Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 28 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44
deheerdejong schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:06:
Hahaha, Dacht ik toch gister met de Peug naar huis te gaan rijden!!
Niet dus, Na het starten wilde ik weg rijden maar nee hoor, storingslampje aan en niks meer doen!!!!

Wat een ##$*&*%#@@ dingen.
Weer de snelheidssensor denk ik die geen goed signaal geeft!

Maar weer demonteren en kijken wat er nu weer aan de hand is.
Als je de storing hebt, maak eens een foto van het display met de status.
Mocht het de sin/cos encoder zijn in de motor dan kan je dat zien op de sevcon-controller achterop. Deze heeft een groene led, deze brand continu in normaal bedrijf. Als je 11 pulsen krijgt op deze led, dan is het je encoder op de motor.

Nogmaals kijk ook goed naar de verbindingen, je hebt 1 connector op de encoder en een stukje verder weer 1 op het frame. Zorg dat deze verbindingen goed zijn de kleinste afwijking d.m.v. een overgangsweerstand kan al een storing geven. Let wel de signalen zijn uiterst klein, dus een afwijking daarin kan al fataal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door spattex op 19-05-2020 12:16 ]

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
Het ligt aan de encoder zelf, de bedrading en de printplaat heb ik al vervangen.
De encoder moet op een bepaalde afstand van de magneet staan en met de originele montageschijf zit hij te ver er van af, dus heb ik een nieuwe schijf gemaakt zodat de encoder dichter bij de magneet kwam. Ik heb de schijf diverse malen aangepast om de juiste afstand te vinden zodat hij geen storing meer zou geven maar op de 1 of andere manier is dat een paar korte stukjes rijden goed gegaan en nu begint het weer.
Toen ik een nieuwe printplaat besteld had kon ik ook een nieuwe magneet erbij bestellen maar ik weet niet welke ik moest hebben dus dat had ik niet gedaan. Ik zou ook niet weten hoe je de magneet kan vervangen aangezien je er niet bij kan komen.

Ik zal binnenkort wel weer eens gaan demonteren en controleren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Je zou de spanning kunnen meten op de uitgang van de encoder als je handmatig aan het wiel draait. De meeste waardes liggen buiten de parameters die Peugeot heeft geprogrammeerd in de sevcon. Erg krap zodat elke minimale afwijking buitendeze waardes een fout genegeerd. Volgens mij komen de meeste waardes te hoog uit.

Hier een afbeelding van de geprogrammeerde waardes en de afwijking daarin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqZNeTNnKPcxp-5ziDeO6dC00GY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ha4B1sqJHyV3i3Q0iAOXm6kJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
Waar vind je deze info??
Ik dacht dat ik het hele web al afgezocht had maar deze info in het engels past mij ook wel.
Ik heb nog niet naar de scooter gekeken, momenteel nog geen tijd.
Misschien vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:03:
Waar vind je deze info??
Ik dacht dat ik het hele web al afgezocht had maar deze info in het engels past mij ook wel.
Ik heb nog niet naar de scooter gekeken, momenteel nog geen tijd.
Misschien vrijdag.
Op een frans fora, daar had ik ook de meeste info vandaan.
Ik had ze daar ook op weg geholpen ivm die belachelijke hoge prijs van de orginele lader 900 eurootjes.. Een Meanwell voor een tiende werkt beter, je hebt alleen een 12V signaal nodig dmv een dc DC converter op de dunne grijs/groene draad van de lader connector.

Mocht je je E-vivacity ooit willen verkopen, dan hou mij in gedachte.

[ Voor 22% gewijzigd door spattex op 20-05-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
Ik heb die Franse site ook in de favorieten staan omdat ik daar een stroomloopschema had gevonden maar ik had er verder nog niet gekeken of er nog meer info op stond.

Als ik em verkoop dan ben jij de eerste die een bod mag doen maar ik kan je nu al zeggen dat een E-Vivacity met kenteken een stuk duurder is dan een “nieuwe” zonder kenteken!!😂😂.

Voorlopig geef ik het nog niet op.
Ben nu bezig om een kastje te maken waarmee ik het sin / cos signaal mee kan aanpassen zodat het binnen de ingestelde grenzen valt van de Sevcon.

Het programma en de benodigde kabels en kastjes vind ik niet de moeite en het geld waard om aan te schaffen om de grenzen van de encoder aan te passen.

Als het kastje klaar is laat ik het weten of het werkt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Ik ben benieuwd, hoop voor je dat het lukt.

Heb je de verbinding (connector op de sevcon) ook goed gecontroleerd op corrosie ?
Als je kijkt dan zitten er op de encoder en sevcon 3 connectors tussen, dat vraagt om problemen met die lage signalen. Er hoeft maar een kleine overgangsweerstand te komen op die verbindingen en de rapen zijn gaar.
Ik zou eerst zeker kijken of dat perfect zit, voordat je een omweg gaat verzinnen.

Die van mij krijgt nog een kenteken. De RDW zou volgende maand weer open gaan voor kleine voertuigen had ik begrepen. De mijne is nu bijna kompleet op de riem en potmeter na. Had beide 2 weken terug al besteld bij easyparts. Alleen duurt het nog even hopelijk eind deze mnd of begin volgende mnd.

[ Voor 38% gewijzigd door spattex op 21-05-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
Ik hoop voor je dat het lukt bij de RDW en dat je een kenteken krijgt bij je E-Viva.

Ik ga nog wel opzoek naar info en wanneer de laatste software update is geweest voor de Sevcon van de Viva. Ik vermoed dat daar ook de grenzen van de encoder zijn aangepast maar dat weet ik niet zeker. Ik las in een Duits forum dat er iemand was met het zelfde probleem van 11x oplichten van de led en na een software-update reed die Viva weer dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Kenteken moet geen probleem zijn, ik had al nagevraagd bij een dealer hier vlakbij. Jonge gast die heel behulpzaam was. Er bleek al een kenteken op te zitten en was aangevraagd in 2013 maar staat op inactief bij de RDW. Dan kan je een aanvraag doen om heractiveren van het kenteken en krijgt hij waarschijnlijk het originele nummer weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
Oke, dat zou super zijn.
De kleine stukjes die ik er hier mee gereden heb is super goed bevallen dus de Viva moet het gewoon weer gaan doen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
spattex schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:21:
Kenteken moet geen probleem zijn, ik had al nagevraagd bij een dealer hier vlakbij. Jonge gast die heel behulpzaam was. Er bleek al een kenteken op te zitten en was aangevraagd in 2013 maar staat op inactief bij de RDW. Dan kan je een aanvraag doen om heractiveren van het kenteken en krijgt hij waarschijnlijk het originele nummer weer terug.
Ja dat is ideaal, dan hoef je dat hele circus rond CoC's enzo niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:11:
Oke, dat zou super zijn.
De kleine stukjes die ik er hier mee gereden heb is super goed bevallen dus de Viva moet het gewoon weer gaan doen!!
Dus zorgen dat hij weer als de brandweer gaat rijden...
Laat ook een update horen hoe het gaat met je project.

Heb de Meanwell lader afgesteld exact op 48,6 V ( mooi alle celletjes op 4,05V) en ik ben nu schijnbaar de enigste die een volle laadbar op het display krijgt lol.. Bij iedereen met de originele lader blijft het bovenste balkje knipperen ook al laat je dagen op de lader staan.

p.s. als ik de mijne op kenteken heb, dan ga nog langs bij de dealer. Het is echt een toffe gast en hoop dat ik evt. tegen betaling zijn TEP 2010 mag lenen voor wat proefjes...

[ Voor 39% gewijzigd door spattex op 22-05-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
spattex schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:52:
[...]
p.s. als ik de mijne op kenteken heb, dan ga nog langs bij de dealer. Het is echt een toffe gast en hoop dat ik evt. tegen betaling zijn TEP 2010 mag lenen voor wat proefjes...
is een ixxiat dongle niet handiger? kan je veel meer mee.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
flippy schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:44:
[...]

is een ixxiat dongle niet handiger? kan je veel meer mee.
Uiteraard, maar veel centjes om een bietje te hobbyen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
spattex schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Uiteraard, maar veel centjes om een bietje te hobbyen...
als je eentje wilt lenen (tegen borg) kan je wel contact opnemen met me. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
flippy schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Da's een heel mooi gebaar Flippy thanks. Ik hou het in gedachte.
Ik ben nog steeds aan het wachten op de 2 onderdelen , pff duurt lang..
Dan kan ik verder om een kenteken te bemachtigen en dan kan ik los.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
flippy schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Hoe werkt dat dan met zo’n dongel??
Hoe kun je het van de dongel in de Sevcon zetten?? Anders heb ik wel interesse om het 1 en ander te proberen en aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
deheerdejong schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Hoe werkt dat dan met zo’n dongel??
Hoe kun je het van de dongel in de Sevcon zetten?? Anders heb ik wel interesse om het 1 en ander te proberen en aanpassen.
je moet de canbus datalijnen hebben en die in de ixxiat prakken met een adapter (bij govecs/emax is het een 4 polige stekker onder het stuur) en je moet specifieke software (DVT) hebben anders kan je alsnog niks.

de instapdrempel is nogal hoog omdat een ixxiat dongle alleen al 500 euro kost. de software en vaardigheid om het gebruiken is weer een ander hoofdstuk.

de ixxiat wil ik alleen uitlenen tegen (een hoge) borg simpelweg omdat de goede versie erg zeldzaam is geworden en er grof geld voor word geboden op ebay en dergelijke, de software mag je zelf verzorgen.

als je hulp nodig hebt om specifieke dingen te veranderen kan je me een berichtje sturen. al moet je zelf een adapter hebben/maken voor de interface als je iets anders hebt dan govecs.

de reden dat zon dongle zoveel kost is omdat je vrijwel alles kan qua canbus. met een klein stukje software kan je dus een auto laten denken dat hij 250km/u gaat en 1 ms later van alle kanten tegen een betonnen muur knalt. niet doen in een rijdende auto, wel doen bij een sloperij. O-)

ps: ik weet nog wel iemand die zijn ixxiat te koop heeft staan als iemand de hobby serieus wilt nemen.... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 22-05-2020 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@spattex @deheerdejong
Wat verbruikt jullie E-vivacity met een volle accu uit het stopcontact. Met de orginele E-vivacity zat het verbruik na vele uren nog steeds op iets van 30 Watt. Wel alle accu streepjes vol. Waar dan die energie heen gaat? :X

En volgens mij heb je de ixxiat nodig. Die sluit je achterin het buddyseat aan op de roze/roze-witte draden. Zie foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFp6y4U6vrYVORVqpXOwa-E1XkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Io9hA6TPZO9dNrd7BlfCROxo.png?f=user_large

De Peugeot dealers hebben een uitleeskastje waar je weinig mee kan. Alleen storingen uitlezen, maar de meeste monteurs zijn meer gericht op het verwisselen van de bougie dan kennis van de Sin/Cos-encoder als je begrijpt wat ik bedoel. Zie hieronder wat de dealer kon zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiC5mE2UkGJ3ZJho9f0JXIzQiaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/guWVUQx9u7GTOgfNucrfXKEf.png?f=user_large

De sensor is opnieuw gekalibreerd in dit geval, maar toch 1,5 jaar later soms wat problemen bij bijvoorbeeld drempels. Na advies van dit forum is het nakijken van de connectoren een goeie tip.

[Edit]
Bepaalde kennis over de E-vivacity heb ik toen der tijd gevonden op http://www.vehiculeselectriques.fr/viewforum.php?f=28

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 22-05-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Dre schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:22:
@spattex @deheerdejong
Wat verbruikt jullie E-vivacity met een volle accu uit het stopcontact. Met de orginele E-vivacity zat het verbruik na vele uren nog steeds op iets van 30 Watt. Wel alle accu streepjes vol. Waar dan die energie heen gaat? :X

De Peugeot dealers hebben een uitleeskastje waar je weinig mee kan. Alleen storingen uitlezen, maar de meeste monteurs zijn meer gericht op het verwisselen van de bougie dan kennis van de Sin/Cos-encoder als je begrijpt wat ik bedoel. Zie hieronder wat de dealer kon zien:

[Afbeelding]

De sensor is opnieuw gekalibreerd in dit geval, maar toch 1,5 jaar later soms wat problemen bij bijvoorbeeld drempels. Na advies van dit forum is het nakijken van de connectoren een goeie tip.

[Edit]
Bepaalde kennis over de E-vivacity heb ik toen der tijd gevonden op http://www.vehiculeselectriques.fr/viewforum.php?f=28
Een paar pagina's terug staat alle info bij elkaar over de E-vivacity, ik heb een google-drive link waar alles bij elkaar staat zonder dat je naar het Franse-fora hoeft.
Daar staat ook een pdf (campaine huppeldepup) daarin staan een aantal zaken opgesomd wat de dealers zouden uit moeten voeren om deze problemen het hoofd te bieden. Ook daar staat een update vermeld waar heerdejong naar refereerde. Dit zal waarschijnlijk zijn om de parameters wat losser te zetten in de sevcon zodat de encoder waardes niet meer zo krap staan.

Wat het verbruik van de lader aangaat in rust moet ik even meten, ik gebruik een ingebouwde Meanwell afgeregeld op 48,6V. Dit is tevens de maximale waarde zodat de cellen op 4.05V komen en het display TIJDENS het LADEN ook stopt met knipperen met het bovenste balkje. Je zou eens moeten meten bij het einde laden wat de originele lader aan spanning geeft. Waarschijnlijk lager als 48,6V en dan blijft deze geactiveerd.

Het mooie van de E-vivacity is wel zoals Flippy altijd zo mooi omschrijft dat de cellen tijdens rust ten alle tijden actief gebalanceerd worden en onder de 4.05V moeten blijven voor een lang en gelukkig leven.

Het vreemde in die fora's was wel dan diegene met de encoder problemen, meestal konden rijden als ze de lader een tijdje aansloten. Dat hoorde je van meer mensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRivRqPUcs94JQMhUd_ueXvokqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toXZjvfMTMSVvEgZVRbMVgvP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door spattex op 22-05-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
spattex schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:02:
[...]
de cellen tijdens rust ten alle tijden actief gebalanceerd worden
heb je dat geverifieerd? doorgaans beginnen ze pas met balanceren bij 4.2v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Yup, zelfs als beide accu's losgekoppeld zijn van het hoofdboard. Het systeem laad de cellen ook maar tot 4.05V max.

Kijk maar eens op https://www.saftbatteries.com , hun zijn hoofdzakelijk bezig op hoogwaardige energieoplossingen zoals, onderzeeërs, scheepvaart enz.

Ik kwam erachter terwijl ik bezig was met de individuele cellen te matchen, de balanceerweerstanden werden toen ook behoorlijk warm.

In de technische Franse info van Peugeot word het ook beschreven. Ik geloof 1 mv per cel per uur of tussen beide accu's de onbalans 10mv per uur.

Ik denk als je het systeem van dichtbij ziet dat je er heel gelukkig van word. En er zit geen vendor lock op, daar bedoel ik mee je kan het geheel ontmantelen en op bouwen met andere cellen als je dat zou willen. Daarna komt alles weer tot leven.

[ Voor 15% gewijzigd door spattex op 23-05-2020 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
das mooi, ik vraag me alleen af waarom ze niet tot 4.2v laden. een fabrikant doet dat alleen maar als er geen andere keuze is. immers hakt dat in je bereik dat je kan verkopen.

apple (en one+ bijvoorbeeld) laden tot 4.3v (en soms zelf hoger) omdat ze weten dat de telefoon na een jaar weer vervangen moet worden door een nieuwer model dus mikken ze uit dat hij na 9 maanden of zo wel merkbaar "minder" word door dat hoge opladen. als apple of andere fabrikanten namelijk telefoons zou verkopen die 10+ jaar meegaan zoals electrische autos zou niemand de noodzaak zien om elk jaar in een tent voor de apple store te bivakkeren.
dit is ook de reden dat na 2 jaar de meeste scooters op MP staan met rotte accus. geen garantie en niet te vervangen tegen redelijke prijs.

dus als ze niet volledig opladen is er een goede reden voor. wat die reden is....

[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 23-05-2020 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Daarom is het ook zo jammer dat Peugeot er na 2 jaar de brui aan gaf. Zeker niet dat het een slecht product is, maar het gebrek aan kennis en medewerking van het dealernetwerk heeft er zeker ook een rol in gespeeld. De problemen die je op internet tegenkwam, zijn gewoon makkelijk op te lossen zodat de scooter jaren probleemloos zou kunnen rijden.

Ook de ervaringen van diegene die ruim over de 40000 km zaten en vertelde dat de actieradius hetzelfde was als toen ze hem nieuw hadden gekocht spreekt voor zich. Als je kijkt naar de foto's van de dochterboards in de accu's en bekijkt het hoofdboard, dan zal je met me eens zijn dat dit toch echt premium kost is.

Ik heb ook het idee dat de accu's en hoofdboard al bij Saft op de plank lagen en ook voor andere doeleinde gebruikt werd. Zeker als je kijkt naar de dasychain koppeling met de flatkabel op de accu's, je zou er zo 10 tallen aan mekaar kunnen koppelen. En ook de layout van het hoofdboard onder de buddyseat heeft vrij grote afmetingen met een conversie van losse connectors naar 1.

Het was misschien nog niet helemaal af, maar er is zeker een begin gemaakt met hoogwaardig materiaal.
Volgens mij had ik nog ergen gelezen dat ze 10 jaar garantie gaven op het accupakket, wat ze makkelijk waar kunnen maken.

Jammer misschien was dit wel de eerste premium scooter die daadwerkelijk waar kon maken wat men beloofde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHnQjSvbde-enIL0sfy4ul4HOPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJckipgtmKkj7hxy8wT9fntF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1PEQpYlV0VhjnbevzibLKPXULM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axQvGT57asN222sKOoQvWEvM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cknAEnOeFgjj1aJXHw5z6ZTMpmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eZIQTmdlWNq617XYcsxcph5Z.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door spattex op 23-05-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Effe even off topic,

@flippy waarom ik een tik heb om soms wel eens een uitdaging aan te gaan. Nou 13 jaar geleden kocht ik een Fiat Stilo Abarth 5 cyl. drive by wire die in een sloot beland was tot aan het dashboard. De auto was nog geen 2 jaar oud en had hem gekocht met kenteken voor 4000 eurotjes. Totaal aan extra onderdelen heeft hij me 6000 euro gekost. Het leuke was dat ik na 2 maanden er al mee naar Parijs ging wat perfect verliep.

Iedereen verklaarde me voor gek, maar na 3 weken liep de auto alweer en heb er uiteindelijk 6 jaar mee gereden zonder ook maar een wazige foutmelding. Deze auto stond bol van de electronica alles was toen al electrisch en een heerlijk bommetje om mee te scheuren. Veel geleerd in die tijd samen met een kennis hadden we het canbus systeem zodanig beïnvloed om een veiligheids onderdeel zoals de elektrische stuurkolom aan te melden aan het systeem. Deze onderdelen zetten zich op slot zodra ze verbonden worden vanuit de fabriek aan de bodydomain computer. We wisten in die tijd meer van de Stilo dan welke dealer dan ook LOL.

Leuke anekdote, de distributieriem moest vervangen worden. De dealer telde daar 1000 eurtojes voor omdat volgens hun de gehele motor gelicht moest worden en er toch wel een dag mee bezig waren.. Gelul, ik had het nog nooit gedaan en met een werkplaatshandboek en tekeningen langs de straat was ik in 4 uurtjes klaar..

En mijn huidige speeltje op het einde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jv7DzG-xlUPzj_0Z99F0hHVQDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ji3zxk1Ewx4GrMHukO1TZOp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns3vWITt6gk8qRARxINayDPyXac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr0gDmsT4KjfhylRtcsrd8CK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-6o9et-rYlkLLn7xtmrV-7cfB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LotHh6nX16HStjCivlkrmIbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiLlPVQ9w62cYM1dDsQ4YZ_fxSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwnqvh5ndzo4uMLjVbJnXWLo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55ZZ6cixf8I-xJI4hlTgyf9iSgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afb8HCYUMdIzGi4sjn8eqVn9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KEs3pbXIkuTH7hGmXHuKR7mgNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njgonWY2EUecVX9mIl9NqgOK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJszpJfCo53hE5vnaRBBsdxZGUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiaZZe2LDQv5Njv4MkRQaFD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door spattex op 23-05-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@flippy
De Saft VL45 E heeft een voltage limit van 4,0 V en een peak van 4,1 V. Discharge 2,7 V en peak 2,3 V. Er zit een lithium-cobalt accu in.

@spattex
De orginele en meanwell lader gaan allebei toch nooit uit ondanks dat de accu's vol zijn. Er zit immers geen feedback op. Correct me if wrong. Kan het zijn dat de originele lader een te hoge spanning afgeeft en dat de loadbalancer die weg loopt te branden?

En een prachtige verzameling documentatie _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Met de kennis op dit forum zou een opensource scooter geweldig zijn. Wanneer kunnen we die kopen? ;) Niet meer afhankelijk van een dealer die niet kan repareren en alleen een nieuwe wilt verkopen. Niet meer afhankelijk van een importeur die de ballen verstand heeft en weigert gegevens op te sturen. Tot zover mijn ervaring met Peugeot /rant.

[ Voor 33% gewijzigd door Dre op 23-05-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 02:37
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een elektrische scooter en ik ben me een beetje aan het verdiepen maar door gebrek aan ervaring met scooters loop ik al snel een beetje vast wat nu verstandig is.

Het liefst zou ik een scooter hebben van een bekend merk zoals Peugeot of Yamaha, dan weet ik zeker dat ik goede kwaliteit heb, maar budget speelt ook een rol evenals aanvullende wensen zoals een actieradius. Als ik zocht op een escooter van Yamaha kwam ik vrij snel de Yamaha EC-3 tegen

+ Leuk design
+ Yamaha kwaliteit
+ 600 watt motor, 45 km/u
+ Laag gewicht van 56 kg
- Prijs, toch 2.499 euro, niet onbetaalbaar maar wel aan de bovenkant van het budget
- Actieradius is op papier slechts 43 km en Yamaha beloofd bij dagelijks gebruik slechts 30 km. Gezien ik in de polder woon is dat voor mij aan de krappe kant.

Dan kom ik talloze onbekende Chinese merken tegen en ook als ik Google op specifieke merken kom ik vaak weinig informatie tegen over kwaliteit of zeer verouderde informatie. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de IVA E-Go S4, te koop bij diverse webshops.

+ Leuk design
+ Actieradius van 80 km (al ben ik benieuwd hoeveel daar in de praktijk van overblijft)
+ Optie voor plaatsen van 2e accu
+ Prijs slechst 1.599, scheelt toch 1000 euro versus de Yamaha en een grotere actieradius
+ Bosch motor
- Geen flauw idee wat de kwaliteit is van dit merk of de service van de webshop die dit merk verkopen
- Met name ook onduidelijkheid over de kwaliteit en actieradius van de accu

Daarnaast vind ik dus nog talloze andere merken en types met goede specificaties maar weinig info over het merk of de verkopende webshop. Daarnaast lijkt het aanbod van escooters van bekende Europese merken mager, op de meeste webshops kan ik ze niet vinden en bijvoorbeelde de Yamaha EC-03 staat niet eens meer op de Yamaha Site, waar ik overigens sowieso geen elektrische scooters meer kan vinden.

Dus wie heeft er wat tips om de te kijken in de juiste richting qua merken? Wat ik dus zoek is de scooter van goede kwaliteit (vooral motor en accu), dit is belangrijker dan prijs maar goedkoper is beter. Daarnaast zou ik het liefst een scooter hebben met minstens 45 km actieradius in de praktijk of de optie om redelijk betaalbaar een tweede accu bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Niet om vervelend of bijdehand over te komen, maar begin eens te lezen op pagina 1 van dit forum.

Er gaat dan een wereld voor je open..

Er is op dit moment niet echt een pasklare oplossing via een reguliere verkoper. Zelfbouw qua accu capaciteit is een oplossing met een goedkoop tweedehandse China scooter met verrotte loodaccu's.
Of een Govecs scooter.

[ Voor 45% gewijzigd door spattex op 23-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
spattex schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:29:
Niet om vervelend of bijdehand over te komen, maar begin eens te lezen op pagina 1 van dit forum.

Er gaat dan een wereld voor je open..

Er is op dit moment niet echt een pasklare oplossing via een reguliere verkoper. Zelfbouw qua accu capaciteit is een oplossing met een goedkoop tweedehandse China scooter met verrotte loodaccu's.
Of een Govecs scooter.
Nouja ik ben natuurlijk gewoon begonnen op pagina 1, maar dat is een openingspost uit 2015 met niet echt veel actuele informatie. Ook een beetje door de eerste en laatste pagina's van het topic gebladerd maar ik zie voornamelijk technische discussies langs komen en niet echt inhoudelijke aankoopinformatie.

Meestal bevatten dit soort verzameltopics op Tweakers wel wat aanknopingspunten om mee te beginnen maar omdat er niet echt een lijn in het topic zat dacht ik, ik stel gewoon mijn vraag.

Maargoed ik begrijp uit je reactie dat geen enkele van de Chinese modellen de moeite waard zijn om te bekijken? De Govecs die je noemt is wel aan de dure kant en zelfbouw zie ik met gebrek aan ervaring niet gelijk zitten. Ik zag bijvoorbeeld de Yamaha EC-05 die vorig jaar in India is gelanceerd en gebaseerd is op de Gogoro 2 scooter. Volgens deze pagina bestsaat daarvan een 45/km model met een actieradius van 90 km (op papier), maar meer informatie over Nederlandse beschikbaarheid kan ik nergens vinden. https://escootergids.nl/product/gogoro-2-series/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr zijn hier ook mensen die wel eens wat voor je willen doen(tegen betaling natuurlijk). Als je niet weet wie het zijn, moet je nog meer lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Dre schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:22:
@spattex @deheerdejong
Nou even gemeten met een gekalibreerde NEN3140 tester, na enkele uren op vol blijft ook bij mij een rust vermogen van 35W over op de Meanwell. Het hoofdboard schakelt alleen het hoofdrelais uit en dan ook de 48V lijn als deze een overvoltage detecteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGXHWP44Vf4Z26kRyxwXSbM_MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIjKBBOHKiKmd4JScbVJhSsi.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een filmpje wat ik bedoel tijdens het laden, bij de originele lader blijft schijnbaar het bovenste balkje knipperen van de virtuele accu. Met de Meanwell op 48,6V vult deze geheel als hij vol is.
YouTube: Full charge with Meanwell!

En hier nog een fotootje van iemand in Frankrijk die er een ongelovige 50000km mee gereden heeft en deze E-vivacity nog dagelijks gebruikt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxBjqijmUukgGqPX-1waOn8bDBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQJhAd1gAT2yrixE3Wpst2Bu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Silvos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Nouja ik ben natuurlijk gewoon begonnen op pagina 1, maar dat is een openingspost uit 2015 met niet echt veel actuele informatie. Ook een beetje door de eerste en laatste pagina's van het topic gebladerd maar ik zie voornamelijk technische discussies langs komen en niet echt inhoudelijke aankoopinformatie.

Meestal bevatten dit soort verzameltopics op Tweakers wel wat aanknopingspunten om mee te beginnen maar omdat er niet echt een lijn in het topic zat dacht ik, ik stel gewoon mijn vraag.

Maargoed ik begrijp uit je reactie dat geen enkele van de Chinese modellen de moeite waard zijn om te bekijken? De Govecs die je noemt is wel aan de dure kant en zelfbouw zie ik met gebrek aan ervaring niet gelijk zitten. Ik zag bijvoorbeeld de Yamaha EC-05 die vorig jaar in India is gelanceerd en gebaseerd is op de Gogoro 2 scooter. Volgens deze pagina bestsaat daarvan een 45/km model met een actieradius van 90 km (op papier), maar meer informatie over Nederlandse beschikbaarheid kan ik nergens vinden. https://escootergids.nl/product/gogoro-2-series/
Die inhoudelijke aankoopinformatie kom je hier dus ook niet tegen omdat er domweg geen enkele verkoper verkoopt als wat ze op papier/mondeling aangeven.
Even een simpel rekensommetje die je kan gebruiken bij je evt. aankoopoverweging als ze de capaciteit van het accupakket opgeven. Bij een snelheid van 45km/u verbruik je gemiddeld 40Wh, dus als men opgeeft hij heeft 2kWh aan capaciteit dan kom je dus 50km ver.

Zoals je zelf kan zien op de link die jij zelf hierboven aanlevert ontbreekt deze informatie volledig, waarom denk je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
spattex schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Die inhoudelijke aankoopinformatie kom je hier dus ook niet tegen omdat er domweg geen enkele verkoper verkoopt als wat ze op papier/mondeling aangeven.
Even een simpel rekensommetje die je kan gebruiken bij je evt. aankoopoverweging als ze de capaciteit van het accupakket opgeven. Bij een snelheid van 45km/u verbruik je gemiddeld 40Wh, dus als men opgeeft hij heeft 2kWh aan capaciteit dan kom je dus 50km ver.

Zoals je zelf kan zien op de link die jij zelf hierboven aanlevert ontbreekt deze informatie volledig, waarom denk je..
Ik snap dat veel informatie niet helemaal klopt, zeker omdat het gaat om veel onbekende merken en webshops. Echter ik heb nog wat verder gelezen in dit topic en de discussie gaat voornamelijk over het modificeren of zelf bouwen van een accu. Interessant om te lezen maar voor de gemiddelde gebruiker een stap te ver.

Het gaat mij er vooral om welke merken een beetje goed bekend staan qua kwaliteit. Dus welke merken hebben een redelijke kwaliteit accu of een redelijk kwaliteit motor. Ik vind het echt geen probleem om op termijn zelf te gaan kijken voor een accu of eventueel een tweede accu bij te kopen. Het hoeft ook allemaal niet gratis te zijn en ik heb zeker niet de illussie dat een Chinese e-scooter van 1400 euro de 50 km doet die ze opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Silvos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:24:
[...]
Het gaat mij er vooral om welke merken een beetje goed bekend staan qua kwaliteit. Dus welke merken hebben een redelijke kwaliteit accu of een redelijk kwaliteit motor.
dan zit je aan de bekende gouwe auwe zoals de govecs en emax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:20
Gogoro 2 heb ik in Berlijn op gereden. Fijne scooter, ben zelfs geflitst door de Polizei. Dacht alleen dat ze niet te koop waren omdat hun sterkte zit in de verwisselbare accu-packs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3QQjlQz9fRQ_ynMx8QKAnA-00o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqOw4pf7BYbEbj1KCOGL0Lnu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
flippy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:25:
[...]

dan zit je aan de bekende gouwe auwe zoals de govecs en emax.
Dus al die andere merken die je bijvoorbeeld bij shops als Fast & Furious ziet als AGM, IVA, Lifan dat is allemaal geen goede kwaliteit? Ik vind het lastig om een beetje een beeld te krijgen van de markt.

Ik kwam bijvoorbeeld bij het zoeken op Govecs deze ANWB test (PDF) waarin ze 6 escooters testen, https://www.anwb.nl/binar...uurzaam-e-scootertest.pdf
Daarin beoordelen ze een aantal merken vergelijkbaar of hoger dan de Govecs en is de Sym de beste koop. Nu weet ik dat de ANWB niet altijd goed onderlegd is maar als ik die test zo lees lijken de andere scooters in ieder geval geen troep.

Wel heb ik inderdaad zeer veel moeite om accu informatie te vinden. Bijvoorbeeld de Nimoto Trendy in de test zou een actieradius van 134 km hebben. Ik kon echter bijna nergens vinden hoeveel capaciteit de accu's nu echt hebben. Uiteindelijk vond ik dan in deze test https://www.stadsmotor.nl...test-nimoto-trendy-r-1000 dat de accu's 2x 48V 28Ah zijn. Als ik dat terug reken naar 40Wh verbruik op 45/km u die Spattex noemt dan kom ik maar op iets van 50-60 km aan range.

Is het dan als je iets goedkoper wilt uit zijn dan een Govecs nog de moeite om een Chinese scooter te kopen met goede motor (zoals Bosch) maar een te kleine accu en dan later een grotere accu erin te zetten? Of is dit de moeite niet waard?
zeef schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:42:
Gogoro 2 heb ik in Berlijn op gereden. Fijne scooter, ben zelfs geflitst door de Polizei. Dacht alleen dat ze niet te koop waren omdat hun sterkte zit in de verwisselbare accu-packs.
Ik kwam er ook achter dat die Gogoro 2 een speciaal laadsysteem heeft en dus niet zo geschikt is voor alleen particulier gebruik. Wel hebben ze schijnbaar nu de Gogoro Viva aangekondigd die wel een normale lader heeft. Echter die is pas eind 2019 aangekondigd voor release in Taiwan, en ivm met Corona zou de globale release wel eens op zich kunnen laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de afstand die je met een scooter af kan leggen zegt geen hol over de kwaliteit.

en de anwb heeft er geen drol verstand van. ik heb er wat mee te maken gehad op de achtergrond. ze kijken of het er een beetje leuk uitziet en daar baseren ze alles op. ze weten niet waar ze naar kijken en hoe je "foute" dingen moet herkennen.

govecs/emax is het merk waarmee je de hele avond mee omver word gereden in de stad met die bezorghuftertjes die met mach 3 over de rotondes an stoepranden knallen. govecs kan dat nivo van misbruik jaren hebben. een normale chinese zoals een sym breekt bij de eerste stoeprand al doormidden.

de bosch motoren zijn chinese import. die horen niet in europa te rijden, die zijn bedoelt voor de chinese markt en zijn niet europese "bosch" kwaliteit. al weet ik niet wat dat tegenwoordig nog wilt zeggen met die electrische prulsensoren van ze tegenwoordig.

als je zeker wilt spelen: koop een govecs (eentje met 40Ah accu) en tuf daarmee rond totdat de accu gaar is en laat dan de accu revieseren en dan krijg je een frisse accu met nog meer bereik dan eerst (58Ah ipv 40 toen ie nieuw was) en dan kan je rustig 100km halen als je neit te aso doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Silvos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:55:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een elektrische scooter en ik ben me een beetje aan het verdiepen maar door gebrek aan ervaring met scooters loop ik al snel een beetje vast wat nu verstandig is.

Het liefst zou ik een scooter hebben van een bekend merk zoals Peugeot of Yamaha, dan weet ik zeker dat ik goede kwaliteit heb, maar budget speelt ook een rol evenals aanvullende wensen zoals een actieradius. Als ik zocht op een escooter van Yamaha kwam ik vrij snel de Yamaha EC-3 tegen

+ Leuk design
+ Yamaha kwaliteit
+ 600 watt motor, 45 km/u
+ Laag gewicht van 56 kg
- Prijs, toch 2.499 euro, niet onbetaalbaar maar wel aan de bovenkant van het budget
- Actieradius is op papier slechts 43 km en Yamaha beloofd bij dagelijks gebruik slechts 30 km. Gezien ik in de polder woon is dat voor mij aan de krappe kant.

Dan kom ik talloze onbekende Chinese merken tegen en ook als ik Google op specifieke merken kom ik vaak weinig informatie tegen over kwaliteit of zeer verouderde informatie. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de IVA E-Go S4, te koop bij diverse webshops.

+ Leuk design
+ Actieradius van 80 km (al ben ik benieuwd hoeveel daar in de praktijk van overblijft)
+ Optie voor plaatsen van 2e accu
+ Prijs slechst 1.599, scheelt toch 1000 euro versus de Yamaha en een grotere actieradius
+ Bosch motor
- Geen flauw idee wat de kwaliteit is van dit merk of de service van de webshop die dit merk verkopen
- Met name ook onduidelijkheid over de kwaliteit en actieradius van de accu

Daarnaast vind ik dus nog talloze andere merken en types met goede specificaties maar weinig info over het merk of de verkopende webshop. Daarnaast lijkt het aanbod van escooters van bekende Europese merken mager, op de meeste webshops kan ik ze niet vinden en bijvoorbeelde de Yamaha EC-03 staat niet eens meer op de Yamaha Site, waar ik overigens sowieso geen elektrische scooters meer kan vinden.

Dus wie heeft er wat tips om de te kijken in de juiste richting qua merken? Wat ik dus zoek is de scooter van goede kwaliteit (vooral motor en accu), dit is belangrijker dan prijs maar goedkoper is beter. Daarnaast zou ik het liefst een scooter hebben met minstens 45 km actieradius in de praktijk of de optie om redelijk betaalbaar een tweede accu bij te plaatsen.
Heb je al eens naar dit merk gekeken?
https://www.yadea-benelux.com/nl/2-home

Mijn dochter heeft nu de Z3 gekocht, dat is het topmodel en staat momenteel mooi geprijsd.(2400 tov 3200 vorige maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
[quote]Dre schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:22:
@spattex @deheerdejong

Wat mijn Viva verbruikt weet ik nog niet omdat ik er nog niet lang genoeg op heb kunnen rijden.

En volgens mij heb je de ixxiat nodig. Die sluit je achterin het buddyseat aan op de roze/roze-witte draden. Zie foto hieronder:

Ja ik heb een ixxat nodig maar ik zie 2 verschillende kabelsetjes om de ixxat te verbinden met de sevcon ! die met een 35polige stekker achterop de Sevcon gaat en 1 met een 6 polige molex stekker die onder het rubber dopje aangesloten kan worden op de Sevcon. Een kabelset wat op de stekker kan die jij aangeeft onder het zadel heb ik nog niet gevonden trouwens.

Ik heb @flippy al even een prive berichtje gestuurd met de vraag of hij misschien weet welke ik moet hebben!

Zit er toch aan te denken om het set met dongel en software zelf aan te schaffen om te kiken wat er verder nog mogelijk is. Ook qua snelheid enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als je die 6 polige stekker hebt betekent dat je een oude generatie sevcon hebt.

https://www.kit-elec-shop...able-db9-molex-6-pin.html

als je geen zin hebt om zelf een kabel in elkaar te meubelen.

het probleem met de huidige ixxiat's is dat ze niet geisoleerd zijn. dus als je de scooter aan de lader hebt staan en je laptop ook dan is het einde verhaal. de optisch geisoleerde uitvoeringen die je dus "vrij" kan gebruiken zonder risico dat er iets plof doet zijn dus zeldzaam, die worden vrijwel niet aangeboden op de markt.

als je er eentje wilt gebruiken zou ik deze pakken:
https://www.conrad.nl/p/c...panning-num-5-vdc-1386382

deze moet je ook hebben: https://www.conrad.nl/p/verbinder-ixxat-104007503000-1386482

geen garantie of die combi het goed zal doen, maar je zal 100% zeker er van moeten zijn dat je apparaten "zwevend" zijn electirsch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Bedankt Flippy,

Waarom heb ik de verbinden nog nodig??
De stekker van de kabel kan toch direct op de ixxat dongel??? Die losse stekker is het zelfde als op het ixxat kastje toch??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
deheerdejong schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:25:
Bedankt Flippy,

Waarom heb ik de verbinden nog nodig??
De stekker van de kabel kan toch direct op de ixxat dongel??? Die losse stekker is het zelfde als op het ixxat kastje toch??
canbus vereist een weerstand op het laatste traject. die zit daarin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
flippy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:10:
de afstand die je met een scooter af kan leggen zegt geen hol over de kwaliteit.

en de anwb heeft er geen drol verstand van. ik heb er wat mee te maken gehad op de achtergrond. ze kijken of het er een beetje leuk uitziet en daar baseren ze alles op. ze weten niet waar ze naar kijken en hoe je "foute" dingen moet herkennen.

govecs/emax is het merk waarmee je de hele avond mee omver word gereden in de stad met die bezorghuftertjes die met mach 3 over de rotondes an stoepranden knallen. govecs kan dat nivo van misbruik jaren hebben. een normale chinese zoals een sym breekt bij de eerste stoeprand al doormidden.

de bosch motoren zijn chinese import. die horen niet in europa te rijden, die zijn bedoelt voor de chinese markt en zijn niet europese "bosch" kwaliteit. al weet ik niet wat dat tegenwoordig nog wilt zeggen met die electrische prulsensoren van ze tegenwoordig.

als je zeker wilt spelen: koop een govecs (eentje met 40Ah accu) en tuf daarmee rond totdat de accu gaar is en laat dan de accu revieseren en dan krijg je een frisse accu met nog meer bereik dan eerst (58Ah ipv 40 toen ie nieuw was) en dan kan je rustig 100km halen als je neit te aso doet.
Duidelijk verhaal, ik ben wel heel enthousiast geworden over de Elmoto Loop, echt een mooi ding dat lichtgewicht is met toch een redelijk actieradius. Helaas wel redelijk prijzig en ik zie 2e hands van Govecs in het algemeen alleen snorversies. Dus ik denk dat ik even door ga sparen en het gelijk goed ga doen.
sn0w13 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Heb je al eens naar dit merk gekeken?
https://www.yadea-benelux.com/nl/2-home

Mijn dochter heeft nu de Z3 gekocht, dat is het topmodel en staat momenteel mooi geprijsd.(2400 tov 3200 vorige maand)
Ziet er op zich qua specificaties mooi uit, maar de creatieve vertalingen op de website en de beperkte garantie zorgen dat ik toch twijfels heb over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
flippy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:24:
[...]

canbus vereist een weerstand op het laatste traject. die zit daarin. ;)
Dat van die weerstand aan het eind dat weet ik maar waar komt die stekker dan te zitten??
Naar mijn mening is de verbinding al klaar.
Van laptop naar ixxat en van ixxat met de kabel naar Sevcon, dus waar past die stekker met weerstand op/in/tussen dan?? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Laat maar, ik zie het al.
De stekker heeft een dubbele aansluiting en komt dus tussen dongel en stekker die naar de Sevcon gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Silvos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 03:11:
[...]

Ziet er op zich qua specificaties mooi uit, maar de creatieve vertalingen op de website en de beperkte garantie zorgen dat ik toch twijfels heb over de kwaliteit.
Over de kwaliteit en de garantie maak ik me geen zorgen.
De officiële verdeler van het merk ligt op 10km van me huis.
De baas van het bedrijf is de scooter persoonlijk komen afleveren bij ons (doen ze zo over gans België, Nederland weet ik niet) en heeft een uitgebreide uitleg gegeven.
Veel mensen die ik ken hebben daar ook een elektrische fiets of Quad gekocht en zijn al altijd goed geholpen bij eventuele problemen.

Dit bedrijf is ook een sponsor van de camperclub waar ik lid van ben dus ze kunnen zich geen slechte reclame veroorloven :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

flippy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:10:
Ik lees dit topic ook al een tijd, en ik heb je eerder al zien schrijven dat je bij aanschaf van een scooter gewoon rekening moet houden met vervangen van een aantal zaken. Wat ik uit je post haal is dat je een nieuwe Govecs koopt en de batterij laat reviseren tegen de tijd dat dat nodig is. Hoe lang gaat zo'n nieuwe batterij van een Govecs dan mee, en hoeveel kost het om te reviseren? Zijn er dan nog andere onderdelen die je eigenlijk moet vervangen?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
revisie is geval van je krijgt wat je betaald. dus of je vind een toko met een glad marketingpraatje die aliexpress cellen gebruikt voor winstmaximalisatie of ie moet naar een specialist die betroubaar spul gebruikt. de prijzen zijn nogal variabel. maar een nieuwe accu van 40ah kost je 3600 euro bij govecs zelf en een deftige revisie kost grofweg de helft al krig je dan doorgaans meer capaciteit. ik prop er doorgaans 56ah in. je kan tot 70ah gaan in die accu.

standaard moet je wel de lader vervangen en je moet de remblokken in de gaten houden. de klauwen hebben nog wel eens de nijging om te plakken.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 25-05-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Ik weet niet of dit wat is voor diegene die een E-scooter zoeken?

https://etergo.com/

Wordt gebouwd in Nederland!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

deheerdejong schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:28:
Ik weet niet of dit wat is voor diegene die een E-scooter zoeken?

https://etergo.com/

Wordt gebouwd in Nederland!!
Vreemd, als ik de 7kWh optie selecteer kan ik alleen de 70 of 90km/u versie kiezen. En als ik nou 7kWh met 50 km/u wil combineren ? Rare keuzes daar...

Verder een dure scooter waar niet veel bijzonders op zit zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 25-05-2020 12:40 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Voor de hobbyisten 2 Govecs accu's defect..

https://www.marktplaats.n...fdce70644&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Medetweakers,
Weet iemand waar je onderdelen voor een Govecs 2.4 vandaan kunt bestellen?
Ik zoek nog remklauwen en wat ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
TTLCrazy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Vreemd, als ik de 7kWh optie selecteer kan ik alleen de 70 of 90km/u versie kiezen. En als ik nou 7kWh met 50 km/u wil combineren ? Rare keuzes daar...

Dat is wel een beetje vreemd!!
Nu snap ik ook waarom de 4KW het populairst is!! 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:03:
revisie is geval van je krijgt wat je betaald. dus of je vind een toko met een glad marketingpraatje die aliexpress cellen gebruikt voor winstmaximalisatie of ie moet naar een specialist die betroubaar spul gebruikt. de prijzen zijn nogal variabel. maar een nieuwe accu van 40ah kost je 3600 euro bij govecs zelf en een deftige revisie kost grofweg de helft al krig je dan doorgaans meer capaciteit. ik prop er doorgaans 56ah in. je kan tot 70ah gaan in die accu.

standaard moet je wel de lader vervangen en je moet de remblokken in de gaten houden. de klauwen hebben nog wel eens de nijging om te plakken.
dat van de klauwen kan ik bevestigen. 8)7
en vervanging vinden is heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

flippy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:03:
en je moet de remblokken in de gaten houden. de klauwen hebben nog wel eens de nijging om te plakken.
Maar dat klinkt toch als regulier onderhoud moet ik zeggen.

3600 euro klinkt wel als heel veel geld, da's meer dan een halve nieuwe scooter. Het hangt natuurlijk wel af van hoeveel je rijdt voordat je accu versleten is. Het gaat voor mij om 28 km enkele reis (van Den Haag naar Rotterdam), jaarlijks zou ik op bijna 9000 km komen en 1700 euro reiskostenvergoeding. Ik had in m'n hoofd (maar vraag me niet waarom) dat ik de accu iedere twee jaar zou moeten vervangen voor 1500 euro (en als ik jouw post lees denk ik dat je dat wel eens eerder hebt geschreven). Dat kan dan wel uit. Als ik nu nog maar 1x in de week naar kantoor zou hoeven neem ik maar aan dat de accu een paar jaar langer mee zou kunnen, maar dan krijg ik zo weinig reiskostenvergoeding dat een scooter van 5000 euro niet echt te verantwoorden is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
een goed gereviseerde accu gaat 10 jaar mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inmiddels halverwege met lezen van dit topic. Super interessant allemaal.

Van oorsprong ben ik een echte petrolhead (2takt) maar sinds ik een SXT500EEC als scootmobiel heb, ben ik me meer en meer gaan interesseren voor electroaandrijvingen.

Ik heb dan ook vorige week een Govecs 2.4 van iemand overgekocht. Er is volgens mij niet zo heel veel meer standaard aan deze scooter.
even wat ik zo aan specs weet, uitgevogeld heb :

30Ah LGchem accupakket 20S met chinese bms met bluetooth
Letrika 3,3Kw motor
vertanding : 16 tands voor, 105 achter

De controller is de standaard geleverde Sevcon gen4 size 2. Ik heb er een Ixxat usb naar can adapter bij.
hij heeft op het moment nog een geel kenteken, en is afgeregeld op 49Kmh, wat hij zowel op de teller aangeeft als op een losse gps meting.

ik heb er laatst een rit van 41km mee gereden en er zat toen nog ongeveer 20% lading in.

Het wachten is nu op mijn laptopje die onderweg is van een medetweaker en dan kan ik eens in de sevcon kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Hoppa, zo zijn de IXXAT zeldzaam of verrekkes duur. En zo worden ze gewoon bij een Govecs geleverd!
Super, nog even en we kunnen een leenpool opzetten adapter met laptop voor een schappelijke prijs te leen.
Zo kan iedereen naar hartelust hobbyen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

spattex schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:36:
Hoppa, zo zijn de IXXAT zeldzaam of verrekkes duur. En zo worden ze gewoon bij een Govecs geleverd!
Super, nog even en we kunnen een leenpool opzetten adapter met laptop voor een schappelijke prijs te leen.
Zo kan iedereen naar hartelust hobbyen... ;)
oOo

Toch wel een flink verschil met de kelly controllers als ik zo eens lees hier op dit forum. Daar heb je niet nog een vermogen aan adapters voor nodig voordat je daarmee aan de slag kan.

Ik ben trouwens voor mijn scootmobiel ook nog aan het nadenken wat ik daar met de controller moet.
Die er nu inzit, houdt het bij 20km/h voor gezien. Volgens mij moet er uit de 500watt naafmotor toch wel iets meer te halen zijn? SXT is een duits bedrijf maar volgens mij is die controller die erin zit gewoon chinese prut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als je harder wilt met je scootmobiel moet je voltage omhoog. dus ook een kelly erin en hup naar de 72v. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Is toevallig iemand in Drenthe of omgeving die een ixxat heeft met kabel voor een Sevcon Gen4 size 2???😃😃

Ik kom dan een dagje langs met de scooter om wat dingetjes te veranderen en uitproberen, tegen betaling uiteraard.

Scheelt mij de aanschaf van het hele setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
@Verwijderd welke software heb jij op de laptop staan om je Sevcon aan te passen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]

Het gaat om een 7 kW motor, niet om een 7 kWh accu. Een L1e-B (45 km/u) klasse scooter mag wettelijk maximaal een 4 kW motor hebben, dus daarom bestaat die optie niet.

De accucapaciteit wordt nog altijd angstvallig stil gehouden bij Etergo, ik neem aan omdat ze het zelf nog niet 100% weten hoever ze kostentechnisch kunnen gaan.

Ik ben benieuwd of Etergo uiteindelijk van de grond komt. Met de prijzen die ze voeren komen ze in het vaarwater van Vespa en de Duitse merken als Emco en Govecs. In de mainstream markt moeten ze tegen de Chinese massaproductie van NIU en VMoto opboksen. Ze zijn al een jaar of vijf bezig (eerder heetten ze Bolt Mobility, wat veranderd moest worden toen hardloper Usain Bolt met een e-step op de markt kwam) en ze hebben iig wel een hoop investeerders gevonden. Nu de produkten nog. Met alle mislukte e-scooter startups van de afgelopen tien jaar word je al snel een beetje sceptisch, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthias1986
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08-2024
[...]

Dat komt omdat de nederlandse wet voorschijft dat er het vermogen voor een bromfiets niet meer mag zijn dan 4 kW, maar op de rollerbank pakken ze je op de max constructie snelheid van max 45 km/h.

Die 4 kW is trouwens het mechanische vermogen van het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
[verwijderd]

[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Dreamvoid schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:37:
[...]
Ik ben benieuwd of Etergo uiteindelijk van de grond komt. Met de prijzen die ze voeren komen ze in het vaarwater van Vespa en de Duitse merken als Emco en Govecs. In de mainstream markt moeten ze tegen de Chinese massaproductie van NIU en VMoto opboksen. Ze zijn al een jaar of vijf bezig (eerder heetten ze Bolt Mobility, wat veranderd moest worden toen hardloper Usain Bolt met een e-step op de markt kwam) en ze hebben iig wel een hoop investeerders gevonden. Nu de produkten nog. Met alle mislukte e-scooter startups van de afgelopen tien jaar word je al snel een beetje sceptisch, maar we zullen zien.
https://siliconcanals.com...ility-company-investment/

ze zoeken al een investeerder, dus als ze die al vinden blijft er niks van over aangezien ze cashen en wegwezen.

en dan nog, het zijn verschrikkelijke scooters, het frame is unibody carbon, dus niet te repareren en pak je dus een paaltje is hij total loss. dan zijn de accus ook nog eens in zon' bizarre vorm dus revisie zal vrijwel onmogelijk zijn.

als je etergo geld hebt: koop een emax of govecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah excuses, ze hebben inderdaad de accu specs er nu bij staan.
When it comes to electric scooters, the Dutch startup Etergo founded by Bart Jacobsz Rosier and Marijn Flipse is highly popular across the world. The company is known for making AppScooter, a fully electric scooter. Despite this popularity, it looks like Etergo is strapped for cash.
Volgens mij zijn ze vooral bekend vanwege het aankondigen van de AppScooter, over de populariteit is nog weinig te zeggen want hij is nog niet leverbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
@deheerdejong

Ik heb een belangrijk document toegevoegd voor je in Google drive.
Kijk even naar Scooter elec e-vivacity.pdf
Ik denk dat je daar veel info uit kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

deheerdejong schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:10:
@Verwijderd welke software heb jij op de laptop staan om je Sevcon aan te passen???
sevcon DVT software is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:46:
Hallo Medetweakers,
Weet iemand waar je onderdelen voor een Govecs 2.4 vandaan kunt bestellen?
Ik zoek nog remklauwen en wat ander spul.
E-motive.nl of Govecs Duitsland

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:44:
[...]

sevcon DVT software is dat.
Kun je daar een kopie van mailen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:30:
@deheerdejong

Ik ga morgen ff kijken hoe ik daar weer kom!
Vandaag de Viva weer geprobeerd en je gelooft het niet maar na 2 keer aanzetten en storing krijgen bleef hij het de derde x weer doen!!😃😃

Ik zal de encoderbevestigingsplaat nog iets bij stellen, kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Ik kreeg van Voltsport een mailtje terug op mijn vraag wat ik nodig heb om de Sevcon te programmeren( ik wilde ff weten wat de spullen in Engeland kost) maar de dongel kost 269,- pond maar bij de DVT software stond 0,00 pond dus dat zou betekenen dat de software er gratis bijgeleverd wordt?? Weet iemand dat anders moet ik nog ff een mailtje eraan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:30:
@deheerdejong

Ik zie de pdf er niet tussen staan.
Misschien doe ik wat verkeerd??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Alles staat erin, als je met Windows werkt dan kan het zijn dat hij de extensie niet laat zien(dus pdf,exe,DOC enz.) Kijk naar de naam scooter elec e-viva.. er staan 2 versies een Franse en een vertaling naar het Nederlands.

Sorry mijn fout, stond niet gedeeld...

https://drive.google.com/...zlyakYm/view?usp=drivesdk
deheerdejong schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Aahhhh staat erop als Workshop Document.
Thanks, ga ik ff doorspitten.
Zoals je kunt zien in het document kan er veel meer met de tep 2010 als de meeste Lullo's in de werkplaatsen weten of kunnen..

[ Voor 53% gewijzigd door spattex op 27-05-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:29:
Alles staat erin, als je met Windows werkt dan kan het zijn dat hij de extensie niet laat zien(dus pdf,exe,DOC enz.) Kijk naar de naam scooter elec e-viva.. er staan 2 versies een Franse en een vertaling naar het Nederlands.

Sorry mijn fout, stond niet gedeeld...

https://drive.google.com/...zlyakYm/view?usp=drivesdk
Aahhhh staat erop als Workshop Document.
Thanks, ga ik ff doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

matthias1986 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Die 4 kW is trouwens het mechanische vermogen van het achterwiel.
Is 4 kW dan ook niet zat voor 45km/u?

Mijn speed pedelec heeft 0,35 kW, daar trap wat bij tot een totaal van zo'n 0,5 kW.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@BertV Ik weet niet of het over 4kW gaat of over 4kWh.

Maar 4 kW is zeker voldoende voor 45km/u en vermoedelijk een heel stuk harder.
Ik heb een 2 kW scooter, en die loopt 57 km/u op GPS, met groot windscherm erop.
Al zou 4 kW wel lekker zijn hoor. Je kunt overigens ook vaak met topsnelheid spelen door systeem voltage te verhogen, als je wat gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Is 4 kW dan ook niet zat voor 45km/u?

Mijn speed pedelec heeft 0,35 kW, daar trap wat bij tot een totaal van zo'n 0,5 kW.
meer dan voldoende. en voor veel harder ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

deheerdejong schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Kun je daar een kopie van mailen???
Iemand heeft het op mijn laptop geinstalleerd dus ik heb helaas niet zelf het isntallatiebestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:55

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

flippy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:41:
[...]

https://siliconcanals.com...ility-company-investment/

ze zoeken al een investeerder, dus als ze die al vinden blijft er niks van over aangezien ze cashen en wegwezen.

en dan nog, het zijn verschrikkelijke scooters, het frame is unibody carbon, dus niet te repareren en pak je dus een paaltje is hij total loss. dan zijn de accus ook nog eens in zon' bizarre vorm dus revisie zal vrijwel onmogelijk zijn.

als je etergo geld hebt: koop een emax of govecs.
Verkocht

https://www.quotenet.nl/n...ase-uber-maar-casht-niet/

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
20.4 miljoen is er blijkbaar ingestoken door de eerdere investeerders, benieuwd hoeveel die Indiers uiteindelijk betaald hebben. Ter vergelijking: VMoto betaalde in 2010 nog ~7m euro voor het in vergelijkbare problemen verkerende E-Max, en die hadden al scooters in productie.
Zo moet in de komende weken bijvoorbeeld duidelijk worden of de productielocatie in Emmen gebruikt kan blijven worden.
Het lijkt me dat 1 van de grote voordelen van een Indiase koper is, dat je de productie daar kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dreamvoid
Indiers willen meestal heel graag in eigen land produceren. Ook om techniek (de kennis om het te kunnen produceren) binnen te halen. Dus ik betwijfel het. Al zou het voor Europa wel veel logischer zijn, zou het ook nog duurder kunnen zijn ondanks transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je bij Sevcon controllers ook precharge weerstanden moet gebruiken? Ik lees hier op het forum dat dit bij de kelly controllers moet, maar hoe zit dit met de sevcon controllers in een govecs?
Lees ik in de handleiding goed dat deze een ingebouwd pre-charge circuit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Je hebt ook piekvermogen toch? Dat mag volgens mij hoger zijn. 4 kW continu en 11 kW piek heb ik volgens mij al eens gezien.

Govecs wordt hier positirf gezieno hoe is dat met heg Spaanse Silence? Maken ook al een tijdje bezorgscooters, daarna ook scooters voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:21:
Weet iemand of je bij Sevcon controllers ook precharge weerstanden moet gebruiken? Ik lees hier op het forum dat dit bij de kelly controllers moet, maar hoe zit dit met de sevcon controllers in een govecs?
Lees ik in de handleiding goed dat deze een ingebouwd pre-charge circuit hebben?
sevcon stuurt zelf het relais aan, dat gebeurt pas als de condenstatoren opgeladen zijn op het voltage wat je instelt.
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:07:
Je hebt ook piekvermogen toch? Dat mag volgens mij hoger zijn. 4 kW continu en 11 kW piek heb ik volgens mij al eens gezien.

Govecs wordt hier positirf gezieno hoe is dat met heg Spaanse Silence? Maken ook al een tijdje bezorgscooters, daarna ook scooters voor consumenten.
juridisch gezien is het 4kw, maar het word gemeten over een periode van 30 seconden tijdens de typegoedkeuing. dankzij de EU regelgeving word er niet meer naar gekeken op de rollerbank en is snelheid de factor. dus als je eenmaal een typegoedkeuring hebt kunnen ze je weinig maken zolang je maar niet te hard kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
!null schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:41:
@Dreamvoid
Indiers willen meestal heel graag in eigen land produceren. Ook om techniek (de kennis om het te kunnen produceren) binnen te halen. Dus ik betwijfel het.
Dat bedoelde ik ook, alleen onhandig geformuleerd :)
Al zou het voor Europa wel veel logischer zijn, zou het ook nog duurder kunnen zijn ondanks transport.
Transport kost bijna niks, hoeveel zal een 40-voet zeecontainer kosten tegenwoordig, 2000 dollar per trip ofzo? Daar gaat iets van 25 ton lading in, dat zijn heel wat scooters. Groter probleem is invoerheffingen tegenwoordig, al lijkt India veiliger dan China op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:25:
[...]

sevcon stuurt zelf het relais aan, dat gebeurt pas als de condenstatoren opgeladen zijn op het voltage wat je instelt.
[...]
dus ik kan zonder ontploffingen de stekker van de accu lostrekken en later weer aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Weet iemand welke magneet er in de Heinzmann PMS 100R elektromotor zit van de E-Vivacity??
Ik wil een nieuwe sin/cos encoder bestellen met een nieuwe magneet erbij maar ik weet niet welke magneet erin zit, er zijn een aantal verschillende mogelijk heden op de RLS site waar ik de encoder wil bestellen.
Ik heb al eerder een encoder besteld maar toen zonder magneet.

Volgens mij is de magneet niet goed omdat als ik de encoder op de juiste afstand van de magneet zet dan heb ik gelijk een foutcode, zodra ik de enconder +- een mm dichterbij de magneet zet dan heb ik geen foutcode en kan ik rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
deheerdejong schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:16:
Weet iemand welke magneet er in de Heinzmann PMS 100R elektromotor zit van de E-Vivacity??
Ik wil een nieuwe sin/cos encoder bestellen met een nieuwe magneet erbij maar ik weet niet welke magneet erin zit, er zijn een aantal verschillende mogelijk heden op de RLS site waar ik de encoder wil bestellen.
Ik heb al eerder een encoder besteld maar toen zonder magneet.

Volgens mij is de magneet niet goed omdat als ik de encoder op de juiste afstand van de magneet zet dan heb ik gelijk een foutcode, zodra ik de enconder +- een mm dichterbij de magneet zet dan heb ik geen foutcode en kan ik rijden.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets met de magneet zou zijn, er was volgens mij nog niemand die daadwerkelijk de magneet vervangen had. In principe blijft de magneet zijn sterkte behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de magneet gaat niet stuk. wat wel gebeurt bij sommige motoren (govecs heeft dit ook kort gehad met een serie) waarbij de magneet niet helemaal alpenfris vastgelijmt is en uit zichzelf verdraait. dan snapt de sensor er ook niks van en moet je om de paar weken/maanden steeds opnieuw inleren. nadeel is dat je de magneet niet heel eraf krijgt om opnieuw vast te lijmen op de as...

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
flippy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:30:
de magneet gaat niet stuk. wat wel gebeurt bij sommige motoren (govecs heeft dit ook kort gehad met een serie) waarbij de magneet niet helemaal alpenfris vastgelijmt is en uit zichzelf verdraait. dan snapt de sensor er ook niks van en moet je om de paar weken/maanden steeds opnieuw inleren. nadeel is dat je de magneet niet heel eraf krijgt om opnieuw vast te lijmen op de as...
Daarom wil ik een nieuwe magneet bestellen, om er zeker van te zijn dat dat niet het probleem is.

Iedereen met de encoder problemen hebben de encoder vervangen en het was opgelost maar bij deze Viva niet. Alleen als ik de encoder dichter bij de magneet plaats dus daaruit blijkt dat de magneet zijn sterkte verliest of iets dergelijks.

Jullie weten dus niet welke magneet er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Dit krijg ik terug gemaild van RLS waar de encoder gemaakt wordt en dus te bestellen is: You will not be able to change the magnet on the motor.

Das fijn dan!!

Dan ga ik eerst maar kijken hoelang de scooter nu blijft rijden zonder de motorstoring!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Gewoon proberen nu, en als hij rijd dan rijd ie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
deheerdejong schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Daarom wil ik een nieuwe magneet bestellen, om er zeker van te zijn dat dat niet het probleem is.
Jullie weten dus niet welke magneet er in zit?
je kan magneetpapier gebruikenom te zien hoeveel polen het heeft.

maar dan nog, die magneet vervangen is vrijwel niet te doen en ik zou het absoluut niet adviseren om de bestaande eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spattex
Pfff, net mailtje van Easyparts. De onderdelen worden rond de 2e week van Juni geleverd door Peugeot...
Aangekocht op 2 Mei.
Tis weer met de Franse slag.
Da's nog flink op de tandjes bijten...

[ Voor 15% gewijzigd door spattex op 28-05-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheerdejong
Balen zeg!! Nog langer wachten!!

Ik heb vanavond mijn eerste 18km gereden!!!
28km/h is niet erg snel maar het is beter dan fietsen!!😂😂

Het valt me verders heel erg mee!
Het rijdt goed en trekt lekker rap op.
Nu even uitzoeken hoe de Viva wat harder kan lopen!! Dus als iemand nog een goede tip heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Ik dacht dat jij een 45km uitvoering had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
Nee, ik heb een 25km maar mijn “ CDI” is een 45km kastje wat is aangepast naar 25km/h
Pagina: 1 ... 28 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.