Ik zat idd ook net naar een S5 te kijken. https://www.voordeelscooters.nl/iva-e-go-s4-oplader.html t.o.v. https://www.scootercentru...-panasonic-origineel.html is wel een groot verschil.Bart-sss schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:33:
Leuk dit te volgen. Ik op dit moment in het bezit van een iva e-go s4. Was me aan het oriënteren voor een elektrische scooter voor in de zomermaanden en kwam ook uit bij niu. Wat me opviel was dat hij €1000 duurder was dan de iva en ook de accu voor als hij kapot zou gaan veel duurder was €1299 tegenover €599.
Daardoor dus voor de iva gegaan van €1599. Ga er gewoon vanuit dat ik de accu over 2 jaar moet vervangen.
Op dit moment kan ik met windscherm en 45km/u versie bijna 60km rijden op een acculading. Ga er vanuit dat het met warmer weer wat meer wordt.
Hier meer mensen met iva ervaring. Het merk bestaat iig al langer.
De YouTube-meneer ontlaad de batterij iedere dag tot tussen de 45 en 60%, dat noem ik wel een noemenswaardige hoeveelheid.flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:49:
ik kan mijn scooter 8000000 keer opladen in 50km rijden, maar als ik hem oplaad voordat er een noemenswaardige hoeveelheid uit de accu is zegt dat niks.
hij rijd nog niet eens 1kWh uit de accu per dag.
en overduidelijk is jouw voorbeeld nog steeds N=1, en staat niet in vergelijking met de inmiddels honderden mensen in nederland die wel gezeik hebben gehad met de accu.Y0ur1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:57:
[...]
De YouTube-meneer ontlaad de batterij iedere dag tot tussen de 45 en 60%, dat noem ik wel een noemenswaardige hoeveelheid.
ik vind het mooi dat iemand "al wel" 5000km heeft gereden met een scooter zonder problemen maar het is nog steeds in mijn optiek een uitzondering.
en ik twijfel nog steeds aan zijn data. <1% verlies is onmogelijk na zoveel te hebben gereden.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 04-03-2020 13:32 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Tja er zullen ongetwijfeld rotte accus tussen zitten, en die honderden mensen kan ik zo niet controleren. Als je hier meer data/feiten over hebt hoor ik die heel graag. Feit blijft dat die YouTube-meneer na een jaar nog bijna precies dezelfde afstand haalt (letterlijk een paar honderd meter minder dan de testrit van jaar ervoor). Met 5000 kilometer op de teller vind ik dat een prima resultaat.flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:31:
[...]
en overduidelijk is jouw voorbeeld nog steeds N=1, en staat niet in vergelijking met de inmiddels honderden mensen in nederland die wel gezeik hebben gehad met de accu.
ik vind het mooi dat iemand "al wel" 5000km heeft gereden met een scooter zonder problemen maar het is nog steeds in mijn optiek een uitzondering.
en ik twijfel nog steeds aan zijn data. <1% verlies is onmogelijk na zoveel te hebben gereden.
Vind je N-1 voorbeeld echt een beetje overdreven, alsof iedereen er problemen mee heeft behalve deze meneer.
Ik ben echt oprecht geinteresseerd in jouw mening, want je weet er ongetwijfeld veel van en ik ben ook maar een leek. Maar ik kan alleen afgaan op dit soort reviews. En als jij het hebt over honderden mensen dan heb ik meteen heel veel vragen: hoe hebben die mensen opgeladen, hoeveel gereden, welke modellen hadden ze (met welke accu's), zijn die accu's dan helemaal kapot of loopt de capaciteit te hard terug etc.
Ja:Bart-sss schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:33:
Leuk dit te volgen. Ik op dit moment in het bezit van een iva e-go s4. Was me aan het oriënteren voor een elektrische scooter voor in de zomermaanden en kwam ook uit bij niu. Wat me opviel was dat hij €1000 duurder was dan de iva en ook de accu voor als hij kapot zou gaan veel duurder was €1299 tegenover €599.
Daardoor dus voor de iva gegaan van €1599. Ga er gewoon vanuit dat ik de accu over 2 jaar moet vervangen.
Op dit moment kan ik met windscherm en 45km/u versie bijna 60km rijden op een acculading. Ga er vanuit dat het met warmer weer wat meer wordt.
Hier meer mensen met iva ervaring. Het merk bestaat iig al langer.
Brave or just stupid? - E-scooter avontuur
verschil tussen deze meneer en mij is dat ik met meerdere dealers heb gepraat over deze dingen, sommigen hebben honderden van deze aparaten verkocht in de loop der tijd. ik distileer hier wel uit en probeer het hier vorm te geven wat er doorgaans gebeurt.Y0ur1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Tja er zullen ongetwijfeld rotte accus tussen zitten, en die honderden mensen kan ik zo niet controleren. Als je hier meer data/feiten over hebt hoor ik die heel graag. Feit blijft dat die YouTube-meneer na een jaar nog bijna precies dezelfde afstand haalt (letterlijk een paar honderd meter minder dan de testrit van jaar ervoor). Met 5000 kilometer op de teller vind ik dat een prima resultaat.
Vind je N-1 voorbeeld echt een beetje overdreven, alsof iedereen er problemen mee heeft behalve deze meneer.
Ik ben echt oprecht geinteresseerd in jouw mening, want je weet er ongetwijfeld veel van en ik ben ook maar een leek. Maar ik kan alleen afgaan op dit soort reviews. En als jij het hebt over honderden mensen dan heb ik meteen heel veel vragen: hoe hebben die mensen opgeladen, hoeveel gereden, welke modellen hadden ze (met welke accu's), zijn die accu's dan helemaal kapot of loopt de capaciteit te hard terug etc.
ik heb 2 problematische niu accus in mn vingers gehad om eens te kijken en 1 had lekkende cellen en de andere was gewoon rot gereden door continu vol gas te karren. immers is de accu nog steeds erg "op de marge" qua keuze van cellen dus zulke problemen zijn gewoon iets wat gaat gebeuren, niet of het gaat gebeuren.
let op: ik heb geen probleem met niu, behave dan de chinese simkaart die een onbekede hoeveelheid data verstuurd en waarmee ze je scooter kunnen bedienen, "echtheids" check tussen accu en scooter en een hele rits andere dingen even daargelaten is het vast en zeker een goed ding.
je moet je aleen afvragen wat je plan is. wil je de aankomende 10+ jaar met dat ding blijven rijden of doe je hem weg zodra de garantie verlopen is? wil je lang doen met een scooter zou ik zeggen dat je gewoon een 2e hands govecs moet vinden voor een nette prijs en eventueel de accu onder handen laten nemen (er kan ongeveer 8~10kWh in een govecs) en dan vrolijk de aankomende 10 jaar vrolijk doortuffen. ga je voor de 2e optie dan zou ik goed kijken naar de 2e hands prijzen en zien of je dat verlies op de koop wilt nemen elke 2 jaar.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
YouTube: Niu n1s na ruim 1 jaar en ruim 5000 km hoe presteert de batterij?
Hij heeft er in ieder geval bijna 10k op zitten in twee jaar en het bereik is nog ongeveer hetzelfde. Dat is bij een prijs van 1325,- per accu (https://www.scootercentru...-panasonic-origineel.html (kan goedkoper via aliexpress)) zo'n 14 cent per kilometer, en dat wordt alleen maar goedkoper naarmate de accu langer meegaat. Koop je bijvoorbeeld een IVA S5 dan betaal je 800 euro voor een accu.ik heb inmiddels ruim 9000 km op de teller. Het bereik is nog steeds ongeveer hetzelfde. In mei zal ik weer een actieradius video maken. Dan zal er ruim 10000 op staan. Ik ben nog steeds erg te spreken over de scooter. De batterij heeft ruim 800 keer aan de lader gestaan.
Wat voor een dealers? Dealers van NIU zelf? Wat voor een problemen melden ze? Dus NIU dealers praten over problemen met NIU-accus die ze zelf verkopen?flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:23:
[...]
verschil tussen deze meneer en mij is dat ik met meerdere dealers heb gepraat over deze dingen, sommigen hebben honderden van deze aparaten verkocht in de loop der tijd. ik distileer hier wel uit en probeer het hier vorm te geven wat er doorgaans gebeurt.
ik heb 2 problematische niu accus in mn vingers gehad om eens te kijken en 1 had lekkende cellen en de andere was gewoon rot gereden door continu vol gas te karren. immers is de accu nog steeds erg "op de marge" qua keuze van cellen dus zulke problemen zijn gewoon iets wat gaat gebeuren, niet of het gaat gebeuren.
let op: ik heb geen probleem met niu, behave dan de chinese simkaart die een onbekede hoeveelheid data verstuurd en waarmee ze je scooter kunnen bedienen, "echtheids" check tussen accu en scooter en een hele rits andere dingen even daargelaten is het vast en zeker een goed ding.
je moet je aleen afvragen wat je plan is. wil je de aankomende 10+ jaar met dat ding blijven rijden of doe je hem weg zodra de garantie verlopen is? wil je lang doen met een scooter zou ik zeggen dat je gewoon een 2e hands govecs moet vinden voor een nette prijs en eventueel de accu onder handen laten nemen (er kan ongeveer 8~10kWh in een govecs) en dan vrolijk de aankomende 10 jaar vrolijk doortuffen. ga je voor de 2e optie dan zou ik goed kijken naar de 2e hands prijzen en zien of je dat verlies op de koop wilt nemen elke 2 jaar.
Tsja twee problematische accu's, tja sure dat kan gebeuren.
Met zo'n govecs scooter wil ik in ieder geval niet gezien worden, sowieso is een scooter al een soort van drempeltje voor mij haha. Een zelfbouw scooter is leuk voor de hobbyist maar niet praktisch voor een gemiddelde consument.
Anyway, mijn conclusie is dat het een prima vervanger is van de auto voor mijn commute van totaal 32km per dag (3 keer per week).
Rekenvoorbeeld IVA S5 (laten we zeggen dat hij 6 jaar meegaat):
- aanschaf: 2198
- nieuw accu iedere 2 jaar: 2 x 799,-
= 633 euro per jaar = 52 euro per maand
Restwaarde na 6 jaar: 250 euro(?)
Dit voorbeeld gaat uit van iedere 2 jaar een nieuwe accu, al denk ik dat 3 jaar gemiddeld ook moet kunnen, waarmee je dan op 42 euro per maand uitkomt.
Ik ben wel benieuwd naar een 10 jaar rekenvoorbeeld van een govec (ik begrijp dat jij deze conversies doet?)
het zijn verschillende, maar vrijwel iedereen verkoopt niu tegenwoordig. ik focus nu even specifiek op niu.
en je volgt me niet, IK heb slechts 2 accus gezien die ik via via heb kunnen onderscheppen ivm garantie of aan mij gegeven ter revisie.
ik praat dus niet over de honderden accus die al retour china zijn gegaan.
een govecs accu doet het fabriek af al 5~10 jaar (bij regulier gebruik), die is namelijk wel goed berekend op zijn werk. immers moeten die elke dag bezorgdiensten rijden. dus die zijn voor meer gemaakt dan alleen een beetje woon-werk.
een govecs kan je makkelijk voorzien van een enorme accu, dus niet helemaal eerlijk tegenover de niu die het met 2 losse kleine accus moet doen, mits je voor de meerprijs betaalt van 2 accus. iets wat ik wel ten zeerste aanraad. met 1 accu ga je niet lang doen.
een straffe accu van zegge, 4kWh of zo zal je een 1500~2000 euro of zo kosten als je dit wilt laten reviseren bij een govecs.
echter gaat zo'n accu minstens 5 jaar mee (10 jaar is zeker haalbaar), dus is het rekensommetje ook anders.
en ja, ik heb al diverse "upgrades" gedaan bij govecs/emax. de govecs van mn betere helft rijd elke dag 90km ermee (55~65km/u) en na 3 jaar heeft die nog 94% van zijn capaciteit. maar ik laad ook maar op tot 85% van de capaciteit, een mogelijkheid die je niet bij niu hebt.
ik ben nog bezig om mijn pas gekochte emax (2e hands) te voorzien van een 10kWh accu. daar zou ik 200km mee moeten halen op 1 lading met een snelheid van 55 echte km'ers per uur, op een blauwe plaat zou ie dan 500km of zo kunnen doen...
en je volgt me niet, IK heb slechts 2 accus gezien die ik via via heb kunnen onderscheppen ivm garantie of aan mij gegeven ter revisie.
een govecs accu doet het fabriek af al 5~10 jaar (bij regulier gebruik), die is namelijk wel goed berekend op zijn werk. immers moeten die elke dag bezorgdiensten rijden. dus die zijn voor meer gemaakt dan alleen een beetje woon-werk.
een govecs kan je makkelijk voorzien van een enorme accu, dus niet helemaal eerlijk tegenover de niu die het met 2 losse kleine accus moet doen, mits je voor de meerprijs betaalt van 2 accus. iets wat ik wel ten zeerste aanraad. met 1 accu ga je niet lang doen.
een straffe accu van zegge, 4kWh of zo zal je een 1500~2000 euro of zo kosten als je dit wilt laten reviseren bij een govecs.
echter gaat zo'n accu minstens 5 jaar mee (10 jaar is zeker haalbaar), dus is het rekensommetje ook anders.
en ja, ik heb al diverse "upgrades" gedaan bij govecs/emax. de govecs van mn betere helft rijd elke dag 90km ermee (55~65km/u) en na 3 jaar heeft die nog 94% van zijn capaciteit. maar ik laad ook maar op tot 85% van de capaciteit, een mogelijkheid die je niet bij niu hebt.
ik ben nog bezig om mijn pas gekochte emax (2e hands) te voorzien van een 10kWh accu. daar zou ik 200km mee moeten halen op 1 lading met een snelheid van 55 echte km'ers per uur, op een blauwe plaat zou ie dan 500km of zo kunnen doen...

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-03-2020 18:22 ]
Veel haat hier op het forum tov van NIU.
Ik rij sinds oktober met een NIU NGT en ik kan alleen maar zeggen dat ik (tot nu toe) erg tevreden ben.
In die mate dat ik mijn auto overweeg weg te doen (mijn vriendin heeft een bedrijfswagen; 2 auto's en een scooter zijn dus eigenlijk overkill).
Ik heb een Tucano Thermoscud scooter deken en dat houd me samen met mijn motorjas droog en warm bij ieder weer.
Het rijden opzich is echt fun en ik ben niet alleen goedkoper op mijn werk maar ook sneller, ik moet maar 8 km enkel naar mijn werk maar dat is een heel stuk door de stadskern met mijn scooter ben ik beduidend sneller.
Het enige wat ik minder vond aan de scooter waren de originele chinese banden, die heb ik snel verwisseld voor westerse kwaliteitsbanden.
Ik rij sinds oktober met een NIU NGT en ik kan alleen maar zeggen dat ik (tot nu toe) erg tevreden ben.
In die mate dat ik mijn auto overweeg weg te doen (mijn vriendin heeft een bedrijfswagen; 2 auto's en een scooter zijn dus eigenlijk overkill).
Ik heb een Tucano Thermoscud scooter deken en dat houd me samen met mijn motorjas droog en warm bij ieder weer.
Het rijden opzich is echt fun en ik ben niet alleen goedkoper op mijn werk maar ook sneller, ik moet maar 8 km enkel naar mijn werk maar dat is een heel stuk door de stadskern met mijn scooter ben ik beduidend sneller.
Het enige wat ik minder vond aan de scooter waren de originele chinese banden, die heb ik snel verwisseld voor westerse kwaliteitsbanden.
Zeg je eigenlijk, dat als je dan toch een Chinese scooter koopt, dat je dan maar beter 2 batterijen er in kunt zetten omdat je 1 relatief te snel kapot rijdt?flippy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:17:
het zijn verschillende, maar vrijwel iedereen verkoopt niu tegenwoordig. ik focus nu even specifiek op niu.
een grotere accu word relatief gezien (belasting per cel) lager belast. dus de cel heeft een makkelijker en dus langer leven.Y0ur1 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:01:
[...]
Zeg je eigenlijk, dat als je dan toch een Chinese scooter koopt, dat je dan maar beter 2 batterijen er in kunt zetten omdat je 1 relatief te snel kapot rijdt?
echter sommige scooters (ik kijk naar jou EMCO
Nou ja, de accu's slijten dan half zo hard dan in elk geval, je hebt de helft van de laadcycli versus een enkele accuflippy schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:03:
een grotere accu word relatief gezien (belasting per cel) lager belast. dus de cel heeft een makkelijker en dus langer leven.
echter sommige scooters (ik kijk naar jou EMCO) moet je de sccu fysiek overpluggen als je 1 leeg hebt gereden of word het digitaal geregeld via de bms dat ze stuk voor stuk leeg worden gereden ipv tegelijk. dan doet het niks natuulijk.
de levensduur word met factor 3~5 groter.Dreamvoid schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:16:
[...]
Nou ja, de accu's slijten dan half zo hard dan in elk geval, je hebt de helft van de laadcycli versus een enkele accumaar idd met de lagere belasting zouden ze in parallel inderdaad nog langer meegaan.
De NIU accu's zijn heel goed volgens een monteur in Dld. https://www.elektroroller...iewtopic.php?f=63&t=12965. Als er problemen met de accus zijn is het vaak het BMS (300 euro buiten garantie). Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd voordat je de BMS kunt vervangen door een alternatieve, b.v.: YouTube: DIY electric scooter battery with battery BMS - NIU N1 battery pack
Verder kan ik niet veel accu-problemen vinden op https://www.elektroroller...ewforum.php?f=63&start=75. Een paar issue van o.a. iemand die een 2ehands had gekocht, iemand die hem een paar maanden verkeerd had weggezet, rijden met te weinig bandenspanning en wind tegen, bolling in de accu die uiteindelijk in de plastic behuizing bleek te zitten, niet vanuit de batterijen dus.
Een grote hoeveelheid aan hororverhalen rondom NIU-batterijen ontbreekt gewoon simpelweg als je op elektroroller-forum kijkt.
Verder kan ik niet veel accu-problemen vinden op https://www.elektroroller...ewforum.php?f=63&start=75. Een paar issue van o.a. iemand die een 2ehands had gekocht, iemand die hem een paar maanden verkeerd had weggezet, rijden met te weinig bandenspanning en wind tegen, bolling in de accu die uiteindelijk in de plastic behuizing bleek te zitten, niet vanuit de batterijen dus.
Een grote hoeveelheid aan hororverhalen rondom NIU-batterijen ontbreekt gewoon simpelweg als je op elektroroller-forum kijkt.
Vorige week heb ik de standaard tandriempulley met 13 tanden op de Govecs S2.4 vervangen door een pulley met 16 tanden. Het doel hiervan is om de tandriem langer heel te houden. Doordat de diameter groter is, zijn er meer tanden in aangrijping, waardoor de kracht verdeeld wordt over meer tanden. Ik rij er nu een week mee en voor de kennisborging lijkt me het goed hier m'n ervaringen te delen.
De scooter is alleen mechanisch gewijzigd, dus geen aanpassing in de controller.
Ik heb geen metingen gedaan dus dit zijn slechts mijn waarnemingen op gevoel.
Acceleratie lijkt iets soepeler en sneller.
Stroomverbruik is niet merkbaar veranderd.
Max. snelheid is omhoog gegaan van 47km/h naar 16/13 x 47 = 58km/h.
Weergave op snelheidsmeter klopt niet meer. Als er nu 38 op de teller staat gaat ie 47. Als er nu 47 op de teller staat loopt ie 58.
Motor wordt niet merkbaar warmer.
De aandrijving is veel stiller.
Ik ben gewend om altijd in de eco-stand te rijden. Dit deed ik om de riemkracht te beperken en de riem langer heel te houden. Daarnaast wordt de accu ontzien waardoor ik hoop de levensduur van de accu te rekken.
In de eco-stand wordt de (nieuwe) max snelheid niet gehaald, maar afhankelijk van hoeveel tegenwind er is wel verhoogd tot ca. 50km/h. Ik rij nu relaxter, minder opgejaagd, tussen auto's.
Ik was voor de wijziging bang voor gebrek aan kracht en acceleratie, maar dit is niet gegrond gebleken.
Of de riem langer heel blijft moet nog bewezen worden. Ik ben niet gestart met een nieuwe riem (het blijft geen feest:).
Andere gegevens: scooter is van 2012, door mij gekocht in 2015 met 6300km op de teller. Er staat nu bijna 24000 km op. Bij 15000 km heb ik beide pulleys vervangen, nu dus alleen de voorste, op de motor. Ik rij doorgaans slechts ca. 26 km per dag, 5x per week. Pulley gekocht bij Govecs Duitsland.
Samengevat rijdt de scooter soepeler, sneller en stiller. Ik ben er blij mee. Hopelijk blijft de riem nu ook langer heel.
De scooter is alleen mechanisch gewijzigd, dus geen aanpassing in de controller.
Ik heb geen metingen gedaan dus dit zijn slechts mijn waarnemingen op gevoel.
Acceleratie lijkt iets soepeler en sneller.
Stroomverbruik is niet merkbaar veranderd.
Max. snelheid is omhoog gegaan van 47km/h naar 16/13 x 47 = 58km/h.
Weergave op snelheidsmeter klopt niet meer. Als er nu 38 op de teller staat gaat ie 47. Als er nu 47 op de teller staat loopt ie 58.
Motor wordt niet merkbaar warmer.
De aandrijving is veel stiller.
Ik ben gewend om altijd in de eco-stand te rijden. Dit deed ik om de riemkracht te beperken en de riem langer heel te houden. Daarnaast wordt de accu ontzien waardoor ik hoop de levensduur van de accu te rekken.
In de eco-stand wordt de (nieuwe) max snelheid niet gehaald, maar afhankelijk van hoeveel tegenwind er is wel verhoogd tot ca. 50km/h. Ik rij nu relaxter, minder opgejaagd, tussen auto's.
Ik was voor de wijziging bang voor gebrek aan kracht en acceleratie, maar dit is niet gegrond gebleken.
Of de riem langer heel blijft moet nog bewezen worden. Ik ben niet gestart met een nieuwe riem (het blijft geen feest:).
Andere gegevens: scooter is van 2012, door mij gekocht in 2015 met 6300km op de teller. Er staat nu bijna 24000 km op. Bij 15000 km heb ik beide pulleys vervangen, nu dus alleen de voorste, op de motor. Ik rij doorgaans slechts ca. 26 km per dag, 5x per week. Pulley gekocht bij Govecs Duitsland.
Samengevat rijdt de scooter soepeler, sneller en stiller. Ik ben er blij mee. Hopelijk blijft de riem nu ook langer heel.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
de teller kan je simpel herprogrammeren... 
het "opbouwen" voel je meer door de programmering van de sevcon. acceleratie is immers minder maar het vermogen/trekkracht die naar de motor gaat loopt in lijn met het toerental.
je kan dit wel weer eruit programmeren, heb ik al bij meerdere gedaan. kan je ook harder optrekken omdat de riem meer kan hebben. maar handig is het niet natuurlijk.
als je hard gaat rijden gaat het verbruik en hitte werl flink omhoog in vergelijking met de kleinere. de motor maakt simpelweg niet genoeg toeren om die snelheid vol te houden. dus voor 58km/u bijvoorbeeld zit je al op de 4kW vermogen te hikken. dit merk je goed in de eco modus als je tegenwind hebt.
ik adviseer wel om de grote poulie te gebruiken op de ronde lektrika motor, de kleine vierkante en de geribbelde italia moet je dit geintje niet doen, die overleven het niet op een gele plaat snelheid.
het "opbouwen" voel je meer door de programmering van de sevcon. acceleratie is immers minder maar het vermogen/trekkracht die naar de motor gaat loopt in lijn met het toerental.
je kan dit wel weer eruit programmeren, heb ik al bij meerdere gedaan. kan je ook harder optrekken omdat de riem meer kan hebben. maar handig is het niet natuurlijk.
als je hard gaat rijden gaat het verbruik en hitte werl flink omhoog in vergelijking met de kleinere. de motor maakt simpelweg niet genoeg toeren om die snelheid vol te houden. dus voor 58km/u bijvoorbeeld zit je al op de 4kW vermogen te hikken. dit merk je goed in de eco modus als je tegenwind hebt.
ik adviseer wel om de grote poulie te gebruiken op de ronde lektrika motor, de kleine vierkante en de geribbelde italia moet je dit geintje niet doen, die overleven het niet op een gele plaat snelheid.
Dank voor je reactie. Ik heb wel een vierkante motor en zal dus lekker in eco blijven rijden, gaat mij hard zatflippy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:51:
de teller kan je simpel herprogrammeren...
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
ik kan jou sevcon herprogrammeren zodat de teller weer klopt en het optreken wat netter verloopt zoals het gaat met de kleine poulie.Joris 407 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:58:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb wel een vierkante motor en zal dus lekker in eco blijven rijden, gaat mij hard zat
kan je ook verschillnde snelheden erop zetten zodat je begrenzer weer enigsinds klopt in de eco stand.

Thanks, misschien wel eens leuk ja. Wat bedoel je met verschillende snelheden erop zetten?flippy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:07:
[...]
ik kan jou sevcon herprogrammeren zodat de teller weer klopt en het optreken wat netter verloopt zoals het gaat met de kleine poulie.![]()
kan je ook verschillnde snelheden erop zetten zodat je begrenzer weer enigsinds klopt in de eco stand.
Ik heb trouwens de vierkante Parker motor. Kan ik die opblazen met deze grotere pulley in de niet eco-stand?
je kan de 2 rijstanden onafhankelijk van elkaar instellen, dus snelheid, vermogen, vermogenscurve, regeneratie en dat soort prul.Joris 407 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:16:
[...]
Thanks, misschien wel eens leuk ja. Wat bedoel je met verschillende snelheden erop zetten?
Ik heb trouwens de vierkante Parker motor. Kan ik die opblazen met deze grotere pulley in de niet eco-stand?
dus ook verschillende max toerentallen....

de grote parker kan wel wat hebben, al zou ik wel een paar koelribben erop plakken om de koeling wat te verbeteren.
Thanks, ik rij wel lekker in eco, ook beter voor de accu. En alleen als er een stinkende brommert wil inhalen effe omschakelenflippy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:19:
[...]
je kan de 2 rijstanden onafhankelijk van elkaar instellen, dus snelheid, vermogen, vermogenscurve, regeneratie en dat soort prul.
dus ook verschillende max toerentallen....![]()
de grote parker kan wel wat hebben, al zou ik wel een paar koelribben erop plakken om de koeling wat te verbeteren.
je kan het vermogen hetzelfde houden en bijvoorbeeld alleen een hogere top hebben in de niet-eco stand.Joris 407 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Thanks, ik rij wel lekker in eco, ook beter voor de accu. En alleen als er een stinkende brommert wil inhalen effe omschakelen
dus dan rij je altijd "eco" maar kan je de begrenzer een klap hoger zetten als je dat wilt....
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 09-03-2020 11:25 ]
Ik vind de FD3 echt wat hebben.
Grote scooter, en nu tijdelijk ook 1 grote 52ah accu ipv 2 kleinere accus.
IVA NCE PROlaf
ben geen fan van die motor, die heb ik nog nergens gezien. komt in elk geval niet van een gerenomeerde toko als QS vandaan....OlafBso schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:17:
Ik vind de FD3 echt wat hebben.
kan een probleem worden als je onderdelen moet zoeken na je garantieperiode...
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 10-03-2020 15:35 ]
Hij is er ook in een bezorg versie, de FD7. Lijkt me dat voor die markt het toch wel in orde moet zijn?
IVA NCE PROlaf
is dat dan ook dezelfde motor.....OlafBso schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:50:
Hij is er ook in een bezorg versie, de FD7. Lijkt me dat voor die markt het toch wel in orde moet zijn?

Ja.
Bij de FD7 is er alleen een verstevigde achterkant.
Wel grappig..de 52ah accu pakket kun je GRATIS kiezen en bij Fast and Furious vroegen ze er 499 euro extra voor.
Ze daarop gewezen met een bericht op Instagram op de site van Scooter&BikeXpress en na aanvankelijke ontkenning kun je nu gratis die grotere, betere accu krijgen.
IVA NCE PROlaf
kijk maar eens beter, de 7 heeft een volledige velgmotor en de 3 iets veel kleiners....OlafBso schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Ja.
Bij de FD7 is er alleen een verstevigde achterkant.
Dat staat dan niet duidelijk in de advertentie in het blad.flippy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:13:
[...]
kijk maar eens beter, de 7 heeft een volledige velgmotor en de 3 iets veel kleiners....
IVA NCE PROlaf
Ik heb een Novox C20, versie 5500W Li-batterij, 75km/u van in 2012. Die batterijen halen ondertussen al lang geen bereik meer van 50-60km, de snelheid en zo is nog ok. Kan ik die batterijen vervangen door batterijen die voor een groter bereik zorgen (met dezelfde snelheid)?
Een andere vraag: om de achterband te vervangen, kan ik die kabel naar de naafmotor ergens loskoppelen? Of moet ik de as eruit halen?
Mercikes, Bob
Een andere vraag: om de achterband te vervangen, kan ik die kabel naar de naafmotor ergens loskoppelen? Of moet ik de as eruit halen?
Mercikes, Bob
snelheid is een factor van voltage, daarom gaat hij ook steeds langzamer rijden als hij leger raakt.
capaciteit is te upgraden. hoe ver je wilt gaan ligt volledig aan het budget.
als je de buddy eruit haalt kan je de stekker zien zitten die naar de motor gaat. 3 dikke kabels en een 5 tal dunne draadjes aan een losse connector.
dan kan je de motor met kabel eruit halen.
capaciteit is te upgraden. hoe ver je wilt gaan ligt volledig aan het budget.
als je de buddy eruit haalt kan je de stekker zien zitten die naar de motor gaat. 3 dikke kabels en een 5 tal dunne draadjes aan een losse connector.
dan kan je de motor met kabel eruit halen.
De remschijf achter van mijn Govecs S2.4 duwt elke omwenteling de remklauw weg. De remklauw gaat dus elke omwenteling heen en weer. Ik heb een nieuwe remschijf liggen ( ik vermoed dat de oude remschijf krom is/ een slag heeft) maar ik krijg met geen mogelijkheid de 3 verzonken bouten los, waarmee de schijf op het achterwiel zit. Iemand een tip of ervaring hiermee?
@Joris 407 eventueel verwarmen of laten schrikken door en een klap op te geven? Verder zou ik het zo niet snel weten.
Ik heb inmiddels 200km+ op mijn Super Soco TS gereden en stijg nog altijd met een glimlach op. 60km range haal ik met gevarieerd rijden. Veel standje 3,hard acceleren en veel topsnelheid wordt het snel minder. Daarin tegen in eco mode rijden scheelt ook veel, laatst 70km kunnen rijden op een lading, max 40kmph.
Ik heb inmiddels 200km+ op mijn Super Soco TS gereden en stijg nog altijd met een glimlach op. 60km range haal ik met gevarieerd rijden. Veel standje 3,hard acceleren en veel topsnelheid wordt het snel minder. Daarin tegen in eco mode rijden scheelt ook veel, laatst 70km kunnen rijden op een lading, max 40kmph.
ik heb nog een velg liggen MET nieuwe remschijf en band. maar ik ben 1 van die scroeven kwijtgeraakt dus die zit maar vast met 2 ipv 3...Joris 407 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:18:
De remschijf achter van mijn Govecs S2.4 duwt elke omwenteling de remklauw weg. De remklauw gaat dus elke omwenteling heen en weer. Ik heb een nieuwe remschijf liggen ( ik vermoed dat de oude remschijf krom is/ een slag heeft) maar ik krijg met geen mogelijkheid de 3 verzonken bouten los, waarmee de schijf op het achterwiel zit. Iemand een tip of ervaring hiermee?
ik had ook flink wat moeite om ze los te krijgen, maar ik ben gezegend met een redelijke hoeveelheid gereedschap...
ik ga ivm de idiote prijzen van deze remklauwen mijn govecs niet ombouwen naar remschijf achter, ik hou mijn trommelremmetje aangezien de donor scooter de remklauw volledig was nernachelt door door te rijden met versleten blokken.
dus als je nog een redelijke deal wilt maken.,...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-03-2020 18:02 ]
Je hebt een pmflippy schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:01:
[...]
ik heb nog een velg liggen MET nieuwe remschijf en band. maar ik ben 1 van die scroeven kwijtgeraakt dus die zit maar vast met 2 ipv 3...
ik had ook flink wat moeite om ze los te krijgen, maar ik ben gezegend met een redelijke hoeveelheid gereedschap...
ik ga ivm de idiote prijzen van deze remklauwen mijn govecs niet ombouwen naar remschijf achter, ik hou mijn trommelremmetje aangezien de donor scooter de remklauw volledig was nernachelt door door te rijden met versleten blokken.
dus als je nog een redelijke deal wilt maken.,...
Ik kreeg bericht dat Nimoto mijn Trendy-R gaat terugkopen ivm onveilige batterijen. Men wil geen risico lopen maar tot nu toe laat ik al geruimte tijd zonder problemen op. Wat kan ik het beste doen in deze?
verkopen aan ze.Michie23 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:45:
Ik kreeg bericht dat Nimoto mijn Trendy-R gaat terugkopen ivm onveilige batterijen. Men wil geen risico lopen maar tot nu toe laat ik al geruimte tijd zonder problemen op. Wat kan ik het beste doen in deze?
@flippy, heb zojuist weer wat zitten lezen mbt het 'opvoeren'.
Wat zouden de kosten hiervan zijn?
Ik kom op het volgende uit:
Een QS205 / QS273 kost nog eens ~€500,- waardoor ik boven den €2k ga komen.
Reken ik hier helemaal fout of... ? Is natuurlijk een duur grapje gezien ik de voor scooter zelf €2.300,- heb betaald.
Wat zouden de kosten hiervan zijn?
Ik kom op het volgende uit:
- Accu: 72W30A ~ €900,- (Sony A30 of Samsung Q30 18650 cellen)
- Controller: Kelly KLS-MN zo'n €250,-.
- BMS: Tiny €250,-?
- Overig: Lader, relais, blabla : €200,-?
Een QS205 / QS273 kost nog eens ~€500,- waardoor ik boven den €2k ga komen.
Reken ik hier helemaal fout of... ? Is natuurlijk een duur grapje gezien ik de voor scooter zelf €2.300,- heb betaald.
[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 23-03-2020 23:50 ]
tinybms werkt niet in deze situatie. je moet een andere hebben.
accu is fout. die cellen zijn niet geschikt voor deze toepassing, de Q30 heeft een enorm slechte levensduur. voor dat bedrag ben je niet klaar, reken op 1500 voor de hele accu.
je standaard motor kan best wel meer hebben, je kan altijd later de grote broer bij QS halen.
accu is fout. die cellen zijn niet geschikt voor deze toepassing, de Q30 heeft een enorm slechte levensduur. voor dat bedrag ben je niet klaar, reken op 1500 voor de hele accu.
je standaard motor kan best wel meer hebben, je kan altijd later de grote broer bij QS halen.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 24-03-2020 00:00 ]
€1.500 ... slik, welke cellen moeten erin?
Ik dacht nu aan een 18S15P (72V45A gebaseerd op 3A cellen) wat 270 cellen maakt. (had hierboven nog 60v in gedachte)
Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A ~ €3,50
30A CDR? * 15P = 450A.
Ook wanneer ze 'maar' 33% halen zit ik nog op ~150A, dat zou afdoende moeten zijn toch?
270 * €3,50 = €950,-
+ €30 aan spacers
+ €20 pure nikkel
+ €10 krimpkous
+ €10 kabels
+ €30 misc
~€1050,-
Of zit ik er helemaal naast wat cellen betreft, lees ook eea over de Panasonic NCR18650PF 2900mAh - 10A - €2,40.
Mja, €1.000,- a €1.500,- investeren in een nieuwe accu en €0 restwaarde voor mijn huidige accu is niet erg interessant. Of waar zou ik mijn huidige accu nog kunnen slijten?
Welke BMS raad je aan, vind alleen maar hits via Google op Alibaba en co.
Ik vind het zeer interessante materie, maar de prijzen zijn niet mis. Met vervangen vanwege slijtage is het een nobrainer, maar een update 'omdat het kan' is vrij prijzig (vooral nu mijn geld op de beurs verdampt).
Ik dacht nu aan een 18S15P (72V45A gebaseerd op 3A cellen) wat 270 cellen maakt. (had hierboven nog 60v in gedachte)
Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A ~ €3,50
30A CDR? * 15P = 450A.
Ook wanneer ze 'maar' 33% halen zit ik nog op ~150A, dat zou afdoende moeten zijn toch?
270 * €3,50 = €950,-
+ €30 aan spacers
+ €20 pure nikkel
+ €10 krimpkous
+ €10 kabels
+ €30 misc
~€1050,-
Of zit ik er helemaal naast wat cellen betreft, lees ook eea over de Panasonic NCR18650PF 2900mAh - 10A - €2,40.
Mja, €1.000,- a €1.500,- investeren in een nieuwe accu en €0 restwaarde voor mijn huidige accu is niet erg interessant. Of waar zou ik mijn huidige accu nog kunnen slijten?
Welke BMS raad je aan, vind alleen maar hits via Google op Alibaba en co.
Ik vind het zeer interessante materie, maar de prijzen zijn niet mis. Met vervangen vanwege slijtage is het een nobrainer, maar een update 'omdat het kan' is vrij prijzig (vooral nu mijn geld op de beurs verdampt).
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 24-03-2020 17:56 ]
ik zou eerst eens beginnen met wat je accu nu is, is het mogelijk om je behuizing te hergebruiken en een nieuwe bms erin?
een nieuwe behuizing maken is ook niet gratis.
je kostenplaatjes zijn ERG conservatief. en je vergeet ook nog iets duurs: een geschikte puntlasmachine.
en 1 ding wat je ook nog mis: ervaring.
1 fout maken met het bouwen van een accu en je hebt een zwart gezicht, verbrande vingers en dodelijke laserstraalogen van je betere helft en een huis die 4~6 maanden lang meurt naar brandlucht. of nog veel erger: je hele toko fikt af.
o ja, vergeet die ampere ratings van die cellen,die betekenen niks. wat een product maximaal kan doen is iets anders dan hoe lang hij dat kan doen. als je een Q30 bijvoorbeeld pakt is die bij maximale belasting binnen 150 cyclussen volledig naar de tyfus. dus is het dan practisch? de hogere amperecellen hebben allemaal enorm slechte cyclus cijfers.
die kelly kan makkelijk 20S aan dus daar moet je de accu dus op maken. meer volts = minder amperes = minder dikke kabels.
een nieuwe behuizing maken is ook niet gratis.
je kostenplaatjes zijn ERG conservatief. en je vergeet ook nog iets duurs: een geschikte puntlasmachine.
en 1 ding wat je ook nog mis: ervaring.
1 fout maken met het bouwen van een accu en je hebt een zwart gezicht, verbrande vingers en dodelijke laserstraalogen van je betere helft en een huis die 4~6 maanden lang meurt naar brandlucht. of nog veel erger: je hele toko fikt af.
o ja, vergeet die ampere ratings van die cellen,die betekenen niks. wat een product maximaal kan doen is iets anders dan hoe lang hij dat kan doen. als je een Q30 bijvoorbeeld pakt is die bij maximale belasting binnen 150 cyclussen volledig naar de tyfus. dus is het dan practisch? de hogere amperecellen hebben allemaal enorm slechte cyclus cijfers.
die kelly kan makkelijk 20S aan dus daar moet je de accu dus op maken. meer volts = minder amperes = minder dikke kabels.
Hallo mede Tweakers.
Even een vraag ik hoop niet te veel of topic...
Een 800 watt electrische quad ( lees scooter ).
Met een 600 watt regelaar...
Op de factuur staat 800 watt.
Op de motor staat geen aanduiding..
Regelaar staat op 600..
Ookal zou de motor 800 watt zijn dan krijgt hij door de regelaar toch nooit meer als 600??
Noemertje opgelicht of zie ik iets verkeerd?
Even een vraag ik hoop niet te veel of topic...
Een 800 watt electrische quad ( lees scooter ).
Met een 600 watt regelaar...
Op de factuur staat 800 watt.
Op de motor staat geen aanduiding..
Regelaar staat op 600..
Ookal zou de motor 800 watt zijn dan krijgt hij door de regelaar toch nooit meer als 600??
Noemertje opgelicht of zie ik iets verkeerd?
de " regelaar" (controller in vakterm) regelt het vermogen, niet de motor.
zit er op de controller een typeplaatje oid?
zit er op de controller een typeplaatje oid?
dan heb je niet gekregen wat is geadverteerd....
@flippy zoals altijd bedankt voor je feedback!!
Behuizing kan hergebruikt worden, maar kan ook best wat erin elkaar draaien.
Hierbij een afbeelding van de batterij setup. BMS zit erin gebouwd, deze kan ik echter ook extern monteren om er zo een paar extra cellen erin te krijgen.
https://www.outdoordreams...tery%20-%20tt01_809_1.jpg
https://img.alicdn.com/im...XXXXXXXXX_!!240484964.png
Welke cellen raad jij aan / gebruik jij?
Puntlasmachine is iets wat ik eventueel moet kopen. Maar wellicht ken ik iemand die dat heeft dus dan zou het me niets kosten, of anders kopen en weer verkopen.
Ervaring.. tja dat klopt. Maar dat is voor mij geen reden om het niet te gaan doen want als je nooit begint zul je nooit ervaring krijgen. Daarnaast lijkt het me best te doen uitgaande van alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien. Van te voren alles goed uitdenken dan moet dat wel goed komen.
Mbt de overige kosten heb je gelijk, heb het even preciezer uitgerekend en kom op ~€60,- voor spacers, ~€40 voor nikkel, ~€10 voor krimpkous, dan nog wat andere kabels en andere dingetje, dan zit ik snel op de €150,- a €200,-.
Behuizing kan hergebruikt worden, maar kan ook best wat erin elkaar draaien.
- Buitendimensies : 175mm x 150mm x 335mm
- Ruimte voor padding : 20mm x 20mm x 50mm
- Binnen dimensies : 155mm x 130mm x 285mm.
- Batterij dimensies 18.5mm x 18.5mm x 70mm (incl montage)
- Batterij setup : 8 x 7 x 4 = 224 cellen = (uitgaande van 3A cellen op 4.0V)
- 20S11P = 80V33A = 220 cellen
- 19S11P = 76V/33A = 209 cellen
- 18S12P = 72V/36A = 216 cellen
- 17S13P = 68V/39A = 221 cellen
- 16S14P = 64V/42A = 224 cellen
- 15S15P = 60V/45A = 225 cellen
Hierbij een afbeelding van de batterij setup. BMS zit erin gebouwd, deze kan ik echter ook extern monteren om er zo een paar extra cellen erin te krijgen.
https://www.outdoordreams...tery%20-%20tt01_809_1.jpg
https://img.alicdn.com/im...XXXXXXXXX_!!240484964.png
Welke cellen raad jij aan / gebruik jij?
- Sanyo NCR18650GA
- Panasonic NCR18650GA
- LG INR18650 MJ1
- Samsung INR18650-35E
Puntlasmachine is iets wat ik eventueel moet kopen. Maar wellicht ken ik iemand die dat heeft dus dan zou het me niets kosten, of anders kopen en weer verkopen.
Ervaring.. tja dat klopt. Maar dat is voor mij geen reden om het niet te gaan doen want als je nooit begint zul je nooit ervaring krijgen. Daarnaast lijkt het me best te doen uitgaande van alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien. Van te voren alles goed uitdenken dan moet dat wel goed komen.
Mbt de overige kosten heb je gelijk, heb het even preciezer uitgerekend en kom op ~€60,- voor spacers, ~€40 voor nikkel, ~€10 voor krimpkous, dan nog wat andere kabels en andere dingetje, dan zit ik snel op de €150,- a €200,-.
ik adviseer geen enkele van die cellen. je kijkt teveel naar capaciteit.
de belasting die zulke kleine batterijen zien is enorm groot. dus "laptop" batterijen moet je niet gebruiken, je moet accuboormachine cellen hebben. je vermogensvraag is namelijk enorm.
je moet vermogen hebben, niet capaciteit. wil je meer capaciteit moet je dus meer cellen hebben.
die padding is overbodig. reken op 5mm voor de behuizing+ padding. ik heb daar mooi spul voor....
wat is cdr?
bms monteert je IN de accu, niet erbuiten. no bueno.
hoeveel vermogen kan je motor/controller combinatie straks leveren, of beter gezegt: hoeveel vermogen wil je op de grond zetten? DAT is je maatlat voor welke cellen je nodig gaat hebben.
o ja, 20S niet lager. als je hoger kan beter maar ga altijd voor meer S. een 72V serie kelly kan 21S hebben.
dus: eerst je eisen op papier hebben en DAN pas kijken naar welke cellen binnen die specificaties vallen.
een budgetpuntlasmahcine kan ik je nog wel aan helpen. ook -echt- nikkel van de juiste maat. en als je lief bent ook nog wel celhouders....
de belasting die zulke kleine batterijen zien is enorm groot. dus "laptop" batterijen moet je niet gebruiken, je moet accuboormachine cellen hebben. je vermogensvraag is namelijk enorm.
je moet vermogen hebben, niet capaciteit. wil je meer capaciteit moet je dus meer cellen hebben.
die padding is overbodig. reken op 5mm voor de behuizing+ padding. ik heb daar mooi spul voor....

wat is cdr?
bms monteert je IN de accu, niet erbuiten. no bueno.
hoeveel vermogen kan je motor/controller combinatie straks leveren, of beter gezegt: hoeveel vermogen wil je op de grond zetten? DAT is je maatlat voor welke cellen je nodig gaat hebben.
o ja, 20S niet lager. als je hoger kan beter maar ga altijd voor meer S. een 72V serie kelly kan 21S hebben.
dus: eerst je eisen op papier hebben en DAN pas kijken naar welke cellen binnen die specificaties vallen.
een budgetpuntlasmahcine kan ik je nog wel aan helpen. ook -echt- nikkel van de juiste maat. en als je lief bent ook nog wel celhouders....
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 30-03-2020 19:24 ]
Batterijen
Een van deze dan? In ieder geval minder Ah en meer A.
Er is geen 'graadmeter' voor cycles of wel?
Ik bedoel in theorie is zo'n "Rode Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A" perfect. Dikke capaciteit (3Ah) met dikke ontlaadstroom (30A), maar als die het maar 300 cycles volhoud schiet ik er niets mee op.
CDR
CDR = Constant Discharge Rate = Max. Continue ontlaadstroom
Wat ik op de grond wil zetten weet ik eerlijk gezegd nog niet. Ik wil het geheel langzaam updaten tot het punt komt waar ik zeg; genoeg is genoeg (als dat ooit komt). Idee zou dus zijn om eerst de batterij te updaten, maar met meer voltage moet ook de controller er aan geloven.
20S11P = 72V27A (gebaseerd op 2,5A) met 220 cellen.
Math
Ter bevestiging, is het zo simpel : V = Power / acceleratie / top en aH = range = kilometer?
Anders gevraagd: Kom ik met een 72V27A verder dan een 60V27A
W = V x A
1200W Motor = 60V x 20A
1200W Motor = 72V x 16A
Dus ik zou zeggen meer V met minder A is meer range.
Een van deze dan? In ieder geval minder Ah en meer A.
- Sanyo UR18650NSX 2500mAh - 20A
- Sony / Murata US18650VTC5 2600mAh - 30A
- Sony / Murata US18650VTC5D 2800mAh - 35A
- Samsung INR18650-25R 2500mAh - 20A
Er is geen 'graadmeter' voor cycles of wel?
Ik bedoel in theorie is zo'n "Rode Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A" perfect. Dikke capaciteit (3Ah) met dikke ontlaadstroom (30A), maar als die het maar 300 cycles volhoud schiet ik er niets mee op.
CDR
CDR = Constant Discharge Rate = Max. Continue ontlaadstroom
Wat ik op de grond wil zetten weet ik eerlijk gezegd nog niet. Ik wil het geheel langzaam updaten tot het punt komt waar ik zeg; genoeg is genoeg (als dat ooit komt). Idee zou dus zijn om eerst de batterij te updaten, maar met meer voltage moet ook de controller er aan geloven.
20S11P = 72V27A (gebaseerd op 2,5A) met 220 cellen.
Math
Ter bevestiging, is het zo simpel : V = Power / acceleratie / top en aH = range = kilometer?
Anders gevraagd: Kom ik met een 72V27A verder dan een 60V27A
W = V x A
1200W Motor = 60V x 20A
1200W Motor = 72V x 16A
Dus ik zou zeggen meer V met minder A is meer range.
[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 30-03-2020 23:16 ]
kom eerst maar eens met wat harde vermogens (dus wattages), dan kijken we wel naar de cellen.
wat jij CDR noemt is niet een relevante metriek in deze. als je je lang wilt doen met je accu kom je niet eens in de buurt van die waardes. dus vergeten. eerst de basis, wat moeten je cellen kunnen leveren?
Ah is een nutteloze metriek als de voltages anders zijn.
begin met Wh aan te leren, dus voltage x Ah.
72V*27Ah=1944Wh
60V*27Ah=1620Wh
dus een 72V50Ah heeft evenveel inhoud als 48V75Ah accu. daarom is Wh VEEL duidelijker.
wat jij CDR noemt is niet een relevante metriek in deze. als je je lang wilt doen met je accu kom je niet eens in de buurt van die waardes. dus vergeten. eerst de basis, wat moeten je cellen kunnen leveren?
Ah is een nutteloze metriek als de voltages anders zijn.
begin met Wh aan te leren, dus voltage x Ah.
72V*27Ah=1944Wh
60V*27Ah=1620Wh
dus een 72V50Ah heeft evenveel inhoud als 48V75Ah accu. daarom is Wh VEEL duidelijker.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-03-2020 20:04 ]
Dus
72V * 27Ah = 1.944Wh
60V * 27Ah = 1.620Wh
1944Wh / 1620Wh = 1,2 = 20% meer.
Concreet
Als ik dan even concreet wordt (voor zover ik dat nu kan).
QS273 3KW
Power Range: 2000W, 3000W.
Voltage Range: 48V, 60V, 72V, 84V, 96V.
2000W Conti en 3000W peak??
Reden voor de 3KW: "The motorcycle powered by this 17 inch 3000W Scooter Motor can reach 100km/h in speed." wat meeeeeeeer dan voldoende is.
Kelly Controller KLS7218S
Controller Support Voltage: DC 24V-72V (max. 90V).
Motor Current Limit, 20 seconds boost: 200A ,depending on the model.
Motor Current Limit, continuous: 80A ,depending on the model.
En nu ga ik nat.. maar here goes:
3.000W / 72V = 41A
41A / 2.5A per cel = 16,4 = 17 cellen parallel
72V / 3.7V = 19,5 = 20 cellen in serie (20S * 4,1V = 82V, dit kan de controller wel hebben)
(20S * 3.7V) 74V * 42.5A (17P * 2.5A) = 3.145Wh > 3.000W
Dan krijg ik een 20S17P pakket wat 340 cellen zijn * ~47gram = 16KG, oef.
Hierbij ga ik er vanuit dat elke cel met 1C (1x de capaciteit van de cel wordt ontladen)? Dus zou ik in theory 1 uur moeten kunnen rijden met 3.000W?
Om ditzelfde te kunnen met 60V kom ik op 336 cellen uit in een 16S21P config.
Nadeel van de 60V setup is dat A hoger is en dat vinden de accu's, controller en moeten niet zo fijn daarom liever een hogere V setup met Lager A.
Of kan ik in bovenstaande voorbeeld die 2.000W aannemen? Dat zou 1/3 schelen waardoor ik van 340 naar ~220 ga.
72V * 27Ah = 1.944Wh
60V * 27Ah = 1.620Wh
1944Wh / 1620Wh = 1,2 = 20% meer.
Concreet
Als ik dan even concreet wordt (voor zover ik dat nu kan).
QS273 3KW
Power Range: 2000W, 3000W.
Voltage Range: 48V, 60V, 72V, 84V, 96V.
2000W Conti en 3000W peak??
Reden voor de 3KW: "The motorcycle powered by this 17 inch 3000W Scooter Motor can reach 100km/h in speed." wat meeeeeeeer dan voldoende is.
Kelly Controller KLS7218S
Controller Support Voltage: DC 24V-72V (max. 90V).
Motor Current Limit, 20 seconds boost: 200A ,depending on the model.
Motor Current Limit, continuous: 80A ,depending on the model.
En nu ga ik nat.. maar here goes:
3.000W / 72V = 41A
41A / 2.5A per cel = 16,4 = 17 cellen parallel
72V / 3.7V = 19,5 = 20 cellen in serie (20S * 4,1V = 82V, dit kan de controller wel hebben)
(20S * 3.7V) 74V * 42.5A (17P * 2.5A) = 3.145Wh > 3.000W
Dan krijg ik een 20S17P pakket wat 340 cellen zijn * ~47gram = 16KG, oef.
Hierbij ga ik er vanuit dat elke cel met 1C (1x de capaciteit van de cel wordt ontladen)? Dus zou ik in theory 1 uur moeten kunnen rijden met 3.000W?
Om ditzelfde te kunnen met 60V kom ik op 336 cellen uit in een 16S21P config.
Nadeel van de 60V setup is dat A hoger is en dat vinden de accu's, controller en moeten niet zo fijn daarom liever een hogere V setup met Lager A.
Of kan ik in bovenstaande voorbeeld die 2.000W aannemen? Dat zou 1/3 schelen waardoor ik van 340 naar ~220 ga.
[ Voor 38% gewijzigd door Card Nox op 30-03-2020 23:15 ]
bijna goed.
waardes voor motoren worden bij QS gegeven als -continu- waardes. niet piek.
een 10" 4kW QS motor kan 8kW piek leveren bijvoorbeeld.
HOE dat vermogen op de grond komt is afhankelijk van de winding die word gekozen.
en de winding is weer van invloed op het toerental die de motor kan maken
het getal daarvoor is het Kv nummer. 10Kv will zeggen 10rpm voor elke volt. dus bij 60V doet die motor 600 toeren.
meer windingen betekent meer Kv's dus meer toeren per volt, een drone motor heeft vaak een Kv van wel 10.000 of zo. die maken 30.000 toeren van een 7v accu.
nadeel is dat de draden in de motor dunner worden, immers blijft de ruimte waar de draden doormoeten hetzelfde. dus meer windingen is dunner draad is minder amperes en minder amperes = minder trekkracht.
amperes = newtonmeters.
lage windingen betekent dat je veel meer amperes door de motor kan jagen omdat de draden dikker zijn en je dus harder kan trekken op lagere snelheid.
het vermogen wat een motor op de grond zet is afhankelijk van het toerental en het voltage, als een motor stilstaat heerst er dus maar een paar volt in de motor, dus wil je hard van de plek komen moet je dus het gebrek in volts compenseren met veel amperes, immers bijft A * V = W van toepassing. dus de sneller je de volts kan laten sltijgen in de motor (dus lage winding)de meer amperes je de motor in kan jagen de sneller je meer vermogen krijgt. dus wil je zowel veel vermogen van de lijn af als een redelijke top moet je dus veel volts uit je accu zien te krijgen.
als je een QS motor neemt zou ik gaan voor de 4kW versie. en uitgaan van 8kW piek. de meerprijs is te klein om dat niet te doen. en kijk naar de newtons, dat geeft je de lol van de lijn af.
als je 50echte km/u rijd moet je rekenen dat je zonder wind tegen(!) tussen de 1500 en 2000W continun verbruikt. met wind tegen op de dijk ga je MAKKELIJK naar de 4kW. dus hou rekening met die belasting.
reken in jou geval alleen met 20S, dus 72V nominaal.
gewicht van de cellen moet je houden op minmaal 50 gram per cel exclusief behuizing.
waardes voor motoren worden bij QS gegeven als -continu- waardes. niet piek.
een 10" 4kW QS motor kan 8kW piek leveren bijvoorbeeld.
HOE dat vermogen op de grond komt is afhankelijk van de winding die word gekozen.
en de winding is weer van invloed op het toerental die de motor kan maken
het getal daarvoor is het Kv nummer. 10Kv will zeggen 10rpm voor elke volt. dus bij 60V doet die motor 600 toeren.
meer windingen betekent meer Kv's dus meer toeren per volt, een drone motor heeft vaak een Kv van wel 10.000 of zo. die maken 30.000 toeren van een 7v accu.
nadeel is dat de draden in de motor dunner worden, immers blijft de ruimte waar de draden doormoeten hetzelfde. dus meer windingen is dunner draad is minder amperes en minder amperes = minder trekkracht.
amperes = newtonmeters.
lage windingen betekent dat je veel meer amperes door de motor kan jagen omdat de draden dikker zijn en je dus harder kan trekken op lagere snelheid.
het vermogen wat een motor op de grond zet is afhankelijk van het toerental en het voltage, als een motor stilstaat heerst er dus maar een paar volt in de motor, dus wil je hard van de plek komen moet je dus het gebrek in volts compenseren met veel amperes, immers bijft A * V = W van toepassing. dus de sneller je de volts kan laten sltijgen in de motor (dus lage winding)de meer amperes je de motor in kan jagen de sneller je meer vermogen krijgt. dus wil je zowel veel vermogen van de lijn af als een redelijke top moet je dus veel volts uit je accu zien te krijgen.
als je een QS motor neemt zou ik gaan voor de 4kW versie. en uitgaan van 8kW piek. de meerprijs is te klein om dat niet te doen. en kijk naar de newtons, dat geeft je de lol van de lijn af.
als je 50echte km/u rijd moet je rekenen dat je zonder wind tegen(!) tussen de 1500 en 2000W continun verbruikt. met wind tegen op de dijk ga je MAKKELIJK naar de 4kW. dus hou rekening met die belasting.
reken in jou geval alleen met 20S, dus 72V nominaal.
gewicht van de cellen moet je houden op minmaal 50 gram per cel exclusief behuizing.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-03-2020 22:02 ]
kv
kv waardes ken ik nog van mijn RC hobby (heb 1/10 & 1/8 offroad gereden met LiPo's). Winding ken ik ook nog vaag, heb nog een Neu 1450d 4500kv liggen (er was een 'd' en 'y' winding), anyway..
Topsnelheid
Bizarre topspeed hoef ik niet, maar 60kmph moet ik makkelijk kunnen halen met zo'n investering, ik bedoel ik haal nu al 60kmph al weet ik natuurlijk niet hoe lang dat blijft...
QS 3KW>4KW
Had de QS 4KW ook gezien, is slechts 30 euro duurder, en van 190Nm naar 220Nm (+16%).
Maar als ik van een 3KW naar een 4KW ga betekend dat alweer 30% meer batterij? Dus 20S22P om die 4KW te halen want inmiddels weegt mijn batterij al een dikke 20KG en dat is niet leuk te tillen.
Zie dat die Kelly 7218s 72V80A = 5.7KW aan kan dus dat is geen bottleneck.
1C ontlading
Ik reken in al deze voorbeelden altijd met 1C ontlading (dus 1x de capaciteit), uitgaande van een 2500mAh capaciteit is dit dus een ontlading van 2.5A. Ik snap dat dit zorgt dat de cellen niet te hard hoeven te werken en de levensduur daardoor wordt verlengt. Deze waarde zal ik dan ook aanhouden voor de continue stroom.
Concreet
Als je iets anders aanraad dan QS/Kelly bv Sabvoton dan hoor ik dat ook graag, heb geen flauw idee van de verschillende merken, kwaliteiten en prijzen.
Toch nog aan het malen over de mAh
Ik snap je comment nog niet helemaal over te veel capaciteit... sorry
Ik snap dat deze accu's in korte tijd veel power moeten leveren (accuboormachine) vs over lange tijd weinig power (laptop).
Ik lees ook vaak dat 18650 met meer capaciteit minder punch leveren kunnen.
Ik lees ook dat zo'n cellen +- 300 tot 500 lading/ontladingen aan kunnen.
Ik lees veel reviews waar mensen deze batterijen met 10, 20 en soms wel 30A ontladen en temperaturen meten. Die 2 a 3A continue ontlading en 6.5A peak wat wij doen is dan toch peanuts of niet?
Zelfs met een 20S12P = 72V30A = 2.2KW zou ik respectievelijk op 4.5A/2.3A/9A ontlading zitten wat relatief weinig is toch? Of is deze toename direct zo hard dat dit merkbaar gaat zijn? Ik snap hoe meer cellen hoe minder last per cel. Maar 30% gewichts besparing is ook niet verkeerd
kv waardes ken ik nog van mijn RC hobby (heb 1/10 & 1/8 offroad gereden met LiPo's). Winding ken ik ook nog vaag, heb nog een Neu 1450d 4500kv liggen (er was een 'd' en 'y' winding), anyway..
Topsnelheid
Bizarre topspeed hoef ik niet, maar 60kmph moet ik makkelijk kunnen halen met zo'n investering, ik bedoel ik haal nu al 60kmph al weet ik natuurlijk niet hoe lang dat blijft...
QS 3KW>4KW
Had de QS 4KW ook gezien, is slechts 30 euro duurder, en van 190Nm naar 220Nm (+16%).
Maar als ik van een 3KW naar een 4KW ga betekend dat alweer 30% meer batterij? Dus 20S22P om die 4KW te halen want inmiddels weegt mijn batterij al een dikke 20KG en dat is niet leuk te tillen.
Zie dat die Kelly 7218s 72V80A = 5.7KW aan kan dus dat is geen bottleneck.
1C ontlading
Ik reken in al deze voorbeelden altijd met 1C ontlading (dus 1x de capaciteit), uitgaande van een 2500mAh capaciteit is dit dus een ontlading van 2.5A. Ik snap dat dit zorgt dat de cellen niet te hard hoeven te werken en de levensduur daardoor wordt verlengt. Deze waarde zal ik dan ook aanhouden voor de continue stroom.
Concreet
- 4KW motor
- Kelly 7218S
- 20S17P = 72V/42A = 3KW/uur
- Continous: 4KW / 3KW = 1,3C * 2.5A = 3.25A ontlading per cel.
- 50kmph: 2KW / 3KW = 0,7C * 2.5A = 1.7A ontlading per cel
- Peak:8KW / 3KW = 2.6C * 2.5A = 6.5A ontlading per cel (cell is rated op 20A)
- QS 273KW = €400,- (excl. shipping etc)
- Kelly 7218S = €200,- (excl. shipping etc)
- 20S17P = €850,- (Sanyo UR18650NSX 2500mAh - 20A?)
- Spacers + nikkel + krimpkous + kabels + zooi = €200,-
- BMS = €50,- ?
- Totaal: ~€1.700,-
Als je iets anders aanraad dan QS/Kelly bv Sabvoton dan hoor ik dat ook graag, heb geen flauw idee van de verschillende merken, kwaliteiten en prijzen.
Toch nog aan het malen over de mAh
Ik snap je comment nog niet helemaal over te veel capaciteit... sorry

Ik snap dat deze accu's in korte tijd veel power moeten leveren (accuboormachine) vs over lange tijd weinig power (laptop).
Ik lees ook vaak dat 18650 met meer capaciteit minder punch leveren kunnen.
Ik lees ook dat zo'n cellen +- 300 tot 500 lading/ontladingen aan kunnen.
Ik lees veel reviews waar mensen deze batterijen met 10, 20 en soms wel 30A ontladen en temperaturen meten. Die 2 a 3A continue ontlading en 6.5A peak wat wij doen is dan toch peanuts of niet?
Zelfs met een 20S12P = 72V30A = 2.2KW zou ik respectievelijk op 4.5A/2.3A/9A ontlading zitten wat relatief weinig is toch? Of is deze toename direct zo hard dat dit merkbaar gaat zijn? Ik snap hoe meer cellen hoe minder last per cel. Maar 30% gewichts besparing is ook niet verkeerd
[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 30-03-2020 23:53 ]
nogmaals: het max wat de fabrikant opgeeft is niet het max wat de motor kan hebben, het is alleen het continu vermogen wat ze geven. als je 60 wilt halen heb je echt wel 4kW nodig.
en dan nog: dat je een 4kW motor hebt wil niet zeggen dat je ook altijd 4kw eruit haalt. immers krijg je wel die hogere newtonnetjes die een zwaardere motor je kan bieden.
kijk qua cellen eerst maar eens naar de samsung 29E.
ga uit dat je tot 4.1V oplaad, dus dat is ongeveer 85~90%. dan krijg je zonder problemen een paar duizend cyclussen.
en niet vergeten: je wilt dat je acu het uithoud, de max specs zijn ook niet haalbaar als je constant pieken van 30A door een cel jaagt. dan zijn je cellen binnen 100x laden naar de klote.
gewicht is niet belangrijk, scooters met loodaccus hebben immers zonder problemen 80+ kilo aan lood bij zich. die paar kilo meer if minder ga je niet merken. gewoon wat vaker op de hometrainer.
en dan nog: dat je een 4kW motor hebt wil niet zeggen dat je ook altijd 4kw eruit haalt. immers krijg je wel die hogere newtonnetjes die een zwaardere motor je kan bieden.
kijk qua cellen eerst maar eens naar de samsung 29E.
ga uit dat je tot 4.1V oplaad, dus dat is ongeveer 85~90%. dan krijg je zonder problemen een paar duizend cyclussen.
en niet vergeten: je wilt dat je acu het uithoud, de max specs zijn ook niet haalbaar als je constant pieken van 30A door een cel jaagt. dan zijn je cellen binnen 100x laden naar de klote.
gewicht is niet belangrijk, scooters met loodaccus hebben immers zonder problemen 80+ kilo aan lood bij zich. die paar kilo meer if minder ga je niet merken. gewoon wat vaker op de hometrainer.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 01-04-2020 15:40 ]
Wat bedoel je? Die 4KW en 8KW kloppen niet?flippy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:17:
nogmaals: het max wat de fabrikant opgeeft is niet het max wat de motor kan hebben, het is alleen het continu vermogen wat ze geven. als je 60 wilt halen heb je echt wel 4kW nodig.
Mijn Super Soco TS heeft een Bosch hub motor van 1200W (vandaar ook TS1200) en zou max 2400W moeten leveren (60V26A). Daarmee haal ik de 60kmph (gps) (onder de juiste omstandigheden) in 'Sport mode'.
Niet max laden / ontladen is bekend. Mijn telefoon blijft ook 95%vd tijd tussen de 20% & 80%.flippy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:17:kijk qua cellen eerst maar eens naar de samsung 29E.
Als ik iets langer niet gebruik leg ik het op 60% weg (zo goed als kan).
Gewicht vind ik wel belangrijk als ik de accu eruit moet gaan halen. Ga proberen de scooter binnen in de garage (19c) te zetten wanneer ik hem niet gebruik, als dit niet lukt moet hij buitenslapen (evt tuinhuisje) maar een 20kg accu erin en eruit wringen is niet optimaal (ook gezien de fysieke afmetingen van het vak en hoe deze ruimte is). Of ik zet een verwarmingselement in het accu compartiment erbijflippy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:17:gewicht is niet belangrijk, scooters met loodaccus hebben immers zonder problemen 80+ kilo aan lood bij zich. die paar kilo meer if minder ga je niet merken. gewoon wat vaker op de hometrainer.

de bestaande controller is bijzonder "conservatief" in de amperes die de motor ingaat.mede omdat de motor gewoon piepklein is en de controller een natte krant. daarom is de acceleratie ook zo "braaf". jou nieuwe kelly kan ongeveer 3x zoveel amperes in die motor pompen op lage snelheid. de hitteproductie die daarbij gepaard gat is enorm. dus je motor moet daar wel tegen kunnen.
omdat de controller zo klein/licht is kunnen ze af met een kleine motor.
je kan de kelly natuurlijk gebruiken op je betaande motor maar dan moet je die helemaal afknijpen om de motor heel te houden. als je die op 100% zou zetten zal die bosch motor nogal "vloeibaar" worden als je een paar keer vol gas geeft.
je motor kan nooit te groot zijn, wel te klein. ook is daar een stukje effcientie uit te halen. groter = effcienter.
als je verwarming in je accu wilt moet je maar een gil geven, ik heb nog speciale warmtematten die je aan de binnenkant van ej accu kan plakken die werken op 100V en 10W. net genoeg om de kou eruit te krijgen of om ze wat extra op te warmen als je gaat racen...
let wel. als je gaat werken met verwijderbare accus moet je wel een paar HELE specifieke dingen doen. heb je geen precharge weerstand en aanverwante zaken zal je bij de eerste keer aansluiten de kelly letterlijk opblazen. en ik bedoel dan ook dat je een echte "boem" krijgt. de boem blijft in de kelly maar je kan hem wel weggooien als je de accu niet op de juiste manier aansluit. wat je nu doet met stekkers losmaken MOET anders of je zal niet blij worden.
omdat de controller zo klein/licht is kunnen ze af met een kleine motor.
je kan de kelly natuurlijk gebruiken op je betaande motor maar dan moet je die helemaal afknijpen om de motor heel te houden. als je die op 100% zou zetten zal die bosch motor nogal "vloeibaar" worden als je een paar keer vol gas geeft.
je motor kan nooit te groot zijn, wel te klein. ook is daar een stukje effcientie uit te halen. groter = effcienter.
als je verwarming in je accu wilt moet je maar een gil geven, ik heb nog speciale warmtematten die je aan de binnenkant van ej accu kan plakken die werken op 100V en 10W. net genoeg om de kou eruit te krijgen of om ze wat extra op te warmen als je gaat racen...
let wel. als je gaat werken met verwijderbare accus moet je wel een paar HELE specifieke dingen doen. heb je geen precharge weerstand en aanverwante zaken zal je bij de eerste keer aansluiten de kelly letterlijk opblazen. en ik bedoel dan ook dat je een echte "boem" krijgt. de boem blijft in de kelly maar je kan hem wel weggooien als je de accu niet op de juiste manier aansluit. wat je nu doet met stekkers losmaken MOET anders of je zal niet blij worden.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 01-04-2020 16:10 ]
@flippy, kun je serieus een accu warmhouden ja? Was als grapje bedoeld maar wellicht dan toch het overwegen waard.
Mbt het aansluiten was me niet bekend, daar zal ik me dan ook nog in moeten verdiepen.
Vandaag dit filmpje bekeken. Zaten nog wel een paar leuke tips bij mbt de bouw van een batterij die ik mezelf nog niet had opgeschreven.
YouTube: How do you know if a battery is good quality?
Ps. Verwacht jij iets van de Tesla Battery day (als je het überhaupt volgt)? Heb het niet gevolgd maar lees her en der dat er "iets" groots aan komt. Tesla maakt ook gebruik van 18650 toch?
Mbt het aansluiten was me niet bekend, daar zal ik me dan ook nog in moeten verdiepen.
Vandaag dit filmpje bekeken. Zaten nog wel een paar leuke tips bij mbt de bouw van een batterij die ik mezelf nog niet had opgeschreven.
YouTube: How do you know if a battery is good quality?
Ps. Verwacht jij iets van de Tesla Battery day (als je het überhaupt volgt)? Heb het niet gevolgd maar lees her en der dat er "iets" groots aan komt. Tesla maakt ook gebruik van 18650 toch?
ja, voor sommige accus zet ik er verwamring in, vornamelijk voor accus die ook in de winter rijden of voor race toepassingen. batterijen houden immers niet van kou, dus doorgaans voor mensen die woon-werkveer doen met een scooter zet ik de verwamring op 15 graden of zo. voor racetoepassingen kan dat wel richting de 40 graden gaan.
tesla gebruikte vroeger 18650 in de S en X. maar de 3 en Y gebruik 21700.
tesla gebruikte vroeger 18650 in de S en X. maar de 3 en Y gebruik 21700.
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 02-04-2020 14:17 ]
Vanaf welke buitentemperatuur zou je de accu niet meer in de scooter laten zitten?
Mbt mijn huidige behuizing: https://photos.app.goo.gl/ZGPW5VMJPvje8dbK8 gebaseerd op Hexagonal 18650 battery holders van Vruzend.
8 breed * 8 diep * 4 hoog = 256 cellen (met ~4mm ruimte rondom de cellen)
256 cellen / 20S = 12.8 cellen afronden is 12 cellen
Dus: 20S12P = 72V * 35A = 2.5KW (gebaseerd op 2.9A per cel)
4KW / 2.5KW = 1.6C * 2.9A = 4.5A per cel wat je (continu) trekt en 9A peak.
Dus wellicht beter om zelf een behuizing te maken waar ik wat meer parallel kan doen.
Als ik ze in vierkantjes positionieer krijg ik er 7 * 6 * 4 = 168 cellen in (nogal een verschil) met minimaal 5mm rondom de cellen
Met wat meer frotten : 8 * 6 * 4 = 192 cellen
Mbt mijn huidige behuizing: https://photos.app.goo.gl/ZGPW5VMJPvje8dbK8 gebaseerd op Hexagonal 18650 battery holders van Vruzend.
8 breed * 8 diep * 4 hoog = 256 cellen (met ~4mm ruimte rondom de cellen)
256 cellen / 20S = 12.8 cellen afronden is 12 cellen
Dus: 20S12P = 72V * 35A = 2.5KW (gebaseerd op 2.9A per cel)
4KW / 2.5KW = 1.6C * 2.9A = 4.5A per cel wat je (continu) trekt en 9A peak.
Dus wellicht beter om zelf een behuizing te maken waar ik wat meer parallel kan doen.
Als ik ze in vierkantjes positionieer krijg ik er 7 * 6 * 4 = 168 cellen in (nogal een verschil) met minimaal 5mm rondom de cellen
Met wat meer frotten : 8 * 6 * 4 = 192 cellen
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 03-04-2020 15:15 ]
ik zou de vorst aanhouden, dan is opladen niet zo handig meer. gebruik is geen probleem mar je hebt minder vermogen en capaciteit. accu belasten als het vriest is ook niet goed voor dat ding, dus verwamring erin als je ook in de winter gaat rijden. voor opslag maakt het niet uit.
die celhouders zijn te duur en onhandig. ik heb nog wel wat goedkopers voor je en ook nog iets compacter.
die celhouders zijn te duur en onhandig. ik heb nog wel wat goedkopers voor je en ook nog iets compacter.
Heb nog even de bak gemeten en zou deze setup kunnen maken: https://photos.app.goo.gl/yPVmhhDcTVWeEcF69
16P en dan 20S dat is met puntlassen ook lekker simpel / minder foutgevoelig aangezien alle parallel verbindingen in 1 rij liggen.
Wilde ook niet perce die Vruzend kopen maar zoiets kan ook, kost me dan ~ €30,- maar als je iets anders hebt houd ik me aanbevolen.
16P en dan 20S dat is met puntlassen ook lekker simpel / minder foutgevoelig aangezien alle parallel verbindingen in 1 rij liggen.
Wilde ook niet perce die Vruzend kopen maar zoiets kan ook, kost me dan ~ €30,- maar als je iets anders hebt houd ik me aanbevolen.
ik heb nog wel houders die nog compacter zijn.
Geeft het dat nog ja, er zit nu 2mm tussen de cellen (in de x richtig)
Als ik 8 * 2mm = ~16mm win is dat net voldoende voor nog 1 extra rij.
Probleem blijft echter want heb nu op de bovenste laag 4 rijden, dat zou dan nog 2 zijn, is zeker al een verbetering.
Enige dat ik gezien heb dat nog dichter is is hotglue daar zitten ze praktisch tegen elkaar aan.
Als ik 8 * 2mm = ~16mm win is dat net voldoende voor nog 1 extra rij.
Probleem blijft echter want heb nu op de bovenste laag 4 rijden, dat zou dan nog 2 zijn, is zeker al een verbetering.
Enige dat ik gezien heb dat nog dichter is is hotglue daar zitten ze praktisch tegen elkaar aan.
mijn compacte celhouders hebben minder dan 1mm speling tussen de cellen.
Beste Tweakers,
Ik heb een IVA e-go S5 en wil achter de technische details van mijn controller komen. Er zit een Lingbo controller in waarop type ZWK060140A M6 (60V 140A?) staat. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan maar kan dit type nergens vinden (ik weet zeker dat het eigenlijk een LBMC060xxxxx iets moet zijn) . Ik kan wel veel terug vinden over de HK2X familie maar niks over wat dit type mogelijk is.
Ik wil weten wat de pin configuratie is zodat ik met usb een aansluiting kan maken om wat meer controle over de scooter te krijgen.Vanuit de leverancier is de scooter in modus 2 vastgezet (heeft normaal een eco, normaal en sport modus). Echter ik wil zelf wat zaken instellen, niks spannend zoals de mate van optrekken en de 3 snelheids modes terugkrijgen.

Hebben jullie wellicht tips waar ik technische informatie kan vinden over de LingBo controllers?
Bij voorbaat dank.
Ik heb een IVA e-go S5 en wil achter de technische details van mijn controller komen. Er zit een Lingbo controller in waarop type ZWK060140A M6 (60V 140A?) staat. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan maar kan dit type nergens vinden (ik weet zeker dat het eigenlijk een LBMC060xxxxx iets moet zijn) . Ik kan wel veel terug vinden over de HK2X familie maar niks over wat dit type mogelijk is.
Ik wil weten wat de pin configuratie is zodat ik met usb een aansluiting kan maken om wat meer controle over de scooter te krijgen.Vanuit de leverancier is de scooter in modus 2 vastgezet (heeft normaal een eco, normaal en sport modus). Echter ik wil zelf wat zaken instellen, niks spannend zoals de mate van optrekken en de 3 snelheids modes terugkrijgen.

Hebben jullie wellicht tips waar ik technische informatie kan vinden over de LingBo controllers?
Bij voorbaat dank.
[ Voor 9% gewijzigd door xervantesII op 05-04-2020 21:23 ]
Laatste setup: https://photos.app.goo.gl/7ovcTqTzzM5nS5Zg9
Veel eenvoudiger dan wat ik voorheen had.
16P en dan 2 stapels van 10S.
Onder beginnen met de -1 en eindigen met de +20 en deze kabels naar onder leiden naar de BMS (mist nog een gat voor de balancer kabels, I know).
BMS eronder omdat de 'buddy seat' van de Soco TS zo is (35mm ruimte zou voldoende moeten zijn voor BMS).
Wil de behuizing maken van wat platen aluminium en deze lassen.
Breedte van de bak is 150mm - (2 * 65mm voor de cellen =) 130mm = 20mm voor connecties + alu + padding
Diepte van de bak is 335mm - (16.5 * 19.5mm =) 322mm = 13mm voor alu + padding
Hoogte van de bak is 300mm - 173mm = 127mm voor alu + padding ik maak de bak dus niet de total hoogte van de buddyseat.
ID is dus om de accubak te maken op maat voor de Soco TS, de accu maken en de overige ruimte op te vullen met padding.
Heb je ervaring hoe het zit met alle overige electronica die momenteel 60v verwachten? dashboards, lichten, alarm, etc?
Begin toch wat koude voeten te krijgen... YouTube: Montaggio kit QS MOTOR 4000 WATT SUPER SOCO ( OMOLOGATO ) COLLEGAMEN...
Veel eenvoudiger dan wat ik voorheen had.
16P en dan 2 stapels van 10S.
Onder beginnen met de -1 en eindigen met de +20 en deze kabels naar onder leiden naar de BMS (mist nog een gat voor de balancer kabels, I know).
BMS eronder omdat de 'buddy seat' van de Soco TS zo is (35mm ruimte zou voldoende moeten zijn voor BMS).
Wil de behuizing maken van wat platen aluminium en deze lassen.
Breedte van de bak is 150mm - (2 * 65mm voor de cellen =) 130mm = 20mm voor connecties + alu + padding
Diepte van de bak is 335mm - (16.5 * 19.5mm =) 322mm = 13mm voor alu + padding
Hoogte van de bak is 300mm - 173mm = 127mm voor alu + padding ik maak de bak dus niet de total hoogte van de buddyseat.
ID is dus om de accubak te maken op maat voor de Soco TS, de accu maken en de overige ruimte op te vullen met padding.
Heb je ervaring hoe het zit met alle overige electronica die momenteel 60v verwachten? dashboards, lichten, alarm, etc?
Begin toch wat koude voeten te krijgen... YouTube: Montaggio kit QS MOTOR 4000 WATT SUPER SOCO ( OMOLOGATO ) COLLEGAMEN...
[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 05-04-2020 16:42 ]
er zit een 60 naar 12v omvormer in, kijk wat het max is van deze omvormer.
als je nodig hebt heb ik denk ik nog wel een geschikte omvormer liggen.
koude voeten is neit nodig, die vent doet onnodig moeilijk.
als je nodig hebt heb ik denk ik nog wel een geschikte omvormer liggen.
koude voeten is neit nodig, die vent doet onnodig moeilijk.
Vanavond veel op Endless-sphere.com gelezen (jou naam ook voorbij zien komen flippy).
Mening is niet extreem veranderd, kwa gedachte nog wel even 21700 cellen uitgerekend en salvaged Leaf cellen maar is allemaal niet extreem interessant volgens mij.
Winkelmandje so far:
Heb ook nog met puntofato contact gehad aangezien hij me wilde helpen. Zijn suggestie in het kort:
Mening is niet extreem veranderd, kwa gedachte nog wel even 21700 cellen uitgerekend en salvaged Leaf cellen maar is allemaal niet extreem interessant volgens mij.
Winkelmandje so far:
- Motor: QS273 v3 4KW €600,-
- Controller: Sabvoton 72150 (zou genoeg moeten zijn) €400,-
- Accu: 20S17P (29e) €1.000,-
- BMS €100,-
- Lader €150 (wat moet ik hier nemen? heb prijs van Ali genomen voor de duurste die ik kon vinden)
- Nieuwe achterband €100,- (QS wil 120mm, huidige is slechts 100mm)
- Omvormer €100,-
- Spotwelder €150,-
Heb ook nog met puntofato contact gehad aangezien hij me wilde helpen. Zijn suggestie in het kort:
- Maak parallel batterij (15S9P)
- Maak extra 4S18P pakket
- Geen Kelly 7218S
- Koop controller met Flux weakening / vector control / FOC (geeft het verschillende termen voor)
- Laat de motor zitten, die kan veel meer hebben dan 1200W
kutten met 2~3 accus aan elkaar meubelen is fout. moet je gewoon niet doen of willen.
sorry dat ik het zeg maar die gozert doet maar wat. dat zijn scooter nog niet afgefikt is maakt hem nog geen expert. gelijk hebben is niet hetzelfde als geluk hebben.
weet je uberhaupt wat FOV doet en waarom/of je het nodig hebt?
sorry dat ik het zeg maar die gozert doet maar wat. dat zijn scooter nog niet afgefikt is maakt hem nog geen expert. gelijk hebben is niet hetzelfde als geluk hebben.
weet je uberhaupt wat FOV doet en waarom/of je het nodig hebt?
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 07-04-2020 13:25 ]
@flippy, helemaal mee eens. Daarom zei ik dat het klinkt als een halve oplossing en dat ik liever een paar euro meer uitgeef om het netjes te doen.
Haha, ik moet toegeven dat ik ook verbaasd ben dat het nog allemaal werkt als ik ook zie wat hij er allemaal aan versleuteld. Hij zei ook "ja ik had een klein probleempje met mijn accu, mijn connecties waren los gegaan" nja klinkt niet als een degelijk in elkaar gezette pack dan. Hij gebruikte ook salvaged cellen uit een oude escooter en matches dat met andere cellen met andere capaciteiten en A waardes. Nja, ieder zijn ding.
Mbt FOV weet ik enkel dat het zorgt voor een toename van topsnelheid door een of ander stroom trucje/algorithm. Ik heb er wat over gelezen maar had net zo goed een chinees afhaal menu kunnen lezen want begreep er werkelijk niets van.
ps. De reden dat ik Sabvoton ipv Kelly er staan heb heeft ook niets met hem te maken maar is gebaseerd op hetgeen ik gelezen heb op ES. Welke heb jij hoger op de lijstje staan?
ps. De Super Soco controller heeft blijkbaar ook FOC. https://www.supersoco-nederland.nl/ts. In hoeverre dit daadwerkelijk wat doet weet ik natuurlijk niet, kan ook een mooi marketing praatje zijn aangezien 99% vd mensen het niet begrijpt.
Haha, ik moet toegeven dat ik ook verbaasd ben dat het nog allemaal werkt als ik ook zie wat hij er allemaal aan versleuteld. Hij zei ook "ja ik had een klein probleempje met mijn accu, mijn connecties waren los gegaan" nja klinkt niet als een degelijk in elkaar gezette pack dan. Hij gebruikte ook salvaged cellen uit een oude escooter en matches dat met andere cellen met andere capaciteiten en A waardes. Nja, ieder zijn ding.
Mbt FOV weet ik enkel dat het zorgt voor een toename van topsnelheid door een of ander stroom trucje/algorithm. Ik heb er wat over gelezen maar had net zo goed een chinees afhaal menu kunnen lezen want begreep er werkelijk niets van.
ps. De reden dat ik Sabvoton ipv Kelly er staan heb heeft ook niets met hem te maken maar is gebaseerd op hetgeen ik gelezen heb op ES. Welke heb jij hoger op de lijstje staan?
ps. De Super Soco controller heeft blijkbaar ook FOC. https://www.supersoco-nederland.nl/ts. In hoeverre dit daadwerkelijk wat doet weet ik natuurlijk niet, kan ook een mooi marketing praatje zijn aangezien 99% vd mensen het niet begrijpt.
[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 07-04-2020 14:10 ]
in het kort: FOC is een truc die je in de controller kan doen om de motor sneller te laten draaien dan het voltage van de accu toelaat ten koste van vermogen.
als je gewoon het voltage van de accu hoger hebt heb je dus geen FOC nodig. mensen die FOC gebruiken hebben een oplossing voor een probleem die je in de eerste instantie niet eens moet hebben. het stookt namelijk enorm veel vermogen in de motor weg als warmte. je effcientie is dus ruk voor geen goede reden.
KLS7245N
https://kellycontroller.com/shop/kls-mn/
72V 350A.
meer dan genoeg om die pietluttige motor op die soco te laten smelten.
als je gewoon het voltage van de accu hoger hebt heb je dus geen FOC nodig. mensen die FOC gebruiken hebben een oplossing voor een probleem die je in de eerste instantie niet eens moet hebben. het stookt namelijk enorm veel vermogen in de motor weg als warmte. je effcientie is dus ruk voor geen goede reden.
KLS7245N
https://kellycontroller.com/shop/kls-mn/
72V 350A.
meer dan genoeg om die pietluttige motor op die soco te laten smelten.
Ik snap dat ook niet, al die accu's aan elkaar plakken. Dat gedraagt zich onder (of na) belasting toch allemaal zo anders als je 9P versus 18P hebt. Waarbij je BMS bij de 9P op een gegeven moment te lage voltages ziet en afschakeld terwijl er in je 18P nog energie zit wat je niet kunt gebruiken.
Ik heb ook 2e hands spul gebruikt, namelijk cellen uit een Mitsubishi PHEV, en dan komt alles ook uit 1 batch, 1 originele auto accu.
Ik heb ook 2e hands spul gebruikt, namelijk cellen uit een Mitsubishi PHEV, en dan komt alles ook uit 1 batch, 1 originele auto accu.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@flippy, dan heb ik het resultaat goed begrepen maar de weg erheen is me een raadsel. Was een topic op ES aan het lezen waar iemand twijfelde tussen 9 en 11kv. Iemand zei dat de meeste voor 11kv zouden gaan als ze de top willen hebben maar als het maar zelden is zou je de 9kv kunnen nemen met FOC. Is dus wat jij ook zegt: wil je hogere top kun je beter een hogere kv motor kopen / meer V nemen dan FOC aanzetten, comprende.
Waarom de 7245N? (sorry voor de vele vragen, maar wil het graag snappen).
Heb van alles over gelezen dat mensen 100A per phase aanraden etc. Wat ik daarachter de gedachte?
De 7218N doet 80A/220A en de 7245N 100A/350A.
De QS273 doet 4KW / 72V = 55A & 8KW / 72V = 111A wat binnen de 7218N grenzen ligt.
80A*72V=5.8KW * 220A*72V=15.8KW bijna het dubbele van de 8KW op de specsheet (al lees ik overal dat die QS motoren makkelijk meer aan kunnen).
Is het gewoon om meer headroom te hebben op de controller?
Van 7245N naar 7250N is wel een grove stap in prijs...
Bedankt voor alle feedback so far, erg waardevol.
@!null, uit interesse hoe kom je daaraan? Gisteren ook gezocht van Leaf en Tesla cellen maar zo snel niets kunnen vinden.
Waarom de 7245N? (sorry voor de vele vragen, maar wil het graag snappen).
Heb van alles over gelezen dat mensen 100A per phase aanraden etc. Wat ik daarachter de gedachte?
De 7218N doet 80A/220A en de 7245N 100A/350A.
De QS273 doet 4KW / 72V = 55A & 8KW / 72V = 111A wat binnen de 7218N grenzen ligt.
80A*72V=5.8KW * 220A*72V=15.8KW bijna het dubbele van de 8KW op de specsheet (al lees ik overal dat die QS motoren makkelijk meer aan kunnen).
Is het gewoon om meer headroom te hebben op de controller?
Van 7245N naar 7250N is wel een grove stap in prijs...
Bedankt voor alle feedback so far, erg waardevol.
@!null, uit interesse hoe kom je daaraan? Gisteren ook gezocht van Leaf en Tesla cellen maar zo snel niets kunnen vinden.
[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 07-04-2020 23:15 ]
controllers zijn niet efficient op hun limieten, ze worden te warm. dus minstens 20~30% onder de max blijven. dan blijft de boel ook langer heel.
je hebt nooit vermogen teveel, wel te weinig.
je hebt nooit vermogen teveel, wel te weinig.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 07-04-2020 15:03 ]
@Card Nox Tesla cellen kun je bij meerdere partijen kopen. Echter zit vaak toch rond minimaal 1000 euro voor 5kWh en dat is dan op circa 23V. Formaat is ook niet erg handig voor een scooter.
Als je er 3 hebt heb je een mooi voltage, een veel te hoog gewicht (~75kg accu), en kun je tot wel 400km rijden
En er zit een BMS al in, wat makkelijker of moeilijker is, afhankelijk van hoe je het bekijkt.
De Nissan en Mitsubishi cellen zijn makkelijker met een apart BMS toe te passen. Maar kijk goed naar wat je koopt, want je koopt wel gebruikte cellen. Kan best lonen om nieuwe cellen te kopen.
Ik was vooral gecharmeerd van de Mitsubishi cellen omdat ze vergelijkbare afmetingen hebben als originele AGM accu's en ik zo alles aan elkaar kon schroeven, ik was ook echt snel klaar.
De Mitsubishi en Nissan cellen winnen sowieso niet de hoofdprijs als het gaat over energiedichtheid (volume en gewicht).
Wat volgens mij de beste gebruikte EV cellen zijn voor scooters zijn BMW i3 modules (maarja, blijft steken op 12S dus geen hoge topsnelheid) of Mercedes B klasse (gemaakt door Tesla) modules. Die zijn wat kleiner dan Model S, die krijg je wel in een scooter, en met 2 modules zit je al op 6 kWh en 14S.
Maarja, niet te vinden natuurlijk dat laatste.
Al het bovenstaande (behalve de B klasse) is beschikbaar bij een handelaar in Noord-Holland genaamd Pro-Lox.
Als je er 3 hebt heb je een mooi voltage, een veel te hoog gewicht (~75kg accu), en kun je tot wel 400km rijden
En er zit een BMS al in, wat makkelijker of moeilijker is, afhankelijk van hoe je het bekijkt.
De Nissan en Mitsubishi cellen zijn makkelijker met een apart BMS toe te passen. Maar kijk goed naar wat je koopt, want je koopt wel gebruikte cellen. Kan best lonen om nieuwe cellen te kopen.
Ik was vooral gecharmeerd van de Mitsubishi cellen omdat ze vergelijkbare afmetingen hebben als originele AGM accu's en ik zo alles aan elkaar kon schroeven, ik was ook echt snel klaar.
De Mitsubishi en Nissan cellen winnen sowieso niet de hoofdprijs als het gaat over energiedichtheid (volume en gewicht).
Wat volgens mij de beste gebruikte EV cellen zijn voor scooters zijn BMW i3 modules (maarja, blijft steken op 12S dus geen hoge topsnelheid) of Mercedes B klasse (gemaakt door Tesla) modules. Die zijn wat kleiner dan Model S, die krijg je wel in een scooter, en met 2 modules zit je al op 6 kWh en 14S.
Maarja, niet te vinden natuurlijk dat laatste.
Al het bovenstaande (behalve de B klasse) is beschikbaar bij een handelaar in Noord-Holland genaamd Pro-Lox.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@flippy, helder. Zie op de Kellywebsite:
Ik snap het idee, headroom is altijd goed. Eigenlijk ook normaal dat als een product niet 100% belast het langer mee gaat dan wanneer je dat wel doet.
Ben nog aan het lezen wat precies het verschil is tussen de KLS-H, KLS-N en KLS-S versie. H is een stuk duurder en als jij al N aanraad valt de H af (had iets met surface mount vs through hole mosfets te doen). Maar wat is het verschil tussen N en S?
code:
1
2
| "HOW TO CHOOSE A SUITABLE CONTROLLER FOR THE MOTOR? Usually the performance will be optimized if the power of the controller is 2.0-3.0 times of the motor's. Please take this point as reference when place an order online." |
Ik snap het idee, headroom is altijd goed. Eigenlijk ook normaal dat als een product niet 100% belast het langer mee gaat dan wanneer je dat wel doet.
Ben nog aan het lezen wat precies het verschil is tussen de KLS-H, KLS-N en KLS-S versie. H is een stuk duurder en als jij al N aanraad valt de H af (had iets met surface mount vs through hole mosfets te doen). Maar wat is het verschil tussen N en S?
gewoon de N versie nemen, betere koeling als je ook een ventilator gebruikt.
ook zitten de aansluiting bovenop. dus veel makkelijker in gebruik.
ook zitten de aansluiting bovenop. dus veel makkelijker in gebruik.
[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 08-04-2020 16:03 ]
Dus... na een week van veel lezen kwam ik mr free_it_all tegen met een Aprilia SVX conversie. Erg onder de indruk van zijn conversie. Het leuke aan zo'n Supermotard is dat ze naast goed onroad rijden wat dikkere veringen hebben en ook offroad wel iets kunnen (trapjes oprijden of wat dan ook). Heb ook het idee dat de basis van zo'n SVX beter is dan de basis van een Super Soco. Vind de vering niet top op mijn Super met kleine hobbels, drempels etc.
Het nieuwe idee is dus om eventueel zo'n conversie te bouwen. Heeft iemand daar ervaring mee? Een SVX is een motor en heb geen motor rijbewijs dus zou het moeten laten keuren als een scooter (geen idee of dat mogelijk is) maar er is ook een 50cc broertje van de SVX; de SX (welliswaar met mindere specs!). Heb het idee dat het geen rocketscience gaat zijn. Motorplate moet je maken + komplete batterybox & montage natuurlijk.
Een QS 138 3KW Mid Drive + Votol EM150SP + Display + gashendel voor €600 (incl. shipping).. Er is ook een 4KW versie maar die zie ik zo snel niet op AliExpress. Dit zou zomaar een paar honderd euro kunnen schelen in electronica + banden (wat niet nodig is op een motard).
Het nieuwe idee is dus om eventueel zo'n conversie te bouwen. Heeft iemand daar ervaring mee? Een SVX is een motor en heb geen motor rijbewijs dus zou het moeten laten keuren als een scooter (geen idee of dat mogelijk is) maar er is ook een 50cc broertje van de SVX; de SX (welliswaar met mindere specs!). Heb het idee dat het geen rocketscience gaat zijn. Motorplate moet je maken + komplete batterybox & montage natuurlijk.
Een QS 138 3KW Mid Drive + Votol EM150SP + Display + gashendel voor €600 (incl. shipping).. Er is ook een 4KW versie maar die zie ik zo snel niet op AliExpress. Dit zou zomaar een paar honderd euro kunnen schelen in electronica + banden (wat niet nodig is op een motard).
ga eerst maar eens kijken wat omkeuren kost bij de RDW.
flippy, inmiddels gedaan
EDIT: Ahh, ook bij een vermogensverandering van een brommer naar een brommer zijn de kosten €650,- als ik het goed lees....
EDIT: of toch niet... https://www.rdw.nl/zakeli...-een-brommer-of-snorfiets
Loopt vrij snel aardig in de papieren, dan wellicht beter voor de brommer versie gaan ala Aprilia SX, Derbi Senda, AJS JSM.U moet rekening houden met een richtprijs van € 650,-. Extra benodigde metingen, testen en/of keuringstijd kunnen leiden tot hogere keuringskosten. Denk hierbij aan geluids- en remtesten bij verhoging van het motorvermogen.
EDIT: Ahh, ook bij een vermogensverandering van een brommer naar een brommer zijn de kosten €650,- als ik het goed lees....
EDIT: Heb RDW even een mailtje gestuurd maar die kosten zullen er dus wel bijkomen...Als u het motorvermogen wijzigt van een brommer, motor, trike of quad met een Nederlands kenteken, dan moet u het RDW-kentekenregister en het kentekenbewijs ook laten aanpassen. Het gaat hierbij om aanpassing van de bestaande motor en niet om vervanging van de motor. Het aanpassen van het motorvermogen kunt u op de volgende twee manieren laten vaststellen:
[ Voor 51% gewijzigd door Card Nox op 15-04-2020 23:18 ]
ik zal je het vast verklappen: het kost meer dan een nieuwe kopen.Card Nox schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:01:
EDIT: Heb RDW even een mailtje gestuurd maar die kosten zullen er dus wel bijkomen...
Dat is jammer, klinkt wel als een leuk project en vind die supermoto dingen opzich wel mooi...
Je kan zoiets nieuw kopen als Elmoto Loop (uit de Govecs stal): https://www.govecsgroup.com/en/models/elmoto-loop/
Maar ja die prijs he...
Maar ja die prijs he...
Bijna 5kvoor 2kw motor met een 48v batterij. Dat is aan de prijs ja.
Vind het toch raar hoor... Een compleet motorblok wisselen van een 1liter 3pitter naar een 3liter V6 (of een andere onzinnig lompe dwarsstraat) in een auto kost je 5 tientjes, gegeven dat de auto dan 15 jaar of ouder moet zijn.Card Nox schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:01:
flippy, inmiddels gedaan
[...]
Loopt vrij snel aardig in de papieren, dan wellicht beter voor de brommer versie gaan ala Aprilia SX, Derbi Senda, AJS JSM.
[...]
EDIT: Heb RDW even een mailtje gestuurd maar die kosten zullen er dus wel bijkomen...
Even naar het keurstation, iemand gaat er even aan duwen en trekken, krabbel op een papiertje en je mag 5 tientjes aftikken en mag er de weg mee op...
Waarom zou het voor een scooter/brommer dan zo gruwelijk duur moeten zijn?
als je dat al erg vind moet je eens kijken wat een herkeuring van bijvoorbeeld een benzinemotor naar electrisch kost voor een motorfiets.McKaamos schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:39:
[...]
Waarom zou het voor een scooter/brommer dan zo gruwelijk duur moeten zijn?
op zich een kleine klus om dat netjes te doen maar de RDW vereist een complete nieuwe typekeuring, dus dan zit je tussen de 5 en 8000 euro om dat legaal op papier te krijgen.
het is letterlijk goedkoper om een engelse motorfiets te kopen, die op engelse plaat om te zetten naar electisch (supersimpel in engeland, kost je 2~3 uurtjes bij de engelse rdw) en dan importeren met de engelse papieren. en dan kan het ineens wel.
ik zit serieus hier naar te kijken om ombouw motorfietsen te gaan maken en die in nederland te verkopen. ben je wel de enigste in nederland met een electrische brugman of goldwing

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-04-2020 16:03 ]
Ik zie in dat concept ook de toekomst van klassieke auto’s - die oude, lawaaiige, onbetrouwbare en onderhoudsgevoelige motoren zijn doorgaans toch al de zwakke plek. Oude Amerikanen met oversized/underpowered V8 motoren pakken, die hebben ook de ruimte/gewicht voor flinke accupakketten, en rondrijden met een wagen die 1 op 4 loopt is met de huidige accijnzen toch al geen pretje.
Sinds een week of 2 eigenaar van een nieuwe Lifan E3.
Leuk ding en merk inderdaad dat naarmate de batterij leeg raakt dat deze ook minder hard optrekt en een lagere top snelheid heeft.
Ik zie in dit topic veel staan dat de Controller en/of BMS hiervoor verantwoordelijk is.
Nou ben ik geen electricien, maar is zo'n Controller en/of BMS makkelijk te vervangen voor de huidige batterij?
Of kan je het aanpassen in de software?
Leuk ding en merk inderdaad dat naarmate de batterij leeg raakt dat deze ook minder hard optrekt en een lagere top snelheid heeft.
Ik zie in dit topic veel staan dat de Controller en/of BMS hiervoor verantwoordelijk is.
Nou ben ik geen electricien, maar is zo'n Controller en/of BMS makkelijk te vervangen voor de huidige batterij?
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Is het niet gewoon zo dat je accuspanning inzakt?Quadradial schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:15:
Borstelloze motoren draaien X rotaties-per-minuut per volt spanning.
Accu spanning gaat omlaag naarmate de vulling lager is.
De controller stuurt slechts op stroom (ampere's) die de motor krijgt, en spanning*stroom=vermogen.
Minder spanning = minder topsnelheid, minder vermogen = minder acceleratie.
De controller zou dan moeten compenseren voor lagere spanning, wat allicht mogelijk is maar lang niet elke controller daadwerkelijk kan/doet.
Ik zou in eerste instantie in ieder geval gewoon zeggen dat het een functie is van acculading versus KV-waarde (RPM per Volt) van de motor.
Zit er toevallig een lood-accu in of is het Lithium? Loodaccu's crashen eerder in voltage dan Lithium namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 17-04-2020 17:26 ]
Voltage batterij daalt, daarom max snelheid.Quadradial schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:15:
Enige oplossing is een andere batterij met een hoger voltage en alle toebehoren.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Merk en type was niet zo belangrijk ;-)Quadradial schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:23:
@McKaamos @Stef87
Lithium ion 60 volt 24 Ah accu zit er nu in.
Powervanic
BN6024PW
[Afbeelding]
Maargoed, ik wou dit even laten zien:

Opzich zou je bij een Li-Ion accu niet zo'n dramatisch verschil moeten merken, tot je 'm 70% leeg gereden hebt ofzo.
Met lood (SLA/AGM) merk je het na de eerste 25% al. Heb er zelf eentje met AGM accu's en ik krijg echt instant range-anxiety zodra de topsnelheid afzakt.
Na 20km komt de teller al niet meer verder dan 48kmh (51kmh bij volle accu)
Probleem is dat je bij een bromscooter (elektrische) vaak al geen 45km/h haalt bij een volle accu, dus elke km/h die je nog lager uit gaat komen is er al 1 teveel.McKaamos schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:02:
[...]
Merk en type was niet zo belangrijk ;-)
Maargoed, ik wou dit even laten zien:
[Afbeelding]
Opzich zou je bij een Li-Ion accu niet zo'n dramatisch verschil moeten merken, tot je 'm 70% leeg gereden hebt ofzo.
Met lood (SLA/AGM) merk je het na de eerste 25% al. Heb er zelf eentje met AGM accu's en ik krijg echt instant range-anxiety zodra de topsnelheid afzakt.
Na 20km komt de teller al niet meer verder dan 48kmh (51kmh bij volle accu)
Verder kan je beter je lithium batterij softwarematig niet verder laden dan 85-90% ook is het nog best afhankelijk van type cel waar en bij welke SoC hij zakt in voltage.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Of meer cellen in parallel waardoor je meer range krijgt en de accu langer een hoger voltage kan leveren. Echter, als je maar lang genoeg doorrijd kom je natuurlijk weer op het lagere voltage uit. A verhogen is vaak goedkoper te doen dan V verhogen. Of nog beter beideStef87 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:28:
[...]
Voltage batterij daalt, daarom max snelheid.
Enige oplossing is een andere batterij met een hoger voltage en alle toebehoren.
beste oplossing is een hoger voltage accu nemen (of de bestaande accu ombouwen naar hoger voltage indien mogelijk) en een andere controller monteren en die begrenzen op je gewenste snelheid/toerental, dan zal je scooter altijd die snelheid halen ongeacht je resterende capaciteit.
Sur Ron Lightbee kosten "slechts" 3k vanuit Duitsland? Moet dan nog wel geïmporteerd worden. Goedkoopste in NL was 4400 wat ik zo vond.
https://www.ebay.de/itm/S...-Netto-2999-/313049679732
Zou toch wel graag een Supermoto willen. De meeste zijn of stervens duur of niet legaal voor gebruik op openbare wegen. Die Surron is natuurlijk ook niet perfect maar hij heeft coole looks (persoonlijk) en is road legal... Geen idee of dat ding nog te tunen is en hoe goed/makkelijk dit is.
EDIT: Zou dan nog wel de Supermoto mod erbij moeten kopen en Evt ombouwen naar belt ipv chain voor wat rust.
https://www.ebay.de/itm/S...-Netto-2999-/313049679732
Zou toch wel graag een Supermoto willen. De meeste zijn of stervens duur of niet legaal voor gebruik op openbare wegen. Die Surron is natuurlijk ook niet perfect maar hij heeft coole looks (persoonlijk) en is road legal... Geen idee of dat ding nog te tunen is en hoe goed/makkelijk dit is.
EDIT: Zou dan nog wel de Supermoto mod erbij moeten kopen en Evt ombouwen naar belt ipv chain voor wat rust.
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 18-04-2020 23:40 ]
Ik zag die Sur-Ron hier voor €3949: https://www.fietsunie.nl/...e-off-road-motor%E2%80%8B
Oh wacht:
Oh wacht:
Dit betreft een model enkel voor off-road gebruik. Niet legaal op de openbare weg in de EU.
[ Voor 34% gewijzigd door _Eend_ op 19-04-2020 12:36 . Reden: Iets over het hoofd gezien ]
@_Eend_, haha had dezelfde fout gemaakt 😉
Pohh, vind het zoo jammer dat het ombouwen zo'n bürokratisch geneuzel is. Vind die Supermoto brommers/motoren zo cool.
Las nog wel wat probleempjes met die belt ombouw kits, vooral een high pitch geluidje wat opduikt.
Pohh, vind het zoo jammer dat het ombouwen zo'n bürokratisch geneuzel is. Vind die Supermoto brommers/motoren zo cool.
Las nog wel wat probleempjes met die belt ombouw kits, vooral een high pitch geluidje wat opduikt.
Ik vraag me dan wel af wat het verschil is. Die uit de eBay advertentie gaat tot max 45 km/u, die ik linkte gaat 60 km/u.
Ben zelf vooral op zoek naar een brommer, maar buiten de Super SOCO's is er niet veel te krijgen. Als Honda nou een elektrische versie van de CB50 of CD50 zou maken.. Of een elektrische brommer variant van de Grom/MSX.
Ben ook wel een beetje gecharmeerd van de Ubco 2x2 en de FRX1, maar die zijn allebei schreeuwend duur.
Mijn probleem is dat ik:
a niet heul veul geld heb om er aan uit te geven (1500-2000 euro),
b het moet electrisch zijn (fietsplan v. werkgever)
c het moet niet al roesten in de folder aangezien ik geen schuur heb waar ik het ding in neer kan plempen.
Ben zelf vooral op zoek naar een brommer, maar buiten de Super SOCO's is er niet veel te krijgen. Als Honda nou een elektrische versie van de CB50 of CD50 zou maken.. Of een elektrische brommer variant van de Grom/MSX.
Ben ook wel een beetje gecharmeerd van de Ubco 2x2 en de FRX1, maar die zijn allebei schreeuwend duur.
Mijn probleem is dat ik:
a niet heul veul geld heb om er aan uit te geven (1500-2000 euro),
b het moet electrisch zijn (fietsplan v. werkgever)
c het moet niet al roesten in de folder aangezien ik geen schuur heb waar ik het ding in neer kan plempen.
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.