Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bob-w-1993
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 01-04 12:36
@flippy Bedankt alvast !

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 18:16
Ik vraag me af waar de grote merknamen met hun e-scooters blijven?
Ik zie nu vooral chineese meuk op de baan toeren.

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 26-03 09:45

OlafBso

Het kan altijd beter

Moris schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:16:
Vespa heeft de eletricca en volgens mij ook Sym of Kymco ook.

Olaf

• Reksho
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:48
OlafBso schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:38:
[...]

Vespa heeft de eletricca en volgens mij ook Sym of Kymco ook.
Helaas veels te duur in vergelijking met bijv Niu. Zolang ze geen scooters in de 2000eu range zullen ze nooit mainstream doorbreken.

• Dreamvoid
  • Nu online
Benzine-Vespa's zijn ook loeiduur tov Chinese benzinescooters, dus in principe zou dat geen probleem moeten zijn. Maar idd, de markt voor 7000-euro scooters zal niet bijster groot zijn.

Er zijn een paar pogingen geweest, Peugeot heeft het bv al twee keer geprobeerd, eerst met de Scoot'Elec, daarna met de e-Vivacity, maar het waren allebei flops. Ducati probeert het nu met een re-labeled SuperSoco CUx. Vespa nu idd met de Eletricca. Honda belooft al tien jaar lang een electrische Super Cub, maar er staat nog niks in de showroom. Iedereen wacht blijkbaar totdat de accuprijzen beneden niveau X liggen ($200 per kWh? $100? $50?), want erg duur is de rest van de onderdelen niet versus benzinescooters.

Grootste probleem is dat de e-scooters voor fabrikanten geen vetpot is geweest (al zou je denken met die accuprijzen van wel), NIU is de grootste maar lijdt nog steeds flinke verliezen, en alle kleine startups vallen steevast na een paar jaar om, en worden vervangen door de volgende gelukszoekers die een Chinese OEM scooter bestellen met eigen logo. Vectrix is al twee keer failliet gegaan. Ebretti ook. Govecs is zo'n beetje de enige Europese fabrikant die enigszins gezond lijkt te zijn, en ze pikken de slachtoffers op (Vectrix, Elmoto).

specs

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 10:06
Moris schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:16:
Reksho schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Helaas veels te duur in vergelijking met bijv Niu.
Daar is je antwoord.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-04 16:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Toch vraag ik mij af of je niet een lange levensduur van een Niu accupakket kan krijgen door als gebruiker gewoon (handmatig) de 80 - 20 regel aan te houden.

Iemand die daar antwoord op heeft?

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 30-01-2020 14:23]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:23:
Toch vraag ik mij af of je niet een lange levensduur van een Niu accupakket kan krijgen door als gebruiker gewoon (handmatig) de 80 - 20 regel aan te houden.

Iemand die daar antwoord op heeft?
Dan moet je gaan lopen rotzooien in hun accu's en omdat alles in eigen beheer met eigen spullen is gedaan, lukt je dat niet.
Daarom willen sommigen hier ook echt niet aan de verbetering van een NIU beginnen, en varen de onwetende scooterhandelaartjes er wel bij, als er vlak na de garantieperiode iets gebeurt met je mooie NIU.

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Reksho schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Helaas veels te duur in vergelijking met bijv Niu. Zolang ze geen scooters in de 2000eu range zullen ze nooit mainstream doorbreken.
Maar NIU is dan ook gewoon net zo klote als mijn Novox..Flippy heeft echt veel moeten vervangen.

[Voor 5% gewijzigd door OlafBso op 31-01-2020 08:09]

Olaf

• Dreamvoid
  • Nu online
Benzine Vespa's zijn de bestverkochte scooters van Nederland en die beginnen bij 3500 euro, dus om nou te zeggen dat ze per se in de 2000 euro range moeten zitten...maar idd 7000 euro is een beetje te gortig.

specs

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

OlafBso schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Dan moet je gaan lopen rotzooien in hun accu's en omdat alles in eigen beheer met eigen spullen is gedaan, lukt je dat niet.
Daarom willen sommigen hier ook echt niet aan de verbetering van een NIU beginnen, en varen de onwetende scooterhandelaartjes er wel bij, als er vlak na de garantieperiode iets gebeurt met je mooie NIU.
Waarom moet je rotzooien, je kan er voor kiezen om eerder te laden en vervolgens niet 100% vol te laden, desnoods via een timer oid.

Ik zie niet in waarom een accupakket van NUI dan sneller zou degraderen als je handmatig de 80-20 regel aanhoud.

• Dreamvoid
  • Nu online
Over NIU gesproken overigens, ze hebben net op de CES beurs wel een paar leuke nieuwe modellen geintroduceerd, oa de lichte e-motorfiets RQi (zeg maar 250cc-klasse), de driewieler-scooter-met-dak TQi (zeg maar de electrische reincarnatie van de BMW C1), en de EB-01 e-bike die misschien wel een kans had gehad in Europa als ze 'm als Speed Pedelec hadden gecertificeerd, maar nu nogal zinloos lijkt als normale 250W (25 km/u) e-bike.

[Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 30-01-2020 17:21]

specs

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

Dreamvoid schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:11:
Benzine Vespa's zijn de bestverkochte scooters van Nederland en die beginnen bij 3500 euro, dus om nou te zeggen dat ze per se in de 2000 euro range moeten zitten...maar idd 7000 euro is een beetje te gortig.
Eh..: http://www.voertuig-stati...opulairste-merk-bromfiets

Zijn niet _de_ bestverkochte scooters. Piaggo wel. Waarschijnlijk omdat die Vespa's gewoon enorm 'over-priced' zijn. Net zoals hun electrische scoot.

[Voor 9% gewijzigd door Sangroid op 30-01-2020 17:26]

• Dreamvoid
  • Nu online
Ah wacht ja, Piaggio maakt ook non-Vespa scooters klopt.

specs

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Sangroid schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Eh..: http://www.voertuig-stati...opulairste-merk-bromfiets

Zijn niet _de_ bestverkochte scooters. Piaggo wel. Waarschijnlijk omdat die Vespa's gewoon enorm 'over-priced' zijn. Net zoals hun electrische scoot.
Zelfde fabrikant.
🙂

Flippy wil niks met een NIU doen.
En zoals hij het uitlegt, begrijp ik dat prima.

Olaf

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:16:
[...]
Ik zie niet in waarom een accupakket van NUI dan sneller zou degraderen als je handmatig de 80-20 regel aanhoud.
omdat als je die regel hanteert de accu zwaar ongebalanceerd gaat worden aangezien die alleen de cellen balanceert als de accu helemaal vol zit. de bms die erin zit doet pas iets als de voltages boven de 4.25v per cel komen.

je moet een veel duurdere bms hebben om "veilig" de 80% regel te kunnen gebruiken en die zit niet in een NIU. het is gewoon goedkope chinese meuk verkocht onder kostprijs dankzij de staatssteun die ze krijgen.

en dan nog: de cellen zijn van dusdanig lage kwaliteit dat je toch niet veel ermee wint en je NIU dealer zal je altijd een poot uitdraaien als je garantie komt claimen. je moet ALTIJD bijbetalen. en in de garantieperiode is dat bedrag nou altijd minstens de kostprijs van de accu voor de dealer.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 08:59]

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:58:
[...]

omdat als je die regel hanteert de accu zwaar ongebalanceerd gaat worden aangezien die alleen de cellen balanceert als de accu helemaal vol zit. de bms die erin zit doet pas iets als de voltages boven de 4.25v per cel komen.

je moet een veel duurdere bms hebben om "veilig" de 80% regel te kunnen gebruiken en die zit niet in een NIU. het is gewoon goedkope chinese meuk verkocht onder kostprijs dankzij de staatssteun die ze krijgen.

en dan nog: de cellen zijn van dusdanig lage kwaliteit dat je toch niet veel ermee wint en je NIU dealer zal je altijd een poot uitdraaien als je garantie komt claimen. je moet ALTIJD bijbetalen. en in de garantieperiode is dat bedrag nou altijd minstens de kostprijs van de accu voor de dealer.
Je kan wekelijks /maandelijks net voor een rit naar 100% laden om de boel te balanceren. Met mijn EV doe ik dit ook.

Ik zou de uitdaging wel aan willen gaan om zoveel mogelijk kilometers uit een NIU pakket te halen, helaas heb ik niet echt een use case voor een electrische scooter.

• flippy
  • Niet online
de bms in een niu kost een paar euro, de bms in jouw auto kost honderden euros en zit ook nog een paar miljoen aan ontwikkeling en validatie in.

svp een budget chinese scooter niet vergelijken een EV, het is geen eerlijke vergelijking en geeft het idee dat de niu beter is dan hij daadwerkelijk is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:23:
de bms in een niu kost een paar euro, de bms in jouw auto kost honderden euros en zit ook nog een paar miljoen aan ontwikkeling en validatie in.

svp een budget chinese scooter niet vergelijken een EV, het is geen eerlijke vergelijking en geeft het idee dat de niu beter is dan hij daadwerkelijk is.
Sure, dat snap ik.

Toch heb ik het idee dat je best lang kan doen met een NUI pakket als je deze vertroeteld en wat extra aandacht geeft.

Ik zie namelijk dat dit bij huishoudelijke apparatuur ook werkt, waar de accu's bij familie en vrienden na twee/drie jaar compleet versleten zijn doe ik er nog velen jaren extra mee.

• flippy
  • Niet online
wat werkt is de accu niet opladen tot je hem nodig hebt (dus halfvol wegzetten) en absoluut geen snelladers of iets dergelijks gebruiken.

accu gaat het hardste kapot van het dagen/weken/jarenlang ongebruikt hangen op vol of bijna vol.

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
zelfde voor leeg of bijna leeg toch? Volgens mijn Zero handleiding best op 60% wegzetten. Gaat ook in een soort slaapmodus na een maand niet gebruikt waarbij die zelf batterij zal ontladen tot die 60% indien die voller was.

• flippy
  • Niet online
hcpl schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:32:
zelfde voor leeg of bijna leeg toch? Volgens mijn Zero handleiding best op 60% wegzetten. Gaat ook in een soort slaapmodus na een maand niet gebruikt waarbij die zelf batterij zal ontladen tot die 60% indien die voller was.
ja, zero is wat snuggerder ermee maar dat hebben ze ook hardhandig moeten leren na een heleboel garantiegezeik in amerika. zero is ook een "iets" andere prijsklasse dan een cheap chinees scootertje.

fun fact: de zero gebruikt dezelfde controller die ook in de oudere govecs zitten (de sevcon size 4). O-)
als de govecs niet zon stomme riem had kon je echt idote vermogens op de grond zetten als je de motor en accu had...

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:57
Zelfs DJI drone accu-tjes ontladen zichzelf tot 80% na 10 dagen stilstand terwijl ze vol zitten.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• flippy
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:28:
Zelfs DJI drone accu-tjes ontladen zichzelf tot 80% na 10 dagen stilstand terwijl ze vol zitten.
dat is meer de zelfontlading van de accus in drones. die zitten doorgaans op de rand van ontploffen.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:57
flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:28:
[...]

dat is meer de zelfontlading van de accus in drones. die zitten doorgaans op de rand van ontploffen.
Nee joh. Ja misschien met de goedkoopste drones van ali-express.

Dat DJI spul werkt erg mooi, en het is echt zo ontworpen om na 10 dagen terug te gaan naar 80% om niet onnodig slijtage te hebben bij opslag.
Daar heeft DJI dus juist heel erg goed over nagedacht, wat in de meeste consumenten elektronica niet gebeurt.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• flippy
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:32:
[...]
Nee joh. Ja misschien met de goedkoopste drones van ali-express.
Dat DJI spul werkt erg mooi, en het is echt zo ontworpen om na 10 dagen terug te gaan naar 80% om niet onnodig slijtage te hebben bij opslag.
Daar heeft DJI dus juist heel erg goed over nagedacht, wat in de meeste consumenten elektronica niet gebeurt.
ik heb al een berg DJI accus in mn vingers gehad, die dingen zitten echt wel op de grens van wat veilig is.
voel maar eens hoe heet een accu is na een vlucht. je kan ze bijna niet vasthouden.
de kritieke temperatuur van die zakjes-lithium is nog geen 60C en dat is alleen als ze onder compressie blijven.
de accus met openingen erin zoals phantom voor de koeling zal je ook zien dat die cellen gewoon bol gaan staan door het uitzetten als ze een paar keer flink gebruikt zijn.

het dji spul is "beter" maar zeker niet heilig. daarvoor is het te duur ten opzichte van de kwaliteit, zon accu kost 200 euro en na 100x laden hebben ze het doorgaans wel gehad.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 13:42]

• Dreamvoid
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:58:
het is gewoon goedkope chinese meuk verkocht onder kostprijs dankzij de staatssteun die ze krijgen.
Niet meer! In 2018 draaiden ze idd nog verlies op elke scooter, maar ze zijn inmiddels naar de beurs gegaan, en publiceren dus braaf hun kwartaalcijfers, best leuk om in te graven (aangezien vrijwel alle andere e-scooter fabrikanten private zijn en niks publiceren): https://ir.niu.com/financial-information/quarterly-results

Als je een beetje graaft in de cijfers zie je echt leuke info, deze info over de eerste drie kwartalen van 2019 is erg inzichtvol:
- totale aantal verkochte scooters: 315.073 (+28% tov het jaar daarvoor)
- gemiddelde verkoopprijs per scooter: 4248 RMB (€555)
- average other sales per scooter (extra accu's, accessoires,etc): 641 RMB (€84)
- kosten per scooter (dus excl marketing/overhead): 3789 RMB (€494)
- bruto marge: 22.5%
- totale omzet 1.5 mld RMB = €200m
- sales/marketing kosten: €17m, 8.5% van de omzet
- R&D budget: €6m, 3% van de omzet :)
- verhouding omzet in China/buiten China: 83%/17%
- groei buiten China: +152% tov 2018
- 2019 is het eerste jaar dat ze winst draaien: 129m RMB (€17m)

Ze verkopen inmiddels ook bakken met goedkope e-bikes (NIU Aero) dus dat trekt de gemiddelde verkoopprijs uiteraard wel wat omlaag, maar dat lijstje met de lokale Chinese verkoopprijzen maakt wel jaloers: €2000 voor een N-GT met 4 kWh accu :'(

[Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 31-01-2020 15:26]

specs

• flippy
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:22:
[...]

Niet meer! In 2018 draaiden ze idd nog verlies op elke scooter, maar ze zijn inmiddels naar de beurs gegaan, en publiceren dus braaf hun kwartaalcijfers, best leuk om in te graven (aangezien vrijwel alle andere e-scooter fabrikanten private zijn en niks publiceren): https://ir.niu.com/financial-information/quarterly-results
- 2019 is het eerste jaar dat ze winst draaien: 129m RMB (€17m)
das mooi voor ze, en die paar honderd miljoen die ze nog in het rood staan zal magisch verdwijnen door de chinese staatskas natuurlijk.

zo kan ik ook wel een bedrijf beginnen, net zo lang staatsgeld ertegenaan gooien om je conncurenten falliet te krijgen en dan de markt overnemen.

blijft echter nog steeds rotzooi wat ze verkopen... O-)

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 15:27]

• Dreamvoid
  • Nu online
Tis niet de staatskas, maar (overoptimistische/goedgelovige/visionaire) investeerders die het geld erin pompen, ze hebben vorig jaar $63m opgehaald om de boel draaiend te houden, voornamelijk Amerikaanse investeerders.

Rotzooi, daar doe ik verder geen uitspraak over, haha :) Ik heb geen NIU en zeker die goedkope modellen lijken me totaal underpowered met veel te kleine accu's, maar het is duidelijk dat wat Chinese fabrikanten als NIU en VMOTO doen wel direct invloed heeft op de markt hier in Europa.

Ik bedoel, vergelijk dat met Govecs, die 3.500 scooters per jaar weten te verkopen, die kunnen de borst natmaken. Tis voor hen te hopen dat de markt voor premium-kwaliteit scooters groot genoeg blijft (en dat de Chinezen kwalitatief niet te snel beter worden).

[Voor 73% gewijzigd door Dreamvoid op 31-01-2020 15:56]

specs

• flippy
  • Niet online
govecs bedient een heel ander marktsegment. niu zit in low budget consumentenprul, govecs levert aan zakelijke klanten zoals stedelijke mobiliteit en bezorgscooters die jarenlang misbruik moeten kunnen weerstaan.

• Dreamvoid
  • Nu online
Idd, maar t is te hopen dat dit segment groot genoeg is. Bovendien is de concurrentie daar inmiddels ook stevig: Vmoto heeft net bv ook nieuwe E-Max modellen voor bezorgdiensten geintroduceerd: http://www.vmoto.com/emax/Newindex en NIU heeft de N-Cargo.

Ik moet zeggen ik ben zelf wel gecharmeerd van de Elmoto Loop van Govecs, jammer van de piepkleine 1.6 kWh accu maar met 59 kg wel lekker licht en wendbaar in de stad. Maar pff...4800 euro is wel erg prijzig: https://www.govecsgroup.com/en/models/elmoto-loop/

[Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 01-02-2020 13:21]

specs

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Dat Kumpan lijkt nog wel wat.

Olaf

• kvdbroucke
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09:05
Kumpan zit ook in het duurdere segment.

Ik heb er eentje in bestelling, de 1954 Ri S met 3 accu's, best wel prijzig.
Vermoedelijke levering in maart '20.
Een Monasso Grace hebben we al rijden sinds 2 jaar. Nooit onder de 40% leeg gereden en nog geen verlies na + 7000 km. Weinig elektronica.

Met de Kumpan heb ik ook gereden, voelt helemaal anders aan.
Vooral de retro look sprak me aan en hij kan 100km/h (al zal hij dan wel heel snel leeg zijn)

In enkele Duitse steden wordt ie aangeboden door sharing bedrijven. Vandaar zal hij wel tegen een "stootje" kunnen.
je vind er niet veel op de Duitse 2dehands markt.

Helaas vind je bijna geen technische info, hiermee bedoel ik echt technisch: hoe alles communiceert, de internals van de akku, etc.... Vermoedelijk Canbus.
Weinig info in de Duitse fora, misschien omdat er weinig problemen zijn.... of de kopers zijn geen technical nerds :-)

Nu ik ben benieuwd en post later wel mijn ervaring. Hopelijk vanaf maart/april.

In elk geval, allen bedankt voor de leerrijke berichten in dit forum.

• bob-w-1993
@kvdbroucke Wel aardige hoge snelheid die ze weten te halen met een 51V accu. Zie 100km/h staan bij de technische specs

• flippy
  • Niet online
snelheid is een relatie tussen voltage en het Kv nummer van de motor. dat laatste is doorgaans ergens rond de 10 bij scooters. dus 10 toeren voor elke volt die je in de motor stopt. daarom rijden de meeste scooters met moeite 45 als de accu vol is.

deze scooter heeft dus een motor met een kV van 20 of meer.

nadeel is dat vermogen een factor is tussen amperage en voltage. en het voltage in een motor is altijd in relatie met het toerental en Kv nummer. dus wil je veel vermogen (Watts) op de grond zetten (harde acceleratie) moet je dus dhet gebrek aan volts compenseren met heel veel amperes. en een motor met een hoog Kv heeft veel meer windingen, dus veel dunnere draadjes in de motor dan een motor met weinig windingen (laag Kv getal). en dunnere draad betekent minder amperes.

acceleratie zal dus minder in vergelijking zijn tenzij ze de windingen roodgloeiend hebben staan in de motor.

een drone heeft vaak Kv van 10.000 of meer. omdat die idioot veel toeren moeten maken en maar 12v aan boord hebben. er zit alleen totaal geen flut in, je stopt ze met je vinger.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-02-2020 15:57]

• kvdbroucke
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09:05
@bob-w-1993 tijdens de testrit (een dikke 30 minuten) met een 45km/h versie die voor mij bijgesteld werd naar 65 km/h, haalde ik vlot die 65km/h en max 70km/h met een accu die 2/3 vol was bij vertrek.
De hele testrit ging goed met de gas helemaal open.

De controller is software matig begrensd, maar niet sterk genoeg voor de 100km/h. de Ri s versie heeft een zwaardere controller vertelde de importeur.

het wordt ongeduldig afwachten....

• bob-w-1993
@flippy ja precies. Dacht al dat moet een flinke KV zijn. Heb trouwens een site gevonden waar ik een achterrekje voor een topkoffer kan bestellen.

Het is voor een Vectrix-vx-2. ook een die weer gelijk is aan de emax en govecsen

[Voor 22% gewijzigd door bob-w-1993 op 03-02-2020 16:02]

• flippy
  • Niet online
ze komen allemaal uit polen ;)

• Dreamvoid
  • Nu online
Vectrix en Govecs komen uit dezelfde fabriek in Wroclaw in Polen, maar de E-Max productie is al tien jaar geleden naar Nanjing in China overgeheveld toen Vmoto de boel overnam.

specs

• bob-w-1993
@Dreamvoid Die webwinkel verstuurt inderdaad vanuit Wroclaw in Polen ;)

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:12
bob-w-1993 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:32:
@Dreamvoid Die webwinkel verstuurt inderdaad vanuit Wroclaw in Polen ;)
Welke webwinkel heb je het over?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• bob-w-1993

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-03 16:14
Mocht iemand nog op zoek zijn naar 18650 laders, ik vond net een crowdfund met een 16 cell tester/lader die ik overweeg te kopen:
https://megacellcharger.c...-charger-mass-production/

Ik zit nog te dubben maar ga voor een 20S setup. Ik kom er niet uit welke smart BMS ik dan het best kan kiezen. Ik vind die TinyBMS er goed uitzien, maar die gaat tot 16S.

• flippy
  • Niet online
Togt schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:30:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar 18650 laders, ik vond net een crowdfund met een 16 cell tester/lader die ik overweeg te kopen:

Ik zit nog te dubben maar ga voor een 20S setup. Ik kom er niet uit welke smart BMS ik dan het best kan kiezen. Ik vind die TinyBMS er goed uitzien, maar die gaat tot 16S.
probeer deze maar.

https://www.aliexpress.com/item/4000004226038.html

zolang je onder de 100A blijft zit je goed. of je moet de mosfets gaan vervangen.

• Escobarry
  • Registratie: februari 2019
  • Nu online
Togt schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:30:

Ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32833478885.html 20S 100A variant.

• flippy
  • Niet online
mosfets zijn minder en minder ervan. het 300A model heb ik al ervaring mee en die kan stabiel 100A+ aan, als de aziatische markt 100A zegt zou ik dat getal minstens door de helft doen. 50A is vrij karig voor een scooter.

van de 300A versie kan je ook simpel de mosfets upgraden naar 1000A met propere mosfets. ;)

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-02-2020 18:26]

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

We zijn er maar allemaal druk mee op dit forum..

Olaf

• Escobarry
  • Nu online
flippy schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:25:
[...]

mosfets zijn minder en minder ervan. het 300A model heb ik al ervaring mee en die kan stabiel 100A+ aan, als de aziatische markt 100A zegt zou ik dat getal minstens door de helft doen. 50A is vrij karig voor een scooter.

van de 300A versie kan je ook simpel de mosfets upgraden naar 1000A met propere mosfets. ;)
Ik ben de 300A versie nog niet tegengekomen, heb je een linkje?
Rijd er al 2 dagen mee op 65A en hij wordt nieteens een beetje warm, maar mijn scooter is nog niet helemaal af, nog veel aan het testen, dus ben benieuwd

• Escobarry
  • Nu online
Oh wacht die stuurde je al. :) Gebruiken deze allemaal diezelfde smart bms app?

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ook maar even melden hier :)

https://tweakers.net/ext/f/aIqc4js5EdRE47A8KXrP6lX7/medium.jpg

Sinds midden vorig jaar een Bendao elektrische scooter in m'n bezit. Gekocht voor m'n vriendin omdat ze woon-werk moest gaan doen maar nog geen autorijbewijs had. 15km enkele reis op de fiets werd een beetje teveel van 't goede, dus dit ding op de kop getikt.

Accu's waren wel zwaar versleten, het ding reed nog max 10 minuten op een acculading. Heb er nog over zitten brainstormen om een Li-Ion pack van 18650 cellen te maken, maar gezien er enigzinds haast was omdat de oude benzinescooter al verkocht was, toch maar gewoon de loodaccu's vervangen voor een iets zwaarder type (upgrade van 30Ah naar 36Ah).

Inmiddels heeft ze een rijbewijs en een auto, dus de scooter mocht weer met mij mee :P
Denk wel dattie binnenkort weer van de hand gaat. Heb er geen doel voor. Werk is op fiets afstand (plus gezonder :P ) en voor de rest heb ik een auto en twee motoren.

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:16
Ik overweeg een elektrische scooter te kopen. Deels vanwege het groene aspect, deels omdat het me leuk lijkt en deels omdat het financieel mogelijk is.

Nu heb ik een hele grove berekening gemaakt om te kijken of het financieel aantrekkelijk is.
Een belangrijke aanname is dat de auto blijft en de kosten hiervoor gelijk blijven (op brandstof na)

Auto
Besparing per jaar: 5.000km per jaar / 15 km/l * €1,60 L benzine = ~ €530,- per jaar

e-scooter
5.000km per jaar * €0,01 elektriciteit per km = €50
Verzekering + belasting = €240 per jaar (schatting!)
Afschrijving = €300 per jaar (schatting, denk wel meer bij een model van €2.000,- of meer)
Onderhoud = €50 per jaar
Kosten per jaar: €640,-

Maw maakt financieel gezien geen zin. Mis ik hier iets of heeft het pas echt financieel zin met nog meer km's of wanneer je de auto weg kunt laten?

[Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 19-02-2020 00:24]

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03 10:32
Card Nox schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:22:
Maw maakt financieel gezien geen zin. Mis ik hier iets of heeft het pas echt financieel zin met nog meer km's of wanneer je de auto weg kunt laten?
Het maakt pas echt een verschil als je de auto weg zou doen, want met auto en scooter heb je in-principe een dubbele kostenpost. Wanneer je de scooter gebruikt, dan staat de auto stil en visa versa.

Dus je moet dan voor beide voertuigen een verzekering betalen en voor de auto belasting, want de scooter hoeft geen wegenbelasting te betalen. Dan kom je ook nog aparte schadevrije jaren bij de scooter op te bouwen, dus de premie is in begin relatief hoog in verhouding met de km's die je rijdt.

Ik vind die elektrische scooters in iedere geval nog te duur, om er eentje aan te schaffen. En de interessante modellen, die wat innovatiever zijn: zoals de App Scooter. Dan ben je al gauw € 4000 kwijt.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• Govecsmania
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 01-03 19:18
OlafBso schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:26:
We zijn er maar allemaal druk mee op dit forum..
Ja met banden erop leggen wat een klote job !! LOL

• Card Nox
@XiaomiGlobal, thanks. Las zojuist ook op de ANWB website dat je schadevrije jaren apart op bouwt. Heb vroeger wel scooter gereden, geen idee of dat nog telt...

Maar het verhaal is helder. Dan zou het echt puur voor de leuk zijn en leuke dingen doen mag geld kosten.

Die App scooter heb ik laatst in een filmpje voorbij zien komen. Flink wat meer range en power dan waar ik nu naar kijk, daar tegenover staat dan ook een dito prijskaartje zoals je aangeeft. Was van NL komaf iirc.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Card Nox schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:22:
Ik overweeg een elektrische scooter te kopen. Deels vanwege het groene aspect, deels omdat het me leuk lijkt en deels omdat het financieel mogelijk is.

Nu heb ik een hele grove berekening gemaakt om te kijken of het financieel aantrekkelijk is.
Een belangrijke aanname is dat de auto blijft en de kosten hiervoor gelijk blijven (op brandstof na)

Auto
Besparing per jaar: 5.000km per jaar / 15 km/l * €1,60 L benzine = ~ €530,- per jaar

e-scooter
5.000km per jaar * €0,01 elektriciteit per km = €50
Verzekering + belasting = €240 per jaar (schatting!)
Afschrijving = €300 per jaar (schatting, denk wel meer bij een model van €2.000,- of meer)
Onderhoud = €50 per jaar
Kosten per jaar: €640,-

Schroef de onderhoudskosten maar een stukje omhoog.Accupakket slijt ook, dus die moet ergens een keer vervangen worden.
Of, als je de scooter weg doet als de accu slecht wordt, duw dan de afschrijving maar wat veder omhoog.

Wegenbelasting betaal je niet voor een scooter, en een WA+Opzittenden verzekering voor een scooter zal je hooguit 10 euro per maand kosten., 15 voor WA+. Maargoed, dat gaat na het eerste jaar al omlaag.

Vergeet ook geen rekening te houden met dingen als parkeerkosten.
Als je in een stad woont waar je moet betalen om te parkeren wanneer je wil gaan winkelen, scheelt je dat met de scooter ook weer wat euro's.
Card Nox schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:53:
@XiaomiGlobal, thanks. Las zojuist ook op de ANWB website dat je schadevrije jaren apart op bouwt. Heb vroeger wel scooter gereden, geen idee of dat nog telt...

Maar het verhaal is helder. Dan zou het echt puur voor de leuk zijn en leuke dingen doen mag geld kosten.

Die App scooter heb ik laatst in een filmpje voorbij zien komen. Flink wat meer range en power dan waar ik nu naar kijk, daar tegenover staat dan ook een dito prijskaartje zoals je aangeeft. Was van NL komaf iirc.
Mbt verzekeren: Een polis die je stop zet behoud sowieso 1 jaar de schadevrije jaren. Sluit je binnen het jaar opnieuw een scooterverzekering af, krijg je je oude schadevrije jaren weer.

Sommige verzekeraars houden de regel aan dat je de polis net zo lang slapend mag houden als dat je schadevrije jaren opgebouwd hebt. Dan is het niet 1 jaar, maar binnen de X jaar dat je een verzekering actief had.

Daarbij doen sommige verzekeraars ook nog aan korting als je meerdere polissen bij dezelfde partij hebt, dus het kan korting opleveren als je de scooter verzekert bij dezelfde club als waar je de auto hebt verzekerd.

[Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 19-02-2020 08:20]

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• Card Nox
@McKaamos, ja had accu onder afschrijving staan. Maar het gaat met tientjes heen en weer dus de zaak veranderd er niet extreem mee.

Ik had zelf een Super Soco TS/TC in gedachte of zo'n Citycoco Harley look ding met brede banden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Card Nox schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:18:
@McKaamos, ja had accu onder afschrijving staan. Maar het gaat met tientjes heen en weer dus de zaak veranderd er niet extreem mee.

Ik had zelf een Super Soco TS/TC in gedachte of zo'n Citycoco Harley look ding met brede banden.
Uhm, een accupakket is best nog aan de prijs hoor. Dan praten we niet over tientjes.
Reken toch al gauw 200 euro per jaar wat je daar voor aan de kant mag zetten, gok ik zo ongeveer.

• Card Nox
@McKaamos, vandaar mijn comment bij afschrijving 300 (denk wel meer). Had eerst 500 euro.

Ik bedoelde ook tientjes per maand, niet per maand excuus. Hoe je het went of keert, financieel gezien niet interessant.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:47

Erasmo

Laadpaaljager

Al eens gekeken naar een Niu?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• OlafBso

OlafBso

Het kan altijd beter

Niu....🤣

Olaf

• Dreamvoid
  • Nu online
Ga ervan uit dat een accupakket drie jaar meegaat, en vervanging is al snel zo’n 800-900 euro voor een ~1.5 kWh pakket. Dat gaat ongetwijfeld wel wat omlaag de komende jaren, maar reken niet op schokkend veel.

Maar deze rekensommetjes zijn al vaker gemaakt, als vervoermiddel *erbij* is een e-scooter eigenlijk nooit financieel zinnig, als vervanger van een auto is het een ander verhaal.

specs

• laadmin
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-03 19:00
Ik heb een Novox C20 en daarvan schakelt het contactslot de stroom niet meer in. Is er een vervanging mogelijk voor dat slot?

De scooter gaat wel nog op slot (ook het stuurslot en de zadelbak gaat open), maar de stroom gaat niet aan dus. Ik heb er nu een kroonsteentje overheen gezet en de scooter moet nu uit worden gezet met de schakelaar in de zadelbak. Niet echt handig en/of veilig dus.

Heb jaren geleden ooit wel een nieuwe gekocht toen het materiaal van het de slot cilinder ineens verbrijzelde, maar die Novox C20 contactsloten zijn nergens meer te vinden.

Dat was een Ebretti slot geloof ik overigens. Had net andere aansluitingen dan de Novox C20, maar dat was makkelijk verholpen.

[Voor 3% gewijzigd door laadmin op 19-02-2020 22:18]

• matthias1986
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-03 21:09
Heb ik ook last van. Je kan de schakelaar eraf halen en met een schroevendraaier een halve lag doordraaien.
dan doet ie het weer.
Ik schakelde daar bijna 90 V mee en dat is niet bevoordelijk voor de contactpunten. Na een half jaar heb ik het probleem weer terug helaas

• flippy
  • Niet online
achterkant van slot eraf halen, die meenemen naar de brommerboer, die hebben ze liggen.

deze schakelaars zijn gemaakt voor 12v, niet 4x zoveel.

• Card Nox
Ik heb afgelopen weekend heul veul gelezen en video's bekeken.

Een auto weg doen is voor nu nog een stap te ver. Financieel gezien is het niet interessant. Als ik de stap maak doe ik dat vanwege milieu en fun. Aangezien milieu alleen mij niet over de streep trekt moet het fun gedeelte voldoen.

Dit betekend dat ik een scooter wil hebben waar ik graag op rij / leuk / mooi vind om te zien. Nu heb ik heel veel gezocht en kom eigenlijk slechts een paar leuke modellen uit:
  • Citycoco (Rooder, Motomade, Moovway, eCruiser) R804-M1 / ES8007
  • Super Soco TS(1200R)/TS Pro/TS Limited/TSx/TC
  • Gomax Drag-E
Mijn wensen/eisen:
  • Coole looks (zie lijstje boven)
  • 40km per dag (optie om bij te laden op 20km)
  • Snelheid 45kmph +
  • Beetje acceleratie power is welkom (~10sec op 45 kmph)
  • Betrouwbaar
  • Uitneembare accu is een plus
  • Meer range = bonus = minder laden = langer met accu doen
  • Max €3.500,-
Prijzen
  • De Citycoco is voor onder / rond de €2.000,- te krijgen. Moovway €1.200 voor de 12A.
  • De SS zit een stapje hoger tot max €3.500,- afhankelijke van model etc.
  • De Drag-E zit om de €3.000,- voor de 40A versie.
Mbt de Citycoco vind ik zeer weinig info, links en rechts wat filmpjes van wat russen en spanjaarden. Mbt de Super Soco vind ik veel meer en deze zijn voornamelijk positief gestemd. Mbt de Gomax is de info ook weer redelijk summier...

Mis ik een hele hoop opties of zijn de meeste zo'n "13 in een dozijn look" scooters? Zijn er bepaalde no-go's in bovenstaande lijstje volgens jullie?

• flippy
  • Niet online
geen enkele scooter zal de 45+ doen, de meeste halen niet eens de 45 om kunstmatig het bereik te vergroten.
hader dan 45 nekt je bereik enorm. van 45 naar 55 snoeit al makkelijk 15~20% van je bereik weg en die opgegeven afstanden van de fabriek ga je never nooit niet halen.

als je meer "oerend hard" wilt zal je naar een oplossing moeten kijken die niet vers uit de fabriek komt gerold.
een bestaande scooter op de kop tikken (met rotte accu, die zijn lekker goedkoop) en die onder de motorkap "opleuken" zal nog meest economische zijn in dat budget.
een scooter met velgmotor is zeker aan te raden, een emax 90 of 120 zijn wel te vinden, zijn stevig/duurzaam en die kan je vies ver opfokken als je (onder andere) de accu vervangt. 0-50 onder de 5 sec is doenbaar....

ga er van uit dat een orignele accu het niet lang vol houd als je meer vermogen eruit haalt en harder gaat rijden, deze zijn al akelig op de grens van wat eigenlijk kan.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-02-2020 22:17]

• Card Nox
@flippy, bedankt voor je reactie.
45+kmph doen de Super Soco versies wel als je ze 'unlocked' met de rem/gas hendel. Tenminste dat laten alle versies zien.

Ik hoef ook niet constant volgas 40kmph te doen want rij veel in 50kmph gebied dus maar af en toe even FT is leuk.

Die VMoto e-Max hebben niet het uiterlijk dat ik zoek. Echter dat tunen... Waar moet ik aan denken, controller & accu en klaar is het beestje of ook nog motor? Heb je ergens een link naar een dergelijke build oid? Kan echt bizar weinig info vinden mbt escooters in NL.

Verder Super Soco = Vmoto. Dat geeft me dus wel wat vertrouwen dat de kwaliteit enigzins in orde is.

[Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 23-02-2020 22:35]

• flippy
  • Niet online
de soco's hebben accus die echt niet tegen opvoeren kunnen. gewoon even een waarschuwing....

govecs en emax gebruiken hele dure industriele sevcon controllers. met speciale software en een hele dure kabel (die heb ik) kan je die erg ver opvoeren (mits de accu het kan leveren) en je kan zelfs power curves en dergelijke instellen. dat kan je helpen het wiel op de grond te houden als je wegrijd maar na en paar meter pas het volle vermogen opbouwd bijvoorbeeld. vergelijkbaar met de vermogensbegenzing die moderne diesels vaak hebben in de 1e en 2e versnelling.

emax en govecs zien er niet super uit, ze zijn functioneel en super degelijk gemaakt omdat de bezorgindustrie en overheden hun doelgroep is. dus "enterprise" kwaliteit ipv dat consumentenprul wat je bij soco en consorten koopt. de prijzen van die dingen nieuw geeft dat ook duidelijk aan. maar het zijn ook volwaardige motorfiets frames, in duitsland en frankrijk vind je ook uitvoeringen die 90+ mogen rijden, het enigste verschil tussen de 25, 45 of 90+ versie is het max toerental in het geval van de emax, de govecs heeft een rits verschillende motoren afhankelijk van het bouwjaar. de emax velgmotor is richting de 15pk en 400nm op te voeren en zowel de govecs als emax zijn te voorzien van hele aso accus zodat je makkelijk 100km kan rijden met het gas vol open met 65+ op de teller. O-)

de soco is erg beperkt in accu mogelijkheiden ivm de form factor.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 23-02-2020 22:49]

• Dreamvoid
  • Nu online
Die SuperSoco’s zijn uiteindelijk wel gewoon Chinese brommers, qua remmen/frame/afwerking/etc zijn het geen Suzuki’s of Honda’s. Kijk naar die AGM/Hanway benzinebrommers en ik denk dat je een vrij goed idee hebt wat voor spul je hebt.

Maar idd, die Soco’s zijn wel ontworpen voor snelheden van ~60 km/u (wat ze in China doen). Met 1 accu word je waarschijnlijk niet blij zoals flippy al zegt, haal de restricties eraf en je trekt er teveel amperes eruit, dan leeft je accu niet lang. Chinezen kopen dan voor een prikkie een nieuwe accu, hier is dat een wat duurdere grap. Met twee in parallel (kan met de TC en TSx, niet met de TS geloof ik?) is het al een stuk zinniger.

Maar ik zou dan persoonlijk dan lekker voor die TC Max gaan, 3.2 kWh accu, loopt ongeveer 85 km/u, dat is nauwelijks duurder dan een TC met dubbele 1.7 kWh accu en dan is alles legaal en rij je zeg maar tussen 50 en 125cc qua performance, maar goed ik ben dan ook de ‘oerend hard’ periode voorbij.

[Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 23-02-2020 23:14]

specs

• Card Nox
@flippy, thanks wederom. Er zijn inderdaad andere eisen aan de bezorg scooters vs de 'ik rij met goed weer een rondje' scooters. Ik ben echter van het laatste type dus zal geen extreme dingen gaan doen en mijn eisen aan de kwaliteit zullen dan ook lager zijn.

@Dreamvoid, dat zullen het inderdaad niet zijn, maar dan betaal je er ook niet voor dus ergens zou het niet fair zijn dat te verwachten.

TC Max = motorfiets = motor rijbewijs = heb ik niet :). Dan zou ik ook naar motoren gaan kijken, dan komen er ook hele andere modellen naar voren met heel andere prijzen. Plus op een motor vind ik een pak etc wel aanrader, met een scooter heb je vaak meer met fietsers te maken dan met auto's (in ieder geval de route die ik zou rijden).

Nogmaals ter info, ik ben slechts een casual (30+) user en hoef niet 'oerend' hard te gaan,45kmph is afdoende en wheelies heb ik liever niet dan wel.

Als ik jullie reacties een beetje proef zijn er dus geen andere opties als je een scooter zoekt met de looks zoals mijn voorbeelden??

• flippy
  • Niet online
wil je looks of wil je prestaties? met de huidige markt kan je niet beide krijgen vanaf fabriek, je moet dan zelf aan de slag met een bestaande scooter en die aanpassen naar je wensen. dus als je een 2e hands soco kan vinden en bereid bent om daar knaken in de stoppen zal je verder komen voor een fun-brommert dan wat je ook bij een dealer kan halen.

vertrouw me, een soco of zoiets -lijkt- snel. totdat je op een echte fun-brommert hebt gezeten...

[Voor 94% gewijzigd door flippy op 24-02-2020 14:55]

• Card Nox
Looks (staat daarom ook op punt 1 in mijn wensen/eisen lijstje). Prestaties is 45/55 kmph afdoende. Harder wordt illegaal en die fase ben ik inmiddels ontgroeit.

Er staat een gebruikte Super Soco TS uit juni 2018 bij mij in het dorp te koop voor €2.200. 3.600km gereden met een goede accu, aldoende de verkoper: "Omdat de scooter langer heeft stil gestaan is de accu onlangs gerefreshed. Nu is de accu weer helemaal 100%." Scooter heeft nog tot de juni garantie op de hoofdonderdelen en dan niet meer... 2018 is wel al een ouder modelletje met oudere FOC (of hoe heet die controller).

[Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 24-02-2020 17:04]

• flippy
  • Niet online
dan zou ik 1000 euroknallers besparen en die halen. als de accu rot is kom je maar eens op het net en dan kan je leuke dingen gaan doen. het gaat immers niet om 45+ maar hoe snel je op die 45 zit.... O-)

en "refreshen" van een accu is geen ding wat bestaat.... O-)

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-02-2020 10:50]

• Card Nox
@flippy, ja sneller acceleren is altijd een plus :P. Ik dacht ik slaap er een nachtje over maar iemand is me voor geweest.. toevallig een mede tweakers :) ?

Anyway, refreshen ken ik ook niet. Je had vroeger wel een trucje van leg je (telefoon) accu een nacht in de diepvries enzo maar dat waren ook maar halve oplossingen.

QS273 Hub motor + Kelly = fun?? Tenminste, dat heb ik gisteren nog zitten lezen en kijken.

EDIT:
YouTube: Strijd tussen E-SCOOTERS: welke deelscooter is de beste?

Die Go Sharing lijkt wel verdacht veel op de Super Soco CUx.

[Voor 23% gewijzigd door Card Nox op 25-02-2020 20:20]

• Dreamvoid
  • Nu online
Soco/VMoto is nogal van de rebranding, ze verkopen de CUx ook als Ducati.

specs

• flippy
  • Niet online
Card Nox schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:45:
@flippyAnyway, refreshen ken ik ook niet. Je had vroeger wel een trucje van leg je (telefoon) accu een nacht in de diepvries enzo maar dat waren ook maar halve oplossingen.
QS273 Hub motor + Kelly = fun?? Tenminste, dat heb ik gisteren nog zitten lezen en kijken.
Die Go Sharing lijkt wel verdacht veel op de Super Soco CUx.
dat vriezer ding is niet iets wat werkt of iets doet. engiste wat iets doet is accu openmaken en handmatig alle groepen rechttrekken en controleren of er nog capaciteit genoeg in zit en de IR nog een beetje deftig is anders is die alsnog rijp voor de prullenbak.

ja, een 273 en een kelly werkt (wel de goede combi nemen) maar dan moet je nog wel een accu hebben die het vermogen kan leveren.

• Card Nox
Vanmorgen een SS TS opgehaald (2de hands met 2km). Erg leuk apparaatje en ziet er sjiek uit.

Acceleratie is voor nu voldoende... Wat me enigzins stoort is het acceleren, is voor nu snel genoeg maar erg haperig. Als je aan het rollen bent en wilt weer oppakken lijkt het soms net een aan/uit schakelaar en heel lastig te dozeren.

Volgens mij zou dit in met software update een stuk beter moeten zijn. Maar hoe kun je checken welke ik nu heb? Heb de App gedownload maar heb geen qr code om te koppelen. Zou ergens zichtbaar moeten zijn als de kappen verwijderd worden, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
dat is iets waar veel (goedkope) controllers moeite mee hebben. het is inherent aan 3 fase motoren. als je afremt werkt het namelijk als een dynamo. dus je moet "tactvol" vermogen kunnen schakelen om op te bouwen van energie productie naar verbruik. het gedrag wat je noemt is iets wat erg aanwezig is op "budget" controllers die niet tof zijn afgesteld zoals in de soco's.
accu upgraden en controller vervangen is eigenlijk het enigste wat je kan doen. kan je wel fatstoenlijk regeneratie krijgen. iets wat de rijdynamiek flink veranderd in de positieve zin. immers gebruik je de rem niet meer maar doe je alles met de gashandel. en die kan je zelf met aftermarket controllers zelf inprogrammeren hoe die zich gedraagd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Nu online
Er is op het Soco forum geloof ik een topic over aftermarket Kelly controllers installeren.

[Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 01-03-2020 15:02]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
een kelly erin gooien is een goede oplossing, maar je blijft met het probleem zitten dat de accu gewoon niet het uithoudingsvermogen heeft om een kelly eens goed open te draaie zodat je het maximale uit je motor kan halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Vandaag de accu volgeladen en eens flink gereden... Het was wel fris, even een regenbroek oid kopen. Je zit met zo'n super soco met je benen in de wind, dat voel je. Heb batterij verbruik wat bijgehouden.

Batterij % verbruikt / #km / Theoretisch range in km
25% / 18.6km / 74.4km
53% / 36.4km / 68.7km
75% / 46.8km / 62.4km
83% / 51.6km / 62.4km (einde)

In het begin meer in het dorp gereden en veel stand 1 en 2. Daarna meer stand 2 en 3. Had de SSTS ook geunlocked voor wat meer power en top.

Ik ga me eens inlezen in een Kelly, meende iets van 7218s gelezen te hebben... En die software, even zoeken of ik ergens kan vinden welke software ik nu heb zonder een uur in de auto te moeten springen.

YouTube: Super Soco TC Software Update (FOC ECU Controller Update)

• Y0ur1
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Piet999 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:45:
Dank voor jullie reacties. Ik vind dat je als consument de mogelijkheid moet hebben om een degelijke scooter te kunnen kopen in zo een land als Nederland. Ik ben niet opgeleid met elektrotechniek :-) Ik ben slechts een consument :-( Wel leuk die verhalen van zelf knutselen aan elektrische scooters. Ik wou dat ik dat kon :-)

De accu van mijn huidige elektrische scooter kost iets van 0,10-0,08 per km, grof geschat. Want na 16k - 20k kilometer komen klachten als ondervoltage en oververhitting accu > 50 graden. Daar ben ik van geschrokken. Op deze manier is het gewoon te duur om de accu te vervangen.

Ik rijd geregeld naar de stad, 17km heen en 17 km terug, 1,5 jaar terug met 1 jaar oude accu en koudere winter als nu redde ik heen en weer niet. Dat was erg lastig.

De accu dien je op te laden net boven de 20% maar als je de volgende dag een grote rit hebt, en de accu is dan 70%, moet je toch 30% bijladen wat slecht schijnt te zijn voor de accu. Dat is een heel groot minpunt voor mij, ik zou de scooter altijd op een lader willen zetten als ik thuis ben, daarna moet de lader druppelen. Mijn elektrische fiets staat op een druppelaar, na hernia en 1 jaar op de druppelaar en niet gefietst te hebben, doet die fiets het nog uitstekend!

Als de accu 85% is, en je hebt de volgende dag een grote rit waardoor je 100% wilt hebben, moet je eerst rijden met de scooter tot onder de 80% om de scooter daarna op te kunnen laden, hehe.

De elektrische scooter eist nog veel te veel eigenaardigheden. Ik mag de scooter niet langer als 12 uur aan de oplader zetten. Als ik de scooter 16:00 smiddags op de lader zette, had ik mijn wekker 's nachts 4:00 moeten zetten om de lader eraf te halen. Ik heb dit opgelost door een timer stopcontact erop te zetten.

Ik had een NIU app die na 2 jaar niet meer gratis is en nu meer kost als mijn verzekering, die hoef ik dus niet. Ik krijg volgens mij nu ook geen updates meer. Tevens komt er geregeld storingscode 67 in mijn display. Naast de code 130 onder voltage. Als 130 begint, gaat die niet meer weg en is de display ook niet meer te gebruiken, er staat dan enkelt heel groot 130 in de display.

Ik ben uiterst voorzichtig met de accu omgesprongen en alle richtlijnen in acht gehouden, toch accu storingen na ongeveer 16 a 18k km.

Ik was een van de aller eersten met een Niu N1S en vol lof, tot de storingen vlak na de garantie. Nu heb ik het besef dat de afschrijving op de accu ongeveer 0,10 euro p km is en dat vind ik veel te veel. Dus mijn plan is nu om geen cent meer uit te geven aan de NIU en deze ôp te rijden. Dan koop ik vd winter een vervuilende benzine scooter met goedkoop chinees blokje. Vastloper? Nieuw chinees blokje voor 230,- en hoppa! Vandaag uitverkoop en voor 900,- heb je een nieuwe EURO 4 benzine scooter! Met een actie radius van 180 echte km! 700,- zelfs voor een showroom model. Kleppenstellen etc... kan ik allemaal zelf dus geen duur onderhoud nodig. Alleen die BioEthanol? Ik ben heel erg voor een beter milieu maar het moet dan wel werken he? En niet de motortjes stuk maken??! Wat een land hier niet?

Bij de huidige 4takt brommertjes moet je om de 3.000 km een beurt, dat zou voor mij elk kwartaal zijn, haha! Dus ik doe dat lekker zelf, anders is ook de 4takt niet te betalen. Als je het dure onderhoud niet laat uitvoeren, vervalt de garantie ;-) Dan maar geen garantie, haha! Dus een goedkoop chinees 4taktje kopen en lekker knutselen, dan houd je geld in je knip.

De kogellager van het stuur is niet in orde. Die is al 1x vervangen, dan moet de hele scooter uit elkaar en kostte veel. De stuurlager begint nu weer slijtage te vertonen en ik heb ook anderen hier over horen klagen.

Mijn conclusie: ik rijd te veel km (10.000/jaar) en daar zijn de huidige elektrische scooters niet voor geschikt.

Ik wacht nog even 5 jaar tot je in de winkel een elektrische scooter kunt kopen die betaalbaar is en betrouwbaar. Ook de actie radius moet omhoog aangezien je na 2 jaar én in de winter erg weinig overhoud van de theoretische gelogen actieradius.

Groeten, een ervaren niu rijder, in Juli'20 3 jaar.
Heeft jou N1S dan Panasonic 18650 batterijen? Is dit niet iets dat de afgelopen jaren verbeterd is? Als ik dit zo lees zou je met een moderne NIU N-accu veel langer moeten doen: https://ksr-group.com/nl/...n-e-scooter-battery-last/

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Heeft jou N1S dan Panasonic 18650 batterijen? Is dit niet iets dat de afgelopen jaren verbeterd is? Als ik dit zo lees zou je met een moderne NIU N-accu veel langer moeten doen: https://ksr-group.com/nl/...n-e-scooter-battery-last/
ik zou niet voor een objectief beeld naar de fabrikant kijken.

wij van wc eend....

die niu accus zijn gemaakt/ontworpen met een "economische visie" om een net woord te gebruiken.
de accu is gemaakt om de garantieperiode te overleven, niet meer. net als menig smartphone die in elkaar word gezet door die groentenboer uit californie....

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:05:
[...]

ik zou niet voor een objectief beeld naar de fabrikant kijken.

wij van wc eend....

die niu accus zijn gemaakt/ontworpen met een "economische visie" om een net woord te gebruiken.
de accu is gemaakt om de garantieperiode te overleven, niet meer. net als menig smartphone die in elkaar word gezet door die groentenboer uit californie....
Wat zou jij adviseren afgezien van zelf knutselen?

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Wat zou jij adviseren afgezien van zelf knutselen?
momenteel is de markt gevormd door de "snelle" ondernemers. dus merk opzetten, zo snel mogelijk zoveel mogelijk verkopen en zodra de garanties teveel worden de toko dichtgooien. dit soort gezeik is het gevolg ervan, een 2e hands markt verzadigd van goede scooters met rotte accus die je aan de straatstenen niet kwijtraakt...

er zijn 2 opties: koop een deftig product die niet gemaakt is met "economische concessies" zoals niu en vrijwel elke andere chinese fabrikant maar iets fatsoenlijks zoals een govecs of emax die gemaakt zijn om 5 jaar lang non stop afgeragd bereden te worden door 16 jarige bezorghuftertjes.

andere optie: koop op MP voor weinig een 2e handse scooter met rotte accus en laat deze reviseren met deftig spul. ben je alsnog een redelijke duit kwijt maar heb je wel beste van beide kanten, voor chinese prijzen een degelijk apparaat met een accu die het wel lang volhoud.

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-03-2020 20:48]

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:45:
[...]

momenteel is de markt gevormd door de "snelle" ondernemers. dus merk opzetten, zo snel mogelijk zoveel mogelijk verkopen en zodra de garanties teveel worden de toko dichtgooien. dit soort gezeik is het gevolg ervan, een 2e hands markt verzadigd van goede scooters met rotte accus die je aan de straatstenen niet kwijtraakt...

er zijn 2 opties: koop een deftig product die niet gemaakt is met "economische concessies" zoals niu en vrijwel elke andere chinese fabrikant maar iets fatsoenlijks zoals een govecs of emax die gemaakt zijn om 5 jaar lang non stop afgeragd bereden te worden door 16 jarige bezorghuftertjes.

andere optie: koop op MP voor weinig een 2e handse scooter met rotte accus en laat deze reviseren met deftig spul. ben je alsnog een redelijke duit kwijt maar heb je wel beste van beide kanten, voor chinese prijzen een degelijk apparaat met een accu die het wel lang volhoud.
Maar waar kun je zo'n govecs of emax nieuw kopen als consument?

Overigens vervangt Super Soco (Cux) de batterij als deze onder de 80% komt binnen 3 jaar (ze zeggen 800 keer opladen ipv de 600 van INU). En Super Soco is van Vmoto, die ook de emax maakt. IS de Super Soco een beetje okay-ish?

[Voor 8% gewijzigd door Y0ur1 op 03-03-2020 21:08]

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Maar waar kun je zo'n govecs of emax nieuw kopen als consument?

Overigens vervangt Super Soco (Cux) de batterij als deze onder de 80% komt binnen 3 jaar (ze zeggen 800 keer opladen ipv de 600 van INU). En Super Soco is van Vmoto, die ook de emax maakt. IS de Super Soco een beetje okay-ish?
govecs/emax kan je gewoon bij de serieuzere electrische scootertoko halen. dus doorgaans die alleen maar electrisch doen.
E motive in den haag verkoopt ze nog volgens mij.

de super soco series is een ander marktsegment dan waar de govecs/emax series in zitten. de soco series zitten in het hogere gedeelte van de budgetsegment waar ook niu in zit te vissen. govecs/emax zit volledig in het topsegment gericht op fleets zoals overheden/gemeentes/politiekorpsen en die verhuurclubjes die je in grote steden ziet en natuurlijk de bezorgdiensten.
dat laatste is meer "enterprise" gericht met bijbehorende prijzen. echter is de kwaliteit ook daar. in essentie koop je een volwaardig motorfietsframe met een brommerplaat erop, je kan de govecs en emax in duitsland en frankrijk ook krijgen als motorfiets en daar lopen ze ook dan legaal dik over de 100km/u met exact hetzelfde frame/remmen/alles. alleen de motor is een wat meer peppie model.

en die garantie zegt niks, denk je niet dat die percentages lekker uitgemikt zijn zodat je die niet haalt. immers zeggen ze niks over hoe ze die capaciteit meten. doen ze dat met rijden of met de langzame ontlading zoals gesteld in de datasheet van de fabrikant? das een flink verschil kan ik je vertellen. dus die garnatie is een wassen neus.

maar ja, als je die soco voorziet van een beetje peppie accu (niet uit china) en een andere controller kan je er leuke dingen mee doen.

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 03-03-2020 21:21]

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:15:
[...]

govecs/emax kan je gewoon bij de serieuzere electrische scootertoko halen. dus doorgaans die alleen maar electrisch doen.
E motive in den haag verkoopt ze nog volgens mij.

de super soco series is een ander marktsegment dan waar de govecs/emax series in zitten. de soco series zitten in het hogere gedeelte van de budgetsegment waar ook niu in zit te vissen. govecs/emax zit volledig in het topsegment gericht op fleets zoals overheden/gemeentes/politiekorpsen en die verhuurclubjes die je in grote steden ziet en natuurlijk de bezorgdiensten.
dat laatste is meer "enterprise" gericht met bijbehorende prijzen. echter is de kwaliteit ook daar. in essentie koop je een volwaardig motorfietsframe met een brommerplaat erop, je kan de govecs en emax in duitsland en frankrijk ook krijgen als motorfiets en daar lopen ze ook dan legaal dik over de 100km/u met exact hetzelfde frame/remmen/alles. alleen de motor is een wat meer peppie model.

en die garantie zegt niks, denk je niet dat die percentages lekker uitgemikt zijn zodat je die niet haalt. immers zeggen ze niks over hoe ze die capaciteit meten. doen ze dat met rijden of met de langzame ontlading zoals gesteld in de datasheet van de fabrikant? das een flink verschil kan ik je vertellen. dus die garnatie is een wassen neus.

maar ja, als je die soco voorziet van een beetje peppie accu (niet uit china) en een andere controller kan je er leuke dingen mee doen.
En de Vespa Elettrica? (Zij beloven 1000 laadcycli met 80% capaciteit over)

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:42:
[...]

En de Vespa Elettrica? (Zij beloven 1000 laadcycli met 80% capaciteit over)
geen idee, ik heb ze nog nooit gezien en je kan er ook niks over vinden in de trand dat iemand daadwerkelijk zijn ervaring deelt en er iets mee heeft gehad, geen forums of zelfs detailgegevens of fotos van de accu die erin zit.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 03-03-2020 21:50]

• Card Nox
Voor de prijs van die Vespa Elettrica ga ik er vanuit dat die accu nooit leeg loopt :)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:10
Card Nox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:41:
Voor de prijs van die Vespa Elettrica ga ik er vanuit dat die accu nooit leeg loopt :)
4.2kWh batterij zit er wel in... Die 100km is dan best mogelijk. Met 3.x kWh toen ik nog wen scooter had kon ik al 75-70km halen.

Helaas is die 2-3k te duur voor “wat het is” lijkt het

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Y0ur1
  • Niet online
Ik denk er toch aan om een NIU te gaan halen! Bij 600 oplaadcycli haal je ongeveer 30.000km (600 * 50km), bij 863 euro voor de batterij (via aliexpress) kom ik uit op nog geen 3 cent per kilometer. Vind ik dus eigenlijk reuze meevallen? Gaat ie snel na twee jaar kapot (buiten garantie) dan is het inderdaad pech maar met de alsmaar dalende prijzen van accus worden deze nog wel goedkoper. de verwachte levensduur vanuit NIU is 5 jaar. Tuurlijk zullen er mensen zijn (ook in dit topic) die net na de garantie met een gare batterij zitten maar vraag me af of dat echt altijd het geval is.

[Voor 20% gewijzigd door Y0ur1 op 04-03-2020 10:20]

• flippy
  • Niet online
die 600 cycli ga je niet halen, dus je rekensom klopt al niet.

hercalculeer je accu levensduur op 1 dag na je garantie. dat is immers de realiteit voor vele niu gebruikers....

en het is niet iedereen natuurlijk, maar gezien de signalen uit de markt (aka: verkopers/dealers) die ik vannuit mijn kant hoor is niu bezig met de markt hardhandig verzadigen met hun prul door er simpelweg ongelofelijk veel geld tegenaan te smijten.
zodra die geldstroom ophoud zal de dealers ineens VEEL moeilijker gaan doen over garanties als hun dat gedeeltelijk op moeten gaan vangen.

[Voor 52% gewijzigd door flippy op 04-03-2020 10:34]

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:31:
die 600 cycli ga je niet halen, dus je rekensom klopt al niet.

hercalculeer je accu levensduur op 1 dag na je garantie. dat is immers de realiteit voor vele niu gebruikers....
Op hoeveel gebruikers is dit gebaseerd? En zijn dit accu's van een paar jaar oud of recente?

Als ik die 863 euro accu deel door 24 maanden is dat 36 euro per maand afschrijving worst case. Vind ik eigenlijk ook nog wel meevallen.

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Op hoeveel gebruikers is dit gebaseerd? En zijn dit accu's van een paar jaar oud of recente?

Als ik die 863 euro accu deel door 24 maanden is dat 36 euro per maand afschrijving worst case. Vind ik eigenlijk ook nog wel meevallen.
dan koop je een niu en wens ik je een goede reis. ga alleen niet klagen als je accu steeds slechter word en je nog niet garantie kan gaan claimen omdat niu zegt dat hij nog goed is. dat is namelijk wat de meeste niu gebruikers te horen krijgen.

indicatie: 80% resterende capaciteit op een testbank (lage belasting) betekent dat je minstens 40% van je bereik kwijt bent voor je garantie kan claimen.

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:38:
[...]

dan koop je een niu en wens ik je een goede reis. ga alleen niet klagen als je accu steeds slechter word en je nog niet garantie kan gaan claimen omdat niu zegt dat hij nog goed is. dat is namelijk wat de meeste niu gebruikers te horen krijgen.

indicatie: 80% resterende capaciteit op een testbank (lage belasting) betekent dat je minstens 40% van je bereik kwijt bent voor je garantie kan claimen.
Op hoeveel ervaringen baseer jij nou je mening? Deze meneer heeft na 1 jaar 1% van z'n accucapaciteit ingeleverd, 5k gereden: YouTube: Niu n1s na ruim 1 jaar en ruim 5000 km hoe presteert de batterij?

• flippy
  • Niet online
Y0ur1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:14:
[...]
Op hoeveel ervaringen baseer jij nou je mening? Deze meneer heeft na 1 jaar 1% van z'n accucapaciteit ingeleverd, 5k gereden: YouTube: Niu n1s na ruim 1 jaar en ruim 5000 km hoe presteert de batterij?
ik baseer mijn "mening" op gesprekken die ik heb gehad met dealers en gebruikers. dus niet op wat 1 persoon op joubuis claimt.
en ik heb een verregaande ervaring in hoe batterijen zich gedragen en hoe deze slijten. ik heb ook aparatuur staan die cellen kunstmatig aan het "oprijden" zijn om zo levensduur te meten. ik baseer mijn "mening" dus op harde data.

5k per jaar betekent dat hij een slordige 20km per werkdag rijd en dat ding dus constant vol heeft, die accu heeft nog bijna geen cyclussen gemaakt. dat is gewoon niet representatief voor iemand die woon-werkverkeer maakt.
ga eens klappen maken van 40km of meer retour elke dag om een wat meer representatief beeld te krijgen.

de claim van 30k is ook niet relevant als je dat baseert op de 5k die deze man heeft gereden. er is nog nooit een niu geweest die deze kmstand heeft gehaald op 1 accu.

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-03-2020 11:26]

• Y0ur1
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:24:
[...]

ik baseer mijn "mening" op gesprekken die ik heb gehad met dealers en gebruikers. dus niet op wat 1 persoon op joubuis claimt.
en ik heb een verregaande ervaring in hoe batterijen zich gedragen en hoe deze slijten. ik heb ook aparatuur staan die cellen kunstmatig aan het "oprijden" zijn om zo levensduur te meten. ik baseer mijn "mening" dus op harde data.

5k per jaar betekent dat hij een slordige 20km per werkdag rijd en dat ding dus constant vol heeft, die accu heeft nog bijna geen cyclussen gemaakt. dat is gewoon niet representatief voor iemand die woon-werkverkeer maakt.
ga eens klappen maken van 40km of meer retour elke dag om een wat meer representatief beeld te krijgen.

de claim van 30k is ook niet relevant als je dat baseert op de 5k die deze man heeft gereden. er is nog nooit een niu geweest die deze kmstand heeft gehaald op 1 accu.
Dat hij 20km per dag rijdt vind ik nogal een aanname, maar ik heb het hem even gevraagd onder de YouTube-video. Verder heeft hij 600 keer opgeladen en haalt nog prima afstanden, iets waarvan jij zei dat dit niet mogelijk is.

Waarom is 23km per dag 5 keer per week niet represenatief voor woon- werkverkeer?

edit: heb al een reply van hem via YouTube, en inderdaad heeft hij 5 keer 23km per dag gereden afgelopen jaar.

[Voor 7% gewijzigd door Y0ur1 op 04-03-2020 11:39]

• flippy
  • Niet online
ik kan mijn scooter 8000000 keer opladen in 50km rijden, maar als ik hem oplaad voordat er een noemenswaardige hoeveelheid uit de accu is zegt dat niks.
hij rijd nog niet eens 1kWh uit de accu per dag.

• Bart-sss
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 01-04 23:21
Leuk dit te volgen. Ik op dit moment in het bezit van een iva e-go s4. Was me aan het oriënteren voor een elektrische scooter voor in de zomermaanden en kwam ook uit bij niu. Wat me opviel was dat hij €1000 duurder was dan de iva en ook de accu voor als hij kapot zou gaan veel duurder was €1299 tegenover €599.
Daardoor dus voor de iva gegaan van €1599. Ga er gewoon vanuit dat ik de accu over 2 jaar moet vervangen.
Op dit moment kan ik met windscherm en 45km/u versie bijna 60km rijden op een acculading. Ga er vanuit dat het met warmer weer wat meer wordt.
Hier meer mensen met iva ervaring. Het merk bestaat iig al langer.
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True