Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15-07 17:48
@deheerdejong

Hoeveel km heb je inmiddels afgelegd?
Gaat het goed nu zoals je de encoder geplaatst hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 02:17
spattex schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:42:
@deheerdejong

Hoeveel km heb je inmiddels afgelegd?
Gaat het goed nu zoals je de encoder geplaatst hebt.
Reparatie geslaagd!!
Ik heb nu 52km gereden met Evi en heb diverse soorten weg geprobeerd, afvalt, slechte klinkerweg en beroerde fietspaden!!
Het lijkt erop dat Evi het nu goed doet.
Na 52km geeft het displayed aan dat ik nog een 20km kan rijden dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik de 60km op een volle accu haal zoals voorgeschreven in de brochure.
Accu’s lijken dus ook nog goed!

@spattex laad jouw scooter nu sneller op met de andere acculader?? Mijn Evi doet er zeer lang over met maar 1 originele lader. Denk zo rond de 7-8 uur. Moet het nog even testen om pricies te weten hoelang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Proficiat! Wat was nou uiteindelijk de oplossing, toch die mm dichterbij?

Ja die van mij laad ook langzaam. Je kan er een tweede lader bij plaatsen mocht je dat willen. Je kan dan een Meanwell nemen.

Je zou toch wat verder moeten komen met 28km/h. De Franse komen met 45km/h rond de 50km ver. Die van mij geeft heel optimistisch 91km aan als hij vol is..

[Voor 34% gewijzigd door spattex op 31-05-2020 21:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Mijn Evi geeft na het opladen ook iets van 85km aan maar ik ga het de komende tijd in de gaten houden Ben er nu ook mee aan het testen en spelen. Ik had em ook achteruit op mijn remmentestbank gezet om te kijken wat ongeveer het wegrijkoppel is!! Dus proberen de scooter tegen te houden met wegrijden om te kunnen zien hoeveel newtonmeters de testbank aangeeft. Dit had ik 3x gedaan en dat neemt ook heel wat stroom weg.
De testbank gaf aan rond de 550nm. 💪🏻

Klinkerwegen en drempels kosten ook extra stroom want het valt mij op dat zelfs bij een drempel oprijden voel je een kleine versnelling om dus op die 27km/h te blijven.

En daarbij rij ik geen 30km heen en 30 terug, De langste rit was 15km de rest in de buurt en met veel bochten en dergelijke. Met 60km op een lading zou ik een week kunnen rijden dus dat vind ik prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
En ja de oplossing was de encoder dichterbij de magneet plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Zo zie je maar weer, volhouden en vastbijten in het probleem geeft een berg voldoening zonder er gelijk de kniptang in te zetten..

Ben trouwens wel jaloers op jouw garage, lekker de ruimte om te sleutelen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
Nu nog uitvogelen hoe Evi wat harder gaat want 25km/h is niet erg hard.
Moet er achter komen welke software er in het regelkastje Zit wat aan de voorkant onder het zadel zit wat de snelheid regelt.

Die software moet ergens mee aan te passen zijn.

Ik las in de beschrijving van de Tep 2010 dat er verschillende software in zit en daarbij heb ik een 45km/h kastje die maar 25km/h gaat dus het moet te veranderen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Het heeft waarschijnlijk met de software versie te maken. Met de TEP 2010 kan je denk ik de juiste versie programmeren.

Versie 12.41 voor de 25km/h
12,42 voor de 45km/h
12.43 voor de 60km/h

Ik moet nog wachten totdat ik de onderdelen binnen heb. Ik heb al een afspraak staan bij de RDW voor heractiveren kenteken op 10 Juli. Als dat allemaal achter de rug is, ga ik langs die Peugeot dealer en hem vragen of ik even met zijn TEP 2010 mag spelen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15-07 09:16
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:49:
Nu nog uitvogelen hoe Evi wat harder gaat want 25km/h is niet erg hard.
Moet er achter komen welke software er in het regelkastje Zit wat aan de voorkant onder het zadel zit wat de snelheid regelt.

Die software moet ergens mee aan te passen zijn.

Ik las in de beschrijving van de Tep 2010 dat er verschillende software in zit en daarbij heb ik een 45km/h kastje die maar 25km/h gaat dus het moet te veranderen zijn.
zit er geen sevcon in die e-vivacity's?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Jawel, er zit een Sevcon Gen4.
En er zit een kasje in waarop staat 45km/h of 25km/h.

Is de snelheid aan te passen via de Sevcon??
Ik ben bezig om een ixxat te bestellen in Engeland want daar issie 150,- euro goedkopen dan hier in Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:52:
En er zit een kasje in waarop staat 45km/h of 25km/h.

Ik ben bezig om een ixxat te bestellen in Engeland want daar issie 150,- euro goedkopen dan hier in Nederland.
toch wel met de bijbehorende software hoop ik? met alleen het kastje kan je niet zoveel voor zover ik weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:52:

Bij mijn govecs is dat inderdaad aan te passen. in de sevcon staan parameters die bepalen hoe hard je uiteindelijk gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
samv76 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:55:
[...]

toch wel met de bijbehorende software hoop ik? met alleen het kastje kan je niet zoveel voor zover ik weet.
Ja met software erbij.
Moet hier in NL 150,- euro betalen voor de software en in Engeland zit het gratis erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
Het blijft bizar veel geld voor iets dat je nodig hebt om in een product te kunnen waar je al grof geld voor betaald hebt.

als je maar 1 malig je snelheid van 25 naar 45 kmh wilt veranderen kan je wellicht beter een keer hier langskomen met je scoot. dan is een iXXAT zonde van je geld.

Als je uitgebreid gaat experimenteren met de instellingen van je sevcon dan is het een ander verhaal uiteraard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
samv76 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Bij mijn govecs is dat inderdaad aan te passen. in de sevcon staan parameters die bepalen hoe hard je uiteindelijk gaat.
Dan is de kans groot dat het bij Evi ook kan.
Jammer dat ik dat niet eerst kan proberen voordat ik de ixxat bestel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:02:
[...]

Dan is de kans groot dat het bij Evi ook kan.
Jammer dat ik dat niet eerst kan proberen voordat ik de ixxat bestel.
je bent welkom om het hier een keer te komen proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
samv76 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:01:
Het blijft bizar veel geld voor iets dat je nodig hebt om in een product te kunnen waar je al grof geld voor betaald hebt.

als je maar 1 malig je snelheid van 25 naar 45 kmh wilt veranderen kan je wellicht beter een keer hier langskomen met je scoot. dan is een iXXAT zonde van je geld.

Als je uitgebreid gaat experimenteren met de instellingen van je sevcon dan is het een ander verhaal uiteraard.
Waar woon/zit je??
Ik wil in ieder geval de snelheid omhoog en als dat kan in de Sevcon dan wordt de aanschaf van de ixxat makkelijker en dan ga ik wel wat meer proberen en testen met de Sevcon.

Als de snelheid niet aan te passen is in de Sevcon dan heb ik meer aan de software om het andere kastje aan te passen en moet ik op zoek naar die software of naar een Tep 2010.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Waar woon/zit je??
Ik wil in ieder geval de snelheid omhoog en als dat kan in de Sevcon dan wordt de aanschaf van de ixxat makkelijker en dan ga ik wel wat meer proberen en testen met de Sevcon.

Als de snelheid niet aan te passen is in de Sevcon dan heb ik meer aan de software om het andere kastje aan te passen en moet ik op zoek naar die software of naar een Tep 2010.
Ik zit in Doesburg.
wellicht is het iets om eerst eens in de sevcon te kijken of het inderdaad daar afgeregeld is, en of een Ixxat dan nuttig is of dat je inderdaad voor een TEP2010 oplossing moet gaan voor je scooter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Doesburg is 1,5 uur rijden dus dat is best te doen.

Welke kabel heb jij om de Sevcon mee aan te sluiten??
Ik heb een Sevcon Gen4 size 2 met een aparte 6 pool stekker naast de 35polige stekker zitten.

Moet/zal ik dan eerst de kabel met de 6 pool stekker bestellen of past jouw stekker er ook op??

We houden even contact hier over want ik zou het graag van te voren weten of de snelheid aan te passen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
deheerdejong schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:18:
Doesburg is 1,5 uur rijden dus dat is best te doen.

Welke kabel heb jij om de Sevcon mee aan te sluiten??
Ik heb een Sevcon Gen4 size 2 met een aparte 6 pool stekker naast de 35polige stekker zitten.

Moet/zal ik dan eerst de kabel met de 6 pool stekker bestellen of past jouw stekker er ook op??

We houden even contact hier over want ik zou het graag van te voren weten of de snelheid aan te passen is.
heb jij deze stekkerverbinding?
https://www.kit-elec-shop...able-db9-molex-6-pin.html

De vorige eigenaar heeft een custom 6 pins platte in mijn govecs geplaatst voor uitlezen. dus ik heb ook een custom kabel.
Maar ik hoop deze week nog een govecs op te gaan halen , en afhankelijk van wat daar inzit moet ik die kabel toch waarschijnlijk zelf al bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Ik heb ook de platte 6polige stekker waarvan je de link meestuurde op mijn Sevcon, dus dat moet goed komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04:35
Is er iemand hier die ervaring heeft met het bestellen van een Govecs scooter? Ik had wel serieuze interesse in de Elmoto Loop dus ik heb Govecs Duitsland benaderd.

Deze geven echter aan dat ze de scooter niet naar Nederland kunnen verzenden, ook is BTW verleggen bij een zakelijke aankoop niet mogelijk en verwachten ze 100% vooruitbetaling. De scooter zou dan bij een van hun dealers in Duitsland vlakbij de Nederlandse grens geleverd worden. Op vragen over een Nederlands kenteken reageren ze niet dus ik neem aan dat ik dat dan zelf nog moet regelen bij de RDW via een indivuele keuring op basis van de Duitse typegoedkeuring. Ik vind dat alles bij elkaar wel erg ongunstige voorwaarden

Ik begreep dat er ook een Nederlandse importeur is maar deze kan op dit moment de Elmoto Loop niet leveren en vooralsnog is ook niet duidelijk wanneer dit wel kan. (Ze leggen dit weer terug bij Govecs Duitsland). Ik vind de Elmoto wel een erg mooi ding maar om nu 4800 euro voor te schieten en dan nog een bult aan extra kosten en gedoe om het ding op te halen in Duitsland en RDW te laten keuren vind ik wel erg gortig maar ik vermoed dat er geen andere manier is.

Ik zit dan toch te twijfel of ik niet beter een goedkopere scooter kan kopen en het extra geld bewaren voor reparaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deheerdejong
Hoi Silvos,

Ik denk dat je beter naar een Govecs dealer net over de grens kan rijden en daar na vragen of ze de Elmoto kunnen leveren en dat je een bedrijf met BTW nummer in Nederland hebt en dus geen BTW in Duitsland wilt betalen omdat je anders in Nederland ook nog 21% BTW moet betalen. De RDW zal je niet onderuit komen. De Govecs zal geimporteerd moeten worden en daarvoor moet je naar de RDW. Als je een CVO hebt bij de Elmoto dan is dat geen probleem kost je wel wat euro's voor de kenteken aanvraag.
Zoek ook even op de site van de RDW en Belastingdienst hoe het zit met het invoeren van een nieuwe "brommer", ik weet dat bij een auto is het zo dat je altijd BTW moet betalen tenzij de auto meer dan 6 maanden oud is of 6.000km gereden heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Silvos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
Ik zit dan toch te twijfel of ik niet beter een goedkopere scooter kan kopen en het extra geld bewaren voor reparaties.
voor dat geld kan ej een wrak kopen en die compleet reviseren met compleet nieuw en deftig spul (en dus een een stuk harder gaan) en dan heb je nog geld over voor een flink avondje stappen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76
hier hebben ze nog wel het een en ander in de uitverkoop staan :

http://www.ecomobielshop.be/

Ik heb hier vandaag voor belachelijk weinig geld een govecs Go 3.4 gekocht.
zojuist even gereden en 80kmh is best hard op een scootertje :D

Nu wachten op het kenteken en dan ga ik overwegen of ik mijn 45 km/h govecs 2.4 niet maar weer weg ga doen. Denk niet dat ik daar veel op ga rijden nu ik een 3.4 heb die 80kmh kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 12:10
Je krijgt een officiele CVO van Govecs voor EU categorie L1e-B, dan stelt die “individuele RDW keuring” niet zoveel voor, ze kijken naar het certificaat en geven je een kenteken.

Tis een duur ding, dat is zeker waar.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
ik zal het hier wel posten wat het aanvragen van het kenteken voor mijn govecs go 3.4 me gaat kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
de Sevcon in mijn govecs go 3.4 is een slag groter dan die in mijn govecs 2.4 .

Als ik het goed zie, is aansluiting voor de ixxat een db-9 plug..
moet hier deze aansluiting nog geterminate worden met zoiets ?

https://www.conrad.nl/p/verbinder-ixxat-104007503000-1386482

of kan ik rechtstreeks deze kabel gebruiken?
https://www.conrad.nl/p/y...xxat-104007600001-1386483

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
kijk even op de vorige pagina, daar staan de links naar de goed onderdelen.

let op: de nieuwe sevons hebben GEEN stekker op de controller. je moet dus de 4 pinner gebruiken onder het stuur. dat is een aparte stekker. die kan je ook eraf halen en vervangen door iets van jezelf.

• samv76
Silvos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
Is er iemand hier die ervaring heeft met het bestellen van een Govecs scooter? Ik had wel serieuze interesse in de Elmoto Loop dus ik heb Govecs Duitsland benaderd.

Deze geven echter aan dat ze de scooter niet naar Nederland kunnen verzenden, ook is BTW verleggen bij een zakelijke aankoop niet mogelijk en verwachten ze 100% vooruitbetaling. De scooter zou dan bij een van hun dealers in Duitsland vlakbij de Nederlandse grens geleverd worden. Op vragen over een Nederlands kenteken reageren ze niet dus ik neem aan dat ik dat dan zelf nog moet regelen bij de RDW via een indivuele keuring op basis van de Duitse typegoedkeuring. Ik vind dat alles bij elkaar wel erg ongunstige voorwaarden

Ik begreep dat er ook een Nederlandse importeur is maar deze kan op dit moment de Elmoto Loop niet leveren en vooralsnog is ook niet duidelijk wanneer dit wel kan. (Ze leggen dit weer terug bij Govecs Duitsland). Ik vind de Elmoto wel een erg mooi ding maar om nu 4800 euro voor te schieten en dan nog een bult aan extra kosten en gedoe om het ding op te halen in Duitsland en RDW te laten keuren vind ik wel erg gortig maar ik vermoed dat er geen andere manier is.

Ik heb zojuist een keuringsafspraak gemaakt bij het RDW voor het invoeren van mijn Govecs 3.4. Kosten 102 euro.

daar komen de kentekenplaatkosten nog bij.

Bpm hoef je over een electrisch voertuig niet te betalen volgens mij,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
samv76 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:24:

Nu wachten op het kenteken en dan ga ik overwegen of ik mijn 45 km/h govecs 2.4 niet maar weer weg ga doen. Denk niet dat ik daar veel op ga rijden nu ik een 3.4 heb die 80kmh kan.
FOTO'S!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samv76

• deheerdejong
Ziet er goed uit!!

Ik zag op hun site dat ze er 2 hebben/hadden dus ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze een paar foto's kunnen sturen.

Heb jij de andere ook gezien of ging je alleen voor deze??
Ze hebben wel meer leuk spul in de uitverkoop zag ik>

Heb je een garagebedrijf?? gezien de groene plaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
je kan een 2.4 ook 80 laten rijden met een simpele aanpassing in de stoftwsre, duurt 2 minuten....

• deheerdejong
flippy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:50:
je kan een 2.4 ook 80 laten rijden met een simpele aanpassing in de stoftwsre, duurt 2 minuten....
En dan met een blauwe (snorfiets) kenteken erop!! :) :) :) :) :) :) :)

• samv76
deheerdejong schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:27:
Ziet er goed uit!!

Ik zag op hun site dat ze er 2 hebben/hadden dus ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze een paar foto's kunnen sturen.

Heb jij de andere ook gezien of ging je alleen voor deze??
Ze hebben wel meer leuk spul in de uitverkoop zag ik>

Heb je een garagebedrijf?? gezien de groene plaat.
ik weet niet of ze er 2 hebben? Ik heb alleen deze gezien en ik kon hem voor 500 euro niet laten staan.
er zit wel wat werk aan maar dat is de hobby :)

De groene plaat is niet van mij. heb in overleg met een lokaal garagebedrijf even een proefrit gemaakt. nu weer stil tot ik mijn kenteken heb.

• samv76
flippy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:50:
dat was in eerste instantie ook mijn bedoeling met de 2.4 die ik heb. Om deze om te laten keuren naar motorfiets.

Is inderdaad grotendeels gelijk, op een paar kleine details na. Zo zit er op de 3.4 kentekenplaatverlichting, en in plaats van licht aan/uit is het dimlicht/grootlicht. Bij de 2.4 is grootllicht niet aangesloten. Ik heb dat zelf inmiddels aangepast.

ook in het dashboard zit dan in plaats van een groen lampje, een blauw lampje voor het grootlicht.
Kleine dingetjes , maar voor een omkeuring naar motorfiets wel van belang.

• flippy
  • Niet online
ze hebben allemaal kentekenplaatverlichting. zit verwerkt in het achterlicht. maar is altijd zo smerig en zo weinig licht dat het neit opvalt. maar het zit er wel.

helpt ook niet dat het achterlicht -achter- de kentekenplaat zit.... |:(

[Voor 18% gewijzigd door flippy op 03-06-2020 11:25]

• samv76
flippy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:17:
ze hebben allemaal kentekenplaatverlichting. zit verwerkt in het achterlicht. maar is altijd zo smerig en zo weinig licht dat het neit opvalt. maar het zit er wel.

haha ja dat ontwerp foutje was mij ook opgevallen. vandaar dat de govecs 3.4 twee kentekenplaat lampjes heeft. 8)7

• jeroenribbink
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-07 15:53
flippy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:17:

Ik heb dat op mijn 1.4 anders opgelost door het achterlicht met een L-bracket onder de bagagedrager te monteren. dan schijnt de kenteken verlichting ten minste wel op het kenteken. Flippy vroeg me, waarom wil je gezien worden? :P

• samv76
is er iemand bekend met de vectrix vx-2? dIe hebben een 4KW naafmotor die op 47V draait en schijnt onbegrenst 75km/h te halen? dat is een net niet snelheid voor een motor.. valt daar niet meer uit te halen?

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:07:
is er iemand bekend met de vectrix vx-2? dIe hebben een 4KW naafmotor die op 47V draait en schijnt onbegrenst 75km/h te halen? dat is een net niet snelheid voor een motor.. valt daar niet meer uit te halen?
de motor heeft geen voltage. de controller heeft een max voltage, en dat geeft je de snelheid.

dus controller eruit, (12v omvormer niet vergeten) lader eruit en 72V accu en controller erin. ;)

niet vergeten, de 12v omvormer is geintegreert in de unit voorin, en die kan niet meer hebben dan 60v. dus daar moet je een tactvolle oplossing voor hebben.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 03-06-2020 23:06]

• samv76
flippy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:29:
[...]

de motor heeft geen voltage. de controller heeft een max voltage, en dat geeft je de snelheid.

dus controller eruit, (12v omvormer niet vergeten) lader eruit en 72V accu en controller erin. ;)

niet vergeten, de 12v omvormer is geintegreert in de unit voorin, en die kan niet meer hebben dan 60v. dus daar moet je een tactvolle oplossing voor hebben.
Dat wist ik niet van de motor. Op de naafmotor staat ook 48V ingegraveerd. kan je daar dan zomaar 72 volt op zetten? en is die 4 Kw dan nominaal of piekvermogen.

Het model van de vectrix spreek me wel aan vandaar. Maar al met al een hele operatie als je en omvormer en controller moet vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
kW is kW. en het is nominaal, die motor kan makkelijk pieken van 8kW hebben.

voltage is een factor van toeren/smelheid. dus als jij 10kmpu rijd heerst er maar 10v in de motor of zo. als je 45 rijd zit er 45v in de notor, je kan dus niet harder omdat je geen volts meer hebt. dus met 72v kan je een stuk harder.

• samv76
ik zal me eerst maar eens focussen op mijn govecs 3.4. Maandag naar de RDW.
ik merk dat er een soort van stotter of heftige vibraties door de achterkant gaat bij vol gas. net alsof de motor hapert. Geen idee wat dat kan zijn.
Zal de contacten op de controller eens nalopen en de stekkerverbindingen reinigen met contactspray.

• spattex
Klinkt als een losse verbinding op het vermogen gedeelte (motor-controller).

• samv76
spattex schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:06:
Klinkt als een losse verbinding op het vermogen gedeelte (motor-controller).
Ja heb ik naar gekeken, maar alle verbindingen zitten goed vast.

Ik zie ook dat er een seriele aansluiting zit op mijn 40AH accupakket. Is er iemand die hier iets over weet? Kan ik daarmee de BMS uitlezen of iets?

• flippy
  • Niet online
je kan de accu uitlezen maar je kan er niet veel mee. op het moment dat je erachter komt dat er iets niet goed is moet de accu toch open en moet de bms er toch uit. je kan er practisch gezien niks mee.

• samv76
flippy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:43:
je kan de accu uitlezen maar je kan er niet veel mee. op het moment dat je erachter komt dat er iets niet goed is moet de accu toch open en moet de bms er toch uit. je kan er practisch gezien niks mee.
Geen batterij status of restcapaciteit of dergelijke? en hoe verbind je er dan mee?

• flippy
  • Niet online
als de status niet goed is schakelt hij uit. zo simpel is het.

de accu zelf gaat niet echt stuk, hij slijt wel. sltijtage houd hij niet bij, dat moet je meten met externe aparatuur.
verbinden gaat via serieel en specifieke software.

als de accu uitschakelt is het 90% van de tijd een rotte bms. die dingen gaan nog wel eens stuk. als de accu versleten is moet je toch de bms vervangen, die zijn te onbetrouwbaar.

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-06-2020 18:55]

• samv76
Nou gelukkig doet de accu het nog. Dus voorlopig laat ik hem zitten.
Hoeveel cellen zitter er in zo'n 40AH pakket?

• flippy
  • Niet online
het is een 20S20P accu, dus 400 totaal.

de cellen zijn maar 2Ah, maar je kan er wel 3.5Ah is stouwen mocht je de drang hebben, dan krijg je een 70Ah accu...

• samv76
haha nou drang.. Het lijkt me wel een keer een mooi project om zo'n accu te bouwen. Ik zou dan alleen wel de BMS ook vervangen.

Maar Ik heb een 20S accublok van 30Ah uit een volvo in mijn 2.4 liggen. Ik zou dan eerder deze accu in mijn 3.4 leggen en dan nog een 2e 20S blok erbij zodat het totaal een 20S2P 60Ah blok wordt.

Ik wil de signaal contacten van de Sevcon controller met contactspray reinigen. Die 35 polige stekker. Moet ik hiervoor de batterij eerst loskoppelen van de controller? Of kan ik deze stekker ook lostrekken en reinigen als de scooter uit staat?

• flippy
  • Niet online
die stekker is niks mis mee. ik heb het nog nooit gezien dat die slecht zijn. mag ook wel, die stekker kost meer dan 100 eurie...

• samv76
flippy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:04:
die stekker is niks mis mee. ik heb het nog nooit gezien dat die slecht zijn. mag ook wel, die stekker kost meer dan 100 eurie...
hmm.. ik probeer te achterhalen waar het "hakkelen"van de motor vandaan komt. tijdens het optrekken gaan er ineens vibraties door de achterkant heen. voelt als heel snel stotteren. Op het duitse electroroller forum zeggen ze om de sin/cos encoder contacten een de reinigen aan de BS zijde. geen idee wat ze daarmee bedoelen.

De sevcon geeft geen foutmeldingen.

• flippy
  • Niet online
ze bedoelen de motorkant, niet de controller kant.

• samv76
flippy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:13:
ze bedoelen de motorkant, niet de controller kant.
de kabel verdwijnt in de motor. er zit geen connector aan die zijde.. tenminste niet aan de buitenkant.

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
tenminste niet aan de buitenkant.
;)

• samv76
haha oh die moet open dus... dat gaat een hele klus worden. geen idee hoe dat van binnen in elkaar steekt.

Ik ga eerst maar eens de achteras vervangen.. Er zit een slag in en dat vibreert zowiezo al een hoop. Had de achterwielen van de twee govecsen eens gewisseld om te kijken of de slag in het wiel zat, maar het blijkt de achteras te zijn..

ach ja zo blijf je bezig :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-07 16:30
samv76 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:24:

Hmm dank voor de tip. Een witte NIU N1S voor 600 euro klinkt best interessant. Woonwerkverkeer is 16 kilometer dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
zeef schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Hmm dank voor de tip. Een witte NIU N1S voor 600 euro klinkt best interessant. Woonwerkverkeer is 16 kilometer dus dat moet geen probleem zijn.
totdat je accu gaar is. die niu dingen zijn "Vendor locked". dus prutsen eraan en no workie.

er is een reden dat ze zo goedkoop zijn, zodra je er wat mee hebt word je straatarm omdat je naar hun dealernetwerk moet, en niu vind zichzelf de chinese apple en vraag ook apple prijzen voor hun onderdelen.

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 05-06-2020 09:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-07 16:30
flippy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:36:
[...]

totdat je accu gaar is. die niu dingen zijn "Vendor locked". dus prutsen eraan en no workie.

er is een reden dat ze zo goedkoop zijn, zodra je er wat mee hebt word je straatarm omdat je naar hun dealernetwerk moet, en niu vind zichzelf de chinese apple en vraag ook apple prijzen voor hun onderdelen.
Hij was al verkocht. Helaas. Maar ik ben wel een soort Apple klant. Bereid om premium te betalen als het product ook premium is. Feit dat Felyx ze al een tijd heeft rijden zegt toch wel iets. Tegenwoordig heb ik nog steeds de interesse maar gewoonweg niet meer de tijd om dagen zelf te knutselen. :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Hij was al verkocht. Helaas. Maar ik ben wel een soort Apple klant. Bereid om premium te betalen als het product ook premium is. Feit dat Felyx ze al een tijd heeft rijden zegt toch wel iets. Tegenwoordig heb ik nog steeds de interesse maar gewoonweg niet meer de tijd om dagen zelf te knutselen. :/
daar zit dus het probleem. het is apple geld, maar je krijgt gewoon zelfde chinese prul die je bij elke andere chinese scooter ook krijgt. alleen nu met gratis vendor locking en een chinese simkaart die constant "E.T. phone home" doet. en je moet de scooter zelf fysiek uit elkaar halen om die simkaart eruit te trekken wat ook automasich ook einde garantie betekent.

als je "apple" kwaliteit wilt moet je zoeken naar een emax of een govecs. eventueel een nieuwe/revisie accu erin en je kan er letterlijk jaren mee door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
flippy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:03:
[...]

daar zit dus het probleem. het is apple geld, maar je krijgt gewoon zelfde chinese prul die je bij elke andere chinese scooter ook krijgt. alleen nu met gratis vendor locking en een chinese simkaart die constant "E.T. phone home" doet. en je moet de scooter zelf fysiek uit elkaar halen om die simkaart eruit te trekken wat ook automasich ook einde garantie betekent.

als je "apple" kwaliteit wilt moet je zoeken naar een emax of een govecs. eventueel een nieuwe/revisie accu erin en je kan er letterlijk jaren mee door.
hier wordt zo'n ding uit elkaar getrokken. De kwaliteit van die accu's is volgens de meneer in de video aardig goed.

YouTube: YouTube

En "even de achteras vervangen gaat hem niet worden. Volgens mij zitten die poelies er muurvast op en heb je een poelietrekker nodig om hem eraf te halen. en aan de wielzijde zit ook een of andere bout die niet los te krijgen is. |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:27:
[...]
hier wordt zo'n ding uit elkaar getrokken. De kwaliteit van die accu's is volgens de meneer in de video aardig goed.
YouTube: YouTube
daar gaan mensen de mist in. ze zien een berg plastic en een mooie printplaat maar daar gaat het verder mis.

de cellen: klwaliteit is twijfelachtig op zijn best, overduidelijk geen hoogwaardige cellen van een reputabele fabrikant. en zelfs ook als zit er een LG of samsung logo op, ook die verkopen rotzooi.

en zoals ik al zei: vendor locking op de bms. dus rommel aan de bms en je zit met een dooie scooter. immers weigert de scooter dienst als hij niet kan praten met de bms. dus zelf vervangen is er niet bij. en dan kom je weer in het peperdure ecosysteem van niu zelf terrecht en een nieuwe accu is duurder dan een hele nieuwe scooter.

en de accus zijn ook niet echt bijster groot....

govecs gebruikt ook "meh" cellen van LG van 2Ah per stuk. die durft LG niet eens los te verkopen, maar omdat ze er 400 gebruiken in een grote accu en de vermogens vallen wel mee krijg je nog steeds een redelijke levensduur eruit. als je echt nette cellen in een govecs stops doe je 10~20 jaar met die accu...

[Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-06-2020 10:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:04
Lees al ff een tijdje mee hier. Dan daarbij is het vervangen van een Niu accu ook echt een dure aangelegenheid. Blij dat ik niet voor de Niu ben gegaan maar voor de Iva e-go s4. Rijd nu al 1000km fantastisch met een actieradius van 60a70km met 45km/u. Ook het vervangen van de accu valt mee. Weet natuurlijk niet hoe het met de bms enzo is gesteld. Maar voor €1600,00 ben ik dik en dik tevreden!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-07 18:42

nexhil

BAM!

Bart-sss schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:09:
Lees al ff een tijdje mee hier. Dan daarbij is het vervangen van een Niu accu ook echt een dure aangelegenheid. Blij dat ik niet voor de Niu ben gegaan maar voor de Iva e-go s4. Rijd nu al 1000km fantastisch met een actieradius van 60a70km met 45km/u. Ook het vervangen van de accu valt mee. Weet natuurlijk niet hoe het met de bms enzo is gesteld. Maar voor €1600,00 ben ik dik en dik tevreden!!
Ik ook!! en ik heb vandaag "onze" accu voor 100 euro goedkoper in Duitsland gevonden!

https://www.nova-motors.d...onen-akkupack-s4-48v-26ah

Ik zit nu boven de 1200 KM, normal zou ik ongeveer 250 km per week rijden, maarja, corona time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
even een algemene vraag. Hoe zit het met electrische scooters en regen? Kun je met die dingen wel door een flinke bui rijden? Als ik mijn govecs eens goed bekijk kan ik wel een aantal plekken verzinnen waar water door kan om dieper in de scooter te komen. en om nou korsluiting te krijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
een govecs kan door dieper water dan jij ;)

rijden ongeveer 30 a 40cm en stilstaan tot vlak onder de as van de motor

[Voor 48% gewijzigd door flippy op 05-06-2020 15:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
flippy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:18:
een govecs kan door dieper water dan jij ;)
oOo zo eens even uitproberen in de regen.

ik zit eens in de sevcon de kijken. Zie ik het goed dat de snelheid puur bepaald wordt door het maximale toerental van de motor te beperken?
Als dat zo is dan zou je door dit max toerental te verhogen dus de snelheid kunnen verhogen?, maar Zo een motor is toch gemaakt voor een bepaald toerental en daarboven komen lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur?

• samv76
net weer even een proefrit gemaakt. het High current lampje gaat nog steeds de hele tijd branden en na een km of 20 gaat ook het "motor temp"lampje aan. Er is dus iets niet goed met de motor.. maar wat....

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:21:
[...]

oOo zo eens even uitproberen in de regen.

ik zit eens in de sevcon de kijken. Zie ik het goed dat de snelheid puur bepaald wordt door het maximale toerental van de motor te beperken?
Als dat zo is dan zou je door dit max toerental te verhogen dus de snelheid kunnen verhogen?, maar Zo een motor is toch gemaakt voor een bepaald toerental en daarboven komen lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur?
als ik het goed heb heb jij de "phat" versie van de Parker. die is 3.9kW nominaal en 6kW piek. max toerental van die motor is 2800 toeren volgens de fabrikant en is de sterkste die te vinden is in eht govecs ecosysteem. behalve de echte motorfiets versies dan...
samv76 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:09:
net weer even een proefrit gemaakt. het High current lampje gaat nog steeds de hele tijd branden en na een km of 20 gaat ook het "motor temp"lampje aan. Er is dus iets niet goed met de motor.. maar wat....
high current is alleen een waarschuwing dat je tegen de ampere limieten zit die ingesteld zijn door govecs.
overtemp is wel iets waar je wat mee moet doen. doorgaans komt dat omdat de motor smerig is of odner de modder zit en niet goed kan koelen.

ik adviseer altijd om wat thermische epoxy te kopen en een paar losse koelribben op de motor vast te lijmen aan de onder en bovenkant.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-06-2020 14:00]

• samv76
flippy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:46:
[...]

als ik het goed heb heb jij de "phat" versie van de Parker. die is 3.9kW nominaal en 6kW piek. max toerental van die motor is 2800 toeren volgens de fabrikant en is de sterkste die te vinden is in eht govecs ecosysteem. behalve de echte motorfiets versies dan...

[...]

high current is alleen een waarschuwing dat je tegen de ampere limieten zit die ingesteld zijn door govecs.
overtemp is wel iets waar je wat mee moet doen. doorgaans komt dat omdat de motor smerig is of odner de modder zit en niet goed kan koelen.

ik adviseer altijd om wat thermische epoxy te kopen en een paar losse koelribben op de motor vast te lijmen aan de onder en bovenkant.
ik heb eens gezocht naar de specsheet van die motor maar ik kon em nergens vinden. Op de 3.4 zit inderdaad de parker 3.9Kw motor. Alleen als ik die dus op maximaal 2800 toeren zet dan loopt hij geen 80 8)7 dus dat is wel raar. Hij staat op max toerental van 3690 in de sevcon. en een max amperage van 400?? ampere

Ik weet niet eens of de vorige eigenaar die instellingen veranderd heeft. Is er ergens een origineel dcf bestand te krijgen voor deze versie?

• samv76

dit is de motor. er zit geen modder of iets dergelijks op

• flippy
  • Niet online
bij 50~55km/u met wat wind tegen zit je al op 4kW continu.

ik denk dat je onderschat hoeveel vermogen je nodig hebt om zo hard te gaan.

de motor kan het wel leveren, maar niet lang. de koeling is simpelweg niet toereikend ervoor. wil je dat wel constant dan moet je de koeling verbeteren.

dus: motor eraf, staalborstel op de boormachine zetten en blank aluminum krijgen en daar meteen wat koelblokken op lijmen met metaalepoxy of thermische epoxy.

ik heb de orginele DCF van de Z1 motor.... O-)

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-06-2020 15:17]

• samv76
flippy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:15:
bij 50~55km/u met wat wind tegen zit je al op 4kW continu.

ik denk dat je onderschat hoeveel vermogen je nodig hebt om zo hard te gaan.

de motor kan het wel leveren, maar niet lang. de koeling is simpelweg niet toereikend ervoor. wil je dat wel constant dan moet je de koeling verbeteren.

dus: motor eraf, staalborstel op de boormachine zetten en blank aluminum krijgen en daar meteen wat koelblokken op lijmen met metaalepoxy of thermische epoxy.

ik heb de orginele DCF van de Z1 motor.... O-)
Ik ga maar eens op zoek naar wat koelblokken en thermische epoxy.

Die Z1-motor is dat die motor die hier inzit?

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:13
Ik ben al even het dit topic aan het teruglezen en heb deze stelling al vaker gelezen maar toch meld ik me maar..

Ook ik ben op zoek naar een elektrische scooter en heb ondertussen begrepen dat de enige mogelijkheid om echt een goede te krijgen is het aanpassen van een bestaande scooter met goede basis.

Hiervoor wordt vaak Govecs/Emax genoemd. Helaas heb ik op dit moment nog geen ervaring met het hobbyen aan dit soort machines. Ik ben er wel in geïnteresseerd, maar kan hier op de korte termijn niet genoeg aandacht aan besteden.

Nu staat het idee van direct aangedreven motoren mij wel aan en dacht ik er aan om een nieuwe E-max 120L te kopen waar ik voorlopig mee vooruit kan, op termijn heb ik dan een mooi frame waar ik later (nadat de accu wat heeft meegemaakt) meer aan kan sleutelen, al dan niet met hulp op dit forum.

Lijkt jullie dit een goed idee of kan ik toch beter naar een Govecs (2.4?) kijken? Die lijken toch een stuk populairder te zijn, al begrijp ik niet helemaal waarom.

Een andere optie is dat iemand een reeds omgebouwde scooter verkoopt, vanwege een upgrade o.i.d. die ik mogelijk over kan nemen. Maar ik verwacht dat die niet zo gemakkelijk te vinden zijn.

• samv76
Ik denk dat dat voor een groot deel aan je budget ligt. En uiteraard aan wat je reisafstand is?

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:13
Het liefst wil ik ook wat grotere afstanden af kunnen leggen, zoals dagtrips met mijn vriendin en familiebezoek verder in het land. Samen wegen we " slechts" 110kg, maar ik verwacht dat 80km met 45km/u scooter wel nodig is.

Daarnaast zal ik hem ook gebruiken als woon/werk scooter voor 40km retour en heb ik na 20.000km op een speed pedelec wel de ervaring dat ook voor die 40km je een accu moet hebben die minimaal 70km moet kunnen om te veel slijtage van het dagelijks geheel opladen te voorkomen.

Ik verwacht dat ik met de Emax 120 een heel eind kom, maar als het kan bij een latere revisie er nog wat meer in kan persen om een grotere afstand te halen.

Budget voor een goede scooter die dit zeker haalt ligt rond de 3-4k hoop ik.

• samv76
de E-max ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar voor dat budget heb je zeker een Govecs en kan je ook nog een leuke accu laten maken en erin zetten waarmee je zeker dat bereik gaat halen.

Ik heb zelf een 2.4 en een 3.4 en ik moet zeggen dat ze zeer solide aanvoelen. zit zeer degelijk in elkaar.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
samv76 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:12:
[...]

hmm.. ik probeer te achterhalen waar het "hakkelen"van de motor vandaan komt. tijdens het optrekken gaan er ineens vibraties door de achterkant heen. voelt als heel snel stotteren. Op het duitse electroroller forum zeggen ze om de sin/cos encoder contacten een de reinigen aan de BS zijde. geen idee wat ze daarmee bedoelen.

De sevcon geeft geen foutmeldingen.
Kan het niet zijn dat de encoder verkeerd gemonteerd zit en daardoor de motor verkeerd wordt aangestuurd. Lijkt me een reden te kunnen zijn voor een hoge stroom en warme motor.
Je zou voorzichtig de SIN/COS encoder kunnen draaien met het draaiende achterwiel van de grond. Markeer vooraf even hoe de encoder zat. Aan het geluid van de motor hoor je wel als je te ver gaat.

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 06-06-2020 17:34]

• samv76
Dre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Kan het niet zijn dat de encoder verkeerd gemonteerd zit en daardoor de motor verkeerd wordt aangestuurd. Lijkt me een reden te kunnen zijn voor een hoge stroom en warme motor.
Je zou voorzichtig de SIN/COS encoder kunnen draaien met het draaiende achterwiel van de grond. Markeer vooraf even hoe de encoder zat. Aan het geluid van de motor hoor je wel als je te ver gaat.
hoe doe je dat? er zit niets aan de motor waar je aan kan draaien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
samv76 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:55:
de E-max ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar voor dat budget heb je zeker een Govecs en kan je ook nog een leuke accu laten maken en erin zetten waarmee je zeker dat bereik gaat halen.

Ik heb zelf een 2.4 en een 3.4 en ik moet zeggen dat ze zeer solide aanvoelen. zit zeer degelijk in elkaar.
emax = govecs met een velgmotor. zelfde frame, zelfde fabriek, ander stickertje, geen gekut met een riem. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04:35
deheerdejong schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:38:
Hoi Silvos,

Ik denk dat je beter naar een Govecs dealer net over de grens kan rijden en daar na vragen of ze de Elmoto kunnen leveren en dat je een bedrijf met BTW nummer in Nederland hebt en dus geen BTW in Duitsland wilt betalen omdat je anders in Nederland ook nog 21% BTW moet betalen. De RDW zal je niet onderuit komen. De Govecs zal geimporteerd moeten worden en daarvoor moet je naar de RDW. Als je een CVO hebt bij de Elmoto dan is dat geen probleem kost je wel wat euro's voor de kenteken aanvraag.
Zoek ook even op de site van de RDW en Belastingdienst hoe het zit met het invoeren van een nieuwe "brommer", ik weet dat bij een auto is het zo dat je altijd BTW moet betalen tenzij de auto meer dan 6 maanden oud is of 6.000km gereden heeft.
Inmiddels heb ik begrepen dat de Nederlandse importeur toch de Elmoto loop kan leveren op kenteken, dus dat scheelt weer een hoop gedoe. Al begreep ik dat de Elmoto Loop EU homologatie heeft dus de RDW keuring stelt niet zoveel voor verder mocht je het zelf moeten doen.
flippy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
[...]

voor dat geld kan ej een wrak kopen en die compleet reviseren met compleet nieuw en deftig spul (en dus een een stuk harder gaan) en dan heb je nog geld over voor een flink avondje stappen.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik meer waar voor mijn geld krijg als ik iets zelf (laat) opknappen. Echter ik ga de scooter voornamelijk zakelijk gebruiken dus ik kan de BTW terugvragen en ik kan gebruik maken van de MIA en VAMIL regelingen waarmee je extra fiscaal voordeel kunt krijgen op groene investeringen in je bedrijf. Dus netto is de El moto loop in mijn geval een stuk goedkoper dan de verkoopprijs en dus ook ten opzichte van een tweedehands oplossing waar ik deze fiscale voordelen niet krijg. Niet te vergeten de besparing die ik doe ten opzichte van mijn auto op benzine.

Dus ik neig er nu toch naar om een El moto loop te kopen, ziet er super uit en is volgens mij van goede kwaliteit. De eerste paar jaar kan ik probleemloos rijden op de originele accu en heb ik dekking van de fabrieksgarantie. Als die verlopen is kan ik dan altijd nog een accurevisie (laten) doen om meer capaciteit te krijgen en dan heb ik de komende jaren een degelijke mobiliteitsoplossing voor afstanden tot 50 km.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
samv76 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:45:
[...]

hoe doe je dat? er zit niets aan de motor waar je aan kan draaien?
Bij de Peugeot E-Vivacity zit de encoder aan de rechterkant onder een kapje. De magneet zit op de as.

Op deze foto zie je de magneet zitten en het plaatje wat los hangt is de sensor (SinCos-encoder)

Het ronde plaatje met de sensor kan je voorzichtig ronddraaien. Bij de E-vivacity heb ik de kap weer waterdicht gemaakt met een kit dacht ik.

Encoder met kap erop:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Dre schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:58:
[...]

Bij de Peugeot E-Vivacity zit de encoder aan de rechterkant onder een kapje. De magneet zit op de as.

Op deze foto zie je de magneet zitten en het plaatje wat los hangt is de sensor (SinCos-encoder)
[Afbeelding]

Het ronde plaatje met de sensor kan je voorzichtig ronddraaien. Bij de E-vivacity heb ik de kap weer waterdicht gemaakt met een kit dacht ik.

Encoder met kap erop:
[Afbeelding]
Bij mij ziet het er iets anders uit.. zal er een foto van posten. Ik heb iig de specs eens opgevraagd bij parker want in hun SME borochure op hun website komt deze versie van de motor niet voor 8)7

Tot die tijd mezelf maar even gericht op mijn 2.4 . Daar zit een gaar balhoofdlager in. even de prijs van een nieuw balhoofdlager setje opgevraagd. 77 euro ex btw!!! Dat is het hoogste bedrag dat ik ooit voor een balhoofdlagersetje heb mogen neertellen. balhoofdlager setjes van mijn Honda Fireblade waren nog goedkoper. :( Govecs prijzen.. het lijkt apple wel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 12:10
samv76 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:52:
Tot die tijd mezelf maar even gericht op mijn 2.4 . Daar zit een gaar balhoofdlager in. even de prijs van een nieuw balhoofdlager setje opgevraagd. 77 euro ex btw!!! Dat is het hoogste bedrag dat ik ooit voor een balhoofdlagersetje heb mogen neertellen. balhoofdlager setjes van mijn Honda Fireblade waren nog goedkoper. :( Govecs prijzen.. het lijkt apple wel
Op die manier kan je beter een tweede kapotte 2.4 kopen, voor de onderdelen.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Dreamvoid schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Op die manier kan je beter een tweede kapotte 2.4 kopen, voor de onderdelen.
ja onderhand wel. al moet je dan altijd nog maar zien wat de staat van vooral lagers en dergelijke slijtagedelen is op die kapotte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
de oude 1.2 tot 2.4 hebben oude types lagers, die slijten vrij hard. later zijn ze met nieuwe gekomen in de 3 serie. dus als je een rot lager hebt gewoon een nieuwe bestellen, die zijn beter. wel de spanning goed zetten anders is ie zo weer gaar.

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 09-06-2020 10:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laura2D
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10-06 21:32
Hoi! Een tijdje terug heb ik ook op basis van de info en tips van dit draadje een govecs S2.4 tweedehands overgenomen. Weinig problemen mee gehad, alleen een keer een kapotte riem. Wel heb ik al een tijdje dat de display steeds aangaf dat ik nog maar 1 streepje batterij heb terwijl hij was opgeladen. Hij bleef ook gewoon rijden, dus ik deed dit af als een communicatie foutje tussen display en accu. Behalve irritant niet echt de moeite waard om naar de lokale scooterboer te gaan die het raar vind dat er geen uitlaat op zit.
Hij geeft nu echter ook foutcode en hoewel hij nog wel oplaad en het lijkt te doen, ben ik er toch minder gerust op:

Mijn eerste reactie zou zijn het ding te resetten in de hoop dat ie dan weer goed communiceert. Maarja, aan welk stekkertje moet je dan trekken...
iemand een idee wat wijsheid is? Kan het kwaad om door te rijden of is het toch noodzaak hier naar te laten kijken? Of kan ik dit zelf makkelijk oplossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 06-07 13:15
spattex schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:21:
Het hele systeem is potdicht gebouwd, ik had hem via kunstgrepen aan de gang gekregen en heb hem weer doorverkocht.
Mag ik vragen welke kunstgreep je hebt gebruikt? Ik heb een E-Virid staat die bij aanschaf niets deed. Na wat sleutelen aan het accupakket heb ik er leven in gekregen. Enige probleem is dat hij rijdt in ECO-modus (met max 20 km/u), omdat hij denkt dat het accupakket bijna leeg is. Alvast bedankt voor je reactie!

Superuser T-Mobile Thuis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spattex
Ik had ook niet meer als wat jij had. De bms zit op slot en kan alleen vrijgegeven worden door software van Sym. Er is alleen niets te vinden op internet..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 06-07 13:15
Ah balen! Ik heb twee accupaketten. Heb al geprobeerd om de BMS onderling te verwisselen. Geven allebei hetzelfde.

Toch de dealer maar weer even bellen. Sym zelf is niet zo happig op ondersteuning :/

Alternatief is om eigen BMS en controller te gaan gebruiken. Lijkt me wel een leuk project, alleen heb ik er nog de ballen verstand van.

Bedankt voor je reactie @spattex

Superuser T-Mobile Thuis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
flippy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:27:
de oude 1.2 tot 2.4 hebben oude types lagers, die slijten vrij hard. later zijn ze met nieuwe gekomen in de 3 serie. dus als je een rot lager hebt gewoon een nieuwe bestellen, die zijn beter. wel de spanning goed zetten anders is ie zo weer gaar.
Ja ze staan niet echt bekend als duurzaam die balhoofdlagers.
In de 2.4 zijn twee verschillende type lagers gebruikt.

Balhoofdlager set oud type tot 2012 tot frame nummer 1622
Balhoofdlager set nieuw type vanaf 2013 vanaf frame nummer 1622

Is het nog gelukt om die DCF file te vinden? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samv76
Laura2D schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:34:
Hoi! Een tijdje terug heb ik ook op basis van de info en tips van dit draadje een govecs S2.4 tweedehands overgenomen. Weinig problemen mee gehad, alleen een keer een kapotte riem. Wel heb ik al een tijdje dat de display steeds aangaf dat ik nog maar 1 streepje batterij heb terwijl hij was opgeladen. Hij bleef ook gewoon rijden, dus ik deed dit af als een communicatie foutje tussen display en accu. Behalve irritant niet echt de moeite waard om naar de lokale scooterboer te gaan die het raar vind dat er geen uitlaat op zit.
Hij geeft nu echter ook foutcode en hoewel hij nog wel oplaad en het lijkt te doen, ben ik er toch minder gerust op:

[Afbeelding]

Mijn eerste reactie zou zijn het ding te resetten in de hoop dat ie dan weer goed communiceert. Maarja, aan welk stekkertje moet je dan trekken...
iemand een idee wat wijsheid is? Kan het kwaad om door te rijden of is het toch noodzaak hier naar te laten kijken? Of kan ik dit zelf makkelijk oplossen?
Volgens de handleiding :
error code 05C1 ->Battery discharge indicator-warning . State of charge less then 10%

Is je bereik met de scooter nog wel normaal? de scooter denkt in ieder geval dat de accu veel en veel te leeg is. Maar aangezien er een ondervoltage bescherming op zit zou ie dan niet moeten aanschakelen en rijden. Er komt dus idd ergens verkeerde informatie vandaan en mijn gok is de BMS , aangezien de controller een undercurrent protection heeft en bij een te laag voltage af zou moeten schakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laura2D
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10-06 21:32
samv76 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Volgens de handleiding :
error code 05C1 ->Battery discharge indicator-warning . State of charge less then 10%

Is je bereik met de scooter nog wel normaal? de scooter denkt in ieder geval dat de accu veel en veel te leeg is. Maar aangezien er een ondervoltage bescherming op zit zou ie dan niet moeten aanschakelen en rijden. Er komt dus idd ergens verkeerde informatie vandaan en mijn gok is de BMS , aangezien de controller een undercurrent protection heeft en bij een te laag voltage af zou moeten schakelen.
Voordat hij deze code gaf was het bereik nog redelijk normaal. Ook na het laden gaf hij steeds maar 1 streepje. Nu lijkt hij ook gewoon vol te zitten, bij het insteken van de stekker brandt het laadlampje groen en ik hoor hem aanslaan.
Ik kan gewoon gas geven en het wiel draait. Met deze code erop heb ik nog niet gereden, omdat ik niet zeker weet of ik hem dan kapotrijd.

Kan het zo makkelijk zijn als alle stroom van de accu afhalen en hem de volgende dag weer aansluiten? Als een soort van reset/stekker eruit?😬

Bedankt voor het meedenken!!

• samv76
Laura2D schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Voordat hij deze code gaf was het bereik nog redelijk normaal. Ook na het laden gaf hij steeds maar 1 streepje. Nu lijkt hij ook gewoon vol te zitten, bij het insteken van de stekker brandt het laadlampje groen en ik hoor hem aanslaan.
Ik kan gewoon gas geven en het wiel draait. Met deze code erop heb ik nog niet gereden, omdat ik niet zeker weet of ik hem dan kapotrijd.

Kan het zo makkelijk zijn als alle stroom van de accu afhalen en hem de volgende dag weer aansluiten? Als een soort van reset/stekker eruit?😬

Bedankt voor het meedenken!!
Nee ik denk niet dat dat wat gaat oplossen. De BMS zit in de accu en kan niet uitgezet worden voor zover ik weet.

Ik ben geen accu expert, maar wat ik me zo kan voorstellen is dat er wellicht 1 cel of 1 rij cellen kapot is, waardoor de BMS deze niet meer gebalanceerd krijgt.

Zonder doormeten is dit echter niet zo even te bepalen. Bij een dergelijke storing zal de accu eruit moeten om nagekeken te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
Yeah, m'n onderdelen worden eindelijk verzonden door Easyparts voor mijn E-vivacity naar ruim ander halve maand...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deheerdejong
spattex schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:45:
Yeah, m'n onderdelen worden eindelijk verzonden door Easyparts voor mijn E-vivacity naar ruim ander halve maand...
Eindelijk!!! Ben benieuwd hoe de E-Vivacity jouw bevalt!

• spattex
En hoe bevalt die van jou, rijd hij nog steeds zonder fout?
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True