou beginnen met die SoC even handmatig in te stellen. 4.05v = 80-85% ongeveer.

3.5v naar 3.0v gaat veel sneller dan van 4.05v naar 3.55v. Zoek even “discharge curve 4.2v 18650 cel”

Het is het best om gewoon elke dag bij te laden. Dat is ook het beste voor de batterij. (3.xx kWh Panasonic)

Capaciteitsverlies zal echt nihil zijn: meer dan een handje vol cycles heeft de accu niet doorlopen.
Bedoel je met die discharge gafief toevallig die hieronder rechts:
Battery Insider - Cell Settings

Daar zie ik inderdaad dat het laatste stukje capaciteit hard naar beneden gaat.

Moet inderdaad nog de SoC waarde invoeren. Ik snap dat 4,05V 80-85% is omdat 4,2 echt vol vol is en dus 100% maar aangezien 4,05 voor deze scooter vol is omdat hij niet verder laadt ga ik gewoon 100% invullen wanneer de lader is afgeslagen rond de 4,03.
Dat is tenslotte de 100% voor mij en anders geeft de SOC LED bar of andere metertjes ook nooit goed aan dat de accu, voor mij, volledig is opgeladen.

Aantal laadcycli staat in de statistieken nu op 341 keer sinds 26-6-2019 maar ik heb eigenlijk geen idee hoe vaak je zo'n accu kan laden en wat er met een laadcyclus eigenlijk bedoelt wordt.
Want er staat ook een "Fully Charged Count" maar die staat al op 20 sinds ik de scooter heb en is ook niet verhoogd nadat ik 'm vannacht heb volgeladen na het bijna leeg zijn van gisteren.

Battery Insider - Statistics
Als je nog niets veranderd hebt is die op 51km/h gps kilometers begrensd. Die 65km had ik gereden toen het vrij koud was waarvan 75% van de tijd op max snelheid in de begrenzer (met windscherm) als ik het mij goed herinner.

Als je toch iets meer capaciteit wilt gebruiken zou ik @flippy de meanwell laders even laten bijstellen naar bijvoorbeeld 4.10 a 4.13v per cell bijvoorbeeld nadat het laden stopt zakt het voltage altijd een beetje: staat standaard op 4.05v, slaat de lader af is het voltage na een poosje ook iets lager dan ingestelde max.

(En ook eventueel het vermogen iets lager afstellen, zodat je minder warmteverliezen hebt bij optrekken en wat zuiniger kan rijden)
De Kelly controllers heb ik nog niet eens aan de computer gehangen.
De instelling staat dus nog steeds hetzelfde als jij het had gedaan, die 51Km/u.

Wel apart dat jij zoveel verder kwam bij ook koude omstandigheden maar mogelijk trok jij rustiger op zoals flippy hieronder uitlegt en kon je daardoor wel doorrijden zonder uitval.
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:34:
het "middenpunt" van de panasonic cellen zit op 3.65V. maar als je veel vermogen vraagt zakt het voltage tot onder de 3v. de bms zal dan ingrijpen als je dit langer dan een paar seconden onder de 3v zakt. dit kan rustig ingesteld worden op 2.5V
Dat is dan de waarde die in de bovenstaande rechter grafiek op 2,90 staat?
Die dus op 2,50 zetten?

Goed om te weten dat 3,65V overeenkomt met 50% lading, krijg ik er ook een beter gevoel voor. :)
dus de truc is om als de accu leeg loopt om gewoon wat minder lomp vol gas te geven. een echer voltmeter kan je helpen om onder die magische grens te blijven bij hard accelereren. maar als je een poosje ermee rijd voel je het zelf wel aan.
Dat voorzichtig gas geven is inderdaad nog wel een dingetje wat ik in de vingers moet krijgen.
Maar zeg je nu dat als ik rustiger had opgetrokken gisteren nadat de BMS ingreep dat ik voor die laatste 15Km nog prima harder had kunnen rijden zonder met een lege accu te staan?

En zou dat dan met 30, 40 of zelfs 50Km/u kunnen?
Is wel handig om te weten mocht het onverhoopt weer een keer gebeuren, dan zit ik niet zo met het zweet in mijn bilnaad en ben ik wat sneller thuis dan met 20. ;)
ps: dit is iets wat alle E-scooters of zelfs accuboormachines hebben, maar omdat deze "iets" meer vermogen heeft dan orgineel is het effect nogal wat meer aanwezig, ook het feit dat de accu conservatiever is ingesteld helpt je natuurlijk niet maar zorgt wel voor een veel langere levensduur. dus het zal een afweging blijven tussen levensduur en capaciteit.
Wat bedoel er mee je dat deze scooter "iets" meer vermogen heeft?
Zit er een zwaardere motor in dan waar hij oorspronkelijk mee kwam? Op het kentekenbewijs staat 2,50KW

Wat me ook opviel is dat er op staat dat de Max. snelheid 43 km/h is wat ik een vreemde waarde vind, op die van mijn benzine scooter staat gewoon 45km/h wat ik logischer vind.
Misschien omdat dit een e-scooter is?
maar doe gewoon 1 ding: opladen als je het kan, probeer vooral te laden op een plaats waar je de stroom niet zelf betaald. het laadsysteem in deze scooter is zo ingeregeld dat je altijd gewoon aan de lader moet hebben hangen als je niet rijd.
Gratis laadpunten heb ik helaas niet in de buurt maar ik troost me met de gedachte dat opladen sowieso goedkoper is dan tanken aan de pomp :*)

Gisteren heb ik de scooter in de huiskamer opgeladen en viel me op dat de onderste meanwell lader een verschrikkelijk harde coil whine heeft. Kan dat kwaad en is dat een indicatie dat die stuk aan het gaan is?
Ik zag dat je in eerdere posts aangaf dat je een lader beter niet op een scooter kan meenemen omdat die nogal gevoelig zijn, of zijn dit speciale varianten die er tegen kunnen aangezien ze op de scooter geschroefd zitten.

Dat de scooter gewoon aan de lader kan blijven had ik niet verwacht eigenlijk, hoor nooit anders dan dat dat slecht zou zijn voor accu's. Maar maakt het wel makkelijk, hoef ik er niet op te letten. :D
Geldt dat ook als ik de scooter een paar weken niet gebruik?
Heb hem dan liever niet aan de stroom als ik niet thuis ben om er op te letten.

Dacht ook dat voor opslag ongeveer een halve lading het beste is, dat heb ik in elke geval begrepen voor het opslaan van mijn gereedschapaccu's.
ps: uitzetten van de verlichting doet bar weinig, dat is op 1 uur rijden ongeveer 500m rijden qua verbruik....
Kijk dat wist ik niet ;)
Ik dacht halogeen is niet zuinig dus uit die hap!
Dan weet ik dat ik me ook geen zorgen hoef te maken als ik dagrijverlichting toevoeg, dat zal dan maar een paar meter bereik kosten aangezien dat LED is.
!null schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:07:
@Vliegvlug Je moet even een grafiekje hebben van het voltage in verhouding tot State of Charge van de cellen die gebruikt zijn in je scooter. Dan zie je het meteen.
Het grote middengebied gaat vrij constant naar beneden, maar op een gegeven moment gaat het een stuk harder naar beneden. Als je al rondom 3.3v zit, dan zit je bij veel cellen al in een "vrije val" naar beneden toe en is het gauw afgelopen.
Dank voor de aanvulling, komt wel overeen met het grafiekje hierboven.
Dan zat ik met die 3,36V waar ik gisteren mee thuis kwam dus al aardig aan de ondergrens :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:03:
Moet inderdaad nog de SoC waarde invoeren. Ik snap dat 4,05V 80-85% is omdat 4,2 echt vol vol is en dus 100% maar aangezien 4,05 voor deze scooter vol is omdat hij niet verder laadt ga ik gewoon 100% invullen wanneer de lader is afgeslagen rond de 4,03.
Dat is tenslotte de 100% voor mij en anders geeft de SOC LED bar of andere metertjes ook nooit goed aan dat de accu, voor mij, volledig is opgeladen.
als jij 4.05V als vol aangeeft zoals hij nu staat is dat 100% voor de bms. die aparte soc waarde is om handmatig hem goed te zetten, hoef je niet eerst de accu helemaal leeg t etrekken voordat hij de goede waarde aangeeft.
Dat is dan de waarde die in de bovenstaande rechter grafiek op 2,90 staat?
Die dus op 2,50 zetten?
Goed om te weten dat 3,65V overeenkomt met 50% lading, krijg ik er ook een beter gevoel voor. :)
nee, je moet kijken bij safeties. daar zitten de waardes waarbij de bms ingrijpt.
de 2.9v is gewoon voor de juiste Soc berekening.
Dat voorzichtig gas geven is inderdaad nog wel een dingetje wat ik in de vingers moet krijgen.
Maar zeg je nu dat als ik rustiger had opgetrokken gisteren nadat de BMS ingreep dat ik voor die laatste 15Km nog prima harder had kunnen rijden zonder met een lege accu te staan?

En zou dat dan met 30, 40 of zelfs 50Km/u kunnen?
Is wel handig om te weten mocht het onverhoopt weer een keer gebeuren, dan zit ik niet zo met het zweet in mijn bilnaad en ben ik wat sneller thuis dan met 20. ;)
ja, gewoon je amperes onder controle houden.
Wat bedoel er mee je dat deze scooter "iets" meer vermogen heeft?
Zit er een zwaardere motor in dan waar hij oorspronkelijk mee kwam? Op het kentekenbewijs staat 2,50KW

Wat me ook opviel is dat er op staat dat de Max. snelheid 43 km/h is wat ik een vreemde waarde vind, op die van mijn benzine scooter staat gewoon 45km/h wat ik logischer vind.
Misschien omdat dit een e-scooter is?
motorvermogen word geregeld door de controller, niet de motor. de motor moet de amperes absoberen die de controller hem geeft, zolang de motor niet uitbrand kan je dus lekker amperes erin blijven jassen. daarom kijgt tesla ook 500pk uit een motor die niet veel groter is dan een biertender vaatje.
deze scooter levert "aanzienlijk" meer dan 2,5 kW.... (en ja, hij kan nog harder) O-)
Gisteren heb ik de scooter in de huiskamer opgeladen en viel me op dat de onderste meanwell lader een verschrikkelijk harde coil whine heeft. Kan dat kwaad en is dat een indicatie dat die stuk aan het gaan is?
Ik zag dat je in eerdere posts aangaf dat je een lader beter niet op een scooter kan meenemen omdat die nogal gevoelig zijn, of zijn dit speciale varianten die er tegen kunnen aangezien ze op de scooter geschroefd zitten.
deze laders kunnen daar gewoon tegen, ze zijn ook zo goed als waterdicht.
Dat de scooter gewoon aan de lader kan blijven had ik niet verwacht eigenlijk, hoor nooit anders dan dat dat slecht zou zijn voor accu's. Maar maakt het wel makkelijk, hoef ik er niet op te letten. :D
Geldt dat ook als ik de scooter een paar weken niet gebruik?
Heb hem dan liever niet aan de stroom als ik niet thuis ben om er op te letten.
als je hem een poos niet gebruikt kan je hem gewoon opladen en als ie vol is lostrekken, en dan paar uur voor je weer weggaat weer aan de lader hangen zodat ie lekker opgetopt is.
[b]Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:03:
Dacht ook dat voor opslag ongeveer een halve lading het beste is, dat heb ik in elke geval begrepen voor het opslaan van mijn gereedschapaccu's.
technisch gezien wel maar echte schade krijg je pas boven de 4.1V, daaronder haat de levensduur hard omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-01-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij hoeft ook niet weken aan een lader te staan als je er niet bent toch?

Het kan geen kwaad als hij er aan hangt, en hoe langer hij heeft, hij meer tijd heeft om de cellen te balanceren (zo is het bijvoorbeeld helemaal prima als hij de hele nacht erin hangt, terwijl hij al halverwege klaar is)
Maar als jij een paar weken op vakantie gaat en je vindt het geen prettig idee, dan zou ik hem niet in het stopcontact laten. Daar is ook geen noodzaak voor.

Maar wellicht hebben zowel de bouwer als vorige eigenaar een andere mening :)

Edit: Ah ik zie nu pas de toevoeging, dus dat is ook wat flippy zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 08-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
@Vliegvlug De ampères zijn (via controller) nog wel een “toefje” hoger gezet nadat flippy alles netjes had afgesteld op een “nulpunt” >:) die Waardes kunnen gerust 1/3e lager gezet worden en dan is de scooter nog steeds vlot. (Exacte instellingen weet ik zo niet)

Als je deze lager (laat) zetten dan zul je bij lagere SoC ook makkelijker de laatste restjes er uit kunnen persen.

*edit*
De lader heeft een relais, schakelt ook vanzelf af zodra het laden klaar is. Die laders zijn fanloos maar hoor je wel een beetje (is iig niet anders dan nieuw).

Die “charge count” is een domme teller, stekker er in en uit als de scooter vol is telt als 1 charge count.

Die teller met 20 cycles zou de cycles kunnen zijn die de lader nu leeg-vol heeft gemaakt. (Een cyclus is 1x leeg naar vol, kan ook in delen zijn gedaan)

20 lijkt mij al aan de hoge kant als ik kijk naar hoe weinig ik er op heb gereden, maar misschien heb jij ondertussen ook al een paar keer de accu flink leeg gereden.

(Ik weet niet of de TinyBMS alle cyclussen goed kan tellen)

[ Voor 47% gewijzigd door Stef87 op 08-01-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:46:
[...]

als jij 4.05V als vol aangeeft zoals hij nu staat is dat 100% voor de bms. die aparte soc waarde is om handmatig hem goed te zetten, hoef je niet eerst de accu helemaal leeg te trekken voordat hij de goede waarde aangeeft.
Ah, oke. Ik heb nu 100% ingevuld en geupload toen hij helemaal klaar was met laden, stond toen op 68% dus blijkbaar dacht de BMS dat dat bij 4,03V hoorde.
[...]

nee, je moet kijken bij safeties. daar zitten de waardes waarbij de bms ingrijpt.
de 2.9v is gewoon voor de juiste Soc berekening.
Dan staat het al goed met 2,50V :)
Dit zijn de waardes voor Safety:
  • Over-Voltage Cutoff 4,20 V
  • Under-Voltage Cutoff 2,50 V
  • Discharge Over-Current Cutoff 150 A
  • Charge Over-Current Cutoff 30 A
  • Over-Heat Cutoff 65 C
  • Low Temp Charder Cutoff -10 C
  • Automatic Recovery 5 s
[...]

motorvermogen word geregeld door de controller, niet de motor. de motor moet de amperes absoberen die de controller hem geeft, zolang de motor niet uitbrand kan je dus lekker amperes erin blijven jassen. daarom kijgt tesla ook 500pk uit een motor die niet veel groter is dan een biertender vaatje.
deze scooter levert "aanzienlijk" meer dan 2,5 kW.... (en ja, hij kan nog harder) O-)
Weer wat geleerd, dacht dat de motor een bepaalde rating had maar het is dus de combinatie van wat de accu kan leveren aan Amps icm met de uitbrandgrens van de motor die het totale vermogen bepalen wat de scooter heeft.
En het is geen probleem dat dit niet meer klopt met wat op het kentekenbewijs?
Of meer een kwestie van dat dit nooit wordt gecontroleerd? ;)
Hoeveel vermogen heeft mijn scooter dan nu? ben wel benieuwd eigenlijk.
[...]

deze laders kunnen daar gewoon tegen, ze zijn ook zo goed als waterdicht.
Dat moet ook haast wel gezien de plek waar ze zitten bij het achterwiel, daar komt in de regen vast wel wat water op.

Was meer die superhoge harde pieptoon waar ik op doelde, of dat een teken is van "imminent failure" :X
[...]

als je hem een poos niet gebruikt kan je hem gewoon opladen en als ie vol is lostrekken, en dan paar uur voor je weer weggaat weer aan de lader hangen zodat ie lekker opgetopt is.
Duidelijk!
!null schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:18:
..

Het kan geen kwaad als hij er aan hangt, en hoe langer hij heeft, hij meer tijd heeft om de cellen te balanceren (zo is het bijvoorbeeld helemaal prima als hij de hele nacht erin hangt, terwijl hij al halverwege klaar is)

..
Goed om te weten dat het juist goed is om hem aan de lader te hebben zelf als de accu vol is. Dat er dan gebalanceerd wordt. Vroeg me namelijk af of dat nog wel ging gebeuren als je 'm niet af en te flink leeg trok om 'm daarna helemaal vol te gooien maar blijkbaar dus wel. d:)b
Stef87 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
@Vliegvlug De ampères zijn (via controller) nog wel een “toefje” hoger gezet nadat flippy alles netjes had afgesteld op een “nulpunt” >:) die Waardes kunnen gerust 1/3e lager gezet worden en dan is de scooter nog steeds vlot. (Exacte instellingen weet ik zo niet)

Als je deze lager (laat) zetten dan zul je bij lagere SoC ook makkelijker de laatste restjes er uit kunnen persen.
Ik vind het juist wel fijn dat de scooter zo vlot is :9
dat gedoseerd gas geven is nog gewoon gewenning ga ik vanuit.

Ben er ook niet op uit om de accu tot de laatste ampères leeg te rijden elke keer.
Was meer dat ik dacht dat 60Km makkelijk moest kunnen dat ik daarom na 30Km niet had opgeladen en ook om er achter te komen of het echt ging lukken natuurlijk ;)
*edit*
De lader heeft een relais, schakelt ook vanzelf af zodra het laden klaar is. Die laders zijn fanloos maar hoor je wel een beetje (is iig niet anders dan nieuw).
Het was niet een beetje hoor, echt een hele harde hoge pieptoon.
Kwam voor zover ik kon bepalen uit de onderste van de twee laders, die ging ook anders klinken toen ik daar mijn hand op legde, bij de bovenste veranderde er niets als ik mijn hand erop legde.

Normaal zal ik de scooter buiten opladen dus heb ik er geen last van, misschien helpt het zelfs om de kat van de buren uit de tuin te houden. >:)
Is meer dat het geen teken is van problemen met het ding waar ik me zorgen om maak.
Die “charge count” is een domme teller, stekker er in en uit als de scooter vol is telt als 1 charge count.

Die teller met 20 cycles zou de cycles kunnen zijn die de lader nu leeg-vol heeft gemaakt. (Een cyclus is 1x leeg naar vol, kan ook in delen zijn gedaan)

20 lijkt mij al aan de hoge kant als ik kijk naar hoe weinig ik er op heb gereden, maar misschien heb jij ondertussen ook al een paar keer de accu flink leeg gereden.

(Ik weet niet of de TinyBMS alle cyclussen goed kan tellen)
Blijkbaar kan de Tiny BMS voor geen meter tellen dan. :P
Want ik heb de scooter pas 5 januari voor het eerst in het stopcontact gestopt en even daarvoor had ik de BMS uitgelezen en stond de "Fully Charged Count" al op 20.
En dat staat hij nu dus nog steeds. Heb dan ook geen idee hoe hij dat telt, had toch minstens 22 verwacht omdat ik hem nu 2x tot vol heb opgeladen. Moet maar eens in de documentatie duiken, hopelijk staat het daarin uitgelegd.

De "Charging Count" is tussen 5 jan en nu wel opgelopen van 338 naar 341 dus dat klopt wel want ik heb de stekker bij de eerste laadsessie een keer overgeprikt omdat de kabel niet handig door de kamer heen lag.

Tenslotte nog een algemene vraag over het updaten van de BMS.
Battery Insider geeft aan dat er een nieuwe firmware is en er wordt geadviseerd te upgraden naar versie 241 of hoger; er staat nu versie 238 op.

Kan ik nu blindelings op de "Update BMS Firmware"-knop drukken of zijn er nog voorzorgsmaatregelen nodig?

Er staat wel een opmerking onder "Make sure all settings are correct after BMS was updated with the new firmware version!"
Is het dan een kwestie van alle screenshots die ik nu heb naast de instellingen van na de update leggen en één voor één handmatig controleren of het nog hetzelfde is?
Ik heb al wel een backup van de huidige instellingen naar bestand weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de lader heeft een relais maar die ontkoppelt alleen de laders van de accu als er geen 220v aanwezig is. daarmee voorkom je dat de accu leegloopt in de lader als hij langer stilstaat.

zodra het laden onder de 0.5A valt stopt het balanceren in de BMS. dus die balanceert alleen als er fysiek ook energie in de accu word gestopt. maar doorgaans zal het balanceren zeer weinig zijn omdat de accu zeer uniform is qua cellen.

je kan het gashandel gedrag wat aanpassen zodat het middenpunt wat verder lligt, dan is het voor sommigen wat beter doseerbaar.

Pagina: 1 ... 23 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.