Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Escobarry
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 16:17
Ik ben zelf ook bezig met een scooter project op basis van een Emco Novum S3000. Al erg veel aan dit forum gehad, dank hiervoor!
Zal binnenkort wat foto's plaatsen en wat meer info delen :-).

Nu heb ik een vraag omtrent de Mean Well laders die ik op dit moment aan het inbouwen ben. Het accupack is 72V (20S), ik ga de cellen opladen tot 4,1 volt, dus de twee Mean Well's (HLG-240H-42A) in serie gezet en netjes afgesteld op 82V. Nu krijg ik bij het aansluiten op mijn BMS uitgang (c-) en + pool van het accupack een flinke vonk bij de laatste ader die ik probeer aan te sluiten. Zo flink dat ik denk aan kortsluiting, maar ik begrijp niet hoe dit kan. Als ik de kabel loskoppel van de Mean Well's gebeurt dit niet. Dus geen interne kabelbreuk of iets. Moet ik hier een relais tussenzetten zodat er alleen stroom gaat lopen op het moment dat ik de Mean Well's inplug op 230v? Of vonk negeren en komt dit doordat er kortstondig flinke stroom gaat lopen tussen accu en kabel oplader? Tips worden gewaardeerd.

Zie foto's. Lader proberen aan te sluiten zoals op onderstaand schema

Escobarry wijzigde deze reactie 09-01-2020 13:26 (8%)
Reden: Afbeeldingen gingen niet goed

• kevlar01
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Iemand hier ervaring mee?
https://www.lasourisscooters.nl/lease

Leasen voor tussen de 18 en pakweg 70 per maand. Aan het eind van de looptijd jouw eigendom.
Ben benieuwd of er geen adder onder het gras zit.

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:17
kevlar01 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:53:

Leasen voor tussen de 18 en pakweg 70 per maand. Aan het eind van de looptijd jouw eigendom.
Het is volgens mij gewoon kopen op afbetaling, en heeft niks met leasen te maken...onderhoud en dergelijke komt er nog bij, en verzekering

Hoe werkt leasen bij La Souris?
Wij geven je graag iets meer informatie omtrent scooter leasen. Het leasen van een scooter is eigenlijk niets anders dan een scooter kopen en betalen in termijnen. Een scooter kopen op afbetaling is veilig en vertrouwd bij La Souris. Je bent meteen eigenaar van de scooter en gaat de scooter afbetalen per maand

Als jij je ideale scooter hebt gespot en deze online wil bestellen heb je bij afrekenen de mogelijkheid om te kiezen voor lease ofwel betalen in termijnen 8)7 8)7

die scooter van 52 euro per maand betaal je dan 52x72 = 3744 euro voor....maar je kan hem ook zo kopen voor 2599

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 10-01-2020 15:23 (22%)

• Piet999
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:14
Ik kan iedereen een elektrische scooter afraden. Ik heb een niu n1s, 2,5 jaar oud en na 2 jaar gaat de accu kapot. Vele storingscodes over te veel ontladen accu tijdens rijden. Vaak stil gestaan. Wel 24.000 km gereden.
Ik ga toch niet om de 2 jaar een nieuwe accu kopen a €1.600 terwijl een benzine scooter evenveel kost?

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12:11

OlafBso

Het kan altijd beter

Piet999 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:29:
Ik kan iedereen een elektrische scooter afraden. Ik heb een niu n1s, 2,5 jaar oud en na 2 jaar gaat de accu kapot. Vele storingscodes over te veel ontladen accu tijdens rijden. Vaak stil gestaan. Wel 24.000 km gereden.
Ik ga toch niet om de 2 jaar een nieuwe accu kopen a €1.600 terwijl een benzine scooter evenveel kost?
Precies waar Flippy al 1000x voor gewaarschuwd heeft.
En zeg je er wat van, zoals op de Instagram account van Scooter&BikeXpress, krijg je als antwoord "???"
Sukkels.

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Lease is duur.
Bij scooter centrum mag je het in 12 termijnen doen zonder rente, maar betaal je wel eenmalig 100 euro administratie kosten.

Olaf

• Napalm
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-02 16:20

Ik zou deze zaak heel snel mijden. Allereerst wordt er niet goed gebruik gemaakt van de term lease en proberen ze mensen met een klein budget toch te paaien voor een dure uitgave.

En ook apart, bij iedere scooter 507 reviews 4,5 ster hoe goed de scooter wel niet is, maar met verschillende teksten onder aan de pagina.

Nee, mij klinkt het niet betrouwbaar.

Napalm Racing Team Holland - @ TruckingSim aka Brutale - @ STEAM aka NRTH

• MAB The Frisian
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-02 18:09
Napalm schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:43:
[...]

Ik zou deze zaak heel snel mijden. Allereerst wordt er niet goed gebruik gemaakt van de term lease en proberen ze mensen met een klein budget toch te paaien voor een dure uitgave.

En ook apart, bij iedere scooter 507 reviews 4,5 ster hoe goed de scooter wel niet is, maar met verschillende teksten onder aan de pagina.

Nee, mij klinkt het niet betrouwbaar.
https://nl.trustpilot.com/review/www.lasourisscooters.nl

https://www.klacht.nl/la-souris-scooters/

Daar iets kopen lijkt me behoorlijke gok.

MAB The Frisian wijzigde deze reactie 11-01-2020 15:47 (6%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
Piet999 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:29:
Ik kan iedereen een elektrische scooter afraden.
FOUT... Dat is juist zo jammer: moet je iets kopen dat goed is of het maken. Er zijn zat manieren om wel
een goede accu of product te kopen..

Dit is dus fout gegaan omdat je zelf helaas er in bent getrapt (had je hier ook over kunnen lezen)

Uiteraard heel vervelend voor je. Maar helaas kan je alleen een goede e-scooter zelf bouwen of dit laten doen.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Ik heb daar ooit een scooter gekocht voor 1000 euro, er 5 jaar op gereden en in 2013 verkocht aan iemand die er nu nog op rijdt.. je moet wel onderhoud netjes doen. Maar ik heb er wel een goede Chinees (Grande Retro) gekocht.

Olaf

• Piet999
Ik heb ruim 2 jaar een niu n1s en de accu is dan kadoek, houd wel rekening met je kosten dat je 10 cent per kilometer aan accu kosten hebt.

• Piet999
2,5 jaar terug 3000 uitgegeven aan een NIU N1S en nu accu stuk. Om nu weer 1.600 uit te geven? Een scooter moet vervoersmiddel zijn en geen kostenpost. Hier kan ik auto voor rijden. Verkeerde keuze!

Het stuur lager gaat nu ook voor de 2e keer stuk, reparatie is erg duur omdat de hele scooter uit elkaar moet.

Ik wens jullie veel succes als de accu ouder als 2 jaar is, kijken of iedereen dan nog steeds zo positief is over elektrisch?

Ik ga eerst maar eens 5 jaar benzine rijden tot jullie alle storingen eruit hebben :-D Bij voorbaat dank.

• Mr. Detonator
Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:35:
2,5 jaar terug 3000 uitgegeven aan een NIU N1S en nu accu stuk. Om nu weer 1.600 uit te geven? Een scooter moet vervoersmiddel zijn en geen kostenpost. Hier kan ik auto voor rijden. Verkeerde keuze!

Het stuur lager gaat nu ook voor de 2e keer stuk, reparatie is erg duur omdat de hele scooter uit elkaar moet.

Ik wens jullie veel succes als de accu ouder als 2 jaar is, kijken of iedereen dan nog steeds zo positief is over elektrisch?

Ik ga eerst maar eens 5 jaar benzine rijden tot jullie alle storingen eruit hebben :-D Bij voorbaat dank.
lol...dat jij slechte ervaring hebt met een scooter en accu die gewoon niet van al te beste kwaliteit is, wil niet zeggen dat ze dat allemaal hebben !!

zijn ook genoeg probleem-modellen auto's op de markt gekomen..zowel brandstof als electrisch

ik rijd al dik 2 jaar op een govecs s2.4 waar nog steeds de originele accu in zit, en storingen ?...wat zijn dat ?

owja..de govecs is van 2011, dus al bijna 9 jaar oud >:)

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 11-01-2020 16:48 (5%)

• Piet999
Tja, dan is de Govecs een betere keuze dus. Waarom vind jij het lol als ik slechte ervaring heb? De accu is een nieuwe panasonic accu, waarom waardeer je die als slechte kwaliteit?

Zeker, er zijn heel veel problemen met elektrische auto's, aangezien alles nog onder garantie valt, hoor je weinig klachten. Dat heeft gewoon tijd nodig voor de lawine met klachten komen.

Toen ik dik 2 jaar reed, had ik nog geen enkele storing gehad.

• Piet999
Als je een nieuwe accu uit de winkel niet kan vertrouwen, is het einde wel ver te zoeken, niet?

• Piet999
De elektrische scooter heeft mij over 2,5 jaar 3.000 + 2x 350 reparatie = 3.700 / 30 maanden is 125,- per maand. Dat vind ik te duur.

• Mr. Detonator
Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:57:
Tja, dan is de Govecs een betere keuze dus. Waarom vind jij het lol als ik slechte ervaring heb? De accu is een nieuwe panasonic accu, waarom waardeer je die als slechte kwaliteit?
ik vind het niet leuk dat je slechte ervaring hebt met electrische scooters...integendeel...

het leuke eraan vond ik meer de manier waarop je je afreageerd :)

panasonic accus heb je in alle soorten en maten....het is niet één accu die je hebt, maar heel veel kleintjes...dan kunnen de cellen wel van een gerenommeerd merk zijn, als ze niet goed zijn gematched of iets dergelijks, of niet goed worden geladen oid kun je dus krijgen wat jij nou hebt
Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:57:

Zeker, er zijn heel veel problemen met elektrische auto's, aangezien alles nog onder garantie valt, hoor je weinig klachten. Dat heeft gewoon tijd nodig voor de lawine met klachten komen.
niet alleen electrische autos hoor....zoek maar eens op de eerste modellen tfsi motoren van VW om maar een voorbeeld te noemen...
Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:00:
De elektrische scooter heeft mij over 2,5 jaar 3.000 + 2x 350 reparatie = 3.700 / 30 maanden is 125,- per maand. Dat vind ik te duur.
ja dat is duur idd.... mijn verzekering van 60 euro per jaar oid is het duurste van mijn scooter tot nu toe

ps...je kan berichten ook gewoon wijzigen ipv 3 achter elkaar te posten )

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 11-01-2020 17:23 (39%)

• Piet999
Mr. Detonator schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:16:
[...]

ik vind het niet leuk dat je slechte ervaring hebt met electrische scooters...integendeel...

het leuke eraan vond ik meer de manier waarop je je afreageerd :)

panasonic accus heb je in alle soorten en maten....het is niet één accu die je hebt, maar heel veel kleintjes...dan kunnen de cellen wel van een gerenommeerd merk zijn, als ze niet goed zijn gematched of iets dergelijks kun je dus krijgen wat jij nou hebt

[...]
Kun jij een goede elektrische scooter adviseren? De Govecs? Heb je een type nr?

niet alleen electrische autos hoor....zoek maar eens op de eerste modellen tfsi motoren van VW om maar een voorbeeld te noemen...

[...]

ja dat is duur idd.... mijn verzekering van 60 euro per jaar oid is het duurste van mijn scooter tot nu toe

ps...je kan berichten ook gewoon wijzigen ipv 3 achter elkaar te posten )

• Piet999
Kun je een elektrische scooter adviseren die geen problemen geeft?

Ik ben ook geergerd. Ik ben al vanaf Juli 2019 bezig met de dealer vanwege problemen. Het is echt een hele goede dealer maar het product van NIU is gewoon waardeloos.

Piet999 wijzigde deze reactie 11-01-2020 17:25 (56%)

• Mr. Detonator
Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:24:
ja een govecs... maar nieuw vind ik ze te duur...ik heb een tweedehands gekocht

maar er zijn wel meer goeie scooters...praat alleen uit eigen ervaring

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:45

Proton_

Team Welles

Een accu is hooguit zo goed als de slechtste van
* de cellen
* het BMS
* de instellingen van het BMS
* de lader

Zoals hier al uit den treure is herhaald: te hoge stromen en te hoge (laad)spanning slopen een accu snel.
Een accu met goede cellen (je noemt Panasonic) kan zo toch in twee jaar om zeep geholpen worden.

Accu's zijn duur, dus marketingtechnisch is het gunstig om een sterke motor aan een zo klein mogelijke accu te koppelen en die accu zo ver mogelijk op te laden, zodat die het net aan tot na de garantieperiode uithoudt.

Het is een kwestie van tijd voordat de scooterclubs vragen over balanceerspanning net zo behandelen als vragen over de brandstofinjectie.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:24:

Ik ben ook geergerd. Ik ben al vanaf Juli 2019 bezig met de dealer vanwege problemen. Het is echt een hele goede dealer maar het product van NIU is gewoon waardeloos.
Die van mij.
😄
Flippy is geweest en ik kan weer rijden.
Helaas was ik ook zo dom om de lithium accu bij een zaak te kopen. Had ik niet moeten doen. Zij vroegen 1100 euro en ik had dezelfde voor 500 dollar in China kunnen bestellen .
Daarom rijdt hij nu, ondanks Tiny bms van Energus en een Kelly controller kls-s slechts 45 km pu.
Goede cellen er in en hij rijdt als een tierelier.

Olaf

• Piet999
Ik weet niet wat ik moet doen. De huidige benzine met ethanol sloopt de scootermotor. Het is momenteel in Nederland niet echt mogelijk om een goede scooter te kopen. Elektrisch of benzine, allemaal troep.

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:38:
Ik weet niet wat ik moet doen. De huidige benzine met ethanol sloopt de scootermotor. Het is momenteel in Nederland niet echt mogelijk om een goede scooter te kopen. Elektrisch of benzine, allemaal troep.
Die Euro4 motoren met injectie zijn best okay, ware het niet dat ze nu die E10 shit leveren bij pomp stations. Auto's lopen er wel op, maar je kan beter euro95 tanken. Alles slipt vast door de E10 met 10% "groene aandeel" er in. Bacteriën hopen zich op. Je moet dan super98 tanken of additieven aan de benzine toevoegen. En zeker niet met een vario ring er in rijden. Zo slecht voor de motor.
Elektrisch rijden is alleen weggelegd voor mensen die heel veel geld kunnen missen voor een hele dure scooter of elektra experts.
Of je moet iemand kennen die het voor je wil bouwen.
🙃

Olaf

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15:47
@Piet999 Ja er is gewoon veel rotzooi te koop.
Juridisch zou je misschien nog wel een kans maken, want je mag verwachten van een product dat het langer mee gaat.

Maar het is ook dit probleem wat de reputatie schaadt. Maar als je kijkt naar een elektrische auto, die is toch ook niet in 2 jaar afgeschreven? Het kan dus beter. Veel beter.
Daarom bouwen mensen in dit topic ook zelf hun scooters om met eigen gemaakte accu's waarbij je ook controle hebt over levensduur afhankelijk van je eigen keuzes.
Of natuurlijk figuren zoals @flippy die voor anderen hele scooters bouwen of in ieder geval accu packs.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

En dat is maar goed ook.
Voor sommigen dan.

Olaf

• !null
Zeker goed. Als je geen vertrouwen meer hebt in de fabrikanten accu packs maar wel verder wil met je elektrische scooter.

• Piet999
Dank voor jullie reacties. Ik vind dat je als consument de mogelijkheid moet hebben om een degelijke scooter te kunnen kopen in zo een land als Nederland. Ik ben niet opgeleid met elektrotechniek :-) Ik ben slechts een consument :-( Wel leuk die verhalen van zelf knutselen aan elektrische scooters. Ik wou dat ik dat kon :-)

De accu van mijn huidige elektrische scooter kost iets van 0,10-0,08 per km, grof geschat. Want na 16k - 20k kilometer komen klachten als ondervoltage en oververhitting accu > 50 graden. Daar ben ik van geschrokken. Op deze manier is het gewoon te duur om de accu te vervangen.

Ik rijd geregeld naar de stad, 17km heen en 17 km terug, 1,5 jaar terug met 1 jaar oude accu en koudere winter als nu redde ik heen en weer niet. Dat was erg lastig.

De accu dien je op te laden net boven de 20% maar als je de volgende dag een grote rit hebt, en de accu is dan 70%, moet je toch 30% bijladen wat slecht schijnt te zijn voor de accu. Dat is een heel groot minpunt voor mij, ik zou de scooter altijd op een lader willen zetten als ik thuis ben, daarna moet de lader druppelen. Mijn elektrische fiets staat op een druppelaar, na hernia en 1 jaar op de druppelaar en niet gefietst te hebben, doet die fiets het nog uitstekend!

Als de accu 85% is, en je hebt de volgende dag een grote rit waardoor je 100% wilt hebben, moet je eerst rijden met de scooter tot onder de 80% om de scooter daarna op te kunnen laden, hehe.

De elektrische scooter eist nog veel te veel eigenaardigheden. Ik mag de scooter niet langer als 12 uur aan de oplader zetten. Als ik de scooter 16:00 smiddags op de lader zette, had ik mijn wekker 's nachts 4:00 moeten zetten om de lader eraf te halen. Ik heb dit opgelost door een timer stopcontact erop te zetten.

Ik had een NIU app die na 2 jaar niet meer gratis is en nu meer kost als mijn verzekering, die hoef ik dus niet. Ik krijg volgens mij nu ook geen updates meer. Tevens komt er geregeld storingscode 67 in mijn display. Naast de code 130 onder voltage. Als 130 begint, gaat die niet meer weg en is de display ook niet meer te gebruiken, er staat dan enkelt heel groot 130 in de display.

Ik ben uiterst voorzichtig met de accu omgesprongen en alle richtlijnen in acht gehouden, toch accu storingen na ongeveer 16 a 18k km.

Ik was een van de aller eersten met een Niu N1S en vol lof, tot de storingen vlak na de garantie. Nu heb ik het besef dat de afschrijving op de accu ongeveer 0,10 euro p km is en dat vind ik veel te veel. Dus mijn plan is nu om geen cent meer uit te geven aan de NIU en deze ôp te rijden. Dan koop ik vd winter een vervuilende benzine scooter met goedkoop chinees blokje. Vastloper? Nieuw chinees blokje voor 230,- en hoppa! Vandaag uitverkoop en voor 900,- heb je een nieuwe EURO 4 benzine scooter! Met een actie radius van 180 echte km! 700,- zelfs voor een showroom model. Kleppenstellen etc... kan ik allemaal zelf dus geen duur onderhoud nodig. Alleen die BioEthanol? Ik ben heel erg voor een beter milieu maar het moet dan wel werken he? En niet de motortjes stuk maken??! Wat een land hier niet?

Bij de huidige 4takt brommertjes moet je om de 3.000 km een beurt, dat zou voor mij elk kwartaal zijn, haha! Dus ik doe dat lekker zelf, anders is ook de 4takt niet te betalen. Als je het dure onderhoud niet laat uitvoeren, vervalt de garantie ;-) Dan maar geen garantie, haha! Dus een goedkoop chinees 4taktje kopen en lekker knutselen, dan houd je geld in je knip.

De kogellager van het stuur is niet in orde. Die is al 1x vervangen, dan moet de hele scooter uit elkaar en kostte veel. De stuurlager begint nu weer slijtage te vertonen en ik heb ook anderen hier over horen klagen.

Mijn conclusie: ik rijd te veel km (10.000/jaar) en daar zijn de huidige elektrische scooters niet voor geschikt.

Ik wacht nog even 5 jaar tot je in de winkel een elektrische scooter kunt kopen die betaalbaar is en betrouwbaar. Ook de actie radius moet omhoog aangezien je na 2 jaar én in de winter erg weinig overhoud van de theoretische gelogen actieradius.

Groeten, een ervaren niu rijder, in Juli'20 3 jaar.

Piet999 wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:14 (11%)

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

dus de electrische scooter is kut omdat je in de niu-marketing-drol bent gestapt....

als je een govecs of iets dergelijks had gekocht was je mening wel anders geweest, die zijn immers wel geschikt voor flink meters maken, daarom zie je ze ook overal als bezorgscooter.
maar dat is hetzelfde als mensen die een 1e generatie leaf kregen van de lease met een bereik wat niet neel verder is dan je kan pissen tegen de wind in en beoordeelt daar alle electrische autos mee terwijl men nog nooit in bijvoorbeeld een model S of 3 heeft gereden om te zien dat het gezegde "dubbeltje eerste rang" nog steeds van toepassing is, of het nou een golfje diesel of een model 3 betreft.

flippy wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:12 (8%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Piet999
flippy schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:11:
dus de electrische scooter is kut omdat je in de niu-marketing-drol bent gestapt....

als je een govecs of iets dergelijks had gekocht was je mening wel anders geweest, die zijn immers wel geschikt voor flink meters maken, daarom zie je ze ook overal als bezorgscooter.
maar dat is hetzelfde als mensen die een 1e generatie leaf kregen van de lease met een bereik wat niet neel verder is dan je kan pissen tegen de wind in en beoordeelt daar alle electrische autos mee terwijl men nog nooit in bijvoorbeeld een model S of 3 heeft gereden om te zien dat het gezegde "dubbeltje eerste rang" nog steeds van toepassing is, of het nou een golfje diesel of een model 3 betreft.
Ik vind het niet vreemd dat ik in NIU geloofde, ik ben een consument en geen elektrotechneut. Ik heb de Govecs nagekeken maar de actieradius vind ik te weinig, mede vanwege de dip in de winter en door ouderdom. Ik moet gewoon 40km rijden kunnen voor mijn werk, in de winter en als de accu ouder is. Ik denk niet dat de huidige markt deze wens kan vervullen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als consument is het wel verstandig om kritisch te zijn op de marketing van een fabrikant. als iemand ineens voor minder iets aanbied wat de anderen niet kunnen voor meer zou je al eens goed achter de oren moeten krabben.
een govecs kost ook veel want die zijn bedoelt voor de "zakelijke wereld" (aka: bezorgdiensten) en die maken hun specs wel waar, al hebben die vreemd genoeg veel grotere accus voor nodig dan zo'n magische niu of 1 van de vele andere merken die voor een prikkie een scooter aanbieden met de meest fantastische nummers die ver over de nummers gaan die govecs heeft.

ps: ik heb hier nog een eerste generatie govecs hier staan waar mn vrouw elke dag 90km mee rijd, al heb ik die accu wel vervangen natuurlijk.

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Op marktplaats staat een Govecs EGO 1.2 voor €899 te koop.
Ik zou zeggen, sla je slag en dm Flippy.

Olaf

• Ezravm
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-02 12:15
Piet999 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:16:
[...]

Ik vind het niet vreemd dat ik in NIU geloofde, ik ben een consument en geen elektrotechneut. Ik heb de Govecs nagekeken maar de actieradius vind ik te weinig, mede vanwege de dip in de winter en door ouderdom. Ik moet gewoon 40km rijden kunnen voor mijn werk, in de winter en als de accu ouder is. Ik denk niet dat de huidige markt deze wens kan vervullen.
Hey Piet999

Wat jammer dat het zo misloopt met je NIU!

Error 67 heeft te maken met de gsm verbinding, deze is nog steeds gratis, echter moeten bij oude scooters de GSM module vervangen worden. Dit is gratis.
Bij batterijen van de Euro3 modellen (2017) is er ook een BMS update mogelijk (fysieke bms verwisselen naar een nieuwe). Het probleem met je actieradius heeft waarschijnlijk te maken met het langzaam uiteen lopen van je cel voltages. De oude BMS kon hier nog niet goed mee om. Dan hoef je geen nieuwe batterij te kopen.
Error 130 is daarna ook weg (aangezien de cellen weer in balans zullen zijn!).
Dit zou uw dealer zonder problemen op moeten kunnen lossen.

Wat betreft de lagers betreft heb je gelijk, hier is zeker nog ruimte voor verbetering. :|

• bob-w-1993
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:01
Nou na een hele hoop werk zit er nu een fatsoenlijke accu in.

Ik hoop op zo een 200km range met ong 32 km/h

Nog bedankt flippy voor het aanraden van de Kelly 7230N. Hij werkt super !!

• !null
Ik vind dat @Piet999 ook niet heel veel fout heeft kunnen doen. Je denkt als consument een werkende scooter te kopen.
Dan zie ik onder voltage en oververhitting, ja dan is het niet vreemd dat je maar 2 jaar met een lithium accu doet. En daar kun je als berijder niet zo veel aan doen, zeker niet aan oververhitting.
Dat is gewoon slechte kwaliteit.

Maar dan kun je inderdaad niet concluderen dat alle elektrische scooters slecht zijn. Zoals aangegeven, dit soort dingen zou onacceptabel zijn voor bezorgdiensten.

@bob-w-1993 Hoe groot heb je de accu gemaakt?

• bob-w-1993
@!null De accu is als je hem helemaal op laad 9KWh

• !null
@bob-w-1993 Dat is een flinke accu. Heb je deze nog enigzins op originele accu plek kunnen plaatsen of heb je de bagageruimte er voor moeten opofferen? Zelf gebouwd van nieuw gekochte cellen?

• Ezravm
!null schreef op maandag 13 januari 2020 @ 07:51:
Ik vind dat @Piet999 ook niet heel veel fout heeft kunnen doen. Je denkt als consument een werkende scooter te kopen.
Dan zie ik onder voltage en oververhitting, ja dan is het niet vreemd dat je maar 2 jaar met een lithium accu doet. En daar kun je als berijder niet zo veel aan doen, zeker niet aan oververhitting.
Dat is gewoon slechte kwaliteit.

Maar dan kun je inderdaad niet concluderen dat alle elektrische scooters slecht zijn. Zoals aangegeven, dit soort dingen zou onacceptabel zijn voor bezorgdiensten.

@bob-w-1993 Hoe groot heb je de accu gemaakt?
Eerst zien dan geloven. Ik ben deze zomer op mijn NIU NPro van Antwerpen naar Stuttgart en terug gereden, zonder oververhitting (380km op 1 dag max). Dus ik vraag me wel af wat hij dan doet met z'n scooter om wel oververhitting te creëren. zo veel bergen hebben ze hier niet, en richting stuttgart wel.

• !null
@Ezravm Leuk! Hoe heb je geladen onderweg? En om de hoeveel km laden?
En had je geen houten reet na al die kilometers achter elkaar?

Als ik een uur op de scooter zit in de kou kom ik er wel stijfjes vanaf.
Is wel beter als je alleen maar soepele asfalt fietspaden hebt.

• bob-w-1993
@!null Ja hij zit nog op de originele plek. Ik moest de accubak wel open zagen aan de voorkant omdat ik die draai niet kon maken. Dus heb hem nu via het voorwiel erin geschoven. Controller zit ook op dezelfde plek. Dus heb nog de buddy ruimte over :)

De cellen heb ik gemaakt van Samsung 35E daar kon ik goedkoop aan komen. Het zijn er 792. in 22s36p configuratie

bob-w-1993 wijzigde deze reactie 13-01-2020 08:31 (18%)

• Ezravm
!null schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:21:
@Ezravm Leuk! Hoe heb je geladen onderweg? En om de hoeveel km laden?
En had je geen houten reet na al die kilometers achter elkaar?

Als ik een uur op de scooter zit in de kou kom ik er wel stijfjes vanaf.
Is wel beter als je alleen maar soepele asfalt fietspaden hebt.
Ik heb twee snelladers er bij, en een mennekes 2 naar chuko kabel, dus laden gebeurde gewoon aan de publieke laadpaal, of aan een restaurant / cafe.
Het zadel op de Npro/GT is wat anders als de standaard, zeker de 2017 dus das al comfortabeler, en ik had een matje in m'n rug. Ik rijd sowieso alleen op de baan ;) (fietspaden in belgie... nee dankje).

Best een leuk tripje, 1300km in 5 dagen.
https://ibb.co/0KK6J7F
edit: krijg de afbeelding niet helemaal voor elkaar: https://ibb.co/0KK6J7F

Ezravm wijzigde deze reactie 13-01-2020 08:32 (21%)

• !null
@bob-w-1993 Mooi laag, want het zal toch richting de 50 kilo gaan.

En die 200km ga je wel makkelijk halen. Ik gebruik nu denk ik 1.5kwh van mijn 2kwh, en kan daarmee in de kou net geen 40km halen. Dan rij ik dus stukken 57km/u en met een windscherm en verlichting aan.
Kun je ruime marges aanhouden met je accu, onder en boven.

Wat voor merk/type scooter is het?

@Ezravm Hier in Nederland hebben we wel goede lange fietspaden. Maar ook wat slechte stukjes, en als ik mijn scooter daar hard overheen rag dan valt het me tegen. Langzamer helpt dan niet eens veel.
Op dat soort lange ritten zou mijn slechte rughouding me ook op gaan breken, misschien dat zo'n matje wel zou helpen.

Wel een mooie rit!

!null wijzigde deze reactie 13-01-2020 08:43 (3%)

• bob-w-1993
@!null Het is een Vmoto Emax. Indentiek aan de Govecs qua frame en accubak. Alleen dan met een 4KW hubmotor ipv riemaandrijving. Ja 50 Kilo was het ong wel ja

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

had je nog problemen om de velgmotor op de kelly aan te sluiten en te kallibreren?

• bob-w-1993
@flippy Nee dat ging in een keer goed. heb alleen maar even reverse aan hoeven vinken na die identification angle. En de motor kan alles op 100% goed aan. Wordt net een beetje lauw. Maar dat kan van de zomer best anders zijn.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

welke topsnelheid haal je op 80v met die velgmotor?

• bob-w-1993
@flippy Ik zal morgen even testen wat die haalt

edit: Ik heb het even getest en ik kom uit op 93.8 km/h op de gps.

bob-w-1993 wijzigde deze reactie 14-01-2020 07:22 (41%)

• !null
Nice. Gaat er dan al wat meer doorheen dan 4KW of heb je het op 4KW gehouden?

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08:38

Metro2002

Mind explorer

Piet999 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:38:
Je kan bij de meeste benzinestations ook gewoon euro98 krijgen tegenwoordig en dat is gewoon E5 dus tanken is het probleem niet.

Brom/snor Scooters zijn alleen in Nederland gewoon uberhaupt een categorie die in het verdomhoekje zit met allerlei rare restricties terwijl het juist een heel goed en schoon alternatief voor de auto kan zijn maar dat is een heel andere discussie.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• bob-w-1993
@!null Ja een heel stuk meer dan 4KW. ik zou het even moeten meten met het bms. Maar zeker bij het optrekken gaat er meer doorheen. Hoe dichter je bij de top komt des te minder spannings verschil de controller kan maken door het back-emf van die motor. Dus zakt de stroom ook snel in. Ik gok dat het op zo een 3Kw blijft hangen

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik zou voor de zekerheid maar even de battery amps (in procenten) wat omlaag draaien zodat je die aso-amperes op hogere snelheden wat omlaag brengt. die amperes maken de motor namelijk zo warm.

met die controller en op 100% alles is een goede manier om je motor om zeep te helpen bij "lomp" stadsverkeer. denk dat je alles op 75% kan zetten en niet veel verschil merkt.

flippy wijzigde deze reactie 14-01-2020 09:53 (31%)

• bob-w-1993
Ja ik ga hem zeker terug zetten. Al vind ik die optrek vanaf 0 minder heftig dan bij die andere China controller die ik had. Die kelly is tot ong 10 km/h erg rustig en geleidelijk

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

dat klopt, als je ook "serieuze" vermogens hebt is dat ook wel handig anders klapt hij namelijk zo onder je weg en hou je hem bijna niet meer. met andere controllers (niet china) en nog zwaardere motoren van QS heb ik dat effect vaak gezien en moet je hem handmatig terugdraaien om te vookomen dat je wheelies maakt wat dus het hele effect van een dure controller zoals een sevcon teniet doet.

• bob-w-1993
Ja dat geloof ik meteen ja. Volgens mij is het een qs motor die erin zit een 273 40H Single shaft. Die lijkt er iig sprekend op

bob-w-1993 wijzigde deze reactie 14-01-2020 10:10 (5%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bob-w-1993 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:09:
Ja dat geloof ik meteen ja. Volgens mij is het een qs motor die erin zit een 273 40H Single shaft. Die lijkt er iig sprekend op
klopt, het is deze: http://www.cnqsmotor.com/...Electric%20Motor/535.html

niet meer leverbaar dus sloop hem niet. O-)

ik vraag me alleen af of je een achterbrug van een emax op een govecs kan zetten, dan kunnen we een heleboel govecs rijders blij maken...

ik ga aankomende weken eens kijken of het past, ik heb immers een frankenstein govecs hier staan en een emax waar nog lithium in moet. O-)

flippy wijzigde deze reactie 14-01-2020 10:16 (21%)

• bob-w-1993
Ik zal er zuinig op zijn :) wil toch niet harder dan 35 ermee. Dus hij zal een rustig leven lijden

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor de sport: ik ga eens aan QS vragen of ze een hoge winding 8kW velg kunnen leveren.
icm met 115V accu krijg je dan een top van 65 of zo maar wel met enorm veel vermogen vanaf stilstand.
ik heb al eens zo'n scooter gemaakt met vergelijkbare windingen maar dan een 10"velg en die deed de 0-50 in onder de 2 seconden. O-) :X 8)

• bob-w-1993
Wel interessant. Heb je dan geen velg klemmen nodig voor de banden ? Volgens mij heb ik een kv waarde van 6 ongeveer. Waar zou je dan heen willen ? naar 2,5? Ik zou eens moeten kijken wat die doet van 0-50. Had je daar een app voor ?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bob-w-1993 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:23:
Wel interessant. Heb je dan geen velg klemmen nodig voor de banden ? Volgens mij heb ik een kv waarde van 6 ongeveer. Waar zou je dan heen willen ? naar 2,5? Ik zou eens moeten kijken wat die doet van 0-50. Had je daar een app voor ?
QS levert motoren waar de band meteen op kan.
ik moet het nog even uitrekenen maar ik wil dan zo laag mogelijk zodat de volts hoger zijn bij lage snelheden en je dus minder amperes nodig hebt en dus een minder aso-controller nodig hebt en ook wat beter af te regelen.

ik leen soms van iemand een dragy als ik het echt wilt weten: https://ignitioncollection.com/dragy

• Tan_ho
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 19:24
flippy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:14:
[...]

klopt, het is deze: http://www.cnqsmotor.com/...Electric%20Motor/535.html

niet meer leverbaar dus sloop hem niet. O-)

ik vraag me alleen af of je een achterbrug van een emax op een govecs kan zetten, dan kunnen we een heleboel govecs rijders blij maken...

ik ga aankomende weken eens kijken of het past, ik heb immers een frankenstein govecs hier staan en een emax waar nog lithium in moet. O-)
Dit vroeg ik me ook al een tijdje af. Met gemiddeld 1500km/maand en gemiddeld 63km/uur met de Govecs heeft de aandrijfriem het zwaar. Ben ook een tijdje op zoek naar de e-max cargo. Volgens mij gebruikt Silence scooters dezelfde motor als e-max.

Tan_ho wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:16 (3%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Tan_ho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Dit vroeg ik me ook al een tijdje af. Met gemiddeld 1500km/maand en gemiddeld 63km/uur met de Govecs heeft de aandrijfriem het zwaar. Ben ook een tijdje op zoek naar de e-max cargo. Volgens mij gebruikt Silence scooters dezelfde motor als e-max.
beste wat je kan doen in de tussentijd is een grotere poelie zien te vinden en de langere riem erop zetten (1080 ipv 1060)
de kleine poelie is een riemensloper.

• Tan_ho
flippy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:35:
[...]

beste wat je kan doen in de tussentijd is een grotere poelie zien te vinden en de langere riem erop zetten (1080 ipv 1060)
de kleine poelie is een riemensloper.
Ik heb nu 16t ipv 13t. Met 16t gaat de scooter 10km/u harder dan 13t. Gebruikte eerst de 16t icm 1080 riem met breedte 30mm. Helaas maakte de riem te veel lawaai. Toen de originele 1060 riem met breedte 25mm terug gezet. Resultaat is dat de scooter nu veel stiller is. Bijna net zo stil als hubmotor. Heb nu bijna 9000km met 16t icm originele riem 1060 25mm breedte en het beval goed. Helaas rij ik veel landwegen met veel zand en steentje wat niet bevorderlijk is voor de riem.

• martijnmaas
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 31-01 10:16
Hallo Flippy/Mark

Ik zag al jouw fantastische oplossingen in het topic voorbij komen, en had daarom de volgende vraag:

Ik heb een Ebretti 518, en rijd maar 45 km/pu op de teller (met redelijk nwe accu's), gemeten door de politie rijd hij maar 38 km/pu, is de controller eventueel te hacken ?? (weet niet welke versie) en heb ook de software niet hiervoor.
Heb jij enig idee hierover ??

Alvast bedankt !! Iwan

• bob-w-1993
@flippy Ik heb ook nog een Emax staan. Moet voor m,n neef ook hetzelfde doen. 9KwH accu en KLS7230N

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

martijnmaas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:23:
Hallo Flippy/Mark

Ik zag al jouw fantastische oplossingen in het topic voorbij komen, en had daarom de volgende vraag:

Ik heb een Ebretti 518, en rijd maar 45 km/pu op de teller (met redelijk nwe accu's), gemeten door de politie rijd hij maar 38 km/pu, is de controller eventueel te hacken ?? (weet niet welke versie) en heb ook de software niet hiervoor.
Heb jij enig idee hierover ??

Alvast bedankt !! Iwan
nee, je scooter is niet begrenst, alleen de blauwe plaat versies zijn in nederland met een weerstandje op de gashandel begrenst.
topsnelheid is een gevolg van voltage, en het niet halen van de geadverteerde snelheid is een standaard methode die scootertokos zoals ebretti gebruiken om kunstmatig het bereik te vergroten, als de scooter daadwerkelijk 45 zou rijden zal je minstens 30% van je bereik inleveren en dat verkoopt natuurlijk niet goed.

enigste manier om harder te gaan is controller vervangen voor eentje die meer volts aankan en een accu erin zetten die meer volts heeft en ook de grotere capaciteit heeft om het bereik te halen die je vraagt.
Tan_ho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb nu 16t ipv 13t. Met 16t gaat de scooter 10km/u harder dan 13t. Gebruikte eerst de 16t icm 1080 riem met breedte 30mm. Helaas maakte de riem te veel lawaai. Toen de originele 1060 riem met breedte 25mm terug gezet. Resultaat is dat de scooter nu veel stiller is. Bijna net zo stil als hubmotor. Heb nu bijna 9000km met 16t icm originele riem 1060 25mm breedte en het beval goed. Helaas rij ik veel landwegen met veel zand en steentje wat niet bevorderlijk is voor de riem.
als je die hebt scheelt het wel ja. een betere kap over de riem maken zou ook al schelen.

je kan trouwens de sevcon herprogrammeren zodat hij de juiste snelheid weergeeft en de acceleratie bijstellen zodat je niet zoveel sjeu mist onderin.

flippy wijzigde deze reactie 14-01-2020 14:10 (26%)

• Tan_ho
flippy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:10:
[...]

nee, je scooter is niet begrenst, alleen de blauwe plaat versies zijn in nederland met een weerstandje op de gashandel begrenst.
topsnelheid is een gevolg van voltage, en het niet halen van de geadverteerde snelheid is een standaard methode die scootertokos zoals ebretti gebruiken om kunstmatig het bereik te vergroten, als de scooter daadwerkelijk 45 zou rijden zal je minstens 30% van je bereik inleveren en dat verkoopt natuurlijk niet goed.

enigste manier om harder te gaan is controller vervangen voor eentje die meer volts aankan en een accu erin zetten die meer volts heeft en ook de grotere capaciteit heeft om het bereik te halen die je vraagt.

[...]

als je die hebt scheelt het wel ja. een betere kap over de riem maken zou ook al schelen.

je kan trouwens de sevcon herprogrammeren zodat hij de juiste snelheid weergeeft en de acceleratie bijstellen zodat je niet zoveel sjeu mist onderin.
Is niet nodig. Aantal gereden km of snelheid op de teller maakt mij niets uit. Onderin geeft de sevcon nog genoeg power om de meeste fossiele scooters uit te trekken.

• Tan_ho
bob-w-1993 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:37:
@flippy Ik heb ook nog een Emax staan. Moet voor m,n neef ook hetzelfde doen. 9KwH accu en KLS7230N
Ik heb ook een kls7230N en een kls7230S te koop. Rij nu 96volt en de kellies zijn max 72volt

• bob-w-1993
@Tan_ho Ik pm je even

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Tan_ho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:19:
[...]Onderin geeft de sevcon nog genoeg power om de meeste fossiele scooters uit te trekken.
ik bedoel alleen maar te zeggen dat het nog veel harder kan..... O-)

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-02 22:42
Tan_ho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Origineel heeft de Govecs riem toch een lengte van 1080 met breedte 25mm? Ik sta op het punt een 16 tands pulley te bestellen bij Diana van Govecs en ze biedt er ook een riem bij aan. Maar zeggen jullie nou dat het ook met de originele 1080 riem kan?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Tan_ho
Joris 407 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Origineel heeft de Govecs riem toch een lengte van 1080 met breedte 25mm? Ik sta op het punt een 16 tands pulley te bestellen bij Diana van Govecs en ze biedt er ook een riem bij aan. Maar zeggen jullie nou dat het ook met de originele 1080 riem kan?
Ik had destijds ook de bijbehorende riem bij de 16t besteld. Deze maakt veel herrie. Riem is 30mm breed en 16t poelie is ook 30mm breed. Riem maakt jankend geluid omdat dr zijkant tegen de zijkant van 16t poelie schuurt. Met originele riem (25mm breed) en 16t poelie is de scooter erg stil. Rij al paar duizend kms met deze combi en het werkt goed.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de 1080 riem moet je hebben bij 13 tanden en de 1096 moet je hebben bij 16 tanden.

de 1080 past niet tof op een 16 tander omdat je de motor niet ver genoeg naar achteren kan schuiven als hij nieuw is en de 1096 past niet lekker op een 13 tander omdat de motor niet ver genoeg naar voren kan als hij wat ouder word.

breedte voor beide is officeel 25mm, 30mm kan erop maar wringt op de voorste poulie. ik bestel meestal maatwerk van 27mm breed, dan past ie net lekker zonder te schuren.

flippy wijzigde deze reactie 14-01-2020 20:49 (21%)

• Tan_ho
De 1096 is icm 16t te lang!!!! Als je de motor helemaal naar voren schuift hangt de riem nog steeds veel te slap. De stelbout in draaien om de riem op spanning te brengen, lukt niet omdat motor niet verder naar voren kan. De 1080 riem icm 16t past net. Na een paar duizend km is de riem wat uitgerekt en moet je zelf weer de riemspanning afstellen.
Ik rij al meer dan 9000km met deze combi.
Als iemand de 1096 riem wil overnemen, hoor ik het graag. Riem ligt hier stof te happen :). Ik begrijp ook niet waarom Govecs deze riem samen met de 16t poelie verkoopt.

Tan_ho wijzigde deze reactie 15-01-2020 12:37 (23%)

• Tan_ho
Tan_ho schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
De 1096 is icm 16t te lang!!!! Als je de motor helemaal naar voren schuift hangt de riem nog steeds veel te slap. De stelbout in draaien om de riem op spanning te brengen, lukt niet omdat motor niet verder naar voren kan. De 1080 riem icm 16t past net. Na een paar duizend km is de riem wat uitgerekt en moet je zelf weer de riemspanning afstellen.
Ik rij al meer dan 9000km met deze combi.
Als iemand de 1096 riem wil overnemen, hoor ik het graag. Riem ligt hier stof te happen :)

• Tan_ho
Correctie.... zie net dat Govecs een 1136 ( S 8 M) riem bij de 16t had geleverd.
Een 1090 past dus wss beter. Een 1080 past net.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

govecs heeft in latere versies een andere stelbout gebruikt die langer is, dus dan kan je zonder de stelmoer tijdelijk te "modificieren" met een dikke schroevendraaier ertussen wel goed op spanning kijgen.

stelbout gebruik je alleen voor de spanning, zodra je 2 bouten van de motor hebt doet die stelbout niks meer.

en ja, 1136 is te lang en die hoort niet op een 16 tands govecs.

• Joris 407
Ik ga het eerst proberen met de 1080 riem, zeg maar de Tan Ho setup. Ik heb zelf een berekening gedaan wat betreft de riem lengte en ik denk dat zelfs 1096 bij mij net zou kunnen. Ik heb nu nog een millimeter of 4 over op de stelbout en die is ook nodig bij de langere riem. Dat zou net aan zijn.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Joris 407
Tandriemlengte berekening:

https://www.mupload.nl/img/dwtwzmwdix3v.jpg

Sorry, foto doet het niet.

Joris 407 wijzigde deze reactie 15-01-2020 15:53 (17%)

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-02 15:08

Vliegvlug

Flight Simple

Kleine aanpassingen aan mijn Novox gedaan omdat ik die losse USB kabel naar het BMS in de buddybak nogal irritant vond.

Daarom dit kabeltje gekocht:

en ingebouwd: :)

Nu kan ik gewoon een USB-B aansluitkabel pakken als ik het BMS wil uitlezen en zit ik niet met die losse USB kabel die steeds verstrikte in het laadsnoer. :D

• Tan_ho
Kunnen we niet met zijn allen een facebook pagina beginnen? :)

Dutch electric scooters :)

Tan_ho wijzigde deze reactie 15-01-2020 22:19 (19%)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Tan_ho schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:16:
Kunnen we niet met zijn allen een facebook pagina beginnen? :)

Dutch electric scooters :)
ik doe niet aan antisociale media. :/

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

[...]

nee, je scooter is niet begrenst
Krijg je dan geen probleem bij een politiecontrole?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Shabbaman schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:42:
[...]

Krijg je dan geen probleem bij een politiecontrole?
als je fysiek niet eens de 45 kan halen heeft begrenzen niet veel zin denk je ook niet? O-)

daarom bouw ik meestal scooters die 60+ rijden zodat ze electronisch begrenst kunnen worden in de controller en dus -altijd- de max snelheid kunnne halen ongeacht de staat van de accu.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Ah, jij bouwt wel een begrenzer in. Ja, klinkt logisch wat je schrijft. Als je niet op het fietspad mag is het ook wel zo veilig om gewoon met de rest van het verkeer mee te kunnen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Shabbaman schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:58:
Ah, jij bouwt wel een begrenzer in. Ja, klinkt logisch wat je schrijft. Als je niet op het fietspad mag is het ook wel zo veilig om gewoon met de rest van het verkeer mee te kunnen.
aftermarket controllers hebben gewoon een instelbare maximum toerental die je in kan stellen. dus technisch gezien geen begrenzer aangezien je die zelf via een app binnen 15sec kan veranderen.

• Ezravm
De NIU werkt op een andere manier. 25,45,55,70km/h allemaal in te stellen door het flashen van software. (70enkel op NGT mogelijk). De scooters rijden van 100-14% perfect de constante snelheid.
[...]

[...]

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18:45
Ik heb hier de laatste 15 pagina's ongeveer doorgelezen maar wordt niet veel wijzer(behalve geen NIU). Nu zoek ik een 2e hands scooter, en wil deze, wanneer die niet meer genoeg bereik heeft, dr accu vervangen/upgraden. Mijn dagelijkse reisafstand is 14km retour. Zie veel goeds over govecs hier, nog meer opties?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Farezz schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:26:
Ik heb hier de laatste 15 pagina's ongeveer doorgelezen maar wordt niet veel wijzer(behalve geen NIU). Nu zoek ik een 2e hands scooter, en wil deze, wanneer die niet meer genoeg bereik heeft, dr accu vervangen/upgraden. Mijn dagelijkse reisafstand is 14km retour. Zie veel goeds over govecs hier, nog meer opties?
opties moet je afstemmen op het budget. voor velen is het modificeren van een goedkope chinese scooter meer dan goed, voor veel mensen adviseer ik dat ook simpelweg omdat het wat meer vrijheid oplevert en je niet van het govecs onderdelen-levertijden-prikelen afhankelijk bent, en ook geen riem die kan breken.

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18:45
flippy schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:42:
[...]

opties moet je afstemmen op het budget. voor velen is het modificeren van een goedkope chinese scooter meer dan goed, voor veel mensen adviseer ik dat ook simpelweg omdat het wat meer vrijheid oplevert en je niet van het govecs onderdelen-levertijden-prikelen afhankelijk bent, en ook geen riem die kan breken.
Enige merken waar ik wat in kan vinden? Dna ga ik daarna even zelf op onderzoek uit. Chinese merken zijn er namelijk in overvloed :7

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

vrijwel alle merken zijn hetzelfde dus gewoon zoeken wat je leuk vind en ga er vannuit dat je een nieuwe controller en accu erin moet zetten.

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Vergeet het maar.
Ik verkoop niks meer.
Duizend vragen terwijl ik nog zo aangeef dat het een lopend project is.
Ik maak het wel af, en rij er zelf op rond.
Koop maar lekker een NIU of zo.

OlafBso wijzigde deze reactie 06-02-2020 14:57 (83%)

Olaf

• nexhil
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:46

nexhil

BAM!

DM gestuurd :)

• necessaryevil
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16-02 13:05
238103 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:52:
[...]
nieuwe laders meteen intern harsen als je die meeneemt.(lakmoes of pur)
Moet 'ie nog wel z'n warmte kwijt kunnen.... als je 'm helemaal volpurd dan lijkt me dat voor sommige onderdelen lastig... Maar blijkbaar werkt het.

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

:/

OlafBso wijzigde deze reactie 28-01-2020 11:42 (97%)

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Leuk stuk uit de Volkskrant.

De scooter, tot voor kort een smeerpijp op wielen, wordt steeds schoner. Dat geldt voor de benzinevariant, maar belangrijker is dat de echt schone elektrische versie steeds populairder wordt, blijkt uit de jongste cijfers van Rai en Bovag. Dat is goed nieuws voor binnensteden.

Nog niet zo lang geleden werden ze fijnstofkannonen genoemd, de scooters die met hun knetterende tweetaktmotor fietspaden en binnensteden in nevelen hulden. Maar de smeerpijp van weleer wordt steeds schoner: onder meer dankzij de opkomst van de elektrische variant. Bijna 15 procent van de nieuwe scooters rijdt inmiddels op een accu, blijkt uit cijfers van Rai Vereniging en Bovag over de eerste tien maanden van het jaar.

Tot en met oktober zijn ruim 4.300 elektrische brom- en snorfietsen verkocht. De e-scooter is vooral populair in grote steden, met Amsterdam voorop, zegt voorzitter Steven van Eijck van Rai Vereniging. Daar is mede dankzij de invoering van een milieuzone in 2018 inmiddels ruim een kwart van de nieuwe scooters elektrisch. Utrecht onderzoekt of het mogelijk is in de toekomst alleen nog elektrische scooters en brommers de binnenstad in te laten.

Vorig jaar was het aandeel e-scooters nog maar 9 procent en daarmee neemt de vergroening van dit transportmiddel een hoge vlucht, aldus de branche, die graag wil dat in 2025 alle nieuwe snorfietsen elektrisch aangedreven zijn. De scooter verduurzaamt zelfs sneller dan de personenauto, waarvan nu 9 procent elektrisch de showroom uitrijdt. Goed nieuws, want scooters die vaak in binnensteden rijden waren in het verleden vaak vervuilender dan personenauto’s.

Steeds strengere normen
Niet alleen fijnstof was een probleem, tot voor kort kwam er ook veel koolmonoxide uit de uitlaat en vooral het aandeel kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen was hoog. Dit kwam mede doordat veel brommers en scooters tot enkele jaren geleden vooral waren uitgerust met een ouderwetse carburateur. Daarmee kan het brandstofmengsel minder precies worden geregeld dan met een modern injectiesysteem of elektronisch gestuurde carburateur, zegt onderzoeker Pim van Mensch van TNO, die in 2017 uitgebreid onderzoek deed naar de uitstoot van deze voertuigen.

Dat de scooter lange tijd vuil bleef, is onder meer te wijten aan de euro-2-norm, die tot enkele jaren geleden gold, zegt Van Mensch. Pas toen in 2018 de strengere euro-4-norm werd ingevoerd, werden nieuwe snorfietsen en brommers veel schoner. TNO heeft zelf geen onderzoek gedaan naar euro-4-scooters, maar zegt dat partnerinstituten tot deze conclusie zijn gekomen.

‘Feitelijk zie je dat de euro-4-norm niet meer met ouderwetse motoren met conventionele carburateur te halen zijn’, zegt Van Mensch. Modernere injectiesystemen leiden door hun betere brandstofdosering tot lagere schadelijke uitstoot. En volgens de huidige norm moet de katalysator het minstens 11 duizend kilometer uithouden, ‘al mag dat wat ons betreft nog wel wat langer’, aldus Van Mensch.

De euro-4-norm wordt volgend jaar alweer vervangen door de opnieuw strengere euro 5. Niet alleen zijn de uitstooteisen weer scherper, maar ook de testcyclus is dynamischer, waardoor deze meer op de praktijk lijkt. Daarnaast weegt de vervuilende koude start zwaarder mee in de testresultaten, zegt Van Mensch.

Dat Brussel de laatste jaren meer werk maakt van strengere normen voor brommers en snorfietsen (‘snorfietsen zijn een zeer Nederlands fenomeen’, zegt Van Eijck van Rai Vereniging, ‘in het buitenland zie je die nauwelijks’), betekent meteen ook een steuntje in de rug voor de e-scooter. ‘Fabrikanten die lange tijd de norm relatief gemakkelijk konden halen met ouderwetse en goedkoper verbrandingstechnologie, zullen nu wellicht eerder overwegen in te zetten op elektrisch, vanwege de ontwikkelkosten voor schonere benzinemotoren’, zegt Van Mensch van TNO.

Beter betaalbaar
Lange tijd had het voor fabrikanten weinig zin te investeren in e-scooters, zegt Van Eijck. ‘Fabrikanten die hun nek uitstaken en geld staken in schonere motoren, werden uit de markt geprijsd doordat hun scooters 400 tot 700 euro duurder waren.’ De klant wilde dat bedrag domweg niet uitgeven en kocht liever een goedkoper exemplaar, al dan niet uit China. ‘Dan kun je nog zulke mooie ambities hebben, als je vervolgens niet meer verkoopt, is het snel gedaan.’

Doordat accu’s steeds goedkoper worden, kruipen beide aandrijvingsvormen in prijs naar elkaar toe, al is de e-scooter gemiddeld nog altijd duurder. De schoonste oplossing is zonder meer elektrisch, zegt Van Mensch van TNO. ‘Die zijn lokaal volkomen schoon. Op wat fijnstof van banden en remmen na.’

NEDERLAND TELT 1,2 MILJOEN BROM- EN SNORFIETSEN
Brom- en snorfietsen zijn nog altijd een populair vervoermiddel, vooral in de stad. Begin 2019 telde Nederland ruim 1,2 miljoen brom- en snorfietsen, aldus het CBS. Dit is 1,6 procent meer dan in 2018. De snorfiets is populairder dan de bromfiets, met bijna 750 duizend geregistreerde exemplaren, tegen 457 duizend geregistreerde bromfietsen. De brancheverenigingen zien zowel het aanbod als de kwaliteit van de e-scooters groeien. Door grotere accu’s komen e-scooters bovendien steeds verder, terwijl de onderhoudskosten lager zijn. Op een accu kan doorgaans 60 tot 120 kilometer gereden worden. De aanschafprijs is meestal wel hoger. Sommige modellen en merken kunnen ook worden geleast.

TOPDRIE MEEST VERKOCHTE MERKEN E-SCOOTERS
1. Niu (1.796 stuks)
2. Luqi (1.048)
3. Super Soco (267)

Olaf

• bob-w-1993
Weet een van jullie of er zoiets bestaat als een universele topkoffer beugel voor op m,n Emax? Ik heb nu een soort halve ring erop zitten. Zoals op onderstaande foto te zien is:

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
OlafBso schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:59:
TOPDRIE MEEST VERKOCHTE MERKEN E-SCOOTERS
1. Niu (1.796 stuks)
2. Luqi (1.048)
3. Super Soco (267)
Onder welke merknaam worden die Luqi dingen verkocht in NL?

Interessant om te zien hoe hard het gaat met Super Soco, al is dat natuurlijk geen scooter ;)

specs

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bob-w-1993 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:04:
Weet een van jullie of er zoiets bestaat als een universele topkoffer beugel voor op m,n Emax? Ik heb nu een soort halve ring erop zitten. Zoals op onderstaande foto te zien is:

[Afbeelding]
in theorie zou de beugel van een govecs moeten passen, die zijn immers gebaseerd op hetzelfde frame.

• bob-w-1993
Bedankt flippy! :) ja dat leek mij dus ook. Al vind ik die ook niet zo snel helaas

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb nog een paar frames, ik kijk wel even of ik nog een beugel heb.

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True