Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:22
Die FRX1 ziet er cool uit (beetje ala Surron). Echter toch een ander beestje, beginnend met een prijs van 9.000 euro, motor van 15KW (peak power, geen idee hoeveel nominaal, 1/3 tot de helft?) en dat alles uit slechts een 50V 2.2KW accu wat zich vertaald in een 14S/15P pack (gebaseerd op 3.6V en ~3A per cel). Maar toch 80kmph en 100km range, jaja...

Beetje jammer dat niemand gewoon 'real life' specs post (snap dat de meeste mensen er wellicht niet verder over na denken, deed ik ook niet toen ik de Super Soco heb gekocht en dat die simpel specs vergelijken). Ik bedoel voor 9.000 euro kun je er echt wel 200 cellen extra in gooien (20S/20P = 400 cellen vs 14S*15P=210) zodat je die nummer wellicht ook waar kunt maken en je accu's daadwerkelijk heel blijven.

@_Eend_, voor dat geld wordt het natuurlijk lastig. Vallen brommers ook onder het fietsplan?

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
de cellen zijn de grootste kostenpost in een electische scooter, dus daarom zie je zulke kleine accus voor zulke idiote prijzen. winstfactor moet immers wel hoog blijven.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• xervantesII
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 27-05 14:27
Ok, ik ben er inmiddels achter, na dagen onderzoek op het internet in diverse fora zoals elektroroller.de dat mijn lingbo controller niet te programmeren lijkt te zijn. Ik zoek nu een oplossing voor het volgende. Mijn IVA e-go s5 heeft 3 standen. 25km/h, 35 km/h en 45 km/h. Ik wil de standje 2 en 3 wat terugschroeven aangezien het een snor betreft. Is het mogelijk om bijvoorbeeld een potmeter te installeren voor de 2e en 3e stand zonder dat de eco stand (1) wordt beinvloed? Ik zie vanuit de gashendel de 3 kabels lopen die naar de motor gaan. Zou het anders mogelijk zijn om de kabel die voor standje 3 gebruikt wordt te ontkoppelen zodat alleen stand 1 en 2 bruikbaar zijn?

• flippy
  • Niet online
waarom vervang je de controller niet gewoon door een programmeerbare? ben je van het gezeik af en rijd hij altijd exact de goede snelheid.

• spattex
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:44
Misschien al weer 100 keer gesteld, maar ik probeer het toch
Iemand ervaring met een BMS van een Sym E- Virid 48V 20ah li ion pack. Deze staat in hybernation en geeft het pack niet vrij. Vanalles geprobeerd maar hij blijft leeg aangeven terwijl het laden via wat kunstgrepen gelukt is met de orginele Meanwell lader gelukt is.
Celblokken zijn netjes rond de 4,05v geladen en gemeten.

Het nadeel is nu dat ik hem wel lopend heb, maar in ecomodus en het icoon acculaag blijft knipperen. Verder kan ik hem laden en rijden op max. 20km/h. Het is ook een bromscooter.

• xervantesII
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 27-05 14:27
flippy schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:19:
waarom vervang je de controller niet gewoon door een programmeerbare? ben je van het gezeik af en rijd hij altijd exact de goede snelheid.
Wat zou dan een goed keus zijn in mijn geval? De S5 heeft een 3000w Bosch motor en 2x Li 60V 26Ah uitneembare accu's. De controller die er nu in zit is een beetje een mysterie, lijkt exact op wat er ook in de NIU N1S zit (is ook van LingBo), er staat op ZWK060140A op maar niet het juiste Lingbo type. Het type duidt volgens mij op een 60V controller.

Als de controller wordt vervangen zijn er dan nog andere zaken die aangepast moeten worden. De scooter heeft wat specials zoals alarm en bluetooth (alleen speaker functie).

Ik even bekijken wat het gaat kosten zodat ik een beter beeld heb.
Edit: zijn er adressen waar ik de controller zou kunnen laten vervangen. Ik wil niet het risico lopen om de boel op te blazen.

[Voor 11% gewijzigd door xervantesII op 20-04-2020 18:36]

• flippy
  • Niet online
ik heb een poos geleden voor een belg een sym weer rijdend moeten krijgen nadat de bms in de accu kapot was gegaan. die had exact hetzelfde probleem als jij. de bms/accu en de controller zijn "gematched", deze werken dus niet zonder elkaar.
dus bms vervangen en nieuwe controller erin en je bent van het gezeik af.

reken op een 500 euro aan onderdelen. al krijg je dan wel een VEEL fijner rijdende scooter ervoor terug.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-04-2020 20:21]

• _Eend_
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:56

_Eend_

Kwaak!

@Card Nox: Als je benzine brommers bedoelt; nee, die vallen er (helaas) niet onder.

Nu zit ik wel te kijken naar wat Govecs allemaal heeft, en de Elmoto Loop ziet er ook wel geinig uit. maar dat is nog wel boven mijn budget.

Maargoed, ik moet nog even sparen. of een e-bike kopen.. Maar na een dag buffelen op het werk heb ik niet altijd even veel zin om te fietsen.

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Card Nox schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:33:
Die FRX1 ziet er cool uit (beetje ala Surron). Echter toch een ander beestje, beginnend met een prijs van 9.000 euro, motor van 15KW (peak power, geen idee hoeveel nominaal, 1/3 tot de helft?) en dat alles uit slechts een 50V 2.2KW accu wat zich vertaald in een 14S/15P pack (gebaseerd op 3.6V en ~3A per cel). Maar toch 80kmph en 100km range, jaja...

Beetje jammer dat niemand gewoon 'real life' specs post (snap dat de meeste mensen er wellicht niet verder over na denken, deed ik ook niet toen ik de Super Soco heb gekocht en dat die simpel specs vergelijken). Ik bedoel voor 9.000 euro kun je er echt wel 200 cellen extra in gooien (20S/20P = 400 cellen vs 14S*15P=210) zodat je die nummer wellicht ook waar kunt maken en je accu's daadwerkelijk heel blijven.

@_Eend_, voor dat geld wordt het natuurlijk lastig. Vallen brommers ook onder het fietsplan?
Bij dezen, die van mij, een Bendao BDESC-A3 op 4x12v 36Ah (1,7kWh) AGM accu's in serie: 51km rijbereik, topspeed is dan nog 40km/h op de teller dus reken 35kmh real life.
Op dat punt begint de controller in te grijpen omdat de spanning te ver inkakt onder acceleratie.

Fabrieksopgave is 60km +/- 5km op 4x12v 30Ah AGM/SLA (1,4kWh), wat dus een tikkie optimistisch is....

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• spattex
Weer wat geknutseld op mijn hobbymooiweerscooter.
7 inch. Tablet gemonteerd en een leuk GPS km teller (Digital dashboard gps)met aanverwante zaken geïnstalleerd. Werkt leuk en dat voor 89 cent..

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Korte vraag, is er al een type goed keuring bij de RDW voor de Super Soco TCmax
dus of je daar al mee kunt gaan rijden met een motor kentekenplaat erop zoals in Belgie of UK

PVoutput FP4All Tigo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

Kwaak!

PClop schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:06:
Korte vraag, is er al een type goed keuring bij de RDW voor de Super Soco TCmax
dus of je daar al mee kunt gaan rijden met een motor kentekenplaat erop zoals in Belgie of UK
Ik denk het niet, ik heb net even gekeken op https://opendata.rdw.nl/, maar daar staat nog geen Super SOCO als motorfiets geregistreerd.

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@_Eend_
Bedankt voor de info en de link naar het RDW.

PVoutput FP4All Tigo

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
_Eend_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:50:
[...]

Ik denk het niet, ik heb net even gekeken op https://opendata.rdw.nl/, maar daar staat nog geen Super SOCO als motorfiets geregistreerd.
Kan heel goed idd dat er nog geen TC Max in NL rondrijdt, maar je hebt voor zo’n motorfiets met EU L3e typegoedkeuring (voor motorfietsen <11 kW vermogen, de “125cc-klasse”) geen specifieke Nederlandse RDW keuring nodig. Zodra je een TC Max naar Nederland haalt, desnoods via een Duitse of Franse dealer als ze ‘m hier nog niet hebben, dan moet je hem met het L3e typecertificaat op kenteken kunnen zetten zonder tussenkomst van de RDW.

[Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 25-04-2020 09:48]

specs

• flippy
  • Niet online
als je iets koop uit het buitenland moet je ervoor zorgen dat je de scooter koopt MET buitenlands kenteken. dan word hij gewoon 1:1 overgezet door de rdw. immers is het dan een EU invoer en dat is geen probleem.

• Card Nox
flippy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:02:
[...]
het is letterlijk goedkoper om een engelse motorfiets te kopen, die op engelse plaat om te zetten naar electisch (supersimpel in engeland, kost je 2~3 uurtjes bij de engelse rdw) en dan importeren met de engelse papieren. en dan kan het ineens wel.

ik zit serieus hier naar te kijken om ombouw motorfietsen te gaan maken en die in nederland te verkopen. ben je wel de enigste in nederland met een electrische brugman of goldwing O-)
Kan het idee van een supermoto niet los laten... 8)7
Ben je hier actief mee bezig flippy, ik heb ook wel interesse om mee te doen / te helpen.

EDIT:
Het lijkt in de UK erg mee te vallen, voornamelijk wat papierwerk (V5C).
https://www.gov.uk/change...-registration-certificate
https://endless-sphere.co...opic.php?t=80785#p1190636

Dan nog het trucje om de brommer te importeren.
https://www.rdw.nl/over-rdw/dienstverlening/brexit
quote: RDW
Vanaf 1 februari 2020 geldt een overgangsfase tot en met 31 december 2020. Tijdens de overgangsperiode blijven alle EU-regels en wetten voor het VK van kracht. Dat betekent voor de RDW-dienstverlening op het gebied van rijbewijzen, typegoedkeuringen en invoeren van voertuigen dat er niets verandert tot eind 2020. Als zowel het VK en de EU ermee instemmen, kan deze overgangsperiode eenmalig met twee jaar worden verlengd tot en met 31 december 2022. De Britse premier Johnson heeft echter gezegd dat hij geen verlenging wil.
Wat betekend dat dit geldig is: https://www.rdw.nl/partic...mfiets-uit-eu-of-eva-land wat neerkomt op ~€200,-

Ik weet alleen niet of je een brommer op je naam kunt registreren als je een UK burger bent / geen adres hebt?

EDIT: Vind relatief weinig aanbod op ebay.co.uk mbt 50cc supermoto's. Hier in NL wordt je er mee doodgesmeten op bv Marktplaats. Of in NL kopen, in de UK importeren, laten omschrijven en terug naar NL brengen...klinkt beetje erg omslachtig.

[Voor 80% gewijzigd door Card Nox op 25-04-2020 19:05]

• spattex
De verveling slaat weer toe, tijd voor een nieuwe uitdaging. Vlamnieuwe Peugeot E-vivacity gekocht nog nooit gereden!

Ik weet het @flippy lullo waar begin je aan.. maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Gekozen voor nu om toch maar mijn Super Soco te updaten, andere wordt te ingewikkeld en met een 2de kindje op komst in juli gaat de tijd ontbreken.

Heb enkel nog de vraag welke motorwindings ik moet kopen? Heb gehoord dat je dit bij QS kunt aangegeven, maar geen idee wat ik zou moeten nemen. Top wil ik ~80kmph kunnen halen (geen kilometers aan een stuk, maar voor een paar korte stukjes). Verder is meer acceleratie natuurlijk altijd lekker.

EDIT: Zojuist feedback van QS gehad (had ze mail gestuurd via hun website). Ze raden mij de Votol EM150 aan itt de Kelly & Sabvoton concurrenten. Heb ze gevraagd waarom dit is. Zie in de specsheet dat ze 40H winding aanraden, volgens mij is dit hun standaard.

@flippy van die 3 (Sabvoton 72150, Kelly 7245H & Votol EM150) ben jij het meest gecharmeerd van de Kelly or is je mening intussen veranderd?

[Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 01-05-2020 15:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
kelly heeft mijn voorkeur omdat het voor de doorsnee gebruiker het meest simpele is qua programeren (bluetooth!) en genoeg instellingen heeft om toch veel te kunnen doen.
garantie is ook iets waar ze vaak niet zo moeilijk over doen. en ze verkopen volgegoten behuizingen, dus geen vochtproblemen, iets wat in nederland toch wel een issue is.

vraag aan QS welke winding je moet hebben bij jouw voltage en gewenste snelheid. dan weet je zeker dat je de goede krijgt.

hogere topsnelheid bij lage voltages zorgt wel voor minder acceleratie en minder efficientie bij lage snelheden....

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-05-2020 15:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Thanks!

Ben op ES het Votol topic aan het doorlezen en zie dat de EM150 geen bluetooth ondersteund. Nu is het niet zo dat ik elke dag met die settings ga spelen, maar zeker in het begin is het wel handig om te hebben.

Zal nog een keer dubbelchecken mbtde windings.

Ik wil graag een nieuw scherm hebben (of is het huidige zo aan te sluiten).
Die Sabvoton heeft een redelijke plug en play optie.
Votol heeft er ook een bij de QS138 maar vind hier verder geen info over buiten 1 render van het beeld.
Kelly ben ik nog aan het zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
wat wil je op dat scherm zien? wat vind je belangrijk? doorgaans is het handiger om zulke prularia te scheiden van dingen die noodzakelijk zijn om te rijden. je wilt niet dat een kapot scherm (regenbuitje of vandaslisme) kan leiden tot problemen in de contoller waardoor je kan duwen naar huis.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 01-05-2020 16:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Heb je een voorbeeld van zo een setup? Als ik er over nadenk:

Prio 1
  • Snelheid
  • Trip / range
  • (Knipper)licht
  • Foutcodes
Prio 2
  • Laden / Regen
  • Powermode (1,2,3)
Prio 3
  • Battery voltage
  • Watt / ampere verbruik
  • Tijd
  • Temperatuur sensors (controller, motor, accu)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
hier kan je al wat mee:
https://www.ebay.com/itm/...torcycle-UTV/133327387324

de rest zou ik met een shunt en los display voor de accu meten.

schakelaar voor snelheid/vermogen kan je fysiek met de kelly via een paar pinnen regelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Yes succes met de Peugeot E-vivacity!
Accu's worden herkend door BMS en vrijgave van hoofdrelais.

2 Saft cellen waren defect, de andere 10 kunnen redden. Ik ben happy...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• spattex
Voor diegene die het interessant vinden, hier wat technische details van de Peugeot E-vivacity.

De E-vivacity is in laat 2011 geïntroduceerd met een prijskaartje van rond de 5000 euro en Peugeot nam er na 4 jaar al weer afscheid van. Niet dat het een slecht product is, maar zoals altijd ontbreekt de technische kennis van dealers en verkooppartijen om technische problemen goed en snel op te lossen. Zoals we wel meer horen hier in dit forum. De meeste fouten bij de E-vivacity zitten hoofdzakelijk in de connector-verbindingen en slecht gekozen plaatsen voor bedrijfskritische componenten. Zoals de Sevcon-controller achterop het frame waar vocht en water vrij spel hebben, of het hoofdboard van de bms verstopt in de buddyseat waar je je natte helm en aanverwante zaken in kwijt kan.

Er zijn berijders in Frankrijk die er toch behoorlijke afstanden mee gereden hebben van 50000 km, zonder afname van de actieradius! En zoals altijd op internet hoor je alleen de mensen die problemen hebben met een product, maar al diegene die er vrolijk mee rond tuffen hoor je niet...
Eerlijk de techniek die Peugeot gebruikt heeft in de E-vivacity is een beetje over de top en zou wat minder complex kunnen, maar ja ik hou er wel van om hier eens lekker op los te gaan...

De Li-ion cellen zijn van Saft type VL45E 3,6V 45ah cylinders van ong. 5 bij 25 cm (hoogwaardige industrie grade cellen), deze zijn geschakeld in 2 blokken van 6 cellen totaal op max. 48V geladen dus veilig op 4V per cel. Deze blokken hebben een eigen sub bms die het balanceren voor hun rekening nemen. Deze communiceren dmv een daisychain met het hoofdboard dmv van een canbus. Een mooi hoogwaardig stukje techniek wat op zich goed werkt alleen de Fransen hebben iets met connector verbindingen...

Verder communiceert deze via can naar het display deze kijkt of de sleutel herkend word door de startonderbreker en vandaar naar de sevcon-controller, als alles klopt word het hoofdrelais bekrachtigd en gecontroleerd door een microswitch op het relais. Het display houd niet de kmstand bij maar word apart geregistreerd in de (jawel een speciale CDI-controller met backup batterij en eigen cpu) die verantwoordelijk is voor de snelheid. Deze kan in de versie 25, 45 of 60km hebben icm de goede firmware in de controller. De motor is van Heinzmann type PMS 100F. Deze heeft geen hallsensors maar werkt met een sin/cos encoder ( tja waarom simpel als het toch weer complexer kan) deze wekt een sinus op tussen de 1,5 en 4 volt waarmee de snelheid bepaalt wordt. Tevens is de E-vivacity standaard uitgerust met een 48V 5A lader, welke nog uitgebreid kan worden met een tweede.

Voor wie het interssant vind hier nog het schema van E-vivacity.

[Voor 14% gewijzigd door spattex op 03-05-2020 00:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Even een vraagje voor de kenners.
Deze E-vivacity is dus helemaal nieuw een heeft waarschijnlijk een aantal jaren bij een handelaar gestaan, via daar is deze door de vorige eigenaar aangekocht op een veiling, deze heeft geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen wat niet gelukt is, maar bij mij wel..

Het is een snorscooter voor 25/km, mijn vraag is hoe kan ik een kenteken aanvragen. Moet deze dan gekeurd worden of is het voldoende om het framenummer door te geven? Hoe word het bouwjaar bepaalt enz.
Deze scooter modellen zijn en worden nog nieuw aangeboden in NL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
Die e-Vivacity zou een Europese L1e typegoedkeuring moeten hebben, en Peugeot zou je een Certificate Of Conformity document moeten kunnen sturen (net zoals met auto’s uit andere EU landen).

Met een beetje mazzel willen ze je ook de COC voor de 45 km/u versie sturen, dan kan je m zonder verder papierwerk als bromscooter op kenteken zetten.

Als ik die electrische layout zo zie ga ik wel begrijpen waarom dat ding 5000 euro moest kosten :)

[Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 03-05-2020 11:12]

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

Kwaak!

spattex schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:54:
[...]

De meeste fouten bij de E-vivacity zitten hoofdzakelijk in de connector-verbindingen en slecht gekozen plaatsen voor bedrijfskritische componenten. Zoals de Sevcon-controller achterop het frame waar vocht en water vrij spel hebben, of het hoofdboard van de bms verstopt in de buddyseat waar je je natte helm en aanverwante zaken in kwijt kan.

Er zijn berijders in Frankrijk die er toch behoorlijke afstanden mee gereden hebben van 50000 km, zonder afname van de actieradius! En zoals altijd op internet hoor je alleen de mensen die problemen hebben met een product, maar al diegene die er vrolijk mee rond tuffen hoor je niet...
Eerlijk de techniek die Peugeot gebruikt heeft in de E-vivacity is een beetje over de top en zou wat minder complex kunnen, maar ja ik hou er wel van om hier eens lekker op los te gaan...

[...]
Dus als je de controller en BMS kunt wegwerken op plekken waar geen vocht bij kan komen en iets aan de connectors kunt doen dan heb je een groot deel van de problemen opgelost?

Interessant, alleen jammer dat ik niet het geld, de spullen en de kennis heb om er iets mee te doen. Wel een interessante post.

Ja ik weet het, dat kun je leren, maar ik ben al veel aan het leren en je kunt maar zoveel dingen tegelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
_Eend_ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Dus als je de controller en BMS kunt wegwerken op plekken waar geen vocht bij kan komen en iets aan de connectors kunt doen dan heb je een groot deel van de problemen opgelost?

Interessant, alleen jammer dat ik niet het geld, de spullen en de kennis heb om er iets mee te doen. Wel een interessante post.

Ja ik weet het, dat kun je leren, maar ik ben al veel aan het leren en je kunt maar zoveel dingen tegelijk.
Van plaats veranderen is niet nodig. Ik heb voorzorgsmaatregelen getroffen om vocht problemen te voorkomen. Ik heb speciale plasticspray om electronica in te spuiten zodat vocht geen invloed meer heeft. Deze sluit de PCB volledig af van de buitenwereld.

Ook de Sevcon heb ik ingespoten, je kunt er een tuinslang op houden zonder dat dit invloed heeft.

Ik heb nou eenmaal een tik om defecte spullen te kopen en in dit geval deed de kans zich voor om deze nieuwe E-vivacity te kopen. Er was al behoorlijk aan gesleuteld zonder enige voorkennis. Zoals stekkers op de verkeerde plek enz.

Wat ook vaak vergeten word met canbus systemen dat er een afsluitweerstand van 120 ohm aanwezig moet zijn in de lijn, als deze ontbreekt dan is er geen communicatie en blijft hij zoeken naar een node met die weerstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de sevcon is al waterdicht....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
flippy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:10:
de sevcon is al waterdicht....
Yup, hier wat voorbeelden waar het tegendeel wordt bewezen. Er zijn oudere series die gewoon kletsnat worden van binnen.
Don't shoot the messenger...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
ze zijn spatwaterdicht, niet onderwaterdicht.

deze ziet eruit alsof hij volgelopen is. waar komt deze sevcon uit?

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 03-05-2020 13:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Zoals ik al zei, Peugeot had niet de ideale plek uitgekozen op de scooter. Spatwater en regenwater had vrij spel op de controller. Er zijn diverse voorbeelden te vinden in Franse fora waaruit bleek dat er Sevcon's zijn die na enige tijd problemen gaven en na inspectie bleek dat er vochtschade was ontstaan in de controller. De foto's hierboven is een Sevcon uit een van die E-vivacity's op het forum..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Voor wie voor weinig geld eens wil rommelen met can-interface en software voor de Sevcon controllers.
Hier een link waar je voor weinig geld aan de slag kunt..
Ik zeg doe er uw voordeel mee..
https://www.kit-elec-shop.com/gb/134-parts-for-controllers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Dreamvoid schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:02:
Die e-Vivacity zou een Europese L1e typegoedkeuring moeten hebben, en Peugeot zou je een Certificate Of Conformity document moeten kunnen sturen (net zoals met auto’s uit andere EU landen).

Met een beetje mazzel willen ze je ook de COC voor de 45 km/u versie sturen, dan kan je m zonder verder papierwerk als bromscooter op kenteken zetten.

Als ik die electrische layout zo zie ga ik wel begrijpen waarom dat ding 5000 euro moest kosten :)
@Dreamvoid Moet je dat formulier dan aanvragen icm met je framenummer van de snorscooter?
En dit dan samen sturen naar het RDW om een kenteken te krijgen?
En hoe word dan het bouwjaar verkregen?

Sorry veel vragen maar deze materie zegt me helemaal niets, en aangezien het RDW geen open boek is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de sevcon alleen kost al 1200 euries. daarom is de govecs en emax ook zo duur.

en weinig geld is relatief, die xxiat canbus naar usb heb je toch echt nodig en die kost je al 500 eurie. beetje zuur voor wat pielen.
en dan moet je nog sevcon software hebben en weten hoe het werkt...

[Voor 57% gewijzigd door flippy op 03-05-2020 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
@flippy

klopt, heb de xxiat over het hoofd gezien..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
spattex schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:13:
@flippy

klopt, heb de xxiat over het hoofd gezien..
en je kan met die stekkers alleen de controller uitlezen, maar je kan dan neit uitlezen terwijl je het voertuig gebruikt. dus elke keer als je wat veranderd moet je stekkers wisselen.

een adapter maken zodat je de xxiat direct op het voertuig kan aansluiten is VELE malen effectiever. immers kan je dan ook uitlezen terwijl je dingen probeert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@spattex
Peugeot heeft inderdaad na 4 jaar de volledige afdeling opgedoekt. De kennis is daarmee dus ook verdwenen. De fietsenmaker om de hoek weet niet wat een Sin/Cos-encoder is helaas.

Gezien de problemen met de E-vivacity's verwacht ik dat er al heel veel zijn verwerkt tot oud ijzer met minder dan 10kkm op de teller. Naar mijn beleving is de uitval gigantisch hoog. Voor 5000 euro mag je meer kwaliteit en service verwachten. Leuk dat je deze scooter heb weten te redden. Kan je die accu's nog ergens verkrijgen? Saft verkoopt ze al jaren niet meer.

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 03-05-2020 20:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
doordat er een sevcon in zit kan je elke accu erin meubelen die je erin kan vrotten. dus je kan VEEL meer capaciteit erin doen als je dat zou willen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Dre schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:27:
@spattex
Peugeot heeft inderdaad na 4 jaar de volledige afdeling opgedoekt. De kennis is daarmee dus ook verdwenen. De fietsenmaker om de hoek weet niet wat een Sin/Cos-encoder is helaas.

Gezien de problemen met de E-vivacity's verwacht ik dat er al heel veel zijn verwerkt tot oud ijzer met minder dan 10kkm op de teller. Naar mijn beleving is de uitval gigantisch hoog. Voor 5000 euro mag je meer kwaliteit en service verwachten. Leuk dat je deze scooter heb weten te redden. Kan je die accu's nog ergens verkrijgen? Saft verkoopt ze al jaren niet meer.
Er zijn wel Saft cellen te krijgen in china, of het de originele zijn is twijfelachtig.
Ik heb zelf al een oplossing om de accu's te sparen, voormij is het alleen een mooiweer scooter en een hobbyproject.

Wat ik las op de franse fora dat veel problemen te maken hadden met de hoge luchtvochtigheid op plaatsen waar men deze gebruikte en uiteraard het regenwater probleem. Op zich rijden er in het buitenland (Frankrijk en Duitsland) best nog wel wat aantallen rond en wat ik zag met indrukwekkende km standen.

Ik vind de gebruikte techniek wel mooi en het kleuren display.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
spattex schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:42:
@Dreamvoid Moet je dat formulier dan aanvragen icm met je framenummer van de snorscooter?
En dit dan samen sturen naar het RDW om een kenteken te krijgen?
En hoe word dan het bouwjaar verkregen?

Sorry veel vragen maar deze materie zegt me helemaal niets, en aangezien het RDW geen open boek is...
Certificate Of Conformity aanvragen bij de Peugeot importeur, of vraag een scooterdealer die Peugeots doet. Desnoods Peugeot Frankrijk, of zelfs Duitsland. Dit aannemende dat hij nooit eerder in NL op kenteken is geweest, anders is-ie bij de RDW al bekend en heb je geen CoC nodig.

https://www.rdw.nl/partic...mfiets-uit-eu-of-eva-land

Afspraak maken, Certificate Of Conformity ("Certificaat Van Overeenstemming" in goed Nederlands) meenemen, een aankoopbewijs/bankafschrift of ander bewijs dat je 'm niet net van een stoep in Parijs hebt gejat, en dan is het een formaliteit.

Als je een NLse scooter dealer kan vinden die ze nog nieuw verkoopt zou je m kunnen vragen om het voor je te doen, maar zelf doen is ws goedkoper.

Snor naar brom: https://www.rdw.nl/partic...ets-wijzigen-in-bromfiets
Kost een beetje geld, dus als je de importeur zo aardig kan krijgen dat ze je een brom-CoC sturen dan kan je die stap overslaan - tenminste aannemende dat je dat wil :)

[Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 04-05-2020 18:48]

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14:20
Dacht na het lezen van deze pagina, laat ik me ook eens aanmelden.
Ik wilde de E-Vivacity ook kopen om er mijn E-Vivacity mee te maken maar uiteindelijk niet gedaan omdat er ook een kans aanwezig was dat ik anders 2 van die dingen heb staan die het niet doen!!!

Ik had ook een E-Vivacity gekocht met een storing om te repareren en dan er op te gaan rijden maar het heeft langer geduurd dan ik dacht om de scooter aan het rijden te krijgen.

Afgelopen vrijdag is het me toch uiteindelijk gelukt.

Ik had al een aantal dealers gebeld maar die hebben geen flauw idee wat ze met de elektrische scooter aan moeten. In Zwolle werd ik gewoon geweigerd "daar beginnen we niet aan"kreeg ik te horen. Ik vroeg ze alleen maar om de scooter uit te lezen maar ook dat wilde ze niet doen.
Ik vind het ook erg slecht van Peugot Scooters Nederland dat er niemand is die er ook maar een beetje verstand van heeft.

Maar goed de scooter doet het nu en als het beter weer wordt dan ga ik em testen en kijken hoever ik kom!!
Ook even de accu's testen. Ik denk (hoop) dat ze nog goed zijn want de accu's waren na 3 maanden nog vol.

Hoi Spattex Welke spuitbus gebruik je om de stekkers e.d. in te spuiten tegen vocht???

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Leuk om te horen dat je ook een E-vivacity hebt! De plasticspray kan je bij een willekeurige elektronicazaak kopen. Of op bol.com https://www.bol.com/nl/p/...-220-ml/9200000046366054/

zorg ervoor dat je alle connectors goed inspuit met een hoogwaardige contactspray, speciaal de connector rechtsonder het zadel en de connectors op de accu's. Hier gaat de canbus info over naar het hoofdboard onder de buddyseat. Dit traject is eigenlijk de grote boosdoener van de vele problemen.

Wat ook te gek voor worden is dat de originele 48V lader rond de 800 euro moet kosten!! ik gebruik een Meanwell HLG 320H 48A met een dc dc convertor om een 12V signaal te geven op de grijs/groene kabel op de laderconnector.

Mocht je nog info willen dan hoor ik het wel..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
Heb jij al enig idee hoe je de software aan kan passen om de scooter wat harder te laten lopen??

Ik zag op de foto's dat jij een 25km/h kastje hebt maar ik heb een 45km/h kastje erin waar een witte sticker overheen geplakt zat dus ik ga er van uit dat het software matig is aan te passen.
Ik weet alleen nog niet welk protocol de software is. Er zit aan de onderkant, achter de geschroefde deksel, een programeer stekker.

De stekker onder de buddyseat heb ik al in getapt want daar zat al geen rubber meer omheen.

Verder ga ik de scooter nu eerst eens ff testen en proberen.

Het is een hele complexe scooter kwam ik achter, maarja das dan ook wel weer de uitdaging!

• spattex
Leuk man!

De software is zomaar niet aan te passen, dat kastje is zeg maar de CDI voor je snelheid ( 4 tact scooters).
Daarin zit een eigen processor met dito electronica, deze communiceert via can met het display en geeft deze info door aan de Sevcon. Er is nog een 60km/h uitvoering, je moet dan zowel dat kastje hebben alswel de firmware die in de Sevcon geladen moet worden.

IK heb hier een link voor je met alle info die ik tot dusver verzameld heb, er staat zeer nuttige info bij!
https://drive.google.com/...qaa5kT8xfMffgGzEmnbF4nhXP

Mijn scooter is nog niet kompleet ik zoek nog de snelheid potentiometer die aan de gaskabel bevestigd zit, tevens ontbreekt bij mij de aandrijfriem.

Het is echt zonde dat Peugeot niet meer aandacht besteed heeft aan de kleine problemen die er mee waren, zoals je zegt is de techniek best hoogwaardig voor een scooter. ALs je de PCB's bekijkt en de opbouw van de electronica dan vraag je je af waar de marge was van deze scooter. Het frame werd in china aangekocht, maar al het andere is in europa opgebouwd..

Als je kijkt dat ze in 1996 al de Scoot"elec hadden die in Frankrijk en Duitsland nog steeds rond rijden..

Hier is mijn project.

[Voor 57% gewijzigd door spattex op 13-05-2020 11:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
De aandrijfriem is bij Easyparts te bestellen.

Ik wil wel even kijken welke maat er op de riem staat voor je!
Misschien issie ergens anders ook wel te krijgen (dealer of iets)

• spattex
deheerdejong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:03:
De aandrijfriem is bij Easyparts te bestellen.

Ik wil wel even kijken welke maat er op de riem staat voor je!
Misschien issie ergens anders ook wel te krijgen (dealer of iets)
Als je dat zou willen doen, heel graag.

Ik weet niet hoelang jou scooter al stil staat, anders zou ik beide accu's uitbouwen en alle cellen even meten. Je kunt dan de accu's los van elkaar opladen tot 24,2 Volt, zodat ze beide weer in balance zijn en dat je de maximale afstand kunt afleggen. Zo kan je dan ook de connectors van de accu's inspuiten en goed bevestigen om communicatie problemen uit te sluiten.

Die van mij is helemaal nieuw, maar waarschijnlijk als donor gebruikt bij de dealer waar hij jaren heeft gestaan.
Ik miste de achterkappen, voorspatbord, (reeds gemonteerd), de aandrijfriem en die potentiometer. Ze gebruiken dezelfde techniek als in de automotive branche (dubbele beveiliging op het gas geven) op de gashendel met hallsensors en een dubbele potentiometer.

[Voor 20% gewijzigd door spattex op 13-05-2020 15:36]

• deheerdejong
Ik heb mijn scooter regelmatig even aan de lader gehad.
Display geeft na 4 maanden pas 1 streepje minder vol aan.
Ik zal straks de aandrijfkap even demonteren en kijken welke maat riem er op zit.

Ik had de accu's eerst los opgeladen en daarna weer gekoppeld en met de originele oplader verder opgeladen.

• spattex
deheerdejong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:24:
Ik heb mijn scooter regelmatig even aan de lader gehad.
Display geeft na 4 maanden pas 1 streepje minder vol aan.
Ik zal straks de aandrijfkap even demonteren en kijken welke maat riem er op zit.

Ik had de accu's eerst los opgeladen en daarna weer gekoppeld en met de originele oplader verder opgeladen.
Oke, da's weer een zorg minder. Ik ben benieuwd hoe hij rijd, als je kan laat eens wat foto's zien..

Op de googledrive die ik hier gepost heb, staat alle technische info die je nodig hebt, mocht je nog wat willen weten.

Bij die van mij zat geen originele lader meer bij, dus gebruik ik de Meanwell met een separate 12V connectie op het hoofdboard zodat hij de lader herkend..

[Voor 10% gewijzigd door spattex op 13-05-2020 12:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Oke, da's weer een zorg minder. Ik ben benieuwd hoe hij rijd, als je kan laat eens wat foto's zien..

Op de googledrive die ik hier gepost heb, staat alle technische info die je nodig hebt, mocht je nog wat willen weten.
Ik heb ook al heel wat info gevonden en het forum in Duitsland en in Frankrijk opgeslagen voor de info.
De kleine stukjes hier op het terrein rijden bevalt mij goed, hij rijd erg lekker en vlot.
Ik heb alleen geen vergelijk met andere elektrische scooters omdat dit mijn eerste is.

• spattex
Mooie kleurcombi!
Die van jouw ziet er ook als nieuw uit, hoeveel heeft hij gelopen.

Welke storing had je als ik vragen mag en hoe heb je die opgelost. P.s. had je de informatie die op de aandrijfriem staat nog voor me. Evt. een foto.

[Voor 22% gewijzigd door spattex op 13-05-2020 13:37]

• deheerdejong
Ik had de snelheidssensor storing die ik opgelost heb met een nieuwe printplaat, nieuwe stekker met stekkertjes en uiteindelijk een andere bevestigingsplaat die dunner was zodat de sensor dichter bij de magneet kwam.

Hier de foto van de riem. Let wel even op de draairichting!! De pijlen wijzen naar achteren!!

• deheerdejong
Heeft iets meer dan 6dkm op de teller staan.
Zo op de foto ziet hij er netjes uit maar van dichtbij heeft hij wel veel beschadigingen.

• deheerdejong
Ik heb ook nog een werkplaats handboek voor je in het Engels, stuur maar even je mail adres in een persoonlijk berichtje als je die ook wilt.

• spattex
Yup, het bekende sin/cos encoder probleem. De min en max. waardes die Peugeot geprogrammeerd had in de Sevcon controller waren erg krap (min 1,90V tot max. 4,52V) daardoor krijg je de storing 11 pulsen op de led van de Sevcon controller.

Ik heb je berichtje gestuurd .

• spattex
Ik heb even gegoogeld op je foto van die snaar, maar ik krijg niets gevonden. Die getallen zeggen me niet zoveel. Weet jij wat de lengte, breedte van die snaar is?

Heb je foto even omgedraaid is makkelijker lezen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de riem lijkt verdacht veel op de S8M van govecs. 118(0) is de lengtemaat wat bij govecs 1080 is.
zou niet raar zijn dat het een indentieke riem is.

• spattex
Bedankt Flippy, hier kom ik weer wat verder mee.
Ik heb net met een touwtje over de poelies gemeten en kom uit op 850mm, de breedte van de poelies is 20mm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
De lengte en breedte weet ik niet.
Alles is dicht gebouwd.
Nu nog even het windscherm erop en dan wachten op warmer weer!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:56:
De lengte en breedte weet ik niet.
Alles is dicht gebouwd.
Nu nog even het windscherm erop en dan wachten op warmer weer!!
Ik ben benieuwd, laat maar van je horen hier hoe het bevalt.

Ik heb de Meanwell lader gemonteerd, past als een handschoen..

[Voor 66% gewijzigd door spattex op 13-05-2020 18:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
zet die lader niet hoger dan 5A, anders word ie te heet op die plek. immers is daar niet voldoende ventilatie.

• spattex
@flippy thanks doe ik.

• deheerdejong
Past je kap er nog wel overheen?????
De lader lijkt me erg groot!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spattex
@deheerdejong ja hoor past perfect.
hij is 4cm hoog 9cm breed en dacht 20 lang.

Ik ga alleen nog iets verzinnen om een kentekenplaat houder te maken, het originele uitstulpsel ziet er niet uit..
De achterkappen komen van een normale vivacity af en heb ik zelf gespoten, de stickers zijn zelf gemaakt(creatief vrouwke)..

Met achterkappen gemonteerd..

[Voor 127% gewijzigd door spattex op 14-05-2020 16:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Stickers zien er netjes uit, lijkt wel origineel.
Je mist nu alleen een rooster in de achterkant voor koeling van je sevcom.
Weet niet of dat nodig is maar de originele heeft er een roostertje in zitten waar jij nu je Peug logo hebt.

Even een ander vraagje!
Een maatje van me heeft een Sym E-Virid waarvan de lader is doorgebrand en ben ik dus opzoek naar een andere acculader. Weet iemand hier welke er als vervanger gebruikt kan worden???
Kan ik dezelfde op zijn Sym monteren als die jij nu op de E-Viva hebt gezet???
Hij zei dat het een lastige lader is om te vervangen.(Hadden ze in de winkel gezegt)

De oude schijn een 48v 10a ion te zijn.
Ik hoor het wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:13:
Weet niet of dat nodig is maar de originele heeft er een roostertje in zitten waar jij nu je Peug logo hebt.

Even een ander vraagje!
Een maatje van me heeft een Sym E-Virid waarvan de lader is doorgebrand en ben ik dus opzoek naar een andere acculader. Weet iemand hier welke er als vervanger gebruikt kan worden???
Hij zei dat het een lastige lader is om te vervangen.(Hadden ze in de winkel gezegt)

Ik hoor het wel.
Dat rooster was 1 van de problemen met de E-vivacity, daardoor werd de Sevcon kletsnat. Hij heeft genoeg koeling via zijn eigen aluminium koelblok.

Ik heb pasgeleden een E-virid gehad. De lader is een special aangepaste Meanwell die via Can praat met de BMS. Er is totaal geen enkele info op internet te vinden over de technische details van deze scooter. Het hele systeem is potdicht gebouwd, ik had hem via kunstgrepen aan de gang gekregen en heb hem weer doorverkocht. Je kan proberen via een omweg de cellen te laden rechtstreeks op de BMS met een losse lader en hopen dat de scooter het accepteert.

Ik hoop voor je dat het lukt. Let wel op, de BMS schakelt zichzelf na een bepaalde periode in slaapstand en word volgens mij alleen weer tot leven gewekt via die lader.
Als je een paar pagina's terug scrolt op dit forum zie je nog foto's van mij met een opengewerkt accupack van de E-virid.

[Voor 13% gewijzigd door spattex op 15-05-2020 10:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Daar is dus geen vervangende lader voor te krijgen?? begrijp ik uit jouw reactie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:04:
Daar is dus geen vervangende lader voor te krijgen?? begrijp ik uit jouw reactie?
Nee ik denk het niet, je zou kunnen proberen om de oude te repareren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
deheerdejong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:13:

Even een ander vraagje!

Ik hoor het wel.
die lader kan je weggooien. je MOET alleen de laadkabel houden. die moet je aan de nieuwe domme lader knopen.

om het weer werkend te krijgen -en houden- moet je de stomme vendor locking eruit slopen.

dus nieuwe bms en controller. kost je een 500 euro of zo met een nieuwe lader. krijg je wel regeneratie en dergelijke voor terug. dus hij rijd dan wel een stuk beter....

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 15-05-2020 12:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Op zich wel zonde Flippy, tis best een mooie lader...
Alles is te maken, dus ook die originele Meanwell..
Het communicatiebordje zal nog wel werken, dus waarschijnlijk een kleinigheidje in het laadcircuit van de lader dat defect is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
@deheerdejong Wat ik me nog herinner van die scooter is dat er een zekering opgenomen is in het laadcircuit van het accupack. Deze was bij mij ook doorgebrand, deze zit vlakbij de laadstekker als je het pack openmaakt. Dus mocht de lader nog een teken van leven geven, maar er word niet geladen dan zou ik dit eerst even nakijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
@flippy Kijk eens effe wat Saft toch een mooie vormfactor heeft gemaakt. Net zo groot als een bierflesje en toch redelijk ligt.

1068 gram voor 3,6V nom. en 45ah

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
spattex schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:47:
Op zich wel zonde Flippy, tis best een mooie lader...
Alles is te maken, dus ook die originele Meanwell..
Het communicatiebordje zal nog wel werken, dus waarschijnlijk een kleinigheidje in het laadcircuit van de lader dat defect is.
ik heb al 3 van die laders gezien, allemaal stuk en allemaal op dezelfde manier. het canbus bordje is dood. die chip die daarop zit is niet van meanwell en die gaat stuk.
de canbus praat wel, maar het "wachtwoord" die sym erin heeft gezet is weg dus weigert de hele boel dienst.

leuk he, canbus.... :X

en ronde buizen van die maat zien er leuk uit, maar de reguliere blokken zijn doorgaans effcientier qua volume. al zullen deze dingen niet uit gaan zetten, een groot probleem bij de blokken....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Lol, canbus is kei leuk. Er moet wat uitdaging in zitten anders is de lol er gauw vanaf...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19:42
deheerdejong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:52:
Ik had de snelheidssensor storing die ik opgelost heb met een nieuwe printplaat, nieuwe stekker met stekkertjes en uiteindelijk een andere bevestigingsplaat die dunner was zodat de sensor dichter bij de magneet kwam.

Hier de foto van de riem. Let wel even op de draairichting!! De pijlen wijzen naar achteren!!

[Afbeelding]
Mij is ooit verteld dat je de riem zo monteert, dat je de text kan lezen. De pijlen wijzen nu ook juist tegen de draairichting in.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Joris 407 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:43:
[...]
Mij is ooit verteld dat je de riem zo monteert, dat je de text kan lezen. De pijlen wijzen nu ook juist tegen de draairichting in.
als er geen pijl op staat maakt het niet uit, al maakt het wel makklijker lezen voor de volgende die de nummers op moet schrijven. als er wel een pijl op staat moet die gehonoreerd worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
[...]

Nee hoor, hij is goed gemonteerd. De draairichting van de poelies is rechtsom, dus naar achteren van de scooter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
zit er een extra tandwiel in de achterbrug dan om de richting om te draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Yup.

• spattex
@deheerdejong

Vraagje, als jij je E-vivacity start zonder rem ingedrukt te houden en het display is klaar met opstarten. Komt er dan bij jou ook een blauwe 2 te staan waar normaal de dagteller of totale km's gereden staat?

Ik heb in de manual gekeken, maar daar staat niets in..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
IK heb hem toch maar eens volledig opgebouwd, gewoon om hem eens te bewonderen..
Ik vind het toch wel een mooie verschijning, strakke vormen en mooie kleurstelling.
Zeker met de blauwe buddyseat en velgen..

Nou nog wachten op de snelheid-potentiometer en aandrijfriem voordat ik hem eens lekker aan de tand kan voelen..
Lijk wel een klein kind zo blij, en dat met 56 jaar oud lol...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:51:
@deheerdejong

Vraagje, als jij je E-vivacity start zonder rem ingedrukt te houden en het display is klaar met opstarten. Komt er dan bij jou ook een blauwe 2 te staan waar normaal de dagteller of totale km's gereden staat?

Ik heb in de manual gekeken, maar daar staat niets in..

[Afbeelding]
Ik zal morgen eens even kijken maar volgens mij geeft het display bij mij de totaalaantal km's aan maar dan in het zwart. Misschien zijn die blauwe 2 de dagteller??

Het is zekers een mooie verschijning die E-Vivacity.
Ik zal morgen nog even een foto maken van de mijne met het windscherm erop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
[...]

Ik zie dat Spattex het al heeft uitgelegd.
Ik vond het ook een beetje raar toen ik aan het meten was voor de snelheidssensor maar er zit dus een tandwiel overbrenging in de achteras.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
fijn dat ze het belangrijkste niet laten zien: de lagers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Ik zal morgen eens even kijken maar volgens mij geeft het display bij mij de totaalaantal km's aan maar dan in het zwart. Misschien zijn die blauwe 2 de dagteller??
De dagteller of totaal km's komt bij mij ook gewoon in beeld als ik met de rem vast start of op mode druk voor de div. snelheden.

Als ik reset vasthoud als de 2 in beeld is dan knippert deze, maar je kan er niets mee.
Ik vroeg het me gewoon af wat deze 2 inhoud en ik kom het ook nergens tegen in de manual. Vreemd tweetje...

@flippy Die lagers staan er niet op omdat ze waarschijnlijk nooit stuk gaan.. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Heb jij al ergens gevonden wat er gedaan wordt bij het onderhoud aan de scooter??
Mijn onderhoudsindicatorlampje brand (gaat branden bij 5000km) maar ik weet dus niet wat er gedaan moet worden en ook niet hoe ik het lampje weer uit krijg/resetten kan.

Ik ga nog ff een mailtje wagen aan de importeur hierover maar misschien heb jij al iets gevonden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
@deheerdejong

Heb ik, het onderhoud stelt niet veel meer voor. Zoals remmen nakijken enz. Veel meer is er niet te onderhouden.
Oja er zit wat olie in de reductie kast van de achterwiel aandrijving, maar na 5000km is er weinig mee..

[Voor 10% gewijzigd door spattex op 17-05-2020 17:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
spattex schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:47:
[...]
@flippy Die lagers staan er niet op omdat ze waarschijnlijk nooit stuk gaan.. ;)
net als de motorlagers, ik heb inmiddels van 90% van alle uitvoeringen van velgmotoren de lagers en pakkingen op schap liggen. O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
@spattex

Ik krijg ook die blauwe 2 ook in beeld.
Ik denk dat het is omdat je maar 2 opties hebt om te rijden.Als je op de Mode knop drukt dan kun je alleen nog achteruit en stapvoets vooruit. nadat je op de mode knop hebt gedrukt gaat de blauwe 2 ook weg en komt de km stand in beeld.
Ik zou niet weten waar de blauwe 2 anders voor zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
Onderhoudslampje is gewist.
Je kan op die manier ook je display op engelse maten zetten zag ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Super!

Mocht je problemen krijgen met het slecht reageren op het gasgeven en haperende motor, hier een procedure om je snelheids-potentiometer in te leren.

Tevens nog wat weetjes over hoe je als premium merk volledig de plank mis kon slaan in de tijd dat ze de E-vivacity op de weg brachten.
Als eerste is deze scooter in technisch opzicht zeer goed gebouwd, automotive grade connectors gebruikt, high-end electronica gebruikt. Behalve op een zeer cruciaal punt. Nl de verbinding tussen beide accu's was slecht gedaan zodat vocht en corrosie vrijspel hadden en de meeste problemen veroorzaakte bij deze scooter.
de canbus informatie werd gestoord zodat er regelmatig foutmeldingen op het display kwamen die na enige tijd vanzelf verdwenen of permanent waren totdat er gekeken werd na de verbinding.

Ten tweede absurd hoge prijzen vragen voor vervangingsonderdelen bijv.
Accu per stuk 3200 euro! ( dat hebben ze 1 jaar volgehouden en daarna werden ze niet meer verkocht)
Onboard lader 900 euro (48V 5A)
Motor compleet 2500 euro

Tja zoals Flippy hier in dit forum als rode draad toch maar elke keer weer zijn evangelie verkondigt om aan te geven dat de weg naar een goed commercieel product nog erg lang is. Respect naar Flippy hoe hij toch elke keer weer netjes bij elke vraag opnieuw die hier in dit forum voorbij komt uitgebreid antwoord geeft...

Ik hoop alleen dat in dit forum ook wat meer technische details naar voren komen zodat iedereen die hier voorbij komt er ook kennis van op kan doen. Voor mij is het puur hobby matig dat ik met electra-scooters aan het prullen ben, maar dat doe ik ook aan mijn eigen auto een BMW I3 waarbij ik de dealer niet nodig heb omdat ik hem zelf onderhoud en uitlees/progr. met eigen interface en dito programma's zoals Ista+ enz.

Electrisch rijden is fantastisch, zowel op 2 als op 4 wielen!...

Tja bijna vergeten de inleesprocedure..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Misschien zowiezo een goed idee om af en toe die potentiometer in te leren.

Mijn E-Viva komt toch voorlopig niet buiten als het regent!!
Ik ben een mooiweer rijder (ook met mijn BMW F650GS) misschien als mijn zoon zijn rijbewijs heeft dat de E-Viva de regendruppels gaat voelen maar dan haal ik em nogmaals uit elkaar en ga ik kijken of ik de stekkers dicht kan tapen of iets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Heeft hier iemand ervaring met een iets grotere bandenmaat monteren dan de standaard 120-70-12??
Ik zat te denken aan een 130-70-12, gaat de scooter iets harder mee.
Wat is een goede kwaliteitsbandje? Michelin of Continental of Deestone???
Ik zag op internet dat er weinig verschil in prijs zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Hij kan goed tegen vocht als je de juiste maatregelen treft, maar gebruik geen tape!
Maak de connectors los op de beide accu's en spuit deze in met een goede contactspray. Zorg dat je de blauwe afsluitrubbers goed terugplaatst en vergeet het doorzichtige afdekkapje niet. Daarna meerdere malen na het drogen goed inspuiten met een plasticspray. Dit doe je ook bij de connector onder de buddyseat (rechterzijde) en op de Sevcon-controller (achterop).

Oja waar je wel tape kan gebruiken is op de beide roosters aan de achterkant boven en onder het achterlicht, daar komt met bakken het regenwater precies terecht op de controller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:21:
Heeft hier iemand ervaring met een iets grotere bandenmaat monteren dan de standaard 120-70-12??
Ik zat te denken aan een 130-70-12, gaat de scooter iets harder mee.
Wat is een goede kwaliteitsbandje? Michelin of Continental of Deestone???
Ik zag op internet dat er weinig verschil in prijs zit.
Volgens mij praat je alleen over de breedte van de band 120 naar 130, dan zou je naar 130-80-12 moeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Dat klopt maar de 70 staat voor 70% van de breedte is de hoogte van de band dus ga je automatisch ook iets hoger en dus groter. Het moet ook niet te veel worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
De 130 band is 5mm hoger dan de 120 band,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Hahaha, Dacht ik toch gister met de Peug naar huis te gaan rijden!!
Niet dus, Na het starten wilde ik weg rijden maar nee hoor, storingslampje aan en niks meer doen!!!!

Wat een ##$*&*%#@@ dingen.
Weer de snelheidssensor denk ik die geen goed signaal geeft!

Maar weer demonteren en kijken wat er nu weer aan de hand is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-06 20:14
Dat is wel zuur.

Ik kan me ook nog herinneren dat ik mijn elektrische scooter naar huis moest lopen door de regen, om er thuis achter te komen dat de remhendel nog lichtjes contact maakte, en daardoor de motor niet aangestuurd werd.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True